Hier een plotje van de ontwikkeling van de kans op ziekenhuisopname:
Horizontaal de tijd, verticaal een maat voor de kans om in het ziekenhuis te belanden.
Die kans bepaal ik door de opnames op dag X te delen met de gemiddelde positieve tests in de voorafgaande 7 dagen t/m X. Het achterliggende idee is dat het aantal positief getesten in de afgelopen 7 dagen een redelijke maat is voor de omvang van de bronpopulatie waaruit de opgenomen patienten voortkomen. Ik indexeer op 100 om het relatieve verloop te tonen, en pas een 7-daags smoothing filter toe om de weekdagvariaties in de onames eruit te dempen.
Wat zien we in de grafiek:
(1)
een sterke trendmatige daling van 100 a 110 een jaar geleden naar 20 a 30 nu
(2)
twee periodes waarin de grafiek atypisch laag is: Jul/aug vorig jaar en januari dit jaar.
Nummer 1 bevat de effecten van:
(a) toenemende aantallen vaccinaties.
Dat speelt vooral tot aan de zomer. Daarna waren de risicogroepen allemaal geprikt en neemt de invloed van vaccinaties op opnames sterk af.
(b) verdringing alpha --> delta (--> omicron?)
Nummer 2 laat zich als volgt duiden:
(a) zomer: danssen met Janssen.
Erg jonge leeftijdsverdeling van de geinfecteerden, daardoor atypisch weinig opnames. Dan kan ik zo stellig schrijven omdat dezelfde variant in het najaar een golf heeft veroorzaakt die wel breed in de bevolking rondging. Het verschil tussen zomer en najaar is dus het leeftijds-effect.
(b) nu: opnieuw een vrij jonge leeftijdsverdeling.
Deze keer niet zo extreem als een half jaar geleden! Toen was de incidentie onder leeftijdsgroep 20-29 dik 4x zo hoog als gemiddeld, nu is die factor 2.5x. Normaal is de factor tussen 1 en 1.5.
(c) verdringing delta->omicron(?)
De duiding van het dal aan het einde is allesbepalend voor de verwachting. Is de verklaring 2b, of 2c?
De twee extremen:
(hypothese 1) De momenteel zeer lage opnames zijn volledig te danken aan de
leeftijdsverdeling.
Dan is de opnamekans "slechts" 70% lager dan een jaar geleden in de alpha-golf. Als we straks 50.000 a 60.000 positieve tests per dag hebben, en de leeftijdsverdeling normaliseert zich, zouden de opnames erg hoog komen. Volgens deze hypothese zou ik de
piek op 550-600 opnames per dag kunnen schatten.
(hypothese 2) De momenteel zeer lage opnames zijn volledig te danken aan het
omicron variant. De opnamekans bedraagt slechts 10% van 1 jaar geleden. Ook bij 50.000 positieve tests per dag zijn er niet meer dan
175-200 opnames per dag te verwachten.
De waarheid ligt altijd tussen de extremen in. We hebben dus een kader vastgesteld: een piek tussen 175 en 600 opnames per dag.
Mijn
persoonlijke visie:
* Vanuit internationale cijfrers denk ik dat we aanzienlijk dichter bij hypothese 2 gaan uitkomen.
* ook de timing van de plotselinge daling van de curve valt precies samen met het dominant worden van omicron. Tegelijk zijn er geen externe verklaringen zoals einde collegejaar+danssen met Janssen. De tijdlijn correleert dus sterk met viruspopulatie maar niet bijzonder met gedrags- of leeftijdskenmerken.
* In onze landelijke grafiek moet dat spoedig zichtbaar worden. De daling van het hospitalisatierisico in de zomer duurde 23 dagen. Daarna begon de leeftijdsverdeling te normaliseren en nam het hospitalisatierisico weer toe. We zitten nu 18 dagen in de daling.
Over een a twee weken moet het dus duidelijk worden: veert de blauwe lijn weer op zoals in de zomer? Of blijft hij laag?
Laten we ons op dat moment richten. Twee weken van vandaag. Dinsdag 1 februari.
Als in die tijd de blauwe lijn niet is opgeveerd, dan kunnen we vaststellen dat de lage aantallen opnames een structurele verandering zijn en geen tijdelijke meevaller zijn (voortkomend uit een tijdelijke onbalans in de leeftijdsverdeling). Je hebt dan een case om structureel weinig druk op de zorg te verwachten en dan heb je vrij baan om flink te versoepelen. Je gaat natuurlijk niet de maatschappij op slot houden omwille van een epidemie van een relatief ongevaarlijk virus.
Veert de lijn wel om, dan moeten we voorzichtiger zijn en zorgvuldig de prognoses berekenen. Afhankelijk daarvan wordt het voorzichtig en stapsgewijs versoepelen.
[
Voor 14% gewijzigd door
t_captain op 18-01-2022 20:18
]