Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.687 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Indoubt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Horeca is daar open? Zij het met 3G (en/of binnenkort 2G)

In Frankrijk was er sowieso meer open als bij ons tot afgelopen vrijdag
Dat zal meespelen, maar misschien, maar dat is echt gissen, hebben we hier onze boosters wel extreem goed getimed (of welk woord je daar ook voor wil gebruiken :)). Vers na de prik is de kans op besmetting al veel kleiner (hopelijk is dat de reden dat 60+ weinig besmettingen telt) én de ziekenhuiskans ook. Dat neemt wel af, maar als je dan al weer aan het dalen bent, is dat wellicht minder erg.

Qua vervolgprikbeleid zou dat interessant zijn qua timing voor een eventuele volgende ronde (net als bij de griepprik): timing kan misschien veel verschil maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Piek van vorige winter was toch de Alpha golf?
Alfa kwam op rond de jaarwisseling en was dominant ergens eind februari. Zie grafiek onderin hier:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

Die piek ligt daar nog voor. Maar de stijging na maart komt wel door Alfa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:30
Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:31:
[...]

De meest logische potentiele verklaringen:

- Nederland is als enige in strenge lockdown geweest, waardoor het virus vooral gecirculeerd heeft onder jongeren
- Nederland is later begonnen met de Booster campagne. Boosters werken het beste als ze recent gezet zijn en nemen af in effectiviteit naar mate het langer duurt
- Nederland heeft nog steeds relatief lage besmettingscijfers: pas als we richting (ik noem hier een random getal bewust) bijvoorbeeld de 80.000 besmettingen per dag gaan zullen de opnamecijfers ook veranderen.
Door de lockdown hebben we Delta misschien wel veel sneller/ beter weggedrukt dan andere landen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

brothermaynard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Als huisarts zou ik sterk pleitten voor een soort van keuze 2. Stoppen met testen van laag symptomatische mensen, enkel zij die medische zorg nodig hebben ( bezoek huisarts, ziekenhuis etc) bij klachten en enkel in de ziekenhuizen die isolatie nog laten plaatsvinden waar echt opname nu noodzakelijk is. Jammer als je heupoperatie nu weer enkele weken later wordt door je omicron met klachten, maar dat zij dan maar zo…
De risicogroepen zijn bekend, zijn grotendeels adequaat gevaccineerd en zijn tegen deze variant alleen te beschermen indien ongevaccineerd als zij zichzelf opsluiten ( of we dat als maatschappij ‘China style ‘ doen😉
De struisvogel doen door te stoppen met testen is nooit een verstandige oplossing.
Je moet nog wel inzichtelijk houden hoe de stand is in het land.

Of je er met o.a. Omicron veel beslissingen op moet baseren is een ander verhaal.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:50

codex

Geen OpenAI agent :)

Farid_A schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:16:
[Twitter]

Er gaat blijkbaar iets fout, @t_captain heeft de juiste cijfers denk ik. 31.426
Ze hebben het veld ziekenhuisopnames uit de covid dataset verwijderd. Dit klopte toch voor geen meter, kreeg net ook een "field not found"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rudios schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:25:
Met deze ziekenhuisdalingen in NL vraag ik me werkelijk af hoe het toch kan dat bv in Frankrijk de ziekenhuiscijfers naar boven knallen. Zit daar nog een Delta golf in? Of hoe kan zoiets?
Mijn inschatting: Wij lopen achter op Frankrijk, de stijging die ze daar nu hebben moet hier nog komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
rik86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Door de lockdown hebben we Delta misschien wel veel sneller/ beter weggedrukt dan andere landen?
We hebben in ieder geval een unieke situatie in NL, en dat lijkt nu in ons voordeel te zijn.

Meer geluk dan wijsheid, maar toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Yaksa schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Mijn inschatting: Wij lopen achter op Frankrijk, de stijging die ze daar nu hebben moet hier nog komen.
Dit hoor ik nu al 2 weken van meerdere mensen, en er zal vast nog wel een piek komen.

Maar nooit meer zo hoog als nu in omringende landen als Frankrijk.

Zeker niet als ik ook naar UK en DK kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28
Yaksa schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Dat kan dus alleen als de besmettingscijfers fors toenemen. We hebben immers al een ruimte tijd 30k besmettingen, maar de ziekenhuisbezetting en instroom blijft dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
gws24 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Elke twee weken komt in principe een rapport van het rivm uit over de vaccin effectiviteit. De laatste is van 28 december en er staat aangegeven dat deze week, normaal op dinsdag middag (https://www.rivm.nl/covid...ns-tegen-ziekenhuisopname), de volgende rapportage komt. Uit de rapportage van 28 december met gegevens tot 21 december komt het volgende overzicht:

[Afbeelding]bron: https://www.rivm.nl/sites...2028%20dec%202021_def.pdf
BEDANKT! Serieus. Ik zoek me elke keer een ongeluk op hun site, ook omdat geen twee titels hetzelfde zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Dat kan dus alleen als de besmettingscijfers fors toenemen. We hebben immers al een ruimte tijd 30k besmettingen, maar de ziekenhuisbezetting en instroom blijft dalen.
In Frankrijk zijn op dit moment ca. 300k besmettingen op een dag, tegen 70mio inwoners?

Dat staat gelijk in NL aan 75k. Of we dat gaan halen betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:37:
[...]

BEDANKT! Serieus. Ik zoek me elke keer een ongeluk op hun site, ook omdat geen twee titels hetzelfde zijn.
Ja je zou verwachten dat dit soort informatie makkelijker / beter vindbaar is of beter uitgelicht zou worden...
De conclusie blijft nog wel hetzelfde; er wordt door een relatief klein deel van de bevolking een relatief hoog deel van de zorg gevraagd.
Ik ben wel oprecht benieuwd naar hoe de rapportages momenteel verschuiven met Omikron

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
AFCAjax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:38:
[...]

In Frankrijk zijn op dit moment ca. 300k besmettingen op een dag, tegen 70mio inwoners?

Dat staat gelijk in NL aan 75k. Of we dat gaan halen betwijfel ik.
Die hoge besmettingscijfers bieden ook voordelen: sneller een grotere (groeps)immuniteit.

Met name zodra de ongevaccineerde zoveel mogelijk een coronabesmetting hebben gehad - dan hebben ze hun natuurlijke vaccinatie ook gehad ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:45
Rudios schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:25:
Met deze ziekenhuisdalingen in NL vraag ik me werkelijk af hoe het toch kan dat bv in Frankrijk de ziekenhuiscijfers naar boven knallen. Zit daar nog een Delta golf in? Of hoe kan zoiets?
Omdat ze ook ontstellend veel besmettingen hebben. Ruim 8 keer zoveel als de piek die ze hadden in april vorig jaar, maar nog altijd minder ziekenhuisopnames dan toen. Er raken te veel mensen besmet. Hier valt dat nog alleszins mee.

Overigens lijken de besmettingen daar over de piek heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Die hoge besmettingscijfers bieden ook voordelen: sneller een grotere (groeps)immuniteit.

Met name zodra de ongevaccineerde zoveel mogelijk een coronabesmetting hebben gehad - dan hebben ze hun natuurlijke vaccinatie ook gehad ;).
Ook daar ben ik voorstander van! Een paar weken 30k per dag en je komt een heeeuul eind, op een vrij trage en behapbare manier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Nog even en Rutte uit 2020 komt langs om te zeggen dat ie toch gelijk had met de groepsimmuniteit opmerking :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 12:38
Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:16:
[...]

De NOS dacht er kennelijk precies hetzelfde over en heeft dus het plaatje gemaakt wat ik zocht :)

[Afbeelding]
Even kijkend naar dit plaatje, maar kan je hieruit de voorzichtige conclusie trekken dat Delta minder opnames oplevert dan de variant van vorige winter. Gezien dat de opnames ongeveer net zo hoog waren maar het aantal besmettingen veel hoger. Vaccinatie effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
user109731 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Als je de kamerbrief zelf leest, heeft Hugo het vooral over de mogelijkheid voor extra rondes door meer vaccins in te kopen. Voor het geval dat, en anders sturen we ze weer door naar COVAX. Het is lang niet zo zeker als "er staan nog twee rondes gepland voor dit jaar".
Een ronde lijkt me een maatschappelijke zekerheid: de ‘griep prik groep’ zal toch wel een booster krijgen rond het begin van de herfst neem ik aan. Dat is namelijk precies de enige groep waar het langdurig vaccineren tegen Covid zinvol lijkt naar mijn bescheiden mening

[ Voor 0% gewijzigd door brothermaynard op 18-01-2022 16:32 . Reden: Auto correctie typefout aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Vrietje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Even kijkend naar dit plaatje, maar kan je hieruit de voorzichtige conclusie trekken dat Delta minder opnames oplevert dan de variant van vorige winter. Gezien dat de opnames ongeveer net zo hoog waren maar het aantal besmettingen veel hoger. Vaccinatie effect?
Dat zou zomaar eens kunnen kloppen, Delta is dominant geworden (=besmettelijker, maar meestal minder ziekmakend).

Samen met vaccinaties kan dat het verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vrietje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Delta heeft onder ongevaccineerden inderdaad een hogere zkh opname.
Door de vaccinaties is dat inderdaad flink geremd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

brothermaynard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Een ronde lijkt me een maatschappelijke zekerheid: de ‘grieperig groep’ zal toch wel een booster krijgen rond het begin van de herfst neem ik aan. Dat is namelijk precies de enige groep waar het langdurig vaccineren tegen Covid zinvol lijkt naar mijn bescheiden mening
Ik denk dat we de komende maanden inderdaad intensief naar Israël gaan kijken die hun 2e booster al aan de 60+ uitdelen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Hierbij ter vergelijking de cijfers van de griep 2017/2018.

[Afbeelding]

Wat mij betreft is het voorbij en kunnen we weer over tot de normale gang van zaken. Ziekte en dood gaan hoort bij het leven.
Geen bronvermelding?
Het enige wat nog interessant zou zijn, is de ligtijd. Die 16.000 ziekenhuisopnames, liggen die net zo lang in een bed als een Coronapatient (dat was soms tot 3 weken)? En hoe is de verdeling met de IC?

De druk op de zorg door Corona komt vooral door de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd zorg vragen. Daarom maatregelen om dat effect te dempen.

Kortom lastig te vergelijken, vind ik.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loonatick78
  • Laatst online: 16-09 11:44
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Geen bronvermelding?
Het enige wat nog interessant zou zijn, is de ligtijd. Die 16.000 ziekenhuisopnames, liggen die net zo lang in een bed als een Coronapatient (dat was soms tot 3 weken)? En hoe is de verdeling met de IC?

De druk op de zorg door Corona komt vooral door de hoeveelheid mensen die tegelijkertijd zorg vragen. Daarom maatregelen om dat effect te dempen.

Kortom lastig te vergelijken, vind ik.
Bericht aangepast, bron RIVM

En het gaat mij niet alleen om het vergelijken, maar ook om het feit dat iedereen toen gewoon doorleefde, men niet spastisch deed als je zonder griepprik je oma een knuffel gaf enz...
En de tijd nu volgens mij rijp is om ook weer gewoon door te leven en te leren leven met...

[ Voor 18% gewijzigd door loonatick78 op 18-01-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Groepsimmuniteit bestaat toch niet meer? Zelfs met 85% vaccinatiegraad hebben we enorm veel besmettingen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Portugal waar vrijwel iedereen gevaccineerd is. Die doen het momenteel slechter dan ons hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 09:56
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Dat is het getal van gisteren.

Ik heb van data.rivm.nl een nieuw getal gekregen.
Als je kijkt naar COVID-19_aantallen_gemeente_cumulatief.csv uit die datasets, dan zijn sinds vandaag alle hospital admissions op 9999 gezet. Lijkt me niet te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
3raser schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Groepsimmuniteit bestaat toch niet meer? Zelfs met 85% vaccinatiegraad hebben we enorm veel besmettingen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar Portugal waar vrijwel iedereen gevaccineerd is. Die doen het momenteel slechter dan ons hoor.
85% vaccinatiegraad met vaccins voor Alfa he.

Deze vaccins zijn niet eens ontwikkeld voor Delta, laat staan omikron. En natuurlijk zullen we (ervan uitgaande dat omikron blijft en we geen nieuwe heftigere variant krijgen) ieder jaar golven krijgen in de winter, maar die golfen zullen beheersbaarder worden.

Net als we ieder jaar golven hebben van griep en dat ook onze samenleving niet ontwricht. Dus ik denk dat je groepsimmuniteit niet moet zien als 'corona is weg', maar meer als 'corona is beheersbaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Opvolgster Paternotte (zij neemt Coronavakgebied van hem over):
Wieke Paulusma @wiepau
Heel goed dat er onderzoek wordt gedaan. De afgelopen 2 jaar volgden de coronavarianten elkaar rap op. We moeten telkens goed wegen welke maatregelen op welk moment nodig zijn. 1/4

D66 zet steeds in op zoveel mogelijk vrijheid, voor zoveel mogelijk mensen. Coronatoegangsbewijzen hebben daarbij geholpen, zo kon er meer open. Voor jongeren, ondernemers, cultuurmakers. Maar D66 zegt ook steeds: hoe sneller we van het slot af kunnen zonder CTB, hoe beter. 2/4

Tegelijkertijd zien we dat landen om ons heen anders omspringen met omikron. Ze hadden geen lockdown dankzij 3G, 2G en 2G+. Ook zijn ze veel eerder gestart met boosten. Ik ken geen één land met 1G. Het is praktisch en financieel heel moeilijk uitvoerbaar. 3/4

Als de coronacrisis ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat we maar beter goed voorbereid kunnen zijn. We waren vaak te laat, en zaten het langst in lockdown in Europa. Dat wil ik niet nog eens meemaken. Goed om hierover in gesprek te gaan komend debat. 4/4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

loonatick78 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Bericht aangepast, bron RIVM

En het gaat mij niet alleen om het vergelijken, maar ook om het feit dat iedereen toen gewoon doorleefde, men niet spastisch deed als je zonder griepprik je oma een knuffel gaf enz...
En de tijd nu volgens mij rijp is om ook weer gewoon door te leven en te leren leven met...
Die statistiek hier posten met jouw 'conclusie' erbij, is vragen om een vergelijking met Corona natuurlijk ;)

Hopelijk heb je gelijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Grafiekje positieve tests vs opnames:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqv-GAwRvf95ogN7pAaEFR6xUKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X0Yf92h7uck2YDXWjPSZQzO9.png?f=user_large

Je ziet twee effecten:
(1) alpha --> delta (incl. vaccinatie-effect) --> omocron
(2) incidentie geconcentreerd onder jongeren vs hele bevolking

Het lastige is dat we op dit moment allebei door elkaar heen zien lopen. Van delta naar omicron en daarnaast een wat schevere leeftijdsverdeling. Niet zo scheef als in het begin van de zomer (eindejaars studentenfeestjes en danssen met janssen, maar wel behoorlijk scheef).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:42

gws24

Thinking is hard!

Nieuwe week pdf staat online voor de geïnteresseerden: https://www.rivm.nl/sites...20220118_1156_final_2.pdf

R getal:
Op 3 januari 2022 was het reproductiegetal R gemiddeld 1.16 (1.14 – 1.17, 95%
betrouwbaarheidsinterval).

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AFCAjax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Ook daar ben ik voorstander van! Een paar weken 30k per dag en je komt een heeeuul eind, op een vrij trage en behapbare manier :)
Ik begin me eigenlijk steeds vaker af te vragen wie er nou eigenlijk nog niet besmet is geweest. We hebben nu bijvoorbeeld al een paar weken 200k+ positieve tests per week. Maar.... dat zijn dus allemaal positieve tests van mensen die zich daadwerkelijk niet OK voelden of zijn gaan testen n.a.v. contact met een besmet persoon. Daarnaast hoor ik mensen, die in mijn ogen een bijzonder nuttige bijdrage leveren hier, zeggen dat we "in het echt" misschien wel 5x zoveel besmettingen hebben, maar dat 80% van de besmette personen niet eens naar de teststraat komt (om welke reden dan ook). Dan hebben we het dus over 1 miljoen+ besmettingen per week ongeveer. 4 maanden en er is geen hond meer over die nog niet besmet is geweest.

Ik ben nog niet besmet geweest.... denk ik. Maar is dat wel zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Ik begin me eigenlijk steeds vaker af te vragen wie er nou eigenlijk nog niet besmet is geweest. We hebben nu bijvoorbeeld al een paar weken 200k+ positieve tests per week. Maar.... dat zijn dus allemaal positieve tests van mensen die zich daadwerkelijk niet OK voelden of zijn gaan testen n.a.v. contact met een besmet persoon. Daarnaast hoor ik mensen, die in mijn ogen een bijzonder nuttige bijdrage leveren hier, zeggen dat we "in het echt" misschien wel 5x zoveel besmettingen hebben, maar dat 80% van de besmette personen niet eens naar de teststraat komt (om welke reden dan ook). Dan hebben we het dus over 1 miljoen+ besmettingen per week ongeveer. 4 maanden en er is geen hond meer over die nog niet besmet is geweest.

Bij mij in huis, familie en vrienden niemand positief getest. En wel geregeld gegaan.

Vergeet niet dat mensen ook meermaals positief kunnen testen over de afgelopen twee jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
AFCAjax schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:34:
[...]

We hebben in ieder geval een unieke situatie in NL, en dat lijkt nu in ons voordeel te zijn.

Meer geluk dan wijsheid, maar toch!
tis net Ajax >:) <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
[...]

Ik begin het met ook steeds meer af te vragen, hoe dit allemaal nog kan. Vandaar denk ik ook dat de piek in UK geweest is en er gewoon geen mensen meer zijn om te besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:30
[...]

Daar kom je maar op één manier achter. ;)

Ik moest gisteren nog een zelftest doen op het werk in verband met een besmetting bij een collega.
Hele bedrijf moest aan de zelftest, gelukkig was iedereen verder negatief. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Ik begrijp er ook niet zoveel meer van. Heb me 3x laten testen, waarvan 1x voor TVT ( Mijn vaccinatie moest nog 2 weken inwerken voordat ik de QR code kreeg)

1,5 week geleden heb ik een half uur binnen gezeten bij buren van mij. De andere buren kwamen met z'n vieren binnen ( privé situatie, wel een leuke). Die zijn een half uur gebleven. We hebben redelijk dicht bij elkaar gezeten, plus bijna iedereen gevaccineerd.

Dag erop zijn die 4 buren die later binnen kwamen, alle 4 positief getest met een sneltest en door de GGD. Wij hebben verder nergens last van gehad. Nog geen kuchje. Zelftesten bleven ook negatief.

Mentaal heeft corona ( bang zijn voor het krijgen van) mij gesloopt. Nu dacht ik dat ik aan de beurt zou zijn, maar nergens last van gehad. Mogelijk heb ik het gewoon gehad. Maar echt goed weten doe ik het niet. Ik heb me niet altijd laten testen. Dan kan ik me elke dag laten testen omdat ik elke dag met een snotneus wakker wordt.

Moet ik er wel bij zeggen: De dag erop heb ik de booster gehaald.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:04:
Grafiekje positieve tests vs opnames:

[Afbeelding]

Je ziet twee effecten:
(1) alpha --> delta (incl. vaccinatie-effect) --> omocron
(2) incidentie geconcentreerd onder jongeren vs hele bevolking

Het lastige is dat we op dit moment allebei door elkaar heen zien lopen. Van delta naar omicron en daarnaast een wat schevere leeftijdsverdeling. Niet zo scheef als in het begin van de zomer (eindejaars studentenfeestjes en danssen met janssen, maar wel behoorlijk scheef).
Kleine kanttekening: alpha in Nederland was in december 2020 minder dan 2%. Pas na jaarwisseling werd het meer. Zie https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 11:51

Spotmatic

Ken sent me

[...]

*knip* zie topicwarning ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 18-01-2022 17:00 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Daar kom je maar op één manier achter. ;)

Ik moest gisteren nog een zelftest doen op het werk in verband met een besmetting bij een collega.
Hele bedrijf moest aan de zelftest, gelukkig was iedereen verder negatief. :+
Een antistoffen test ofzo. Maar daar doen we dus niet aan (of je moet hem zelf betalen toch?). Zou dat überhaupt een betrouwbare uitslag geven, na 3 prikken Pfizer (waarvan de 3e heel recent)?

Ik zou niet weten hoe ik er anders achter zou moeten komen dat ik - bijvoorbeeld - 3 maanden geleden tóch al besmet ben geweest zonder daar erg in te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 11:51

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Een antistoffen test ofzo. Maar daar doen we dus niet aan (of je moet hem zelf betalen toch?). Zou dat überhaupt een betrouwbare uitslag geven, na 3 prikken Pfizer (waarvan de 3e heel recent)?

Ik zou niet weten hoe ik er anders achter zou moeten komen dat ik - bijvoorbeeld - 3 maanden geleden tóch al besmet ben geweest zonder daar erg in te hebben.
Ik zou gewoon doorgaan met je leven en er verder niet te veel aandacht aan besteden. :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:17
codex schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Ze hebben het veld ziekenhuisopnames uit de covid dataset verwijderd. Dit klopte toch voor geen meter, kreeg net ook een "field not found"
Daar had ik ook last van. Was wel een gevolg van mijn eigen luiheid omdat er een aparte dataset is voor ziekenhuisopnames die ik notabene al gebruikte, alleen niet voor alle grafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:30
[...]

Sanquin doet toch bloedtesten met corona?
Maar als je geen klachten hebt (gehad) zou ik me nergens druk over maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FabianGTI schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Daar krijg je zelf niks over te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Druk maak ik me er niet om hoor. Maar het zet mij wel aan het nadenken over wat ik nou eigenlijk kan met dit soort getallen en wat voor waarde ik er dan precies aan moet hangen. En dat maakt het voor mij ook wat lastiger om nog voorspellingen te geloven die het over een nog komende "grote piek aan besmettingen" hebben. Want dan denk ik.... hoe kan dat eigenlijk, nog groter?

De ziekenhuis getallen zijn natuurlijk niet echt voor verschillende interpretaties vatbaar. Wat erin komt, komt erin. Wat eruit gaat, gaat eruit. Dat is haast binair, dus makkelijk te volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Patriot schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Daar krijg je zelf niks over te horen.
Klopt, dat PIENTER onderzoek is al even gestopt. Data kwam heel laat beschikbaar van de laatste ronde (ergens in oktober/november) met peildatum mid juni o.i.d.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brothermaynard
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:33:
[...]

De struisvogel doen door te stoppen met testen is nooit een verstandige oplossing.
Je moet nog wel inzichtelijk houden hoe de stand is in het land.

Of je er met o.a. Omicron veel beslissingen op moet baseren is een ander verhaal.
Met de huidige test bereidheid en de besmettelijkheid heeft het toch helemaal geen zin om iedere snotneus te diagnosticeren? Aangezien de 2e lijn niets terug ziet van omicron lijkt het me wijs, uit zorg oogpunt, alleen te testen waar dat relevant is ( als je zorg nodig hebt dus) OF evt als je met kwetsbaren werkt of ze gaat bezoeken.
Voor de rest van de maatschappij zou een ‘ ik werk even thuis want ben snotterig’ prima zijn naar mijn mening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
gws24 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:05:
Nieuwe week pdf staat online voor de geïnteresseerden: https://www.rivm.nl/sites...20220118_1156_final_2.pdf

R getal:

[...]
Van coronadashboard:

Reproductiegetal
1,16
0,25 lager dan de waarde van 30 december

Een soortgelijke daling al ik eerder waarnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Dat kunnen ze aan de antistoffen zien bij een uitgebreide test.
Voor de spike eiwitten uit de vaccinatie maak je specifieke antistoffen voor die spike aan, als je ook andere antistoffen hebt weten ze dat je ook naast de vaccinatie nog ergens covid hebt gescoord.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Laatst online: 19-09 13:08
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Dat kunnen ze aan de antistoffen zien bij een uitgebreide test.
Voor de spike eiwitten uit de vaccinatie maak je specifieke antistoffen voor die spike aan, als je ook andere antistoffen hebt weten ze dat je ook naast de vaccinatie nog ergens covid hebt gescoord.
Is dat een (lange) tijd na een infectie ook nog te zien?

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:30:
[...]
[...]
Klopt, dat PIENTER onderzoek is al even gestopt. Data kwam heel laat beschikbaar van de laatste ronde (ergens in oktober/november) met peildatum mid juni o.i.d.
Het onderzoek loopt gewoon nog, alleen de uitslagen van de Pienter ronde eind november/begin december is nog steeds niet gepubliceerd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MTFDarkEagle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Is dat een (lange) tijd na een infectie ook nog te zien?
Indien je detecteerbare hoeveelheden anti-stoffen hebt wel.
Uit de Sanquin testen bleek/leek al dat het vaak langer dan een jaar in je bloed bleef chillen?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

brothermaynard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:31:
[...]

<>
Voor de rest van de maatschappij zou een ‘ ik werk even thuis want ben snotterig’ prima zijn naar mijn mening
Toch is het testgetal één van de weinig indicatoren die iets kunnen voorspellen over de aankomende zorgvraag.
Maar wellicht de belangrijkste reden te blijven testen is misschien wel het opsporen van nieuwe (of oudere) varianten die een verandering van R en Opname% teweegbrengen.

Ik hoop dat dit voor nu de laatste variant is maar stoppen met testen op die hoop/aanname is nu nog te vroeg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 00:34
brothermaynard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:31:
[...]

Met de huidige test bereidheid en de besmettelijkheid heeft het toch helemaal geen zin om iedere snotneus te diagnosticeren? Aangezien de 2e lijn niets terug ziet van omicron lijkt het me wijs, uit zorg oogpunt, alleen te testen waar dat relevant is ( als je zorg nodig hebt dus) OF evt als je met kwetsbaren werkt of ze gaat bezoeken.
ik denk dat het ook wel wat minder zou kunnen.
als gezinslid A een positieve zelftest heeft moet het gezin in quarantaine.

nadat de GGD de uitslag bevestigt moeten de gezinsleden (B, C en D) een corona test gaan doen
dit is om er voor te zorgen dat zij in isolatie gaan als ook besmet, echter de gezinsleden waren al in quarantaine. Deze test voegt niet heel veel toe, anders dan dat als B ook positief is hij zich weer kan isoleren van C en D.

De kans dat C en D inmiddels in aanraking zijn geweest met het virus is nu echter nagenoeg 100%. Vaak zijn zij ook besmet. Als ze dat niet zijn hebben ze kennelijk goede immuniteit en is de kans dat ze daarna alsnog besmet worden steeds minder waarschijnlijk. C en D kunnen zich na 5 dagen opnieuw laten testen om hun quarantaine tijd te verkorten.

De 1e test van B, C en D na uitslag van A zou je volgens mij kunnen skippen. Na 5 dagen testen de huisgenoten zich om uit quarantaine te mogen. Mogelijk komt B hier positief uit (tenzij hij/zij inmiddels genezen is en er geen virus is achtergebleven) Als die verder geen klachten heeft lijkt me kan deze snel uit isolatie, net zoals persoon A dat mag als die 24 uur geen klachten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Het onderzoek loopt gewoon nog, alleen de uitslagen van de Pienter ronde eind november/begin december is nog steeds niet gepubliceerd.
Ik had begrepen dat ze hem stopgezet hadden. Goed dat ie doorloopt.

https://nos.nl/artikel/24...llen-verdere-versoepeling
Naast bereidheid bij kinderen 5-11 (laag) is er meer onderzoek verricht in deze enquête na de persco.

Maatregelen
45% wil meer versoepelingen
19% wil alles loslaten

Beleid iz. gezondheid
Van 40 naar 45% steun

Economisch
Van 42 naar 29% steun, alleen VVD stemmers nog meerderheid (53%)

Boosters
Verwacht wordt ca 75% van 18+
65+ meeste animo voor meerdere rondes 66% wil 3x/jaar. Groep 18-30 maar 30%

Ongevaccineerd
Vrijwel niemand overweegt alsnog het vaccin
19% misschien bij 2G of vaxplicht werk. Gezien de cijfers totaal dus max 2% stijging mogelijk van de vaccinatiegraad.

Prikspijt
Ook gemeten. 14% heeft spijt van het vaccin. Meeste reacties vinden dat het vaccin niet gebracht heeft wat het heeft beloofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:50:
[...]
Ik had begrepen dat ze hem stopgezet hadden. Goed dat ie doorloopt.
Het aantal test/sample personen is zelfs uitgebreid voor de november ronde.

Als ze het gestopt hadden, hadden ze dat beter mogen melden voordat ik ze bloed opstuurde :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]
<>
Ook gemeten. 14% heeft spijt van het vaccin. Meeste reacties vinden dat het vaccin niet gebracht heeft wat het heeft beloofd.
Apart - ik ben erg benieuwd hoe ik 'niet gebracht wat het heeft beloofd' moet invullen/operationaliseren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Apart - ik ben erg benieuwd hoe ik 'niet gebracht wat het heeft beloofd' moet invullen/operationaliseren.
Ik denk omdat de campagne vorig jaar begon met prikken voor vrijheid en men een jaar later weer in een lockdown zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Ik denk omdat de campagne vorig jaar begon met prikken voor vrijheid en men een jaar later weer in een lockdown zit.
Logisch, dat moet 'm zijn. Ik zat met een te technische/medische bril te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:49
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Ik denk vooral de tijdelijkheid van bescherming. Dit zal vooral de besmettingskans zijn, omdat deze het meest zichtbaar en tastbaar is voor de mensen. Misschien dat ze daarom niet denken aan de bescherming tegen ernstiger verloop.

Op dit moment is er amper verschil in de incidentie voor niet-gevaccineerd, 1x gevaccineerd, 2x gevaccineerd of 3x gevaccineerd. De 2x of 3x gevaccineerd-groep doet het zelfs slechter dan de 1x gevaccineerd-groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Analyse cijfers van vandaag door https://twitter.com/TijnBroekman/status/1483471302799380480
Martijn Broekman @TijnBroekman
Analyse #corona cijfers van 18/01

Bij de GGD zijn 95.772 testen gemeld, waarvan 40.304 positief (42,1%). Zowel het aantal positieve testen als het percentage is het hoogste ooit in deze pandemie.

Het RIVM heeft vandaag een onderrapportage van ca 10.000 positieve testen.
Zie verder link. Wat betekent 10.000 onderrapportage? Weer storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De boosterupdate t/m zondag staat nu ook op het dashboard: 53,3%
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

De planning voor deze week staan maar 300k prikken, denk dat het percentage dus ergens tussen de 60 of 70 zal blijven steken. (wat ook semi logisch is met de vaccinatiegraad en geen booster binnen 3 mnd na infectie)

Verder was de NOS ook weer kampioen open deuren met de opmerking dat er minder mensen een booster haalden dan 1e of 2e prik :+
(dat zal per definitie altijd zo zijn)

[ Voor 66% gewijzigd door YakuzA op 18-01-2022 17:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:11:
Analyse cijfers van vandaag door https://twitter.com/TijnBroekman/status/1483471302799380480

[...]

Zie verder link. Wat betekent 10.000 onderrapportage? Weer storing?
https://nos.nl/liveblog/2...uik-en-meer-planbare-zorg
ij het RIVM zijn tot vanmorgen 10.00 uur 31.426 nieuwe positieve tests gemeld (11.017 minder dan gisteren), maar door een technische storing zijn niet alle data vanuit de teststraten binnengekomen.

PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• t_captain
Hier een plotje van de ontwikkeling van de kans op ziekenhuisopname:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4sRinvPldy0UFiV3SqBqI1M3gk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aOfiYZXOZIcHIBe5oeVkPkHm.png?f=user_large

Horizontaal de tijd, verticaal een maat voor de kans om in het ziekenhuis te belanden.

Die kans bepaal ik door de opnames op dag X te delen met de gemiddelde positieve tests in de voorafgaande 7 dagen t/m X. Het achterliggende idee is dat het aantal positief getesten in de afgelopen 7 dagen een redelijke maat is voor de omvang van de bronpopulatie waaruit de opgenomen patienten voortkomen. Ik indexeer op 100 om het relatieve verloop te tonen, en pas een 7-daags smoothing filter toe om de weekdagvariaties in de onames eruit te dempen.

Wat zien we in de grafiek:
(1) een sterke trendmatige daling van 100 a 110 een jaar geleden naar 20 a 30 nu
(2) twee periodes waarin de grafiek atypisch laag is: Jul/aug vorig jaar en januari dit jaar.

Nummer 1 bevat de effecten van:
(a) toenemende aantallen vaccinaties.
Dat speelt vooral tot aan de zomer. Daarna waren de risicogroepen allemaal geprikt en neemt de invloed van vaccinaties op opnames sterk af.
(b) verdringing alpha --> delta (--> omicron?)

Nummer 2 laat zich als volgt duiden:
(a) zomer: danssen met Janssen.
Erg jonge leeftijdsverdeling van de geinfecteerden, daardoor atypisch weinig opnames. Dan kan ik zo stellig schrijven omdat dezelfde variant in het najaar een golf heeft veroorzaakt die wel breed in de bevolking rondging. Het verschil tussen zomer en najaar is dus het leeftijds-effect.

(b) nu: opnieuw een vrij jonge leeftijdsverdeling.
Deze keer niet zo extreem als een half jaar geleden! Toen was de incidentie onder leeftijdsgroep 20-29 dik 4x zo hoog als gemiddeld, nu is die factor 2.5x. Normaal is de factor tussen 1 en 1.5.

(c) verdringing delta->omicron(?)

De duiding van het dal aan het einde is allesbepalend voor de verwachting. Is de verklaring 2b, of 2c?

De twee extremen:

(hypothese 1) De momenteel zeer lage opnames zijn volledig te danken aan de leeftijdsverdeling.
Dan is de opnamekans "slechts" 70% lager dan een jaar geleden in de alpha-golf. Als we straks 50.000 a 60.000 positieve tests per dag hebben, en de leeftijdsverdeling normaliseert zich, zouden de opnames erg hoog komen. Volgens deze hypothese zou ik de piek op 550-600 opnames per dag kunnen schatten.

(hypothese 2) De momenteel zeer lage opnames zijn volledig te danken aan het omicron variant. De opnamekans bedraagt slechts 10% van 1 jaar geleden. Ook bij 50.000 positieve tests per dag zijn er niet meer dan 175-200 opnames per dag te verwachten.

De waarheid ligt altijd tussen de extremen in. We hebben dus een kader vastgesteld: een piek tussen 175 en 600 opnames per dag.

Mijn persoonlijke visie:
* Vanuit internationale cijfrers denk ik dat we aanzienlijk dichter bij hypothese 2 gaan uitkomen.

* ook de timing van de plotselinge daling van de curve valt precies samen met het dominant worden van omicron. Tegelijk zijn er geen externe verklaringen zoals einde collegejaar+danssen met Janssen. De tijdlijn correleert dus sterk met viruspopulatie maar niet bijzonder met gedrags- of leeftijdskenmerken.

* In onze landelijke grafiek moet dat spoedig zichtbaar worden. De daling van het hospitalisatierisico in de zomer duurde 23 dagen. Daarna begon de leeftijdsverdeling te normaliseren en nam het hospitalisatierisico weer toe. We zitten nu 18 dagen in de daling.
Over een a twee weken moet het dus duidelijk worden: veert de blauwe lijn weer op zoals in de zomer? Of blijft hij laag?

Laten we ons op dat moment richten. Twee weken van vandaag. Dinsdag 1 februari.

Als in die tijd de blauwe lijn niet is opgeveerd, dan kunnen we vaststellen dat de lage aantallen opnames een structurele verandering zijn en geen tijdelijke meevaller zijn (voortkomend uit een tijdelijke onbalans in de leeftijdsverdeling). Je hebt dan een case om structureel weinig druk op de zorg te verwachten en dan heb je vrij baan om flink te versoepelen. Je gaat natuurlijk niet de maatschappij op slot houden omwille van een epidemie van een relatief ongevaarlijk virus.
Veert de lijn wel om, dan moeten we voorzichtiger zijn en zorgvuldig de prognoses berekenen. Afhankelijk daarvan wordt het voorzichtig en stapsgewijs versoepelen.

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 22:45
Ongevaccineerd
Vrijwel niemand overweegt alsnog het vaccin
19% misschien bij 2G of vaxplicht werk. Gezien de cijfers totaal dus max 2% stijging mogelijk van de vaccinatiegraad.
Krijg altijd een beetje jeuk wanneer er over "het" vaccin gesproken wordt aangezien er tot nu toe vier vaccins gebruikt zijn in Nederland en er nog twee aan komen. Op Twitter heb ik regelmatig tweets van Hugo langs zien komen waar vanuit ongevaccineerden veel vragen kwamen wanneer Novavax en Valneva beschikbaar worden, vaccins waar veel twijfelaars blijkbaar naar uit kijken. Met name laatstgenoemde wordt veel om gevraagd en is ook kritiek over geweest dat Hugo deze voor maar 5.000 mensen besteld heeft. Ook de vraag naar Covaxin is regelmatig gesteld. Ik denk dat onderschat wordt hoeveel winst er nog in de vaccinatiegraad te behalen valt wanneer mensen de keuze krijgen om te prikken wat ze willen. Imo moet dat ook gewoon mogelijk zijn, het einddoel is immers hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Requiem19 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:16:
[...]

De NOS dacht er kennelijk precies hetzelfde over en heeft dus het plaatje gemaakt wat ik zocht :)

[Afbeelding]
Zit hier een offset in eigenlijk? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat Omikron zo zwak is. Percentages van '40% minder ziekmakend' en dan nog steeds compleet leeg lopen met tienduizenden besmettingen. Er moet nog ergens een piekje komen...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:18:
Nieuwe positieve tests: 31.426.

Weer een normaal getal dus :)
Volgens de GGD cijfers hadden er vandaag 40.300 positieve tests gemeld moeten worden. We missen er dus ongeveer 9000 vandaag.

Bron: coronateller.info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Eigenlijk is het toch hoe hoger hoe beter? Zolang die ziekenhuisopnames niet flink gaan stijgen, bereiken we vrij snel een groepsimmuniteit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Zijn daar al nieuwe cijfers van? Of zijn mijn google skills brak? ik zie alleen cijfers van vorige jaar. Niet hoe het er nu voorstaat.
Die kon ik ook al niet vinden. Ik vraag me ook af hoe dat nu is ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Volgens mij was de IC idd 50% in de algemene zkh zorg voor covid was die iets van 30 of 40% voor ongevaccineerden.

Maar moet zeggen dat ik daarvan niet de recentste cijfers heb gezien, volgens mij was dat de half december update?
Zie eentje hoger, ik mis ook recente ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:47
Onbekend schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:43:
Eigenlijk is het toch hoe hoger hoe beter? Zolang die ziekenhuisopnames niet flink gaan stijgen, bereiken we vrij snel een groepsimmuniteit.
Je kunt je eigen afvragen of groepsimmuniteit nog wel een doel is. Met vaccins kun je alsnog besmet raken en ook als je al eens eerder een besmetting hebt doorgemaakt.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Alleen omdat we al twee jaar gewend zijn dat op besmettingen gestuurd wordt is dit nog altijd de paniekzetter. Blijkbaar is er in de politiek niet de wil om dat te veranderen dus de massa denkt nog altijd in besmettingen en laat zich mondkapjes en andere onzinnige maatregelen aanpraten. (En tegelijk worden de kritieken op vaccinatie bevestigd, immers die werken niet - eigenlijk minder goed, maar niet is makkelijker te communiceren - tegen besmettingen en zijn dus nutteloos. Weg booster motivatie)

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ankona schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:54:
[...]

Alleen omdat we al twee jaar gewend zijn dat op besmettingen gestuurd wordt is dit nog altijd de paniekzetter. Blijkbaar is er in de politiek niet de wil om dat te veranderen dus de massa denkt nog altijd in besmettingen en laat zich mondkapjes en andere onzinnige maatregelen aanpraten. (En tegelijk worden de kritieken op vaccinatie bevestigd, immers die werken niet - eigenlijk minder goed, maar niet is makkelijker te communiceren - tegen besmettingen en zijn dus nutteloos. Weg booster motivatie)
Er wordt al bijna 2 jaar bijna alleen op ziekenhuis bezetting gestuurd.
De kritiek was vaak juist dat er meer naar besmettingen moest worden gekeken voor het toevoegen van maatregelen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:54:
[...]

Die consensus lees ik niet echt.

Wel dat mensen zich zorgen maken dat binnen afzienbare tijd, door de “vloedgolf” de ziekenhuizen toch weer vol komen te liggen.

10 van de 10000 of 10 van 1000000 blijven toch net zoveel mensen als je ipv 10000, 100000 besmette mensen hebt.

Ik hoop echt dat wij “per ongeluk” die lockdown goed getimed houden en met de booster campagne dus een de Omikron golf mooi hebben “gemanaged”.

Nu de rest van de wereld nog, dan kunnen wij hier tot die tijd afbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:01:
[...]

Er wordt al bijna 2 jaar bijna alleen op ziekenhuis bezetting gestuurd.
De kritiek was vaak juist dat er meer naar besmettingen moest worden gekeken voor het toevoegen van maatregelen.
Nee hoor. Ja, diep in de onderbouwing wordt dat vermeld. En idd, de IC capaciteit is het veel genoemde probleem.

Maar welke cijfers komen dagelijks met chocoladeletters in het nieuws? De besmettingen. Waar motiveerde Ernst Kuipers afgelopen vrijdag nog het beleid mee? Juist, besmettingsangst.
Alles wordt gecommuniceerd en gemotiveerd via besmettingen. Daar leeft het beleid op.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:49:
[...]

Normaal gesproken laten we aan mensen hoeveel medisch risico ze nemen, en zijn de medische gevolgen aan de persoon. We beprijzen risicovol gedrag (soms, soms ook niet). Maar we grijpen doorgaans niet echt in.

Maar: we leven in abnormale tijden.

Ik denk dat je hier een goede case maakt en meteen de twee voorwaarden schetst.

Er is sprake van:
(a) te hoge druk op de ziekenhuizen
(b) onevenredig gebruik van de schaarse zorg door een bepaalde groep

Het gaat dus niet alleen om kosten zoals gewoonlijk, het gaat deze keer om de toegang tot de zorg.
Die situatie maakt dat we het probleem momenteel wat meer in het collectief trekken. We hebben als samenleving ernstig last van de minderheid en daar hoort misschien iets meer dwang bij dan we gewend zijn.

Ik kan daarmee leven, als het maar wel stopt zodra een van de factoren (a) of (b) niet meer al te groot is. Lopen de ziekenhuizen leeg, dan mogen mensen weer zelf weten of ze wel of niet geprikt willen worden. Of wordt de verdeling in het aantal ziekenhuisopnames tussen de groepen minder scheef, idem.
I agree. Als we zat plek hadden, wat maakt mij het dan uit of je je vaccineer of niet. Eigen keuze. Net als de keuze voor roken, overmatig alcohol of weet ik het.

Hier gaat het mis bij het "op" zijn van zorg. En als je dan tegen een hart patiënt moet zeggen dat zijn noodzakelijke operatie uitgesteld wordt om die makkelijk voorkoombare Covid patiënt te helpen, ja, dan gaat er in mijn ogen iets flink mis. En hetzelfde voor al die theatermakers en horeca en studenten en en en die nu onder flinke druk staan door maatregelen...

In mijn ogen moet je dan de ongevaccineerde meer verantwoordelijkheid geven. Hoe...? Daar is zo te zien een stukje dwang nodig.

In de delta tijd kon 3g of 2g nog helpen om isolatie te regelen, maar dat is met omikron geen optie meer (nogmaals dank voor die uitleg)

Dan blijft over, op willekeurige volgorde.
- 2g als dwangmiddel, of vaccineren of buiten blijven
- een directe plicht (leeftijd meenemen ligt voor de hand)
- hopen dat omikron is wat we hopen, de Covid versie die daadwerkelijk niks meer is dan het griepje

Aangezien het lijkt alsof 3 binnen een maand of 2 de realiteit is, is dat denk ik nu de logische. Wat niet wegneemt dat ik het heel bijzonder vind dat we dit gesprek 13 maanden na de introductie van vaccins voeren. Dan hadden 1 of 2 al veel eerder ingevoerd moeten zijn, maar dat is achteraf kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Je kunt je eigen afvragen of groepsimmuniteit nog wel een doel is. Met vaccins kun je alsnog besmet raken en ook als je al eens eerder een besmetting hebt doorgemaakt.
Met immuniteit bedoel ik eigenlijk dat je er nauwelijks ziek van wordt, maar misschien is dat dan wel een verkeerd woord.
Als (bijna) iedereen eens een keer in besmet is geweest, heb je antistoffen waarna je er minder zwaar ziek van wordt. Zolang je regelmatig met het virus in contact komt, blijven je antistoffen up-to-date waardoor er uiteindelijk weinig mensen in het ziekenhuis terecht komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martwoutnl
Volgens het AD worden alle patiënten die op Corona positief testen meegenomen in de cijfers zie https://www.ad.nl/binnenl...et-door-corona~ae5b354fc/ Daardoor ook mensen die met Corona er liggen maar niet door Corona. In Groningen is het 1/3e van de patiënten. In de cijfers wordt geen onderscheid gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Laatst online: 07:42

Dazzler2120

FP ProMod
Ankona schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Nee hoor. Ja, diep in de onderbouwing wordt dat vermeld. En idd, de IC capaciteit is het veel genoemde probleem.

Maar welke cijfers komen dagelijks met chocoladeletters in het nieuws? De besmettingen. Waar motiveerde Ernst Kuipers afgelopen vrijdag nog het beleid mee? Juist, besmettingsangst.
Alles wordt gecommuniceerd en gemotiveerd via besmettingen. Daar leeft het beleid op.
De besmettingen waren de afgelopen anderhalf jaar de beste indicator om te vertellen wat 2 weken later met de ziekenhuisopnames gebeurde, en 3-4 weken later met de IC opnames.
Alleen voor Omikron lijkt dat patroon (deels) doorbroken te zijn. (gelukkig maar, ik begin stille hoop te krijgen)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:28
Sovieto schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Ik denk vooral de tijdelijkheid van bescherming. Dit zal vooral de besmettingskans zijn, omdat deze het meest zichtbaar en tastbaar is voor de mensen. Misschien dat ze daarom niet denken aan de bescherming tegen ernstiger verloop.

Op dit moment is er amper verschil in de incidentie voor niet-gevaccineerd, 1x gevaccineerd, 2x gevaccineerd of 3x gevaccineerd. De 2x of 3x gevaccineerd-groep doet het zelfs slechter dan de 1x gevaccineerd-groep
Kun je dat onderbouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:07:
Volgens het AD worden alle patiënten die op Corona positief testen meegenomen in de cijfers zie https://www.ad.nl/binnenl...et-door-corona~ae5b354fc/ Daardoor ook mensen die met Corona er liggen maar niet door Corona. In Groningen is het 1/3e van de patiënten. In de cijfers wordt geen onderscheid gemaakt.
Ze moeten ook nog steeds op speciale Covid afdelingen/kamers liggen en hebben Covid.
Waarom zouden ze dan niet in de Covid cijfers moeten zitten?

Net alsof je gebroken been niet meer telt omdat je arm ook gebroken is ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:08:
[...]

De besmettingen waren de afgelopen anderhalf jaar de beste indicator om te vertellen wat 2 weken later met de ziekenhuisopnames gebeurde, en 3-4 weken later met de IC opnames.
Alleen voor Omikron lijkt dat patroon (deels) doorbroken te zijn. (gelukkig maar, ik begin stille hoop te krijgen)
Precies, de combinatie vaccinatie en omicron maakt dat besmettingen geen voorspeller meer zijn (of op een heel andere schaal)

In het najaar zag je de verschuiving al door de vaccinaties. Nu is dat helemaal duidelijk. Waar ik me echter zorgen om maak is dat door die extreme focus op besmettingen te houden de aandacht verdwijnt voor de vaccinaties. Dankzij die vaccinaties is omicron zo mild dat je de besmettingen gewoon op zijn beloop kan laten gaan. Dan zijn we mogelijk definitief klaar. Nu trekken ze de rem aan naar de definitieve oplossing door vaccinaties en milde besmettingen af te remmen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Patroon is hetzelfde alleen de verhouding is anders, net zoals bij elke voorgaande variant verandering of test richtlijn verandering.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:28
De vraag is, voor hoe lang?

Neemt de kans op ziekenhuisopname ook af als je eerder Corona hebt doorstaan? Of is het iedere besmetting dezelfde kans?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Ze moeten ook nog steeds op speciale Covid afdelingen liggen en hebben Covid.

Omdat deze patiënten sowieso ruimte en capaciteit hadden ‘ingenomen’. Feit dat ze nu anders behandeld moet worden (e.g., isolatie) zorgt niet voor ‘n extra capaciteitsbehoefte gelijk aan 1 patiënt met corona. Lijkt mij…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dat ligt eraan of we het over de IC of de totale ziekenhuisbezetting hebben.
Zoals je eerder zelf al concludeerde is het jammer dat we deze cijfers al een tijdje niet meer gekregen hebben, geen idee hoe die verhouding nu is - geen idee waar je die 27% nu vandaan haalt?.
Misschien dat @Dennis1812 en @LZ86 daar iets over kunnen zeggen in hun ervaring?
Bij ons 100% van de covidpatienten ongevaccineerd (5 stuks nu op IC) Hoor hier uit de regio soortgelijke verhalen met af en toe een verdwaalde gevaccineerde met een immuunprobleem (leukemie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Lycaon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Omdat deze patiënten sowieso ruimte en capaciteit hadden ‘ingenomen’. Feit dat ze nu anders behandeld moet worden (e.g., isolatie) zorgt niet voor ‘n extra capaciteitsbehoefte gelijk aan 1 patiënt. Lijkt mij…
Maar ze nemen een meerpersoonskamer in hun uppie in beslag, met als resultaat dat die overige bedden niet bezet kunnen worden. Dus ja, dat zorgt zeker wel voor een extra capaciteitsbehoefte gelijk aan 1 patient. Sterker nog, afhankelijk van de afdeling zelfs nog meer dan 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Ze moeten ook nog steeds op speciale Covid afdelingen liggen en hebben Covid.

Voor het totaal plaatje zou ik als rivm/overheid wel dat onderscheid zien (al zien zij die vast ook).

Uiterste: als 100% van de Covid mensen daar voor iets anders ligt, dan is Covid geen reden meer om in het ziekenhuis te liggen. Dan is het dus geen druk aan het geven en is het proberen te remmen niet meer nuttig. Dus doei maatregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Maar ze nemen een meerpersoonskamer in hun uppie in beslag, met als resultaat dat die overige bedden niet bezet kunnen worden. Dus ja, dat zorgt zeker wel voor een extra capaciteitsbehoefte gelijk aan 1 patient. Sterker nog, afhankelijk van de afdeling zelfs nog meer dan 1.
Kleine nuance: Ik bedoelde met “patiënt” een patiënt mét corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Misschien is het heel dom, maar liggen er dan niet meerdere met Covid op 1 kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Voor het totaal plaatje zou ik als rivm/overheid wel dat onderscheid zien (al zien zij die vast ook).

Uiterste: als 100% van de Covid mensen daar voor iets anders ligt, dan is Covid geen reden meer om in het ziekenhuis te liggen. Dan is het dus geen druk aan het geven en is het proberen te remmen niet meer nuttig. Dus doei maatregelen :)
Er is nog wel een verschil tussen 'iedereen in het ziekenhuis heeft corona' en 'iedereen met corona kwam voor iets anders' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
42erik schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Misschien is het heel dom, maar liggen er dan niet meerdere met Covid op 1 kamer?
Ja. Op een afdeling die in complete isolatie is, met personeel van andere afdelingen waardoor daar bedden gesloten zijn. Plus bij ons is de long/interne gesloten om die covidbedden te realiseren. Dat betekent dat bepaalde behandelingen dus uitgesteld worden

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is tijd om te gaan stoppen met de quarantaine-regels op scholen. Paar dagen thuis blijven bij een positieve test; en de rest gewoon naar school.

Niet langer meer hele klassen in quarantaine. Dat levert inmiddels veel meer schade op dan nut.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Met nieuw kritisch onderzoek lijkt politieke steun voor omstreden 2G nog verder weg

Na het nieuwe rapport van de TU Delft lijkt de steun voor de 2G wetgeving verder weg dan ooit. De enige fracties die het kabinet aan een meerderheid konden helpen (PvdA of GroenLinks) doen nu de deur dicht voor het wetsvoorstel.

De enige partijen die voor blijven zijn D66 en VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

eamelink schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:28:
Het is tijd om te gaan stoppen met de quarantaine-regels op scholen. Paar dagen thuis blijven bij een positieve test; en de rest gewoon naar school.

Niet langer meer hele klassen in quarantaine. Dat levert inmiddels veel meer schade op dan nut.
Van wat ik mee krijg zijn die Corona gevallen op scholen amper ooit alleen.
Dag 1 is 1 of 2.
Dag 2 is 3+ erbij.
Dag 3 is 5+ erbij.

Veel verschil zal dat dus niet gaan maken denk ik?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
eamelink schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:28:

Eens, en een ingelaste persconferentie aub om die quarantaine aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Wordt er nog gesequenced in het ziekenhuis? Ik meen er ooit cijfers van te hebben gezien, zodat je kon kijken hoeveel omikronpatienten in het ziekenhuis kwamen en hoeveel delta. Ben wel benieuwd naar de huidige cijfers.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:54

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Waarom doen jullie niet wat in sommige andere landen gebeurt, meerdere coronapatiënten per kamer? Ze hebben het toch al, dus veel zou het niet uit moeten maken...

Teveel apparatuur per patiënt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Vloer oppervlak is vaak nog wel ergens vandaan te halen. De pleeg aan het bed is vaak de beperkende factor. In het lokale ziekenhuis lopen ze 1:3 (1 verpleegkundige op 3 patiënten ). Dat gaat rap met je personeel als het huis vol ligt. Kan me voorstellen dat er op termijn afdelingen komen met ‘Corona + iets’ waar je wellicht iets dunner in de bezetting kunt gaan zitten. Maar onderschat niet dat het lopen in zo’n pak behoorlijk wat vraagt van een mens. Ik ben als dokter na 30-45 minuten Covid spreekuur al afgedraaid, dat zal met het fysiek veel zwaardere werk op een verpleegafdeling vast niet veel beter zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Amphiebietje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Waarom doen jullie niet wat in sommige andere landen gebeurt, meerdere coronapatiënten per kamer? Ze hebben het toch al, dus veel zou het niet uit moeten maken...

Teveel apparatuur per patiënt?
Doorlezen naar zijn volgende post ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Er is nog wel een verschil tussen 'iedereen in het ziekenhuis heeft corona' en 'iedereen met corona kwam voor iets anders' :?
Ik geloof niet dat ik snap wat je wil zeggen
Pagina: 1 ... 11 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.