Tweak_ers schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:27:
[...]
Dan komen we straks dus in de situatie dat kinderen in een klas besmet zijn geweest, maar met weer 3 besmettingen, wéér in quarantaine moet. Maar die eerdere besmettingen kunnen dan dus wel gewoon naar school toch?
Dat is in veel gevallen dus gewoon realiteit, ook door laksheid van de scholen zelf. Als voorbeeld neem ik even de klas van mijn dochter, groep 8. Vorig jaar april na het weekend 8 leerlingen positief getest, de hele klas blijft thuis en mag afstandsonderwijs volgen, pas als iedereen in de klas uit quarantaine mag/is na negatieve tests, inclusief positief geteste leerlingen die weer genezen zijn, gaan ze pas weer fysiek onderwijs volgen. De School neemt als peildatum de laatste schooldag dat ze "bij elkaar" waren maar ze lopen ook in het weekend bij elkaar de drempel plat. Beleid faalt dus al op dit vlak.
Deze week idem, maandag 6 positieven, hele klas blijft thuis/thuisonderwijs en pas als weer iedereen negatief is of genezen, dan weer naar school. Inclusief de leerlingen die al eerder corona hebben doorgemaakt. Na deze 2 ronden blijven er nog een goede 12 leerlingen over die vooralsnog geen corona hebben gehad of geen weet van hebben, dus in theorie kunnen ze nog 4x een week thuisblijven.
Stel dat na 2 weken er weer 3 positief testen, mogen de huidige 6 positieven officieel naar school, want binnen de 8 weken na besmetting, maar de school kiest er vervolgens weer voor om de hele klas naar huis te sturen, want tsja, half/half lesgeven (fysiek/afstand) is lastig. Het is zelfs zo slecht gesteld dat in de informatiebrief van deze week van de school c.q. GGD, datums van vorig jaar april staan, dus een slordige copy-paste.
Om nog maar te zwijgen over mijn jongste die in groep 3 zit en nu ook een besmetting doormaakt, hetzij erg mild en zich inmiddels weer prima voelt. Juf heeft zich nog niet gemeld, heb al 2x gevraagd aan de directeur wanneer we voor hem wat te doen krijgen, al is het maar een werkboekje, helemaal niks. nog niet eens een email hoe het met hem is, of ze wat kunnen doen, 0. We hebben uiteindelijk zelf maar wat werkjes voor die jongen opgezocht, geprint en gokken erop dat het hem een beetje op peil houdt qua leerstof. In groep 3 wordt de basis gelegd voor een hoop zaken, en hij was lekker op weg.
Na dit zoveelste debacle kan ik wel stellen dat basisscholen nog steeds geen lering hebben getrokken uit dit alles, en het na 2 jaar nog steeds hopeloos gesteld is met hun protocollen, die veelal alleen op papier bestaan, maar waarvan in de praktijk echt 0 van terecht komt.