Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
ik222 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:31:
Dat onderzoek kijkt wel puur naar het effect van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames onder bezoekers. Terwijl je natuurlijk ook kunt argumenteren dat 2G een aanmoediging is voor mensen om zich alsnog te laten vaccineren.

Dan even praktisch gezien, 1G zou eventueel nog kunnen werken bij grote evenementen en festivals en misschien in nachtclubs. Maar voor winkels en de normale horeca is het volstrekt onuitvoerbaar, dan kun je alles net zo goed gesloten houden.

Maar goed gezien de ontwikkelingen met Omicron heb ik goede hoop dat het hele concept van een CTB over een paar weken de prullenbak in kan. Dus ik denk dat het het verstandig zou zijn als Kuipers besluit gewoon te stoppen met dit prestige project van zijn voorgangen :)
Daarom, 1G is echt een laboratorium maatregel die je dus in een echte wereld niet wil. Op micro niveau neem je daarmee wat risico weg bij evenementen maar als je ruimer kijkt, de maatschappij is meer dan een paar evenementen, dan haal je de prikkel weg om te vaccineren terwijl vaccineren toch het belangrijkste beschermingsmiddel is op het moment.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
nwagenaar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:36:
[...]

Daarvoor hebben wij toch nieuwsberichten, die doen dat allemaal voor ons! :+

Op nu.nl staat in ieder geval dat 2G zinloos zou zijn en dat 1G (dus iedereen preventief testen) een betere oplossing is; hierbij zou volgens het onderzoek het reproductiegetal circa 45% afnemen vs 10% voor 2G en 5.4% bij 3G.
Ik heb het gebruik van 2G om omicron te bestrijden wel eens vergeleken met het gebruik van een auto om tussen Waddeneilanden te reizen. Compleet ongeschikt voor de toepassing.

Voorstanders van 2G (zijn die er nog?) zullen overigens aanhalen dat het verlagen van de R-waarde onder de hele populatie niet het doel is. Het doel is om transmissie naar onbeschermde mensen te verminderen door deze groepen af te zonderen. Maar juist de karakteristieken van omicron maken dat doel ook onrealistisch en eigenlijk ook onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:35:
[...]

1G zou voor mij betekenen dat ik wel 3 x ga nadenken of ik wel ga uit eten. Eventuele spontaniteit compleet weg.
1G zou voor mij betekenen dat ik nergens meer heen zou gaan. Ik heb nu 2x een corona test gehad (PCR) en alleen omdat die noodzakelijk waren. Ik heb nog steeds (psychosomatisch waarschijnlijk :p) last van m'n neus van die test van gisteren...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Ja, dat vroeg ik me ook al af... Als ik in november positief getest was toen ik met spoed opgenomen werd (compleet covid ongerelateerd), was ik dan meegeteld?
https://www.telegraaf.nl/...ng-patienten-door-omicron

Volgens dit interview met de opvolger van Kuijpers zitten die incidenten Covid ook in de cijfers. Dus de groep vanwege Covid in de ziekenhuizen zou daarmee nog lager zijn. @t_captain daarmee wordt het model van rivm toch verder gefalsifieerd? Die komen ook in de laatste prognose weer met belachelijk veel opnames in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

ericplan

5180 Wp PV

Iedereen lijkt er wel zeker van te zijn dat Omikron het eind van de pandemie betekent? Het lijkt me toch wel handig om een techniek als 2G achter de hand te hebben als komend najaar zich een nieuwe golf aandient, aangewakkerd door ongevaccineerden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Dat onderzoek kijkt wel puur naar het effect van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames onder bezoekers. Terwijl je natuurlijk ook kunt argumenteren dat 2G een aanmoediging is voor mensen om zich alsnog te laten vaccineren.

Dan even praktisch gezien, 1G zou eventueel nog kunnen werken bij grote evenementen en festivals en misschien in nachtclubs. Maar voor winkels en de normale horeca is het volstrekt onuitvoerbaar, dan kun je alles net zo goed gesloten houden.

Maar goed gezien de ontwikkelingen met Omicron heb ik goede hoop dat het hele concept van een CTB over een paar weken de prullenbak in kan. Dus ik denk dat het het verstandig zou zijn als Kuipers besluit gewoon te stoppen met dit prestige project van zijn voorgangen :)
nee joh, ik ben er al.een tijdje van overtuigd dat de huidige vaccinatiegraad ongeveer t eindstation is. met dit soort maatregelen kun je er misschien nog een half % uitpersen maar mensen die zich nu nog niet hebben laten vaccineren zijn heeel moeilijk over te halen (dit stoorde mij zo aan de eerdere 2g discussies, doen alsof hier nog veel beweging in zat. dat is geweest, lukt niet meer, zit muurvast, klaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:43:
Voorstanders van 2G (zijn die er nog?)
Jan Paternotte entered the chat...

In het nu.nl artikel welke eerder gepost werd staat tevens dat dit nog niet het einde is van de dreiging van 2G. Kuipers stuurt de informatie naar de Tweede Kamer, maar hij zal niet het wetsvoorstel zelf terugtrekken. Het zal dan ooit eens tot die discussie moeten komen en ik vermoed dat de vaste klanten de 2G zaak zullen bepleiten. Wellicht dat Paternotte dan net als Macron kiest voor 'emmerde' als raison d'être van 2G.

Al die dwangmiddelen waar men in Europa nu zo lustig mee zwaait lijken meer op vergeldingsacties dan dat het nog iets te maken heeft met gezondheid. Vermeende tegenstanders het betaald zetten voor hun gedrag of de ogenschijnlijk vrije keuze die ze voorgelegd kregen. Besmettingen gaan ze in elk geval niet meer stoppen, dat weet ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik vraag mij wel af, heeft onze semi-lockdown Delta niet verder de das om gedaan? Net als met Influenza en andere virussen, deze hebben een lagere R0 en zijn vorig jaar door de maatregelen compleet de kop in gedrukt waar Beta en Delta bleven bestaan. Waar de lockdowns tegen Beta en Delta nut hadden, lijkt Omicron er dwars doorheen te breken.

Wellicht dat de afgelopen maatregelen bij ons toch nut gehad hebben en Delta de das om heeft gedaan, waar Delta in België een groter aandeel lijkt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

1G zou voor mij betekenen dat ik wel 3 x ga nadenken of ik wel ga uit eten. Eventuele spontaniteit compleet weg.

Maar inderdaad pijnlijk om te zien dat 2G bij de deltapiek best veel had gescheeld. Nu is het te laat door al dat gepolder. 2G is waarschijnlijk een belangrijke reden dat het in de omliggende landen beter ging met meer open.
Die conclusie lijkt me niet vergezocht inderdaad. En dit keer lagen de goede berekeningen en aannames wel op tijd op tafel. Maar wat @Mfpower opmerkt speelt ook, het inhoudelijke debat werd gekaapt door het debat of je het überhaupt moet willen (of vice versa, doesn’t really matter). Beiden zijn zeer relevante discussies, maar het zijn ook deels 2 aparte discussies.

Ik moet overigens zien hoe dit nu verder uitpakt. Hier ligt iets waarmee je alle kanten op kan. Kan de horeca open? Is daar de 20% reductie in verwachte opnames een factor van belang? Ik denk dat het echt nog niet van tafel is, maar ik kan me ook voorstellen dat je het zonder ook aankan. Ben benieuwd in hoeverre Kuipers hier zijn eigen weg al in gaat kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat onderzoek kijkt wel puur naar het effect van het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames onder bezoekers.
Nee.
Terwijl je natuurlijk ook kunt argumenteren dat 2G een aanmoediging is voor mensen om zich alsnog te laten vaccineren.
Nee.
De groep ongevaccineerden die aangeeft dat ze een vaccin
zullen nemen als het CTB wordt afgeschaft is groter dan de groep die zegt een vaccin te nemen als
de overheid 2G invoert of op meerdere plekken 3G invoert (werk/onderwijs).
https://www.rijksoverheid...-het-coronatoegangsbewijs

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 18-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

[...]

Maar inderdaad pijnlijk om te zien dat 2G bij de deltapiek best veel had gescheeld. Nu is het te laat door al dat gepolder. 2G is waarschijnlijk een belangrijke reden dat het in de omliggende landen beter ging met meer open.
Wat vervelend, als het jou raakt is het geen goed idee meer? Ook al is het epidemiologisch het beste? Voor velen is de spontaniteit al sinds 25 september weg.
Dit is precies waarom dat CTB weg moet, een systeem op basis van uitsluiting raakt uiteindelijk iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 18-01-2022 09:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Het goede van 1G: iedereen lijdt evenveel pijn. Dus werpen we als samenleving dat juk zo snel mogelijk van onze schouders. Systemen waarbij een onevenredig deel van de pijn wordt neergelegd bij een kleinere groep, die worden vaak veel langer vastgehouden.

Alleen al om die reden zou ik voor 1G zijn. Het is de kortste weg terug naar de vrije samenleving die we gewend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:44:
[...]

1G zou voor mij betekenen dat ik nergens meer heen zou gaan. Ik heb nu 2x een corona test gehad (PCR) en alleen omdat die noodzakelijk waren. Ik heb nog steeds (psychosomatisch waarschijnlijk :p) last van m'n neus van die test van gisteren...
Dit GroenLinks kamerlid had vanmorgen een slogan die wat mij betreft per direct in gebruik mag worden genomen.
Bescherm jezelf door vaccinatie. Bescherm een ander door te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Alleen al om die reden zou ik voor 1G zijn. Het is de kortste weg terug naar de vrije samenleving die we gewend zijn.
Met 100% opvolging door alle gelegenheden en een oneindige testcapaciteit misschien. Maar die is er niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 18-01-2022 09:22 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:10
[...]

Het goede van 1G: iedereen lijdt evenveel pijn. Die werpen we als samenleving dat juk zo snel mogelijk van onze schouders. Systemen waarbij een onevenredig deel van de pijn wordt neergelegd bij een kleinere groep, die worden vaak veel langer vastgehouden.

Verdere boosters kan je dan als land op je buik schrijven. Niemand gaat de prik meer halen als je toch moet testen. Als de overheid dit zou doen, beschouw ik het land in lockdown. Dan ga ik nergens meer naartoe. Ik ga niet dagelijks zitten testen voor een café etc. Bovendien moet je dan gaan plannen want de capaciteit voor miljoenen testen elke dag is er niet. De economie gaat dat dan goed merken. Ik denk dat 1G i.v.m. de capaciteit nooit een meerderheid gaat halen.

Een Groen Links-kamerlid heeft een draadje over het onderzoek: https://twitter.com/Lisaw...tatus/1483227932415963144 Daarin haalt ze stukken uit het onderzoek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Het goede van 1G: iedereen lijdt evenveel pijn. Die werpen we als samenleving dat juk zo snel mogelijk van onze schouders. Systemen waarbij een onevenredig deel van de pijn wordt neergelegd bij een kleinere groep, die worden vaak veel langer vastgehouden.

Op zich kan ik je volgen en vind het daarom ook beter dan 2G/3G, maar nog steeds is er een heel technocratisch (en daarmee in mijn ogen onwenselijk) systeem nodig om maatschappelijke toegang te krijgen. Op de grens van wenselijkheid vind ik dan dat je dit bijvoorbeeld invoert voor echt grote evenementen met verhoogd risico, maar niet voor elementaire zaken als winkels en (geplaceerde) horeca, etc.

Maar je ziet wel weerstand omdat heel veel mensen ineens aan de verkeerde kant van de QR code terechtkomen, volgens mij is dat vooral waarom men het niet wil, dat is alleen OK voor de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:31

Dazzler2120

FP ProMod
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Wat vervelend, als het jou raakt is het geen goed idee meer? Ook al is het epidemiologisch het beste? Voor velen is de spontaniteit al sinds 25 september weg.
Dit is precies waarom dat CTB weg moet, een systeem op basis van uitsluiting raakt uiteindelijk iedereen.
Dat iedereen er 3 keer over na zou denken om uit eten te gaan betekent niet dat het een slecht idee is. In deze tijd zou het hoe dan ook redelijk goed zijn als mensen beter nadenken over wat ze echt nodig hebben / willen doen.
In eerste instantie zal ik waarschijnlijk minder gebruik maken van zaken waar ik voor getest moet worden. Anderzijds weet ik van familie in Duitsland die ook in de zorg werken dat veelvuldig (zelf)testen went en werkt. Waar ik het nu als vervelend zie, zien zij het als een 3x per week handeling wat onderdeel is van het weekritme.

Edit: Frequentie Duitsland testen beter verwoord

[ Voor 3% gewijzigd door Dazzler2120 op 18-01-2022 09:29 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00

Ik denk niet dat de Kamer niet hier voor warm voor te krijgen is. De weerstand was al fel (ook bij bijv. CU die in de coalitie zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Dat iedereen er 3 keer over na zou denken om uit eten te gaan betekent niet dat het een slecht idee is. In deze tijd zou het hoe dan ook redelijk goed zijn als mensen beter nadenken over wat ze echt nodig hebben / willen doen.
In eerste instantie zal ik waarschijnlijk minder gebruik maken van zaken waar ik voor getest moet worden. Anderzijds weet ik van familie in Duitsland die ook in de zorg werken dat veelvuldig (zelf)testen went en werkt. Waar ik het nu als vervelend zie, zien zij het als een 3-wekelijkse handeling wat onderdeel is van het weekritme.
Dat is in elk geval consequent van je! Respect. Ik sta er toch anders in, maar je neemt tenminste de hele consequentie van een CTB.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 18-01-2022 09:29 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
[...]

Nou nee, voor mij absoluut een downgrade.

Nu kan ik zonder gezeik die code laten zien en klaar. Als ik nu door een kleine groep ongevaccineerden ook nog voor elk uitje een stok in mijn gok moet? Dan ben ik nog meer klaar met die groep dan dat ik nu al ben.

Naast beperken van zorg voor anderen en negatief effect op mijn werk hebben ze dan ook (nog meer dan nu) een negatief effect op mijn vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:41
martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:26:
[...]

Verdere boosters kan je dan als land op je buik schrijven. Niemand gaat de prik meer halen als je toch moet testen
dat denk ik ook er zullen sowieso mensen bij zitten waarom heb ik me überhaupt laten vaccineren als 1G wordt doorgezet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bie100 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:31:
[...]

dat denk ik ook er zullen sowieso mensen bij zitten waarom heb ik me überhaupt laten vaccineren als 1G wordt doorgezet
Om niet ziek te worden/in het ziekenhuis te komen? Als mensen zich dat gaan afvragen nav 1G dan vraag ik mij af of ze wel nadachten toen ze naar de prikstraat liepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Nu kan ik zonder gezeik die code laten zien en klaar. Als ik nu door een kleine groep ongevaccineerden ook nog voor elk uitje een stok in mijn gok moet? Dan ben ik nog meer klaar met die groep dan dat ik nu al ben.

Naast beperken van zorg voor anderen en negatief effect op mijn werk hebben ze dan ook (nog meer dan nu) een negatief effect op mijn vrije tijd.
Kleine groep ongevaccineerde? Vanaf 1 februari is ongeveer 50% ongevaccineerd zoals het er nu voor staat. Think again.

edit: De regel vanaf 1 februari is niet doorgevoerd, waar ik dacht dat dit al wel het geval was.

[ Voor 7% gewijzigd door dehardstyler op 18-01-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
codex schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:05:
Ik vraag mij wel af, heeft onze semi-lockdown Delta niet verder de das om gedaan? Net als met Influenza en andere virussen, deze hebben een lagere R0 en zijn vorig jaar door de maatregelen compleet de kop in gedrukt waar Beta en Delta bleven bestaan.
Vergeet ook de boosters niet, bescherming tegen Delta na de booster is hoog en we hebben in recordtempo half 18+ geboosterd. Gecombineerd met sluiten van scholen hebben we het Delta best lastig gemaakt in een maand tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
dehardstyler schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Kleine groep ongevaccineerde? Vanaf 1 februari is ongeveer 50% ongevaccineerd zoals het er nu voor staat. Think again.
Their loss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Wolly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Om niet ziek te worden/in het ziekenhuis te komen? Als mensen zich dat gaan afvragen nav 1G dan vraag ik mij af of ze wel nadachten toen ze naar de prikstraat liepen.
Ik denk dat er veel mensen zullen zijn die geprikt hebben puur en alleen voor vrijheid. En niet i.v.m. hun gezondheid. Bij mij is het gezondheid en vrijheid als 2e. Ik zal ook gewoon blijven boosteren bij eventueel 1G. Maar op stap gaan in Nederland dan niet meer. Teveel gedoe. Maar er zullen dan wel veel mensen zijn die dan niet meer gaan prikken omdat ze er in Nederland niets voor terugkrijgen. Zo denken veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Er zullen genoeg mensen zijn die gewoon alle adviezen opvolgen, zonder daar al te diep over nadenken. Of mensen die de vaccinaties hebben gekregen omdat ze geen zin hebben erin om zich iedere keer te testen. Die groep gaat gaan zich 'genaaid' voelen als 1G zou komen.
Je kan dan bediscussiëren of ze om de juiste reden dat prikkie gehaald hebben, maar dat was natuurlijk wel (deels) onderdeel van het motivatiebeleid vanuit de overheid.

Maar de uitspraak "Vaccineren doe je voor jezelf, testen voor een ander" vind ik wel prima passen daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Cijfers? Je bent dan toch 9 maanden geldig zonder booster of tussentijdse infectie.
Denk dat er een hoop mensen nog iets langer geldig zijn.

En anders kunnen ze gewoon een booster halen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
[...]

Vervalt dan de QR-code? Ik heb er niets over gelezen dat dat eraan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
[...]

om hun vrijheid terug te krijgen wat denk je zelf ik heb het gedaan om dat ik beschermd wilde zijn

maar hele volksstammen hebben het gedaan om weer lekker op vakantie te gaan en omdat ze niet steeds een stokje in hun neus willen

eigenbelang eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Een Groen Links-kamerlid heeft een draadje over het onderzoek: https://twitter.com/Lisaw...tatus/1483227932415963144 Daarin haalt ze stukken uit het onderzoek aan.
Het eerste stuk heeft het er over dat er meer mogelijk was geweest 'als 1G was ingevoerd voor werk, horeca, bios, heater, winkel, sportschool' wat een compleet onmogelijk scenario is. 1G voor werk is volstrekt onmogelijk en de effecten daarvan modelleren is net zo zinvol als bidden voor het verdwijnen van het virus.

Dat wegzetten als 'had de regering maar meer werk gemaakt van testen' is echt heel zwak.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Jep dat komt eraan. De Jonge had plannen om de QR geldigheid Europees gelijk te trekken. 9 maanden na originele prikken vervalt de QR als ik me niet vergis.

[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 18-01-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:36:
[...]

9 maanden geldig is de internationale norm. Voor veel landen al nodig. Hugo had destijds gezegd voornemens te zijn dit voor binnen NL daarmee gelijk te willen trekken. Voor zover ik weer is dit nooit daadwerkelijk ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Johan Bogle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:38:
[...]
9 maanden geldig is de internationale norm. Voor veel landen al nodig. Hugo had destijds gezegd voornemens te zijn dit voor binnen NL daarmee gelijk te willen trekken. Voor zover ik weer is dit nooit daadwerkelijk ingevoerd.
Ik dacht al heb ik iets gemist. Zo heb ik het ook langs zien komen in de media. Voornemen maar nog geen plan in de 2e kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Dennis1812 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Cijfers? Je bent dan toch 9 maanden geldig zonder booster of tussentijdse infectie.

Het nieuws van de afgelopen weken dat 45 tot 50% van de bevolking is geboosterd.
Volgens het corona dashboard is het 49,6%: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
Daar zit dus absoluut geen vaart meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Ik dacht al heb ik iets gemist. Zo heb ik het ook langs zien komen in de media. Voornemen maar nog geen plan in de 2e kamer.
Ik heb het zojuist even opgezocht en het is hier inderdaad nog niet gelijk getrokken, dus dat neem ik terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

1G zou voor mij absoluut geen vrije samenleving zijn. Een vrije samenleving is voor een samenleving waarbij ik nu naar een locatie zou kunnen gaan, zonder dat ik daarvoor eerst ergens anders heen moet gaan om mezelf te pijnigen.
[...]
Verdere boosters kan je dan als land op je buik schrijven. Niemand gaat de prik meer halen als je toch moet testen. Als de overheid dit zou doen, beschouw ik het land in lockdown. Dan ga ik nergens meer naartoe. Ik ga niet dagelijks zitten testen voor een café etc. Bovendien moet je dan gaan plannen want de capaciteit voor miljoenen testen elke dag is er niet. De economie gaat dat dan goed merken. Ik denk dat 1G i.v.m. de capaciteit nooit een meerderheid gaat halen.
Bij een 1G zou ik ook absoluut geen booster halen nee. Waarom zou ik? Want ik kan dan toch nergens meer naar toe.
Dennis1812 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Die vaccinatie zou 9 maanden geldig zijn, dus voor de 40e's is dat ergens in april. Ik zal dan waarschijnlijk m'n booster wel halen.
Inderdaad. Nou, niet helemaal. Ik heb de vaccinatie gehaald, in de eerste plaats als teken dat ik echt het verplegend personeel ondersteun. In de tweede plaats voor eigenbelang. Als er toen gelijk was gezegd dat er een 1G beleid zou komen, had ik echt nog een keer nagedacht, want dan zou ik blijven doen wat je altijd kunt doen om besmettingen te voorkomen: gewoon nergens heen gaan. En aangezien ik met een 1G beleid sowieso nergens heen zou gaan, waarom zou ik me dan laten vaccineren?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
dehardstyler schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Het nieuws van de afgelopen weken dat 45 tot 50% van de bevolking is geboosterd.
Volgens het corona dashboard is het 49,6%: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
Daar zit dus absoluut geen vaart meer in.
Er zal met de de huidige besmettingsgolf ook een grote groep zijn die niet mogen vaccineren, omdat ze te recent nog besmet waren.
Mijn vriendin werd positief de week voordat ze de booster zou krijgen, dan gaat je booster gewoon niet meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Er zal met de de huidige besmettingsgolf ook een grote groep zijn die niet mogen vaccineren, omdat ze te recent nog besmet waren.
Mijn vriendin werd positief de week voordat ze de booster zou krijgen, dan gaat je booster gewoon niet meer door.
Ja dat is waar en er zal ook nog een groep zijn die tot de laatste week wacht voordat de normale 2 prikken niet meer geldig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08

s3n

Gisteren was er een discussie over quarantaine van ouders waarbij het kind besmet is.

nos.nl meldt dat https://www.rijksoverheid...ine-gezinnen-met-kinderen is aangepast. Deze versie beschrijft hoe @jurjen_g het aan mij uitlegde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:49
[...]

Maar heel eerlijk gezegd. Voelt 1G eigenlijk een beetje als een beloning voor de vacinatie weigeraars. Natuurlijk ik heb mijn 3 prikken ook gehaald om mijzelf te beschermen.
Maar goed het is zeker niet dat 3G en 2G totaal nutteloos zijn, wat sommige media er van maken.
Maar goed 1G is sowieso beter . Maar vraagje hebben ze ook de verder gaande stap onderzocht?
Namelijk 2G + Testen? hoeveel effect heeft dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dehardstyler schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Ja dat is waar en er zal ook nog een groep zijn die tot de laatste week wacht voordat de normale 2 prikken niet meer geldig zijn.
Ja, dat waren wij van plan, vooral omdat er landen zijn die (nu) zeggen dat de booster 6 maanden geldig is. En aangezien wij eind september op vakantie willen, leek het ons verstandiger tot april te wachten met de booster, omdat we dan binnen die 6 maanden op vakantie gaan (tenzij dat natuurlijk gecanceld wordt, maar dat zien we dan wel weer...)

En ik denk dat veel 30ers om diezelfde reden nu even uitstellen, zodat ze niet voor de zomervakantie nog een booster moeten halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:41:
[...]

En aangezien ik met een 1G beleid sowieso nergens heen zou gaan, waarom zou ik me dan laten vaccineren?
daarom er zullen nou velen zijn die daar ook over nadenken met als gevolg als er weer een keer een vaccinatie aan zit te komen ze nu niet meer gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Er zullen genoeg mensen zijn die gewoon alle adviezen opvolgen, zonder daar al te diep over nadenken. Of mensen die de vaccinaties hebben gekregen omdat ze geen zin hebben erin om zich iedere keer te testen. Die groep gaat gaan zich 'genaaid' voelen als 1G zou komen.
Je kan dan bediscussiëren of ze om de juiste reden dat prikkie gehaald hebben, maar dat was natuurlijk wel (deels) onderdeel van het motivatiebeleid vanuit de overheid.
Als je je hebt laten prikken 'voor je vrijheid' en niet zozeer voor de gezondheid van jezelf (en je medemens) dan had je destijds bij het zetten van de prikken toch al het gevoel dat je 'genaaid' werd?

Waarom zou dat gevoel nu pas naar boven komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:29
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Een systeem dat iedereen raakt is juist geen systeem van uitsluiting, per definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
De vraag die je kunt gaan stellen is het CTB nog wel nodig als het effect zo klein blijkt te zijn. Het is en blijft een systeem dat geld kost, zowel voor de overheid als voor de afnemers. Ik denk dat het gross van de afnemers liever de code ziet verdwijnen als dat hij blijft, het levert uitsluiting van klanten op en is niet gastvrij.

Ik vraag mij wel af wat het is het nut van het CTB als de besmettingen dalen en ziekenhuisbelasting evenredig daalt.
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Jep dat komt eraan. De Jonge had plannen om de QR geldigheid Europees gelijk te trekken. 9 maanden na originele prikken vervalt de QR als ik me niet vergis.
Herstelperiode na besmetting is sind afgelopen november naar 12 maanden gegaan in Nederland. Lijkt mij stuf dat die wet nu weer terug gedraaid zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

migchiell schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Een systeem dat iedereen raakt is juist geen systeem van uitsluiting, per definitie.
Jawel, je wordt buitengesloten als je niet aan een gedragsvoorwaarde voldoet (testen). Het CTB is dan precies hetzelfde, alleen de voorwaarden zijn veranderd, precies het probleem van een systeem als het CTB.

[ Voor 17% gewijzigd door Mfpower op 18-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Jawel, je wordt buitengesloten als je niet aan een gedragsvoorwaarde voldoet (testen).
Maar dat geldt voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]

Ik heb het gebruik van 2G om omicron te bestrijden wel eens vergeleken met het gebruik van een auto om tussen Waddeneilanden te reizen. Compleet ongeschikt voor de toepassing.

Voorstanders van 2G (zijn die er nog?) zullen overigens aanhalen dat het verlagen van de R-waarde onder de hele populatie niet het doel is. Het doel is om transmissie naar onbeschermde mensen te verminderen door deze groepen af te zonderen. Maar juist de karakteristieken van omicron maken dat doel ook onrealistisch en eigenlijk ook onnodig.
Ik ben (nog steeds) een groot voorstander voor 2G.

Aan de ene kant omdat ik als persoon die zich voor 99.9% houdt aan de maatregelen (zowel zakelijk als privé) en ondertussen wel een beetje klaar ben dat een zeer kleine groep (of groepen) met bijbehorende politieke vertegenwoordiging al maanden de politieke impopulaire maatregel voor 2G heeft gegijzeld in de 2e kamer en formatie van het kabinet vanwege een persoonlijk gemaakte keuze vanuit religieuze overtuiging.

Aan de andere kant omdat 2G een oplossing had kunnen zijn voor een groot aantal ondernemers in de Horeca, cultuur en entertainment branch die met regelmaat als eerste het haasje waren als het ging om beperkingen en maatregelen.

De conclusies uit het rapport ten tijde van de Delta variant onderstreept dit voor mij nogmaals.

Nu hebben wij de Omikron variant en nu lijkt 1G de beste manier om de gesloten branches weer te laten openen. En ik denk dat hier (politiek gezien) een meerderheid voor zou kunnen komen mede omdat het wetenschappelijk wordt ondersteund.

Politiek gezien springt de CU hier bovenop namens hun achterban (ze vinden 1G al sinds het voorstel van 2G voor hun de beste oplossing). Voor mij die sinds het begin - net zoals miljoenen Nederlanders - allerlei offers hebben gebracht voor de samenleving in Nederland zouden met 1G nu (wederom) gevraagd worden om offers te brengen voor personen die worden vertegenwoordigd in het kabinet vanwege een persoonlijke gemaakte keuze vanuit religieuze overtuiging.

Afgezien van persoonlijke aspecten, ik zit ook met de realistische en financiele aspecten van 1G. Wie gaat dit allemaal betalen als miljoenen mensen zich moet laten testen voor een avondje naar een restaurant of stappen?

Een zelftest heeft met Omikron een andere aanbevolen werkwijze gekregen (ook de keel pakken), en ik zie niet gebeuren dat de lokale overheid of de eigenaren van winkels, horeca, etc een soort van zelftest straat op gaan opzetten en bekostigen bij alle ingangen naar een winkel, cafe, stad of dorp.

De GGD lijkt mij vanwege de expertise de beste partij hiervoor. 1G zal op deze manier gaan zorgen voor een aanzienlijke toename van kosten bij de GGD (personeel, test materiaal, onderzoeken, etc, etc, etc) en dat moet op een bepaalde manier bekostigd gaan worden door de overheid en dus de belastingbetaler.

De logische keuze lijkt mij dat we dit (al dan niet gedeeltelijk) zelf moeten gaan betalen, alleen ik vermoed dat er een relatief kleine groep zal zijn die daadwerkelijk 5 tot 10 euro extra willen gaan betalen voor een middagje/avondje plezier terwijl de meeste bezoekjes aan de horeca (iig overdag) niet gepland zal zijn.

Hierdoor wordt effectief de mogelijkheden voor financieel herstel bij de Horeca, cultuur en entertainment branche enorm beperkt en zullen ze alsnog afhankelijk moeten worden van aanvullende/financiele steun vanuit de overheid.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:55:

Herstelperiode na besmetting is sind afgelopen november naar 12 maanden gegaan in Nederland. Lijkt mij stuf dat die wet nu weer terug gedraaid zal worden.
Dat is wel het plan.
Daarnaast zal het herstelbewijs opnieuw niet meer dan een halfjaar een groen scherm in de CoronaCheck-app opleveren. Recent werd de geldigheidsduur verlengt tot een jaar, maar daar komt het kabinet dus van terug. „Je zult echt naar een halfjaar toe moeten, omdat we veel herinfecties zien”, aldus De Jonge.
https://www.rd.nl/artikel...code-ook-binnen-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

migchiell schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Maar dat is nu toch ook al met het CTB? Dat geldt voor iedereen. Iedereen moet iets doen om zijn privileges te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mfpower op 18-01-2022 09:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:56:
[...]

En gebaseerd op een keuze, wel of niet testen.

Die weer terugkomen op ; keuzes hebben gevolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Sagat

Is pappa x2!

Mjah, we kunnen nu zeggen dat de meerderheid voor vaccinaties is. Als straks de status naar 50% (dus effectief 50/50) gaat vind ik het toch wel anders liggen. We zijn gelukkig een democratie.

En waar ik geen enkel probleem had en heb met de vaccinaties tot nu toe, inc booster. Snap ik de (groeiende?) weerstand absoluut. 2x per jaar blijven prikken voor een virus wat steeds minder krachtig word? Daar heb ik ook niet veel zin.

Goed ik pas mijn mening dan wel weer aan mocht er toch een gevaarlijkere variant komen, zeker in combinatie met de drukte bij de ziekenhuizen.
De vraag is, kun je dat scenario nu alvast in je agenda zetten? Denk dat de tegenstanders hier een volmondig ja op zullen zeggen en een groot gedeelte van de medestanders volgens mij ook wel.
Dus dan kom je weer uit bij de gevoelens van 'dit gaat nooit meer weg' die ik niet deel, maar kan ze absoluut wel begrijpen.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

nwagenaar schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Afgezien van persoonlijke aspecten, ik zit ook met de realistische en financiele aspecten van 1G. Wie gaat dit allemaal betalen als miljoenen mensen zich moet laten testen voor een avondje naar een restaurant of stappen?

Een zelftest heeft met Omikron een andere aanbevolen werkwijze gekregen (ook de keel pakken), en ik zie niet gebeuren dat de lokale overheid of de eigenaren van winkels, horeca, etc een soort van zelftest straat op gaan opzetten en bekostigen bij alle ingangen naar een winkel, cafe, stad of dorp.
Die zelftest blijf ik vreemd vinden. Wie zegt dat die zelftest goed uitgevoerd is? Ja, er wordt gezegd dat je hem ook in je keel moet steken. Wie zegt dat die persoon dat ook werkelijk heeft gedaan? Of moet je het ter plekke doen? En dan staat de hele rij te wachten omdat er iemand dat ding niet in z'n keel krijgt omdat hij continue een kokhals reflex krijgt.
De logische keuze lijkt mij dat we dit (al dan niet gedeeltelijk) zelf moeten gaan betalen, alleen ik vermoed dat er een relatief kleine groep zal zijn die daadwerkelijk 5 tot 10 euro extra willen gaan betalen voor een middagje/avondje plezier terwijl de meeste bezoekjes aan de horeca (iig overdag) niet gepland zal zijn.
Wat dacht je van de groep die wel wil, maar gewoon niet kan? Even een avondje stappen gaat dan alleen nog maar op voor mensen met geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:49:
[...]

https://www.telegraaf.nl/...ng-patienten-door-omicron

Volgens dit interview met de opvolger van Kuijpers zitten die incidenten Covid ook in de cijfers. Dus de groep vanwege Covid in de ziekenhuizen zou daarmee nog lager zijn. @t_captain daarmee wordt het model van rivm toch verder gefalsifieerd? Die komen ook in de laatste prognose weer met belachelijk veel opnames in februari.
Ik heb een relatief gunstige ziekenhuis-prognose, en zelfs die moert elke keer worden bijgetseld omdat de cijfers nog gunstiger uitvallen :) Ik ga even terug naar wat ik een halve week geleden schreef:
t_captain schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:14:

[...]
Ziekenhuisopnames:
* week 1: 125 per dag
* week 2: prognose was 135-140 (+10%). Is 117 geworden (-6%). De verwachte stijging is dus nog niet ingezet, waarmee we tenminste 1 week hebben gewonnen in de start en daarmee de lengte van de opnamegolf.

[...]

Prognose ziekenhuis:
NICE heeft per gisteren einde dag 1011 patienten staan op de verpleegafdeling en 355 op de IC.
Ik werk met 7-daagse periodes, "week 1" was 1 t/m 7 jan. We zitten vandaag op de eerste dag van "week 3" (15-21 jan).

Ik verwacht dat we de komende weken alsnog een stijging van de nieuwe opnames gaan inzetten. Gewoon omdat er altijd wat van de aanhoudend hoge aantallen infecties gaat doorsijpelen naar de leeftijdsgroepen boven de 60. Boosters doen hun werk goed, maar bieden geen 100% isolatie.

Aan de andere kant verwacht ik een versterking van de uitstroom omdat de delta-patienten gaandeweg plaats maken voor omicron-patienten die korter blijven.

Week 3:
Verwachte instroom kliniek: 130-140 gemiddeld per dag
Verwachte uitstroom kliniek: 150-160 gemiddeld per dag
Saldo: -20 gemiddeld per dag, -140 per week.
Prognose NICE vrijdagavond 21-1 einde dag: 871.

Verwachte instroom IC: 15 gemiddeld per dag
Verwachte uitstroom IC: 22 gemiddeld per dag
Saldo: -7 gemiddeld per dag, -50 per week.
Prognose NICE vrijdagavond 21-1 einde dag: 305.

[...]
Weekdag gecorrigeerd zit de instroom van de afgelopen 3 dagen op ongeveer 114 gemiddeld. Dat is een fractie onder week 2 (117 gemiddeld). De stijging zet dus weer later in dat ik had verwacht.

Intussen loopt de uitstroom lekker vlot (meer omicron = sneller naar huis. @RIVM: opletten, we zien het ligdagen-effect nu ook in Nederland). Gevolg: voor het eerst in enkele weken tijd zelfs een netto-daling in het weekend. De voorgaande twee weken zagen we van vrijdag tot maandag een p[lus van 100 patienten, nu een min van 40.

Voor aanstaande vrijdagavond 21-1 voorzag ik 871 bedden op de verpleegafdeling. Nu kijk ik naar 800-820.

Ook de IC loopt beter dan verwacht. Ik voorzag voor deze week gemiddeld 15 IC-opnames per dag, we zitten op 12 a 13. Bijgevolg voorzie ik een daling op de IC richting 290 vrijdagavond (i.p.v. 305).

Ik voorzie uiteindelijk wel een stijging in opnames. Dat komt omdat de zeer scheve incidentie (veel bij jongeren, weinig bij ouderen, vermoedelijk veroorzaakt door een verschil in aantallen boosters per leeftijdsgroep) op enig moment een beetje gaat rechttrekken. Als tegen die tijd de besmettingen in absolute zin niet evenredig zijn gedaald, komen er meer besmettingen bij ouderen terecht dan nu het geval is. En daaruit meer opnames.

Laat me een voorzichtige prognose maken voor de iets langere termijn.

Uitgangspunten:
(1, realistisch): leeftijdsverdeling incidentie ontwikkelt zich in de richting van hoe deze bij delta was
(2, een beetje pessimistisch): verdeling incidentie naar groepen gevaccineerd/ongevaccineerd idem
(3, realistisch): observatie kans op ziekenhuisopname is -40% tov delta

Nummer 2 noem ik een beetje pessimistisch omdat we weten dat omicron juist wat makkelijker bij gevaccineerden rondgaat dan delta. Maar de mate waarin de besmettingen uiteindelijk ook minder bij ongevaccineerden blijven komen is op termijn onzeker. Vandaar deze conservatieve aanname.

Nummer 3: ik rekende eerst met -33% (internationale waarneming). RIVM gaat inmiddels uit van -40%. Omdat ik telkens te hoog zit met de verwachte opnames, neem ik dat getal over.

Dan de infecties. Nu zitten we in een stijging vanwege de heropening van het onderwijs. We zien dat infecties onder twintigers afnemen, maar onder tieners en kinderen juist een flinke stijging inzetten. Dat gaat ook doorwerken naar de leeftijdsgroep 30-49. Per saldo denk ik dat we redelijk vlot richting de 50.000 positieve tests per dag gaan.
Stel dat de R-waarde daarna een aantal weken rond 1.0 blijft hangen. De effecten van toenemende verzadiging en stapsgewijze heropening houden elkaar in balans en we blijven hangen op 50k positieve tests per dag.

Dat zou betekenen dat we tot een weekgemiddelde van ongeveer 430 opnames per dag zouden kunnen stijgen in de eerste helft van februari. In dat geval zullen we een nieuwe piek in de ziekenhuisbezetting gaan zien. Maar vanwege de kortere verblijfdsuur zou die niet hoger dan 1500 (verpleegafdeling) plus 250 (IC) moeten komen.

Zelf vind ik het een vrij pessimistisch model, ik denk dat we lager gaan uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
Ik mag toch hopen dat dit plan het niet haalt. Herbesmettingen vinden plaats ja, maar een herbesmetting tussen dezelfde varianten is bijna uitgesloten. De kans dat een patient na een herbesmetting alsnog in ziekenhuis komt is naar weten zo laag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Dan de infecties. Nu zitten we in een stijging vanwege de heropening van het onderwijs. We zien dat infecties onder twintigers afnemen, maar onder tieners en kinderen juist een flinke stijging inzetten. Dat gaat ook doorwerken naar de leeftijdsgroep 30-49. Per saldo denk ik dat we redelijk vlot richting de 50.000 positieve tests per dag gaan.
aangezien je blijkbaar ook geteld wordt als "met corona in het ziekenhuis" als je toevallig corona hebt terwijl je om andere redenen naar het ziekenhuis moet, ga je met omicron natuurlijk helemaal scheve cijfers krijgen. Besmettelijker, maar minder ziektebeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Met 100% opvolging door alle gelegenheden en een oneindige testcapaciteit misschien. Maar die is er niet.
Ook zonder oneindeige test- en BCO capaciteit, Mensen zullen heel snel genoeg hebben van 1G en het systeem gewoon overboord gooien. Of er nou wel of geen corona is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Amphiebietje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:34:
[...]

Het kan zijn dat het RIVM ook een potentiële hogere R-waarde hanteert die niet meer dan een schatting is, om rekening te houden met de mogelijkheid dat het totaal aantal besmettingen vele malen hoger ligt dan het aantal officiële tests.

In elk geval sommige Belgische experts doen iets vergelijkbaars, zo blijkt uit dit stuk:

https://www.vrt.be/vrtnws...n-we-er-met-omikron-goed/
Het kan dat de R-waarde hoger is dan ik waarneem vanuit de GGD-cijfers. In dat geval lopen de echte infecties relatief op dan de positieve tests (die worden geremd door testcapaciteit).

Dat betekent dat de infecties sneller oplopen, maar de golf ook weer sneller voorbij gaat. De verzadiging zet sneller in. Bij twintigers is dat overigens nu al het geval. Omstreeks infectiedatum 6-1 beginnen de infecties bij twintigers te dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:06:
[...]

aangezien je blijkbaar ook geteld wordt als "met corona in het ziekenhuis" als je toevallig corona hebt terwijl je om andere redenen naar het ziekenhuis moet, ga je met omicron natuurlijk helemaal scheve cijfers krijgen. Besmettelijker, maar minder ziektebeeld.
Dat is een lastige. Hervatten van planbare zorg betekent dat we meer bijvangst zullen zien van mensen met corona die voor iets anders zijn opgenomen. Met de planbare zorg zwaar op de rem is die groep nog grotendeels afwezig.

Met dat effect erbij zie je misschien straks wel 2500 of 3000 mensen met corona in de vepleegafdeling, maar dat cijfer mag niet meer worden gebruikt om aan te geven dat corona een last voor de zorg is. Want de helft ligt er voor iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
CMD-Snake schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Jan Paternotte entered the chat...

In het nu.nl artikel welke eerder gepost werd staat tevens dat dit nog niet het einde is van de dreiging van 2G. Kuipers stuurt de informatie naar de Tweede Kamer, maar hij zal niet het wetsvoorstel zelf terugtrekken. Het zal dan ooit eens tot die discussie moeten komen en ik vermoed dat de vaste klanten de 2G zaak zullen bepleiten. Wellicht dat Paternotte dan net als Macron kiest voor 'emmerde' als raison d'être van 2G.

Al die dwangmiddelen waar men in Europa nu zo lustig mee zwaait lijken meer op vergeldingsacties dan dat het nog iets te maken heeft met gezondheid. Vermeende tegenstanders het betaald zetten voor hun gedrag of de ogenschijnlijk vrije keuze die ze voorgelegd kregen. Besmettingen gaan ze in elk geval niet meer stoppen, dat weet ik wel.
Het moment dat je politieke leiders het pesten van hun onderdanen tot doel verheffen, is het natuurlijk tijd om ze af te zetten. Op zo'n soort regering zit niemand te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Dat is een lastige. Hervatten van planbare zorg betekent dat we meer bijvangst zullen zien van mensen met corona die voor iets anders zijn opgenomen. Met de planbare zorg zwaar op de rem is die groep nog grotendeels afwezig.

Met dat effect erbij zie je misschien straks wel 2500 of 3000 mensen met corona in de vepleegafdeling, maar dat cijfer mag niet meer worden gebruikt om aan te geven dat corona een last voor de zorg is. Want de helft ligt er voor iets anders.
Aan de andere kant zijn die mensen die met corona er liggen alsnog een zwaardere last. Want totdat alles echt wordt vrijgegeven, worden ze wel anders behandeld en liggen ze apart.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

martwoutnl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat er veel mensen zullen zijn die geprikt hebben puur en alleen voor vrijheid. En niet i.v.m. hun gezondheid. Bij mij is het gezondheid en vrijheid als 2e.
Gezien het huidige booster prik percentage denk ik dat de meeste mensen toch voor hun eigen gezondheid geprikt hebben.

Vnml de 50+ die toch massaal de booster (die zaten op 80%+ dacht ik) heeft geprikt toont dat wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
redwing schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Aan de andere kant zijn die mensen die met corona er liggen alsnog een zwaardere last. Want totdat alles echt wordt vrijgegeven, worden ze wel anders behandeld en liggen ze apart.
Dat is een dilemma waarin we snel een daadkrachtige keuze moeten maken.

Het grootste probleem van omicron lijkt te zitten in de isolatie van de dragers. Ziekenhuizen waarin ze apart moeten liggen, maar ook grootschalige uitval op het werk omdat mensen in isolatie/quarantaine niet mogen komen, het zijn allebei uitingen van hetzelfde issue.

We kunnen op twee manieren om dit obstakel heen: een zeer strenge lockdown om de incidentie naar normale niveaus omlaag te brengen. Of juist de andere kant op: veel minder isoleren van (mogelijk) besmette mensen.

Met de ene oplossing stuur je op een lage incidentie en daardoor weinig mensen in isolatie. Met de tweede oplossing laat je de besmettingen hoog oplopen tot er verzadiging inzet. Tegengesteld, maar allebei gericht op het reduceren van het aantal mensen dat je moet isoleren.

Er lijkt niet echt ruimte te bestaan voor de middenweg die we nu bewandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 18-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Dat is een dilemma waarin we snel een daadkrachtige keuze moeten maken.

Het grootste probleem van omicron lijkt te zitten in de isolatie van de dragers. Ziekenhuizen waarin ze apart moeten liggen, maar ook grootschalige uitval op het werk omdat mensen in isolatie/quarantaine niet mogen komen, het zijn allebei uitingen van hetzelfde issue.

We kunnen op twee manieren om dit obstakel heen: een zeer strenge lockdown om de incidentie naar normale niveaus omlaag te brengen. Of juist de andere kant op: veel minder isoleren van (mogelijk) besmette mensen.

Dit zijn twee tegengestelde keuzes. Er lijkt niet echt ruimte te bestaan voor de middenweg die we nu bewandelen.
Veel mensen vergelijken graag met griep.
In een ziekenhuis isoleren we influenza ook na een positieve influenza test.

Dat je thuis meer isolatie loslaat kan ik begrijpen in het belang van de maatschappij doordraaien. Maar in ziekenhuizen niet meer isoleren is wel weer een stap verder. Zeker gezien kamergenoten waarvoor het potentieel nog dodelijk is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sagat schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:59:
[...]

En waar ik geen enkel probleem had en heb met de vaccinaties tot nu toe, inc booster. Snap ik de (groeiende?) weerstand absoluut. 2x per jaar blijven prikken voor een virus wat steeds minder krachtig word? Daar heb ik ook niet veel zin.
Dat is geenszins een wetmatigheid. Tevens, zoals ook netjes in de TS toegelicht, een besmettelijker virus is misschien wel vervelender dan een dodelijker virus...

Voor mezelf sprekend; elk jaar een prik halen doe ik wel. 1G gaan we niet doen. Kost me veel te veel tijd en moeite. Ben me daar belazerd zeg.

Mijn omzet kunnen ze dan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

edit: De regel vanaf 1 februari is niet doorgevoerd, waar ik dacht dat dit al wel het geval was.
Ik zit net de Stand van Zaken kamerbrief te lezen van 14 januari 2022, daar staat het volgende:
Aanpassing geldigheidsduur CTB
In de brief aan uw Kamer van 14 december 2021 is het streven geuit om de geldigheidsduur van het (nationale) CTB op basis van vaccinatie en herstel te harmoniseren met de termijnen die vanaf 1 februari 2022 in Europa voor het DCC gelden gedeeld. Over de exacte invulling van deze geldigheidsduur en voorwaarden, de consequenties voor de burger en de uitvoering zal ik uw Kamer informeren zodra het kabinet hierover besloten heeft.
Het is dus wachten op het besluit, de intentie is al duidelijk gemaakt (9 maanden geldigheid voor vaccinatie, 6 maanden voor herstelbewijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
Ik zou mijzelf nooit laten testen om uit eten te gaan of zo. Dan maar niet uit eten. Wat dat betreft zal 1g funest zijn voor de horeca. Waar ik wel fan van ben is het systeem in Denemarken waar je overal
op straat tentjes hebt waar je jezelf gratis kan laten testen en binnne 30 min de uitslag hebt. Dan ga ik er vanuit dat de meeste mensen verantwoordelijk genoeg zijn om bij klachten daar even binnen te lopen en vervolgens thuis te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is geenszins een wetmatigheid. Tevens, zoals ook netjes in de TS toegelicht, een besmettelijker virus is misschien wel vervelender dan een dodelijker virus...

Voor mezelf sprekend; elk jaar een prik halen doe ik wel. 1G gaan we niet doen. Kost me veel te veel tijd en moeite. Ben me daar belazerd zeg.

Mijn omzet kunnen ze dan afschrijven.
Die tijd en moeite is toch een variabele die simpel om te buigen is? In Duitsland deed je op bijna elke straathoek zonder afspraak een test en met 15 minuten had je de uitslag.

Om die 15 minuten te doden drink ik wel een biertje op het terras (wat dan hopelijk weer wel mag) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:35

Spotmatic

Ken sent me

YakuzA schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Gezien het huidige booster prik percentage denk ik dat de meeste mensen toch voor hun eigen gezondheid geprikt hebben.

Vnml de 50+ die toch massaal de booster (die zaten op 80%+ dacht ik) heeft geprikt toont dat wel.
Ik ben 50+ en dacht eigenlijk niet eens aan mijn eigen gezondheid maar aan die van anderen / verminderen van besmettingen.

Momenteel ben ik zelf besmet (10 dagen na de boosterprik) en het is wel heel erg mild. Meer dan een kriebel in de keel / hoestje heb ik vooralsnog niet.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Het moment dat je politieke leiders het pesten van hun onderdanen tot doel verheffen, is het natuurlijk tijd om ze af te zetten. Op zo'n soort regering zit niemand te wachten.
offtopic:
Het afzetten was gelukt maar ze zijn gewoon weer terug, na een jaartje praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 21:56
Het 1G idee zie ik persoonlijk helemaal niet zitten. Testen vind ik echt verschrikkelijk (vooral de keel swab), maar het echt alle spontaniteit uit het leven. Vanavond even een hapje eten? Oh, eerst testen. Na werk even op een terras zitten? Oh eerst testen. Niets op TV vanavond, even naar de bios? Oh eerst testen.

Tevens snap ik het doel niet zo goed. Als we uiteindelijk willen leven met het virus dan moeten we ook accepteren dat het er is. Zoveel mogelijk mensen vaccineren en zorgen dat de personen met een zwaarder ziekteverloop door middel van goede medicatie niet meteen naar het ziekenhuis moeten. Als het zich gedraagt als een griep, zie ik echt geen reden waarom er continue getest moet worden. Wellicht een booster voor de mensen met een zwakkere weerstand.

Overigens hoor je nu dat je bij de zelf test ook een keel swab moet doen, maar ik las dat in Amerika dat wordt afgeraden en vooral de test te gebruiken waarvoor deze bedoeld is. De kans op schade of wellicht iemand met een wattenstaaf in zijn strot is blijkbaar te groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Dennis1812 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Geen ekte GGD gedaan?
Had je voor 12 maanden los mogen gaan.
Nee hoor, was 6 maanden, toen 12, weer terug naar 6 en in DE naar 3 maanden.
zacht schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:36:
[...]

We hebben allemaal in 2020 het effect van 3G gezien op de cijfers, dat was niet al te veel.
Jawel hoor, ging als een malle omhoog, veel meer dan omliggende landen.
[...]

Ja? Vervelend he? Dat heb ik (en velen met mij) nou al met het hele principe van de coronapas. ;)
[...]

Ja,
E. Kuipers - Minister VWS (D66)
J. Paternotte - Fractieleider TK (D66)
M. Rutte - Min-pres (VVD) Tot het niet langer opportuun is om dit erdoor te drukken
LZ86 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Ik snap niet dat je je woede niet richt op degenen die de regels verzinnen, maar goed.
bie100 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Voor vakantie naar Oostenrijk om Corona op te halen?
Om al een maand of 3 overal je gezondheid te showen als je ergens naar binnen wilt?
En natuurlijk... voor de ander... ;) Of toch niet?

Aangezien er nog 2 boosterrondes gepland staan, heb je er ongeveer even lang als de werking tegen besmetting plezier van gehad. :+
Vrietje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Maar heel eerlijk gezegd. Voelt 1G eigenlijk een beetje als een beloning voor de vacinatie weigeraars. Natuurlijk ik heb mijn 3 prikken ook gehaald om mijzelf te beschermen.
Maar goed het is zeker niet dat 3G en 2G totaal nutteloos zijn, wat sommige media er van maken.
Maar goed 1G is sowieso beter . Maar vraagje hebben ze ook de verder gaande stap onderzocht?
Namelijk 2G + Testen? hoeveel effect heeft dat?
Maar het is toch maar een kleine groep. :? ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Johan Bogle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:31:
Ik zou mijzelf nooit laten testen om uit eten te gaan of zo. Dan maar niet uit eten. Wat dat betreft zal 1g funest zijn voor de horeca. Waar ik wel fan van ben is het systeem in Denemarken waar je overal
op straat tentjes hebt waar je jezelf gratis kan laten testen en binnne 30 min de uitslag hebt. Dan ga ik er vanuit dat de meeste mensen verantwoordelijk genoeg zijn om bij klachten daar even binnen te lopen en vervolgens thuis te blijven.
Dat hebben we hier toch ook? Misschien niet in dorpjes, maar in bijvoorbeeld Veenendaal heb ik 4 locaties binnen 1KM van mijn huis. Daar stap je binnen en sta je binnen 2 minuten weer buiten (wel met afspraak) en dan heb je binnen 2 uur de uitslag, maar dat is eigenlijk altijd 1 uur en soms zelfs 15 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Jawel, je wordt buitengesloten als je niet aan een gedragsvoorwaarde voldoet (testen). Het CTB is dan precies hetzelfde, alleen de voorwaarden zijn veranderd, precies het probleem van een systeem als het CTB.
Je maakt er m.i. nu een woordspelletje van. Uitsluiting op basis van persoonskenmerken (wel of niet gevaccineerd) of gedragskenmerken (wel of niet negatief getest) is een wereld van verschil. Elke vorm van uitsluiting aan elkaar gelijkstellen zonder nuance is m.i. het debat doodslaan. Straks ga je nog klagen dat mensen niet in elkaars gezicht mogen hoesten omdat ze anders eruit gezet worden, dat is ook een gedragsvoorwaarde en een vorm van uitsluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

ericplan

5180 Wp PV

Wolly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
[...]
Ik zit net de Stand van Zaken kamerbrief te lezen van 14 januari 2022, daar staat het volgende:

[...]
Het is dus wachten op het besluit, de intentie is al duidelijk gemaakt (9 maanden geldigheid voor vaccinatie, 6 maanden voor herstelbewijs).
In Duitsland is de termijn voor het herstelbewijs recent teruggebracht tot drie maanden. https://www.morgenpost.de...n-status-drei-monate.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Nee hoor, was 6 maanden, toen 12, weer terug naar 6 en in DE naar 3 maanden.

[...]

Jawel hoor, ging als een malle omhoog, veel meer dan omliggende landen.

[...]

Ja? Vervelend he? Dat heb ik (en velen met mij) nou al met het hele principe van de coronapas. ;)

[...]

Ja,
E. Kuipers - Minister VWS (D66)
J. Paternotte - Fractieleider TK (D66)
M. Rutte - Min-pres (VVD) Tot het niet langer opportuun is om dit erdoor te drukken

[...]

Ik snap niet dat je je woede niet richt op degenen die de regels verzinnen, maar goed.

[...]

Voor vakantie naar Oostenrijk om Corona op te halen?
Om al een maand of 3 overal je gezondheid te showen als je ergens naar binnen wilt?
En natuurlijk... voor de ander... ;) Of toch niet?

Aangezien er nog 2 boosterrondes gepland staan, heb je er ongeveer even lang als de werking tegen besmetting plezier van gehad. :+

[...]

Maar het is toch maar een kleine groep. :? ;)
Het lijkt er bij veel mensen maar niet in te gaan dat 1G/2g/3G inherent hetzelfde is. De lijn echter waarop je aan de verkeerde kant van de QR code komt te staan verschuift alleen. Daarom al die paniekerige reacties hier. Wanneer krijgt iedereen nou eens door dat een dergelijk systeem op zichzelf het probleem is? Zodra het er is kun je op allerlei knopjes drukken om gedrag af te dwingen en dat zie je al gebeuren met geldigheden en 1G of 2g+. Nu met het gedachtenexperiment 1G beginnen mensen de pijn te voelen, en dan nog is het te moeilijk om een niveautje hoger te kijken om in te zien dat het systeem het probleem is en de 1G/2g/3G discussie slechts een afleider.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
[...]

offtopic:
Het afzetten was gelukt maar ze zijn gewoon weer terug, na een jaartje praten.
Omdat een meerderheid van de bevolking op volksvertegenwoordigers van deze partijen heeft gestemd, en daarmee mandaat heeft van de kiezers volgens de beginselen van de democratische rechtsstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
s3n schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:43:
Gisteren was er een discussie over quarantaine van ouders waarbij het kind besmet is.

nos.nl meldt dat https://www.rijksoverheid...ine-gezinnen-met-kinderen is aangepast. Deze versie beschrijft hoe @jurjen_g het aan mij uitlegde.
Wanneer het niet mogelijk of wenselijk is dat een kind in een eigen kamer in isolatie gaat geldt het volgende:

Het kind blijft thuis en mag pas weer naar buiten als het niet meer besmettelijk is. Het kind is niet meer besmettelijk als het na 7 dagen (dag 0 is start klachten) 24 uur volledig klachtenvrij is. Overleg met de GGD over de besmettelijkheid als het kind langer dan 7 dagen ziek is. Als het kind helemaal geen klachten had toen het werd getest, en daarna ook geen klachten kreeg, dan is het kind besmettelijk tot en met 7 dagen na de test. Overleg dit ook met de GGD.

Het hele gezin blijft thuis in quarantaine wanneer de ouders/verzorgers geen of korter dan een week geleden de boosterprik hebben gehad of langer dan 8 weken geleden positief getest zijn wat het volgende betekent:
Als ouders/verzorgers blijft u thuis in quarantaine vanaf het moment dat het kind positief getest is. Laat u zelf zo snel mogelijk testen of doe een zelftest. Als het kind niet meer besmettelijk is, blijft u vervolgens 10 dagen (bovenop de 7 voorgaande dagen waarin uw kind besmettelijk was) thuis in quarantaine. U kunt uw 10 dagen quarantaine verkorten door u op dag 5 (nogmaals) te laten testen bij de GGD. Is uw testuitslag negatief? Dan kunt u weer naar buiten.
Effectief is dit dus 7+5 (+5) = 12-17 dagen geworden. Eerst liep de testdag van het kind samen met de start quarantaine van de ouders, maar nu wordt de quarantaine NA de 7 dagen pas geteld. Nou... met een beetje pech ben je zo een maand onder de pannen als kinderen het een paar weken na elkaar krijgen. Dit is toch niet te handhaven voor het huidige ziektebeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MarcoC schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Omdat een meerderheid van de bevolking op volksvertegenwoordigers van deze partijen heeft gestemd, en daarmee mandaat heeft van de kiezers volgens de beginselen van de democratische rechtsstaat.
Ja ik weet hoe het werkt. Maar het kabinet is geen 1 op 1 reflectie van de uitslag. En het is triest dat zoveel mensen niet inzien dat ze stemmen op selectieve belangen ipv collectieve maar dat is off topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

Op de site van stichting NICE staat sinds een tijdje bij de behandelduur algeheel ziekenhuis een datapunt dat er een persoon op dag -20 (dus 20 dagen voor hij/zij werd opgenomen) hersteld was:

https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

Beetje naar beneden scrollen. Dit kan toch niet anders dan een fout zijn? Weet iemand hier toevallig meer over?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Ja ik weet hoe het werkt. Maar het kabinet is geen 1 op 1 reflectie van de uitslag. En het is triest dat zoveel mensen niet inzien dat ze stemmen op selectieve belangen ipv collectieve maar dat is off topic hier.
Dat is het dus wel. Als je het er niet mee eens bent, prima, maar accepteer dat de meerderheid van de bevolking wel op deze partijen heeft gestemd. Er heeft geen staatsgreep plaatsgevonden ofzo. Accepteer je verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Het lijkt er bij veel mensen maar niet in te gaan dat 1G/2g/3G inherent hetzelfde is. De lijn echter waarop je aan de verkeerde kant van de QR code komt te staan verschuift alleen. Daarom al die paniekerige reacties hier. Wanneer krijgt iedereen nou eens door dat een dergelijk systeem op zichzelf het probleem is? Zodra het er is kun je op allerlei knopjes drukken om gedrag af te dwingen en dat zie je al gebeuren met geldigheden en 1G of 2g+. Nu met het gedachtenexperiment 1G beginnen mensen de pijn te voelen, en dan nog is het te moeilijk om een niveautje hoger te kijken om in te zien dat het systeem het probleem is en de 1G/2g/3G discussie slechts een afleider.
Rustig aan. Voorheen werd het afgedaan met het glijdende schaalargument als je iets opperde over de mogelijkheden die de QR code zou bieden, wat dat betreft zie je nu alweer wat meer besef indalen. :+

Het is overigens interessant om te zien waar het TU Delft rapport toe zal leiden. Het kabinet wil de verfijnde CTB tool absoluut hebben en ik zie vanmorgen nog geen coalitiepartij die het afwijst.
Het kabinet is van oordeel dat het noodzakelijk blijft om de voorgestelde wetswijzigingen voor de verschillende modaliteiten en toepassingsgebieden van het CTB te behandelen. Hiermee kan een waardevol instrument, dat het risico op virusoverdracht mitigeert, worden toegevoegd aan de juridische gereedschapskist, zodat wanneer de epidemiologische situatie daarom vraagt besloten kan worden deze in te zetten om de samenleving verder of eerder te openen
https://www.tweedekamer.n...2022Z00605&did=2022D01286

Dat dikgedrukte is volgens mij ook iets wat uit het vanmorgen verschenen rapport kwam, het kabinet kan dus alle kanten op.
De onderzoekers wijzen erop dat de situatie zich blijft ontwikkelen. Over een maand of twee kan het alweer heel anders zijn: het aantal mensen met een doorgemaakte infectie en het aantal geboosterde personen is dan hoger, en het reproductiegetal kan dan zijn afgenomen. "Dan moeten we weer bij elkaar zitten en opnieuw gaan kijken naar de situatie van dat moment."
https://nos.nl/artikel/24...bben-nu-nauwelijks-effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Johan Bogle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:31:
Ook als dit gecombineerd zou zijn, zou ik het nog niet zo erg vinden. Als ik nu kan bedenken om uit eten te gaan en gratis getest en wel om half 12 binnen kan zitten is het niet zo'n probleem. Als ik echter 30 euro per persoon alleen al kwijt ben aan dat testen, en dan ook nog moet plannen en wachten houdt het toch snel op. Dan zal het alsnog wel een keertje gebeuren, maar dan wordt het een paar keer per jaar ipv een paar keer per maand.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De meeste pandemieën worden dan ook beëindigd door de samenleving, niet door de politiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Dit is de essentie inderdaad. Daarom voelt het ook zo wrang dat je hier nooit over glijdende schalen mag praten, terwijl we juist de afgelopen twee jaar zien dat alles continu een glijdende schaal is. Nu sta je nog aan de "goede" kant, maar even een nieuwe regel bedenken en jij kunt er ook niet meer in. De overheid die bepaalt of jij ergens naartoe mag en elk moment de regels kan bepalen. Heel gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MarcoC schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:48:
Dat is het dus wel. Als je het er niet mee eens bent, prima, maar accepteer dat de meerderheid van de bevolking wel op deze partijen heeft gestemd. Er heeft geen staatsgreep plaatsgevonden ofzo. Accepteer je verlies.
Dat is nog maar de vraag. Alleen VVD, D66 en CDA lijken voorstander te zijn. Die hebben samen 73 zetels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Wolly schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:48:
Dat dikgedrukte is volgens mij ook iets wat uit het vanmorgen verschenen rapport kwam, het kabinet kan dus alle kanten op.

https://nos.nl/artikel/24...bben-nu-nauwelijks-effect
Laat ze dan ook maar meewegen dat de effectieve duur van de booster op infectie/overdracht maar acht weken lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Toch niet mee eens, bij 2G heb je de keuze tussen vaccineren en testen. Daar kun je dus zelf bepalen welke optie je gebruikt. Bij 1G heb je echter geen enkele keuze meer en ontkom je niet aan regelmatig testen.
Het systeem zelf heb ik niet zo'n problemen mee, zolang het gebruikt wordt om dingen open te doen die anders niet open zouden kunnen.

En dat het ook misbruikt kan worden snap ik ook, maar dan moet je dat misbruik tegen gaan. Of we kunnen natuurlijk vaker in een lockdown gaan omdat we geen tussenoplossingen mogen gebruiken. Want als de besmettingen/ziekenhuisopnames te ver oplopen zul je dat toch af moeten remmen. En voorlopig zie je dat het aanpakken van evenementen en de horeca de meeste demping geeft.
De vraag is natuurlijk wel of we dit nog wel nodig hebben met Omikron, maar aan de andere kant is er wel nog steeds de kans op een nieuwe variant die wel ziekmakender is. Zeker zolang wereldwijd het virus nog vrolijk rond gaat door het gebrek aan vaccinaties.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:35:
Er wordt alleen rekening mee gehouden omdat je als overheid niet verrast wilt worden als er straks een gevaarlijke variant opduikt, zie het als een soort verzekering. Dat er nu twee volgende rondes gepland staan voor 2022 is onzin.

De booster beschermt langer dan 10 weken tegen symptomatische ziekte.

Desinformatie valt me tegen van een moderator hier als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Dat 2e doel is toch volledig afhankelijk van waar je het allemaal invoert? Op welke versie doe je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dennis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Dat is nog maar de vraag. Alleen VVD, D66 en CDA lijken voorstander te zijn. Die hebben samen 73 zetels.
Voor 2G ja, maar dit ging over het kabinet als geheel wat volgens Mfpower een groepje mensen is dat zich niks van de wil van het volk aantrekt en vrolijk blijft zitten als ze daar zin in hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Toch niet mee eens, bij 2G heb je de keuze tussen vaccineren en testen. Daar kun je dus zelf bepalen welke optie je gebruikt. Bij 1G heb je echter geen enkele keuze meer en ontkom je niet aan regelmatig testen.
Het systeem zelf heb ik niet zo'n problemen mee, zolang het gebruikt wordt om dingen open te doen die anders niet open zouden kunnen.

En dat het ook misbruikt kan worden snap ik ook, maar dan moet je dat misbruik tegen gaan. Of we kunnen natuurlijk vaker in een lockdown gaan omdat we geen tussenoplossingen mogen gebruiken. Want als de besmettingen/ziekenhuisopnames te ver oplopen zul je dat toch af moeten remmen. En voorlopig zie je dat het aanpakken van evenementen en de horeca de meeste demping geeft.
De vraag is natuurlijk wel of we dit nog wel nodig hebben met Omikron, maar aan de andere kant is er wel nog steeds de kans op een nieuwe variant die wel ziekmakender is. Zeker zolang wereldwijd het virus nog vrolijk rond gaat door het gebrek aan vaccinaties.
Er is een ding waarvoor ik in al je reacties heel veel respect heb, en dat is je ongebreidelde vertrouwen in systemen en dat het stelsel van democratie goed werkt om misbruik te voorkomen.
Ik smoor een technocratie liever in de kiem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
user109731 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Er wordt alleen rekening mee gehouden omdat je als overheid niet verrast wilt worden als er straks een gevaarlijke variant opduikt, zie als een soort verzekering. Dat er nu twee volgende rondes gepland staan voor 2022 is onzin.

De booster beschermt langer dan 10 weken tegen symptomatische ziekte.

Desinformatie valt me tegen van een moderator hier als ik eerlijk ben.
En framen als desinformatie valt mij weer tegen, ik ging er vanuit dat men deze wel gezien had (voorbeeld, is overal langsgekomen).

https://www.metronieuws.n...k-boosterronde-2022-2023/
Het lijkt erop het niet bij één extra boosterronde blijft. Het kabinet calculeert namelijk voor volgend jaar drie boosterrondes in. Dat is inclusief de nu lopende boosterronde. Ook voor 2023 staat er een boosterprik op de agenda. Demissionair coronaminister Hugo de Jonge schreef dat gisteren in een brief aan de Tweede Kamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:56:
Maar daar wordt het niet alleen voor gebruikt. Daar begon het mee. Een meerderheid leek dat wel nobel te vinden toen het afgelopen april ter sprake kwam. Dan kunnen we weer naar een festival! En ondertussen heb je het straks voor festivals, winkels, onderwijs en ook voor je werk.

Bovendien: eind augustus was de horeca gewoon open zonder coronatoegangsbewijs, net zoals zwembaden. En toen werd opeens het ctb ingevoerd voor een sector die dus al open was. Dus jouw argument gaat niet op. En die anderhalve meter die zogenaamd werd afgeschaft was al binnen no time weer terug. Over glijdende schaal gebruiken.
En dat het ook misbruikt kan worden snap ik ook, maar dan moet je dat misbruik tegen gaan.
Hoe dan? Je ziet hoe het kabinet blijft doordrukken terwijl er in de kamer geen meerderheid is en alle wetenschappelijke bewijzen ook geen reden geven. Stop er dan mee.
We blijven excuses zoeken om de maatregelen maar te verlengen. Het lijkt wel of mensen het fijn vinden en enorm bang zijn dat er in hun omgeving iets gebeurt. Virussen worden door de tijd vrijwel alleen maar minder dodelijk dus het risico dat je beschrijft is volgens mij verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:00:
En framen als desinformatie valt mij weer tegen, ik ging er vanuit dat men deze wel gezien had (voorbeeld, is overal langsgekomen).

De voorstanders zeggen dan dat het nog niet zeker is, alleen maar een verwachting. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
[...]

[...]
Incalculeren is niet plannen natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
[...]

[...]
Als je de kamerbrief zelf leest, heeft Hugo het vooral over de mogelijkheid voor extra rondes door meer vaccins in te kopen. Voor het geval dat, en anders sturen we ze weer door naar COVAX. Het is lang niet zo zeker als "er staan nog twee rondes gepland voor dit jaar".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:41:
[...]

In Duitsland is de termijn voor het herstelbewijs recent teruggebracht tot drie maanden. https://www.morgenpost.de...n-status-drei-monate.html
Dus voorheen hadden ze daar 180 dagen geldigheid voor je herstelbewijs en dat is per direct gewijzigd naar 90 dagen?

En dat is effectief nog minder :?
De 90 dagen tellen vanaf de dag dat je bij een laboratoriumtest (bijvoorbeeld PCR) positief bent getest. De eerste 28 dagen na zo’n uitslag gelden overigens niet als hersteld.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220117_95858013

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
[...]

[...]
In de kamerbrief wordt meerdere malen duidelijk aangegeven dat het gaat om mogelijke volgende rondes, niet om geplande volgende rondes. Een belangrijk verschil.

Dus ja: desinformatie.
Pagina: 1 ... 8 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.