Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.675 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:39:
Uitstellen van de 2G discussie is wel logisch, toch? Volgens mij benoemde Kuipers dat ie nog een onderzoek verwacht vanuit de TU Delft rondom de werking van 2G bij de Omikron variant. Daarbij is er op zich genoeg tijd tot aan de volgende persconferentie (er vanuit gaande dat 2G vooral een horeca maatregel gaat zijn).

Of ligt dat als reden teveel voor de hand ;)?
Ik denk dat ze wat meer tijd nodig hebben om het recht te rekenen. :+ Ben benieuwd of dit model straks wel verifieerbaar is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 04:55
jbdeiman schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Nogmaals en dan houd ik er maar over op, want er wordt wel erg slecht gelezen merk ik, wordt in het regeerakkoord hierover gesproken en daarover filosofeer ik hoe men dit voor zich denkt te zien:
- De voorbereiding op een toekomstige pandemie moet beter. Daarvoor is snel opschroeven van het aantal ic-plekken noodzakelijk. Dat vraagt met name om personeel dat flexibel inzetbaar is. Hoe dat vorm moet krijgen, is niet duidelijk.

Flexibel inzetbaar personeel, dat is niet gelijk aan een flexwerker/ of ZZP'er die je zo even van de straat plukt, maar personeel dat je wanneer nodig zonder grote problemen kan inzetten op de IC. Voor de ene afdeling is 'onderbezetting' een minder groot probleem dan voor een andere afdeling. (voor spoedgevallen is dat gelijk een enorm risico op nog grotere problemen, voor niet spoedgevallen / niet noodzakelijke zorg vind ik overigens een betere term, want ik bedoel niet de gevallen waardoor je bij het uitstellen met een aantal weken alsnog in de spoedgevallen terecht komt)

Het is niet iets dat ik wil, maar waarvan ik vermoed dat de overheid zo'n soort constructie voor zich ziet. Op alle voors die er zijn zijn er net zoveel tegens te bedenken, maar ik hoor nu alleen maar 'kan niet', 'wil ik niet', 'gaan ze niet doen' geluiden om het maar even zwart wit te benoemen.
Moeten we dan maar samengevat stellen:
- Meer geld is niet de oplossing, want personeelstekort en de druk blijft hoog (verlicht de pijn slechts tijdelijk voor bestaand personeel)
- Meer personeel kan niet, want wordt te duur
- Personeel flexibel inzetten gaan ze niet willen

M.a.w. hebben we het dan over een on-oplosbaar probleem? Dat weiger ik te geloven en daarom wil ik hierover filosoferen. Daarbij zou het fijn zijn als mensen mee-denken in plaats van tegen-denken, in die zin dat als iets niet kan, wat kan dan wel en hoe gaan we wel uit die problemen geraken?
Hoe wordt de zorg aantrekkelijker? Hoe komen we aan voldoende (goed opgeleid) zorg-personeel en hoe zorgen we ervoor dat we zonder veel problemen in de toekomst kunnen opschalen in geval van een pandemie of ramp?

Wat ik vooral jammer vind is dat dus de reacties vooral zijn 'Dit kan niet, dat kan niet, zus gaan ze niet doen', maar wat dan wel? In plaats van alles 'af te schieten', is een meedenkmodus ook wel fijn lijkt mij.
Ik snap je heel goed. Uiteindelijk is het denk ik heel lastig om personeels beleid te maken op "oh ja die pandemieen, daar moet we wat mee" terwijl de rest van de tijd alles normaal voortkabbelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:22

Dennis1812

Amateur prutser

jbdeiman schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Nogmaals en dan houd ik er maar over op, want er wordt wel erg slecht gelezen merk ik, wordt in het regeerakkoord hierover gesproken en daarover filosofeer ik hoe men dit voor zich denkt te zien:
- De voorbereiding op een toekomstige pandemie moet beter. Daarvoor is snel opschroeven van het aantal ic-plekken noodzakelijk. Dat vraagt met name om personeel dat flexibel inzetbaar is. Hoe dat vorm moet krijgen, is niet duidelijk.

Flexibel inzetbaar personeel, dat is niet gelijk aan een flexwerker/ of ZZP'er die je zo even van de straat plukt, maar personeel dat je wanneer nodig zonder grote problemen kan inzetten op de IC. Voor de ene afdeling is 'onderbezetting' een minder groot probleem dan voor een andere afdeling. (voor spoedgevallen is dat gelijk een enorm risico op nog grotere problemen, voor niet spoedgevallen / niet noodzakelijke zorg vind ik overigens een betere term, want ik bedoel niet de gevallen waardoor je bij het uitstellen met een aantal weken alsnog in de spoedgevallen terecht komt)

Het is niet iets dat ik wil, maar waarvan ik vermoed dat de overheid zo'n soort constructie voor zich ziet. Op alle voors die er zijn zijn er net zoveel tegens te bedenken, maar ik hoor nu alleen maar 'kan niet', 'wil ik niet', 'gaan ze niet doen' geluiden om het maar even zwart wit te benoemen.
Moeten we dan maar samengevat stellen:
- Meer geld is niet de oplossing, want personeelstekort en de druk blijft hoog (verlicht de pijn slechts tijdelijk voor bestaand personeel)
- Meer personeel kan niet, want wordt te duur
- Personeel flexibel inzetten gaan ze niet willen

M.a.w. hebben we het dan over een on-oplosbaar probleem? Dat weiger ik te geloven en daarom wil ik hierover filosoferen. Daarbij zou het fijn zijn als mensen mee-denken in plaats van tegen-denken, in die zin dat als iets niet kan, wat kan dan wel en hoe gaan we wel uit die problemen geraken?
Hoe wordt de zorg aantrekkelijker? Hoe komen we aan voldoende (goed opgeleid) zorg-personeel en hoe zorgen we ervoor dat we zonder veel problemen in de toekomst kunnen opschalen in geval van een pandemie of ramp?

Wat ik vooral jammer vind is dat dus de reacties vooral zijn 'Dit kan niet, dat kan niet, zus gaan ze niet doen', maar wat dan wel? In plaats van alles 'af te schieten', is een meedenkmodus ook wel fijn lijkt mij.
Dat heeft @LZ86 al meerdere malen prachtig uiteengezet hoe je personeel aantrekt en behoudt.

Je patiënten van de IC gaan door naar de afdeling. Dus die leveren ook echt noodzakelijke zorg.

In plaats van maar wat op te leiden en te flexibiliseren denk ik dat stap 1 goed zorgen voor je personeel is. Uitstroom is groter dan instroom. Dat is het grote probleem.

Kan straks kijken of ik de mooie uiteenzettingen van @LZ86 makkelijk terug vind. Daar zitten de grootste oplossingen.

En nog een hele belangrijke, praat met personeel en niet over.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Señor Sjon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:01:
Ik denk dat ze wat meer tijd nodig hebben om het recht te rekenen. :+ Ben benieuwd of dit model straks wel verifieerbaar is.
Sorry @ZieMaar! maar ik ben het met @Señor Sjon eens. Er zijn nu al zoveel bijzonderheden gebeurd in dit traject dat ik geen goede hoop heb op een objectief debat. Maar dat heb ik al eerder onderbouwd volgens mij.

Ik vertrouw de wetenschap wel, maar we weten ook dat je soms wel in beperkte mate kunt sturen door een vraag anders te stellen. Ik ben bang dat dat hier ook gebeurt. Dat rapport dat men vergat naar de kamer te sturen vind ik daarin een prima voorbeeld. Past het niet binnen het narratief? Dan laten we het gewoon weg. Dat is al vanaf dag één het geval met 2G.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Plenkske schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:52:
@t_captain Ik heb het wellicht gemist, dus mijn excuses als je het al eens gemeld hebt hier...
Denk jij dat die aantallen die Rutte/Kuipers noemde mogelijk zijn de komende weken ? Die 80.000 besmettingen op een dag of hoger ? En dan bedoel ik dus wat echt in de cijfers zit, want waarschijnlijk halen we dat nu al alleen worden die niet gevonden ;)
Ik voorzie momenteel een piek omstreeks 35.000 - 40.000 positieve tests per dag, wat nog wat kan oplopen als we heel snel heropenen. Qua echte infecties denk ik dat we 3x zo hoog zitten als het GGD cijfer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beuker19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:08

beuker19

Killerbeuker is so OP

Ik volg dit topic al een tijdje en lees hier heel vaak dat ongevaccineerden voor alle ellende in de zorg zorgen maar zijn daar cijfers van en zo ja word er dan ook nog verschil gemaakt tussen mensen die niet kunnen(om wat voor reden dan ook) of om die niet willen.

*knip* graag dit soort getallen onderbouwen en dit is niet de plek voor je persoonlijke afwegingen

[ Voor 43% gewijzigd door ZieMaar! op 17-01-2022 15:54 ]

Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 17-09 04:55
Dennis1812 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Dat heeft @LZ86 al meerdere malen prachtig uiteengezet hoe je personeel aantrekt en behoudt.

Je patiënten van de IC gaan door naar de afdeling. Dus die leveren ook echt noodzakelijke zorg.

In plaats van maar wat op te leiden en te flexibiliseren denk ik dat stap 1 goed zorgen voor je personeel is. Uitstroom is groter dan instroom. Dat is het grote probleem.

Kan straks kijken of ik de mooie uiteenzettingen van @LZ86 makkelijk terug vind. Daar zitten de grootste oplossingen.

En nog een hele belangrijke, praat met personeel en niet over.
Ik ben er dus ook zo eentje, ik ben bij de IT gaan werken binnen mijn ziekenhuis. Heb met de eerste golf nog meegeholpen, maar daarna niet meer. Vond het verschrikkelijk moeilijk. Mijn kennis was weg grotendeels (het is al wat jaartjes geleden, in de IC zorg), en we konden weinig tot niks.
Wel grappig, ik ben opgeleid in het OLVG, en daar liepen in de jaren ´90 zusters uit de Filipijnen rond. Actief naar Nederland gehaald in de jaren '70 in verband met..jawel.. grote personeelstekorten :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

beuker19 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:09:
Ik volg dit topic al een tijdje en lees hier heel vaak dat ongevaccineerden voor alle ellende in de zorg zorgen maar zijn daar cijfers van
Ja, zie alle RIVM rapportages, daar staat al meer dan een half jaar netjes in uitgesplitst wat de zorgbelasting van de niet-gevaccineeerden en gevaccineerden is.
(voor zover bekend)
Ik zelf heb besloten solidair met mijn kinderen te zijn en mij niet te laten vaccineren(37 jaar) en zo lang men maar blijft drammen om gezonde kinderen en tieners te prikken ben ik dat ook niet van plan.
Je hebt je zo te zien al ingegraven zonder te kijken wat objectief gezien het beste is voor de gezondheid van jou en je familie?

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2022 12:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

Rannasha

Does not compute.

Ik volg dit topic al een tijdje en lees hier heel vaak dat ongevaccineerden voor alle ellende in de zorg zorgen maar zijn daar cijfers van en zo ja word er dan ook nog verschil gemaakt tussen mensen die niet kunnen(om wat voor reden dan ook) of om die niet willen.

Want ik dacht dat er zo’n 600.000 mensen zijn die niet gevaccineerd kunnen worden maar er vanuit gaan dat deze ook zwakker zijn en daardoor waarschijnlijk ook vaker in het ziekenhuis komen ben ik wel benieuwd of we dat ook in de cijfers kunnen zien.

Ik zelf heb besloten solidair met mijn kinderen te zijn en mij niet te laten vaccineren(37 jaar) en zo lang men maar blijft drammen om gezonde kinderen en tieners te prikken ben ik dat ook niet van plan.
Volgens Hugo de Jonge (in een kamerdebat ergens november) gaat het om enkele duizenden mensen die zich niet kunnen laten vaccineren om medische redenenen. Op de totale bevolking is dat totaal verwaarloosbaar.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Goed!
en lees hier heel vaak dat ongevaccineerden voor alle ellende in de zorg zorgen maar zijn daar cijfers van
Dat is minder, ik dacht dat je het topic al een tijdje volgde. Je antwoord staat in de topic start.
Wat is daar nou solidair aan? Het kost ze niks, doet amper pijn, wat voor plezier denk je ze te doen?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:21

Dat zal ze leren! 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Ja, zie alle RIVM rapportages, daar staat al meer dan een half jaar netjes in uitgesplitst wat de zorgbelasting van de niet-gevaccineeerden en gevaccineerden is.
(voor zover bekend)

[...]

Je hebt je zo te zien al ingegraven zonder te kijken wat objectief gezien het beste is voor de gezondheid van jou en je familie?
Erm, dat staat daar niet in? Er komt eens in de zoveel weken onregelmatig een nieuwsbericht uit hierover. Per 1 februari is overigens iedereen die voor 1 mei 2021 was gevaccineerd en geen booster heeft gehaald 'ongevaccineerd' voor de statistiek. Dan is de 9 maanden geldigheid voor het coronabewijs voorbij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Want ik dacht dat er zo’n 600.000 mensen zijn die niet gevaccineerd kunnen worden maar er vanuit gaan dat deze ook zwakker zijn en daardoor waarschijnlijk ook vaker in het ziekenhuis komen ben ik wel benieuwd of we dat ook in de cijfers kunnen zien.

Wat heeft solidair zijn met je kinderen te maken om je niet te laten vaccineren?

[ Voor 6% gewijzigd door Agent47 op 17-01-2022 12:38 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

@Señor Sjon Lijkt me wel een leuk onderwerp voor studie.
Wat als in 2021 wel iedereen was gevaccineerd?
Welke maatregelen waren dan niet nodig geweest?
Wat als we eerder begonnen waren met de booster?
Hoe zien die kostenplaatjes eruit?
Beetje als de onderzoeken naar de kosten van files, zuiver hypothetisch. Maar door de Bovag/RAI als waarheid gebracht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Agent47 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Wat heeft solidair zijn met je kinderen te maken om je niet te laten vaccineren? Rij je ook geen auto omdat je kinderen dat nog niet mogen?
Geef je kinderen van 5-11 een rijbewijs omdat jij er ook 1 hebt?

Etuuuuuh!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Sorry @ZieMaar! maar ik ben het met @Señor Sjon eens. Er zijn nu al zoveel bijzonderheden gebeurd in dit traject dat ik geen goede hoop heb op een objectief debat. Maar dat heb ik al eerder onderbouwd volgens mij.
Dat is jullie goed recht, natuurlijk. Als je vanuit een bepaald wantrouwen (al dan niet terecht) op voorhand geen vertrouwen hebt in de uitkomst, dan wordt het echter wel lastig om daar objectief over te discussiëren. Je uitgangspunt is dus dat het per definitie niet gaat kloppen.

Over de eerdere tegenwerpingen is het nodige geschreven en daar deel ik nog steeds de conclusie dat er continu 2 dingen door elkaar lopen, die niet per se met elkaar te maken hebben. Bottomline van die ftm artikelen, voor zover te lezen was toch echt: het is een gedrocht, je moet het niet willen en degene die het model gemaakt heeft vertrouwen niet maar we zetten er geen nieuw model of goede inhoudelijke onderbouwing tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Señor Sjon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Erm, dat staat daar niet in? Er komt eens in de zoveel weken onregelmatig een nieuwsbericht uit hierover. Per 1 februari is overigens iedereen die voor 1 mei 2021 was gevaccineerd en geen booster heeft gehaald 'ongevaccineerd' voor de statistiek. Dan is de 9 maanden geldigheid voor het coronabewijs voorbij.
Het is inderdaad de vaccinatie status van de positief getesten die in de wekelijkse rapportage zit, de vaccinatie status van zkh opnames staat idd los in een (maandelijks?) rapport wat er geplaatst wordt:
https://www.rivm.nl/sites...rsie%20def_14-12-2021.pdf

Verder staat vaccinatie status los van de geldigheid van je coronabewijs.
Volledig basis gevaccineerd blijft dus volledig basis gevaccineerd voor zover ik kan zien.
(dan valt het onder de '30 weken of meer' geleden gevaccineerd categorie)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2022 12:51 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Dat is jullie goed recht, natuurlijk. Als je vanuit een bepaald wantrouwen (al dan niet terecht) op voorhand geen vertrouwen hebt in de uitkomst, dan wordt het echter wel lastig om daar objectief over te discussiëren. Je uitgangspunt is dus dat het per definitie niet gaat kloppen.

Over de eerdere tegenwerpingen is het nodige geschreven en daar deel ik nog steeds de conclusie dat er continu 2 dingen door elkaar lopen, die niet per se met elkaar te maken hebben. Bottomline van die ftm artikelen, voor zover te lezen was toch echt: het is een gedrocht, je moet het niet willen en degene die het model gemaakt heeft vertrouwen niet maar we zetten er geen nieuw model of goede inhoudelijke onderbouwing tegenover.
Vind je het heel vreemd met de manier waarop kabinet/RIVM/OMT drukker zijn met angst te modelleren dan proberen te modelleren op wat er wel gaat gebeuren? Telkens golven met ziekenhuiscijfers tot een veelvoud van wat er ooit gelegen heeft in de pandemie. Tel daarbij op dat alles rondom de invoering van 2G op een manier gaat die ook niet echt vertrouwenwekkend is te noemen. Kritiek weglaten van juridisch adviseurs, vervolgens ook nog en passant aangeven dat ze niet meer ad hoc mogen adviseren. Kritiek in andere teksten/documenten willen verstoppen als bijlage, de lijst houdt eigenlijk niet op in dit dossier.

Over FTM. De verklaringen rondom de modellen zit denk ik in het andere artikel. Ze hadden zelfs een tooltje online gezet waarbij je zelf kon spelen met de cijfers o.b.v. het Delft model. Ik vind eerlijk gezegd wel dat je wel makkelijk de FTM onderzoeksartikelen opzij zet en het kabinet het voordeel van de twijfel geeft, ook al gebruiken ze mede data van een pro-QR-lobby-organisatie.

Duitsland en Frankrijk hebben nog als voordeel dat door het formaat een virus zich niet gelijk over heel het land verspreidt, maar de besmettingen/100k wel over de hele bevolking gedeeld worden. Dichtbevolktere landen zijn altijd in het nadeel met deze manier van rekenen. Dan lijkt het allemaal zo goed te werken in DE, maar ook gebieden met 2G+ hebben torenhoge besmettingen.
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Het is inderdaad de vaccinatie status van de positief getesten die in de wekelijkse rapportage zit, de vaccinatie status van zkh opnames staat idd los in een (maandelijks?) rapport wat er geplaatst wordt:
https://www.rivm.nl/sites...rsie%20def_14-12-2021.pdf

Verder staat vaccinatie status los van de geldigheid van je coronabewijs.
Volledig basis gevaccineerd blijft dus volledig basis gevaccineerd voor zover ik kan zien.
(dan valt het onder de '30 weken of meer' geleden gevaccineerd categorie)
Goed, de vraag is dus of dat zo blijft. Er wordt continu geschoven met de geldigheid van genezing en/of vaccins.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 17-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:44:
Maar als je objectief aantoont dat de conclusie die uit een onderzoek wordt getrokken niet klopt, dan heb je daarmee je punt toch al gemaakt? Waarom zou je dan zelf nog een nadere onderbouwing moeten geven?

Nou ja, misschien moeten we het er maar niet meer over hebben :).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:26
Tweet van een verpleegkundige in Den Bosch:
Don Roelofsen @DonRoelofsen
In ander nieuws: Wij zijn sinds vandaag weer opgeschaald met operaties. We hebben extra OK’s geopend en starten weer met het inhalen van reguliere zorg!
12:08 p.m. · 17 jan. 2022·Twitter for iPhone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Wat een BS argument want wij lopen gezien onze leeftijd al bijna geen risico en dat je het voor een ander doet is wel een nog grotere grap.
Wat heeft solidair zijn met je kinderen te maken om je niet te laten vaccineren?
Het is gewoon lastig uit te leggen dat ik wel overal heen zou mogen en mijn kinderen omdat ze niet geprikt zijn bij wijze van buiten moeten staan.

En de laaste cijfers over gevacineerd vs ongevacineerd in het ziekenhuis gaan tot oktober en ook daar zijn al eens dingen aangespast omdat ongevacineerden toch niet zo'n groot aandeel hadden in de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
martwoutnl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:57:
Tweet van een verpleegkundige in Den Bosch:

[...]
Typisch verloop:
> 600 IC bedden -> zwaar afschalen planbare zorg
< 400 IC bedden -> geleidelijk weer oppakken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Maar als je objectief aantoont dat de conclusie die uit een onderzoek wordt getrokken niet klopt, dan heb je daarmee je punt toch al gemaakt? Waarom zou je dan zelf nog een nadere onderbouwing moeten geven?

Nou ja, misschien moeten we het er maar niet meer over hebben :).
Ik heb maar een artikel kunnen lezen en dat zaaide twijfel, door aannames ter discussie te stellen maar meer niet. Dat zit behoorlijk in de hoek ‘ik stel alleen maar vragen’ :). Als die andere artikelen echt inhoudelijk juiste bezwaren over de werking hebben, moet ik die eens proberen op te snorren, al heeft FTM natuurlijk ergens een bias.

Maar laten we het hernieuwde onderzoek maar eens afwachten, ben benieuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:53:
Vind je het heel vreemd met de manier waarop kabinet/RIVM/OMT drukker zijn met angst te modelleren dan proberen te modelleren op wat er wel gaat gebeuren? Telkens golven met ziekenhuiscijfers tot een veelvoud van wat er ooit gelegen heeft in de pandemie.
Pas de afgelopen maand zijn ze iets te pessimistisch, daarvoor waren we eigenlijk altijd veel te optimistisch. Jij zei hier volgens mij in het najaar ook dat alles wel open kon zoals in Engeland en Denemarken? Zie hoe dicht we bij code zwart uitkwamen in december :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:59:
Ik heb maar een artikel kunnen lezen en dat zaaide twijfel, door aannames ter discussie te stellen maar meer niet. Dat zit behoorlijk in de hoek ‘ik stel alleen maar vragen’ :). Als die andere artikelen echt inhoudelijk juiste bezwaren over de werking hebben, moet ik die eens proberen op te snorren, al heeft FTM natuurlijk ergens een bias.
Laten we dan concluderen dat FTM niet heeft aangetoond dat 2G niet kán werken, maar wel dat FTM heeft aangetoond dat de onderbouwing die het OMT gaf in haar advies niet deugt.

En het zijn geen aannames die FTM ter discussie stelt. De grondslag voor het advies betreft een wetenschappelijk onderzoek van de TU Delft. De onderzoeker van dat wetenschappelijk onderzoek heeft gezegd dat het OMT een conclusie heeft getrokken uit zijn onderzoek die je er niet uit kunt trekken. Lijkt mij duidelijk :).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

beuker19 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Wat een BS argument want wij lopen gezien onze leeftijd al bijna geen risico en dat je het voor een ander doet is wel een nog grotere grap.

[...]

Het is gewoon lastig uit te leggen dat ik wel overal heen zou mogen en mijn kinderen omdat ze niet geprikt zijn bij wijze van buiten moeten staan.

En de laaste cijfers over gevacineerd vs ongevacineerd in het ziekenhuis gaan tot oktober en ook daar zijn al eens dingen aangespast omdat ongevacineerden toch niet zo'n groot aandeel hadden in de cijfers.
De risk benefit is voor iedereen boven de 12 gewoon positief. Los van alle secundaire benefits als scholen die open blijven en een sociaal leven wat weer mogelijk wordt.

Zolang het percentage ongevaccineerden in het ziekenhuis hoger is dan het percentage ongevaccineerden daarbuiten is het gewoon een onnodige belasting op de zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
user109731 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Pas de afgelopen maand zijn ze iets te pessimistisch, daarvoor waren we eigenlijk altijd veel te optimistisch. Jij zei hier volgens mij in het najaar ook dat alles wel open kon zoals in Engeland en Denemarken? Zie hoe dicht we bij code zwart uitkwamen in december :)
Geen idee. Wat ik wel heb gezegd is dat de hele coronapas gedoemd was te mislukken en dat gelijk de 1,5m er ook afhalen teveel van het goed was. En presto, de delta-golf was geboren. De afgelopen lockdown met het sluiten van winkels en sportbeoefening sloeg imo helemaal nergens op. Nooit is aangetoond dat dit spreaders zijn en toch ging het weer dicht.

Vorig jaar hadden we ook telkens deze grafieken. Ik heb er in het vorige deeltje nog een paar gepost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfbSom92M1KOxIkQ5_-tYUvtkFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIoLFVtp77FGfl6qQTEMNxMI.png?f=fotoalbum_large
Een populaire, de avondklok. Hier dacht iedereen al het zijne van, maar hij is zo schimmig mogelijk gehouden door hem te koppelen aan de bezoekersbeperking..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZMvWDw8Y7Js-X-9MTyQ6MJbAPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFMrFnSJXiutmQziDbRZ2F5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:08
TrailBlazer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:04:
[...]

De risk benefit is voor iedereen boven de 12 gewoon positief. Los van alle secundaire benefits als scholen die open blijven en een sociaal leven wat weer mogelijk wordt.

Zolang het percentage ongevaccineerden in het ziekenhuis hoger is dan het percentage ongevaccineerden daarbuiten is het gewoon een onnodige belasting op de zorg.
Kleine aanpassing hierop, dit geldt voor de groep boven de 12, niet op individueel niveau, want dat is niet direct te voorspellen. Maar uiteindelijk betekent dat dat de kans van klachten/schade/bijwerkingen (veel) groter is van COVID dan van vaccineren voor iedereen binnen die groep. En die kans wordt veel verder verkleind door vaccineren, wat netto voor de gehele groep betekent dat het resultaat positief uitslaat.

[ Voor 8% gewijzigd door ParaDroid2 op 17-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Slechts helft 60-minners haalde tot nog toe een boosterprik, met name jongeren twijfelen

In de leeftijdsgroep 19-60 blijft het boosteren achter, zo blijkt uit getallen van de GGD. Slechts 52% van de mensen in deze groep die in aanmerking komen voor de booster hebben deze daadwerkelijk gehaald. In de 60-plus groep is dit 88% en nog zo'n 4% heeft een afspraak staan.
Dennis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:02:
En het zijn geen aannames die FTM ter discussie stelt. De grondslag voor het advies betreft een wetenschappelijk onderzoek van de TU Delft. De onderzoeker van dat wetenschappelijk onderzoek heeft gezegd dat het OMT een conclusie heeft getrokken uit zijn onderzoek die je er niet uit kunt trekken. Lijkt mij duidelijk :).
Vergeet niet dat de andere helft steunde op een studie die geschreven is door een lobbyfirma van Tony Blair in opdracht van een bedrijf welke digitale paspoorten wil verkopen. Dat is niets anders dan een duurbetaalde reclamefolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
t_captain schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Typisch verloop:
> 600 IC bedden -> zwaar afschalen planbare zorg
< 400 IC bedden -> geleidelijk weer oppakken
Dat maakt ons als land toch wel heel erg kwetsbaar.

200 (additionele) opnames (en dus 200 personen) kunnen de hele zorg (om hoeveel mensen zou dit gaan?) behoorlijk beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:22
Wat de....

Collega van mij komt net binnenlopen, van kijk eens op maurice.nl
Netjes in incognito (nooit een idee of hij serieus is of niet). Uitgelekte persco tekst?

Wat is dit nu weer. Ik vertrouw het voor geen meter, zeker gezien de screenshot van de Telegraaf, terwijl daar niets te vinden is.

Wat is jullie mening? Complete waanzin of echt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

*knip* Graag bij dit soort discussies je eerst even verdiepen in wat er al bekend is. Op deze manier zijn het ongefundeerde verdachtmakingen en dat draagt niet bij aan de discussie.

[ Voor 81% gewijzigd door RoD op 17-01-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
CMD-Snake schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:15:
In de leeftijdsgroep 19-60 blijft het boosteren achter, zo blijkt uit getallen van de GGD. Slechts 52% van de mensen in deze groep die in aanmerking komen voor de booster hebben deze daadwerkelijk gehaald. In de 60-plus groep is dit 88% en nog zo'n 4% heeft een afspraak staan.
Totdat straks de QR-code na zoveel maanden vervalt zonder booster. Dan staan ze in de rij als dit zou gebeuren en nog nodig is voor de horeca. Voor de duidelijkheid dit is een zou misschien kunnen gebeuren maar nog verre van zeker nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Agent47 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Dat noemen volwassenen gewoon een hele slechte kutsmoes. Van iemand die kinderen heeft verwachten we wat nadenkender gedrag.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis
[Mad Max] schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:19:
Wat de....

Netjes in incognito (nooit een idee of hij serieus is of niet). Uitgelekte persco tekst?

Wat is dit nu weer. Ik vertrouw het voor geen meter, zeker gezien de screenshot van de Telegraaf, terwijl daar niets te vinden is.

Dat is nep natuurlijk. Maurice vindt dat er een persco moet komen waarin dan zijn boodschap zou komen die in dat artikel staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
beuker19 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:20:
Gaan we nu zo beginnen? want er liggen heel veel mensen in het ziekenhuis die er door andere keuzes te maken niet hadden gelegen en dus ook de zorg onnodig belasten.
Die overspoelen op dit moment niet de zorg dusdanig dat daardoor het maximum van de capaciteit wordt bereikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:15

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Wat de....

Ff snel doorgelezen. Als dit echt is dan dikke probs _/-\o_
Het ziet er niet slecht uit, maar geloven doe ik het net niet. Voornaamste reden: We hebben 3 dagen geleden een persco gehad en van het ene op andere moment meteen zulke ingrepen? Lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Hoe is dit t.o.v. andere maandagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
Dennis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Dat is nep natuurlijk. Maurice vindt dat er een persco moet komen waarin dan zijn boodschap zou komen die in dat artikel staat.
OK, dan is mijn gevoel dus wel juist. Dacht dat hij altijd wel juiste info had. Maar dit had ik niet verwacht.
BN-er die denkt dat hij het weet.

Enfin, gewoon nog even doorgaan met z'n allen. Ooit, ooit komt die dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
martwoutnl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Relatief milde toename in de bezetting t.o.v. voorgaande maandagen.
Instroom is met 82 (kliniek) ook een stuk lager dan vorige week (10-01: 115; 03-01: 105).

Dalende trend lijkt door te zetten. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 17-01-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

Agent47 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
[...]
Ff snel doorgelezen. Als dit echt is dan dikke probs _/-\o_
Het ziet er niet slecht uit, maar geloven doe ik het net niet. Voornaamste reden: We hebben 3 dagen geleden een persco gehad en van het ene op andere moment meteen zulke ingrepen? Lijkt me stug.
Het is dan ook een nep artikel. Gewoon een opinie stuk over wat maurice denkt dat er moet gebeuren.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Lycaon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Relatief milde toename t.o.v. voorgaande maandagen.
Instroom is met 82 (kliniek) ook een stuk lager dan vorige week (10-01: 115; 03-01: 105).
Deze twee zinnen staan haaks op elkaar :o .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Als de situatie zo blijft zoals de afgelopen weken, dan duiken we deze week onder de 1000 totale ziekenhuisbezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Deze twee zinnen staan haaks op elkaar :o .
Nee hoor, je hebt ook nog zoiets als uitstroom.
Die is op maandag eveneens aan de lage kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:02

codex

Geen OpenAI agent :)

martwoutnl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Vorige week was het 56 stijging, week daarvoor 58, maandag na kerst stijging van 29. Instroom blijft maar dalen.

Even terug gekeken, we moeten terug naar 13 december voor betere cijfers, de uitstroom was toen hoger. Qua IC instroom is het zo te zien begin oktober.

[ Voor 21% gewijzigd door codex op 17-01-2022 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:15:
Slechts helft 60-minners haalde tot nog toe een boosterprik, met name jongeren twijfelen

Wel goed om te zien dat de beoogde doelgroep, die de booster het hardste nodig had, goed is komen opdagen :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Lycaon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Nee hoor, je hebt ook nog zoiets als uitstroom.
Die is op maandag eveneens aan de lage kant.
Je refereerde in de eerste zin niet naar instroom, akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

martwoutnl schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Die overspoelen op dit moment niet de zorg dusdanig dat daardoor het maximum van de capaciteit wordt bereikt.
blijkbaar wel anders waren de ziekenhuis wel leeg toch?
En op welke cijfers(nogmaals)doe jij deze uitspraken of denk jij dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcoC
Wat de....

Kom op zeg, dit is een stijlvorm die Maurice hanteert om aan te geven naar wat zijn mening de boodschap zou moeten zijn. Hoe duidelijk wil je het hebben? Het is notabene op maurice.nl gepubliceerd. Wel "kritisch" blijven nadenken allemaal he. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Wat de....

Als je weet hoe Maurice naar de coronacrisis kijkt dan weet je direct dat dit nep is. Bovendien staat er een screenshot van de Telegraaf boven maar als je op de website van de Telegraaf kijkt lees je er niets over. Als je zulk groot nieuws hebt ga je dat niet verstoppen toch? Nepper dan nep dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Wat de....

Zo nep als maar kan natuurlijk:

• Alle winkels mogen weer open, volgens hun normale openings- en sluitingsregelingen.
• Dat geldt ook voor theaters, bioscopen, musea en andere doorstroomlocaties.
• Alle horeca mag open tot 24 uur. Als alles naar wens verloopt, zal dat over 4 weken worden aangepast, aan de normale openings- en sluitingstijden.
• Buiten zijn er geen restricties aan het aantal personen samen.
• De 1,5 meter afstandsregeling wordt afgeschaft.
• Alleen in het openbaar vervoer blijven vooralsnog mondkapjes verplicht.
• Bij sportactiviteiten is publiek weer normaal toegestaan.
• Bij de onderwijsactiviteiten hoeft geen mondbescherming meer gedragen te worden.
• Quarantaineregels worden beperkt tot personen die symptomen hebben en via een sneltest of PCR-test positief blijken te zijn.
• 3G-regeling wordt afgeschaft. We zullen ook stoppen met het trachten in te voeren van een 2G-regeling.

Alsof ze alles tegelijk zouden afschaffen.
MdH zal wel weer een flinke plant hebben opgerookt. :+

Al snap ik persoonlijk echt helemaal niets meer van de huidige quarantaine regels. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
3raser schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Als je weet hoe Maurice naar de coronacrisis kijkt dan weet je direct dat dit nep is. Bovendien staat er een screenshot van de Telegraaf boven maar als je op de website van de Telegraaf kijkt lees je er niets over. Als je zulk groot nieuws hebt ga je dat niet verstoppen toch? Nepper dan nep dus.
Het is geen nepnieuws, het is een bepaalde stijlvorm om een boodschap te verkondigen. De Speld noemen we toch ook geen nepnieuws? Ongelofelijk dat we überhaupt deze discussie voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Kom op zeg, dit is een stijlvorm die Maurice hanteert om aan te geven naar wat zijn mening de boodschap zou moeten zijn. Hoe duidelijk wil je het hebben? Het is notabene op maurice.nl gepubliceerd. Wel "kritisch" blijven nadenken allemaal he. 8)7
Daarom vraag ik ook anderen en geef ik als eerste aan dat ik ook complete waanzin verwacht hierbij.
3raser schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Mooi, duidelijk. Nep dus.

Nooit mijn intentie geweest niet kritisch te zijn, maar bevestiging van een vermoeden is alleen maar goed.
Nogmaals, dacht dat die gast wel redelijk was.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• SkiFan
Overigens, hier ook een besmet kind. Via de middelbare school. Toevallig vrijdag net op de dag dat ze d'r booster heeft gekregen besmet. Als volwassene ben ik al lang blij dat ik gevaccineerd en geboosterd ben.

Geeft gelijk de domheid aan van die reactie van 'solidariteit'. Stel dat m'n kinderen mij besmetten en ik leg het loodje, kan ik niet voor m'n kinderen zorgen. Idem als ik goed ziek wordt.

Juist als je kinderen niet gevaccineerd zijn, getuigt het van solidariteit om jezelf wel zo goed mogelijk te beschermen. Al het andere is gewoon dom gezwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Je refereerde in de eerste zin niet naar instroom, akkoord.
Eveneens akkoord dat het ietwat onduidelijk geformuleerd was.
Aangepast ;-)

Alleen samen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Prachtig lage instroom, zeer bemoedigend :) Nu hopen op een forse uitstroom in de komende dagen om een flinke hap uit de ziekenhuisbezetting te nemen. Elke dag dat het zo doorgaat, blijft het "gat" tussen de toenemende besmettingen en afnemende ziekenhuisbezetting groter worden.

30k besmettingen per dag (plus wat niet is getest) lijkt dus al geen probleem meer met omicron. Dat is met het oog op de groepsimmuniteit ook bemoedigend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:25

Dazzler2120

FP ProMod
MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Het is geen nepnieuws, het is een bepaalde stijlvorm om een boodschap te verkondigen. De Speld noemen we toch ook geen nepnieuws? Ongelofelijk dat we überhaupt deze discussie voeren.
Klopt, niemand noemt de Speld nepnieuws, mensen noemen het wel satire.
Zullen we MdH ook gewoon als Satire gaan bestempelen dan? :+
Want op deze manier een artikel schrijven past naar mijn mening maar in die 2 categorieën, nepnieuws of satire.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

SkiFan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:32:
Al het andere is gewoon dom gezwets.
Deze tekst getuigt inderdaad van een groot intellect en sociaal vermogen. Je bent een voorbeeld voor allen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
[Mad Max] schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Daarom vraag ik ook anderen en geef ik als eerste aan dat ik ook complete waanzin verwacht hierbij.
Daar heb je gelijk in, in dat opzicht reageer ik iets te fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dazzler2120 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Want op deze manier een artikel schrijven past naar mijn mening maar in die 2 categorieën, nepnieuws of satire.
Satire heeft vaak een humoristische insteek, dat is hier wat minder. Maar dat is wel de stijlvorm die gehanteerd wordt. Prima toch als iemand op die manier zijn mening verkondigt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Lycaon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Eveneens akkoord dat het ietwat onduidelijk geformuleerd was.
Aangepast ;-)

Alleen samen....
Bezetting en uitstroom is een functie van instroom, daarom is het naar mijn mening niet nodig om bezetting en uitstroom op dagelijkse basis te monitoren. Daarom ging ik er eigenlijk vanuit dat je over instroom sprak, maar niet iedereen hoeft natuurlijk op dezelfde wijze als ik te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
RoD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Prachtig lage instroom, zeer bemoedigend :) Nu hopen op een forse uitstroom in de komende dagen om een flinke hap uit de ziekenhuisbezetting te nemen. Elke dag dat het zo doorgaat, blijft het "gat" tussen de toenemende besmettingen en afnemende ziekenhuisbezetting groter worden.

30k besmettingen per dag (plus wat niet is getest) lijkt dus al geen probleem meer met omicron. Dat is met het oog op de groepsimmuniteit ook bemoedigend.
In hoeverre hebben we hier te maken met een tijdelijk boostereffect, vraag ik me af. In geen enkel land liggen de besmettingen en ziekenhuisopnames zover uit elkaar als in Nederland (stijgende besmettingen, dalende ziekenhuisopnames). Ik kan dat bijna niet loszien van de enorme sprint die gemaakt is qua boosterprikken in de afgelopen 4 weken (wat in andere landen veel meer is uitgesmeerd). Daardoor ben ik bang dat dit positieve nieuws een sterk tijdelijk karakter heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkiFan
3raser schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Deze tekst getuigt inderdaad van een groot intellect en sociaal vermogen. Je bent een voorbeeld voor allen. O-)
Ja, ontzettend vervelend dat ik zaken gewoon bij de naam noem.

Sorry, maar zeggen dat je je niet laat vaccineren omdat er naar je kinderen gedramd wordt over vaccineren (quod non) is gewoon het roeptoeteren van domheid en het met de haren erbij slepen van een knap beroerde smoes. Er is geen connectivitei tussen vermeende druk op kinderen en het zelf weigeren van een vaccinatie. Het is gewoon een niet kloppende, voor zichzelf bedachte argumentatie, die simpel aan stukjes te schieten is. Vandaar mijn benoemen van nonsens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 17:33
Dazzler2120 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Het is zoals al aangegeven een satirische stijlvorm die hij kiest om de aandacht te trekken en de argumenten voor de in zijn ogen niet rationele maatregelen aan de lezer te kunnen voorleggen. Betekent dat, dat alles wat hij schrijft satire is? Natuurlijk niet, ook niet omdat jij het niet eens bent met zijn analyse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013

Dazzler2120

FP ProMod
MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Satire heeft vaak een humoristische insteek, dat is hier wat minder. Maar dat is wel de stijlvorm die gehanteerd wordt. Prima toch als iemand op die manier zijn mening verkondigt?
Waarom zijn we kritisch naar de verslaggeving van de NOS, RTL en alle andere nieuwszenders, maar mag MdH volgens jou op deze manier zijn 'mening verkondigen'? Nergens in het artikel wordt benoemd dat het een opiniestuk is, er wordt geschermd met een neppe kop van de telegraaf - op mij komt het over als iemand die mensen op deze manier probeert te manipuleren tot het veranderen van standpunt.
Zo'n manier van rapporteren is zeker niet prima, ongeacht zijn standpunt.
Als het niet acceptabel zou zijn als de NOS het op deze manier zou doen, dan is het ook niet acceptabel als een 3de partij dit wel doet.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:43:
[...]

In hoeverre hebben we hier te maken met een tijdelijk boostereffect, vraag ik me af. In geen enkel land liggen de besmettingen en ziekenhuisopnames zover uit elkaar als in Nederland (stijgende besmettingen, dalende ziekenhuisopnames). Ik kan dat bijna niet loszien van de enorme sprint die gemaakt is qua boosterprikken in de afgelopen 4 weken (wat in andere landen veel meer is uitgesmeerd). Daardoor ben ik bang dat dit positieve nieuws een sterk tijdelijk karakter heeft.
Er zijn ook weinig landen die zo’n hoge Delta golf vlak voor deze Omiron golf gehad hebben i.c.m. sowieso al relatief heel veel besmettingen het afgelopen jaar.

Ik geloof dus steeds meer dat een (recente) Delta besmetting nog steeds wel enige immuniteit geeft tegen Omicron, in elk geval als in dat het de kans op een ernstig verloopt verkleint. En daarnaast heeft die Delta golf hoe hard het ook klinkt ook al flink het aantal kwetsbare mensen uitgedund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dazzler2120 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:47:
[...]

Waarom zijn we kritisch naar de verslaggeving van de NOS, RTL en alle andere nieuwszenders, maar mag MdH volgens jou op deze manier zijn 'mening verkondigen'? Nergens in het artikel wordt benoemd dat het een opiniestuk is, er wordt geschermd met een neppe kop van de telegraaf - op mij komt het over als iemand die mensen op deze manier probeert te manipuleren tot het veranderen van standpunt.
Zo'n manier van rapporteren is zeker niet prima, ongeacht zijn standpunt.
Als het niet acceptabel zou zijn als de NOS het op deze manier zou doen, dan is het ook niet acceptabel als een 3de partij dit wel doet.
Naar mijn mening is het overduidelijk een opiniestuk van Maurice de Hond. De grootste hint vind ik in het feit dat het artikel op maurice.nl gepubliceerd is. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden.

De NOS is natuurlijk een ander verhaal. Heeft een hele andere functie, is met publiek geld gefinancierd en heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik zie echt het probleem niet hoor. Dit is satire, alleen dan zonder humoristisch doel, op een manier zoals De Speld het ook doet.

NB. Ik heb niets met Maurice de Hond en lees zijn website nooit. Het interesseert me verder ook niet zoveel wat hij opschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Het heeft ook te maken met de verwachtingen van Maurice de Hond (die m.i. een stuk gekleurder richting een kant zijn dan bijvoorbeeld een RTL of NOS), waardoor het voor mij duidelijker is dat het satire is. Maar dan nog mag er wel een melding bij dat het satire of een column is, zodat het duidelijk is wanneer iemand te vertrouwen is met het nieuws of wanneer iets een mening is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MdH, was dat niet zo'n gesponserde influencer die je alles kon laten zeggen? :+

Vroegâh, deed ie nog iets met peilingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Indoubt schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:52:
MdH, was dat niet zo'n gesponserde influencer die je alles kon laten zeggen? :+

Vroegâh, deed ie nog iets met peilingen
Ik dacht dat het een stilstaande klok was..... 2 Keer per dag staan die ook gelijk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MarcoC schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Het zou wat zijn als Nederland per ongeluk de sweet spot heeft geraakt met de timing van de winkelsluiting icm boosters zetten _O-

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

SkiFan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:32:
Overigens, hier ook een besmet kind. Via de middelbare school. Toevallig vrijdag net op de dag dat ze d'r booster heeft gekregen besmet. Als volwassene ben ik al lang blij dat ik gevaccineerd en geboosterd ben.

Geeft gelijk de domheid aan van die reactie van 'solidariteit'. Stel dat m'n kinderen mij besmetten en ik leg het loodje, kan ik niet voor m'n kinderen zorgen. Idem als ik goed ziek wordt.

Juist als je kinderen niet gevaccineerd zijn, getuigt het van solidariteit om jezelf wel zo goed mogelijk te beschermen. Al het andere is gewoon dom gezwets.
Wat een onzin want vaccinatie of niet de kans dat je in het ziekehuis terecht zou komen is sowiso al heel erg klein en om te overlijden al helemaal.

En dat je zelf aanhaald dat je kind is besmet ondanks vaccinatie is voor mij al een hele goede reden waarom ik nog steeds achter de keuze van mij en mijn kinderen sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
beuker19 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Wat een onzin want vaccinatie of niet de kans dat je in het ziekehuis terecht zou komen is sowiso al heel erg klein en om te overlijden al helemaal.

En dat je zelf aanhaald dat je kind is besmet ondanks vaccinatie is voor mij al een hele goede reden waarom ik nog steeds achter de keuze van mij en mijn kinderen sta.
Maar die wordt nog kleiner door middel van vaccinatie. Daarnaast heeft het ook positieve invloed op de kans op besmetting (en daarmee samenhangend doorgeven van besmetting).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 16-09 20:34
Is het niet veel handiger om al dat getest bij kinderen niet te doen en te zorgen dat opa en oma gewoon niet in de buurt komen de komende tijd? Ik blijf van mening dat we de risico's te veel afwenden aan de generaties die er totaal geen last van hebben en deze variant is niet meer te stoppen.

Zijn ze een beetje ziekjes? Prima lekker thuis laten, zijn ze er niet ziek van, hop gewoon naar school. Of ben ik nu weer te kort door de bocht?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
Probleem is vooral de (kans op) uitval van docenten, doordat ze besmet worden door de kinderen. En als besmette kinderen alsnog naar school worden gestuurd kan dat heel hard gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SkiFan
[...]

De kans is inderdaad klein, maar dat wil niet zeggen dat ie er niet is. Juist voor je kinderen zou je je verantwoordelijkheid moeten nemen en de kans dat jij lang en gezond leeft moeten maximaliseren. *knip* graag op de inhoud, niet op de man

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 17-01-2022 15:51 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Je bent dus gewoon eigenwijs en neemt je kinderen erin mee?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Ongelooflijk hoe krom ontoelaatbaar gedrag hier recht gepraat wordt.
Ongelooflijk dat we na een jaar na de introductie van vaccins nog steeds 13% hey nodig vind om 50% van de ziekenhuizen te claimen en zo andere, essentiële zorg te dwingen tot uitstel, met enorm verdrietige situaties tot gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 16-09 18:49
SkiFan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Ik dacht dat het een stilstaande klok was..... 2 Keer per dag staan die ook gelijk....
Ik las net stukjes uit die "uitgelekte tekst". Wat een grap. Zou neerkomen op ineens alles loslaten. Gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
ParaDroid2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:01:
Probleem is vooral de (kans op) uitval van docenten, doordat ze besmet worden door de kinderen. En als besmette kinderen alsnog naar school worden gestuurd kan dat heel hard gaan.
Maar dat leed is toch al lang geschiet nadat de helft van de klas positief test? Verbeter me hoor als ik er naast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:00:
Is het niet veel handiger om al dat getest bij kinderen niet te doen en te zorgen dat opa en oma gewoon niet in de buurt komen de komende tijd? Ik blijf van mening dat we de risico's te veel afwenden aan de generaties die er totaal geen last van hebben en deze variant is niet meer te stoppen.

Zijn ze een beetje ziekjes? Prima lekker thuis laten, zijn ze er niet ziek van, hop gewoon naar school. Of ben ik nu weer te kort door de bocht?
Wat je voorstelt is gelijk aan wat we in NL deden in Maart/April 2020?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ja, dus dat moet je zien te voorkomen, want dan heeft niemand meer les. Effectief betekent het nu dat er 3 positieven in een klas mogen zitten voordat de klas naar huis moet, om daarmee te voorkomen dat niemand meer les heeft. Daarom is het nuttig om kinderen te blijven testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Wat je voorstelt is gelijk aan wat we in NL deden in Maart/April 2020?
Nee, Delta was gevaarlijker voor de IC / ziekenhuisbezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Maar dat leed is toch al lang geschiet nadat de helft van de klas positief test? Verbeter me hoor als ik er naast zit :)
En wie gaat die kinderen dan thuisles geven? De meeste kinderen hebben er weinig last van en kunnen dus nog steeds lessen volgen. De leraren zijn vaak toch wel een paar dagen uit de running (uit ervaring). Het wordt dan dus al snel heel lastig om enig onderwijs te geven.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:54
SkiFan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:01:
[...]

De kans is inderdaad klein, maar dat wil niet zeggen dat ie er niet is. Juist voor je kinderen zou je je verantwoordelijkheid moeten nemen en de kans dat jij lang en gezond leeft moeten maximaliseren. Nu je dat niet doet, ben je gewoon een slechte ouder en streef je alleen je dwaze, niet wetenschappelijk te verantwoorden denkbeelden na. Egoïsme pur sang. Dat je dan je kinderen als argument erbij haalt... Je zou je diep diep diep diep moeten schamen.
Wat een verschrikkelijke onzin, gewoon geen andere woorden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 02:22

Dennis1812

Amateur prutser

xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Maart 2020 was Delta nog niet geboren.
Toen hadden we Wuhan en hadden we helemaal geen enkel besef wat we deden.

Dat hebben we in de ziekenhuizen al wat meer inmiddels. Politiek gezien is dat nog steeds discutabel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
Bouke-p schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Wat een verschrikkelijke onzin, gewoon geen andere woorden voor.
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
redwing schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:06:
[...]

En wie gaat die kinderen dan thuisles geven? De meeste kinderen hebben er weinig last van en kunnen dus nog steeds lessen volgen. De leraren zijn vaak toch wel een paar dagen uit de running (uit ervaring). Het wordt dan dus al snel heel lastig om enig onderwijs te geven.
We hebben nu juist toch leerkrachtuitval OMDAT we in quarantaine moeten na besmetting? Als je ziek ben, ben je ziek maar dat is niet anders dan voor Corona?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Maart/April 2020 hadden we nog niet eens Alpha, laat staan Delta ;)

Toen deden we idd de verzorgingshuizen op slot zodat opa/oma minder risico liepen. De feedback daarvan was alleen dat ze dat nooit nog een keer wilden gaan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2022 14:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:07:
[...]

We hebben nu juist toch leerkrachtuitval OMDAT we in quarantaine moeten na besmetting? Als je ziek ben, ben je ziek maar dat is niet anders dan voor Corona?
Alleen andere ziektes zijn niet in staat om de maatschappij zo te ontwrichten zoals COVID dat nu (nog) wel kan, voornamelijk door de besmettelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Dennis1812 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Maart 2020 was Delta nog niet geboren.
Toen hadden we Wuhan en hadden we helemaal geen enkel besef wat we deden.

Dat hebben we in de ziekenhuizen al wat meer inmiddels. Politiek gezien is dat nog steeds discutabel.
Ah ja, true. De laatste jaren zijn een beetje wazig ;)

Ja, ik denk het wel. Gewoon ziek zijn is ziek zijn en thuisblijven totdat je bent uitgeziekt maar als je nergens last van heb wat is dan nu nog het probleem / riscio, dat zijn naar mijn idee de ouderen. Dus zorgen dat je die, totdat we meer informatie hebben afschermt van de kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
Plenkske schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Ik las net stukjes uit die "uitgelekte tekst". Wat een grap. Zou neerkomen op ineens alles loslaten. Gaat niet gebeuren.
Het is bijna erger dat we er hier überhaupt aandacht aan besteden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
ParaDroid2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Alleen andere ziektes zijn niet in staat om de maatschappij zo te ontwrichten zoals COVID dat nu (nog) wel kan, voornamelijk door de besmettelijkheid.
Ik deel het wel in in de drie varianten die nu veel schade hebben aangericht. Ja COVID ontwrichtte de samenleving met betrekking tot Delta en Alpha maar dat had alleen betrekking op de ziekenhuisopnames. De reden waarom we kijken naar besmettingen is vanwege de relatie met ziekenhuisopnames. Wanneer die relatie wegvalt moeten we gaan heroverwegen hoe we dit gaan aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Ja, ik denk het wel. Gewoon ziek zijn is ziek zijn en thuisblijven totdat je bent uitgeziekt maar als je nergens last van heb wat is dan nu nog het probleem / riscio, dat zijn naar mijn idee de ouderen. Dus zorgen dat je die, totdat we meer informatie hebben afschermt van de kinderen.
Ik denk dat dit uiteindelijk is wat we in de gehele maatschappij willen hebben (waarbij afschermen een incidentele booster zal betekenen), maar daar zijn we helaas nog niet. Daarom is voorlopig 'voorkomen is beter dan genezen' een acceptabele strategie w.m.b. om te voorkomen dat je hele vervelende situaties krijgt. En in het onderwijs zijn er natuurlijk ook ouderen aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

xzaz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:00:

Stoppen niet meer, doseren wel. Het bericht van de laatste X persconferenties: niet iedereen tegelijk ziek laten worden. Dat wordt steeds minder relevant nu, lijkt het, maar beetje dosering kan denk ik geen kwaad de komende periode.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
[...]

Lastig daaraan is wel dat "ouder" al begint bij, wat, 50+? 55+?

Het zijn niet alleen oudjes die toch al achter de geraniums zaten te verpieteren die je moet ophokken, het zijn ook heel veel mensen die gewoon werken en/of op andere manier zeer actief deelnemen aan de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Waarbij aangetekend moet worden dat ouderen (60+) minder geraakt worden in de huidige omicrongolf (wat naar mijn idee ook weer zorgt voor de lage opnamecijfers). Waar dat precies aan ligt is lastig te zeggen, hoewel ik wel verwacht dat de boosters hier een flink positief effect bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Het zou wat zijn als Nederland per ongeluk de sweet spot heeft geraakt met de timing van de winkelsluiting icm boosters zetten _O-
Het zou me niks verbazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Hoe kom je erbij dat die ouderen meer risico lopen? Die ouderen zijn vrijwel allemaal 2x gevaccineerd en geboosterd. Of bedoel je die groep ongevaccineerden, die na eigen onderzoek toch maar geen prikje wil?

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 5 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.