Tweak_ers schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 06:30:
[...]
Het grootste bezwaar is nog wel dat het gewoonweg niet helpt tegen Corona.
Ik heb een groen vinkje en kon de afgelopen weken met een positieve uitslag van alles ondernemen met het CTB.
Dat is dan ook meteen wat het TU Delft onderzoek uitwijst. Het helpt niet of nauwelijks.
1G werkt, iedereen testen voor toegang. Als je iets echt moet terugbrengen, daff de n lijkt mij dat de weg.
Maar dat is het doel van Kuipers niet. Het doel is geworden om iedereen te vaccineren, nodig of niet.
Dat is nu waar (mits je 5% als niet omschrijft), maar was natuurlijk niet zo. Mijn betoog is nou juist dat werkzaamheid niet de enige factor behoort te zijn in het debat. Het feit dat het CTB minder goed werkt legt een enorme druk op het argument van proportionaliteit. Dat argument wordt door diverse partijen nu aangevoerd, maar helaas gaat het nog steeds voorbij aan andere elementen van het debat. Bijvoorbeeld subsidiariteit; is er een middel wat minder heftig is wat ook werkt? Mijn antwoord: JA, kijk maar naar hoe open de samenleving was voor de invoering van de coronapas.
Maar het échte debat wordt niet gevoerd. Interessant om eens naar je volgende post te kijken:
Als ik mij gegijzeld voel, heeft dat impact op mijn reactie daarna op “de samenleving”.
Het gevoel dat je geen zelfbeschikking meer hebt over je eigen lichaam, zonder daar heel veel beperkingen voor op te werpen. Dat voelt zeer fout aan.
Hier haal je een veel fundamenteler argument aan. De bij-effecten van polarisatie, en vertrouwen in de samenleving. Ik heb precies hetzelfde, er worden grenzen overschreden die we eigenlijk vooraf hadden vastgelegd ter bescherming van onszelf tegen de staat. Het ergste is nog wel dat dit gevoel wat je hebt een doel op zich lijkt te zijn, kijk maar naar de opmerkingen van Macron. Het is manipulatie verpakt als een neutrale coronamaatregel en het debat daarover wordt nauwelijks gevoerd. Nogmaals de werkzaamheid mag een factor zijn, maar het wordt gebracht als de enige relevante factor. En veel mensen boeit het niet omdat ze aan de goede kant van de QR code staan. Maar voor de samenleving is het funest. Ik ben zo langzamerhand m'n vertrouwen in mensen en de overheid aan het verliezen. Dat is mijn bij-effect, en dat is na corona echt niet zomaar meer terug.
Soccer98 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:06:
[...]
En hoeveel mensen gaan zich bedonderd voelen doordat de spelregels halverwege worden aangepast? Veel jongere mensen gaan zich in de zeik genomen voelen, omdat de prik vaak gehaald is zodat je deze dingen kunt doen zonder dat oeverloze getest de hele tijd waarvan je maar moet hopen dat je QR-code door zo'n toko op tijd gefixt is.
Kunnen we wel zeggen dat vaccineren allemaal draait om jezelf en anderen beschermen, maar als je het koppelt aan een CTB dan is dat simpelweg niet zo, ook al wordt gezegd van wel.
Dit is nog een reden om het CTB zo snel mogelijk de deur uit te doen. De spelregels worden continu aangepast. Dat komt omdat de QR niet pur sang gaat over vaccineren vs niet-vaccineren, het is een systeem wat geimplementeerd is waarbij de zittende macht
at will de regels kunnen veranderen. Nogmaals een reden voor dit systeem om niet te mogen bestaan. Je ziet het misschien niet, maar het is al hetzelfde als het sociale kredietsysteem in china, alleen de spelregels omtrent wat krediet is zijn nog anders.
codex schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:03:
[...]
1G biedt het meeste zekerheid, dus als het doel is om openstelling mogelijk te kunnen maken dan is 1G een prima middel. Met Omicron weten we dat 2G een farce is.
Ik denk dat het medio april wordt afgeschaft,het CTB. Al heb ik geen enkel vertrouwen in het kabinet, ik denk dat ze er op het gegeven moment niet meer omheen kunnen.
Ja 1G biedt het meeste zekerheid, maar is nog steeds een CTB met dezelfde problemen. Een tijdje terug was hier een discussie over 1G en het was bizar om te zien hoe heftig erop gereageerd werd, door grote voorstanders van het CTB terwijl dezelfde redenatie van toepassing is: het werkt toch, dus het is geëigend. Mensen reageren dan natuurlijk heftig omdat ze dan ineens aan de andere kant van de QR terecht komen, iets waar vele anderen al veel langer staan: je moet je rechten verdienen. Dit geeft weer aan dat mensen niet verder kijken dan hun eigen achtertuin en dat is zorgelijk. Nog zorgelijker dan de pandemie-aanpak, want met genoeg draagvlak zou een CTB morgen verdwenen kunnen zijn: gewoon niet gebruiken dat ding. Maar in plaats daarvan laat men zich graag slaaf maken van een pervers systeem met als argument dat een QR code laten zien maar 3s duurt.
ZieMaar! schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:57:
Is het niet een goed idee om alles rondom het CTB feitelijk te houden? Dus stoppen met “het werkt voor geen meter” etcetera? Het onderzoek van de TU Delft zegt iets anders. Dat onderzoek onderbouwt goed waarom, gaat in op compenserend gedrag, kijkt naar buitenlandse onderzoeken etcetera.
Het gaat natuurlijk om de relatief lage werking t.o.v. de grote impact die het heeft op de samenleving.
Ik ontken niet dat het helemaal niet werkt. Het is gewoon niet voldoende argumentatie.
Requiem19 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:23:
[...]
Wat ik mis in de discussie is de 'belangenafweging'.
Nog steeds zie je een reflex vanuit de politiek, in ieder geval vanuit de bestuurders, om elk middel dat 'werkt' toe te passen.
M.i. gaan ze daarmee voorbij aan het bredere maatschappelijke perspectief. Wat doet de maatregel met het geestelijk welzijn van de maatschappij? Is het proportioneel om een maatregel die
maximaal 15% voordeel biedt in te voeren als er grote maatschappelijke gevolgen zijn?
Vandaag kwam het Sociaal en Cultureel Planbureau samen met de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving met een duidelijk advies in dit kader:
[...]
[...]
Die transparantie over de waardenafweging is er nu nauwelijks. Het enige punt van discussie is 'het werkt, het werkt niet, het werkt x%, de cijfers zijn verkeerd voorgesteld'.
Terwijl de discussie juist zou moeten zijn: 'het werkt tot op zekere hoogte, maar wat zijn de nadelige gevolgen vanuit een sociaal maatschappelijk perspectief en hoe wegen we die belangen tegen elkaar af?
https://www.scp.nl/public...eving-inzake-coronabeleid
Dit is precies wat mist in de discussie, en wat ik bedoel dat het debat slechts op één as plaatsvindt: alles dicht of CTB, (dat is al niet waar, zie mijn vorige opmerking over subsidiariteit) en er nauwelijks gekeken wordt naar de neveneffecten. En zoals ik al aangaf, het lijkt steeds meer dat de neveneffecten juist het doel zijn. Macron is er open over. Het is toch te bizar dat onze leiders de cohesie in de samenleving op het spel zetten om via manipulatie hun hoogste doelen in de samenleving verwerkt te krijgen. Dat zijn onze leiders die dat narratief neerzetten waardoor het gros er maar mee akkoord gaat.
Fuujii schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:37:
Waarom gebruikt Kuipers
verkeerde cijfers en misleidende informatie over het dempende effect van 2G? Je zou verwachten dat het iemand van de feiten is.
Dit móet hij toch weten. Wordt dit narratief in achterkamertjes voorbereid, waarbij Kuipers hooguit de messenger is, omdat D66/VVD zo graag een 2G-beleid willen? Willen ze dit zo graag pushen?
Dit is pure manipulatie en geeft geen feitelijk beeld. Ik hoor mensen om me heen zeggen '
2G voegt veel toe!', terwijl dat feitelijk onjuist is. Wel zo gepresenteerd door de overheid.
Dit dus.