redwing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:57:
Tja, maar zo doe jij continue of alle maatregelen niets doen omdat ze niet volledig werken. En ook wat je hier weer doet is net doen of doordat de Rt variabel is, de maatregelen plotseling wel of niet iets doen. Dat is gewoon onzin, die maatregelen zorgen voor een demping.
En die paar weekjes van je zijn ook leuk, zolang het IC niet teveel gaat stijgen. Aangezien er toch verschillende landen zijn waar je die stijging wel ziet is het gewoon een risico om alles open te gooien en te hopen dat het goed gaat.
Er is zoiets als proportionaliteit. Staat de inbreuk die de maatregel maakt in verhouding met de baat. De coronapas zakt als een baksteen voor die toets. Die 15% demping krijgen we enkel als de coronapas overal wordt toegepast, inclusief 2G, behalve in het onderwijs en thuis. Ons huidige pakket? Minder als 5% bijdrage. Dat werd vanmiddag nog gememoreerd aan Kuipers door de SP.
Kuipers maakte het zo bont dat zelfs de onderzoekers van de studie de behoefte hadden om dit misverstand in de media aan te kaarten. Dan moet het wel bar zijn als dat gebeurt.
Tja, en een QR-code is weer niet hetzelfde als een abonnement op de maatschappij.
Een kleine handeling, een groot symbool. Die QR code tonen mag zo klein en eenvoudig lijken, maar de impact is groot. Je moet je QR code binnenkort al verlengen, geen booster is geen geldige QR code na februari. Tenzij je een infectie doormaakt of gaat testen. Dit betekent dat deelname aan het sociale leven geen vast gegeven is zolang de QR code van kracht is.
Er is helemaal niets afgedwongen en dat is ook al veel vaker gezegd. Die versoepelingen zouden er toch komen. Hooguit dat er iets naar boven wordt bijgesteld, maar die versoepelingen zijn er omdat de ruimte er is. Als het echt aan de muiterij had gelegen waren alle maatregelen na de rellen al verdwenen.
Rutte en Kuipers gaven toe dat ze versoepelden omwille van de maatschappelijke druk/onvrede over de geldende restricties. Dat zeiden ze deze persconferentie en die ervoor. De protesten van diverse sectoren en lagere bestuurders hebben hun uitwerking gehad. Of dit zonder die protesten tot stand zou komen zo snel betwijfel ik, toen 14 januari naderde maakten OMT leden als Marc Bonten zich in de media nog sterk voor verlenging van de lockdown of anders een zeer geringe versoepeling.
Uiteindelijk is het heel simpel, doordat het beter gaat in het ziekenhuis gaan mensen muiten. Maar dat het beter gaat in het ziekenhuis is ook een reden om te versoepelen. De link tussen muiten en versoepelingen is vooral een correlatie en veel minder een causaal verband.
Lees eens het verslag van de NCTV, die concludeert onder andere dat ziekenhuiscijfers en besmettingscijfers lang niet meer zoveel indruk maken.
Tom-Z schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:01:
Het is ook een stok achter de deur om mensen de booster te laten halen (nu en mogelijk in de toekomst). Dat lijkt me het sterkste argument om er aan vast te willen houden en dat heeft niets met "vergelding" te maken.
Als mensen zeggen dat de coronapas mag blijven om een bepaalde groep het nog even te laten voelen, omwille van hun standpunten de afgelopen periode, kan ik niet anders concluderen dat het een vergeldingsactie is.
Als de coronapas nu een middel is om mensen tegen hun zin naar de booster te duwen dan is dat net zo kwalijk. Dit lijkt het geval te zijn gezien de reactie die er bij Rutte heel spontaan uit kwam in een interruptie debat met de PVV.
De partij van Kuipers is nog vuriger pleitbezorger van de coronapas en 2G. Paternotte was er altijd dolenthousiast over en gezien dat hij in de partijtop zit acht ik de kans aanwezig dat Kuipers een opdracht heeft gekregen van zijn partij.
Wat ik al schreef, kleine handeling met een grote symboliek. Al is het nog zo laagdrempelig, het is een enorme inbreuk op je privéleven waar het kabinet geen fluit mee te maken heeft wat mij betreft.
De redenatie achter de coronapas haperde altijd, maar vandaag stond dat nog eens extra in de schijnwerpers. Het alternatief voltrekt zich al, met zo'n slordige 50K-60K besmettingen per dag zijn we zo klaar. De voedingsbodem is met een paar weken weg voor het virus.
Denemarken gooide vanavond alle maatregelen weer in de prullenbak. Engeland heeft dit al gedaan. Ik hoop dat het kabinet oplet.