redwing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:24:
[...]
De 1.5 m heeft al een grotere impact. Maar wederom alleen als mensen dan ook die afstand houden.
Je kunt het niet vergelijken met de avondklok, daar had je heel veel mogelijkheden om er omheen te werken.
Oftewel het zou een grote impact kunnen hebben, maar als iedereen daarna dezelfde contacten overdag gaat bezoeken heeft het weinig impact.
Bij de coronapas is dat anders omdat je niet binnen komt zonder de pas. Je kunt niet ergens anders uit eten gaan, want daar heb je ook die pas nodig. Daar heb je dus veel minder mogelijkheden om omheen te werken.
Het onderzoek gaat uit van optimale situatie om tot 10% (of 15%? het was eerst 10%, nu opeens 15%?) te komen. Daarvan gaat men dan - las ik ergens - van uit dat de mensen zonder QR-code braaf thuis blijven zitten. Dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren, om twee redenen:
1. Mensen laten zich niet vrijwillig isoleren, dus ontplooien zelf activiteiten, etentjes etc. In mijn omgeving is er genoeg te doen, thuisfeestjes, underground dance party's, etentjes, sportactiviteiten in loodsen, dat soort dingen.
2. Ondernemers zitten met een probleem, namelijk minder inkomsten. Door continue lockdowns hebben er genoeg reserves opgebruikt en zelfs schulden opgebouwd. Die zitten niet te wachten op beperkende maatregelen. Ik volg meerdere cursussen, bij geen van alle wordt er gevraagd naar QR terwijl dat wel zou moeten. Waarom? Eén docent is het er principieel niet mee eens, bij navraag. Een andere zegt zoveel ongevaccineerden te hebben (voornamelijk jongeren) dat ze de boel wel kan opdoeken als ze zich aan de regels gaat houden.
Eind oktober ben ik nog twee keer uit eten geweest. De ene keer werd er niet eens om gevraagd, de tweede keer wel, maar mijn lief kijkende vriendin heeft ons toch naar binnen gekregen, in het verder relatief lege restaurant. Leuk en aardig denkt zo'n restauranthouder waarschijnlijk, maar ik stuur liever geen schaarse klanten weg..
Over twee weken is m'n vriendin afgestudeerd, gaan we weer een rondje doen en kijken waar we naar binnen kunnen zonder QR, ben benieuwd of ze toch klanten willen wegsturen
Verder is er nog het boosterprobleem: als de QR-code vanaf 1 februari alleen nog geldig is als het niet langer dan 270 dagen geleden is dat je een vaccinatie hebt gehad, komen er de komende maanden miljoenen mensen bij die nergens meer naar binnen kunnen. Die moeten dan als de wiedeweerga een booster halen. Maar blijkbaar is de booster niet geweldig populair onder de 30 of 40 jaar, zeker niet met omicron nu. Het wordt - zeker voor de jongeren - meer een prikje om nog iets te kunnen dan een prikje om je oma of jezelf te beschermen. Ben benieuwd of het boosterpercentage in de buurt gaat komen van de eerste vaccinatieronde. Zo nee, dan wordt het probleem voor ondernemers groter en maatschappelijke onvrede door nieuwe ongevaccineerden groter.
Al met al denk ik dus ook niet dat die 10 of 15% reductie gehaald gaat worden in de praktijk, eerder een paar procent. En extragratis een hoop maatschappelijk gedonder erbij. Maar aangezien er al landen alles opengooien zonder code, vermoed ik dat de weerstand te groot gaat worden om het nog door te voeren. We zullen zien
[
Voor 5% gewijzigd door
TerraGuy op 26-01-2022 15:51
]
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.