Toon posts:

Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste
Acties:
  • 149.911 views

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:21
Besottedorb schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Ik heb het gevoel dat hier flink wordt onderschat hoeveel mensen een QR code van een vriend/bekende gebruiken of een neppe QR code hebben.
Net zo groot als de kans dat jij dat overschat?

Ik denk overigens dat de groep die dat doet een grote overlap heeft met de groepen die op andere onderwerpen ook 'tegen' waren. Ik heb geen idee wat we met die groep(en) aan moeten, maar 'gewoon laten' is ook niet het antwoord volgens mij.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:10
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:46:
@ZieMaar! Ik begrijp dat bepaalde adviezen hier niet gewenst zijn (en dat klachten over moderatie hier niet thuishoren, maar ik wil toch wel de discussie voeren).

Wat voor zin heeft het om kinderen onnodig thuis te houden als de GGD het niet aankan. Ik lees hier nu al bijna dagelijks dat ze totaal onbereikbaar zijn. Dan kunnen we heel braaf de regels blijven volgen, maar wat schieten wij (en de kinderen) daarmee op? Dat zijn dan toch terechte vragen lijkt me. Elke dag naar school gaan is gewoon zo ontzettend belangrijk voor een kind. En die besmettingen komen er klaarblijkelijk toch wel.
Specifiek kinderen zonder klachten bedoel je? Helemaal mee eens hoor!

En ook dat daar best discussie over mag worden gevoerd omdat het namelijk een zeer belangrijk thema is!

Hoi :)

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:46:
@ZieMaar! Ik begrijp dat bepaalde adviezen hier niet gewenst zijn (en dat klachten over moderatie hier niet thuishoren, maar ik wil toch wel de discussie voeren).

Wat voor zin heeft het om kinderen onnodig thuis te houden als de GGD het niet aankan. Ik lees hier nu al bijna dagelijks dat ze totaal onbereikbaar zijn. Dan kunnen we heel braaf de regels blijven volgen, maar wat schieten wij (en de kinderen) daarmee op? Dat zijn dan toch terechte vragen lijkt me. Elke dag naar school gaan is gewoon zo ontzettend belangrijk voor een kind. En die besmettingen komen er klaarblijkelijk toch wel.
Maar waarom moet je dan nu kinderen onnodig thuishouden? Je hoeft een kind met de nieuwe regels alleen nog thuis te houden als:
  1. Het kind vertoont klachten.
  2. Of het kind is zelf positief getest.
Voor 2 maakt het niet uit of je bij de GGD terecht kan; ofwel je gebruikt een zelftest ofwel je test niet. Geen positieve test = geen quarantaine voor een kind, dus er is geen reden meer om onnodig thuis te zitten.

Of zit het probleem in 1 en wil je eigenlijk kinderen naar school sturen met klachten?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lapa schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Maar waarom moet je dan nu kinderen onnodig thuishouden? Je hoeft een kind met de nieuwe regels alleen nog thuis te houden als:
Voor 2 maakt het niet uit of je bij de GGD terecht kan; ofwel je gebruikt een zelftest ofwel je test niet. Geen positieve test = geen quarantaine voor een kind, dus er is geen reden meer om onnodig thuis te zitten.

Of zit het probleem in 1 en wil je eigenlijk kinderen naar school sturen met klachten?
Als dat de regels zijn is de moderatie op mijn bericht helemaal niet te verklaren. Het moge duidelijk zijn dat ik geen kinderen met klachten naar school wil hebben (dat heb ik er nog even bijgezet). Dat had voor deze pandemie ook meer moeten gebeuren.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:49
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:02:
[...]
Als dat de regels zijn is de moderatie op mijn bericht helemaal niet te verklaren. Het moge duidelijk zijn dat ik geen kinderen met klachten naar school wil hebben (dat heb ik er nog even bijgezet). Dat had voor deze pandemie ook meer moeten gebeuren.
Je post bevatte ook een onwaarheid toch? Namelijk dat testen zonder klachten geen zin heeft?

PS4 PSN: Dazzler2120

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:02:
[...]
Dat is in ieder geval wat er letterlijk staat op de site van het rijk over de quarantaineregels, onder het kopje Wanneer niet in quarantaine:
https://www.rijksoverheid...isquarantaine-door-corona

Kind onder de 18 hoeft niet in quarantaine zonder klachten of positieve test en hoeft pas getest te worden als het zelf klachten heeft.

[Voor 3% gewijzigd door Lapa op 26-01-2022 13:07]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:15

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
t_captain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:28:
Het vervelende van het plaatje is dat de suggestie die wordt gewekt misschien niet juist is.

Het plaatje suggereert dat boosters een enorme reductie brengen in de kans op ziekenhuisopame. Dat beeld motiveert mensen om boosters te halen. Het motiveert misschien ook kamerleden om met 2G in te stemmen.

Als de suggestie juist is, so be it. Maar wellicht is de suggestie niet juist. Want als de "bijvangst" wordt meegeteld, dan is het grote verschil tussen de groene (booster) en rode (basisvaccinatie) groep niet de reductie in kans op ziekenhuiopname maar vooral de reductie in kans op een positieve test. Het plaatje presenteert dat alleen basisvaccinatie tot een relatief grote druk op de zorg leidt, terwijl dat helemaal niet zo is.
Dat is allemaal irrelevant als je je realiseert dat het plaatje dus niet wetenschappelijk is, maar puur bedoeld om hun doelen te ondersteunen. Ik begrijp je ergernis heel goed en deel die, maar dat is wel de realiteit waar we in staan.
Het beleid en de maatregelen zijn hooguit losjes wetenschappelijk te onderbouwen, veel draait ook simpelweg om keuzes en voorkeur van de betreffende beleidsmakers. Dat is ook het lastige met het maken van dit soort beleid, als het heel makkelijk direct uit cijfers en wetenschap te extrapoleren was hadden we wel een softwaretooltje wat beleid kon voorschrijven. Zo ben ik zelf ook geen voorstander van #G en het maar blijven boosteren, maar of die keuze gerechtvaardigd is blijft wel een lastige discussie die je niet zomaar plat kunt slaan. Vanuit mijn eigen principes vind ik die maatregelen al snel veel te ingrijpend in de persoonlijke levenssfeer en de tijdelijkheid ervan veel te onduidelijk, maar als je die principes niet deelt vind je mogelijk elke procent winst genoeg argument om het wél door te willen voeren.
In die lijn zie ik ook wel een parallel met de vaccinaties voor kinderen. De ene groep vind elke bijdrage aan verminderde kans op klachten al een rechtvaardiging om maar meteen masaal te gaan prikken, de andere groep vindt dat er een grens is waaronder je risico ook gewoon moet nemen en gaat daar niet in mee. Die twee groepen gaan het ook nooit eens zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Je post bevatte ook een onwaarheid toch? Namelijk dat testen zonder klachten geen zin heeft?
Niet perse een onwaarheid. Dit is wat het RIVM er zelf over zegt
Testen met en zonder klachten

Over het algemeen geldt dat de uitslag van iedere test betrouwbaarder is op het moment dat je net klachten hebt gekregen. Sinds 1 december 2020 kunnen ook mensen die geen klachten hebben zich tijdens hun quarantaine vanaf dag 5 laten testen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:07

t_captain

Moderator General Chat
Gonadan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Dat is allemaal irrelevant als je je realiseert dat het plaatje dus niet wetenschappelijk is, maar puur bedoeld om hun doelen te ondersteunen. Ik begrijp je ergernis heel goed en deel die, maar dat is wel de realiteit waar we in staan.
Een legitiem doel is om mensen te voorzien van feitelijk juiste informatie, neutrale uitleg en vervolgens een gemotoveerde voorslag te maken voor het beleid wat je zou willen doen.

Gekleurde voorstellingen van zaken (die bijvoorbeeld het belang van boosters overdrijven) vallen niet daaronder.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 15:43

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Dazzler2120 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Dat zou Van Dissel vandaag nog gezegd hebben tijdens de technische briefing: :X
.
Jaap van Dissel gaat er vanuit dat alle mensen die positief getest zijn ook daadwerkelijk ziek zijn. Want, zegt hij: "Als je geen klachten hebt, waarom zou je je dan laten testen?"

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lapa schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Op de basisschool bij ons mag het kind zelfs met lichte klachten komen mits je een zeftest hebt afgenomen. Toevallig vanmorgen bericht over gekregen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@RodeStabilo De discussie over het beleid, dat is natuurlijk helemaal prima. Dus of het beleid logisch is, etcetera, dat kan prima besproken worden en die ruimte is er wat mij betreft zeker! Het ging mij er vooral om dat we niet, op geen enkele manier, oproepen of adviseren om de regels te negeren, zie ook DM voor toelichting.

Overigens mogen dit soort -terechte- vragen ook in het FB topic (dat is daar eigenlijk voor ;)).

[Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2022 13:33]

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:49
Señor Sjon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:20:
[...]

.

[...]
Ik hoop dat je zelf ook inziet dat überhaupt de vraag stellen "Als je geen klachten hebt, waarom zou je je dan laten testen?" niet hetzelfde is als stellen "testen zonder klachten heeft geen zin"?

PS4 PSN: Dazzler2120

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-05 22:49
Señor Sjon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:20:
[...]

.

[...]
Ik gok dat er heel veel testen tussen zitten/zaten voor vanalles en nogwat terwijl men geen klachten (meer) ervaart. Scholen die erom vroegen naast een zelftest, want nadat een klas bij meer dan 3 besmettingen naar huis gestuurd wordt, moest er een GGD test worden afgenomen voor de kids weer naar school mogen komen, tenminste bij de school van onze kinderen. Uitzondering was een recente besmetting.

Daarnaast wellicht ook werkgevers die het toch semi verplicht stellen, mensen die geen booster willen maar wel een QR code verlenging. Je kunt allerhande redenen verzinnen. Testen voor wintersport, etc.etc.

Ik denk dat na de persco van gisterenavond een hoop GGD testen bij kinderen niet meer hoeven plaats te vinden, een aantal regels zijn niet meer van toepassing en kunnen scholen een semi verplichte GGD test ook niet meer hard maken. Alleen adviseren te zelftesten, maar zonder klachten hup naar school!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:31

BazzH

Kei-goed...

Dakillerbean schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Ik gok dat er heel veel testen tussen zitten/zaten voor vanalles en nogwat terwijl men geen klachten (meer) ervaart. Scholen die erom vroegen naast een zelftest, want nadat een klas bij meer dan 3 besmettingen naar huis gestuurd wordt, moest er een GGD test worden afgenomen voor de kids weer naar school mogen komen, tenminste bij de school van onze kinderen. Uitzondering was een recente besmetting.

Daarnaast wellicht ook werkgevers die het toch semi verplicht stellen, mensen die geen booster willen maar wel een QR code verlenging. Je kunt allerhande redenen verzinnen. Testen voor wintersport, etc.etc.

Ik denk dat na de persco van gisterenavond een hoop GGD testen bij kinderen niet meer hoeven plaats te vinden, een aantal regels zijn niet meer van toepassing en kunnen scholen een semi verplichte GGD test ook niet meer hard maken. Alleen adviseren te zelftesten, maar zonder klachten hup naar school!
Ik lees net dat commerciele testaanbieders vanaf morgen de GGD gaan "helpen". Want daar zit nu gewoon een enorm capaciteitsprobleem. Ze kunnen simpelweg niet genoeg tests verwerken. Het gaat ook enorm hard hoor. Mijn dochtertje van 5 is (zelftest) besmet. Maar de tamtam doet zijn werk, ze is absoluut niet de enige. Omicron in een kleuterklas is gewoon een "bommetje" . Besmettingen alom. En dan ga je je toch afvragen waar de kermis allemaal goed voor is. Geen "vervelende" verhalen meer. Mensen worden in het slechtste geval even ziek en weer beter. Voor de kinderen is het vooral vervelend dat ze niet direct terug naar school mogen als ze beter zijn. De regeltjes zijn vervelend voor kinderen, Corona eigenlijk relatief onschuldig.

Think smart........ Act stupid........

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Dazzler2120 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Ik hoop dat je zelf ook inziet dat überhaupt de vraag stellen "Als je geen klachten hebt, waarom zou je je dan laten testen?" niet hetzelfde is als stellen "testen zonder klachten heeft geen zin"?
Het komt allebei op hetzelfde neer. Doordat met de quarantaineregels er automatisch een aantal testen nodig zijn + de snelle verspreiding, heb je zo het systeem snel overbelast.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:10

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BazzH schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Ik lees net dat commerciele testaanbieders vanaf morgen de GGD gaan "helpen". Want daar zit nu gewoon een enorm capaciteitsprobleem. Ze kunnen simpelweg niet genoeg tests verwerken. Het gaat ook enorm hard hoor. Mijn dochtertje van 5 is (zelftest) besmet. Maar de tamtam doet zijn werk, ze is absoluut niet de enige. Omicron in een kleuterklas is gewoon een "bommetje" . Besmettingen alom. En dan ga je je toch afvragen waar de kermis allemaal goed voor is. Geen "vervelende" verhalen meer. Mensen worden in het slechtste geval even ziek en weer beter. Voor de kinderen is het vooral vervelend dat ze niet direct terug naar school mogen als ze beter zijn. De regeltjes zijn vervelend voor kinderen, Corona eigenlijk relatief onschuldig.
Langzaamaan wordt de realiteit van de maatregelen aangepast naar passend voor de nieuwe situatie met Omicron.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

[Twitter: https://twitter.com/cijfertjesman/status/1486323259910115329]

EDIT : VERKEERDE INSTROOM KLINIEK (dank @zacht ) was 1151 ipv 151

Juiste:

[Voor 52% gewijzigd door franssie op 26-01-2022 14:47]

Het komt goed - we are gonna party like it is 2022. 🎼🎼🎸 | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar | Blind Faith in anything, or Anyone will get you killed

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Nieuwe LCPS cijfer (opnames dinsdag):

* IC: 15
* Kliniek: 133 (weekdag gecorrigeerd 124)

IC lijkt zijwaarts te bewegen. 7-daags gemiddelde 11, schommeling tussen 7 en 15. Past dus in het interval.

Kliniek: vorige week 108 per dag. Stijging tgv zeer hoge incidentie is nu ingezet. We zitten voor de lopende periode 22-18 jan op weekdag-gecorrigeerd gemiddeld 125. Daarmee zijn we terug op het niveau van 1-7 januari.

Past ook in de eerder uitgesproken prognose (stijging in een week of 3 van het dal 108 naar ~200 per dag).

[Voor 77% gewijzigd door t_captain op 26-01-2022 14:12]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Denemarken gaat vrijwel definitief alle maatregelen opheffen:
Denemarken wil af van beperkingen, ondanks toename coronagevallen
De Deense regering heeft bevestigd dat het volgende week alle binnenlandse coronamaatregelen wil opheffen, ondanks de snelle stijging van het aantal coronabesmettingen. Minister van Volksgezondheid Magnus Heunicke laat het parlement schriftelijk weten dat daarmee de aanbevelingen van experts worden gevolgd.

Denemarken had het coronabeleid zo'n twee weken geleden al versoepeld. Toen konden bijvoorbeeld bioscopen en musea de deuren weer openen. Andere regels bleven wel van kracht. Zo hebben horecazaken nog steeds te maken met aangepaste openingstijden.

Het parlement moet de verdere versoepeling van maatregelen nog wel goedkeuren. Daarna kunnen nachtclubs weer open en hoeven Denen geen mondkapjes meer te dragen in het openbaar vervoer. Winkels hoeven dan ook het aantal klanten niet meer te beperken. Er blijven nog wel regels gelden voor internationale reizigers.

De geplande versoepeling valt samen met een snelle stijging van het aantal coronagevallen. Denemarken registreerde dinsdag 46.590 nieuwe besmettingen. Dat aantal ligt net onder de piek van afgelopen vrijdag, toen 47.831 coronagevallen waren vastgesteld.

Deense experts zien dat niet als een belemmering om versoepeling uit te stellen. Medische adviseurs van de overheid wezen deze maand op een verandering in het verband tussen besmettingen en ziekenhuisopnames. Terwijl het aantal coronagevallen snel bleef stijgen, daalde het aantal coronapatiënten op de intensive care van 82 op 6 januari naar 44 op dinsdag.
Zweden lees ik ook al gelijke berichten over en hier... hier gaan we de coronapas uitbreiden onder de noemer versoepeling.

• gekkie
  • Laatst online: 23:54
ZieMaar! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
Kijk naar die GFS runs, op de iets langere termijn gaat dat (dus) altijd naar het extreme, terwijl we obv die zelfde modellen wel een goede korte termijnvoorspelling kunnen doen. Daar hoort ook bij dat je rekent met tegen- en meevallers.
Je bedoeld al die afgelopen "winter des doods" die tegenwoordig (sinds die data zo gedetailleerd beschikbaar is en je vervolgens met zo'n boodschap geld kan verdienen) bekant elke winter de ronde doen ? :+

(voordeel met de pluim, en met de waaiers die het RIVM eerder wel publiceerden (maar met 200 run ook wel onoverzichtelijk kunnen zijn, is wel dat je wat beter gevoel geeft over hoe erge outlier een bepaalde run is).

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb er gisteren een stuk of 1000 gemist blijkbaar :P

Net in het debat kwam naar boven dat ziekenhuizen zelf nu inzicht willen in de cijfers door-of-met-Covid.

[Voor 12% gewijzigd door zacht op 26-01-2022 14:17]

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52

Bloodclot

Jawier!

Señor Sjon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:

[...]

Zweden lees ik ook al gelijke berichten over en hier... hier gaan we de coronapas uitbreiden onder de noemer versoepeling.
In die landen kan het ook, omdat ze een betere IC capaciteit hebben, mocht het toch te snel oplopen de IC bezettingen, dan kunnen ze op de rem trappen (maatregelingen invoeren) en dan hebben ze geen zorginfarct als ze op de piek zitten.

Als de IC bezetting te snel oploopt in nederland, dan zijn we te laat, want twee weken later komt dan vaker de piek, en dan zit de IC-bezetting al bijna tegen de max.

Nederland kan deze risico niet lopen aangezien de lage IC capaciteit.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Bloodclot schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:10:
[...]

In die landen kan het ook, omdat ze een betere IC capaciteit hebben, mocht het toch te snel oplopen de IC bezettingen, dan kunnen ze op de rem trappen (maatregelingen invoeren) en dan hebben ze geen zorginfarct als ze op de piek zitten.
Dat wordt steeds beweerd maar Denemarken heeft op dit moment 40 mensen op de IC liggen, dat is met hun bevolking gelijk aan 117 in Nederland. Maar wel weer 938 in totaal in het ziekenhuis, dat is dan gelijk aan 2700 hier.

https://experience.arcgis...7a0c4e13db1d/page/page_0/

[Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 26-01-2022 14:23]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In Denemarken boosteren ze ook veel en is de vaccinatiegraad sowieso hoger, vooral onder ouderen.

Het blijft erg jammer dat bijvoorbeeld 1956-1960 bij ons op 87% volledig gevaccineerd blijft steken, dat is helemaal niet zo hoog. In Denemarken zitten ze rond 97,3% voor 60-69 volgens deze pagina.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De volledig andere verhoudingen zijn alleen te verklaren door andere definities wat een IC bed is. En of al die mensen die thuis aan de zuurstof liggen wel of niet mee tellen. Meer vaccinaties levert niet tegelijk relatief twee keer zoveel opnames maar de helft IC op.

• franssie

franssie

Save the albatross

zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Heb er gisteren een stuk of 1000 gemist blijkbaar :P
[Twitter]

Net in het debat kwam naar boven dat ziekenhuizen zelf nu inzicht willen in de cijfers door-of-met-Covid.
Ik zie geen verschil in de cijfers tussen poging #1 en #3 :?

Het komt goed - we are gonna party like it is 2022. 🎼🎼🎸 | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar | Blind Faith in anything, or Anyone will get you killed

• Gonadan
  • Laatst online: 23:15

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
t_captain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:15:
Een legitiem doel is om mensen te voorzien van feitelijk juiste informatie, neutrale uitleg en vervolgens een gemotoveerde voorslag te maken voor het beleid wat je zou willen doen.

Gekleurde voorstellingen van zaken (die bijvoorbeeld het belang van boosters overdrijven) vallen niet daaronder.
Waar haal je dat idee vandaan? Een overheid die louter neutrale en volledig objectieve informatie verschaft moet ik nog tegen komen.

Het is ook niet zozeer dat informatie niet klopt of misleidend is, het is meer selectief gebruik maken van feiten en die inzetten om je beleid te onderschrijven. Dat is in die zin niet anders dan simpelweg je confirmation bias publiekelijk tonen. Van RIVM en in mindere mate OMT verwacht ik louter objectieve verslaggeving met een daarop gebaseerd advies. Van het kabinet verwacht ik dat er allerlei andere belangen mee spelen waardoor het objectieve, wetenschappelijke verhaal niet per se leidend is voor de genomen beslissingen.
Daar kan je het dan mee oneens zijn, ben ik zelf ook met regelmaat, maar daar kan je moeilijk een goed of fout in zien.

Edit: ik lees nu pas het artikel dat er daadwerkelijk gegevens verkeerd gecombineerd zijn met als doel een gunstiger weergave te creëren. Dat valt inderdaad niet onder mijn bovenstaande mening en is simpelweg verachtelijk. :/

[Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 26-01-2022 14:37]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 16:45

[...]

Verdwijnt met het vervallen van de regels ook de QR code? Geen regels meer betekent in mijn oren geen QR code meer, ala UK.

Maar een goed voorbeeld, dat is iets dat wij in Nederland vooral niet moeten volgen

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:21

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Als ik me niet vergis gaat Denemarken de classificatie van corona aanpassen. Ze willen van de groep A klasse af. Dat maakt meteen een aantal dingen overbodig. Ik heb het gelezen maar kan het artikel even niet terugvinden.

Als het daadwerkelijk de goede kant op gaat in NL dan zouden we dat, als het zover is, hier ook moeten doen.

Als ik het artikel weer heb gevonden post ik weer even een link.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 17:20
user109731 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:23:
In Denemarken boosteren ze ook veel en is de vaccinatiegraad sowieso hoger, vooral onder ouderen.

Het blijft erg jammer dat bijvoorbeeld 1956-1960 bij ons op 87% volledig gevaccineerd blijft steken, dat is helemaal niet zo hoog. In Denemarken zitten ze rond 97,3% voor 60-69 volgens deze pagina.
Als 2G niet lukt, zou misschien een vaccinatieplicht vanaf b.v. 50 jaar misschien een idee zijn. Als daardoor nog minder kwetsbaren in het ziekenhuis komen dan heb je er wat aan.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
martwoutnl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Als 2G niet lukt, zou misschien een vaccinatieplicht vanaf b.v. 50 jaar misschien een idee zijn. Als daardoor nog minder kwetsbaren in het ziekenhuis komen dan heb je er wat aan.
Zoiets kun je doen, of een aparte verzekeringspremie dat wanneer ze in het ziekenhuis belanden en ze zijn niet gevaccineerd, dat ze een flink aandeel in de kosten zelf moeten betalen. >:)

• YakuzA

YakuzA

zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Ze maken zelf die cijfers, dus het lijkt met inderdaad slim als ze zelf dat inzicht gaan creëren en registreren?

PSN

• zacht
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Ik zie geen verschil in de cijfers tussen poging #1 en #3 :?
Instroom gisteren 1151 vs 151

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-05 18:05
FabianGTI schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Zoiets kun je doen, of een aparte verzekeringspremie dat wanneer ze in het ziekenhuis belanden en ze zijn niet gevaccineerd, dat ze een flink aandeel in de kosten zelf moeten betalen. >:)
*knip* geen HK

[Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2022 15:08]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De werkwijze van de 17 miljoen experts:

1: Trek een streep
2: Zorg dat je aan de goede kant van de streep staat
3: Bedenk strenge maatregelen voor de mensen aan de andere kant van de streep

[Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2022 15:08]

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 07:56
FabianGTI schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Laten we dan alvast beginnen met rokers en drinkers aan te pakken.

Kan toch allemaal niet?

Ik vind het ook zonde dat ik 100 euro zorgverzekering betaal voor die 1 keer in het jaar een pakje medicijnen, als ik dat al haal. Maar zo is dat nou eenmaal in NL geregeld.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:50

nst6ldr

Down with Big Tech.

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Kan toch allemaal niet?
nst6ldr in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12"

Verzin eens wat nieuws?

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• YakuzA

YakuzA

[...]

Kan toch allemaal niet?
Dat gebeurt allang.

Dat heet 'accijns'.

PSN

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:07:
[...]
Niet perse een onwaarheid. Dit is wat het RIVM er zelf over zegt
Je mag je tijdens je quarantaine laten testen. Maar je mag tijdens quarantaine niet met het openbaar vervoer of taxi. Lekker dan als je geen auto hebt.

Edit: Ter verduidelijking: In veel gevallen kan je dan niet bij een testcentrum komen :)

[Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 26-01-2022 16:00]

• AFCAjax
Ja, ik lees hier 24/7 alle berichten even door. Sorry dat ik je reactie gestolen heb, en dat ik niet de moeite heb genomen om de zoekfunctie te gebruiken.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-05 18:05
*knip* Het is hier geen HK

[Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2022 15:07]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 19:36
[...]

Kan toch allemaal niet?

Ik vind het ook zonde dat ik 100 euro zorgverzekering betaal voor die 1 keer in het jaar een pakje medicijnen, als ik dat al haal. Maar zo is dat nou eenmaal in NL geregeld.
Dat is al lang en breed gedaan. Rokers komen veel locaties niet binnen, tenzij ze zich tijdelijk als niet-roker gedragen. Drinkers wordt de toegang tot verkeersmiddelen ontzegt en moeten technisch gezien in lockdown omdat ze zich niet in het verkeer mogen begeven.

Het staat ze alsnog vrij hun gedrag niet een te passen, maar daar hangen wel vrijheidsbeperkende consequenties aan vast en tevens financiële. Be careful what you wish for ;)

• Indoubt

Indoubt

Ik had eerder een opmerking gemaakt over Denemarken en hun voornemen om covid anders te gaan classificeren. Ik kan dit terug vinden op bloomberg

https://www.bloomberg.com...itals-can-control-omicron
Denmark wants to end virus restrictions and reclassify Covid-19 as a disease that no longer poses a threat to society, according to government documents seen by Bloomberg News.
Ik had ook begrepen dat Spanje op min of meer dezelfde manier wil gaan acteren.

Misschien is het voor Nederland nu nog te vroeg maar ik verwacht dat dit uiteindelijk hier ook gaat gebeuren.

Dat maakt het hele CTB wel overbodig, in ieder geval op termijn

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• zacht
  • Niet online

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Ja, ik lees hier 24/7 alle berichten even door. Sorry dat ik je reactie gestolen heb, en dat ik niet de moeite heb genomen om de zoekfunctie te gebruiken.
Niet gelijk posten als de geslagen hond, dit stond al in de topic start: Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12

En het is pas een keer of 100 langsgeweest. En wat dacht je van het feit dat - wederom - beide rokers en diabetici nog niet de helft van de tijd op de IC liggen en daarmee het kostenplaatje echt absurd goedkoop uitvalt als je het persé moet vergelijken met een covid patient.

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• AFCAjax
nst6ldr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Niet gelijk posten als de geslagen hond, dit stond al in de topic start: Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12

En het is pas een keer of 100 langsgeweest. En wat dacht je van het feit dat - wederom - beide rokers en diabetici nog niet de helft van de tijd op de IC liggen en daarmee het kostenplaatje echt absurd goedkoop uitvalt als je het persé moet vergelijken met een covid patient.
Het spijt me (voor de tweede keer)!

Goedkoop? Wat denk je dat een chemo behandeling kost?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-05 14:19
AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Wat denk je dat een 67 plusser kost die maar niet dood wil?

Als we alles er maar bij gaan slepen wordt het een beetje onoverzichtelijk, daarom is het best handig dat hier al een aantal keer duidelijk de keuze gecommuniceerd is dat we dat niet doen. Dus niet over overgewicht, rokers, drinkers etc beginnen, die discussies zijn al in deel 1 gevoerd.

alles kan off-topic

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GGD cijfers maandag:

Daar is de 75-80k waar ze het in een eerdere persconferentie over hadden :)

• rik86
  • Laatst online: 21:51
En die we ook echt niet zouden halen volgens een aantal hier ;)

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:24:
Volgens het RIVM is die ook nog niet gehaald :+

voor dat die de systemen op orde hebben, is de golf voorbij

• Indoubt

Indoubt

user109731 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:23:
GGD cijfers maandag:
[Twitter]
Waar een klein land groot in kan zijn :+

Ik vraag me af of het nog veel verder door gaat stijgen. Met deze aantallen gaan we uiteindelijk wel richting herd immunity.

De cijfers in de opnames zijn nog wel goed, dat dan weer wel. Laten we hopen dat die goed blijven anders hebben we alsnog een uitdaging.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 17:25
Indoubt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:28:
[...]
Ik vraag me af of het nog veel verder door gaat stijgen. Met deze aantallen gaan we uiteindelijk wel richting herd immunity.
Had Rutte toch een vooruit ziende blik aan het begin van de crisis ....

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Zorgwijzer zegt dat een dag op de IC (niveau 1) zo'n €2.500,- per dag kost, en dat is in jouw voordeel want hier komt geen quarantaine, medicijnen en zuurstof bij kijken omdat het een doorsnee opname betreft. Voor wat betreft chemokuur komt dezelfde bron met €30.000 voor een jaar, en ook die is in jouw voordeel want ik pak de duurste.

Gemiddelde ligduur van een covid patient is 18 dagen, kom ik uit op €45.000,- als we alle bijkomende maatregelen en medicijnen die eigenlijk gelden voor covid loslaten.

Een verschil van €15.000, en dan weten we eigenlijk al dat dat bijzonder aan de lage kant is omdat ik een doorsnee IC opname als maatstaf heb gebruikt.

Maar het voordeel is dan wel dat je genoeg tijd hebt om te sparen voor die chemokuur, want voordat je daar eenmaal aan kan beginnen moet eerst orde komen in de hoge covid instroom en de daaruit resulterende wachtrij ook nog weggewerkt. Als je al niet dood bent voor die tijd natuurlijk.

En dat omdat er een paar mensen bang zijn voor naalden en facebook als nieuwsbron hebben _/-\o_

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

De cijfers in de opnames zijn nog wel goed, dat dan weer wel. Laten we hopen dat die goed blijven anders hebben we alsnog een uitdaging.
De cijfers zullen niet heel veel verder meer omhoog kunnen zolang we niet meer testcapaciteit hebben. De "efficiëntie" in het testen is immers al aardig goed met ruim 51% positief.

Maar sowieso is dit natuurlijk het topje van de ijsberg inmiddels waarschijnlijk, ik verwacht inderdaad ook dat de cijfers vrij snel weer gaan dalen.

[Voor 11% gewijzigd door ik222 op 26-01-2022 15:32]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Parool: https://www.parool.nl/ned...tigste-scenario~baae8a12/
Onderzoeker coronapas: Kuipers ging uit van gunstigste scenario
Gezondheidsminister Ernst Kuipers is met zijn uitspraak over het terugdringen van het coronavirus met het 3G-beleid uitgegaan van 'het meest optimistische scenario' over de huidige situatie dat in het rapport hierover te vinden is, zegt Niek Mouter, hoofdonderzoeker van de TU Delft.

Kuipers zei dinsdagavond tijdens de coronapersconferentie dat een coronatoegangsbewijs het verspreiden van het coronavirus tot 15 procent terugdringt. Hij vertelde daar pas later bij dat dit geldt als het overal wordt ingevoerd, behalve thuis en op school. Dit is echter niet de situatie zoals het nu is.

"Aan het eind van de persconferentie gaf hij dit wel aan, na een vraag van een journalist. Dat kwam alleen niet naar voren in de meeste media," aldus onderzoeker Mouter. De uitspraak van Kuipers kon na afloop van de persconferentie op kritiek rekenen op sociale media.

De onderzoekers van de TU Delft en het UMC Utrecht concludeerden in het rapport, dat in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid is gemaakt, dat de effecten van een 2G-beleid (alleen toegang als je recent geprikt of genezen bent) in de huidige situatie nauwelijks een effect heeft. Hetzelfde geldt voor 3G-beleid (alleen toegang als je recent geprikt of genezen bent of een negatieve test hebt). "Het is daarom goed om over het voetlicht te brengen dat die 15 procent het maximum haalbare is als je het coronatoegangsbewijs ook bij werk en supermarkten toepast. In de huidige situatie is dit niet het geval en is het effect op het terugdringen van de verspreiding van het virus waarschijnlijk 5 procent of lager."
Jammer dat de disclaimer weer een dag na de persco moet komen, de argeloze kijker gaat uit van 15%.

• Requiem19
  • Laatst online: 07:38
nst6ldr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Uit welke bron haal je het kostenplaatje voor rokers en diabetici? Of is dat ouderwets natte vingerwerk?

Het lijkt namelijk redelijk vergelijkbaar te zijn:

Kosten van een verblijf Corona patient op de IC uitgaande van 13 dagen: EUR 32.500
Bron: https://www.zorgwijzer.nl...t,euro%20(2.500%20x%2013).

Kosten van patient met niet kleincellig long carcinoom: EUR 33.143
https://www.oncologieenpr...n-behandeling-longkanker/

Type 2 Diabetes dan
- Een gemiddelde verzekerde declareert in Nederland ongeveer EUR 2.515 per jaar
- Een Diabetes type 2 patient declareert in Nederland ongeveer EUR 10.848 per jaar

Dat kan dus behoorlijk oplopen na meerdere jaren.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:11
Señor Sjon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:33:

[...]

Jammer dat de disclaimer weer een dag na de persco moet komen, de argeloze kijker gaat uit van 15%.
Zou dat niet een beetje opzet zijn om de argeloze kijker niet wijzer te maken dan ze zijn en te hopen dat er niet teveel protesten komen tegen 3g omdat het toch maar minimaal helpt?

• franssie

franssie

Save the albatross

Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Zou dat niet een beetje opzet zijn om de argeloze kijker niet wijzer te maken dan ze zijn en te hopen dat er niet teveel protesten komen tegen 3g omdat het toch maar minimaal helpt?
Dat kan je ook omdraaien. Hoe effectiever 3G wordt gepresenteerd, hoe minder noodzaak is om 2G in te voeren ... Misschien is dit wel de stille aftocht van 2G?

• Requiem19
GGD cijfers maandag:
[Twitter]
Die 75-80k gaan we nooit te zien krijgen in de GGD cijfers aangezien de capaciteit gemaximeerd is op 150k testen per dag verwerken in het laboratorium.

De dagelijkse cijfers zijn dus behoorlijk zinloos vanaf nu, totdat dit op orde is.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:33:

[...]

"Tot 15%", duidelijke taal toch? Beetje apart om dan te klagen over het punt dat dit een maximum is onder de meest gunstige omstandigheden, ja, dat betekent die tot...
Dat kwam alleen niet naar voren in de meeste media
Sjah, het zal eens niet zo zijn.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Die 75-80k gaan we nooit te zien krijgen in de GGD cijfers aangezien de capaciteit gemaximeerd is op 150k testen per dag verwerken in het laboratorium.

De dagelijkse cijfers zijn dus behoorlijk zinloos vanaf nu, totdat dit op orde is.
Huh ? Je quote de GGD cijfers waarin het te zien is ?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

eric.1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:39:
[...]

"Tot 15%", duidelijke taal toch? Beetje apart om dan te klagen over het punt dat dit een maximum is onder de meest gunstige omstandigheden, ja, dat betekent die tot...

[...]

Sjah, het zal eens niet zo zijn.
Hij is hier vorige week ook op gewezen in het debat, maar hij blijft dit roeptoeteren omdat hij per se de coronapas ingevoerd wil houden. Het wordt zelfs uitgebreid naar meer locaties. En 'tot' zegt ie er niet bij, pas na persvragen. Ook niet dat dat pas bereikt wordt nadat het overal en nergens is ingevoerd.

Waar veel delen van Noord-Europa hun vrijheid in gaan, moeten wij het nog maar zien.

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Uit welke bron haal je het kostenplaatje voor rokers en diabetici? Of is dat ouderwets natte vingerwerk?

Het lijkt namelijk redelijk vergelijkbaar te zijn:

Kosten van een verblijf Corona patient op de IC uitgaande van 13 dagen: EUR 32.500
Bron: https://www.zorgwijzer.nl...t,euro%20(2.500%20x%2013).

Kosten van patient met niet kleincellig long carcinoom: EUR 33.143
https://www.oncologieenpr...n-behandeling-longkanker/

Type 2 Diabetes dan
- Een gemiddelde verzekerde declareert in Nederland ongeveer EUR 2.515 per jaar
- Een Diabetes type 2 patient declareert in Nederland ongeveer EUR 10.848 per jaar

Dat kan dus behoorlijk oplopen na meerdere jaren.
In september is de ligduur van 21 naar 16 dagen gegaan, dus ik reken 2 dagen teveel (of 3 te weinig als je kijkt naar gemiddeld gemaakte kosten in plaats van een voorspelling).

Maar ook dit is afleiding: iemand met covid kan net zo goed diabetes hebben en alsnog die zorg behoeven, en hetzelfde geldt voor roken. Onderaan de streep is het nalaten van vaccineren een onnodig grote kostenpost voor de maatschappij, om het nog maar niet te hebben over de gevolgen voor de mensen die de ingrepen nodig hebben maar gewoonweg niet aan de beurt komen.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 19:57

3raser

⚜️ Premium member

eric.1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:39:
Want waarom zou je realistische cijfers delen als je ook maximale cijfers kunt delen die we toch niet gaan halen...
Dus ja, ik denk dat klagen wel is toegestaan.

• AFCAjax
nst6ldr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Zorgwijzer zegt dat een dag op de IC (niveau 1) zo'n €2.500,- per dag kost, en dat is in jouw voordeel want hier komt geen quarantaine, medicijnen en zuurstof bij kijken omdat het een doorsnee opname betreft. Voor wat betreft chemokuur komt dezelfde bron met €30.000 voor een jaar, en ook die is in jouw voordeel want ik pak de duurste.

Gemiddelde ligduur van een covid patient is 18 dagen, kom ik uit op €45.000,- als we alle bijkomende maatregelen en medicijnen die eigenlijk gelden voor covid loslaten.

Een verschil van €15.000, en dan weten we eigenlijk al dat dat bijzonder aan de lage kant is omdat ik een doorsnee IC opname als maatstaf heb gebruikt.

Maar het voordeel is dan wel dat je genoeg tijd hebt om te sparen voor die chemokuur, want voordat je daar eenmaal aan kan beginnen moet eerst orde komen in de hoge covid instroom en de daaruit resulterende wachtrij ook nog weggewerkt. Als je al niet dood bent voor die tijd natuurlijk.

En dat omdat er een paar mensen bang zijn voor naalden en facebook als nieuwsbron hebben _/-\o_
Alright, maar stoppen we na 1 jaar met chemo?

Een Covid patiënt is duur, ja. Maar een chemo patiënt is niet goedkoop te noemen natuurlijk.

Maar, ik begreep dat we dit niet mogen bespreken hier, dus laten we dat maar niet meer doen.

Terugkomend op; 'En dat omdat er een paar mensen bang zijn voor naalden en facebook als nieuwsbron hebben _/-\o'

Het wil er bij een paar mensen gewoon niet in dat het gros tussen 20 en 40 gewoon niet heel veel baat bij een booster heeft. Ik persoonlijk ben bij de 2e prik best beroerd geweest. Ik heb daar geen trek nog een keer.

• YakuzA

YakuzA

GGD cijfers maandag:
[Twitter]
Pfoe, de RIVM rapportage loopt nu dus al 100k+ achter in totaal?
(sommatie verschil laatste 10 dagen)

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2022 15:44]

PSN

• Requiem19
Plenkske schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Huh ? Je quote de GGD cijfers waarin het te zien is ?
Veel te snel gelezen, scusi!

Maar punt blijft denk ik: met 150k maximum testen hebben we nu geen idee hoeveel besmettingen er echt zijn in Nederland.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05 17:20
[...]

België zat volgens journaal 13.00 op 49k besmettingen.

• gekkie
3raser schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Want waarom zou je realistische cijfers delen als je ook maximale cijfers kunt delen die we toch niet gaan halen...
Dus ja, ik denk dat klagen wel is toegestaan.
Er is alleen niets "realistisch" te noemen, omdat kabinet en kamer daar nog over in conclaaf moeten.
Vandaar dat Kuijpers het gene noemt wat hij kan noemen, namelijk de range die uit dat specifieke onderzoek is komen rollen van zo'n 15% maximaal (afhankelijk van wat men wenst te implementeren als kabinet en kamer), waar je dan voor het gemak ook nog wel een onzekerheidsmarge op mag plakken qua daadwerkelijke uitvoering in de praktijk, waar we doorgaans wat slecht in slagen).

[Voor 11% gewijzigd door gekkie op 26-01-2022 15:50]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:23

TerraGuy

The weirdo with the beard

redwing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:24:
[...]

De 1.5 m heeft al een grotere impact. Maar wederom alleen als mensen dan ook die afstand houden.
Je kunt het niet vergelijken met de avondklok, daar had je heel veel mogelijkheden om er omheen te werken.

Oftewel het zou een grote impact kunnen hebben, maar als iedereen daarna dezelfde contacten overdag gaat bezoeken heeft het weinig impact.
Bij de coronapas is dat anders omdat je niet binnen komt zonder de pas. Je kunt niet ergens anders uit eten gaan, want daar heb je ook die pas nodig. Daar heb je dus veel minder mogelijkheden om omheen te werken.
Het onderzoek gaat uit van optimale situatie om tot 10% (of 15%? het was eerst 10%, nu opeens 15%?) te komen. Daarvan gaat men dan - las ik ergens - van uit dat de mensen zonder QR-code braaf thuis blijven zitten. Dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren, om twee redenen:

1. Mensen laten zich niet vrijwillig isoleren, dus ontplooien zelf activiteiten, etentjes etc. In mijn omgeving is er genoeg te doen, thuisfeestjes, underground dance party's, etentjes, sportactiviteiten in loodsen, dat soort dingen.

2. Ondernemers zitten met een probleem, namelijk minder inkomsten. Door continue lockdowns hebben er genoeg reserves opgebruikt en zelfs schulden opgebouwd. Die zitten niet te wachten op beperkende maatregelen. Ik volg meerdere cursussen, bij geen van alle wordt er gevraagd naar QR terwijl dat wel zou moeten. Waarom? Eén docent is het er principieel niet mee eens, bij navraag. Een andere zegt zoveel ongevaccineerden te hebben (voornamelijk jongeren) dat ze de boel wel kan opdoeken als ze zich aan de regels gaat houden.
Eind oktober ben ik nog twee keer uit eten geweest. De ene keer werd er niet eens om gevraagd, de tweede keer wel, maar mijn lief kijkende vriendin heeft ons toch naar binnen gekregen, in het verder relatief lege restaurant. Leuk en aardig denkt zo'n restauranthouder waarschijnlijk, maar ik stuur liever geen schaarse klanten weg..

Over twee weken is m'n vriendin afgestudeerd, gaan we weer een rondje doen en kijken waar we naar binnen kunnen zonder QR, ben benieuwd of ze toch klanten willen wegsturen :)

Verder is er nog het boosterprobleem: als de QR-code vanaf 1 februari alleen nog geldig is als het niet langer dan 270 dagen geleden is dat je een vaccinatie hebt gehad, komen er de komende maanden miljoenen mensen bij die nergens meer naar binnen kunnen. Die moeten dan als de wiedeweerga een booster halen. Maar blijkbaar is de booster niet geweldig populair onder de 30 of 40 jaar, zeker niet met omicron nu. Het wordt - zeker voor de jongeren - meer een prikje om nog iets te kunnen dan een prikje om je oma of jezelf te beschermen. Ben benieuwd of het boosterpercentage in de buurt gaat komen van de eerste vaccinatieronde. Zo nee, dan wordt het probleem voor ondernemers groter en maatschappelijke onvrede door nieuwe ongevaccineerden groter.

Al met al denk ik dus ook niet dat die 10 of 15% reductie gehaald gaat worden in de praktijk, eerder een paar procent. En extragratis een hoop maatschappelijk gedonder erbij. Maar aangezien er al landen alles opengooien zonder code, vermoed ik dat de weerstand te groot gaat worden om het nog door te voeren. We zullen zien :)

[Voor 5% gewijzigd door TerraGuy op 26-01-2022 15:51]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Requiem19
nst6ldr schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:42:
[...]

In september is de ligduur van 21 naar 16 dagen gegaan, dus ik reken 2 dagen teveel (of 3 te weinig als je kijkt naar gemiddeld gemaakte kosten in plaats van een voorspelling).

Maar ook dit is afleiding: iemand met covid kan net zo goed diabetes hebben en alsnog die zorg behoeven, en hetzelfde geldt voor roken. Onderaan de streep is het nalaten van vaccineren een onnodig grote kostenpost voor de maatschappij, om het nog maar niet te hebben over de gevolgen voor de mensen die de ingrepen nodig hebben maar gewoonweg niet aan de beurt komen.
Ik heb volgens mij niet geargumenteerd dat het nalaten van vaccineren niet voor een kostenpost zorgt. Valt mij alleen op dat er random beweringen gedaan worden over kostenposten van patienten :).

De kans is best groot dat een fervent roker type diabetes 2 op de IC komt met Covid: immers 2 risicoindicatoren. Als de patient niet gerookt had en een gezonder levenspatroon had gehad, was hij misschien niet eens op de IC gekomen...

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:43:
Pfoe, de RIVM rapportage loopt nu dus al 100k+ achter in totaal?
(sommatie verschil laatste 10 dagen)
GGD midden Nederland was dus anderhalve dag telefonisch onbereikbaar vanwege een storing.
Ben er eindelijk doorheen gekomen, de medewerkster sprak van een gekkenhuis.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• YakuzA

YakuzA

hoevenpe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:50:
[...]

GGD midden Nederland was dus anderhalve dag telefonisch onbereikbaar vanwege een storing.
Ben er eindelijk doorheen gekomen, de medewerkster sprak van een gekkenhuis.
Met 51% positief weet je ook bijna zeker dat als jij het niet hebt, degene voor je en achter je in de test rij het dus wel hebben :+

PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:24:
In erken nederig mijn verkeerde inschatting, zag dit echt niet aankomen. :/

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

YakuzA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Met 51% positief weet je ook bijna zeker dat als jij het niet hebt, degene voor je en achter je in de test rij het dus wel hebben :+
Daarom koos ik ook voor een drive through teststraat. Mijn vrouw is bij zestienhoven geweest en als je niks had, dan kreeg je het daar wel. :X Wat een drukte. En dat was 1,5 maand geleden. :+

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Alright, maar stoppen we na 1 jaar met chemo?
Van de overlevers die ik ken is het niet gebruikelijk om heel lang door te gaan met chemo. Na een jaar hebben de meeste al gekozen voor kwaliteit van leven in plaats van bestrijden.
[...]

Een Covid patiënt is duur, ja. Maar een chemo patiënt is niet goedkoop te noemen natuurlijk.
Als iets veel geld kost hoeft het niet duur te zijn. Als ik een auto koop voor €20.000,- is dat veel geld, als het dan een nieuwe Maybach S-klasse is dan kan je dat niet duur noemen. Zowel roken als diabetes zijn geen zaken die je per direct krijgt, beide verslavingen zijn langdurig en duur. Een covid infectie is daarentegen zó opgelopen.

Het verhelpen van de voorgenoemde verslavingen is duur, en krijg je niet cadeau. Een vaccin tegen covid is daarentegen gratis voor de consument en zo'n €15,- per stuk voor de overheid.

Ik kom alsnog op een heel groot verschil uit als je het over kostenplaatjes wil hebben. Goed, we horen het niet te bespreken, maar ik blijf het noemen omdat er veel mensen lurken die dit moeten weten. Ik hoop ook dat deze argumenten aan TS toegevoegd kunnen worden.
[...]

Het wil er bij een paar mensen gewoon niet in dat het gros tussen 20 en 40 gewoon niet heel veel baat bij een booster heeft. Ik persoonlijk ben bij de 2e prik best beroerd geweest. Ik heb daar geen trek nog een keer.
En dat weet je dus niet, want de genetische eigenschappen die bepalen of je een heftig ziekteverloop tegemoet gaat zijn nog steeds niet bekend. Ik zie pandemiebestrijding niet als een luxe, die meningen verschillen blijkbaar.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 20:01
Met de huidige GGD test capaciteit zou het mij verbazen dat we veel hogere aantallen zullen zien dan de huidige, simpelweg omdat we een groot deel van de besmettingen missen.

Met commercielen erbij, wat is dan eigenlijk de PCR testcapaciteit in NL? Mogelijk dat we dan toch nog wat mooie records neer kunnen zetten??

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 16:52

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Señor Sjon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Hij is hier vorige week ook op gewezen in het debat, maar hij blijft dit roeptoeteren omdat hij per se de coronapas ingevoerd wil houden. Het wordt zelfs uitgebreid naar meer locaties. En 'tot' zegt ie er niet bij, pas na persvragen. Ook niet dat dat pas bereikt wordt nadat het overal en nergens is ingevoerd.

Waar veel delen van Noord-Europa hun vrijheid in gaan, moeten wij het nog maar zien.
Wat hij zei was dat "coronatoegangsbewijzen een dempend effect kunnen hebben op de verspreiding van het virus." en "wat ze berekenen in verschillende situaties is dat dat wel een 15% dempend effect kan hebben," iets wat hij naast een toename van 15% besmettingen zet om aan te geven dat het best wel een belangrijk effect kan zijn.

[Voor 0% gewijzigd door Patriot op 26-01-2022 16:13. Reden: nadruk]

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 16:52

Patriot

Fulltime #whatpulsert

gustaveau schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:53:
Met de huidige GGD test capaciteit zou het mij verbazen dat we veel hogere aantallen zullen zien dan de huidige, simpelweg omdat we een groot deel van de besmettingen missen.

Met commercielen erbij, wat is dan eigenlijk de PCR testcapaciteit in NL? Mogelijk dat we dan toch nog wat mooie records neer kunnen zetten??
De commerciële partijen gaan toch helemaal geen PCR-testen uitvoeren? Voor zover ik begreep gaan zij antigeentesten uitvoeren.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• YakuzA

YakuzA

Patriot schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:59:
[...]

De commerciële partijen gaan toch helemaal geen PCR-testen uitvoeren? Voor zover ik begreep gaan zij antigeentesten uitvoeren.
dat doet de GGD toch ook al gedeeltelijk?
(antigeen ipv PCR testen afnemen ivm capaciteit)

PSN

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 00:05
hoevenpe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:52:
[...]

In erken nederig mijn verkeerde inschatting, zag dit echt niet aankomen. :/
Als de ziekenhuisbesmettingen niet in dezelfde raketlijn omhoog gaan zijn de hoge aantallen nu juist enorm positief te noemen.

Dan zijn we zo door de 1,5 miljoen ongevaccineerden van november heen.

Iedereen het gehad en/of gevaccineerd en eventueel geboosterd.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:42
horizon1978 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Als de ziekenhuisbesmettingen niet in dezelfde raketlijn omhoog gaan zijn de hoge aantallen nu juist enorm positief te noemen.

Dan zijn we zo door de 1,5 miljoen ongevaccineerden van november heen.

Iedereen het gehad en/of gevaccineerd en eventueel geboosterd.
Of alle 3, mijn vrouw heeft een medewerker die na haar eerste vaccinaties vrijwel meteen tegen een besmetting op liep(Delta) en nu na de booster weer meteen Omicron. Antilichamen zijn infinite hierna :)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 23:24
redwing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:24:
De 1.5 m heeft al een grotere impact. Maar wederom alleen als mensen dan ook die afstand houden.
Je kunt het niet vergelijken met de avondklok, daar had je heel veel mogelijkheden om er omheen te werken. Oftewel het zou een grote impact kunnen hebben, maar als iedereen daarna dezelfde contacten overdag gaat bezoeken heeft het weinig impact.
Bij de coronapas is dat anders omdat je niet binnen komt zonder de pas. Je kunt niet ergens anders uit eten gaan, want daar heb je ook die pas nodig. Daar heb je dus veel minder mogelijkheden om omheen te werken.

[...]

Klopt, maar dat is bij elk onderzoek, een harde bovengrens is er net zo goed niet. Uit dit soort onderzoeken krijg je altijd een verwachting en geen gegarandeerde harde cijfers.
Kuipers ging met uitspraken over 3G-beleid uit van 'gunstigste scenario'

Het scenario wat Kuipers gisteren schetste was het meest optimistische scenario uit de studie van de TU Delft, de Delftse onderzoekers reageren hiermee op de uitspraken van Kuipers tijdens de persconferentie:
Minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) is met zijn uitspraak over het terugdringen van het coronavirus met het 3G-beleid uitgegaan van "het meest optimistische scenario" dat in het rapport hierover te vinden is. Dat zegt Niek Mouter, hoofdonderzoeker van de TU Delft.
Zo florissant gaat die coronapas niet worden, Nederland komt niet in de buurt van dat meest gunstige scenario. Net als met het effect van de booster was Kuipers gisteravond wel bezig met de waarheid wat op te poetsen zodat deze beter aansloot bij de politieke wensen. Gezien de verwachtingen van de NCTV over de naleving is het veiliger om van ongunstige scenario's uit te gaan, zieker met een zeer besmettelijk variant als omikron.

In de huidige omstandigheden gaat de coronapas weinig toevoegen. Over een tijdje is iedereen gevaccineerd of hersteld en sommige zelfs beiden. Dan blijft alleen het hoepeltje over.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

codex schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Of alle 3, mijn vrouw heeft een medewerker die na haar eerste vaccinaties vrijwel meteen tegen een besmetting op liep(Delta) en nu na de booster weer meteen Omicron. Antilichamen zijn infinite hierna :)
Of ze heeft stiekem problemen met haar immuunsysteem.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:16:
[Embed]

Positief getest: 58.666
Totaal: 4.067.075 (+58.616 ivm -50 corr.)
Vanwege de aanhoudende capaciteitsproblemen in de data pijplijn GGD->GGD GHOR->RIVM werk ik niet met dit getal (positief geteste personen) maar het het "andere getal" (tests met positieve uitslag).

Laatste sample:
2022-01-24 ruw 77975 weekdag gecorrigeerd 68388

Afvlakkende groei krijgt vorm. Laatste 5 weekdag gecorrigeerde getallen: 63298, 68784, 73424, 75958, 68388

Met de notitie dat de weekdagfactoren bij de huidige drukte in de teststraten iets dichter naar elkaar toe gaan. Mensen laten zich liever niet in het weekend testen maar ze moeten momenteel wel. Het 3e en 4e getal zou ik iets lager inschatten, het 1e en 5e iets hoger dan afgebeeld.

Laatste schatting R-waarde 1.25 voor infectiedatum 17-1, met sterk dalende trend. De heropening van PO en VO (plus misschien de omkomst van A.Y.2 subvariant) gaf een flinke boost aan de R-waarde, de heropening van beroeps en hoger onderwijs en de kleine versoepelingen zoals winkelen op afspraak lijken geen impact te hebben.

Effect van versoepelingen deze week moeten we nog gaan zien. Als die er niet waren, zouden we over een aantal dagen onder R=1 zitten.

Leeftijdsverdeling: verhouding tussen incidentie 60+ en gemiddeld is de afgelopen week nog langzaam dalend, maar die daling is niet snel genoeg om de stijging van de totale aantallen positieve tests op te hebben. Ik verwacht dus de komende week een stijgende incidentie van positieve tests onder onder 60+. Dat reflecteert met kleine vertraging in de ziekenhuisopnames. Ik verwacht dat deze week op week met een procent of 20 gaan stijgen.

Opnames: 125 -> 117 -> 108 -> 125 (lopende week) -> 160 (prognose volgende week) -> 200? (afhankelijk van impact versoepelingen)

Opnamekans: dit is de ratio tussen opnames en positieve tests (rekening houdend met tijdsvertraging en weekdageffecten). De index staat nu op 5.2% t.o.v. wat hij een jaar geleden in de alpha golf was. De index daalt voor de 26e dag op rij en dat is langer dan de 23-daagse daling ten tijde van Danssen met Janssen.

Hoe dieper hij daalt en hoe langer hij daalt, hoe groter ik het structurele deel van de daling (boosters + omicron) inschat en hoe kleiner het deel dat terugveert omhoog. Daarmee neemt de inschatting van hoeveel positieve tests we kunnen handlen zonder overbelasting in de ziekenhuizen steeds verder toe. Gisteren dacht ik dat we safe zouden zijn tot tenminste 120.000 positieve tests per dag, nu tenminste 130.000.

• gekkie
MikeyMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Of ze heeft stiekem problemen met haar immuunsysteem.
Daarnaast kan "vrijwel meteen" ook prima inhouden, "eerder dan dat de laatste vaccinatie haar werk in afdoende mate heeft kunnen doen."

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:43
Voor het eerste meer dan de helft van de bij de GGD geteste mensen positief (dashboard).

https://tweakers.net/i/rOjt-3oaxzk_ZFypV-fYhoed1bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SHM5vZJix1fPXHwLlsvHZGG.png?f=fotoalbum_large

Vorige zomer was het 0,5% en vorige winter 20%. Eind september zaten we op 7%.

In de weekcijfers van gister bleek dat 90,3% van de mensen die een positieve zelftest afgenomen heeft ook bij de GGD positief test. Van de mensen die niet voor de bevestiging van een positieve zelftest komen, is het 27,0%, ook een absoluut record.

[Voor 5% gewijzigd door Balance op 26-01-2022 17:00]

• gekkie
t_captain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:43:
Leeftijdsverdeling: verhouding tussen incidentie 60+ en gemiddeld is de afgelopen week nog langzaam dalend, maar die daling is niet snel genoeg om de stijging van de totale aantallen positieve tests op te hebben. Ik verwacht dus de komende week een stijgende incidentie van positieve tests onder onder 60+. Dat reflecteert met kleine vertraging in de ziekenhuisopnames. Ik verwacht dat deze week op week met een procent of 20 gaan stijgen.

Opnames: 125 -> 117 -> 108 -> 125 (lopende week) -> 160 (prognose volgende week) -> 200? (afhankelijk van impact versoepelingen)

Opnamekans: dit is de ratio tussen opnames en positieve tests (rekening houdend met tijdsvertraging en weekdageffecten). De index staat nu op 5.2% t.o.v. wat hij een jaar geleden in de alpha golf was. De index daalt voor de 26e dag op rij en dat is langer dan de 23-daagse daling ten tijde van Danssen met Janssen.

Hoe dieper hij daalt en hoe langer hij daalt, hoe groter ik het structurele deel van de daling (boosters + omicron) inschat en hoe kleiner het deel dat terugveert omhoog. Daarmee neemt de inschatting van hoeveel positieve tests we kunnen handlen zonder overbelasting in de ziekenhuizen steeds verder toe. Gisteren dacht ik dat we safe zouden zijn tot tenminste 120.000 positieve tests per dag, nu tenminste 130.000.
Maar in die opnamekans zit dus wellicht ook nog wel die bovenstaande vertekening in de leeftijdsverdeling van de besmettingen, die dus ook nog wel weer wat zou kunnen stijgen mocht de verdeling wijzigen naar meer ouderen, zeker als je daarbij langzaam afnemende immuniteiten verondersteld, met name in deze groep ?

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:42
gekkie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Daarnaast kan "vrijwel meteen" ook prima inhouden, "eerder dan dat de laatste vaccinatie haar werk in afdoende mate heeft kunnen doen."
Klopt, ze heeft ook geen noemenswaardige klachten van beide infecties, dus immuunsysteem zal wel iets doen. Vanwege werk veel in aanraking met zieken, dus daarmee de kans door een cliënt besmet te raken natuurlijk ook groter dan ik met mijn 3 face to face contacten en de supermarkt.

@t_captain
Valt er iets te zeggen over krimp als we tegen maximale capaciteit aan schurken? Ik heb meer het idee dat de variaties in cijfers komen door iets meer over minder capaciteit dan door een daadwerkelijke stagnatie van het aantal besmettingen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:40
TerraGuy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:49:
[...]
Het onderzoek gaat uit van optimale situatie om tot 10% (of 15%? het was eerst 10%, nu opeens 15%?) te komen. Daarvan gaat men dan - las ik ergens - van uit dat de mensen zonder QR-code braaf thuis blijven zitten. Dit gaat waarschijnlijk niet gebeuren, om twee redenen:

1. Mensen laten zich niet vrijwillig isoleren, dus ontplooien zelf activiteiten, etentjes etc. In mijn omgeving is er genoeg te doen, thuisfeestjes, underground dance party's, etentjes, sportactiviteiten in loodsen, dat soort dingen.

2. Ondernemers zitten met een probleem, namelijk minder inkomsten. Door continue lockdowns hebben er genoeg reserves opgebruikt en zelfs schulden opgebouwd. Die zitten niet te wachten op beperkende maatregelen. Ik volg meerdere cursussen, bij geen van alle wordt er gevraagd naar QR terwijl dat wel zou moeten. Waarom? Eén docent is het er principieel niet mee eens, bij navraag. Een andere zegt zoveel ongevaccineerden te hebben (voornamelijk jongeren) dat ze de boel wel kan opdoeken als ze zich aan de regels gaat houden.
Eind oktober ben ik nog twee keer uit eten geweest. De ene keer werd er niet eens om gevraagd, de tweede keer wel, maar mijn lief kijkende vriendin heeft ons toch naar binnen gekregen, in het verder relatief lege restaurant. Leuk en aardig denkt zo'n restauranthouder waarschijnlijk, maar ik stuur liever geen schaarse klanten weg..

Over twee weken is m'n vriendin afgestudeerd, gaan we weer een rondje doen en kijken waar we naar binnen kunnen zonder QR, ben benieuwd of ze toch klanten willen wegsturen :)

Verder is er nog het boosterprobleem: als de QR-code vanaf 1 februari alleen nog geldig is als het niet langer dan 270 dagen geleden is dat je een vaccinatie hebt gehad, komen er de komende maanden miljoenen mensen bij die nergens meer naar binnen kunnen. Die moeten dan als de wiedeweerga een booster halen. Maar blijkbaar is de booster niet geweldig populair onder de 30 of 40 jaar, zeker niet met omicron nu. Het wordt - zeker voor de jongeren - meer een prikje om nog iets te kunnen dan een prikje om je oma of jezelf te beschermen. Ben benieuwd of het boosterpercentage in de buurt gaat komen van de eerste vaccinatieronde. Zo nee, dan wordt het probleem voor ondernemers groter en maatschappelijke onvrede door nieuwe ongevaccineerden groter.

Al met al denk ik dus ook niet dat die 10 of 15% reductie gehaald gaat worden in de praktijk, eerder een paar procent. En extragratis een hoop maatschappelijk gedonder erbij. Maar aangezien er al landen alles opengooien zonder code, vermoed ik dat de weerstand te groot gaat worden om het nog door te voeren. We zullen zien :)
Punt is uiteindelijk dat je elke maatregel om zeep kunt helpen door je vooral niet aan de regels te houden. Zoals ik al vaker heb gezegd is dat ook een belangrijke reden waarom hier nog alles dicht is. Weliswaar is de regering een beetje traag met reageren, maar wij zijn ook doelbewust bezig geweest om die besmettingen vooral niet te snel te laten dalen. Uiteindelijk werkt wat je doet dus precies averechts.

Dan kun je dus zeggen dat de maatregelen niet werken of zo'n onderzoek niet klopt, maar uiteindelijk klopt dat onderzoek prima. Er staat dan ook duidelijk in dat die 15% alleen gehaald wordt als er regelmatige controles zijn.

Maar als er geen nieuwe variant opduikt zijn we inderdaad na deze golf wel van de maatregelen af. Als de regering er dan ook eens wat moeite insteekt om de zorgmedewerkers weer wat meer tevreden te krijgen zodat ze niet allemaal weglopen zijn we er helemaal.

[removed]

• redwing
Balance schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:59:
Voor het eerste meer dan de helft van de bij de GGD geteste mensen positief (dashboard).

[Afbeelding]

Vorige zomer was het 0,5% en vorige winter 20%. Eind september zaten we op 7%.

In de weekcijfers van gister bleek dat 90,3% van de mensen die een positieve zelftest afgenomen heeft ook bij de GGD positief test. Van de mensen die niet voor de bevestiging van een positieve zelftest komen, is het 27,0%, ook een absoluut record.
Ik vraag me af of dit nu komt door de capaiteitsproblemen of dat het echt zo toeneemt (ik schat beide trouwens). Want aangezien het moeilijker is om een afspraak te maken zullen vooral de mensen met een positieve thuistest blijven proberen. Als je in contact geweest bent met iemand en zelf geen klachten hebt schat ik dat iemand snel afhaakt. Je krijgt dan dus dat vooral mensen die al weten dat ze besmet zijn zich laten testen.

[removed]

• zacht
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Het scenario wat Kuipers gisteren schetste was het meest optimistische scenario uit de studie van de TU Delft, de Delftse onderzoekers reageren hiermee op de uitspraken van Kuipers tijdens de persconferentie:

[...]
Kuipers was sowieso aan het goochelen, nu blijkt dat dat plaatje met poppetjes ongevaccineerd/gevaccineerd/geboosterd en ziekenhuisopnames links en rechts een verschillende datum had. Links stond de vax en booster-status op 23 januari, en rechts de ziekenhuisopnames tussen 1 december en 13 januari.

Bron: Kuipers wilde overtuigen met cijfers, maar was selectief - https://nos.nl/l/2414613

• YakuzA

YakuzA

TerraGuy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:49:
[...]
Met al die positieve testen in de doelgroep hoeven die 6 maanden langer geen booster te halen.
Ik zie geen enkel issue?

PSN

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 16:43
zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:07:
Kuipers was sowieso aan het goochelen, nu blijkt dat dat plaatje met poppetjes ongevaccineerd/gevaccineerd/geboosterd en ziekenhuisopnames links en rechts een verschillende datum had. Links stond de vax en booster-status op 23 januari, en rechts de ziekenhuisopnames tussen 1 december en 13 januari.

Bron: Kuipers wilde overtuigen met cijfers, maar was selectief - https://nos.nl/l/2414613
Zelfs de meest positieve personen hier over het kabinetsbeleid kunnen nu toch niet meer met droge ogen zeggen dat het allemaal zo logisch is wat er verteld wordt en wat ze doen lijkt mij. Het is gewoon manipulatie op deze manier.

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:33:
[...]

[...]
Zoals ik al zei klopt dat inderdaad en is dat ook logisch. De andere scenario's zitten er echter niet ver onder (mits er controles gedaan worden)
Zo florissant gaat die coronapas niet worden, Nederland komt niet in de buurt van dat meest gunstige scenario. Net als met het effect van de booster was Kuipers gisteravond wel bezig met de waarheid wat op te poetsen zodat deze beter aansloot bij de politieke wensen. Gezien de verwachtingen van de NCTV over de naleving is het veiliger om van ongunstige scenario's uit te gaan, zieker met een zeer besmettelijk variant als omikron.

In de huidige omstandigheden gaat de coronapas weinig toevoegen. Over een tijdje is iedereen gevaccineerd of hersteld en sommige zelfs beiden. Dan blijft alleen het hoepeltje over.
Tja, ik blijf dit altijd hetzelfde vinden als zeggen dat we de max. snelheid weg moet. Er is een grote groep die zich er toch niet aan houdt. Er is amper controle, dus snelheidsbeperkingen zijn ook compleet zinloos.

Maar uiteindelijk hebben mensen zich hier zelf nog het meeste mee. Juist door dit gedrag hebben we meer en langere maatregelen dan eigenlijk nodig. Sterker nog, de vraag om 2G was er niet eens geweest als mensen zich aan de regels zouden houden omdat we dan al tijden voldoende hadden gehad aan wat basismaatregelen.

[removed]

• Mfpower
  • Nu online

Mfpower

In dubio

zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Bij deze is hij mijn vertrouwen kwijt. Is het nou zó moeilijk om eerlijk te zijn? Blijkbaar is enkele weken politicus zijn genoeg om alles in je eigen straatje goed te praten.

Dit plaatje én natuurlijk die 15 procent die nogal optimistisch was.

[Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 26-01-2022 17:19]

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Met al die positieve testen in de doelgroep hoeven die 6 maanden langer geen booster te halen.
Ik zie geen enkel issue?
Inderdaad, met 400k mensen per week die erbij komen gaat dat een stuk harder dan die booster.

[removed]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat plaatje is zeer onhandig (voorzichtig gezegd ;)). Onderliggende boodschap verandert echter niet, toch? Zie ook de screenshots eerder dit topic over VE, specifiek voor omikron.

Maar nogmaals: hiermee maakt ie het zijn ‘tegenstanders’ wel erg makkelijk. Dat is dom, want de boodschap klopt wel…

• zacht
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:17:
Dat plaatje is zeer onhandig (voorzichtig gezegd ;)). Onderliggende boodschap verandert echter niet, toch? Zie ook de screenshots eerder dit topic over VE, specifiek voor omikron.

Maar nogmaals: hiermee maakt ie het zijn ‘tegenstanders’ wel erg makkelijk. Dat is dom, want de boodschap klopt wel…
Dan had hij die screenshots moeten gebruiken. Dit is gewoon de waarheid manipuleren, ongeacht of de boodschap klopt (en dat zal nog moeten blijken de komende tijd in de ziekenhuizen).
Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee