Patriot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Ik haal deze vraag even heel erg uit zijn context, maar: De vraag is dan toch ook vooral
hoe dit normaliseren gaat gebeuren en niet
wanneer dit gaat gebeuren? Je vraagt je dit volgens mij af omdat het iets zegt over wat er verantwoordelijk is voor het feit dat besmettingen tot minder ziekenhuisopnames leiden dan de voorgaande varianten. Als dat komt door (1) de leeftijdsverhouding an sich, dan is dat in de toekomst vervelend want dan kunnen die ouderen alsnog besmet raken, als het komt door (2) een minder ziekmakend virus in combinatie met boosters dan is het goed want dat betekent dat we er dus met boosters doorheen kunnen komen zonder dat die mensen alsnog ziek worden. Daarvoor is het volgens mij niet zo belangrijk wanneer de verdeling zich normaliseert, maar hoe: Als het normaliseert omdat de besmettingen stijgen onder de hogere leeftijdsgroepen zitten we in scenario 1, als het normaliseert omdat de besmettingen dalen onder de lagere leeftijdsgroepen (saturatie) dan zitten we in scenario 2.
Eens?
De ziekenhuisopnames t.o.v. de incidentie dalen door structurele en tijdelijke factoren.
Een jaar geleden halveerde in een aantal maanden tijd de opnamekans na positieve test vanwege vaccinaties van kwetsbare leeftijdsgroepen (periode feb-jun 2021). Dat is structureel.
Daarna kwam Danssen met Janssen, met een zeer jonge leeftijdsverdeling. Toen daalde de hospitalisatiekans fors, maar dat veerde weer op naarmate de oververtegenwoordiging van twintigers terugzakte en de leeftijdsverdeling normaliseerde. De daling van de hospitalisatiekans duurde 23 dagen en de stijging was ongeveer symmetrisch. Dat was dus typisch een tijdelijke factor.
Nu lopen ze door elkaar. We hebben een jonge populatie positief getesten, maar ook boosters en omicron. Twee structurele factoren. We zijn nu 21 dagen aan het dalen met hospitalisatiekans en deze zit op ongeveer 1/16e van wat hij in de alpha golf was.
Gaat het opveren? Ja, want de tijdelijke factor zal een keer uitgespeeld zijn. Maar de structurele factoren blijven staan. RIVM lijkt uit te gaan van gedeeltelijk opveren, waarbij ongeveer 2/3e van de winst blijft staan.
De snelheid waarop de hospitalisatiekans toeneemt is zeer belangrijk. Als deze pas toeneemt nadat de aantallen infecties alweerd omlaag zijn, is er niets aan de hand.