Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.769 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Week op week lijkt het aantal kliniek opnames voorzichtig iets te stijgen (zowel gisteren als vandaag was het aantal hoger dan een week eerder). Maar niet schokkend en dat is natuurlijk ook gewoon volkomen logisch als je door of met corona niet onderscheid en er inmiddels ruim 60.000 positieve tests per dag worden gedaan.

In datzelfde kader in België: https://www.hln.be/binnen...evallen-per-dag~ab67e7e8/
Ook de ziekenhuisopnames nemen versneld toe, wat leidt tot een groeiende ziekenhuisbezetting. “Elke dag worden zo’n 255 mensen opgenomen omwille van Covid en dat is een stijging met 39 procent op weekbasis”, aldus Van Gucht. “Ook hier gaat het om een versnelling. Vorige week bedroeg de stijging nog 7 procent. Gisteren werden zelfs 341 patiënten opgenomen op één dag. Momenteel liggen er 2.736 mensen met Covid in de ziekenhuizen en ook dat is 34 procent meer dan vorige week.”

Sterke toename
Opmerkelijk hier is de toename van het aantal patiënten dat opgenomen wordt mét het coronavirus (158) in plaats van omwille ván het coronavirus (255). Die mensen worden om een andere reden opgenomen in het ziekenhuis en pas bij screening stelt men vast dat ze besmet zijn. “Het gaat hier om een sterke toename op weekbasis met 80 procent”, zegt de viroloog. “Ook deze patiënten moeten echter apart behandeld worden, wat eveneens bijdraagt tot de extra belasting van de ziekenhuizen.”

[ Voor 54% gewijzigd door ik222 op 21-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Er is niets mis gegaan met de overgang. Trump had gewoon geen corona-beleid en voor de rest is de gezondheidszorg in Amerika gewoon te duur omdat een normale systeem steeds wordt tegengehouden.

[...]

Dat is daar standaard. Ga b.v. maar eens met zwervers praten en je zult er achter komen dat 3/4 vroeger een huis had, maar vanwege ziekte en de bijbehorende kosten zijn huis is kwijt geraakt.

[...]

Tja, er is daar helemaal niets mis gegaan, dit is wat de Amerikanen willen. De American dream zeg maar, ieder voor zich en als het tegenzit is dat je eigen schuld.
Ik kan eerlijk gezegd niet echt zeggen dat ik in jouw verhaal iets anders hoor dan hoe de gezondheidszorg normaal in Amerika is. Naar de huisarts gaan kost daar al honderden euro's en als je geluk hebt wordt daar een gedeelte van door de verzkering betaald. Maar dan moet je eigenlijk al een goede baan hebben, anders is de bijbehorende verzekering niet echt goed te noemen.
Achja mensen uit het buitenland en onze gezondheidszorg is dan ook wel vaker briljant in onbegrip.
(twee weken mogen aankijken, niks standaard mee krijgen bij de dokter, maar ik moet toch zo snel mogelijk weer aan het werk etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:02
Daling lijkt nu toch te stokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:09

Nox

Noxiuz

MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Er liggen nog steeds minder mensen in het ziekenhuis. We hebben wekelijks ook een stijgmomentje gevolgd door daalmomenten. Je zou niet echt kunnen stellen dat de daling stokt, hij daalt minder snel maar je moet dit week-op-week bekijken, niet dag-op-dag.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30
gekkie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Achja mensen uit het buitenland en onze gezondheidszorg is dan ook wel vaker briljant in onbegrip.
(twee weken mogen aankijken, niks standaard mee krijgen bij de dokter, maar ik moet toch zo snel mogelijk weer aan het werk etc.)
Klopt, voor alles moet je daar medicijnen krijgen anders is de dokter slecht.

Maar andersom zijn ze daar ook erg kleinzerig. Ik moest b.v. bij de tandarts een gaatje laten boren, en daarvoor moest er 2 keer verdoofd worden. Alleen moest ik voor die 2e nog een half uur wachten, dus toen zei ik dat ze maar gewoon moest gaan boren. Ik heb nog nooit een tandarts zo verbaasd zien kijken. Mijn vrouw kwam er na en die kreeg al te horen dat ze een crazy husband had..... (In NL doe ik het meestal zonder verdoving, die prik is irritanter dan het boren :+ )

En zo ben ik wel meer onzinnige dingen tegengekomen waarbij ze gelijk pijnstillers of verdoving wilden geven.

Maar hier gaat dit topic niet over :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Misschien is endemisch niet de juiste term: eindelijk accepteren dat het virus onder ons is en alleen bij klachten (kort) thuisblijven, niet hele klassen naar huis omdat iemand anders positief getest is.

Nu ook weer het halve hockeyteam van mijn dochter wat niet komt trainen, allemaal 'geval in de klas'...
Het zou fijn zijn als dit alweer zo zou kunnen, de cijfers geven echter aan dat daar nog steeds een aardig risico aan zit. Het zal dus alsnog in fases gaan, waarbij ik schat dat ze beginnen met de scholen en zorgpersoneel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:48
Bron: VRT
"Over een tweetal weken piek in ziekenhuisopnames", maar minder doorverwijzingen naar intensieve

Van alle coronapatiënten die momenteel in het ziekenhuis worden opgenomen, belandt ongeveer 1 op de 10 op intensieve zorg. Dat heeft viroloog Steven Van Gucht verteld op de wekelijkse persbriefing van het Crisiscentrum. Dat relatief lage cijfer is heel welkom, want na het aantal besmettingen begint nu ook het aantal ziekenhuisopnames snel te stijgen. Volgens wiskundige modellen kunnen we de piek in ziekenhuisopnames tijdens deze vijfde golf ergens “eind januari of begin februari” verwachten, over een tweetal weken dus.

Na het aantal besmettingen (officieel ruim 60.000 per dag momenteel en wellicht nog veel meer) begint nu ook het aantal ziekenhuisopnames te versnellen: op weekbasis is dat cijfer (255 gemiddeld per dag) met 39 procent gestegen, terwijl dat vorige week nog een stijging van 7 procent was. Gisteren werden er op één dag zelfs 441 opnames gemeld.

Het goede nieuws is dat het aantal patiënten op intensieve zorg blijft afnemen, tot 367 momenteel. Enerzijds belanden er relatief gezien minder mensen in het ziekenhuis na een besmetting, anderzijds worden ze ook minder vaak doorverwezen naar intensieve.

“Tijdens deze vijfde golf is de hospitalisatiegraad geleidelijk afgenomen sinds januari”, vertelt Van Gucht. ”Die bedraagt nu minder dan 1 procent, terwijl dat voor de vaccinatiecampagne nog 5 tot 8 procent was.” (de hospitalisatiegraad geeft aan hoeveel mensen na een officieel vastgestelde besmetting ook in het ziekenhuis belanden, red.)

Van de patiënten die in het ziekenhuis belanden, is ongeveer 1 op de 10 er erg aan toe: momenteel wordt er 11 procent doorverwezen naar intensieve zorg. “Tijdens de derde golf was dat nog 25 procent”, stipt Van Gucht aan. “Dat komt omdat de omikronvariant milder is, en omdat we een betere immuniteit hebben opgebouwd, onder meer dankzij een hoge vaccinatiegraad.”

Ander goed nieuws is dat het aantal besmettingen bij twintigers nu begint af te nemen (-3 procent). "Zij waren de eersten bij wie eind december de cijfers fel stegen, hopelijk is die afname de voorbode van afnames in besmettingen bij andere groepen", zei Van Gucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Hoe zitten wij qua curve t.o.v. België? Loopt dat ongeveer gelijk of heeft één van beiden (veel) vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

'Af te vlakken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Er zullen ongetwijfeld burgemeesters zijn die je daaronder kunt schuiven (eens met je opmerking) maar Bruls en Halsema als voorbeelden waren consequent. Horeca mocht niet en theaters ook niet.
Bruls wil nu de cultuur en horeca open.

Bruls: de horeca- en cultuursector moeten snel open - https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58798642

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Week op week lijkt het aantal kliniek opnames voorzichtig iets te stijgen (zowel gisteren als vandaag was het aantal hoger dan een week eerder). Maar niet schokkend en dat is natuurlijk ook gewoon volkomen logisch als je door of met corona niet onderscheid en er inmiddels ruim 60.000 positieve tests per dag worden gedaan.
Het is inderdaad even wachten totdat we de nieuwe verhouding besmet <> ziekenhuis van omicron in NL bereiken en dat die verhouding stabiliseert.

Dat we momenteel een storingsweek hebben qua besmettingsgetallen helpt iig niet om het overzichtelijk te houden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:50
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Poeh, die berglucht doet wat met een mens, ik herken je bijna niet meer terug :P .
Ik ga zwalkend in mijn mening weer een tegengeluid geven. Twee tegengeluiden eigenlijk: Denemarken en Zweden (sorry @t_captain). Daar gaat het momenteel niet zo lekker. Dus ik snap de terughoudendheid.
Aan de andere kant is het in het onderwijs gewoonweg bijna niet te doen met de huidige quarantaine-regels. Endemisch voor kinderen dan wellicht?

edit: en uiteraard de US of A, wie daar de cijfers van bekijkt schrikt zich het apelazerus.
Wat is er mis in Zweden? Ja, het verspreidt de afgelopen dagen als een bosbrand..maar dat is niet uniek of gek. Vziw vallen de ziekenhuisopnames nog wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:47
[...]

Als de instroom gaandeweg lager wordt, dan wordt de uitstroom dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Het is inderdaad even wachten totdat we de nieuwe verhouding besmet <> ziekenhuis van omicron in NL bereiken en dat die verhouding stabiliseert.

Dat we momenteel een storingsweek hebben qua besmettingsgetallen helpt iig niet om het overzichtelijk te houden.
De storingen zijn, uhm, storend, maar maakt het heel erg veel uit? We gaan alweer een tijdje van veel naar veel besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:53
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd niet echt zeggen dat ik in jouw verhaal iets anders hoor dan hoe de gezondheidszorg normaal in Amerika is..
Amerika geeft per hoofd meer zorgkosten uit als hier in ons land

met één kanttekening en dat is dat de overheid zich niet bemoeit met de prijzen van behandelingen en medicijnen

Amerikanen betalen veel meer voor behandelingen en medicijnen Medische zorg is in Amerika je persoonlijke verantwoordelijkheid, geen collectieve zo als hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bie100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:23:
[...]
Amerikanen betalen veel meer voor behandelingen en medicijnen Medische zorg is in Amerika je persoonlijke verantwoordelijkheid, geen collectieve zo als hier
Tot de ACA wel, maar nu is het een soort van gecastreerd hybride gedrocht dacht ik :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Wat is er mis in Zweden? Ja, het verspreidt de afgelopen dagen als een bosbrand..maar dat is niet uniek of gek. Vziw vallen de ziekenhuisopnames nog wel mee.
Valt wel tegen eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dkz0SdKJEp9tFl_-QWw9Yp-UN3s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EvOzxBogvZjoVOmbEtOzipX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Gelukkig zijn de GGD cijfers wel betrouwbaar, die geven aan dat er maandag ruim 54.000 positieve tests waren en dinsdag ruim 61.000. Let wel op dat dit dus cijfers zijn op dag dat de test is afgenomen, grof gezegd correspondeert (zonder storingen bij het RIVM) maandag daar met RIVM melding op woensdag. Waarbij de RIVM meldingen meestal een fractie hoger zijn vanwege tests buiten de GGD om.

Die hele grafiek bekijk ik zelf altijd op coronateller.info

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Gelukkig zijn de GGD cijfers wel betrouwbaar, die geven aan dat er maandag ruim 54.000 positieve tests waren en dinsdag ruim 61.000. Let wel op dat dit dus cijfers zijn op dag dat de test is afgenomen, grof gezegd correspondeert (zonder storingen bij het RIVM) maandag daar met RIVM melding op woensdag. Waarbij de RIVM meldingen meestal een fractie hoger zijn vanwege tests buiten de GGD om.

Die hele grafiek bekijk ik zelf altijd op coronateller.info
en coronateller haalt die weer gewoon uit de onderste grafiek op het echte dashboard :)
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

30k besmettingen gemiddeld, 10M inwoners dus bijna net zo hard als het hier gaat, wij Nederlanders zijn ook een van de weinige landen met dalende ziekenhuisbesmettingen denk ik omdat wij ze nog vol hadden liggen van een uit de hand gelopen deltagolf.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 21-01-2022 13:32 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
Nox schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:
30k besmettingen gemiddeld, 10M inwoners dus bijna net zo hard als het hier gaat, wij Nederlanders zijn ook een van de weinige landen met dalende ziekenhuisbesmettingen denk ik omdat wij ze nog vol hadden liggen van een uit de hand gelopen deltagolf.
En de grote vraag of het met of door corona is. Als een kwart van je bevolking is besmet zal een kwart in het ziekenhuis ook positief testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
bie100 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Amerika geeft per hoofd meer zorgkosten uit als hier in ons land

met één kanttekening en dat is dat de overheid zich niet bemoeit met de prijzen van behandelingen en medicijnen

Weet ik, ik heb er een tijdje gewoond :+ Het is vooral een goed voorbeeld dat het niet per definitie beter is als je dingen aan de mensen zelf over laat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dennis schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:33:
[...]

En de grote vraag of het met of door corona is. Als een kwart van je bevolking is besmet zal een kwart in het ziekenhuis ook positief testen.
Zeker, maar hier hebben we 2x zoveel positieven als in Zweden met nog niet dubbel zoveel inwoners en een veel hogere bevolkingsdichtheid, ik verwacht meer positieven in Zweden, dan hadden we hier ook veel meer mensen mét corona in het ziekenhuis moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:31:
[...]

en coronateller haalt die weer gewoon uit de onderste grafiek op het echte dashboard :)
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
Wist niet dat het daar ook op stond, maar dan hebben we toch gewoon goede cijfers? Die paar tests buiten de GGD om gaan geen verschil maken voor het beeld met de huidige aantallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 09:05
Ik ben zo benieuwd naar de verhalen van de mensen die nu nog worden opgenomen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:05:

Maar hier gaat dit topic niet over :+
Nope, was meer om aan te geven dat als men daar andere gezondheidszorg wenst, ze er vermoedelijk niet gaan komen zonder ook een behoorlijke mentaliteitsverandering. Wat we hier hebben en hoe we het hier hebben ingericht hangt met een hoop zaken samen en is moeilijk transplanteerbaar. Hetzelfde geldt voor ons, als wij denken dat we die (vermeende) vrijheid blijheid van daar, hier zouden wensen.

En de verschillen uit ons en hun coronabeleid zijn daar vervolgens weer exponenten van.

(al is het hier ook veranderlijk, zowel door de culturele beinvloeding van buitenaf via media consumptie als via het aantal buitenlanders wat hier tijdelijk of permanent vertoeft en de veranderende mentaliteit van eigen onderzoeks en de opeiserigheid bijvb met betrekking tot verstrekking van onnodige antibioticakuren die vervolgens ook nog eens niet afgemaakt worden).

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 21-01-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
xzaz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Ik ben zo benieuwd naar de verhalen van de mensen die nu nog worden opgenomen.
“Ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem” of bedoelde je dat niet ;)?

Serieus: ik las hier vanmorgen wat over, veel mensen hebben andere ziektes en klachten, waarbij Corona dan het laatste zetje is om toch (even) opgenomen te worden. Ging ook over die verhouding door of met Corona (en dat dat niet per se veel uitmaakt). Ff kijken of ik t nog kan vinden…

-edit: ik kan het zo 1-2-3 niet vinden, maar wat ik nog bedacht; als er met omikron veel mensen met corona liggen in het ziekenhuis, dan betekent dat dus eigenlijk dat de VE nog veel hoger is…

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 21-01-2022 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Lycaon schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:40:
[Embed]

Instroom:
Kliniek: 117 (gisteren: 133)
IC: 11 (gisteren: 16)
Instroom kliniek: 117, weekdag gecorrigeerd 122.

Hiermee sluit ik "week 3" af. Gemiddeld 108 opnames. Dat is een bescheiden daling ten opzichte van de voorgaande week (117).

De laatste twee dagen zitten een tikje aan de hoge kant. Ik verwacht een bescheiden stijging in week 4, +10% ongeveer. En afhankelijk an de ontwikkeling van positieve tests en leeftijdsverdeling in de incidentie iets sterkere stijging in week 5 en 6. Aantal kan oplopen richting 180 a 200 opnames gemiddeld per dag over een paar weken.

Voor de bezetting in het ziekenhuis verwacht ik nog geen nieuwe piek, eerder een plateau op de huidige 900. Tenzij we kiezen om flink te versoepelen en de besmettingscijfers veel verder te laten oplopen dan de huidige 35 a 40k per dag positieve tests.

Instroom IC is netjes op het weekgemidelde van +-11 per dag. Constant.
Uitstroom:
Kliniek: 130 (gis: 145)
IC: 13 (gis: 29)
Uitstroom kliniek blijft iets achter bij de verwachtingen. Bij Dat relateert aan de aanhoudend lage instroom: daardoor bevat het ziekenhuis een mix met relatief veel delta-patienten die er al wat langer liggen en niet zo snel vertrekken) en relatief weinig omicron-patienten (met veel sneller uitstoom-profiel).

IC uitstroom ook volgens prognose (20 per dag gemiddeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:40:
. Tenzij we kiezen om flink te versoepelen en de besmettingscijfers veel verder te laten oplopen dan de huidige 35 a 40k per dag positieve tests.
Ga jij nog steeds uit van RIVM data voor de besmettingen ?
Je weet dat die ver achter lopen ?
Check even twitter berichten van Martijn Broekman: https://twitter.com/TijnBroekman/with_replies
Hij werkt sinds een tijdje met de GGD meldingen, omdat die beter up to date worden gehouden.

Hij schrijft vanochtend:
Op basis van de trend is de verwachting voor vandaag ca. 64.000 melding bij de GGD (!)
Het groeipercentage (ook GGD) loopt dan op van 42% naar 52% op weekbasis.
Inmiddels lijkt de maximale testcapaciteit in zicht te komen. Het wordt moeilijker een testafspraak te regelen.

En gisteren:
Bij de GGD zijn dinsdag 135.012 testen aangemeld (record) waarvan 61.106 positief (record) en dat is een percentage van 45,3% (record).

En op 19 januari schrijft hij:
Naschrift: De door het RIVM gemelde cijfers wijken inmiddels zover af, dan deze niet langer bruikbaar zijn voor een trendanalyse. Deze zal ik voorlopig niet meer vermelden of gebruiken in de analyses.

edit, en volgens het RIVM zelf (gisteren):
De cijfers betreffen daarom in totaal over de afgelopen 3 dagen een onderrapportage van circa 27.000 meldingen. Er wordt hard gewerkt aan oplossingen.

Volgens mij liepen ze voor deze "afgelopen 3 dagen" ook al achter.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 21-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:57
[...]

Hoop dat we snel exact te weten komen hoeveel van deze patiënten uit 'bijvangst' bestaat en hoeveel er sec door Corona in het ziekenhuis belanden.

Als 5 à 10% van de bevolking positief test op Corona worden zonder dit onderscheid zelfs de opnamecijfers irrelevant.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:58
Maar is dat door covid? Of ook met covid?

PS. op de IC gebeurd daar ook nog niet zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
alexbl69 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Hoop dat we snel exact te weten komen hoeveel van deze patiënten uit 'bijvangst' bestaat en hoeveel er sec door Corona in het ziekenhuis belanden.

Als 5 à 10% van de bevolking positief test op Corona worden zonder dit onderscheid zelfs de opnamecijfers irrelevant.
Zou mooi zijn als we die onderscheiding krijgen inderdaad, maar anders kunnen we altijd nog focussen op de IC-capaciteit. Het is nu te hopen dat de ICs niet meer vol komen te liggen met Covid-complicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

stylezzz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:50:
[...]
Gisteren tijdens het debat gaf kuipers aan dat dit soort data in NL niet bijgehouden wordt omdat het voor de arts in het ziekenhuis niet uit maakt, een patiënt die corona positief test komt op een andere afdeling met meer personeel. De redenatie is daarom dat je op de cijfers zoals ze nu gepresenteerd zijn al kan sturen als overheid omdat je op de zorgdruk stuurt.

Waarom hier door andere politieke partijen zo op gedrukt wordt is trouwens ook logisch, die willen de ''angst'' rondom corona (logisch) er wat uit krijgen bij mensen. Zij gaan er vanuit dat er veel minder mensen ''door corona'' in het ziekenhuis liggen dan mensen ''met corona''. Dat zou voor het beeld natuurlijk een hoop schelen, en geeft hun munitie om corona versoepelingen er doorheen te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door spartacusNLD op 21-01-2022 14:57 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stylezzz schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:50:
[...]

PS. op de IC gebeurd daar ook nog niet zoveel?
Zal wel vergelijkbaar zijn met NL, dus 100% met covid, en daarvan 50 tot 100% door covid.

De IC druk is idd door de vaccinaties en eerdere besmetting/herstel flink onderdrukt tegenwoordig.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2022 14:58 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Precies dat, we zijn onderweg naar een bizar hoge incidentie.

Als je rekent met 65.000 geregistreerde besmettingen per dag, dat gemiddelde gaan we de komende dagen wel halen. Dan zijn dat in realiteit misschien wel 300.000 besmettingen per dag (veel landen rekenen met een factor 4 tot 5 en gezien het extreem hoge percentage positief hier denk ik dat wij niet aan de lage kant zullen zitten).

Als iedereen dan 7 dagen besmettelijk is dan heb steeds meer dan 2 miljoen besmette mensen rondlopen. Nou zullen daar wat dubbel testende mensen tussen zitten e.d. maar ergens tussen de 1,5 en 2 miljoen lijkt me heel realistisch en dan zit je dus inderdaad zo op 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
spartacusNLD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Gisteren tijdens het debat gaf kuipers aan dat dit soort data in NL niet bijgehouden wordt omdat het voor de arts in het ziekenhuis niet uit maakt, een patiënt die corona positief test komt op een andere afdeling met meer personeel. De redenatie is daarom dat je op de cijfers zoals ze nu gepresenteerd zijn al kan sturen als overheid omdat je op de zorgdruk stuurt.
Die denkwijze gaat natuurlijk wel uit van de huidige keuze dat je positief geteste mensen nog wilt isoleren. Met de incidentiecijfers waar we nu naar onderweg zijn met bijbehorende laag aantal ziekenhuisopnames vanwege corona is de vraag hoe lang dat nog relevant gaat zijn.

Hoe dan ook vind ik het dus een zwak argument om dergelijke cijfers niet op zijn minst bij te houden. Immers o.a. om bovenstaande keuze wel of niet aan te passen zijn ze wel heel relevant.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 21-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:58
[...]

Waarom hier door andere politieke partijen zo op gedrukt wordt is trouwens ook logisch, die willen de ''angst'' rondom corona (logisch) er wat uit krijgen bij mensen. Zij gaan er vanuit dat er veel minder mensen ''door corona'' in het ziekenhuis liggen dan mensen ''met corona''. Dat zou voor het beeld natuurlijk een hoop schelen, en geeft hun munitie om corona versoepelingen er doorheen te krijgen.
Daarom, voor de arts maakt het niet veel uit. Maar een vertekening in de statistieken ligt op de loer.... En het RIVM is de laatste tijd al niet zo accuraat met hun modellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Redelijk bizar dat deze uitsplitsing niet gemaakt wordt inderdaad. Bij hoge prevalentie is dat echt wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Het is ook input voor betere modellen van het RIVM denk je niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:59:
[...]
Die denkwijze gaat natuurlijk wel uit van het feit dat je positief geteste mensen nog wilt isoleren. Met de incidentiecijfers waar we nu naar onderweg zijn met bijbehorende laag aantal ziekenhuisopnames is de vraag hoe lang dat nog relevant gaat zijn.
Ik denk dat je daar in een ziekenhuis toch niet anders mee om kan gaan? Er liggen veel mensen met een zwak immuunsysteem in het ziekenhuis en die wil je beschermen toch?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Ga jij nog steeds uit van RIVM data voor de besmettingen ?
Je weet dat die ver achter lopen ?
Check even twitter berichten van Martijn Broekman: https://twitter.com/TijnBroekman/with_replies
Hij werkt sinds een tijdje met de GGD meldingen, omdat die beter up to date worden gehouden.
Ik denk dat er geen achterstand maar een structurele mismatch zit tussen de twee databronnen.

(1) positief geteste personen, op datum van rapportage van de testuitslag
(2) positieve tests, op datum uitvoeren test

Naast een verschil van 1 a 2 dagen in de datering van de test, zit er een heel belangrijk onderscheid tussen de twee. Databron 2 bevat namelijk de dubbeltellingen als dezelfde persoon meer dan eens positief test. Dat gebeurt regelmatig.

Overigens vind ik de afwijking (+70%) momenteel wel erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 21:42
ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Precies dat, we zijn onderweg naar een bizar hoge incidentie.

Als je rekent met 65.000 geregistreerde besmettingen per dag, dat gemiddelde gaan we de komende dagen wel halen. Dan zijn dat in realiteit misschien wel 300.000 besmettingen per dag (veel landen rekenen met een factor 4 tot 5 en gezien het extreem hoge percentage positief hier denk ik dat wij niet aan de lage kant zullen zitten).

Als iedereen dan 7 dagen besmettelijk is dan heb steeds meer dan 2 miljoen besmette mensen rondlopen. Nou zullen daar wat dubbel testende mensen tussen zitten e.d. maar ergens tussen de 1,5 en 2 miljoen lijkt me heel realistisch en dan zit je dus inderdaad zo op 10%.
Met zulke getallen kan 't ook niet anders dat het heel snel afvlakt lijkt mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Ik hoop dat men begrijpt dat dit potentieel kan leiden tot een vicieuze cirkel. Stel dat het virus muteert zodanig dat het extreem besmettelijk is maar niet ziekmakend. Met dit beleid zouden de ziekenhuiscijfers dan torenhoog zijn, want bijna iedereen is besmet, en deze hoge cijfers opzich zelf zijn dan weer reden om het beleid in stand te houden, d.w.z het afzonderen van besmette patiënten. Maar intrinsiek is er helemaal niks aan de hand. De cijfers zijn niet alleen voor de artsen, maar ook voor de samenleving. Het hele land gaat op slot vanwege deze cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:57
RoD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Zou mooi zijn als we die onderscheiding krijgen inderdaad, maar anders kunnen we altijd nog focussen op de IC-capaciteit. Het is nu te hopen dat de ICs niet meer vol komen te liggen met Covid-complicaties.
Punt 1: Zou hetzelfde probleem niet ook gelden voor sommige ic patiënten?

Punt 2: Volgens nice liggen er nu 906 corona patienten op de verpleegafdeling, en 285 op de ic. Dat is een verhouding van bijna 3:1. Die ratio is volgens mij nog nooit zo laag geweest.

Daar zou je uit kunnen concluderen dat de patiënten die nu nog sec als gevolg van covid op worden genomen het dusdanig te pakken hebben dat de kans dat ze op de ic terecht komen ook vele malen hoger is dan voorheen.

Een analyze van deze populatie (vaccinatie- / boosterstatus, leeftijd, gewicht etc) wordt dan steeds belangrijker als je nog echt grote klappen wil maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:04
[...]

Vroeger zat er een enorm gat tussen GGD (door Corona) en NICE (met/door Corona). Sinds mei 2020 werkt men alleen nog maar met NICE en is dat overzicht helemaal verdwenen sinds oktober 2020 (toen het nog een tijd parallel liep). Ik denk mede omdat niet alles gerapporteerd werd aan de GGD en omdat men eerder genoemd het heeft over welke voorzieningen nodig zijn. Maar goed, het is wat troebel om te zien welk deel nou naar de IC moet vanwege corona of daar besmet wordt en dus ook bij de IC klanten geteld wordt.

Het is nogal lastig om de ligduur te bepalen als een paar uitschieters die weken op de IC liggen MET de cijfers omhoog. Dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGusBhWTM1JPN0SQfhuzVlGXC3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/812PqvZUFN0KuYDhI97bBSpS.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat er geen achterstand maar een structurele mismatch zit tussen de twee databronnen.

Naast een verschil van 1 a 2 dagen in de datering van de test, zit er een heel belangrijk onderscheid tussen de twee. Databron 2 bevat namelijk de dubbeltellingen als dezelfde persoon meer dan eens positief test. Dat gebeurt regelmatig.

Die structurele afwijking is er anders nooit geweest, kijk de historie maar terug. RIVM aantallen zaten meestal juist wat hoger dan de GGD getallen (vanwege tests buiten de GGD om). Dus ik zie niet in waarom die er nu wel zou zijn, volgens mij is het duidelijk dat de RIVM aantallen gewoon totaal niet meer kloppen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Krijgen we nu dit mantra dagelijks? Beetje vermoeiend.

Als er sprake is van een gebroken been met toevallig corona, staan ze binnen een korte tijd weer buiten. En in de tussentijd kost het net zo goed extra moeite ivm afscheiden van de rest.

En al komen ze met een gebroken been binnen, kan het nog zo zijn dat ze per ongeluk alsnog met covid moeten blijven liggen als dit later doorzet.

Leuk stokpaardje, maar het zegt zo weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
spartacusNLD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Ik denk dat je daar in een ziekenhuis toch niet anders mee om kan gaan? Er liggen veel mensen met een zwak immuunsysteem in het ziekenhuis en die wil je beschermen toch?
Met wat we nu weten denk ik inderdaad dat dit nog de enige manier is, dus ik zeg ook absoluut niet dat we dat nu moeten veranderen.

Maar mijn punt is dat je de verhouding wel wilt weten om dit soort keuzes gegrond te kunnen maken. Anders komt je zoals @MarcoC ook al aangeeft mogelijk in een vicieuze cirkel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Krijgen we nu dit mantra dagelijks? Beetje vermoeiend.

Als er sprake is van een gebroken been met toevallig corona, staan ze binnen een korte tijd weer buiten. En in de tussentijd kost het net zo goed extra moeite ivm afscheiden van de rest.

En al komen ze met een gebroken been binnen, kan het nog zo zijn dat ze per ongeluk alsnog met covid moeten blijven liggen als dit later doorzet.

Leuk stokpaardje, maar het zegt zo weinig.
Besluiten worden genomen op basis van de ziekenhuiscijfers. Bij hoge prevalentie kan het best zijn dat het grootste deel van de toename in de ziekenhuizen toegeschreven kan worden aan de hogere prevalentie en dat de meeste stijging dus patiënten omvat "met corona" en niet "door corona". Dat is echt essentiële informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Met wat we nu weten denk ik inderdaad dat dit nog de enige manier is, dus ik zeg ook absoluut niet dat we dat nu moeten veranderen.

Maar mijn punt is dat je de verhouding wel wilt weten om dit soort keuzes gegrond te kunnen maken. Anders komt je zoals @MarcoC ook al aangeeft mogelijk in een vicieuze cirkel terecht.
Ik kan me voorstellen dat dit op termijn anders zal worden ja. Het geeft nog steeds wel een goed beeld van de druk op de ziekenhuizen, door extra maatregelen die bij corona-patiënten genomen moeten worden, maar geeft een diffuser beeld over de instroom ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:32

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Is dat verschil er dan ook structureel? Jij hebt natuurlijk beter inzicht in die cijfers (ik weet niet eens waar je die van de GGD vandaan haalt, ik kan alleen data.rivm.nl vinden :+), dus 't lijkt me dat je dat in 2 seconde kunt controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Volgens mij is dat niet zo. Maar check het gerust.
RIVM geeft zelf toe dat ze flink achter lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Misschien wel meer als je door corona vermoeider bent dan normaal en een stoplichtje mist.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Besluiten worden genomen op basis van de ziekenhuiscijfers. Bij hoge prevalentie kan het best zijn dat het grootste deel van de toename in de ziekenhuizen toegeschreven kan worden aan de hogere prevalentie en dat de meeste stijging dus patiënten omvat "met corona" en niet "door corona". Dat is echt essentiële informatie.
Klopt, maar de druk in de ziekenhuizen ontstaat omdat de behandeling van patiënten die corona hebben, volgens mij met name, intensiever is door alle voorzorgsmaatregelen om verspreiding van 't virus te voorkomen.

En daarvoor is vooral de bezetting relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Maar zoals veel vaker aangegeven:
- Het zal zich vrij snel uiten in een dalende ligduur en daardoor lagere bezetting
- Het kost evengoed een bak extra moeite ivm PBM en afscheiden

Dus wat schiet je er uiteindelijk mee op om hier helemaal op los te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
IJzerlijm schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Misschien wel meer als je door corona vermoeider bent dan normaal en een stoplichtje mist.
Het punt is dat patiënten "met corona" geen extra druk op de zorg leveren, en patiënten "door corona" wel. En de restrictieve maatregelen worden genomen om druk op de zorg te verminderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie dat ze nu iets anders op de website hebben staan:
Het lukt momenteel niet om het hoog aantal meldingen wat binnenkomt vanuit de teststraten te verwerken in het systeem van de meldingsplichtige ziekten van de GGD en het doormelden aan het RIVM. De cijfers betreffen daarom in totaal over de afgelopen 3 dagen een onderrapportage van circa 27.000 meldingen. Er wordt hard gewerkt aan oplossingen om deze achterstand in te lopen en te verhelpen.
Drie dagen geleden: "storing". Twee dagen geleden: "storig opgelost, maar niet alle meldingen zijn al verwerkt". Gisteren geen melding. Dan mag je er vanuit gaan dat de gegevens weer bij zijn. Maar dat was inderdaad niet het geval.

Deze informatievoorziening is beneden alle peil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
[...]
Ook "met corona" moeten patiënten in isolatie verpleegd worden. Maakt dus echt niets uit. Behalve dat ze waarschijnlijk sneller uit het ziekenhuis gaan dan de "door corona" mensen.

Kortom: capaciteit is het belangrijkste. Ook mbt beschikbaar personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Ook "met corona" moeten patiënten in isolatie verpleegd worden. Maakt dus echt niets uit. Behalve dat ze waarschijnlijk sneller uit het ziekenhuis gaan dan de "door corona" mensen.

Het maakt wél uit, want de reden dat deze patiënten in isolatie verpleegd moeten worden is omdat het virus mogelijk ernstig kan zijn. En de ernst van het virus wordt gebaseerd op hoeveel procent van de besmettingen in het ziekenhuis terecht komen. Als je het onderscheid niet maakt kom je dus mogelijk in een vicieuze cirkel terecht. Dit onderscheid is echt essentiëel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:03:
[...]
Ik hoop dat men begrijpt dat dit potentieel kan leiden tot een vicieuze cirkel. Stel dat het virus muteert zodanig dat het extreem besmettelijk is maar niet ziekmakend. Met dit beleid zouden de ziekenhuiscijfers dan torenhoog zijn, want bijna iedereen is besmet, en deze hoge cijfers opzich zelf zijn dan weer reden om het beleid in stand te houden, d.w.z het afzonderen van besmette patiënten. Maar intrinsiek is er helemaal niks aan de hand. De cijfers zijn niet alleen voor de artsen, maar ook voor de samenleving. Het hele land gaat op slot vanwege deze cijfers.
Maar dat is toch prima af en toe kwalitatief te bepalen ?
In die situatie heb je geen exacte dagelijkse cijfers voor nodig en vervolgens ook geen model om ze uberhaupt in te gaan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:11:

[...]

Drie dagen geleden: "storing". Twee dagen geleden: "storig opgelost, maar niet alle meldingen zijn al verwerkt". Gisteren geen melding. Dan mag je er vanuit gaan dat de gegevens weer bij zijn. Maar dat was inderdaad niet het geval.

Daarom zeg ik dus: scroll even door de twitter feed van Martijn Broekman. Die gebruikt al wat langer óók GGD cijfers. Sinds een aantal dagen is hij gestopt met de RIVM cijfers omdat ze te ver achterlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Het maakt wél uit, want de reden dat deze patiënten in isolatie verpleegd moeten worden is omdat het virus mogelijk ernstig kan zijn. En de ernst van het virus wordt gebaseerd op hoeveel procent van de besmettingen in het ziekenhuis terecht komen. Als je het onderscheid niet maakt kom je dus mogelijk in een vicieuze cirkel terecht. Dit onderscheid is echt essentiëel hoor.
Nee: de reden is dat de ziekenhuizen niet willen dat anderen besmet worden.
Zeker in een ziekenhuis is het belangrijk om ze in isolatie te houden, omdat je anders mogelijk kwetsbaren besmet waar de huidige omikron variant nog wel gevaarlijk voor is.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 21-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Je moet ze in isolatie verplegen, omdat het hele ziekenhuis vol zit met kwetsbaren. Dus degene die met corona wordt binnengebracht is misschien het probleem niet. Maar de patient zonder corona die in dezelfde kamer terecht komt potentieel wel. Je weet wel, die kwetsbaren die we zouden beschermen.

Dus nee; ik kan echt niet mee in deze argumentatie.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Daarom zeg ik dus: scroll even door de twitter feed van Martijn Broekman. Die gebruikt al wat langer óók GGD cijfers. Sinds een aantal dagen is hij gestopt met de RIVM cijfers omdat ze te ver achterlopen.
Heb je ergens een link waar die GGD cijfers staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:32

Patriot

Fulltime #whatpulsert

t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:11:

[...]

De melding die je quote stond gisteren gewoon op https://data.rivm.nl/covid-19/ hoor

EDIT: Daar staat nu overigens 30k

[ Voor 3% gewijzigd door Patriot op 21-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Nee: de reden is dat de ziekenhuizen niet willen dat anderen besmet worden.
Gedachte-experiment: het virus muteert en wordt niet ziekmakend, iedereen is asymptomatisch, maar wel zeer besmettelijk. Hoe gaan we dat ooit terugzien in de ziekenhuiscijfers? Als we dit onderscheid niet maken zullen de ziekenhuiscijfers extréém hoog zijn, terwijl er feitelijk gezien niks aan de hand is.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 21-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Nee, ik kijk alleen hier en op zijn twitter als ik wat wil zien over de cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:15:
[...]

@t_captain Bijvoorbeeld op https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen Helemaal onderin staat een grafiek met het aantal afgenomen tests bij de GGD en hoeveel er positief waren. Op coronateller.info kun je dezelfde grafiek vinden en die is vaak om 15.15 wat sneller bijgewerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 21-01-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Gedachte-experiment: het virus muteert en wordt niet ziekmakend, iedereen is asymptomatisch, maar wel zeer besmettelijk. Hoe gaan we dat ooit terugzien in de ziekenhuiscijfers? Als we dit onderscheid niet maken zullen de ziekenhuiscijfers extréém hoog zijn, terwijl er feitelijk gezien niks aan de hand is.
Dat experiment heeft geen nut omdat het nu niet van toepassing is.
Pas als dat van toepassing is gaan ze niet meer iedereen testen en/of in isolatie verplegen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Vandaag worden 57549 positief geteste personen gemeld door RIVM. Ik vraag me af hoeveel van de ontbrekende 27000 erin zitten. Zonder die info heb je niets aan het getal. Het is alles tussen heel hoog en heel gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:19:
Vandaag worden 57549 positief geteste personen gemeld door RIVM. Ik vraag me af hoeveel van de ontbrekende 27000 erin zitten. Zonder die info heb je niets aan het getal. Het is alles tussen heel hoog en heel gunstig.
@t_captain Volgens de GGD getallen 0, het lijkt erop dat de dag getallen bij het RIVM vandaag dus weer aardig kloppen maar dat de achterstand nog altijd ingehaald moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:19:
Ergens tussen veel en veel. Percentage positief boven de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Dat experiment heeft geen nut omdat het nu niet van toepassing is.
Pas als dat van toepassing is gaan ze niet meer iedereen testen of in isolatie verplegen.
Het is wel van toepassing, omdat dit aantoont dat er nu een positieve feedback loop in het systeem is ingebouwd. Dat is geen beheersbaar proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:55

Agent47

I always close my contracts.

Gisteren was het positief percentage 46% dacht ik? Nu 40%

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Het is wel van toepassing, omdat dit aantoont dat er nu een positieve feedback loop in het systeem is ingebouwd. Dat is geen beheersbaar proces.
Ohja ? Wordt er niemand meer ziek op dit moment ? Is iedereen asymptomatisch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Geen idee of deze betrouwbaar is, maar zou iets minder zijn dan dinsdag:

[ Voor 34% gewijzigd door user109731 op 21-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:48
Hier moet nakomend bij zitten. Anders is het een rare sprong omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:19:
[...]

@t_captain Volgens de GGD getallen 0, het lijkt erop dat de dag getallen bij het RIVM vandaag dus weer aardig kloppen maar dat de achterstand nog altijd ingehaald moet worden.
Lijkt er inderdaad op dat het getal van vandaag wel klopt, maar de achterstand van voorgaande dagen nog niet is ingehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MarcoC schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:16:
[...]
Je geeft het zelf al aan, op een gegeven moment kun je dat prima kwalitatief al bepalen, zoals we nu immers ook al hebben gedaan middels bericht uit in meen het UMCG, dat het om en na bij zo'n 1/3 van de patiënten zou liggen. Laat andere ziekenhuizen ook zo'n schatting maken en frut dat met enige onzekerheidsmarge in je model en klaar is klara. Herhaal dat eventueel over een paar weken nog eens. Lijkt mij ruim exact genoeg gezien de overige onzekerheidsmarges en de richting die we uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Ohja ? Wordt er niemand meer ziek op dit moment ? Is iedereen asymptomatisch ?
Het virus is nu zo gemuteerd dat het je cellen netjes intact achterlaat nadat het wat kopietjes van zichzelf heeft gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Je geeft het zelf al aan, op een gegeven moment kun je dat prima kwalitatief al bepalen, zoals we nu immers ook al hebben gedaan middels bericht uit in meen het UMCG, dat het om en na bij zo'n 1/3 van de patiënten zou liggen. Laat andere ziekenhuizen ook zo'n schatting maken en frut dat met enige onzekerheidsmarge in je model en klaar is klara. Herhaal dat eventueel over een paar weken nog eens. Lijkt mij ruim exact genoeg gezien de overige onzekerheidsmarges en de richting die we uitgaan.
Dat hoeft nieteens. Op een gegeven moment kun je overstappen op de totaalbezetting IPV alleen de coronabezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je kijkt naar de totalen dan zou je eigenlijk nog veel en veel meer 'toevallige' positieven in de ziekenhuizen moeten vinden. Er waren in 2019 3,14 miljoen ziekenhuis opnames, rond de 8500 per dag. Als we nu 100k besmettingen per dag hebben (een lage schatting) en je test 10 dagen positief (ook laag) zouden dat er 500 per dag zijn.

Waar zijn die meldingen nu ? Wordt er zo weinig bij binnenkomst in een ziekenhuis getest ? Of is het aantal opnames nu nog steeds veel lager ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
GGD tests (bron):
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FJofrMhXwAAaJp5?format=png&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Dat hoeft nieteens. Op een gegeven moment kun je overstappen op de totaalbezetting IPV alleen de coronabezetting.
Sowieso zou die totaalbezetting van de verpleegafdelingen wat inzicht verschaffen over de druk op de zorg. Kunnen we gelijk de 'door of met Covid'-discussie afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Bruls heeft ook weer een oprisping gehad en is gaan Brullen:
Bruls: de horeca- en cultuursector moeten snel open

De horeca- en de cultuursector moeten open, en snel. Dat zegt voorzitter Hubert Bruls van het Veiligheidsberaad vandaag tijdens het radioprogramma Sven op 1.

Bruls, die ook burgemeester van Nijmegen is, vindt dat het kabinet snel moet beslissen over het lot van de sectoren. Die beslissing staat voor dinsdag op de planning. Er moet volgens Bruls versoepeld worden, want het huidige coronabeleid valt volgens hem niet meer uit te leggen. Bruls denk dat aankomende dinsdag de deuren van de horeca, theaters en bioscopen weer open gaan. In welke vorm durfde hij nog niet te zeggen.

Vrijdagmiddag komt het Veiligheidsberaad in een extra vergadering bijeen. De 25 burgemeesters die leiding geven aan veiligheidsregio's horen dan onder meer welk advies het Outbreak Management Team (OMT) heeft gegeven en wat het kabinet daarmee gaat doen. Maandag zitten de meest betrokken ministers nog bij elkaar in het Catshuis.

Staatssecretaris Uslu van Cultuur en Media zei eerder vandaag ook dat cultuurinstellingen weer open moeten.
Als het stukje in bold waar zou zijn, dan zullen we het vanmiddag allemaal wel horen, als er iets incontinent lijkt te zijn, zijn het de burgemeesters wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 20-10 21:01
user109731 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:22:
Geen idee of deze betrouwbaar is, maar zou iets minder zijn dan dinsdag:
[Twitter]
Puur kijkend naar mijn eigen gemeente denk ik inderdaad dat in de cijfers van vandaag in ieder geval een groot deel van de achterstand is verwerkt. Hier waren de cijfers de laatste dagen stabiel of zelfs licht dalend, vandaag ineens het dubbele van de voorheen ooit hoogst gemeten besmettingen per dag. Dat doet mij vermoeden dat de cijfers van de laatste paar dagen te rooskleurig waren en dat dit vandaag gecorrigeerd is. Of dit echter voor elke gemeente zo is (of alle achterstanden verwerkt zijn) durf ik niet te zeggen.

edit: van wat ik van de post van Marino/het bericht van het RIVM begrijp is dat de cijfers vandaag een meer accurate weergave zouden moeten zijn van de echte dagcijfers en dat er nog altijd achterstanden verwerkt moeten worden. Maar ook hier de vraag: is dat in het geval mijn gemeente nu al gecorrigeerd, of moet dat nog komen? Goed, we zullen het zien.

[ Voor 18% gewijzigd door Moi_in_actie op 21-01-2022 15:42 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:02

bert pit

asdasd

gekkie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:34:
Bruls heeft ook weer een oprisping gehad en is gaan Brullen:

[...]

Als het stukje in bold waar zou zijn, dan zullen we het vanmiddag allemaal wel horen, als er iets incontinent lijkt te zijn, zijn het de burgemeesters wel.
Incontinente burgemeesters? Ik ken ze niet ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bert pit schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Er zal wel weer genoeg (door) lekken verwacht ik. Waarbij ze blij zijn en toch teleurgesteld (in hun reactie op het gelekte)

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 21-01-2022 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
bert pit schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Het is maar een klein verschil. Uiteindelijk heeft het beide met gezeik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Moi_in_actie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Puur kijkend naar mijn eigen gemeente denk ik inderdaad dat in de cijfers van vandaag in ieder geval een groot deel van de achterstand is verwerkt. Hier waren de cijfers de laatste dagen stabiel of zelfs licht dalend, vandaag ineens het dubbele van de voorheen ooit hoogst gemeten besmettingen per dag. Dat doet mij vermoeden dat de cijfers van de laatste paar dagen te rooskleurig waren en dat dit vandaag gecorrigeerd is. Of dit echter voor elke gemeente zo is (of alle achterstanden verwerkt zijn) durf ik niet te zeggen.

edit: van wat ik van de post van Marino/het bericht van het RIVM begrijp is dat de cijfers vandaag een meer accurate weergave zouden moeten zijn van de echte dagcijfers en dat er nog altijd achterstanden verwerkt moeten worden. Maar ook hier de vraag: is dat in het geval mijn gemeente nu al gecorrigeerd, of moet dat nog komen? Goed, we zullen het zien.
Lijkt nog niks ingehaald, tov de GGD testen mist er nog bijna 30k van gister en bijna 30k van eergister.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
ik222 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Okee, ik heb een iets andere versie van mijn R-waarde script gemaakt.

Deze werkt met de positieve tests als basis i.p.v. de positief geteste personen (omdat de dataset daarvan zo achterloopt en onbetrouwbaar is).

De R-waarde volgens mijn nieuwe script:

2021-12-25 1.22
2021-12-26 1.23
2021-12-27 1.39
2021-12-28 1.64
2021-12-29 1.59
2021-12-30 1.45
2021-12-31 1.28
-> feestdagen + compressie delte>>omicron
2022-01-01 1.23
2022-01-02 1.23
2022-01-03 1.20 --> cijfer van RIVM is voor deze dag: 1.16
2022-01-04 1.16
2022-01-05 1.08
2022-01-06 1.06 --> R-waarde gaat rap omlaag naar 1, piekvorming. RIVM rapporteert 1.11
2022-01-07 1.11
2022-01-08 1.22
2022-01-09 1.33
2022-01-10 1.38
2022-01-11 1.41
--> sterk oplopende R-waarde, "piek bovenop piek" zoals ook in BE en DK zichtbaar momenteel
2022-01-12 1.34 --> beginnende afvlakking van de 2e piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Wanneer wordt eigenlijk besluit tot stoppen met testen genomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

horizon1978 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:50:
Waarom zou je dat willen doen? Ja, het is geen goede indicator meer voor ziekenhuisopname maar het geeft wel aan iemand de informatie of hij corona heeft / besmettelijk is.

Ik denk dat de vraag meer is of het nog nuttig is dit soort cijfers te delen elke dag :)

[ Voor 35% gewijzigd door spartacusNLD op 21-01-2022 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:16

Dennis1812

Amateur prutser

horizon1978 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:50:
Voorlopig niet. Nog geen reden toe.
Dat besluit zal genomen worden wanneer daar voldoende reden toe is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:04
Plenkske schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:12:
[...]

De beeldvorming die erbij gemaakt wordt om maatregelen en lockdowns in te voeren en doorgestemd te krijgen is dat ze bijkans allemaal naar adem zitten te happen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Patriot schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:16:
[...]

De melding die je quote stond gisteren gewoon op https://data.rivm.nl/covid-19/ hoor

EDIT: Daar staat nu overigens 30k
Dat. De melding verspringt op schijnbaar willekeurige momenten en heeft geen historie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Voorlopig niet. Nog geen reden toe.
Dat besluit zal genomen worden wanneer daar voldoende reden toe is.
Vanaf welk punt is net nog zinnig om te testen is dan misschien een betere vraag.

Wat gaan we qua doen en laten veranderen als we van 100k positieve testen per dag naar 150k gaan? Of naar 250k?

Bij die aantallen zijn de quarantaine regels al niet meer haalbaar lijkt mij.

Dus wat wil je dan nog bereiken?
Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.