Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.770 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Jaap van Dissel wil het wel graag omdat dat nodig is voor de modellen.

https://nos.nl/artikel/24...orona-in-ziekenhuis-nodig
Ik snap de wens, maar dan zul je een eenvoudige doch sluitende definitie moeten maken, die dan toch weer matig gaat voldoen ben ik bang. Al zeker niet voor de van Haga's en consorten, maar wellicht ook voor de van Dissels niet echt tot een hele grote verbetering hoeven te leiden.

Ik heb een aantal vragen die je zo voor de vuistweg eens kunt opwerpen over dit thema, probeer er eens voor een paar een eenduidige definitie uit te werken en daar de mogelijke organisatie last bij te bedenken en als je zegt dat je dingen laat vallen, welke onzekerheidsinterval dat weer met zich meebrengt en of het eindgetal dan uiteindelijk nog veel meer gaat zeggen dan het nu zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Jaap van Dissel wil het wel graag omdat dat nodig is voor de modellen.
[...]
https://nos.nl/artikel/24...orona-in-ziekenhuis-nodig
Zijn enige kans om nog wat te maken en in de buurt te komen van zijn ziekenhuis voorspelling, en dan boort ie die kans zo de grond in :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
heuh, Agema vindt mondkapjes nu weer ten hemel schreiend in de klas bij het onderwijs, meende toch dat ze in het laatste debat met de vorige minister, mondkapjes prees, want dan kon er van alles open, het was zo simpel, ze had allerlei onderzoeken ... is ze nou good cop bad cop met zich zelf aan het spelen ?

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 20-01-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:50
gekkie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:05:
heuh, Agema vindt mondkapjes nu weer ten hemel schreiend in de klas bij het onderwijs, meende toch dat ze in het laatste debat met de vorige minister, mondkapjes prees, want dan kon er van alles open, het was zo simpel, ze had allerlei onderzoeken ... is ze nou good cop bad cop met zich zelf aan het spelen ?
Ze vroeg zich zelfs eerder vandaag nog af wat het kabinet nou deed om de besmettingen in de scholen te voorkomen/verminderen, geloof ik. En nu moeten die mondkapjes maar weg?

Niveautje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wappies?

Serieus?

Expanding the inexpandable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
eric.1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Ze vroeg zich zelfs eerder vandaag nog af wat het kabinet nou deed om de besmettingen in de scholen te voorkomen/verminderen, geloof ik. En nu moeten die mondkapjes maar weg?

Niveautje hoor.
Is er al een OMT advies aangaande de besmettelijkheid van gebrek aan actieve herinneringen, het lijkt rond te waren en mondkapjes blijken wel niet niet wel wel niet niet wel niet wel of toch niet wel niet wel enige effectiviteit te hebben .. ofzo :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Expander schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:18:
Wappies? Ja/Nee/Misschien/Weet niet

Serieus? Ja/Nee/Misschien/Weet niet
Of wat is je punt of vraag precies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 23:50
hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Ze zal zoiets toch niet verzinnen?

Morgenavond extra persconferentie, zaterdag horeca en cultuur weer open klinkt plausibel.
Nog even terugkomend hierop: blijkbaar wel.
De deskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) komen morgen nog bij elkaar en maandag zitten de meest betrokken ministers nog bij elkaar in het Catshuis. Morgen vergadert wel de ministerraad, maar daarna zal er ook nog niets duidelijk zijn. "We zijn hoopvol, maar met een winstwaarschuwing", aldus de premier. "Ik weet morgen niet meer dan vandaag. Hopelijk dinsdag wel."
Morgen een persconferentie is dus erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:37
LZ86 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Gaat knoerthard. Bij ons echt alle collegas die op wintersport zijn geweest besmet teruggekomen. Bizar.
Bij mijn vrouw op het werk ook. Begin dit jaar iemand hoestend en proestend op het werk maar "dat" kon het niet zijn. Wel dus en het gaat als een lopend vuurtje. Op een relatief kleine locatie zijn er acht thuis/uitgevallen vandaag en dat aantal is redelijk constant de afgelopen anderhalve week.
De ene komt hersteld terug, de volgende meldt zich af. Zowel gevaccineerd als niet gevaccineerd als wel en niet geboosterd.
Vanmorgen m'n vrouw ook positief op zelftest dus geen avonddiensten dit weekend en GGD test kan pas morgenavond half tien (dat wil de werkgever graag)
Klachten die ze nu heeft zijn flinke keelpijn, vlagen van misselijkheid en ze is zo schor dat ze niet te verstaan is.
Bewoners worden voor de zoveelste keer massaal getest en eventuele besmette mensen worden "opgesloten" in de eigen kamer. Personeel met één of meer besmette mensen op de afdeling mag niet meer bijspringen op andere afdelingen en verplegen/verzorgen gaat met schort, handschoenen, mondmasker en spatscherm. Allemaal eenmalig gebruik dus aantrekken zodra je een besmette persoon gaat helpen en direct daarna weer uittrekken plus weggooien. Meen dat weggooien ook inhoudt dat het apart in zakken gaat en apart afgevoerd wordt.

Hier in huis is het nu ook 1,5 meter en ze slaapt op de bank. Wat mij betreft zinloos en er is waarschijnlijk geen ontkomen aan voor mij maar ze staat er op en ik ben meer van pick your battle dus laat maar lekker gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:02

bert pit

asdasd

hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Kan me er ook weinig bij voorstellen: het was extreem rustig op en buiten de piste. Hotel en restaurant was geplaceerd, in de Nederlandse supermarkt komen mensen veel dichterbij.

Extreem besmettelijk virus, doe je niet zoveel aan blijkbaar.
Mijn zoon was met 5 vrienden in Frankrijk op Wintersport 1e week januari. Bij thuiskomst 5 X corona. Twee zussen waren ook daar met z'n vijven: ook vier corona gevallen. Degenen die niet ziek werden waren geboost.

Mijn vrouw en ik zijn ook een weekje op wintersport geweest (ook geboost): nergens last van. Al moet ik wel zeggen dat je het daar makkelijk kunt oplopen. Het gekuch en gehoest hoorde je overal. En niet alle Fransen nemen de regels in acht.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:57
LZ86 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Gaat knoerthard. Bij ons echt alle collegas die op wintersport zijn geweest besmet teruggekomen. Bizar.
Bij ons juist andersom.

Met een paar vrienden een paar dagen naar Oostenrijk geweest en van tevoren rekening gehouden met de voorveronderstelling dat we besmet terug zouden komen.

Realiteit: meerdere gezinsleden in Nederland zijn de afgelopen dagen besmet geraakt, van de reizigers (inmiddels terug) voor zo ver we nu kunnen nagaan helemaal niemand.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-10 13:54
Tweak_ers schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:03:
[...]

De eerste 6 maanden van het leven van mijn zoon, was ik zo gaar op de weg. Gebroken nachten na gebroken nachten na gebroken nachten zijn echt killing.

Ook de reden dat ik in een file met gesloten ogen tegen een voorganger aanreed.

Dus iedere ouder maar 6 maanden verlof geven? 😜
Kennen ze geen ouderschapsverlof in Nederland? :-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
Nou ik zag inderdaad hetzelfde. Stond ze een paar maanden geleden met stoom uit dur oren stampvoetend 1 (één) onderzoek naar boven te halen. Hoe het kon dat we niet iedereen overal mondkapjes verplichtten want dat onderzoek had aangetoond dat dit weet ik veel 50% of 75% scheelde in opnames ofzo en we dan direct uit de crisis waren. En nu wil men betere mondkapjes en is het schandalig. Dit is echt puur hoe een partij als de PVV werkt. Gewoon tegen alles zijn. Het is echt om je kapot te schamen.
Over kapot schamen gesproken. Die knuft van Forum. Gadverdamme zeg. Dat dit nog toegelaten wordt in een kamer. Je schaamt je toch kapot als je dit tekeer ziet gaan. Maar wat ik zo jammer vind is dat niemand hem goed op zijn plek zet. Dat kon bijv Klaas Dijkhof wel eens leuk doen. Aan de andere kant, iemand met zo'n plaat voor de kop daar kan je echt helemaal niets mee.

Ook mooi om te zien dat de altijd verontwaardigde van Hage ook meerdere keren eens goed werd gecorrigeerd. En hij droop als met de staart tussen de benen want je zag gewoon dat hij nu ook inzag dat hij gewoon niet op kan tegen kuipers op medisch gebied.
En wat dan jammer is, door de manier hoe hij zich opstelt krijg je gewoon niets voor elkaar. Ik begrijp zijn verzoek namelijk wel dat je wilt weten of je door of met Corona in het ziekenhuis ligt en dit verdient gewoon wel een goede uitleg waarom wel of niet. Maar doordat hij zo verwijtend in de wedstrijd staat heeft men gewoon geen zin hier in.
Zelfde met Sylvana Simons. Altijd het slachtoffer. En ze doet zo haar best om eloquent over te komen maar het is vooral een hoop niets zeggen en dan ergens een vage vraag die niemand snapt. Ook hier weer jammer dat ze niet op een normale manier kan vragen of er aub gekeken kan worden of er andere manieren zijn om ventilatie op scholen op te schroeven.
En dan BBW.....Daar moet alles 5x voor herhaald worden voor dat die iets begrijpt zeg (al had ze wel een mooie verduidelijking mbt de binaire testen, daar had Kuipers iets meer moeten zeggen maarja hij kan ook niet teveel in de detail gaan en wellicht moeten 2e kamer leden dit ook gewoon weten).

Maar goed zo ingewikkeld is het niet. De besmettingen lopen op. Het is nog niet helemaal duidelijk wat dit met de ziekenhuizen gaan doen maar de vooruitzichten zijn gunstig waardoor versoepelen kan. Probleem is dat dit weer voor meer besmettingen zorgt en dat juist weer in andere sectoren (ook zorg zoals bijv wijkverpleging) weer voor infarcten kan zorgen. Laat staan andere gebieden waar iedereen ziek is (onderwijs, essentiële winkelpersoneel etc). Dus we kunnen wel roepen laat alles lekker los maar dat zorgt weer voor andere problemen. Je kan natuurlijk zeggen dat iedereen gewoon lekker aan het werk moet gaan als ze zich wat ziekjes voelen maar dat lijkt me nou ook niet echt een wenselijke situatie. Al voor Corona is dat een discutabel iets waar jij aan het werken bent en je collega zit tegenover je te snotteren en te niezen. Dat is toch ook niet normaal en gewenst.
Uiteraard hoop ik dat versoepelingen mogelijk zijn in horeca en cultuur etc. En over 3 weken "alles" weer open kan. En zou er niet verkeerd tegen over staan als ze bijv bij evenementen waar meer dan 500 mensen samen komen bijv (dus ook voetbalwedstrijden) een TestenVoorToegang PCR test vragen. We gaan het zien

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:48
bert pit schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:55:
[...]
Mijn vrouw en ik zijn ook een weekje op wintersport geweest (ook geboost): nergens last van. Al moet ik wel zeggen dat je het daar makkelijk kunt oplopen. Het gekuch en gehoest hoorde je overal. En niet alle Fransen nemen de regels in acht.
Dat is in Nederland ook zo. Hier zijn ook veel mensen die afstand en mondkap niet hanteren. Dus om te stellen dat reizen an sich besmettingen oplevert en thuisblijven niet, gaat niet op. Het gaat om het hanteren van de basisregels. Als een land qua variant en besmettingen gelijkwaardig is, moet reizen (met de auto) m.i. gewoon kunnen. Alleen houd je dan wel aan de basisregels en regels daar. En mijd drukke tijdstippen/plekken.

Edit: Deze opmerking is algemeen bedoeld en niet als reactie op de vakantie van de quote. Maar je ziet erg vaak overal op internet een wijzend vingertje inzake reizen. Alsof je een misdadiger bent als je gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door martwoutnl op 21-01-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ze wilde dat er meer aan ventilatie wordt gedaan in de scholen. Daarvoor verwees ze naar het rapport van het RIVM.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30
eric.1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Niveautje hoor.
Jullie leggen het ook gewoon veel te moeilijk uit. Agema is PVV en die zijn gewoon tegen. Eerst waren er geen mondkapjes, en aangezien je tegen bent moeten er mondkapjes komen. Nu zijn er wel mondkapjes, maar je bent nog steeds tegen, dus moeten ze weg.
Heel eerlijk gezegd is zij juist een van de weinigen die echt consequent is :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
martwoutnl schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:12:
[...]
Dat is in Nederland ook zo. Hier zijn ook veel mensen die afstand en mondkap niet hanteren. Dus om te stellen dat reizen an sich besmettingen oplevert en thuisblijven niet, gaat niet op. Het gaat om het hanteren van de basisregels. Als een land qua variant en besmettingen gelijkwaardig is, moet reizen (met de auto) m.i. gewoon kunnen. Alleen houd je dan wel aan de basisregels en regels daar. En mijd drukke tijdstippen/plekken.
Maar bij op vakantie gaan hoort vrijheid, dus vooral dat laatste wordt zelden gedaan. Het is over het algemeen niet zo dat je het in het buitenland makkelijker krijgt, maar het gedrag is juist meestal anders waardoor de kans op besmettingen enorm toeneemt. En dat zie je ook iedere keer in de cijfers.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Maar bij op vakantie gaan hoort vrijheid, dus vooral dat laatste wordt zelden gedaan. Het is over het algemeen niet zo dat je het in het buitenland makkelijker krijgt, maar het gedrag is juist meestal anders waardoor de kans op besmettingen enorm toeneemt. En dat zie je ook iedere keer in de cijfers.
Dat klopt. En dat is iets wat je altijd wel bewust moet zijn. Ik ben afgelopen zomer in Frankrijk geweest maar heb de vrijheid wel tussen de basisregels gehouden. Wel op stap gaan voor b.v. een kop koffie aan de boulevard maar wel mondkap en afstand. En als iemand dichterbij dreigt te komen, maak ik een stap opzij. Vergelijkbaar als ik hier doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 21:56
martijn_tje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:29:
[...]

Ik zit nu ook thuis met corona. Eerst zondag ochtend een positieve zelftest gedaan, daarna zondag middag een positieve GGDtest. De klachten waren de eerste 2-3 dagen hoofdpijn, verhoging en snot. Sinds gisteren (woensdag) heb ik alleen nog een verstopte neus.

Het is een risico afweging die heel lastig zelf te maken is. Ik heb ook altijd door gelopen met alles inc bronchitus, 2 gebroken tenen enz... Maar mijn werkgever heeft er niks aan als ik 2 dagen te vroeg op mijn werk verschijn en er daardoor meerdere collega's minimaal een week lang uitgeschakeld zijn.

Mijn werkgever heeft mij verzocht om iniedergeval niet voor maandag op kantoor te komen.
Het ging niet zo zeer over Corona nu.
De opmerking was, dat mensen nu sneller thuis moeten blijven als ze ziek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Jullie leggen het ook gewoon veel te moeilijk uit. Agema is PVV en die zijn gewoon tegen. Eerst waren er geen mondkapjes, en aangezien je tegen bent moeten er mondkapjes komen. Nu zijn er wel mondkapjes, maar je bent nog steeds tegen, dus moeten ze weg.
Heel eerlijk gezegd is zij juist een van de weinigen die echt consequent is :+
Het lijkt meer de Russische maskirovka tactiek.

Je roept gewoon alles, maar wel met nadruk op wat nu tegen is, en dan laat je de facebook groepen zelf de quote uitzoeken die ze bevalt zodat ze daar mee weg kunnen lopen.
Je roept gewoon voor, tegen en misschien. dan spreek je 3 doelgroepen tegelijk aan :)

Het blijft een bijzonder fenomeen, als de regering zoiets doet, worden ze meteen neergezet als draaikonten :P

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
martwoutnl schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:50:
[...]

Dat klopt. En dat is iets wat je altijd wel bewust moet zijn. Ik ben afgelopen zomer in Frankrijk geweest maar heb de vrijheid wel tussen de basisregels gehouden. Wel op stap gaan voor b.v. een kop koffie aan de boulevard maar wel mondkap en afstand. En als iemand dichterbij dreigt te komen, maak ik een stap opzij. Vergelijkbaar als ik hier doe.
Vakantie bevat twee risico's: reizen en gedrag.

Reizen is vooral een risico als je dat doet tussen gebieden met een sterk verschillende incidentie, of met andere varianten van het virus. Op dit moment is dat eigenlijk geen factor, overal is een hoge incidentie en overal is het omicron.

Resteert het gedrag. Ik denk dat veel mensen op vakantie wat makkelijker besmettingsrisico's nemen. Een skipiste is corona-veilig. Een skihut niet.

Vorig jaar ben ik een aantal keren de lockdown ontvlucht en heb ik veel tijd doorgebracht in Luxemburg en Zweden. Infecties van al die reizen: 0. Gewoon door geen dingen te doen die je in Nederland in een periode met hoge incidentie ook niet zou doen.

Later in het jaar wel het hele gezin positief, maar die infectie werd gewoon via de school van de kleine geleverd.

----

Een paar getallen van vandaag:

* 67,448 new cases and 33 new deaths in Belgium

Opgeschaald naar bevolkingsomvang zou dat >100k in Nederland betekenen. Ik denk dat ze daar wat meer testen en daardoor de ration besmettingen/positieve tests iets lager ligt. Maar dan nog, de R-waarde moet wel rap omlaag gaan duiken met zulke aantallen. Ben benieuwd hoe hoog de piek uiteindelijk komt te liggen. Dat geeft een beetje perspectief voor NL.

* 68,513 new cases and 8 new deaths in Israel

Dat is het land van de vooruitziende blik, snelle roll-out van vaccinaties en soms heel strenge maatregelen. De bevolking bedraagt ongeveer de helft van NL.

Ook daar een nadrukkelijke shift in ficus van besmettingen naar de gevolgen van quarantaine:
(https://www.timesofisrael...hoolkids-wont-quarantine/)
Meanwhile, Prime Minister Naftali Bennett announced Thursday that mandatory quarantine for schoolchildren who were exposed to coronavirus carriers would be scrapped entirely.
* 37,987 new cases and 15 new deaths in Denmark

Een van de landen waarvan we dachten dat het voorliep qua omicron-golf. Cijfers begonnen daar significant te stijgen rondom sinterklaas, leken omstreeks 5-1 een piek te bereiken (+- 18.000 per dag, opgeschaald naar NL bevolkingsomvang 55k). En recent toch weer een nieuwe piek met ongekend hoge getallen.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 21-01-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
gekkie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Ja en nee, in eerste instantie was dat het antwoord, maar op de wat verduidelijkende interruptie van Pouw-verweij, kwam wel iets meer verduidelijking. Geparafraseerd en wat meer uitgebreidt:

Wil je dat de zorg bij opname, gedurende een opname, na een opname ter correctie, z'n hoofd gaat breken over de vraag voor hoeveel procent een patient nou met of door covid is behandeld ?
Is wat medicatie ter verzachting van covid verschijnselen dan 25% covid patient, zuurstoftoediening 50% ?
Wat als dat gedurende de week verandert, moeten we dan correcties gaan toepassen zoals het RIVM poogt ? Kortom geeft het wel werkelijk verduidelijking of eigenlijk nog meer mist en tegen welke extra werklast ?

En vervolgens, is dat proportioneel met het potentiele nut, voor de zorg zelf lijkt die er voorlopig marginaal te zijn omdat voorlopig die patiënten ook als covid patiënt behandeld worden of daar in ieder geval voor een groot deel dezelfde handelingen en zorglast mee gemoeid zijn.
Uiteraard is de zorglast in zoverre hetzelfde dat die patiënten ook op de cohort komen, dat is ook niet mijn punt. Het punt is dat die patiënten sowieso in het ziekenhuis terecht kwamen, Covid of geen Covid.
Voor het beleid maakt dit wel degelijk uit. Er is een verschil tussen het effect van het virus als er (random voorbeeld) dagelijks 200 mensen opgenomen worden vanwege Covid of 100 mensen vanwege Covid en 100 mensen die een nieuwe heup moeten hebben en ook nog eens positief testen op Covid maar daar verder geen last van hebben. Uiteraard snap ik dat 100 mensen die een nieuwe heup moeten krijgen minder last op de zorg leggen dan 100 mensen die een nieuwe heup moeten en positief getest zijn.
En ik snap dat het niet simpel is, we worden in dit land aan alle kanten overspoeld met administratieve taken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Uiteraard is de zorglast in zoverre hetzelfde dat die patiënten ook op de cohort komen, dat is ook niet mijn punt. Het punt is dat die patiënten sowieso in het ziekenhuis terecht kwamen, Covid of geen Covid.
Voor het beleid maakt dit wel degelijk uit. Er is een verschil tussen het effect van het virus als er (random voorbeeld) dagelijks 200 mensen opgenomen worden vanwege Covid of 100 mensen vanwege Covid en 100 mensen die een nieuwe heup moeten hebben en ook nog eens positief testen op Covid maar daar verder geen last van hebben. Uiteraard snap ik dat 100 mensen die een nieuwe heup moeten krijgen minder last op de zorg leggen dan 100 mensen die een nieuwe heup moeten en positief getest zijn.
En ik snap dat het niet simpel is, we worden in dit land aan alle kanten overspoeld met administratieve taken.
Het lastige van de ziekenhuizen is dat de "laat maar gaan" optie riskant is vanwege de sterke concentratie van zwakke en zieke mensen. Op scholen kunnen we voor mijn part stoppen om rekening te houden met corona, gaat vanzelf over na een aantal weken.

In ziekenhuizen lijkt me dat niet verstandig. Ik vraag me wel af of het misschien kan helpen om ziekenhuizen met en zodner corona te scheiden. Als een heel ziekenhuis een "cohort" is, zou dat makkelijker of efficienten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Het lastige van de ziekenhuizen is dat de "laat maar gaan" optie riskant is vanwege de sterke concentratie van zwakke en zieke mensen. Op scholen kunnen we voor mijn part stoppen om rekening te houden met corona, gaat vanzelf over na een aantal weken.

In ziekenhuizen lijkt me dat niet verstandig. Ik vraag me wel af of het misschien kan helpen om ziekenhuizen met en zodner corona te scheiden. Als een heel ziekenhuis een "cohort" is, zou dat makkelijker of efficienten werken?
Het is sowieso lastig, en vervelend, en slopend voor de zorg. Praktisch zit er aan elke Covid-positieve extra werk. Dat ontken ik ook niet. Mijn punt is puur gericht op aantallen patiënten. Pietje voor een nieuwe heup kwam sowieso in het ziekenhuis. Jantje alleen vanwege Covid, die zou zonder Covid daar niet gekomen zijn. Toch staan ze beiden in de cijfers die gebruikt worden bij het bepalen van het beleid, en dat vind ik krom, want nogmaals: Pietje kwam sowieso naar het ziekenhuis.
Stel je voor dat morgen de horeca open gaat, en het kabinet na een week besluit de boel weer dicht te gooien, want er zijn 2000 mensen met Covid opgenomen in de ziekenhuizen. Dat snap ik als ze vanwege Covid in het ziekenhuis komen, maar als ze daar voor een nieuwe heup komen en daarnaast positief testen is het een heel ander verhaal.
Ik was het zowaar een keer met Van Haga eens, ik heb er slecht van geslapen.
Ik ben me er van bewust dat het praktisch lastig is, en dat het makkelijk roepen van de zijlijn is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:46
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:22:
Het probleem is dat het model inherent onbetrouwbaar wordt: die kortere ligduur is dat een direct gevolg van Omikron of gaat de helft binnen een dag weer weg omdat ze inderdaad een gebroken been hebben? Als hypothetisch 100% van de opnames met corona ipv door corona is wat is dan de baseline, er zullen altijd mensen opgenomen worden of het nu met Omikron of een normale verkoudheid is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het goede over met of door covid in het ziekenhuis zit simpelweg in de logistieke afrondingsverschillen. 1 covid patiënt houdt een kamer van vier bezet en je verliest drie bedden. 19 covid patiënten houden een gang van 24 bezet en je verliest 5 bedden.
Heb je 19 covid patienten die specialistische zorg nodig hebben dan heb je op meerdere afdelingen waar ze thuis horen een afrondingsverschil en moet je per afdeling personeel vrij houden of ze voor elk wissewasje volledig omkleden.
Als je de patiënten centraal plaatst heb je mogelijk minder afrondingsverschillen(tenzij je van de 600 bedden slechts 123 bezet hebt...) echter moet je dan met flexibel personeel gaan werken. Waar je de ene week tientallen botbreuken hebt omdat alle corona-schaatsers zich bij je melden zit je een week later met 24 blinde darm ontstekingen om maar een dwarsstraat te noemen.
Nu los je dat op door patienten over het land te verspreiden, als dat al niet op natuurlijke wijze gebeurd, met een centraal covid hospitaal moet je dat oplossen door van meerdere ziekenhuizen uit het land tijdelijk een kleikabouter te lenen die een week lang wat benen en armen in gaan metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij gebrek aan een gescheiden registratie lopen die twee ligdag-effecten door elkaar heen.

Internationaal is er vaak wel sprake van gescheiden registratie en ook daar werd een forse afname van de ligdagen geobserveerd. Geheel in lijn met het beeld dat patienten minder ziek zijn en minder vaak naar de IC hoeven.

RIVM modelleert nog geen kortere ligduur afaik. Die lijken de afname in ligdagen aan de "bijvangst" (gebroken been, toevallig corona) toe te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Breaking: GGD: Quarantaine voor scholier doet meer kwaad dan goed

Ik schrok gisteren ook van de aantallen kinderen die thuis zitten en de onbedoelde omvang van deze "schoolsluiting" in verhouding met de officiele schoolsluiting waartoe we heel terughoudend en voorzichtig met 1 a 2 weken besloten. Ik denk dat we geen keuze hebben dan het op scholen te laten rondgaan. Bij tieners verwacht ik dat de incidentie binnen 1 week piekt, bij kinderen binnen 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:59:
Ik denk dat we geen keuze hebben dan het op scholen te laten rondgaan.
Klopt, maar de GGD heeft gelijk. Die regels moeten anders (soepeler). En per direct. Zoals het nu gaat is het niet meer houdbaar. Ik hoor al verhalen van hele scholen die dicht gaan omdat er letterlijk honderden besmettingen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 21-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 21-10 12:15
RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Klopt, maar de GGD heeft gelijk. Die regels moeten anders (soepeler). En per direct.
Inderdaad, laat het gewoon doorwaaien op die scholen zodat we er sneller vanaf zijn in plaats van dit gemodder.
Dan is het even een paar weken druk qua positieve tests, maar dan kan de school gewoon normaal door daarna doormiddel van groepsimmuniteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:26
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:51:
Bij gebrek aan een gescheiden registratie lopen die twee ligdag-effecten door elkaar heen.

Internationaal is er vaak wel sprake van gescheiden registratie en ook daar werd een forse afname van de ligdagen geobserveerd. Geheel in lijn met het beeld dat patienten minder ziek zijn en minder vaak naar de IC hoeven.

RIVM modelleert nog geen kortere ligduur afaik. Die lijken de afname in ligdagen aan de "bijvangst" (gebroken been, toevallig corona) toe te schrijven.
Gisteren mailtje van de klas van mijn dochtertje uit groep 1 dat er een besmetting is en zojuist as we speak een mailtje van de klas van mijn zoon uit groep 4 met dezelfde boodschap. Als ik dan lees dat al een kwart van de klassen thuis zit lijkt het hier nog relatief mee te vallen maar je weet wat er volgende week gaat gebeuren.

Ben benieuwd wat het OMT gaat doen, gewoon loslaten want het hek is van de dam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
FabianGTI schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:07:
[...]

Inderdaad, laat het gewoon doorwaaien op die scholen zodat we er sneller vanaf zijn in plaats van dit gemodder.
Dan is het even een paar weken druk qua positieve tests, maar dan kan de school gewoon normaal door daarna doormiddel van groepsimmuniteit.
En dan kan de rest van het land op slot aangezien al die kinderen, waar de aantallen dan explosief stijgen, ook hun ouders aansteken en het een lawine wordt van besmettingen buiten de scholen om. Verschillende andere sectoren plat komen te liggen (en scholen wellicht ook want leraren gaan er dan ook aan geloven) omdat al het personeel daar ziek is.. Het spreiden van aantallen en besmettingen concept is blijkbaar nog steeds een vrij lastig iets
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:09:
Daar komt nog iets bij:

* Als je 5 besmettingen hebt en 100 kinderen naar huis stuurt. kun je 95 besmettingen voorkomen.
* Als je 75 besmettingen hebt (waarvan 25-40 vastgesteld en de anderen nog niet), dan kun je nog maar 25 besmettingen voorkomen.

We zitten momenteel dichter bij scenario B. Dat betekent dat het nut van de quarantaine beperkt is.

De trade-off tussen nut en schade valt anders uit.
Heb je daar concrete cijfers van? Of is dit hoe je ongeveer denkt dat het zit met de natte vinger

Mee eens dat er een trade off scenario is. Wat dit precies is is dan weer lastig te bepalen. Maar heb het idee dat jou getallen vrij extreem overtrokken zijn. Maar dat gaan we zo van je horen dan en wellicht moet ik mijn beeld bijstellen.
RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Door je gebruik van het woord 'lawine' werd ik weer getriggered door gisteravond toen ik reageerde op iemand z'n wintersportverhaal (sorry about that :P ). Zolang er nog massal gewintersport wordt en ik hier enkele anekdotes lees dat het dus massaal mee naar huis wordt genomen maken de scholen openhouden wat mij betreft niet uit.

Iemand uit de groep van mijn kind zei 'beter ervan genezen dan voorkomen' en daar vond ik wel wat in zitten.
En ook dit. Heb je daar concrete getallen van. Of is dit meer onderbuik. Wat is massaal wintersporten. Hoeveel positieven gevallen zijn dit. Hoe steekt dit af tegen besmettingen onder kinderen op school. En waarom zou het een niet mogen omdat het ergens anders slecht gaat. Dat is natuurlijk een drogreden. We gaan niets doen aan de luchtvaartvervuiling want de vleesproductie zorgt voor meer CO2

[ Voor 74% gewijzigd door thewizard2006 op 21-01-2022 10:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Daar komt nog iets bij:

* Als je 5 besmettingen hebt en 100 kinderen naar huis stuurt. kun je 95 besmettingen voorkomen.
* Als je 75 besmettingen hebt (waarvan 25-40 vastgesteld en de anderen nog niet), dan kun je nog maar 25 besmettingen voorkomen.

We zitten momenteel dichter bij scenario B. Dat betekent dat het nut van de quarantaine beperkt is.

De trade-off tussen nut en schade valt anders uit.

NB deze cijfers zijn overdreven. Het gaat erom om een punt te maken van afnemende waarde van quarantaine bij toenemende incidentie.

Je moet kijken naar het aantal infecties dat je kan voorkomen door een klas naar huis te sturen. Dat neemt af naarmate er meer kinderen positief zijn of al besmet geweest zijn in deze golf.

[ Voor 28% gewijzigd door t_captain op 21-01-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:08:
[...]

En dan kan de rest van het land op slot aangezien al die kinderen, waar de aantallen dan explosief stijgen, ook hun ouders aansteken en het een lawine wordt van besmettingen buiten de scholen om. Het verspreiden concept is blijkbaar nog steeds een vrij lastig iets
Door je gebruik van het woord 'lawine' werd ik weer getriggered door gisteravond toen ik reageerde op iemand z'n wintersportverhaal (sorry about that :P ). Zolang er nog massal gewintersport wordt en ik hier enkele anekdotes lees dat het dus massaal mee naar huis wordt genomen maken de scholen openhouden wat mij betreft niet uit en zou ik letterlijk willen zeggen "even doorbijten". Dan moet de horeca en cultuur nog maar even wachten als dat nodig is.

Iemand uit de groep van mijn kind zei 'beter ervan genezen dan voorkomen' en daar vond ik wel wat in zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 21-01-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42

Crazy D

I think we should take a look.

jadjong schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:48:
Het goede over met of door covid in het ziekenhuis zit simpelweg in de logistieke afrondingsverschillen. 1 covid patiënt houdt een kamer van vier bezet en je verliest drie bedden. 19 covid patiënten houden een gang van 24 bezet en je verliest 5 bedden.
Dat hangt dus van het ziekenhuis af (en misschien ook wel van de ernst van de situatie ?).
Heb je 19 covid patienten die specialistische zorg nodig hebben dan heb je op meerdere afdelingen waar ze thuis horen een afrondingsverschil en moet je per afdeling personeel vrij houden of ze voor elk wissewasje volledig omkleden.
Als je de patiënten centraal plaatst heb je mogelijk minder afrondingsverschillen(tenzij je van de 600 bedden slechts 123 bezet hebt...) echter moet je dan met flexibel personeel gaan werken. Waar je de ene week tientallen botbreuken hebt omdat alle corona-schaatsers zich bij je melden zit je een week later met 24 blinde darm ontstekingen om maar een dwarsstraat te noemen.
Nu los je dat op door patienten over het land te verspreiden, als dat al niet op natuurlijke wijze gebeurd, met een centraal covid hospitaal moet je dat oplossen door van meerdere ziekenhuizen uit het land tijdelijk een kleikabouter te lenen die een week lang wat benen en armen in gaan metselen.
Dat maakt het qua planning en logistiek natuurlijk wel flink lastig. En je kunt moeilijk per 'aandoening' 1 ziekenhuis aanwijzen waar dan alle covid patiënten heen moeten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als we kiezen (en dat lijken we te gaan doen) om de corona vrijelijk te laten rondgaan op scholen, dan zullen de besmettingen fors oplopen. Samen met de andere versoepelingen verwacht ik dat we ongeveer een factor 2.5 a 3 hoger gaan dan nu.

De ziekenhuisopnames zouden volgens mijn model kunnen oplopen tot 350 per dag. RIVM gaat dwarsliggen want die tellen nog steeds de delta ligdagen. Maar RIVM moet sosieso wat bijstellen aan hun model voordat we dat weer serieus kunnen nemen.

Uitgaande van de omiron ligdagen (realistisch ... pessimistisch geschat) kom je op een piek van 1000 ... 1800 bedden uit op de verpleegafdeling plus 150 ... 300 IC.

Het is niet niets, maar gegeven de zware belangen buiten de zorg denk ik dat we deze klap moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:16:
Als we kiezen (en dat lijken we te gaan doen) om de corona vrijelijk te laten rondgaan op scholen, dan zullen de besmettingen fors oplopen. Samen met de andere versoepelingen verwacht ik dat we ongeveer een factor 2.5 a 3 hoger gaan dan nu.

De ziekenhuisopnames zouden volgens mijn model kunnen oplopen tot 350 per dag. RIVM gaat dwarsliggen want die tellen nog steeds de delta ligdagen. Maar RIVM moet sosieso wat bijstellen aan hun model voordat we dat weer serieus kunnen nemen.

Uitgaande van de omiron ligdagen (realistisch ... pessimistisch geschat) kom je op een piek van 1000 ... 1800 bedden uit op de verpleegafdeling plus 150 ... 300 IC.

Het is niet niets, maar gegeven de zware belangen buiten de zorg denk ik dat we deze klap moeten nemen.
Ik las ook dat de verwachting is dat, als we deze klap nu nemen, het virus dermate is rondgegaan dat er een semi-immuniteit gaat ontstaan die ervoor zorgt dat de volgende golf pas ergens in de herfst verwacht kan worden.

Begint dan steeds meer op endemisch te lijken en dan kunnen we hopelijk toch minimaal een half jaar 'terug naar normaal'. :)F

*Edit: hier te lezen https://nos.nl/artikel/24...mee-het-eindspel-begonnen

[ Voor 5% gewijzigd door Emgeebee op 21-01-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het virus vrij laten rondgaan onder kinderen was altijd not done omdat daarmee dan weer de ouders/grootouders besmet zouden worden.

Nu met Omikron zegt het RIVM nog onzeker te zijn over een flink aantal zaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/ec8a9485e95cf677ba4d21a330ef96453d63b142/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FvHKctvJ6%2Fscreenshot-223.png

Moet je niet eerst een gedegen antwoord op die vragen hebben voor je besluit tot zo'n wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Mijn punt is puur gericht op aantallen patiënten. Pietje voor een nieuwe heup kwam sowieso in het ziekenhuis. Jantje alleen vanwege Covid, die zou zonder Covid daar niet gekomen zijn. Toch staan ze beiden in de cijfers die gebruikt worden bij het bepalen van het beleid, en dat vind ik krom, want nogmaals: Pietje kwam sowieso naar het ziekenhuis.
Ik had ook eerder van dat dit krom is maar na het lezen van de uitleg hier snap ik wel waarom een patiënt met Corona wordt meegeteld (i.v.m. capaciteit ziekenhuis die daalt omdat meer mensen deze patiënt moeten helpen). Ik denk dat het verstandigste is dat ze de cijfers overal gaan splitsen. Zoveel door Corona en zoveel met Corona. Dan houd je het zuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-10 19:00
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:16:

Wat ik niet 1,2,3 kan terugvinden over jouw modellen is of je hier bij uitgaat van de huidige maatregelen.

Want als dat zo is, dan is de ruimte om te versoepelen toch beperkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

martwoutnl schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Ik had ook eerder van dat dit krom is maar na het lezen van de uitleg hier snap ik wel waarom een patiënt met Corona wordt meegeteld (i.v.m. capaciteit ziekenhuis die daalt omdat meer mensen deze patiënt moeten helpen). Ik denk dat het verstandigste is dat ze de cijfers overal gaan splitsen. Zoveel door Corona en zoveel met Corona. Dan houd je het zuiver.
Interessant is om te weten of de ligdagen van een gebroken-heup-patient-met-corona ook meetelt in de ligdagen waar de RIVM corona modellen mee rekenen. Want dat moet wel gesplitst worden.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
thewizard2006 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:08:
[...]

[...]

Heb je daar concrete cijfers van? Of is dit hoe je ongeveer denkt dat het zit met de natte vinger

Mee eens dat er een trade off scenario is. Wat dit precies is is dan weer lastig te bepalen. Maar heb het idee dat jou getallen vrij extreem overtrokken zijn. Maar dat gaan we zo van je horen dan en wellicht moet ik mijn beeld bijstellen.

[...]
Incidentie van positieve tests in de betreffende leeftijdsgroepen ligt ongeveer 75% boven het landelijk gemiddelde. Daar moeten twee correcties overheen:

1. jonge mensen zijn vaak asymptomatisch en hebben dus in werkelijkheid veel meer infecties dan positieve tests suggereren. Dat geldt voor de hele bevolking, maar extra sterk bij de jeugd.
2. positieve tests lopen achter op besmettingen. De algemene incidentie is nog stijgend (ik vrewacht dat RIVM vanmiddag een R-waarde omstreeks 1.08 zal publiceren) en ook de verhoudingen tussen de incidentie in de betreffende leeftijdsgroepen en de hele populatie is sterk stijgend. Conservatief geschat verwacht ik dat de verhouding in incidentie positieve tests (0-19 jaar / hele bevolking) oploopt van 1.75 naar 2.6.

Als ik die effecten samen in de rekenmachine stop, dan denk ik dat we op besmettingsdatum 21-1 (vandaag) een incidentie onder de hele bevolking van 630 en onder kinderen en tieners van 1700 (waarvan je ongeveer 1/3e deel in de positieve tests zult terugzien).

1700 op 100.000, per dag. Als iemand een weekje positief is dan zou je landelijk 12% hebben. Nou gaan niet alle kinderen corona krijgen. Ze hebben gemiddeld een sterk immuunsysteem en vaak ook al eerdere immunisaties meegemaakt. Ik zie ruimte voor een verviervoudiging onder de kinderen.

Wat er ook gaat gebeuren, is dat de verhouding tussen jong en oud in de leeftijdsverdeling in de besmettingen nog wat jonger wordt dan hij al was. Dat heeft een stevige en eerder geobserveerde invloed op de verhouding ziekenhuisopnames/positieve tests. Die kanteling had ik nog niet meegenomen in mijn prognose van 1000 ... 1800 bedden.

Daardoor schat ik in dat we deze golf kunnen handlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:22:
Het virus vrij laten rondgaan onder kinderen was altijd not done omdat daarmee dan weer de ouders/grootouders besmet zouden worden.

[Afbeelding]

Moet je niet eerst een gedegen antwoord op die vragen hebben voor je besluit tot zo'n wijziging?
Bij kinderen is het relatief makkelijker om een wijziging terug te draaien, die kun je simpelweg vertellen of ze wel of niet naar school mogen of thuis moeten blijven. Mochten de cijfers alsnog exploderen kun je de quarantaine-regels weer aanpassen.
Ouders kan wel een probleem worden. Het is lastig om je kinderen naar school te brengen als je in isolatie/quarantaine zit.
Grootouders moeten zich ook maar eens een keer achter de oren krabben wat er nu echt belangrijk is voor hun kleinkinderen. Kinderen van school houden omdat oma ze anders niet kan knuffelen?
Het gedegen antwoord van het RIVM op hun eigen vragen verwacht ik ergens in maart. Naar andere landen kijken lijken ze vooral in het negatieve te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
thewizard2006 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:06:
[...]
Nou ik zag inderdaad hetzelfde. Stond ze een paar maanden geleden met stoom uit dur oren stampvoetend 1 (één) onderzoek naar boven te halen. Hoe het kon dat we niet iedereen overal mondkapjes verplichtten want dat onderzoek had aangetoond dat dit weet ik veel 50% of 75% scheelde in opnames ofzo en we dan direct uit de crisis waren. En nu wil men betere mondkapjes en is het schandalig. Dit is echt puur hoe een partij als de PVV werkt. Gewoon tegen alles zijn. Het is echt om je kapot te schamen.
Over kapot schamen gesproken. Die knuft van Forum. Gadverdamme zeg. Dat dit nog toegelaten wordt in een kamer. Je schaamt je toch kapot als je dit tekeer ziet gaan. Maar wat ik zo jammer vind is dat niemand hem goed op zijn plek zet. Dat kon bijv Klaas Dijkhof wel eens leuk doen. Aan de andere kant, iemand met zo'n plaat voor de kop daar kan je echt helemaal niets mee.
Negeren, zeker voor wat betreft de delen buiten de kamer is het enige wat er op zit.
Die lui van FvD (en soms ook Wilders en van Haga), krijgen beduidend meer spreektijd dan ze toe zou kunnen komen, doordat andere kamerleden iedere keer weer gaan vragen naar de al bekende weg, wat iedere keer de FvD'er in kwestie in staat stelt om een minuten durende monoloog af te steken met de meest beroerde retoriek, maarja daar was toch naar gevraagd ? Probeer het niet te doen, bovendien gun je het vervolgens ook de media om dit als zo ongeveer enige soundbite knipsel van zo'n debat als de samenvatting te geven en ook die nemen dat gretig aan.
Ook mooi om te zien dat de altijd verontwaardigde van Hage ook meerdere keren eens goed werd gecorrigeerd. En hij droop als met de staart tussen de benen want je zag gewoon dat hij nu ook inzag dat hij gewoon niet op kan tegen kuipers op medisch gebied.
En wat dan jammer is, door de manier hoe hij zich opstelt krijg je gewoon niets voor elkaar. Ik begrijp zijn verzoek namelijk wel dat je wilt weten of je door of met Corona in het ziekenhuis ligt en dit verdient gewoon wel een goede uitleg waarom wel of niet. Maar doordat hij zo verwijtend in de wedstrijd staat heeft men gewoon geen zin hier in.
Klopt en het is geen domme man, die zou dat ook moeten begrijpen, dus komt dan toch het vermoeden boven dat het van Haga daar dan dus ook niet zo om te doen is (hetzelfde bij PVV en FvD).
Zelfde met Sylvana Simons. Altijd het slachtoffer. En ze doet zo haar best om eloquent over te komen maar het is vooral een hoop niets zeggen en dan ergens een vage vraag die niemand snapt. Ook hier weer jammer dat ze niet op een normale manier kan vragen of er aub gekeken kan worden of er andere manieren zijn om ventilatie op scholen op te schroeven.
Ook daar zal deels hetzelfde het geval zijn, met nog de kanttekening dat:

Ventilatie of luchtbehandeling makkelijk klinkt, maar dat niet bepaald hoeft te zijn, althans niet als je niet wil dat er een luchtstroom ontstaat die van persoon tot persoon gaat alvorens af te worden gezogen of behandeld te worden.
Alles wat in de luchtstroom tussen een bron en een potentieel afzuigpunt zit (en die posities zijn vrij random, dus eigenlijk mag een luchtstroom dus nooit van de ene persoon langs de andere gaan, kan maar zo de pineut zijn, zoals we, god wat is het, 1,5 jaar geleden ofzo al hebben gezien met de casus van de airco in dat restaurant ergens in de oost. Iedereen in het pad van de luchtstroom van bron tot afzuiging was de pineut geweest, daar buiten niemand.
En iedereen een privé luchtstroom bezorgen is betrekkelijk lastig, wat wellicht mogelijk zou zijn is inblaas onder ieders tafel en uitzuiging daarboven, maar betrekkelijk onuitvoerbaar tegen doorgaans alleen zeer hoge kosten. Dan zou je nog aan een losse luchtbehandeling kunnen denken in het lokaal, als je dat in een cirkel of U-vorm zet waarin in het midden dan je afzuiging en of behandeling plaats zal vinden, lijkt me iets haalbaarder. Iedereen rond het afzuigpunt ipv het kampvuur. Maar of het in de praktijk ook echt een werkbare oplossing vormt en of de afzuiging daar sterk genoeg voor kan zijn zonder overlast, is ook weer de vraag.
Dus prima om te onderzoeken (maar dan moet je het dus tevens goed onderzoeken, de effectiviteit van een filter is bijvb leuk, maar een deel van het probleem zit daar dus nog ruim voor en is veel lastiger te onderzoeken en uit te voeren dan een filter of plasma of welke techniek te ook wilt toepassen om het virus zelf onschadelijk te maken), maar verwacht er geen wonderen van in de zin dat de uitvoering gemakkelijk zal zijn en algemeen toepasbaar in de grote diversiteit aan (oude) schoolgebouwen en daarmee ook kosteneffectief.
Daarnaast is het de vraag hoeveel besmettingen op scholen zich *alleen* in de klas voordoen en niet op andere plekken in het gebouwd waar een dergelijke ventilatie al was het maar door beweging totaal niet te realiseren zal zijn.
En dan BBW.....Daar moet alles 5x voor herhaald worden voor dat die iets begrijpt zeg (al had ze wel een mooie verduidelijking mbt de binaire testen, daar had Kuipers iets meer moeten zeggen maarja hij kan ook niet teveel in de detail gaan en wellicht moeten 2e kamer leden dit ook gewoon weten).
Ook die mevrouw is nogal van de "eenvoud", alles wordt betrekkelijk eenvoudig voorgesteld (door wel meer kamerleden, maar bij haar was het gisteren wel erg duidelijk), bijna elk voorstel wordt dan ook ingeleid door een "als we nou gewoon ...", waar al een suggestie vanuit kan gaan dat de gehele rest van de overheid betrekkelijk dom is, dat ze dat nou over het hoofd hebben gezien, terwijl het zo eenvoudig en gewoon is.

Verder was het antwoord van Kuipers inderdaad net iets te kort door de bocht, zoals hij later wel aangaf in z'n uitgebreidere uitleg, zijn testen inderdaad meestal niet binair, maar worden ze zo gemaakt met inderdaad een drempelwaarde zoals mevrouw van der Plas kennelijk via de hotline door gefaxt heeft gekregen.
Z'n eerdere antwoord was op zich niet incorrect en inderdaad als je alles uit moet gaan leggen tot in den treure dan heb je 5+ jaar voor een debat nodig, of te wel een opleiding, het is lastig om daar als minister altijd precies de juiste mate van kort en bondig te raken. Over het algemeen was het bij deze minister in tegenstelling tot de vorige al een stuk beter, omdat er niet een hoop tijd ging zitten in het uitweiden over
matige metaforen, kwinkslagen en ander gedoe.
Ben benieuwd hoelang de nieuwe ministers het geduld houden om op deze wijze te debatteren. Het lijkt mij al vrij gauw vrij vermoeiend worden.
Maar goed zo ingewikkeld is het niet. De besmettingen lopen op. Het is nog niet helemaal duidelijk wat dit met de ziekenhuizen gaan doen maar de vooruitzichten zijn gunstig waardoor versoepelen kan. Probleem is dat dit weer voor meer besmettingen zorgt en dat juist weer in andere sectoren (ook zorg zoals bijv wijkverpleging) weer voor infarcten kan zorgen. Laat staan andere gebieden waar iedereen ziek is (onderwijs, essentiële winkelpersoneel etc). Dus we kunnen wel roepen laat alles lekker los maar dat zorgt weer voor andere problemen. Je kan natuurlijk zeggen dat iedereen gewoon lekker aan het werk moet gaan als ze zich wat ziekjes voelen maar dat lijkt me nou ook niet echt een wenselijke situatie. Al voor Corona is dat een discutabel iets waar jij aan het werken bent en je collega zit tegenover je te snotteren en te niezen. Dat is toch ook niet normaal en gewenst.
Uiteraard hoop ik dat versoepelingen mogelijk zijn in horeca en cultuur etc. En over 3 weken "alles" weer open kan. En zou er niet verkeerd tegen over staan als ze bijv bij evenementen waar meer dan 500 mensen samen komen bijv (dus ook voetbalwedstrijden) een TestenVoorToegang PCR test vragen. We gaan het zien
Voorlopig lijkt rustig doorgaan met stuk voor stuk dingen (deels) heropenen eventueel met wat extra voorwaarden inderdaad een prima weg. Hopelijk is het reservoir aan relatieve jongeren straks voor een tijdje immuun voor deze variant en waren de relatief ouderen dat al aardig door vaccinaties. En vervolgens hopen dat alle andere mogelijke andere scenario's die we nog niet kennen, niet tot wasdom komen, beetje geluk moet je af en toe ook hebben en daar kun je vooraf ook matig op acteren (behalve blijven testen zodat je niet helemaal verrast bent, al zal dat dan misschien nog wel van tijd tot tijd kunnen leiden tot (tijdelijke) reisbeperkingen etc. denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Klopt. Maar de scheve leeftijdsverdeling van infecties, de ruime aantallen boosters onder de kwetsbare leeftijdsgroepen en de lagere virulentie van omicron veranderen het speelveld.

[Afbeelding]

Voor een aantal van zie zaken zijn gewoon getallen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Motrax schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Interessant is om te weten of de ligdagen van een gebroken-heup-patient-met-corona ook meetelt in de ligdagen waar de RIVM corona modellen mee rekenen. Want dat moet wel gesplitst worden.
Het is tot een ca 2 weken geleden nooit echt relevant geweest, omdat vrijwel iedereen door Corona in het ziekenhuis lag de afgelopen 2 jaar, dus het zal waarschijnlijk niet in de huidige modellen verwerkt zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:17:
[...]
Klopt allemaal, maar een volgende vraag is, hoe precies moet dat zijn, is een schatting daarvan niet meer dan genoeg, als de ziekenhuizen nu al schatten dat het 1/3 is, is dat cijfer dan al niet bruikbaar genoeg ?
Een echte cijferfetisjist zal vermoedelijk zeggen van niet, het kan altijd preciezer en er is vast wel argumentatie voor te verzinnen. Maar ik heb je al geschetst wat je allemaal voor extra vragen en handelingen zult krijgen als je het extra precies wilt hebben.
Dus als het RIVM daar een nood voor denkt te hebben, dan zullen die met NICE en de sector om tafel moeten om tot aanvullende gegevens te moeten komen
Overigens lijkt hier ook een wat generiekere bottleneck te zitten waarbij een deel van de last niet uit de ziekenhuizen gehaald kan worden omdat het RIVM niet in de patient gegevens lijkt te mogen grasduinen.
Op zich zou ook dat wel te ondervangen zijn, laat het RIVM maar een set "turfers" een leveren die het turven voor hun rekening nemen als interne medewerker in het ziekenhuis gebonden aan dezelfde restricties en eed als artsen en daar zelf de statistiek bij elkaar pluizen. Kan bij medicijnonderzoek ook bij mijn weten, dus waarom zou het hier niet kunnen.
Waarbij we met al die administratie betrekkelijk weinig doen, "de wereld gaat aan vlijt ten onder".
En dat is dus ook hier een vraag, welk niveau van gedetailleerdheid en zekerheid is afdoende, zodat we dat ook daadwerkelijk gebruiken.

(en het is niet iets unieks voor de zorg, het bedrijfsleven is ook totaal cijfertjesgek geworden en dan vooral 24/7/365 van alles verzamelen en dan constateren dat wat ze echt nodig hadden er toch weer niet in zat en het niet algemeen, maar juist specifiek verzamelen (en vooral ook kwalitatief en niet alleen kwantitatief) op het moment dat iets voordoet of lijkt te doen of ter steekproef, vaak beter resultaat oplevert om een probleem daadwerkelijk op te lossen dan door op kantoor lekker (vroeger spreadsheets en grafieken bakken) je hippe dashboard te F5'en de hele dag.

Dus voor de goede orde: Ik vond Kuipers iets te kort en stellig in dat hij er niets in zag en het ontrade, maar snap anderzijds goed zijn reserves en de beperktheid van wat het op zal leveren. Maar hij had het misschien beter kunnen overlaten aan RIVM en de ziekenhuizen om daar onderling uit te komen wat nuttig is en haalbaar en in welke vorm.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 21-01-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Klopt. Maar de scheve leeftijdsverdeling van infecties, de ruime aantallen boosters onder de kwetsbare leeftijdsgroepen en de lagere virulentie van omicron veranderen het speelveld.

[...]

Voor een aantal van zie zaken zijn gewoon getallen beschikbaar.
Natuurlijk is het speelveld gewijzigd,dat begon al met de strengere quarantaineregels die de dag voor Kerst werden ingevoerd. Daarna werd er versoepeld bij een bestaande R>1 in een pandemische crisis en tonen de modellen nog steeds flinke cijfers in de ziekenhuizen.

Die vragen komen uit de presentatie die het RIVM gisteren gaf, blijkbaar zijn de cijfers die beschikbaar zijn nog niet geschikt genoeg bevonden om een minder pessimistisch beeld te schetsen.

Het zou bewonderenswaardig zijn als het RIVM nu in 3 dagen wel de antwoorden weet op te lepelen, maar gezien de ervaring van de afgelopen 2 maanden zie ik het niet gebeuren.

Welke argumenten kunnen ze nu gebruiken om quarantaineregels of school maatregelen te versoepelen als ze zeggen dat er nog zoveel vraagtekens zijn? Dat zou toch een enorme draai zijn van pessimistisch modelleren naar optimistisch als er geen goed antwoord is op die onduidelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:59:
Breaking: GGD: Quarantaine voor scholier doet meer kwaad dan goed

Ik schrok gisteren ook van de aantallen kinderen die thuis zitten en de onbedoelde omvang van deze "schoolsluiting" in verhouding met de officiele schoolsluiting waartoe we heel terughoudend en voorzichtig met 1 a 2 weken besloten. Ik denk dat we geen keuze hebben dan het op scholen te laten rondgaan. Bij tieners verwacht ik dat de incidentie binnen 1 week piekt, bij kinderen binnen 2 weken.
Dat helpt alleen als je je niets meer van de testen aantrekt en ze positief getest naar school toe stuurt. Ik zie hier in de klassen die thuis zitten dat uiteindelijk alsnog minstens de helft in de dagen erna positief test. Dus zodra je iets met die positieve test doet houdt het al op met normaal les geven.

Hoe dan ook kan het binnen de scholen nooit langer dan een paar weken duren als je ziet hoe hard het daar rond gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 00:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

[Afbeelding]

Dat antwoord is er allang, maar RIVM beschouwt het nog steeds als onzeker omdat zij niet 100% kunnen uitsluiten dat er nog nieuwe inzichten komen die negatiever uitvallen. Het hoort bij risicomanagement dus kan je ze ook niet echt kwalijk nemen, maar je kunt er geen serieus beleid meer op bepalen.

Overigens was die sheet bedoeld als toelichting op de huidige prognoses van het RIVM, het is de vraag wat hun standpunt is bij de volgende update. Die kan zomaar wat bijgesteld zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Dat antwoord is er allang, maar RIVM beschouwt het nog steeds als onzeker omdat zij niet 100% kunnen uitsluiten dat er nog nieuwe inzichten komen die negatiever uitvallen. Het hoort bij risicomanagement dus kan je ze ook niet echt kwalijk nemen, maar je kunt er geen serieus beleid meer op bepalen.

Overigens was die sheet bedoeld als toelichting op de huidige prognoses van het RIVM, het is de vraag wat hun standpunt is bij de volgende update. Die kan zomaar wat bijgesteld zijn.
Het probleem is dat je op sommige plekken alsnog onverwachte oplevingen ziet (b.v. DK). Allemaal alsnog niet echt schokkend, maar het geeft wel aan dat je nog steeds op moet letten. En we weten dat het model van de RIVM heel erg aan de veilige kant zit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10 15:31

Licko

ZVDK

Waarom zouden ze we niet voor kunnen kiezen om, net als de zomervakantie die geldt voor noord, midden en zuid, het corona beleid op scholen in regio's op te delen. Dan loopt 't aantal besmettingen tenminste niet landelijk hoog op maar gefaseerd.

Of is dat te simpel gedacht?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Door je gebruik van het woord 'lawine' werd ik weer getriggered door gisteravond toen ik reageerde op iemand z'n wintersportverhaal (sorry about that :P ). Zolang er nog massal gewintersport wordt en ik hier enkele anekdotes lees dat het dus massaal mee naar huis wordt genomen maken de scholen openhouden wat mij betreft niet uit en zou ik letterlijk willen zeggen "even doorbijten". Dan moet de horeca en cultuur nog maar even wachten als dat nodig is.
Dat is toch gewoon hetzelfde als de houding die bijna iedereen al twee jaar heeft? Men is beter in het constateren dat anderen dingen doen die óók bijdragen aan de besmettingen dan zelf dingen laten. Dat is niets nieuws.
Nu zal inderdaad een ouder wijzen naar de wintersporters, maar de wintersporter zal wellicht redeneren dat hij geen zin heeft om zijn welverdiende vakantie af te wijzen omdat men de scholen toch maar steeds open laat. Die discussie ga je überhaupt nooit uit komen en daarom hebben we er met z'n allen gewoon zelf voor gezorgd dat er zoveel dicht is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]
Nice, die hoorde ik nog niet eerder. Vind ik wel een interessante :)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
Omikron is endemisch alleen wil de politiek en een deel van de maatschappij daar nog niet aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hangt er sterk vanaf op welke wijze je het kunt en wilt voorkomen en daarbij werkt de geprefereerde wijze van voorkomen nog steeds niet onaardig en dat is ... tromgeroffel .. vaccineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thewizard2006
t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Incidentie van positieve tests in de betreffende leeftijdsgroepen ligt ongeveer 75% boven het landelijk gemiddelde. Daar moeten twee correcties overheen:

1. jonge mensen zijn vaak asymptomatisch en hebben dus in werkelijkheid veel meer infecties dan positieve tests suggereren. Dat geldt voor de hele bevolking, maar extra sterk bij de jeugd.
2. positieve tests lopen achter op besmettingen. De algemene incidentie is nog stijgend (ik vrewacht dat RIVM vanmiddag een R-waarde omstreeks 1.08 zal publiceren) en ook de verhoudingen tussen de incidentie in de betreffende leeftijdsgroepen en de hele populatie is sterk stijgend. Conservatief geschat verwacht ik dat de verhouding in incidentie positieve tests (0-19 jaar / hele bevolking) oploopt van 1.75 naar 2.6.

Als ik die effecten samen in de rekenmachine stop, dan denk ik dat we op besmettingsdatum 21-1 (vandaag) een incidentie onder de hele bevolking van 630 en onder kinderen en tieners van 1700 (waarvan je ongeveer 1/3e deel in de positieve tests zult terugzien).

1700 op 100.000, per dag. Als iemand een weekje positief is dan zou je landelijk 12% hebben. Nou gaan niet alle kinderen corona krijgen. Ze hebben gemiddeld een sterk immuunsysteem en vaak ook al eerdere immunisaties meegemaakt. Ik zie ruimte voor een verviervoudiging onder de kinderen.

Wat er ook gaat gebeuren, is dat de verhouding tussen jong en oud in de leeftijdsverdeling in de besmettingen nog wat jonger wordt dan hij al was. Dat heeft een stevige en eerder geobserveerde invloed op de verhouding ziekenhuisopnames/positieve tests. Die kanteling had ik nog niet meegenomen in mijn prognose van 1000 ... 1800 bedden.

Daardoor schat ik in dat we deze golf kunnen handlen.
Kort samengevat was je eerste inschatting van 5 op 100 naar 75 op 100 dus extreem overdreven :) Begrijp wel waar je heen wilt hoor. Maar laten we het dan wel zuiver houden en niet door te overdrijven proberen een punt te maken.
Het is zeker iets waar men rekening mee zal moeten houden (weegt de huidige isolatie op tegen de nadelen van isolatie maar ook weegt het loslaten van de isolatie op tegen de nadelen van de gevolgen). Maar dat doet met volgens mij al. Het probleem is echter dat men tegenwoordig eist dat men zwaar wegende en mogelijk met grote gevolgen maatregelen direct toepast waarbij het morgen alweer anders is en dat ook nog eens met beperkte data.
En die stelligheid, hoe men het tegenwoordig wel ff weet hoe we het nu echt per direct moeten doen is waar ik echt tegen ageer. Alsof de mensen die daar elke dag mee bezig zijn niet al die invalshoeken bekijken, afwegen, berekenen en vergelijken en wij het wel ff beter weten én direct eisen dat het anders gaat want anders is het schering en inslag want ohwee als men een voorzichtige (ook wel pessimistische genoemde) lijn volgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:03:
Omikron is endemisch alleen wil de politiek en een deel van de maatschappij daar nog niet aan...
Poeh, die berglucht doet wat met een mens, ik herken je bijna niet meer terug :P .
Ik ga zwalkend in mijn mening weer een tegengeluid geven. Twee tegengeluiden eigenlijk: Denemarken en Zweden (sorry @t_captain). Daar gaat het momenteel niet zo lekker. Dus ik snap de terughoudendheid.
Aan de andere kant is het in het onderwijs gewoonweg bijna niet te doen met de huidige quarantaine-regels. Endemisch voor kinderen dan wellicht?

edit: en uiteraard de US of A, wie daar de cijfers van bekijkt schrikt zich het apelazerus.

[ Voor 7% gewijzigd door zacht op 21-01-2022 11:12 . Reden: USA toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:58:
Die discussie ga je überhaupt nooit uit komen en daarom hebben we er met z'n allen gewoon zelf voor gezorgd dat er zoveel dicht is. ;)
Gedeeltelijk door gedrag ja, maar uiteindelijk is het een politieke beslissing. Net zoals nu dingen gesloten blijven omdat men nog blijft kijken naar verkeerde en verouderde data. Er was genoeg kritiek overal op de getoonde presentatie door Jaap van Dissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Van de mensen die ik ken die positief getest zijn, hoor ik van werkelijk niemand dat ze zware klachten hebben.
En natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar ik heb het dan over jong en oud, een ervan heeft zelfs hartfalen en astma, zelfs die heeft geen extreme klachten gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:55

Agent47

I always close my contracts.

Ik ben het vaak met je een maar vind je dit niet een iets te snelle conclusie? :>

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
Gedeeltelijk door gedrag ja, maar uiteindelijk is het een politieke beslissing. Net zoals nu dingen gesloten blijven omdat men nog blijft kijken naar verkeerde en verouderde data. Er was genoeg kritiek overal op de getoonde presentatie door Jaap van Dissel.
Klopt, maar dat speelt pas sinds omikron. De anderhalf jaar daarvoor hebben we het toch echt primair zelf veroorzaakt door continu de grenzen op te zoeken of te overschrijden en dan vooral naar anderen wijzen. Maar heb daar toen al genoeg rants aan besteed, dus hoef dat niet per se opnieuw te doen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
FabianGTI schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Van de mensen die ik ken die positief getest zijn, hoor ik van werkelijk niemand dat ze zware klachten hebben.
En natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar ik heb het dan over jong en oud, een ervan heeft zelfs hartfalen en astma, zelfs die heeft geen extreme klachten gehad.
Langdurige effecten negeren we vooralsnog, maar zijn er schijnbaar regelmatig wel (wellicht niet/minder bij gevaccineerde mensen?). Daarbij is de massale ziekmeldingsgolf wellicht ontwrichtender dan lockdowns omdat het je overkomt. Maargoed, ook dat zal bij endimische realiteit horen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Agent47 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:10:
Ik ben het vaak met je een maar vind je dit niet een iets te snelle conclusie? :>
Als je ziet hoe het rondgaat op scholen, mensen massaal besmet raken op vakantie waar veel meer maatregelen zijn dan hier, het blijkbaar niet uitmaakt wat je doet wat kunnen we dan nog?

Ik zie niet wat we nog kunnen/moeten doen, gevaccineerde mensen worden er vrijwel niet ziek van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 23:55

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Als je ziet hoe het rondgaat op scholen, mensen massaal besmet raken op vakantie waar veel meer maatregelen zijn dan hier, het blijkbaar niet uitmaakt wat je doet wat kunnen we dan nog?

Ik zie niet wat we nog kunnen/moeten doen, gevaccineerde mensen worden er vrijwel niet ziek van.
Ik denk dat daar het probleem hem ook inzit. Niemand weet het even meer. De meesten zijn er uiteraard klaar mee en lijken het er met Omnicron wel op willen gokken.

Ikzelf ben ( maar dat weet je) iets terug houdender hierin. Ik hoop dat het uiteindelijk een griepje wordt..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Die zie ik niet - milde klachten betekent bij velen nog steeds weekje uit de roulatie. Das vergelijkbaar met een knappe seizoensgriep, maar 'vrijwel niet ziek' betekent bij mij wat anders dan dat :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

In mijn omgeving knallen de besmettingen je om de oren, en zelfs ongevaccineerde mensen worden er vrijwel niet ziek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:42

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Vakantie bevat twee risico's: reizen en gedrag.

Reizen is vooral een risico als je dat doet tussen gebieden met een sterk verschillende incidentie, of met andere varianten van het virus. Op dit moment is dat eigenlijk geen factor, overal is een hoge incidentie en overal is het omicron.

Resteert het gedrag. Ik denk dat veel mensen op vakantie wat makkelijker besmettingsrisico's nemen. Een skipiste is corona-veilig. Een skihut niet.

Vorig jaar ben ik een aantal keren de lockdown ontvlucht en heb ik veel tijd doorgebracht in Luxemburg en Zweden. Infecties van al die reizen: 0. Gewoon door geen dingen te doen die je in Nederland in een periode met hoge incidentie ook niet zou doen.

Later in het jaar wel het hele gezin positief, maar die infectie werd gewoon via de school van de kleine geleverd.

----

Een paar getallen van vandaag:

* 67,448 new cases and 33 new deaths in Belgium

Opgeschaald naar bevolkingsomvang zou dat >100k in Nederland betekenen. Ik denk dat ze daar wat meer testen en daardoor de ration besmettingen/positieve tests iets lager ligt. Maar dan nog, de R-waarde moet wel rap omlaag gaan duiken met zulke aantallen. Ben benieuwd hoe hoog de piek uiteindelijk komt te liggen. Dat geeft een beetje perspectief voor NL.

* 68,513 new cases and 8 new deaths in Israel

Dat is het land van de vooruitziende blik, snelle roll-out van vaccinaties en soms heel strenge maatregelen. De bevolking bedraagt ongeveer de helft van NL.

Ook daar een nadrukkelijke shift in ficus van besmettingen naar de gevolgen van quarantaine:

[...]

* 37,987 new cases and 15 new deaths in Denmark

Een van de landen waarvan we dachten dat het voorliep qua omicron-golf. Cijfers begonnen daar significant te stijgen rondom sinterklaas, leken omstreeks 5-1 een piek te bereiken (+- 18.000 per dag, opgeschaald naar NL bevolkingsomvang 55k). En recent toch weer een nieuwe piek met ongekend hoge getallen.
De opkomst van BA2 zou de nieuwe piek in Denemarken verklaren.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Die zie ik niet - milde klachten betekent bij velen nog steeds weekje uit de roulatie. Das vergelijkbaar met een knappe seizoensgriep, maar 'vrijwel niet ziek' betekent bij mij wat anders dan dat :)
Hier in de omgeving komt men niet verder dan hooguit een dagje verhoging, en zelfs dat is een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:20:
[...]

De opkomst van BA2 zou de nieuwe piek in Denemarken verklaren.

[Embed]
Misschien vergis ik mij maar vorige week was een een goed item op NPO over dat de besmettingen in Denemarken zo meevielen omdat ze zoveel testen op verschillende plekken in de stad/Universiteiten etc. Het testen is daar een 2e natuur geworden en (vrijwel) iedereen was daar zo positief over.. Is dat plots omgeslagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Hier in de omgeving komt men niet verder dan hooguit een dagje verhoging, en zelfs dat is een uitzondering.
Dat is goed nieuws, maar dan weer niet wat ik uit mijn omgeving en eigen ervaring merk - incl kinderen.
Maargoed, delta gaat ook nog steeds rond - al is dat veel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Misschien dat jij een andere definitie wenst te hanteren, maar ik denk dat de huidige situatie niet bepaald voldoet aan die op wikipedia:
Bij infectieziekten noemt men een ziekte endemisch wanneer een ziekte blijft voorkomen in een bepaald gebied zonder dat de patiënten de ziekte elders hebben opgelopen. Bij endemische ziekten is het aantal besmettingen relatief constant: het aantal nieuwe besmettingen wordt gecompenseerd door het aantal personen bij wie de ziekte verdwijnt (hetzij door het sterven van de persoon of door genezing).

Wanneer het aantal besmettingen exponentieel toeneemt (en vervolgens heel snel afneemt wegens een gebrek aan mogelijk te besmetten individuen), noemt men de ziekte niet endemisch maar epidemisch. Een epidemische ziekte sterft in een bepaald gebied ofwel uit ofwel wordt na verloop van tijd endemisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:20:
Een flinke seizoensgriep is vervelend, maar daardoor zit niet 25% van de kinderen preventief thuis.

Zeg niet dat je er niet ziek van kan worden, een prik in de herfst ligt ook voor de hand. Het gaat om de manier waarop we er als maatschappij mee omgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Agent47 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Ikzelf ben ( maar dat weet je) iets terug houdender hierin. Ik hoop dat het uiteindelijk een griepje wordt..
Dat is het ook al voor 99,5% van de mensen, voor de een iets heftiger als de ander, maar dat hou je toch.
Het komt op het moment de mannengriep niet voorbij. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Een flinke seizoensgriep is vervelend, maar daardoor zit niet 25% van de kinderen preventief thuis.

Zeg niet dat je er niet ziek van kan worden, een prik in de herfst ligt ook voor de hand. Het gaat om de manier waarop we er als maatschappij mee omgaan.
Mee eens hoor.

Als mijn zoon naar school kon (geen klachten, 200% energie), hadden wij sneller hersteld en eerder thuis gaan werken. Dochter is wel ziek, maar ligt vooral in bed en op de bank.

Dus met de normale griepjes laveren we hier veel makkelijker doorheen dan nu vooral door quarantaine - sterker nog, mijn vrouw en ik vinden de quarantaine zwaarder dan de covid-symptomen :+
Of de quarantaine is het vervelendste symptoom van een covid-19 besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Laatst online: 22:06
Hier nu ook Covid, dagje wat grieperig en nu alleen verkouden. Ik was van overtuigd dat het via de kinderen kwam, zelf afgelopen week weinig contacten gehad. Maar wat blijkt, hun testen negatief bij GGD.

Gevolg is nu wel, kinderen 7 (uitgaande dat ik dan weer 24 uur klachtenvrij ben) + 5 dagen quarantaine (met negatieve test) voor hun. Ze hebben 0 klachten, maar mogen ruim 1.5 week niet naar school en geen zwemles. Voelt zo oneerlijk.

Ik hoop zo dat er snel versoepelingen komen en hun weer naar school kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tja, ook nogal logisch omdat Delta nog steeds rond gaat en daarnaast endemisch meestal betekend dat iedereen al bescherming heeft opgebouwd. Met de huidige bescherming kan ook Omikron nog steeds voor een piek zorgen als er wat dingen tegen zitten (b.v. vaccins die onverwacht kort werken).

Dus ook al ziet het er heel positief uit, is het nu al endemisch noemen toch nog iets te vroeg. Dit wil trouwens niet zeggen dat je nu de boel niet los zou kunnen laten, maar je moet nog wel rekening houden met een eventuele opleving. Maar dit is ook hoe je de meeste landen het nu ziet aanpakken en naar ik verwacht Nederland ook heel snel.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Poeh, die berglucht doet wat met een mens, ik herken je bijna niet meer terug :P .
Ik ga zwalkend in mijn mening weer een tegengeluid geven. Twee tegengeluiden eigenlijk: Denemarken en Zweden (sorry @t_captain). Daar gaat het momenteel niet zo lekker. Dus ik snap de terughoudendheid.
Aan de andere kant is het in het onderwijs gewoonweg bijna niet te doen met de huidige quarantaine-regels. Endemisch voor kinderen dan wellicht?
Ik pak Denemarken.

Qua infecties gaat het daar helemaal door het dak. Vandaag 38.000 positieve tests. In een land dat qua bevolkngsomvang 1/3e van Nederland is. Incidentie vrijwel gelijk met Belgie.

Het vreemde is: je denkt op de piek te zitten en dan volgt er ineens een "piek op de piek", mogelijk door BA.2 variant. In het geval van DK vermoedelijk omdat ze min of meer alles hebben heropend. Dat maakt het land interessant om te voorspellen wat hier kan gebeuren als we alles heropenen.

Ik ga rekenen.

De ziekenhuis-cijfers in DK:
* 821 bedden. moeilijk te vergelijken door verschillen in definitie en protocol
* 50 op de IC, ook lastig te vergelijken vanwege de definitie van "IC"
* 30 aan de beademing

Het meest vergelijkbare cijfer is die 30 die aan de beademing liggen. Op de Nederlandse covid-IC ligt naar verluid 80% aan de beademing. Dit Deense cijfer zou dus corresponderen met 35 a 40 mensen die we volgens ons systeem bij de covid-IC zouden tellen. Dat moet worden opgeschaald naar bevolkingsomvang en dan zijn het er 105 ... 120 voor NL.

Vanwege de flinke tijdvertraging tussen positieve test en IC moet je die 105 a 120 IC bedden relateren aan een niveau van ongeveer 15.000 positieve tests per dag (dat is het 7-daagse gemiddelde tussen 21 en 14 dagen geleden). Vervolgens moet je extrapoleren naar de actuele cijfers (35k-40k positieve tests per dag). Daarmee zou de IC kunnen stijgen tot zo'n 260 a 320 IC bedden.

Dat kan nog hoger worden als de cijfers nog verder oplopen. Maar tegelijjk wordt het ook lager omdat zo'n intense golf typisch kort duurt: de bedden zijn berekend op basis van een evenwichts-situatie dis pas ontstaat als je de hoge besmettingscijfers langdurig volhoudt.

Tenslotte nog een omrekening van IC naar verpleegafdeling. De factor voor piekbezetting verpleegafdeling/IC had ik voor omicron vastgesteld op 6.25 (bij delta was dat 3.75). Kom ik op een piek van 1600 tot 2000 bedden verpleegafdeling.

Deze range ligt netjes in lijn met mijn vorige berekening.

O.b.v. extrapolatie NL data berekende ik vanmorgen 1000 - 1800 bedden bij loslaten schoolquarantaine + geleidelijke versoepelingen. Bij heropening naar Deens voorbeeld zou dat dus aan de bovenkant van die range uitkomen.

Ik sta op dit moment voor om de schoolquarantaine te laten vallen en wekelijks iets met heropening te doen. Dat ligt redelijk in lijn met de plannen van het kabinet volgens mij (al moet ik ze noghoren over de scholen).

Als de komende 7 a 10 dagcijfers gunstig zijn, ontstaat ruimte voor de "Deense heropening" waarbij eigenlijk alle sectoren weer open zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
headhunter1985 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:31:
Gevolg is nu wel, kinderen 7 (uitgaande dat ik dan weer 24 uur klachtenvrij ben) + 5 dagen quarantaine (met negatieve test) voor hun. Ze hebben 0 klachten, maar mogen ruim 1.5 week niet naar school en geen zwemles. Voelt zo oneerlijk.
Hoe kom je bij die 7+5 dagen? (de regels zijn vaak wel verwarrend). Nadat mijn vrouw besmet is geraakt een paar weken geleden hebben we een kleine week quaraintaine gedaan, maar na de uitslag van de negatieve test is mijn kind gewoon weer naar school gegaan. Iemand met negatieve GGD-test en zonder klachten thuishouden is nogal zinloos?

Voor diegene die denken dat dit roekeloos was; heb me sufgezocht op sites van rijksoverheid, quaraintainewijzers ingevuld en GGD maar vond daar vooral tegenstrijdige of verouderde informatie.

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 21-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Doorgaans heeft men het dan toch ook over een griepepedemie en niet over een "endemische griep" als we in zo'n seizioen zitten ? Die "status" die iemand er aan plakt zegt me dan ook weinig.

We kunnen of willen er in die situatie wel mee leven en als het bij deze variant blijft en de schade nu ook met de grote getallen mee lijkt te vallen, dan zal dit wel iets zijn waarmee we kunnen leven.
Het zal alleen nog wat tijdkosten om daar over de hele linie geheel en al aan gewend te raken en tot die tijd zitten we nog met de situatie dat het een groot aantal mensen tegelijk betreft en op die wijze nog wat impact heeft. Daarnaast denk ik dat er de komende jaren soms nog wel een "un peu nerveux" gereageerd worden op ontdekkingen van het een of het ander, waarbij ik vooral denk dat de wereldreiziger (vliegtuig) daar het meeste van zal merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Hoe kom je bij die 7+5 dagen? (de regels zijn vaak wel verwarrend). Nadat mijn vrouw besmet is geraakt een paar weken geleden hebben we een kleine week quaraintaine gedaan, maar na de uitslag van de negatieve test is mijn kind gewoon weer naar school gegaan. Iemand met negatieve GGD-test en zonder klachten thuishouden is nogal zinloos?

Voor diegene die denken dat dit roekeloos was; heb me sufgezocht op sites van rijksoverheid en GGD maar vond daar vooral tegenstrijdige of verouderde informatie.
https://quarantainecheck....k-kan-geen-afstand-houden

Dan kopje iemand bij jou thuis heeft corona. Vervolgens door naar geen thuisisolatie mogelijk (vrouw in de zorg, moet gewoon werken).
  • Wacht totdat je huisgenoot niet meer besmettelijk is
  • Nu begint deel twee van jouw thuisquarantaine: nog 10 dagen thuis blijven, eventueel te halveren als je op dag 5 negatief test
.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:32

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wat is jouw definitie van endemisch precies? Want zoals ik het begrepen heb is er dan ook altijd sprake van een min of meer constante hoeveelheid besmette mensen (het zal dan vast nog wel schommelen, maar niet zo explosief als de golf waar we nu in zitten), dat past totaal niet bij de sterk oplopende besmettingen die we meemaken.

Het nu al endemisch noemen klinkt een beetje als "Ik heb gehoord dat we geen maatregelen meer nodig hebben als het endemisch is, dus als we het nu alvast endemisch noemen dan kunnen we zonder de maatregelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
headhunter1985 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:41:
[...]

https://quarantainecheck....k-kan-geen-afstand-houden

Dan kopje iemand bij jou thuis heeft corona. Vervolgens door naar geen thuisisolatie mogelijk (vrouw in de zorg, moet gewoon werken).
  • Wacht totdat je huisgenoot niet meer besmettelijk is
  • Nu begint deel twee van jouw thuisquarantaine: nog 10 dagen thuis blijven, eventueel te halveren als je op dag 5 negatief test
.
Precies! Die info ken ik, al haal ik daar die 7+5 niet terug. Ik zie onder die twee kopjes allebei dag 0 staan.

Na negatieve test na vijf dagen hop hop weer naar school zo snel mogelijk. Nogmaals zonder klachten en negatieve test is zo zinloos.

Als die nog open is. /s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headhunter1985
RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Precies! Die info ken ik, al haal ik daar die 7+5 niet terug. Ik zie onder die twee kopjes allebei dag 0 staan.

Na negatieve test na vijf dagen hop hop weer naar school zo snel mogelijk. Nogmaals zonder klachten en negatieve test is zo zinloog.

Als die nog open is. /s
Je bent niet meer besmettelijk na 7 dagen naar begin eerste klachten en 24 uur geen klachten meer. Dit zijn dan ten minste de eerste 7 dagen (of meer). Op dat moment begint de quarantaine voor huisgenoten (uitgangspunt is dat het wel tot 5 dagen kan duren totdat klachten zich ontwikkelen). Hun quarantaine van 10 dagen, kan naar 5 dagen worden gestopt indien je een negatieve test hebt. Zodoende kom je uit op ten minste 7 + 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:53
RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Klopt, maar de GGD heeft gelijk. Die regels moeten anders (soepeler). En per direct. Zoals het nu gaat is het niet meer houdbaar. Ik hoor al verhalen van hele scholen die dicht gaan omdat er letterlijk honderden besmettingen zijn.
Even een N=1 observatie:

Het probleem is dan wel dat het basisonderwijs waar wij als gezin mee te maken hebben nauwelijks om weet te gaan met online onderwijs.
Onze dochter (11 jaar, groep 8 ) is positief getest en zit dus in isolatie. Haar klas zit in quarantaine omdat inmiddels 12 van de 28 leerlingen besmet zijn en ze heeft zo en zo kwaad als het gaat (er was niets van tevoren geregeld, het moest allemaal ad hoc) online onderwijs.

Mijn zoon (10 jaar, groep 7) moest dus in quarantaine (in zijn klas geen enkel positief geval) en moest zich maar redden thuis. Er was geen lesprogramma voor hem en hij kon niet (wat wij opperden) via een teams-verbinding meekijken met de klas en zo nog iets mee te krijgen. Wij hebben flink gezeurd en konden uiteindelijk zijn werkboeken en laptop ophalen zodat hij thuis nog iets kon doen.
Ondertussen is de juf van zijn groep 7 ook positief getest en is de klas naar huis gestuurd en is er via een inval juf nog een beetje les.

Maar de school heeft blijkbaar totaal niet geanticipeerd om mogelijke quarantaines en bijvoorbeeld een basis lesprogramma liggen voor leerlingen die niet op school onderwijs mogen volgen. Of gezorgd dat er een webcam staat in de klas voor online onderwijs.
Ik vind dat ongelofelijk. Ik vraag mij werkelijk af of er na de vorige lockdowns wel geëvalueerd is wat er wellicht voor de toekomst geregeld zou moeten worden. De mogelijkheden zijn er maar worden op de basisschool van onze kinderen niet gebruikt.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Kwalijke zaken allemaal. Waarom in quaraintaine zonder dat er positieve gevallen zijn? Dat er geen passend leeraanbod is en was? Neem aan dat je daarover hebt geklaagd bij eventueel een ouderraad?

De school van m'n kind doet z'n best maar zaak is dat klassen gewoon weer z.s.m naar school gaan. Als de regels snel veranderd worden is dat voor jou in ieder geval extra goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-10 21:15
nocalimero schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Even een N=1 observatie:

Het probleem is dan wel dat het basisonderwijs waar wij als gezin mee te maken hebben nauwelijks om weet te gaan met online onderwijs.
Onze dochter (11 jaar, groep 8 ) is positief getest en zit dus in isolatie. Haar klas zit in quarantaine omdat inmiddels 12 van de 28 leerlingen besmet zijn en ze heeft zo en zo kwaad als het gaat (er was niets van tevoren geregeld, het moest allemaal ad hoc) online onderwijs.

Mijn zoon (10 jaar, groep 7) moest dus in quarantaine (in zijn klas geen enkel positief geval) en moest zich maar redden thuis. Er was geen lesprogramma voor hem en hij kon niet (wat wij opperden) via een teams-verbinding meekijken met de klas en zo nog iets mee te krijgen. Wij hebben flink gezeurd en konden uiteindelijk zijn werkboeken en laptop ophalen zodat hij thuis nog iets kon doen.
Ondertussen is de juf van zijn groep 7 ook positief getest en is de klas naar huis gestuurd en is er via een inval juf nog een beetje les.

Maar de school heeft blijkbaar totaal niet geanticipeerd om mogelijke quarantaines en bijvoorbeeld een basis lesprogramma liggen voor leerlingen die niet op school onderwijs mogen volgen. Of gezorgd dat er een webcam staat in de klas voor online onderwijs.
Ik vind dat ongelofelijk. Ik vraag mij werkelijk af of er na de vorige lockdowns wel geëvalueerd is wat er wellicht voor de toekomst geregeld zou moeten worden. De mogelijkheden zijn er maar worden op de basisschool van onze kinderen niet gebruikt.
Daar mag de school echt wel op aangesproken worden, mijn N=1 van 2 vriendinnen in het basisonderwijs is dat daar al in december rekening is gehouden met de scholensluiting / quarantaine van klassen en zijn de online onderwijs voorbereidingen toen al getroffen. (gaat om scholen welke volgens de richtlijnen meer dan gemiddeld een achterstand hebben).

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:53
RodeStabilo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Kwalijke zaken allemaal. Waarom in quaraintaine zonder dat er positieve gevallen zijn? Dat er geen passend leeraanbod is en was? Neem aan dat je daarover hebt geklaagd bij eventueel een ouderraad?

De school van m'n kind doet z'n best maar zaak is dat klassen gewoon weer z.s.m naar school gaan. Als de regels snel veranderd worden is dat voor jou in ieder geval extra goed.
Sorry, ik heb het verkeerd verwoord
De klas moest niet zozeer in quarantaine, maar is naar huis gestuurd omdat er geen juf beschikbaar was. En de lessen worden vanaf nu door de juf thuis gegeven omdat ze positief is. De inval juf was er omdat positieve juf naar de GGD moest voor haar officiële test.
Hopelijk heb ik het zo goed verwoord ...

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Motrax schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Nouja zet in ieder ziekenhuis een RIVM turver, die iedere dag alle statussen uitpluist en definieer een drempel wat je een coronapatiënt vind en laat hem op basis daar van maar lekker turven:
- Is dat al iemand die medicijnen krijgt die ook helpen voor het corona deel
- Is dat iemand die specifieke medicijnen krijgt voor het coronadeel
- Is dat iemand die extra zuurstof toegediend krijgt
Etc.

Het blijft nog steeds een benadering en het kost wat kruim, maar goed je moet wat als je een schatting als "momenteel is dat ongeveer 1/3" niet afdoende vindt en zo ligt de last in ieder geval niet bij de uitvoerende zorg, maar bij de organisatie die denkt die cijfers op dat niveau nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 21:56
zacht schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:08:
[...]

edit: en uiteraard de US of A, wie daar de cijfers van bekijkt schrikt zich het apelazerus.
Ik heb wat familie in de US en ik snap werkelijk niet waar het is misgegaan toen Trump over ging naar Biden. In het kader van coronabeleid.

Hoe kan het daar structureel zo mis gaan? Een simpele testkit kost daar $120. Dus niemand test daar thuis, echt niemand.

Mijn neef zit daar met zijn gezin ziek thuis, ze hebben geen idee of het Corona is en kunnen daar niet achterkomen zonder veel geld uit te geven.

Collega’s op werk ziek thuis, allemaal geen flauw idee of het Corona betreft.

Hoe kan het daar zooooo mis gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:53
Tweak_ers schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Ik heb wat familie in de US en ik snap werkelijk niet waar het is misgegaan toen Trump over ging naar Biden. In het kader van coronabeleid.

Hoe kan het daar structureel zo mis gaan? Een simpele testkit kost daar $120. Dus niemand test daar thuis, echt niemand.

Mijn neef zit daar met zijn gezin ziek thuis, ze hebben geen idee of het Corona is en kunnen daar niet achterkomen zonder veel geld uit te geven.

hoe kan het daar mis gaan? in de VS is Ziekenzorg business ze rijden niet voor niks naar Mexico >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
[...]

En dat was er onder Trump allemaal niet ?
De illusie van vrijheid en dat competitie onder alle omstandigheden het besten laat boven komen, komt met een prijs zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:57
gekkie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Negeren, zeker voor wat betreft de delen buiten de kamer is het enige wat er op zit.
Die lui van FvD (en soms ook Wilders en van Haga), krijgen beduidend meer spreektijd dan ze toe zou kunnen komen, doordat andere kamerleden iedere keer weer gaan vragen naar de al bekende weg, wat iedere keer de FvD'er in kwestie in staat stelt om een minuten durende monoloog af te steken met de meest beroerde retoriek, maarja daar was toch naar gevraagd ? Probeer het niet te doen, bovendien gun je het vervolgens ook de media om dit als zo ongeveer enige soundbite knipsel van zo'n debat als de samenvatting te geven en ook die nemen dat gretig aan.
Dit...

Laat die kleuters hun paar minuten spreektijd volblaten. Kunnen daarna de grote mensen weer verder praten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

Er is niets mis gegaan met de overgang. Trump had gewoon geen corona-beleid en voor de rest is de gezondheidszorg in Amerika gewoon te duur omdat een normale systeem steeds wordt tegengehouden.
Dat is daar standaard. Ga b.v. maar eens met zwervers praten en je zult er achter komen dat 3/4 vroeger een huis had, maar vanwege ziekte en de bijbehorende kosten zijn huis is kwijt geraakt.

Tja, er is daar helemaal niets mis gegaan, dit is wat de Amerikanen willen. De American dream zeg maar, ieder voor zich en als het tegenzit is dat je eigen schuld.
Ik kan eerlijk gezegd niet echt zeggen dat ik in jouw verhaal iets anders hoor dan hoe de gezondheidszorg normaal in Amerika is. Naar de huisarts gaan kost daar al honderden euro's en als je geluk hebt wordt daar een gedeelte van door de verzkering betaald. Maar dan moet je eigenlijk al een goede baan hebben, anders is de bijbehorende verzekering niet echt goed te noemen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
Misschien dat jij een andere definitie wenst te hanteren, maar ik denk dat de huidige situatie niet bepaald voldoet aan die op Wikipedia.
Misschien is endemisch niet de juiste term: eindelijk accepteren dat het virus onder ons is en alleen bij klachten (kort) thuisblijven, niet hele klassen naar huis omdat iemand anders positief getest is.

Nu ook weer het halve hockeyteam van mijn dochter wat niet komt trainen, allemaal 'geval in de klas'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
alexbl69 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:19:
Dit...

Laat die kleuters hun paar minuten spreektijd volblaten. Kunnen daarna de grote mensen weer verder praten.
Yups, dan hebben ze hun spreektijd en die paar interrupties, waar dan de voorzitter scherp op moet zijn.
Verder halen ze je het bloed onder de nagels van daan, maar het verstandigste lijkt mij toch dat voornamelijk te laten gaan.
Ze zullen dan ongetwijfeld nog van alles proberen als het huidige niet meer werkt (oneindige punten van orde proberen te maken etc.) en daar heeft voorzitter dan een rol. Uiteindelijk dan op procedurele gronden de tent uit sturen tenzij men zich procedureel weer netjes gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:23:
[...]
Misschien is endemisch niet de juiste term: eindelijk accepteren dat het virus onder ons is en alleen bij klachten (kort) thuisblijven, niet hele klassen naar huis omdat iemand anders positief getest is.
Volgens die definitie (nog) niet, wellicht als dat deze variant dat als nog wordt na deze epidemische, of misschien beter nog steeds pandemische status. Misschien verdwijnt het geheel net als vorige varianten, waarbij er het risico is dat dat is door een nieuwe variant.
Maar daar is het lastig om rekening mee te houden (en dus ook voor dat lange termijn perspectief gevraag).

Wat je in mijn optiek wel kunt gaan proberen is de tijd die je nu, of voor de (betrekkelijke) eeuwigheid hebt of maar tot de volgende variant, te gebruiken om dingen toch weer open te stellen en toch iets meer te accepteren dat je niet de ontwerper bent van deze achtbaan, maar de inzittende en de rit hebt uit te zitten zonder dat je weet wat er komen gaat, maar af en toe even ademhalen en genieten van het uitzicht op een wat rustiger deel, maakt het wellicht toch wat aangenamer. Tot nu toe was dat aardig gelimiteerd toch de zomers, hopelijk vanaf nu meer, we zullen het zien, pluk de dag, veel verder dan één a twee maanden vooruit kijken zit er toch niet in.
Nu ook weer het halve hockeyteam van mijn dochter wat niet komt trainen, allemaal 'geval in de klas'...
Tsja nog een periode waar we doorheen zullen moeten, maar die vermoedelijk relatief kort is.
Dat kun je doen met alles open, maar is ook nog wel uit te houden met een beetje de rem erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:03
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Er is niets mis gegaan met de overgang. Trump had gewoon geen corona-beleid en voor de rest is de gezondheidszorg in Amerika gewoon te duur omdat een normale systeem steeds wordt tegengehouden.

[...]

Dat is daar standaard. Ga b.v. maar eens met zwervers praten en je zult er achter komen dat 3/4 vroeger een huis had, maar vanwege ziekte en de bijbehorende kosten zijn huis is kwijt geraakt.

[...]

Tja, er is daar helemaal niets mis gegaan, dit is wat de Amerikanen willen. De American dream zeg maar, ieder voor zich en als het tegenzit is dat je eigen schuld.
Ik kan eerlijk gezegd niet echt zeggen dat ik in jouw verhaal iets anders hoor dan hoe de gezondheidszorg normaal in Amerika is. Naar de huisarts gaan kost daar al honderden euro's en als je geluk hebt wordt daar een gedeelte van door de verzkering betaald. Maar dan moet je eigenlijk al een goede baan hebben, anders is de bijbehorende verzekering niet echt goed te noemen.
In de eerste topics van deze reeks, dus in maart/april 2020 was er ook al grote angst wanneer Corona de VS zou overnemen omdat in de VS de zorg simpelweg onbetaalbaar werd. Dus dat daar weleens de grootste problemen zouden kunnen ontstaan, naast derdewereldlanden

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Licko schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:57:
Waarom zouden ze we niet voor kunnen kiezen om, net als de zomervakantie die geldt voor noord, midden en zuid, het corona beleid op scholen in regio's op te delen. Dan loopt 't aantal besmettingen tenminste niet landelijk hoog op maar gefaseerd.

Of is dat te simpel gedacht?
alleen de kerstvakantie is gelijk over de regio's heen?
dacht dat de andere vakantie sowieso wel gespreid waren of dat individuele scholen al 1 week konden schuiven.
(meivakantie kunnen ze de week ervoor of erna etc)

https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2021-2022

PSN

Pagina: 1 ... 21 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.