Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.699 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Wordt daar in ziekenhuizen al actief (ook met/op de werkvloer) over nagedacht over de mogelijke veranderingen in de nabije toekomst en wat die zouden kunnen zijn gezien de veranderende omstandigheden ?
We denken/sparren er met collega's en artsen zeker over. Vooral het punt dat een OK zolang bezet is willen we vanaf. Dat vraagstuk toevallig vandaag bij de ziekenhuis hygiënist neergelegd. Die gaat het uitzoeken of we er al iets anders mee mogen en kunnen.
Veelal zijn ook wij afhankelijk hoe de regels van hogerhand komen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:08
Adlermann schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:41:
Dit is mooi makkelijk te handhaven. Er zijn nameljk beelden. Gewoon administratief zo'n hoge boete opleggen dat MVV gewoon failliet is.

Dit kan gewoon niet. Er is een democratisch gekozen regering, de maatregelen hebben stand gehouden bij de rechter. Dit is niet accepteren van centraal gezag. Dat dient met keiharde repressie bestreden te worden.
Er staat vanavond een mooie brief van (vrijwel) alle burgemeesters van het veiligheidsberaad in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl...ocial&utm_source=copylink

In die brief is goed de spagaat weergegeven waar zij in zitten. Ik moest gelijk aan jouw bericht van vanmiddag denken dus vandaar dat ik hier nu nogmaals op reageer. De burgemeesters staan gelukkig veel dichter bij hun bevolking dan Den Haag en uit deze brief kun je concluderen dat ze zelf ook helemaal niets meer begrijpen van de aanhoudende beperkingen. Repressie is niet vol te houden als niemand meer begrijpt waarom we iets doen. Dat is het punt.

Ook interessant voor @gekkie en @migchiell en de anderen die jouw bericht een plusje gaven :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

Interessante podcast over het meest besmettelijke virus ooit.

Voor degenen die er niet genoeg van kunnen krijgen deze interessante podcast van de NRC wetenschaps redactie. Hierin wordt onder andere uitgelegd dat omikron het meest besmettelijke virus ooit is, qua snelheid van verspreiding.

https://open.spotify.com/...xPSfw?si=185cbcfbabcb4248

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:46:
[...]
We denken/sparren er met collega's en artsen zeker over. Vooral het punt dat een OK zolang bezet is willen we vanaf. Dat vraagstuk toevallig vandaag bij de ziekenhuis hygiënist neergelegd. Die gaat het uitzoeken of we er al iets anders mee mogen en kunnen.
Veelal zijn ook wij afhankelijk hoe de regels van hogerhand komen.
Mjah regels zijn vaak ooit wel aardig overdacht, op zich prima om er over na te denken en te verifiëren of de het wellicht ook anders zou kunnen met dezelfde uitgangspunten, maar te kort door de bocht is zelden slim.
Maar de OK en reiniging daarvan is dus als ik het wel begrijp een van de belangrijkere bottleneck's om het geheel bij jullie om de hele handel weer aangezwengeld te krijgen (naast nu en straks wellicht het personeels quarantaine probleem bovenop al wat er al te kort is) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:50:

Voor degenen die er niet genoeg van kunnen krijgen deze interessante podcast van de NRC wetenschaps redactie. Hierin wordt onder andere uitgelegd dat omikron het meest besmettelijke virus ooit is, qua snelheid van verspreiding.

Met de geschatte 9% besmettelijker dan Delta voor Omicron weet ik niet of deze in de buurt komt van de meest besmettelijke ziektes?
Wikipedia: Basic reproduction number

Zal eens kijken/luisteren als ik tijd heb :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Is het een aanname van mij dat ik die patiënten in isolatie verpleeg en ze onnodig lang OKs bezetten? Dacht dat ik dat inmiddels na zoveel patiënten wel als feit mag stellen.

Jij doet een aanname dat er gelogen wordt. En dat is wel oké?
Geeft het dan fysiek en/of mentaal een grotere druk om die patiënten in isolatie te verzorgen voor de reden dat ze daar zijn zonder dat ze ziek zijn van corona?

Als ze langer in het ziekenhuis gehouden worden dan voor wat ze kwamen is er eerder organisatorisch iets mis lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Mjah regels zijn vaak ooit wel aardig overdacht, op zich prima om er over na te denken en te verifiëren of de het wellicht ook anders zou kunnen met dezelfde uitgangspunten, maar te kort door de bocht is zelden slim.
Maar de OK en reiniging daarvan is dus als ik het wel begrijp een van de belangrijkere bottleneck's om het geheel bij jullie om de hele handel weer aangezwengeld te krijgen (naast nu en straks wellicht het personeels quarantaine probleem bovenop al wat er al te kort is) ?
Ik ben officieel van de OK. Dus daar klaag ik liever over dan over de problemen van de afdeling.
Ben inmiddels terug op mijn eilandje gelukkig. Even weg van de IC en terug op mijn plek.

Het probleem zorgt er wel voor dat je minder kan opereren ja. Kan soms 1 tot 2 electieve ingrepen minder zijn op een dag. En je bent een recovery verpleegkundige kwijt die 1 op 1 op de OK moet verkoeveren. Als we dan volle bak zouden hebben op de recovery + een epiduraal + een pijn patiënt en er gebeurd een acute situatie hebben we wel een personeelstekort.

Op de afdelingen zitten ze vooral met kamertekort eb steeds moeten schuiven van patiënten door de positieve test wat erg veel tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Geeft het dan fysiek en/of mentaal een grotere druk om die patiënten in isolatie te verzorgen voor de reden dat ze daar zijn zonder dat ze ziek zijn van corona?

Als ze langer in het ziekenhuis gehouden worden dan voor wat ze kwamen is er eerder organisatorisch iets mis lijkt me.
Fysiek, je moet je steeds omkleden in isolatiekleding. Kost tijd. Tijd die ik niet aan een ander kan besteden

En nee. We schoppen ze net zo snel buiten als de rest. Met OKs bezet houden bedoel ik ook letterlijk de kamer waar je geopereerd bent. Niet de kamer waar je gewoon ligt tv te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 19-01-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:13
bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:50:

Met de cijfers die omicron/covid presenteert komen we volgens mij niet in de buurt van de ‘good old’ mazelen ( welke, for the record, een IFR heeft van 0,3%, ofwel 3 op 1000 besmettingen levert een uitvaart op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Waarom niet?
Ze zijn er, met corona. En drukken harder op je capaciteit door isolatie maatregelen.
Dan zou je een MRSA isolatie patiënt ook niet mogen tellen in je statistieken, want geen last van de MRSA?

Corona positief = extra zorg/tijd en aparte kamer. Ongeacht of er klachten zijn.

En van wie mogen ze dat niet? Waar staat dat gespecificeerd?
Leuk dat ze dan een nieuwe heup willen, rechtsomkeert naar huis in quarantaine en nog even een weekje wachten. Bij acutere zaken, snap ik het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

AFCAjax schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Leuk dat ze dan een nieuwe heup willen, rechtsomkeert naar huis in quarantaine en nog even een weekje wachten. Bij acutere zaken, snap ik het.
Als dat het gevolg is gaan patiënten de test weigeren.
De test kunnen we niet verplichten.
Hang je eraan dat de operatie die soms al 3x is uitgesteld weer niet doorgaat kan ik beloven dat ze niet meer willen testen.

Nu is het argument voor de veiligheid van mede patiënten en medewerkers vaak ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

brothermaynard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Met de cijfers die omicron/covid presenteert komen we volgens mij niet in de buurt van de ‘good old’ mazelen ( welke, for the record, een IFR heeft van 0,3%, ofwel 3 op 1000 besmettingen levert een uitvaart op).
Besmettelijkheid != mortaliteit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
gws24 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:50:
Gisteren een staatje gedeeld van de vaccinatiestatus van de mensen die in het ziekenhuis komen maar dat waren gegevens t/m 21 december. Inmiddels is er een nieuw rapport met data t/m 13 januari: https://www.rivm.nl/sites...e_versie%2019-01-2022.pdf

[Afbeelding]

Imteressant is ook de volgende tabel waar de leeftijden iets meer uitgesplitst zijn, helaas niet per maand:

[Afbeelding]

Opvallend hier is vooral bij de <50 groep dat de verhouding tussen wel/niet gevaccineerd erg groot is. Wel met de nuancering dat deze gegevens vanaf 13 juli zijn dus veel in die groep hadden in het begin van deze periode nog geen kans gehad om de prikken te halen.

En een begeleidend bericht (https://www.rivm.nl/covid...tegen-ernstige-covid-19):

[...]

Dit geld wel vooral nog voor Delta:

[...]
In de bijlage waar je die gegevens uit hebt, kun je ook zien dat de bassisserie vooral bij de 70+ groep niet meer voldoende beschermde tegen ziekenhuisopnames. Dat is weer opgelost met de booster, maar blijft pijnlijk om steeds die conclusie te moeten trekken dat die groep te laat is geboosterd.

Hopelijk ook de laatste keer dat we die les moeten ondergaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
Waar ik de afgelopen weken al over postte kan wel eens bewaarheid worden. Het huidige quarantainebeleid kan wel eens een middel erger als de kwaal worden....

Vanaf het ad liveblog :
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vreest voor lege schappen in de supermarkten als de roosterproblemen, door uitval van personeel dat in quarantaine moet, steeds groter worden. De sector roept de regering daarom op om de quarantaineregels nog verder te versoepelen.

Filiaalmanagers komen steeds vaker in een situatie terecht waar ze hele afdelingen moeten sluiten doordat te veel personeel uitvalt. Voor specifieke afdelingen heb je specifieke kennis nodig. Je kunt niet zomaar iemand van de bakkerijafdeling vervangen door iemand van een andere afdeling", zegt CBL-directeur Marc Jansen

,,We gaan echt zien dat schappen leeg beginnen te raken." De regering versoepelde vorige week al de quarantaineregels. Mensen die minimaal een week geleden hun boosterprik hebben gehad en geen coronaklachten hebben, hoeven voortaan niet in isolatie na contact met iemand die met corona is besmet.

Veel jongeren die in supermarkten werken, zijn jonger dan 18 en, kunnen nog geen boosterprik halen. De branche wil daarom dat supermarktmedewerkers en andere mensen met een cruciaal beroep vrijgesteld worden van quarantaine na contact met een besmet persoon , mits ze klachtenvrij zijn. Ook zonder vaccinatie of booster.

Niet alleen in de supermarkten, maar ook in de bevoorrading en de distributiecentra wordt de situatie volgens het CBL nijpend. Jansen erkent dat voor bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs, die per definitie ouder dan 18 jaar zijn, ook andere oplossingen zijn. Hij roept op tot vaccineren of het halen van de boosterprik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dennis schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Er staat vanavond een mooie brief van (vrijwel) alle burgemeesters van het veiligheidsberaad in de Volkskrant:

In die brief is goed de spagaat weergegeven waar zij in zitten. Ik moest gelijk aan jouw bericht van vanmiddag denken dus vandaar dat ik hier nu nogmaals op reageer. De burgemeesters staan gelukkig veel dichter bij hun bevolking dan Den Haag en uit deze brief kun je concluderen dat ze zelf ook helemaal niets meer begrijpen van de aanhoudende beperkingen. Repressie is niet vol te houden als niemand meer begrijpt waarom we iets doen. Dat is het punt.

Ook interessant voor @gekkie en @migchiell en de anderen die jouw bericht een plusje gaven :).
Eigenlijk zeggen ze dus in politieke bewoordingen dat niemand de noodzaak van de zware maatregelen nog snapt en dat zij het ook niet meer kunnen uitleggen.

Ik verwacht volgende week zeer vergaande versoepelingen, het kabinet kan bijna niet anders omdat gewoon echt al het draagvlak voor hun beperkende beleid weg is nu zelfs de burgemeesters het beleid publiek afvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
[...]

Tsja, kernzin uit dat stuk, althans in het licht van deze discussie:
Wij willen niet dat de chaos groter wordt, noch dat de woede toeneemt door ongelijke en selectieve handhaving (horeca oogluikend open laten gaan en theaters niet).
Terwijl dat dus juist precies is wat die burgemeesters doen, en juist níet op het bordje van Den Haag kan worden geschoven. Immers is, wat Den Haag betreft, de horeca net zo dicht als de theaters. Het zijn de burgemeesters die de keuze maken om hetzelfde beleid bij de ene sector niet, en bij de andere sector wel te handhaven. Die inconsequentie, die toenemende chaos en woede zijn het gevolg van de keuze van de burgemeesters.

Jammer dat het stuk daar compleet aan voorbij gaat.

Verder ben ik het volledig eens met het stuk :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Tsja ik mis dan wat zaken, zoals bijvb @Adlermann ook al had aangegeven, hebben we een prachtig traject als je het niet eens bent met bestuurlijke beslissingen, maar die wenst men (nu) niet te bewandelen.
Vermoedelijk omdat ze in het verleden in het ongelijk gesteld zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze dat nu ook zouden worden, de omstandigheden veranderen immers.
Daarnaast miept men over perspectief, dat is er deels gegeven, horeca en cultuur staan boven aan de lijst van versoepelingen en er is een peildatum gegeven. Maar dat is niet genoeg, want men wil helemaal geen perspectief, men wil zekerheid. Een zekerheid die het kabinet op dat moment nog niet wilde geven.

Daarnaast vind ik het onbegrip mooi, maar vooral gespeeld, als je niet mee kunt in de redenatie dat men de situatie niet zodanig acht dat 100% weer kan, dan zou men toch ook moeten kunnen beseffen dat nog niet alles kan. Daarbij is in dit geval dan niet voor vooral kaasschaven gekozen (alles een klein beetje), maar er voor gekozen om bepaalde sectoren eerder open te stellen op basis van een afweging op meerdere factoren (wat doet het in de pandemiebestrijding, maar ook wat heeft de meeste impact op de samenleving voor een grote doorsnee mensen en wat is de impact op de economie). En daarbij zitten er in elke sector wel deel elementen die je prima uit zou kunnen wisselen, maar je zult ze toch voor die (hopelijk) een paar weken het respijt moeten geven dat ze daar niet aan gaan punniken maar de grote slag pakken.

Het lijkt er voor mij vooral op dat iedereen voordat COVID uit lijkt te gaan als een soort nachtkaars, nog even op de protesttrom moet slaan om aan heel Nederland te laten weten dat ze er nog zijn en ook geleden hebben, misschien nog wel het verschrikkelijkste van allemaal).
En mij persoonlijk stuit dat aardig tegen de borst, waarvan ik de horeca tot nu toe nog wel het stuitendste vond met hoeveel horecaondernemers overal nog steeds schijt aan hebben en geen millimeter willen meewerken al was het voor hun eigen dan wel hun collega's best wil.

Ik weet niet of dit:
Dit wordt erger nu een aantal leden van de wetgevende macht zelf de noodwetgeving overtreden en mensen oproepen zich ertegen te verzetten.
Moet slaan op voornamelijk FvD en PVV, indien ja, dan is het niets nieuws en dus ook niet iets wat "nu erger is geworden.

Geeft dit:
Daarmee verdwijnt de angst voor het virus en de motivatie om de regels te volgen.
wat mij betreft een van de problemen aan die maakt dat het dus het (landelijk)bestuur is wat de boel geforceerd in het gelid moet houden, wat ook geen novum is, mensen en bedrijven (gedreven immers door mensen) blijken behoorlijk beroerd in staat om de situatie in te schatten en hun gedrag daar op tijd op aan te passen (niet te laat beginnen en niet te vroeg eindigen).

Want dit:
En dat werkte. Mensen volgden de nood­zakelijke maatregelen en saamhorigheid zorgde voor een maatschappelijke beweging van onderlinge hulp, vrijwilligerswerk en ­particulier initiatief.
was wat mij betreft van vrij korte duur in maart april, waarna een hoop initiatieven er vooral om gingen om toch weer een excuus te hebben om bij elkaar te komen en dingen te gaan doen en van alles te moeten openen want veilig, het valt ons vooral zwaar om dingen te laten, begrijpelijk, maar landelijk bestuur moet daar soms wars van zijn, geen eenvoudige opgave, wel een belangrijke.
Het is feitelijk onmogelijk maar ook rechtsstatelijk onwenselijk om met repressie Nederlandse burgers dwingend te overtuigen van de juistheid van maatregelen.
het is mooi als het lukt, maar geen strikte voorwaarde en zeker niet in de huidige situatie.
Het belangrijkste is, ten eerste, dat er met voorrang een perspectief wordt ontworpen voor de lange termijn. In het crisisbeleid van de afgelopen jaren verdrong de acute bestrijding van het virus alle andere problemen en belangen in de samenleving. Dat is voor een korte periode aanvaardbaar, maar na twee jaar niet meer.
Het is niet te geven, mevrouw Halsema kon zelf nog niet eens het verloop van een demonstratie van een middag inschatten. En meneer Depla ging nogal lekker met z'n commerciele 538 feestje op een wat verkeerd moment terwijl de lokale horeca gesloten moest zijn, maar laten we het positief zien dat ze er van geleerd hebben. Wat er wel gegeven zou kunnen worden is een palet aan scenario's, waar je ook de vermoedelijke zwaarte van maatregelen aan kunt koppelen, maar welk scenario het gaat worden weet niemand. Iedereen kan dat voor zich zelf al wel min of meer uitwerken welke dat worden, nachtkaars, nog een klein piekje met geen gedoe en vervolgens de nachtkaars, nieuwe variant geen gedoe, nieuwe variant en we beginnen weer zo ongeveer van voren af aan. Zou je hooguit kunnen zeggen we gooien alles open en we zien wel of de zondvloed komt, dan heeft in ieder geval nog een deel van de bevolking een feestje kunnen vieren in de tussen tijd. Maar meh en ik vind dit van bestuurders als burgemeesters (zeker als ze ook nog tweede kamerlid ervaring hebben) erg kort door de bocht dat dit te leveren zou moeten zijn, ze tonen zich hier spreekbuis van mensen die iets eisen wat niet te leveren is en bewijzen daarmee door dat te legitimeren als terechte eis, wat mij betreft de samenleving een matige dienst.

En als laatste de uitsmijter:
Wij willen echter ook in staat zijn om in deze moeilijke tijd naast onze inwoners, onze ondernemers, onze kunstenaars enzovoort te staan en een beschermende arm om hen heen te kunnen slaan, in plaats van hen alsmaar te bestraffen.
Daar hebben ze ook mogelijkheden toe en bij mijn weten benutten ze daar ook wel delen van (ondernemersloketten, hulp bij regelingen), maar misschien zit er nog wel meer in het vat van hun mogelijkheden, ook na heropening waar deze mensen prima mee te helpen zijn (lokale belastingen, lokale regels etc). Ik hoop dat ze daar op lokaal niveau al een hoop plannen met perspectief voor hebben gemaakt, want ze zouden binnenkort nog wel eens nodig kunnen zijn als alles hopelijk de komende weken toch aardig zou kunnen openen.

TL;DR:
Ik vind het vooral een van zich af schrijven van lokaal bestuur (wat zich daar voor laat lenen), net nu er weer licht aan het einde van de tunnel is en met een beetje mazzel een week voor het heropenen van bijvb cultuursector. Het zijn ook geen ongehoorde geluiden ofzo, al die sectoren zitten meerdere keren per week aan tafel in allerhande talkshows, dus om de ongehoorde stem kan het ook niet te doen zijn.
Dus ik kom voor mezelf op het eind oordeel: (aan)matige(nde) open brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Als dat het gevolg is gaan patiënten de test weigeren.
De test kunnen we niet verplichten.
Hang je eraan dat de operatie die soms al 3x is uitgesteld weer niet doorgaat kan ik beloven dat ze niet meer willen testen.

Nu is het argument voor de veiligheid van mede patiënten en medewerkers vaak ruim voldoende.
Helaas maakt dat ontwijkende gedrag (hoewel begrijpelijk), de zaken op elk vlak een stuk gecompliceerder en sluit vaak de meest efficiënte oplossingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stylezzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:29:
Waar ik de afgelopen weken al over postte kan wel eens bewaarheid worden. Het huidige quarantainebeleid kan wel eens een middel erger als de kwaal worden....

Vanaf het ad liveblog :
[...]
Gezien het reeds versoepelde isolatie en quarantaine beleid zal de verandering ongetwijfeld gaan komen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
migchiell schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:36:
[...]
Tsja, kernzin uit dat stuk, althans in het licht van deze discussie:
[...]
Terwijl dat dus juist precies is wat die burgemeesters doen, en juist níet op het bordje van Den Haag kan worden geschoven. Immers is, wat Den Haag betreft, de horeca net zo dicht als de theaters. Het zijn de burgemeesters die de keuze maken om hetzelfde beleid bij de ene sector niet, en bij de andere sector wel te handhaven. Die inconsequentie, die toenemende chaos en woede zijn het gevolg van de keuze van de burgemeesters.
De loophole zit hem er denk ik in dat die niet Halsema en Depla zou moeten betreffen en dan hopelijk tevens niet de ondertekenaars, het gaat immers om de meeste burgemeesters zoals ze subtiel stellen en niet alle.
Dus vakkundig geparkeerd zodat ze het er niet meer over hoeven te hebben, dit selecte groepje treft geen blaam.
Jammer dat het stuk daar compleet aan voorbij gaat.
Yups, ik vind dat het het geheel een vrij eenzijdig doorgeven van "de stem des volks" maakt, terwijl we die op zich al wel kennen en ik daar weinig noodzaak meer toe zie. Zeker niet qua timing met het huidige perspectief (wat men dan nu even niet wil zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
stylezzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:29:

Vanaf het ad liveblog :
[...]
Het is dat de levensmiddelenhandel op kinderarbeid draait en daar het percentage boosters niet bepaald hoog is. Anders zou dat probleem met de nieuwe quarantaine en isolatie regels aardig gedempt moeten zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
eric.1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:53:
Als de knipbeurten, massages, manicures e.d. gratis aangeboden werden dan is het wel te vergelijken ja. Maar volgens mij was dat niet het geval?
Bij de kapsalon in het Concertgebouw in Amsterdam betaalde je 2,50 transactiekosten, maar de knipbeurt was gratis. De protesterende horeca was veelal normaal open, dus klanten moesten afrekenen voor hun consumpties.
gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:00:
Dat verkrijg je niet door overtredingen te (blijven) accepteren.
Dat krijg je door consistent te handelen. Dat gebeurt niet, de horeca werd grotendeels gedoogd en de cultuursector grotendeels niet.
Nope, als dat de lat is waarop we gaan meten, namelijk of iemand ooit ergens (onterecht) mee weggekomen
Dat is wel onderdeel van rechtsgelijkheid. Identieke behandeling in identieke situatie. Daar is hier geen sprake van.
t_captain schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:18:
Ik lees deze quote alsof hij vecht om de ruimte voor eventueel invoeren van 2G te behouden, in het licht van een samenleving die er geen zin in heeft en afbrokkelende steun in de politiek.
Dat De Jonge vasthield aan zijn overtuigingen snap ik wel, die zat al vast in een zeker spoor. Alleen begrijp ik deze wens niet vanuit Kuipers, met zijn inzichten moet hij ook wel begrijpen dat het een zinloze exercitie is. Kuipers kan makkelijk breken met het beleid van zijn voorganger zonder vrees voor een afgang. Of hij moet in deze gedwongen worden door de partijdiscipline. D66 is de felste pleitbezorger voor 2G, dan wordt hij via de partij gedwongen.
redwing schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:40:
Oftewel jij wilt bij elke nieuwe variant vanaf 0 beginnen, dan weer eerst wetgeving maken, in de tussentijd naar code zwart om dan achteraf te zeggen dat de regering veel te traag heeft gereageerd?
Ja, de overheid moet als het niet nodig is zijn gereedschap weer inleveren. We laten niets achter in die kist. Nu zwaai je dan met code zwart als emotionele chantage, maar we hebben gezien hoe snel wetgeving er doorheen geduwd kan worden. De meest controversiële wetsstukken als de avondklok konden in minder als 48 uur door beide kamers heen gaan. Dat kan dan best nog een keer.

De coronawetgeving is en blijft een gigantische ondermijning van de normale gang van zaken, parlementair en qua rechtsstaat. Dat soort wetgeving moet nooit slapend achterblijven.
Vertoon aangepakt?
Na het grotendeels tolereren van de horeca ingrijpen bij dit protest was nogal gênant voor de gemeentes. Om meteen met officiële waarschuwingen te zwaaien bij de Koninklijke Schouwburg, het Concertgebouw in Amsterdam of de Kleine Komedie was ronduit sneu. Ze hadden dit veel beter kunnen laten overwaaien gezien dat het eenmalig is, dit heeft het aanzien van de regels weinig goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:16:
Dat krijg je door consistent te handelen. Dat gebeurt niet, de horeca werd grotendeels gedoogd en de cultuursector grotendeels niet.
Klopt dat is ook veel verstandiger.
Dat is wel onderdeel van rechtsgelijkheid. Identieke behandeling in identieke situatie. Daar is hier geen sprake van.
Dus is het verstandig deze kennelijke omissie zo snel mogelijk te verhelpen, daarnaast is de rechtsongelijkheid in deze naar mijn mening niet van dien aard dat deze daarom gehandhaafd zou moeten worden.
Daarnaast vraag ik me dan af hoe rekkelijk je met jouw redenatie zou willen zijn met het concept "identieke situatie" ?
En is dat eenmalig, een paar uur, ook nachtclubs, stadions vol mensen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:09
tweakduke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:22:
[...]

In de bijlage waar je die gegevens uit hebt, kun je ook zien dat de bassisserie vooral bij de 70+ groep niet meer voldoende beschermde tegen ziekenhuisopnames. Dat is weer opgelost met de booster, maar blijft pijnlijk om steeds die conclusie te moeten trekken dat die groep te laat is geboosterd.

Of net op tijd, het is maar hoe je het bekijkt.
De eerste resultaten uit Israël over de 4 de prik zijn niet geweldig positief.

Reactie van antistoffen neemt fors af. Dan kan het best nog eens zo zijn dat je beter slim kunt gaan kijken naar het moment dat je mensen wil boosteren, dan zo snel mogelijk iedereen te prikken.

Juist nu met de opkomst van Omicron is het een goed moment geweest.

Ik merk om ons heen dat mensen die 1-2 weken geleden de booster hebben gekregen eigenlijk geen Omicron krijgen, of er niet ziek van worden.

Tegelijkertijd is de school van mijn vrouw rond de 22ste, nog voor kerst, via werk geboosterd.

Daar zitten inmiddels al 3 leerkrachten die toen geboosterd waren thuis met milde klachten.

Strekking: je wil ook zeker niet te vroeg boosteren. Zeker niet als zo’n golf tot juni gaat duren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:25:
[...]

Klopt dat is ook veel verstandiger.

[...]

Dus is het verstandig deze kennelijke omissie zo snel mogelijk te verhelpen, daarnaast is de rechtsongelijkheid in deze naar mijn mening niet van dien aard dat deze daarom gehandhaafd zou moeten worden.
Daarnaast vraag ik me dan af hoe rekkelijk je met jouw redenatie zou willen zijn met het concept "identieke situatie" ?
En is dat eenmalig, een paar uur, ook nachtclubs, stadions vol mensen ?
Studeer je rechten? Neem zelf eens stelling door je eigen vragen te beantwoorden. Dat voegt namelijk wel wat toe.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Nope, maar dat is geen beletsel te hebben tot het hebben (en die tot vervulling zien komen) van aspiraties tot minister van justitie. :p
Neem zelf eens stelling door je eigen vragen te beantwoorden. Dat voegt namelijk wel wat toe.
Ik zou voor een vrij enge interpretatie zijn van gelijke omstandigheden, die in beginsel al niet gelijk waren over het land, daar werd immers wel gehandhaafd en ik zou het niet willen honoreren dat als er ergens in den lande een bestuurder niet op zit te letten, ook nog voor een korte duur, dat vanaf dan tot de landelijke standaard zou moeten worden verheven, voor een betrekkelijk miniem voordeel, met daar tegen over een landelijke richtlijn met betrekking tot de volksgezondheid en het algemeen belang.
Een jurist zou er ongetwijfeld al het juiste jargon op weten te plakken en wat jurisprudentie erbij weten te scharrelen, want het lijkt me sterk dat die er niet is.
En je kunt er ongetwijfeld als jurist op alle mogelijke manier op schieten en van alles aandragen (dat is doorgaans wat je ook ziet wat advocaten doen in rechtzalen en de media), maar de uiteindelijke vraag is wat rechters honoreren en die zijn doorgaans toch iets gereserveerder omdat ze ook de uitwerking van hun uitspraak meewegen op de verdere bestuurbaarheid van het land na hun uitspraak en de jurisprudentie die daar uit kan volgen.

Daarnaast (maar dat is iets meer een zwaktebod vanwege de communicatie vooraf van betreffende niet verstandige burgemeesters), is het uberhaupt lastig om op hetzelfde tijdstip alle overtredingen op te sporen en administratief af te handelen in de betrekkelijk korte tijd waarop de horeca geopend is geweest.
Daar zit ook geen prestatieplicht in dat je per sé iedereen moet beboeten of geen moet beboeten.

Uiteindelijk kan ik me voorstellen dat daarbij een achteraf opgelegde bestuurlijke boete beter aanvechtbaar is in dezelfde gemeente als waar de horeca niet bestuurlijk is beboet, voor dezelfde duur en aard van een actie, dan daadwerkelijk vooraf opgelegde last onder dwangsom dan wel directe gedwongen sluiting / afbreken van hun "protest" van culturele instellingen tov horeca. Dan is de algemeen verbindendheid namelijk een stuk minder en is de gelijkheid van de situatie groter.

Dat zijn zouden zo mijn overpeinzingen zijn zo op dit late uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
CMD-Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:16:
Ja, de overheid moet als het niet nodig is zijn gereedschap weer inleveren. We laten niets achter in die kist. Nu zwaai je dan met code zwart als emotionele chantage, maar we hebben gezien hoe snel wetgeving er doorheen geduwd kan worden. De meest controversiële wetsstukken als de avondklok konden in minder als 48 uur door beide kamers heen gaan. Dat kan dan best nog een keer.
Dan leg me eens uit wat het voordeel is om ze weg te halen, als ze alsnog ieder moment binnen 48 uur er doorheen komen? De maatregelen kunnen ook nu alleen met toestemming van de kamers worden ingevoerd, dus het enige verschil is die 48 uur.
De coronawetgeving is en blijft een gigantische ondermijning van de normale gang van zaken, parlementair en qua rechtsstaat. Dat soort wetgeving moet nooit slapend achterblijven.
Als we door dit gedoe heen zijn ben ik het daar mee eens, maar zolang we er nog middenin zitten, heb ik liever de middelen beschikbaar om snel in te grijpen. Iedere keer weer dagen/weken verliezen omdat we weer een wet moeten invoeren is nogal verspilde tijd.
[...]
Na het grotendeels tolereren van de horeca ingrijpen bij dit protest was nogal gênant voor de gemeentes. Om meteen met officiële waarschuwingen te zwaaien bij de Koninklijke Schouwburg, het Concertgebouw in Amsterdam of de Kleine Komedie was ronduit sneu. Ze hadden dit veel beter kunnen laten overwaaien gezien dat het eenmalig is, dit heeft het aanzien van de regels weinig goed gedaan.
Nou nou, wat een ingrijpen.... Een keertje foei en weer lekker door. En ze moesten wel ingrijpen, want we hebben al de horeca gehad, nu de schouwburgen/theaters en wat is de volgende die gedoogd moet worden? Ze kunnen dit soort dingen een keer door de vingers zien, maar bij een 2e keer moeten ze toch zorgen dat er niet op dezelfde manier nog een 3e en 4e keer komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik ben absoluut geen viroloog, maar aan alles lijkt het erop dat de endemische fase van Corona sneller eraan komt dan we zelf misschien wel zouden verwachten. Ik heb geen idee of dat bij wijze van spreken over een maand of over een half jaar zo is, maar als de ziekenhuisopnames binnen twee weken niet significant gaan stijgen, dan lijkt het me dat daar wel bepaalde conclusies uit te trekken zullen zijn? En als je nu ook ziet dat zelfs aan de stoelpoten van de quarantaineregels wordt gezaagd, dan lijkt mij het alsof mensen het ook minder een probleem gaan vinden om Corona te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
tweakduke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:22:
[...]

Gelet op de grafiek met incidentie per leeftijdsgroep en de ziekenhuisopnames, denk ik dat we precies op tijd waren om 60+ te boosteren.

De lockdown heeft vermoedelijk 1 week vertraging opgeleverd in de infectiegolf en daardoor paste de puzzel netjes in elkaar.

(nog steeds geloof ik dat we de hele lockdown hadden kunnen voorkomen als we een korte lockdown en schoolsluiting in november hadden gedaan en ook toen de boosters hadden gezet. daar is ook op dit forum ruimschoots over gepost indertijd. dit is dus geen steunbeteuging voor de december-lockdown.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Gelet op de grafiek met incidentie per leeftijdsgroep en de ziekenhuisopnames, denk ik dat we precies op tijd waren om 60+ te boosteren.

De lockdown heeft vermoedelijk 1 week vertraging opgeleverd in de infectiegolf en daardoor paste de puzzel netjes in elkaar.

(nog steeds geloof ik dat we de hele lockdown hadden kunnen voorkomen als we een korte lockdown en schoolsluiting in november hadden gedaan en ook toen de boosters hadden gezet. daar is ook op dit forum ruimschoots over gepost indertijd. dit is dus geen steunbeteuging voor de december-lockdown.)
Maar een vroegere lockdown had Delta geremd, wat Omicron daarna ging doen was dan niet anders geworden. (enkel dat je de omicron wave zou starten met iets meer lucht in de zorg)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Zijn jullie nog steeds met corona bezig? 8)

In een ander land valt de weifelende 'beleid' van de Nederlandse regering extra op. In Oostenrijk een vaccinatieplicht met 2G en FFP2, op het mondkapje en de sluitingstijd van 22u is voor de gevaccineerde weinig wat aan corona herinnert.

Gisteravond langs de A12 borden dat je je zonder afspraak kon laten boosteren, wat zijn de laatste cijfers onder jongeren? Wat ik om me heen hoor is het animo gering, mijn jongste van 7 laten we ook voor wat het is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Soccer98 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:37:
Ik ben absoluut geen viroloog, maar aan alles lijkt het erop dat de endemische fase van Corona sneller eraan komt dan we zelf misschien wel zouden verwachten. Ik heb geen idee of dat bij wijze van spreken over een maand of over een half jaar zo is, maar als de ziekenhuisopnames binnen twee weken niet significant gaan stijgen, dan lijkt het me dat daar wel bepaalde conclusies uit te trekken zullen zijn? En als je nu ook ziet dat zelfs aan de stoelpoten van de quarantaineregels wordt gezaagd, dan lijkt mij het alsof mensen het ook minder een probleem gaan vinden om Corona te krijgen.
Wat mij betreft zijn we daar al. Rond de jaarwisseling is omikron dominant geworden in het land, en sindsdien stromen de ziekenhuizen nog steeds leeg met delta patienten. Mocht omikron een bedreiging zijn voor de ziekenhuizen hadden we daar zeker al dingen van terug kunnen zien in de instroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ankona schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Maar een vroegere lockdown had Delta geremd, wat Omicron daarna ging doen was dan niet anders geworden. (enkel dat je de omicron wave zou starten met iets meer lucht in de zorg)
Klopt. En die lucht had ons de luxe van België gegeven. Daar konden ze zonder lockdown de feestdagen door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:54:

In een ander land valt de weifelende 'beleid' van de Nederlandse regering extra op. In Oostenrijk een vaccinatieplicht met 2G en FFP2, op het mondkapje en de sluitingstijd van 22u is voor de gevaccineerde weinig wat aan corona herinnert.

Gisteravond langs de A12 borden dat je je zonder afspraak kon laten boosteren, wat zijn de laatste cijfers onder jongeren? Wat ik om me heen hoor is het animo gering, mijn jongste van 7 laten we ook voor wat het is.
Ik zou niet willen ruilen. Een vaccinatieplicht voelt als een nederlaag: je neemt afstand van een principe omwille van een trade-off tussen twee meer tijdelijke en aardse zaken (ziekenhuisopnames en lockdown).

Met de huidige ontwikkeling in de cijfers heb ik hoop dat we over enkele weken min of meer volledig open kunnen. Bij de huidige hospitalisatiekans zou het kunnen; het afwachten is of deze opveert zoals na Danssen met Janssen, of stabiliseert op het lage niveau. Eerste indicatie over 5 dagen, nog 10 datapunten voor betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51

wat wil je er mee zeggen dan dat het in Oostenrijk beter geregeld is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ernst Kuipers: 2G niet de prullenbak in
2G gaat níet de prullenbak in. Dat zegt coronaminister Ernst Kuipers tegen BNR. Hij reageert op een onderzoek - in opdracht van zijn ministerie - van de TU Delft. Daaruit blijkt dat het effect van coronatoegangsbewijzen flink is afgenomen sinds de komst van de omikronvariant.

de roep om versoepelingen in de horeca en cultuur steeds luider. 'Wat de onderzoekers zeggen is dat onder bepaalde omstandigheden, in november de Delta-variant en nu de omikron, gebruik van 2G of 3G tot zo'n 15 procent reductie van besmettingen kan leiden. Dat is significant, dat kan belangrijk zijn, eens te meer in een situatie waarin het aantal besmettingen met 20 procent per week stijgt. Dat is hetzelfde wat we soms met bepaalde maatregelen proberen te bereiken.'
Debat afwachten

Kuipers wil echter niet vooruitlopen op het debat. 'Ik heb een onderzoek, dat is naar de Kamer gestuurd, daar moet het gesprek erover plaatsvinden. Maar ik vind het te vroeg om te zeggen dat het coronatoegangsbewijs de prullenbak in kan.' Kuipers noemt de dalende cijfers 'ontzettend goed nieuws, ik hoop dat ziekenhuizen in staat zijn de inhaalslag te maken. En dat de opnames blijven dalen'. Maar, waarschuwt hij, 'in omringende landen zien we het aantal klinische opnames stijgen.'
Diezelfde omringende landen die geen tot weinig maatregelen hebben, Ernst? Ga dat nu niet als argument gebruiken want daarom hadden we toch die lockdown? De pessimist in mij voelt dit alsof dat ook een argument gaat worden om voorlopig bepaalde sectoren nog dicht te houden.

@hoevenpe welkom terug :P

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 20-01-2022 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
RodeStabilo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:15:
Ernst Kuipers: 2G niet de prullenbak in

[...]

Diezelfde omringende landen die geen tot weinig maatregelen hebben, Ernst? Ga dat nu niet als argument gebruiken want daarom hadden we toch die lockdown? De pessimist in mij voelt dit alsof dat ook een argument gaat worden om voorlopig bepaalde sectoren nog dicht te houden.

@hoevenpe welkom terug :P
Het belangrijkste punt is dat niemand weet of dit echt de overgang naar endemisch is, of dat we alsnog oplevingen krijgen of zelfs nog een dodelijkere variant. Mocht dat zo zijn is het wel handig als de discussie over 2G al gevoerd is, zodat er bekend is hoe ver we willen/kunnen gaan.

Het ziet er momenteel dus weliswaar goed uit, maar dat is nog geen garantie dat dat zo blijft.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Nou ja, het onderzoek toont zeer gedegen aan dat de invoering van 2G tot iets van 80% van de opnames zorgt tov geen G. Als je dus 800 opnames per week kan hebben en het openen van horeca zorgt er voor 1000, dan maakt het dus wel verschil en kun je eerder open.

De getallen (op het percentage na) zijn natuurlijk uit de lucht gegrepen, maar de tendens dat iets helemaal niet werkt als het maar gedeeltelijk werkt blijf ik bijzonder vinden.

Los daarvan, ik blijf het maar zeggen, vind ik het een enorm heftig middel, ondanks dat het toch echt iets doet (en had kunnen doen als we dit begin november hadden gehad, zie de betreffende pdf). Maar misschien is het goed om nu de ‘willen we dit’ discussie goed te voeren, los van de situatie of het inhoudelijk nu nog nodig is?

/ met @redwing dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bie100 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:12:
wat wil je er mee zeggen dan dat het in Oostenrijk beter geregeld is?
Met dat soort maatregelen was hier allang alles open geweest, nu is 2G mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

redwing schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Het belangrijkste punt is dat niemand weet of dit echt de overgang naar endemisch is, of dat we alsnog oplevingen krijgen of zelfs nog een dodelijkere variant. Mocht dat zo zijn is het wel handig als de discussie over 2G al gevoerd is, zodat er bekend is hoe ver we willen/kunnen gaan.

Het ziet er momenteel dus weliswaar goed uit, maar dat is nog geen garantie dat dat zo blijft.
Laten we hopen dat er dan niet alleen naar cijfers en details en pragmatiek gekeken wordt, maar dat de medisch-ethische, filosofische en sociale aspecten ook worden meegenomen. Ik mag van Kuipers verwachten dat hij in zijn debat een zeer duidelijke belangenafweging met al deze aspecten heeft gemaakt, inclusief weging en perspectief, welke hij kan uitleggen zodat er een inhoudelijk debat kan komen. Dus niet alleen paniekvoetbal met "ja maar andes moet alles op slot". Als dat niet het geval is, vind ik hem geen haar beter dan de Jonge en is het weer een indicatie van de staat van de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Laten we hopen dat er dan niet alleen naar cijfers en details en pragmatiek gekeken wordt, maar dat de medisch-ethische, filosofische en sociale aspecten ook worden meegenomen. Ik mag van Kuipers verwachten dat hij in zijn debat een zeer duidelijke belangenafweging met al deze aspecten heeft gemaakt, inclusief weging en perspectief, welke hij kan uitleggen zodat er een inhoudelijk debat kan komen. Dus niet alleen paniekvoetbal met "ja maar andes moet alles op slot". Als dat niet het geval is, vind ik hem geen haar beter dan de Jonge en is het weer een indicatie van de staat van de politiek.
Klopt en ook helemaal mee eens. Ik ben ook geen voorstander van 2G, maar zie de discussie liever gevoerd worden zonder de druk dat we per direct iets moeten doen. Juist omdat dan de andere aspecten veel beter meegenomen kunnen worden. Tot nu toe werden de maatregelen er in de meeste gevallen dooheen geduwd omdat we te lang aan het wachten waren waardoor er geen andere optie meer was. Dat we nu zonder problemen in de ziekenhuizen deze discussie aan het voeren zijn, is wat mij betreft al een stap vooruit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Even los van of 2G nou een goed idee is of niet: ik volg niet dagelijks de Oostenrijkse politiek, maar hoe lastig is het politiek in Oostenrijk geweest om 2G er doorheen te krijgen? Hoe stond de oppositie daar erin? Wat dat is waarom we het hier niet hebben, er is teveel weerstand in de Tweede Kamer. Hoe was die weerstand in Oostenrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
redwing schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Valt een eventuele 2G niet gewoon onder de Corona noodwet ( wet tijdelijke maatregelen Corona of zoiets heet dat ding)? Dan vervalt de 2G regeling toch automatisch bij het vervallen van de noodwet? Zelfs als de 2G variant erdoor komt, moet de 2e kamer iedere 3 maanden instemmen met verlenging van de noodwet. Dat zal als er geen dreiging meer is best lastig zijn, zeker ook uit de CU hoek hoef je dan geen enkele steun te verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
autje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:28:
Even los van of 2G nou een goed idee is of niet: ik volg niet dagelijks de Oostenrijkse politiek, maar hoe lastig is het politiek in Oostenrijk geweest om 2G er doorheen te krijgen? Hoe stond de oppositie daar erin? Wat dat is waarom we het hier niet hebben, er is teveel weerstand in de Tweede Kamer. Hoe was die weerstand in Oostenrijk?
Wat ik ervan begreep is het een compromis tussen regering en oppositie, het oorspronkelijke plan was vaccinatieplicht vanaf 14 en het is 18 geworden met bijna algemene stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
brothermaynard schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Valt een eventuele 2G niet gewoon onder de Corona noodwet ( wet tijdelijke maatregelen Corona of zoiets heet dat ding)? Dan vervalt de 2G regeling toch automatisch bij het vervallen van de noodwet? Zelfs als de 2G variant erdoor komt, moet de 2e kamer iedere 3 maanden instemmen met verlenging van de noodwet. Dat zal als er geen dreiging meer is best lastig zijn, zeker ook uit de CU hoek hoef je dan geen enkele steun te verwachten
Dat was wel de bedoeling, en de kamer kan ook tussendoor op elk moment de steun intrekken waardoor de wet verdwijnt. Er wordt alleen niet vooraf een harde eind-datum gegeven. Maar in de huidige situatie kun je dat ook niet verwachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZieMaar! schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:23:
Nou ja, het onderzoek toont zeer gedegen aan dat de invoering van 2G tot iets van 80% van de opnames zorgt tov geen G. Als je dus 800 opnames per week kan hebben en het openen van horeca zorgt er voor 1000, dan maakt het dus wel verschil en kun je eerder open.
En het onderzoek dat nu claimt dat 2G weinig zin heeft is net zo zwak als het eerder onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. De onderliggende data is zeer incompleet met inmiddels driekwart van de besmettingen op een onbekende lokatie opgedaan. Ook is het gebaseerd op vragen wat mensen zouden doen in hypothetische situaties, iets dat ze als het eenmaal zo ver is vaak toch anders doen. Vragen gesteld aan een groep die, ondanks de moeite die gedaan wordt om representatief te zijn, degegen missen die nergens aan mee werken, de groep die de meeste opnames relatief oplevert.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:25:
[...]

Met dat soort maatregelen was hier allang alles open geweest, nu is 2G mosterd na de maaltijd.
tja we houden hier rekening met! ja met wat eigenlijk? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
IJzerlijm schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:32:
[...]

En het onderzoek dat nu claimt dat 2G weinig zin heeft is net zo zwak als het eerder onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. De onderliggende data is zeer incompleet met inmiddels driekwart van de besmettingen op een onbekende lokatie opgedaan. Ook is het gebaseerd op vragen wat mensen zouden doen in hypothetische situaties, iets dat ze als het eenmaal zo ver is vaak toch anders doen. Vragen gesteld aan een groep die, ondanks de moeite die gedaan wordt om representatief te zijn, degegen missen die nergens aan mee werken, de groep die de meeste opnames relatief oplevert.
Da’s wel een beetje makkelijk, toch? Dat suggereert dat de onderzoekers van dit onderzoek én van de onderliggende onderzoeken (zoals het Duitse onderzoek dat genoemd wordt), allemaal een stel koekenbakkers zijn. Natuurlijk kijken ze (ook) naar hypothetische situaties, met daarin een model wat er met welk scenario gaat gebeuren, inclusief parameters voor compenserend gedrag.

Dit onderzoek benoemt overigens beide situaties en doet dat erg onderbouwd. De ruim 70 pagina’s zijn gepost (de rest is bijlage, maar wel interessant). Ik zou die toch eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweak_ers schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:28:
[...]

Of net op tijd, het is maar hoe je het bekijkt.
De eerste resultaten uit Israël over de 4 de prik zijn niet geweldig positief.

Reactie van antistoffen neemt fors af. Dan kan het best nog eens zo zijn dat je beter slim kunt gaan kijken naar het moment dat je mensen wil boosteren, dan zo snel mogelijk iedereen te prikken.
Zijn daar al cijfers over uit Israël?
Had alleen meegekregen dat ze daar begonnen weten met 2e booster voor 60+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZieMaar! schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:47:
[...]

Dit onderzoek benoemt overigens beide situaties en doet dat erg onderbouwd. De ruim 70 pagina’s zijn gepost (de rest is bijlage, maar wel interessant). Ik zou die toch eens doorlezen.
Ik heb het gelezen en het is zo goed als ze het kunnen maken. Maar met bijna alles in deze pandemie kan je ook hier met net zulk degelijk onderzoek op andere conclusies komen. Dit is allemaal menselijk gedrag en dat kan door oneindig veel factoren veranderen, onder andere de publicatie van dit rapport. Nu dit '2G is zinloos' rapport er ligt zal dat meer mensen ertoe brengen zich er niet aan te houden mocht het er alsnog komen.

[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 20-01-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
migchiell schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:36:

Het zijn de burgemeesters die de keuze maken om hetzelfde beleid bij de ene sector niet, en bij de andere sector wel te handhaven. Die inconsequentie, die toenemende chaos en woede zijn het gevolg van de keuze van de burgemeesters.
Er zullen ongetwijfeld burgemeesters zijn die je daaronder kunt schuiven (eens met je opmerking) maar Bruls en Halsema als voorbeelden waren consequent. Horeca mocht niet en theaters ook niet.

Wat m.i. ook meespeelt in de samenleving is het continue niet volgen van de routekaart. De regering heeft tig keer een routekaart gemaakt dat bij factor X dit en dat gebeurt, Alleen bij de eerstvolgende keer lag die routekaart op de afvalberg. Maak gewoon een kaart o.b.v. aantal patiënten in het ziekenhuis bijvoorbeeld eventueel i.c.m. aantal besmettingen (alleen zal de lat denk ik hoger moeten liggen of geteld in bepaalde groepen (de kwetsbare)). Dus bij zoveel Fase 1 met die en die maatregelen etc. En handel er dan ook consequent naar. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en als ze de cijfers dalen kunnen ze alvast beginnen met werkzaamheden voor de heropening of uitbreiding mogelijkheden. Nu was het vaak een grabbelton qua versoepelingen waardoor sectoren gewoon niet weten waar ze aan toe zijn (incl gebrek aan uitleg waarom een museum ineens besmettelijker is dan een drukke winkel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Iets voor jou @t_captain? ;)
https://www.nrc.nl/nieuws...n-second-opinion-a4081121
Het gaat over het meer open stellen van data en gebruiken van meer modellen, naast die van het RIVM.

Ook interessant om te lezen dat de kritiek nu dus vooral op RIVM gericht wordt terwijl het Van Dissel is geweest die de focus op het worst case scenario is geweest. Wat gaat de data bij het RIVM aanpakken, of een second opinion mogelijk maken, veranderen aan het OMT wat een eigen agenda lijkt te voeren?

Kanttekening daarbij is wel dat het RIVM ook bewust bepaalde parameters kiest wat niet altijd even gunstig uit valt (zie de discussie over onzekerheid). In die zin lijken Van Dissel en Wallinga wel samen boel een beetje af te tikken, maar dat beeld kan ook vertekend zijn door de manier waarop ze naar buiten treden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 01:10:
Dan leg me eens uit wat het voordeel is om ze weg te halen, als ze alsnog ieder moment binnen 48 uur er doorheen komen? De maatregelen kunnen ook nu alleen met toestemming van de kamers worden ingevoerd, dus het enige verschil is die 48 uur.
Het verschil is dat het parlement opnieuw moet instemmen met de opschorting van grond- en mensenrechten. Niet een minister die een goed idee denkt te hebben en een decreet uitvaardigt.
Als we door dit gedoe heen zijn ben ik het daar mee eens, maar zolang we er nog middenin zitten, heb ik liever de middelen beschikbaar om snel in te grijpen. Iedere keer weer dagen/weken verliezen omdat we weer een wet moeten invoeren is nogal verspilde tijd.
Al die waarborgen die we normaal hebben zijn er niet alleen voor als het goed gaat, maar vooral als het slecht gaat. De afgelopen twee jaar heeft het kabinet zich enorm veel invloed mogen toe-eigenen en op microniveau mogen ingrijpen in mensen hun levens. Dat mag niet langer dan noodzakelijk duren, corona of niet, wetgeving gaat zo snel mogelijk weer de prullenbak in.
Nou nou, wat een ingrijpen.... Een keertje foei en weer lekker door. En ze moesten wel ingrijpen, want we hebben al de horeca gehad, nu de schouwburgen/theaters en wat is de volgende die gedoogd moet worden? Ze kunnen dit soort dingen een keer door de vingers zien, maar bij een 2e keer moeten ze toch zorgen dat er niet op dezelfde manier nog een 3e en 4e keer komen.
Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen toen ze niet ingrepen bij de horeca.
RodeStabilo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:15:

Bijzonder dat Kuipers nog voor 2G een lans wil breken. Je zou denken dat iemand met zijn achtergrond ook wel begrijpt dat zijn argumenten op drijfzand gebouwd zijn. Zoals @t_captain terecht aanwees is de Rt geen constante waarde en Kuipers weet dat.

Mogelijk dat Kuipers nu te maken heeft met de druk van zijn eigen partij. D66 is bereid om door roeien en ruiten te gaan om 2G te krijgen, misschien mag hij het onderwerp niet laten rusten van Paternotte en Kaag. Als hij daadwerkelijk gelooft in dit verhaaltje dan heeft hij wat mij betreft meteen afgedaan net als De Jonge.
Gonadan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:57:
Ook interessant om te lezen dat de kritiek nu dus vooral op RIVM gericht wordt terwijl het Van Dissel is geweest die de focus op het worst case scenario is geweest. Wat gaat de data bij het RIVM aanpakken, of een second opinion mogelijk maken, veranderen aan het OMT wat een eigen agenda lijkt te voeren?

Kanttekening daarbij is wel dat het RIVM ook bewust bepaalde parameters kiest wat niet altijd even gunstig uit valt (zie de discussie over onzekerheid). In die zin lijken Van Dissel en Wallinga wel samen boel een beetje af te tikken, maar dat beeld kan ook vertekend zijn door de manier waarop ze naar buiten treden.
Een second opinion kan wel helpen om de RIVM modellen beter in perspectief te plaatsen, zeker nu de afwijkingen een verschil van dag en nacht lijken te zijn. Indien het RIVM een eigen agenda zou voeren wordt het een stuk moeilijker naarmate je publiekelijk steeds meer in je hemd komt te staan bij de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
CMD-Snake schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:11:
Het verschil is dat het parlement opnieuw moet instemmen met de opschorting van grond- en mensenrechten. Niet een minister die een goed idee denkt te hebben en een decreet uitvaardigt.
Zolang maatregelen nog nodig zijn zou ik de wet niet laten vervallen. Met 19 fracties gaat nieuwe wetgeving erg stroperig en dus lang duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

ik222 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:35:
[...]

Eigenlijk zeggen ze dus in politieke bewoordingen dat niemand de noodzaak van de zware maatregelen nog snapt en dat zij het ook niet meer kunnen uitleggen.

Ik verwacht volgende week zeer vergaande versoepelingen, het kabinet kan bijna niet anders omdat gewoon echt al het draagvlak voor hun beperkende beleid weg is nu zelfs de burgemeesters het beleid publiek afvallen.
Ik kan het ook niet anders zien. Je hebt nu burgemeester die tegenover hun inwoners komen te staan, terwijl ze er voor hun inwoners moeten zijn.
Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Ik hoop dat we snel op dat punt belanden en de test locaties kunnen ontmantelen.
We kunnen als bevolking ook gewoon stoppen met het massale testen.

Als niemand meer naar de teststraten gaat is het ook over. Dan dalen de cijfers :-)
redwing schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Oftewel jij wilt bij elke nieuwe variant vanaf 0 beginnen, dan weer eerst wetgeving maken, in de tussentijd naar code zwart om dan achteraf te zeggen dat de regering veel te traag heeft gereageerd?
Zeker weten. In Maart moeten we die corona wetgeving niet meer verlengen. Zodra het nodig is kan die weer terug komen, maar niet aanhouden.

We zitten al te lang met wetgeving waar de minister veel te veel macht heeft zonder echt goed gecontroleerd te worden.

Dat is zeer onwenselijk en niet nodig.

Als het met spoed nodig is kan het terug komen, maar dan moeten beide kamers eerst weer instemmen. Het gehele democratische proces moeten we dan gewoon weer doorlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Snow_King schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Als niemand meer naar de teststraten gaat is het ook over. Dan dalen de cijfers :-)

[...]
Ah ja, de befaamde "We steken met zijn allen de kop in het zand, dan is het probleem weg... Toch?" strategie. Dat gaat het allemaal oplossen :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb het plaatje over de ontwikkeling in de kans op ziekenhuisopname na positieve test wat bijgewerkt en geannoteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g91XKiGj02N-makxsFNqHm2dTrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hAfGnLz1VnsqCUGT6cfNppMz.png?f=user_large

De vraag staat eigenlijk rechtsonder: er zijn drie verklaringen te bedenken voor de huidige lage ziekenhuisopnames. Twee van de drie zijn vrij structureel, namelijk boosters en omicron. De derde factor is dat de incidentie van positieve tests relatief sterk onder jongeren zit. Dat kan ook weer door boosters komen, maar ook door gedrag (zie Danssen met Janssen een half jaar geleeden). In welke mate is deze factor structureel?

De vraag is dus: zitten we structureel op index 30, 10, of ergens daar tussenin.

Als de opnamekans zo laag blijft (index 10), kunnen we gewoon open. We zouden dan namelijk 200.000 positieve tests per dag aankunnen in de ziekenhuizen.

Momenteel lijkt het beleid te sturen op een maximum van ongeveer 50.000 a 60.000 positieve tests per dag. Daarmee zijn we safe, ook als de index van de relatieve kans op opname na positieve test terugveert tot 30. Ik verwacht de komende twee weken gaandeweg een smaller kader te kunnen maken. Afhankelijk van waar dat uitkomt, zouden we op hogere aantallen positieve tests kunnen sturen, of zelfs alles loslaten.

[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 20-01-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:57:
[...]

Klopt. En die lucht had ons de luxe van België gegeven. Daar konden ze zonder lockdown de feestdagen door.
Nee dat had het niet, België had in november en december (veel) meer covid' patiënten in het ziekenhuis dan Nederland per hoofd van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Brazos schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Nee dat had het niet, België had in november en december (veel) meer covid' patiënten in het ziekenhuis dan Nederland per hoofd van de bevolking.
Toch hadden ze lucht in de ziekenhuizen.

In hun geval door een hogere capaciteit. Wij hadden dezelfde lucht kunnen hebben door een korte lockdown in november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niemand die de technische briefing van Van Dissel volgt?

https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2022A00063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Toch hadden ze lucht in de ziekenhuizen.

In hun geval door een hogere capaciteit. Wij hadden dezelfde lucht kunnen hebben door een korte lockdown in november.
Wij hadden dezelfde lucht kunnen hebben met een functionerend zorgsysteem.

Een lockdown is geen vervanging van wat verpleegkundigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:12
Snow_King schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Hadden we jaren geleden al met Aids/HIV moeten doen! Eindelijk die ellende de wereld uit! /s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Nee, dat trek ik echt niet. Zou je het willen laten weten als ze bekendmaken dat ze overstappen naar realistischer modellen en hun excuses hebben aangeboden voor diegene die toch te pessmistisch bleken?

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 20-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RodeStabilo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Nee, dat trek ik echt niet. Zou je het willen laten weten als ze bekendmaken dat ze overstappen naar realistischer modellen en hun excuses hebben aangeboden voor diegene die toch te pessmistisch bleken?
Ben je rond 2033 nog online onder @RodeStabilo ?

Interessant leesvoer trouwens op NOS.nl met een epidemioloog van het LUMC en de modelleur van het RIVM + twitteraar van Zelst.

We laten het virus (gecontroleerd) uitrazen, is daarmee het eindspel begonnen?
Doordat we ditmaal de golf niet door maatregelen onderdrukken, maar min of meer loslaten, is het risico op een nieuwe golf veel kleiner, denken de wetenschappers. "Het is vrijwel zeker dat we er dan tot de herfst goed voor staan", denkt Rosendaal.

"Deze golf eindigt anders dan de vorige twee wintergolven: die eindigden door maatregelen, ander gedrag en andere weersomstandigheden. Maar nog steeds waren er heel veel mensen die het nog konden krijgen." Die zijn er volgens hem straks niet meer. Een nieuwe variant kan dan nog roet in het eten gooien. "De volgende golf wordt vrijwel zeker minder hoog. Mogelijk in de herfst al fors minder", vermoedt hij.
"Maar bij griep stellen we niet elke dag de ethische vraag: hadden we deze doden kunnen voorkomen?", benadrukt hij. "Uiteindelijk is het een politieke beslissing: we gaan in plaats van het probleem onder controle te houden met maatregelen, naar een situatie waarin we een hoger dodental aanvaarden. En bij een hard coronajaar en influenzajaar moet je aanvaarden dat je dubbel zoveel doden hebt."

Wallinga is nog voorzichtig. "Tot nu toe heeft het virus steeds weer voor verrassingen gezorgd. Of dit het eindspel is weet je pas achteraf."

[ Voor 67% gewijzigd door Wolly op 20-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

Dazzler2120 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Ah ja, de befaamde "We steken met zijn allen de kop in het zand, dan is het probleem weg... Toch?" strategie. Dat gaat het allemaal oplossen :+
Zie onder.
Racing-Paradise schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Hadden we jaren geleden al met Aids/HIV moeten doen! Eindelijk die ellende de wereld uit! /s
Omdat de politiek zich nu zo druk maakt over de hoge besmettingen en daarop nu lijkt te sturen is dit wellicht een optie.

We weten niets concreet over de testbereidheid in andere landen.

Als dus nu ineens 25% minder mensen zich laten testen dalen de cijfers ook met 25%.

Ik wil dus vooral zeggen dat hoe meer bereid mensen zijn zich te laten testen hoe hoger de cijfers uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:41
Dazzler2120 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Hadden we in tijden van influenza ook al teststraten 8)7 Volgens mij niet. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:39:
Ik heb het plaatje over de ontwikkeling in de kans op ziekenhuisopname na positieve test wat bijgewerkt en geannoteerd.
Zit hier ook de afname in van omvang van de groep 'nooit vaccin of besmetting gehad' ? Dat was begin 2021 bijna iedereen maar nu zijn dat er schat ik ruim minder dan 10 procent. Het is wel een lastig te bepalen aantal omdat steeds meer infecties ook herinfecties zijn dus niet iedere gemelde besmette ongevaccineerde is een minder om je zorgen om te maken.

Je kan over een 'leven met covid' endemische fase gaan spreken als deze groep klein genoeg is geworden. We zijn daar naar mijn idee nog net niet, een half miljoen is waar je zelfs bij een mega aantal besmettingen (de hele groep in 2 weken besmet) het nog trekt met de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Waarbij het parlement het er alsnog mee eens moeten zijn, want als die nee zeggen is dat decreet per direct ook weer weg.
[...]
Al die waarborgen die we normaal hebben zijn er niet alleen voor als het goed gaat, maar vooral als het slecht gaat. De afgelopen twee jaar heeft het kabinet zich enorm veel invloed mogen toe-eigenen en op microniveau mogen ingrijpen in mensen hun levens. Dat mag niet langer dan noodzakelijk duren, corona of niet, wetgeving gaat zo snel mogelijk weer de prullenbak in.
Klopt, alleen dat is dus na de crisis. We gaan in Groningen toch ook niet ophouden met versterken omdat we al een week geen aardbeving hebben gehad? Dat blijf je doen totdat je zeker weet dat de aardbevingen zijn opgehouden of dat de huizen stevig genoeg zijn.
[...]
Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen toen ze niet ingrepen bij de horeca.
Dus kunnen ze dat maar 1 keer doen, zouden ze dat nu weer doen zouden alle andere sectoren volgen.
[...]
Bijzonder dat Kuipers nog voor 2G een lans wil breken. Je zou denken dat iemand met zijn achtergrond ook wel begrijpt dat zijn argumenten op drijfzand gebouwd zijn. Zoals @t_captain terecht aanwees is de Rt geen constante waarde en Kuipers weet dat.

Mogelijk dat Kuipers nu te maken heeft met de druk van zijn eigen partij. D66 is bereid om door roeien en ruiten te gaan om 2G te krijgen, misschien mag hij het onderwerp niet laten rusten van Paternotte en Kaag. Als hij daadwerkelijk gelooft in dit verhaaltje dan heeft hij wat mij betreft meteen afgedaan net als De Jonge.
2G heeft volgens de onderzoeken een demping van 20%. Oftewel een goed middel als je dingen wil open gooien terwijl het eigenlijk nog net te vroeg is. Zolang we nog rekening moeten houden met corona is dat dus een prima hulpmiddel om zoveel mogelijk open te houden.
[...]
Een second opinion kan wel helpen om de RIVM modellen beter in perspectief te plaatsen, zeker nu de afwijkingen een verschil van dag en nacht lijken te zijn. Indien het RIVM een eigen agenda zou voeren wordt het een stuk moeilijker naarmate je publiekelijk steeds meer in je hemd komt te staan bij de uitvoering.
Klopt, ik snap enigszins wel waarom ze het zo doen, maar het is intussen wel duidelijk dat de pessimistische marge te groot en daarmee niet realistisch is. Want pessimistisch moet zo'n model wel zijn, maar als we continue onder de laagste lijn komen, klopt het model niet goed genoeg.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
Van Dissel had nog de vaccinatiestatus van de ziekenhuisopnames:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHBqUPUjh-iYHASQLAYKU-vI3Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02yzwMgUN0rovuqNkiTSDxcq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even een printscreen gemaakt van de pagina uit de pdf. Het is blz 19 van de pdf die je via https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2022A00063 kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Zit hier ook de afname in van omvang van de groep 'nooit vaccin of besmetting gehad' ? Dat was begin 2021 bijna iedereen maar nu zijn dat er schat ik ruim minder dan 10 procent. Het is wel een lastig te bepalen aantal omdat steeds meer infecties ook herinfecties zijn dus niet iedere gemelde besmette ongevaccineerde is een minder om je zorgen om te maken.

[...]
Ik denk dat die ontwikkeling voor een geleiderlijke downtrend zorgt over de hele periode heen. Vooral in de periodes met hoge aantallen besmettingen is dat een stukje toenemende immuniteit. Ik denk dat de onverklaarde downtrend in november (voor boosters, voor omicron, niet verklaarbaar uit leeftijdsverdeling positieve tests in die periode) wel eens het effect kan zijn van immunisatie door aanhoudend hoge aantallen delta-infecties toendertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
IJzerlijm schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Ik heb het gelezen en het is zo goed als ze het kunnen maken. Maar met bijna alles in deze pandemie kan je ook hier met net zulk degelijk onderzoek op andere conclusies komen. Dit is allemaal menselijk gedrag en dat kan door oneindig veel factoren veranderen, onder andere de publicatie van dit rapport. Nu dit '2G is zinloos' rapport er ligt zal dat meer mensen ertoe brengen zich er niet aan te houden mocht het er alsnog komen.
Het vervelende is de 'we volgen de wetenschap'-mantra die je van het kabinet hoort... tot het niet langer uitkomt. Ik moet het rapport nog doornemen, maar is er ook besproken dat de 2G weleens averechts kan werken door 'het veilige gevoel'? Effectief had je dat bij 3G ook waardoor besmettingen sky high gingen. Met 2G haal je Getest eraf. Laat dat nou de groep zijn die de minste kans gaven op de verspreiding. Dan reduceer je helemaal niet de R, maar boost je die juist.
martwoutnl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Er zullen ongetwijfeld burgemeesters zijn die je daaronder kunt schuiven (eens met je opmerking) maar Bruls en Halsema als voorbeelden waren consequent. Horeca mocht niet en theaters ook niet.

Wat m.i. ook meespeelt in de samenleving is het continue niet volgen van de routekaart. De regering heeft tig keer een routekaart gemaakt dat bij factor X dit en dat gebeurt, Alleen bij de eerstvolgende keer lag die routekaart op de afvalberg. Maak gewoon een kaart o.b.v. aantal patiënten in het ziekenhuis bijvoorbeeld eventueel i.c.m. aantal besmettingen (alleen zal de lat denk ik hoger moeten liggen of geteld in bepaalde groepen (de kwetsbare)). Dus bij zoveel Fase 1 met die en die maatregelen etc. En handel er dan ook consequent naar. Dan weten mensen waar ze aan toe zijn en als ze de cijfers dalen kunnen ze alvast beginnen met werkzaamheden voor de heropening of uitbreiding mogelijkheden. Nu was het vaak een grabbelton qua versoepelingen waardoor sectoren gewoon niet weten waar ze aan toe zijn (incl gebrek aan uitleg waarom een museum ineens besmettelijker is dan een drukke winkel).
Ik had de (valse) hoop dat ze na de stijgingen in oktober via dezelfde routekaart stappen terug zouden doen. Dat zou voorspelbaar zijn geweest. Nu kreeg je telkens nieuwe regels die ongetwijfeld modelmatig klopten, maar in het dagelijks leven echt niet uit maken. Zoals bv de winkels sluiten, het gerommel met 20.00 en 17.00, etc. Dat waren ervoor ook geen regels, maar zijn toen als nieuw weer aan de uitpuilende gereedschapskist toegevoegd. Het maakt alles totaal onvoorspelbaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:02:

[Afbeelding]

Ik heb even een printscreen gemaakt van de pagina uit de pdf. Het is blz 19 van de pdf die je via https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2022A00063 kan vinden.
Waarom dan toch die grafieken met verschillende Y-assen? Wat heb je aan zo'n presentatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10

[Afbeelding]

Let goed op de verticale as. Grafieken linksboven en rechtsboven zouden flatlinen op rechtsonder. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:11
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Waarom dan toch die grafieken met verschillende Y-assen? Wat heb je aan zo'n presentatie?
Anders zie je het verschil niet of heel slecht tussen de lijntjes. Het is als het ware ingezoomd om de verschillen zichtbaar te maken.
Ik wilde juist net zeggen dat het slim is om op deze manier te presenteren.
Verschil tussen de vaccinatiestatussen is zo duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:48:
Niemand die de technische briefing van Van Dissel volgt?
Tenenkrommend, Van Dissel herhaalt dat de bezetting in de ziekenhuizen toch echt gaat stijgen...
Het RIVM is niet meer serieus te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Hij zegt dat er ook nog patiënten op de IC liggen in Duitsland, maar daar mag je enkelvoud van maken want er ligt er nog maar 1 en dat is al een paar dagen zo :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:09:
Hij zegt dat er ook nog patiënten op de IC liggen in Duitsland, maar daar mag je enkelvoud van maken want er ligt er nog maar 1 en dat is al een paar dagen zo :')
Meestal is de data in zijn presentaties minstens een week oud :P Of was dat toen ook al zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Anders zie je het verschil niet of heel slecht tussen de lijntjes. Het is als het ware ingezoomd om de verschillen zichtbaar te maken.
Ik wilde juist net zeggen dat het slim is om op deze manier te presenteren.
Verschil tussen de vaccinatiestatussen is zo duidelijk.
Het verschil is wel duidelijk, maar als je een gelijke Y-as zou aanhouden werd echt duidelijk dat de impact vooral zit bij >50 lijkt mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Het verschil is wel duidelijk, maar als je een gelijke Y-as zou aanhouden werd echt duidelijk dat de impact vooral zit bij >50 lijkt mij?
Het ligt er maar net aan welke boodschap je wilt verkondigen. Als je leeftijdsgroepen met elkaar wilt vergelijken, dan is gelijke y-as handig. Als je per leeftijdsgroep de verhouding tussen ongevaccineerd, gevaccineerd en geboosterd wilt zien, dan is het weer niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Bij een gelijke Y-as krijg je bij de ene grafiek flatlines en bij de andere hele hoge waardes die buiten beeld vallen.
Je komt er in dit geval dus niet onderuit om andere Y-assen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Het ligt er maar net aan welke boodschap je wilt verkondigen. Als je leeftijdsgroepen met elkaar wilt vergelijken, dan is gelijke y-as handig. Als je per leeftijdsgroep de verhouding tussen ongevaccineerd, gevaccineerd en geboosterd wilt zien, dan is het weer niet handig.
Correct, maar die 4 grafiekjes per kant zijn nu min of meer hetzelfde omdat ze platgeslagen worden, toch? Even omhoog, dipje en dan een klein piekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Correct, maar die 4 grafiekjes per kant zijn nu min of meer hetzelfde omdat ze platgeslagen worden, toch? Even omhoog, dipje en dan een klein piekje.
Ja. Als dat de boodschap is die je wilt verkondigen dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Bij een gelijke Y-as krijg je bij de ene grafiek flatlines en bij de andere hele hoge waardes die buiten beeld vallen.
Je komt er in dit geval dus niet onderuit om andere Y-assen te gebruiken.
Als zaken buiten beeld vallen lijkt mij dat hele nuttige info (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Tenenkrommend, Van Dissel herhaalt dat de bezetting in de ziekenhuizen toch echt gaat stijgen...
Het RIVM is niet meer serieus te nemen.
Dat zou echt moeilijk te verkroppen zijn. Dat soort uitspraken houdt ons land wel onnodig te lang in lockdown. We moeten echt niet te lang op dit soort wetenschap ons beleid gaan bepalen als het meermalen onjuist is gebleken.

Uit andere feeds verneem ik dat het RIVM nog maar weinig over omicron lijkt te weten en toveren weer mooie grafiekjes uit de hoge hoed. zit ik er ver naast?

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 20-01-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RodeStabilo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:18:
Uit andere feeds verneem ik dat het RIVM nog maar weinig over omicron lijkt te weten en toveren weer mooie grafiekjes uit de hoge hoed. zit ik er ver naast?
Ik zit met open mond te kijken: met avondlockdown krijgen we volgens Van Dissel in maart 1000 opnames per dag... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Plenkske schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Meestal is de data in zijn presentaties minstens een week oud :P Of was dat toen ook al zo ?
Terwijl afgelopen week juist weer is gebleken dat er een structurele daling in de ziekenhuizen is spreekt hij van stabilisatie.

Ik weet niet hoe lang het al zo is dat er nog maar 1 patient daar ligt, zeker al 3 dagen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:25
RodeStabilo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:18:
[...]

Dat zou echt moeilijk te verkroppen zijn. Dat soort uitspraken houdt ons land wel onnodig te lang in lockdown. We moeten echt niet te lang op dit soort wetenschap ons beleid gaan bepalen als het meermalen onjuist is gebleken.

Van Dissel zegt nu ook dat het model voor IC opnames misschien wel erg pessimistisch is.
Waarom dan het model niet aangepassen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Ik zit met open mond te kijken: met avondlockdown krijgen we volgens Van Dissel in maart 1000 opnames per dag... 8)7
Maart 2020 :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
tomcool schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:20:
Van Dissel zegt nu ook dat het model voor IC opnames misschien wel erg pessimistisch is.
2500 IC-bedden half maart met de avondlockdown...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 21-09 12:52

[Afbeelding]

Bijzonder, in de groep 12-29 ben je beter af zonder booster of zie ik dit nu verkeerd (qua ziekenhuisopnames)? Al is het allemaal wel erg marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tomcool schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Omdat ze de zaken met het vraagteken nog niet weten.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vHKctvJ6/screenshot-223.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 21:40
[...]

Ik had toch niet verwacht dat van Dissel niet zo graag in het middelpunt van de aandacht stond zoals de OMT leden. :')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:57
hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Hetzelfde model toont dat volgende week een hittegolf nadert.

Haalbaarheid van Elfstedentocht valt ook binnen de betrouwbaarheidsinterval.

:+

[ Voor 15% gewijzigd door Lycaon op 20-01-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
hoevenpe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Loopt hij dat daar echt te verkondigen? 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:25
Wolly schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Omdat ze de zaken met het vraagteken nog niet weten.

[Afbeelding]
Dan moeten ze toch echt even gaan praten met buitenlandse collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Bijzonder, in de groep 12-29 ben je beter af zonder booster of zie ik dit nu verkeerd (qua ziekenhuisopnames)? Al is het allemaal wel erg marginaal.
Het lijkt wel of er op het moment dat er voor een leeftijdsgroep met boosters werd begonnen er direct een piekje van geboosterde patienten werd opgenomen in het ziekenhuis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
[...]

avondlockdown is toch de huidige situatie?

De grote vraag is, waarom heeft het buitenland wel zulke getallen en wij niet?

Zolang er geen verklaring is waarom wij structureel veel minder opnames hebben bij gelijke besmettingsaantallen, is het toch logisch om ons als afwijking te beschouwen en de andere landen als norm? Ook al komt dat nu niet goed uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

harmrh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Loopt hij dat daar echt te verkondigen? 8)7 :+
Hij heeft het al genuanceerd dat dit model van twee weken geleden is en er morgen een nieuwe OMT advies gaat worden gemaakt die een 40 tot 50 procent reductie meeneemt op basis van data uit Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
rik86 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:24:
[...]

avondlockdown is toch de huidige situatie?

De grote vraag is, waarom heeft het buitenland wel zulke getallen en wij niet?

Zolang er geen verklaring is waarom wij structureel veel minder opnames hebben bij gelijke besmettingsaantallen, is het toch logisch om ons als afwijking te beschouwen en de andere landen als norm? Ook al komt dat nu niet goed uit?
Avond lockdown hebben we nu niet. Ik mag gewoon 's avonds naar de sportschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:21:
[...]

En boven de 70 zonder vaccinaties ook volgens jouw redenatie. Zo werkt dat natuurlijk niet.
Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.