Dennis schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:50:
[...]
Er staat vanavond een mooie brief van (vrijwel) alle burgemeesters van het veiligheidsberaad in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl...ocial&utm_source=copylink
In die brief is goed de spagaat weergegeven waar zij in zitten. Ik moest gelijk aan jouw bericht van vanmiddag denken dus vandaar dat ik hier nu nogmaals op reageer. De burgemeesters staan gelukkig veel dichter bij hun bevolking dan Den Haag en uit deze brief kun je concluderen dat ze zelf ook helemaal niets meer begrijpen van de aanhoudende beperkingen. Repressie is niet vol te houden als niemand meer begrijpt waarom we iets doen. Dat is het punt.
Ook interessant voor @
gekkie en @
migchiell en de anderen die jouw bericht een plusje gaven

.
Tsja ik mis dan wat zaken, zoals bijvb @
Adlermann ook al had aangegeven, hebben we een prachtig traject als je het niet eens bent met bestuurlijke beslissingen, maar die wenst men (nu) niet te bewandelen.
Vermoedelijk omdat ze in het verleden in het ongelijk gesteld zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze dat nu ook zouden worden, de omstandigheden veranderen immers.
Daarnaast miept men over perspectief, dat is er deels gegeven, horeca en cultuur staan boven aan de lijst van versoepelingen en er is een peildatum gegeven. Maar dat is niet genoeg, want men wil helemaal geen perspectief, men wil zekerheid. Een zekerheid die het kabinet op dat moment nog niet wilde geven.
Daarnaast vind ik het onbegrip mooi, maar vooral gespeeld, als je niet mee kunt in de redenatie dat men de situatie niet zodanig acht dat 100% weer kan, dan zou men toch ook moeten kunnen beseffen dat nog niet alles kan. Daarbij is in dit geval dan niet voor vooral kaasschaven gekozen (alles een klein beetje), maar er voor gekozen om bepaalde sectoren eerder open te stellen op basis van een afweging op meerdere factoren (wat doet het in de pandemiebestrijding, maar ook wat heeft de meeste impact op de samenleving voor een grote doorsnee mensen en wat is de impact op de economie). En daarbij zitten er in elke sector wel deel elementen die je prima uit zou kunnen wisselen, maar je zult ze toch voor die (hopelijk) een paar weken het respijt moeten geven dat ze daar niet aan gaan punniken maar de grote slag pakken.
Het lijkt er voor mij vooral op dat iedereen voordat COVID uit lijkt te gaan als een soort nachtkaars, nog even op de protesttrom moet slaan om aan heel Nederland te laten weten dat ze er nog zijn en ook geleden hebben, misschien nog wel het verschrikkelijkste van allemaal).
En mij persoonlijk stuit dat aardig tegen de borst, waarvan ik de horeca tot nu toe nog wel het stuitendste vond met hoeveel horecaondernemers overal nog steeds schijt aan hebben en geen millimeter willen meewerken al was het voor hun eigen dan wel hun collega's best wil.
Ik weet niet of dit:
Dit wordt erger nu een aantal leden van de wetgevende macht zelf de noodwetgeving overtreden en mensen oproepen zich ertegen te verzetten.
Moet slaan op voornamelijk FvD en PVV, indien ja, dan is het niets nieuws en dus ook niet iets wat "nu erger is geworden.
Geeft dit:
Daarmee verdwijnt de angst voor het virus en de motivatie om de regels te volgen.
wat mij betreft een van de problemen aan die maakt dat het dus het (landelijk)bestuur is wat de boel geforceerd in het gelid moet houden, wat ook geen novum is, mensen en bedrijven (gedreven immers door mensen) blijken behoorlijk beroerd in staat om de situatie in te schatten en hun gedrag daar op tijd op aan te passen (niet te laat beginnen en niet te vroeg eindigen).
Want dit:
En dat werkte. Mensen volgden de noodzakelijke maatregelen en saamhorigheid zorgde voor een maatschappelijke beweging van onderlinge hulp, vrijwilligerswerk en particulier initiatief.
was wat mij betreft van vrij korte duur in maart april, waarna een hoop initiatieven er vooral om gingen om toch weer een excuus te hebben om bij elkaar te komen en dingen te gaan doen en van alles te moeten openen want veilig, het valt ons vooral zwaar om dingen te laten, begrijpelijk, maar landelijk bestuur moet daar soms wars van zijn, geen eenvoudige opgave, wel een belangrijke.
Het is feitelijk onmogelijk maar ook rechtsstatelijk onwenselijk om met repressie Nederlandse burgers dwingend te overtuigen van de juistheid van maatregelen.
het is mooi als het lukt, maar geen strikte voorwaarde en zeker niet in de huidige situatie.
Het belangrijkste is, ten eerste, dat er met voorrang een perspectief wordt ontworpen voor de lange termijn. In het crisisbeleid van de afgelopen jaren verdrong de acute bestrijding van het virus alle andere problemen en belangen in de samenleving. Dat is voor een korte periode aanvaardbaar, maar na twee jaar niet meer.
Het is niet te geven, mevrouw Halsema kon zelf nog niet eens het verloop van een demonstratie van een middag inschatten. En meneer Depla ging nogal lekker met z'n commerciele 538 feestje op een wat verkeerd moment terwijl de lokale horeca gesloten moest zijn, maar laten we het positief zien dat ze er van geleerd hebben. Wat er wel gegeven zou kunnen worden is een palet aan scenario's, waar je ook de vermoedelijke zwaarte van maatregelen aan kunt koppelen, maar welk scenario het gaat worden weet niemand. Iedereen kan dat voor zich zelf al wel min of meer uitwerken welke dat worden, nachtkaars, nog een klein piekje met geen gedoe en vervolgens de nachtkaars, nieuwe variant geen gedoe, nieuwe variant en we beginnen weer zo ongeveer van voren af aan. Zou je hooguit kunnen zeggen we gooien alles open en we zien wel of de zondvloed komt, dan heeft in ieder geval nog een deel van de bevolking een feestje kunnen vieren in de tussen tijd. Maar meh en ik vind dit van bestuurders als burgemeesters (zeker als ze ook nog tweede kamerlid ervaring hebben) erg kort door de bocht dat dit te leveren zou moeten zijn, ze tonen zich hier spreekbuis van mensen die iets eisen wat niet te leveren is en bewijzen daarmee door dat te legitimeren als terechte eis, wat mij betreft de samenleving een matige dienst.
En als laatste de uitsmijter:
Wij willen echter ook in staat zijn om in deze moeilijke tijd naast onze inwoners, onze ondernemers, onze kunstenaars enzovoort te staan en een beschermende arm om hen heen te kunnen slaan, in plaats van hen alsmaar te bestraffen.
Daar hebben ze ook mogelijkheden toe en bij mijn weten benutten ze daar ook wel delen van (ondernemersloketten, hulp bij regelingen), maar misschien zit er nog wel meer in het vat van hun mogelijkheden, ook na heropening waar deze mensen prima mee te helpen zijn (lokale belastingen, lokale regels etc). Ik hoop dat ze daar op lokaal niveau al een hoop plannen met perspectief voor hebben gemaakt, want ze zouden binnenkort nog wel eens nodig kunnen zijn als alles hopelijk de komende weken toch aardig zou kunnen openen.
TL;DR:
Ik vind het vooral een van zich af schrijven van lokaal bestuur (wat zich daar voor laat lenen), net nu er weer licht aan het einde van de tunnel is en met een beetje mazzel een week voor het heropenen van bijvb cultuursector. Het zijn ook geen ongehoorde geluiden ofzo, al die sectoren zitten meerdere keren per week aan tafel in allerhande talkshows, dus om de ongehoorde stem kan het ook niet te doen zijn.
Dus ik kom voor mezelf op het eind oordeel: (aan)matige(nde) open brief.