Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.697 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Maar dat geldt voor alle ziekten niet alleen voor COVID19. Dat is toch evident?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sagat schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Als er na omicron niets meer komt, dan gewoon alles afschaffen, echter als er WEL een gevaarlijkere variant komt, dan vind ik het een valide tool om te kunnen inzetten.
Maar wat voor mij geen discussie is, is dat er dan afgesproken word vanaf welke cijfer we ermee starten, en belangrijker wanneer we er dan weer mee stoppen. Met die voorwaarden heb ik er geen enkel probleem mee.
De wet is geschreven, het stemmen kunnen ze prima doen als dat scenario zich voordoet - ik ben principiëel tegen het geven van zulke volmachten aan de politiek - want wie weet wie er over 8 jaar de scepter zwaait en waarvoor het dan ingezet kan worden? Het is namelijk nogal wat dat 2G. (Al zijn er momenten dat ik wel denk, als we het alleen voor de zorg invoeren, prima, maar dat zijn emoties).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Adlermann schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:06:
Accepteren van staatsondermijnend gedrag? Nooit.
Doorgaans zijn protesten tegen overheidsbeleid alleen staatsondermijnend gedrag in de wat mindere landen.

Voor handhaving is het te laat nu er een soort bestuurlijke chaos is ontstaan. Steden die wisselend toestaan dat de horeca hun eendaagse protest houden, om precies het tegenovergestelde te doen als de cultuursector een protestdag heeft. Menig gemeente stond vandaag in haar hemd toen de waarschuwingen geschreven werden voor schouwburgen en concertgebouwen. Beetje knuppelen op prestigieuze cultuurinstellingen staat hoe dan ook nogal treurig naar mijn mening.

Het coronabeleid en de uitvoering ervan naderen hun faillissement voor zover dat al niet het geval was.
harmrh schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:18:
We zitten zo dicht tegen het einde, althans zo lijkt het, en dan toch dit soort vergaande maatregelen doordrukken. Waarom?
Stoere taal omwille van gezichtsverlies.

De Duitse prikplicht is voorlopig uitgesteld. Officieel omdat ze moeite hebben om de wetgeving juridisch sluitend te krijgen, officieus omdat het voorstel in de gelederen van de coalitie er geen meerderheid komt. Zowel liberale als confessionele onderdelen hebben sterke twijfels. Zolang die twijfels er zijn is er geen kans van slagen voor het voorstel.

In Oostenrijk rekt men de minimum leeftijd op naar 18 om meer steun te vinden. Tevens is het boeteregime al afgezwakt. Er staan stevige prenten op, maar er is al opgenomen in de wet dat bij wanbetaling je niet de gevangenis in gaat. Op dat vlak kreeg Nehammer vermoedelijk koudwatervrees. Politiekverslaggevers in Wenen zien de handhaving ook nog niet zo snel gebeuren, die zal op willekeur gaan berusten en als iedereen die zo'n boete krijgt in beroep gaat is er zelfs kans dat het Oostenrijkse strafrecht vastloopt.

Het is verworden tot een merkwaardig machtsvertoon tegen een haast denkbeeldige vijand die je van al je ellende de schuld kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
IJzerlijm schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:27:
Ondanks alle verhalen is covid nog steeds een levensgevaarlijke ziekte om in het ziekenhuis op te lopen, een plek vol met mensen die ook aan een milde ziekte dood gaan.
Voor omikron is dat vooralsnog niet aangetoond. Of heb jij al cijfers hoeveel % van de omikron-sterfgevallen delta en hoeveel % omikron is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
CMD-Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Voor handhaving is het te laat nu er een soort bestuurlijke chaos is ontstaan.
Dus wat je voorstelt is dan vrij naar een Nederlands spreekwoord: "beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd" of wat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Dus wat je voorstelt is dan vrij naar een Nederlands spreekwoord: "beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd" of wat ?
In ieder geval de 'gulden middenweg' - ook wel routekaart genoemd. Biedt perspectief als overheid, en rap een beetje ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
franssie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:42:
[...]

In ieder geval de 'gulden middenweg' - ook wel routekaart genoemd. Biedt perspectief als overheid, en rap een beetje ;)
Dit is precies wat iedereen mist. Prima dat we stapsgewijs open gaan, maar zeg dan hoe wat wanneer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Eerder schreef je

[...]

Accepteren en het leger er op af sturen - daar zit wel wat licht tussen zeg maar :+

Misschien bedoelde je dat niet, maar je schrijft het zowat wel.

En natuurlijk moet niet alles geaccepteerd worden, maar zoals al gedurende hele bestuurderscrisis tijdens corona is het doel en de communicatie daarover slechts gissen. Het 'Centrale Gezag' heeft een serieus groot geloofwaardigheidsprobleem. Het moet wel van twee kanten komen, het is geen dictatuur hier.
Iets teveel naar kazachstan gekeken denk ik die adlermann ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:42:
[...]
In mijn optiek biedt dat vooral inflexibiliteit, wat betrekkelijk onhandig is in situaties die vrij veranderlijk zijn en derhalve lastig vast te leggen, meten en voorspellen zijn.
Tevens zou je er dan ook niet ten "vermeend positieve" van af moeten wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:37:
Er is zoiets als de principes van een betrouwbare overheid en rechtsgelijkheid.

Minister Yesilgöz zegt nu dat er terecht opgetreden moet worden tegen de cultuursector omdat dit 'feitelijke bedrijfsuitoefening' betreft. Hoe is dit anders dan de horeca die enkele dagen geleden koffie en appeltaart serveerde? Die situatie werd grotendeels getolereerd in de meeste gemeentes en veel burgemeesters zagen het als een demonstratie. Om dan nu hardhandig in te grijpen bij de cultuursector die net als de horeca een eendaagse demonstratie houdt door open te gaan schendt wat mij betreft beide van die principes. Als de horeca zo een punt mag maken, dan zou de cultuursector dat ook moeten kunnen doen.

Daarnaast helpt het niet hoe het RIVM en OMT vast blijven houden aan zeer sombere scenario's welke met de dag ongeloofwaardiger worden met de informatie die uit het buitenland komt. Aan de vergadertafel in het Catshuis lijkt een hele andere werkelijkheid te zijn dan buiten die vergaderzaal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gekkie
stylezzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Iets teveel naar kazachstan gekeken denk ik die adlermann ;)
Aangezien hij nimmer een uitlating heeft gedaan over enige repressie middels een leger, maar wel over bestuurlijke sancties (en ik vermoed preferabel door deze in het vooruitzicht te stellen). Denk ik dat vooral anderen die een leger er bij halen, iets te veel naar de treurbuis hebben gekeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
harmrh schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Daarom ben ik ook zo benieuwd wat het rechtvaardigt dat Oostenrijk alsnog de prikplicht doordrukt op straffe van belachelijke boetes, dat Frankrijk een verkapte prikplicht doet (want 2G waarbij genezen maar paar maanden geldt) en Duitsland dat eigenlijk net zo doet (met 3 maand geldigheid van genezenverklaring). We zitten zo dicht tegen het einde, althans zo lijkt het, en dan toch dit soort vergaande maatregelen doordrukken. Waarom?
Andere landen, andere cultuur, andere normen, andere waarden. Beide genoemde landen zijn nogal opportunistisch en eigenzinnig ingesteld. Oostenrijk is politiek gezien sowieso een raar land, waar de rechts-Christelijke ÖVP doodleuk van een coalitie met de (extreem)rechts-populistische FPÖ overstapt naar een coalitie met de centrum-linkse Grünen. Frankrijk is naar mijn mening al sinds Napoleon nogal opportunistisch, zo verkocht het land tijdens de Irak-Iran oorlog wapens aan beide landen, en over de term Vichy zullen we het maar helemaal niet hebben.

Of we dicht bij het einde zitten moet nog blijken. Waar Delta veel besmettelijker én ziekmakender was dan Alfa hebben we nu te maken met een variant die nog besmettelijker is en minder ziekmakend. Wie weet of er nog een mutatie komt, en hoe ziekmakend en besmettelijk die is.
En dan te bedenken dat SARS-CoV (versie 1, begin deze eeuw), veel en veel minder besmettelijk was dan de SARS-CoV2 virussen die sinds eind 2019 rondgaan, maar ook veel en veel dodelijker. Zover ik weet schatte de WHO een IFR van 15%, en zijn er in de praktijk ongeveer 800 van de ongeveer 8000 gevonden positieve gevallen overleden.

Hoe wanstaltig ik persoonlijk 2G ook vind, ik ga er vanuit dat het ook een instrument voor de toekomst kan zijn, want dat er na het eventuele einde van deze pandemie ooit weer een virus opduikt is een feit. De vraag is niet of, maar wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Adlermann schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Accepteren van staatsondermijnend gedrag? Nooit.

Repressie --> onderdrukking --> onderdrukken:

Definitie:

[...]

Als ze willen demonstreren, dan gaan ze maar naar het Malieveld. Maar dit is gewoon ondermijnen van het centrale gezag. Er zijn nog steeds prima redenen om maatregelen te houden. De Nederlandse zorg kan niet een hele hoge druk aan. Vergeet niet, dat zodra alles losgaat het toch weer omhoog zal gaan. Misschien niet kritisch, maar we moeten ook behoorlijk wat zorg inhalen. Massale evenementen zijn de laatste die open dienen te gaan. De discussie kan prima gaan over wat nog wel en wat nog niet. Zelf besluiten wat wel of niet kan is gewoon onaanvaardbaar. What's next, dat mensen zelf gaan besluiten wanneer een wet wel of niet rechtsgeldig is? Daar hebben we namelijk mensen voor, i.e., rechters.

Niet met de regels eens? Stap naar de rechter. Krijg je daar gelijk, prima. Krijg je daar ongelijk, dan dien je het maar te accepteren.
Vooralsnog is er natuurlijk alleen nog de dreiging (niet dat ik per se denk dat het alleen gebakken lucht is, in dit geval). Dat gezegd hebbende is het ook een beetje kortzichtig om te doen alsof je tegen de regels verzetten inherent fout is. Als je moreel goed in elkaar steekt zijn er ook momenten waarop je je tegen de regels in gedraagt.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat we er maar een anarchistische zooi van moeten maken, maar door te doen alsof de énige afweging die gemaakt moet worden is of wat je doet tegen de door de staat gestelde regels is haal je juist de hele ethiek uit het verhaal. Dan zeg je eigenlijk: Je moet je eigen moraal niet meer toepassen, maar uitsluitend handelen naar een ander z'n moraal ook als die twee totaal niet overeenkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

AFCAjax schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Dit is precies wat iedereen mist. Prima dat we stapsgewijs open gaan, maar zeg dan hoe wat wanneer.
Of er volgende week iets open kan, hangt af van de ziekenhuis bezetting volgende week.

Hoe verwacht je zonder glazen bol dan vandaag het antwoord op die vraag?
(via een model van het RIVM over de ziekenhuis bezetting volgende week?)

Als ze melden dat iets open mag volgende week, maar de zkh bezetting laat dat niet toe, is het ook weer mis uiteraard.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2022 16:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
zacht schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:49:
Hoe wanstaltig ik persoonlijk 2G ook vind, ik ga er vanuit dat het ook een instrument voor de toekomst kan zijn, want dat er na het eventuele einde van deze pandemie ooit weer een virus opduikt is een feit. De vraag is niet of, maar wanneer.
Maar je gaat toch geen (wanstaltige!) wetgeving in stand houden voor mogelijke toekomstige scenario's? En alle risico's die we daarmee lopen? Wat als wetten geherstructureerd worden en dit soort middelen opeens in een WPG terecht komt en die WPG ook een breder kader krijgt? Moet er niet aan denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
YakuzA schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:50:
Of er volgende week iets open kan, hangt af van de ziekenhuis bezetting volgende week.

Welke concrete aanwijzingen zijn er überhaupt nog dat de ziekenhuisbezetting toe gaat nemen? Geen. Dat is volgende week niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
CMD-Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Minister Yesilgöz zegt nu dat er terecht opgetreden moet worden tegen de cultuursector omdat dit 'feitelijke bedrijfsuitoefening' betreft. Hoe is dit anders dan de horeca die enkele dagen geleden koffie en appeltaart serveerde? Die situatie werd grotendeels getolereerd in de meeste gemeentes en veel burgemeesters zagen het als een demonstratie. Om dan nu hardhandig in te grijpen bij de cultuursector die net als de horeca een eendaagse demonstratie houdt door open te gaan schendt wat mij betreft beide van die principes. Als de horeca zo een punt mag maken, dan zou de cultuursector dat ook moeten kunnen doen.
Als de knipbeurten, massages, manicures e.d. gratis aangeboden werden dan is het wel te vergelijken ja. Maar volgens mij was dat niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Daarnaast helpt het niet hoe het RIVM en OMT vast blijven houden aan zeer sombere scenario's welke met de dag ongeloofwaardiger worden met de informatie die uit het buitenland komt. Aan de vergadertafel in het Catshuis lijkt een hele andere werkelijkheid te zijn dan buiten die vergaderzaal.
Dat is al langer het geval. Waar heel Nederland waar mogelijk thuis werkt en vergaderingen via Teams doet bleef het in het Catshuis een komen en gaan van mensen die daar samen wilden werken en vergaderen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Aangezien hij nimmer een uitlating heeft gedaan over enige repressie middels een leger, maar wel over bestuurlijke sancties (en ik vermoed preferabel door deze in het vooruitzicht te stellen). Denk ik dat vooral anderen die een leger er bij halen, iets te veel naar de treurbuis hebben gekeken.
Als je met termen als staatsondermijnend gedrag gaat gooien vind ik dat niet gek. Maar goed, laten we dit terzijde schuiven... Vermoedelijk reageerde hij uit emotie o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Dat verkrijg je niet door overtredingen te (blijven) accepteren.
Daarnaast is dit niet overal gebeurd en zijn er ook burgemeesters geweest die ook bij de horeca hebben ingegrepen. Ik had niet altijd een al te hoge pet op van Sharon Dijksma, maar in dit geval lijkt het er op dat zij de bui al wel zag hangen en van meet af aan is gaan handhaven, wat dus ook verstandig is en was.
Minister Yesilgöz zegt nu dat er terecht opgetreden moet worden tegen de cultuursector omdat dit 'feitelijke bedrijfsuitoefening' betreft. Hoe is dit anders dan de horeca die enkele dagen geleden koffie en appeltaart serveerde?
Tsja, de vraag is of ze geschikt is en geschikt gaat raken voor haar ambt, maar dit is inderdaad zaken recht lullen. Maar goed voornaamste is dat zij er maar beperkt over gaat omdat we in NL een vrij getrapte bestuursstructuur hebben en geen model Erdogan, die tot op elk niveau elk detail kan overrulen of afdwingen (desnoods buitenrechtelijk).
Die situatie werd grotendeels getolereerd in de meeste gemeentes en veel burgemeesters zagen het als een demonstratie. Om dan nu hardhandig in te grijpen bij de cultuursector die net als de horeca een eendaagse demonstratie houdt door open te gaan schendt wat mij betreft beide van die principes. Als de horeca zo een punt mag maken, dan zou de cultuursector dat ook moeten kunnen doen.
Nope, als dat de lat is waarop we gaan meten, namelijk of iemand ooit ergens (onterecht) mee weggekomen
is, dan heb je bij deze de complete anarchie en wetteloosheid wel verklaard lijkt me zo toe.
Verstandig is het niet en op zich zou het fijn zijn als die betreffende burgemeesters nog eens een bijspijkercursus krijgen en zich niet weer zo inlaten en voor het karretje laten spannen van een bepaald deel van de bedrijven of burgerij.
Ik denk dat ze wat verstandiger en uitgebreider zouden kunnen communiceren over de mogelijk, zeer breed uit elkaar liggende, scenario's en hoe ze dat zouden willen aanvliegen.
En zeer versnelt open zou dan wat mij betreft ook betekenen dat het ook weer zeer versnelt dicht kan bij al vrij kleine signalen.
Daarnaast ben ik van mening dat een hoop gemauw lijkt voort te komen uit een mogelijke misconceptie dat de lockdown geen zin heeft gehad en overbodig zou zijn geweest. Daar is namelijk wel het nodige op af te dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Er zijn hier mensen die in de zorg werken (een aantal niet lang meer, ze zijn het wel zat) die uitgelegd hebben dat voor het ziekenhuis het niks uitmaakt of je met of door covid er op komt. In beide gevallen moet je apart worden behandeld en verstoort het de reguliere zorg. Ondanks alle verhalen is covid nog steeds een levensgevaarlijke ziekte om in het ziekenhuis op te lopen, een plek vol met mensen die ook aan een milde ziekte dood gaan.
Het maakt natuurlijk wel uit als blijkt dat 30%(of meer, het is immers een getal over alle leeftijden) van de jongeren in het ziekenhuis met covid er niet liggen vanwege covid.

Want aan de andere kant wordt altijd geroepen “Jongeren krijgen ook ernstige covid kijk maar naar de ziekenhuis cijfers.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
stylezzz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Als je met termen als staatsondermijnend gedrag gaat gooien vind ik dat niet gek. Maar goed, laten we dit terzijde schuiven... Vermoedelijk reageerde hij uit emotie o.i.d.
Ondermijning als term is al tijden in zwang in bestuurlijk Nederland, waar burgemeesters middels BiBob de mogelijkheden hebben om te pogen sommige verwevenheden tussen boven en onderwereld te frustreren.
Ook daar is het leger niet bij betrokken. In dit geval is het de ondermijning van gezag, zowel binnen de eigen gemeente als wel daar buiten. En daar hebben sommige burgemeesters zich te weinig rekenschap van geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Ondermijning als term is al tijden in zwang in bestuurlijk Nederland, waar burgemeesters middels BiBob de mogelijkheden hebben om te pogen sommige verwevenheden tussen boven en onderwereld te frustreren.
Ook daar is het leger niet bij betrokken. In dit geval is het de ondermijning van gezag, zowel binnen de eigen gemeente als wel daar buiten. En daar hebben sommige burgemeesters zich te weinig rekenschap van geven.
Ergens tussen de regels door lijk je hier de culturele sector met de onderwereld te vergelijken. Opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:11:
[...]
Ergens tussen de regels door lijk je hier de culturele sector met de onderwereld te vergelijken. Opmerkelijk.
Nope dat was niet direct de bedoeling, alhoewel die er wel is en de wet BiBob daar inderdaad voor gebruikt wordt. Het zijn niet allemaal sterrenrestaurants die in een eigen moestuintje groente kweken.

edit: verkeerd gelezen, zat met de horeca in m'n hoofd en Adlerman's reactie ging over voetbalclubs.
Ongetwijfeld "volkscultuur", maar toch niet wat doorgaans tot de culturele sector wordt gerekend :p

[ Voor 19% gewijzigd door gekkie op 19-01-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Nope dat was niet direct de bedoeling, alhoewel die er wel is en de wet BiBob daar inderdaad voor gebruikt wordt. Het zijn niet allemaal sterrenrestaurants die in een eigen moestuintje groente kweken.
Ja maar die gevallen lijken me hier nogal off-topic.
Dat gemeentes wel of niet handhaven is echt een andere dimensie dan crimineel geld dat wordt ingewassen samen met zeggenschap in de politiek.
Je gaat echt een paar bruggen te ver om ; bij de spreekwoorden te blijven.
Niet alles is zwart of wit, zelfs in regel land Zwitserland hebben ze een gedoogbeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
gws24 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:50:
Gisteren een staatje gedeeld van de vaccinatiestatus van de mensen die in het ziekenhuis komen maar dat waren gegevens t/m 21 december. Inmiddels is er een nieuw rapport met data t/m 13 januari: https://www.rivm.nl/sites...e_versie%2019-01-2022.pdf

[Afbeelding]

Imteressant is ook de volgende tabel waar de leeftijden iets meer uitgesplitst zijn, helaas niet per maand:

[Afbeelding]

Opvallend hier is vooral bij de <50 groep dat de verhouding tussen wel/niet gevaccineerd erg groot is. Wel met de nuancering dat deze gegevens vanaf 13 juli zijn dus veel in die groep hadden in het begin van deze periode nog geen kans gehad om de prikken te halen.

En een begeleidend bericht (https://www.rivm.nl/covid...tegen-ernstige-covid-19):

[...]

Dit geld wel vooral nog voor Delta:

[...]
Interessant is er ook wel dat er in totaal maar 8 IC-opnames zijn geregistreerd bij mensen die een booster hebben ontvangen. In een tijd van hoge viruscirculatie is dat bizar weinig. Meer dan 7 miljoen boosters en maar 8 IC-opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Omdat we toch naar de landen om ons heen kijken. Ik snap niet goed waarom in Frankrijk de ziekenhuisopnames wel toenemen bij het grote aantal besmettingen dat ze hebben, terwijl dat in Nederland en Duitsland niet lijkt te gebeuren. Ligt dat aan de maatregelen? Hebben ze last van een andere subvariant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoIWrAXjKXxlu4WbRZrBnQna0Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XE3lLcIbeKGRMQEA1sC8DyEw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLQXxCOrJljtRMiyCS4Gxcx_ZSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZVdurBC8s60n0slElkKEFqo.png?f=fotoalbum_large
https://ourworldindata.org/covid-cases

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:00

Major_ton

Shoot!

Moi_in_actie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Aantallen besmettingen met Influenza zijn nog altijd veel lager dan Covid nu, zelfs wanneer je kijkt naar een zwaar griepseizoen als de winter van 2017-2018. Als ik het daaruit goed begrijp duurde de epidemie daar 18 weken en zijn er daar 900.000 mensen ziek geweest. Dat de epidemie 18 weken duurde, betekent echter nog niet per definitie dat al die 900.000 gevallen binnen die 18 weken waren, binnen die 18 weken was het aantal besmettingen per 100.000 inwoners echter wel dusdanig hoog dat het de stempel epidemie kreeg.

Maar goed, leg je het eens naast elkaar:
- Influenza, 900.000 gevallen in 18 weken oftewel 126 dagen, dat is afgerond 7143 gevallen per dag.
- Covid gemeten over de laatste 7 dagen zit aan 35.588 gevallen per dag

We mogen nog altijd stellen dat Covid je gemiddeld minimaal evenveel of meer ziek maakt. Kortom: minimaal even ziekmakend of erger, maar 5 keer zoveel gevallen per dag als een van de zwaarste griepgolven van de laatste jaren. Al lopen de ziekenhuizen niet meer vol, ze hebben wel nog enorme achterstanden te verwerken. En ook al beland je niet in het ziekenhuis maar ben je gewoon een paar dagen niet lekker, met zulke hoge aantallen ga je dat op den duur overal merken doordat mensen ziek thuis blijven. In Groot Brittannie speelt dat meen ik al in bepaalde sectoren. Leuk als je 100k besmettingen per dag hebt met maar 10 ziekenhuisopnames, als er daardoor dagelijks duizenden mensen ziek thuis zitten en daardoor de helft van de leraren uitvallen, vrachtwagenchauffeurs geen goederen kunnen vervoeren en je geen aanvoer bij supermarkten hebt, het vuilnis niet meer altijd opgehaald kan worden, dan krijg je nog altijd een flinke verstoring van de maatschappij.

Dat met Omikron er hopelijk een weg ingeslagen wordt dat de druk op de zorg langzaam aan afneemt wil niet meteen betekenen dat de druk op de maatschappij (door uitval door ziekte) niet een probleem kan zijn/worden. Ik wil dit niet schetsen als een volgend doemscenario, maar eerder aangeven dat te vroeg juichen ook niet de juiste keuze is.
Influenza is natuurlijk de griep, je hebt helemaal gelijk. Ik had net over Influenza zitten lezen, maar ik wilde dus Rhinovirus/verkoudheid typen, excuses. En uiteraard moeten we niet te vroeg willen juichen, maar ik denk dat je situatieschets van een ontwrichte maatschappij door thuiszitters vanwege ziekmeldingen ook weer aan de overdreven kant is. Veel mensen zitten nu thuis omdat dat vanuit de overheid verlangt wordt, terwijl veel van deze mensen met een snotneus en/lichte keelpijn aan het werk waren gegaan. Helaas zijn er nu ook werknemers bij die het misbruiken om niet aan het werk te hoeven gaan. Ik ben benieuwd naar balans tussen thuisblijvers die vanwege de maatregelen niet werken en de thuisblijvers die echt te ziek zijn om te werken. In mijn omgeving ondersteunt dat in ieder geval niet jouw hypothese.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ericplan Te slecht en ik kan het niet laten
spoiler:
Iets met hygiëne?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:17:
[...]
Ja maar die gevallen lijken me hier nogal off-topic.
Dat gemeentes wel of niet handhaven is echt een andere dimensie dan crimineel geld dat wordt ingewassen samen met zeggenschap in de politiek.
Klopt, het ging er dan ook om om uit te leggen dat ondermijning en de aanpak daarvan niet defacto het leger inzetten verondersteld in dit land. Het meest recente wat ik me daar bij voor de geest kan halen wat er een beetje tegen aan schurkt is de versterking van de EBI in Vught aangaande Taghi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MarcoC schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Interessant is er ook wel dat er in totaal maar 8 IC-opnames zijn geregistreerd bij mensen die een booster hebben ontvangen. In een tijd van hoge viruscirculatie is dat bizar weinig. Meer dan 7 miljoen boosters en maar 8 IC-opnames.
Anderzijds krijg je natuurlijk niet nog een booster als je het al hebt of (recent) hebt gehad. Ik kan me zomaar voorstellen dat er in die categorie zoveel 'voorsortering' zit dat hij altijd relatief klein zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

franssie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:23:
@ericplan Te slecht en ik kan het niet laten
spoiler:
Iets met hygiëne?
De Fransen zijn braver met mondkapjes dan de gemiddelde Nederlander. En ontsmetten van de handen bij binnenkomst en vertrek in een winkel is regel. Wel is de horeca nog open, een bekende besmettingsbron in Frankrijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 17:26
ericplan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:29:
[...]

De Fransen zijn braver met mondkapjes dan de gemiddelde Nederlander. En ontsmetten van de handen bij binnenkomst en vertrek in een winkel is regel. Wel is de horeca nog open, een bekende besmettingsbron in Frankrijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PAhaxcq1hBzqMtyPoJrqHynWA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1oVKjEHOM6EmoQdJS3EJyWwc.png?f=fotoalbum_large

Voor een land waar tot voor afgelopen weekend alles dicht was doen wij het niet veel beter. VK waar maatregelen erg soepel zijn en Duitsland met open horeca zit eveneens onder ons.

[ Voor 5% gewijzigd door snaggyheadshot op 19-01-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

snaggyheadshot schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Voor een land waar tot voor afgelopen weekend alles dicht was doen wij het niet veel beter. VK waar maatregelen erg soepel zijn en Duitsland met open horeca zit eveneens onder ons.
De UK is sowieso wat raar om mee te vergelijken, het aantal gemelde besmettingen is hard omlaag gedoken, maar het aantal dagelijkse ziekenhuis opnames is redelijk gelijk gebleven de afgelopen weken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:46:
[...]

De UK is sowieso wat raar om mee te vergelijken, het aantal gemelde besmettingen is hard omlaag gedoken, maar het aantal dagelijkse ziekenhuis opnames is redelijk gelijk gebleven de afgelopen weken.
Dan zou de lijn der verwachting zijn dat minder mensen zich laten testen, heb je die getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Patriot schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Anderzijds krijg je natuurlijk niet nog een booster als je het al hebt of (recent) hebt gehad. Ik kan me zomaar voorstellen dat er in die categorie zoveel 'voorsortering' zit dat hij altijd relatief klein zal zijn.
Zeker, dit zijn ruwe cijfers dus ze kunnen alleen een globaal beeld geven. Wel weten we vanuit de onderzoeken dat de booster >90% effectief is vergeleken met twee prikken, terwijl twee prikken al >90% effectief zijn vergeleken met ongevaccineerden. Omicron neemt wel een hap uit die cijfers, maar globaal blijft dat beeld wel bestaan. Dus zo gek zijn die cijfers niet, al zal het nog wel oplopen in de booster groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:20:
Omdat we toch naar de landen om ons heen kijken. Ik snap niet goed waarom in Frankrijk de ziekenhuisopnames wel toenemen bij het grote aantal besmettingen dat ze hebben, terwijl dat in Nederland en Duitsland niet lijkt te gebeuren. Ligt dat aan de maatregelen? Hebben ze last van een andere subvariant?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://ourworldindata.org/covid-cases
Kijk ook eens meer links in de grafieken, Nederland heeft ook relatief recent een relatief hoge Delta golf gehad. Dat kan best gerelateerd zijn net als de timing van de boosters in de risicogroepen, Nederland is heel laat begonnen maar toen ging het ook wel heel snel. Gevolg is veel recente boosters in de risicogroep.

Daarnaast is ook de absolute incidentie nu in Frankrijk gewoon extreem hoog. Als je dan bijvoorbeeld iedereen bij opname test heb je ook een grote kans op veel mensen die toevallig ook besmet zijn met Corona in de ziekenhuizen.

Even voor de duidelijkheid ik ken de situatie in Frankrijk niet verder, maar ergens in dit soort dingen zit denk ik het verschil. Een andere variant die ziekmakender is lijkt me onwaarschijnlijk, dan hadden de media nu wel volgestaan met nieuws daarover ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pagani schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Dan zou de lijn der verwachting zijn dat minder mensen zich laten testen, heb je die getallen?
Die daling lijkt nog wel mee te vallen:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/testing

Aantal cases daalt harder:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases

zkh opnames lagged daar wel redelijk ver achteraan:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare

Is nog wat moeilijk te matchen op de grafiek hier:
ericplan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12"

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2022 17:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:09

bert pit

asdasd

MarcoC schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Inderdaad en dan te bedenken dat de vaccins volgens onderzoekers van de TU Delft (o.a. Niek Mouter) niet zo goed werken werkt tegen een omnicron besmetting.

vanaf 11.40
https://www.npostart.nl/nos-journaal/18-01-2022/POW_05157919

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:09
Major_ton schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:22:
[...]
En uiteraard moeten we niet te vroeg willen juichen, maar ik denk dat je situatieschets van een ontwrichte maatschappij door thuiszitters vanwege ziekmeldingen ook weer aan de overdreven kant is. Veel mensen zitten nu thuis omdat dat vanuit de overheid verlangt wordt, terwijl veel van deze mensen met een snotneus en/lichte keelpijn aan het werk waren gegaan. Helaas zijn er nu ook werknemers bij die het misbruiken om niet aan het werk te hoeven gaan. Ik ben benieuwd naar balans tussen thuisblijvers die vanwege de maatregelen niet werken en de thuisblijvers die echt te ziek zijn om te werken. In mijn omgeving ondersteunt dat in ieder geval niet jouw hypothese.
We hebben hier in de buurt vorig jaar al gehad dat in een week het vuilnis niet opgehaald kon worden, wegens teveel zieken bij de afvalverwerker. Dat was bij aantallen besmettingen vele malen lager dan nu. Het zal niet vaak gebeuren, maar met een 5 of 10 voud aan dagelijkse besmettingen nu gaat het geheid vaker gebeuren dan vorig jaar (ondanks dat Omikron minder ziekmakend lijkt).

En voor wat het thuis moeten blijven ivm besmetting en wel/niet kunnen werken: ken genoeg mensen die besmet zijn geweest en dus in quarantaine moesten. Ik gok 1/3e tot de helft van hen was één of meerdere dagen toch wel dusdanig ziek dat ze, zou t vanwege een andere oorzaak zijn geweest, toch ziek thuis zouden zijn gebleven. Voor de meesten in quarantaine, goed ziek of niet, geldde wel dat ze redelijk goed vanuit thuis konden werken, dus qua productiviteit werd er niet veel ingeleverd.

Nu is dat natuurlijk wat anders voor een verpleger, postbode of iemand die in een supermarkt werkt, die kan niet echt vanuit thuis werken. Voor diegenen met een kantoorbaan, en dat is een flink deel van de beroepsbevolking, is toch wel gebleken dat thuiswerken prima kan; soms iets minder efficiënt, soms juist meer, de een vindt het leuk de ander verafschuwd het, maar mogelijk is het wel.

Ook hier zou meer maatwerk behulpzaam zijn. 1 of 2 uitgevallen medewerkers in een grote supermarkt is vervelend, zijn de rijen bij de kassa wat langer of worden de vakken minder snel bijgevuld, maar het is op te vangen. Daarentegen, 1 of 2 docenten die ziek zijn betekent dat er grofweg 30 tot 70 leerlingen geen les kunnen krijgen (indien basisschool) of honderden leerlingen bepaalde vakken niet kunnen volgen (middelbaar en hoger onderwijs). Hetzelfde met postbodes of vuilnismannen (en vrouwen): 1 persoon ziek daar heeft een impact op heel veel mensen.

Dus ja, er vanuit gaande dat Covid naar varianten gaat die je niet snel meer het ziekenhuis in sturen, maar wel verdomd besmettelijk zijn en qua ziektebeeld nog altijd vergelijkbaar zou zijn met een griep of hele flinke verkoudheid, krijg je andere problemen waar je een oplossing en dus een compromis voor moet zoeken. Enige terughoudendheid op dit moment lijkt mij wel gepast, maar ook meer oog voor maatwerk.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Inderdaad en dan te bedenken dat de vaccins volgens onderzoekers van de TU Delft (o.a. Niek Mouter) niet zo goed werken werkt tegen een omnicron besmetting.

vanaf 11.40
Vanwaar de link met omikron besmettingen?

Er liggen nog geen handvol omikron mensen op de ic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Wolly schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Dat is het punt toch juist: maar 7 mensen met booster op IC terwijl de booster niet eens heel goed werkt tegen omikron. Dat geeft (nog meer) aan dat omikron zorgt voor weinig IC cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Vanavond de HN (sorry als prinskoning pils die K er niet vanaf haalt doe ik het zelf wel) bij een talkshow naar keuze: Zie je nou wel, we moeten hier in NL direct volledig open zonder enige maatregel, want in Frankrijk zie je waar al die maatregelen toe leiden !1!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
Lijkt toch nog wel een explosie aan besmettingen aan te komen, in ieder geval in Amsterdam. Ben meerdere keren bij een testlocatie geweest vorig jaar, maar heb nooit langer dan 5 minuten in de rij hoeven staan. Als je hier ziet dat ze nu soms 2 uur in de rij staan.

https://www.at5.nl/artike...te-druk-maak-een-afspraak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:46:
[...]

Daar kun je wel vraagtekens bij zetten. Eigenlijk is dat niet mogelijk of ze moeten een andere variant hebben. Ik heb wel gelezen dat ze willen ophouden met testen daar maar of dat ook gebeurd weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
[...]

Klopt! Maar die fransen weten dan weer absoluut niet hoeveel 1,5 meter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:00:
[...]

vanaf 11.40
Dat wat de TU-delft onderzoeker schetst slaat op bescherming tegen besmetting (eigenlijk infectie, maarja volksmond), waar zijn snippet ook letterlijk mee begint en niet over de bescherming tegen serieuze ziekte eventueel gevolgd door IC opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...het-gaat-de-goede-kant-op
(interview De Telegraaf met minister Kuipers)

Weet u al wat die besmettingen met de omicronvariant zeggen over ziek worden en opname in het ziekenhuis?

„Ten dele. We weten dat naar rato van het aantal besmettingen het aantal ziekenhuisopnames veel lager is. Dat zagen we al in omringende landen, waar het aantal besmettingen nog veel hoger is: Engeland, Frankrijk, Denemarken. Het ligt iets anders in de VS, omdat daar de vaccinatiegraad lager ligt. Bij ons zijn de besmettingen nu drie weken aan het stijgen, sinds 29 december. Desalniettemin is ook vandaag het aantal patiënten in de ziekenhuizen lager dan gisteren. Er is dus een dalende bezetting in de ziekenhuizen.”

Dus?

„Dus gaat het de goede kant op. Dus is de kunst en cultuur iets om de komende dagen te bekijken. Iedereen wil dolgraag zoveel mogelijk sectoren open. Maar de realiteit is dat we maar een beperkt aantal stappen in één keer kunnen zetten.”
We mogen dit weekend naar de schouwburg of bios, maar nog niet naar de kroeg denk ik.
Er ligt nu een kritisch rapport waaruit blijkt dat invoering van 2G nu niet zo veel uithaalt. Wat maakt u daaruit op?

„Het onderzoek vergelijkt de deltavariant in november met omicron in januari. Het laat zien dat iedereen regelmatig testen een duidelijke impact kan hebben op het aantal besmettingen. Onder omstandigheden kan 2G en 3G zorgen voor een reductie van 15 tot 16 procent. Onder sommige omstandigheden is dat substantieel, bijvoorbeeld als de R-waarde (de mate waarin het aantal besmettingen zich vermeerdert) op 1,2 zit. Dan is zo’n maatregel flink, vergelijkbaar met het sluiten van een bepaalde sector. Wij hebben nog niet de tijd gehad om er in het kabinet over te praten, dus dat gaan we doen om te zien wat dit betekent voor het beleid op de lange termijn.”
Hier laat hij niet het achterste van zijn tong zien. Hij weet even goed als ik dat de R-waarde geen constante is maar een tijdvariante grootheid. Die reductie van R met 15 a 16 procent heb je ook door enkele weken te wachten terwijl de besmettingsgolf voortgaat en de immuniteit toeneemt. Door het te schetsen als een statisch beeld, ziet 2G er meer plausibel uit.

Ik lees deze quote alsof hij vecht om de ruimte voor eventueel invoeren van 2G te behouden, in het licht van een samenleving die er geen zin in heeft en afbrokkelende steun in de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
t_captain schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:18:
Hier laat hij niet het achterste van zijn tong zien. Hij weet even goed als ik dat de R-waarde geen constante is maar een tijdvariante grootheid. Die reductie van R met 15 a 16 procent heb je ook door enkele weken te wachten terwijl de besmettingsgolf voortgaat en de immuniteit toeneemt. Door het te schetsen als een statisch beeld, ziet 2G er meer plausibel uit.

Ik lees deze quote alsof hij vecht om de ruimte voor eventueel invoeren van 2G te behouden, in het licht van een samenleving die er geen zin in heeft en afbrokkelende steun in de politiek.
Als het de ruimte nemen om het niet (semi) voor altijd af te schieten, lijkt me dat niet onverstandig.
Als ik de rapportages er over begreep had het op sommige momenten in deze pandemie best kunnen helpen om wat meer speelruimte te creëren, die men dan op een andere gewenste manier had kunnen invullen.

Mocht dat er onverhoopt toch nog weer van komen deze pandemie (en dat de fat-lady toch nog niet gezongen heeft omdat ze kennelijk toch nog geintubeerd op die laatste COVID IC plek lag), dan is het niet handig als je op een soort "Hugo de Jongeiaanse"-manier daar van had gezegd, dat gaan we nooit te nimmer doen en is voor nu en de eeuwigheid definitief van tafel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

Wolly schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:04:
[...]

Ja goeie vraag. We gingen in lockdown omdat we niet wisten hoe schadelijk de omikron variant zou zijn. Nu blijkt die schadelijkheid gelukkig echt mee te vallen ondanks dat de vaccinaties er nauwelijks tegen werken. Dat, in combinatie met het geexplodeerde aantal besmettingen en de gedaalde opnames, zegt heel veel.

Het zegt dat ondanks grote aantallen besmettingen er minder risico is op ernstige complicaties. Zoals ik al eerder opmerkte, het begint er op te lijken dat we een zware verkoudheid aan het managen zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

We mogen dit weekend naar de schouwburg of bios, maar nog niet naar de kroeg denk ik.
Hoe kom je bij deze twee voorbeelden, ja ze worden in het artikel genoemd maar het is wel erg specifiek? van een schouwburg weet ik het niet zeker maar van een bioscoop weet ik wel dat het per definitie verliesgevend is om zonder horeca te moeten opereren. Hun winst zit in de verkoop van hun overpriced eten en drinken.

(niet persoonlijk maar dit is dus wat ik bedoel dat het versoepelingen zijn waarvan verwacht wordt dat we daar blij mee moeten zijn; ja maar we versoepelen toch zonder af te wegen of het echt zinvol is)

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 19-01-2022 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online

[...]

Heb ik iets gemist? Ik dacht dat de 25ste pas de volgende datum was om de thermometer te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RodeStabilo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Hoe kom je bij deze twee voorbeelden, ja ze worden in het artikel genoemd maar het is wel erg specifiek? van een schouwburg weet ik het niet zeker maar van een bioscoop weet ik wel dat het per definitie verliesgevend is om zonder horeca te moeten opereren. Hun winst zit in de verkoop van hun overpriced eten en drinken.

(niet persoonlijk maar dit is dus wat ik bedoel dat het versoepelingen zijn waarvan verwacht wordt dat we daar blij mee moeten zijn; ja maar we versoepelen toch zonder af te wegen of het echt zinvol is)
Minder verlieslatend zijn kan ook een relatieve winst zijn. Daarbij zijn ze niet verplicht om te heropenen, als ze zich vrijwillig onder het horeca regime willen voegen dan staat ze niets in de weg om dat te doen.
Maar verwachten dat het kabinet daar per subsector met de wel of niet winstgevendheid van alle mogelijk bedrijfsmodellen en invulling daar van, rekening gaat houden, lijkt me wat irreëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:28:
[...]
Ja goeie vraag. We gingen in lockdown omdat we niet wisten hoe schadelijk de omikron variant zou zijn. Nu blijkt die schadelijkheid gelukkig echt mee te vallen ondanks dat de vaccinaties er nauwelijks tegen werken. Dat, in combinatie met het geexplodeerde aantal besmettingen en de gedaalde opnames, zegt heel veel.

Het zegt dat ondanks grote aantallen besmettingen er minder risico is op ernstige complicaties. Zoals ik al eerder opmerkte, het begint er op te lijken dat we een zware verkoudheid aan het managen zijn.
Dankzij, niet ondanks. ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het vaccineren van kinderen 5-11 jaar zal nu ook wel een dip krijgen na het herziene advies van de Gezondheidsraad.
Kinderen die al een corona-infectie hebben gehad lopen volgens de Gezondheidsraad een nog kleiner risico om ernstig ziek te worden na een nieuwe besmetting. Dan gaat het met name om een kleinere kans om de zeldzame maar ernstige ontstekingsziekte MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome Children) te krijgen. Dit staat in een update van het vaccinatie-advies voor kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 11 jaar.

In december werd in het advies nog geen onderscheid gemaakt tussen kinderen die wel en niet corona hebben gehad. Maar de Gezondheidsraad stelt nu alsnog voor dat ouders - die nu voor de keuze staan of ze hun kind wel of niet vaccineren - wel degelijk rekening houden met dit verschil.

"Want kinderen bij wie een PCR-test heeft uitgewezen dat zij covid-19 hadden, zijn door hun afweer beschermd tegen MIS-C. Zij hoeven zich dus niet om deze reden te laten vaccineren", zegt Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad.

'Nu al twee derde van kinderen besmet'
Eerder berekenden de deskundigen van de Gezondheidsraad dat van de 1,2 miljoen 5- tot 11-jarigen ongeveer de helft al corona heeft gehad. Met een kans van 1 op de 4000 om als ongevaccineerde MIS-C te krijgen zouden 150 kinderen deze aandoening moeten oplopen, als zij niet gevaccineerd worden.

Door de opkomst van de uiterst besmettelijke omikronvariant denkt de Gezondheidsraad nu dat al twee derde (800.000 kinderen) van de jonge kinderen in Nederland besmet is. Daarom is de verwachting dat de afgelopen maand al rond de 50 (ongevaccineerde) kinderen MIS-C hebben opgelopen of zullen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:14
flyingdutchboy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Klopt! Maar die fransen weten dan weer absoluut niet hoeveel 1,5 meter is
In Frankrijk hoef je dan ook maar 1 meter afstand te houden ;)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

gws24

Thinking is hard!

Wolly schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:58:
Het vaccineren van kinderen 5-11 jaar zal nu ook wel een dip krijgen na het herziene advies van de Gezondheidsraad.

[...]
Je kan geen dip krijgen in iets dat nog niet gaande is :+

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

Spotmatic

Ken sent me

bert pit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:28:
[...]
In mijn geval, en ik ben nu al 3 dagen positief, is willekeurig welke griep of verkoudheid veel zwaarder dan Omikron. Ervan uitgaand dat ik die variant heb. Dat is mooi maar ik had het veel erger verwacht. De grens tussen klachtenvrij zijn en besmet is voor mij wel heel vaag zo.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gws24 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:17:
[...]
Je kan geen dip krijgen in iets dat nog niet gaande is :+
Je hebt gelijk, moet de vaccinatie bereidheid zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

[...]

[...]

Ik zou liever sterke down scaling van de testverplichtingen en quarantaine regels zien. Met 56k positieve tests ( gaan maar gerust uit van het dubbele) is er iedere dag minstens een groep van 150k mensen die voor 10-14 dagen uit het maatschappelijke verkeer wordt uitgesloten. Met de mate van zorgbelasting hoeft dat volgens mij niet. Thuis blijven bij luchtweg klachten die anders zijn dan anders en alleen testen bij relevante reden (bezoek zorgverleners of kwetsbaren) en de maatschappij verder door laten gaan lijkt me even nuttiger. Die theaters en bioscopen ( en restaurants) kunnen dan een weekje later open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
YakuzA schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Als ze melden dat iets open mag volgende week, maar de zkh bezetting laat dat niet toe, is het ook weer mis uiteraard.
Wellicht kunnen ze zeggen: bij IC bezetting x gaan we dit versoepelen, bij ziekenhuis bezetting y nemen we volgende stappen. Iedereen kan die cijfers volgen en dan kun je zelf wel een beetje inschatten wat je kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Ik zou liever sterke down scaling van de testverplichtingen en quarantaine regels zien. Met 56k positieve tests ( gaan maar gerust uit van het dubbele) is er iedere dag minstens een groep van 150k mensen die voor 10-14 dagen uit het maatschappelijke verkeer wordt uitgesloten. Met de mate van zorgbelasting hoeft dat volgens mij niet. Thuis blijven bij luchtweg klachten die anders zijn dan anders en alleen testen bij relevante reden (bezoek zorgverleners of kwetsbaren) en de maatschappij verder door laten gaan lijkt me even nuttiger. Die theaters en bioscopen ( en restaurants) kunnen dan een weekje later open ;)
Dat is de grootste zorg. Hoe moeten we omgaan met quarantaine van half Nederland?

Ik had bepleit dat er eigenlijk twee wegen zijn. Laisser faire of juist een zeer strenge lockdown. Ik begin langzaam maar zeker te geloven dat laisser faire mogelijk is. Nog 1 week aan goede cijfers mb.t. leeftijdsverdeling incidentie en verhuding ziekenhuisopnames/positieve tests voor meer zekerheid.

De verhouding tussen opnames en positieve tests daalt nu 19 dagen. Van de zomer (Danssen met Janssen) duurde dat 23 dagen. Als die daling doorzet/stabiliseert en de curve niet opveert dan komen we in een scenarion waarin we ook de komende weken niet veel opnames hoeven te verwachten. Dat model kijkt op iets langere schaal dus je hebt het echt over 2-5 weken, genoeg tijd voor de besmettingsgolf om flink op zijn retour te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Uiteindelijk worden er toch weeral leugentjes doorprikt:

UMCG: derde opgenomen 'coronapatiënten' kwam voor iets anders.

Dit kan natuurlijk perfect doorgetrokken worden naar de overlijdens waar natuurlijk geen bron voor gevonden kan worden.

De bescherming tegen omicron kan ondertussen ook met een grote korrel zout genomen worden:

Artikeltje van Bloomberg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:51:
Uiteindelijk worden er toch weeral leugentjes doorprikt:

UMCG: derde opgenomen 'coronapatiënten' kwam voor iets anders.

Dit kan natuurlijk perfect doorgetrokken worden naar de overlijdens waar natuurlijk geen bron voor gevonden kan worden.

De bescherming tegen omicron kan ondertussen ook met een grote korrel zout genomen worden:

Leuk dat ze toevallig voor een nieuwe heup of iets kwamen. Maar als ze covid hebben moeten ze apart. Of in een isolatie kamer of op de cohort. Ze drukken dus alsnog op je capaciteit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:23:
[...]

In mijn geval, en ik ben nu al 3 dagen positief, is willekeurig welke griep of verkoudheid veel zwaarder dan Omikron. Ervan uitgaand dat ik die variant heb. Dat is mooi maar ik had het veel erger verwacht. De grens tussen klachtenvrij zijn en besmet is voor mij wel heel vaag zo.
Precies.. En dat hoor ik van de meeste om mij heen. Als we niet zo paniekerig hadden getest dan was 6/8 besmettingen op mijn werk onder de radar gebleven. Ik had toevallig zaterdag ook een positieve zelftest omdat ik op bezoek wilde bij mijn ouders. Die had ik anders nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:56:
[...]

Leuk dat ze toevallig voor een nieuwe heup of iets kwamen. Maar als ze covid hebben moeten ze apart. Of in een isolatie kamer of op de cohort. Ze drukken dus alsnog op je capaciteit.
Kan zijn maar als ze geen last hadden van corona hadden ze daar niet geweest en mogen ze niet meegeteld worden als zijnde "coronapatiënten".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Kan zijn maar als ze geen last hadden van corona hadden ze daar niet geweest en mogen ze niet meegeteld worden als zijnde "coronapatiënten".
Waarom niet?
Ze zijn er, met corona. En drukken harder op je capaciteit door isolatie maatregelen.
Dan zou je een MRSA isolatie patiënt ook niet mogen tellen in je statistieken, want geen last van de MRSA?

Corona positief = extra zorg/tijd en aparte kamer. Ongeacht of er klachten zijn.

En van wie mogen ze dat niet? Waar staat dat gespecificeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 19-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Doordat omikron zo retebesmettelijk is én relatief mild, is het logisch dat het aandeel nu groter wordt. Dan is het ook relevant om inzichtelijk te hebben. Misschien is dat ook de verklaring van de hogere ziekenhuiscijfers in bijv Frankrijk.

Dit betekent natuurlijk niet direct dat dit dus ook bij Delta al was, dat is ook vele malen door ziekenhuizen aangegeven. Ook is het testbeleid bij patiënten inmiddels aangepast.

Allemaal dingen die duidelijk en transparant gecommuniceerd zijn. Ik ben benieuwd welk leugentje er bedoeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@Ligone

Dat getal van UMCG gaat nog flink stijgen:

* hervatten planbare zorg —> meer opnames in de “niet opgenomen voor corona” geoep
* stijgende incidentie corona —> kans om per ongeluk corona aan te treffen bij een patient in de “niet opgenomen voor corona” groep
* dalende trend in het aantal opgenomen patienten in de groep “opgenomen voor corona”

Ik vermoed dat we spoedig boven de 50% zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:03:
@Ligone

Dat getal van UMCG gaat nog flink stijgen:

* hervatten planbare zorg —> meer opnames in de “niet opgenomen voor corona” geoep
* stijgende incidentie corona —> kans om per ongeluk corona aan te treffen bij een patient in de “niet opgenomen voor corona” groep
* dalende trend in het aantal opgenomen patienten in de groep “opgenomen voor corona”

Ik vermoed dat we spoedig boven de 50% zitten.
Misschien wel. Ik denk dat het nu, met deze variant, ook wel te billijken is om de registratie aan te passen. Deze situatie is compleet anders dan met delta.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:06

RayNbow

Kirika <3

Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:51:

Jouw samenvatting van het artikel kan ook met een korrel zout genomen worden.

Uit het door jouw gelinkte Bloomberg artikel staat ook:
All the cases were mild or moderate, providing support for the extra shots’ ability to fend off severe disease, death and hospitalizations.
Wat gebaseerd is op dit gedeelte van de bron:
The mild to moderate course of illness suggests that full vaccination followed by a booster dose still provides good protection against severe disease caused by omicron.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

ZieMaar! schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:03:

Dit betekent natuurlijk niet direct dat dit dus ook bij Delta al was, dat is ook vele malen door ziekenhuizen aangegeven. Ook is het testbeleid bij patiënten inmiddels aangepast.
Het is van bij het begin van corona al aangegeven dat dit gebeurt maar eenieder die dit beweerde werd weggezet als wappie... Nu er eindelijk een ugmc dit zelf toegeeft wordt dit nog afgedaan als duidelijk en transparant naar het verleden toe... Dat begint toch wel een komische factor te krijgen!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Het is van bij het begin van corona al aangegeven dat dit gebeurt maar eenieder die dit beweerde werd weggezet als wappie... Nu er eindelijk een ugmc dit zelf toegeeft wordt dit nog afgedaan als duidelijk en transparant naar het verleden toe... Dat begint toch wel een komische factor te krijgen!
Je presenteert het zelf als iets nieuws, een doorgeprikt complot en een ‘leugen’. Terwijl het vanaf het begin zo is: als je covid hebt lig je op isolatie. Er waren simpelweg zo min mogelijk andere patiënten dan covid gerelateerd. Of zoals in onze regio: 1 ziekenhuis voor mensen mét covid en 1 voor de rest.

Dus zo word je ‘wappie’ ja: als je de nuance niet meer wil zien. In al die cijfers zit al twee jaar nuance, een verhaal, uitleg, veranderende situaties. Die context moet je wél willen blijven zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Niet heel raar, bij de vorige varianten was het aandeel ‘met corona’ ook zeer klein.
Nu met mildere omicron begint het aandeel ‘met corona’ ipv ‘door corona’ meer te worden.

Dus ja, in het verleden waren het vooral onzin verhalen om Covid te bagatelliseren, maar nu met de mildere omicron begint het een stuk meer voor te komen.

Dan nu komen schreeuwen “dat het dus altijd al zo was!!” Is bezijden de realiteit.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Als je nou ipv met "liegen" was begonnen met, "het UCMG stipt een onvolkomenheid aan in de registratie die door de gewijzigde omstandigheden problemen zou kunnen geven met een goed zicht op de situatie en daarmee wellicht een negatieve invloed kan hebben op de besluitvorming die daar deels op gebaseerd is."

Dan had je al een wat andere discussie gehad denk ik, of misschien wel niet, omdat menigeen het daar wel mee eens zal zijn, zeker als je er ook nog de kanttekening bij zou maken dat "met covid" ipv "door covid", niet hoeft te betekenen dat de zorglast daarmee altijd meer in de buurt zou liggen van "geen covid".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Was deze al langsgekomen? https://www.gezondheidsra...11-jarigen-tegen-covid-19

TL/DR:
Gezondheidsraad heeft het advies uit december met betrekking tot vaccinatie van kinderen 5-11 aangepast.

De aanpassing:
(Gezondheidsraad)

Kinderen bij wie een PCR-test heeft uitgewezen dat zij COVID-19 hadden, zijn door hun afweer beschermd tegen MIS-C. Zij hoeven zich dus niet om deze reden te laten vaccineren.
Het lijkt me een nuttige en realistische insteek.

Iets breder, aan alle kanten lijkt het beeld van vaccinatie als wondermiddel en “oplossing voor alle problemen” af te brokkelen.

Het is imho in de huidige fase ook heel logisch dat vaccinatie een stapje terug doet en naar zijn roots terugkeert: de kwetsbaren beschermen.

Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de regering deze denktrant gaat overnemen. Het advies van de Gezondheidsraad gooit de eerste kleine knuppel in het hoenderhok.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Nee, er was een groep ontkenners oid die vanaf het begin af aan het narratief van met of door Corona bezigde. Toen hadden we een ontzettend veel lagere verspreiding, een fractie van het aantal besmettingen van nu én een variant die zieker maakte. Toen werd je getest met Coronaklachten op Corona. Als je zonder klachten met een gebroken been kwam, werd je in principe niet getest (@LZ86 en @Dennis1812 kunnen dit denk ik bevestigen?).

De situatie nu is anders:
Verspreiding is vele, vele malen hoger
De klachten kunnen milder zijn
Ziekenhuizen (iig een aantal) testen daarom nu iedereen, de kans dat je Corona hebt is veel groter

Je maakt de klassieke denkfout. Omdat de uitkomst van bovenstaande in jouw gedachtegang gelijk is aan de uitkomst van het door jou bedachte proces (“ze liegen”) denk je dat je gelijk hebt op het proces.

Al die gewijzigde factoren zijn transparant. Al die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
t_captain schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:36:

TL/DR:
Gezondheidsraad heeft het advies uit december met betrekking tot vaccinatie van kinderen 5-11 aangepast.

De aanpassing:

[...]

Iets breder, aan alle kanten lijkt het beeld van vaccinatie als wondermiddel en “oplossing voor alle problemen” af te brokkelen.

Het is imho in de huidige fase ook heel logisch dat vaccinatie een stapje terug doet en naar zijn roots terugkeert: de kwetsbaren beschermen.

Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat de regering deze denktrant gaat overnemen. Het advies van de Gezondheidsraad gooit de eerste kleine knuppel in het hoenderhok.
Het is dan wel een LEGO-knuppeltje, toch blij om te zien dat er voortschrijdend inzicht is. Op zich snap ik de wens voor PCR-test, anders weet je het niet zeker, maar op basis van kansberekening schat ik de kans dat mijn dochter nog geen COVID gehad heeft niet heel hoog in. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@gekkie Die kanttekening "met" of "door" covid wordt anders niet gebruikt om de ernst van de situatie aan te duiden naar het volk toe. Daar zijn het allemaal "coronapatienten". De befaamde instroom aantallen worden alleen maar bepaald door die getallen.

nog een ander artikel:

https://dvhn.nl/groningen...a-te-hebben-27402652.html
Volgens viroloog Marjolein Knoester kwam onlangs uit zo’n screening dat maarliefst eenderde van alle patiënten besmet bleek. dat was nog voor omikron.

[ Voor 37% gewijzigd door Ligone op 19-01-2022 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CMD-Snake schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Nee, we moeten niet ongeremd die gereedschapskist van het kabinet blijven vullen "voor het geval dat". Dat is een open einde welke zeer onwenselijk is. Indien een nieuwe situatie zich aandient moet het kabinet de normale route weer bewandelen en een nieuw stuk gereedschap aanvragen. We blijven anders onze maatschappij ondergraven met slapende wetgeving.

Al die coronawetgeving is een gedrocht welke ten aller tijden van een einddatum voorzien moet zijn en er moet meer coronawetgeving zijn als strikt noodzakelijk.
Oftewel jij wilt bij elke nieuwe variant vanaf 0 beginnen, dan weer eerst wetgeving maken, in de tussentijd naar code zwart om dan achteraf te zeggen dat de regering veel te traag heeft gereageerd?
[...]
Ik denk nog een poging tot muiterij vanuit de samenleving.

Burgemeesters in diverse steden treden nu op tegen het protest van de cultuursector en delen formele waarschuwingen uit. Wat mij betreft zetten de gemeentes zich wat voor schut hiermee. De horeca tolereer je wel, maar de Koninklijke Schouwburg in Den Haag wordt met bestuursrechtelijke vertoon aangepakt. Geloofwaardigheid is al onder het nulpunt gezakt, wat gaan ze daarna doen? De Koninklijke Schouwburg dichttimmeren?
Vertoon aangepakt? Ze zijn veroordend om te sluiten op de tijd dat het toch al afgelopen zou zijn en hebben een waarshuwing gehad. Iets wat verschillende horeca ook al eerder heeft gekregen. Ik weet niet hoor, maar dit is puur iets doen omdat dat moet, maar dan wel iets waar helemaal niemand last van heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:39:
@gekkie Die kanttekening "met" of "door" covid wordt anders niet gebruikt om de ernst van de situatie aan te duiden naar het volk toe. Daar zijn het allemaal "coronapatienten". De befaamde instroom aantallen worden alleen maar bepaald door die getallen.
En wat heeft dat voor zin? Zowel met als door Corona nemen onevenredig veel tijd in beslag en onthouden mensen op dit moment van reguliere zorg.
Zodra Corona niet meer op een gesloten afdeling hoort of niet meer extreem gevaarlijk is, zal dat ook wel verdwijnen.
Zoals mensen met gebroken been en griep ook niet geïsoleerd zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 19-01-2022 20:44 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat de registratie nu wellicht anders moet, daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik. Een gebroken been met een besmetting vraagt wel extra zorg, maar zou niet versoepelingen (al te veel) in de weg moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie

TL/DR:

De aanpassing:
[...]

Als dat laatste (deels) voort zou moeten komen uit het voortgaande dan mis ik iets.
Vaccins zijn daar nog steeds een prima oplossing, slechts als je al besmet bent geweest is de benefit weer wat kleiner dan als je nog niet besmet was. Maar dat zegt dus betrekkelijk weinig over of het geen oplossing voor de kans op problemen kan zijn.
En dat "oplossingen voor alle problemen", daar zijn we toch al wel ruim een half jaar vanaf (al was het maar omdat is gebleken dat we daarvoor de vaccinatiegraad ook nooit zouden halen) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ZieMaar! schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Nee, er was een groep ontkenners oid die vanaf het begin af aan het narratief van met of door Corona bezigde. Toen hadden we een ontzettend veel lagere verspreiding, een fractie van het aantal besmettingen van nu én een variant die zieker maakte. Toen werd je getest met Coronaklachten op Corona. Als je zonder klachten met een gebroken been kwam, werd je in principe niet getest (@LZ86 en @Dennis1812 kunnen dit denk ik bevestigen?).

De situatie nu is anders:
Verspreiding is vele, vele malen hoger
De klachten kunnen milder zijn
Ziekenhuizen (iig een aantal) testen daarom nu iedereen, de kans dat je Corona hebt is veel groter

Je maakt de klassieke denkfout. Omdat de uitkomst van bovenstaande in jouw gedachtegang gelijk is aan de uitkomst van het door jou bedachte proces (“ze liegen”) denk je dat je gelijk hebt op het proces.

Al die gewijzigde factoren zijn transparant. Al die tijd.
"Mijn" ziekenhuis test al best lang standaard pre-operatief iedereen. Kwam zelden voor dat ze positief waren. Heb misschien een handvol op de OK gezien.

Maargoed. Isolatieprobleem blijft. Op de OK helemaal.
We mogen ze niet verkoeveren op de recovery. Dus blijven ze op de OK tot ze terug naar de afdeling kunnen. OK moet extra gepoetst worden. Je bent je OK vele uren extra kwijt dan eigenlijk nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 19-01-2022 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie

nog een ander artikel:

https://dvhn.nl/groningen...a-te-hebben-27402652.html
[...]
Yups, veranderde situatie tov delta, waardoor dat verschil voor het maken van beleid nu wel relevant zou kunnen zijn geworden en het nuttig zou kunnen zijn om waar mogelijk die splitsing te maken (of dat in alle dagdagelijksecijferbrij op alle platforms nodig is voor de hopelijk nog beperkte tijd kun je je afvragen, maar voor de informatie richting kabinet en kamer wel.
Maar dat maakt alles daarvoor en ook nu nog geen "liegen" en dat was zo ongeveer de enige beknopte interpretatie die jij er aan gaaf, die dus vrij tendentieus en onnodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Yups, veranderde situatie tov delta, waardoor dat verschil voor het maken van beleid nu wel relevant zou kunnen zijn geworden en het nuttig zou kunnen zijn om waar mogelijk die splitsing te maken (of dat in alle dagdagelijksecijferbrij op alle platforms nodig is voor de hopelijk nog beperkte tijd kun je je afvragen, maar voor de informatie richting kabinet en kamer wel.
Maar dat maakt alles daarvoor en ook nu nog geen "liegen" en dat was zo ongeveer de enige beknopte interpretatie die jij er aan gaaf, die dus vrij tendentieus en onnodig is.
Laat je die laatste quote nu bewust weg om je punt te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Laat je die laatste quote nu bewust weg om je punt te maken?
Nope, ik zie ook niet wat die quote aan het punt zou moeten veranderen ?
Waar "LIEGT" men dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Nope, ik zie ook niet wat die quote aan het punt zou moeten veranderen ?
Waar "LIEGT" men dan ?
Over de ernst van de situatie? Als dit gaande is van bij het begin en die lijn zou doorgetrokken kunnen worden dan zijn er zo'n 1.2 miljoen minder coronapatienten dan wat er nu geregistreerd staat. Ik denk dat dit wel de moeite is om eens over na te denken.

@YakuzA : bleh... ik heb hier een verkeerd getalletje opgepikt 8)7

Blijkbaar is er geen totaalteller te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Ligone op 19-01-2022 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:54:
[...]
Over de ernst van de situatie? Als dit gaande is van bij het begin en die lijn zou doorgetrokken kunnen worden dan zijn er zo'n 1.2 miljoen minder coronapatienten dan wat er nu geregistreerd staat. Ik denk dat dit wel de moeite is om eens over na te denken.
Oef, ik denk dat met 1,2 miljoen Corona patiënten in het ziekenhuis dat het allang had begeven.

Edit: het antwoord op je insinuaties is nee.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2022 21:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:44:
[...]

"Mijn" ziekenhuis test al best lang standaard pre-operatief iedereen. Kwam zelden voor dat ze positief waren. Heb misschien een handvol op de OK gezien.

Maargoed. Isolatieprobleem blijft. Op de OK helemaal.
We mogen ze niet verkoeveren op de recovery. Dus blijven ze op de OK tot ze terug naar de afdeling kunnen. OK moet extra gepoetst worden. Je bent je OK vele uren extra kwijt dan eigenlijk nodig.
Dat isolatie het (capaciteits) probleem is en dat de test aanleiding daarvoor dus niet relevant is snap ik maar er zijn wel heel veel virussen waar mensen zonder aanleiding niet op getest worden en waarvoor ze dus ook niet geïsoleerd worden.

Nu is dat wellicht voor Corona zeker in de ziekenhuizen nu nog wat te vroeg maar ook dat punt moet natuurlijk een keer gaan komen als steeds meer mensen besmet blijken te zijn zonder het überhaupt door te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
Wat een theatrale bewoording, je kan zo de Tweede Kamer in....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:54:
[...]

@YakuzA : bleh... ik heb hier een verkeerd getalletje opgepikt 8)7
Staat dat in dat artikel dat die "als" van je waarheid is ?
Dat dat de getallen zijn die je noemt ?

Of zijn er dus toch helemaal geen leugentjes doorgeprikt in de artikelen die je linkt, zoals jij triomfantelijk aan het melden was ?
Het is niet je eerste overdrijving, de compositie wordt er echt niet beter van als je als een wilde op je trommeltje blijft meppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ik222 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Dat isolatie het (capaciteits) probleem is en dat de test aanleiding daarvoor dus niet relevant is snap ik maar er zijn wel heel veel virussen waar mensen zonder aanleiding niet op getest worden en waarvoor ze dus ook niet geïsoleerd worden.

Nu is dat wellicht voor Corona zeker in de ziekenhuizen nu nog wat te vroeg maar ook dat punt moet natuurlijk een keer gaan komen als steeds meer mensen besmet blijken te zijn zonder het überhaupt door te hebben.
Klopt. Die kant gaan we vast weer op.
Al is in het griepseizoen een virale swab op de SEH bijna een standaard handeling hier. En positief op influenza is ook isolatie.

Ik hoop dat we snel op dat punt belanden en de test locaties kunnen ontmantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Staat dat in dat artikel dat die "als" van je waarheid is ?
Dat dat de getallen zijn die je noemt ?

Of zijn er dus toch helemaal geen leugentjes doorgeprikt in de artikelen die je linkt, zoals jij triomfantelijk aan het melden was ?
Het is niet je eerste overdrijving, de compositie wordt er echt niet beter van als je als een wilde op je trommeltje blijft meppen.
Ja ik heb even de besmettingen ipv corona patiënten genoemd en heb direct ook die fout toegegeven.

Dat 1/3 zijn nog steeds gegevens van de UMCG hoor, maar dat kan je zelf ook in het artikel zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Ja ik heb even de besmettingen ipv corona patiënten genoemd en heb direct ook die fout toegegeven.

Dat 1/3 zijn nog steeds gegevens van de UMCG hoor, maar dat kan je zelf ook in het artikel zien.
Waarom kies je ervoor de 10tal berichten hier te negeren van de mensen die aangeven dat je aanname niet klopt en het waarom daarop?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Maar staat daar dat je die lijn vanaf het begin kunt doortrekken naar nu, zoals je ook stelde ?

En als dat niet kan en het voornaamste verschil nu is dat we in een transitie zitten naar een variant waar die verhoudingen die eerst niet zo relevant waren, nu wel relevant zouden kunnen zijn (waarbij die relevantie dus nog afhangt van het daadwerkelijk verschil in zorglast, waar @Dennis1812 je al wat hints voor aan de hand heeft gedaan aangaande de huidige situatie (en @LZ86 in het recente verleden ook al), waarom zou het eerdere danwel huidige handelen daarmee dan betiteld moeten worden als "liegen" ?

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 19-01-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dazzler2120 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Waarom kies je ervoor de 10tal berichten hier te negeren van de mensen die aangeven dat je aanname niet klopt en het waarom daarop?
Omdat er enkel "aannames" en geen feiten gebruikt worden om deze feiten te negeren of weg te cijferen als logisch en normaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Omdat er enkel "aannames" en geen feiten gebruikt worden om deze feiten te negeren of weg te cijferen als logisch en normaal.
Is het een aanname van mij dat ik die patiënten in isolatie verpleeg en ze onnodig lang OKs bezetten? Dacht dat ik dat inmiddels na zoveel patiënten wel als feit mag stellen.

Jij doet een aanname dat er gelogen wordt. En dat is wel oké?

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 19-01-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dennis1812 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Klopt. Die kant gaan we vast weer op.
Al is in het griepseizoen een virale swab op de SEH bijna een standaard handeling hier. En positief op influenza is ook isolatie.

Ik hoop dat we snel op dat punt belanden en de test locaties kunnen ontmantelen.
Wordt daar in ziekenhuizen al actief (ook met/op de werkvloer) over nagedacht over de mogelijke veranderingen in de nabije toekomst en wat die zouden kunnen zijn gezien de veranderende omstandigheden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Ligone schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Je bedoelt aannames van mensen die in de zorg werken (@Dennis1812 , @LZ86 ), aannames van mensen die de cijfers veel accurater en beter volgen dan waarschijnlijk jij en ik (@redwing , @t_captain ) - dat zijn allemaal aannames, maar jouw conclusie o.b.v. dat er momenteel meer bijvangst komt in de ziekenhuizen en je dat zelf doortrekt over de volledige periode is een feit?

PS4 PSN: Dazzler2120

Pagina: 1 ... 14 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.