Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.610 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:37:
[...] Accepteert de Enyaq dezelfde fase op zowel L1 als L2? Gaat hij niet uit van een fase-verschil van 120 graden?
jdbiggelaa schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:17:
[...] Bij enkel fase bedrijf gebruik je alleen 1 fase plus de 0 en niet twee fasen zoals je suggereert. De spanning daartussen is geen 230 V maar 400 V. Ik zou het aansluiten van de lader overlaten aan een gekwalificeerde elektro monteur. [...]
Volgens mij is de vraag of de Enyaq op zijn L1 en L2 aansluiting dezelfde net-fase accepteert.
Dus met -null- verschil. Verder gewoon 230V.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
Ik heb een tijdje moeten wachten tot m'n meterkast werd omgebouwd naar 3 fase en de (Alfen Eve pro-line) laadpaal heb ik toen aangesloten op 3x dezelfde fase en met een gereduceerde laadstroom ingesteld op mn Enyaq ging dat in ieder geval goed. De laadpaal dacht gewoon dat ie de beschikking had over 3-fases.
Het lijkt er dus niet op dat de lader/auto beïnvloed wordt door een fase verschil.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBR1984
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 20:30
Hi all, ik vroeg me af of er meerdere mensen zijn waarbij het bereik wat tegenvalt.

Als ik mn Enyaq 80 naar 100% oplaad heb ik max 400km momenteel.
Volgens mij was dat vorig jaar zeker rinchting de 460 en ik zat vandaag bij een collega in de auto met een ID4 met dezelfde accu die bijna 500km bereik had?!

Ik rij niet veel anders dan vorig jaar (meestal korte stukken woon-werk of in de stad) en heb ook niet echt een bijzonder felle rijstijl ofzo.

Zouden ze er bij de dealer wat aan kunnen doen, of is dit het gewoon helaas?

Groeten Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DBR1984 Ben je ongemerkt veller gaan rijden? ... Dat went heel snel en kan echt ongemerkt gebeuren...

edit: ik heb hem sinds 23-12-22, en nu bij 80% lading meer dan 500km bereik...

[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 13-07-2023 22:38 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:14
DBR1984 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:35:
Hi all, ik vroeg me af of er meerdere mensen zijn waarbij het bereik wat tegenvalt.

Volgens mij was dat vorig jaar zeker rinchting de 460 en ik zat vandaag bij een collega in de auto met een ID4 met dezelfde accu die bijna 500km bereik had?!

Ik rij niet veel anders dan vorig jaar (meestal korte stukken woon-werk of in de stad) en heb ook niet echt een bijzonder felle rijstijl ofzo.

Groeten Dennis
Hier idem. Vooral na een vervanging van twee batterij cellen een maand of 3 terug heb ik het idee dat ik de range van 2021 en 2022 niet meer haal. Maar dit kan natuurlijk ook gewoon degradatie zijn. Vroeger makkelijk 460-500 op de GOM. Nu max 420 ofzo bij 100%. Rij helaas wat weinig lange stukken de laatste tijd om echt een goed vergelijkingsbeeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:00:
[...]

[...]

Volgens mij is de vraag of de Enyaq op zijn L1 en L2 aansluiting dezelfde net-fase accepteert.
Dus met -null- verschil. Verder gewoon 230V.
Maar is dat een relevante vraag als er een 1-fase huisaansluiting is? Die stroom komt allemaal via de L1.

Of heb ik een andere hypothetische situatie gemist?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JanHenk Punt is dat je de L1 en L2 van de auto beide op de L1 (de enige) van het huis kunt aansluiten met normale 16A bedrading, en toch de auto met 32A totaal laden. Niet hypothetisch, realistisch.
Grenco schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:20:
Ik heb een tijdje moeten wachten tot m'n meterkast werd omgebouwd naar 3 fase en de (Alfen Eve pro-line) laadpaal heb ik toen aangesloten op 3x dezelfde fase en met een gereduceerde laadstroom ingesteld op mn Enyaq ging dat in ieder geval goed. De laadpaal dacht gewoon dat ie de beschikking had over 3-fases.
Het lijkt er dus niet op dat de lader/auto beïnvloed wordt door een fase verschil.
Welke laadstroom had je ingesteld?
3x 8A voor 24A = 5,5kW?
3x 10A voor 30A = 6,9kW?
3x 13A voor 39A = 9kW?

edit: met een load balancing laadpaal gaat dat vanzelf goed. (wel even controleren)
edit2: ik ga toch ook maar even kijken naar zo iets, gaat toch echt veel sneller dan 2kW... @Grenco thanks.

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 14-07-2023 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:38

Superflip

*pwiet*

https://www.hln.be/mobili...ationale-bendes~aebc2f32/

Ik zie duidelijk een Enyaq op de foto. Ik dacht dat dat ondertussen niet meer kon door het sleutelsignaal te verlengen. Weet iemand meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:47
Superflip schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:23:

Ik zie duidelijk een Enyaq op de foto. Ik dacht dat dat ondertussen niet meer kon door het sleutelsignaal te verlengen. Weet iemand meer?
Als ik het goed begrijp is de Enyaq de nieuwe wagen, nadat de vorige (geen idee welke?) gestolen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 21:18
DBR1984 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:35:

Groeten Dennis
Yes hier ook. Ik heb em sinds maart 2022 en vorige zomer zag ik de 500km nog wel voorbij komen bij 100%…..nu nooit meer. Max 460km deze zomer. Inmiddels 41k km gereden en gebruik vrijwel nooit snel laders. Rijstijl is naar mijn idee ook niet erg anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:57
Superflip schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:23:

Als de sleutel niet actief is (dus stil ligt) zend deze niets meer uit.
Als hij actief is kun je volgens mij het signaal nog wel opvangen. Hoe effectief dat is vraag ik me af.

Thuis leg ik de sleutel altijd neer en houdt ik hem niet op zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:57
Maat28 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:51:
[...]

Yes hier ook. Ik heb em sinds maart 2022 en vorige zomer zag ik de 500km nog wel voorbij komen bij 100%…..nu nooit meer. Max 460km deze zomer. Inmiddels 41k km gereden en gebruik vrijwel nooit snel laders. Rijstijl is naar mijn idee ook niet erg anders.
Hier ook iets minder bereik in de zomer rond de 440/460 en vorig jaar rond de 460/ 480km. Dit kan natuurlijk door de nieuwe software komen. want die 480km haal je natuurlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:57
BigGreen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Hier ook iets minder bereik in de zomer rond de 440/460 en vorig jaar rond de 460/ 480km. Dit kan natuurlijk door de nieuwe software komen. want die 480km haal je natuurlijk nooit.
Het zou natuurlijk interessant zijn te weten wat het verbruik dan is en was. Als het verbruik hetzelfde is als vorig jaar EN je hebt minder bereik, dan is er inderdaad degradatie. Vind ik overigens wel snel.
Mijn iV60 heeft inmiddels 65000km gereden en het verbruik deze zomer is vergelijkbaar met vorige zomer. Ik heb ook nog hetzelfde bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:01:
@JanHenk Punt is dat je de L1 en L2 van de auto beide op de L1 (de enige) van het huis kunt aansluiten met normale 16A bedrading, en toch de auto met 32A totaal laden. Niet hypothetisch, realistisch.
Iemand met een 1-fase huisaansluiting moet gewoon de (maximaal) 32 ampère over 1 fase uitsturen via de wallbox naar de auto.

Daarom heb je ook een '22 kw' laadpaal nodig, want die hebben o.a. een (3x)32ampère kabel.

De Enyaq splitst de stroom overigens over twee on-board chargers, want die zijn wel max. 16 ampère per stuk. Maar dat is in de auto.

Anders moet je de wallbox al achter een kookgroep (2x16A) aansluiten o.i.d., maar volgens mij gaat ie daar inderdaad van over de zeik (zowel wallbox als auto) en ik vraag me ook af of dat conform de NEN-normen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Weet iemand of er een manier is om de laad-log uit de auto te krijgen?
Liefst met km-stand en bereik bij aanvang en eind van het laden met bijbehorende ladings%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:47
onetime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:33:
Liefst met km-stand en bereik bij aanvang en eind van het laden met bijbehorende ladings%.
Via 3rd party tools zoals EEVEE of Tronity kan dat.

[ Voor 10% gewijzigd door iRbn op 14-07-2023 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@JanHenk Zoals @Grenco hier boven aangeeft accepteert een Enyaq op L1, L2 en L3 tegelijkertijd dezelfde netfase. Dus geen "kookgroep", maar een 3fase groep. Al moet er wel aandacht zijn voor de "N", die wordt bij aansluiting op 1 net-fase wel 3voudig belast. De lader zou op 3x 8A begrenst moeten zijn. Net binnen de maximale belastbaarheid van een gewone ader / draad. Of de nul moet dikker of dubbel worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:25
BGFG schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:42:
[...]

Maar de initiële kosten zijn (veel) hoger als je van 1 naar 3 fasen gaat.
- Eenmalige verzwaring via je netbeheerder (330 eu)
- Eenmalige aanpassing en herverdeling van groepen over fases( 300-500 euro)

Aanpassing voor nieuwe groepen moet je toch hebben, dus van die 300-500 ben je al zeker de helft sowieso kwijt.

Ik zou het wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:20

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

onetime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:33:
Weet niet of je Tronity hebt maar daar kun je volgens mij wel iets mee.
Via https://app.tronity.io/login kun je inloggen op je account. En bij het optie Charges kun je dan een overzicht van je laadsessies krijgen en die kun je exporteren naar Excel of PDF. Misschien is dat iets.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZSwzeE-CDKoGd3VDNdSRA4uYzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4nlDNOG6aKTxcgW6G5fTBZS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLYFKs4RT2_vBF5IE9Lo-VDJzKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPtJGMvwFZapmlPkrLzND1hi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:46
Dropje schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Weet niet of je Tronity hebt maar daar kun je volgens mij wel iets mee.
Via https://app.tronity.io/login kun je inloggen op je account. En bij het optie Charges kun je dan een overzicht van je laadsessies krijgen en die kun je exporteren naar Excel of PDF. Misschien is dat iets.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je Tronity ook de laadkosten laten berekenen op basis van een dynamisch tarief? Of kun je alleen een vast tarief ingeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:20

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

BAJ82 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Kun je Tronity ook de laadkosten laten berekenen op basis van een dynamisch tarief? Of kun je alleen een vast tarief ingeven?
Ik heb zelf geen ervaring met dynamische tarieven dus weet niet of dat makkelijk te doen is. Je kunt binnen de app wel charging rates definieren en die dan aan een laadsessie hangen maar als je steeds verschillende tarieven hebt wordt dat misschien wel heel omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:35
AlexZuH schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:09:
[...]

- Eenmalige verzwaring via je netbeheerder (330 eu)
- Eenmalige aanpassing en herverdeling van groepen over fases( 300-500 euro)

Aanpassing voor nieuwe groepen moet je toch hebben, dus van die 300-500 ben je al zeker de helft sowieso kwijt.

Ik zou het wel weten.
Ik snap niet wat je bedoelt. Als ik van 1 naar 3 fases ga ben ik dan toch in totaal zo’n € 8-900 kwijt voor werkzaamheden netbeheerder en ombouw van 1 naar 3 fases door de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:00
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Met de Audi A3 die ik in het verleden heb gehad, heb ik ook 2x langs de kant van de weg gestaan waarne deze weggesleept moest worden.
1 keer een kapotte dynamo en 1 keer een kapotte mechatronix, in beide gevallen kon ik niet meer verder rijden.
Dat ze met ICE-auto's meer kennis hebben, dat kan ik alleen maar beamen.
Voordeel van EV's is dan wel weer dat ze veel middels software kunnen oplossen (hoewel dat misschien ook weer een nadeel kan zijn daar ze daar nog niet zoveel kennis van hebben).
Maar om nu te zeggen dat een Enyaq op basis van één ervaring dat ie niet verder kan rijden en men even niet weet wat er aan de hand is (maar het uieindelijk wel hebben weten op te lossen), vele malen onbetrouwbaarder is, dat gaat me dan weer ff net een stapje te ver.

(For the record, ik heb zelf nog geen Enyaq, staat nog in bestelling).
Audi A3 die ik ooit had is 3x door een berger afgevoerd. Probleem is door trial en error opgelost. Twee keer zelfde onderdeel vervangen? Tuurlijk, computer zegt dat ie kapot is…..

Mijn ervaring is dat een Enyaq veel betrouwbaarder is, want nog nooit kapot geweest….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:25
BGFG schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:34:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt. Als ik van 1 naar 3 fases ga ben ik dan toch in totaal zo’n € 8-900 kwijt voor werkzaamheden netbeheerder en ombouw van 1 naar 3 fases door de installateur?
Als je op 1 fase iets laat aanleggen zul je dat toch ook op een nieuwe groep / automaat moeten gaan doen neem ik aan, dan ben je ook niet met 5 tientje aan arbeid en automaat klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24
newtastyland schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:00:
[...]

Audi A3 die ik ooit had is 3x door een berger afgevoerd. Probleem is door trial en error opgelost. Twee keer zelfde onderdeel vervangen? Tuurlijk, computer zegt dat ie kapot is…..

Mijn ervaring is dat een Enyaq veel betrouwbaarder is, want nog nooit kapot geweest….
Exactly my point.

Is er hier iemand die het e.e.a. aan belettering van de achterkant heeft laten verwijderen?

[ Voor 10% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 14-07-2023 20:21 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Laatst online: 13-09 08:44
Zo, na heel veel lezen in het topic vanaf vandaag ook een Enyaq voor de deur.
App hebbennwe al geregistreerd gekregen, nu nog home assistant aan de praat zien te krijgen en eens met vcds aan de slag om te kijken of we het een en ander kunnen finetunen 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU1D7CwuJ9o-AIr2JYZM-B3_aa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqQ6hPdldGxFUOF7Gt82A2yd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_BMhG-Q3gnOhTvAGfqd6XExZaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/721XFSxlD9wPiDKwquqAhdXF.jpg?f=fotoalbum_large

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
Roger Beurskens schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:32:
Zo, na heel veel lezen in het topic vanaf vandaag ook een Enyaq voor de deur.
App hebbennwe al geregistreerd gekregen, nu nog home assistant aan de praat zien te krijgen en eens met vcds aan de slag om te kijken of we het een en ander kunnen finetunen 😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Qongrats! Ik zie dat het een wat oudere auto is (mei 2021). Heb je toevallig ook een accu degradatie check (rapportage) uit laten voeren? Ben benieuwd naar de resultaten en hoeveel km de auto heeft gereden. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:55

rammes

koekebakker 1e klas

BGFG schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:34:
[...]

ik was in totaal ongeveer 1000 euro kwijt. voor:

Aanpassen 1 naar 3 fase door Liander: kosten € 278,64
https://www.liander.nl/co...n/stroom/verzwaren/kosten

en een compleet nieuwe groepenkast. 710 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxEodPA_p1ro5oAlApXZnHUd788=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJU4FZF2gKsUn3pSQph5eBDE.png?f=fotoalbum_large

ex installatie dat heb ik met een kameraad samen gedaan.,

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:57
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Exactly my point.

Is er hier iemand die het e.e.a. aan belettering van de achterkant heeft laten verwijderen?
Alleen "S K O D A" staat er bij mij nog, vind ik het mooist. Ik heb ook al eens gezien dat alle belettering weg was, niet mijn voorkeur. Maar gelukkig verschillen smaken :-)
Ik heb overigens "iV60" zelf eraf gehaald, dealer wilde alleen ENYAQ doen, omdat hulpdiensten anders niet meer zouden kunnen zien dat het een EV is. Raar excuus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk0O2q5WViCpzITI2jSZ1FJMUPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSZrhqsFvgDFmK77JIln1u8T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door royverdegem op 14-07-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Maat28 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Qongrats! Ik zie dat het een wat oudere auto is (mei 2021). Heb je toevallig ook een accu degradatie check (rapportage) uit laten voeren? Ben benieuwd naar de resultaten en hoeveel km de auto heeft gereden. Dank!
Dankje, ik heb hem inderdaad van een collega overgenomen. Heb het kunnen regelen dat mijn VW T-Roc terug de pool in ging (moet nog tot einde dit jaar) en dat ik deze over kon nemen.
Wagen is inderdaad van mei 2021, een van de vroege inderdaad. Het is een iV80 eeft 92000 gelopen en zover ik van mijn collega weet met enige regelmaat snellader gehad en ook wel eens met de ac lader naar 100% getrokken als hij veel op een dag moest rijden.

Hoe kan je een degradatie test(laten) doen trouwens?
Verder is hij voorzien van ME3.0 (SW0333). Eens kijken hoe we die naar 3.1 of 3.2 kunnen krijgen.
Tevens moeten de projectielampjes ook vervangen worden zoals bij vele. Ipv Skoda zijn het strepen geworden.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
AlexZuH schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Als je op 1 fase iets laat aanleggen zul je dat toch ook op een nieuwe groep / automaat moeten gaan doen neem ik aan, dan ben je ook niet met 5 tientje aan arbeid en automaat klaar?
Is alleen een extra groep bij gekomen. Maar die kosten moet je toch ook maken bij 3 fasen en dan zijn ze vermoedelijk hoger ivm een duurdere 3 fase automaat. Dus 3 fasen is toch altijd duurder, of zie ik het verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 15-07-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
rammes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:05:
[...]

ik was in totaal ongeveer 1000 euro kwijt. voor:

Aanpassen 1 naar 3 fase door Liander: kosten € 278,64
https://www.liander.nl/co...n/stroom/verzwaren/kosten

en een compleet nieuwe groepenkast. 710 euro.

[Afbeelding]

ex installatie dat heb ik met een kameraad samen gedaan.,
@AlexZuH : en das nog zonder arbeidsloon. Ben dus nog te conservatief qua inschatting….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
royverdegem schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:25:
[...]
dealer wilde alleen ENYAQ doen, omdat hulpdiensten anders niet meer zouden kunnen zien dat het een EV is. Raar excuus.
Zelfde bij mij, ik denk niet dat het een excuus is, hooguit het verkeerd begrijpen van een wet of waarschuwing oid.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24
Dealer gaf bij mij inderdaad ook aan dat de letters “iV” niet verwijderd mochten worden zodat de hulpdiensten kunnen zien dat het om een EV gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mijn dealer heeft op mijn verzoek alles behalve de letters SKODA verwijderd.

Er gaat toch geen hulpdienst kijken naar of er ergens misschien “iV” op de achterklep staat, als dat überhaupt nog zichtbaar is bij een calamiteit. En wat zegt het? Het is een benaming die slechts door Skoda wordt gebruikt. En dan ook nog voor PHEV’s…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:24
BGFG schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:02:
[...]

@AlexZuH : en das nog zonder arbeidsloon. Ben dus nog te conservatief qua inschatting….
Je hebt niet perse een volledig nieuwe groepenkast en nieuw schakelmateriaal nodig, dat is een keuze.

Even uit mijn hoofd en heb er verder de ballen verstand van...

Bij mij heeft de installateur er een expansie kast naast gehangen omdat er niet voldoende plek was. Daar is de 3 fase automaat ingegaan voor de laadpaal.

Verder een nieuwe hoofdschakelaar want die had ik nog niet, en anders doet de netbeheerder geen verzwaring.
En als er een installateur komen er misschien nog extra aardleks bij omdat ze het conform de nen moeten opleveren. Bij mij hadden alleen de "natte" groepen een aardlek.

De bestaande kast, groepen en automaten zijn over de fases verdeeld.

Geen flauw idee wat het precies koste, maar een fractie van een nieuwe dubbele groepenkast met schakelmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
Roger Beurskens schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Dankje, ik heb hem inderdaad van een collega overgenomen. Heb het kunnen regelen dat mijn VW T-Roc terug de pool in ging (moet nog tot einde dit jaar) en dat ik deze over kon nemen.
Wagen is inderdaad van mei 2021, een van de vroege inderdaad. Het is een iV80 eeft 92000 gelopen en zover ik van mijn collega weet met enige regelmaat snellader gehad en ook wel eens met de ac lader naar 100% getrokken als hij veel op een dag moest rijden.

Hoe kan je een degradatie test(laten) doen trouwens?
Verder is hij voorzien van ME3.0 (SW0333). Eens kijken hoe we die naar 3.1 of 3.2 kunnen krijgen.
Tevens moeten de projectielampjes ook vervangen worden zoals bij vele. Ipv Skoda zijn het strepen geworden.
De degradatie test kun je uit laten voeren door gespecialiseerd bedrijf, dit kun je niet zelf. Maar gezien je de wagen hebt overgenomen van een collega zal deze check niet gedaan zijn denk ik.

De spots van de spiegels kun je laten vervangen, Weert niet of dit onder garantie valt maar ik heb het na een jaar ook laten doen. Is lease auto ook dus zie er verder ook geen nota van. De software update zul je gewoon geduld moeten hebben…..die komt (ooit) een keer beschikbaar OTA…..misschien😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
onetime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:01:

[...]

Welke laadstroom had je ingesteld?
3x 8A voor 24A = 5,5kW?
3x 10A voor 30A = 6,9kW?
3x 13A voor 39A = 9kW?

edit: met een load balancing laadpaal gaat dat vanzelf goed. (wel even controleren)
edit2: ik ga toch ook maar even kijken naar zo iets, gaat toch echt veel sneller dan 2kW... @Grenco thanks.
Als je in de auto of via de app gereduceerd laden aanzet, dan halveert het vermogen ongeveer. M'n laadpaal is ingesteld op maximaal 11kW, dus 3x 16A. Dus voordat m'n meterkast werd omgebouwd pakte ik 5.5kW van 1 fase. Die situatie was natuurlijk verre van goed en ik adviseer ook niemand dit te doen, want ik liep het risico dat de hoofdzekering zou klappen als ik vergat gereduceerd laden te activeren. Ik ben dat overigens wel een keer of 2 vergeten, maar toen greep loadbalancing in en kwam ik er tijdig genoem achter dat ik het laden kom stoppen. 8)7

De situatie was echter zo dat de paal al wel geleverd en geïnstalleerd was, maar ik nog 4 maanden moest wachten op een 3 fase kWh-meter en ik was ondertussen er wel klaar mee om een uur bij Fastned te staan of de auto bijna een kilometer van m'n huis te moeten laden/ parkeren.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:51
Ik haal de mijne dinsdag op! Een Enyaq IV80 Graphite Grey Loft Edition van december 2022 met 30 km op de teller (import uit Italië). Goed uitgerust met onder andere sportstoelen, ACC en volgens mij ook draadloos laden (maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd). Paar vragen!

1. Klopt het dat er standaard startonderbreking in zit (voor de verzekering)? Check! Duidelijk!
2. Draadloos laden: weet iemand of dat te zien zou moeten zijn aan het telefoonvakje? Vandaag even kort ingezeten maar er was niets te zien aan het vakje en ik heb mijn telefoon er niet in gelegd, niet aan gedacht;
3. Als je een koelbox aansluit op de 12V aansluiting, schakelt de Enyaq deze dan automatisch uit bij een bepaald accupercentage? Of moet je er zelf altijd aan denken om de stekker er uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

BGFG schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:02:
[...]

Conservatief? Je rekent toch geen 7k voor installatie |:(

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
donleone83 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:06:
Ik haal de mijne dinsdag op! Een Enyaq IV80 Graphite Grey Loft Edition van december 2022 met 30 km op de teller (import uit Italië). Goed uitgerust met onder andere sportstoelen, ACC en volgens mij ook draadloos laden (maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd). Paar vragen!

1. Klopt het dat er standaard startonderbreking in zit (voor de verzekering)? Check! Duidelijk!
2. Draadloos laden: weet iemand of dat te zien zou moeten zijn aan het telefoonvakje? Vandaag even kort ingezeten maar er was niets te zien aan het vakje en ik heb mijn telefoon er niet in gelegd, niet aan gedacht;
3. Als je een koelbox aansluit op de 12V aansluiting, schakelt de Enyaq deze dan automatisch uit bij een bepaald accupercentage? Of moet je er zelf altijd aan denken om de stekker er uit te halen?
Toevallig gisteren tijdens nachtvissen een stevige compressor koelbox op de 12V aansluiting laten draaien. Om 13:00 de auto geparkeerden en rond middernacht liep de koelbox nog. 's Ochtends rond 7:00 was hij uit, maar nog wel ijskoud (dus waarschijnlijk nog niet zo heel lang uitgeschakeld).

Ik kon overigens het verbruik van de koelbox ook niet direct terugzien op de actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
rammes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:23:
[...]

Conservatief? Je rekent toch geen 7k voor installatie |:(
He? Wie heeft het over 7k? Ik niet….Bedoel je iemand anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

BGFG schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:48:
[...]

He? Wie heeft het over 7k? Ik niet….Bedoel je iemand anders?
Ik denk 't, beetje offtopic ook.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:31
donleone83 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:06:

2. Toen ik Q2 2021 de auto samenstelde was het draadloos laden (van je telefoon :) ) onderdeel van het comfort pakket, samen met getinte ramen, kessy en front assist. Als je een van die dingen hebt zul je de rest waarschijnlijk ook wel hebben. Maar verwacht er niet te veel van, de kabel werkt sneller en je telefoon wordt erg heet.
3. Mijn ervaring is dat er continu spanning op staat, maar ik heb de koelbox er nooit urenlang op draaien bij het stilstaan, meestal gaat hij op de bestemming direct aan de netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb ook draadloos laden maar ik gebruik t nooit, heb een iphone 8 en 13 en beide laden niet lekker. En ALS het laad dan schuift hij soms iets en krijg je een melding op je scherm welke het hele scherm omvat waardoor je niets kunt behalve "ok bevestigen" als je dat 4x in een minuut hebt gehad ben je heel snel klaar met t draadloos laden.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Martinique schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:41:
[...]

2. Toen ik Q2 2021 de auto samenstelde was het draadloos laden (van je telefoon :) ) onderdeel van het comfort pakket, samen met getinte ramen, kessy en front assist. Als je een van die dingen hebt zul je de rest waarschijnlijk ook wel hebben. Maar verwacht er niet te veel van, de kabel werkt sneller en je telefoon wordt erg heet.
3. Mijn ervaring is dat er continu spanning op staat, maar ik heb de koelbox er nooit urenlang op draaien bij het stilstaan, meestal gaat hij op de bestemming direct aan de netstroom.
2. Dank je. Helaas geen KESSY. Enige wat ik “mis” en wel echt fijn had gevonden. Dat gemak zit zo in mij doordat ik dat de laatste 8 jaar wel heb gehad. Zal even wennen zijn. Nu heb ik een Italiaanse versie dus de pakketten zouden best anders samengesteld kunnen zijn waardoor dit draadloos laden en front assist niet uitsluit. Wel gelukkig adaptieve CC. Ik snap niet dat dit nog steeds niet standaard in elke auto zit. Zo’n fijne feature.
3. Dank ook over je info over een koelkast. Een zoektocht hier leerde mij ook al veel. Ik denk dat ik dan een koelkastje koop dat zichzelf uitschakelt als er te lage spanning is. Die zijn er ook. Alleen is die info vrij summier te vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 22:11
Wil rijd inmiddels bijna anderhalf jaar met de Enyaq en er zit 30k op de teller. Heerlijke auto, hoewel Travel Assist sinds 3.0 slechter is gaan werken, maar daar zou een update voor komen binnenkort.
Ik heb alleen sinds anderhalve week het dealerschap en onvermogen van de garages leren kennen. Ik kreeg tijdens het rijden een foutmelding (12v batterij) en het advies om de dealer op te zoeken. Dat braaf gedaan, maar de dealer had vervolgens van de importeur toestemming nodig om het probleem op te kunnen lossen. Daar zit wat mij betreft het failliet van de dealer. Waarom is er toestemming nodig? Schijnbaar is de kennis er nog niet hoe ze zaken moeten oplossen. Ik ben inmiddels anderhalve week verder zonder antwoord. Ik ben vervolgens naar de dealer gereden om iets uit de auto te halen, start de auto en de foutmelding is weg.

Ze gaven aan dat de fout er nog wel in zat en ik de auto beter kan laten staan, maar ik mocht hem meenemen. Dat gedaan en ik rijd sindsdien al een paar dagen zonder issues. Alleen omdat de melding nu in het systeem staat, heb ik geen recht op pechhulp.

Het blijft allemaal idioot imo. Het wachten, de bureaucratie en het gebrek aan kennis. Ik zag gister een fragment van de Ford waarin ze het probleem bespraken, namelijk dat ze bij allerlei semiconductors de techniek kopen en die schrijven allemaal hun eigen software. Pas nu begint Ford met het volledig schrijven van hun eigen software. Daar zit volgens mij het probleem bij Legacy auto’s en dat is de reden dat Tesla (voorlopig) nog een paar jaar voorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzboz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-09 20:01
Tukker87 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:01:
Wil rijd inmiddels bijna anderhalf jaar met de Enyaq en er zit 30k op de teller. Heerlijke auto, hoewel Travel Assist sinds 3.0 slechter is gaan werken, maar daar zou een update voor komen binnenkort.
Ik heb alleen sinds anderhalve week het dealerschap en onvermogen van de garages leren kennen. Ik kreeg tijdens het rijden een foutmelding (12v batterij) en het advies om de dealer op te zoeken. Dat braaf gedaan, maar de dealer had vervolgens van de importeur toestemming nodig om het probleem op te kunnen lossen. Daar zit wat mij betreft het failliet van de dealer. Waarom is er toestemming nodig? Schijnbaar is de kennis er nog niet hoe ze zaken moeten oplossen. Ik ben inmiddels anderhalve week verder zonder antwoord. Ik ben vervolgens naar de dealer gereden om iets uit de auto te halen, start de auto en de foutmelding is weg.

Ze gaven aan dat de fout er nog wel in zat en ik de auto beter kan laten staan, maar ik mocht hem meenemen. Dat gedaan en ik rijd sindsdien al een paar dagen zonder issues. Alleen omdat de melding nu in het systeem staat, heb ik geen recht op pechhulp.

Het blijft allemaal idioot imo. Het wachten, de bureaucratie en het gebrek aan kennis. Ik zag gister een fragment van de Ford waarin ze het probleem bespraken, namelijk dat ze bij allerlei semiconductors de techniek kopen en die schrijven allemaal hun eigen software. Pas nu begint Ford met het volledig schrijven van hun eigen software. Daar zit volgens mij het probleem bij Legacy auto’s en dat is de reden dat Tesla (voorlopig) nog een paar jaar voorloopt.
Dit had ik ook, maar ik heb hem bij de dealer laten staan. Die toestemming was bij mij geen probleem, in ieder geval niet dat ik weet.

Uiteindelijk heeft de dealer dit goed opgepakt en tot 4 keer toe een stuk software vervangen. Maar de software die nodig is, moet via PON worden geregeld. Het werd niet helemaal duidelijk of deze dan door PON ook weer bij Skoda moet worden aangevraagd, maar goed. Dat zorgt natuurlijk voor vertraging in het proces. 4 dagen verder en ik had mijn auto weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Grrr, laadklep gaat niet meer open. Op verzoek van de Skoda Servicedienst tientallen keren op het klepje geslagen, maar dat helpt niet.

De auto moet eigenlijk straks naar Coldplay vanaf het noorden van Nederland. Bij uitzondering sturen ze een monteur. Hopen dat die het kan fixen

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
P_de_B schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:39:
Grrr, laadklep gaat niet meer open. Op verzoek van de Skoda Servicedienst tientallen keren op het klepje geslagen, maar dat helpt niet.

De auto moet eigenlijk straks naar Coldplay vanaf het noorden van Nederland. Bij uitzondering sturen ze een monteur. Hopen dat die het kan fixen
In de kofferbak zit toch ook een nood/ mechanisme ontgrendeling achter een luikje? Was bij mn ID3 in ieder geval wel zo. Staat waarschijnlijk in de handleiding.

Edit: Oeps, dat is waarschijnlijk alleen voor de connector, niet het klepje.

[ Voor 6% gewijzigd door Grenco op 16-07-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Grenco schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:51:
[...]

In de kofferbak zit toch ook een nood/ mechanisme ontgrendeling achter een luikje? Was bij mn ID3 in ieder geval wel zo. Staat waarschijnlijk in de handleiding.

Edit: Oeps, dat is waarschijnlijk alleen voor de connector, niet het klepje.
Hard slaan was volgens Skoda support het enige dat ik kon proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
P_de_B schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:39:

Ik heb een keer ook zoiets dergelijks gehad en op een of andere manier zelf op kunnen lossen. Volgens mij door het klepje een beetje in te drukken en de auto vergrendelen / ontgrendelen. Ik had het idee dat het mechaniek het toen precies omgedraaid deed dus auto op slot, klepje open. Was daarna opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Martinique schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb een keer ook zoiets dergelijks gehad en op een of andere manier zelf op kunnen lossen. Volgens mij door het klepje een beetje in te drukken en de auto vergrendelen / ontgrendelen. Ik had het idee dat het mechaniek het toen precies omgedraaid deed dus auto op slot, klepje open. Was daarna opgelost.
Ik heb hetzelfde gehad met mn Passat, daar was de truuk om het klepje een paar mm in te drukken en tegelijk op de ontgrendelknop te drukken. (Wat bij een Passat een stuk lastiger is dan bij een EV, omdat de tankdop ontgrendeling bij het bestuurdersportier zit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Grenco schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad met mn Passat, daar was de truuk om het klepje een paar mm in te drukken en tegelijk op de ontgrendelknop te drukken. (Wat bij een Passat een stuk lastiger is dan bij een EV, omdat de tankdop ontgrendeling bij het bestuurdersportier zit ;) )
Ja dat zeg ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Twee weken geleden wilde bij mij de laadklep ook niet meer open.

Uiteindelijk is de ANWB er bij geweest en de beste man luisterde eerst of het motortje nog wel iets deed. Ze hebben blijkbaar twee oplossingen.

Motor voor ontgrendelen slot doet het nog: sloten ontgrendelen en vergrendelen en tegelijk aan het klepje trekken of duwen.

Geen geluid van de motor: luchtzakjes tussen de laadklep en dan oppompen tot hij open schiet.

Laatste was bij mij het gevel. Volgende week auto naar de dealer voor een nieuwe motor voor het slot. Open breken is bij mij wel gelukt zonder verdere schade.

Lijkt er bijna op dat meer auto’s dit probleem hebben na een jaar of twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Je zou bijna de laadklep open laten als je met vakantie gaat..

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
donleone83 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:06:
[...]

Helaas geen KESSY. Enige wat ik “mis” en wel echt fijn had gevonden. Dat gemak zit zo in mij doordat ik dat de laatste 8 jaar wel heb gehad. Zal even wennen zijn.
Ik had in mijn vorige auto’s ook KESSY, in mijn Enyaq bewust niet, het risico op diefstal is een stuk hoger. Omdat je de sleutel in de auto gewoon in je zak kunt houden, valt het gemis in de praktijk erg mee. Alleen als je met je handen vol de auto wil openen is die sleutel wel eens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
jdbiggelaa schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Ik had in mijn vorige auto’s ook KESSY, in mijn Enyaq bewust niet, het risico op diefstal is een stuk hoger.
Want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Omdat het met een relay attack vrij simpel wordt om je auto mee te nemen. Nu heeft Skoda hier wel iets op bedacht om dat te voorkomen: als de sleutel niet beweegt, stopt hij zelf na een paar minuten met uitzenden van het signaal.

Ik had het in ieder geval graag in mijn nieuwe auto gehad, maar dit went vast net zo snel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
donleone83 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Omdat het met een relay attack vrij simpel wordt om je auto mee te nemen. Nu heeft Skoda hier wel iets op bedacht om dat te voorkomen: als de sleutel niet beweegt, stopt hij zelf na een paar minuten met uitzenden van het signaal.

Ik had het in ieder geval graag in mijn nieuwe auto gehad, maar dit went vast net zo snel weer.
Maar alle Enyaqs (en daar hebben we het hier toch over) hebben al een aangepaste kessy om dit te voorkomen. Net als de meeste nieuwe modellen vanaf 2021 trouwens (niet alleen Skoda’s). https://www.skoda.nl/nieu...-entry-systeem-van-skoda/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
BAJ82 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Nog niet, maar dit is wel 1 van de meest gevraagde community features. Dit gaan ze nu dus inbouwen op basis van noordpool data.
Scorpio_King schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:38:

Uiteindelijk is de ANWB er bij geweest en de beste man luisterde eerst of het motortje nog wel iets deed. Ze hebben blijkbaar twee oplossingen.

Motor voor ontgrendelen slot doet het nog: sloten ontgrendelen en vergrendelen en tegelijk aan het klepje trekken of duwen.

Geen geluid van de motor: luchtzakjes tussen de laadklep en dan oppompen tot hij open schiet.

Laatste was bij mij het gevel. Volgende week auto naar de dealer voor een nieuwe motor voor het slot. Open breken is bij mij wel gelukt zonder verdere schade.

Toen ik in het begin de auto kreeg zat er bij mij een fout in het laadklepje. Als de auto op slot was, was de laadklep open. En als de auto open was, dan was de laadklep op slot. Precies omgekeerd zoals het zou moeten.

Netjes bij de dealer opgelost uiteindelijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Senaxx op 16-07-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
rammes schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:58:
Ik heb de lipjes afgeknipt met een tangetje. De klep kan nu nogsteeds goed dicht, maar je kan hem nu altijd handmatig openkrijgen. Ik vind het prima, echt geen zin om ergens te staan en mee te maken dat die klep niet open wilt..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-09 23:58
rammes schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:58:
Heb nooit begrepen waarom die laadklep op slot moet gaan ze de elektronen eruit zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
BGFG schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Maar alle Enyaqs (en daar hebben we het hier toch over) hebben al een aangepaste kessy om dit te voorkomen. Net als de meeste nieuwe modellen vanaf 2021 trouwens (niet alleen Skoda’s). https://www.skoda.nl/nieu...-entry-systeem-van-skoda/
Ja eens. Dus het risico is bijna weg. Dat ben ik helemaal met je eens. Vandaar dat ik het ook graag in mijn auto had gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:23

Armada

-Wat wil je weten?-

Viewlite schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Onlangs ben ik naar Oostenrijk gereden met zowel skoda navigatie als Waze gelijktijdig aan. Ik vond de skoda navigatie minstens zo goed als het om files en alternatieve routes gaat als Waze, zo niet beter. Vaak wist de Skoda de exacte filepositie en lengte nauwkeuriger weer te geven dan Waze, soms was Waze beter. Het verraste mij, vertrouwde altijd blindelings op Waze. Een voorbeeld: de skoda navi stuurde me bij München op de linkerbaan voorbij het knooppunt naar de eerstvolgende afrit om daar om te keren. Daarmee zeker 4km / 20min file vermeden. Waze probeerde me dwars door München te sturen… Voor de terugreis overweeg ik uitsluitend de skoda navi te gebruiken.
Het jammere is dat je nooit weet welke van de twee opties sneller is. Waze laat me echt zelden in de steek, terwijl de wegen bij de Skoda Navi relatief oud zijn. Een van de grootste ergernissen voor mij bij de Skoda Navi is de foute snelheidsindicaties. Waze doet dit vele malen beter (plus flitsers, mobiele controles etc).

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Scorpio_King schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:38:

Bij mij lukte oplossing 1 ook niet. De monteur voelde de motor ook niet dus is het klepje opengebroken. Wel met schade aan de beugeltjes aan de binnenkant van de klep.

Nu zit het klepje op zich netjes dicht, maar niet op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Wilde schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:12:
[...]

Ik heb de lipjes afgeknipt met een tangetje. De klep kan nu nogsteeds goed dicht, maar je kan hem nu altijd handmatig openkrijgen. Ik vind het prima, echt geen zin om ergens te staan en mee te maken dat die klep niet open wilt..
Dat is dus bij mij ook gebeurd en vraag me af waarom het klepje op slot zou moeten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 09-09 21:38
Armada schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Het jammere is dat je nooit weet welke van de twee opties sneller is. Waze laat me echt zelden in de steek, terwijl de wegen bij de Skoda Navi relatief oud zijn. Een van de grootste ergernissen voor mij bij de Skoda Navi is de foute snelheidsindicaties. Waze doet dit vele malen beter (plus flitsers, mobiele controles etc).
Ja vaste flitsers en mobiele controles zijn inderdaad wel een heel groot pluspunt van Waze! Helemaal eens. Dus toch maar allebei aan dan… 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
zzzboz schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Dit had ik ook, maar ik heb hem bij de dealer laten staan. Die toestemming was bij mij geen probleem, in ieder geval niet dat ik weet.

Uiteindelijk heeft de dealer dit goed opgepakt en tot 4 keer toe een stuk software vervangen. Maar de software die nodig is, moet via PON worden geregeld. Het werd niet helemaal duidelijk of deze dan door PON ook weer bij Skoda moet worden aangevraagd, maar goed. Dat zorgt natuurlijk voor vertraging in het proces. 4 dagen verder en ik had mijn auto weer...
In een poging om misschien iets te versnellen, welke dealer zit je bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
BGFG schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:17:
[...]

Toen ik mijn Enyaq bestelde in 2020 was dit nog niet bekend. Mooi dat dit probleem een stuk verkleind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzboz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-09 20:01
Tukker87 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:28:
[...]

In een poging om misschien iets te versnellen, welke dealer zit je bij?
Dit was vestiging Halsteren van TB.

Ervaring is wel dat ook binnen TB er veel verschil in kennis zit op het gebied van EV's. Mijn ervaring bij Halsteren en Breda is OK, Roosendaal zou ik wegblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:10
Hier sinds deze week ook een Enyaq (80) rijder erbij na een lange tijd enkel meelezen in het topic. Voor de mensen die het interessant vinden de systeeminformatie versie zoals hij uit de fabriek geleverd is:
Hardware: H30
Software: 1701 (ME 3.2?)
ABT Hardware: H9
ABT software: 110

Eerste indruk is overwegend positief. Genoeg kleine irritaties al wel ontdekt :/ , maar dat zal vast wennen.

Is er iemand in de regio Utrechtse Heuvelrug die voor een sixpack bier naar keuze Traffic assist kan activeren en nog wat kleins met OBDeleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter74
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-08 11:32
Het prrrrt en bzzzzzzt verhaal bij het afspelen van muziek is opgelost. Vandaag hebben ze de center speaker voor in het dashboard vervangen. En nu speelt ie weer zuiver muziek. Volgens Skoda zelf speelt de center speaker geen muziek af en is die enkel voor Navi meldingen of telefoongesprekken. Nou dat is dus pertinente onzin. De center speaker speelt gewoon mee muziek af. En die center speaker was dus kapot waardoor bij luider spelen en zwaardere tonen hij zeer irritant ging bzzzzzten en prrrrten.

Nou dus opgelost, ik kan weer genieten van muziek.

Als je dus last hebt van onzuiver geluid of vervorming of prrrrrt geluiden bij bassen vanaf de centerspeaker, laat je niet wijsmaken dat het niet kan omdat die speaker niet meedoet met het afspelen van muziek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
matk89 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:55:
Hier sinds deze week ook een Enyaq (80) rijder erbij na een lange tijd enkel meelezen in het topic. Voor de mensen die het interessant vinden de systeeminformatie versie zoals hij uit de fabriek geleverd is:

Eerste indruk is overwegend positief. Genoeg kleine irritaties al wel ontdekt :/ , maar dat zal vast wennen.

Is er iemand in de regio Utrechtse Heuvelrug die voor een sixpack bier naar keuze Traffic assist kan activeren en nog wat kleins met OBDeleven?
Wat valt je positief op? En wat zijn die kleine irritaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
TheJason schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Wat valt je positief op? En wat zijn die kleine irritaties?
Terechte vraag :)

Positieve punten:
- Rijgedrag is prima. Sturen is wat afstandelijk maar degelijke weerstand en lekkere gasresponse (zeker in de sport stand)
- Ruim en fijne materialen
- Helemaal prima rijbereik
- Stil

Irritaties (ik hoor graag als mensen hier een fix voor hebben _/-\o_ :
- ACC wil niet rechts inhalen (I know, hier is een paar pagina's terug een discussie over geweest, maar op de trajectcontrole 5baans A2 tussen Utrecht en Amsterdam is het heel vervelend), dit veroorzaakt nog wat ander klein gedoe.
- Het scherm is enkel standje 'chocoladeletter', bepaalde elementen mogen wel wat kleiner om zo meer items te tonen. Denk aan de 1x1 tile in het home screen: waarom kan dit niet al info bevatten? (ik zou het live verbruik bijvoorbeeld willen kunnen tonen op zo'n ding)
- Meerdere homescreens kunnen niet dezelfde tile tonen. Als je bijvoorbeeld op scherm 1 een '3x3 navi + wat knopjes' wil en op scherm 2 een '3x3 navi + wat andere knopjes' kan dat niet 8)7 . Wel een 2x3, 2x2 of 1x1 navi, maar die tonen dan weer geen kaart :/
- Als ik het laden stop aan de paal (niet vol) blijft de kabel in de auto gelockt. Moet dan met de sleutel eerst unlocken voordat de kabel uit de auto kan.
- In de normale rijmodus + D gaat de recuperatie altijd naar 'auto' als je een keer gas geeft. Ik zou dit graag op korte termijn willen onthouden. Dit kan in de rijmodus 'individueel', maar die rijmodus moet ik handmatig activeren iedere keer als je wegrijdt.
- De app kan de auto niet op slot doen, enkel tonen dat hij open is.
- Een adres in de navigatie moet je volledig uittypen voordat je een huisnummer kan toevoegen. Ook al is er maar 1 mogelijkheid: als ik getypt heb "Laan van de landin" dan moet dit wel de "Laan van de landinrichtingscommissie Duiven-Westervoort" in Duiven zijn, maar ik moet hem wel helemaal uittypen voordat ik huisnummer 2 of 5 in kan geven. (i know, spraak is een alternatief, maar niet altijd)
- Speaking of spraak: dat is soms stronttraag, net als de interface
- Draadloos laden van de telefoon werkt niet

Ik zal hier stoppen op alle slakken zout te leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
matk89 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:55:

Niet in Utrecht, maar welkom voor een ritje naar omgeving Roermond.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:35
matk89 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:05:
[...]
- Als ik het laden stop aan de paal (niet vol) blijft de kabel in de auto gelockt. Moet dan met de sleutel eerst unlocken voordat de kabel uit de auto kan.
Is een instelling, zie post hieronder van Senaxx
[...]
- In de normale rijmodus + D gaat de recuperatie altijd naar 'auto' als je een keer gas geeft. Ik zou dit graag op korte termijn willen onthouden. Dit kan in de rijmodus 'individueel', maar die rijmodus moet ik handmatig activeren iedere keer als je wegrijdt.
Dit is op te lossen door 'eco assist' uit te zetten. Dan blijft de recuperatiestand bewaard, is altijd zichtbaar als blauwe pijltjes naast de 'D' en je kunt hem zelfs instellen terwijl je gasgeeft. Die staat bij mij dus altijd uit :D
(Die rijmodus heeft daar geen invloed op... wel irritant dat die altijd reset inderdaad)

De meeste andere punten die je noemt herken ik, en zijn niet zomaar op te lossen.
Voor rechts inhalen zie ook de post hieronder van Senaxx ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door diederik77 op 18-07-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
[...]

Terechte vraag :)

Positieve punten:
- Rijgedrag is prima. Sturen is wat afstandelijk maar degelijke weerstand en lekkere gasresponse (zeker in de sport stand)
- Ruim en fijne materialen
- Helemaal prima rijbereik
- Stil
Gelukkig ook positieve punten ;)

Irritaties (ik hoor graag als mensen hier een fix voor hebben _/-\o_ :
- ACC wil niet rechts inhalen (I know, hier is een paar pagina's terug een discussie over geweest, maar op de trajectcontrole 5baans A2 tussen Utrecht en Amsterdam is het heel vervelend), dit veroorzaakt nog wat ander klein gedoe.
Dit is gelukkig met een ODB11 tweak aan te passen. Maar heel irritant. Ook als je aan het uitvoegen bent.
Dit kan je in de app aanpassen Battery Range -> Puntjes rechtsbovenin -> Cable Lock - Always unlock after charging.
Klopt, ze zeiden dat dit elke keer reset vanwege veiligheidseisen vanuit de EU. Ik heb al wel eens geprobeerd via ODB het default profiel aan te passen (die optie is er wel) maar werkt momenteel helaas nog niet.
- De app kan de auto niet op slot doen, enkel tonen dat hij open is.
Klopt, ook al lijkt het in de API dat het al wel kan, lukt het momenteel nog niet.
- Een adres in de navigatie moet je volledig uittypen voordat je een huisnummer kan toevoegen. Ook al is er maar 1 mogelijkheid: als ik getypt heb "Laan van de landin" dan moet dit wel de "Laan van de landinrichtingscommissie Duiven-Westervoort" in Duiven zijn, maar ik moet hem wel helemaal uittypen voordat ik huisnummer 2 of 5 in kan geven. (i know, spraak is een alternatief, maar niet altijd)
- Speaking of spraak: dat is soms stronttraag, net als de interface
Ben zelf over naar Android Auto en veel van deze irritaties zijn daardoor opgelost.
- Draadloos laden van de telefoon werkt niet
Je moet hem vrij lang in het linker bakje hebben liggen voordat hij draadloos gaat laden. Bij mijn Pixel 7 Pro gaat het prima, maar bij de Galaxy S22 van mijn partner is het wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
water_escape schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:17:
[...]

Niet in Utrecht, maar welkom voor een ritje naar omgeving Roermond.
Bedankt voor het aanbod, ik wacht even af of er iets dichterbij is :$
diederik77 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Is een instelling, zie post hieronder van Senaxx

[...]

Dit is op te lossen door 'eco assist' uit te zetten. Dan blijft de recuperatiestand bewaard, is altijd zichtbaar als blauwe pijltjes naast de 'D' en je kunt hem zelfs instellen terwijl je gasgeeft. Die staat bij mij dus altijd uit :D
(Die rijmodus heeft daar geen invloed op... wel irritant dat die altijd reset inderdaad)

De meeste andere punten die je noemt herken ik, en zijn niet zomaar op te lossen.
Voor rechts inhalen zie ook de post hieronder van Senaxx ;-)
Bedankt! Vanmiddag direct even geprobeert, het lijkt inderdaad te werken maar (tenzij ik nog iets fout doe) reset hij alsnog wel naar 'uitvieren' als je de ACC activeert en daarna deactiveert -O-
Senaxx schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:26:
[...]

Gelukkig ook positieve punten ;)

[...]

Dit is gelukkig met een ODB11 tweak aan te passen. Maar heel irritant. Ook als je aan het uitvoegen bent.

[...]

Dit kan je in de app aanpassen Battery Range -> Puntjes rechtsbovenin -> Cable Lock - Always unlock after charging.

[...]

Klopt, ze zeiden dat dit elke keer reset vanwege veiligheidseisen vanuit de EU. Ik heb al wel eens geprobeerd via ODB het default profiel aan te passen (die optie is er wel) maar werkt momenteel helaas nog niet.

[...]

Klopt, ook al lijkt het in de API dat het al wel kan, lukt het momenteel nog niet.

[...]

Ben zelf over naar Android Auto en veel van deze irritaties zijn daardoor opgelost.

[...]

Je moet hem vrij lang in het linker bakje hebben liggen voordat hij draadloos gaat laden. Bij mijn Pixel 7 Pro gaat het prima, maar bij de Galaxy S22 van mijn partner is het wisselend.
Dat van die charge kabel had ik dacht ik ook al aangepast, wellicht dat het aan mij lag, de volgende keer laden maar even opnieuw kijken :)

Het wireless chargen heb je helemaal gelijk in! Vanmorgen was de telefoon (Pixel 7) na de forens helemaal vol, dus hij had z'n ding gedaan. Raar dat hij even nodig heeft om te starten, de lader op mijn nachtkastje (de originele van de Nexus 4 :Y) ) start instant.

Android Auto vs de ingebouwde navigatie: ik dacht ik geef het een kans (rijdt al een aantal jaar met AA in de andere auto), omdat ik nog wel een beetje ruzie heb met wireless AA -> ik heb een always-on VPN naar huis en dat mag niet met wireless AA actief :F De rijstrookgeleiding van de ingebouwde navi is wel fancy, dat hij ook weet welke specifieke rijstrook je op dit moment zit :D

Dat rechtsblijven hopen dat een medetweaker mij binnenkort bij kan helpen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
Hallo,

heeft iemand een idee hoe het kan dat Online Infotaiment op in afwachting staat? Enig idee hoelang het duurt voor dit geactiveerd gaat worden? Of hoe dit te versnellen is ivm vakantie.

Gisteren ook de update gekregen, deze heeft nu software versie: 0561
ABT Hardware: H7
Navigatiedatabase: 23.6

Is dit de laatste versie of in september weer naar de dealer? De dealer kon het me gisteren niet vertellen bij het ophalen van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
RH85 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:51:
Hallo,

heeft iemand een idee hoe het kan dat Online Infotaiment op in afwachting staat? Enig idee hoelang het duurt voor dit geactiveerd gaat worden? Of hoe dit te versnellen is ivm vakantie.

Gisteren ook de update gekregen, deze heeft nu software versie: 0561
ABT Hardware: H7
Navigatiedatabase: 23.6

Is dit de laatste versie of in september weer naar de dealer? De dealer kon het me gisteren niet vertellen bij het ophalen van de auto.
ME2.6 = software code 0795
ME3.0 = software code 0333
ME3.1 = software code 0561
ME3.2 = software code 1701

Je hebt nu dus 3.1, update naar 3.2 gaat via OTA. Dealer mag dit niet/kan dit niet, dat is dus afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Eergisteren is de auto naar de dealer geweest (2 jaar inspectie, bandenwissel), hiervoor was er duidelijk al de nieuwere HOD actief voor het stuurwiel welke ik als volg onderscheid bij gebrek aan beter;

v1: Duurde iets van 30s voordat die overging tot een rood "pak het stuur" signaal, stuur losjes vasthouden was doorgaans voldoende (mits geen stuurverwarming in gebruik).
v2: Gaat een stuk sneller over tot een rood "pak het stuur" signaal gecombineerd met een korte rem actie om de aandacht op te eisen. Dit lost de TA problemen op en lijkt de HOD te verleggen van vasthouden naar bewegingen in het stuur.

Nu lijk ik v3 te hebben waarbij de bewegingsdetectie nog gekker is geworden, moet "film stijl" het stuur blijven bewegen om hem tevreden te houden wat flink afbreuk doet aan het ontspannen rijden met TA.

Iemand die dit toevallig herkend?

Hardware: H20 / Software 0333 (ME 3.0)

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 14:35
sPENKMAN schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:05:
Eergisteren is de auto naar de dealer geweest (2 jaar inspectie, bandenwissel), hiervoor was er duidelijk al de nieuwere HOD actief voor het stuurwiel welke ik als volg onderscheid bij gebrek aan beter;

v1: Duurde iets van 30s voordat die overging tot een rood "pak het stuur" signaal, stuur losjes vasthouden was doorgaans voldoende (mits geen stuurverwarming in gebruik).
v2: Gaat een stuk sneller over tot een rood "pak het stuur" signaal gecombineerd met een korte rem actie om de aandacht op te eisen. Dit lost de TA problemen op en lijkt de HOD te verleggen van vasthouden naar bewegingen in het stuur.

Nu lijk ik v3 te hebben waarbij de bewegingsdetectie nog gekker is geworden, moet "film stijl" het stuur blijven bewegen om hem tevreden te houden wat flink afbreuk doet aan het ontspannen rijden met TA.

Iemand die dit toevallig herkend?

Hardware: H20 / Software 0333 (ME 3.0)
Soms wel, soms niet. Ik kan er nog niet een vinger op leggen wat het verschil maakt.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Laatst online: 11:12

Dr C

met C en CK

ik moet mijn zomerbanden vervangen. ik hoor veel mensen hier die een hankook (Hankook Ventus s1 Evo3) autoband hebben. nu heb ik er vanuit de dealer een Bridgestone Turanza ECO op zitten. wat ik begrijp dat er eigenlijk een seal (of ' runflat') in hoort te zitten omdat de enyaq geen reserveband zit. maar zover ik lees hebben die hankook's dat niet.
Hoe hebben jullie dat gedaan? wel seal en dan hankook of anders?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr C op 20-07-2023 11:28 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
Dr C schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:13:
ik moet mijn zomerbanden vervangen. ik hoor veel mensen hier die een hankook (Hankook Ventus s1 Evo3) autoband hebben. nu heb ik er vanuit de dealer een Bridgestone Turanza ECO op zitten. wat ik begrijp dat er eigenlijk een seal (of ' runflat') in hoort te zitten omdat de enyaq geen reserveband zit. maar zover ik lees hebben die hankook's dat niet.
Tja, hangt van jezelf af eerlijk gezegd. Hoe erg is het voor jou als je niet verder kunt rijden met een lekke band voordat deze gerepareerd is? Gegeven dat je de pechhulp hebt de eerste paar jaar die er eigenlijk altijd wel <2 uur zijn in Nederland/grootste gedeelte van Europa is het voor 99% van de Nederlanders niet nodig. Gebruik je hem ook in het achterland van Roemenie en kun je absoluut niet wachten bij een lekke band dan zou ik wel zeker runflats aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Hoi
Zojuist mijn Enyaq Coupe IV 80 Bussines edition (Graphite Grey / 21") opgehaald.
Super auto. Luxer tov mijn KIA E-Niro (2019). Sommige dingen minder luxe, maar dat zijn details.

Uiteraard direct de auto in MySkoda app toegevoegd, werkt super goed.
Geprobeerd om ABRP via Tronity te verbinden
Geprobeerd om Skoda in Home Assistant te krijgen.
Alleen kan niet met mijn gegevens inloggen. Kan online wel inloggen in de Skoda connect website. Maar via Home Assistant accepteert ie de inloggegevens niet. Ook niet bij Tronity.

Ben ik te snel? Had me al wel geregistreerd gisteren. Alleen toen nog geen auto gekoppeld. Dat pas zojuist gedaan.

Ben weer even niet bereikbaar (zit in de auto op de oprit)

Gr Niels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
Nelis13 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:58:

Geprobeerd om Skoda in Home Assistant te krijgen.
Alleen kan niet met mijn gegevens inloggen. Kan online wel inloggen in de Skoda connect website. Maar via Home Assistant accepteert ie de inloggegevens niet. Ook niet bij Tronity.
Gefeliciteerd met je nieuwe wagen!
Ik heb mijn nieuwe auto deze week ook gekoppeld met HA: je moet de Skoda Essentials App op je telefoon downloaden en koppelen. Dan krijg je een aantal vragen voor toestemming die je moet accepteren, dan werkt HA ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dr C schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:13:
Een setje om een plug te zetten als noodmaatregel standaard in de auto liggen. Daarmee redt je tot een bandenboer (prudent) en ook wel tot je weer thuis bent (praktijk bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
@matk89
Thanks. Nu lukt het. Ergens over heen gelezen denk ik. Vreemd dat je de "oude app" moet gebruiken voordat dat werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgH2U_K_Q3MesuG-bWo7H12wDD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLxtMlrz4NNgJUARASBX4Dod.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrVdGg-QRWh5a24mcd2CpqPOS2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2eCMH21nsvGFUWYId5fxiRS.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat hij ook sinds eergisteren voor de deur. Een Skoda Enyaq iV 80 Graphite Grey. “Nieuw” qua kilometers, geleverd eind december 2022, import uit Italië. Het is de Loft editie die toen daar geleverd werd. Prima uitgerust, in ieder geval ACC wat ik erg belangrijk vond, maar ook standaard natuurlijk al een meer dan complete auto. De sportstoelen zitten er in en die zijn wel echt heel comfortabel.

Wat ik tot nu toe wel vreemd vind is dat hij niet in staat is om te onthouden welke driver mode ik geselecteerd heb. Stom dat dit niet standaard bewaard blijft.

Verder hele chille auto. Hoop op heel veel veilige en rustige kilometers.

Het is mijn eigen auto. Raden jullie dan aan om het laden te maximaliseren tot 80%? Ik lees wisselende verhalen over het nut er van, maar mijn doel is wel om minimaal een jaar of 7 met deze auto te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr C
  • Laatst online: 11:12

Dr C

met C en CK

donleone83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is mijn eigen auto. Raden jullie dan aan om het laden te maximaliseren tot 80%? Ik lees wisselende verhalen over het nut er van, maar mijn doel is wel om minimaal een jaar of 7 met deze auto te doen.
Absoluut. Ik weet of je al softwareversie 3.0 of later hebt? Vanaf die versie kan je een batterij besparing modus dus inschakelen en dan laadt ie standaard tot 80% en is dus beter voor de levensduur

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:54
donleone83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier staat hij ook sinds eergisteren voor de deur. Een Skoda Enyaq iV 80 Graphite Grey. “Nieuw” qua kilometers, geleverd eind december 2022, import uit Italië. Het is de Loft editie die toen daar geleverd werd. Prima uitgerust, in ieder geval ACC wat ik erg belangrijk vond, maar ook standaard natuurlijk al een meer dan complete auto. De sportstoelen zitten er in en die zijn wel echt heel comfortabel.

Wat ik tot nu toe wel vreemd vind is dat hij niet in staat is om te onthouden welke driver mode ik geselecteerd heb. Stom dat dit niet standaard bewaard blijft.

Verder hele chille auto. Hoop op heel veel veilige en rustige kilometers.

Rijd je een beetje in de buurt, dan hou je hem tussen 40 tot 60%, als je lange afstand rijdt en de accu helemaal leeg rijdt op een dag dan tot 80-100% laden. Laden tot 100% in de auto is nooit volledig 100% in de batterij. Schroom niet om je accu helemaal te gebruiken. Gewoon nooit lang stallen met 100% of bijna leeg. Dat doet de accu wel schade aan. Als je hem stalt is 50% het beste voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Dr C schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Absoluut. Ik weet of je al softwareversie 3.0 of later hebt? Vanaf die versie kan je een batterij besparing modus dus inschakelen en dan laadt ie standaard tot 80% en is dus beter voor de levensduur
Ja die modus heb ik nu ingeschakeld staan.
Autohillenga schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Rijd je een beetje in de buurt, dan hou je hem tussen 40 tot 60%, als je lange afstand rijdt en de accu helemaal leeg rijdt op een dag dan tot 80-100% laden. Laden tot 100% in de auto is nooit volledig 100% in de batterij. Schroom niet om je accu helemaal te gebruiken. Gewoon nooit lang stallen met 100% of bijna leeg. Dat doet de accu wel schade aan.
Dank. Af en toe, voor bijvoorbeeld maandag een rit naar Disney en woensdag terug, is het wel lekker om met een (zo goed als) volle accu te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
donleone83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:20:
[...]

[...]

Dank. Af en toe, voor bijvoorbeeld maandag een rit naar Disney en woensdag terug, is het wel lekker om met een (zo goed als) volle accu te vertrekken.
Zo moet je hem ook gebruiken, niks mis met tot 100% laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
donleone83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:20:
[...]

[...]

Onderweg kun je (niet nodig naar Disney) prima tot 100% laden als je daarna ook snel vertrekt.

<off-topic>
Bij Disney kun je vragen naar de laders bij het parkeerterrein, maar als je bijv. bij Davy Crockett ranche verblijft kun je ook bij een hotel als Marvel parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Tukker87 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Onderweg kun je (niet nodig naar Disney) prima tot 100% laden als je daarna ook snel vertrekt.

<off-topic>
Bij Disney kun je vragen naar de laders bij het parkeerterrein, maar als je bijv. bij Davy Crockett ranche verblijft kun je ook bij een hotel als Marvel parkeren.
Dank. Ik twijfel nog een beetje. Het is wel lekker om met minimaal 80% weg te rijden maar slaap de avond er voor niet thuis op een plek waar zeer weinig laadpalen zijn. Aan de andere kant laadt hij als het goed is zo snel dat een keer extra 10 minuten aan de snellader ook helemaal okee is.

We slapen in Santa Fe. Ik ben van plan met minimaal 20% aan te komen zodat ik mij er niet druk om hoef te maken en pas op de terugweg weer hoef te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazdok
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-07-2024
Het lijkt erop dat sinds de update naar 3.2 m’n range minder is dan voorheen.. voor de update zat die op 100% laden rond de 350 (60 variant) maar nu is 300 de max als ik hem tot 100 laadt.

Misschien een instelling oid?
Meer mensen die dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
matk89 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen!
Ik heb mijn nieuwe auto deze week ook gekoppeld met HA: je moet de Skoda Essentials App op je telefoon downloaden en koppelen. Dan krijg je een aantal vragen voor toestemming die je moet accepteren, dan werkt HA ook :)
Thanx voor de top-tip...

Zat er al even mee te kloten. had wel de "nieuwe" app en online kon ik ook gewoon inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
donleone83 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Dank. Ik twijfel nog een beetje. Het is wel lekker om met minimaal 80% weg te rijden maar slaap de avond er voor niet thuis op een plek waar zeer weinig laadpalen zijn. Aan de andere kant laadt hij als het goed is zo snel dat een keer extra 10 minuten aan de snellader ook helemaal okee is.

We slapen in Santa Fe. Ik ben van plan met minimaal 20% aan te komen zodat ik mij er niet druk om hoef te maken en pas op de terugweg weer hoef te laden.
De avond ervoor kun je gerust naar 100% laden, is geen enkel probleem. Je moet het alleen niet op dagelijkse basis langdurig op 100% houden, da’s eigenlijk het enige waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Nog een vraag: klopt het dat je de Park Assist handmatig moet wegklikken? Als ik hem in zijn achteruit zet, gaat automatisch de camera en de piepjes aan. Als ik vervolgens terug schakel naar D gaat dat Park Assist scherm niet automatisch weer uit. Wonderlijk vind ik dat!

Verder net voor het eerst snelladen gebruikt bij een Tesla Supercharger station. Komende van een Leaf met max 50kWh laden (in de praktijk net boven de 40) was een laadsnelheid die opliep tot 125kWh wel echt heel lekker.
Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.