In het langwerpige bakje naast de versnellings selecteerder. Ook soms niet altijd even handig maar in ieder geval beter dan de rest.911GT2 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:35:
Rare vraag, maar waar laat iedereen hier zijn zonnebril?
Ik weet dat er een vakje oder de armleuning zit, maar dat is twee verdiepingen diep, dus wat onhandig. Onder het middenconsole grijpt ook niet echt lekker.
Ik ben brildrager dus ik moet ook regelmatig wisselen
Ik zat te denken om zoiets te doen, maar wellicht zijn er betere opties?
Helaas, vandaag de auto gebracht voor de Travel Assist update en 3. 2 update, maat alleen de Travel Assist update is gedaan. Skoda Waalwijk.
Zou zo met je willen ruilen, mijn auto komt op 20". Maar denk dat de leasemaatschappij dat niet zo kan waarderen. Maar wilde zelf heel graag die Super Nova's.diederik77 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:07:
En een andere: is iemand geinteresseerd in mijn 21" supernova velgen? (shop.skoda.nl)
Een ruil voor nette 19" velgen ben ik wel voor in :-)
Ik kan je uit ervaring zeggen dat ze dat helemaal niets boeitProtax schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:25:
[...]
Zou zo met je willen ruilen, mijn auto komt op 20". Maar denk dat de leasemaatschappij dat niet zo kan waarderen. Maar wilde zelf heel graag die Super Nova's.
Ik zou het doen!
@rammes @Protax @diederik77 Doe die wissel alleen met schriftelijke toestemming; bij 15" kan ik het me voorstellen dat het ze niet uitmaakt, banden al voor €50 verkrijgbaar. 20" en 21" heeft andere prijzen...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Auto gister weer ontvangen en helaas, ondanks toezegging van de update naar 3.2, geen software versie 3.2 in de auto. Wel de camera en travel update.vinom schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:45:
Helaas, vandaag de auto gebracht voor de Travel Assist update en 3. 2 update, maat alleen de Travel Assist update is gedaan. Skoda Waalwijk.
Het werkt! Bedankt voor de tip!sPENKMAN schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:01:
[...] Ik werk hierom heen door voordat ik op sta de gordel achter me langs vast te zetten. Dan blijft alles iig aan terwijl ik even de vuilniszak in de container gooi en door rijd naar mijn werk.
Zo heb ik op de warme dagen ook de gordel van de bijrijders stoel erin zitten zodat de rechterkant van de ventilatie ook aan de slag gaat. Ik vind de blazers recht in mijn gezicht niet prettig en als rechts in Eco stand blijft staan blijft er best lang een warme wolk in de auto hangen.
Niet hoe het zou moeten maargoed
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mijn dealer had al gemeld dat ze de 3.2 update niet mogen uitvoeren, die komt in september OTA. Was de boodschap.vinom schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:45:
Wat houd die travel assist update eigenlijk in dan? Ik rijd 3.0 van factory en wist tot voor kort niet van die update. Heb ook geen issues met ta.vinom schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:45:
Ik was bij de dealer voor enorm piepende schijfremmen voor (25k op de teller) en daar wisten ze me te vertellen dat de ta update klaar stond. In augustus hebben ze tijd, maar ze konden me niet vertellen wat de update doet..
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Al twee jaar lang wanneer ik Travel Assist activeer, schakelt hij willekeurig uit met een foutmelding en schakelt TA uit. Als je dus op de snelweg in B stand rijdt en hij schakelt TA uit, remt je auto toch even behoorlijk af. Stuurwielverwarming en TA waren ook gegarandeerd foutmeldingen.Wilde schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:27:
[...]
Wat houd die travel assist update eigenlijk in dan? Ik rijd 3.0 van factory en wist tot voor kort niet van die update. Heb ook geen issues met ta.
Ik was bij de dealer voor enorm piepende schijfremmen voor (25k op de teller) en daar wisten ze me te vertellen dat de ta update klaar stond. In augustus hebben ze tijd, maar ze konden me niet vertellen wat de update doet..
Ah ok. Dat verhaal ken ik. Zo te lezen heb jijvinom schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:59:
[...]
Al twee jaar lang wanneer ik Travel Assist activeer, schakelt hij willekeurig uit met een foutmelding en schakelt TA uit. Als je dus op de snelweg in B stand rijdt en hij schakelt TA uit, remt je auto toch even behoorlijk af. Stuurwielverwarming en TA waren ook gegarandeerd foutmeldingen.

Laatst tijdens de “koude dagen” even getest met stuurverwarming. Hij valt niet meer uit maar zeurt wel vaker over handen aan het stuur. Vaak moet ik dan met twee handen aan het stuur ook nog even licht sturen voor hij het accepteert. Of zweethanden hebben wssWilde schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 04:23:
[...]
Ah ok. Dat verhaal ken ik. Zo te lezen heb jij.0 en wellicht oudere hardware. Ik dacht dat dit met mijn 07-2023 auto inmiddels verholpen was maar blijkbaar komt er nog een sw update dan. Ok, tx
Dat wat jij noemt met licht sturen herken ik ook. Het valt mij op dat het de ene rit wel zo is, en de volgende rit bij wijze van niet. Ik vermoed dat het dus nog een bug in de software is.Daan_P schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:05:
[...]
Laatst tijdens de “koude dagen” even getest met stuurverwarming. Hij valt niet meer uit maar zeurt wel vaker over handen aan het stuur. Vaak moet ik dan met twee handen aan het stuur ook nog even licht sturen voor hij het accepteert. Of zweethanden hebben wss. Beter maar nog wel licht irritant.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Ik dacht al dat het aan mij lag.. de eerste rit moest ik echt in het stuur knijpen voordat de HOD mijn handen registreerde. De auto was dan ook al vaak in de pure paniekstand geschoten van geen handen aan het stuur..jaapbrandhof schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:28:
[...]
Dat wat jij noemt met licht sturen herken ik ook. Het valt mij op dat het de ene rit wel zo is, en de volgende rit bij wijze van niet. Ik vermoed dat het dus nog een bug in de software is.
De ene rit lijkt het minder dan de andere, maar ik heb wel het gevoel alsof er vaker gecontroleerd wordt door de HOD.
En ik kan dan weer eigenlijk zonder handen aan het stuur rijden. (stuurverwarming is al weer maanden terug) Met lane assist aan en duim en wijsvinger zo losjes op afstand om het stuur zegt hij na enkele minieme koers correcties, "in het midden van de baan rijden alstublieft" en dat wil ik ook al niet dat hij dat zegt. Want dat bepaal ik zelf wel. Sportline, als dat nog wat uitmaakt.
Mijn Enyaq staat momenteel stil en ze zijn volgens de dealer aan het overleggen of deze vervroegt geüpdatet kan worden.jdbiggelaa schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:06:
[...]
Mijn dealer had al gemeld dat ze de 3.2 update niet mogen uitvoeren, die komt in september OTA. Was de boodschap.
Ik had ineens een storing op de 12v batterij. TA werkt bij mij sinds 3.0 ook niet meer. Daar zou een update voor zijn die al uitgerold en getest is bij Octavia. Probleem zit in de camera software.
De mijne heeft net een schade reparatie gehad, maar de herstelboer kon de radar niet afstellen dus dat moest de dealer doen. Ja kan 1sept. Dan wordt de TA update ook gedaan. 3.2 was niet mogelijk die gaat via OTA ergens in sept/okt
Ik zou het doen!
Sept/Okt ? Man man ze blijven die OTA maar uitstellen…. Zal me verbazen als het eind Okt ook echt loopt
Hoe zie ik welke versie ik heb ? (3.0, 3.1, 3.2, etc - ik ga er tenminste van uit dat ik 1 van de 3.x smaken heb)
Via Setup -> Systeeminformatie krijg ik :
Hardware: H30
Software: 0561
ABT hardware: H9
ABT software: 110
Navigatiedatabase: 23.6
Uit een eerdere post gekopieerd:MadDog2K schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:30:
Hoe zie ik welke versie ik heb ? (3.0, 3.1, 3.2, etc - ik ga er tenminste van uit dat ik 1 van de 3.x smaken heb)
ME2.6 = software code 0795
ME3.0 = software code 0333
ME3.1 = software code 0561
ME2.6 = software code 0795MadDog2K schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:30:
ME3.0 = software code 0333
ME3.1 = software code 0561
Na de update van TA werkt het prima, alleen merk ik wel een verschil in de hands-off detectie. De lijkt eerder en vaker te verschijnen en in dat opzicht gevoeliger, maar ik moet echt een behoorlijke beweging aan het stuur geven om te laten merken dat ik het stuur wel vast heb. Voorheen was dat even handen verplaatsen of licht knijpen.
Ervaren meer mensen dit? En is die handsoff detectie te tunen via OBD11?
Mijn abonnement voor de online services is verlopen (niet meer aan gedacht om te verlengen).
Nu valt me op dat eigenlijk alles nog steeds te benaderen is via de app, behalve de 'wagenstatus' (of de ramen en deuren dicht zijn) en de locatiebepaling. Climate control op afstand etc. werkt dus gewoon, evenals de batterijinstellingen.
Ik weet niet of dit bekende informatie is, maar vond het wel verwonderlijk. De functies die ik nu mis vind ik namelijk het geld niet waard
.
Nu valt me op dat eigenlijk alles nog steeds te benaderen is via de app, behalve de 'wagenstatus' (of de ramen en deuren dicht zijn) en de locatiebepaling. Climate control op afstand etc. werkt dus gewoon, evenals de batterijinstellingen.
Ik weet niet of dit bekende informatie is, maar vond het wel verwonderlijk. De functies die ik nu mis vind ik namelijk het geld niet waard
Je heb functies op afstand licentie, die loopt langer dan de online infotainment licentie. Die laatste is waarschijnlijk verlopen bij je.Martinez- schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:33:
Mijn abonnement voor de online services is verlopen (niet meer aan gedacht om te verlengen).
Ik weet niet of dit bekende informatie is, maar vond het wel verwonderlijk. De functies die ik nu mis vind ik namelijk het geld niet waard.
Care Connect is verlopen, kost €15,- per jaar om te verlengen.
Hier hetzelfde gedragFJP84 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:09:
Na de update van TA werkt het prima, alleen merk ik wel een verschil in de hands-off detectie. De lijkt eerder en vaker te verschijnen en in dat opzicht gevoeliger, maar ik moet echt een behoorlijke beweging aan het stuur geven om te laten merken dat ik het stuur wel vast heb. Voorheen was dat even handen verplaatsen of licht knijpen.
Nee hoor, die laatste heb ik tot 2025. De eerste niet, die is verlopen (zie ik ook in het overzicht).vinom schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Je heb functies op afstand licentie, die loopt langer dan de online infotainment licentie. Die laatste is waarschijnlijk verlopen bij je.
Voor alleen het kunnen bekijken of je deuren en ramen vergrendeld zijn en de locatie van je auto... Beide functies die ik amper gebruik.Scorpio_King schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:26:
Care Connect is verlopen, kost €15,- per jaar om te verlengen.
Mocht je nu ook de deuren op afstand kunnen afsluiten dan was het het misschien waard.
Het lijkt erop dat er inmiddels all-season banden voor de 21" iV 80 (breedset) beschikbaar zijn. Ik weet niet hoelang al, maar zat er voor de afgelopen winter naar de te kijken en toen was er nog geen all-season in de juiste twee maten.
Vredestein maakt inmiddels de Quatrac Pro en Goodyear de Vector 4Seasons in zowel 235/45 R21 en 255/40 R21.
Vredestein maakt inmiddels de Quatrac Pro en Goodyear de Vector 4Seasons in zowel 235/45 R21 en 255/40 R21.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zouden ze met de update stiekum de capacitieve sensoren hebben uitgezet en het weer 'ouderwets' meten door te checken of er weerstand is (van iemand die het stuur vasthoudt) als het stuur draait?FJP84 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:09:
Ik zag ooit een filmpje van een Tesla rijder die aan beide zijden van het stuur een gewichtje had hangen zodat deze manier van detectie dacht dat de bestuurder het stuurwiel vast had.
Iemand met de update die dit wil testen;)?
Zal zo eens kijken of ik een klein flesje water op 1 of andere manier kan bevestigen om deze theorie te testen. Ben niet recent bij de garage geweest maar heb wel de symptomen dat de Travel Assist update is geinstalleerd . Waar de auto voorheen best lang nodig had doet die nu veel sneller de korte "brake check" om je aandacht te trekken en moet je het stuur aanzienlijk nauwkeuriger/steviger vast pakken.BAJ82 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Zouden ze met de update stiekum de capacitieve sensoren hebben uitgezet en het weer 'ouderwets' meten door te checken of er weerstand is (van iemand die het stuur vasthoudt) als het stuur draait?
Ik zag ooit een filmpje van een Tesla rijder die aan beide zijden van het stuur een gewichtje had hangen zodat deze manier van detectie dacht dat de bestuurder het stuurwiel vast had.
Eve char: Warock <TEST>
Vandaag auto niet voorgekoeld voor het naar huis rijden, nu was het gedrag weer redelijk normaal. Als in alleen vastpakken met een hand is vaak genoeg, soms twee handen. Hoefde niet elke 10 sec het stuur te bewegen.sPENKMAN schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:58:
[...]
Zal zo eens kijken of ik een klein flesje water op 1 of andere manier kan bevestigen om deze theorie te testen. Ben niet recent bij de garage geweest maar heb wel de symptomen dat de Travel Assist update is geinstalleerd . Waar de auto voorheen best lang nodig had doet die nu veel sneller de korte "brake check" om je aandacht te trekken en moet je het stuur aanzienlijk nauwkeuriger/steviger vast pakken.
Met een flesje aan het stuur kan die inderdaad minuten lang zonder aanraking blijven sturen. Het heeft er dus wel schijn van dat de weerstand van het draaien wordt gemeten ipv het vastpakken zelf.BAJ82 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Zouden ze met de update stiekum de capacitieve sensoren hebben uitgezet en het weer 'ouderwets' meten door te checken of er weerstand is (van iemand die het stuur vasthoudt) als het stuur draait?
Helaas voor het eerst in bijna 2 jaar tijd (en 3 weken voor de eerste onderhoudsbeurt) gezeur met de Enyaq.
Sinds afgelopen zaterdag werkt de airco van mn IV80 helemaal niet, of zeer kort, voordat het gewoon "warme" lucht wordt.
volgens de dame bij A-Point heb ik "mazzel" dat ik op 28 juli al een onderhoudsafspraak heb staan, omdat het anders OP ZN VROEGST oktober wordt.
Op haar advies (thanks Brenda) vanochtend mij gemeldt bij de Express-Service van A-Point Almere. Waar ik tot mijn verbazing de 4 dealers op een rij zag, waarvan de VW, Skoda en Seat service afdeling simpelweg gesloten is, en er een papiertje op de showroom deur hangt dat men zich voor service allemaal bij de Audi mag melden. Vrij bizar wat mij betreft.
Anyhoe, na melden aan de balie (als u 5 min voor openingstijd bent, kunnen ze wellicht wat betekenen) was de medewerker niet heel erg amused ("Brenda snapt niet helemaal hoe het werkt"). Echter kreeg ik alsnog het voorstel om
A ) de Enyaq achter te laten voor diagnose
B ) Zodat er hopelijk tijdens de onderhoudsbeurt eind juli indien nodig onderdelen of een reparatie te kunnen worden uitgevoerd
C ) Zodat ik half augustus met de wagen op vakantie kan met het gezin.
Voor vandaag een Cupra Born mee, leuke wagen.
Voor de meer technisch geinteresseerde (had het ook al gedeeld op de FB page) een uiteenzetting van hoe het koelsystee, werkt bij het MEB platform waar een warmtepomp aanwezig is;
https://www.enyaqforums.c...0NHtQoos0ABNYdR1mGQPuvkLJ
TL:DR;
Systeem gebruikt niet een conventioneel airco systeem (16bar en standaard koelmiddel(, maar 1 gebaseerd op CO2 (R744), en 200+ bar. Dit vereist dus aparte apparatuur en mogelijk monteurs, i.c.m. grotere kans op lekkage. Dat i.c.m. de horrorverhalen op de nederlandse FB pagina en een aantal google sessie over uitvallende Enyaq Airco, houd ik mn hart vast of ik met de auto nog met werkende airco op vakantie kan, of dat het toch echt vervangend vervoer gaat worden.
to be continued.
Sinds afgelopen zaterdag werkt de airco van mn IV80 helemaal niet, of zeer kort, voordat het gewoon "warme" lucht wordt.
volgens de dame bij A-Point heb ik "mazzel" dat ik op 28 juli al een onderhoudsafspraak heb staan, omdat het anders OP ZN VROEGST oktober wordt.
Op haar advies (thanks Brenda) vanochtend mij gemeldt bij de Express-Service van A-Point Almere. Waar ik tot mijn verbazing de 4 dealers op een rij zag, waarvan de VW, Skoda en Seat service afdeling simpelweg gesloten is, en er een papiertje op de showroom deur hangt dat men zich voor service allemaal bij de Audi mag melden. Vrij bizar wat mij betreft.
Anyhoe, na melden aan de balie (als u 5 min voor openingstijd bent, kunnen ze wellicht wat betekenen) was de medewerker niet heel erg amused ("Brenda snapt niet helemaal hoe het werkt"). Echter kreeg ik alsnog het voorstel om
B ) Zodat er hopelijk tijdens de onderhoudsbeurt eind juli indien nodig onderdelen of een reparatie te kunnen worden uitgevoerd
Voor de meer technisch geinteresseerde (had het ook al gedeeld op de FB page) een uiteenzetting van hoe het koelsystee, werkt bij het MEB platform waar een warmtepomp aanwezig is;
Systeem gebruikt niet een conventioneel airco systeem (16bar en standaard koelmiddel(, maar 1 gebaseerd op CO2 (R744), en 200+ bar. Dit vereist dus aparte apparatuur en mogelijk monteurs, i.c.m. grotere kans op lekkage. Dat i.c.m. de horrorverhalen op de nederlandse FB pagina en een aantal google sessie over uitvallende Enyaq Airco, houd ik mn hart vast of ik met de auto nog met werkende airco op vakantie kan, of dat het toch echt vervangend vervoer gaat worden.
to be continued.
Dat was snel gevonden, 5 minuten na posten van het bericht al een belletje, kapotte klep in koelsysteem, die blijft hangen (dicht) en gaat vervangen worden op 28 juli. Onderdelen besteld, dus fingers crossed dat het de komende 2,5 week niet bloedverziekend heet wordt.
Komt overeen met mn uitdraai qua OBDeleven tot nu toe;
:strip_exif()/f/image/6C41SxHQ4qYAzkYYDFcnbqWt.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral de malfunction frequency counter dinges (had alle meldingen gewist m.b.t. storingen in systeem om te kijken of het een tijdelijke of permanente fout was).
En om de triple nerd-post compleet te maken, voor alle techneuten (en dat zijn er ongetwijfeld nogal wat) De complete werking met diagrammen, kleppen en werkingsscenario's van de airco, verwarming, ptc en of warmtepomp. Ik begrijp het niet helemaal, maar vindt het wel interessant.
https://www.google.com/ur...162289179202&opi=89978449
Komt overeen met mn uitdraai qua OBDeleven tot nu toe;
Vooral de malfunction frequency counter dinges (had alle meldingen gewist m.b.t. storingen in systeem om te kijken of het een tijdelijke of permanente fout was).
En om de triple nerd-post compleet te maken, voor alle techneuten (en dat zijn er ongetwijfeld nogal wat) De complete werking met diagrammen, kleppen en werkingsscenario's van de airco, verwarming, ptc en of warmtepomp. Ik begrijp het niet helemaal, maar vindt het wel interessant.
[ Voor 77% gewijzigd door AlexZuH op 11-07-2023 13:50 ]
Uit nieuwsgierigheid zat ik net even op de website van Pouw te kijken en daar kan ik heel specifiek de 3.2 update plannen.macmellow schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:25:
Ik was vorige week bij Pouw voor de eerste beurt na 24 maanden, en die vertelden mij ook dat ze me 3.2 niet mochten geven maar dat die OTA zou komen.
/f/image/Q8ITR3CeqzUK5Gk0f0iwIrit.png?f=fotoalbum_large)
Je slaat vervolgens wel achterover van de planning. Ook even voor een andere reparatie gecheckt, maar wat dit betreft is het maar goed dat we hier met z'n allen elektrisch rijden en de dealer over het algemeen weinig zien...
/f/image/jzw4lItiCMm6UCS6NquolAxJ.png?f=fotoalbum_large)
Waarom moet de Enyaq voor de 3.2 update naar de dealer? Het idee van 3.0 was toch dat OTA beschikbaar kwam zodat updates gewoon netjes Over-the-Air komen. Of betekent OTA in Skoda termen dat je achteraan in de rij komt?
Enfin, ik zie in verschillende screenshots Android Auto charging stops meenemen maar in mijn Enyaq niet. Klopt mijn conclusie dat Skoda vanuit de software deze informatie niet 'deelt' met Android Auto/Maps waardoor deze functie vanuit Android Auto niet werkt?
Deze functie zou namelijk heel wenselijk zijn zo net voor de zomervakantie.. Het theoretisch plannen van de rit in ABRP en dan maar hopen dat je goed zit met je verbruik is toch een dingetje ;-)
Enfin, ik zie in verschillende screenshots Android Auto charging stops meenemen maar in mijn Enyaq niet. Klopt mijn conclusie dat Skoda vanuit de software deze informatie niet 'deelt' met Android Auto/Maps waardoor deze functie vanuit Android Auto niet werkt?
Deze functie zou namelijk heel wenselijk zijn zo net voor de zomervakantie.. Het theoretisch plannen van de rit in ABRP en dan maar hopen dat je goed zit met je verbruik is toch een dingetje ;-)
Er is een verschil tussen Android Auto en Android Automotive.vakantieman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:25:
In wagens die volledig op Android Automotive draaien, werkt dat wel, die hebben geen eigen systeem. Android Auto is een extensie, die geen 'echte' connectie heeft met de wagen, maar via gsm info doorkrijgt.
Je kijkt wellicht op afbeeldingen van volvo / polestar etc?
Gisteren de enyaq weggebracht voor inspectie en de TA update. De beste man wist me te vertellen dat de 3.0 update van destijds in hun systeem eigenlijk 3.2 heette. Dus deze info van Pouw komt daarmee overeen. En dat de echte update idd OTA komt. In tegenstelling tot de ID.X series waar wel in de garage de software geupdated kan worden.internetinfo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:02:
[...]
Uit nieuwsgierigheid zat ik net even op de website van Pouw te kijken en daar kan ik heel specifiek de 3.2 update plannen.
[Afbeelding]
Je slaat vervolgens wel achterover van de planning. Ook even voor een andere reparatie gecheckt, maar wat dit betreft is het maar goed dat we hier met z'n allen elektrisch rijden en de dealer over het algemeen weinig zien...
[Afbeelding]
Life goes as it goes.
Het viel mij op dat bij een lange rit de Skoda navigatie geen laadpalen langs de route aangeeft maar uitsluitend de door de navi ingeplande laadstops. Is dit een instelling of kan de navi niet anders?
Indien het een instelling is, wat moet ik doen om laadpalen zichtbaar te krijgen in het scherm bij actieve navigatie (ze zijn bij mij wel zichtbaar indien navigatie niet actief is)?
Overigens verder zeer tevreden met Skoda navigatie, vooral ook file informatie. Lijkt zelfs beter dan Waze, mijn favoriet tot nu toe…
Indien het een instelling is, wat moet ik doen om laadpalen zichtbaar te krijgen in het scherm bij actieve navigatie (ze zijn bij mij wel zichtbaar indien navigatie niet actief is)?
Overigens verder zeer tevreden met Skoda navigatie, vooral ook file informatie. Lijkt zelfs beter dan Waze, mijn favoriet tot nu toe…
Ik kan volgende week eindelijk de zomerbanden eronder krijgen, de wachttijden zijn echt belachelijk lang. Ik heb gelukkig een auto van de zaak en daarmee zicht op evt alternatief vervoer maar dit is toch privé niet te doen als je auto langs de kant komt te staan?internetinfo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:02:
[...]
Uit nieuwsgierigheid zat ik net even op de website van Pouw te kijken en daar kan ik heel specifiek de 3.2 update plannen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je inzoomed krijg je laadpalen te zien op de kaart. Altijd wel handig als ik naar een lader ga, dan zie ik meteen even wat er in omgeving is mocht hij het niet doen. Ik doe alles op vakantie met de Skoda navi, werkt perfect.Viewlite schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:42:
Het viel mij op dat bij een lange rit de Skoda navigatie geen laadpalen langs de route aangeeft maar uitsluitend de door de navi ingeplande laadstops. Is dit een instelling of kan de navi niet anders?
Water-Escape
Interessant die info over het koel/verwarm systeem, thanks.AlexZuH schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:58:
Helaas voor het eerst in bijna 2 jaar tijd (en 3 weken voor de eerste onderhoudsbeurt) gezeur met de Enyaq.
A) de Enyaq achter te laten voor diagnose
Zodat er hopelijk tijdens de onderhoudsbeurt eind juli indien nodig onderdelen of een reparatie te kunnen worden uitgevoerd
C) Zodat ik half augustus met de wagen op vakantie kan met het gezin.
to be continued.
Ja, dan lijkt het er dus sterk op dat ze het probleem met de capacitieve sensoren hebben opgelost door ze maar gewoon volledig uit te schakelen. Ik vond het al verdacht dat ze dit probleem plotseling met een software update konden verhelpen, terwijl ze het afgelopen jaar altijd een stuurwiel wissel deden.sPENKMAN schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:26:
[...]
Met een flesje aan het stuur kan die inderdaad minuten lang zonder aanraking blijven sturen. Het heeft er dus wel schijn van dat de weerstand van het draaien wordt gemeten ipv het vastpakken zelf.
Beetje tweaker draait zelf die twintig boutjes wel los en weer vast.... kost minder tijd dan afspraak maken, heen en weer rijden, wachttijd, administratief geneuzel...sPENKMAN schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:38:
[...]
Ik kan volgende week eindelijk de zomerbanden eronder krijgen, de wachttijden zijn echt belachelijk lang. Ik heb gelukkig een auto van de zaak en daarmee zicht op evt alternatief vervoer maar dit is toch privé niet te doen als je auto langs de kant komt te staan?
In mijn geval niet volledig, maar vermoed dat de sensoren nog maar een beperkt aandeel hebben in het algoritme.BAJ82 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:17:
[...]
Ja, dan lijkt het er dus sterk op dat ze het probleem met de capacitieve sensoren hebben opgelost door ze maar gewoon volledig uit te schakelen. Ik vond het al verdacht dat ze dit probleem plotseling met een software update konden verhelpen, terwijl ze het afgelopen jaar altijd een stuurwiel wissel deden.
Interessant dat je dat uit mijn bericht haalt maar als er iets stuk gaat aan de auto, laten we de airco maar pakken als voorbeeld dan vind je het ok om 2+ maanden te moeten wachten op een reparatie?dingo35 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:29:
[...]
Beetje tweaker draait zelf die twintig boutjes wel los en weer vast.... kost minder tijd dan afspraak maken, heen en weer rijden, wachttijd, administratief geneuzel...
Mbt zelf wisselen, heb het in het verleden gedaan maar deze tweaker heeft andere zaken waar ik liever mijn energie aan besteed waar het gezin ook blij van wordt. Met welke banden mijn zoon naar school wordt gebracht deert hem weinig, maar samen nog even wat leuks doen voor het slapen gaan wel.
Behalve (zoals bij mij) dat de winterbanden en zomerbanden om de Betria's getrokken moeten worden. Heb toevallig geen bandenapparaat en balanceermachine thuis staandingo35 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:29:
[...]
Beetje tweaker draait zelf die twintig boutjes wel los en weer vast.... kost minder tijd dan afspraak maken, heen en weer rijden, wachttijd, administratief geneuzel...
Gisteren direct na de lunch al een belletje. Mechanische klep die geregeld dienst weigert, en dus als oorzaak naar voren is gekomen. "Toevallig" Expansieklep 1 (hoi OBDELEVEN)AlexZuH schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:58:
to be continued.
Onderdelen zijn besteld, en de 28e van juli gaat deze vervangen worden. 2 weken af en aan (meestal af) qua airco rondrijden.
Allang blij dat het geen enorm issue is, en "slechts" een klep. Los daarvan even gekeken naar de documentatie, en daar als snel de klep zelf kunnen localiseren (blijf een tweakert)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xoLGCntjBMmblSeDSglJEAI1.png?f=user_large)
/f/image/Vl2TPcFN6z1bliwwXtLkBnNB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UR2iLkYhoz58oCtiPvh90pAE.png?f=fotoalbum_large)
Afbeeldingen komen uit PDF:
[ Voor 3% gewijzigd door AlexZuH op 12-07-2023 10:43 ]
Ik ben op de markt voor een nieuwe zakelijke lease auto. Sinds de prijsverlaging van de Enyaq IV overweeg ik de 80 Business Edition, deze is zeer compleet. Alleen na het doorlezen van dit topic en verhalen van andere rijders ('ik ben nog nooit zo vaak in de garage geweest als met een EV' of 'op de snelweg vielen alle schermen uit, maar gelukkig kon ik nog doorrijden') begin ik toch wel weer te twijfelen... Nog een beetje koudwatervrees dus... Kunnen jullie nog wat ervaringen delen?
0 issues na een jaar en 30k km en 0 keer naar de garage moeten gaan. Lees je een forum, van welk merk dan ook, dan lees je over ditjes en datjes, de mensen zonder problemen hoor je niet zo snel dan. Heerlijke auto, regelmatig ver het buitenland mee in gegaan, genieten.Er!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
Ik ben op de markt voor een nieuwe zakelijke lease auto. Sinds de prijsverlaging van de Enyaq IV overweeg ik de 80 Business Edition, deze is zeer compleet. Alleen na het doorlezen van dit topic en verhalen van andere rijders ('ik ben nog nooit zo vaak in de garage geweest als met een EV' of 'op de snelweg vielen alle schermen uit, maar gelukkig kon ik nog doorrijden') begin ik toch wel weer te twijfelen... Nog een beetje koudwatervrees dus... Kunnen jullie nog wat ervaringen delen?
Water-Escape
Ik kan je wel vertellen dat die bij alle VAG merken zo is, maar uiteraard komen de negatiee incidenten hier meer naar voren dan positieve.Er!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
Zo is mijn airco issue het eerste in bijna 2 jaar.
Gewoon doen, heerlijke auto. Andere auto's hebben ook wel eens dingen. Ik heb na 60K km eigenlijk alleen iets gehad met Travel Assist dat inmiddels is opgelost.Er!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Hier niks anders dan lof, ruimte, comfort en stilte bied de auto. De range is prima voor normaal gebruik, laden op vakantie nog nooit problemen gehad (ionity netwerk werkt echt top) Kom altijd ontspannen uit de auto, zelf na ritten van meerdere uren.Er!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering maar dat is overal zo.
Gewoon doen
Life goes as it goes.
Bij mij sinds een paar weken ook de airco defect, blaast alleen warme lucht. Ik had al een afspraak staan voor het vervangen van de accu, daar is nu het nakijken/repareren van de airco bijgekomen.AlexZuH schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:58:
to be continued.
Ik heb besloten om meteen maar een afspraak te maken voor een bandenwissel in oktober. Als je een afspraak maakt, dan duurt het ongeveer twee maanden voordat je aan de beurt bent.
Ik heb na twee jaar eigenlijk ook geen klachten, tot een paar weken geleden. De airco hield ermee op. Auto gaat maandag naar de garage. Hoop dat het simpel op te lossen is. Verder dik tevreden over de Enyaq 👍AlexZuH schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Ik kan je wel vertellen dat die bij alle VAG merken zo is, maar uiteraard komen de negatiee incidenten hier meer naar voren dan positieve.
Zo is mijn airco issue het eerste in bijna 2 jaar.
Ik heb vandaag sinds de update een lange rit kunnen maken en voor mij lijkt TA het nu stukken beter te doen dan voorheen. Uiteraard geen foutmeldingen meer, maar ook de detectie of mijn handen aan het stuur zijn beter. Ik heb mijn handen altijd vast aan de onderste helft van het stuur op de snelweg. Zelfs met twee vingers aan het stuur detecteert hij dat ik het stuur vast heb.Daan_P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:44:
[...]
In mijn geval niet volledig, maar vermoed dat de sensoren nog maar een beperkt aandeel hebben in het algoritme.
Ruim een jaar de Enyaq 80 nu en 45k km gereden. Heerlijke auto, ik ga nooit meer terug naar petrol als het even kan. Alleen de deur stijlen vind ik een minpuntje….ik kan er niet lekker met mij elleboog op liggen…..ze lopen te snel af. Maarja als dat alles is!?Er!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
Ik rijd vanaf volgende week ook een Enyaq IV 80. Een zeer goed uitgeruste Loft editie van december 2022 met 30km op de teller (import). Ik kom van een Nissan Leaf (private lease) waar ik nooit problemen mee heb gehad, behalve dan de range (250km) en het brakke snelladen (Chademo met 50KWh). Ik kijk er erg naar uit dat dit straks verleden tijd is!
De dealer wist mij ook te vertellen dat er “binnenkort” een OTA update volgt waarmee het CCS snelladen zelfs naar 165KWh gaat. Is dat de 3.2 waar hier over gesproken wordt?
De dealer wist mij ook te vertellen dat er “binnenkort” een OTA update volgt waarmee het CCS snelladen zelfs naar 165KWh gaat. Is dat de 3.2 waar hier over gesproken wordt?
Kan eigenlijk niet fout gaan met een Enyaq uit 2023. De eerdere generatie uit 2021 had in het begin problemen maar de nieuwere zijn vrijwel probleemloos. Je kunt hem gerust kopen, het is een heerlijke auto.Er!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
:strip_exif()/f/image/l6t9merhGqz1ZFIBDtr8qDr8.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand hier deze melding ook gehad of een idee wat het inhoud? Auto was niet aan het laden en accu op 79%...
Daarnaast lijkt het wel of de auto af en toe vanzelf 'aanspringt' zo'n klik van relais alsof het contact ingeschakeld wordt en even later weer uit. Mogelijk heeft het een met het ander te maken. Vaag...
EDIT: Hmm misschien toch weer die buggy app, hier toevallig dezelfde melding op dezelfde datum...
[ Voor 27% gewijzigd door Martinique op 12-07-2023 21:12 ]
Ik had dit vandaag ook, niet gezocht naar oorzaak.Martinique schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]
Iemand hier deze melding ook gehad of een idee wat het inhoud? Auto was niet aan het laden en accu op 79%...
Daarnaast lijkt het wel of de auto af en toe vanzelf 'aanspringt' zo'n klik van relais alsof het contact ingeschakeld wordt en even later weer uit. Mogelijk heeft het een met het ander te maken. Vaag...
EDIT: Hmm misschien toch weer die buggy app, hier toevallig dezelfde melding op dezelfde datum...
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Het klinkt aan de ene kant een beetje of het een waarschuwing is dat de connectiviteit de 12v accu leeg trekt, omdat ze aangeven dat je een stukje moet rijden om te resetten.
Maar dat staat weer haaks op het resetten door laden, want dat doet niks met de 12v accu...
Maar dat staat weer haaks op het resetten door laden, want dat doet niks met de 12v accu...
Volgens mij wordt de 12V accu geladen tijdens het laden van de hoogvolt accu. Maar dan moet hij wel actief aan het laden zijn.Mirx_NL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:40:
Het klinkt aan de ene kant een beetje of het een waarschuwing is dat de connectiviteit de 12v accu leeg trekt, omdat ze aangeven dat je een stukje moet rijden om te resetten.
Het doet mij denken aan een melding die ik eerder heb gehad, die verwees mij wat duidelijker naar een API call limiet die bereikt was. Pas na het rijden waren API calls weer mogelijk.Martinique schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Zie hier de 'Last connected' info die via HA op een 'gemiddelde' dag gelogd wordt, duidelijk zichtbaar is 2x een kort ritje woon-werk en verder niets.Jitse H schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:53:
[...]
Het doet mij denken aan een melding die ik eerder heb gehad, die verwees mij wat duidelijker naar een API call limiet die bereikt was. Pas na het rijden waren API calls weer mogelijk.
:strip_exif()/f/image/v3jodDUumIvSQGGEzTSZ4khb.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier dezelfde tijdspanne maar dan van vandaag:
:strip_exif()/f/image/ObRRW2e2pvt2WUPlBFARuosQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@MerijnB gebruik je ook Home Assistant? Of zijn er anderen hier met HA die hetzelfde terugzien?
Ik zie vergelijkbaar gedrag tussen gister en vandaag in HA en heb ook dezelfde fout in de app;Martinique schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:47:
[...]
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Zie hier de 'Last connected' info die via HA op een 'gemiddelde' dag gelogd wordt, duidelijk zichtbaar is 2x een kort ritje woon-werk en verder niets.
[Afbeelding]
En hier dezelfde tijdspanne maar dan van vandaag:
[Afbeelding]
@MerijnB gebruik je ook Home Assistant? Of zijn er anderen hier met HA die hetzelfde terugzien?
:strip_exif()/f/image/ArEYVbbcvhoI5fFFY7mry10B.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan denk ik dat je als je buiten gaat luisteren je de auto ook elke keer hoort inschakelen en weer uitschakelen…Jitse H schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:07:
[...]
Ik zie vergelijkbaar gedrag tussen gister en vandaag in HA en heb ook dezelfde fout in de app;
[Afbeelding]
Hm die melding ook gehad en hij is ook gestopt met laden bij mij.
Dat niet (meer?). In HA de volgende log:Martinique schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:10:
[...]
Dan denk ik dat je als je buiten gaat luisteren je de auto ook elke keer hoort inschakelen en weer uitschakelen…
:strip_exif()/f/image/8e2jYrqk3pkXynHSD3zCca1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij nog niet duidelijk of HA de veroorzaker is (door mogelijke API aanpassingen) of dat er iets mis gaat in de API backend.
Ik heb de HA container een tijdje uitgeschakeld gehad om die uit te sluiten maar ik bleef buiten de ‘clicks’ horen…Jitse H schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:23:
[...]
Dat niet (meer?). In HA de volgende log:
[Afbeelding]
Voor mij nog niet duidelijk of HA de veroorzaker is (door mogelijke API aanpassingen) of dat er iets mis gaat in de API backend.
Hier dezelfde logboek vermeldingen in HA zoals gemeld door @Martinique , maar de auto had 2 lange ritten waardoor de melding waarschijnlijk is voorkomen...
Wél eergisteren onterechte signalering gehad dat rechterraam open zou staan.
Kortom: de API servers hebben weer eens problemen.
Ik heb geen HA koppeling, maar heb dezelfde melding in de app. Lijkt erop dat iets of iemand de Enyaqs aan het bestoken is met verzoeken.
Nee.Martinique schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:47:
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Hier idem. Zat wel een ritje bij maar connecties waren over langere periode. Ik had ook zelfde melding, airco remote aanzetten werkte overigens wel.dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:44:
Hier dezelfde logboek vermeldingen in HA zoals gemeld door @Martinique , maar de auto had 2 lange ritten waardoor de melding waarschijnlijk is voorkomen...
Ik sluit me aan bij de andere overwegend positieve ervaringen. Ik heb een iV60 met 65000km op de teller na 1,5 jaar. Auto heeft al 2 zomervakanties (Italië en Noorwegen) meegemaakt en 2 wintersportvakanties (Frankrijk en Andorra). Het enige minpunt voor mij (en dat geldt voor alle VAG-EV's) is het trage snelladen in vergelijking met Tesla/Kia/Hyundai/etc. Slechts 120-130kW is gewoon niet goed genoeg in de winter, waar je toch al minder bereik hebt, helemaal als je met dakkoffer reist (nodig voor onze reis naar Frankrijk). Tijdens de zomervakanties is het prima (door het betere bereik) te doen en in Nederland is het een no-brainerEr!k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
:strip_exif()/f/image/m3UM6Deg5bfZuYxzBH3INKWV.jpg?f=fotoalbum_large)
Best aardige vervang wagen 👍
Alleen wel even wennen dat hij niet automatisch aan en uit gaat als je in en uitstapt.
Hier kan je je arm wel makkelijk in de deur leggen maar is dan weer een hard oppervlak
Ben toch blij dat ik voor de enyaq gekozen heb kwa afwerking en user interface. En natuurlijk de zee van ruimte vergeleken met deze auto.
N.a.v. alle positieve reacties hier : ook ik vind de Enyaq een fantastische wagen, en geen noemenswaardige problemen.
Tot die dag dat alle systemen nog gewoon werkten, maar de auto niet meer op het gaspedaal reageerde. Geen beweging in te krijgen. Reset infotainment geen effect, auto op slot en 10 minuten sleutel buiten bereik en weer open: niets hielp.
En dan merk je dat dit voor de hele autobranche nog wel erg nieuwe tech is; de mobiliteitsservice kon geen echte inhoudelijke hulp bieden, anders dan de ANWB bellen. De wegenwachter was een jonge MTS 4 autotechnieker, maar kon ook niets betekenen: kan geen auto uitlezen, geen diagnose stellen; kon alleen afsleepdienst bellen.
Bij de dealer hadden ze ook geen idee, ze hebben de software geupdate en "daarna deed'ie het weer."
Leercurve nul komma nul.
Dus als dit je enige wagen is, waarvoor je afhankelijk bent voor bijv. je werk, dan moet je wel meenemen in je beslissing dat de betrouwbaarheid vele malen lager is dan een benzine auto, de autobranche is er nog lang niet aan gewend....
Persoonlijk zou ik nog steeds voor de Enyaq kiezen, maar mijn afhankelijkheid van de auto is dan ook gering.
Tot die dag dat alle systemen nog gewoon werkten, maar de auto niet meer op het gaspedaal reageerde. Geen beweging in te krijgen. Reset infotainment geen effect, auto op slot en 10 minuten sleutel buiten bereik en weer open: niets hielp.
En dan merk je dat dit voor de hele autobranche nog wel erg nieuwe tech is; de mobiliteitsservice kon geen echte inhoudelijke hulp bieden, anders dan de ANWB bellen. De wegenwachter was een jonge MTS 4 autotechnieker, maar kon ook niets betekenen: kan geen auto uitlezen, geen diagnose stellen; kon alleen afsleepdienst bellen.
Bij de dealer hadden ze ook geen idee, ze hebben de software geupdate en "daarna deed'ie het weer."
Leercurve nul komma nul.
Dus als dit je enige wagen is, waarvoor je afhankelijk bent voor bijv. je werk, dan moet je wel meenemen in je beslissing dat de betrouwbaarheid vele malen lager is dan een benzine auto, de autobranche is er nog lang niet aan gewend....
Persoonlijk zou ik nog steeds voor de Enyaq kiezen, maar mijn afhankelijkheid van de auto is dan ook gering.
Ben al een tijdje aan het meelezen en in blijde verwachting van een Skoda Enyaq IV 80 volgende maand.
Ik heb gisteren mijn elektriciteitsinstallatie laten nakijken met zicht op plaatsing van een laadpaal.
Ik ken niets van elektriciteit, maar blijkt dat ik een monofasige installatie heb met 40 ampere vermogen.
Enig idee hoe snel ik de Enyaq hier thuis mee kan opladen?
Ik heb een laadpaal ter beschikking op kantoor, maar lijkt me sowieso handig om thuis ook eentje te hebben.
Alvast bedankt!
Ik heb gisteren mijn elektriciteitsinstallatie laten nakijken met zicht op plaatsing van een laadpaal.
Ik ken niets van elektriciteit, maar blijkt dat ik een monofasige installatie heb met 40 ampere vermogen.
Ik heb een laadpaal ter beschikking op kantoor, maar lijkt me sowieso handig om thuis ook eentje te hebben.
Alvast bedankt!
Je zou denken met 1fase 32A max een 7,4KW, echter moet je dan wel je laadpaal daarop inrichten / uitkiezen.Tweaky87 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:10:
Ben al een tijdje aan het meelezen en in blijde verwachting van een Skoda Enyaq IV 80 volgende maand.
Alvast bedankt!
Met het oog op zonnepanelen (toekomstig misschien) is een 3 fase ombouw en verzwaring hoofdaansluiting) geen gek idee om sowieso te doen. additioneel met 8A "marge" voor je gehele woning op diezelfde fase, wordt dat wel een beetje lastig als je in de zomer een aircotje laat draaien, of je wasmachine, droger en laadpaal tegelijk (bijvoorbeeld).
Then again, ik ben geen electrotechneut.
Wat @AlexZuH zegt klopt. Maar je hebt dan wel een 22kW (32 ampere) laadpaal en laadkabel nodig. En de kabel naar de laadpaal toe moet ook langdurig 32 ampère kunnen trekken (dus zwaarder uitgevoerd, hoewel dat wellicht sowieso verstandig is).Tweaky87 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:10:
Alvast bedankt!
Ik zou zeggen dat dit een mooi moment is om de meterkast en huisaansluiting om te bouwen naar 3-fase zodat je alles op 16 ampère kunt uitvoeren (meer dan genoeg) en met 11kW kunt laden.
Ook toekomstbestendiger met bijv. koken op inductie, zonnepanelen, etc.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Bedankt voor de tips!
Is een beetje onze "starterswoning", dus niet meteen van plan om nog zonnepanelen te leggen of bv te gaan koken op inductie. Bezorgdheid ivm wasmachine, droogkast, ... is inderdaad wel terecht. Willen natuurlijk niet dat we ineens zonder stroom vallen omdat we de wagen willen bijladen ...
Ik geef de info alvast even door aan de lease/installateur laadpaal en luister ook eens naar hun advies.
Kan ook al eens prijs laten maken misschien voor ombouw naar 3-fasig.
Is een beetje onze "starterswoning", dus niet meteen van plan om nog zonnepanelen te leggen of bv te gaan koken op inductie. Bezorgdheid ivm wasmachine, droogkast, ... is inderdaad wel terecht. Willen natuurlijk niet dat we ineens zonder stroom vallen omdat we de wagen willen bijladen ...
Ik geef de info alvast even door aan de lease/installateur laadpaal en luister ook eens naar hun advies.
Dus omdat de auto 1 keer niets meer doet is de betrouwbaarheid direct vele malen lager????dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:08:
...
...
Hier ook zelfde probleem met de app maar gebruik de app nooit dus het was me nog niet opgevallen. HA daarom weer eens bekeken en zie inderdaad zeer veel connecties de afgelopen dagen.
Wat me verder opviel is dat volgens HA de stoelverwarming (zowel links als rechts) aan staan. (kan me niet voorstellen dat ik dat nu vrijwillig zou doen
. Ik moet nog even checken of het ook echt zo is maar kan me voorstellen dat dat wel stroom gebruikt ja.
/f/image/LpvejkL0kLUHmu3jB86iIEbv.png?f=fotoalbum_large)
Hiernaast viel me recent trouwens op dat de gebrekkige 'online modus' van de auto die altijd zegt dat hij offline is (dat wereldbolletje met een kruisje erdoor), makkelijk te forceren is in de auto. Dit doe je door in de auto even naar je profiel te gaan en daar het 'online lokatie delen' even uit en weer aan te zetten. Gaat het daarna zowaar weer een week goed.
Wat me verder opviel is dat volgens HA de stoelverwarming (zowel links als rechts) aan staan. (kan me niet voorstellen dat ik dat nu vrijwillig zou doen

/f/image/LpvejkL0kLUHmu3jB86iIEbv.png?f=fotoalbum_large)
Hiernaast viel me recent trouwens op dat de gebrekkige 'online modus' van de auto die altijd zegt dat hij offline is (dat wereldbolletje met een kruisje erdoor), makkelijk te forceren is in de auto. Dit doe je door in de auto even naar je profiel te gaan en daar het 'online lokatie delen' even uit en weer aan te zetten. Gaat het daarna zowaar weer een week goed.
Festina lente
:strip_exif()/f/image/QivU6P0P3JNf9etfeg9SIRgH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1cS5AekIJ8F3hg7NxXD2rzlO.jpg?f=fotoalbum_large)
Einde vorige week de iv60 coupe (business pakket) opgehaald. Wat een heerlijke auto!
Bereik valt ook alles mee (al 2x 350km fluitend kunnen doen op 1 lading).
Wel 2 vragen:
1. Is het mogelijk om CarPlay aan je favorieten toe te voegen?
2. Het instellen van het regeneratief remmen lijkt niets te doen, moet je dan in een speciale rijmodus staan?
Mooie auto hoor! Carplay kun je toevoegen aan je favorieten. Als je verbinding hebt kun je het icoontje gewoon naar de plek van je favorieten slepen.1. Is het mogelijk om CarPlay aan je favorieten toe te voegen?
2. Het instellen van het regeneratief remmen lijkt niets te doen, moet je dan in een speciale rijmodus staan?
Voor regeneratief remmen instellen moet je dacht ik niet in ECO staan? Ik heb flippers, dus ik gebruik het verder niet.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Jazeker; in vijfendertig jaar benzineauto rijden, aantal keer auto weg moeten laten slepen: 0, aantal keer pech langs de weg: 0 (gewoon normaal onderhoud, niet eens altijd dealer garage).cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:41:
[...]
Dus omdat de auto 1 keer niets meer doet is de betrouwbaarheid direct vele malen lager????
Met EV 1 x maal volledig onthand; zelfs een miljoen keer 0 is nog steeds 0, dus de EV heeft (wiskundig gezien) oneindig veel meer storing; de inverse hiervan is betrouwbaarheid.
In het spraakgebruik heb ik "oneindig" maar even afgerond naar "vele malen", omdat N=1. 😁
Maar zonder gekheid: het is niet zozeer dat de auto in 1 keer niet meer werkt, maar dat NIEMAND weet hoe het komt, hoe het te verhelpen, en hoe het te voorkomen. Dat is met een ICE substantieel anders.
[ Voor 12% gewijzigd door dingo35 op 13-07-2023 12:27 ]
Zelfde probleem hier vannacht / vanmorgen. Viel me op dat er in Trionity ook een hele lang rit stond. Die ongeveer in ging vanaf het moment van parkeren totaan dat ik die limiet had opgeheven.Martinique schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]
Met de Audi A3 die ik in het verleden heb gehad, heb ik ook 2x langs de kant van de weg gestaan waarne deze weggesleept moest worden.dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Jazeker; in vijfendertig jaar benzineauto rijden, aantal keer auto weg moeten laten slepen: 0, aantal keer pech langs de weg: 0 (gewoon normaal onderhoud, niet eens altijd dealer garage).
Met EV 1 x maal volledig onthand; zelfs een miljoen keer 0 is nog steeds 0, dus de EV heeft (wiskundig gezien) oneindig veel meer storing; de inverse hiervan is betrouwbaarheid.
In het spraakgebruik heb ik "oneindig" maar even afgerond naar "vele malen", omdat N=1. 😁
Maar zonder gekheid: het is niet zozeer dat de auto in 1 keer niet meer werkt, maar dat NIEMAND weet hoe het komt, hoe het te verhelpen, en hoe het te voorkomen. Dat is met een ICE substantieel anders.
1 keer een kapotte dynamo en 1 keer een kapotte mechatronix, in beide gevallen kon ik niet meer verder rijden.
Dat ze met ICE-auto's meer kennis hebben, dat kan ik alleen maar beamen.
Voordeel van EV's is dan wel weer dat ze veel middels software kunnen oplossen (hoewel dat misschien ook weer een nadeel kan zijn daar ze daar nog niet zoveel kennis van hebben).
Maar om nu te zeggen dat een Enyaq op basis van één ervaring dat ie niet verder kan rijden en men even niet weet wat er aan de hand is (maar het uieindelijk wel hebben weten op te lossen), vele malen onbetrouwbaarder is, dat gaat me dan weer ff net een stapje te ver.
(For the record, ik heb zelf nog geen Enyaq, staat nog in bestelling).
Er zijn ook laadpaal topics, maar je kan ook load balancing toepassen als de laadpaal dit ondersteund. Dan wordt het totale verbruik van je aansluiting gemeten en hiermee dynamisch de maximale laadstroom bepaald.Tweaky87 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:38:
Bedankt voor de tips!
Mijn Enyaq uit april 2021 (1 van de eerste 100 in NL) rijdt al die tijd probleemloos, met als enige issue een (gratis) nieuw stuur.Autohillenga schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Kan eigenlijk niet fout gaan met een Enyaq uit 2023. De eerdere generatie uit 2021 had in het begin problemen maar de nieuwere zijn vrijwel probleemloos. Je kunt hem gerust kopen, het is een heerlijke auto.
Voor de Enyaq rijders die het avontuur nog niet kennen: een Nederlands stel is met een Enyaq onderweg naar Kaapstad in Zuid-Afrika en terug. Ze zijn net op hun verste punt aangekomen in Kaapstad en ze doen onderweg verslag van hun avonturen. Ze laden grotendeels met een zelf meegenomen set zonnepanelen. Hun reis toont tenminste een paar dingen: zelfs een standaard Enyaq overleeft zonder veel kleerscheuren de ellendige wegen in dit continent (heb er zelf drie maanden rondgereden met een 4x4) en het contrast tussen hier en Afrika in het gebruik van EV’s is enorm.
Zie hun kanaal op Youtube: https://youtube.com/@4x4electric
Hun weblog vind je hier: https://4x4electric.com/
Zie hun kanaal op Youtube: https://youtube.com/@4x4electric
Hun weblog vind je hier: https://4x4electric.com/
:strip_exif()/f/image/3C51WJ4nreIhsYgQ86YSTEWo.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer is altijd beter, maar ik kom prima uit met 7,4 kWh laden. Heb 1 fase 35a aansluiting en dak vol panelen. Als ik helemaal leeg aan kom (gebeurt vrijwel nooit) is ie nog in een nacht weer helemaal vol. Heb wel load balancing, functioneert prima, dus kan ook koken, de airco aan hebben etc etc. Ik heb er de extra kosten (nog?) niet voor over in ieder geval.AlexZuH schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:18:
[...]
Je zou denken met 1fase 32A max een 7,4KW, echter moet je dan wel je laadpaal daarop inrichten / uitkiezen.
Met het oog op zonnepanelen (toekomstig misschien) is een 3 fase ombouw en verzwaring hoofdaansluiting) geen gek idee om sowieso te doen. additioneel met 8A "marge" voor je gehele woning op diezelfde fase, wordt dat wel een beetje lastig als je in de zomer een aircotje laat draaien, of je wasmachine, droger en laadpaal tegelijk (bijvoorbeeld).
Then again, ik ben geen electrotechneut.
Accepteert de Enyaq dezelfde fase op zowel L1 als L2? Gaat hij niet uit van een fase-verschil van 120 graden?BGFG schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:53:
[...]
Meer is altijd beter, maar ik kom prima uit met 7,4 kWh laden. Heb 1 fase 35a aansluiting en dak vol panelen. Als ik helemaal leeg aan kom (gebeurt vrijwel nooit) is ie nog in een nacht weer helemaal vol. Heb wel load balancing, functioneert prima, dus kan ook koken, de airco aan hebben etc etc. Ik heb er de extra kosten (nog?) niet voor over in ieder geval.
Bij enkel fase bedrijf gebruik je alleen 1 fase plus de 0 en niet twee fasen zoals je suggereert. De spanning daartussen is geen 230 V maar 400 V. Ik zou het aansluiten van de lader overlaten aan een gekwalificeerde elektro monteur.dingo35 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:37:
[...]
Accepteert de Enyaq dezelfde fase op zowel L1 als L2? Gaat hij niet uit van een fase-verschil van 120 graden?
Mijn installatie is overigens helemaal 3 fasen, ook mijn 2 PV installaties met 38 panelen totaal en 3-fasen inductie kookplaat met max 11 kW. Daar nu voor kiezen geeft een veel beter gebalanceerde installatie dan alles op enkel fase bedrijf te houden. En de vaste jaarlijkse kosten zijn hetzelfde, daar zit geen verschil in.
Hoe nauwkeurig ervaren jullie trouwens de navigatie van de Enyaq? Ook als het om laadpalen gaat, files, alternatieve routes, etc.?
Ik vertrouw nu blind op Google Maps en sinds kort ABRP via Apple Carplay, ben blij dat de Enyaq dat straks zelfs draadloos heeft, maar lees ook vrij veel goede verhalen over de navigatie van Skoda zelf.
Ik vertrouw nu blind op Google Maps en sinds kort ABRP via Apple Carplay, ben blij dat de Enyaq dat straks zelfs draadloos heeft, maar lees ook vrij veel goede verhalen over de navigatie van Skoda zelf.
De Skoda navigatie is beter geworden, maar haalt het in mijn ogen nog absoluut niet bij Google maps via Carplay (wat overigens vanaf het begin goed draadloos heeft gewerkt). Mijn vrouw gebruikt de ingebouwde Skoda navigatie omdat ze het simpeler vindt en klaagt vervolgens steen en been over de fouten die het systeem regelmatig teisteren. Een voorbeeld: komend vanaf Den Bosch vanaf de A2 bij Everdingen afslaan naar de A27 moet je uiteraard op één van de twee rechterbanen voorsorteren. De Skoda navigatie meldt hier al 2,5 jaar vrolijk dat je ‘twee banen naar LINKS’ moet opschuiven!donleone83 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:22:
Hoe nauwkeurig ervaren jullie trouwens de navigatie van de Enyaq? Ook als het om laadpalen gaat, files, alternatieve routes, etc.?
ABRP gebruik ik voor het plannen van de laadstops op lange reizen naar het buitenland. Vervolgens exporteer ik de route naar Google. Werkt prima!
Maar de initiële kosten zijn (veel) hoger als je van 1 naar 3 fasen gaat.jdbiggelaa schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:17:
[...]
Bij enkel fase bedrijf gebruik je alleen 1 fase plus de 0 en niet twee fasen zoals je suggereert. De spanning daartussen is geen 230 V maar 400 V. Ik zou het aansluiten van de lader overlaten aan een gekwalificeerde elektro monteur.
Mijn installatie is overigens helemaal 3 fasen, ook mijn 2 PV installaties met 38 panelen totaal en 3-fasen inductie kookplaat met max 11 kW. Daar nu voor kiezen geeft een veel beter gebalanceerde installatie dan alles op enkel fase bedrijf te houden. En de vaste jaarlijkse kosten zijn hetzelfde, daar zit geen verschil in.
Onlangs ben ik naar Oostenrijk gereden met zowel skoda navigatie als Waze gelijktijdig aan. Ik vond de skoda navigatie minstens zo goed als het om files en alternatieve routes gaat als Waze, zo niet beter. Vaak wist de Skoda de exacte filepositie en lengte nauwkeuriger weer te geven dan Waze, soms was Waze beter. Het verraste mij, vertrouwde altijd blindelings op Waze. Een voorbeeld: de skoda navi stuurde me bij München op de linkerbaan voorbij het knooppunt naar de eerstvolgende afrit om daar om te keren. Daarmee zeker 4km / 20min file vermeden. Waze probeerde me dwars door München te sturen… Voor de terugreis overweeg ik uitsluitend de skoda navi te gebruiken.donleone83 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:22:
Hoe nauwkeurig ervaren jullie trouwens de navigatie van de Enyaq? Ook als het om laadpalen gaat, files, alternatieve routes,
Wat betreft laadpalen moet ik nog even uitvinden, @water_escape tipte mij om iets verder in te zoomen, anders zie je uitsluitend de ingeplande laadstops en niet de andere vrije laadpalen. Maar dat moet ik dus nog even ervaren.
Edit: aanvullend: de Skoda navi houdt in de ETA rekening met files én laadstops. Voorspelde aankomsttijd is daarmee sowieso nauwkeuriger dan Waze of Google Maps.
[ Voor 6% gewijzigd door Viewlite op 13-07-2023 21:57 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.