Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.582 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 22:11
donleone83 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:44:
Nog een vraag: klopt het dat je de Park Assist handmatig moet wegklikken? Als ik hem in zijn achteruit zet, gaat automatisch de camera en de piepjes aan. Als ik vervolgens terug schakel naar D gaat dat Park Assist scherm niet automatisch weer uit. Wonderlijk vind ik dat!

Verder net voor het eerst snelladen gebruikt bij een Tesla Supercharger station. Komende van een Leaf met max 50kWh laden (in de praktijk net boven de 40) was een laadsnelheid die opliep tot 125kWh wel echt heel lekker.
Als je iets verder doorrijdt gaat park assist wel weg. Dit is om te voorkomen dat je bij insteken de hele tijd heen en weer schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:54
Tukker87 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:14:
[...]

Als je iets verder doorrijdt gaat park assist wel weg. Dit is om te voorkomen dat je bij insteken de hele tijd heen en weer schiet.
Dank, misschien ben ik te ongeduldig als ik in de smalle straat waar ik woon in Utrecht weg rijd. Ik heb het nog niet verder geprobeerd dan een meter of 20 moet ik eerlijk bekennen. Al die piepjes blijven af gaan en dat is best vervelend 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 14:35
Tukker87 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:14:
[...]

Bij mij gaat ie meestal (altijd?) uit als ik wat harder rijd. Tegelijk met de deuren op slot. Wat harder is dan ongeveer 15+km/h

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
donleone83 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:18:
[...]

Dank, misschien ben ik te ongeduldig als ik in de smalle straat waar ik woon in Utrecht weg rijd. Ik heb het nog niet verder geprobeerd dan een meter of 20 moet ik eerlijk bekennen. Al die piepjes blijven af gaan en dat is best vervelend 😂
Volgens mij is het snelheidsafhankelijk: boven de 15/20 km/h gaat hij vanzelf uit inderdaad. Reden is zoals Tukker87 al zegt dat je ook sensoren aan de voorkant hebt die tijdens het parkeren/insteken van pas kunnen komen.

Dus gewoon even een halve seconde plankgas en je bent er vanaf :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat Online Infotainment maar op in bewerking blijft staan als ik in het hoofdmenu van het dashboard (scherm) klik op SHOP en dan Online Infotainment? Overige diensten zijn allemaal geactiveerd en actief. Wat is de oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:44:
Nog een vraag: klopt het dat je de Park Assist handmatig moet wegklikken? Als ik hem in zijn achteruit zet, gaat automatisch de camera en de piepjes aan. Als ik vervolgens terug schakel naar D gaat dat Park Assist scherm niet automatisch weer uit. Wonderlijk vind ik dat!

Verder net voor het eerst snelladen gebruikt bij een Tesla Supercharger station. Komende van een Leaf met max 50kWh laden (in de praktijk net boven de 40) was een laadsnelheid die opliep tot 125kWh wel echt heel lekker.
Zoals anderen al hebben geschreven, hij gaat bij iets van 15km/h vanzelf uit.
Heel handig bij moeilijk in/uit parkeren, kan je zien of je ver genoeg bent, heel blij mee hier...

Echt superchargen, > 50kW, zou ik alleen doen als je het nodig hebt op een lange reis. Het is toch extra belastend voor de accu, toen heb ik het ook gedaan, ook tot 100%, maar meteen weer door rijden, maar verder vindt ik 11kW een mooie laadsnelheid, bij mij bijna wat ik ook gebruik bij het rijden, net iets minder, dat moet gewoon altijd goed gaan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:07
RH85 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:53:
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat Online Infotainment maar op in bewerking blijft staan als ik in het hoofdmenu van het dashboard (scherm) klik op SHOP en dan Online Infotainment? Overige diensten zijn allemaal geactiveerd en actief. Wat is de oplossing hiervoor?
Hier ook het geval. Verkeersinformatie werkt wel gewoon. Software en VAG is gewoon geen goede combo. Om de paar maanden doe ik maar een factory reset omdat iets het begeeft (CarPlay werkt niet meer, online infotainment stopte ermee, koppeling met de app werkte niet meer goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddytbp
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-03 15:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PWJ-Tk3QPKu9AIpfE25WO66cn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMggKUvWtaxjouyVQFmos0Kk.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 3.0.7 OTA terugroepactie binnengekregen ging 50 min duren. 2 uur later up to date nu op maar 3.1 of 3.2 want wil echt het verbruik in Dashboard 🥹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:24
teddytbp schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:30:
[Afbeelding]

nu op maar 3.1 of 3.2 want wil echt het verbruik in Dashboard 🥹
Hoop dan dat je niet zit te wachten op real-time verbruik, want ook op 3.2 moet je het met groene balkje doen.

Dashboard laat alleen geaggregeerde gegevens zien. Sinds start, sinds laden, en lange tijd.

Dus als je met geknepen billetjes wilt weten of je beter na 1900 toch 100km/u kunt blijven rijden ipv 130 omdat je anders het niet haalt moet je alsnog uitwijken naar de middenconsole. Wagen of 2x2 widget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Mazdok schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:18:
Het lijkt erop dat sinds de update naar 3.2 m’n range minder is dan voorheen.. voor de update zat die op 100% laden rond de 350 (60 variant) maar nu is 300 de max als ik hem tot 100 laadt.

Misschien een instelling oid?
Meer mensen die dit ervaren?
Eerder gehoord, maar zelf geen last van met mijn iV 60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBqw9Qq-diyMubAD2O2lGc-Gkdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5PlTFAgNcS8IbwvnYstwC3F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:31
jdbiggelaa schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:22:
[...]

Eerder gehoord, maar zelf geen last van met mijn iV 60.

[Afbeelding]
Netjes, heb ik nog nooit gehaald.

PS, er zit nog beschermfolie op je display, of laat je dat zitten tot de volgende eigenaar? 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 15:18
Martinique schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Netjes, heb ik nog nooit gehaald.

PS, er zit nog beschermfolie op je display, of laat je dat zitten tot de volgende eigenaar? 8)
Ha, rij al een paar maanden met de vraag waar dat gele ding in het display voor is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 11:13
RH85 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:51:
Hallo,

heeft iemand een idee hoe het kan dat Online Infotaiment op in afwachting staat? Enig idee hoelang het duurt voor dit geactiveerd gaat worden? Of hoe dit te versnellen is ivm vakantie.

Gisteren ook de update gekregen, deze heeft nu software versie: 0561
ABT Hardware: H7
ABT software: 110
Navigatiedatabase: 23.6

Is dit de laatste versie of in september weer naar de dealer? De dealer kon het me gisteren niet vertellen bij het ophalen van de auto.
Dit ‘probleem’ hebben wij ook. De Enyaq (occasion van februari 2022) is nu 2 weken in ons bezit, maar de status is nog steeds gelijk ondanks dat de licentie nog anderhalf jaar geldig is en we hoofdgebruiker zijn. We zitten nog op softwareversie 2 trouwens.

Heb je er een oplossing voor?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Ik loop nu weer tegen iets aan.
Vanmiddag in auto gebeld (middels AA). Opgehangen. Telefoongesprek bleef in het scherm aanstaan, hoewel er al lang was opgehangen. Telefon gereboot, nog steeds gesprek in beeld. Krijg AA niet meer gekoppeld en systeem wil niet uit of op stand by (want telefoongesprek?). 🧐

Getest met uitstappen, nee hoor. Scherm blijft aan. Nu 6 uur later met auto op slot: nog steeds infotainment aan met onderin beeld 'actief' telefoongesprek. Morgen maar even langs de dealert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
Al geprobeerd de aan/uit knop 10 seconde in te houden voor een harde reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
onetime schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Zoals anderen al hebben geschreven, hij gaat bij iets van 15km/h vanzelf uit.
Heel handig bij moeilijk in/uit parkeren, kan je zien of je ver genoeg bent, heel blij mee hier...

Echt superchargen, > 50kW, zou ik alleen doen als je het nodig hebt op een lange reis. Het is toch extra belastend voor de accu, toen heb ik het ook gedaan, ook tot 100%, maar meteen weer door rijden, maar verder vindt ik 11kW een mooie laadsnelheid, bij mij bijna wat ik ook gebruik bij het rijden, net iets minder, dat moet gewoon altijd goed gaan.
Gewoon even de knop van P assist even indrukken en het scherm gaat ook weg 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Een setje om een plug te zetten als noodmaatregel standaard in de auto liggen. Daarmee redt je tot een bandenboer (prudent) en ook wel tot je weer thuis bent (praktijk bij mij)
Is dat in de praktijk wel een beetje te doen? Lijkt me een stressvol klusje en weinig ruimte als de band nog om de wagen zit?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
teddytbp schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:30:
[Afbeelding]

Vandaag 3.0.7 OTA terugroepactie binnengekregen ging 50 min duren. 2 uur later up to date nu op maar 3.1 of 3.2 want wil echt het verbruik in Dashboard 🥹
Ik kreeg m vanmiddag aangeboden, maar ik durf hem nog niet helemaal aan. Zit hier in Spanje en weinig behoefte hier de Skoda garages op te zoeken als ie bricked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Daan_P schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:09:
[...] Gewoon even de knop van P assist even indrukken en het scherm gaat ook weg 👍
Bedoel je dat scherm van een al afgebroken telefoon gesprek? Dat was iemand anders.

En ik wil juist dat die achter camera nog even actief blijft. En dat doet-ie ook.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Mirx_NL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:03:
Al geprobeerd de aan/uit knop 10 seconde in te houden voor een harde reset?
Done, wilde die niet aan meewerken. Scherm lijkt nu uit. Morgen weer kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wilde schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:02:
[...]

Is dat in de praktijk wel een beetje te doen? Lijkt me een stressvol klusje en weinig ruimte als de band nog om de wagen zit?
Tja, dat ligt er aan hoe handig je bent.

Auto opkrikken, band er af, plug erin, band oppompen en weer terugplaatsen. Kost mij max 30 min.

Maar ja, ik heb vooral geen zin om uren te wachten op een wegenwacht en dan mogelijkerwijs honderden euro's verder te zijn, voordat ik weer kan gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 21:19

elmoxx

xx xx xx

Ik heb vanochtend ineens in beeld dat er een update beschikbaar is. Die kan alleen na het rijden en als verbonden met internet. Zonet thuis aangekomen wilde ik de 50 minuten durende update starten maar dat kon niet want ik moest eerst de ramen sluiten. Die zijn natuurlijk gewoon dicht..

zal straks nog eens kijken of ik hem gestart krijg

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
jeroenkb schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:33:
[...]

Auto opkrikken, band er af, plug erin, band oppompen en weer terugplaatsen. Kost mij max 30 min.

Maar ja, ik heb vooral geen zin om uren te wachten op een wegenwacht en dan mogelijkerwijs honderden euro's verder te zijn, voordat ik weer kan gaan rijden.
Ik heb nu 2x een lekke band gehad (met de vorige auto), beide keren door de wegenwacht gefixt met een prop. Eerste keer 40 minuten wachten waarna hij na 10 minuten klaar was, 2e keer 15 minuten wachten en hij was in < 5 minuten klaar. Beide keren kostenloos (buiten de abbo kosten natuurlijk). Ze zetten de prop er gewoon in terwijl het wiel er nog op zit. 1e keer bij achterband waardoor het iets lastiger bijkomen was, de 2e keer voorwiel wat we indraaiden waardoor hij uit de wielkas kwam. Ik was langer bezig met het pakken van zn koffie dan hij nodig had voor de prop :P

Zoals met al dit soort dingen: YMMV, zowel wegenwacht als zelf doen..

Overigens ziet het er niet moeilijk uit inderdaad, zonder wegenwacht kan je zit zelf ook nog wel, al dan niet met wat zweet en vloeken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Haha goed om te weten. Ik heb een proppensetje (+ knijptang en stanleymesje) mee op vakantie, maar geen krik ☺️

Ben benieuwd naar de ervaringen van deze recente 50min update. Ik kijk zelf nog even de kat uit de boom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
jeroenkb schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:33:
[...]

er zit toch geen krik in de Enyaq?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
water_escape schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:21:
[...]

er zit toch geen krik in de Enyaq?
Weet ik niet met zekerheid. Kan zijn dat ik krik uit andere auto overgezet heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
matk89 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb nu 2x een lekke band gehad (met de vorige auto), beide keren door de wegenwacht gefixt met een prop. Eerste keer 40 minuten wachten waarna hij na 10 minuten klaar was, 2e keer 15 minuten wachten en hij was in < 5 minuten klaar. Beide keren kostenloos (buiten de abbo kosten natuurlijk). Ze zetten de prop er gewoon in terwijl het wiel er nog op zit. 1e keer bij achterband waardoor het iets lastiger bijkomen was, de 2e keer voorwiel wat we indraaiden waardoor hij uit de wielkas kwam. Ik was langer bezig met het pakken van zn koffie dan hij nodig had voor de prop :P

Zoals met al dit soort dingen: YMMV, zowel wegenwacht als zelf doen..

Overigens ziet het er niet moeilijk uit inderdaad, zonder wegenwacht kan je zit zelf ook nog wel, al dan niet met wat zweet en vloeken :9
Inderdaad YMMV. Maar ik neem aan dat jou situatie binnen NL was? Ik refereer meer naar ergens in rural Italië zitten en dan moeten schakelen met de lokale instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:46
sPENKMAN schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:05:
Eergisteren is de auto naar de dealer geweest (2 jaar inspectie, bandenwissel), hiervoor was er duidelijk al de nieuwere HOD actief voor het stuurwiel welke ik als volg onderscheid bij gebrek aan beter;

v1: Duurde iets van 30s voordat die overging tot een rood "pak het stuur" signaal, stuur losjes vasthouden was doorgaans voldoende (mits geen stuurverwarming in gebruik).
v2: Gaat een stuk sneller over tot een rood "pak het stuur" signaal gecombineerd met een korte rem actie om de aandacht op te eisen. Dit lost de TA problemen op en lijkt de HOD te verleggen van vasthouden naar bewegingen in het stuur.

Nu lijk ik v3 te hebben waarbij de bewegingsdetectie nog gekker is geworden, moet "film stijl" het stuur blijven bewegen om hem tevreden te houden wat flink afbreuk doet aan het ontspannen rijden met TA.

Iemand die dit toevallig herkend?

Hardware: H20 / Software 0333 (ME 3.0)
Mag ik vragen wat ze bij jou allemaal gedaan hebben tijdens de inspectie? Hebben ze de remvloeistof en het interieurfilter vervangen? Valt dat onder de gratis beurt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:35
Ik heb zaterdag getraind op range anxiety. Goed om te oefenen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNTZ9PnZbyjA2wn-8aDSDXjymvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s03aAiDAPAuU4X66f93vX9Ad.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie was: terugreis van 85km, auto gaf nog 100km bereik aan.
Waar ik niet mee gerekend had: tegenwind en regen op de terugweg, hogere belading en hogere maximumsnelheid na 19u.
Dus halverwege was de situatie: nog 40km te gaan, 37km bereik :/
Geen zin om te moeten laden, dus 90km/u gaan rijden op de snelweg. Langzaamaan kwam het bereik weer gelijk aan de nog af te leggen afstand. En uiteindelijk nog 4km over toen we thuis waren :)

Kostte ongeveer 5min extra (90 ipv 110 over ~40km), dat is toch beter dan nog even snelladen.

Lessen hieruit:
  1. Houd rekening met hoger verbruik, er kan makkelijk 20% van de range afgaan (dat was meer dan ik had gedacht, ik dacht dat de 15% marge wel genoeg was)
  2. Als je krap zit, werkt langzamer rijden prima.
  3. Het 'laatste stukje' in de stad helpt, daar was het verbruik veel lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:07
Misschien hoort mijn vraag eigenlijk in het algemene Topic thuis, maar mijn lijstje is dusdanig geminimaliseerd dat ik graag direct naar de bron ga... Hoe verhouden de statistieken op EV database zich tot jullie ervaringen in de praktijk? Ik twijfel tussen de IV 60, de 80 en de MY. Ik beschik over de mogelijkheid om thuis voor de deur te laden, maar ik zal ook 2 keer per week circa 300 km per dag moeten afleggen. Dit zijn bijna alleen snelwegkilometers. Bij voorkeur laad ik niet tussendoor langs de weg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:15

rammes

koekebakker 1e klas

SmashCruiser schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:29:
Misschien hoort mijn vraag eigenlijk in het algemene Topic thuis, maar mijn lijstje is dusdanig geminimaliseerd dat ik graag direct naar de bron ga... Hoe verhouden de statistieken op EV database zich tot jullie ervaringen in de praktijk? Ik twijfel tussen de IV 60, de 80 en de MY. Ik beschik over de mogelijkheid om thuis voor de deur te laden, maar ik zal ook 2 keer per week circa 300 km per dag moeten afleggen. Dit zijn bijna alleen snelwegkilometers. Bij voorkeur laad ik niet tussendoor langs de weg op.
mijn collega heeft de 60 ik heb de 80. ik hoor mijn collega regelmatig vloeken in de winter als de range beperkt is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
In de winter is de range van de 60 rond de 250km en dan nog afhankelijk van je rijstijl en weersomstandigheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08:53
Ik heb zelf de iV60 en als je met 100% van thuis vertrekt, is 300km geen probleem in 90% van de gevallen. Bij kou en/of regen kan het zijn dat je die 300km een keer niet haalt.
Zowel de iV60 als de iV80 wordt pas een probleem tijdens vakantieritten door het trage "snelladen" van slechts 120/130kW. Dat doen veel andere merken(ook de MY 170kW) stukken beter.
Ik ga iig niet meer op wintersport met de Enyaq, maar neem van werk een vervangende benzine-auto mee

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:07
diederik77 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:11:
Ik heb zaterdag getraind op range anxiety. Goed om te oefenen :-)

[Afbeelding]

Situatie was: terugreis van 85km, auto gaf nog 100km bereik aan.
Waar ik niet mee gerekend had: tegenwind en regen op de terugweg, hogere belading en hogere maximumsnelheid na 19u.
Dus halverwege was de situatie: nog 40km te gaan, 37km bereik :/
Geen zin om te moeten laden, dus 90km/u gaan rijden op de snelweg. Langzaamaan kwam het bereik weer gelijk aan de nog af te leggen afstand. En uiteindelijk nog 4km over toen we thuis waren :)

Kostte ongeveer 5min extra (90 ipv 110 over ~40km), dat is toch beter dan nog even snelladen.

Lessen hieruit:
  1. Houd rekening met hoger verbruik, er kan makkelijk 20% van de range afgaan (dat was meer dan ik had gedacht, ik dacht dat de 15% marge wel genoeg was)
  2. Als je krap zit, werkt langzamer rijden prima.
  3. Het 'laatste stukje' in de stad helpt, daar was het verbruik veel lager
Amateur ;) Ik kwam laatst hiermee thuis. Het balkje van de acceleratie was nog voor de helft beschikbaar, maar hij reed nog prima. Ik verkeer in ieder geval in de veronderstelling dat er hierná nog een failsafe is, in de vorm van max 30km/h oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCm2CF1FJWRBvX2UqZt0wYNw1Kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqUILAGQvE0AGN5VAWH0rAvy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
elmoxx schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:37:
Ik heb vanochtend ineens in beeld dat er een update beschikbaar is. Die kan alleen na het rijden en als verbonden met internet. Zonet thuis aangekomen wilde ik de 50 minuten durende update starten maar dat kon niet want ik moest eerst de ramen sluiten. Die zijn natuurlijk gewoon dicht..

zal straks nog eens kijken of ik hem gestart krijg
Ik heb m vanmorgen gedraaid. Betreft dus een ICAS1 (hoofdcomputer) update die in mijn geval geen 50 maar 90 minuten duurde. Ik moest de reeds dichte ramen een keer helemaal open en dicht gooien om het systeem te overtuigen dat ze dicht zijn.

Jammer dat er geen specifieke icas changelog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
internetinfo schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Amateur ;) Ik kwam laatst hiermee thuis. Het balkje van de acceleratie was nog voor de helft beschikbaar, maar hij reed nog prima. Ik verkeer in ieder geval in de veronderstelling dat er hierná nog een failsafe is, in de vorm van max 30km/h oid.

[Afbeelding]
Ha dit ook een keer gehad door een defecte laadpaal.. alleen bij mij kon ik nog maar max 10kmph hij gaf aan alleen manoeuvreren mogelijk dat is toch eng als je een drukke weg moet oversteken 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Iemand zelf al de centerspeaker gedemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Thiazzz Zelf sleutelen in de garantie termijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thiazzz
onetime schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:15:
@Thiazzz Zelf sleutelen in de garantie termijn?
4 schroefjes 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Thiazzz in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Moest even zoeken maar dit kan iedereen 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmashCruiser
royverdegem schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Ik heb zelf de iV60 en als je met 100% van thuis vertrekt, is 300km geen probleem in 90% van de gevallen. Bij kou en/of regen kan het zijn dat je die 300km een keer niet haalt.
Zowel de iV60 als de iV80 wordt pas een probleem tijdens vakantieritten door het trage "snelladen" van slechts 120/130kW. Dat doen veel andere merken(ook de MY 170kW) stukken beter.
Ik ga iig niet meer op wintersport met de Enyaq, maar neem van werk een vervangende benzine-auto mee
Vakanties met de elektrische auto waren eigenlijk al uitgesloten vanwege de caravan. De Escape om dat toch nog te kunnen doen was uitwijken naar een Model Y.

Zojuist de knoop doorgehakt, ik ga voor een IV 60 Business Edition Plus. :*)
Die enkele keer dat ik moet snel laden neem ik voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
royverdegem schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Dat 'probleem' op wintersport is wel heel persoonlijk. Wij zijn al 3 keer naar Oostenrijk gereden met onze 80 en dat bevalt uitstekend. Drie keer snelladen onderweg is voldoende en nog voor dat de Kaffee op is zit ie al weer op 80%. We rijden 120kmh-1 en dan 225km verder zit je tussen de 10-20% SOC en stoppen we weer. We hebben geen skikoffer op het dak, daarvoor is de auto groot genoeg;). Skies kunnen op de fietsdrager achterop.
En als ik sta te snelladen dan spiek ik ook altijd even bij de andere auto's, Mercedessen en Kia's zijn onder die omstandigheden niet veel sneller hoor. Tesla's weet ik niet, die komen niet bij Ionity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
SmashCruiser schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Vakanties met de elektrische auto waren eigenlijk al uitgesloten vanwege de caravan. De Escape om dat toch nog te kunnen doen was uitwijken naar een Model Y.

Een model Y is ongeveer 5% zuiniger op de snelweg dan een Enyaq. Maakt die 5% het verschil tussen wel/niet caravan kunnen meenemen? Of er is een andere reden dat de Model Y beter geschikt is om een caravan te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
internetinfo schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:07:
[...]

[Afbeelding]
Haha mooi.

Op youtube rijdt deze meneer hem helemaal leeg (in het Duits) Enyaq Iv80 - hypermiling waarbij hij op het laatst 'alleen rangeren mogelijk' zegt. Ik was bang dat het dan alleen stapvoets zou zijn, dat had ik ergens gelezen, maar dat lijkt mee te vallen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDFuQxFnl51sNhkvuMaWxND2K1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/clZJX8nFVoPMz4IUgsjnZGAg.png?f=user_large
Deze is ook interessant, het bereik bij maximum snelheid Enyaq iV80 - vollstrom

[ Voor 8% gewijzigd door diederik77 op 24-07-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
Thiazzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Ha dit ook een keer gehad door een defecte laadpaal.. alleen bij mij kon ik nog maar max 10kmph hij gaf aan alleen manoeuvreren mogelijk dat is toch eng als je een drukke weg moet oversteken 🤪
Ah interessant. Dus 10km/u is wat je er mee kunt als hij in de 'alleen manouvreren' stand staat? 30km/u zou inderdaad handiger zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
BAJ82 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Een model Y is ongeveer 5% zuiniger op de snelweg dan een Enyaq. Maakt die 5% het verschil tussen wel/niet caravan kunnen meenemen? Of er is een andere reden dat de Model Y beter geschikt is om een caravan te trekken?
Het trekgewicht van 1000kg is niet voldoende om mijn Caravan te mogen trekken. een MY mag daarintegen tot 1600kg trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thiazzz
Voor de geïnteresseerden dit is de centerspeaker, deze lage tonen speaker kost 39,74 in de btw bij de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-ptsMUPNJ1TGZcixheNUqxFoFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwkfb2NIZwOclzy51ANBNjgt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPkaZWY6Rj6HknQe6OhfXDPWhh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeH88kOVxcY4lGYyHmr1S1bk.jpg?f=fotoalbum_tile

Alles is te demonteren in <5min. Heb btw ook de oorzaak gevonden van een ander geluid, een losliggend clipje 8)7.
Morgen kan ik de speaker ophalen dus to be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:07
Thiazzz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:43:
Voor de geïnteresseerden dit is de centerspeaker, deze lage tonen speaker kost 39,74 in de btw bij de dealer.

[Afbeelding][Afbeelding]

Alles is te demonteren in <5min. Heb btw ook de oorzaak gevonden van een ander geluid, een losliggend clipje 8)7.
Morgen kan ik de speaker ophalen dus to be continued
Interessant. Heb je kunnen verifiëren dat deze inderdaad meedoet met audio, in plaats van enkel SOS wat hier en daar ook staat?
En zou het de moeite nog waard zijn om deze te upgraden? Ikzelf merk namelijk niks van dat ding (mogelijk hooguit als hij ermee zou stoppen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
internetinfo schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Interessant. Heb je kunnen verifiëren dat deze inderdaad meedoet met audio, in plaats van enkel SOS wat hier en daar ook staat?
En zou het de moeite nog waard zijn om deze te upgraden? Ikzelf merk namelijk niks van dat ding (mogelijk hooguit als hij ermee zou stoppen).
Yup met muziek aan voel/hoor ik hem.
Als ik hem disconnect krijg je wel een error dat de SOS functie niet goed werkt zoek een werkplaats op melding.

Upgrade zou moeten kunnen mits je dezelfde connector gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 17:41
Vraagje voor degene die dit misschien al eens eerder heeft gedaan: ik wil graag de langwerpige stoffen interieur trim loshalen. Dit is het deel dat om je scherm en langs je stuur loopt, het kan bij anderen van leer zijn. Weet iemand of het gewoon klipjes zijn, of dat dit wellicht geschroefd zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00
Zelf heb ik de IV60 Sportline en heeeeeeel soms zou ik willen dat ik de IV80 had gehaald. Maar de IV80 Sportline was mij te duur. (prive aankoop, geen lease).

Ik maak elke woensdag ongeveer een trip van ongeveer 200 km. Huis -> kinderen naar opa en oma -> werk -> kinderen ophalen -> huis. Terwijl ik hier net over nadacht, had ik het idee dat het soms maar net haalde.

Maar ik heb nu net door de trip registratie gekeken bij tronity, en het laagste wat ik een keer ben thuis gekomen is 18%. Terwijl als ik zo nu terugdenk aan de winter had ik het idee dat het ik het soms maar net haalde. Maar de data laat zien dat ik vaak nog met ruim 20%+ thuiskwam. Dit is misschien de perceptie van een eerste elektrische en het wennen aan de range.

De 300km in de winter is wel net krap aan, ook een beetje afhankelijk van hoe zwaar je voet is. In mijn rit heb ik er een stop in zitten van ongeveer 20 minuten. In die 20 minuten koelt de batterij weer af in de winter, en zal hij zodra ik mijn rit weer vervolg de batterij weer op temperatuur willen brengen, naar mijn idee kost dit het meeste van de batterij in de winter bij de Enyaq. Er wordt wel beloofd door Skoda dat er een pre-heat functie aan komt voor de Enyaq wat de range zou moeten verbeteren.

Als je het budget hebt zou ik voor de IV80 gaan. Meer range is gewoon prettiger en je hoeft minder vaak te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMNHbM0svWr8307XG-TlujaDDQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YqoeYXDITHW8sn564JG1Zy3u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 20:43

Superflip

*pwiet*

Senaxx schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Zelf heb ik de IV60 Sportline en heeeeeeel soms zou ik willen dat ik de IV80 had gehaald. Maar de IV80 Sportline was mij te duur. (prive aankoop, geen lease).

Ik maak elke woensdag ongeveer een trip van ongeveer 200 km. Huis -> kinderen naar opa en oma -> werk -> kinderen ophalen -> huis. Terwijl ik hier net over nadacht, had ik het idee dat het soms maar net haalde.

Maar ik heb nu net door de trip registratie gekeken bij tronity, en het laagste wat ik een keer ben thuis gekomen is 18%. Terwijl als ik zo nu terugdenk aan de winter had ik het idee dat het ik het soms maar net haalde. Maar de data laat zien dat ik vaak nog met ruim 20%+ thuiskwam. Dit is misschien de perceptie van een eerste elektrische en het wennen aan de range.

De 300km in de winter is wel net krap aan, ook een beetje afhankelijk van hoe zwaar je voet is. In mijn rit heb ik er een stop in zitten van ongeveer 20 minuten. In die 20 minuten koelt de batterij weer af in de winter, en zal hij zodra ik mijn rit weer vervolg de batterij weer op temperatuur willen brengen, naar mijn idee kost dit het meeste van de batterij in de winter bij de Enyaq. Er wordt wel beloofd door Skoda dat er een pre-heat functie aan komt voor de Enyaq wat de range zou moeten verbeteren.

Als je het budget hebt zou ik voor de IV80 gaan. Meer range is gewoon prettiger en je hoeft minder vaak te laden.

[Afbeelding]
Waarom is die 3% kwijt op een half uur (van 75% naar 72%) en ook van 42% naar 35%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 21:18
In de winter heb ik met lekker stevig doorrijden een range van 300km met de IV80. Als je een grote steen onder het pedaal legt lukt dat met de IV60 misschien ook nog wel in de winter….het is de vraag of je dat geduld hebt om of heel rustig te rijden of een laadstop 2 keer in de week in te lassen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Superflip schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Waarom is die 3% kwijt op een half uur (van 75% naar 72%) en ook van 42% naar 35%.
Ja goede vraag, ik weet dat de Enyaq wel percentage reserveert voor airco. Als je je airco geforceerd uit zet zie je er ook percentage bij komen. Maar ik heb er geen echte verklaring voor. Misschien een hercalculatie van de capaciteit? Misschien dat @Autohillenga er iets nuttigs over kan zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
Senaxx schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:56:
[...]

Ja goede vraag, ik weet dat de Enyaq wel percentage reserveert voor airco. Als je je airco geforceerd uit zet zie je er ook percentage bij komen. Maar ik heb er geen echte verklaring voor. Misschien een hercalculatie van de capaciteit? Misschien dat @Autohillenga er iets nuttigs over kan zeggen?
Ik had laatst een kort ritje waarbij ik met 90% vertrok en met 91% aankwam, en dat was echt niet heuveltje af windje mee. Dus er gebeurt idd wel iets van een herberekening zou je denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:54
Senaxx schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:56:
[...]

De batterij heeft een bepaalde capaciteit, daaruit berekent hij ook zijn actieradius, als je de kachel/airco aan zet, berekent hij adhv temperatuur hoeveel vermogen hij daar gemiddeld voor nodig is, dit zie je dan terug in het rijbereik. Dat hij soms verspringt van 20 naar 23% gaat heeft te maken dat de spanning verandert nadat de auto helemaal uitgeschakeld is en tot rust komt. Dit herberekent hij steeds als de auto uit is en de batterij tijd heeft om te ‘egaliseren’ als het ware. En het display geeft nooit de daadwerkelijke laadtoestand aan. Als het display zegt 0%, zit er in werkelijkheid nog 6% in. En 100% is nooit vol, maar eerder 96%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:28
Senaxx schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
Nog even los van het gebruiksgemak, als je zelf de aanschaf betaalt moet je eigenlijk niet kijken naar de aanschafprijs maar naar de afschrijving:

Als je hem helemaal oprijdt is er over x jaar door degradatie een range die je niet meer acceptabel vindt, waardoor je de auto verkoopt aan iemand die die range nog wel acceptabel vindt.
Dan duur het vele jaren langer voordat de iV80 die range bereikt tov de iV60. De iV80 heeft 30% meer accucapaciteit, dus zeg 30% langere duur voordat je op die range zit, dus pas als de iV80 30% meer kost dan de iV60 is hij duurder.

Ook als je hem niet oprijdt zal de restwaarde substantieel hoger zijn met een hogere range...

Ik heb diverse scenarios doorgerekend maar heb bewust de subsidie voor de iV60 laten schieten omdat zelfs zonder subsidie de iV80 op termijn goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
dingo35 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Ook als je hem niet oprijdt zal de restwaarde substantieel hoger zijn met een hogere range...

Ik heb diverse scenarios doorgerekend maar heb bewust de subsidie voor de iV60 laten schieten omdat zelfs zonder subsidie de iV80 op termijn goedkoper is.
Interessant.

Zou je wat bedragen uit je scenario's kunnen delen wat betreft het goedkoper zijn op de langere termijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thiazzz
Brrrttttt probleem is opgelost, nieuwe speaker erin en de klanken vloeien weer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbMrZxvl1iMOXMwDIzLjS-l7ZZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLPCI74RhgwQCI1wy0VYykp2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
Thiazzz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:31:
Brrrttttt probleem is opgelost, nieuwe speaker erin en de klanken vloeien weer!
[Afbeelding]
Zijn echt AliExpress kwaliteit speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
dingo35 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Nog even los van het gebruiksgemak, als je zelf de aanschaf betaalt moet je eigenlijk niet kijken naar de aanschafprijs maar naar de afschrijving:

Als je hem helemaal oprijdt is er over x jaar door degradatie een range die je niet meer acceptabel vindt, waardoor je de auto verkoopt aan iemand die die range nog wel acceptabel vindt.
Dan duur het vele jaren langer voordat de iV80 die range bereikt tov de iV60. De iV80 heeft 30% meer accucapaciteit, dus zeg 30% langere duur voordat je op die range zit, dus pas als de iV80 30% meer kost dan de iV60 is hij duurder.

Tja dat kan wel zijn, maar financieel moet dat wel haalbaar zijn. Subsidie was voor mij met een Sportline sowieso geen sprake meer van, die zat met cataloguswaarde al boven de grens. Voor een IV80 Sportline moest ik nog eens iets van give or take 10k extra meenemen. Dan had ik kunnen zeggen ik neem geen sportline versie, maar dat weegt voor mij zwaar mee. Persoonlijk vind ik een sportline vele malen mooier dan een standaardversie.

Daarnaast ben ik niet van plan om hem af te rijden. Ongeveer 2,5 a 3 jaar. En daarna wissel ik hem in en betaal ik bij voor een nieuwe (youngtimer, met net de kop er af).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
SmashCruiser schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Je rijstijl speelt een grote rol. Ik rijd 2,5 jaar een iV 60 en ben daar prima tevreden mee. Ik laad zelden elders, alleen op lange ritten. Ik haal nu in de zomer bijna 400 km.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FndIZqieBBcVyhtcfOamQMdZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gf49fflCoSYDUk7dtPylcJtc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
Ik ben zit er aan te denken om een obd dongel aan te schaffen voor live data tbv ABRP. Zelf zit ik te denken aan de OBDLink CX of zijn er andere (betere/goedkopere) opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Thiazzz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:24:
Ik ben zit er aan te denken om een obd dongel aan te schaffen voor live data tbv ABRP. Zelf zit ik te denken aan de OBDLink CX of zijn er andere (betere/goedkopere) opties?
Geen antwoord op je vraag misschien maar als het je alleen om deze info te doen is dan is Tronity of Pump wellicht ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Martinique schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:43:
[...]

Geen antwoord op je vraag misschien maar als het je alleen om deze info te doen is dan is Tronity of Pump wellicht ook een optie.
Tronity als datasource voor ARBP werkt wel, maar is wel met een redelijke vertraging. Daarnaast is Pump helaas alleen voor iOS beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:15

rammes

koekebakker 1e klas

PUMP heb ik na de eerste grote trip verbannen, mij een beetje sturen naar afgesloten bedrijfsterreinen .

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
Senaxx schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Tja dat kan wel zijn, maar financieel moet dat wel haalbaar zijn. Subsidie was voor mij met een Sportline sowieso geen sprake meer van, die zat met cataloguswaarde al boven de grens. Voor een IV80 Sportline moest ik nog eens iets van give or take 10k extra meenemen. Dan had ik kunnen zeggen ik neem geen sportline versie, maar dat weegt voor mij zwaar mee. Persoonlijk vind ik een sportline vele malen mooier dan een standaardversie.

Daarnaast ben ik niet van plan om hem af te rijden. Ongeveer 2,5 a 3 jaar. En daarna wissel ik hem in en betaal ik bij voor een nieuwe (youngtimer, met net de kop er af).
Dat was ook de doorslag voor mij, kon een kale Enyaq 80 kopen, of een vol aangeklede 60 Sportline, ik doe max 200 km per dag dus een 60 kon voor mij perfect uit. Voor denk gere trips was de 80 sneller maar die paar ritten neem ik het voor lief om langer onderweg te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 21:38
Thiazzz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:24:
Ik heb deze:
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Werkt prima voor mij, maar niet getest met ABRP, want dat gebruik ik eigenlijk niet.

Je hebt vast ook al wel in de FAQ van ABRP/Iternio gekeken? Zo nee, check dan:
https://www.iternio.com/abrp-obd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
BAJ82 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:17:
[...]

Mag ik vragen wat ze bij jou allemaal gedaan hebben tijdens de inspectie? Hebben ze de remvloeistof en het interieurfilter vervangen? Valt dat onder de gratis beurt?
Ik weet niet wat er onder de gratis beurt valt en wat niet, dat gaat naar de leasemaatschappij. Ik ging voor banden + projectie glaasjes + ruitenwissers + inspectie en dit is er gedaan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Datf5hyHAwpk1r9R1BeFwQoN7T0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UGlXRTb6oFpcUeZ6oG6GIhIx.png?f=fotoalbum_large

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Inmiddels zitten de eerste langere ritten er op. Heen en weer naar Disney. Heerlijke auto om te rijden. Laadt supersnel. Megachill echt.

Wel nog een vraag: ik heb de knop voor Traffic Jam Assist op mijn stuur zitten. Heb ACC en lane assist. Dan zou het toch moeten werken als ik stil sta in de file en die knop in druk? Dit doet echter helemaal niets. Of doe ik iets fout? Anders toch even naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
Als je hem op de acc zelfstandig tot stilstand laat komen, heb je kans dat hij daarna zelf weer wegrijd.

Ik vind het zelf niet prettig, gevoelsmatig zit ik alsnog te veel bij de rem voor als het fout zou gaan.

Zet je de acc op de grootste afstand tot de voorganger is het "remt hij wel op tijd gevoel" een stuk minder, maar dan flikkert een ongeduldige baanwisselaar hem er altijd wel weer tussen om 2 auto's in te halen, waardoor de afstand alsnog heel klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Mirx_NL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:05:
Als je hem op de acc zelfstandig tot stilstand laat komen, heb je kans dat hij daarna zelf weer wegrijd.

Ik vind het zelf niet prettig, gevoelsmatig zit ik alsnog te veel bij de rem voor als het fout zou gaan.

Zet je de acc op de grootste afstand tot de voorganger is het "remt hij wel op tijd gevoel" een stuk minder, maar dan flikkert een ongeduldige baanwisselaar hem er altijd wel weer tussen om 2 auto's in te halen, waardoor de afstand alsnog heel klein is.
Die invoegers heb je ook op de kortste afstand hoor 😂, dan moet ik altijd te dicht op mijn voorganger gaan rijden met wat extra gas.

Sinds me3 wisselt de knop op het stuur enkel tussen travel assist en acc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83

Ja maar dat is de ACC. Hij kan ook zelfstandig file rijden (combi tussen ACC en Lane Assist, tot 30km/u) en dat werkt dus niet.

Wat is Travel Assist precies? Volgens mij heb ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
donleone83 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Ja maar dat is de ACC. Hij kan ook zelfstandig file rijden (combi tussen ACC en Lane Assist, tot 30km/u) en dat werkt dus niet.

Wat is Travel Assist precies? Volgens mij heb ik dat niet.
De combi acc en lane assist is TA. Vandaar dat het niet werkt, omdat je het niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
jeroenkb schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:46:
[...]

De combi acc en lane assist is TA. Vandaar dat het niet werkt, omdat je het niet hebt.
Dit heb ik dus beiden wel - dan heb ik dus ook blijkbaar TA. Het beantwoordt alleen nog steeds niet mijn vraag hoe het automatisch file rijden werkt. Dat is een aparte functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:48
Was het niet zo dat indien je langer dan 10sec stil staat, je nog even moet bevestigen door aan de CC hendel te trekken of lichtjes gas te geven (waarna auto overneemt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 16:34

911GT2

en blazen maar!

Dit heb ik ook, maar de laatste weken gaat het opvallend goed en leer je het meer vertrouwen.
Hakki schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:13:
Was het niet zo dat indien je langer dan 10sec stil staat, je nog even moet bevestigen door aan de CC hendel te trekken of lichtjes gas te geven (waarna auto overneemt)?
Nee ik heb nog geen echt patroon daar in kunnen vinden (terwijl ik hem voor alles gebruik), maar bij mij gaat hij ook rijden na 10 seconden.

Heeft iemand ergens een guide gevonden om het stuur uit elkaar te trekken? Ik wordt gek van het chroom en wil het graag zwart spuiten.

[ Voor 40% gewijzigd door 911GT2 op 27-07-2023 11:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:35
911GT2 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Dit heb ik ook, maar de laatste weken gaat het opvallend goed en leer je het meer vertrouwen.

[...]

Nee ik heb nog geen echt patroon daar in kunnen vinden (terwijl ik hem voor alles gebruik), maar bij mij gaat hij ook rijden na 10 seconden.
Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het doorhad. Je moet TA aan hebben staan (dus beide lijntjes van de wegmarkering links en rechts in het schermpje links moeten actie zijn. Als je voorganger dan afremt tot stilstand volgt de Enyaq prima, ook tot stilstand. Als je je handen aan het stuur houdt, verschijnt dan even de melding ACC actief (of zoiets) en ga je weer mee optrekken als je voorganger wegrijdt. Als je je handen niet aan het stuur hebt, doet ie dat niet; dan moet je even een tikkie “gas” geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:06

t3q

Say yes to teq

(jarig!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m6kMMHMaKDF8-FwcF0PBODcZnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biV9cvFePXEmWc40OGkImxJD.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe de update te selecteren is? Hij was eerst zichtbaar op het Tot ziens scherm maar ineens niet meer.

Net gechecked en nu kon ik de update kiezen maar die geeft aan het duurt 0min, vergrendel en verlaat de auto ofzo.

Maar er gebeurd weinig.

[ Voor 13% gewijzigd door t3q op 27-07-2023 14:59 ]

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
t3q schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:34:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe de update te selecteren is? Hij was eerst zichtbaar op het Tot ziens scherm maar ineens niet meer.

Net gechecked en nu kon ik de update kiezen maar die geeft aan het duurt 0min, vergrendel en verlaat de auto ofzo.

Maar er gebeurd weinig.
Die komt er standaard bij mij staan als ik de auto aan doe en direct weer afsluit. Zodra het systeem opgestart is, verdwijnt het ook weer. Krijg er zelfs opties bij als opladen met zonnestroom etc etc. Is het infotainment wat niet helemaal opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Ik heb zojuist mijn Enyaq in ontvangst genomen. De dealer heeft heel aardig mij geholpen mijn telefoon te koppelen en Android Auto wireless aan de praat te krijgen. Thuis heb ik een profiel voor mijn vrouw aangemaakt en begon de ellende. Zij kreeg problemen met het aan de praat krijgen van AA. Uiteindelijk haar profiel gewist en toen kon ik zelf ook niet meer met AA verbinden. Hij zegt dat ik een usb kabel moet gebruiken (maar waarom is er dan wireless en werkte dat eerst wel?). Ik vermoed dat het te maken heeft met de hotspot die uit staat. Toen de dealer het allemaal uitlegde zag ik in het pull down scherm een icoontje van de hotspot staan, maar nu is dat verdwenen. In de handleiding staat dat je wifi kunt aanzetten door op menu te drukken, dan de twee tandwieltjes (setup neem ik aan) en dan de optie wifi te klikken. Maar in die lijst van setup staat die optie helemaal niet. Alleen maar dingen als tijd, taal e.d. Maar geen wifi.

Iemand suggesties?

En is het überhaupt mogelijk om twee Android telefoons tegelijk gekoppeld te hebben via bluetooth (als we samen in de auto zitten), waarbij de telefoon van het gekozen profiel (bv. de bestuurder) de AA levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

JazzMatazz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:39:

En is het überhaupt mogelijk om twee Android telefoons tegelijk gekoppeld te hebben via bluetooth (als we samen in de auto zitten), waarbij de telefoon van het gekozen profiel (bv. de bestuurder) de AA levert?
Bij apple CarPlay kan dat wel. Ik weet niet hoe dat bij AA werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Trees
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-09-2023
JazzMatazz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:39:
Heb geen ervaring met de Enyaq maar in mijn vrouw haar Megane e-tech kon je maar 1 telefoon draadloos koppelen en moest de 2de eerst even via de kabel worden aangesloten alvorens die draadloos werkt (Misschien een soort veiligheidsmaatregel?). Ik zou dat dus eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 08:44
Bij Android Auto kan je in ieder geval 2 telefoons via bluetooth tegelijk gekoppeld hebben en ook tgelijkertijd gebruik maken van wireless Android Auto via 1 van die toestellen ( heb ik met prive en werk telefoon).
dit is een grote pré tov de VW T-Roc die ik eerst had.

Het automatisch selecteren aan de hand van een profiel kan ik helas niks over zeggen aangezien ik alleen mijn prive telefoon voor Android Auto gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Roger Beurskens op 27-07-2023 17:08 ]

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
donleone83 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Je laat je denk ik gewoon een beetje gek maken door marketing termen.

Bij "ACC" stel je een vaste voorkeurssnelheid in die niet lager kan liggen dan 30km per uur.

Bij "Traffic Jam Assist" gebruikt de auto diezelfde ACC met een variabele snelheid gebaseerd op je voorligger. Daarnaast houdt hij hem met de standaard Lane Assist tussen de lijntjes.

Je stelt voor Traffic Jam Assist niks speciaals in. Gewoon de auto op ACC zelfstandig laten remmen voor de file, dan neemt "Traffic Jam Assist" het integraal over, ook als je ACC op 80 km per uur staat. Lager instellen heeft overigens wel het voordeel dat hij minder hard automatisch op trekt.

Als je eenmaal rolt zul je zien dat hij netjes met he voorganger mee versnelt en afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Mirx_NL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:32:
[...]

Je laat je denk ik gewoon een beetje gek maken door marketing termen.

Bij "ACC" stel je een vaste voorkeurssnelheid in die niet lager kan liggen dan 30km per uur.

Bij "Traffic Jam Assist" gebruikt de auto diezelfde ACC met een variabele snelheid gebaseerd op je voorligger. Daarnaast houdt hij hem met de standaard Lane Assist tussen de lijntjes.

Je stelt voor Traffic Jam Assist niks speciaals in. Gewoon de auto op ACC zelfstandig laten remmen voor de file, dan neemt "Traffic Jam Assist" het integraal over, ook als je ACC op 80 km per uur staat. Lager instellen heeft overigens wel het voordeel dat hij minder hard automatisch op trekt.

Als je eenmaal rolt zul je zien dat hij netjes met he voorganger mee versnelt en afremt.
Dankjewel voor de informatie. Ik was in de veronderstelling dat ik hiervoor de knop rechtsboven op mijn stuur (zie foto) moet indrukken. Maar die doet helemaal niets. Dat automatisch afremmen en optrekken doet hij wel. Ik las alleen ook dat hij hem automagisch binnen zijn rijbaan zou houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpZ7QuygiYRriADMACOOZCDt86k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNUrojp2xTWcATDkEds7nmeP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:25:
[...] Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik het doorhad. Je moet TA aan hebben staan (dus beide lijntjes van de wegmarkering links en rechts in het schermpje links moeten actie zijn. Als je voorganger dan afremt tot stilstand volgt de Enyaq prima, ook tot stilstand. Als je je handen aan het stuur houdt, verschijnt dan even de melding ACC actief (of zoiets) en ga je weer mee optrekken als je voorganger wegrijdt. Als je je handen niet aan het stuur hebt, doet ie dat niet; dan moet je even een tikkie “gas” geven.
Dat zou misschien verklaren waarom hij bij mij na 10 sec. niet wegrijdt. Maar er staat bij mij in die 10sec. ook bovenin het "meter-scherm" iets als "ACC klaar om weg te rijden". Na +/- 10sec. gaat dat uit bij mij. Weet niet of ik dan het stuur heb losgelaten, maar: ik kan ook rijden zonder handen aan het stuur (om te testen) en ik krijg daar geen meldingen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:07:
[...]

Dat zou misschien verklaren waarom hij bij mij na 10 sec. niet wegrijdt. Maar er staat bij mij in die 10sec. ook bovenin het "meter-scherm" iets als "ACC klaar om weg te rijden". Na +/- 10sec. gaat dat uit bij mij. Weet niet of ik dan het stuur heb losgelaten, maar: ik kan ook rijden zonder handen aan het stuur (om te testen) en ik krijg daar geen meldingen over...
Zodra ik het stuur loslaat, gaat ie niet weer vanzelf rijden, anders wel. Maar als jij langer kunt rijden met de handjes los zonder melding lijkt het erop dat daar iets mis is. Hoewel wat minder vaak piepen best fijn kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

donleone83 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:54:
[...]

Dankjewel voor de informatie. Ik was in de veronderstelling dat ik hiervoor de knop rechtsboven op mijn stuur (zie foto) moet indrukken. Maar die doet helemaal niets. Dat automatisch afremmen en optrekken doet hij wel. Ik las alleen ook dat hij hem automagisch binnen zijn rijbaan zou houden.

[Afbeelding]
Dat doet hij ook. Alleen via het menu. Niet via die knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mirx_NL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:32:
[...] Bij "ACC" stel je een vaste voorkeurssnelheid in die niet lager kan liggen dan 30km per uur. [...]
Bij mij is dat nu 20km/h. Ik wil dat vanaf 1km/h in kunnen stellen. In mijn Astra werkte het gewoon vanaf stationair. Wat is dat voor onzin dat het niet vrij is in te stellen?
En de standaard 6km/h die hij in sommige situaties gebruikt is zeker voor achteruit inparkeren te snel.

Ook heb ik momenten dat ik instap en "D" inschakel om hem aan te zetten en in plaats van "loc", hij gewoon al weg rijdt tijdens het opstarten. Gevaarlijk. (voor zover het niet volledig opgestart zijn de oorzaak is, ik start hem meteen op, omdat dat opstarten veel te traag is, hij moet niet moeten opstarten, maar een "resume" uitvoeren en binnen een seconde helemaal klaar staan. Als ik instap kon het wel eens zijn dat ik wil gaan rijden, en dat moet dan dus ook kunnen. All systems ready.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
donleone83 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding]
Bij jou is via codering eea nog aan te passen waardoor je wel de volledige Travel Assist hebt. Het enige wat waarschijnlijk mist is Side Assist, die heeft ook de functie om automatisch van rijstrook te wisselen. Op de eerste pagina van deze topic staat volgens mij een tutorial hoe je de codering kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Toevoeging: als je op een helling stil staat en voor- of achteruit weg wilt rijden tegen de helling in, gebeurt het vaak dat hij eerst naar beneden rolt in plaats van meteen de goede kant op. Houdt dat ding geen rekening met zijn helling sensor? Is voor de veiligheid echt noodzakelijk. Als (onvoldoende) alternatief kan een rotatie sensor binnen één milliseconde ook bepalen dat de rotatie verkeert om is en het vermogen opvoeren. Maar ja, hoeveel? Dat hangt af van de hellingshoek (en het gewicht / de belading)

edit: bij mijn Astra bepaalde ik het benodigde toerental aan de hand van de hellingshoek en liet dan de (hand)rem los om meteen de goede kant op te gaan. Waarom kan een Enyaq dat niet?

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 27-07-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:07:
Toevoeging: als je op een helling stil staat en voor- of achteruit weg wilt rijden tegen de helling in, gebeurt het vaak dat hij eerst naar beneden rolt in plaats van meteen de goede kant op. Houdt dat ding geen rekening met zijn helling sensor? Is voor de veiligheid echt noodzakelijk. Als (onvoldoende) alternatief kan een rotatie sensor binnen één milliseconde ook bepalen dat de rotatie verkeert om is en het vermogen opvoeren. Maar ja, hoeveel? Dat hangt af van de hellingshoek (en het gewicht / de belading)
Dat doe de mijne weer juist wel. Ook als ik geen Auto Hold aan heb en stil sta op een helling en ik laat de rem los, blijft de auto 1 á 2 seconden op de rem. Zelfs een VW Up of een Renault Clio 4 heeft dit al dus lijkt me dat de Enyaq dit ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Autohillenga Ik lees hier meer en meer individuele verschillen. (niet perse aan jou:) Dus hoe dit in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG

edit: bij mijn Astra bepaalde ik het benodigde toerental aan de hand van de hellingshoek en liet dan de (hand)rem los om meteen de goede kant op te gaan. Waarom kan een Enyaq dat niet?
Ik herken dit echt helemaal niet. Ik heb altijd autohold aan. Na het “ starten” klein tikkie “gas” en dan gaat ie pas rollen, ook op een helling. En die ACC vanaf 1 km/u; wat heb je daar aan? Ik heb echt 10-tallen auto’s gehad maar de cruise deed het echt altijd pas van minimaal 30 km/u (en meestal niet boven de 200 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:15:
@Autohillenga Ik lees hier meer en meer individuele verschillen. (niet perse aan jou:) Dus hoe dit in te stellen?
Ik denk dat je met Auto Hold ook prima stil blijft staan op een heuvel. Deze heb je wel aan staan in de wageninstellingen?

Zo niet: Menu -> Wagen -> Swipen tot je bij achterkant auto aankomt -> Remmen -> Auto Hold

[ Voor 11% gewijzigd door Autohillenga op 27-07-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 21:18

Dit herken ik ook totaal niet. De autohold werkt perfect en rolt nog geen centimeter naar achteren als ik gaspedaal intrap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
onetime schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:37:
[...]

Bij mij is dat nu 20km/h.
Dat zou bij mij eigenlijk ook best wel eens kunnen. Ik had nog even Traffic Jam Asssit opgezocht, en daar stond 30km/h, dus dat zat vers in het geheugen.

Ik snap de reden van de ondergrens overigens ook niet. Als ik hem op 10km/h wil instellen, wat is daar dan het probleem mee?
Maar misschien is het zodat we niet uitstappen om naast een rollende auto tiktok filmpjes op te nemen... ja, dat doen mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Autohillenga Dat is toch dat extra tikje op de rem als je gestopt bent? Of meestal na het aanzetten.

@BGFG Je lijkt op mijn post voor die je citeert te reageren, ik snap hem niet. Of jij snapt niet wat ik bedoel.
Bij mij is dat nu echt 20km/h. En dat is soms te snel. En omdat het mijn auto is moet ik dat in kunnen stellen.
Bij die Astra zal stationair in de buurt van 6km/h zijn geweest, en soms wilde ik die ook langzamer.

En als ik de deur open doe, ga zitten en weg rij, dan duurt dat denk ik drie seconden. Met gordel vijf. Na het openen van de bestuurders portier moet de auto dus uiterlijk binnen drie seconden volledig zijn geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:17:
@Autohillenga Dat is toch dat extra tikje op de rem als je gestopt bent? Of meestal na het aanzetten.
Ja, die bedoel ik.
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.