Acties:
  • 0Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:00
@onetime Ongeveer een jaar. Met garage account bedoel je niet inloggen? Ik heb de auto even verplaatst van de oprit naar de voordeur en volgens mij niet ingelogd met mijn skoda connect account. Weet het eigenlijk niet zeker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BaseLine Nee, wel op ok getikt, maar ik ben niet "MaasAuto".

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19

911GT2

en blazen maar!

Cunic schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:47:
Zojuist weer een korte Applicatie-update. Inhoud was heel cryptisch ‘serviceacties’. In een paar seconden voltooid. Geen merkbare veranderingen. Draai nog steeds op ME 3.0.
Waar vind ik de softwareversie? Ik heb gezocht in het menu maar kan het niet vinden. Ook krijg ik de melding 'geen updates' als ik naar updates zoek, dat lijkt me ook sterk.

Andere vraag is, hoe werkt de WiFi? Als in hoe connect hij naar buiten, ik zie en LTE icoon in het scherm, dan neem ik aan dat de auto een WiFi hotspot heeft via een LTE verbinding? Dat lijkt me wat onderbemeten zeg maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:50
BAJ82 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:24:
[...]

De prijsverhogingen van afgelopen jaar als gevolg van de chiptekorten en gestegen grondstofprijzen lopen, onder aanvoering van Tesla, weer uit de markt. Als ze de prijsverlagingen van Tesla niet volgen verliezen ze teveel marktaandeel. Heb geen recente verkoopcijfers gezien, maar als ik zo om me heen kijk kan ik met niet aan de indruk onttrekken dat de Model Y met afstand de beste verkochte ev is van dit jaar tot nu toe.
Het is inderdaad Tesla Y met de nieuwste kentekens dat de klok slaat. Amper nieuwe enyaqs gespot nog afgelopen maand! Het kan haast niet anders dan dat Tesla no 1 is in de maand mei. Niet voor niets dan VAG nu start met prijsverlagingen. Ze sloegen ook wel een beetje door. Ik heb 2 jaar terug Enyaq 80 voor 51k…..dezelfde is nu 10k duurder.

[Voor 14% gewijzigd door Maat28 op 26-05-2023 10:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Boeie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Zou het? Heb ik inderdaad over gelezen maar ik had die link nog niet gelegd. Het is bij mij begonnen nadat ik TA heb geactiveerd via OBD11. Nu gebruik ik het niet veel, dus overweeg ik om het weer te deactiveren (ook vanwege deze meldingen en het plotselinge ingrijpen).
Even mijzelf quoten, Zekering 19 er even uit en weer in heeft (wederom) geholpen. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:29
beekc1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:25:
Zo, flinke prijsverlaging per 25 mei. Enyaq Coupe 80 BEP is 5300 euro voordeliger geworden.
Zou dit gevolg zijn van de L&K die in aantocht is? Of verlies aan markt aandeel?

Je hoort mij overigens niet klagen, ik moet nog bestellen. Voor mensen die net besteld hebben misschien minder leuk bericht.
Zo inderdaad, ik heb even de prijslijsten van de Enyaq vergeleken en er gaat dik € 8.000 af voor de 80 Business Edition Plus...

De uitrusting is verder gelijk. Best een bijzondere verlaging.

Je kunt nu een nieuwe Enyaq kopen met meer uitrusting voor minder dan mijn 'first edition high' van destijds.

Wel sneu voor mijn restwaarde :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
Het basismodel Enyaq 60 komt nu zelfs in aanmerking voor SEPP-subsidie..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
BaseLine schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:42:
Net iets vreemds met parkeren. Deed de auto op slot met Kessy (vinger op de deurgreep) en liep daarna weg. Daarna ging het knipperlicht om de 4 seconden even 2 seconden oplichten (zie dit op de deurbel camera). Na precies een minuut ging de auto open inclusief alle ramen (kan dit terugzien in home assistant). Deed niks met m'n sleutel. Bug?
Ik heb het zelf niet zien gebeuren maar heb de auto al enkele malen (gelukkig onder de carport) s'ochtends aangetroffen met alle ramen open sinds dat ik de ME3 update heb genoten (sPENKMAN in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2")

Inmiddels al maanden niet meer gehad 8)7

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
De prijzen zijn inderdaad aardig gezakt. Komt aardig in de buurt met de introductieprijs van twee jaar terug. Ze moeten wel, die Model Y is zo scherp geprijsd. En zou ook mijn voorkeur hebben als ik twee jaar geleden opnieuw mocht kiezen met deze prijzen.

Voor de rest wel tevreden hoor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
waar is de optie voor pano dak gebleven? of kijk ik eroverheen?

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:43
Zo, flinke prijsverlaging per 25 mei. Enyaq Coupe 80 BEP is 5300 euro voordeliger geworden.
Zou dit gevolg zijn van de L&K die in aantocht is? Of verlies aan markt aandeel?

Je hoort mij overigens niet klagen, ik moet nog bestellen. Voor mensen die net besteld hebben misschien minder leuk bericht.
Heb je hier een bron van?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:45
Cunic schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:47:
Zojuist weer een korte Applicatie-update. Inhoud was heel cryptisch ‘serviceacties’. In een paar seconden voltooid. Geen merkbare veranderingen. Draai nog steeds op ME 3.0.
Ik had deze ook, stond ook in de toelichting dat het versienummer niet opgehoogd ging worden.

Had vanmorgen 'fijne' storing, reed 80 kilometer per uur, gaat de Enyaq ineens piepen, teller op zwart en melding op het scherm: 'Let op, geen veiligheidssystemen beschikbaar', toch maar vrolijk verder gereden en binnen een minuut bijna alles weer functioneel, als of er niets gebeurd was, behoudens Lane Assist die bleef uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
BAJ82 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:24:
[...]

De prijsverhogingen van afgelopen jaar als gevolg van de chiptekorten en gestegen grondstofprijzen lopen, onder aanvoering van Tesla, weer uit de markt. Als ze de prijsverlagingen van Tesla niet volgen verliezen ze teveel marktaandeel. Heb geen recente verkoopcijfers gezien, maar als ik zo om me heen kijk kan ik met niet aan de indruk onttrekken dat de Model Y met afstand de beste verkochte ev is van dit jaar tot nu toe.
Je voorgevoel klopt.

Dit jaar al 4557 Tesla Model Y op kenteken in NL. (Ter vergelijking in 2022 totaal 5562 Enyaqs.)

2023:
Tesla Model Y 4557
Skoda Enyaq 1379

Bron: https://www.kentekenradar.nl/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanHenk
MerijnB schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Heb je hier een bron van?
Ik heb ook gezocht maar het is (lijkt het) nog niet opgepakt door de mainstreammedia. Ik vind een artikel van april 2023 maar die prijzen die daarin staan benoemd zijn inmiddels ook (flink) achterhaald.

Pak simpelweg de prijslijst er maar eens bij en verwonder je.

Er staat 'prijslijst per 1 april', maar het zijn prijzen per 25 mei (als je hem opent) en die zijn zeker anders dan de prijzen uit het nieuwsbericht van april. Lijkt een soort stilzwijgende verdere aanpassing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:28
JanHenk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
[...]

Ik heb ook gezocht maar het is (lijkt het) nog niet opgepakt door de mainstreammedia. Ik vind een artikel van april 2023 maar die prijzen die daarin staan benoemd zijn inmiddels ook (flink) achterhaald.

Er staat 'prijslijst per 1 april', maar het zijn prijzen per 25 mei (als je hem opent) en die zijn zeker anders dan de prijzen uit het nieuwsbericht van april. Lijkt een soort stilzwijgende verdere aanpassing?
Ook in de configurator op skoda.nl zijn de prijzen aangepast. Daar is waar ik het het eerste tegen kwam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 22:23
Martinique schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:40:
[...]

Je voorgevoel klopt.

Dit jaar al 4557 Tesla Model Y op kenteken in NL. (Ter vergelijking in 2022 totaal 5562 Enyaqs.)
Ik neem toch aan dat dat vooral ook te maken heeft met de "trage" productie van de Enyaq's? De Enyaq's die nu op kenteken komen zijn 1 tot 1,5 jaar geleden besteld. Toen was de prijs nog wat aantrekkelijker. De piek tenaamstellingen bij Enyaq's zou wellicht nog later kunnen komen dit jaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
Ik heb de FitCamX gekocht, maar dan de versie met parking mode. Heeft iemand deze versie ook gekocht en al reeds geïnstalleerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:34
Levertijd is ook flink omlaag gegaan, zou nu rond de 1,5-2 maanden zijn.
water_escape schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:28:
waar is de optie voor pano dak gebleven? of kijk ik eroverheen?
Zit een foutje in de configurator, wordt hersteld.
Optie is nog wel bestelbaar tegen €1090 incl BTW (optiecode 3FU)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:21
JanHenk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
[...]

De IV80 lijkt (ongeveer) weer terug te zijn op de introductieprijs. De IV60 lijkt nog ietsje daar boven te zitten. Destijds was prijsverschil 60-80 7000e, nu nog 4000e.
Naast de gedaalde grondstofprijzen kan het ook meespelen dat VAG dit jaar nog onder de EV sales targets zit en dan gaan ze de CO2-limitvalue van dit jaar niet halen. Dat heeft dan weer hoge boetes tot gevolg. Korting geven op EV's is goedkoper dan de boetes betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

BAJ82 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:02:
[...]

De IV80 lijkt (ongeveer) weer terug te zijn op de introductieprijs. De IV60 lijkt nog ietsje daar boven te zitten. Destijds was prijsverschil 60-80 7000e, nu nog 4000e.
Naast de gedaalde grondstofprijzen kan het ook meespelen dat VAG dit jaar nog onder de EV sales targets zit en dan gaan ze de CO2-limitvalue van dit jaar niet halen. Dat heeft dan weer hoge boetes tot gevolg. Korting geven op EV's is goedkoper dan de boetes betalen.
Eigenlijk is het knap dat die gekke Musk zoveel marge op zijn auto´s weet te behalen.

Daar kan de Volkswagengroep alleen maar van dromen...

Ik heb niets met Tesla maar hij flikt het wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@MLLL Vergeet de CO2 rechten niet die Tesla kan verkopen. Hoeveel helpt dat?

edit: [/ot] dit is het Skoda Enyaq topic.

[Voor 21% gewijzigd door onetime op 26-05-2023 19:33]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-05 18:43
Iets anders, merken jullie ook zoveel verschil in wegligging tussen winter en zomerbanden?

Ik ervaar alsof ik van Leclerc naar verstappen ben gegaan ;)
Winterbanden waren michelin dacht ik en zomerbanden bridgstone turanza.

Veel directer en minder glijden/hangen in de bochten.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Daan_P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:02:
Iets anders, merken jullie ook zoveel verschil in wegligging tussen winter en zomerbanden?

Yup echt een wereld van verschil!
Vooral in de bochten had ik soms het gevoel alsof ik twee lekke achterbanden had.

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:51
Daan_P schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 07:02:

Absoluut, niet in de laatste plaats omdat ik van winter naar zomer ga met 2 inch verschil (19" naar 21")
Plus dat mijn fijne leasemaatschappij en dealer met op weg sturen met deze banden:

Ja in het midden is het nog 3mm maar toch..... als mijn schoenen aan 1 kant slijten, loopt het ook niet echt comfortabel meer ;)

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag ineens een rood lampje op de laadpoort van de Enyaq en de melding in het display: kan niet laden. Raadpleeg doc.

Nou lijkt het wel alsof de pin rechtsboven wat naar achter is gedrukt, al ben ik altijd erg voorzichtig met laden juist om dit soort redenen.. iemand die weet of dit hoort of wat er aan de hand is?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-05 19:53
Rood lampje hoort niet natuurlijk (al kan het ook aan de lader liggen).

De control pin zit rechtsboven by design naar achteren. Dus dat hoort zo: ze doen dit zodat de stroom netjes gestopt kan worden voordat de hele stekker los is. (anders vonkt het zo als je 11kw in 1x onderbreek).

• 0610tigger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 18:55
Wilde schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:49:
Vandaag ineens een rood lampje op de laadpoort van de Enyaq en de melding in het display: kan niet laden. Raadpleeg doc.

Nou lijkt het wel alsof de pin rechtsboven wat naar achter is gedrukt, al ben ik altijd erg voorzichtig met laden juist om dit soort redenen.. iemand die weet of dit hoort of wat er aan de hand is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
8)7 Die vraag heb ik mijzelf ook gesteld toen ik de eerste keer een laaderror kreeg. Bleek gelukkig zo te horen dat één pin 'korter' is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:09

t3q

Say yes to teq

Nieuw laadrecord :)

Bij een Ionity punt, soc was 10% bij aankomst.
Enyaq 80 model BJ 2021.

Zo gaat dat laden wel lekker, als het altijd zo was :)

[Voor 7% gewijzigd door t3q op 27-05-2023 17:05]

Life goes as it goes.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 23:03
Super irritant, ik krijg de hele tijd melding van de app om te controleren of portieren/ramen wel vergrendeld zijn. Alles zit op hewoon dicht en op slot. Meer mensen last van?

• ManiacScum
FJP84 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:10:
Super irritant, ik krijg de hele tijd melding van de app om te controleren of portieren/ramen wel vergrendeld zijn. Alles zit op hewoon dicht en op slot. Meer mensen last van?
Ja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
Ja, niet eens genoeg tijd om de laadkabel in de kofferbak te leggen. Bij de instellingen je deze notificatie overigens wel uitzetten.

• Viewlite
  • Laatst online: 30-05 22:23
Ja ook al een paar keer gehad…

• wouter74
  • Laatst online: 30-05 23:16
Ik worstel al tijdje met het volgende. Als ik muziek luister via de radio in mijn Enyaq, dan is de kwaliteit goed. Loepzuiver.

Wanneer ik muziek via Spotify luister (via draad of Bluetooth) dan klinkt het niet fijn. In de lagere tonen klinkt het soms vreemd, net of de toon wordt met een kleine vertraging afgespeeld. Een soort van distortion. Ik heb de afspeelkwaliteit van Spotify op maximaal gezet maar dat helpt niet.

Ik heb een IPhone dus nu heb ik het ook eens geprobeerd via Music van Apple. Lossless audio maar ook hier niet loepzuiver, ook die distortion, soort prrrt bij lage tonen…. Het komt uit de center speaker voor. Als ik het geluid via de fader naar de achterste luidsprekers zet is het weg.

Het rare is, als de centerspeaker niet goed zou zijn zou ie het ook moeten hebben als ik via DAB of FM radio luister. Maar dan geen enkele wanklank of misslag, echt puur en zuiver. Ook als ik luid speel.

Het is irritant want ik kan niet van mijn Apple Music of Spotify genieten door dat onzuivere geluid.

Mijn vraag: is bij jullie muziek afgespeeld via Spotify kraakhelder en zuiver? Of is de kwaliteit ook soort van beroerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nu kom ik van een 20jaar oude Astra, en dat vond ik voor een auto wel oke. Maar inderdaad, in de Enyaq, onafhankelijk van het volume, tot echt oorverdovend, echt uitstekend! Komt onverwacht dicht bij echte HiFi.
Zeg ik als High-End liefhebber... (wel een beetje de oefening kwijt) Kan alleen melden dat telefoneren ook uitstekend gaat. (@wouter74)
edit: @wouter74 geen ervaring met anders dan telefoneren, daar geen storingen bij. Echt goed geluid.

[Voor 12% gewijzigd door onetime op 28-05-2023 11:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter74
Dus als jij muziek via spotify luistert, dan is het subliem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@wouter74 Ik luister altijd alles via Apple CarPlay. Merk de laatste tijd dat de audio soms klinkt alsof het via een verkeerd Bluetooth profiel zou lopen.

Laatst een keer stekker uit en weer opnieuw in de iPhone gestopt en toen klonk alles weer beter. Maar ook al gehad dat de muziek (Apple Music) normaal klonk en tegelijk ongeveer de helft van de navigatiemeldingen weer bizar low-fi klonken.

Leek mij ergens een probleem met iOS, CarPlay of de communicatie tussen iOS en de Enyaq.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter74
Het klinkt gewoon niet goed. Zo op eerste zicht denk je dat de center speaker niet goed is bij mij. Maar als ik uren lang radio speel, geen enkele wanklank. Zodra ik Apple Music of Spotify aan zet (over car play of rechtstreeks via entertainment systeem van de Enyaq) gaat het mis. En dan enkel vanuit de centerspeaker bij de voorruit.

Denk al wel eens, die center speaker laten vervangen maar als ie niet slecht is (want bij radio luisteren klinkt ie gewoon fijn), dan schiet dat ook niet echt op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kasteleman
  • Laatst online: 15:00
wouter74 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:46:
Het klinkt gewoon niet goed. Zo op eerste zicht denk je dat de center speaker niet goed is bij mij. Maar als ik uren lang radio speel, geen enkele wanklank. Zodra ik Apple Music of Spotify aan zet (over car play of rechtstreeks via entertainment systeem van de Enyaq) gaat het mis. En dan enkel vanuit de centerspeaker bij de voorruit.

Denk al wel eens, die center speaker laten vervangen maar als ie niet slecht is (want bij radio luisteren klinkt ie gewoon fijn), dan schiet dat ook niet echt op.
Center speaker? Welk sound system heb je dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter74
Gewone standaard systeem. Zit een speaker in het midden bij de voorruit. Bij jou niet dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kasteleman
wouter74 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:25:
Gewone standaard systeem. Zit een speaker in het midden bij de voorruit. Bij jou niet dan?
Nooit gecontroleerd. In ieder geval nooit specifiek gehoord tijdens muziek luisteren. Dat deze wordt gebruikt voor navigatie en/of telefoon etc heb ik ook niet zo op gelet. Zal er de volgende keer eens op letten! I.h.a. Zou ik ook niet willen dat deze meespeelt tijdens muziek afspelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter74
Het is die speaker die dus vervormt bij Spotify of Apple muziek. Zet ik het geluid enkel op de achterste speakers in de deuren, dan geen vervorming. Maar het rare is: de vervorming in die center speaker is er dus niet als ik radio of DAB luister. De vervorming bij spotify of Apple muziek is in de lage frequenties. Een soort bzzzz kort na een zware toon, net of je sluit twee draden plus en min even kort tegen elkaar. Kan het nogal moeilijk uitleggen maar vergalt wel het luisterplezier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

wouter74 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:39:
Ik worstel al tijdje met het volgende. Als ik muziek luister via de radio in mijn Enyaq, dan is de kwaliteit goed. Loepzuiver.

Wanneer ik muziek via Spotify luister (via draad of Bluetooth) dan klinkt het niet fijn. In de lagere tonen klinkt het soms vreemd, net of de toon wordt met een kleine vertraging afgespeeld. Een soort van distortion. Ik heb de afspeelkwaliteit van Spotify op maximaal gezet maar dat helpt niet.

Ik heb een IPhone dus nu heb ik het ook eens geprobeerd via Music van Apple. Lossless audio maar ook hier niet loepzuiver, ook die distortion, soort prrrt bij lage tonen…. Het komt uit de center speaker voor. Als ik het geluid via de fader naar de achterste luidsprekers zet is het weg.

Het rare is, als de centerspeaker niet goed zou zijn zou ie het ook moeten hebben als ik via DAB of FM radio luister. Maar dan geen enkele wanklank of misslag, echt puur en zuiver. Ook als ik luid speel.

Het is irritant want ik kan niet van mijn Apple Music of Spotify genieten door dat onzuivere geluid.

Mijn vraag: is bij jullie muziek afgespeeld via Spotify kraakhelder en zuiver? Of is de kwaliteit ook soort van beroerd?
Yup ik heb hetzelfde.
Radio geen probleem; maar via spotify, podcasts of whatever app ik gebruik via mijn iPhone resoneert de center-speaker bij bepaalde tonen.

Vooral bij podcasts erg irritant. Als iemand een bepaalde stem-frequentie heeft is het een zoem-festijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter74
Ah inderdaad. Resoneert inderdaad de center speaker. Maar waar ligt dat dan aan? Aan Bluetooth of aan de speaker of aan de kwaliteit van Spotify / Apple Muziek?

Zoem festijn is echt het juiste woord!

[Voor 11% gewijzigd door wouter74 op 28-05-2023 10:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@wouter74 @Wootism @Dipsausje Omdat het niet speelt bij Radio of andere interne bron van de Enyaq, denk ik aan een digitaal processing probleem. Al een bug report over ingediend?
Het helpt dan natuurlijk als de omstandigheden die problemen geven zo goed mogelijk zijn weergegeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter74
@onetime zou niet eens weten hoe je een bug probleem indient 😀

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:51
Ik heb mijn Enyaq voor het eerst aan de granny charger hangen. Zowel de charger als de LED bij de laadpoort geven aan dat er succesvol geladen wordt.
Volgens de Skoda app wordt er echter niet geladen. Enig idee hoe dit komt en wat hieraan te doen valt?

Via mijn Homewizard meter kan ik bevestigen dat er ongeveer 2250 Watt verbruikt wordt continu.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:42
Homer-Simpson schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:25:
Ik heb mijn Enyaq voor het eerst aan de granny charger hangen. Zowel de charger als de LED bij de laadpoort geven aan dat er succesvol geladen wordt.
Volgens de Skoda app wordt er echter niet geladen. Enig idee hoe dit komt en wat hieraan te doen valt?

Via mijn Homewizard meter kan ik bevestigen dat er ongeveer 2250 Watt verbruikt wordt continu.
De Skoda app werkt vaak niet, dus die hoef je niet te vertrouwen in dit geval.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online

Ik had dat laatst ook bij laden met 3 kW. Alsof die lage snelheid niet opgepikt werd. Maar hij laadde wel degelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sealnova
  • Niet online
Wij zijn van plan om over een aantal maanden een EV aan te schaffen, en de Enyaq lijkt op papier een hele goeie kanshebber. Enige wat lastig is om informatie over te vinden zijn de software problemen. Is dit nog steeds een probleem, of zijn de ergste zaken inmiddels opgelost met de nieuwste versies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:16

rammes

koekebakker 1e klas

Sealnova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:43:
Wij zijn van plan om over een aantal maanden een EV aan te schaffen, en de Enyaq lijkt op papier een hele goeie kanshebber. Enige wat lastig is om informatie over te vinden zijn de software problemen. Is dit nog steeds een probleem, of zijn de ergste zaken inmiddels opgelost met de nieuwste versies?
software is niet het beste punt van de auto. ook de updates niet. verdiep je vooral in een auto met versie 4.0 alles ouders zou ik nu niet meer kopen omdat dit niet te upgraden is

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sealnova
  • Niet online
rammes schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:12:
[...]

software is niet het beste punt van de auto. ook de updates niet. verdiep je vooral in een auto met versie 4.0 alles ouders zou ik nu niet meer kopen omdat dit niet te upgraden is
Bedankt, was vergeten de vermelden dat we vooral naar tweedehands (2021) aan het kijken zijn vanwege het fiscale voordeel. Lees wel veel klachten over de software inderdaad maar helaas is dit dus nog steeds een issue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter74
Nog kleine update met betrekking tot het onzuiver afspelen van spotify of Apple muziek / geluidsproblemen. Ik ben er achter dat het veel en veel zuiverder klinkt (nog niet helemaal 100 procent) als ik de fader lichtjes naar de achterstoelen zet. En de center speaker vooraan dus minder belast. Dan is het haast acceptabel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martinique
  • Nu online
Sealnova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:43:
Welke software problemen bedoel je? Ik rij sinds levering in 2021 zonder software problemen. Ik ben het dan ook niet eens met @rammes ;)
De app is matig (de nieuwe app is wel beter) en de software updates zouden wat vlotter uitgerold mogen worden. Maar aan de andere kant, al mijn vorige auto's kregen (behalve kaartupdates) nooit software updates en nieuwe features...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
Sealnova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Bedankt, was vergeten de vermelden dat we vooral naar tweedehands (2021) aan het kijken zijn vanwege het fiscale voordeel. Lees wel veel klachten over de software inderdaad maar helaas is dit dus nog steeds een issue.
Is allemaal relatief.

Heb een 2021 model en bij mij geen software problemen of glitches.
Verder ook tevreden met de huidige functionaliteiten. Mis niets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sealnova
  • Niet online
Dat is goed om te horen ;) . Online lees je natuurlijk vooral over de problemen maar er zijn dus ook gewoon mensen die tevreden zijn :) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ManiacScum
Martinique schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Welke software problemen bedoel je? Ik rij sinds levering in 2021 zonder software problemen. Ik ben het dan ook niet eens met @rammes ;)
De app is matig (de nieuwe app is wel beter) en de software updates zouden wat vlotter uitgerold mogen worden. Maar aan de andere kant, al mijn vorige auto's kregen (behalve kaartupdates) nooit software updates en nieuwe features...
En ik ben het volledig eens met rammes. Het is bij mij echt dramatisch, nog steeds met 3.0. Meerdere keren per dag reageert het scherm niet op aanraking, CarPlay is helemaal ruk bij het opstarten, als ik geluk heb werkt Navigatie maar meestal is het een zwart scherm en moet ik eerst ontkoppelen en weer koppelen om het te laten werken.

En traaaaaagggg….. mijn hemel wat traag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-05 18:43
wouter74 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:07:
Ah inderdaad. Resoneert inderdaad de center speaker. Maar waar ligt dat dan aan? Aan Bluetooth of aan de speaker of aan de kwaliteit van Spotify / Apple Muziek?

Zoem festijn is echt het juiste woord!
Precies dit ja👍

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 21:59
Sealnova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:39:
Dat is goed om te horen ;) . Online lees je natuurlijk vooral over de problemen maar er zijn dus ook gewoon mensen die tevreden zijn :) .
Klagers maken nou eenmaal meer herrie en dat geeft een vertekend beeld waarbij ik de klachten niet wil bagataliseren. De kennis en interesse van de dealers is overigens wel betreurenswaardig.
Ik rij in een Enyaq uit 2021 met ME3.0 maar geen noemenswaardige problemen, af en toe in de ochtend als de auto nat is van de dauw dan krijg ik een melding over de lane-assist en verkeersbordherkenning maar dat lijkt me logisch als de auto niks ziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-05 18:50

Eenvoudige oplossing: app niet meer gebruiken. Dat is gewoon een waardeloos ding. Heb me daar in het begin mateloos aan geërgerd. Na mijn besluit de app totaal te negeren, bevalt de Enyaq mij een stuk beter 😊

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:23
Sealnova schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:39:
Heb de Enyaq nu sinds een week of 3, met rond de 2300 km, software versie 3.1.
Geen enkel probleem, ook niet met de app. Als hier gemeld wordt dat de servers er uit liggen, werkt deze bij mij nog prima. :z Ook de koppeling naar Tronity of Home Assistent werkt dan nog. Geen storingen of foutmelding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 21:59
De App doet het bij mij eigenlijk altijd maar ik zit er niet iedere dag mee voor te verwarmen dat heb ik 1 keer ingesteld en ook kijk ik niet dagelijks of er genoeg electronen in de batterij zitten. Op een koude ochtend probeert iedereen tegelijk ergens tussen 7 en 8 de auto te bereiken om te ontdooien en dat vinden de servers niet zo leuk, dat heeft niks met de app te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter74
App werkt bij mij altijd. Enkel als de auto ergens diep onder de grond in een parkeergarage staat en er geen signaal is, dan uiteraard niet maar verder altijd benaderbaar en instelbaar. Ik vind het een supergoede app. En de laatste versie ook nog mooi design.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:25
D.deJong schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Klagers maken nou eenmaal meer herrie en dat geeft een vertekend beeld waarbij ik de klachten niet wil bagataliseren. De kennis en interesse van de dealers is overigens wel betreurenswaardig.
Ik rij in een Enyaq uit 2021 met ME3.0 maar geen noemenswaardige problemen, af en toe in de ochtend als de auto nat is van de dauw dan krijg ik een melding over de lane-assist en verkeersbordherkenning maar dat lijkt me logisch als de auto niks ziet.
Helemaal mee eens. Ik heb exact dezelfde ervaring met dauw, maar dat duurt maar heel even. Het is gewoon een fijne auto om kilometers mee te maken; ik rijd zo’n 45K per jaar en ben zeer tevreden. Nieuwe versie van de app is prima, heb ME3.2 en alles functioneert naar wens. Plan s avonds mijn route voor het volgende vertrek in de app en stuur hem naar de auto, super makkelijk!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cunic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gister geladen met 172,0 kW (!) Gestart met 3% SoC, was bij de gloednieuwe Fastned 't Veentje (A27 west bij Eemnes). iV 80 modeljaar 2021, ME 3.0.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 23:03
Cunic schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:31:
Gister geladen met 172,0 kW (!) Gestart met 3% SoC, was bij de gloednieuwe Fastned 't Veentje (A27 west bij Eemnes). iV 80 modeljaar 2021, ME 3.0.

[Afbeelding]
Netjes. Ik had laatst met 7% SoC (iv80) en uurtje rijden 151kw Shell Recharge 175kW lader

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
Weet iemand welke zekeringenbaan in de zekeringen kast constante stroom geeft (bij contact uit) en welke alleen stroom geeft bij contact aan ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@water_escape Als je iets met die informatie wilt gaan doen kan je dat toch ook makkelijk zelf meten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:07
BGFG schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Plan s avonds mijn route voor het volgende vertrek in de app en stuur hem naar de auto, super makkelijk!
Dit werkt alleen als je een simpele route hebt van A naar B toch? Met tussenstops enzo gaat dit niet, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• water_escape
onetime schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:36:
@water_escape Als je iets met die informatie wilt gaan doen kan je dat toch ook makkelijk zelf meten?
Heb geen multimeter liggen 😅 vandaar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:25
Enyaq schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Dit werkt alleen als je een simpele route hebt van A naar B toch? Met tussenstops enzo gaat dit niet, of zie ik iets over het hoofd?
Tussenstops kun je ook toevoegen: klik op het potloodje als je het eerste reisdoel hebt ingegeven. Je kunt de doelen ook onderling verplaatsen. Het werkt net zo als Google maps, sterker nog: het is Google maps, het Google logo staat er ook in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 14:29
Er stond voor mij een power pass app klaar in de shop gaf de auto aan. Ik heb hem gedownload en daar gestart, zover prima (stond bij 10 jaar gratis). Hoe kan ik hem daarna weer terug vinden. Staat niet in mijn apps in Apple Carplay?
Wie gebruikt deze app al en wat kun je ermee?

Spidermellow

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:59
langevoort schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:01:
Er stond voor mij een power pass app klaar in de shop gaf de auto aan. Ik heb hem gedownload en daar gestart, zover prima (stond bij 10 jaar gratis). Hoe kan ik hem daarna weer terug vinden. Staat niet in mijn apps in Apple Carplay?
Wie gebruikt deze app al en wat kun je ermee?
Je kunt er een adres mee invoeren, daarin geeft de app aan waar de dichtstbijzijnde laadpalen zijn, best wel handig als je ergens naar toe gaat en je zoekt een laadpaal dichtbij aankomst. De app staat niet tussen Apple CarPlay maar tussen de normale auto apps, waarschijnlijk in de tweede slide.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kasteleman
wouter74 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:35:
Nog kleine update met betrekking tot het onzuiver afspelen van spotify of Apple muziek / geluidsproblemen. Ik ben er achter dat het veel en veel zuiverder klinkt (nog niet helemaal 100 procent) als ik de fader lichtjes naar de achterstoelen zet. En de center speaker vooraan dus minder belast. Dan is het haast acceptabel.
Dat verklaart waarom het me nog niet is opgevallen. Ik heb inderdaad lichtjes naar achteren staan om te voorkomen dat te veel resonantie in de voordeur optreedt. Zit altijd wel iets in opbergvak dat dan gaat meetrillen….

Nu ik er zo over nadenk, nog altijd aan het overwegen om een dsp met subwoofer te nemen opdat de heel lage bas niet meespeelt op de speakers van de deuren…maar ja tikt ook weer aan budget matig

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@wouter74 Audio update: vandaag youtube over de boord speakers, geen enkel probleem (S21 Ultra).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• water_escape
onetime schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:36:
Maar het is gelukt! gevonden. Dashcam met parking mode is aangesloten nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Autohillenga
Het is alweer bijna Juni, ik meende me ergens van Skoda te begrepen hebben dat ze in Mei lieten weten wat ze gaan doen met de 3.1 OTA… denk dat het binnenkort ook dealerbezoek wordt voor 3.2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:25
Autohillenga schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:18:
Het is alweer bijna Juni, ik meende me ergens van Skoda te begrepen hebben dat ze in Mei lieten weten wat ze gaan doen met de 3.1 OTA…
Afgelopen vrijdag hadden ze het ineens weer over meer informatie in de komende weken. Ik denk dat ze bij de social afdeling ook aanvoelen dat er niet deze maand nog een antwoord gaat zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-05 18:50
Na dik twee jaar Skoda Enyaq rijden, is mijn conclusie dat Skoda prima auto’s maakt, maar dat Skoda cq VAG op het gebied van software nog een lange weg (lees: meerdere jaren) te gaan heeft. Ik negeer dan ook alle info over software updates en bespaar mijzelf daarmee een hoop ergernis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Autohillenga

Over software gesproken, een AI box maakt het infotainment echt super bruikbaar, je kunt zelfs een Tesla bestellen vanuit je auto :-P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

jdbiggelaa schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:50:
Na dik twee jaar Skoda Enyaq rijden, is mijn conclusie dat Skoda prima auto’s maakt, maar dat Skoda cq VAG op het gebied van software nog een lange weg (lees: meerdere jaren) te gaan heeft. Ik negeer dan ook alle info over software updates en bespaar mijzelf daarmee een hoop ergernis.
Had al opgemerkt dat dezelfde software werd gebruikt voor de ID family als voor de Enyaq. En op mobiel eigenlijk dezelfde backend werd gebruikt als de Passat die we hiervoor hadden. Ook daar had de software al nukken. VAG Maakt inderdaad prima auto's, maar softwarematig hebben ze echt nog een hele hele lange weg te gaan.

Zat laatst in een Audi Q2. Daar bedien je de display niet met touch, maar met een centrale draaiknop. Dat is in mijn optiek verre van intuïtief. Dat heeft Skoda en VW dan toch beter voor elkaar. Maar het minste gezeur heb ik toch echt in diverse Kia's of een Nissan Qasqai. Ook niet helemaal foutloos, maar een fractie van het gezeur én sneller opgelost.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiacScum
jdbiggelaa schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:50:
Volledig mee eens, voor mijzelf betekent dit wel dat dit mijn laatste Skoda gaat zijn (het is dat het zo'n geneuzel is qua administratie anders was het bij deze 2 jaar gebleven) maar ik (persoonlijk) verklaar ik mijn infotainment bijna onbruikbaar. Ik ben bijna vaker bezig met het repareren van het systeem dan dat ik er profijt van heb.

Vandaag was het wederom raak, eerst deed de touch-bediening het niet (hard reset, terwijl ik rijd is ook niet ideaal en/of veilig) vervolgens rij ik weg bij mijn afspraak, heb ik wederom het euvel dat mijn goto navigatie alleen maar een zwart scherm geeft (Carplay, en dat is specifiek de combo Skoda Infotainment en Carplay, aangezien ik en andere dit alleen in deze auto ervaren).

Ik hou eigenlijk alleen maar een positief gevoel over van deze auto als het om rijcomfort aangaat, helaas.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:44
Ik ben toch blij dat ik andere ervaringen heb. Eerst Oneplus 8T en nu Pixel 7 Pro. Het is instappen en Android Auto start, Spotify start, navigatie start automatisch en rijden maar. Dit was pre ME3 nog wel eens wisselvallig, maar sinds ME3 prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:30
Ook hier een Enyaq rijder in spé. Bestelling voor de Enyaq wordt aankomende maand gedaan.

Bijkomend voordeel is dat de prijs nu gezakt is wat de uitrusting/bijtelling weer ten goede komt.

Oog is gevallen op de Sportline met oa 21” en panodak. Enige waar ik over twijfel, waarvan ik niet weet of het de extra €2k waard is, is het Business pakket tov het Business Plus pakket.

Is er hier iemand die wellicht hier extra toelichting op kan geven?

• Autohillenga
ManiacScum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:44:
[...]

Volledig mee eens, voor mijzelf betekent dit wel dat dit mijn laatste Skoda gaat zijn (het is dat het zo'n geneuzel is qua administratie anders was het bij deze 2 jaar gebleven) maar ik (persoonlijk) verklaar ik mijn infotainment bijna onbruikbaar. Ik ben bijna vaker bezig met het repareren van het systeem dan dat ik er profijt van heb.

Vandaag was het wederom raak, eerst deed de touch-bediening het niet (hard reset, terwijl ik rijd is ook niet ideaal en/of veilig) vervolgens rij ik weg bij mijn afspraak, heb ik wederom het euvel dat mijn goto navigatie alleen maar een zwart scherm geeft (Carplay, en dat is specifiek de combo Skoda Infotainment en Carplay, aangezien ik en andere dit alleen in deze auto ervaren).

Ik hou eigenlijk alleen maar een positief gevoel over van deze auto als het om rijcomfort aangaat, helaas.
Jammer om te horen, vooral aangezien de ene persoon een foutloze auto heeft en de ander weer een bak met problemen. Al een opvolger op het oog?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• water_escape
Zo zijn er altijd twee-ledige verhalen. Hier gebruik in Carplay eigenlijk bijna nooit. (hooguit spotify op vakantie voor de kids of de AI box voor netflix)

De rest gaat allemaal via de Skoda interface. Echt 0 issues en navigatie is snel en makkelijk. (ik praat vooral tegen Laura voor commando's)

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26
ManiacScum schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:44:
[...]

Ik heb een Enyaq uit de eerste batch, het infotainment scherm die vast loopt heb ik pre ME3 ook wel gehad.

Wat ik echter niet herken zijn de Carplay issues. We gebruiken Carplay zowel bedraad (iPhone 14) en draadloos (iPhone XR). Heel soms moet ik de kabel even reseaten omdat die die telefoon niet oppakt maar daarna is loopt het soepeltjes.

Om de komende 2 jaar frustraties te besparen zou het misschien de moeite waard zijn om flink door te pushen bij de dealer om dit na te laten kijken.

Eve char: Warock <TEST>

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:42
Hier ook een first edition Enyaq van 2021. Enige wat ik soms heb is dat het scherm zwart blijft en het CarPlay scherm niet laad. Dat komt af en toe voor en het is opgelost door het infotainment te herstarten.

Verder werkt de app niet optimaal, vaak is de server gewoon overbelast lijkt het. Maar in mijn ervaring doen alle autofabrikanten het op deze crappy manier, en is Tesla de enige die het wel goed voor elkaar krijgt.

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:48
2021 Enyaq, en nagenoeg geen enkel probleem. Nu wel het eerste onderhoud in de agenda, (wel 2 maanden wachten) 40K beurt ("nee meneer das nu 2 jaar, ongeacht kilometers". leek mij sterk, als ik 80K / jaar zou doen zou mn remvloeistof en overige inspectie pas na 160K plaatsvinden).

Anyhoe, iemand bekend met de volgende symptomen?
- elektrische achterklep lijken de actuatoren / dempers licht te tikken/ratelen bij het sluiten en openen?
- thv achterbank boven de binnenhemel, kort achter het sunroof lijkt het alsof er iets "losligt" dat rolt bij accelereren en remmen (plastic klemmetje ofzo?

Voor de rest uitermate tevreden met de auto :)

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

water_escape schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Maar het is gelukt! gevonden. Dashcam met parking mode is aangesloten nu.
Welke zekering heb je gebruikt voor de parking mode?

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
Hier een interessante link naar de werking van remlichten icm automatisch remmen.

https://www.youtube.com/watch?v=U0YW7x9U5TQ

Mijn andere irritatie is overigens de dagrijverlichting: bij het gros van de moderne (EV) auto's is de ledverlichting vóór overdag en begin avond aan.
Achter (!) niet. En juist met een auto die niet opvalt (bij regen of mist, schemer of lakkleur die op het wegdek lijkt), vind ik dat levensgevaarlijk. Iedereen maakt wel eens mee dat je een auto voor je hebt die minder hard rijdt dan jij. Je zult er hierdoor maar tegenaan rijden...

Mensen zeggen wel eens 'ja, mijn daglichtverlichting is aan hoor', en doen dus juist hun dimlichten niet aan.

Mijns inziens zou dagrijlicht vóór en achter permanent verplicht moeten zijn, waarbij de volledige verlichting óók op tijd aan moet. (Vóór schemer en bij regen of mist e.d.)...

[Voor 8% gewijzigd door GMJansen op 31-05-2023 12:42]

• GMJansen
sPENKMAN schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Om de komende 2 jaar frustraties te besparen zou het misschien de moeite waard zijn om flink door te pushen bij de dealer om dit na te laten kijken.
Wat kunnen ze eraan doen denk je?

• onetime
  • Niet online
Auto van mijn vriendin starte niet, accu met lege (defecte?) cel, 5/6 van de spanning. Nu weer vol geladen.
Ook bij mij eens gekeken in de fuse box ivm zekering19 suggesties etc. Nu kom ik een zekering tegen waar ik het gevoel heb dat er moeren ontbreken, of hoort dit zo?

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:11
macmellow schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:57:
Hier ook een first edition Enyaq van 2021. Enige wat ik soms heb is dat het scherm zwart blijft en het CarPlay scherm niet laad. Dat komt af en toe voor en het is opgelost door het infotainment te herstarten.

Verder werkt de app niet optimaal, vaak is de server gewoon overbelast lijkt het. Maar in mijn ervaring doen alle autofabrikanten het op deze crappy manier, en is Tesla de enige die het wel goed voor elkaar krijgt.
Dit heb ik ook best vaak, maar ik druk dan op de home button (het huisje) in de software van Enyaq. Dan weer terug naar Carplay en dan werkt hij direct weer. Misschien dat dit ook voor jou werkt? :)

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:09
AlexZuH schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:03:
2021 Enyaq, en nagenoeg geen enkel probleem. Nu wel het eerste onderhoud in de agenda, (wel 2 maanden wachten) 40K beurt ("nee meneer das nu 2 jaar, ongeacht kilometers". leek mij sterk, als ik 80K / jaar zou doen zou mn remvloeistof en overige inspectie pas na 160K plaatsvinden).

Anyhoe, iemand bekend met de volgende symptomen?
- elektrische achterklep lijken de actuatoren / dempers licht te tikken/ratelen bij het sluiten en openen?
- thv achterbank boven de binnenhemel, kort achter het sunroof lijkt het alsof er iets "losligt" dat rolt bij accelereren en remmen (plastic klemmetje ofzo?

Voor de rest uitermate tevreden met de auto :)
Elektrische achterklep dempers had ik ook last van; beetje WD40 erin gespoten en opgelost.

• GMJansen
onetime schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:03:
Auto van mijn vriendin starte niet, accu met lege (defecte?) cel, 5/6 van de spanning. Nu weer vol geladen.
Ook bij mij eens gekeken in de fuse box ivm zekering19 suggesties etc. Nu kom ik een zekering tegen waar ik het gevoel heb dat er moeren ontbreken
Ik ken de auto verder niet, maar lijkt inderdaad zo!
Een reserve zekering kan, maar lijkt me wel een gekke plek.
Als hier overigens max 80 ampere doorheen gaat, dan valt het wel op dat er 0 vonk schade is.
Je zou bij 10-30 A al wel insmelt schade zien, of zwarte roetvlekken.

Edit: hoe lang heeft de auto stilgestaan?

[Voor 3% gewijzigd door GMJansen op 31-05-2023 13:20]

• onetime
  • Niet online
@GMJansen Productie datum augustus 2022, december opgehaald. Sindsdien bijna 10k gereden.
(rustig, voor zover dat uitmaakt)

• AlexZuH
rsimmer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Elektrische achterklep dempers had ik ook last van; beetje WD40 erin gespoten en opgelost.
Gewoon tussen de beide delen in (schuiven over elkaar) ?

Vanavond even proberen, dank voor de tip!

[Voor 23% gewijzigd door AlexZuH op 31-05-2023 13:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlexZuH
Ook bij mij eens gekeken in de fuse box ivm zekering19 suggesties etc. Nu kom ik een zekering tegen waar ik het gevoel heb dat er moeren ontbreken, of hoort dit zo?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 80A zekering kan ik weinig over zeggen, maar wel dat als je zekering 19 zoekt, dat je op de verkeerde plek aan het zoeken bent. Dit is onder de " motorkap" zekering 19 zit binnen in het dash, achter het laadpasjeskleppie, linksonder de stuurkolom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Autohillenga
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij is het precies hetzelfde, niets aan de hand dus.

Zekering 19 zit in de zekeringkast links van het stuur achter het opbergvakje.

Het is de derde zekering in het midden van die 3 5A zekeringen. Wel geheel op eigen risico.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AlexZuH
Autohillenga schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Bij mij is het precies hetzelfde, niets aan de hand dus.
[Afbeelding]

Zekering 19 zit in de zekeringkast links van het stuur achter het opbergvakje.

[Afbeelding]

Het is de derde zekering in het midden van die 3 5A zekeringen. Wel geheel op eigen risico.
Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee