Het bijzondere is dat we allebei exact dezelfde iPhone hebben, maar ik heb inderdaad ook het gevoel dat die van mijn vrouw sneller connect. Je zou toch eigenlijk een specifieke telefoon als primair moeten kunnen markeren. Gemiste kans.Martinique schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:35:
[...]
Dit kan helaas niet, de iPhone van mijn vrouw connect ook altijd sneller dan die van mij. Irritant. Ik had gehoopt dat het met de gebruikersprofielen in 3.0 opgelost was maar helaas. Of een voorkeur op basis van sleutel maar ook dat zit er niet in…
Omdat je verder niet aangeeft wat je energieleverancier dan voor beperking activeert is het lastig te zeggen.remc1979 schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:24:
Heb de volgende vraag:
Ik heb thuis een dynamisch energiecontract. Via de app van de energieleverancier kan ik aangeven dat de Enyaq moet laden (Enyaq is gekoppeld in de app van de energieleverancier), op de goedkope momenten. Ik hoef alleen maar aan te geven op welk tijdstip de auto vol moet zijn.
Moet ik nu in de auto dan ook nog voorkeurstijden voor het laden aangeven?
Iets andere situatie, maar misschien helpt het.
Als ik op mijn NewMotion/Shell laadpaal voorkeurstijden ingeef, dan zetten de paal en de Enyaq gewoon een constante sessie op, maar levert de paal alleen vermogen op de op de paal ingestelde momenten. De andere momenten geeft de Enyaq aan met 0 kw/h te laden.
Als je bedoeld dat de app van de leverancier via een API call de Skoda instellingen aanpast, dan zou ik er niet zo zeker van zijn dat dit in elk geval goed gaat. Daar is zowel de Skoda backend als de Enyaq zelf te wispelturig voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Mirx_NL op 24-04-2023 21:31 ]
\heb je lease of prive? vraag me dan af wat voor kwh vergoeding je opgeeft.Mirx_NL schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:28:
[...]
Omdat je verder niet aangeeft wat je energieleverancier dan voor beperking activeert is het lastig te zeggen.
Als ik op mijn NewMotion/Shell laadpaal voorkeurstijden ingeef, dan zetten de paal en de Enyaq gewoon een constante sessie op, maar levert de paal alleen vermogen op de op de paal ingestelde momenten. De andere momenten geeft de Enyaq aan met 0 kw/h te laden.
Als je bedoeld dat de app van de leverancier via een API call de Skoda instellingen aanpast, dan zou ik er niet zo zeker van zijn dat dit in elk geval goed gaat. Daar is zowel de Skoda backend als de Enyaq zelf te wispelturig voor.
Ik zou het doen!
De app van leverancier werkt idd via een API. Dan zou ik de instellingen in de auto dus wel aan moeten zetten?!Mirx_NL schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:28:
[...]
Omdat je verder niet aangeeft wat je energieleverancier dan voor beperking activeert is het lastig te zeggen.
Is privérammes schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:33:
[...]
\heb je lease of prive? vraag me dan af wat voor kwh vergoeding je opgeeft.
Ik kan zo niet 123 beredeneren hoe de leverancier dit dan doet.remc1979 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:46:
[...]
De app van leverancier werkt idd via een API. Dan zou ik de instellingen in de auto dus wel aan moeten zetten?!
Als ze een vertrektijd instellen bepaalt de Enyaq waneer hij start met laden, niet de energieleverancier. Ze kunnen wel met de starttijd spelen, maar dat zou alleen werken met grote tijdframes goedkoop tarief.
Als ze spelen met het wisselen tussen uitgesteld laden en direct laden kunnen ze eigenlijk geen % vol garanderen bij de vertrektijd tenzij ze je laadvermogen en acculading in de berekening meenemen.
Maar misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd.
Vandaag een OTA update gehad. Mijn wagen was af fabriek al 3.1. De update gaf aan:
* verbeterde stabiliteit webapp
* OTA verbeteringen
* aanpassingen om toekomstige updates te kunnen installeren
Benieuwd wat er aan nog gaat aankomen
* OTA verbeteringen
Deze had ik vandaag ook maar ik heb ME3.0Divino83 schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:12:
Vandaag een OTA update gehad. Mijn wagen was af fabriek al 3.1. De update gaf aan:
* OTA verbeteringen
Nee. De kans dat de leverancier alle APIs van alle EV's ondersteunt is gelijk aan nul. Ook ondersteunen veel EVs (nog) geen Iso15118.remc1979 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:46:
[...]
De app van leverancier werkt idd via een API. Dan zou ik de instellingen in de auto dus wel aan moeten zetten?!
De communicatie tussen laadpalen en back-end leveranciers is wél gestandardiseeed (OCPP).
Dus de instellingen van de auto met rust laten...
Vanochtend tijdens het rijden kreeg ik melding dat er een update klaarstond, en dat die enkel tijdens stilstand uit te voeren is. Ik heb de melding weg geklikt met de bedoeling de update op te starten zodra ik op mijn werk kwam. Toen ik echter op mijn werk naar check updates ging, meldde de auto doodleuk dat er geen updates zijn?!?!?
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Geduldroyverdegem schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 07:57:
Vanochtend tijdens het rijden kreeg ik melding dat er een update klaarstond, en dat die enkel tijdens stilstand uit te voeren is. Ik heb de melding weg geklikt met de bedoeling de update op te starten zodra ik op mijn werk kwam. Toen ik echter op mijn werk naar check updates ging, meldde de auto doodleuk dat er geen updates zijn?!?!?
Iemand een idee?
Interessant! ik zag op Twitter ook ergens passeren dat er een kleine OTA update komt ter voorbereiding van de echte 3.1 update. Misschien is dat deze?Sand0rf schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:50:
Ik had vanmorgen ook een software update (versie was 3.0):
[Afbeelding]
Was in 20 seconde ongeveer geinstalleerd. Vanmiddag maar eens kijken wat er anders is.
Vanmorgen had ik op een gegeven moment 2 updates, de laatste die binnenkwam bleek de 'kleine OTA' te zijn die inderdaad heel snel geinstalleerd was. Daarna bleef er boven in de menubalk een andere update zichtbaar die niet geinstalleerd werd. Toen ik bij settings / systeeminstellingen /updates keek was het bericht 'geen updates'....iRbn schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:56:
[...]
Interessant! ik zag op Twitter ook ergens passeren dat er een kleine OTA update komt ter voorbereiding van de echte 3.1 update. Misschien is dat deze?
Ze zijn in elk geval betrouwbaar in het niet nakomen van hun eigen planning 👏
Echt bizar. Dit geeft toch 0,0 vertrouwen in dat ze het proces op orde hebben.. Zo’n enorme update is dit toch niet?
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Vandaag m'n zwarte iV 60 binnengekregen (Juli 2022 besteld). Wel gedoe gehad met activeren, eerst accepteerde de app het VIN nummer niet, vervolgens een technische storing bij het activeren van het VIN nummer. Daarna bij het koppelen van Skoda Connect bleef ik in een loop hangen voor het activeren (activeren knop) en vervolgens een prompt tekentje (knipperend "_") en een leeg scherm, ook het uitschakelen van de auto was niet voldoende om de QR code te zien.
Paar factory resets geprobeerd en een update. Wat voor mij werkte was na 6 pogingen:
- even rijden
- uitschakelen
- uitstappen en op slot
- starten rijden
- vervolgens de activatie skippen
- Bij gebruikers een gebruiker toevoegen.
Dit werkte na 3/4 keer proberen. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Al was 275 km bereik op 75% wel even schrikken, met 20% in de tank in m'n A1 kan ik hetzelfde afleggen.
Zijn er nog grote voordelen aan meerdere gebruikers aanmaken (voor mijn vriendin bijv.)? Zij maakt liever gebruik van Apple Carplay t.o.v. Android Auto voor mij.
Paar factory resets geprobeerd en een update. Wat voor mij werkte was na 6 pogingen:
- even rijden
- uitschakelen
- uitstappen en op slot
- starten rijden
Al was 275 km bereik op 75% wel even schrikken, met 20% in de tank in m'n A1 kan ik hetzelfde afleggen.
Zijn er nog grote voordelen aan meerdere gebruikers aanmaken (voor mijn vriendin bijv.)? Zij maakt liever gebruik van Apple Carplay t.o.v. Android Auto voor mij.
Teleurgesteld, maar aan de ene kant wel blij dat ze liever meer zeker willen weten dat het goed gaat en dit blijft voor VAG een leerproces het OTA verhaal. Liever langer wachten en geen gebrickte gateway of iets dergelijks. Al zou ik zelf gezegd hebben als VAG zijnde: Naar de werkplaats en daar updaten. Dit gebeurde altijd al en dit ging altijd goed.
Had je vooraf niet verdiept in de range? Met een iv60 nog 275km hebben bij 75% is toch vrij normaal in deze tijd van het jaar. Succes in de winter! Dan heb je die range bij 100%😉Lampiz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:28:
Vandaag m'n zwarte iV 60 binnengekregen (Juli 2022 besteld). Wel gedoe gehad met activeren, eerst accepteerde de app het VIN nummer niet, vervolgens een technische storing bij het activeren van het VIN nummer. Daarna bij het koppelen van Skoda Connect bleef ik in een loop hangen voor het activeren (activeren knop) en vervolgens een prompt tekentje (knipperend "_") en een leeg scherm, ook het uitschakelen van de auto was niet voldoende om de QR code te zien.
- even rijden
- uitschakelen
- uitstappen en op slot
- starten rijden
Ik haal die range maar bij 100% nuMaat28 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:22:
[...]
Had je vooraf niet verdiept in de range? Met een iv60 nog 275km hebben bij 75% is toch vrij normaal in deze tijd van het jaar. Succes in de winter! Dan heb je die range bij 100%😉
Haha zeker, al was het enige tijd geleden sinds ik hem besteld had. Het daalt nu pas een beetje in.Maat28 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:22:
[...]
Had je vooraf niet verdiept in de range? Met een iv60 nog 275km hebben bij 75% is toch vrij normaal in deze tijd van het jaar. Succes in de winter! Dan heb je die range bij 100%😉
Niet dat ik langer dan 275 km in 1 keer ga rijden als beginnend bestuurder, maar even een verschil met de wissel 🤓.
Allright! Succes. Al begrijp ik niet wat een beginnend bestuurder ermee te maken heeft.Lampiz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:34:
[...]
Haha zeker, al was het enige tijd geleden sinds ik hem besteld had. Het daalt nu pas een beetje in.
Niet dat ik langer dan 275 km in 1 keer ga rijden als beginnend bestuurder, maar even een verschil met de wissel 🤓.
Haha kijk uit dat je accu niet degradeert hè 😜Daan_P schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:32:
[...]
Ik haal die range maar bij 100% nurij graag “met het verkeer mee” 🙊
Wat zijn jullie ervaringen met het ingrijpen van ESP systeem? Bij het beetje enthousiast aansnijden van een bocht en gas erop bij uitkomen van de bocht grijpt het systeem al in en reduceert hij de power aanzienlijk.
Het zou mooi zijn als er een modus op komt dat het ook uitgeschakeld kan worden.Maat28 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:16:
Wat zijn jullie ervaringen met het ingrijpen van ESP systeem? Bij het beetje enthousiast aansnijden van een bocht en gas erop bij uitkomen van de bocht grijpt het systeem al in en reduceert hij de power aanzienlijk.
Vooral in de sneeuw.Autohillenga schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:22:
[...]
Het zou mooi zijn als er een modus op komt dat het ook uitgeschakeld kan worden.
Ik dacht na de me3 update wel een nieuwe functie gezien te hebben die hier misschien iets mee te maken had, nog niet verder naar gekeken. Weet niet of het esp was of een vergelijkbaar iets met een zelfde soort logotje.
Maar on topic, ik merk dit effect ook als mijn vrouw niet mee rijdt
Klopt, maar is alleen voor de 4X4 versies. Merk wel dat je het in modder en sneeuw niet te doen is met achterwiel aangedreven versie. Systeem grijpt teveel in zelfs met TC uit.Daan_P schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:43:
[...]
Vooral in de sneeuw.
Ik dacht na de me3 update wel een nieuwe functie gezien te hebben die hier misschien iets mee te maken had, nog niet verder naar gekeken. Weet niet of het esp was of een vergelijkbaar iets met een zelfde soort logotje.
Maar on topic, ik merk dit effect ook als mijn vrouw niet mee rijdtoftewel dan ga je best vlot door de bocht wil hij ingrijpen.
Wij hebben zelf ook een IV60 en de temperatuur en snelheid boven de 115 naar mijn idee hebben de grootste impact op het bereik. Afgelopen winter zat ik rond de 250 km. Terwijl nu het kwik stijgt ik al meer richting de 290 ga bij 100%. En afgelopen zomer zat ik zelfs wel op 320 / 330.Lampiz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:34:
[...]
Haha zeker, al was het enige tijd geleden sinds ik hem besteld had. Het daalt nu pas een beetje in.
Volgens mij is daar een keer onderzoek naar gedaan, dat een Enyaq bijna 30% bereik verliest in de winter tov de zomer.Senaxx schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:58:
[...]
Wij hebben zelf ook een IV60 en de temperatuur en snelheid boven de 115 naar mijn idee hebben de grootste impact op het bereik. Afgelopen winter zat ik rond de 250 km. Terwijl nu het kwik stijgt ik al meer richting de 290 ga bij 100%. En afgelopen zomer zat ik zelfs wel op 320 / 330.
@Senaxx jij had toch even 2 stuks Bridgestone banden onder de auto liggen? Is jou toen nog wat opgevallen inzake een hoger verbruik van die Bridgestones t.o.v. die Pirelli’s? Of was de periode te kort om er wat over te kunnen zeggen?
Ja inderdaad, dat zou top zijn! Ik heb wel een keer een filmpje (geloof vanuit de Nordics) voorbij zien komen waar men een paar zekeringen getrokken hadden omAutohillenga schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:22:
[...]
Het zou mooi zijn als er een modus op komt dat het ook uitgeschakeld kan worden.
ESP uit te schakelen en vervolgens dus driftend door de bochten konden😊
Ik had vanmorgen ook een update. Had al 3.2 en heb zo snel geen foto van het scherm gemaakt, dus geen idee wat er is gewijzigd. Iemand een idee? Ging wel heel snel, nog geen 20 seconden schat ik.
Net nog even gecheckt op de Skoda website, maar mijn auto heeft ook na de update van vanmorgen nog v3.2. Geen idee wat er gewijzigd is dus
[ Voor 16% gewijzigd door BGFG op 25-04-2023 19:10 ]
Update: dit filmpje bedoelde ik….vanaf 14.30 minuten….Maat28 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:27:
[...]
Ja inderdaad, dat zou top zijn! Ik heb wel een keer een filmpje (geloof vanuit de Nordics) voorbij zien komen waar men een paar zekeringen getrokken hadden om
ESP uit te schakelen en vervolgens dus driftend door de bochten konden😊
YouTube: Förnuft & Känsla: Test Skoda Enyaq iV | "Förnuftsmaskin på drift!"
Mooi filmpje, nog niemand via odb uit kunnen schakelen?Maat28 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:51:
[...]
Update: dit filmpje bedoelde ik….vanaf 14.30 minuten….
YouTube: Förnuft & Känsla: Test Skoda Enyaq iV | "Förnuftsmaskin på drift!"
Vraagje: ik krijg (als het goed is
) 19 mei mijn nieuwe Enyaq iv60 sportline geleverd. Zelf zit ik bij Zonneplan (dynamisch contract). Via de werkgever heb ik een laadpaal op de oprit laten plaatsen. Hoe ga ik om met het invoeren van tarieven, aangezien deze per uur verschillen?
Kan niet echt een duidelijk antwoord vinden en iedereen zegt wat anders

Hier dezelfde situatie. Ik reken een gewogen gemiddelde naar mijn werkgever die ik indien nodig elke maand bijstel. Dat is wat natte vinger werk met een kleine plus. Ik houd er dus iets aan over. Nog nooit wat van gehoordflowiej schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:11:
Vraagje: ik krijg (als het goed is) 19 mei mijn nieuwe Enyaq iv60 sportline geleverd. Zelf zit ik bij Zonneplan (dynamisch contract). Via de werkgever heb ik een laadpaal op de oprit laten plaatsen. Hoe ga ik om met het invoeren van tarieven, aangezien deze per uur verschillen?
Dat is niet te fixen omdat je 1 tarief bij je laadpaal moet invoeren…..maar bij dynamisch is er uiteraard niet 1 tarief…..zelf heb ik een dag en nacht tarief en het dagtarief maar gebruikt terwijl die vaker op nachttarief laad….flowiej schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:11:
Vraagje: ik krijg (als het goed is) 19 mei mijn nieuwe Enyaq iv60 sportline geleverd. Zelf zit ik bij Zonneplan (dynamisch contract). Via de werkgever heb ik een laadpaal op de oprit laten plaatsen. Hoe ga ik om met het invoeren van tarieven, aangezien deze per uur verschillen?
Dit was wel tijdens de vriesperiode. Zelf had ik het idee dat de range nog iets minder was, maar keihard bewijs heb ik er niet voor. Denk dat die 4 weken te kort was om er wat over te zeggen. Kwa rolgeluid ben ik wel weer blij dat ik de Pirelli's er onder heb hangen. Het kan een placebo-effect zijn maar ik vind mijn Pirelli's toch een stuk fijner rijden.Viewlite schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:08:
@Senaxx jij had toch even 2 stuks Bridgestone banden onder de auto liggen? Is jou toen nog wat opgevallen inzake een hoger verbruik van die Bridgestones t.o.v. die Pirelli’s? Of was de periode te kort om er wat over te kunnen zeggen?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. In dit topic heb je ook nog veel informatie over dynamische tarieven en lease rijders. Als ik het goed begrijp laden de gebruikers gewoon via dynamisch tarief en moeten ze aan het einde van de maand het gemiddelde + 10 cent opgeven bij de lease maatschappij. Leaseplan houd dat bijvoorbeeld ook aan: https://help.leaseplanene...et-een-dynamisch-contractflowiej schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:11:
[ Voor 40% gewijzigd door Senaxx op 26-04-2023 09:23 ]
Dank voor je antwoord! Ik heb dus ook echt het idee dat de Bridgestones best een fors hoger verbruik hebben, al heb ik ook (nog) geen overtuigend bewijs. Rij er nu tijdelijk op (hoop ik). Wat betreft geluid heb je helemaal gelijk, ervaar dat ook als storend t.o.v. Pirelli’s. Maar volgens het label is dat ook niet gek, Bridgestone 71dB en Pirelli 69dB. Bijna 3dB en dat is een verdubbeling van de geluidssterkte…Senaxx schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:07:
[...]
Dit was wel tijdens de vriesperiode. Zelf had ik het idee dat de range nog iets minder was, maar keihard bewijs heb ik er niet voor. Denk dat die 4 weken te kort was om er wat over te zeggen. Kwa rolgeluid ben ik wel weer blij dat ik de Pirelli's er onder heb hangen. Het kan een placebo-effect zijn maar ik vind mijn Pirelli's toch een stuk fijner rijden.
Heb je je van te voren wel georienteerd op rijbereik? Daarom rij ik nu een 80. Met 100% ruim 450km bereik, soms zelfs 500+. of rond de 400km bij 80%. Oftewel 300km om tussen de 20% en 80% te blijven.Lampiz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:28:
Vandaag m'n zwarte iV 60 binnengekregen (Juli 2022 besteld).
[...]
[...]
Ik had in mijn Opel Astra station ook 900-1000km bereik.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb hetzelfde idee. Ik denk dat het zeker 10% bereik scheelt. Heb ze vanaf aflevering en haal bij lange na de bereiken niet die hier aangegeven worden, ondanks een rustige rijstijl.Viewlite schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:45:
[...]
Dank voor je antwoord! Ik heb dus ook echt het idee dat de Bridgestones best een fors hoger verbruik hebben, al heb ik ook (nog) geen overtuigend bewijs. Rij er nu tijdelijk op (hoop ik). Wat betreft geluid heb je helemaal gelijk, ervaar dat ook als storend t.o.v. Pirelli’s. Maar volgens het label is dat ook niet gek, Bridgestone 71dB en Pirelli 69dB. Bijna 3dB en dat is een verdubbeling van de geluidssterkte…
Sinds gisteren werkt de shop bij mij.Blade__x schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:
[...]
Ik heb exact hetzelfde probleem. Op de website krijg ik ook de melding dat er geen auto is die compatible is, en in de auto zelf werkt het ook niet.
De dealer snapt er niks van en de vraag staat nu al weken uit richting Skoda zelf waarom het niet werkt. Heb tot op heden nog niets zinnigs erover teruggehoord.
Mocht jij wel een zinnig antwoord krijgen ben ik benieuwd naar de oplossing
Drukte op de knop shop en hij ging erdoor.
ik was een beetje laat met de zomerbanden wissel, niet geheel vergelijkbaar maar kwam afgelopen weken niet boven de 330. nu staat hij op 420. vind het wel bizarzzzboz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:39:
[...]
Ik heb hetzelfde idee. Ik denk dat het zeker 10% bereik scheelt. Heb ze vanaf aflevering en haal bij lange na de bereiken niet die hier aangegeven worden, ondanks een rustige rijstijl.
Ik zou het doen!
overigens wel all season Bridgestones.zzzboz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:39:
[...]
Ik heb hetzelfde idee. Ik denk dat het zeker 10% bereik scheelt. Heb ze vanaf aflevering en haal bij lange na de bereiken niet die hier aangegeven worden, ondanks een rustige rijstijl.
Misschien kan iemand mij helpen met het activeren van de PowerPass app.
De app is geïnstalleerd op de auto, maar bij openen krijg ik de volgende foutmelding:
:strip_exif()/f/image/4Jg9Lk0UcS7D0QAnVxERVWRV.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke Privacy instellingen gaat dit over?
Ik heb in de auto gekeken, maar kon geen relevante instellingen vinden.
Ik heb in mijn Skoda account gekeken en daar kan ik ook niets vinden.
De tab Setup in de app in de auto geeft dezelfde foutmelding.
De Powerpass app op mijn telefoon heeft gewoon de juiste rechten.
Googelen op de foutmelding levert niets op. Googelen op andere, voor mij, logische steekwoorden levert ook niets op.
Wie helpt mij?
De app is geïnstalleerd op de auto, maar bij openen krijg ik de volgende foutmelding:
:strip_exif()/f/image/4Jg9Lk0UcS7D0QAnVxERVWRV.jpg?f=fotoalbum_large)
Googelen op de foutmelding levert niets op. Googelen op andere, voor mij, logische steekwoorden levert ook niets op.
Wie helpt mij?
[ Voor 3% gewijzigd door coop op 26-04-2023 17:45 ]
Ik heb hankooks, maar tov de conti winterbanden is het verbruik niet veel beter, haal de 400km niet met de 80... Bijna enkel snelweg en 110-120km/h.rammes schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:49:
[...]
ik was een beetje laat met de zomerbanden wissel, niet geheel vergelijkbaar maar kwam afgelopen weken niet boven de 330. nu staat hij op 420. vind het wel bizar
Maar moet nog zien wat er gebeurd bij temps boven de 15c.
Heb je nog iets in moeten stellen of een update geïnstalleerd? Bij mij werkte het vanmiddag nog steeds niet...scifoflux schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:20:
[...]
Sinds gisteren werkt de shop bij mij.
Had hetzelfde issue. Je moet even bij privacy instellingen bij de gebruikers checken.coop schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:44:
Misschien kan iemand mij helpen met het activeren van de PowerPass app.
[Afbeelding]
Wie helpt mij?
Ik kom er wel gewoon in, maar bij mij blijft de kaart eeuwig laden. Iemand daar ook een oplossing voor gevonden?
BreiTech schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:05:
[...]
Had hetzelfde issue. Je moet even bij privacy instellingen bij de gebruikers checken.
tot nu toe met alle software dingen, meestel werkt t de dag erna wel.svenxyz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:09:
Ik kom er wel gewoon in, maar bij mij blijft de kaart eeuwig laden. Iemand daar ook een oplossing voor gevonden?
[...]
Ik zou het doen!
Bij mij nog altijd geen verandering, ook niet na de mini update van vanmorgen. Heb wel Skoda gesproken nog, die zitten nog te wachten op antwoord vanuit de fabriek/hoofdkantoor wat er precies aan de hand is. Ze hadden werkelijk nog nooit van het probleem gehoord. Yeah right....scifoflux schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:20:
[...]
Sinds gisteren werkt de shop bij mij.
Bij mij ook niet. Abonnement is “live”. Zichtbaar in de online Portal en bevestigd via mail. In de auto nog steeds “wachten alsjeblieft”…Blade__x schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:32:
[...]
Bij mij nog altijd geen verandering, ook niet na de mini update van vanmorgen. Heb wel Skoda gesproken nog, die zitten nog te wachten op antwoord vanuit de fabriek/hoofdkantoor wat er precies aan de hand is. Ze hadden werkelijk nog nooit van het probleem gehoord. Yeah right....
BGFG schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:40:
[...]
Ik had vanmorgen ook een update. Had al 3.2 en heb zo snel geen foto van het scherm gemaakt, dus geen idee wat er is gewijzigd. Iemand een idee? Ging wel heel snel, nog geen 20 seconden schat ik.
Net nog even gecheckt op de Skoda website, maar mijn auto heeft ook na de update van vanmorgen nog v3.2. Geen idee wat er gewijzigd is dus
:strip_exif()/f/image/GWf1DKmNQ6WQVYujbB5PTzPD.jpg?f=fotoalbum_large)
Memento mori
Bij mij na de korte up-date de Navigatiedatabase van 23.2 naar 23.3
Duurde bij mij welgeteld 6 dagen.. Kwam uiteindelijk "vanzelf".DirkBouwman schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:08:
[...]
Bij mij ook niet. Abonnement is “live”. Zichtbaar in de online Portal en bevestigd via mail. In de auto nog steeds “wachten alsjeblieft”…
zumba
Ik kreeg vandaag tijdens het rijden ook een melding dat er een update was voor de gebruikersinstelligen en of ik deze over wou nemen. Dat zou dan potentieel gevolgen hebben voor de stoelen (waarschijnlijk de ingestelde geheugenstanden).
Hier wel noemenswaardig verschil met Hankooks op de 80. Weliswaar maar 20% snelweg gemiddeld.Medico schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:52:
[...]
Ik heb hankooks, maar tov de conti winterbanden is het verbruik niet veel beter, haal de 400km niet met de 80... Bijna enkel snelweg en 110-120km/h.
Maar moet nog zien wat er gebeurd bij temps boven de 15c.
Maximum met winterbanden (temperatuur buiten beschouwing) was 370 km. Sinds ik terug de zomerbanden heb, zit ik aan 430 en stijgende.
Ik heb ongeveer dezelfde waarden met dezelfde banden.voors schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:07:
[...]
Hier wel noemenswaardig verschil met Hankooks op de 80. Weliswaar maar 20% snelweg gemiddeld.
Maximum met winterbanden (temperatuur buiten beschouwing) was 370 km. Sinds ik terug de zomerbanden heb, zit ik aan 430 en stijgende.
Schrok eigenlijk wel dat het zo ongelofelijk verschil in bereik was.
Nu voelt 80% laden weer ruim voldoende voor de meeste ritten.
Denk wel dat het uitmaakt welk merk en welke maat banden...van 19" winter naar 20" zomer met de sportline. Kan nu ook niet zeggen dat de Hankooks erg soepel zijn of is het toch de 20"?BigGreen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:31:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde waarden met dezelfde banden.
Schrok eigenlijk wel dat het zo ongelofelijk verschil in bereik was.
Nu voelt 80% laden weer ruim voldoende voor de meeste ritten.
Hopelijk dat er tzt meer keuze is qua ev banden die en stil en zuinig en comfortabel zijn. Al zal dat wel een illusie zijn, meestal is het 2 uit 3.
Dit bereik heb ik inderdaad ook op de 20" Hankook banden, met een lichte overspanning. Dacht ik toen ik dit bericht begon. Net nagemeten en nu weer van 2,7 naar 3,0 bar gebracht. Net als in December, toen ik hem nieuw had. Weet iemand hier of stikstof vulling van de band echt beter is?
:strip_exif()/f/image/svFd2r9HtsaJZvL8mh5ZcDTG.jpg?f=fotoalbum_large)
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
3 bar? Man dat is echt niet te doen met de sportline en 20". Ik heb m al verlaagd naar 2.6bar ivm gestuiter.onetime schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:33:
Dit bereik heb ik inderdaad ook op de 20" Hankook banden, met een lichte overspanning. Dacht ik toen ik dit bericht begon. Net nagemeten en nu weer van 2,7 naar 3,0 bar gebracht. Net als in December, toen ik hem nieuw had. Weet iemand hier of stikstof vulling van de band echt beter is?
[Afbeelding]
Met de Hankook geen ervaring, wel met de Bridgestone Enliten en de Pirelli Scorpions. Zelf heb ik er al 78.000 km Pirelli’s op zitten en zijn nog rond de 4.5 mm, ze zijn stil, comfortabel en geven genoeg rijdynamiek. Een klant van ons rijdt op Bridgestone Enliten, verschrikkelijke banden, die zitten op 3.9 mm en heeft er 15000 km mee gereden. Veel bandenlawaai, te zachte wangen en dus een zwabberende auto. Bereik rond de 290 km op de snelweg met de Pirelli’s (Enyaq 60 90-95% snelweg).Medico schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:37:
[...]
Denk wel dat het uitmaakt welk merk en welke maat banden...van 19" winter naar 20" zomer met de sportline. Kan nu ook niet zeggen dat de Hankooks erg soepel zijn of is het toch de 20"?
Hopelijk dat er tzt meer keuze is qua ev banden die en stil en zuinig en comfortabel zijn. Al zal dat wel een illusie zijn, meestal is het 2 uit 3.
Enyaq 60 is de beste bandenspanning 2.3 bar rondom, daarboven slijten je banden voornamelijk heel erg in het midden. Nu een jaar 2.3 bar en bandenslijtage is gelijkmatig. (Met gezin en volle bepakking 3 bar rondom.)Medico schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:59:
[...]
3 bar? Man dat is echt niet te doen met de sportline en 20". Ik heb m al verlaagd naar 2.6bar ivm gestuiter.
Iemand nog problemen met Skoda Connect sedert gisterenavond? Zowel de app al de website functioneren niet.
Ach, had ik het toch bijna goed voorspeld.
Gelukkig heeft het ontwikkelteam van de app wel hun prioriteiten op orde.
:strip_exif()/f/image/CxtgNQYWbWPVokyyadWKhSPe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/vBwIkwkksh3eo064OJSpazZk.png?f=fotoalbum_large)
Hier doet hij het wel, maar heb ik ipv zwart nu een grijze uitvoering (afbeelding in de app)internetinfo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:42:
[...]
Ach, had ik het toch bijna goed voorspeld.
Gelukkig heeft het ontwikkelteam van de app wel hun prioriteiten op orde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HomeAssistant toont wel de juiste afbeelding.
Bij mij doet de app het sinds gisteravond ook niet meer.fredpol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:38:
Iemand nog problemen met Skoda Connect sedert gisterenavond? Zowel de app al de website functioneren niet.
Hier hetzelfde probleemHomer-Simpson schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:48:
[...]
Bij mij doet de app het sinds gisteravond ook niet meer.
Bij mij idem, in Home Assistant werkt het nog wel normaal (dat is toch stabiele dan die pre-beta app van Skoda zelf)
/post
Hoi,
Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar toch een update.
Na anderhalf jaar en 65k Km in een Enyaq 80 (september '21, wit, lodge met 21"), comfort pack assist pack en climate. Nieuwe werkgever en .... wilde niet anders dan weer Enyaq. Nu een arctic silver first edition uit '22. Weer 21" maar nu met sportplus, assistplus, family, climateplus en eco-suite. Heerlijke auto. Travel assist nooit gemist, maar heel erg fijn. Onderstel in comfort toch een stuk comfortabeler dan standaard. Sportstuur ligt toch echt lekkerder in de hand, maar mis dat ik mijn hand midwen onder kan leggen (kan ook niet met TA). Maar de grootste verbetering: matrix verlichting! Wonend in het buitengebied is dit zo fijn! Warmtepomp merk ik geen effect van. In tegendeel: het verbruik is een stuk meer dan de vorige (toen 18,6 in maart, nu 21,4 in April). Wel meer snelweg maar toch.
Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar toch een update.
Na anderhalf jaar en 65k Km in een Enyaq 80 (september '21, wit, lodge met 21"), comfort pack assist pack en climate. Nieuwe werkgever en .... wilde niet anders dan weer Enyaq. Nu een arctic silver first edition uit '22. Weer 21" maar nu met sportplus, assistplus, family, climateplus en eco-suite. Heerlijke auto. Travel assist nooit gemist, maar heel erg fijn. Onderstel in comfort toch een stuk comfortabeler dan standaard. Sportstuur ligt toch echt lekkerder in de hand, maar mis dat ik mijn hand midwen onder kan leggen (kan ook niet met TA). Maar de grootste verbetering: matrix verlichting! Wonend in het buitengebied is dit zo fijn! Warmtepomp merk ik geen effect van. In tegendeel: het verbruik is een stuk meer dan de vorige (toen 18,6 in maart, nu 21,4 in April). Wel meer snelweg maar toch.
@Trebor78 Als wisselaar naar een nieuwe, na een ~jaar, heb jij iets gemerkt van accu degradatie?
Heb je nu meer rijbereik dan in de vorige aan het eind? (bij gelijke omstandigheden)
Ah, meer snelweg en dus hoger verbruik. Waarschijnlijk geen idee van degradatie.
Heb je nu meer rijbereik dan in de vorige aan het eind? (bij gelijke omstandigheden)
Ah, meer snelweg en dus hoger verbruik. Waarschijnlijk geen idee van degradatie.
Verkeerde topic
[ Voor 126% gewijzigd door rammes op 28-04-2023 20:07 ]
Ik zou het doen!
Inmiddels lijkt de app het weer te doen.Homer-Simpson schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:48:
[...]
Bij mij doet de app het sinds gisteravond ook niet meer.
Wel stomme parkeerschade gereden bij achteruit rijden. De camera pakt duidelijk de zijkant van de auto niet mee in beeld en bij de lijnen die het traject van de auto voorspellen.
Winterbanden hebben toch geen enkele zin in Nederland. Enkel en alleen in sneeuw hebben ze zin.rammes schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:44:
[Afbeelding]
Die winterbanden komen er nooit meer onder!
Bedankt! Dat heeft het gefixt. Had echt geen idee dat daar ook nog instellingen waren!BreiTech schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:05:
[...]
Had hetzelfde issue. Je moet even bij privacy instellingen bij de gebruikers checken.
Had je wel ACC af fabriek? Heb je het knopje op het stuur?Aloin schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:55:
Ik heb het eea aan coding gedaan om in mijn enyaq de TA ACC te activeren.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Winterbanden zijn niet de enige reden voor een lagere range in de winter:rammes schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:44:
[Afbeelding]
Die winterbanden komen er nooit meer onder!
- Koudere lucht geeft meer luchtweerstand van de auto.
- De verwarming gebruikt veel energie in de winter.
- De accu heeft minder inhoud als gevolg van de lagere temperaturen
- In het najaar/winter waait het gemiddeld meer/harder dan in het voorjaar/zomer, dat zorgt ook voor een hoger verbruik.
Ik meet zelf een 20% hoger verbruik in de winter in vergelijking met de zomer. Ik denk dat maximaal de helft daarvan als gevolg de hogere rolweerstand van de winterbanden is.
ACC niet vanaf fabriek. Wel het knopje op het stuur.P_de_B schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:57:
[...]
Had je wel ACC af fabriek? Heb je het knopje op het stuur?
@rammes @BAJ82 Ik reed met mijn Opel Astra Combi op all-season banden in de zomer 1:18, winter 1:16.
Maar als je in de winter naar Duitsland gaat heb je ze toch nodig. Anders kan je een boete krijgen bij het rijden in winterse omstandigheden. En het kan verzekeringstechnisch nadelig uitpakken met een ongeval.Autohillenga schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:00:
[...]
Winterbanden hebben toch geen enkele zin in Nederland. Enkel en alleen in sneeuw hebben ze zin.
Ik zou dan verwachten dat je de hardware mist? Ik heb deze situatie nog niet gezien dus kan je niet verder helpen.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Op de snelweg in D zonder CC gas los. Rolt die gewoon door. Komt er iemand voor me begind die te remmen. je zou zeggen dat die wel ziet dat er iets voor de auto rijd dus dat er wel hardware zit wat dat detecteert.P_de_B schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:35:
[...]
Ik zou dan verwachten dat je de hardware mist? Ik heb deze situatie nog niet gezien dus kan je niet verder helpen.
zonder CC erop? das bijzonder.Aloin schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:40:
[...]
Op de snelweg in D zonder CC gas los. Rolt die gewoon door. Komt er iemand voor me begind die te remmen. je zou zeggen dat die wel ziet dat er iets voor de auto rijd dus dat er wel hardware zit wat dat detecteert.
Maar als je het ACC pookje onder het knipperlicht niet hebt kan je geen ACC krijgen.
Water-Escape
Interessant.onetime schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:23:
@rammes @BAJ82 Ik reed met mijn Opel Astra Combi op all-season banden in de zomer 1:18, winter 1:16.
Dat is dus 12.5% meerverbruik. Exclusief winterbanden verschil. En grotendeels exclusief verwarming, bij een benzine/diesel leidt dat tot minder extra verbruik.
Tevens hebben onze Enyaqs dan dus ook nog een slechter presenterende accu.
Topsnelheid…..de 164km/u die de Enyaq er op de teller uit weet te persen (begrensd is) bedoel je?water_escape schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:46:
Hier net terug uit Italie. 10.5 uur rijden en 1.5 uur (3x) laden.
20.4Kw verbruiken en gem 100km/h geeft hij aan. (waarvan de laatste 150km op top snelheid was)
Iemand al opgevallen dat er een 'spiksplinternieuwe' MySkoda App (op Android) is?
Versie 6.1.0.
De bestaande is eerder al hernoemd naar MyŠkoda Essentials, de MyŠkoda is de nieuwe:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WHfzEWphYDTjGezWUETE4fIo.jpg?f=user_large)
Omschrijving: Nieuw ontwikkelde applicatie voor een betere gebruikerservaring.
Volledig nieuw Red Dot Award-winnend ontwerp beschikbaar in donkere en lichte modi.
Vernieuwde Reisplanner speciaal ontworpen voor het reizen met elektrische auto's.
Geavanceerd beheer van laadprofielen.
Servicepartner contactoptie
Momenteel worden de modellen Enyaq iV en Enyaq Coupé iV ondersteund.
In praktijk zie ik een nieuwe interface met identieke opties.
:strip_exif()/f/image/bCxjzyvuOmohJVZFfGECyuqf.jpg?f=fotoalbum_large)
Versie 6.1.0.
De bestaande is eerder al hernoemd naar MyŠkoda Essentials, de MyŠkoda is de nieuwe:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WHfzEWphYDTjGezWUETE4fIo.jpg?f=user_large)
Volledig nieuw Red Dot Award-winnend ontwerp beschikbaar in donkere en lichte modi.
Vernieuwde Reisplanner speciaal ontworpen voor het reizen met elektrische auto's.
:strip_exif()/f/image/bCxjzyvuOmohJVZFfGECyuqf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rL9AY9JGHvBFpyhPq7ZlJeDg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat doet mn Enyaq ook. Uitrollend in D remt hij vanzelf mee voor remmend verkeer van voor en hij remt ook voor bochten en stoplichten ed. Dus zonder CC aan.Rijd heerlijk vind ik.water_escape schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:44:
[...]
zonder CC erop? das bijzonder.
Maar als je het ACC pookje onder het knipperlicht niet hebt kan je geen ACC krijgen.
Klopt. Ander gebruik. En bij de vorige halverwege software update die ook flink invloed had. Wat ik wel heel erg merk is dat de vorige feller en sneller leek. Daarnaast was die beter gebouwd (panelen en sierstrips zitten nu minder mooi).onetime schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:05:
@Trebor78 Als wisselaar naar een nieuwe, na een ~jaar, heb jij iets gemerkt van accu degradatie?
Die UI van de 'nieuwe' non-essentials app komt overeen met een een redesign dat ik eerder tegenegkomen ben. App voelt wel sneller aan.Jitse H schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:48:
Iemand al opgevallen dat er een 'spiksplinternieuwe' MySkoda App (op Android) is?
Versie 6.1.0.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat kan.Wilde schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:12:
Is er iemand die weet of je met obd de CC ook een domme modus kan geven? Dus naast dat je travel assist kan uitschakelen ook het adaptieve kan uitzetten? Hij is mij te stoterig en voorzichtig. Rijd niet zo soepel als ik zou willen
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Je kan nu de laadlocaties beheren.Jitse H schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:48:
Versie 6.1.0.
Heb je wel eens in Sport-mode gereden? Dan is hij een stuk minder voorzichtig met TA en ACC.Wilde schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:12:
Is er iemand die weet of je met obd de CC ook een domme modus kan geven? Dus naast dat je travel assist kan uitschakelen ook het adaptieve kan uitzetten? Hij is mij te stoterig en voorzichtig. Rijd niet zo soepel als ik zou willen
ExactMaat28 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:16:
[...]
Topsnelheid…..de 164km/u die de Enyaq er op de teller uit weet te persen (begrensd is) bedoel je?
Water-Escape
Hoe bedoel je? Je wil cc Ipv acc ?Wilde schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:12:
Water-Escape
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.