Even een paar tips, zaken die ik de afgelopen dagen geleerd heb:
Tip 1: Als je je Enyaq langere tijd stalt, de auto NIET aan je laadpaal hangen.
Kwam na een paar maanden inactiviteit terug bij mijn Enyaq, alles zag er normaal uit, behalve dat de laadstroom op 50% begrensd stond en de wagen zichzelf alsnog tot 100% geladen had
Tip 2: Als je je Enyaq langere tijd stalt, de 12V accu NIET aan de druppellader hangen.
Vervolgens geen foutmeldingen of wat dan ook, alle systemen up and running, maar .... naar D, B of R schakelen brengt de auto NIET in beweging.
Natuurlijk kan ik niet met zekerheid stellen dat dit aan de druppellader ligt (immers bij veel dealers zie ik de Enyaqs in de showroom ook aan de druppelladers hangen), maar de vorige stalling-periode was zónder druppellader en die heeft hij glansrijk doorstaan...
Tip 3: de wegenwacht heeft (soms) geen idee van EV's....
Wegenwacht komt langs, 4e jaars MTS autotechniek, had van klasgenoten gehoord van deze zeldzame gevallen, volgens hem was de elektromotor kapot. Hij heeft niets anders gedaan dan even naar het dashboard gekeken, hij kon geen diagnose stellen/uitlezen. Afslepen dus; tot zover de betrouwbaarheid van een EV.
Tip 4: maak nooit de 12V accu los
De wegenwacht en ik dachten dat het slim zou zijn de systemen te resetten door de 12V accu even los te maken. Vervolgens regende het foutmeldingen..... nou ja, hij moest toch afgesleept worden.
Uiteindelijk heeft de dealer hem eerst geupdate naar ME3, en daarmee verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon. Het blijft een raadsel wat de oorzaak geweest is....