Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.007.433 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Senaxx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet helemaal waarom je op mij reageert, maar die lijkt mij ook niet te passen op een sportline zoals @crimby vroeg. Die @bart.vanloo.nl adviseerde lijkt wel goed.
Heeft nog niemand een 3D print ontwerp gemaakt?
Lijkt me een ideale oplossingsrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:39
bart.vanloo.nl schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Goedenavond, ik heb sinds aantal weken onderstaande houder gemonteerd. Tot nu toe erg tevreden over
https://www.amazon.nl/Tab...-Compatibel/dp/B098FFGVX8

Meegeleverde inbusboutjes vervangen door een iets langere variant van de plaatselijke ijzerwarenhandel en het lijkt wel origineel.
Kan je es een fotootje posten van hoe dat er gemonteerd uit ziet (vooral van de voorkant)?

Thanks!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart.vanloo.nl
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
MerijnB schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Kan je es een fotootje posten van hoe dat er gemonteerd uit ziet (vooral van de voorkant)?

Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_aqt-s-PmRPUB44yQaW8_X6iCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYOU9k6Vh54879FOEEjwkGzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0PbPhIuMIW3KvonkW9hImvZyoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq8n0d7UxGBtSiEVAPAtBtRm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrJzDhTkl40zFmQ2-rFFNKD-1io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qXhAzKr1u7Vs9ICDouSrioa.jpg?f=fotoalbum_large

En de inbusboutjes zijn 80 mm lang

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:11

rammes

koekebakker 1e klas

lekker als je een noodstop maakt of ongeluk krijg, heb je dat ding vast in je gezicht zitten.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
rammes schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:21:
[...]

lekker als je een noodstop maakt of ongeluk krijg, heb je dat ding vast in je gezicht zitten.
Is dat niet met elke tablethouder in elke auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:36
rammes schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Als je kind met isofix stoel en 4 puntsgordel en al loskomt, is die houder het laatst waar je je druk om moet maken me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Senaxx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet helemaal waarom je op mij reageert, maar die lijkt mij ook niet te passen op een sportline zoals @crimby vroeg. Die @bart.vanloo.nl adviseerde lijkt wel goed.
Past toch wel, zag ik op Facebook voorbij komen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/337517940_754424632741787_300030693872304724_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=X1XstshbLDIAX_SbKuX&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfB09Wv1m7BFJYAoQCGhRZ1UhyQx7FUYeV11XIbvd_NMaQ&oe=642C4BF3
Lijkt mij een mooie oplossing, niet te duur ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 31-03-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:30
Ik ben aan het kijken voor een leasebak en twijfel tussen een hybride en EV. Bij de EV staat de Enyaq op de shortlist, en het gaat om de 60 Business Edition Plus.

Omdat het mijn eerste EV zou worden en ik toch een beetje twijfel over actieradius zoek ik hier eigenlijk een beetje naar verbruikscijfers vanuit de praktijk. WLTP is mooi maar ver van de realiteit af natuurlijk.

Is het prima te doen, of sta je om de haverklap aan de laadpaal? Wat haal je realistisch gezien met deze kleinere accu?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29
sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:35:
Ik ben aan het kijken voor een leasebak en twijfel tussen een hybride en EV. Bij de EV staat de Enyaq op de shortlist, en het gaat om de 60 Business Edition Plus.

Omdat het mijn eerste EV zou worden en ik toch een beetje twijfel over actieradius zoek ik hier eigenlijk een beetje naar verbruikscijfers vanuit de praktijk. WLTP is mooi maar ver van de realiteit af natuurlijk.

Is het prima te doen, of sta je om de haverklap aan de laadpaal? Wat haal je realistisch gezien met deze kleinere accu?
de vraag is andersom...wat rij jij per dag? En kan je thuis laden? En als je wel moet laden onderweg, kan dat 5 minuutjes zijn om thuis te kunnen komen en dan snachts thuis verder laden indien nodig.
De lange ritten zijn dan enkel vakantie. Ikzelf rij de 80 en kan thuis laden.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB

Ik heb zelf geen 60 maar ev-database geeft vrij realistische cijfers.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MLLL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:38:
[...] Maximaal 85km/u op de snelweg?
Dat lijkt mij een spannende rit, telkens in je achteruitkijkspiegel kijken wegens drukkende vrachtwagens.
Dan kun je beter met de trein gaan _/-\o_
Die hebben een maximum snelheid van 80. Bij 80 heb je dus wat jij beschrijft, bij 85 dus niet. Maar ACC is de oplossing, zet hem tussen de 85 en 95 met (maximale) afstand tot de auto / vrachtwagen oid voor je. En het is altijd al aan te bevelen niet alleen voor je te kijken, maar ook te weten wat er om je heen gebeurt. Weet je wat? De ACC is niet onder de indruk van auto's achter me. Voor me rijdt iets waar hij meer rekening mee houdt. Die zien ze achter me ook.

Je begrijpt klaarblijkelijk niet het verschil tussen een auto en een trein. Van een vast punt naar een vast punt, of van ergens waar een weg is naar een ander punt aan een weg. Ik zie ook graag wat van de omgeving.
Echt, het scheelt aan laadstops, dan kan je dus meer doorrijden... Kom je toch gelijk aan.

p.s. gebruik jij je Palm Treo ook nog? Ik wel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
water_escape schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:01:
[...]

de vraag is andersom...wat rij jij per dag? En kan je thuis laden? En als je wel moet laden onderweg, kan dat 5 minuutjes zijn om thuis te kunnen komen en dan snachts thuis verder laden indien nodig.
De lange ritten zijn dan enkel vakantie. Ikzelf rij de 80 en kan thuis laden.
3x in de week naar kantoor, 50km totaal. Voor woon/werk is het meer dan voldoende denk ik. Eens per maand naar een andere vestiging, maar allemaal binnen NL.

Laadpaal thuis komt er dan inderdaad, al dan niet op kosten werkgever/LM (wil er sowieso 1 voor auto van vrouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
MerijnB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb zelf geen 60 maar ev-database geeft vrij realistische cijfers.
Top, die kende ik nog niet... Ik zocht steeds individuele reviews per merk/model :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:33

Hé, die vraag heb ik ook langs zien komen in een ander Forum ;) . Ik denk dat ron65 toen een prima antwoord heeft gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:05
sanger1981 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:43:
[...]

3x in de week naar kantoor, 50km totaal. Voor woon/werk is het meer dan voldoende denk ik. Eens per maand naar een andere vestiging, maar allemaal binnen NL.

Laadpaal thuis komt er dan inderdaad, al dan niet op kosten werkgever/LM (wil er sowieso 1 voor auto van vrouw).
Ik rijd een Enyaq iV60 en rijd 3x per week 50km naar kantoor en ook weer naar huis. Totaal 100km per dag dus. Ik kan zonder problemen 2x heen en weer alvorens te laden.
Bij huis kan ik niet laden, maar in de buurt wel. Twee stuks op 80 meter en nog 4 stuks binnen 200 meter. Als het moet kan ik op het werk ook laden, maar dat is zelden nodig.

Gemiddeld verbruik ligt bij mij op ongeveer de 18kWh/100km in de laatste maanden.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Dropje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Hé, die vraag heb ik ook langs zien komen in een ander Forum ;) . Ik denk dat ron65 toen een prima antwoord heeft gegeven.
Op het praktijkverbuik na van andere users ;) En inderdaad een schaamteloze c/p ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online

Zelf heb ik een IV60 met een eigen laadpaal thuis. Afgelopen winter zat ik rond de 260 km gemiddeld aan range wat er werd weergegeven. Dit is dan als het vriest en de auto buiten op de oprit staat. De auto heeft dan aan het begin van de rit meer energie nodig om de batterij op te warmen. Zelf rijd ik ook veel snelweg kilometers en rijd wel stevig door rond de 115 km/h

Nu het langzaam warmer wordt zie je de range wel omhoog gaan. Afgelopen zomer zat ik op zo'n 330km aan range als ik het mij goed herinner.

De eerste paar maanden vond ik het elektrisch rijden wel even wennen, maar na een tijdje weet je niet beter.
Tegenwoordig als ik een hele lange rit heb plan ik de rit niet eens meer. Ik kom vanzelf wel een snellaad station tegen ;)

Maar je moet denk ik vooral kijken naar je eigen gebruik. Rijd je elke dag echt veel kilometers of rijd je bijvoorbeeld maar 150 in de week. Dat is namelijk nog wel een aardig verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 31-03-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Laatst online: 31-03 20:50

Ik rijd best wel stevig en kom op verbruik van 22.5 kWh op 100km over de laatste 5000km (=winter km dus). Ik heb wel de IV80 en komt er dus op neer dat ik in winter ruim 300km met volle accu doe en in zomer kom ik wel op ruim 400km. Ik ga niet in de kou zitten en airco staat altijd op ca21 graden. De accu gaat ook altijd naar 100% (geen fratsen dus met tot 80% laden oid). Op snelweg rijd ik regelmatig en dan is het tussen de 100 en 140km/u. Daarnaast veel sport stand gebruik en stoplicht sprintjes voor fun. Ik heb zelf een thuislader op de oprit maar als dat niet mogelijk zou zijn dan had ik geen EV gereden denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Maat28 op 31-03-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ik rijd best wel stevig en kom op verbruik van 22.5 kWh op 100km over de laatste 5000km (=winter km dus). Ik heb wel de IV80 en komt er dus op neer dat ik in winter 300km met volle accu doe en in zomer kom ik wel op ruim 400km. Ik ga niet in de kou zitten en airco staat altijd op ca21 graden. De accu gaat ook altijd naar 100% (geen fratsen dus met tot 80% laden oid). Op snelweg rijd ik regelmatig en dan is het tussen de 100 en 140km/u. Daarnaast veel sport stand gebruik en stoplicht sprintjes voor fun. Ik heb zelf een thuislader op de oprit maar als dat niet mogelijk zou zijn dan had ik geen EV gereden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Maat28 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ik rijd best wel stevig en kom op verbruik van 22.5 kWh op 100km over de laatste 5000km (=winter km dus). Ik heb wel de IV80 en komt er dus op neer dat ik in winter ruim 300km met volle accu doe en in zomer kom ik wel op ruim 400km. Ik ga niet in de kou zitten en airco staat altijd op ca21 graden. De accu gaat ook altijd naar 100% (geen fratsen dus met tot 80% laden oid). Op snelweg rijd ik regelmatig en dan is het tussen de 100 en 140km/u. Daarnaast veel sport stand gebruik en stoplicht sprintjes voor fun. Ik heb zelf een thuislader op de oprit maar als dat niet mogelijk zou zijn dan had ik geen EV gereden denk ik.
Leaseauto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online
Wat maakt dat nu weer uit? We hoeven niet de discussie te gaan starten tussen privé en lease rijders. Mijn auto heb ik privé gekocht maar houd mij ook niet aan alle (groene) richtlijnen. Afgelopen winter heb ik ook tot 100% geladen. Als ik dat niet deed had ik op de woensdagen niet eens mijn rit kunnen voltooien zonder te laden. Ik rijd dan via mijn ouders naar mijn werk, en dat is voor een retour 240km. Met nog een stop bij mijn ouders waarbij de batterij in de winter lekker de tijd had om af te koelen en bij vervolging van de route weer lekker mocht opwarmen.

En misschien denk ik heel materialistisch maar bij mij is het de bedoeling dat ik hem na ongeveer 3 jaar weer inruil voor iets anders. Dan heb ik nog redelijke restwaarde en hoef ik weinig mee te nemen voor een nieuwe. Dan is dat ding echt niet afgetrapt dat de volgende eigenaar een hele slechte auto krijgt.

Er zit 10 jaar garantie op het accu pakket, dan mag ik ook verwachten dat ik (bij normaal gebruik) deze ook gewoon 10 jaar blijft werken. En beetje stevig rijden, airco op 21 graden, en laden tot 100% hoort daar gewoon bij. Je hoeft niet altijd tot 100% te laden, maar als ik daar gebruik van wil maken moet dat prima kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
Ja wat Senaxx zegt idd….die van mij is wel lease maar gebruik de auto gewoon waarvoor die bedoeld is zonder zwaar af te trappen😀👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Senaxx @Maat28

Allemaal hele mooie argumenten.En vooropgesteld: gewoon zo door blijven gaan, echter:

Natuurkundig gezien slijt een accu gewoon sneller als je hem tot 100% laadt (en tot 0% ontlaadt).

Ik voorzie over een paar jaar een tweedehands markt waarbij de koper van de EV graag een uitdraai wil zien van de staat van je accupakket.

En ik voorzie dan ook dat voor een EV die (overige variabelen volledig gelijk) nog een accucapaciteit van 75% heeft (trouwens nog volledig binnen de grenzen van de fabrieksgarantie) minder betaald gaat worden dan die ene met een capaciteit van 85%.

En dan kan ik inderdaad voorstellen dat een leaserijder makkelijker structureel tot 100% laadt (en nee: dat zie ik niet als aftrappen o.i.d.).

Tot slot een grafiek van een praktijksituatie waar het verschil al uit blijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb6fyM2htET9q3JHM3XMSTjdxos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQxpcKgciDnnjm37XjIV6SJN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:07:
@Senaxx @Maat28

[Afbeelding]
Deze grafiek gaat over DCFC (DC Fast Charge, dus opladen bij een snellader) en niet over laden tot 100% ?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05 23:01
Ik denk dat laden (buiten snellader om) makkelijk tot 100% kan gaan inderdaad. Bij snelladers is inderdaad verstandig om dit tot maximaal 80% te doen.

Heeft iemand het trouwens werkend om met een I-phone Netflix aan de gang te krijgen? Vind het tevens irritant dat bij elke start mijn stuurverwarming aan springt. Verder rijdt hij heerlijk en beleef ik er veel plezier aan tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Malt1982 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:18:
Vind het tevens irritant dat bij elke start mijn stuurverwarming aan springt.
Gebruik je voorklimatisering of zo? Ik herken dit niet, behalve als ik via de app de auto voorverwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
P_de_B schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Gebruik je voorklimatisering of zo? Ik herken dit niet, behalve als ik via de app de auto voorverwarm.
Nee voorklimatisering gebruik ik niet. Die staat bij mij gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Malt1982 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:18:
Ik denk dat laden (buiten snellader om) makkelijk tot 100% kan gaan inderdaad. Bij snelladers is inderdaad verstandig om dit tot maximaal 80% te doen.

Heeft iemand het trouwens werkend om met een I-phone Netflix aan de gang te krijgen? Vind het tevens irritant dat bij elke start mijn stuurverwarming aan springt. Verder rijdt hij heerlijk en beleef ik er veel plezier aan tot nu toe.
voor netflix/ youtube etc moet je er een airplay kastje tussen zetten. dan kan je alles kijken.

Water-Escape

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Senaxx @Maat28

Allemaal hele mooie argumenten.En vooropgesteld: gewoon zo door blijven gaan, echter:

Natuurkundig gezien slijt een accu gewoon sneller als je hem tot 100% laadt (en tot 0% ontlaadt).

Ik voorzie over een paar jaar een tweedehands markt waarbij de koper van de EV graag een uitdraai wil zien van de staat van je accupakket.

En ik voorzie dan ook dat voor een EV die (overige variabelen volledig gelijk) nog een accucapaciteit van 75% heeft (trouwens nog volledig binnen de grenzen van de fabrieksgarantie) minder betaald gaat worden dan die ene met een capaciteit van 85%.

En dan kan ik inderdaad voorstellen dat een leaserijder makkelijker structureel tot 100% laadt (en nee: dat zie ik niet als aftrappen o.i.d.).

[Afbeelding]
Ohja laten we deze discussie weer eens aanzwengelen (y).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
P_de_B schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Deze grafiek gaat over DCFC (DC Fast Charge, dus opladen bij een snellader) en niet over laden tot 100% ?
Oeps verkeerd plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ypfKzIHkJFMkdE6ePrgnos1yxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqYtyJMYisO8kqVTjIq5kk8q.jpg?f=fotoalbum_large

Tot 100% laden en dan bijna leeg rijden zit je in 500 laadbeurten op de 70% capaciteit.
Tussen de 80% en 20% houden heb je al 3500 laadbeurten voordat je op 70% zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wootism schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Ohja laten we deze discussie weer eens aanzwengelen (y).
Doe maar niet meer aub

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 04-04-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:53
Heb eindelijk mijn Enyaq 80 van een collega overgenomen. Wellicht iemand in de buurt van Eindhoven met een ODBeleven die, uiteraard tegen vergoeding, voor mij de volgende items wil fixen:
-geen welcome scherm meer
-Scandinavian verlichting
-travel assist (heb de knop op mijn stuur zitten)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-05 22:30
jeroenkb schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Oeps verkeerd plaatje:

[Afbeelding]

Tot 100% laden en dan bijna leeg rijden zit je in 500 laadbeurten op de 70% capaciteit.
500 laadbeurten? Dat is bij mij zo’n 225.000 km. Als ie dan nog 70% heeft is dat toch.helemaal prima? En bij soc 100% en dod 80%, wat bij mij en vele anderen vermoed ik de praktijk is, na 1000 laadbeurten nog 70% over, oftewel na ruim 400.000 km! Waar hebben we het over?

[ Voor 11% gewijzigd door BGFG op 31-03-2023 17:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
@Senaxx @Maat28

[Afbeelding]
Dit soort oneliners mag je achterwege laten

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 04-04-2023 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:15

MLLL

Palm Treo 650

onetime schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
[...]

p.s. gebruik jij je Palm Treo ook nog? Ik wel.
Maakte ze maar nog telefoons als de Treo 650, die kon je binnen 5 minuten compleet demonteren in weer in elkaar zetten.Toen al Tomtom met een losse gps muis, those were the days.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AlexZuH
jeroenkb schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:16:
[...]

Oeps verkeerd plaatje:

[Afbeelding]

Wil je persé gelijk hebben of je gelijk halen? die zelfde 2 foto's ben je in allerlei ev-gerelateerde topics aan het posten en dezelfde discussies aan het voeren. En dan de vooringenomen "leaserijder?" opmerking... man man man. Ga lekker je Enyaq volledig volgens het advies gebruiken, en kom alsjeblieft nooit boven de 101km/h uit, dan kun je straks zien dat je restwaarde / inruilwaarde wanneer je em zat bent geen euro zal schelen. Stop met je evangelisatie.

[ Voor 25% gewijzigd door AlexZuH op 31-03-2023 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
AlexZuH schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Wil je persé gelijk hebben of je gelijk halen? die zelfde 2 foto's ben je in allerlei ev-gerelateerde topics aan het posten en dezelfde discussies aan het voeren. En dan de vooringenomen "leaserijder?" opmerking... man man man. Ga lekker je Enyaq volledig volgens het advies gebruiken, en kom alsjeblieft nooit boven de 101km/h uit, dan kun je straks zien dat je restwaarde / inruilwaarde wanneer je em zat bent geen euro zal schelen. Stop met je evangelisatie.
Amen.
Wat een geouwepijpzeik en gedram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:20
Jtek schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:04:
Ik rijdt nu een paar maanden in mijn Enyaq en er vallen mij een paar dingen op:

- Wat een vreselijke ruitenwissers, kan de leasemaatschappij oplossen neem ik aan.
- Er rammelt iets irritant tussen de achterwielen maar de garage zegt dat zo hoort. Heeft iemand dit ook bij de Enyaq 80 sportline toevallig? Het lijkt een staal op staal rammel.
- Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de claxon? Het lijkt net een kinderfiets met dit geluid.
Die rammel zit er bij mij ook in en ook door de monteur van de garage gehoord.
Daar ze het probleem niet konden oplossen is hij een week bij de importeur Pon geweest.
Die kwam met de melding dat het bij de auto hoort :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
jeroenkb schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Het is vrijdagmiddag en heb niets beters te doen. Dus misschien tijdje het forum niet lezen :)
Dank voor de herinnering, nu weet ik weer waarom ik hier weg bleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:49:
[...]

500 laadbeurten? Dat is bij mij zo’n 225.000 km.
Ik kwam laatst tot de realisatie dat ik, ondanks slechts iets meer dan 30.000km, er al relatief veel batterijcycles op heb zitten. Als je “kWh charged” uitleest valt dat echt op.

Een batterij laadt niet alleen op uit de muur, maar ook door regeneratie op de weg. En dat ook tegen hoge vermogens. Hoewel kortstondig, kan dat gauw de 80kW aantikken.

Dus als je veel ‘stadsverkeer’ doet zoals ik, heb je ook meer cycles en meer “snelladen” gedaan.

Ik ben er in ieder geval wel achter dat stadsverkeer wel relatief zuinig is, maar voor de batterij kun je beter lange stukken rijden.

Het is daarmee ook niet (per se) te herleiden aan de kilometerstand of een batterij een hoge of lage SoH heeft. Hangt helemaal af van het gebruik.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-04 22:49

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Ik heb de 60 sinds januari. Ik heb vlotte rijstijl, snelweg 130. Ik rij hetzelfde als in benzine auto, dus dat afremmen of motor voor beter bereik en langzaam accelereren etc dat doe ik niet. Elektrische auto is juist vanaf stilstand vol gas het leukst. Actieradius winter was 300km. Resulteerde dat ik na ca 230/250km ging laden. Ik heb thuislader dus uurtje of 5 is ie vol (dynamisch elektra tarief voor maximale voordeel).
Merk wel dat nu temperatuur stijgt actieradius ook hoger is. Ca. 330km op dit moment

[ Voor 9% gewijzigd door AngryAngel op 01-04-2023 11:05 ]

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:49:
[...] 500 laadbeurten? Dat is bij mij zo’n 225.000 km. Als ie dan nog 70% heeft is dat toch.helemaal prima? En bij soc 100% en dod 80%, wat bij mij en vele anderen vermoed ik de praktijk is, na 1000 laadbeurten nog 70% over, oftewel na ruim 400.000 km! Waar hebben we het over?
70% accu lading = 70% bereik. Dat vindt ik erg weinig... En hou er rekening mee dat de veroudering steeds sneller gaat, omdat je de resterende capaciteit steeds zwaarder belast.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:25:
[...]

70% accu lading = 70% bereik. Dat vindt ik erg weinig... En hou er rekening mee dat de veroudering steeds sneller gaat, omdat je de resterende capaciteit steeds zwaarder belast.
Maar dat is pas ver na de 300.000 km. Als ik nu (op dit moment) een bereik heb van 450 km met mijn 80 zal het dan een dikke 300 zijn, ongeveer wat een 60 nu heeft als ik het goed begrijp. Gaat dus echt nergens over. En nu verder met wel relevante zaken….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 18-05 08:07
JanHenk schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:13:
[...]
Een batterij laadt niet alleen op uit de muur, maar ook door regeneratie op de weg. En dat ook tegen hoge vermogens. Hoewel kortstondig, kan dat gauw de 80 kW aantikken.
Interessant! Dat zou dan ook betekenen dat je beter in stand D kan rijden dan in B? Om hoge vermogens te voorkomen? Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
AngryAngel schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:03:
[...] Ik heb de 60 sinds januari. Ik heb vlotte rijstijl, snelweg 130. Ik rij hetzelfde als in benzine auto, dus dat afremmen of motor voor beter bereik en langzaam accelereren etc dat doe ik niet. Elektrische auto is juist vanaf stilstand vol gas het leukst. Actieradius winter was 300km. Resulteerde dat ik na ca 230/250km ging laden. Ik heb thuislader dus uurtje of 5 is ie vol (dynamisch elektra tarief voor maximale voordeel).
Merk wel dat nu temperatuur stijgt actieradius ook hoger is. Ca. 330km op dit moment
Doe wat je wilt hoor; ik reed in mijn benzine auto ook altijd al rustig, en reed met een auto die voor 1:12 in de boekjes stond 1:16 in de winter en 1:18 in de zomer.
Ook was er hier ergens op tweakers iemand die vond dat hij met 30.000km lang met zijn banden had gedaan, die van mij waren na 120.000km niet versleten maar uitgedroogd. Hadden anders zeker 200.000km mee gekund. Dit lijkt mij bij een banden set van iets van € 2.000 wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
Viewlite schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:50:
[...]

Interessant! Dat zou dan ook betekenen dat je beter in stand D kan rijden dan in B? Om hoge vermogens te voorkomen? Of maakt dat niet uit?
Onzin. Bij regenereren wordt er inderdaad, soms kortstondig, fors bijgeladen. Maar de keren dat je dan weer op 100% uit zou komen (en daar gaat de discussie hier over) zijn echt op de vingers van 1 hand te tellen. Tenzij je op de top van de Alpen woont en met een volle accu regelmatig naar beneden rijdt 8)7

Bovendien zou het niet best zijn als het regenereren slecht zou zijn voor je accu. Zo zijn alle EV’s ontwikkeld namelijk…

[ Voor 9% gewijzigd door BGFG op 01-04-2023 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Kan de discussie weer over de Enyaq gaan aub?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BGFG
rammes schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:12:
Kan de discussie weer over de Enyaq gaan aub?
Eens. Fijne auto ;) ;) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 23:01
Je Enyaq is toch gewoon een gebruiksvoorwerp, of voor de beruchte leaserijders een stuk gereedschap om je werk te kunnen doen of heb ik het mis? Als je hem nieuw wilt houden kun je ‘m beter in de garage laten staan; hoef je hem ook niet te op te laden, slijten de baanden niet etc… Heb je over een aantal jaar de maximaal haalbare restwaarde! Maar je had achteraf gezien toch beter in goudstaven kunnen investeren…
Ik ben overigens ook zo’n leaserijder en laad meestal netjes tot 80% en ben er net zo zuinig op als was het mijn eigen auto / geld…

[ Voor 14% gewijzigd door Martinique op 01-04-2023 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
Waarom altijd zo extreem?

jeroenkb heeft op zich een geldig punt. Maar dat hoeft niet constant herhaald te worden, en al zeker niet met wat extra vingergezwaai van het is weer een leaserijder hoor.

En verder doet iedereen toch wat hij wil met zijn eigen spullen zeker? Ik laad zelf meestal tot 80% omdat het voor mijn dagelijks gebruik geen bal uitmaakt of het 80 of 100 is. Als ik meer nodig heb wordt dat 90% of 100%, want daar dient het inderdaad voor. Als ik elke dag 100% nodig had dan zou ik elke dag tot 100% laden, natuurlijk.

Hoe belangrijk die zaken zijn ligt nu eenmaal voor iedereen net iets anders. Misschien moet dat gewoon aanvaard worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
Vandaag een nieuwe “app” OTA gepushed. Hij is inderdaad als nieuw te selecteren in het menu verschenen. Daarmee zou ik moeten kunnen zien of er terugroep acties of andere melding in die trend zijn. Zou dit het zoeken op websites zoals eerder hier genoemd overbodig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:51

Ankh

|true

Ik had vandaag ineens een nieuw icoontje, A met het lichticoontje (oftewel de lichten stonden automatisch aan, gok ik). Was nog niet eerder opgevallen...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:20
Ankh schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:56:
Ik had vandaag ineens een nieuw icoontje, A met het lichticoontje (oftewel de lichten stonden automatisch aan, gok ik). Was nog niet eerder opgevallen...
Neem aan dat je dus een update hebt gehad.
Altijd al raar gevonden dat je niet duidelijk kon zien in welke stand de verlichting stond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:51

Ankh

|true

pollekeb schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:11:
[...]

Neem aan dat je dus een update hebt gehad.
Altijd al raar gevonden dat je niet duidelijk kon zien in welke stand de verlichting stond. :)
Ik heb nergens een melding gehad van een OTA maar vanochtend had ik ineens deze melding in het stuurdisplay

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 23:01
Ankh schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb nergens een melding gehad van een OTA maar vanochtend had ik ineens deze melding in het stuurdisplay
Had je niet gewoon per ongeluk de grootlichtassistent ingeschakeld? Handel links naar voren uit mijn hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-04 22:49

AngryAngel

Veni Vidi Vici

onetime schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:54:
[...]

Doe wat je wilt hoor; ik reed in mijn benzine auto ook altijd al rustig, en reed met een auto die voor 1:12 in de boekjes stond 1:16 in de winter en 1:18 in de zomer.
Ook was er hier ergens op tweakers iemand die vond dat hij met 30.000km lang met zijn banden had gedaan, die van mij waren na 120.000km niet versleten maar uitgedroogd. Hadden anders zeker 200.000km mee gekund. Dit lijkt mij bij een banden set van iets van € 2.000 wel iets om rekening mee te houden.
Ik ben een andere type autorijder. Mijn vorige auto had een 3,5l v6 blok waar ik 1:8 net haalde. Maar met huidige bezineprijs icm private lease en subsidie heb ik de enyaq. Maar met de koppel van de enyaq heb ik nog steeds fun😄

Ik moet zeggen dat impact van mijn rijstijl op verbruik minder lijkt dat benzine

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Martinique schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:19:
Je Enyaq is toch gewoon een gebruiksvoorwerp, of voor de beruchte leaserijders een stuk gereedschap om je werk te kunnen doen of heb ik het mis? Als je hem nieuw wilt houden kun je ‘m beter in de garage laten staan; hoef je hem ook niet te op te laden, slijten de baanden niet etc… Heb je over een aantal jaar de maximaal haalbare restwaarde! Maar je had achteraf gezien toch beter in goudstaven kunnen investeren…
Ik ben overigens ook zo’n leaserijder en laad meestal netjes tot 80% en ben er net zo zuinig op als was het mijn eigen auto / geld…
Ja het is een gebruiksvoorwerp / een stuk gereedschap. En de echte vakman zorgt goed voor zijn gereedschap, want dat is duur spul. Het is geen wegwerp aardappelmesje of zoiets. Daarom ook iets gekocht waar ik lang plezier van hoop te hebben. Mijn Astra station heb ik 17 jaar gehad, zonder problemen, op wat klein onderhoud na. Flexpijp, uitlaat, remleidingen, 1x banden

Zo hebben mijn ouders iets van 40 jaar terug op een meubel zoek vakantie in Denemarken dure meubels gekocht. Die zijn er nog steeds, mooi en in goede conditie. In tegenstelling tot andere mensen die ik ken die iedere paar jaar goedkope "rommel" kopen, voor iedere keer 1 á 2k euro. Even zien; 40 x 1,5 = 60k. Nee, echt mijn ouders waren met veel betere spullen heel veel goedkoper uit. 1x productie kosten, transport kosten, ...
(ook zoveel beter voor het milieu, sorry, voor mij ook een belangrijke factor.)
fijn als mensen gewoon goed voor de spullen in hun beheer zorgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

onetime schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:04:
[...]

Ja het is een gebruiksvoorwerp / een stuk gereedschap. En de echte vakman zorgt goed voor zijn gereedschap, want dat is duur spul. Het is geen wegwerp aardappelmesje of zoiets. Daarom ook iets gekocht waar ik lang plezier van hoop te hebben. Mijn Astra station heb ik 17 jaar gehad, zonder problemen, op wat klein onderhoud na. Flexpijp, uitlaat, remleidingen, 1x banden

Zo hebben mijn ouders iets van 40 jaar terug op een meubel zoek vakantie in Denemarken dure meubels gekocht. Die zijn er nog steeds, mooi en in goede conditie. In tegenstelling tot andere mensen die ik ken die iedere paar jaar goedkope "rommel" kopen, voor iedere keer 1 á 2k euro. Even zien; 40 x 1,5 = 60k. Nee, echt mijn ouders waren met veel betere spullen heel veel goedkoper uit. 1x productie kosten, transport kosten, ...
(ook zoveel beter voor het milieu, sorry, voor mij ook een belangrijke factor.)
fijn als mensen gewoon goed voor de spullen in hun beheer zorgen
Verschil is alleen dat iedereen in dit topic dezelfde fantastische duurzame bank heeft uit Denemarken maar dat jij als enige er niet te vaak op durft te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dit soort manke vergelijkingen mag je achterwege laten

[ Voor 65% gewijzigd door Outerspace op 04-04-2023 08:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 22:41
Ik rij met de auto door de modder en haal hem door de wasstraat.
Ik laad hem op tot 100% en rijd hem leeg tot 5% (en ik heb de 0% ook al wel eens gezien).
Bij het verkeerslicht kachel ik soms met vol vermogen weg en op de Nederlandse snelweg rijd ik soms wel eens 140 km/h.
De kofferbak wordt gebruikt, er gaan vieze mountainbikes op de trekhaak en… als het nodig is gebruik ik zelfs het toetertje.

O o o wat mishandel ik die wagen toch, hopelijk leest de dealer niet mee.

Oh, in de zakelijke lease uiteraard :+

@jeroenkb, gewoon voor voor de zekerheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
@internetinfo : foei, maar wat rijdt ie lekker hè? Alleen die toeter 8)7 @iedereen: zullen we het weer over de Enyaq hebben in plaats van Deense bankstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adnil21
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03-2024
Malt1982 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Nee voorklimatisering gebruik ik niet. Die staat bij mij gewoon uit.
Is een intelling. Ga naar klima -> setup. Kun je de setting aanpassen. Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pmqe0PxnHWHP9QtzhtVAZRXuPKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdbLPwDw8zpLXOYcpfeNI5D1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
internetinfo schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:01:
Ik rij met de auto door de modder en haal hem door de wasstraat.
Ik laad hem op tot 100% en rijd hem leeg tot 5% (en ik heb de 0% ook al wel eens gezien).
Bij het verkeerslicht kachel ik soms met vol vermogen weg en op de Nederlandse snelweg rijd ik soms wel eens 140 km/h.
De kofferbak wordt gebruikt, er gaan vieze mountainbikes op de trekhaak en… als het nodig is gebruik ik zelfs het toetertje.

O o o wat mishandel ik die wagen toch, hopelijk leest de dealer niet mee.

Oh, in de zakelijke lease uiteraard :+

@jeroenkb, gewoon voor voor de zekerheid
Opvallend om te zien hoe gepikeerd een aantal 'intensieve' berijders van de Enyaq reageren. Betekent vaak dat men ook wel weet dat het niet helemaal goed is wat ze doen, maar gewoon dat niet willen toegeven.

En ter correctie: in mijn post heb ik nergens gesteld dat 'volladers' / 'leaserijders' hun auto mishandelen.

Ik denk alleen wel dat je niet kunt ontkennen dat statistisch gezien een leaserijder het risico van versnelde degradatie van de accu anders inschat en daar dus (onbewust) anders naar handelt dan een privé rijder. Uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Homer-Simpson schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:08:
Heb eindelijk mijn Enyaq 80 van een collega overgenomen. Wellicht iemand in de buurt van Eindhoven met een ODBeleven die, uiteraard tegen vergoeding, voor mij de volgende items wil fixen:
-geen welcome scherm meer
-Scandinavian verlichting
-travel assist (heb de knop op mijn stuur zitten)
Welkom in omgeving Roermond. Alleen welcome scherm kan niet uit. (als je de "OK" kop bedoeld)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt1982
Adnil21 schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:45:
[...]

Is een intelling. Ga naar klima -> setup. Kun je de setting aanpassen. Zie foto.
[Afbeelding]
Thx! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-05 12:49
Ik haal vrijdag mijn Enyaq op bij de dealer.
Maar als ik de laatste pagina's lees, kan ik hem beter laten staan.

Lease rijder hier ook. Zal hem wrs 98% van de tijd 80% volladen. Maar wanneer ik weet dat ik andere dag naar DE moet rijden, dan laad ik hem vol tot 100% hoor. En was hem met de hand & als ik iets merk dat niet correct is loop ik naar de dealer om hem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
scifoflux schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:50:

Lease rijder hier ook. Zal hem wrs 98% van de tijd 80% volladen. Maar wanneer ik weet dat ik andere dag naar DE moet rijden, dan laad ik hem vol tot 100% hoor. En was hem met de hand & als ik iets merk dat niet correct is loop ik naar de dealer om hem te maken.
Hier is hij nu een jaar oud (80 sportline). Geen issues gehad en 25k km verder nu.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online

Groot gelijk, en moet ook gewoon prima kunnen. Pré ME3 was er de focus tot 80% laden er ook helemaal niet. Pas na de ME3 update kwam die optie. En op tweakers vergeten wij nog wel eens dat we juist heel technisch "minded" zijn en in gaan op de details. De gemiddelde consument houdt zich echt niet bezig met degradatie van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:53

Mijn ervaring met de Enyaq is zonder meer positief. Ik behoor tot de eerste rijders (eind deze maand twee jaar) en heb alleen een nieuw stuurwiel gekregen, verder totaal geen issues met de auto. De app die je erbij krijgt is crap, die kun je beter totaal negeren, dat scheelt een hoop frustratie. Verder heerlijke auto om mee te rijden en ik was wel wat gewend (oa 300.000+ km in A6’en gereden). Veel plezier met je Enyaq!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-05 23:13
Hier ook een zeer tevreden Enyaq 60 gebruiker. Ik heb de auto nu een jaar en 70.000 km probleemloos gereden. Geen software storingen gehad, enkel de Travel Assist storing waar binnenkort een nieuw stuur op komt. Ik heb de auto gekocht, laadt de accu bijna elke dag tot 100% op. Degradatie na een jaar is nu 5,2%. Eerste 4% ging snel en is nu heel stabiel rond de 5. De accu heeft grote reserves en daadwerkelijk kun je maar 50 a 52 kWh gebruiken van de 62 bruto. Dingen die ik zelf beter zou willen is een hogere gemiddelde laadsnelheid. 10-80% is nu 81 KW gemiddeld. Mooiste zou 100-110 kw zijn. De batterij wordt nu met Max 2.5kw gekoeld, dit kan maximaal tot 10-15 kw koelvermogen. Hoop dat ze dit in de toekomst nog aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:22
Autohillenga schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:16:
Hier ook een zeer tevreden Enyaq 60 gebruiker. Ik heb de auto nu een jaar en 70.000 km probleemloos gereden. Geen software storingen gehad, enkel de Travel Assist storing waar binnenkort een nieuw stuur op komt. Ik heb de auto gekocht, laadt de accu bijna elke dag tot 100% op. Degradatie na een jaar is nu 5,2%. Eerste 4% ging snel en is nu heel stabiel rond de 5. De accu heeft grote reserves en daadwerkelijk kun je maar 50 a 52 kWh gebruiken van de 62 bruto. Dingen die ik zelf beter zou willen is een hogere gemiddelde laadsnelheid. 10-80% is nu 81 KW gemiddeld. Mooiste zou 100-110 kw zijn. De batterij wordt nu met Max 2.5kw gekoeld, dit kan maximaal tot 10-15 kw koelvermogen. Hoop dat ze dit in de toekomst nog aanpakken.
Hoe meet je die degradatie ?

Wat mij betreft zou de koeling en evt verwarming voorafgaand aan laden nog wel heel wat verbeterd kunnen worden. Lijkt me softwarematig aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
BigGreen schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:48:
[...]

Hoe meet je die degradatie ?

Wat mij betreft zou de koeling en evt verwarming voorafgaand aan laden nog wel heel wat verbeterd kunnen worden. Lijkt me softwarematig aan te passen.
De auto berekent het zelf continu. Je moet hem 100% opladen, dan zet ik de Bosch KTS590 aan de uitleesstekker. Dan kun je een test doen en geeft hij allerlei data weer, SOH, spanningsverschillem etc. Hij meet het exact zoals het ook bij de dealer gebeurt.

Dit kun je bij de dealer laten testen en bij een AutoCrew/Bosch Car Service met uitleeskast die up-to-date is.

Voorverwarmen van de accu zijn ze mee bezig. Hun streeftemperatuur is 23 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgnCZ0O5hJopHj2DdqOknDT4aJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWBhqhjMOhazASSXXkTTOJmi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Autohillenga op 03-04-2023 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online

Je moet er gewoon van gaan genieten. Ik rij al > 50K vrijwel probleemloos. Enige echte ding is de travel assist storing waarvoor ik volgende week een nieuw stuurwiel krijg. Voor de rest is het echt een hele fijne auto.

Enige waar je je bij neer moet leggen is het feit dat de app niet zo goed is. Dat scheelt veel frustratie. Het zal vast nog wel een keer iets worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
P_de_B schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:03:
[...]

Je moet er gewoon van gaan genieten. Ik rij al > 50K vrijwel probleemloos. Enige echtte ding is de travel assist storing waarvoor ik volgende week een nieuw stuurwiel krijg. Voor de rest is het echt een hele fijne auto.

Enige waar je je bij neer moet leggen is het feit dat de app niet zo goed is. Dat scheelt veel frustratie. Het zal vast nog wel een keer iets worden.
Waarvan akte, het zijn geweldige auto’s om in te rijden. De nieuwe Skoda app is super maar die zit nog in de bèta fase. Een heel stuk sneller en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Autohillenga schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:05:
[...]

Waarvan akte, het zijn geweldige auto’s om in te rijden. De nieuwe Skoda app is super maar die zit nog in de bèta fase. Een heel stuk sneller en stabieler.
Kan ik ergens die nieuwe app proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
MerijnB schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:09:
[...]

Kan ik ergens die nieuwe app proberen?
Zover ik weet kan alleen Skoda je hem via de mail versturen. Via het Tiwtter account van Stepan Rehak kun je vragen om de bèta app te testen en feedback te geven. Voorbeeld van de app kun je hier vinden:

YouTube: MySkoda next: Einblicke in die Beta der neuen App für den Skoda ENYA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:59
P_de_B schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:03:
[...]

Je moet er gewoon van gaan genieten. Ik rij al > 50K vrijwel probleemloos. Enige echte ding is de travel assist storing waarvoor ik volgende week een nieuw stuurwiel krijg. Voor de rest is het echt een hele fijne auto.

Is dit de storing die naar voren komt wanneer het buiten koud (vriest) is en dan even (hooguit de eerste 3 minuten) aangeeft TA niet beschikbaar? Of van andere (grotere) aard?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Oggy schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:39:
[...]

Is dit de storing die naar voren komt wanneer het buiten koud (vriest) is en dan even (hooguit de eerste 3 minuten) aangeeft TA niet beschikbaar? Of van andere (grotere) aard?
Nee, de melding die zomaar ineens tevoorschijn komt in het midden van de rit of met aanzetten stuurwielverwarming, zit hem in de capacitieve sensoren in het stuur. Hier is sinds januari een verbeterd type stuur voor uitgebracht en wordt vervangen als je de storing wel eens gehad hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oggy
Autohillenga schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:50:
[...]

Nee, de melding die zomaar ineens tevoorschijn komt in het midden van de rit of met aanzetten stuurwielverwarming, zit hem in de capacitieve sensoren in het stuur. Hier is sinds januari een verbeterd type stuur voor uitgebracht en wordt vervangen als je de storing wel eens gehad hebt.
Ah, klopt met aanzetten van stuurverwarming heb ik ook dan die dan soms juist heel goed of helemaal niet pakt. Morgen staat de auto bij de garage omdat wiellager links voor vervangen moet worden. Geeft resonantie bij 85 km/h t/m 105 km/h.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
jeroenkb schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:40:
[...]

Opvallend om te zien hoe gepikeerd een aantal 'intensieve' berijders van de Enyaq reageren. Betekent vaak dat men ook wel weet dat het niet helemaal goed is wat ze doen, maar gewoon dat niet willen toegeven.

En ter correctie: in mijn post heb ik nergens gesteld dat 'volladers' / 'leaserijders' hun auto mishandelen.

Ik denk alleen wel dat je niet kunt ontkennen dat statistisch gezien een leaserijder het risico van versnelde degradatie van de accu anders inschat en daar dus (onbewust) anders naar handelt dan een privé rijder. Uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat er veel particuliere eigenaren zijn die hun auto door de wasstraat drukken met alle (later) zichtbare schade tot gevolg.

Ik denk tevens dat het niet om de boodschap gaat, maar de manier van brengen en in jouw geval, de boodschapper.

en als laatste, ik vermoed zomaar dat hier meer uitzonderingen dan niet uitzonderingen aanwezig zijn, dus statistisch gezien heb je misschien gelijk (en dat wil je) maar absoluut in je statement dus niet. Prettige wedstrijd, ben benieuwd naar je 12 staps detailingplan, ipv de mishandeling door de krasstraat. O+

[ Voor 0% gewijzigd door AlexZuH op 03-04-2023 15:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
AlexZuH schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat er veel particuliere eigenaren zijn die hun auto door de wasstraat drukken met alle (later) zichtbare schade tot gevolg.

Ik denk tevens dat het niet om de boodschap gaat, maar de manier van brengen en in jouw geval, de boodschapper.

en als laatste, ik vermoed zomaar dat hier meer uitzonderingen dan niet uitzonderingen aanwezig zijn, dus statistisch gezien heb je misschien gelijk (en dat wil je) maar absoluut in je statement dus niet. Prettige wedstrijd, ben benieuwd naar je 12 staps detailingplan, ipv de mishandeling door de krasstraat. O+
Ik ben voor het eerst leaserijder, maar ga hier net zo mee om als mijn vorige auto's. Ook de Enyaq staat weer volledig in de glascoating na alle detail stappen doorlopen te hebben :). Sterker nog: Ik heb de garage bij levering gevraagd om de auto niet te wassen of beschermen. Ze hebben de auto dus vies opgeleverd :). vonden ze bijzonder... tot ze hem een paar weken later weer zegen in de glascoating.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZlIU6M-Qg1byffdyuLWdbUtxXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psJf5dSyh0An4rDyt6o181B7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nePeZbmhQ8ZwXnQzxTxetY4d4vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FugtNj0PBWeKWKALrTUC4CbR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag zomaar uit het niets een Airbag storing !

Dealer heeft hem uitgelezen maar kreeg de melding ook niet zomaar weg.
Iemand hier ervaring mee?
Uiteraard gaat de dealer er naar kijken zodra er plek is over enkele weken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
BigGreen schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag zomaar uit het niets een Airbag storing !

Dealer heeft hem uitgelezen maar kreeg de melding ook niet zomaar weg.
Iemand hier ervaring mee?
Uiteraard gaat de dealer er naar kijken zodra er plek is over enkele weken :-(
Komt bij elke auto wel een keer voor dat er een onderdeel van de airbag defect is, gordelspanner oid. Neem aan dat het onder garantie vervangen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
Ik vind enkele weken voor een mogelijk cruciaal defect van een vitaal onderdeel vrij bijzonder. Kunnen ze op z’n minst ad-hoc bevestigen dat je plofkussen wel werkt, in het onvoortuinlijke geval van een botsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Autohillenga schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:16:
Dat is amper degradatie voor alweer 70k km en een IV60 (=vaak laden dus). Voor mijn beeld; zijn de laadsessies voornamelijk snel laden of ‘traag’ (11kw of lager aan de thuislader) laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
AlexZuH schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:28:
[...]

Prettige wedstrijd, ben benieuwd naar je 12 staps detailingplan, ipv de mishandeling door de krasstraat. O+
Heb nog nooit een auto door de wasstraat gehaald. Heb geen leaseauto _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
Autohillenga schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:39:
[...]

Komt bij elke auto wel een keer voor dat er een onderdeel van de airbag defect is, gordelspanner oid. Neem aan dat het onder garantie vervangen wordt?
Daar ga ik ook van uit!
Begint helaas na 1,5 jaar wel vaak iets stuk te gaan.
internetinfo schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:15:
Ik vind enkele weken voor een mogelijk cruciaal defect van een vitaal onderdeel vrij bijzonder. Kunnen ze op z’n minst ad-hoc bevestigen dat je plofkussen wel werkt, in het onvoortuinlijke geval van een botsing?
Volgens Dealer zou de airbag het wel moeten doen (niet getest ;) )

Bij vorige storingen duurde het ook lang voordat er een afspraak kon worden gemaakt en daarna ook weer wachten op onderdelen. Zo inefficiënt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Maat28 schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:55:
[...]

Dat is amper degradatie voor alweer 70k km en een IV60 (=vaak laden dus). Voor mijn beeld; zijn de laadsessies voornamelijk snel laden of ‘traag’ (11kw of lager aan de thuislader) laden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp1KVkSJhpmzpwGIuMS0xhJnL3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6sfvujZqKOgEGuz6dwhjtbXF.png?f=fotoalbum_large
Eigenlijk altijd 11 kw AC, tenzij de reis verder is dan 300 kilometer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_P
Gisteren de stevigheid van de achterkant van de auto getest.

Gelukkig langzaam filerijdend gebeurd en auto stond denk ik op de rem (TA actief).
Wel even schrikken, dacht eerst dat mijn auto zelf hard remde maar was harder dan ik gewend was van een noodingreep.

Ik stond zelf al stil toen achterligger tegen mij aanreed.

De mercedes was er slechter aan toe, koelvloeistof lekkage en motorkap ging niet meer open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOBVgyUJWFVG7aUAuEhpX1vtzqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz9Efa0vR83wmSgNZx19SDyu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me5Sv41XI3VAUvfOKrP36WXVAOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEVLiqTqrVaYxB1eyCGfXjhS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k46Zpmy1B_5Nc9Bg75zNH55034=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IY1jSvUoHHaF6EOPVFx85PkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zLvb_Z5pZ613M9NYun8yTHUcVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZN52qYCMkioImMkTT9cJ5A0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oggy
Oggy schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:56:
[...]

Ah, klopt met aanzetten van stuurverwarming heb ik ook dan die dan soms juist heel goed of helemaal niet pakt. Morgen staat de auto bij de garage omdat wiellager links voor vervangen moet worden. Geeft resonantie bij 85 km/h t/m 105 km/h.
Krijg idd ook een nieuw stuur, backorder juni gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
Daan_P schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:51:
Gisteren de stevigheid van de achterkant van de auto getest.

Gelukkig langzaam filerijdend gebeurd en auto stond denk ik op de rem (TA actief).
Wel even schrikken, dacht eerst dat mijn auto zelf hard remde maar was harder dan ik gewend was van een noodingreep.

Ik stond zelf al stil toen achterligger tegen mij aanreed.

De mercedes was er slechter aan toe, koelvloeistof lekkage en motorkap ging niet meer open.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Balen! Hopelijk heb je zelf, ook al ging het niet hard, nergens last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:47
Even een paar tips, zaken die ik de afgelopen dagen geleerd heb:

Tip 1: Als je je Enyaq langere tijd stalt, de auto NIET aan je laadpaal hangen.

Kwam na een paar maanden inactiviteit terug bij mijn Enyaq, alles zag er normaal uit, behalve dat de laadstroom op 50% begrensd stond en de wagen zichzelf alsnog tot 100% geladen had :-(

Tip 2: Als je je Enyaq langere tijd stalt, de 12V accu NIET aan de druppellader hangen.

Vervolgens geen foutmeldingen of wat dan ook, alle systemen up and running, maar .... naar D, B of R schakelen brengt de auto NIET in beweging.
Natuurlijk kan ik niet met zekerheid stellen dat dit aan de druppellader ligt (immers bij veel dealers zie ik de Enyaqs in de showroom ook aan de druppelladers hangen), maar de vorige stalling-periode was zónder druppellader en die heeft hij glansrijk doorstaan...

Tip 3: de wegenwacht heeft (soms) geen idee van EV's....

Wegenwacht komt langs, 4e jaars MTS autotechniek, had van klasgenoten gehoord van deze zeldzame gevallen, volgens hem was de elektromotor kapot. Hij heeft niets anders gedaan dan even naar het dashboard gekeken, hij kon geen diagnose stellen/uitlezen. Afslepen dus; tot zover de betrouwbaarheid van een EV.

Tip 4: maak nooit de 12V accu los

De wegenwacht en ik dachten dat het slim zou zijn de systemen te resetten door de 12V accu even los te maken. Vervolgens regende het foutmeldingen..... nou ja, hij moest toch afgesleept worden.

Uiteindelijk heeft de dealer hem eerst geupdate naar ME3, en daarmee verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon. Het blijft een raadsel wat de oorzaak geweest is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
internetinfo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:40:
[...]

Balen! Hopelijk heb je zelf, ook al ging het niet hard, nergens last van.
Zeker balen. Ben benieuwd hoelang het gaat duren voor het gerepareerd is.

Last valt gelukkig mee👍 beetje spierpijn in nek en linkerarm die het stuur vasthield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Daan_P Zeker weten geen whiplash? Vriendin is pas na een jaar ziektewet weer volledig aan het werk gegaan, maar na 5 jaar nog niet volledig herstelt. Pas op en laat alles medisch goed vastleggen, anders heb je geen poot om op te staan. Verzekering ontkent gewoon alles wat ze kunnen ontkennen, ze zitten erin voor de winst... smeerlappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
onetime schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:49:
@Daan_P Zeker weten geen whiplash? Vriendin is pas na een jaar ziektewet weer volledig aan het werk gegaan, maar na 5 jaar nog niet volledig herstelt. Pas op en laat alles medisch goed vastleggen, anders heb je geen poot om op te staan. Verzekering ontkent gewoon alles wat ze kunnen ontkennen, ze zitten erin voor de winst... smeerlappen.
Hou het zeker goed in de gaten. Ook op schadeformulier letsel vermeld etc.
Hopelijk blijft het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Daan_P schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:53:
[...]

Hou het zeker goed in de gaten. Ook op schadeformulier letsel vermeld etc.
Hopelijk blijft het hierbij.
jup even naar de dokter vastleggen en 0-meting

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Vandaag mijn Enyaq RS opgehaald, ik krijg alleen de easy open functie niet werkend. Als je hem in het menu activeert is groen dan aan of is groen dan uit.

Lijkt logisch maar andere dingen zijn ook grijs al ze aan staan.

Weet ook eigenlijk niet meer of easy open in een pakket zat of dat het standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mn Enyaq van 6 mnd oud en 17000 op de teller begint last te krijgen van piepende schijfremmen. Is dat een bekend euvel? Ik vind t nogal snel, de auto is nog vrij nieuw

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
911GT2 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:54:
Vandaag mijn Enyaq RS opgehaald, ik krijg alleen de easy open functie niet werkend. Als je hem in het menu activeert is groen dan aan of is groen dan uit.

Lijkt logisch maar andere dingen zijn ook grijs al ze aan staan.

Weet ook eigenlijk niet meer of easy open in een pakket zat of dat het standaard is.
groen is aan.
goede zwaai geven en stap naar achteren doen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2506
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-04-2023
Goedemorgen,

Heeft wellicht iemand van hier interesse in een zakelijke lease overname van mijn Enyaq ?

ik rij er nu 2 jaar mee maar ik niet niet wennen aan het elektrisch rijden het is gewoon niks voor mij.

Gaat om een All Black Enyaq iv 60 Lease loopt via Pon 20000 km per jaar,
Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.