• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:57
A3-D schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:23:
[...]

Schadelijk is het niet, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Ik heb inmiddels een afspraak staan bij de dealer om dit te laten herstellen in de garantieperiode.
Het ziet er inderdaad niet uit. Maar die Skoda-reclame ook niet. Mijn persoonlijke afweging is om het zo te laten, ik heb niks met het merk Skoda.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:57
jules schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Interessante ontwikkeling voor degenen die de auto op eigen oprit en eigen stroom kunnen opladen!
Deze optie zit niet in de auto, maar in de lader. Ik heb al jaren met de Zappi de optie om deels of helemaal te laden uit mijn zonnepanelen. Om dat mogelijk te maken, moet de lader kunnen meten of er stroom aan het net wordt geleverd. Die wordt dan ‘afgeroomd’ voor de auto.
Mogelijk gaat het hier om communicatie tussen de auto en je lader, waarbij je de laatste dan op afstand instelt. Maar de meeste laders kunnen dut niet omdat de hardware daarvoor ontbreekt.

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

markweb4871 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:57:
Ik ben wel benieuwd naar de Coupe vRS rijders naar het verbruik. In de afgelopen 8000 km heb ik een gemiddelde behaald van 22,7 kWh/100 km. Natuurlijk allemaal winter en in kan mij er prima mee redden maar ik ben benieuwd of dit buitensporig dorstig is.
Ik had gisteren een gemiddelde van 24kWh/100km met een gewone Enyaq iv80. Is maar net hoe diep je je pedaal indrukt? ;)
Met name stoplichtsprintjes, veel snelheidsveranderingen en hoge snelheid vragen veel van de accu. En de interieurverwarming ook als je veel korte ritjes maakt die niet kort achter elkaar zitten.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jeroen1988!
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03 19:56
Ik heb gezocht in het forum maar kan het zo even niet vinden...

Ik heb een vraagje over de koplampen.(standaard verlichting dus geen matrix led)

Ik reed gisteren in het donker met heel wat kilo aan tegels in de kofferbak richting huis. Kreeg op een gegevenmoment wat seintjes van mensen omdat de verlichting in hun ogen scheen denk ik. Ik wilde ze via het systeem omlaag zetten maar er gebeurde precies niks. 8)7

Net in het donker nogmaals getest maar omhoog of omlaag, niks.

Uhm klopt dit?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:25
jeroen1988! schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:59:

Ik heb een vraagje over de koplampen.(standaard verlichting dus geen matrix led)

Ik reed gisteren in het donker met heel wat kilo aan tegels in de kofferbak richting huis. Kreeg op een gegevenmoment wat seintjes van mensen omdat de verlichting in hun ogen scheen denk ik. Ik wilde ze via het systeem omlaag zetten maar er gebeurde precies niks. 8)7

Uhm klopt dit?
Kort: nee. Er zijn dacht ik iets van 6 standen, het verschil merk ik duidelijk. Terug naar de dealert…..

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

jeroen1988! schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:59:

Uhm klopt dit?
Ik heb vaker gereden met zware lading met verschillende auto's. Geen enkele auto is bedoeld om alleen het volle gewicht achterin te dragen. Zeker met tegels zit je heel snel aan het maximaal toelaatbare gewicht. Dus ik zou ook vooral wat voorin leggen.

Als je alles achterin plaatst, kan het ook gevaarlijke situaties opleveren. Doordat er veel gewicht achterin zit, heb je ook weinig druk op je voorwielen waardoor je minder goed kan sturen en reageren in noodsituaties.

De stand van je auto verteld je al een hoop. Als hij achterin is doorgezakt, dan moet je iets anders regelen. Ook voor de politie is dit reden voor een staandehouding.

• jeroen1988!
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03 19:56
@ BGFG, thanks! Het zijn inderdaad 6 standen. Morgen dus maar even langs de dealer. Kunnen ze ook de projectors maken.

@ Jules, dat snap ik uiteraard haha. Maarja je moet soms wat he ;)

• samba123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:15
Afgelopen nacht geladen bij een laadpaal bij een hotel, en daar was de Enyaq in de ochtend zowaar opgeladen tot 100%. En er stond in het scherm doodleuk "laden tot 80%". Dit is me niet eerder gebeurd, maar ik kan me herinneren dat het op dit forum eerder gemeld is. Zijn er mensen die hier continu last van hebben of kan ik er op vertrouwen dat dit sporadisch is?

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-03 18:03
“Staat mij bij van ……”
Duidelijk iets van de klok en de klepel.

Er bestaat een systeem dat voorkomt dat een caravan gaat slingeren.
Dat is een stabilisator, veelal zit deze voorziening al in de (Alko)koppeling van de caravan.

Er bestaat ook een trailer assist, dit systeem assisteert bij het volledig handsfree achteruit rijden en inparkeren met een aanhanger.
Dus een soort van park assist, maar dan met een aanhanger aan de trekhaak.

Google eens op: Skoda trailer assist
Aldaar de uitleg en het verbluffende resultaat.

YouTube: The new ŠKODA KODIAQ: Trailer Assist - How to use it and why

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-03 22:37
Weet iemand hoe het Canton Sound System met subwoofer in de enyaq is verwerkt en gaat dit ten koste van de laadruimte?
In m'n karoq zit de subwoofer in het reservewiel verwerkt.

• mambo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-03 22:32
subwoofer zit onder deze ver
hoging

[Voor 4% gewijzigd door mambo op 26-02-2023 17:49]

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-03 22:37
Dus je levert niks in op de originele laadruimte?

• A3_h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 18:43
BGFG schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Kort: nee. Er zijn dacht ik iets van 6 standen, het verschil merk ik duidelijk. Terug naar de dealert…..
Hmm heb ditzelfde probleem ook sinds kort

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

samba123 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:41:
Afgelopen nacht geladen bij een laadpaal bij een hotel, en daar was de Enyaq in de ochtend zowaar opgeladen tot 100%. En er stond in het scherm doodleuk "laden tot 80%". Dit is me niet eerder gebeurd, maar ik kan me herinneren dat het op dit forum eerder gemeld is. Zijn er mensen die hier continu last van hebben of kan ik er op vertrouwen dat dit sporadisch is?
Nog niks over gepost, maar ik heb hier sinds de ME3 update wel vaker last van sinds ik hem een keer tot 100% heb laten laden. Ben het nog een beetje aan het uitzoeken.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:55
tomhier schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:33:
Weet iemand hoe het Canton Sound System met subwoofer in de enyaq is verwerkt en gaat dit ten koste van de laadruimte?
In m'n karoq zit de subwoofer in het reservewiel verwerkt.
Bij mij zit hij in de achterbak. Zover ik weet raak je daardoor ruimte onder de bodem kwijt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:01
Nieuwe dag nieuwe problemen. Gistermiddag de enyaq gestart en ongeveer elk error die op mijn dashboard kon verschijnen was er ook wel. Elk hulpsysteem die er is werkt niet meer, en de snelheid kan ook niet meer worden weergegeven.

Ik heb nog met ODB geprobeerd de modules te resetten, maar mocht helaas niet helpen. Maar weer terug naar de dealer.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jules schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:45:
[...] Ik had gisteren een gemiddelde van 24kWh/100km met een gewone Enyaq iv80. Is maar net hoe diep je je pedaal indrukt? ;)
Met name stoplichtsprintjes, veel snelheidsveranderingen en hoge snelheid vragen veel van de accu. En de interieurverwarming ook als je veel korte ritjes maakt die niet kort achter elkaar zitten.
Ik probeer juist zuinig te rijden, en dat schijnt te lukken, vergeleken met deze cijfers. Rond de 17kWh voor de eerste 1500km. Bij die gratis training geloofde de instructeur zijn ogen niet...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• onetime
  • Niet online
Senaxx schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:30:
Nieuwe dag nieuwe problemen. Gistermiddag de enyaq gestart en ongeveer elk error die op mijn dashboard kon verschijnen was er ook wel. Elk hulpsysteem die er is werkt niet meer, en de snelheid kan ook niet meer worden weergegeven.

Ik heb nog met ODB geprobeerd de modules te resetten, maar mocht helaas niet helpen. Maar weer terug naar de dealer.

[Afbeelding]
Die zelfde instructeur van het bericht hier boven vertelde dat het bandenspanningscontrolesysteem werkt door omwentelingen van de wielen te vergelijken. De meeste meldingen die ik in jouw scherm zie hebben hier mee te maken. Kapotte rotatie sensor of kabel daar naar toe?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Senaxx
onetime schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:21:
[...]

Die zelfde instructeur van het bericht hier boven vertelde dat het bandenspanningscontrolesysteem werkt door omwentelingen van de wielen te vergelijken. De meeste meldingen die ik in jouw scherm zie hebben hier mee te maken. Kapotte rotatie sensor of kabel daar naar toe?
Nou er missen nog een aantal meldingen :+ ook de matrix lampen verstellen doen het niet. Probleem met de aandrijflijn, parkeersensoren doen het niet meer, stabiliteitcontrole niet, regeneratief remmen niet meer, alle assists die je maar kan hebben niet meer, cruise control ook niet.

Het enige wat werkt is gas, remmen (zonder abs) en de verwarming. Morgenochtend maar even met de dealer bellen.

[Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 27-02-2023 00:33]

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:35
Sinds ik mijn Enyaq heb maakt hij het geluid in onderstaand filmpje (geluid AAN dus). Het klinkt alsof er iets knelt als de klep zichzelf sluit. Ik heb er verder niet echt last van maar vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben? Het zit alleen rechtsachter. Als ik (te) hard over een drempel rij dan hoor ik het ook kraken op die plek.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21
Senaxx schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:30:

[Afbeelding]
Heb ik ook al eens gehad, ook met een 100% geladen accu. Konden bij de dealer geen bijzonderheden ontdekken, blijkbaar was er ergens op de "bus" iets uit sync gevallen waarna alle componenten problemen hadden.

Ze hebben bij mij de foutmeldingen gereset en sindsdien zijn ze ook niet meer terug gekomen (zal nu een maand of 5 geleden gok ik)

Eve char: Warock <TEST>

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
rsimmer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:16:
Sinds ik mijn Enyaq heb maakt hij het geluid in onderstaand filmpje (geluid AAN dus). Het klinkt alsof er iets knelt als de klep zichzelf sluit. Ik heb er verder niet echt last van maar vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben? Het zit alleen rechtsachter. Als ik (te) hard over een drempel rij dan hoor ik het ook kraken op die plek.

[YouTube: VID 20230225 115516]
afstel nopjes van de klep niet te ver uit staan?

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• Senaxx
sPENKMAN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Heb ik ook al eens gehad, ook met een 100% geladen accu. Konden bij de dealer geen bijzonderheden ontdekken, blijkbaar was er ergens op de "bus" iets uit sync gevallen waarna alle componenten problemen hadden.

Ze hebben bij mij de foutmeldingen gereset en sindsdien zijn ze ook niet meer terug gekomen (zal nu een maand of 5 geleden gok ik)
Keurige service van Skoda. Kon meteen terecht bij de dealer en ze zijn er nu mee bezig. Ik had zelf ook geprobeerd met de ODBTool de meldingen te resetten maar kwamen meteen weer terug.

Edit: nou, niet zo leuk nieuws. Steenmarter heeft aan de kabelboom lopen knagen... Onder de motorkap zie je 1 draad die door is. Nu is het de vraag of er nieuwe kabelboom in moet, en die schijnen nogal slecht leverbaar te zijn.

[Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 27-02-2023 11:13]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 10:10
Nu heb ik toch een andere set wielen gevonden voor mijn Enyaq, en ik ga binnenkort (week 12) weer naar de zomerset wisselen. Voordat ik ze op Marktplaats zet, heeft iemand nog Interesse in deze velgen? Het zijn GMP Matisse in mat antraciet met gepolijste face. 20", breedset. Zonder banden. De Skoda logo's passen in deze velgen.

Nu circa 6000km mee gereden, onbeschadigd. beschikbaar vanaf week 13.

Stuur maar een PM bij interesse. Locatie onder Rotterdam, maar kan ze ook meenemen naar regio Amsterdam of iets anders regelen.

Afgelopen weekend een rit Duitsland gedaan, daar geladen bij een enBW laadpaal. Die aangegeven werd door zowel de boord navi als Pump, als een 150kw paal. Echter was het een dubbele paal en het totale vermogen 150kw. Toen ik er alleen aan stond laadde hij met 89kw, en gaf aan dat het een 80kw paal was.

Zodra er een auto bij kwam staan zakte mijn laadsnelheid naar 59kw. Leermoment dus (en, snellere paal zoeken).

Acties:
  • +11Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Ik heb zojuist even wat posts opgeruimd. Laat het hier een gezonde discussie zijn, de Enyaq is niet heilig, evenmin een Passat. Dat maakt het nog niet goed om op de man te spelen.

Het is prima om het eea met elkaar te vergelijken, maar op een gegeven moment is de schwung van het vergelijken er wel uit. Probeer dat ook in het licht van dit topic te zien

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Wilde
  • Niet online
Weet iemand of er iets te doen is tegen het niet kunnen benaderen van de klimatiseren tijdens laden? Toch raar dat je de verwarming of airco niet aan kunt houden als je in de auto zit te wachten..?

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:39
Wilde schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:00:
Weet iemand of er iets te doen is tegen het niet kunnen benaderen van de klimatiseren tijdens laden? Toch raar dat je de verwarming of airco niet aan kunt houden als je in de auto zit te wachten..?
Bij het afsluitscherm 'Direct Klimatiseren' aanzetten. Dan kan je wel alles bedienen.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Wilde schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:00:
Op contact zetten.

• BGFG
water_escape schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Dat lijkt mij ook. Probeer die aan de rechterkant eens ietsje minder strak te zetten en/of iets te smeren met teflon oid. Geheid dat het dan over is.

• BGFG
Senaxx schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Keurige service van Skoda. Kon meteen terecht bij de dealer en ze zijn er nu mee bezig. Ik had zelf ook geprobeerd met de ODBTool de meldingen te resetten maar kwamen meteen weer terug.

Edit: nou, niet zo leuk nieuws. Steenmarter heeft aan de kabelboom lopen knagen... Onder de motorkap zie je 1 draad die door is. Nu is het de vraag of er nieuwe kabelboom in moet, en die schijnen nogal slecht leverbaar te zijn.
Tsja, dan houdt het op. Zijn vervelende storingen. Hopelijk hoeven ze niet de hele kabelboom te vervangen, pokkeklus!

• BGFG
Nou, inmiddels een week of 5 en 4500 km tevreden Enyaq 80 rijder.

Pro’s: ruim, heel ruim. Stil en comfortabel. Fijne stoelen. De Hankook banden vind ik verrassend stil. Grote en goed toegankelijke kofferbak. Goed afgewerkt. Fijne ACC en TA, maar ik gebruik de verkeersbordherkenning maar niet, dat vind ik echt niks. Geen van de hickup’s die hier voorbijkomen heb ik gehad, zelfs de app doet eigenlijk precies wat ik ervan verwacht. Verbruik wat hoger dan mijn vorige EV, maar een gemiddelde tot nu toe van 20 kWh/100 km vind ik prima, ook met een paar lange snelwegritten (400 km +). Actieradius nu al prima, ben benieuwd wat ie ‘s zomers doet. Preheating zonder aan de paal te staan is fijn. Ik was een fervent Google maps gebruiker, maar die standaard Skoda navi is eigenlijk dikke prima en verrassend actueel. Voordeel is dat mijn telefoon veel minder snel leegraakt en niet zo warm wordt. Draadloos laden gebruik ik niet meer.

Con’s: dat locatiebased uitgesteld laden krijg ik niet voor elkaar. Dus voor ‘t slapen gaan maar de stekker erin. En die verrekte 80% laden waarschuwing krijg ik niet weg, kan wissen wat ik wil, maar hij komt steeds weer terug. En ja, ik kies er vanwege de kilometers bewust voor om 100% te laden, dus geen commentaar graag _/-\o_
Lane assist vind ik helemaal niks, gelukkig uit kunnen zetten.
Simply clever is dat spuitmondje bij de camera op de achterklep, simply unclever het ontbreken van een verwarmingsdraadje bij de TA en verkeersbord herkenner, waardoor je bij vorst de eerste paar kilometer een TA error hebt. Pre heating helpt helaas niet. Ik weet het: er zijn ergere dingen in de wereld, maar dit zou zo simpel op te lossen zijn.

Onder aan de streep: content.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BGFG schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:50:
[...]
En die verrekte 80% laden waarschuwing krijg ik niet weg, kan wissen wat ik wil, maar hij komt steeds weer terug. En ja, ik kies er vanwege de kilometers bewust voor om 100% te laden, dus geen commentaar graag _/-\o_
In de laad instellingen (ME3) kun je dat aan of uit zetten onder, ik dacht, battery care. Dan zet hij hem juist niet automatisch terug naar 80%.

• Wilde
  • Niet online
Martinez- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Bij het afsluitscherm 'Direct Klimatiseren' aanzetten. Dan kan je wel alles bedienen.
Deze ga ik proberen!

• Wilde
  • Niet online
Dit had ik getest. Clima blijft echter helemaal uit hier (me3) dus dat werkt niet..

• BGFG
jules schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:47:
[...]

In de laad instellingen (ME3) kun je dat aan of uit zetten onder, ik dacht, battery care. Dan zet hij hem juist niet automatisch terug naar 80%.
Helaas @jules : dat is nou precies wat ik niet bedoel. Ik wil namelijk altijd tot 100% laden. Als ik battery care mode aan zet doet ie dat 1 keer en de volgende keer weer tot 80%

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BGFG schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:59:
[...]

Helaas @jules : dat is nou precies wat ik niet bedoel. Ik wil namelijk altijd tot 100% laden. Als ik battery care mode aan zet doet ie dat 1 keer en de volgende keer weer tot 80%

[Afbeelding]
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Deze moet je dus uitzetten om te voorkomen dat hij steeds terugschiet naar 80%.
Maar begrijp ik hieruit dat je dit al hebt geprobeerd en dat dit niet werkt?

Soms werkt het om hem wel eens aan en weer uit te zetten.

[Voor 9% gewijzigd door jules op 27-02-2023 21:42]

• BGFG
jules schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:40:
[...]

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Deze moet je dus uitzetten om te voorkomen dat hij steeds terugschiet naar 80%.
Maar begrijp ik hieruit dat je dit al hebt geprobeerd en dat dit niet werkt?

Soms werkt het om hem wel eens aan en weer uit te zetten.
Nee, maar blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg, daarom nog een keer: Ik wil altijd 100% laden en wil dus battery care mode uit hebben. Als ik dit uitzet, krijg ik iedere keer de melding dat ik battery care mode aan moet zetten. Heb jij ME3 dan? Zou je voorbeeld van je settings kunnen sturen?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wilde schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Dit had ik getest. Clima blijft echter helemaal uit hier (me3) dus dat werkt niet..
Rem pedaal indrukken en blijven zitten, dan blijft hij het wel doen? Werkt zowel bij pre ME3 als ME3.

En als dat echt niet werkt; auto hold aanzetten en in de versnelling zetten. Eis blijft wel dat je moet blijven zitten.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BGFG schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Nee, maar blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg, daarom nog een keer: Ik wil altijd 100% laden en wil dus battery care mode uit hebben. Als ik dit uitzet, krijg ik iedere keer de melding dat ik battery care mode aan moet zetten. Heb jij ME3 dan? Zou je voorbeeld van je settings kunnen sturen?
Het is me duidelijk dat je hem altijd op 100% wil laden. De reden begrijp ik, dat doe ik ook wel eens. Maar heb er geen ervaring mee om hem permanent erop te zetten.
Ik had hem voor een keer op 100% gezet. En nadat ik in de instellingen had zitten rommelen, omdat hij kort geleden de ME3 update heeft gehad, had ik de battery care mode aan gezet. Die stond bij mij eerst uit. En toen viel mij op dat hij hem dan op 80% zet.

Maar op de een of andere manier is hij ondanks dat de battery care mode aan stond, afgelopen week wel een paar keer naar 100% geladen, ondanks dat ik hem weer richting 80% had geschoven. Dus in die zin werkt het ook andersom niet helemaal lekker.

Inmiddels blijft hij nu wel weer gewenst op die 80% steken bij mij. Daarom schreef ik; wellicht helpt het om de battery care mode eens aan en dan weer uit te zetten? Hetzelfde met het laad niveau? Keertje naar 80 en dan weer naar 100%?

Ik ben het met je eens dat dit niet de manier zou moeten zijn. Maar bij mij werkte het wel. 8)7

• Emiel2208
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-03 13:48
Goedenavond,
Sinds een aantal maanden zakelijk een Enyaq IV80 gaan rijden. Echter stoor ik me net als zo velen aan de lane assist. Is er toevallig iemand in de buurt van Rotterdam, de Hoeksche Waard of Schiedam die mij kan helpen met het uitschrijven hiervan?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Emiel2208 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:54:
Goedenavond,
Sinds een aantal maanden zakelijk een Enyaq IV80 gaan rijden. Echter stoor ik me net als zo velen aan de lane assist. Is er toevallig iemand in de buurt van Rotterdam, de Hoeksche Waard of Schiedam die mij kan helpen met het uitschrijven hiervan?
Als je er haast bij hebt zou een dealer je er ook mee kunnen helpen.
BGFG schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Ik heb hem dus expres aan staan omdat ik maar tot 80% wil laden. Dus sorry, in dat opzicht geen vergelijk. Maar die battery care mode, daar zou je het wel moeten zoeken.

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:43
jules schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:04:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik heb hem dus expres aan staan omdat ik maar tot 80% wil laden. Dus sorry, in dat opzicht geen vergelijk. Maar die battery care mode, daar zou je het wel moeten zoeken.
Ik heb de battery care mode uit, en hij laadt altijd keurig tot 100%.
Jaja 100% is slecht, maar ik doe het in de winter toch want IV60 en veel kilometers

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Eerste rit vanuit de schade hersteller naar huis paar weken geleden, kreeg ik een melding dat front assist niet beschikbaar was. Vanmorgen met de eerste paar vlokken sneeuw uit de lucht alweer. Alleen nu was het hardnekkiger en verdween hij niet meer bij de tweede rit. Hoop niet dat het ook een steenmarter is geweest bij de schadehersteller of tijdens de opslag bij de berger.

Gelukkig geen hele kerstboompverlichting actief zoals jij dat had.

Edit:
Vanavond op de terugweg geen enkele problemen ervaren. Ik vermoed nu dat er ergens een seal niet goed zit. Op dag van ophalen bij schadehersteller was hij nog nat van de wasstraat. Voor mij is dat 1+1=2

[Voor 7% gewijzigd door jules op 28-02-2023 21:19]

• BGFG
macmellow schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Ik heb de battery care mode uit, en hij laadt altijd keurig tot 100%.
Jaja 100% is slecht, maar ik doe het in de winter toch want IV60 en veel kilometers
Ik dus ook, maar ik krijg bovenin het scherm de waarschuwende melding dat ik em aan moet zetten. Die melding kun je wissen maar hij komt iedere keer terug. Ik wil die melding dus permanent uitzetten.

• BGFG
jules schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:04:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de dealer die lane assist niet gaat uitzetten….

Vwbt battery care: dat weet ik en dat heb je een aantal keren duidelijk gemaakt,maar de vraag is of ik de melding, die steeds terugkomt, kan uitzetten en zo ja, waar. Dus niet bij battery care mode….

[Voor 5% gewijzigd door BGFG op 28-02-2023 18:30]

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-03 12:19
Sinds een paar weken merk ik dat de led sfeerverlichting in de wagen niet meer helemaal werkt. Vroeger had ik een blauwe ledverlichting en mijn vrouw den paarse. Dit is nu niet meer. De kleuren individueel instellen werkt ook niet meer. Enkel de voorgedefinieerde kleurprofielen werken, behalve oceaan. Die ook blauw is. Heeft een update het aantal kleuren verminderd? Iemand die dit herkent? Het betreft een 60 MY2022 afgeleverd met ME3

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BGFG schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Ik vermoed dat de dealer die lane assist niet gaat uitzetten….

Vwbt battery care: dat weet ik en dat heb je een aantal keren duidelijk gemaakt,maar de vraag is of ik de melding, die steeds terugkomt, kan uitzetten en zo ja, waar. Dus niet bij battery care mode….
Bij mij bleef hij een paar keer op 100% laden, terwijl ik juist 80% had ingesteld bij het verlaten van de auto. 8)7
Melding zoals jij omschrijft kan ik me niet herinneren.

• samba123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:15
Vandaag ging bij mijn vrouw midden op de snelweg het raam van het rechter voorportier open, en hij wilde niet meer dicht met de knopjes totdat ze een keer de "lock" knop voor de raambediening had aan en uit gezet. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? (Ik begrijp dat het op de snelweg best koud was.)

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-03 13:00
Vandaag met de auto onderweg en gisterenavond vergeten te laden, dus op de terugweg dan maar bij fastnet!

Eindelijk weer eens getallen BOVEN de 45KW…

EDIT: Hij begon op 90KW, maar dat loopt altijd weer snel terug! :P

[Voor 7% gewijzigd door Vanitas1996 op 03-03-2023 09:08]

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Via de TRONITY app kun je een melding krijgen als de auto wordt geparkeerd. Zou je ook een melding kunnen krijgen als de auto vertrekt? Of is dat op een andere manier mogelijk?

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-03 12:19
Malt1982 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:54:
Via de TRONITY app kun je een melding krijgen als de auto wordt geparkeerd. Zou je ook een melding kunnen krijgen als de auto vertrekt? Of is dat op een andere manier mogelijk?
Ik had net dezelfde vraag een tijd geleden. Dit heb ik opgelost door gebruik te maken van de Skoda Connect integratie in Home Assistant. Via de Skoda API kan je zien of het voertuig in beweging is en door gebruik te maken van een automation in HA kan je hier dan een melding laten sturen naar de HA companion app op je smartphone.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21
samba123 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:22:
Vandaag ging bij mijn vrouw midden op de snelweg het raam van het rechter voorportier open, en hij wilde niet meer dicht met de knopjes totdat ze een keer de "lock" knop voor de raambediening had aan en uit gezet. Heeft iemand dit ook wel eens gehad? (Ik begrijp dat het op de snelweg best koud was.)
Niet een enkel raam en ook niet tijdens het rijden. Wel meerdere malen sinds ME3 update gehad dat de auto spontaan open is gegaan met alle ramen naar beneden. Nu weer een tijdje rustig, vreemde zaak 8)7

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:56
Vanitas1996 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:17:
Vandaag met de auto onderweg en gisterenavond vergeten te laden, dus op de terugweg dan maar bij fastnet!

Eindelijk weer eens getallen BOVEN de 45KWH

EDIT: Hij begon op 90KWH, maar dat loopt altijd weer snel terug! :P
[Afbeelding]
Ik weet dat de eenheden heel erg op elkaar lijken (het scheelt 1 letter), maar ze zijn echt iets totaal anders;
- vermogen (laadvermogen, motorvermogen, etc.) wordt doorgaans uitgedrukt in (kilo)watt, oftewel kW en;
- energie (vermogen maal tijd) wordt doorgaans uitgedrukt in (kilo)wattuur, oftewel kWh.

Het verschil is overduidelijk als we dit vervangen met bijv. PK's en liters benzine. Het is dus niet zo moeilijk. Je drukt het energieverbruik van een 200PK verbrandingsmotor uit in aantal liters benzine. PK = kW, liters benzine = kWh.

Niet om pietluttig te doen, maar het ziet er nogal stom uit als dit fout wordt geschreven, omdat het een heel andere eenheid is.

(Het staat nota bene in jouw afbeelding van de lader heel duidelijk.)

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:46

Ankh

|true

De eerste 2000km zitten er (alweer) op en al met erg tevreden. Er blijven wat rare (elektronische) dingen inzitten die het zo nu en dan wat gemopper opleveren.
- Bij het openen en instappen van de auto gaat ineens de elektrische stoel in ligstand (da fuck). Ik heb al tig keer de set functie gedaan, maar helaas.
- Zo nu en dan, tijdens het rijden krijg ik ineens een melding dat er nieuwe gesynchroniseerde data is voor de hoofdgebruiker. In het begin geaccepteerd, maar de melding blijft terug komen..?
- Ik heb standaard opladen tot 80% staan, maar zo nu en dan verspringt deze naar 100%.
- De airco instellingen zijn ineens bij het instappen aangepast naar "lage" ventilator snelheid in plaats van "Auto".
- De afgelopen dagen is het (redelijk) koud en wil ik de auto voorverwarmen.. Ik krijg bij het toepassen van deze optie in de app een bugrapport melding 8)7 :+

Wie heeft er hier trouwens een autobench in de kofferbak staan? Wij hebben van oudsher een Trixie, maar deze heeft een verkeerde graag, waardoor de achterkant net plat moet anders past het net niet..

[Voor 10% gewijzigd door Ankh op 01-03-2023 20:23]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:39
Ankh schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:22:
De eerste 2000km zitten er (alweer) op en al met erg tevreden. Er blijven wat rare (elektronische) dingen inzitten die het zo nu en dan wat gemopper opleveren.
- Bij het openen en instappen van de auto gaat ineens de elektrische stoel in ligstand (da fuck). Ik heb al tig keer de set functie gedaan, maar helaas.
- Zo nu en dan, tijdens het rijden krijg ik ineens een melding dat er nieuwe gesynchroniseerde data is voor de hoofdgebruiker. In het begin geaccepteerd, maar de melding blijft terug komen..?
- Ik heb standaard opladen tot 80% staan, maar zo nu en dan verspringt deze naar 100%.
- De airco instellingen zijn ineens bij het instappen aangepast naar "lage" ventilator snelheid in plaats van "Auto".
- De afgelopen dagen is het (redelijk) koud en wil ik de auto voorverwarmen.. Ik krijg bij het toepassen van deze optie in de app een bugrapport melding 8)7 :+

Wie heeft er hier trouwens een autobench in de kofferbak staan? Wij hebben van oudsher een Trixie, maar deze heeft een verkeerde graag, waardoor de achterkant net plat moet anders past het net niet..
2de punt heb ik ook al sinds het begin last van. Er is ook geen touw aan vast te knopen welke instellingen die overneemt en waar die de waarden vandaan haalt. Ik heb bijv. de klima altijd op 19 graden, maar als ik de 'nieuwe' instellingen accepteer springt die de ene week de hele tijd naar 21 graden en de andere week naar 18 graden.

Begrijp er niets van :'( .

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-03 22:27
Iemand die foto wil maken van lampje voetverlichting passagiers zijde en wil posten?
Alvast bedankt.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ankh schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:22:

Wat ik sinds ME3 gemerkt heb, diverse instellingen waar je het over hebt worden opgeslagen in je gebruiker. Hij synchroniseert dit met de cloud ofzo. Maar ergens lijkt dit niet helemaal lekker te gaan als je dit handmatig afdwingt. Dan overschrijft hij de gedane updates met datgene wat in de cloud staat, oftewel, de oude info.

Met andere woorden. De oude info is je stoel in lid stand. Jij zet hem recht, drukt set in, maar vervolgens probeer jij handmatig de settings te synchroniseren.

Oplossing; laat het met de hand synchroniseren achterwege, laat dat lekker aan het systeem over. Dan gaat het waarschijnlijk wel goed met je stoel en airco. De rest weet ik niet of dit ook in je gebruiker gegevens staat.

Zo niet, dan is het gevalletje dealer bezoeken.

• onetime
  • Niet online
Hier op zich een tevreden gebruiker. Wel in het begin (december?) 2x gehad dat ramen open stonden...
(hij stond toen nog op de garage account)

En gisteren een aanhanger er achter, en een kerstboom aan foutmeldingen, allerlei assistentiefuncties die het niet meer deden, zelfs de ACC gaf een foutmelding en weigerde dienst. Later aanhanger eraf, en alles deed het weer. Daar net weer er achter, en na paar honderd meter weer allerlei foutmeldingen. ACC deed het nu wel. Aanhanger ingeleverd, en foutmeldingen weer weg.
Dit was wel met een verloopstekker voor de aanhanger naar de oude standaard met minder pinnen.

Even een andere aanhanger aangekoppeld met een stekker met meer pinnen, nieuwe standaard, net als de auto, meteen foutmeldingen, die met een paar seconden weg waren. En weer losgekoppeld, was een test.

Iemand ook ervaringen met aanhanger?

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:39
onetime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:06:
Hier op zich een tevreden gebruiker. Wel in het begin (december?) 2x gehad dat ramen open stonden...

En gisteren een aanhanger er achter, en een kerstboom aan foutmeldingen, allerlei assistentiefuncties die het niet meer deden, zelfs de ACC gaf een foutmelding en weigerde dienst. Later aanhanger eraf, en alles deed het weer. Daar net weer er achter, en na paar honderd meter weer allerlei foutmeldingen. ACC deed het nu wel. Aanhanger ingeleverd, en foutmeldingen weer weg.
Dit was wel met een verloopstekker voor de aanhanger naar de oude standaard met minder pinnen.

Even een andere aanhanger aangekoppeld met een stekker met meer pinnen, nieuwe standaard, net als de auto, meteen foutmeldingen, die met een paar seconden weg waren. En weer losgekoppeld, was een test.

Is de aanhanger achteraf als accessoire door de dealer (of andere garagist) gemonteerd? Lijkt er namelijk op dat hij niet goed is gecodeerd in de diverse systemen.

Toevoeging: Van andere Skoda's ben ik ook gewend als de trekhaak goed gecodeerd is, dat er een optie onder hulpsystemen komt te staan met "aanhangwagenherkenning". Staat dit bij jou in de lijst met hulpsystemen erbij?

Voorbeeld van een Kamiq:
https://www.valleiautogro...business-edition-33105088 (plaatje 25/34)

Voorbeeld van een Kodiaq:
https://www.marktplaats.n...business-7p-navi-trekhaak (plaatje 56/80)

[Voor 18% gewijzigd door jesse_s93 op 02-03-2023 11:32]

• onetime
  • Niet online
@jesse_s93 Aanhanger gecodeerd??? De -trekhaak- zat er bij kilometerstand 10km in ieder geval al op...
Voor zover ik weet nieuw af fabriek. Maar ik zal het als vraag / suggestie voor de dealer noteren.

edit nav jouw edit: zal het straks bekijken, dacht het wel.

edit2: niet dus. Niet wat ik op die foto's zie. Dank!

[Voor 25% gewijzigd door onetime op 02-03-2023 15:03]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:56
@onetime

Ruime ervaring met aanhangers hier: JanHenk in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Ik herken je foutmeldingen-festijn niet. Mijn trekhaak is af-fabriek (wegklapbaar). Ik gebruik hem regelmatig, zowel voor de vouwwagen als een aanhanger. De vouwwagen heeft 13-polige Jaeger stekker. De aanhanger heeft een Multicon stekker en daarvoor gebruik ik dus een verloop.

De auto herkent beide keren een aanhanger en werkt verder prima.

Je problemen klinken als onjuiste coderingen in de software. Maar terug naar de dealer, dus.

• macmellow
Niet helemaal relevant, maar volgens mij is de trekhaak nooit af-fabriek. De voorbereiding kan af-fabriek zijn, maar volgens mij wordt ie er altijd achteraf bij de dealer onder gezet.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:24
jesse_s93 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Is de aanhanger achteraf als accessoire door de dealer (of andere garagist) gemonteerd? Lijkt er namelijk op dat hij niet goed is gecodeerd in de diverse systemen.

Toevoeging: Van andere Skoda's ben ik ook gewend als de trekhaak goed gecodeerd is, dat er een optie onder hulpsystemen komt te staan met "aanhangwagenherkenning". Staat dit bij jou in de lijst met hulpsystemen erbij?

Voorbeeld van een Kamiq:
https://www.valleiautogro...business-edition-33105088 (plaatje 25/34)

Voorbeeld van een Kodiaq:
https://www.marktplaats.n...business-7p-navi-trekhaak (plaatje 56/80)
Wat zou die aanhangerherkenning dan moeten doen volgens jou? Parkeersensoren uitschakelen achter wanneer aangekoppeld? Want wat jij laat zien ben ik in het menu nog nooit tegengekomen. Beide auto’s die je aanhaalt staan ook op een MQB platform (Enyaq MEB) dus totaal andere hard en software.

@onetime gewoon mee langs de dealer gaan! Ik heb de trekhaak achteraf laten plaatsen en die moest inderdaad in de software nog aangemeld worden.

• Martinique
macmellow schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:13:
Niet helemaal relevant, maar volgens mij is de trekhaak nooit af-fabriek. De voorbereiding kan af-fabriek zijn, maar volgens mij wordt ie er altijd achteraf bij de dealer onder gezet.
Dat is niet waar. Ik heb mijn trekhaak bewust niet in de fabriek laten inbouwen maar bij de dealer omdat het in de fabriek voor vertraging had kunnen zorgen (ivm bijtelling 2021 destijds).

• macmellow
Martinique schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Dat is niet waar. Ik heb mijn trekhaak bewust niet in de fabriek laten inbouwen maar bij de dealer omdat het in de fabriek voor vertraging zou kunnen zorgen (ivm bijtelling 2021 destijds).
Oh dat wist ik niet.

In ieder geval, dat ie erop zit bij 10 km zegt niet per se dat het af fabriek is. Want die van mij zat er dus niet af-fabriek op vanaf het begin.

• Martinique
macmellow schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Oh dat wist ik niet.

In ieder geval, dat ie erop zit bij 10 km zegt niet per se dat het af fabriek is. Want die van mij zat er dus niet af-fabriek op vanaf het begin.
Eens!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:39
Martinique schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:24:
[...]

Wat zou die aanhangerherkenning dan moeten doen volgens jou? Parkeersensoren uitschakelen achter wanneer aangekoppeld? Want wat jij laat zien ben ik in het menu nog nooit tegengekomen. Beide auto’s die je aanhaalt staan ook op een MQB platform (Enyaq MEB) dus totaal andere hard en software.
Zoals op de afbeeldingen zichtbaar is, houdt de aanhangwagenherkenning rekening met de maximumsnelheden bij het lezen van verkeersborden en houdt hij rekening met een langere reistijd (navigatie). Als de parkeersensoren niet worden uitgeschakeld, dan is er echt iets niet goed gecodeerd..

Het zou kunnen dat de Enyaq deze menu optie simpelweg niet heeft. In de handleiding zie ik het ook niet zo snel terug. Ik ben op de hoogte van het verschil in platform (hardware), ik ging er echter vanuit dat de Enyaq ook op het MIB3 platform stond. Dit aangezien het infotainment grote overeenkomsten heeft met bv de nieuwe Octavia die wel op het MIB3 platform staat. De Kamiq draait ook MIB3, vandaar de link naar de Kamiq.

De conclusie blijft echter nog wel staan, @onetime kan het beste even langs de dealer rijden. Alles lijkt nog steeds te wijzen op het niet (volledig) coderen van de trekhaak in de verschillende modules.

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-03 15:21
Hi all. Ik heb een vraag over uitgesteld laden, wellicht is er ervaring mee bij jullie.

In het infomtainmentsysteem heb ik ingesteld (groen vinkje) dat op de thuislocatie (oprit) alleen op voorkeurstijden moet worden geladen (tussen 02:00 en 06:00), dan is veelal de stroom het goedkoopste.

Echter, als ik met de auto heb gereden en weer op de oprit parkeer staat het laden weer op "direct laden".

Als ik in het vertrekscherm de optie kies "voorkeurstijden" dan wordt inderdaad 's-nachts geladen, doe ik dat niet dan gaat de auto direct laden.

Ik verwacht dat dit op de thuislocatie op de "voorkeurstijden" blijft staan maar gebeurt dus niet.

Hoe is dat bij jullie?

• BGFG
johnvanderster schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:09:
Hi all. Ik heb een vraag over uitgesteld laden, wellicht is er ervaring mee bij jullie.

In het infomtainmentsysteem heb ik ingesteld (groen vinkje) dat op de thuislocatie (oprit) alleen op voorkeurstijden moet worden geladen (tussen 02:00 en 06:00), dan is veelal de stroom het goedkoopste.

Echter, als ik met de auto heb gereden en weer op de oprit parkeer staat het laden weer op "direct laden".

Als ik in het vertrekscherm de optie kies "voorkeurstijden" dan wordt inderdaad 's-nachts geladen, doe ik dat niet dan gaat de auto direct laden.

Ik verwacht dat dit op de thuislocatie op de "voorkeurstijden" blijft staan maar gebeurt dus niet.

Hoe is dat bij jullie?
Bij mij werkt dat laden op de thuislocatie ook niet, zelfde verschijnsel als jij hebt. Gepland laden werkt vaak wel, maar als het spannend is en ik moet de volgende dag weg, plug ik de stekker in voor het naar bed gaan en zet em op direct laden (als ie daar al niet op staat). Heb al een keer gehad dat ie helemaal niet had geladen en das knap lastig als je weg moet.

• BGFG
knirrebir schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:45:
Iemand die foto wil maken van lampje voetverlichting passagiers zijde en wil posten?
Alvast bedankt.
Alstublieft. Beetje slechte foto, maar het lampje zit direct tegen de klep van het handschoenenkastje in het midden. Je kunt ze alleen samen dimmen, dus niet links en rechts apart. In ieder geval niet bij mij.

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-03 15:21
BGFG schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:32:
[...]

Bij mij werkt dat laden op de thuislocatie ook niet, zelfde verschijnsel als jij hebt. Gepland laden werkt vaak wel, maar als het spannend is en ik moet de volgende dag weg, plug ik de stekker in voor het naar bed gaan en zet em op direct laden (als ie daar al niet op staat). Heb al een keer gehad dat ie helemaal niet had geladen en das knap lastig als je weg moet.
Ook dat komt bij mij voor, dat doe ik niet meer ivm onzekerheid laden en je volgende dag echt weg moet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-03 16:31

Voor het eerst boven de 100kW, In Duitsland met een SoC van 5% bij aankomst en een buitentemperatuur van 3° *O*

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-03 13:00
JanHenk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:29:
[...]

Ik weet dat de eenheden heel erg op elkaar lijken (het scheelt 1 letter), maar ze zijn echt iets totaal anders;
- vermogen (laadvermogen, motorvermogen, etc.) wordt doorgaans uitgedrukt in (kilo)watt, oftewel kW en;
- energie (vermogen maal tijd) wordt doorgaans uitgedrukt in (kilo)wattuur, oftewel kWh.

Het verschil is overduidelijk als we dit vervangen met bijv. PK's en liters benzine. Het is dus niet zo moeilijk. Je drukt het energieverbruik van een 200PK verbrandingsmotor uit in aantal liters benzine. PK = kW, liters benzine = kWh.

Niet om pietluttig te doen, maar het ziet er nogal stom uit als dit fout wordt geschreven, omdat het een heel andere eenheid is.

(Het staat nota bene in jouw afbeelding van de lader heel duidelijk.)
Ja heb je gelijk in! My bad! Ben op dat gebied een leek hehe, aangepast!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:35
water_escape schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Het gekraak zit in de sluiting zelf, dus het stuk wat aan de klep vastzit en meeveert/indrukt als je hem sluit.

Nu opgelost door WD40 erin te spuiten, hoop dat het daarmee wegblijft.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:40
rsimmer schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Het gekraak zit in de sluiting zelf, dus het stuk wat aan de klep vastzit en meeveert/indrukt als je hem sluit.

Nu opgelost door WD40 erin te spuiten, hoop dat het daarmee wegblijft.
Teflon spray smeert net zo goed of beter, en trekt geen vuil aan...

• Senaxx
[...]

Nog een update. Gelukkig bleek er maar 1 kabel door te zijn, de ABS-sensor kabel. Die had de dealer gelukkig op voorraad liggen en kon hem 2 dagen later alweer ophalen. Wel een lekkere reparatie rekening dankzij dat beest. Meteen een vervolgafspraak gemaakt om een steenmarter alarm te laten installeren.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

onetime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:06:

Zag je wel een afbeelding van een aanhanger in je parkeerassistent?
Als dat niet het geval is staat de aanhanger-optie nog uit in de software en flipt hij inderdaad compleet.

• onetime
  • Niet online
Wootism schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:14:
[...] Zag je wel een afbeelding van een aanhanger in je parkeerassistent?
Als dat niet het geval is staat de aanhanger-optie nog uit in de software en flipt hij inderdaad compleet.
Alleen bij de gratis instructieles heeft de parkeer assistent één keer aan gestaan. Die ging aan het stuur draaien bij stilstand. Meteen onderbroken dus. Je draait alleen aan het stuur als de auto minstens een beetje rijdt, tenzij je banden wilt eten. Daar zijn ze mij veel te duur voor. Dus dat weet ik helaas niet.
En die assistent heb ik niet nodig, ook met aanhanger kan ik zelf parkeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinique
onetime schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:55:
[...]

Alleen bij de gratis instructieles heeft de parkeer assistent één keer aan gestaan. Die ging aan het stuur draaien bij stilstand. Meteen onderbroken dus. Je draait alleen aan het stuur als de auto minstens een beetje rijdt, tenzij je banden wilt eten. Daar zijn ze mij veel te duur voor. Dus dat weet ik helaas niet.
En die assistent heb ik niet nodig, ook met aanhanger kan ik zelf parkeren.
@Wootism bedoelt denk ik het plaatje van een aanhanger in je display bij het in zijn achteruit zetten van je auto. Je parkeersensoren zouden dan uit moeten gaan en in plaats daarvan moet je dus zelf opletten, dat is dan dus zichtbaar op je display.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinique De aanhanger is weer weg, ik weet het niet meer...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StretchNL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-03 20:00
Ik heb de Enyaq nu 2.5 week en ruim 2700 km verder. Geen problemen gehad en zeer tevreden. Tot zojuist….

Ik ging even naar de supermarkt, kort ritje 5 minuten. Geen issues.

Boodschappen gedaan, ingeladen en ik stap in. Dan gaan zowel de cockpit als het grote scherm niet aan. Geen gegevens etc te zien. De enige lampjes die het doen zijn de vaste lampjes.

Ik kan er wel mee rijden maar geen idee hoe wie wat waar, geen snelheid, geen knipperlicht geluid etc etc. D/B stand werkt wel, fysieke dingen zoals knipperlicht en normaal licht ook.

Bij thuiskomst auto geparkeerd, half uurtje gewacht en weer eens in gaan zitten. Zelfde euvel.

Nu ben ik nog niet in paniek, misschien ergens een foutje en kijk vanavond nog wel eens een keer; maar heeft iemand anders dit wel eens mee gemaakt?

—edit— Het aan/uit knopje van het media systeem lang indrukken doet wonderen. Dashboard kwam tot leven en de rest volgde.

[Voor 5% gewijzigd door StretchNL op 05-03-2023 13:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinique grappig, de aanhanger was gehuurd bij martinic verhuur... [/ot]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonvh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-03 08:33
Zijn er nog mensen die deze waarschuwing zien? "Opnieuw aanmelden noodzakelijk, geef uw aanmeldgegevens in, alstublieft" Ik reed over en weer naar Berlijn en op sommige etappes had ik deze melding wel 27 keer. De app werkt meestal prima. ABRP raakt af en toe de verbinding met live online data kwijt, maar dat komt even later vanzelf weer goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• antonvh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-03 08:33
Zijn er mensen bij wie Plug 'n Charge wel werkt op hun Enyaq iV? Ik heb ME3 en dit zou een OTA update moeten zijn, maar ik zie de instellingen nog niet verschijnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BGFG
antonvh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:08:
Zijn er mensen bij wie Plug 'n Charge wel werkt op hun Enyaq iV? Ik heb ME3 en dit zou een OTA update moeten zijn, maar ik zie de instellingen nog niet verschijnen.

[Afbeelding]
Ik heb de indruk dat dit helemaal niet werkt, ook bij Fastned niet in ieder geval. Gek eigenlijk, mijn vorige EV had dat wel; is blijkbaar iets hardwarematigs?

[Voor 20% gewijzigd door BGFG op 05-03-2023 15:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:25
antonvh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:51:
Zijn er nog mensen die deze waarschuwing zien? "Opnieuw aanmelden noodzakelijk, geef uw aanmeldgegevens in, alstublieft" Ik reed over en weer naar Berlijn en op sommige etappes had ik deze melding wel 27 keer. De app werkt meestal prima. ABRP raakt af en toe de verbinding met live online data kwijt, maar dat komt even later vanzelf weer goed.

[Afbeelding]
Deze melding krijg ik ook nog steeds. Snap er niets van!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-03 19:42
BGFG schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb de indruk dat dit helemaal niet werkt, ook bij Fastned niet in ieder geval. Gek eigenlijk, mijn vorige EV had dat wel; is blijkbaar iets hardwarematigs?
[Afbeelding]
Deze functionaliteit zou mogelijk pas bij ME3.1 komen. en ik heb nog niet echt goede informatie kunnen vinden wanneer de al rijdende auto's daarvan worden voorzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Hmm iemand tips:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

StretchNL schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:50:
Ik heb de Enyaq nu 2.5 week en ruim 2700 km verder. Geen problemen gehad en zeer tevreden. Tot zojuist….

Ik ging even naar de supermarkt, kort ritje 5 minuten. Geen issues.

Boodschappen gedaan, ingeladen en ik stap in. Dan gaan zowel de cockpit als het grote scherm niet aan. Geen gegevens etc te zien. De enige lampjes die het doen zijn de vaste lampjes.

Ik kan er wel mee rijden maar geen idee hoe wie wat waar, geen snelheid, geen knipperlicht geluid etc etc. D/B stand werkt wel, fysieke dingen zoals knipperlicht en normaal licht ook.

Bij thuiskomst auto geparkeerd, half uurtje gewacht en weer eens in gaan zitten. Zelfde euvel.
[Afbeelding]

Nu ben ik nog niet in paniek, misschien ergens een foutje en kijk vanavond nog wel eens een keer; maar heeft iemand anders dit wel eens mee gemaakt?

—edit— Het aan/uit knopje van het media systeem lang indrukken doet wonderen. Dashboard kwam tot leven en de rest volgde.
Wel eens gehad ja. Rit later was het opgelost. Weet niet meer of het de Enyaq of een voorgaande VAG auto was. Maar je kan dan echt helemaal niks. Geen airco, radio, telefoon.

Blij dat het is opgelost. Het is een hele zeldzame error gelukkig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Pizzaman schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:47:
Hmm iemand tips:

***members only***
Ik zie park assist wel eens te voorschijn komen, terwijl het er standaard niet op zat. Maar heb het ook nog nooit werkende gekregen. Ook niet de behoefte trouwens. Gaat prima zonder parkeerhulp O-)

• Senaxx
Hmm iemand tips:

***members only***
Wat nog wel eens voorkomt door een gebrek aan hardware dat niet alle opties geïnstalleerd worden. Voor Park Assist moeten volgens mij aan de zijkant extra sensoren geplaatst zijn, maar het kan zijn dat die van jou zijn geleverd zonder de extra sensoren.

Ik heb bijvoorbeeld ook eens een Enyaq gezien zonder de richtingaanwijzer indicatie aan de binnenkant van de spiegels, terwijl dit volgens mij een standaard functie is.

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:16
johnvanderster schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:09:

Hoe is dat bij jullie?
Hetzelfde. Even alert op zijn dus als je wilt laden bij thuis komt. Even de goede optie selecteren.

• Enyaq
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:16
antonvh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:08:

[Afbeelding]
Zou moeten komen met een toekomstige software update.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:02
Voor park assist heb je inderdaad ook sensoren aan de zijkant nodig.

De "knipperlichten" aan de binnenzijde van de spiegel is onderdeel van side-assist. Die hebben ook extra sensoren nodig, maar die zijn niet zichtbaar.

Mijn enjaq bestelling eind januari 2022 heeft wel park-assist maar geen side-assist.

Park assist paar keer geprobeerd maar ik doe het liever zelf. Maar werkt op zich wel goed met wat kleinigheidjes hier en daar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Senaxx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 01:36:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld ook eens een Enyaq gezien zonder de richtingaanwijzer indicatie aan de binnenkant van de spiegels, terwijl dit volgensmij een standaars functie is.
Er is een periode geweest dat ze alle zonder side assist geleverd zijn vanwege chiptekorten.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• StretchNL
Hmm iemand tips:

***members only***
Mirx_NL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:06:
Voor park assist heb je inderdaad ook sensoren aan de zijkant nodig.

De "knipperlichten" aan de binnenzijde van de spiegel is onderdeel van side-assist. Die hebben ook extra sensoren nodig, maar die zijn niet zichtbaar.

Mijn enjaq bestelling eind januari 2022 heeft wel park-assist maar geen side-assist.

Park assist paar keer geprobeerd maar ik doe het liever zelf. Maar werkt op zich wel goed met wat kleinigheidjes hier en daar.
Maar ik vraag mij af wat zij dan over parkassist verstaan, in mijn auto zit ook de (P)assist knop, maar dat is niks meer dan de activatie van de achteruit camera en de sensoren aan de voor- en achter-zijde.

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als ik bij mij op de parkassist druk gaat hij automatisch inparkeren als de ruimte daarvoor toegankelijk is.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Malt1982 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:40:
Als ik bij mij op de parkassist druk gaat hij automatisch inparkeren als de ruimte daarvoor toegankelijk is.
En daar heb je extra parkeersensoren voor nodig. Ik heb wel sideassist, maar dus niet die extra parkeersensoren en dus geen automatisch inparkeren.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• StretchNL
P_de_B schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:53:
[...]

En daar heb je extra parkeersensoren voor nodig. Ik heb wel sideassist, maar dus niet die extra parkeersensoren en dus geen automatisch inparkeren.
Dus conclusie: de parkassist waar nu over in boekjes etc etc gepraat wordt en waar mee de auto's nu worden uitgeleverd is geen actieve parkassist, maar de parkeersensoren en camera

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:02
StretchNL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:01:
[...]

Dus conclusie: de parkassist waar nu over in boekjes etc etc gepraat wordt en waar mee de auto's nu worden uitgeleverd is geen actieve parkassist, maar de parkeersensoren en camera
Ik weet niet of je zo kort door de bocht mag gaan. Ik weet niet hoe je op basis van de laatste posts tot een conclusie kunt komen.

Het is voor mij net als een panel loterij bij tv's. Je weet pas wat je hebt als je het in gebruik neemt. Iets wat in beide gevallen en zorgwekkende situatie is.

Edit: foute info verwijderd.

[Voor 29% gewijzigd door Mirx_NL op 06-03-2023 20:48]

Pagina: 1 ... 76 ... 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee