Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.266 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:49
jules schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb twee opties gezien in de shop in de auto zelf waarvan ik er 1 gratis geactiveerd heb. De ander was locatie gebaseerde services die het eerste jaar gratis zou zijn en daarna betaald geloof ik.
Maar niks over kleuren? Of is dit alleen zichtbaar op de website?
Volgens mij in de auto ook. Onder functions-on-demand.

Vanuit de telefoon app kun je ook door naar de shop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnnSQzgzLUZ-1U1BFXZmmJEc0zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGrHcQO6KJGENrP6SXiAYa89.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
Mirx_NL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt mij ook iets voor OBD? Dat grootlicht kan bijvoorbeeld gewoon via OBD aangezet worden.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 21:01
svenblom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:23:
Bij mij zijn deze winter ook de logo lampjes/ spots onder de spiegels kapot gegaan. Is vervangen al de moeite en valt dat gewoon onder garantie?
Bij mij is het onder garantie vervangen (1 kant). Was ca 30 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mirx_NL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]
Zowel in de auto, de app en online maar 2 keuzes;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdxJuk_bT7e89yARtYMzoSeEhsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vvZyn0o5m8OO8o0lGbCiO9Xr.png?f=fotoalbum_large

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
jules schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]
Dan heb je de rest al misschien?

p.s je naam komt mij bekend voor van vroeger... doe/deed je fotografie oid?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:49
jules schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:41:
[...]

[]
Ik zit wel op me3.1, misschien dat de pakketten een afhankelijkheid hebben met de software versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mirx_NL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Ik zit wel op me3.1, misschien dat de pakketten een afhankelijkheid hebben met de software versie.
Vermoed dat dat het is. Ik zit nog op ME3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Martinique schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Bij mij is het onder garantie vervangen (1 kant). Was ca 30 minuten werk.
Ik heb zojuist toch ook maar even gebeld met Hoogenboom Rotterdam. In mei loopt de garantie af, en het ziet er dan gelukkig niet zo misvormt uit als de foto's die ik af en toe voorbij zie komen, maar het is niet meer zoals het was bij de aflevering in 2021.

Ga het toch onder garantie laten herstellen/vervangen. Hoop dat het probleem daarmee is opgelost.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Vandaag voor de TA meldingen naar de dealer geweest. ik Had een half jaar geleden al een nieuw stuur ontvangen maar dat gaf geen verbeteringen. Nu had ik gelezen dat er een verbeterde versie van het stuur beschikbaar was. Dealer moest even software uitlezen en melding maken bij SKODA maar ik krijg nu een nieuw-verbeterd stuur! ik ben echt benieuwd of dit nu het einde gaat inluiden van de TA meldingen.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:12
vinom schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Bij mij is het inderdaad ook veranderd naar 'deze informatie is momenteel niet beschikbaar'. Fijn dat het voor jou wel alweer werkt! Ik heb voor aankomende donderdag een afspraak staan bij de dealer om ze er naar te laten kijken. Tevens gaan ze kijken of hij in aanmerking komt om het stuur te vervangen in verband met de Traveler's Assist storing.
Bij mij werkt het inmiddels ook weer! Ik denk dat de auto nog wakker moest worden, want zodra ik begon met rijden vandaag werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 22:41
Mirx_NL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Ik heb ook alle keuzes die jij hebt. Dus als iemand 30 ipv 10 kleuren wil -> € 29,- :)
Grootlicht assistent kun je ook met obdeleven aanzetten. Heb ik niet gedaan; had het in mijn vorige auto, echt nooit gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door BGFG op 21-02-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-09 12:00
Gezien ik nog pre ME3 heb en de laadplanning dus niet werkt heb ik altijd gebruik gemaakt van Stekker en bij de instellingen gekozen voor dag/nacht tarief. Sinds een update van Stekker begint nachttarief keihard om 21.00 uur, meer smaken zijn er niet in te stellen (mijn nachttarief begint om 23.00). Iemand nog alternatieven of moet ik nu daadwerkelijk de dealer bellen (we will contact you) om met ME3 fatsoenlijke laadplanning te hebben?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:09:
@knirrebir
- Verlichting bij de voeten van je passagier lijkt me kapoet, werkt bij mij wel. Misschien is het ook wel een instelling trouwens, ik zit niet dagelijks in de menu's...
- Ik kan veel meer dan 10 kleuren instellen in de sfeerverlichting. Lijkt gewoon 'traploos' zelfs. Heb Eco Suite interieur (het bruine).
@knirrebir Moet mezelf corrigeren, net even bekeken;
- Ik kan inderdaad ook “maar” 10 kleuren instellen. Nooit geweten. Was dat misschien anders met de oude pre-ME3 software? Ik weet het niet. Vind het ook niet echt interessant trouwens…
- Je kunt in hetzelfde menu de helderheid instellen per gebied. Misschien heb je daar het gebied van de passagier helemaal uit gezet. Het controleren wel waard voordat je naar de dealer loopt..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 19:42

elmoxx

xx xx xx

Vandaag stond hier de ME3-update gepland (bij PON dealer Naarden) en ben zeer tevreden:

Gistermiddag brengen en vandaag keurig om 17.00 weer ophalen
- Kosteloos vervangend vervoer (ID4)
- De instapverlichting was ook gelijk aangepakt (zonder vragen zelfs)
- De auto was door de wasstraat geweest en van binnen helemaal uitgezogen (had niet gehoeven maar was wel nodig; super service)
- Een verkoper/servicemedewerker heeft uitgebreid de tijd genomen om weer te connecten en veranderingen door te spreken.

TOP! Tot nu toe echt alleen maar positieve ervaringen gehad met deze dealer en kan ze van harte aanraden (en dat mag ook wel eens gezegd worden).

Maar nu mijn vraag:
Voor de ME3-update heb ik nooit de behoefte gehad om TA te activeren (en me daar dus verder in te verdiepen), maar in de ID4 zat deze functie wel en man, wat is dat prettig! Ik had werkelijk niet verwacht dat dat zo veel zou schelen.. Binnen 20 km snelweg was ik overtuigd!

Op onze Enyaq van feb 22 zit wel het knopje op het stuur dat nu niets doet (rechtsboven), maar onder de richting-aanwijzer-pook hebben we geen extra pook zitten voor regelen TA (of wat die ook regelt).
- Zou TA bij ons kunnen werken en zo ja:
- Is er iemand in de buurt van Almere die dit mbv ODB zou kunnen inregelen in ruil voor een taart/krat bier oid?

Thanks!

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
elmoxx schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:12:
Vandaag stond hier de ME3-update gepland (bij PON dealer Naarden) en ben zeer tevreden:

Gistermiddag brengen en vandaag keurig om 17.00 weer ophalen
- Kosteloos vervangend vervoer (ID4)
- De instapverlichting was ook gelijk aangepakt (zonder vragen zelfs)
- De auto was door de wasstraat geweest en van binnen helemaal uitgezogen (had niet gehoeven maar was wel nodig; super service)
- Een verkoper/servicemedewerker heeft uitgebreid de tijd genomen om weer te connecten en veranderingen door te spreken.

TOP! Tot nu toe echt alleen maar positieve ervaringen gehad met deze dealer en kan ze van harte aanraden (en dat mag ook wel eens gezegd worden).

Maar nu mijn vraag:
Voor de ME3-update heb ik nooit de behoefte gehad om TA te activeren (en me daar dus verder in te verdiepen), maar in de ID4 zat deze functie wel en man, wat is dat prettig! Ik had werkelijk niet verwacht dat dat zo veel zou schelen.. Binnen 20 km snelweg was ik overtuigd!

Op onze Enyaq van feb 22 zit wel het knopje op het stuur dat nu niets doet (rechtsboven), maar onder de richting-aanwijzer-pook hebben we geen extra pook zitten voor regelen TA (of wat die ook regelt).
- Zou TA bij ons kunnen werken en zo ja:
- Is er iemand in de buurt van Almere die dit mbv ODB zou kunnen inregelen in ruil voor een taart/krat bier oid?

Thanks!
Domme vraag wss, maar hoe regel je de cruise dan als je dat “pookje” niet hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

BGFG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Domme vraag wss, maar hoe regel je de cruise dan als je dat “pookje” niet hebt?
Niets doms aan. Het duurde bij mij ongeveer een half jaar voor ik ontdekte dat er nog een extra pook bestaat. Mensen die die pook wel hebben zullen andersom vergelijkbaar denken lijkt me.

Op de richting-aanwijzer pook zitten op het kopse eindje 2 knoppen:
- Bovenste knop is activeren CC + versnellen
- Onderste knop is vertragen

Daarnaast zit er op die pook ook een schuifdingetje (net als het schuifje waarmee je de gevoeligheid van de regensensor instelt aan de andere kant), waarmee je de CC kunt pauseren/resetten.

Bij interesse kan ik zo ook nog wel even een foto maken en toevoegen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
elmoxx schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Niets doms aan. Het duurde bij mij ongeveer een half jaar voor ik ontdekte dat er nog een extra pook bestaat. Mensen die die pook wel hebben zullen andersom vergelijkbaar denken lijkt me.

Daarnaast zit er op die pook ook een schuifdingetje (net als het schuifje waarmee je de gevoeligheid van de regensensor instelt aan de andere kant), waarmee je de CC kunt pauseren/resetten.

Is al eerder voorbijgekomen, daar was je zelf bij ;)
Even hier lezen en de ca 10 reacties erna:
https://gathering.tweaker...message/73923176#73923176
t/m die van @sdh1981

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Klopt, dat heb je goed onthouden @Martinique . Ik herinnerde me dat ook, heb het terug gelezen en was onvoldoende zeker of ik het goed begreep, en had daardoor dus nog enige hoop. Die hoop is echter vervlogen. nu. No worries.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
elmoxx schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Ah, duidelijk. Ik heb die aparte “pook” wel en ook de TA knop op het stuur, alleen werkte TA niet. Dat is nu geactiveerd mbv Obdeleven, net als dat ik nu die waardeloze laneassist permanent kan uitzetten. Ik vind het fantastisch inderdaad. Afgelopen dagen 800 km gereden en in 97% op TA: top! Alleen irritant dat je om de 10 seconden een melding krijgt als je het stuur niet op de juiste plekken vasthoudt, maar daar is mee te leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
BGFG schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:23:
[...]

Ah, duidelijk. Ik heb die aparte “pook” wel en ook de TA knop op het stuur, alleen werkte TA niet. Dat is nu geactiveerd mbv Obdeleven, net als dat ik nu die waardeloze laneassist permanent kan uitzetten. Ik vind het fantastisch inderdaad. Afgelopen dagen 800 km gereden en in 97% op TA: top! Alleen irritant dat je om de 10 seconden een melding krijgt als je het stuur niet op de juiste plekken vasthoudt, maar daar is mee te leven :)
Die kan je ook uitzetten idd met OBD.

Voor mensen die dit willen, omgeving Roermond kan ik je helpen.

over de CC opties:
Extra stick onder knipperlicht heb je bij ACC. Hierbij kan je TA activeren via OBD.
Als je normale CC hebt , heb je die stick niet. En kan je ook nooit TA activeren.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ominous
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-02 15:56
water_escape schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:50:
[...]

over de CC opties:
Extra stick onder knipperlicht heb je bij ACC. Hierbij kan je TA activeren via OBD.
Als je normale CC hebt , heb je die stick niet. En kan je ook nooit TA activeren.
Volgens mij is Side assist wel ook een vereiste voor TA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 09-09 21:38
ominous schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:53:
[...]

En toch ook het knopje voor TA op het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Viewlite schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:54:
[...]

En toch ook het knopje voor TA op het stuur?
Een captive stuur met het TA knopje idd is nodig.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-09 12:24
[...]

Als je met je knie tegen het stuur zit, komen die meldingen niet >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Star65 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:40:
Gezien ik nog pre ME3 heb en de laadplanning dus niet werkt heb ik altijd gebruik gemaakt van Stekker en bij de instellingen gekozen voor dag/nacht tarief. Sinds een update van Stekker begint nachttarief keihard om 21.00 uur, meer smaken zijn er niet in te stellen (mijn nachttarief begint om 23.00). Iemand nog alternatieven of moet ik nu daadwerkelijk de dealer bellen (we will contact you) om met ME3 fatsoenlijke laadplanning te hebben?
Een update vragen van Stekker...

Of een update van je wagen vragen.

Met ME3 kun je bijv. ook Jedlix gebruiken (werkt niet met pre-ME3 i.v.m. dat ze de locatie van je wagen nodig hebben). Sinds ME3 gebruik ik dat naar tevredenheid.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]

Bij mij werkt het nog steeds niet goed. Zodra ik met het knopje TA selecteer ipv ACC dan krijg ik binnen enkele minuten de foutmeldingen om de oren. Ik begrijp niet dat zo'n bedrijf als Skoda dit blijkbaar niet wil fixen.

Het enige alternatief dat de dealer nu biedt is het softwarematig uitschakelen van TA.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
P_de_B schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Bij mij werkt het nog steeds niet goed. Zodra ik met het knopje TA selecteer ipv ACC dan krijg ik binnen enkele minuten de foutmeldingen om de oren. Ik begrijp niet dat zo'n bedrijf als Skoda dit blijkbaar niet wil fixen.

Het enige alternatief dat de dealer nu biedt is het softwarematig uitschakelen van TA.
Bij mij gaan ze morgen kijken of de auto in aanmerking komt om het stuur te vervangen. Voor ME3 had ik constant 'Travel Assist niet beschikbaar', na ME3 al een stuk minder maar nog steeds teveel. Als je in B stand rijdt op de snelweg, met TA en die schiet eraf dan remt de auto toch behoorlijk en onverwachts. Niet fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:35:
[...]

Bij mij gaan ze morgen kijken of de auto in aanmerking komt om het stuur te vervangen. Voor ME3 had ik constant 'Travel Assist niet beschikbaar', na ME3 al een stuk minder maar nog steeds teveel. Als je in B stand rijdt op de snelweg, met TA en die schiet eraf dan remt de auto toch behoorlijk en onverwachts. Niet fijn.
Toch maar even contact opgenomen met de dealer. Sinds 1,5 week is er een oplossing van Skoda waarbij ze kijken naar de softwareversie in het stuur. Als deze van een bepaald versienummer is moet het stuur vervangen worden. Over twee weken kan ik heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-09 13:45
Ook mijn auto (productie datum maart 2021) is gisteren bij de garage geweest voor de update. Prima service, behalve de koppeling met de app. Een A4tje met uileg had het wel compleet gemaakt.

Het is gelukt om opnieuw aan te melden nu, en hierbij een samenvatting van mijn struggles en wat posts die me nuttig leken in het process (voor de volgende die hier ook komt zoeken :-))

Update naar 3.1 zou nodig zijn:
sunib in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
* BaseLine in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
* BaseLine in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
* Ik twijfel of dit waar is: het lijkt het erop dat ik nu op 3.0 zit, er zijn nog geen updates binnengekomen vannacht (Id version 3.0.0 en software 0333 geeft ie aan in het menu).

Auto eruit gooien in je online portal:
* Heineken63 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
* Heb ik een keer gedaan, dus mogelijk hielp dat. Het was tijdens de update zelf ook al gebeurd.

'Aanschaffen' extra services (let erop dat je 0 euro kiest (die zaten er bij mij nog niet bij ik vermoed dat het nodig is voor locatie delen etc.)
* Care Connect - Remote Access (1 jaar gratis upgrade)
* Care Connect - Proactive Service (10 jaar)
* Ook bij mij de "Billing address could not be validated" error. En inderdaad, zoals hier al vaker te lezen was: voeg een spatie toe in je postcode en dan werkt ie wel

En na al dit gedoe bleek het nog steeds niet te werken. En toen ineens na een paar minuten wel.

Het echte aanmelden van mezelf in de auto lukt nog niet: het bleek bij mij te helpen om de auto naar een andere plek te rijden met 3 streepjes bereik ipv 1 streepje (het KPN netwerk is niet zo sterk bij mij voor de deur).

En al met al is het voor elkaar, maar het irritante is dat je niet echt goed kunt zien wat nou wanneer gebeurd: dus ik durf niet te zeggen wat nou de doorslag gaf. Maar het leek me nuttig om dit korte 'update verslag' te delen voor toekomstige lotgenoten.

Hij werkt trouwens ook als een zonnetje in Home assisant nu, met kilometerstand weergave en locatie weergave. Het is heel gaaf om te zien dat Home assisant dat zelfs koppelt aan de 'benoemde' locaties. Maar goed meer info daarover in dit topic: Het grote Škoda ENYAQ iV Home Assistant integratie topic

[ Voor 9% gewijzigd door sunib op 22-02-2023 11:19 . Reden: Kleine aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
o.a. @sunib Postcode schrijf je officieel, bij de introductie werd dat duidelijk gezegd, 9999_XX.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 11:58
[...]

over de CC opties:
Zou je ook kunnen zeggen welke optie dat is in ODB zodat die controle uit te zetten is? Ik heb zelf namelijk de mogelijkheid om dit te doen, en deze meldingen zijn voor mij de reden om TA vaak niet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Senaxx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Zou je ook kunnen zeggen welke optie dat is in ODB zodat die controle uit te zetten is? Ik heb zelf namelijk de mogelijkheid om dit te doen, en deze meldingen zijn voor mij de reden om TA vaak niet aan te zetten.
Lijkt mij een risicovolle aanpassing. Ik doe ook wel dingen met ODB11 maar doelbewust veiligheidsdingen uitschakelen lijkt me onverstandig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Senaxx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:13:
[...]

soryy ik doelde op LA uitzetten.
De melding van TA stuur vastpakken kan niet uit.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
water_escape schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:09:
[...]

soryy ik doelde op LA uitzetten.
De melding van TA stuur vastpakken kan niet uit.
Ah, duidelijk. Ik dacht al dat je de melding stuur overnemen bedoelde. Lane assist heb ik gelukkig uit kunnen laten zetten en gaat niet meer aan _/-\o_

Vandaag ook achterlichten permanent aan laten zetten. Begrijp niet dat er merken zijn die dit nog steeds standaard niet doen: Skoda is zeker niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
royverdegem schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Als je met je knie tegen het stuur zit, komen die meldingen niet >:)
Nou, bij mij helpt dat niet, zelfs een klein rukje aan het stuur helpt niet. Ik moet echt het stuur vastpakken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 10:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDkNcaFlxUCkU_StfEs8PoIxKzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFr9l7cZ1J16aCbwAT9KPGGV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn geprojecteerde Skoda logo is zowel links als rechts naar de gallemiezen. Omdat ik al een hekel had aan die reclame voor Skoda laat ik het maar zo. Of zie ik een schadelijke bijwerking over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Ik heb net een Enyaq Business Edition besteld. Rij momenteel een VW Passat die is voorzien van adaptive cruise control (ACC). Nu vroeg ik mij af of de BE versie van de Enyaq dat ook heeft. In de prijslijst staat cruise control met speed limiter. En daarnaast predictive cruise control. Ik kan niet opmaken of dat hetzelfde is als ACC. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JazzMatazz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:40:
Ik heb net een Enyaq Business Edition besteld. Rij momenteel een VW Passat die is voorzien van adaptive cruise control (ACC). Nu vroeg ik mij af of de BE versie van de Enyaq dat ook heeft. In de prijslijst staat cruise control met speed limiter. En daarnaast predictive cruise control. Ik kan niet opmaken of dat hetzelfde is als ACC. Iemand een idee?
Het verschil tussen de Passat met ACC en Enyaq met predictive CC is dat dat laatste eigenlijk verfijnder is. Het is net een stapje extra.

Ik heb even niet exact meer in mijn hoofd of predictive niet alleen rekening houd met het verloop in de weg of ook met filevorming iets verderop. Ik dacht van wel namelijk. De functie rekening houden met verloop in de weg vind ik niet soepel werken. Het gebeurt net iets te vaak dat je in de linker baan rijdt en dat hij dan plots begint af te remmen. Dan blijkt dat er een afslaande baan is waar hij dan mogelijk voor je afremt.

Cruise Control met speed limiter is alleen de cruise control zonder rekening te houden met je voorligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
jules schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:56:
[...]

Het verschil tussen de Passat met ACC en Enyaq met predictive CC is dat dat laatste eigenlijk verfijnder is. Het is net een stapje extra.

Ik heb even niet exact meer in mijn hoofd of predictive niet alleen rekening houd met het verloop in de weg of ook met filevorming iets verderop. Ik dacht van wel namelijk. De functie rekening houden met verloop in de weg vind ik niet soepel werken. Het gebeurt net iets te vaak dat je in de linker baan rijdt en dat hij dan plots begint af te remmen. Dan blijkt dat er een afslaande baan is waar hij dan mogelijk voor je afremt.

Cruise Control met speed limiter is alleen de cruise control zonder rekening te houden met je voorligger.
Dank voor je uitleg. Het enige dat ik wil is dat ik in de file niet steeds zelf hoef af te remmen en op te trekken. Als dat met die predictive cruise control kan, ben ik al tevreden. Overigens herken ik in wat je schrijft iets soortgelijks bij de Passat: als in de rijstrook links van mij een auto rijdt en ik ga net iets harder, dan remt hij af (kennelijk weet hij dat je niet rechts mag inhalen). Een kleine dotje gas zorgt er dan echter voor dat de ACC toch een aansporing krijgt en uiteindelijk de auto (rechts) inhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-09 06:52
jules schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:56:
Wederom onjuiste informatie; Niet nodig

Bij de Enyaq heb je (als alles, af fabriek of via OBDeleven vrijgegeven is), de volgende mogelijkheden wanneer je cruise control aanzet:
1) adaptive cruise control: je stelt een snelheid in en die probeert hij aan te houden, tenzij een auto voor je langzamer gaat, dan houdt hij in; dit is de default
2) normale, ouderwetse cruise control: hij houdt de ingestelde snelheid aan.
Deze optie moest bij mij met OBDeleven enabled worden
3) speed limit: je rijdt gewoon op het pedaal maar de auto overschrijdt niet de ingestelde snelheid. Ik ken geen praktische toepassing, het lijkt me zelfs gevaarlijk, maar het zit er op.

Daarnaast is er nog een functie, dat de auto aan de hand van de plattegrond weet dat er bijvoorbeeld een rotonde aan komt, en je adviseert om het gas los te laten; in Travel Assist mode doet hij dat dan ook (maar bij mij niet altijd even goed)
Dit zou je predictieve cruise control kunnen noemen, weer niet hoe de marketeers dit gelabeld hebben.

Tot slot is er nog de gevaarlijke functie die verkeersborden leest en daar de snelheid (in TA mode) op aanpast, maar deze zet iedereen uit omdat dat nogal eens fout gaat, bijvoorbeeld als het verkeersbord van een aangrenzende weg wordt gelezen.

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 27-02-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
JazzMatazz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Dank voor je uitleg. Het enige dat ik wil is dat ik in de file niet steeds zelf hoef af te remmen en op te trekken.
Dat bereik je met Travel Assist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-09 14:26
jdbiggelaa schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:50:
[Afbeelding]

Mijn geprojecteerde Skoda logo is zowel links als rechts naar de gallemiezen. Omdat ik al een hekel had aan die reclame voor Skoda laat ik het maar zo. Of zie ik een schadelijke bijwerking over het hoofd?
Ja dit is echt super schadelijk….de stenen kunnen zo uit de grond gaan branden🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
dingo35 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:36:
[...]

Dat bereik je met Travel Assist Adaptive Cruise Control.
FTFY

• dingo35
Het kan aan de long-codering van OBDeleven liggen, maar bij mij gaat bij adaptive cruise control de auto niet vanzelf rijden na een stop; in Travel Assist mode wél. Als bonus hoef je ook nog eens niet te sturen in de file...

EDIT: Ik zit nog pre-3.0 ...

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 23-02-2023 02:15 ]

• JazzMatazz
[...]

Dank voor je reactie maar ik vind hem een beetje verwarrend want daarboven zeg je dat het een van de standaard instellingen van CC is. Travel Assist zit (als ik het goed heb) niet op de Business Edition (alleen op de BE+), dus die heb ik niet.

Ik merk overigens dat bijna iedereen het hier over TA heeft. Ben ik dan een van de weinigen die niet de BE+ versie heeft gekozen? 🤔

• Martinique
JazzMatazz schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:10:
[...]

Dank voor je reactie maar ik vind hem een beetje verwarrend want daarboven zeg je dat het een van de standaard instellingen van CC is. Travel Assist zit (als ik het goed heb) niet op de Business Edition (alleen op de BE+), dus die heb ik niet.

Ik merk overigens dat bijna iedereen het hier over TA heeft. Ben ik dan een van de weinigen die niet de BE+ versie heeft gekozen? 🤔
Dat denk ik niet maar toen velen van ons de Enyaq samenstelden was er nog veel te kiezen. Veel opties kon je los aanvinken. Pas later zijn ze gaan werken met die pakketten.

• BGFG
dingo35 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 02:12:
[...]

Het kan aan de long-codering van OBDeleven liggen, maar bij mij gaat bij adaptive cruise control de auto niet vanzelf rijden na een stop; in Travel Assist mode wél. Als bonus hoef je ook nog eens niet te sturen in de file...

Ik denk dan idd dat dat komt door pre 3.0. Ik heb de nieuwste versie en bij mij gaat ie ook vanzelf weer rijden als je voorganger gaat rijden. Dat zowel op de gewone (adaptive cruise) als bij TA. Ik merk alleen wel dat als je in de file langer dan x stilstaat, je weer een klein beetje gas moet geven om weer aan te sluiten, wat ik op zich wel logisch vind. Bij TA blijft ie ook nog eens tussen de lijntjes.

• Mpaj
[...]

Bij mij dus wel. Soms. Ik heb geen ta, maar zou in de files niet meer zonder acc kunnen. Bij helemaal stilstaand verkeer (stoplicht) schijn het te maken te hebben met of je je stuur wel of niet vast houdt. Soms begint hij met rijden als mijn voorganger gaat. Meestal heeft het een klein tikje op het gas nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
[...]

Pré 3.0 deed die van mij ook al wel? Als je op ACC tot stilstand komt verschijnt 'ACC klaar voor gebruik' of zoiets. Je moet wel het stuur vasthouden.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:50:
[Afbeelding]

Schadelijk is het niet, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Ik heb inmiddels een afspraak staan bij de dealer om dit te laten herstellen in de garantieperiode.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-09 12:00
Pre ME3 (heb nog geen ME3) gaat hij vanzelf weer rijden binnen bepaalde tijd, melding ACC rijkaar in je scherm. Daarna een klein tikje op je gaspedaal, OF eventjes je cruisecontrol hendel tikje naar je toe halen werkt ook. Dat doe ik meestal, kunnen mijn voeten nog wat rusten.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:11
[...]

over de CC opties:
Als er mensen in omgeving Utrecht zijn, die deze melding ook uit kunnen zetten, dan hoor ik dat graag. Ik heb met TA altijd mijn stuur vast, maar niet altijd zoals onze Laura dit wil.

Binnenkort eerst nog naar de dealer. TA werkt eigenlijk (weer) nooit als de stuurverwarming geactiveerd is. En ik lees her en der dat er nu echt een nieuwe versie van het stuur is. Benieuwd of ze het kunnen/gaan vervangen. Daarnaast worden de spots in spiegels gefixt. Aan beide kanten worden allemaal scherven op de vloer geprojecteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door FJP84 op 23-02-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:41
Star65 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:06:
Pre ME3 (heb nog geen ME3) gaat hij vanzelf weer rijden binnen bepaalde tijd, melding ACC rijkaar in je scherm. Daarna een klein tikje op je gaspedaal, OF eventjes je cruisecontrol hendel tikje naar je toe halen werkt ook. Dat doe ik meestal, kunnen mijn voeten nog wat rusten.
Je stuur vastpakken kan ook, als je hem al vast had dan eerst even loslaten.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JazzMatazz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Dank voor je uitleg. Het enige dat ik wil is dat ik in de file niet steeds zelf hoef af te remmen en op te trekken. Als dat met die predictive cruise control kan, ben ik al tevreden. Overigens herken ik in wat je schrijft iets soortgelijks bij de Passat: als in de rijstrook links van mij een auto rijdt en ik ga net iets harder, dan remt hij af (kennelijk weet hij dat je niet rechts mag inhalen). Een kleine dotje gas zorgt er dan echter voor dat de ACC toch een aansporing krijgt en uiteindelijk de auto (rechts) inhaalt.
Predictive Cruise Control is feitelijk weer net een stapje luxer dan Adaptive Cruise Control. Verder werkt het ongeveer hetzelfde. En als je de verkeersborden herkenning uitzet + snelheidsaanpassingen, dan werkt het exact hetzelfde. Alleen net iets soepeler dan de Passat.
Alleen de indeling van de knoppen is anders, minder intuïtief. Met name de speed limiter instellen gaat moeizaam.

• dingo35
Mpaj schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 07:41:
[...]
Meestal heeft het een klein tikje op het gas nodig...
Dat is dus precies niet "vanzelf stoppen en dan weer gaan rijden" ...

• dingo35
Scorpio_King schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Je stuur vastpakken kan ook, als je hem al vast had dan eerst even loslaten.
Ik heb het dus over _helemaal niets_ hoeven doen om opnieuw te gaan rijden. Dat was de vraag die gesteld werd...

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vergeet echter niet dat je van een D klasse auto naar een C klasse auto gaat. De Passat rijdt echt comfortabeler.

Hier mijn Enyaq ervaringen voornamelijk komende vanaf de Passat;
jules in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Vergeet echter niet dat je van een D klasse auto naar een C klasse auto gaat. De Passat rijdt echt comfortabeler.

Hier mijn Enyaq ervaringen voornamelijk komende vanaf de Passat;
jules in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
Heel erg persoonlijk, mijn passat reed zeker niet comfortabeler dan mijn Enyaq. Welke stoelen heb je in de Enyaq?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Vanmorgen had ik een ritje gepland waarbij mijn bereik net zo groot was als de afstand die ik moest afleggen. Ik greep deze kans aan om eens zo zuinig mogelijk te rijden in de winter met 8°C buitentemperatuur. Ik heb er in ieder geval niet voor hoeven kou te lijden met een binnentemperatuur van 19°C. Met de jas uit gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StpozO29S1pNlN-SYor3D7fUGOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdmp66HZJwjPXQdrfpe0OjHI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was halverwege, na 60km (voor deze rit was er al 10km mee gereden) had ik nog 80km bereik over.

Op de terugweg heb ik mijn best gedaan om op het oplaadpunt de accu zo leeg mogelijk te krijgen. Met een SoC van 2% begon ik te laden. Was erg benieuwd of ik hem hoger kreeg dan de 125kW;

De laadtijden heb ik aan de hand hiervan ook laten bepalen door de auto;
2-80% lading; ~45 minuten
2-100% lading; ~60 minuten

Iets wat de meesten al weten, de laatste 20% doet hij natuurlijk het langste over. Bij lange ritten wil je hem bij tussenstops ook helemaal niet zo vol laden.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Senaxx schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:44:
[...]

Heel erg persoonlijk, mijn passat reed zeker niet comfortabeler dan mijn Enyaq. Welke stoelen heb je in de Enyaq?
Die met geheugen functie en bruin leren bekleding.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

In denk dat je zijn vraag verkeerd geïnterpreteerd hebt. Hij vraagt naar het verschil van ACC en PCC, vanaf een Passat komende?
Komende vanaf een Passat, daar had je de keuze;
CC met speed limiter
ACC houd rekening met je voorganger

Bestel je de Enyaq, dan heb je ook de keuze voor ACC, maar ook PCC, althans, zo hadden wij dat toen we de Enyaq bestelde. En misschien ook nog zelfs alleen de kale CC. Maar dat heb ik niet onthouden, want daarin waren we niet geïnteresseerd.

De Enyaq gaat nog een stapje verder met PCC. TA (Travel Assist, het automatisch sturen) staat daar weer helemaal los van. Dat kun je als PCC actief is wel of niet activeren.

Voor de rest van de info, zie mijn voorgaande bericht.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Dat bereik je met ACC of PCC. TA kan ik alleen activeren icm PCC;
PCC is al actief en bij activering TA gaat hij ook uit zichzelf sturen.
Als PCC niet actief is, kun je met TA ook meteen PCC activeren. PCC is dan geactiveerd op de snelheid die je dan rijdt.

Geen ervaring met ACC op de Enyaq icm TA.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Pre ME3 gaat hij inderdaad uit zichzelf rijden als TA actief is, net als bij PCC. Alleen is de tussenpoze die TA toestaat langer dan bij PCC. Bij PCC is dit iets van 2-10 seconden. Bij TA mag de tussenpoze iets van 1-5 minuten zijn.

• Senaxx
jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Die met geheugen functie en bruin leren bekleding.
De normale stoelen? of de sportline stoelen?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Senaxx schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:33:
[...]

De normale stoelen? of de sportline stoelen?
Zeker geen sportline stoelen in de Enyaq.
Als ik nu in de configurator kijk dan zou het de eco suite zijn met comfort stoelen. De duurste optie, en dan nog steeds minder uitgevoerd dan die stoelen in de Passat :+
Kan echter niks vinden over geheugen stoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
P_de_B schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Toch maar even contact opgenomen met de dealer. Sinds 1,5 week is er een oplossing van Skoda waarbij ze kijken naar de softwareversie in het stuur. Als deze van een bepaald versienummer is moet het stuur vervangen worden. Over twee weken kan ik heen.
Bij mij is de auto weer terug. Stuur komt in aanmerking om vervangen te worden, evenals de boarding spots. Bij allebei de onderdelen: levertijd onbekend. Dus mogelijk loop je tegen hetzelfde aan over twee weken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BGFG
jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Je vergeet “,vind ik” in de laatste zin ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BGFG schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:57:
[...]

Je vergeet “,vind ik” in de laatste zin ;)
Vinden mijn vrouw en ik allebei.

We hadden het er vandaag nog over. Als we indertijd de keuze hadden gehad voor een volledig elektrische Passat station, dan waren we daarvoor gegaan.

[ Voor 27% gewijzigd door jules op 23-02-2023 20:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Oke prima en doorrrrr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

We hadden het er vandaag nog over. Als we indertijd de keuze hadden gehad voor een volledig elektrische Passat station, dan waren we daarvoor gegaan.
Hoop dat die er dan heel erg snel komt......

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

jeroenkb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Hoop dat die er dan heel erg snel komt......
Nog ruim 4 jaar wachten totdat het leasecontract is afgelopen :9

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Martinique
[...]

Ik raak eerlijk gezegd een beetje Passat-moe. Ik krijg nu de indruk dat we hier nog 4 jaar kunnen lezen waarin de Enyaq verschilt van een Passat. We kunnen allemaal wel wat plus en minpunten bedenken als we de Enyaq vergelijken met onze vorige auto maar wat voegt het toe…

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Martinique schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Ik raak eerlijk gezegd een beetje Passat-moe. Ik krijg nu de indruk dat we hier nog 4 jaar kunnen lezen waarin de Enyaq verschilt van een Passat. We kunnen allemaal wel wat plus en minpunten bedenken als we de Enyaq vergelijken met onze vorige auto maar wat voegt het toe…
Ik heb het idee dat voor velen een stapje omhoog is geweest en dat ik daarbij tegen het zere been schop met mijn negatieve commentaar. Sorry, in ben niet zo enorm enthousiast als jullie. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet ontevreden. Ik ben het er alleen niet over eens dat de Enyaq opeens de hemel is. Dat is het niet. En de Passat is dat ook zeker niet geweest in diverse opzichten. Maar ik heb hem wel als fijner ervaren dan de Enyaq.

Zolang het mij geen voedingsbodem geeft zal ik niet reageren. Maar jullie zijn er met z'n allen heel goed in om te blijven reageren en er vervolgens ook wéér een plasje over te doen. :(:)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

ME3.0 rijdt ie nog steeds na ongeveer 5 seconden stil gestaan de hebben. Nog steeds hetzelfde als de ACC van die ene VW die jullie niet liever niet meer genoemd willen hebben...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:53:
[...]

Maar jullie zijn er met z'n allen heel goed in om te blijven reageren en er vervolgens ook wéér een plasje over te doen. :(:)
Pot, ketel... etc

More Enyaq! Less other stuff

Oh en verder <3
[...]

Als we indertijd de keuze hadden gehad voor een volledig elektrische Passat station, dan waren we daarvoor gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/9GRr1qgdTQYAAAAd/mooi-cohen.gif

Oke sorry

[ Voor 43% gewijzigd door ManiacScum op 23-02-2023 23:05 ]

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat zijn de ervaringen met de wintersport? Stiekem toch ook wel nieuwsgierig naar. Daar willen we hem in de toekomst wel voor inzetten.

Wat zijn de concrete invloeden van koude temperaturen? Is er verschil in bereik bij verschillende afstanden. En wat doet dat weer met de laadsnelheden? Ik weiger om met de trein te gaan, met name omdat ik van ons reisgezelschap slechte verhalen te horen heb gekregen. Maar goed, ik moet wel kunnen schermen met positieve verhalen, anders heb ik ook geen recht van spreken...

Iemand nog een reactie op jules in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:09:
Wat zijn de ervaringen met de wintersport? Stiekem toch ook wel nieuwsgierig naar. Daar willen we hem in de toekomst wel voor inzetten.

Wat zijn de concrete invloeden van koude temperaturen? Is er verschil in bereik bij verschillende afstanden. En wat doet dat weer met de laadsnelheden? Ik weiger om met de trein te gaan, met name omdat ik van ons reisgezelschap slechte verhalen te horen heb gekregen. Maar goed, ik moet wel kunnen schermen met positieve verhalen, anders heb ik ook geen recht van spreken...

Drie weken geleden in de Franse Alpen geweest. Kan niet anders zeggen dan dat het een prima ervaring was (y)

Enyaq was volledig bepakt incl. 4 volwassenen en een klein hondje. Buiten temperatuur varieerde van -4° t/m 6°.
Bij 100% laden had de iV80 een range van ~360km.

Gemiddeld 110/120 gereden met elke 3,5 uur een oplaadstop van 45min.
Opladen ging gewoon volle bak aangezien de accu lekker opwarmt door de lange aaneengesloten rit.

Al met al lekker ontspannen reist met goede laadmogelijkheden in Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

dingo35 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Wederom onjuiste informatie; zoals anderen al eerder opmerkten, als je het niet weet, reageer dan niet.

Bij de Enyaq heb je (als alles, af fabriek of via OBDeleven vrijgegeven is), de volgende mogelijkheden wanneer je cruise control aanzet:
1) adaptive cruise control: je stelt een snelheid in en die probeert hij aan te houden, tenzij een auto voor je langzamer gaat, dan houdt hij in; dit is de default
3) speed limit: je rijdt gewoon op het pedaal maar de auto overschrijdt niet de ingestelde snelheid. Ik ken geen praktische toepassing, het lijkt me zelfs gevaarlijk, maar het zit er op.

Daarnaast is er nog een functie, dat de auto aan de hand van de plattegrond weet dat er bijvoorbeeld een rotonde aan komt, en je adviseert om het gas los te laten; in Travel Assist mode doet hij dat dan ook (maar bij mij niet altijd even goed)
Dit zou je predictieve cruise control kunnen noemen, weer niet hoe de marketeers dit gelabeld hebben.

Tot slot is er nog de gevaarlijke functie die verkeersborden leest en daar de snelheid (in TA mode) op aanpast, maar deze zet iedereen uit omdat dat nogal eens fout gaat, bijvoorbeeld als het verkeersbord van een aangrenzende weg wordt gelezen.
Grappig dat je streng bent op @jules die wél de juiste informatie geeft, en vervolgens zelf uitleg geeft die niet klopt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wootism schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:18:
[...]

Grappig dat je streng bent op @jules die wél de juiste informatie geeft, en vervolgens zelf uitleg geeft die niet klopt :p
Foutje maken kan, maar zo ongezouten neerzetten dat iemand het fout heeft en dan zelf een enorme fout begaan :o En volhardend blijven reageren :+

Over dat trekhaak debacle; vraag voor degenen die er echt verstand hebben; bij een trekhaak voorbereiding, krijg je dan bij de Enyaq ook extra functies wel? Staat me iets bij van trailer assist (dit keer een andere TA) die er voor zorgt dat als je aanhanger gaat slingeren, de auto er voor zorgt dat hij dan recht blijft. En dat je achterruit rij sensoren worden uitgeschakeld.

Als dit niet af fabriek wordt gedaan, dan zit dit er wellicht niet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wootism schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 06:10:
[...]

Drie weken geleden in de Franse Alpen geweest. Kan niet anders zeggen dan dat het een prima ervaring was (y)

Enyaq was volledig bepakt incl. 4 volwassenen en een klein hondje. Buiten temperatuur varieerde van -4° t/m 6°.
Bij 100% laden had de iV80 een range van ~360km.

Gemiddeld 110/120 gereden met elke 3,5 uur een oplaadstop van 45min.
Opladen ging gewoon volle bak aangezien de accu lekker opwarmt door de lange aaneengesloten rit.

Al met al lekker ontspannen reist met goede laadmogelijkheden in Frankrijk.
Prima score!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
jules schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:11:
[...]

Foutje maken kan, maar zo ongezouten neerzetten dat iemand het fout heeft en dan zelf een enorme fout begaan :o En volhardend blijven reageren :+

Over dat trekhaak debacle; vraag voor degenen die er echt verstand hebben; bij een trekhaak voorbereiding, krijg je dan bij de Enyaq ook extra functies wel? Staat me iets bij van trailer assist (dit keer een andere TA) die er voor zorgt dat als je aanhanger gaat slingeren, de auto er voor zorgt dat hij dan recht blijft. En dat je achterruit rij sensoren worden uitgeschakeld.

Als je voorbereiding af fabriek hebt dan wel ander gedrag van de parkeersensoren, antislinger weet ik niet zeker. Heeft dus niks met een balkje in de bumper te maken, maar daar hebben we het niet meer over :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
[...]

Trailer assist heeft volgens mij helemaal niets met slingeren te maken maar met achteruit rijden. Ik heb een originele Skoda trekhaak, maar vanwege de levertijd destijds achteraf ingebouwd. Ik heb de functie in ieder geval niet, maar volgens mij was het überhaupt geen optie op de Enyaq voor zover ik me herinner.
https://www.skoda.nl/features

Wellicht heb je meer aan een stabilisatorkoppeling.

EDIT: Ik weet overigens niet wat je aan je trekhaak wil gaan hangen maar een licht aanhangertje / bagage- of vouwwagen krijg je echt niet zomaar in een slinger achter je 2 ton wegende Enyaq en bij 100 km/u. Iets groters als een caravan zou ik sowieso niet aan beginnen, misschien kun je daarvoor een P huren. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Martinique op 24-02-2023 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mpaj
Ik zie net iets nieuw voorbij flitsen en weet niet of jullie daar al bekend mee zijn?

Auto op de oprit aan de lader, net even ingestapt om laden van 80 naar 100% door te zetten.
Maar bij het opstarten al in het menu (hij deed er lang over) gaf hij bij het uitgesteld laden dropdown menu de optie "Laden op zonnestroom 0-80%" aan! Is dat iets nieuws dat er aan komt dat ie rekening gaat houden met het weerbericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

De dealer wist mij destijds te vertellen dat de trekhaakvoorbereiding enkel bestond uit een kabelboom voor de 7/13-polige stekker. En dat het niks softwarematigs is.

Zodra er spanning komt op zekering nr 29 of 31, welke gereserveerd zijn voor de trekhaak, dan weet de auto dat er een stekker is aangesloten waardoor automatisch de achterste parkeersensoren worden uitgeschakeld en laat de parkeerassistent een afbeelding van een aanhangertje zien.
Daarnaast krijgt je richtingaanwijzer een ’x2’ op het dashboard.

Heb zelf niks gemerkt over het anders reageren van TA. Ik rij zelf regelmatig met een fietsendrager, wellicht dat het systeem dat kan onderscheiden van een aanhanger?

Ik heb uiteindelijk een aftermarket trekhaak laten installeren bij Trekhaakcentrum. Ging ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mpaj schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:36:
Ik zie net iets nieuw voorbij flitsen en weet niet of jullie daar al bekend mee zijn?

Auto op de oprit aan de lader, net even ingestapt om laden van 80 naar 100% door te zetten.
Maar bij het opstarten al in het menu (hij deed er lang over) gaf hij bij het uitgesteld laden dropdown menu de optie "Laden op zonnestroom 0-80%" aan! Is dat iets nieuws dat er aan komt dat ie rekening gaat houden met het weerbericht?
Interessante ontwikkeling voor degenen die de auto op eigen oprit en eigen stroom kunnen opladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Ik ben wel benieuwd naar de Coupe vRS rijders naar het verbruik. In de afgelopen 8000 km heb ik een gemiddelde behaald van 22,7 kWh/100 km. Natuurlijk allemaal winter en in kan mij er prima mee redden maar ik ben benieuwd of dit buitensporig dorstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:25
markweb4871 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:57:
Ik ben wel benieuwd naar de Coupe vRS rijders naar het verbruik. In de afgelopen 8000 km heb ik een gemiddelde behaald van 22,7 kWh/100 km. Natuurlijk allemaal winter en in kan mij er prima mee redden maar ik ben benieuwd of dit buitensporig dorstig is.
Lijkt mij redelijk normaal in dit weer. 20/21" maakt ook nog wat uit, en winterbanden schelen ook wat. En wellicht heb je het 'meer' vermogen ook regelmatig aangesproken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Boeie op 24-02-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthoniegj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-12-2024
Weet iemand uit ervaring de levertijd van het stuurwiel? Dealer kan helaas geen uitsluitsel geven.

Ik had al redelijk wat kleine ongemakken met de Enyaq totdat de complete auto stilstond na 25k km. De update zou alles verhelpen maar elke dag is er iets nieuws. SOS module kapot, vervangen na 2 weken backorder. Volgende dag de airbag modules en nu moet er een compleet nieuw stuurwiel in. Helaas moet hij wel blijven staan bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpaj
Mpaj schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:36:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3IfWMEQ8WkfGniXuy8WL72lSCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwkKhnvheWb0bHx7OZVD7EE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb die optie eerder inderdaad ook gezien, maar als het menu geheel geladen is die optie verdwenen, toch? In mijn Enyaq was het in ieder geval niet mogelijk om 'm te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

sopsop

[v] [;,,;] [v]

sopsop schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:57:
Na een jaar gezeik met het stuur, de brakke software en de vooral in de winter tegenvallende range heb ik twee weken geleden in overleg met mijn werkgever en leasemaatschappij besloten om de Enyaq 60 return to sender te sturen. Lease contract moest daarvoor worden overgenomen, dat was gelukkig binnen een week gepiept. A.s. maandag wordt hij omgeruild.

Vrijdag mag hij nog een keer naar de garage, want wonder o wonder: het stuur wordt vervangen. Ik zou hem af kunnen bellen, maar laat ik maar zorgen dat de nieuwe eigenaar wel een werkende TA krijgt.

Waarschijnlijk stap ik over naar het Polestar topic. Kijken of dat wel bevalt.

Vind het wel zonde overigens. De Enyaq rijdt perfect, maar ik had verwacht dat de VAG-group bij de miljardeninvestering in dit platform ook zou investeren in de software. Maar voor mijn gevoel hebben ze er twee stagiaires op gezet.
Kleine update: vandaag naar de garage geweest zodat de nieuwe bestuurder wel een goed werkende Enyaq met fatsoenlijk stuur en werkende TA heeft.

Maar helaas. Na een uur kwam de monteur vertellen dat het nieuwe stuur met foutmeldingen strooide, en dat het waarschijnlijk het verkeerde stuur was. Ze hebben wel het stuur besteld die Skoda zelf aangaf op basis van de 'codes' die de auto aangaf. Dat wordt dus toch niet netjes overdragen aan de nieuwe bestuurder.

Tot overmaat van ramp reed ik daarna weg, blijkt het stuur 10 graden uit het lood te staan. Daar schrokken ze zelf ook wel van toen ik weer binnen kwam lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
sopsop schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:00:
[...]
Tot overmaat van ramp reed ik daarna weg, blijkt het stuur 10 graden uit het lood te staan. Daar schrokken ze zelf ook wel van toen ik weer binnen kwam lopen.
Welke dealer is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:00

MLLL

Palm Treo 650

jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:09:

Een Passat TDI is heer en meester in dit soort expedities weet ik uit ervaring ,één tussentijdse tankbeurt van krap 5 minuten is genoeg om naar Westendorf en weer thuis te komen.

Alleen jammer dat VW de diesel vakkundig de nek omgedraaid heeft met hun sjoemelgebeuren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
BGFG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:32:
[...]

Die 10 kleuren heb ik ook en vind ik meer dan zat, kan nu al niet kiezen 8)7
En bij mij kraakt het soms ook wat rond de display als je erop drukt. Ik weet niet wat boarding spots zijn.
Ik heb heel veel auto’s gehad en gereden maar ben onder de indruk van de afwerking van de Enyaq. De punten die je noemt vind ik dan ook zeker geen first world problems, maar dat is uiteraard mijn mening.
Dank voor jou reactie in ieder geval. Inderdaad geen first world problems, ging mij er meer om te weten of meerdere hetzelfde hebben.
Boarding spots heb je denk ondertussen al langs zien komen in topic met plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
JanHenk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:09:
@knirrebir
- Verlichting bij de voeten van je passagier lijkt me kapoet, werkt bij mij wel. Misschien is het ook wel een instelling trouwens, ik zit niet dagelijks in de menu's...
- Ik kan veel meer dan 10 kleuren instellen in de sfeerverlichting. Lijkt gewoon 'traploos' zelfs. Heb Eco Suite interieur (het bruine).
- Kraken bij het dashboard herken ik niet. Maar als het echt koud in de cabine is, is dat wel een beetje een producteigenschap van plastics. Ik heb dus Eco Suite, misschien is het daar anders.
Dank voor reactie.
Voetverlichting is aan en uit te zetten, maar niet bestuurderszijde uit en passagierszijde aan.
Zou je een foto kunnen maken van lampje aan passagierszijde, te zien is waar deze ongeveer zit en posten?
Dan kan ik zelf kijken of het lampje er nog is, maar ergens achter is gekomen.

Qua kleuren was in begin vlak na lancering vermeld interieur loft 10 kleuren en andere interieurs 30 kleuren.
Als je de 30 kleuren wil kiezen heb 'traploos' nodig, anders heb je sprongen naar elk van de 10 kleuren.

Plastic geluid bij koud weer is bekend (in deel 1 ook aan de orde gekomen).
Kan me niet voorstellen dat het te maken heeft met Eco Suite, het materiaal onder de afwerking blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jules schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:06:
De verlichting hoort het aan beide zijden tegelijkertijd te doen. Gevalletje kapot binnen de garantie?

Ik heb ook maar 10 kleuren. Een erg grove instelling. Kan begrijpen dat dit al een overvloed is voor velen. Had het graag wat meer aangepast op het exterieur of interieur, maar helaas, geen mogelijkheid toe.

Bedoel je met boarding spots de lampjes naast de deuren komende vanuit de zijspiegels?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat gekraak van het dashboard zou ik persoonlijk niet zo wakker van liggen. Dat is inherent aan iedere auto onder de 100k gok ik. Of je moet iets minder hard drukken op je interieur? ;)
Verlichting ga ik inderdaad melden, neem aan garantie.
Heb alleen van iemand plaatje nodig waar lampje voetverlichting zit aan passagierszijde .

Als je 10 kleuren hebt neem ik aan dat je Loft interieur hebt?

Boarding spots bedoel ik wat jij omschrijft.

Gekraak lig ik niet wakker van, wilde weten of ik enige was ermee.
Minder hard drukken kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
JanHenk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:29:
[...]
@knirrebir Moet mezelf corrigeren, net even bekeken;
- Ik kan inderdaad ook “maar” 10 kleuren instellen. Nooit geweten. Was dat misschien anders met de oude pre-ME3 software? Ik weet het niet. Vind het ook niet echt interessant trouwens…
- Je kunt in hetzelfde menu de helderheid instellen per gebied. Misschien heb je daar het gebied van de passagier helemaal uit gezet. Het controleren wel waard voordat je naar de dealer loopt..
Corrigeren mag altijd vind ik.
Qua aantal kleuren was het meer informatie inwinnen of ik er iets mee ga doen weet ik nog niet.
Helderheid inderdaad bekeken, maar bij mij is er geen optie om bestuurders- en passagierszijde apart van elkaar te regelen (aan/uit te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
dingo35 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:35:
Wederom onjuiste informatie; zoals anderen al eerder opmerkten, als je het niet weet, reageer dan niet.

Punt 2 wat jij noemt is er (als de uitgegeven informatie klopt van Skoda) als functie bij gekomen bij update naar ME-3.0.
Zelf nog geen ME-3.0, kan het niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:18:
Predictive Cruise Control is feitelijk weer net een stapje luxer dan Adaptive Cruise Control. Verder werkt het ongeveer hetzelfde. En als je de verkeersborden herkenning uitzet + snelheidsaanpassingen, dan werkt het exact hetzelfde. Alleen net iets soepeler dan de Passat.
Alleen de indeling van de knoppen is anders, minder intuïtief. Met name de speed limiter instellen gaat moeizaam.
Voor zover mij bekend heeft PCC ook TA erbij en ACC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ominous schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:53:
[...]
Nee dat niet, vanwege chip tekort is Side Assist uit prijslijst gegaan, maar TA bleef wel mogelijk.
Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.