royverdegem schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:44:
[...]
Grotendeels mee eens, maar de Enyaq blijft qua snelladen toch echt wel ver achter bij "de rest", de instap Tesla model 3 bv haalt al 170kW. Daar valt nog eea te verbeteren, ook al heb je daar maar 1, 2 of 3 keer per jaar lol van. Op lange ritten kan dit zomaar een verschil maken.
Dat is m.i. wel iets overrated. Tesla heeft een ander uitgangspunt bij het presenteren van de specificaties: waar ik op papier 120 kW kan halen zat ik daar deze zomer in ieder geval tot ~25% SoC ruim boven (130+). En dan heb ik ME3 nog niet eens getest.. Tesla presenteert wel 170 kW maar dat is echt een uiterste spec, ze haalt dat met enige regelmaat niet en de snelheid gaat ook heel gauw naar beneden.
Je kunt beter kijken naar de 10-80 tijd. Daar is niet heel veel verschil. Bovendien heb je bij die hogere vermogens ook vaak te maken beperkingen qua stroom (ampère) door de kabels.
Dan kun je bijvoorbeeld beter naar het 800V-platform van Kia/Hyundai kijken, die laden wél significant sneller.
En ik weet niet of je recent nog naar bijv. Chinese auto's, of Toyota, of Nissan, etc. hebt gekeken... Maar die doen over 10-80 echt wel aardig wat langer.
De Enyaq haalt ook gewoon een goede score op de '1000km-challenge' van Bjorn Nyland. Ben het wel met je eens dat het verschil winterdag (door ontbreken pre-conditionering en warmtepomp) groter is.
Uiteindelijk kan ik de Enyaq ook met name waarderen om:
- De heerlijke zetels;
- Ruimte op de achterbank en de kofferbak;
- Ontwerp van interieur;
- Fijne HUD;
- Matrix LED is echt fantastisch;
- Travel assist, als ie het doet, werkt het goed;
- Trekhaak, gewoon wegklapbaar;
- Panorama dak, kan open en geeft licht;
- Etc...