Ik heb beide en het is wat anders: park assist parkeert zelfstandig zowel haaks op de weg als in een parkeervak evenwijdig aan de weg. Trained parking houdt in dat je een bepaalde parkeerbeweging zoals bijvoorbeeld op je eigen oprit kunt opslaan om hem later weer te kunnen gebruiken. Beiden zijn erg traag. Leuk om een keer te gebruiken en daarna nooit meer😉Mirx_NL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:18:
[...]
Ik weet niet of je zo kort door de bocht mag gaan. Ik weet niet hoe je op basis van de laatste posts tot een conclusie kunt komen.
Het is voor mij net als een panel loterij bij tv's. Je weet pas wat je hebt als je het in gebruik neemt. Iets wat in beide gevallen en zorgwekkende situatie is.
Edit: in de nieuwe prijslijst / brochure hebben ze de term park assist laten vallen, en zijn daar trained parking voortaan voor gebruiken. Dan zou het ook pas op het Business Upgrade Plus Pakket zitten.
Je hebt gelijk, keek verkeerd in de brochure. In mijn oude brochure heet het ook al zo.BGFG schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Ik heb beide en het is wat anders: park assist parkeert zelfstandig zowel haaks op de weg als in een parkeervak evenwijdig aan de weg. Trained parking houdt in dat je een bepaalde parkeerbeweging zoals bijvoorbeeld op je eigen oprit kunt opslaan om hem later weer te kunnen gebruiken. Beiden zijn erg traag. Leuk om een keer te gebruiken en daarna nooit meer😉
Ik heb ook beide. Overigens nog steeds heel onlogisch dat het in de brochure onder Travel Assist staat, want daar was het geen onderdeel van.
Auto eind Jan 22 bestel en in Juli geleverd met beide opties: parkassist en saved parking.. beide werken traag en gebruik je in de praktijk m.i. nooit
Pre ME3 kon ik daarmee de achteruitrijcamera (de)activeren. Maar na de ME3 update komen er bij mij ook wel eens Park Assist achtige schermpjes langs...StretchNL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:17:
[...]
[...]
Maar ik vraag mij af wat zij dan over parkassist verstaan, in mijn auto zit ook de (P)assist knop, maar dat is niks meer dan de activatie van de achteruit camera en de sensoren aan de voor- en achter-zijde.
Onze Enyaq zou niet geleverd zijn met een sensor bij de achterklep. Maar soms reageerd hij wel als je met je voet onder de bumper beweegt. Zowel open als dicht. Maar het werkt dan ook weer niet consequent. En natuurlijk al helemaal niet als ik mijn handen vol heb.Senaxx schreef op maandag 6 maart 2023 @ 01:36:
[...]
Wat nog wel eens voorkomt door een gebrek aan hardware dat niet alle opties geïnstalleerd worden. Voor Park Assist moeten volgens mij aan de zijkant extra sensoren geplaatst zijn, maar het kan zijn dat die van jou zijn geleverd zonder de extra sensoren.
Ik heb bijvoorbeeld ook eens een Enyaq gezien zonder de richtingaanwijzer indicatie aan de binnenkant van de spiegels, terwijl dit volgens mij een standaard functie is.
Vraag me dan af hoe dat dan zit met chip tekorten. Is er dan opeens wel een sensor geïnstalleerd?
Bijzonder: als je suggereert dat de achterklep soms zelf open of dicht gaat als je voet richting bumper beweegt, betekent het dat er een motortje aanwezig zou zijn die de klep beweegt. Dat hoor je duidelijk en je voelt het ook als je de klep handmatig beweegt. Dat gaat dan namelijk veel zwaarder. Zonder die voorziening geen motortje. Dus soms wel soms niet lijkt me opvallend. Ook omdat er dan een knop aanwezig moet zijn aan de binnenkant om de klep te sluiten.jules schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:23:
[...]
Pre ME3 kon ik daarmee de achteruitrijcamera (de)activeren. Maar na de ME3 update komen er bij mij ook wel eens Park Assist achtige schermpjes langs...
[...]
Onze Enyaq zou niet geleverd zijn met een sensor bij de achterklep. Maar soms reageerd hij wel als je met je voet onder de bumper beweegt. Zowel open als dicht. Maar het werkt dan ook weer niet consequent. En natuurlijk al helemaal niet als ik mijn handen vol heb.
Vraag me dan af hoe dat dan zit met chip tekorten. Is er dan opeens wel een sensor geïnstalleerd?
Mirx_NL bedoelt Virtual Pedal, als toevoeging op de elektrische kofferbakklepBGFG schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:28:
[...]
Bijzonder: als je suggereert dat de achterklep soms zelf open of dicht gaat als je voet richting bumper beweegt, betekent het dat er een motortje aanwezig zou zijn die de klep beweegt. Dat hoor je duidelijk en je voelt het ook als je de klep handmatig beweegt. Dat gaat dan namelijk veel zwaarder. Zonder die voorziening geen motortje. Dus soms wel soms niet lijkt me opvallend. Ook omdat er dan een knop aanwezig moet zijn aan de binnenkant om de klep te sluiten.

[Voor 3% gewijzigd door Jitse H op 07-03-2023 07:49]
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
*JulesJitse H schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:49:
[...]
Mirx_NL bedoelt Virtual Pedal, als toevoeging op de elektrische kofferbakklep
Als hij het af en toe doet, dan zit de sensor er zeker...
Bij mijn vorige auto was het een vegende beweging van links naar rechts, bij mijn enyaq werkt het voor mij het beste om recht vooruit te schoppen.
Ik heb een 99,9% success rate, zelfs met originele trekhaak, wat de werking in de weg kan zitten. Mijn vrouw heeft er wat meer moeite mee. Kwestie van even oefenen hoe ver je voet eronder moet, hoe snel vooruit, en hoe snel terug.
En voor dicht altijd het knopje gebruiken, dat scheelt je een hoop irritant gepiep (waarschuwing voor als hij per ongeluk geactiveerd zou worden via het virtual pedal).
had ik ook, na braaf aan te melden kreeg ik zelfs meer melding. heb de auto teruggezet naar fabrieksinstellingen. sindsdien geen problemen meer gehad.antonvh schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:51:
Zijn er nog mensen die deze waarschuwing zien? "Opnieuw aanmelden noodzakelijk, geef uw aanmeldgegevens in, alstublieft" Ik reed over en weer naar Berlijn en op sommige etappes had ik deze melding wel 27 keer. De app werkt meestal prima. ABRP raakt af en toe de verbinding met live online data kwijt, maar dat komt even later vanzelf weer goed.
[Afbeelding]
Dit is vaker voorbij gekomen. Het schijnt opgelost te zijn als je daadwerkelijk inlogt in de auto zelf en niet de QR code scant om in te loggen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, geen zin om mijn random gegenereerde wachtwoord in te gaan voeren op dat scherm.8y-one schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:56:
[...]
had ik ook, na braaf aan te melden kreeg ik zelfs meer melding. heb de auto teruggezet naar fabrieksinstellingen. sindsdien geen problemen meer gehad.
Ben je over 3 maanden wss weer aan de beurt als het bearer token weer is verlopen…8y-one schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:56:
[...]
had ik ook, na braaf aan te melden kreeg ik zelfs meer melding. heb de auto teruggezet naar fabrieksinstellingen. sindsdien geen problemen meer gehad.
Lost bij mij het probleem helaas niet op...macmellow schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:00:
[...]
Dit is vaker voorbij gekomen. Het schijnt opgelost te zijn als je daadwerkelijk inlogt in de auto zelf en niet de QR code scant om in te loggen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, geen zin om mijn random gegenereerde wachtwoord in te gaan voeren op dat scherm.
Afgelopen week met de Sportline enyak IV80 naar Oostenrijk gereden. was top, snelle laadsessies met name by ionity. Batterij goed leeg gereden en vervolgens 80% erbij in iets minder dan 30 min. 3 snel laadsessies voor 1000km met goede snelheid op Duitse snelweg in koude temperatuur vond ik niet slecht.
Even een vraagje - als ik zelf ODBEleven Pro koop, kan ik dan ook de longcoding doen en evt TA activeren? (auto heeft alle benodigdheden, behalve de TA activivatie zelf.?
Even een vraagje - als ik zelf ODBEleven Pro koop, kan ik dan ook de longcoding doen en evt TA activeren? (auto heeft alle benodigdheden, behalve de TA activivatie zelf.?
Ja, als je inderdaad het knopje op het stuur hebtFunkyEnyak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:
als ik zelf ODBEleven Pro koop, kan ik dan ook de longcoding doen en evt TA activeren?
Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5): HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu Emergency_assist_variante: Ea_variante_2 HC_variante: Hc_variante_2 Afstandsregeling (13) Capacitive_Steering_wheel: ingebouwd Travel Assist: geactiveerd
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Of iemand in de omgeving Rotterdam die dat voor mijn Enyaq wil doen (tegen vergoeding). Ik ben ook geinteresseerd.
/post
De Q in Enyaq staat voor de SUV lijn, net als bij Audi. Voor de Kodiaq is destijds zelf een dorp in Alaska hernoemd. Toch wel benieuwd waar de K dan voor staat.FunkyEnyak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:
Afgelopen week met de Sportline enyak IV80 naar Oostenrijk gereden...

[quote]langevoort schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:28:
[...]
[Afbeelding] heb zelf wat gefröbeld met bestelling van Ali. Kosten ca 10 euro en 1,5 uur werk.
[/quote
Vraagje hoe en waar heb je de draden aangesloten?
[...]
[Afbeelding] heb zelf wat gefröbeld met bestelling van Ali. Kosten ca 10 euro en 1,5 uur werk.
[/quote
Wel lekker consequent om het zelfs in je username verkeerd te spellenFunkyEnyak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:
Afgelopen week met de Sportline enyak IV80 naar Oostenrijk gereden. was top, snelle laadsessies met name by ionity. Batterij goed leeg gereden en vervolgens 80% erbij in iets minder dan 30 min. 3 snel laadsessies voor 1000km met goede snelheid op Duitse snelweg in koude temperatuur vond ik niet slecht.

Om eerlijk te zijn (en ik ben een optimist als het over elektrisch rijden gaat) viel het me behoorlijk tegen. Ik heb een IV60. Toch echt wel 6 keer ca. 25 min enkele reis moeten laden bij 1050 km afstand. Actieradius berekening in de bergen niet best waardoor je te vaak of te weinig laad. In zomer naar frankrijk 850 km ging prima. En vorig jaar met een model 3 long range naar zelfde wintersport bestemming geweest….Tesla ligt gewoon echt nog 5 jaar technisch voor op de vw groep. Maarrr….de enyaq rijd als een beest en de ME3 update is echt een verbetering. Je kunt nu eigenlijk blind op de NAV rijden en de laadcyclus is duidelijk verbeterd. Met name de laadcurve die blijft gewoon een stuk langer hoog. Mijn conclusie is toch niet met de IV60 naar wintersport.jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:09:
Wat zijn de ervaringen met de wintersport? Stiekem toch ook wel nieuwsgierig naar. Daar willen we hem in de toekomst wel voor inzetten.
Wat zijn de concrete invloeden van koude temperaturen? Is er verschil in bereik bij verschillende afstanden. En wat doet dat weer met de laadsnelheden? Ik weiger om met de trein te gaan, met name omdat ik van ons reisgezelschap slechte verhalen te horen heb gekregen. Maar goed, ik moet wel kunnen schermen met positieve verhalen, anders heb ik ook geen recht van spreken...
Iemand nog een reactie op jules in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2" ?
De grap is, een van de eerste dingen die ik deed bij levering vanuit de showroom de achterklep openen. De verkoper en mijn vrouw zeiden; het zit er niet op. Maar blijkbaar herkend hij de beweging niet die ik maak? Snel nog maar eens proberen.Mirx_NL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:41:
[...]
*Jules
Bij mijn vorige auto was het een vegende beweging van links naar rechts, bij mijn enyaq werkt het voor mij het beste om recht vooruit te schoppen.
Ik heb een 99,9% success rate, zelfs met originele trekhaak, wat de werking in de weg kan zitten. Mijn vrouw heeft er wat meer moeite mee. Kwestie van even oefenen hoe ver je voet eronder moet, hoe snel vooruit, en hoe snel terug.
En voor dicht altijd het knopje gebruiken, dat scheelt je een hoop irritant gepiep (waarschuwing voor als hij per ongeluk geactiveerd zou worden via het virtual pedal).
Denk je dat een IV80 veel uit zou maken? Wat is je snelheid geweest onderweg?Bignose1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:12:
[...]
Om eerlijk te zijn (en ik ben een optimist als het over elektrisch rijden gaat) viel het me behoorlijk tegen. Ik heb een IV60. Toch echt wel 6 keer ca. 25 min enkele reis moeten laden bij 1050 km afstand. Actieradius berekening in de bergen niet best waardoor je te vaak of te weinig laad. In zomer naar frankrijk 850 km ging prima. En vorig jaar met een model 3 long range naar zelfde wintersport bestemming geweest….Tesla ligt gewoon echt nog 5 jaar technisch voor op de vw groep. Maarrr….de enyaq rijd als een beest en de ME3 update is echt een verbetering. Je kunt nu eigenlijk blind op de NAV rijden en de laadcyclus is duidelijk verbeterd. Met name de laadcurve die blijft gewoon een stuk langer hoog. Mijn conclusie is toch niet met de IV60 naar wintersport.
Ik ben van plan om eens een berekening te gaan maken of het sneller is om 130 te rijden en vaker en langer te laden of juist langzamer te rijden zodat je verder komt op iedere lading en daardoor wellicht minder vaak hoeft te laden.
Realistisch verbruik is daarbij 20kWh bij 100km/h p gps snelheid en 24 kWh bij 130 op gps snelheid. De 16 kWh achter vrachtwagens hangen zal ik maar niet meenemen. Ook al scheelt dat maar 5 minuten op een uur reistijd.
Geen ervaring met wintersport, wel veel EV ervaring. Laatst een rit van bijna 400 km naar België. Temp. ca 5 graden. Normaal gereden, dus 120 in België en 100 in NL, het was wel rustig onderweg en alleen maar op de cruise gereden. Had nog 50 km over, wel een 80, bewust daarvoor gekozen en valt me zeker niet tegen. Gemiddeld over 6K km nu 20,2kwh verbruikt, best wel wat snelweg en zeker geen overdreven zuinige rijder. Ben eigenlijk best content ermee, maar nogmaals: geen ervaring in de bergen in de winter. Maar daar rijd je toch ook wel naar benedenBignose1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:12:
[...]
Om eerlijk te zijn (en ik ben een optimist als het over elektrisch rijden gaat) viel het me behoorlijk tegen. Ik heb een IV60. Toch echt wel 6 keer ca. 25 min enkele reis moeten laden bij 1050 km afstand. Actieradius berekening in de bergen niet best waardoor je te vaak of te weinig laad. In zomer naar frankrijk 850 km ging prima. En vorig jaar met een model 3 long range naar zelfde wintersport bestemming geweest….Tesla ligt gewoon echt nog 5 jaar technisch voor op de vw groep. Maarrr….de enyaq rijd als een beest en de ME3 update is echt een verbetering. Je kunt nu eigenlijk blind op de NAV rijden en de laadcyclus is duidelijk verbeterd. Met name de laadcurve die blijft gewoon een stuk langer hoog. Mijn conclusie is toch niet met de IV60 naar wintersport.

Je moet je voet in het midden van de bumper naar de auto toe bewegen. zoals hier gedaan wordt:jules schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 05:39:
[...]
De grap is, een van de eerste dingen die ik deed bij levering vanuit de showroom de achterklep openen. De verkoper en mijn vrouw zeiden; het zit er niet op. Maar blijkbaar herkend hij de beweging niet die ik maak? Snel nog maar eens proberen.
YouTube: Den Kofferraum mit dem Fuß öffnen
Zelfde ook weer voor sluiten trouwens, maar dat kan ook met de knop

Mbt range. Gister 240km gereden, had de accu (van een 80) tot 80% geladen. Veel spits, dus niet te hard maar waar het wel kon rij ik 115. Kwam thuis met 8% accu, gemiddeld verbruik van 20,5kWh/100km gaf hij aan. Wat ik wel vervelend vind is dat hij vanaf 20% al begint te zeuren, en als ik naar huis rij (op de skoda navi), hij mij nog persé langs een laadpaal wil sturen. Maar dit komt misschien ook omdat ik de navi alleen op snelle palen (50 en meer) heb staan.
[Voor 27% gewijzigd door Boeie op 08-03-2023 09:14]
En: motorkap open, SFD unlock, vergeet niet beveiligde toegang van module A5 en 13 af te halenP_de_B schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Ja, als je inderdaad het knopje op het stuur hebt
Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5): HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu Emergency_assist_variante: Ea_variante_2 HC_variante: Hc_variante_2 Afstandsregeling (13) Capacitive_Steering_wheel: ingebouwd Travel Assist: geactiveerd
indien je dit nog niet gedaan hebt (code 20103).
Die code 20103 is inderdaad goed, staat ook in de ODBEleven app.Senaxx schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:23:
[...]
En: motorkap open, SFD unlock, vergeet niet beveiligde toegang van module A5 en 13 af te halen
indien je dit nog niet gedaan hebt (code 20103).
Motorkap open is geen eis volgens mij, dat heb ik meer gelezen, maar ik heb het zonder gedaan.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Gisteren ochtend vroeg eerst 6km met airco en stoel en stuur verwarming. 24kWh/100km.
Later rondje met tussenstop van 250km en veel file. Uiteindelijk 17kWh/100km totaal gisteren.
Wel spelen met de instellingen van de ACC om hem gelijkmatiger te laten rijden.
Later rondje met tussenstop van 250km en veel file. Uiteindelijk 17kWh/100km totaal gisteren.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
De eerste paar kilometers zullen ook hoger zijn aangezien hij dan ook bezig is met de batterij te verwarmen. Van wat ik begreep zodra je de Enyaq start zal hij de batterij naar 20 graden willen brengen.onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:54:
Gisteren ochtend vroeg eerst 6km met airco en stoel en stuur verwarming. 24kWh/100km.
Sinds afgelopen vrijdag ME3. Update is op zich goed gegaan.
Wat opvalt isdat bij het voorverwarmen via de app, met de vertrekplanner, de stuurverwarming aan gaat.
In de app bij klimaatbeheersing kan ik alleen de stoelverwarming aan/uit zetten. Maar ik zie niets staan over stuurverwarming.
Enig idee hoe ik dat kan wijzigen? Stuur was behoorlijk warm geworden.
Wat opvalt isdat bij het voorverwarmen via de app, met de vertrekplanner, de stuurverwarming aan gaat.
In de app bij klimaatbeheersing kan ik alleen de stoelverwarming aan/uit zetten. Maar ik zie niets staan over stuurverwarming.
Je kan bij de instellingen van de navigatie aangeven met hoeveel % je minimaal op een bestemming wilt aankomen. Als je die op 10% veel minder vaak gezeur om je langs een laadpaal te sturen.
Boeie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:10:
[...]
Je moet je voet in het midden van de bumper naar de auto toe bewegen. zoals hier gedaan wordt:
YouTube: Den Kofferraum mit dem Fuß öffnen
Zelfde ook weer voor sluiten trouwens, maar dat kan ook met de knop
Mbt range. Gister 240km gereden, had de accu (van een 80) tot 80% geladen. Veel spits, dus niet te hard maar waar het wel kon rij ik 115. Kwam thuis met 8% accu, gemiddeld verbruik van 20,5kWh/100km gaf hij aan. Wat ik wel vervelend vind is dat hij vanaf 20% al begint te zeuren, en als ik naar huis rij (op de skoda navi), hij mij nog persé langs een laadpaal wil sturen. Maar dit komt misschien ook omdat ik de navi alleen op snelle palen (50 en meer) heb staan.
ik denk dat het wel echt een verschil maakt tussen een 60 en een 80. verder is een tesla long range met een Enyak 60 misschien ook niet helemaal de beste vergelijking...Bignose1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:12:
[...]
als je battery goed leeg rijd, laadt hij als een dolle. de laadcurve was 120KW tot 80% vol en daarna viel hij redelijk snel omlaag.. maar als de 0-80% deed hij in een half uur en daarna kan je weer 300km verder.
Klopt, als je de stoelverwarming aanzet bij het voorverwarmen, gaat je stuur ook meeverwarmen. En best veel….Ik vind dat niet lekker, dus heb de stoelverwarming uitgezet bij het voorverwarmen. Als ik instap in een lekker warme auto, zet ik de stoelverwarming aan, dat werkt best snel en is prima voor mij. Verwarming van het stuur gebruik ik niet meer.MacDuck schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:53:
Dank je wel voor de info.BGFG schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Klopt, als je de stoelverwarming aanzet bij het voorverwarmen, gaat je stuur ook meeverwarmen. En best veel….Ik vind dat niet lekker, dus heb de stoelverwarming uitgezet bij het voorverwarmen. Als ik instap in een lekker warme auto, zet ik de stoelverwarming aan, dat werkt best snel en is prima voor mij. Verwarming van het stuur gebruik ik niet meer.
Ja, ja, ik hoor Diess nog verklaren op TV dat alle EV’s van het concern elke drie maanden een OTA update zouden krijgen. Het probleem is dat VAG op het gebied van ICT zich gedraagt als een stelletje beginners. Ze lopen mijlenver achter op andere concerns, lichtjaren achter op Tesla.Enyaq schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:58:
[...]
Zou moeten komen met een toekomstige software update.
Ik heb besloten mijzelf er verder niet druk om te maken en de auto gewoon te gebruiken zoals hij is.
Stuurverwarming heeft drie standen.BGFG schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Klopt, als je de stoelverwarming aanzet bij het voorverwarmen, gaat je stuur ook meeverwarmen. En best veel….Ik vind dat niet lekker, dus heb de stoelverwarming uitgezet bij het voorverwarmen. Als ik instap in een lekker warme auto, zet ik de stoelverwarming aan, dat werkt best snel en is prima voor mij. Verwarming van het stuur gebruik ik niet meer.
Dat weet ik, maar als je voorverwarmen plant in de app, kun je dat niet instellen, ‘t is aan of uit. Of heb ik iets gemist?
[Voor 4% gewijzigd door BGFG op 08-03-2023 22:05]
Had het vanochtend ook. Rete irritant omdat het ook niet terug valt op standaard cruise control maar de hele functie uitschakelt.mdizzy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:57:
Design flaw? Sensoren achter een fake grille waar de sneeuw nergens weg kan. Mooi effect maar toch weer even wennen, rijden zonder ACC.
[Afbeelding]
Daarnaast had ik ook nog een storing op de parkeersensoren. De voorste in de zwarte grill zaten net als bij jou vol met papsneeuw.
Daar is de Enyaq echt niet de enige in die daarin faalt. Is niet alleen binnen VAG auto's een probleem, ook daarbuiten. Vanmorgen kreeg ik hetzelfde te horen van een collega met een Kia Ceed. Ik was blij dat ik zelf met een "domme" cc reed. Hoefde ik niet continu mijn voet op het pedaal te houden. 😉mdizzy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:57:
Design flaw? Sensoren achter een fake grille waar de sneeuw nergens weg kan. Mooi effect maar toch weer even wennen, rijden zonder ACC.
[Afbeelding]
Overigens kun je wel nog gebruik maken van de speed limiter in dit soort situaties. Moet je alleen wel continu je voet op het pedaal houden.
[Voor 8% gewijzigd door jules op 08-03-2023 23:13]
Hier opzich tevreden gebruiker van ME3. Toch weer naar dealer binnenkort voor TA die niet goed functioneert, maar dat terzijde.
Wat me opvalt is dat op de SkodaNav vaak de snelladers kans de snelweg niet als icoon op de kaart staan. Ik zie soms wel een icoontje helemaal rechts op het scherm in full-screen modus, maar dat gebruik ik niet vaak. Ik zou het wel prettig vinden om ook die laders langs de snelweg op de kaart te zien zodat ik er indien gewenst naar toe kan navigeren. Net zoals dat de 11kw palen in woonwijken wel op de kaart worden weergegeven.
Wat me opvalt is dat op de SkodaNav vaak de snelladers kans de snelweg niet als icoon op de kaart staan. Ik zie soms wel een icoontje helemaal rechts op het scherm in full-screen modus, maar dat gebruik ik niet vaak. Ik zou het wel prettig vinden om ook die laders langs de snelweg op de kaart te zien zodat ik er indien gewenst naar toe kan navigeren. Net zoals dat de 11kw palen in woonwijken wel op de kaart worden weergegeven.
Klopt, als hij aan is, tot nu toe altijd op stand 2. Na 30 minuten voorverwarmen is het stuur niet warm maar bijna heet.BGFG schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:03:
[...]
Dat weet ik, maar als je voorverwarmen plant in de app, kun je dat niet instellen, ‘t is aan of uit. Of heb ik iets gemist?
Dat klopt, had ik ook bedacht. Maar als je gewend bent om op cruise control te rijden heb je die nooit gebruikt... Ik ga echt niet als ik met 100 over de snelweg rijd uit zitten vogelen welke knop/schuif/schakelaar/stand de speed limiter achter verstopt zit. Dus dan maar met het voetje.jules schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:11:
[...]
Overigens kun je wel nog gebruik maken van de speed limiter in dit soort situaties. Moet je alleen wel continu je voet op het pedaal houden.
Ik had er wel even moeite mee om zonder motorgeluid een constante snelheid te houden. Rijd makkelijk paar km te hard of te zacht.
Maakt die grill verwarmd dan is het opgelost!mdizzy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:57:
[Afbeelding]
Koplampen dan ook pleaseBigGreen schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Maakt die grill verwarmd dan is het opgelost!

En dan komt er een App-update, hebben ze alleen de kleur veranderd :-) Lekker belangrijk. Lijkt of ze enkel met cosmetische updates bezig zijn, in plaats van belangrijke zaken. Laat ze beginnen met een stabiele omgeving, voordat ze met kleurtjes aan de gang gaan!jdbiggelaa schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Ja, ja, ik hoor Diess nog verklaren op TV dat alle EV’s van het concern elke drie maanden een OTA update zouden krijgen. Het probleem is dat VAG op het gebied van ICT zich gedraagt als een stelletje beginners. Ze lopen mijlenver achter op andere concerns, lichtjaren achter op Tesla.
Ik heb besloten mijzelf er verder niet druk om te maken en de auto gewoon te gebruiken zoals hij is.
Ik heb mijn iV80 wintersport ervaring al met je gedeeld. Dus ja, het verschil van een 60 en 80 is best flink.jules schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 05:48:
[...]
Denk je dat een IV80 veel uit zou maken? Wat is je snelheid geweest onderweg?
Ik ben van plan om eens een berekening te gaan maken of het sneller is om 130 te rijden en vaker en langer te laden of juist langzamer te rijden zodat je verder komt op iedere lading en daardoor wellicht minder vaak hoeft te laden.
Realistisch verbruik is daarbij 20kWh bij 100km/h p gps snelheid en 24 kWh bij 130 op gps snelheid. De 16 kWh achter vrachtwagens hangen zal ik maar niet meenemen. Ook al scheelt dat maar 5 minuten op een uur reistijd.
super toch dat ze elke paar maanden een update doen. Ben echt blij dat het app icoontje nu zwart is ipv groen, je moet er maar op komen.royverdegem schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:18:
[...]
En dan komt er een App-update, hebben ze alleen de kleur veranderd :-) Lekker belangrijk. Lijkt of ze enkel met cosmetische updates bezig zijn, in plaats van belangrijke zaken. Laat ze beginnen met een stabiele omgeving, voordat ze met kleurtjes aan de gang gaan!
Memento mori
Ik ben met mijn iV60 in Januari naar Andorra gereden, hele dag regen en rond de 5 graden. Snelheid 100km/h en het verbruik lag rond 30kWh/100km. In de winter ga je die 20kWh/100km echt niet halen. Droog weer zou wel wat schelen, bij 5 graden en zonnig weer heb ik ook al eens 24kWh gehaald.jules schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 05:48:
[...]
Denk je dat een IV80 veel uit zou maken? Wat is je snelheid geweest onderweg?
Misschien bekend, misschien niet, maar we zijn met onze 4x4electric expeditie ondertussen in Togo (Afrika) aangekomen met onze Enyaq iV80 zonder al te grote problemen (met de auto nog helemaal niets).
Mochten er vragen zijn hoor ik het wel ;-)
Geen vraag, wel een opmerking; erg leuk om jullie avonturen te volgen op Instagram! Enjoy!Mkeespiet schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:00:
Misschien bekend, misschien niet, maar we zijn met onze 4x4electric expeditie ondertussen in Togo (Afrika) aangekomen met onze Enyaq iV80 zonder al te grote problemen (met de auto nog helemaal niets).
Vreemd, ik zit met mijn IV60 onder ongeveer gelijke condities en gemiddeld tussen 115 en 120 km\uur op 20,1 kWh/100 km. Ik vind 30 echt heel veel.royverdegem schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:32:
[...]
Ik ben met mijn iV60 in Januari naar Andorra gereden, hele dag regen en rond de 5 graden. Snelheid 100km/h en het verbruik lag rond 30kWh/100km. In de winter ga je die 20kWh/100km echt niet halen. Droog weer zou wel wat schelen, bij 5 graden en zonnig weer heb ik ook al eens 24kWh gehaald.
Waar dan? Ik krijg deze melding (vanaf 20%) sowieso, en ik rij heel zelden met de Skoda Navi aan.svenblom schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:07:
Je kan bij de instellingen van de navigatie aangeven met hoeveel % je minimaal op een bestemming wilt aankomen. Als je die op 10% veel minder vaak gezeur om je langs een laadpaal te sturen.
[...]
@Mkeespiet Jammer dat ik niet de tijd heb genomen om jullie te spreken op de EV-Experience vorig jaar op Zandvoort. Maar ja, ik was daar om auto's te proberen en te bekijken. En heb nu ook voor de Enyaq gekozen.
(weet niet hoeveel jullie plannen mijn beeld hebben beïnvloed)
(weet niet hoeveel jullie plannen mijn beeld hebben beïnvloed)
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Volgens mij is de optie voor welke stand de stuurverwarming op gaat terug te vinden in het menu van de auto bij de instellingen in het Klimaat scherm (niet bij voor-klimatiseren). Hier kun je voor zowel stuur- als stoelverwarming kiezen tussen laag, middel, hoog.MacDuck schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:53:
Als ik er energie voor heb zal ik die video eens bekijken, maar mijn god was is die man langdradig.Hakki schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:29:
Preview nieuwe beta app.
Spoiler: nog geen nieuwe functionaliteiten
[YouTube: MySkoda next: Einblicke in die Beta der neuen App für den Skoda ENYAQ iV]
Ik zou het doen!
Zoals verwacht, want er zit ook geen nieuwe data in de API. Het is een reskin van de huidige app die waarschijnlijk wel herschreven en geoptimaliseerd is.Hakki schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:29:
Preview nieuwe beta app.
Spoiler: nog geen nieuwe functionaliteiten
[YouTube: MySkoda next: Einblicke in die Beta der neuen App für den Skoda ENYAQ iV]
Ik had laatst een ID3 te leen toen ze bij mij de steenmarter schade aan het repareren waren en die vw app is identiek kwa informatie, wel iets sneller viel mij op. Dus ik verwacht dat ze voor api aanpassingen ook afhankelijk zijn van VAG en dat het samen gaat met de software updates.
[Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 09-03-2023 19:32]
Nog een update omtrent het Welkom scherm? Gruwelijk irritant om elke keer op OK te klikkenAntera schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:41:
[...]
ben er nog druk mee aan het puzzelen maar ze hebben dit omzeilt. ( denk foutje in de software)

Het activeren van de speed limiter is enorm k*t. Dat kan echt enorm veel makkelijker. Dus begrijp wel waarom je het niet hebt uitgezocht.Mirx_NL schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:12:
[...]
Dat klopt, had ik ook bedacht. Maar als je gewend bent om op cruise control te rijden heb je die nooit gebruikt... Ik ga echt niet als ik met 100 over de snelweg rijd uit zitten vogelen welke knop/schuif/schakelaar/stand de speed limiter achter verstopt zit. Dus dan maar met het voetje.
Ik had er wel even moeite mee om zonder motorgeluid een constante snelheid te houden. Rijd makkelijk paar km te hard of te zacht.
Uit mijn hoofd naast de TA knop een knop indrukken en dan het rechter scroll wiel de juiste kant op draaien.
Klopt, maar zelden zo’n zinloos iets als een speedlimiter gezien. Je kunt hetzelfde met je rechter pedaal, softwarematig limiteren vind ik zelfs gevaarlijk….jules schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:09:
[...]
Het activeren van de speed limiter is enorm k*t. Dat kan echt enorm veel makkelijker. Dus begrijp wel waarom je het niet hebt uitgezocht.
Uit mijn hoofd naast de TA knop een knop indrukken en dan het rechter scroll wiel de juiste kant op draaien.
Ik vind dat echt bizar hoog! Ik krijg hem alleen continu boven de 30kWh/100km als ik hem boven de 150km/h trap. Misschien bezoekje aan de dealer?royverdegem schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:32:
[...]
Ik ben met mijn iV60 in Januari naar Andorra gereden, hele dag regen en rond de 5 graden. Snelheid 100km/h en het verbruik lag rond 30kWh/100km. In de winter ga je die 20kWh/100km echt niet halen. Droog weer zou wel wat schelen, bij 5 graden en zonnig weer heb ik ook al eens 24kWh gehaald.
Zal eerder te maken hebben dat die ID3 app vers geïnstalleerd is. Mijn ervaring is een ID3 first edition 4 maanden gereden, daarna de Enyaq. En de app verschilt ook niet heel veel ten opzichte van de GTE connected auto's. Al heet die dan weer net iets anders.Senaxx schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Zoals verwacht, want er zit ook geen nieuwe data in de API. Het is een reskin van de huidige app die waarschijnlijk wel herschreven en geoptimaliseerd is.
Ik had laatst een ID3 te leen toen ze bij mij de steenmarter schade aan het repareren waren en die vw app is identiek kwa informatie, wel iets sneller viel mij op. Dus ik verwacht dat ze voor api aanpassingen ook afhankelijk zijn van VAG en dat het samen gaat met de software updates.
20kWh is wel gewoon mogelijk hoor. De eerste 20 minuten zit ik vaak wel hoger, maar op een gehele rit van zo'n 120km zit ik wel op 20kWh, zelfs met de vriestemperaturen als ik in de ochtend rond 6 uur a half 7 weg rijd.royverdegem schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:32:
[...]
30kWh/100km is denk ik wel met een dakkoffer en met de kofferbak en achterbank afgeladen hoop ik?
Kan me voorstellen dat je het zinloos vind als er zoiets als ACC is. En het ook nog eens lastig te activeren is.BGFG schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Klopt, maar zelden zo’n zinloos iets als een speedlimiter gezien. Je kunt hetzelfde met je rechter pedaal, softwarematig limiteren vind ik zelfs gevaarlijk….
Ik gebruik het enkel in de stad of in de bergen waar je af en toe toch ook iets zachter moet rijden vanwege bochten, vertragend verkeer, maar toch ook niet te hard wil rijden. Of als de ACC uitvalt, of er iemand voor je duikt in traject controle, maar je wel dezelfde snelheid wilt behouden.
Maar waarom gevaarlijk?
Ik gok met dakkoffer of met een aanhangwagen oid. Afgelopen zomer met de airco vol op aan, achterbak tot de nok toe gevuld een 16-17kWh/100km gehaald met een gemiddelde snelheid van 100 op gps (110 op de teller).Senaxx schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:46:
[...]
30kWh/100km is denk ik wel met een dakkoffer en met de kofferbak en achterbank afgeladen hoop ik?
Er zijn zoveel variabelen die kunnen uitmaken...
Melding krijg je wel, gaat om dat de navigatie je langs een laadpaal stuurt vlak voordat je thuis bent waar je gewoon zelf kan laden...
dieLange schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:04:
[...]
Waar dan? Ik krijg deze melding (vanaf 20%) sowieso, en ik rij heel zelden met de Skoda Navi aan.
Verwarming ook. Ik heb in de winter de verwarming gewoon uit staan, of hooguit op 16 graden, en dan de stuur- en stoelverwarming aan. Bij 100 km/h doet mijn iV80 (ME3, winterbanden) dan gewoon 18 a 19, zelfs als het maar een paar graden is.jules schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:52:
[...]
Ik gok met dakkoffer of met een aanhangwagen oid. Afgelopen zomer met de airco vol op aan, achterbak tot de nok toe gevuld een 16-17kWh/100km gehaald met een gemiddelde snelheid van 100 op gps (110 op de teller).
Ik weet dat het zuiniger kan, maar ik rijd in principe niet met een jas aan, dat vind ik niet fijn en wordt bovendien afgeraden. Daarnaast heeft de auto wat ventilatie en verwarming nodig om de ramen in ieder geval niet te laten beslaan.samba123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:12:
[...]
Verwarming ook. Ik heb in de winter de verwarming gewoon uit staan, of hooguit op 16 graden, en dan de stuur- en stoelverwarming aan. Bij 100 km/h doet mijn iV80 (ME3, winterbanden) dan gewoon 18 a 19, zelfs als het maar een paar graden is.
Die drie zone climate control zou al een hoop moeten schelen ten opzichte van het gehele interieur moeten verwarmen.
Zinloos, ja mee eens, alhoewel er blijkbaar toch behoefte aan is.BGFG schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:26:
[...]
Klopt, maar zelden zo’n zinloos iets als een speedlimiter gezien. Je kunt hetzelfde met je rechter pedaal, softwarematig limiteren vind ik zelfs gevaarlijk….
Gevaarlijk, valt wel mee toch? Door het ‘gaspedaal’ diep in te drukken, dus door die klik heen, gaat de limiet er als het goed is af.
Mijn laatste trip vanuit Frankrijk twee weken terug (met 130 op de ACC, verwarming op 21, buitentemperatuur van 1 graad en regen) zat ik ook rond de 27kWh/100km. Het is echt niet te vergelijken met de zomer, dan zit mijn gemiddelde meestal onder de 20.
Zonder dakkoffer en met alleen mijn vrouw en ik. Ik had ook de airco laag staan, gebruikte stoel- en stuurverwarming. Had alles te maken met de weersomstandigheden, regen en zeer lage temperaturen. Mijn zoon reed in december naar Plagne met 4 gasten EN dakkoffer, hij haalde 25kWh/100km :-)Senaxx schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:46:
[...]
20kWh is wel gewoon mogelijk hoor. De eerste 20 minuten zit ik vaak wel hoger, maar op een gehele rit van zo'n 120km zit ik wel op 20kWh, zelfs met de vriestemperaturen als ik in de ochtend rond 6 uur a half 7 weg rijd.
Zonder dakkoffer, zeker geen aanhangwagen, maar het was ook geen zomer :-)jules schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:52:
[...]
Ik gok met dakkoffer of met een aanhangwagen oid. Afgelopen zomer met de airco vol op aan, achterbak tot de nok toe gevuld een 16-17kWh/100km gehaald met een gemiddelde snelheid van 100 op gps (110 op de teller).
Winter met regen en zeer lage temperaturen. Mijn zoon haalde in december MET dakkoffer betere resultaten (25kWh/100km)
Mijn ervaring is dat het toch vooral de regen is, droog weer met 1 graad is al een klap zuiniger.macmellow schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:38:
Mijn laatste trip vanuit Frankrijk twee weken terug (met 130 op de ACC, verwarming op 21, buitentemperatuur van 1 graad en regen) zat ik ook rond de 27kWh/100km. Het is echt niet te vergelijken met de zomer, dan zit mijn gemiddelde meestal onder de 20.
Met dat vieze weer van gisteren en vandaag begon ik ook al de regen de schuld te geven; Gisterochtend op een rit van 90km zat ik op 19Kw/h, smiddags met vergelijkbare buitentemp, maar een enorme bak met regen kwam ik niet verder dan 21,6Kw/h
...
Dat ben ik met je eens, maar je moet het wel met meer aandacht doen dan normaal. Zie de toegevoegde waarde echt niet, maar goed, dat is mijn mening…..Martinique schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:12:
[...]
Zinloos, ja mee eens, alhoewel er blijkbaar toch behoefte aan is.
Gevaarlijk, valt wel mee toch? Door het ‘gaspedaal’ diep in te drukken, dus door die klik heen, gaat de limiet er als het goed is af.
Eens, zelfde beeld hier. Al enige jaren EV ervaring: snelheid is by far de belangrijkste “ influencer”, daarnaast temperatuur. Als je wilt kun echt wel boven de 30kwh uitkomen, een Audi Etron heeft dat ongeveer standaard….macmellow schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:38:
[Voor 8% gewijzigd door BGFG op 10-03-2023 13:30]
Dacht ik ook. Bij die gratis instructie die je bij de Enyaq krijgt is mij vertelt dat als je doortrapt hij wel er over heen gaat.BGFG schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:26:
[...] Klopt, maar zelden zo’n zinloos iets als een speedlimiter gezien. Je kunt hetzelfde met je rechter pedaal, softwarematig limiteren vind ik zelfs gevaarlijk….
Op : https://www.skoda.nl/modellen/enyaq staat:
edit: nu ook in de topicstart te vinden.Gratis - Elektrisch rijden training
Bij de aanschaf van een Enyaq iV of Enyaq Coupé iV krijg je een elektrisch rijden training cadeau. Tijdens deze training leer je hoe je slim kunt om gaan met je actieradius en de verschillende rij assistenten die het rijden in een elektrische auto nog comfortabeler maken. Rijd je al in een Enyaq iV en heb je nog geen elektrisch rijden training gevolgd? Neem dan contact op met Pro Drive en maak direct een afspraak.
Meld je aan
Vanmorgen net voor de spits enorm zitten planken op de weg, veel tussensprintjes etc. Verbruik; 27kWh/100km. Schiet mij maar lek.BGFG schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Eens, zelfde beeld hier. Al enige jaren EV ervaring: snelheid is by far de belangrijkste “ influencer”, daarnaast temperatuur. Als je wilt kun echt wel boven de 30kwh uitkomen, een Audi Etron heeft dat ongeveer standaard….
Het is gelukt hoor. Bij de eerste keer trappen stond ik te dichtbij. Bij de tweede keer iets naar achteren (in de struiken) gaan staan en toen lukte het wel. Blijf het een vreemd verhaal vinden dat de verkoper zei dat het er niet op zat. Anyway, ik ben wel blij want ik wilde deze functie juist wel hebbenMirx_NL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:41:
[...]
*Jules

Er lopen een paar kabels van oa de temp instelling tussen de voorstoelen (onder display). Wel even goed checken met multimeter of er zowel stroom op staat als hij op contact staat en als hij uit staat. Ik heb dat niet gedaan jammergenoeg en moet dit nog oplossen. Is CAN bus hè…[Afbeelding] heb zelf wat gefröbeld met bestelling van Ali. Kosten ca 10 euro en 1,5 uur werk.
[/quote
Spidermellow
Ik moet zeggen dat ik recent geen last heb van ramen die beslaan. Met de verwarming op LO krijg je veel frisse lucht en dat blaast het prima droog.jules schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 05:25:
[...]
Ik weet dat het zuiniger kan, maar ik rijd in principe niet met een jas aan, dat vind ik niet fijn en wordt bovendien afgeraden. Daarnaast heeft de auto wat ventilatie en verwarming nodig om de ramen in ieder geval niet te laten beslaan.
Die drie zone climate control zou al een hoop moeten schelen ten opzichte van het gehele interieur moeten verwarmen.

Het heeft voor mij met comfort te maken, dat ik het snel te warm heb. Maar nog veel belangrijker is je veiligheid;samba123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:53:
[...]
Ik moet zeggen dat ik recent geen last heb van ramen die beslaan. Met de verwarming op LO krijg je veel frisse lucht en dat blaast het prima droog.Qua jas is een kwestie van smaak, en een inschatting of hij in de weg zit. Bij mij beperkt het de bewegingsruimte niet, dus dan kan het. Maar dat kan met een andere jas of voor een groter iemand natuurlijk anders zijn!
https://www.oudersvannu.n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
'Draag geen dikke winterjas onder de autogordel', waarschuwt ADAC - https://nos.nl/l/2360299
Voor volwassenen geld in wellicht iets mindere mate hetzelfde als voor kinderen. (Dikke winter)Jassen zorgen voor een minder effectieve werking van de autogordel in het geval van een botsing.
In Spanje kun je er zelfs een boete voor krijgen.
[Voor 12% gewijzigd door jules op 11-03-2023 00:29]
Hi all,
Ik rij sinds een week of 6 een Enyaq 80, en de range valt mij behoorlijk tegen. Ik heb het idee dat mijn wagen zich eerder als een 60 gedraagt dan een 80. :-) Het is een shortleasewagen, uit 2021 met 30K op de teller bij ontvangst.
Voorbeeld: gisteren, een rit van 187 km, over provinciale wegen en snelwegen. Gerapporteerd verbruik: 23,1 kWh/100km, niet slecht tijdens de besneeuwde omstandigheden. Resterend gerapporteerde range: 81 km.
Mijn rekensom:
Verbruikt: 1,87 x 23,1 = 43,197 kWh
Resterend: 81 x 23,1 = 18,711 kWh
Totaal = 61,908 kWh
En dan vraag ik me af, waar is de resterende 15 kW gebleven? Maak ik een denkfout, of moet ik langs de garage?
Ik rij sinds een week of 6 een Enyaq 80, en de range valt mij behoorlijk tegen. Ik heb het idee dat mijn wagen zich eerder als een 60 gedraagt dan een 80. :-) Het is een shortleasewagen, uit 2021 met 30K op de teller bij ontvangst.
Voorbeeld: gisteren, een rit van 187 km, over provinciale wegen en snelwegen. Gerapporteerd verbruik: 23,1 kWh/100km, niet slecht tijdens de besneeuwde omstandigheden. Resterend gerapporteerde range: 81 km.
Mijn rekensom:
Totaal = 61,908 kWh
En dan vraag ik me af, waar is de resterende 15 kW gebleven? Maak ik een denkfout, of moet ik langs de garage?
Het is een gebruikte accu, je hebt al een fractie minder accucapaciteit door degradatie. En het is deze week koud, rond het vriespunt.RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:49:
Hi all,
Mijn rekensom:
Totaal = 61,908 kWh
62/77 is 80%. Een EV verliest rond de 20% in de winter. Je moet trouwens de auto ook elektrisch verwarmen. Ik weet niet of dat bij het verbruik van het rijden wordt opgeteld? Zou ook nog een verschil kunnen geven.
Ik vind het er prima uitzien.
Je hebt zeker weten tot 100% geladen? Standaard laad ie maar op tot 80% ivm de accu levensduur.RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:49:
En was het 1 rit? Of meerdere met tussenpozen? Het opwarmen van de accu kost ook erg veel energie zeker als je software van voor ME3 is.
Er is ook een terugroepactie voor een klein deel van de 80's, ivm snelle zelfontlading van de cellen. Misschien sowieso slim om even te bellen met een dealer.
Degradatie speelt nog vrijwel geen rol na 30.000 km, zou ook niet best zijn. Ik heb dezelfde auto en gezien de omstandigheden lijkt me het verbruik niet onredelijk. Over de eerst 6000 km zit ik gemiddeld net over de 20 kWh, maar kou en sneeuw helpen uiteraard niet. Een range van in totaal 270 km? Zo laag heb ik nog nooit gezien. Heb de auto sinds januari en kom eigenlijk altijd wel richting 400 km, ook met snelweg. Maar houd wel in het achterhoofd dat de laatst gereden kilometers het zwaarst wegen bij je resterende actieradius. Als je dus het laatst 120 of harder hebt gereden, daalt deze fors. Ga er natuurlijk wel vanuit dat je 100% hebt geladen.RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:49:
Hi all,
Mijn rekensom:
Totaal = 61,908 kWh
Zeker tot 100% opgeladen, 1 rit, pre ME3 software inderdaad.sunib schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:44:
[...]
Je hebt zeker weten tot 100% geladen? Standaard laad ie maar op tot 80% ivm de accu levensduur.
En was het 1 rit? Of meerdere met tussenpozen? Het opwarmen van de accu kost ook erg veel energie zeker als je software van voor ME3 is.
Er is ook een terugroepactie voor een klein deel van de 80's, ivm snelle zelfontlading van de cellen. Misschien sowieso slim om even te bellen met een dealer.
Ik ga even kijken naar die terugroepactie, dank je!
Dat degradatie geen rol speelt bij deze km stand lijkt mij ook. Ik ben (bewust) niet boven de 105 gegaan, vanwege de weersomstandigheden en ik geen zin had om halverwege een snellader op te zoeken.BGFG schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Degradatie speelt nog vrijwel geen rol na 30.000 km, zou ook niet best zijn. Ik heb dezelfde auto en gezien de omstandigheden lijkt me het verbruik niet onredelijk. Over de eerst 6000 km zit ik gemiddeld net over de 20 kWh, maar kou en sneeuw helpen uiteraard niet. Een range van in totaal 270 km? Zo laag heb ik nog nooit gezien. Heb de auto sinds januari en kom eigenlijk altijd wel richting 400 km, ook met snelweg. Maar houd wel in het achterhoofd dat de laatst gereden kilometers het zwaarst wegen bij je resterende actieradius. Als je dus het laatst 120 of harder hebt gereden, daalt deze fors. Ga er natuurlijk wel vanuit dat je 100% hebt geladen.
In de 6 weken dat ik de auto heb, is de range nooit boven de 340km gekomen bij 100%. En ik heb nooit ritten gehad die boven de 25 kWh/100 uitkomen, probeer me juist in te houden.

Ik haal zonder vooraf opwarmen en 80% laden meer range. ~20 kWu en ME3.1.RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Zeker tot 100% opgeladen, 1 rit, pre ME3 software inderdaad.
Dus als je hem tot 100% laad dan is het wel gek dat je zo'n beperkte range hebt.
Neemt hij dat niet mee in verbruiks berekeningen?sunib schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:44:
[...]
Dat gevoel heb ik ook. Even gechecked:Mirx_NL schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:23:
[...]
Ik haal zonder vooraf opwarmen en 80% laden meer range. ~20 kWu en ME3.1.
Dus als je hem tot 100% laad dan is het wel gek dat je zo'n beperkte range hebt.
Lange tijd verbruik over de laatste 6.000km: 21,1 kWh/100km.
Dan lijkt me er inderdaad iets niet ok. Ik zeg: op naar de dealert en laat je niet afschepen met een vaag verhaal. Jouw ervaringen wijken duidelijk af van die van mij en andere enyaqqers….RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:11:
[...]
[...]
Dat degradatie geen rol speelt bij deze km stand lijkt mij ook. Ik ben (bewust) niet boven de 105 gegaan, vanwege de weersomstandigheden en ik geen zin had om halverwege een snellader op te zoeken.
In de 6 weken dat ik de auto heb, is de range nooit boven de 340km gekomen bij 100%. En ik heb nooit ritten gehad die boven de 25 kWh/100 uitkomen, probeer me juist in te houden.
M.i. wel. Is een simpele rekensom: verbruik bij mij net over de 20kwh,, 100% laden, dan actieradius altijd ca 400 km (heb een 80, bij een 60 zal dit dan rond de 300 zijn lijkt me.jules schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Neemt hij dat niet mee in verbruiks berekeningen?
Ik denk aan rijstijl. Ik heb hem op eco-mode staan, en nog vindt ik dat hij te makkelijk te snel accelereert. Daar wen je snel aan... Ik heb alleen bij een heel kort ritje van <6km op een koude ochtend een verbruik boven de 0,2Wh/m gehad. Verder zit ik meer in de buurt van de WLTP opgave. 0,16 - 0,18. Ik probeer zuinig te rijden door te kijken naar het momentane kWh/km, tot 90km/u loopt het niet te sterk op. Maar door een lange file in de spits vorige week kwam ik voor die rit uit op 15,6kWh/100km.RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:11:
[...] Zeker tot 100% opgeladen, 1 rit, pre ME3 software inderdaad.
Ik ga even kijken naar die terugroepactie, dank je!
[...] Dat degradatie geen rol speelt bij deze km stand lijkt mij ook. Ik ben (bewust) niet boven de 105 gegaan, vanwege de weersomstandigheden en ik geen zin had om halverwege een snellader op te zoeken.
Ik kreeg zojuist de update naar 3.0.3 aangeboden. Deze update werkt de software van de elektrische aandrijving bij. De software versie wordt niet bijgewerkt in het infotainment, maar is via obdeleven wel te zien op control unit 51 Drive Motor. Ik moest alleen de lampen even handmatig uitzetten, de update ging daarna probleemloos.
Ik begreep dat dit een randvoorwaarde was voor de OTA 3.1… dus laat die ook maar komen!
Ik begreep dat dit een randvoorwaarde was voor de OTA 3.1… dus laat die ook maar komen!

Ik ben net terug van een week wintersport met de Enyaq 80, ik ben zeker positief!jules schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:09:
Wat zijn de ervaringen met de wintersport? Stiekem toch ook wel nieuwsgierig naar. Daar willen we hem in de toekomst wel voor inzetten.
Wat zijn de concrete invloeden van koude temperaturen? Is er verschil in bereik bij verschillende afstanden. En wat doet dat weer met de laadsnelheden? Ik weiger om met de trein te gaan, met name omdat ik van ons reisgezelschap slechte verhalen te horen heb gekregen. Maar goed, ik moet wel kunnen schermen met positieve verhalen, anders heb ik ook geen recht van spreken...
Vorige week vrijdag voor de eerste keer met de Enyaq op wintersport en direct ook de 1e keer voor een week naar het buitenland met een elektrische auto. Daardoor toch wel een beetje met 'gezonde spanning' op weg.
Op vrijdag de auto ingepakt en daar al direct positief verrast door de Enyaq; hiervoor heb ik een Octavia Combi en Superb gehad, dus ik was bang dat ik in de Enyaq minder kwijt zou kunnen, maar dat viel alles mee! Wat past er in een Enyaq:
Voor een gezin met twee minions van 7 en 9:
- 4 paar ski's en stokken
- 4 paar skischoenen
- een set loopvlakkettingen (flinke doos, groter dan ik gewend ben bij sneewkettingen)
- 2 kleine koffers
- 1 grote koffer
- 4 paar snowboots
- 4 skihelmen
- 2 kleine losse tassen
- 1 kleine brandblusser (verplicht?)
- onder de laadvloer: granny charger en losse rommel
Na wat tetrissen alles hierboven zo erin kunnen krijgen dat de rolbare hoedenplak nog gewoon dicht kon!
Omdat we op vrijdag pas s avonds konden vertrekken, en ik geen in had om zaterdag in één keer heen te rijden, hadden we ervoor gekozen om onderweg te overnachten. Om eerlijk te zijn ook wel deels omdat het de eerste keer met de Enyaq was, waardoor we een extra 'zekerheidje' hadden qua opladen. (wat nu ik erover nadenk eigenlijk nergens op slaat, maar zo zie je maar weer wat onzekerheid met een mens doet

Op zaterdag na een lekker ontbijt verder richting Oostenrijk. Hier toch iets te voorzichtig geweest en rond de 25% al gaan laden bij een supermarkt in Duitsland. Hierdoor konden we meteen even boodschappen doen, maar laden kwam niet hoger dan de 88kW. Daarna doorgereden, tijd voor lunch, maar er zat nog ca 70% in accu. Ik had berekend dat als ik van 70 tot 100% zou laden we daarmee wel op bestemming zouden komen, maar helaas weer een domme fout: de battery care stond nog aan dus had hem op 80% weer gestopt met laden...

In Sölden zelf (bestemming) genoeg laders om weer tot 100% te laden. Tip voor mensen die naar Oostenrijk gaan: Bij de laders van TIWAG betaal je vaak per min ipv per kWh, dus als je je auto (te) lang laat staan kan dat een duur grapje worden.
Op de terugreis al geleerd van de fouten van de heenreis: iedere keer doorgereden tot de accu rond de 10% was, waardoor laadsnelheid van 125kW eerder regel dan uitzondering was. Met 3 laadstops makkelijk gered tot thuis. Maar dan heb ik het nog niet gehad over het meest positieve: wat rijdt die auto fijn op lange ritten! Meestal vraag ik op ritten naar Oostenrijk na een uur of 5 wel aan mijn wederhelft of ze even wil rijden, maar in beide gevallen (heen- en terug) de hele reis zelf gereden, zonder maar een moment het gevoel te hebben dat ik moe was. Die HUD is echt een uitvinding. Ik weet dat die niet exclusief is voor de Enyaq, maar in combinatie met de TA is dat echt top. Meestal mis ik wel 1 of 2 afslagen op weg naar Oostenrijk (audio van de navi had ik altijd al uitstaan) maar met die grote blauwe pijlen die voor mijn neus op de weg worden geprojecteerd lukt het zelfs mij om in 1 keer goed te rijden

Dan nog even de statistieken:
Gemiddeld verbruik gister (van Sölden naar huis): 21,3 kWh / 100km, cruise control standaard op 130, soms even 140 of 150 als het verkeer het toeliet, airco uit, temp op 18 graden.
- Effectieve rijtijd: 9h45min
- Laadtijd: 1u37min
- Stilstaan zonder laden (plaspauzes, stoppen zonder te laden): 1u25min
Als ik het vergelijk met een brandstof-auto dat denk ik dat het een ongeveer een uur extra heeft gekost. Dat zit dan met name in dat we soms wat verder van de snelweg gaan, even moeten zoeken naar een laadpaal, erachter komen dat een laadpaal in storing staat, erachter komen dat een laadpaal 50kW is en niet de 150kW volgens de Navi, etc. Maar dit weegt voor mij allemaal bij lange na niet op tegen de hierboven beschreven pluspunten.
Zijn er dan geen minpunten aan de Enyaq? Tuurlijk wel:
- Zoals hierboven al aangegeven, de actieradius in de bergen is niet betrouwbaar, zou mooi zijn als ze dat kunnen verbeteren.
- Vermogens van laadpalen zoals aangegeven op de Nav kloppen niet altijd.
- Ik heb de standaardstoel, wel elektrisch verstelbaar en met stoelmassage, maar de zitting is voor mij net iets te kort.
- Acheruitrijcamera; in het donker zie ik echt geen klap op die camera, idem voor die 360 view
Bij was ie na een paar weken na een lange rit ineens weg en was de installatie gelukt...Cunic schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:35:
Iemand enig idee hoe ik deze melding op kan lossen? Is ontstaan na de ME3 upgrade in oktober. Heb er in de praktijk geen last van, maar de constante (1) bovenin het scherm irriteert me 😕
[Afbeelding]
@rsimmer @jules
Ervaringen over lange reizen met een EV wordt je geacht te delen in:
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Je kan via OBD11 de standaard CC ook activeren en dan kan je daar op terug vallen.Mirx_NL schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:21:
[...]
Had het vanochtend ook. Rete irritant omdat het ook niet terug valt op standaard cruise control maar de hele functie uitschakelt.
Daarnaast had ik ook nog een storing op de parkeersensoren. De voorste in de zwarte grill zaten net als bij jou vol met papsneeuw.

Mijn A6 had hier ook last van bij hevige sneeuwval. Dan kan de sensor verwarming er niet tegenop boxen. Maar volgens mij heeft skoda geen verwarming.
fyi @jules
Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]
Ah, ik zie het nu ook ja, dank voor de tip!dingo35 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:45:
@rsimmer @jules
Ja daar ben ik eigenlijk ook nog wel op zoek naar. Ik had er wel een paar keer over gelezen, maar tot op heden nog niet gedaan. Zelf vind ik het altijd wel prettig om ook normale cc te gebruiken. CC op 110 en lekker door het verkeer zoeven.water_escape schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:22:
[...]
Je kan via OBD11 de standaard CC ook activeren en dan kan je daar op terug vallen.. Werkt top hier.
Mijn A6 had hier ook last van bij hevige sneeuwval. Dan kan de sensor verwarming er niet tegenop boxen. Maar volgens mij heeft skoda geen verwarming.
fyi @jules
Ik merk dat nu dat ik de cc aanzet en wel eens ongemerkt achter een auto blijf hangen en ineens 90 rijd ofzo.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.