Acties:
  • +1Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:03
Senaxx schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:37:
Zelf vind ik het altijd wel prettig om ook normale cc te gebruiken. CC op 110 en lekker door het verkeer zoeven.
Ik merk dat nu dat ik de cc aanzet en wel eens ongemerkt achter een auto blijf hangen en ineens 90 rijd ofzo.
Het was nog niet bij me opgekomen dat het je niet ergeren aan auto's die wat trager rijden (je hebt het nl. niet door) een nadeel zou zijn :D

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-03 12:27
Ik heb inmiddels 39.000 kilometers met mijn Enyaq 60 gereden, hij is 1x naar de dealer geweest voor de ME3 update. Buiten banden, ruitenwissers zijn er onderdelen waar je scherp op moet zijn die een service beurt verdienen? Interieurfilter, verversen remvloeistof en reinigen trommelremmen bijvoorbeeld?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
loepzuiver schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:03:
Ik heb inmiddels 39.000 kilometers met mijn Enyaq 60 gereden, hij is 1x naar de dealer geweest voor de ME3 update. Buiten banden, ruitenwissers zijn er onderdelen waar je scherp op moet zijn die een service beurt verdienen? Interieurfilter, verversen remvloeistof en reinigen trommelremmen bijvoorbeeld?
Ik zit ook wel met dezelfde vraag eigenlijk. Ik heb inmiddels 49K km gereden, maar ik ben alleen voor de ME3 update en een TA storing bij de garage geweest. Er is nog geen onderhoud uitgevoerd. Ik neem aan dat ik vanzelf een signaal krijg, maar heeft iemand dat al gehad?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:44
P_de_B schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Ik zit ook wel met dezelfde vraag eigenlijk. Ik heb inmiddels 49K km gereden, maar ik ben alleen voor de ME3 update en een TA storing bij de garage geweest. Er is nog geen onderhoud uitgevoerd. Ik neem aan dat ik vanzelf een signaal krijg, maar heeft iemand dat al gehad?
Na 24 maanden heeft de Enyaq het eerste onderhoud nodig. Wat ze precies doen weet ik zo niet. Wel dat je in de auto zien kan over hoeveel dagen dat is.

[Voor 26% gewijzigd door Scorpio_King op 13-03-2023 11:20]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35
rsimmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Ik ben net terug van een week wintersport met de Enyaq 80, ik ben zeker positief!

Vorige week vrijdag voor de eerste keer met de Enyaq op wintersport en direct ook de 1e keer voor een week naar het buitenland met een elektrische auto. Daardoor toch wel een beetje met 'gezonde spanning' op weg.
Op vrijdag de auto ingepakt en daar al direct positief verrast door de Enyaq; hiervoor heb ik een Octavia Combi en Superb gehad, dus ik was bang dat ik in de Enyaq minder kwijt zou kunnen, maar dat viel alles mee! Wat past er in een Enyaq:

Voor een gezin met twee minions van 7 en 9:

- 4 paar ski's en stokken
- 4 paar skischoenen
- een set loopvlakkettingen (flinke doos, groter dan ik gewend ben bij sneewkettingen)
- 2 kleine koffers
- 1 grote koffer
- 4 paar snowboots
- 4 skihelmen
- 2 kleine losse tassen
- 1 kleine brandblusser (verplicht?)
- onder de laadvloer: granny charger en losse rommel

Na wat tetrissen alles hierboven zo erin kunnen krijgen dat de rolbare hoedenplak nog gewoon dicht kon!

Omdat we op vrijdag pas s avonds konden vertrekken, en ik geen in had om zaterdag in één keer heen te rijden, hadden we ervoor gekozen om onderweg te overnachten. Om eerlijk te zijn ook wel deels omdat het de eerste keer met de Enyaq was, waardoor we een extra 'zekerheidje' hadden qua opladen. (wat nu ik erover nadenk eigenlijk nergens op slaat, maar zo zie je maar weer wat onzekerheid met een mens doet :)) We hadden dus een hotel mét oplader bij de luchthaven van Frankfurt geboekt, maar op 1 lading van huis naar Frankfurt bleek net iets te ambitieus / net op het randje of we het zouden halen. Maar even 5 minuten bij een snellader en daardoor meer dan voldoende bereik om er te komen, helemaal prima. Aangekomen bij het hotel was er in de parkeergarage nog precies 1 oplader over, en het bleek dat de stroom inbegrepen was bij de overnachting, ook weer een mooie meevaller.

Op zaterdag na een lekker ontbijt verder richting Oostenrijk. Hier toch iets te voorzichtig geweest en rond de 25% al gaan laden bij een supermarkt in Duitsland. Hierdoor konden we meteen even boodschappen doen, maar laden kwam niet hoger dan de 88kW. Daarna doorgereden, tijd voor lunch, maar er zat nog ca 70% in accu. Ik had berekend dat als ik van 70 tot 100% zou laden we daarmee wel op bestemming zouden komen, maar helaas weer een domme fout: de battery care stond nog aan dus had hem op 80% weer gestopt met laden... :( Toch maar weer verder gereden maar we moesten toch echt nog een keer stoppen om op bestemming te komen, dus voor de Fernpass bij Reutte nog een keer 15 min geladen, waardoor we ruim voldoende capaciteit hadden. Wat me wel is opgevallen (en hier al vaker is aangegeven) is dat de actieradius in de bergen niet echt betrouwbaar is. Daarnaast ook behoorlijk file gehad bij Reutte en de Fernpass, wat goed is voor de radius maar minder goed voor de reistijd...

In Sölden zelf (bestemming) genoeg laders om weer tot 100% te laden. Tip voor mensen die naar Oostenrijk gaan: Bij de laders van TIWAG betaal je vaak per min ipv per kWh, dus als je je auto (te) lang laat staan kan dat een duur grapje worden.

Op de terugreis al geleerd van de fouten van de heenreis: iedere keer doorgereden tot de accu rond de 10% was, waardoor laadsnelheid van 125kW eerder regel dan uitzondering was. Met 3 laadstops makkelijk gered tot thuis. Maar dan heb ik het nog niet gehad over het meest positieve: wat rijdt die auto fijn op lange ritten! Meestal vraag ik op ritten naar Oostenrijk na een uur of 5 wel aan mijn wederhelft of ze even wil rijden, maar in beide gevallen (heen- en terug) de hele reis zelf gereden, zonder maar een moment het gevoel te hebben dat ik moe was. Die HUD is echt een uitvinding. Ik weet dat die niet exclusief is voor de Enyaq, maar in combinatie met de TA is dat echt top. Meestal mis ik wel 1 of 2 afslagen op weg naar Oostenrijk (audio van de navi had ik altijd al uitstaan) maar met die grote blauwe pijlen die voor mijn neus op de weg worden geprojecteerd lukt het zelfs mij om in 1 keer goed te rijden :P

Dan nog even de statistieken:
Gemiddeld verbruik gister (van Sölden naar huis): 21,3 kWh / 100km, cruise control standaard op 130, soms even 140 of 150 als het verkeer het toeliet, airco uit, temp op 18 graden.
- Effectieve rijtijd: 9h45min
- Laadtijd: 1u37min
- Stilstaan zonder laden (plaspauzes, stoppen zonder te laden): 1u25min

Als ik het vergelijk met een brandstof-auto dat denk ik dat het een ongeveer een uur extra heeft gekost. Dat zit dan met name in dat we soms wat verder van de snelweg gaan, even moeten zoeken naar een laadpaal, erachter komen dat een laadpaal in storing staat, erachter komen dat een laadpaal 50kW is en niet de 150kW volgens de Navi, etc. Maar dit weegt voor mij allemaal bij lange na niet op tegen de hierboven beschreven pluspunten.

Zijn er dan geen minpunten aan de Enyaq? Tuurlijk wel:
- Zoals hierboven al aangegeven, de actieradius in de bergen is niet betrouwbaar, zou mooi zijn als ze dat kunnen verbeteren.
- Vermogens van laadpalen zoals aangegeven op de Nav kloppen niet altijd.
- Ik heb de standaardstoel, wel elektrisch verstelbaar en met stoelmassage, maar de zitting is voor mij net iets te kort.
- Acheruitrijcamera; in het donker zie ik echt geen klap op die camera, idem voor die 360 view
Goed verhaal, pasten die 4 paar ski's goed door het skiluik? het gemiddelde verbruik valt mij ook mee. Wat voor maat banden/velgen heb je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:59
mdizzy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Het was nog niet bij me opgekomen dat het je niet ergeren aan auto's die wat trager rijden (je hebt het nl. niet door) een nadeel zou zijn :D
Misschien verkeerd verwoord ;) :+ (was pas met mijn eerste koffie bezig) maar ik vind het wel fijn voor zolang het mogelijk is 1 constante snelheid te rijden. Als ik in de ochtend heel vroeg ben of laat in de avond en het is laat dan rijden mensen veel wisselende snelheden. Zeker tegenwoordig na 19.00 valt het me wel op dat er (tenminste hier in het noorden) lang niet iedereen meer 130 rijdt.

Dan krijg je zeg maar zo'n jojo-effect. ACC op 130, en dan kom je weer iemand tegen die 110 rijdt, dat merk je op, je gaat naar de linker rijbaan, de auto trekt weer op naar 130 en rinse en repeat. Met onze 2e auto (scirocco) zet ik de cc ook op 130 en manoeuvreer ik naar de linkerbaan zodra ik te dichtbij kom.

Maar voor als het heel druk op de weg is vindt k ACC zeker wel een uitkomst.

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:42
RobB_W schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:49:
Hi all,

Ik rij sinds een week of 6 een Enyaq 80, en de range valt mij behoorlijk tegen. Ik heb het idee dat mijn wagen zich eerder als een 60 gedraagt dan een 80. :-) Het is een shortleasewagen, uit 2021 met 30K op de teller bij ontvangst.

Voorbeeld: gisteren, een rit van 187 km, over provinciale wegen en snelwegen. Gerapporteerd verbruik: 23,1 kWh/100km, niet slecht tijdens de besneeuwde omstandigheden. Resterend gerapporteerde range: 81 km.

Mijn rekensom:
Verbruikt: 1,87 x 23,1 = 43,197 kWh
Resterend: 81 x 23,1 = 18,711 kWh
Totaal = 61,908 kWh

En dan vraag ik me af, waar is de resterende 15 kW gebleven? Maak ik een denkfout, of moet ik langs de garage?
Dat komt omdat jij rekend met de data van de auto, gemiddeld over 100km verbruik. Dat is niet over de daadwerkelijk gereden km's het gemiddelde.
Download Tronity en je hebt je gemiddelde verbruik per rit in een app staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:40
Boeie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Goed verhaal, pasten die 4 paar ski's goed door het skiluik? het gemiddelde verbruik valt mij ook mee. Wat voor maat banden/velgen heb je?
Ja, het zijn dus wel 2 volwassen ski's en 2 kinder ski's. Ik heb die verdeeld over 2 skitassen, past prima. 4 volwassen ski's zal wel wat meer passen en meten worden.

Ik heb 20" velgen, verbruik viel mij ook erg mee, zeker met die snelheden. Nu heb ik natuurlijk wel relatief veel bergafwaarts gereden, tot aan de grens met duitsland zat ik op een verbruik van rond de 15 kWh/100km

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter X
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-03 13:23
Wootism schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Dat zou ik even door de garage laten checken. Met de huidige temperaturen icm 11kW zou hij fluisterstil moeten zijn.
Die van mij maakt pas kabaal bij >25° icm >60kW.
Toch maar eens bij dealer langsgegaan. Uiteindelijk blijkt de slang met koelvloeistof naar accu's voorzien te zijn van een klep welke dus bij mij niet goed functioneert/vast zit. Over 3 weken wordt deze vervangen, maar schijnt nogal een klusje te zijn. Dus hopelijk dan opladen zonder geluid van ventilators :)

• Boeie
rsimmer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Ja, het zijn dus wel 2 volwassen ski's en 2 kinder ski's. Ik heb die verdeeld over 2 skitassen, past prima. 4 volwassen ski's zal wel wat meer passen en meten worden.

Ik heb 20" velgen, verbruik viel mij ook erg mee, zeker met die snelheden. Nu heb ik natuurlijk wel relatief veel bergafwaarts gereden, tot aan de grens met duitsland zat ik op een verbruik van rond de 15 kWh/100km
Dat valt zeker mee met die ski's!

Mbt rijden in bergen, dit kun je ook goed zien in video's van Speicher, dat hij als hij een bepaald traject rijdt met meer accu thuis komt dan dat hij is vertrokken. Ik denk dat navi hier ook lastig op in kan spelen, want dan moet je van elke route bij gaan houden wat het stijgings/dalingspercentage is etc en wat dit teweeg brengt voor recuperatie.

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:40
Boeie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Mbt rijden in bergen, dit kun je ook goed zien in video's van Speicher, dat hij als hij een bepaald traject rijdt met meer accu thuis komt dan dat hij is vertrokken. Ik denk dat navi hier ook lastig op in kan spelen, want dan moet je van elke route bij gaan houden wat het stijgings/dalingspercentage is etc en wat dit teweeg brengt voor recuperatie.
Kan nooit heel moeilijk zijn toch? Alle hoogtegegevens van wegen zijn bekend en op basis van data zou je toch wel aardig moeten kunnen voorspellen wat de recuperatie is of wat het aan extra vermogen kost om te klimmen? Zal geen exacte wiskunde zijn, maar alles beter dan hoe ie nu rekent lijkt me.

Wat me wel opviel is dat bij het wegrijden, vanaf ons huis naar het dal, de recuperatie nog niks deed. Het vroor toen nog wel, misschien dat als de accu te koud is de recuperatie nog niet werkt ofzo?

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:43
In de app staat al geruime tijd dat mijn rechterachterraam geopend is. Dat is natuurlijk niet zo maar blijkbaar denkt de app dat.

Al verschillende keren de ruit open en dicht gedaan, maar geen geluk. De auto zelf mekkert hier niet over;

Een aantal updates verder is dit nog steeds zo. heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49
Gisteren de winterbanden en velgen gewisseld voor de zomerbanden met de originele velgen. Ik schrik van het verschil in gebruik. De voorspelde range heb ik de afgelopen maanden niet boven de 280 zien komen, ook niet met die warme dagen in feb, nu direct weer bijna 360 range op een volle accu. Volgend jaar hou ik het winterbanden seizoen nóg korter (heb ze eigenlijk alleen voor in Duitsland als we daar vandaan vliegen).

Memento mori

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:59
Peter X schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Toch maar eens bij dealer langsgegaan. Uiteindelijk blijkt de slang met koelvloeistof naar accu's voorzien te zijn van een klep welke dus bij mij niet goed functioneert/vast zit. Over 3 weken wordt deze vervangen, maar schijnt nogal een klusje te zijn. Dus hopelijk dan opladen zonder geluid van ventilators :)
Mooi dat ze het gevonden hebben. Wel zo prettig, zeker bij elektrische auto's die mogen lekker stil zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:56

rammes

koekebakker 1e klas

Bob-B190 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:07:
Gisteren de winterbanden en velgen gewisseld voor de zomerbanden met de originele velgen. Ik schrik van het verschil in gebruik. De voorspelde range heb ik de afgelopen maanden niet boven de 280 zien komen, ook niet met die warme dagen in feb, nu direct weer bijna 360 range op een volle accu. Volgend jaar hou ik het winterbanden seizoen nóg korter (heb ze eigenlijk alleen voor in Duitsland als we daar vandaan vliegen).
het is vandaag 15 graden, dat is een belangrijk factor.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boeie
rsimmer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Wat me wel opviel is dat bij het wegrijden, vanaf ons huis naar het dal, de recuperatie nog niks deed. Het vroor toen nog wel, misschien dat als de accu te koud is de recuperatie nog niet werkt ofzo?
Dat klopt, dat kun je zien aan de blauwe balk in je dashboard. Deze is dan voor een deel grijs. Als de accu te koud is recupereert hij niet.

• Bob-B190
rammes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:17:
[...]

het is vandaag 15 graden, dat is een belangrijk factor.
Is eerder dit jaar warm geweest.

Memento mori

Acties:
  • +1Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:57
Boeie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, dat kun je zien aan de blauwe balk in je dashboard. Deze is dan voor een deel grijs. Als de accu te koud is recupereert hij niet.
En als je accu 100% is, dan is recuperatie ook een stuk minder.

• Bob-B190
Tukker87 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:44:
Bij Disneyland
We zaten op de Davy Crocket Ranche en daar kon ik met de Granny laden. Dan moet je niet in de app gaan kijken, want dat schiet echt niet op.
Ik had geluk dat ik nog een paal beschikbaar had op het parkeer terrein (3,7 kw) waardoor we met 95% terugreden.
Aangezien ik komend weekend hier ook vertoef, kon je bij het huisje gewoon de granny inprikken of was dit nog veel gedoe?

Memento mori

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bob-B190 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:07:
rammes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:17:
[...] het is vandaag 15 graden, dat is een belangrijk factor.
Afgelopen koude ochtenden kort ritje ruim boven de 20kWh/100km.
Zelfde ritje vandaag rond 13:30 bij meer dan 150 13.6kWh/100km. ...

Is er iemand anders die (overdag of 's avonds) tot 80% of 90% laad, en pas de volgende ochtend 81% of 91% te zien krijgt? Het bereik blijft hierbij wel het zelfde. (laden met 2kW, als dat nog uitmaakt.)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Boeie
Bob-B190 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:30:
[...]

Aangezien ik komend weekend hier ook vertoef, kon je bij het huisje gewoon de granny inprikken of was dit nog veel gedoe?
je hebt een aardig snoer nodig, maar kunt hem wel uitrollen door 1 vd ramen. Ik zou zelf gewoon bij 1 vd hotels aanbellen (sequoia lodge) en vragen of je mag opladen "recharge voiture électrique". Heb je gelijk een goeie parkeerplek en als je terug komt is hij vol. Wel goed kijken aan welke paal (3 of 11kw) je hem hangt.

Beetje offtopic hier verder.

@macmellow klopt, en als je accu onder de 20% is (of onder de 10, weet niet precies) wordt de groene balk korter.

[Voor 11% gewijzigd door Boeie op 13-03-2023 19:43]

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

rsimmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Ik ben net terug van een week wintersport met de Enyaq 80, ik ben zeker positief!

[…]
Mooie review hoor! Is eigenlijk zoals mijn voorspelling; op ~10 uur reizen, ben je hooguit een uurtje extra kwijt aan het laden. Als je het efficiënt plant, tijdens eet momenten zo vol mogelijk laden, en wellicht bij toilet stops een beetje bij laden, dan kun je echt al een heel eind komen. Hooguit je lunch en diner een beetje vroeger of later plannen zodat je de drukte ontloopt.
water_escape schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Je kan via OBD11 de standaard CC ook activeren en dan kan je daar op terug vallen. :). Werkt top hier.
Mijn A6 had hier ook last van bij hevige sneeuwval. Dan kan de sensor verwarming er niet tegenop boxen. Maar volgens mij heeft skoda geen verwarming.

fyi @jules
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Is dat dan een extra optie die erbij komt in het rijtje acc en speed limiter? Want acc zelf vind ik vaak ook enorm fijn! Alleen soms komt het even niet lekker uit...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Boeie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb dat in Nederland. Met name als ik er alleen in heb gereden en daarna met de familie. Dan staat eerst mijn bereik op 260, en bij aankomst op bestemming op 280km. Mijn vrouw kijkt dan wel eens verbaasd O-)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

rsimmer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Kan nooit heel moeilijk zijn toch? Alle hoogtegegevens van wegen zijn bekend en op basis van data zou je toch wel aardig moeten kunnen voorspellen wat de recuperatie is of wat het aan extra vermogen kost om te klimmen? Zal geen exacte wiskunde zijn, maar alles beter dan hoe ie nu rekent lijkt me.

Dat is geen hogere wiskunde inderdaad, maar die hoogte gegevens zouden dan wel in de navigatie verwerkt moeten worden. En dat is het nu ongetwijfeld nog niet. Dat kost niet alleen opslagruimte voor nog grotere navigatiekaarten, maar ook meer processingpower. Kun je straks niet alleen kiezen of je een route wil rijden qua lengte of tijd, maar ook qua hoogte meters en of verbruik 8)7
Ik verwacht dat die keuzes er niet gaan komen voor de gemiddelde gebruiker, want die zit daar niet op te wachten. Hooguit verbruiksgegevens erbij.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Tarkin schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:51:
In de app staat al geruime tijd dat mijn rechterachterraam geopend is. Dat is natuurlijk niet zo maar blijkbaar denkt de app dat.

Al verschillende keren de ruit open en dicht gedaan, maar geen geluk. De auto zelf mekkert hier niet over;

Een aantal updates verder is dit nog steeds zo. heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien helpt het om je raam te "resetten"? Een keer helemaal open en weer dicht doen. Het is me niet helemaal duidelijk of je ze al helemaal open en dicht hebt gehad? Anders wellicht een gevalletje dealer als je je er echt aan stoort.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:37
macmellow schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:37:
[...]

En als je accu 100% is, dan is recuperatie ook een stuk minder.
Lees 0, want vol is vol😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

BGFG schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:25:
[...]

Lees 0, want vol is vol😉
Daarom rij ik liever met een accu die 80% vol is. Dan heb je een constante recuperatie tijdens het remmen. Richting 100% remt hij nauwelijks af. Dan moet je opeens van pedaal wisselen.

[Voor 6% gewijzigd door jules op 14-03-2023 05:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:16
jules schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Mooie review hoor! Is eigenlijk zoals mijn voorspelling; op ~10 uur reizen, ben je hooguit een uurtje extra kwijt aan het laden. Als je het efficiënt plant, tijdens eet momenten zo vol mogelijk laden, en wellicht bij toilet stops een beetje bij laden, dan kun je echt al een heel eind komen. Hooguit je lunch en diner een beetje vroeger of later plannen zodat je de drukte ontloopt.
[...]

Hoe gaat dat dan in zijn werk? Is dat dan een extra optie die erbij komt in het rijtje acc en speed limiter? Want acc zelf vind ik vaak ook enorm fijn! Alleen soms komt het even niet lekker uit...
Klopt helemaal.
Mensen met ACC zien al ze op de knop op de knop het stuur drukken ACC en Speedlimiter.
Activeer je via OBD11 ook de CC dan krijg je als je op de knop drukt de optie ACC, CC, Speedlimiter.

Ik heb het zelf aangezet bij mij en pas 1x CC gebruikt (indien er te veel sneeuw is bijvoorbeeld)

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• Captor
  • Laatst online: 22-03 22:26

Captor

Serenity now, insanity later !

water_escape schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Klopt helemaal.
Mensen met ACC zien al ze op de knop op de knop het stuur drukken ACC en Speedlimiter.
Activeer je via OBD11 ook de CC dan krijg je als je op de knop drukt de optie ACC, CC, Speedlimiter.

Ik heb het zelf aangezet bij mij en pas 1x CC gebruikt (indien er te veel sneeuw is bijvoorbeeld)
Maar welke sensor wordt dan gebruikt voor CC? Zit die dan niet onder de sneeuw? Bij mij was laatst ook de gehele voorkant 1 blok sneeuw/ijs…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Captor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Maar welke sensor wordt dan gebruikt voor CC? Zit die dan niet onder de sneeuw? Bij mij was laatst ook de gehele voorkant 1 blok sneeuw/ijs…
CC houdt geen rekening met je voorligger. Je moet dus zelf remmen, daar is toch geen sensor voor nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Captor
  • Laatst online: 22-03 22:26

Captor

Serenity now, insanity later !

Haha ja dat is waar ook. Dom zeg. Al jaren gewend aan acc dus gebrainwashed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blade__x
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:06
Ook ik kan mij bij de club Enyaq rijders aansluiten ondertussen. Vorige week de sleutels van een witte iV80 SportLine in ontvangst mogen nemen. Geleverd met de ME3.1 software. Een voorraadmodel bij de dealer welke aan mijn LM verbonden is.

Tot nu toe erg tevreden met hoe de auto rijdt en het comfort. Maar wat is de lane assist en het bevestigingsscherm bij "starten" van de auto irritant zeg.

Zijn er Tweakers in omgeving Utrecht die voorzien zijn van een OBDeleven dongle en tegen een kleine vergoeding de laneassist instelling kunnen aanpassen naar het onthouden van de oude instelling en de reguliere CC kunnen activeren?

Geen idee of het met de Matrix lampen nog mogelijk is om de DRL voor de achterlichten nog te activeren? Ik kwam dit niet meer tegen in de eerder geposte documentjes met aanpassingen (alleen voor non-matrix).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Blade__x Ik begrijp je reactie op de lane-assist, maar ik zou zeggen hou hem aan. Het is even wennen maar als jij wat anders wilt stuur je er zo doorheen, en anders heb je een goede, behulpzame waarschuwing. Ik moest even wennen maar vindt hem nu wel fijn eigenlijk.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• P_de_B
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:45:
@Blade__x Ik begrijp je reactie op de lane-assist, maar ik zou zeggen hou hem aan. Het is even wennen maar als jij wat anders wilt stuur je er zo doorheen, en anders heb je een goede, behulpzame waarschuwing. Ik moest even wennen maar vindt hem nu wel fijn eigenlijk.
Als je de TA-versie van lane assist hebt geprobeerd wil je niet weer terug. De normale lane assist ping-pongt mij te veel, piept als ik iets te ver uit het midden rijd en stuurt me op 60 km wegen naar het midden.

Levensgevaarlijk zoals sommigen zeggen is onzin wat mij betreft, maar de auto kan het goed (met ingeschakelde TA) dan is het storend dat er ook een slechte variant is.

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 22:55
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:45:
'Goed' is nogal subjectief, vind je ook niet?

• BGFG
P_de_B schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Als je de TA-versie van lane assist hebt geprobeerd wil je niet weer terug. De normale lane assist ping-pongt mij te veel, piept als ik iets te ver uit het midden rijd en stuurt me op 60 km wegen naar het midden.

Levensgevaarlijk zoals sommigen zeggen is onzin wat mij betreft, maar de auto kan het goed (met ingeschakelde TA) dan is het storend dat er ook een slechte variant is.
Helemaal mee eens. Werd helemaal zat van dat pingpongen. Ben blij dat ik hem nu uit kan zetten. Ik vind TA veel fijner, maar dat is uiteraard mijn mening….

• onetime
  • Niet online
@BGFG Stuur je zelf nog wel? Dat is wel de bedoeling... Ik heb dus ook geen last van ping-pongen.
Het is wel leuk dat na een correctie bij een linker lijn, hij daar een beetje aan blijft kleven...
Maar als ik wat meer naar het midden stuur zijn alle ingrepen over.

• BGFG
onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:33:
@BGFG Stuur je zelf nog wel? Dat is wel de bedoeling... Ik heb dus ook geen last van ping-pongen.
Het is wel leuk dat na een correctie bij een linker lijn, hij daar een beetje aan blijft kleven...
Maar als ik wat meer naar het midden stuur zijn alle ingrepen over.
Zeker. Rijd al een jaar of 40 dus ik snap op zich best wel dat zelf sturen de bedoeling is. 7(8)7
Maar zoals gezegd: ik vind lane assist echt helemaal niks. Dat is mijn mening.

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-03 16:34
[...]

Verlengsnoer meenemen. Er is aan de zijkant een elektrapunt.
Ik heb een keer meegemaakt dat het een schuko aansluiting was. Dus daar eventueel verlengstukken voor meenemen.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:43
Neem dan wel dikke, goede kabel mee en laat hem niet opgerold liggen. Er gaat toch zo'n 2,3 kW door die kabel heen.

/post

• water_escape
  • Laatst online: 10:16
Blade__x schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:14:
Ook ik kan mij bij de club Enyaq rijders aansluiten ondertussen. Vorige week de sleutels van een witte iV80 SportLine in ontvangst mogen nemen. Geleverd met de ME3.1 software. Een voorraadmodel bij de dealer welke aan mijn LM verbonden is.

Tot nu toe erg tevreden met hoe de auto rijdt en het comfort. Maar wat is de lane assist en het bevestigingsscherm bij "starten" van de auto irritant zeg.

Zijn er Tweakers in omgeving Utrecht die voorzien zijn van een OBDeleven dongle en tegen een kleine vergoeding de laneassist instelling kunnen aanpassen naar het onthouden van de oude instelling en de reguliere CC kunnen activeren?

Geen idee of het met de Matrix lampen nog mogelijk is om de DRL voor de achterlichten nog te activeren? Ik kwam dit niet meer tegen in de eerder geposte documentjes met aanpassingen (alleen voor non-matrix).
Niet utrecht, maar als je een ritje wil maken naar zuiden ben je welkom :)

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• holt4
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Cunic schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:35:
Iemand enig idee hoe ik deze melding op kan lossen? Is ontstaan na de ME3 upgrade in oktober. Heb er in de praktijk geen last van, maar de constante (1) bovenin het scherm irriteert me 😕

[Afbeelding]
Begin januari de update naar ME3 gehad. Daarna had ik dezelfde melding, maar er waren meer problemen. Ik ben ermee teruggegaan naar de dealer. Oplossing was de update nog een keer opnieuw te doen. Daarna was de melding weg en heb ik geen issues weer gehad.

• Cunic
  • Niet online
holt4 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:53:
[...]

Begin januari de update naar ME3 gehad. Daarna had ik dezelfde melding, maar er waren meer problemen. Ik ben ermee teruggegaan naar de dealer. Oplossing was de update nog een keer opnieuw te doen. Daarna was de melding weg en heb ik geen issues weer gehad.
Hmm. Ik heb geen zin om weer 1-2 dagen de auto kwijt te zijn, en me daarna weer opnieuw door het aanmeldproces heen te worstelen, alle instellingen opnieuw te maken, etc. Vermoedelijk raak ik dan ook mijn ODB TA-activatie weer kwijt. Dan maar een permanente foutmelding.

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:42
[...]

Gewoon naar parkeerterrein Sequoia Lodge rijden kan je gratis laden en 20+ laadpalen. Tenminste, vorige jaar nog gratis.

Geplaatste speld
https://maps.app.goo.gl/D8KmCdV8Hu5vV47QA

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Nog even over de Enyaq en dan vooral over dit randje wat je sinds ME3 cadeau krijgt bij het gebruik van CarPlay; Uiteraard is het een first world problem maar is er iemand die weet of deze loze ruimte er nog steeds is met de 3.1 software?

Mocht je het storend vinden, vanmiddag heb ik zowel de infotainment achtergrond als die van CarPlay eens op zwart gezet en dat ziet er wat mij betreft helemaal niet onaardig uit. Uiteraard is het randje er dan nog maar het valt niet zo op! 8)

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:57
Martinique schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:25:
Nog even over de Enyaq en dan vooral over dit randje wat je sinds ME3 cadeau krijgt bij het gebruik van CarPlay; Uiteraard is het een first world problem maar is er iemand die weet of deze loze ruimte er nog steeds is met de 3.1 software?

Mocht je het storend vinden, vanmiddag heb ik zowel de infotainment achtergrond als die van CarPlay eens op zwart gezet en dat ziet er wat mij betreft helemaal niet onaardig uit. Uiteraard is het randje er dan nog maar het valt niet zo op! 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat randje is bij mij als het donker is dezelfde kleur als mijn ambient verlichting, dus ze hebben het gedaan voor de sfeer :+

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-03 21:41
Dat randje is er bij android auto in ieder geval nog bij 3.1. Ik heb ook gewoon een andere achtergrond ingesteld, maar niet de hele zwarte.

• Blade__x
[...]

Inderdaad de TA is heerlijk, dat ben ik met je eens. Maar zou de lane assist zeker niet als levensgevaarlijk beschrijven nee, hooguit wat vervelend, vandaar de wens om die gewoon met ACC aan uit te kunnen hebben/houden zonder daarvoor op 2 knoppen te hoeven drukken op het scherm na het opstarten van de auto.

Is er overigens iemand anders waarbij het openen van de shop in de auto niet werkt? Ik krijg of dat het overzicht bijgewerkt wordt en ik het later opnieuw moet proberen of ik krijg een error met code err_ben_a0000.

• 8y-one
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03 09:00
jules schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Dat is geen hogere wiskunde inderdaad, maar die hoogte gegevens zouden dan wel in de navigatie verwerkt moeten worden. En dat is het nu ongetwijfeld nog niet. Dat kost niet alleen opslagruimte voor nog grotere navigatiekaarten, maar ook meer processingpower. Kun je straks niet alleen kiezen of je een route wil rijden qua lengte of tijd, maar ook qua hoogte meters en of verbruik 8)7
Ik verwacht dat die keuzes er niet gaan komen voor de gemiddelde gebruiker, want die zit daar niet op te wachten. Hooguit verbruiksgegevens erbij.
ABRP houdt hier dus wel rekening mee. Op de terugreis vanuit Frankrijk wist ABRP dat je net voor Luik nog een paar afdalingen had. Daarvóór had ik een negatieve actieradius tov de eerstvolgende laadstop (actieradius van de auto was 7 km minder dan de resterende afstand tot het laadpunt), toch gaf ABRP aan dat ik met 9% batterij daar aan zou komen.
Uiteindelijk zoveel kunnen recupereren dat we een laadplek later konden pakken.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:21
Vanaf week 17 start de uitrol van 3.1 over the air, dit werd op de persconferentie van Skoda bekend gemaakt. Ik ben benieuwd.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Gebruik je de LA als TA dan? Dát is pas levensgevaarlijk. Stuurt mij op een N-weg in een bocht gerust een kleine rustplaats op.

Heb inmiddels ook gemerkt dat er meerdere auto's met LA buiten de VAG auto's hetzelfde euvel hebben op 60km wegen met een belijning een stuk vanaf de zijkant. Bij Kia kun je dan gewoon met een dedicated knop de LA uitzetten. Dat is een heel verschil met de VAG auto's waarbij je dan op een knop moet drukken en dan via het display middels een paar tikken verder bent.

Ach ja, ieder merk heeft weer zijn eigen dingen.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:10

Ankh

|true

Wat ik heb (en weet niet of dat het LA of TA LA is) is dat ik bij de N245 op diverse plekken, zoals hier:
https://www.google.nl/map...FsfXVQ!2e0!7i16384!8i8192

Ik een melding krijg in het display dat er een bocht aankomt (dus met een bocht icoontje) en de Adaptive CC terug gaat naar 35KM/h! 8)7 Hier mag je dus gewoon 70-80KM/h op deze plekken. Levensgevaarlijk

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-03 20:29
D.deJong schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:35:
Vanaf week 17 start de uitrol van 3.1 over the air, dit werd op de persconferentie van Skoda bekend gemaakt. Ik ben benieuwd.
Dan zal ik de dealer maar eens gaan bellen voor ME3, want "don't call us, we call you" lijkt ook niet te werken, of zijn er nog steeds smoesjes met tekorten?

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:38
Star65 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:04:
[...]

Dan zal ik de dealer maar eens gaan bellen voor ME3, want "don't call us, we call you" lijkt ook niet te werken, of zijn er nog steeds smoesjes met tekorten?
Ik heb onlangs een afspraak gemaakt in Waalwijk waar ik volgende week al terecht kan voor ME3 en TA diagnose. Bij TB Breda stond er dat het alleen mocht als je een mail hebt gehad, en dan nog was er pas 20 juni tijd. Onbegrijpelijk die verschillen.

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:35
Ik heb die update voor de aandrijving ook gekregen.. lampjes uit idd, maar bij mij zegt hij iedere keer dat de update mislukt is…

Misschien geen goed mobiel bereik? of zijn er andere tips om hem goed te laten updaten?

• D.deJong
[...]

Gewoon online een afspraak inplannen en verschillende dealers proberen.

• P_de_B
  • Niet online
jules schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Gebruik je de LA als TA dan? Dát is pas levensgevaarlijk. Stuurt mij op een N-weg in een bocht gerust een kleine rustplaats op.
Ik weet niet wat je precies bedoeld maar de gewone lane assist vind ik stom en gebruik ik niet, uitgezet via ODB11.. Levensgevaarlijk vind ik wel overdreven.

Als je TA gebruikt wordt de auto wel netjes tussen de lijnen gehouden, dat gebruik ik graag (als hij tenminste geen storingen heeft...)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ankh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:56:
Wat ik heb (en weet niet of dat het LA of TA LA is) is dat ik bij de N245 op diverse plekken, zoals hier:
https://www.google.nl/map...FsfXVQ!2e0!7i16384!8i8192

Ik een melding krijg in het display dat er een bocht aankomt (dus met een bocht icoontje) en de Adaptive CC terug gaat naar 35KM/h! 8)7 Hier mag je dus gewoon 70-80KM/h op deze plekken. Levensgevaarlijk
Dat is snelheidsafhankelijke besturing oid. Heb ik ook uitgezet. Mede vanwege die soort idioterie. Dat je op de linkerbaan op de snelweg rijd en hij opeens begint te remmen, omdat er op de parallelweg een scherpe bocht is, of een rotonde die er ooit was maar al 2 jaar niet meer.
[...]

Heb 2 maanden geleden zelf gebeld, want werd in eerste instantie ook zo afgescheept. Maar toen bleken ze wel weer plek te hebben en over de drukte heen te zijn. Maar het; "Je wordt gebeld" dat waren ze glad vergeten. Wittebrug toevallig?

[Voor 23% gewijzigd door jules op 16-03-2023 23:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_P
P_de_B schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Ik weet niet wat je precies bedoeld maar de gewone lane assist vind ik stom en gebruik ik niet, uitgezet via ODB11.. Levensgevaarlijk vind ik wel overdreven.

Als je TA gebruikt wordt de auto wel netjes tussen de lijnen gehouden, dat gebruik ik graag (als hij tenminste geen storingen heeft...)
Ik zou willen dat er een TA modus was zonder de automatische snelheid. Dus met binnen de lijnen sturen en tot stilstand komen als er iemand voor je stopt voor een stoplicht. Dat zou in de stad rijden nog makkelijker maken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Daan_P schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:06:
[...] Ik zou willen dat er een TA modus was zonder de automatische snelheid. Dus met binnen de lijnen sturen en tot stilstand komen als er iemand voor je stopt voor een stoplicht. Dat zou in de stad rijden nog makkelijker maken.
Is er een methode om borden op een parallelweg of een afslag te negeren? Graag!
Dat idiote afremmen midden op de A4 tussen Rotterdam -> Den Haag is echt gevaarlijk. (edit: 100->50!!!)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BGFG
jules schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:43:
[...]

Dat is snelheidsafhankelijke besturing oid. Heb ik ook uitgezet. Mede vanwege die soort idioterie. Dat je op de linkerbaan op de snelweg rijd en hij opeens begint te remmen, omdat er op de parallelweg een scherpe bocht is, of een rotonde die er ooit was maar al 2 jaar niet meer.
[...]
Nee, dat is het niet. Ik heb de aanpassing aan de toegestane snelheid ook uit staan, maar dat heeft hier niets mee te maken. Ik herken wat @Ankh ervaart. Bij mij gebeurt dat als ik de Navi aan heb. Op zich stoort het mij niet, maar je merkt wel dat als ik een andere route volg dan de Navi adviseert, hij soms bijvoorbeeld denkt dat je af gaat slaan, terwijl je gewoon rechtdoor rijdt. Maar om het nou idioterie of gevaarlijk te noemen gaat mij wat ver, maar dat is uiteraard mijn mening…. Hij waarschuwt immers keurig in de display en je kunt prima overrulen….

• Star65
Nope, Wealer Sittard

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mirx_NL
Geen idee of het met TA hetzelfde is, maar zonder...

Menu -> Hulpsystemen -> Alle hulpsystemen.

ACC (automatische afstandsregeling)

Voorspelling trajectverloop
Automatische remmen rotondes, afslagen etc.

Voorspelling toegestane snelheid
Automatisch remmen verkeersborden etc.

[Voor 90% gewijzigd door Mirx_NL op 17-03-2023 16:12]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Daan_P schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:06:
[...]

Ik zou willen dat er een TA modus was zonder de automatische snelheid. Dus met binnen de lijnen sturen en tot stilstand komen als er iemand voor je stopt voor een stoplicht. Dat zou in de stad rijden nog makkelijker maken.
Dat doet TA toch ook?

Of bedoel je wat anders?

• martijnversluis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 18:10
Ik kan niet goed zien of iemand deze oplossing al heeft aangedragen, maar:

De tijden van dag-/nachttarief zijn afhankelijk van waar je in Nederland woont. Heb je in je account de juiste provincie ingesteld?

Groeten,
Martijn Versluis
Software developer bij Stekker
Star65 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:40:
Gezien ik nog pre ME3 heb en de laadplanning dus niet werkt heb ik altijd gebruik gemaakt van Stekker en bij de instellingen gekozen voor dag/nacht tarief. Sinds een update van Stekker begint nachttarief keihard om 21.00 uur, meer smaken zijn er niet in te stellen (mijn nachttarief begint om 23.00). Iemand nog alternatieven of moet ik nu daadwerkelijk de dealer bellen (we will contact you) om met ME3 fatsoenlijke laadplanning te hebben?

[Voor 3% gewijzigd door martijnversluis op 17-03-2023 19:02]

• Star65
martijnversluis schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:58:
Ik kan niet goed zien of iemand deze oplossing al heeft aangedragen, maar:

De tijden van dag-/nachttarief zijn afhankelijk van waar je in Nederland woont. Heb je in je account de juiste provincie ingesteld?

Groeten,
Martijn Versluis
Software developer bij Stekker

[...]
Juiste provincie is ingesteld, maar dag/nachtttarief komt niet overeen tussen contract en Stekker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boeie

Nog even twee foto's met deze velgen, vanaf nu ook te koop op marktplaats (tweaker korting mogelijk :+ )

Gister de nieuwe wielen gemonteerd, moet nog goeie foto's maken maar erg blij mee:

(hij is wel erg vies :X )

20" Taurus van RS Coupé. Ik heb ze nu als zomerset gemonteerd omdat ik ze niet nog een seizoen in de opslag wilde hebben :D, maar ze zijn als vervanging voor de winter. Ik wil mijn Vega's dan voor zomer houden. Gelijk ook een goede test wat de velgen uitmaken in het verbruik.

Mijn gemiddelde verbruik deze winter is in ongeveer 7500km 21.3kWh/100km geweest. Mijn zomerverbruik lag gemiddeld op 17.3kWh/100km. 4kWh meer dus door winterbanden/weersomstandigheden/velgen.

• martijnversluis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 18:10
Dank voor je reactie, goed om te weten als onze informatie niet klopt.

Als ik even rond-google (bijvoorbeeld https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter), zie ik dat voor Zuid-Nederland 21:00 uur geldt. Weet jij of jouw regio toevallig een uitzondering is?
Star65 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Juiste provincie is ingesteld, maar dag/nachtttarief komt niet overeen tussen contract en Stekker.

[Afbeelding][Afbeelding]

• Star65
Ik heb nooit geweten dat dit regio afhankelijk is, voor zover ik weet is het contract afhankelijk. Als ik op de site van Engie (mijn leverancier) kijk zie ik nergens regio staan, alleen dagtarief tussen 7.00 - 23.00 en weekendtarief.

Edit: Even iets verder gelezen, blijkbaar is dit in mijn gedeelte van Limburg (Weert):

De daluren zijn in de meeste regio's van 23.00 tot 7.00 uur, in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaal je dan het normaaltarief. In sommige regio's gelden andere daluren. In delen van Noord-Brabant en Limburg geldt het daltarief van 21.00 tot 07.00 uur.

Edit 2: Inderdaad is Enexis leverancier en ik zie dat in Limburg nachttarief is van 21.00 - 07.00 uur. Het enige wat ik me nu nog kan voorstellen is dat er andere tijden gelden omdat ik een zakelijk contract heb.

[Voor 58% gewijzigd door Star65 op 17-03-2023 21:06]

• Viewlite
  • Laatst online: 12:07
BGFG schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:23:
[...]

Ah, duidelijk. Ik heb die aparte “pook” wel en ook de TA knop op het stuur, alleen werkte TA niet. Dat is nu geactiveerd m.b.v. Obdeleven, net als dat ik nu die waardeloze laneassist permanent kan uitzetten. Ik vind het fantastisch inderdaad. Afgelopen dagen 800 km gereden en in 97% op TA: top! Alleen irritant dat je om de 10 seconden een melding krijgt als je het stuur niet op de juiste plekken vasthoudt, maar daar is mee te leven :)
Er is al veel geschreven over het activeren van TA middels ODB. Het is me inmiddels duidelijk dat je moet beschikken over:
- het knopje op het stuur
- het extra pookje t.b.v. ACC

Wat me niet duidelijk is, is of ook het capacitieve stuur een voorwaarde is. Ik denk te lezen van wel. Maar heeft iemand al eens geprobeerd TA te activeren zonder capacitief stuur? En zo ja, was dat succesvol?

Ik heb het knopje en het pookje, maar niet het capacitieve stuur...

• Daan_P
jeroenkb schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Dat doet TA toch ook?

Of bedoel je wat anders?
TA (incl file assist) bestaat naar mijn weten uit drie dingen:
Adaptive cruise control
Netjes tussen de lijnen sturen
Stoppen als je voorganger stopt en weer rijden als deze gaat rijden (misschien standaard bij acc?)

Ik zou graag zien dat je TA zonder acc hebt, dus eigenlijk stuurhulp + automatisch stoppen voorligger.

Nu remt hij wel af als je voorligger dat doet maar heb het gevoel dat je wel botst als je niet zelf zou remmen (buiten dan de bots preventie functie die miss in zal grijpen)

• Mirx_NL
Daan_P schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:12:
[...]
Nu remt hij wel af als je voorligger dat doet maar heb het gevoel dat je wel botst als je niet zelf zou remmen (buiten dan de bots preventie functie die miss in zal grijpen)
Ik durf het meestal ook niet aan in een aanremmende file. Vooral als er ineens iemand van baan wisselt wil hij ineens versnellen om dan harder te moeten afremmen.
Het helpt al wel om de afstandslimiet wat verder te zetten, maar dan heb je weer het risico dat iemand hem er tussen frot.
0-30 prima, daarboven rem ik meestal toch zelf.

En met ACC doet hij dit ook.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Daan_P schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:12:
[...]

TA (incl file assist) bestaat naar mijn weten uit drie dingen:
Adaptive cruise control
Netjes tussen de lijnen sturen
Stoppen als je voorganger stopt en weer rijden als deze gaat rijden (misschien standaard bij acc?)

Ik zou graag zien dat je TA zonder acc hebt, dus eigenlijk stuurhulp + automatisch stoppen voorligger.

Met ACC en TA remt hij in alle gevallen af tot stilstand. Op de snelweg, bij heel snel stoppend verkeer, kan het spannend zijn. Maar in de stad is dat echt geen issue (enige punt is als er al een auto stilstaat bij het verkeerslicht en jij aan komt rijden.

Ik rijd nu al 2 jaar met of ACC of TA aan in de stad. Erg rustig rijden.

• BGFG
jeroenkb schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:06:
[...]

Met ACC en TA remt hij in alle gevallen af tot stilstand. Op de snelweg, bij heel snel stoppend verkeer, kan het spannend zijn. Maar in de stad is dat echt geen issue (enige punt is als er al een auto stilstaat bij het verkeerslicht en jij aan komt rijden.

Ik rijd nu al 2 jaar met of ACC of TA aan in de stad. Erg rustig rijden.
Klopt helemaal. In vrijwel alle gevallen remt ie echt tijdig af, behalve als je bijvoorbeeld inrijdt op een heel snel vertragende file. Je moet er uiteraard wel zelf scherp op blijven, maar ik vind het ook zeer comfortabel. Gebruik het eigenlijk in 90% van de ritten.

• BGFG
Viewlite schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:03:
[...]

Er is al veel geschreven over het activeren van TA middels ODB. Het is me inmiddels duidelijk dat je moet beschikken over:
- het knopje op het stuur
- het extra pookje t.b.v. ACC

Wat me niet duidelijk is, is of ook het capacitieve stuur een voorwaarde is. Ik denk te lezen van wel. Maar heeft iemand al eens geprobeerd TA te activeren zonder capacitief stuur? En zo ja, was dat succesvol?

Ik heb het knopje en het pookje, maar niet het capacitieve stuur...
Ik had het capacitieve stuur gelukkig wel. Als je dat niet hebt kun je TA geloof ik wel activeren met OBD, maar krijg je om de haverklap de melding “zelf sturen” omdat ie dan helemaal niet voelt dat je het stuur beet hebt. Niet werkbaar dan in de praktijk dus…..

• Daan_P
BGFG schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Klopt helemaal. In vrijwel alle gevallen remt ie echt tijdig af, behalve als je bijvoorbeeld inrijdt op een heel snel vertragende file. Je moet er uiteraard wel zelf scherp op blijven, maar ik vind het ook zeer comfortabel. Gebruik het eigenlijk in 90% van de ritten.
Zo gebruik ik het ook op de snelweg en werkt perfect. Vaak zet ik de snelheid lager als er bijv een gile is zodat hij al wat afremt. Alleen in de stad gebruik ik het niet, vind het fijner rijden om zelf de snelheid te bepalen. Zeker met zijstraten/fietsers/etc. Wel zou het fijn zijn als hij je netjes midden op de weg houd en tot stilstand komt als je achter iemand rijd. Ik rij altijd op D auto.

• Wilde
  • Niet online
Waar kon je ook alweer specifiek zien welke ID versie je hebt? Dus: 3.x.x in plaats van 3.0 ?

• Emiel2208
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-03 13:48
[quote]BGFG schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:24:
[...]

Ik vermoed dat de dealer die lane assist niet gaat uitzetten….

Dat klopt inderdaad. Geen van de officiële VW/Skoda dealers gaat het uitschrijven. Krijg iedere keer de melding dat ze dit niet kunnen…

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:27
Iemand ook al keer volgende gehad? Navigatie laat auto zien op punt waar ik de avond er voor was.
Blijft hele rit verkeerde positie weergeven, scherm herstarten, auto uit/aan helpt allemaal niet.
(Rij je op snelweg denkt auto dat je op kruispunt afrijdt en begint dus te remmen ...)
Nadat de auto paar uur geparkeerd heeft staan werkt het weer als van ouds.
Nu al twee keer gehad in 2 a 3 maanden tijd.
Dealer gebeld maar tja, moeilijk te onderzoeken als storing niet actief is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jtek
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 16:06
Ik rijdt nu een paar maanden in mijn Enyaq en er vallen mij een paar dingen op:

- Wat een vreselijke ruitenwissers, kan de leasemaatschappij oplossen neem ik aan.
- Er rammelt iets irritant tussen de achterwielen maar de garage zegt dat zo hoort. Heeft iemand dit ook bij de Enyaq 80 sportline toevallig? Het lijkt een staal op staal rammel.
- Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de claxon? Het lijkt net een kinderfiets met dit geluid.

[Voor 8% gewijzigd door Jtek op 20-03-2023 16:05]

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:27
Ruitewissers uit fabriek zijn inderdaad slecht, even laten vervangen door de dealer.
Jtek schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:04:

- Wat een vreselijke ruitenwissers, kan de leasemaatschappij oplossen neem ik aan.

• srkoster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:49
sparks schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:54:
Iemand ook al keer volgende gehad? Navigatie laat auto zien op punt waar ik de avond er voor was.
Blijft hele rit verkeerde positie weergeven, scherm herstarten, auto uit/aan helpt allemaal niet.
(Rij je op snelweg denkt auto dat je op kruispunt afrijdt en begint dus te remmen ...)
Ja, laatst iets vergelijkbaars gehad. De auto dacht de hele rit dat ik 50km naar het oosten was.

Voor de navigatie geen probleem, dat doe ik via Waze. Wel de functie uitgezet die je snelheid aanpast adv het trajectverloop zodat hij niet steeds automatisch ging remmen op de snelweg.

Dag erna was de locatie weer normaal.

• BGFG

- Er rammelt iets irritant tussen de achterwielen maar de garage zegt dat zo hoort. Heeft iemand dit ook bij de Enyaq 80 sportline toevallig? Het lijkt een staal op staal rammel.
- Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de claxon? Het lijkt net een kinderfiets met dit geluid.
Ruitenwissers herken ik niet, maar als er iets aan mankeert moet de dealer dat oplossen.

Irritante rammel hoort natuurlijk niet. De dealer moet dan zijn huiswerk opnieuw doen. Rijd desnoods samen met een monteur over een weg waar je het normaliter hoort, dan is de diagnose wat makkelijker

Die claxon lijkt inderdaad een schorre krekel >:) . Kun je niet veel aan doen, behalve het bijplaatsen van een 2e of vervanging door een andere. Is rekening man (of vrouw ;) ) vrees ik. Ik laat het maar zo, ik vind het geen wereldprobleem….

• BGFG
sparks schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:54:
Lijkt op een GPS probleem, hij is de locatie kwijt. Als een herstart van het scherm/Navi niet helpt, terug naar de dealer, die kan storingen ophalen, meestal ook als ze er nu niet meer zijn, maar weet niet of dat ook hiervoor geldt.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:58
Misschien heb je last van verkeerd afgestelde achterklep-stoppers? Is bekend probleempje, kun je gemakkelijk oplossen door de stoppers wat verder uit te draaien...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D.deJong
dingo35 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Misschien heb je last van verkeerd afgestelde achterklep-stoppers? Is bekend probleempje, kun je gemakkelijk oplossen door de stoppers wat verder uit te draaien...
Bij mij was het de nummerplaat op de achterklep, ik heb er zelf maar een rubbertje tussen geplakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blade__x

Dit herken ik eigenlijk wel, ik zat mij na 2 weken nu ook al te verbazen over hoe slecht deze ruitenwissers eigenlijk zijn. Ze lijken erg hard te zijn en stuiteren behoorlijk over de ruit. Binnenkort bij de bandenwissel ook maar eens even aangeven dat ze die meteen vervangen voor iets beters.

• Daan_P
Blade__x schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Dit herken ik eigenlijk wel, ik zat mij na 2 weken nu ook al te verbazen over hoe slecht deze ruitenwissers eigenlijk zijn. Ze lijken erg hard te zijn en stuiteren behoorlijk over de ruit. Binnenkort bij de bandenwissel ook maar eens even aangeven dat ze die meteen vervangen voor iets beters.
Herkenbaar, vorige week laten vervangen en is een wereld van verschil 👍

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Als je hier een oplossing voor vindt (ik heb er al anderhalf jaar last van) hoor ik het graag!

Dempers/sluiter achterklep of nummerplaat is het (bij mij in ieder geval) niet :(

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:17
Ondertussen 75.000 km er op zitten na bijna 2 jaar Enyaq rijden.

Ik heb de laatste maanden de banden in de gaten gehouden, de originele zaten er nog op. De profieldiepte zat nog niet voorbij de eerste indicator (zoals ook te zien op de foto), dus dacht dat ik er nog wel even mee kon doorrijden, ondanks hoge kilometer stand.

Vandaag melding drukverlies links achter: bleek de binnenkant volledig versleten te zijn. Was mij zelf niet opgevallen, en ook niet bij de garage afgelopen week toen Enyaq binnen was voor herstelling.

Mogelijk ook een uitlijning probleem als hij enkel aan de binnenkant meer verslijt dan aan de buitenkant?

Toch maar eens nieuwe banden steken :-)

Dit is voor mij het eerste "onderhoud" aan de wagen. De remblokken zien er nog prima uit.

Wat hebben jullie al laten vervangen dat kan tellen als onderhoud, en bij welke kilometerstand?

[Voor 7% gewijzigd door SoulShot op 21-03-2023 21:42]

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:36
SoulShot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:40:
Ondertussen 75.000 km er op zitten na bijna 2 jaar Enyaq rijden.

Ik heb de laatste maanden de banden in de gaten gehouden, de originele zaten er nog op. De profieldiepte zat nog niet voorbij de eerste indicator (zoals ook te zien op de foto), dus dacht dat ik er nog wel even mee kon doorrijden, ondanks hoge kilometer stand.

Vandaag melding drukverlies links achter: bleek de binnenkant volledig versleten te zijn. Was mij zelf niet opgevallen, en ook niet bij de garage afgelopen week toen Enyaq binnen was voor herstelling.

Mogelijk ook een uitlijning probleem als hij enkel aan de binnenkant meer verslijt dan aan de buitenkant?

Toch maar eens nieuwe banden steken :-)

Dit is voor mij het eerste "onderhoud" aan de wagen. De remblokken zien er nog prima uit.

Wat hebben jullie al laten vervangen dat kan tellen als onderhoud, en bij welke kilometerstand?

[Afbeelding]
Dit lijkt mij nou niet direct een uitlijn issue; de slijtage op het loopvlak lijkt redelijk gelijk. Lijkt er op alsof de band iets aanloopt tegen de carrosserie. Zou het even verder laten onderzoeken als ik jou was...
Is het een originele set wielen en banden, of heb je aftermarket wielen gemonteerd?

...

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 22:55
SoulShot schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:40:

• Stuur ivm storingen
  • Banden na overmatige slijtage
  • Mechaniek dakraam
  • Remblokken/schijven (niet vervangen, wel meerdere keren onderhoud, nog steeds niet hersteld)

• SoulShot
jvbijleveld schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:22:
[...]

Dit lijkt mij nou niet direct een uitlijn issue; de slijtage op het loopvlak lijkt redelijk gelijk. Lijkt er op alsof de band iets aanloopt tegen de carrosserie. Zou het even verder laten onderzoeken als ik jou was...
Is het een originele set wielen en banden, of heb je aftermarket wielen gemonteerd?
Thx, ik zal het aangeven bij Skoda garage. Het zijn nog de banden die er op stonden bij aankoop wagen.

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:18
Heel toevallig staat mijn ID.4 nu bij de garage met hetzelfde probleem. Ik kreeg gisteren een melding dat mijn bandenspanning laag was. Wat bleek? Ik was door mijn band heen gesleten. De monteur die hem kwam ophalen wees erop dat beide achterbanden aan de binnenkant afgesleten waren tot op het canvas en dat één daarvan dus helemaal door was. Hij zei dat ze dit momenteel heel vaak zien bij deze auto's. Door de acceleratie trekt de band een beetje naar buiten toe, waardoor de binnenkant harder slijt. Hij vertelde ook dat ze bezig waren om de geadverteerde druk van 2.5 naar 3.0 te zetten. Het lijkt erop dat de Enyaq hier dus ook last van heeft.

[Voor 5% gewijzigd door Lordsauron op 22-03-2023 10:14]

• SoulShot
Lordsauron schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:12:
Heel toevallig staat mijn ID.4 nu bij de garage met het zelfde probleem. Ik kreeg gisteren een melding dat mijn banden spanning laag was. Wat bleek ik was door mijn band heen gesleten. De monteur die hem kwam ophalen wees er op dat bijde achterbanden aan de binnen kant afgesleten waren tot op het kanvas en 1 daarvan dus doorheen was. Hij zij we zien dit op het moment heel veel van deze auto's. Door de acceleratie trekt de band een beetje naar buiten toe waardoor de binnenkant dus harder slijt. Hij vertelde ook dat ze bezig waren om de geadverteerde druk van 2.5 naar 3.0 te zetten. Het lijkt er op dat de Enyaq hier dus ook last van heeft.
Bedant voor delen, ik kan me de uitleg niet helemaal voorstellen:
* waarom zou de band naar buiten trekken?
* Is dit type slijtage dan ook normaal bij brandstofwagens met hoger vermogen (al zou ik die ID4/Enyaq nu ook niet een sport auto noemen...)
* Daarbij heb ik zelf niet zo'n zware voet
* waarom heb ik dit niet aan beide achterbanden?

ter info, bandendruk Enyaq is 2.7 achteraan met R19 banden

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:18
SoulShot schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Bedant voor delen, ik kan me de uitleg niet helemaal voorstellen:
* waarom zou de band naar buiten trekken?
* Is dit type slijtage dan ook normaal bij brandstofwagens met hoger vermogen (al zou ik die ID4/Enyaq nu ook niet een sport auto noemen...)
* Daarbij heb ik zelf niet zo'n zware voet
* waarom heb ik dit niet aan beide achterbanden?

ter info, bandendruk Enyaq is 2.7 achteraan met R19 banden
Ik ben natuurlijk geen expert en herhaal alleen maar wat mij verteld is, maar hij suggereerde dat het frame niet stijf genoeg is om de acceleratiekrachten op te vangen die ontstaan bij een zware auto met dit koppel. Die druk buigt de band een beetje naar buiten, waardoor de binnenkant scheef op de weg staat en dus harder slijt. Ik had dit dus bij beide achterbanden, heb wel een redelijk zware voet :+

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:00
75.000km met dezelfde banden, is dat sowieso al geen kunst?

• SoulShot
Hakki schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:24:
Ja correct, maar ik wou ze ook niet vervangen als de slijtage indicator nog goed was. Maar deze slijtage aan de rand had ik dus over het hoofd gezien. Idee bij aankoop elektrische auto is dat brandstof en onderhoudskosten laag zijn. Natuurlijk geen olie, maar hoop ook te besparen (zonder veiligheid in gedrang te brengen) op remblokken en misschien ook banden omdat ik nu toch wel rustiger afrem met regeneratief remmen. Het gewicht van de auto is natuurlijk niet voordelig wat dat betreft.

• Star65
Lordsauron schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:12:
Hij vertelde ook dat ze bezig waren om de geadverteerde druk van 2.5 naar 3.0 te zetten. Het lijkt erop dat de Enyaq hier dus ook last van heeft.
Ik rij sowieso met de winterbanden op 3.0. (20" velgen). Drukverlies melding krijg ik ook vaker linksachter, maar dat is waarschijnlijk ventiel, slijtage kan niet omdat de deze banden nieuw zijn gemonteerd in november. Vrijdag gaan de zomerbanden er weer op en mogen ze er naar kijken.

• onetime
  • Niet online
Hakki schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:24:
Er zijn "snelle jongens" die vinden dat ze lang doen met banden als ze 30k km ermee doen.
Met mijn Opel Astra station heb ik destijds iets van 120k km met de banden gedaan. En toen waren ze uit gedroogd, niet versleten.

Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee