rsimmer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:09:
[...]
Ik ben net terug van een week wintersport met de Enyaq 80, ik ben zeker positief!
Vorige week vrijdag voor de eerste keer met de Enyaq op wintersport en direct ook de 1e keer voor een week naar het buitenland met een elektrische auto. Daardoor toch wel een beetje met 'gezonde spanning' op weg.
Op vrijdag de auto ingepakt en daar al direct positief verrast door de Enyaq; hiervoor heb ik een Octavia Combi en Superb gehad, dus ik was bang dat ik in de Enyaq minder kwijt zou kunnen, maar dat viel alles mee! Wat past er in een Enyaq:
Voor een gezin met twee minions van 7 en 9:
- 4 paar ski's en stokken
- 4 paar skischoenen
- een set loopvlakkettingen (flinke doos, groter dan ik gewend ben bij sneewkettingen)
- 2 kleine koffers
- 1 grote koffer
- 4 paar snowboots
- 4 skihelmen
- 2 kleine losse tassen
- 1 kleine brandblusser (verplicht?)
- onder de laadvloer: granny charger en losse rommel
Na wat tetrissen alles hierboven zo erin kunnen krijgen dat de rolbare hoedenplak nog gewoon dicht kon!
Omdat we op vrijdag pas s avonds konden vertrekken, en ik geen in had om zaterdag in één keer heen te rijden, hadden we ervoor gekozen om onderweg te overnachten. Om eerlijk te zijn ook wel deels omdat het de eerste keer met de Enyaq was, waardoor we een extra 'zekerheidje' hadden qua opladen. (wat nu ik erover nadenk eigenlijk nergens op slaat, maar zo zie je maar weer wat onzekerheid met een mens doet

) We hadden dus een hotel mét oplader bij de luchthaven van Frankfurt geboekt, maar op 1 lading van huis naar Frankfurt bleek net iets te ambitieus / net op het randje of we het zouden halen. Maar even 5 minuten bij een snellader en daardoor meer dan voldoende bereik om er te komen, helemaal prima. Aangekomen bij het hotel was er in de parkeergarage nog precies 1 oplader over, en het bleek dat de stroom inbegrepen was bij de overnachting, ook weer een mooie meevaller.
Op zaterdag na een lekker ontbijt verder richting Oostenrijk. Hier toch iets te voorzichtig geweest en rond de 25% al gaan laden bij een supermarkt in Duitsland. Hierdoor konden we meteen even boodschappen doen, maar laden kwam niet hoger dan de 88kW. Daarna doorgereden, tijd voor lunch, maar er zat nog ca 70% in accu. Ik had berekend dat als ik van 70 tot 100% zou laden we daarmee wel op bestemming zouden komen, maar helaas weer een domme fout: de battery care stond nog aan dus had hem op 80% weer gestopt met laden...

Toch maar weer verder gereden maar we moesten toch echt nog een keer stoppen om op bestemming te komen, dus voor de Fernpass bij Reutte nog een keer 15 min geladen, waardoor we ruim voldoende capaciteit hadden. Wat me wel is opgevallen (en hier al vaker is aangegeven) is dat de actieradius in de bergen niet echt betrouwbaar is. Daarnaast ook behoorlijk file gehad bij Reutte en de Fernpass, wat goed is voor de radius maar minder goed voor de reistijd...
In Sölden zelf (bestemming) genoeg laders om weer tot 100% te laden. Tip voor mensen die naar Oostenrijk gaan: Bij de laders van TIWAG betaal je vaak per min ipv per kWh, dus als je je auto (te) lang laat staan kan dat een duur grapje worden.
Op de terugreis al geleerd van de fouten van de heenreis: iedere keer doorgereden tot de accu rond de 10% was, waardoor laadsnelheid van 125kW eerder regel dan uitzondering was. Met 3 laadstops makkelijk gered tot thuis. Maar dan heb ik het nog niet gehad over het meest positieve: wat rijdt die auto fijn op lange ritten! Meestal vraag ik op ritten naar Oostenrijk na een uur of 5 wel aan mijn wederhelft of ze even wil rijden, maar in beide gevallen (heen- en terug) de hele reis zelf gereden, zonder maar een moment het gevoel te hebben dat ik moe was. Die HUD is echt een uitvinding. Ik weet dat die niet exclusief is voor de Enyaq, maar in combinatie met de TA is dat echt top. Meestal mis ik wel 1 of 2 afslagen op weg naar Oostenrijk (audio van de navi had ik altijd al uitstaan) maar met die grote blauwe pijlen die voor mijn neus op de weg worden geprojecteerd lukt het zelfs mij om in 1 keer goed te rijden
Dan nog even de statistieken:
Gemiddeld verbruik gister (van Sölden naar huis): 21,3 kWh / 100km, cruise control standaard op 130, soms even 140 of 150 als het verkeer het toeliet, airco uit, temp op 18 graden.
- Effectieve rijtijd: 9h45min
- Laadtijd: 1u37min
- Stilstaan zonder laden (plaspauzes, stoppen zonder te laden): 1u25min
Als ik het vergelijk met een brandstof-auto dat denk ik dat het een ongeveer een uur extra heeft gekost. Dat zit dan met name in dat we soms wat verder van de snelweg gaan, even moeten zoeken naar een laadpaal, erachter komen dat een laadpaal in storing staat, erachter komen dat een laadpaal 50kW is en niet de 150kW volgens de Navi, etc. Maar dit weegt voor mij allemaal bij lange na niet op tegen de hierboven beschreven pluspunten.
Zijn er dan geen minpunten aan de Enyaq? Tuurlijk wel:
- Zoals hierboven al aangegeven, de actieradius in de bergen is niet betrouwbaar, zou mooi zijn als ze dat kunnen verbeteren.
- Vermogens van laadpalen zoals aangegeven op de Nav kloppen niet altijd.
- Ik heb de standaardstoel, wel elektrisch verstelbaar en met stoelmassage, maar de zitting is voor mij net iets te kort.
- Acheruitrijcamera; in het donker zie ik echt geen klap op die camera, idem voor die 360 view