Sinds april dit jaar hebben we de Enyaq iv80. Komende vanaf een Passat GTE en een tijdelijke ID3 first edition.
De Passat GTE was echt een heerlijke reiswagen, maar omdat er volgens de werkgever een volledig elektrische besteld moest worden, was dat geen optie meer. Polestar gereden, maar ik zat er met mijn 1m85 niet lekker in. De ID4 was de tweede optie, maar de touch bediening overal kon ik echt niet waarderen. En dezelfde dealer als waar we de Passat vandaan hadden, hadden we deze keer niet zo'n fijne proefrit mee. Dus paar deuren verder de Enyaq proefgereden en die beviel een stuk beter.
Binnen een paar dagen viel me toch wel op dat de Enyaq een stuk minder comfort biedt dan wat de Passat had. Ik had gehoopt dat je met de iets hogere zit meer zicht had, maar dat valt tegen. Het enige wat je wel ervaart is dat hij logger is en je meer moeite hebt om door de bocht te komen vanwege het hogere zwaartepunt. De hogere instap heeft voor mij niet heel veel meerwaarde.
Het multimedia display is helaas even slecht als de Passat en de ID3. Regelmatig geen connectie, of volume instel problemen. Al moet ik bekennen dat dit waarschijnlijk ook grotendeels kwam door een instelling in Flitsmeister, waardoor je op willekeurige momenten alleen het navigatie volume kon veranderen en niet meer het volume van de muziek. Uit en aanzetten was de enige workaround.
Het draadloos laden is leuk, maar op de langere ritten loopt mijn telefoon, een Google Pixel 7 Pro, nog steeds wel eens leeg. Daarnaast valt de complete verbinding weg als je dicht onder een hoogspanningsmast door rijd. Op zich merk je dat laatste vind nooit, behalve als je tijdens het forensen voor een stoplicht met file er een tijdje onder moet vertoeven, dan is het wel echt ergerlijk. Dus sindsdien is mijn telefoon alsnog bedraad aangesloten.
Ook de overlay die bij begin van het laden komt is een ergernis.
Ik zag dat iemand anders ook al meerdere muggen had gespot in zijn achterlicht, hier dus nog een.
De gobo's onder de spiegels die het Skoda logo projecten op de grond, is deels verbrand en ziet er sinds de zomer vervormd uit. Eerst aan een kant, maar inmiddels aan beide kanten.
Het wisselen tussen cruise control en snelheidslimiet is echt enorm onzinnig, dit zou ik echt anders willen zien.
De laatste 2 weken heb ik dat de voorwielen lijken te slippen of te verspringen bij het maken van bochten bij het in- en uitparkeren.
Vooral op vakantie gemerkt met smalle wegen; lane assist die te veel ingrijpt, tot zelfs op het gevaarlijke. Het is uitschakelbaar, maar het schakelt zichzelf weer in.
De ID3 had een geheugen functie voor de rij modus. Ik had hem meestal op eco staan om er zo ver mogelijk mee te kunnen rijden. Bij de Enyaq is het echt een ergernis dat deze steeds terug springt naar normal.
De standaard veiligheidshamers dealer af gemonteerd in de deurvakken. Exact hetzelfde model hadden we in de Passat ook. Binnen een half jaar zaten ze los, rammelden ze mee met de muziek en schoven ze van voor naar achter in het deurvak. Vastdraaien waar maar een tijdelijke oplossing. Totdat er eens eentje los kwam zetten was ik er klaar mee. Ronduit gevaarlijk vind ik ze daardoor! Heb ze indertijd vervagen door een ander model dat ik tegen de midden tunnel bevestigde in het tapijt. Helaas zie ik in de Enyaq hier geen mogelijkheid toe. Zijn er andere geschikte plekken waar ik een veiligheidshamers zou kunnen monteren zonder het dat gevaarlijk is en waar je er gemakkelijk bij kan?
Ik mis het gekoelde dashboardkastje wat de Passat had.
Het laden vind ik niet giga snel gaan. VAG hobbelt wat dat betreft wel achter de concurrentie aan.
De app is net zo dramatisch als die van de Passat en de ID3. Net als het er toe doet kun je geen verbinding krijgen om je auto te koelen of te verwarmen. Er is altijd storing op momenten dat het je niet uitkomt. Ik word al bijna 6 jaar van het kastje naar de muur gestuurd als je over de app klaagt; dan moet je bij de dealer zijn, bij de importeur of bij de fabrikant. En als je er bij de dealer over doorzeurt dan haalt hij zijn schouders op, want voor velen is zoiets bij zaak. De auto rijdt toch? En de auto is toch al gekocht en op maat geleverd, dus die gaat echt niet terug.
De hoofdsteunen zijn niet naar voren of achter de verplaatsen, waardoor ik met mijn hoofd iets naar voren wordt geduwd. Bij de Polestar had ik hier nog meer last van. Blijkbaar ben ik met mijn 1m85 een stuk groter dan gemiddeld. Wil ik relaxed met mijn benen uitkomen, dan moet ik met mijn stoel een stuk naar achteren. Maar dan zit ik te ver van het stuur en moet ik met gestrekte armen rijden, dat is ook vervelend. Om dat te compenseren zet ik de rugleuning iets rechter, maar dan kom ik met mijn achterhoofd tegen de hoofdsteun aan. Met mijn rechterknie zit ik overigens ook vaak tegen de midden console aan. Ik moet echt geen grote aanrijding krijgen in deze auto, want ik vraag me af of ik daar geen grote kwetsuren aan mijn rechterbeen aan onderhoud.
De slimme electronica om op tijd te remmen is vaker net iets te over actief. Een piep en meteen automatisch remmen is mij al vaker voorgekomen. Gelukkig kon ik dit meestal corrigeren door het gaspedaal wat dieper in te trappen. Maar een veilig gevoel geeft het mij absoluut niet. Ben blij dat er nog niemand achterop geklapt is door deze ongein. Ik loop graag voorop met technologische snufjes, maar dit zit nog echt in de Alpha fase.
Predictive cruise control, ik had er meer van verwacht. Ik heb het al even kunnen uitproberen op de ID3 die het ook had. Het werkt net iets verfijnder dan de adaptive cruise control wat we op de Passat hadden. Maar oh wat kan ik me ergeren aan die keren dat je op de snelweg rijd op de linkerbaan en hij dan opeens begint af te remmen omdat er een scherpe bocht is!? Na een tijdje kwam ik erachter dan er dan altijd een afslag is waar voor stevig geremd moet worden omdat je anders de bocht niet haalt. Levensgevaarlijk! Ben er inmiddels ook achtergekomen dat je de snelheidsaanpassingen uit kan zetten.
Verkeersborden herkenning, zit er vaker naast dan dat hij het goed heeft. Kan ook te maken hebben met de borden dichtheid in Nederland, en dat er links en rechts wel eens een bord mist, met name bij wegwerkzaamheden. Heb het uitgezet, het biedt 0 meerwaarde. Gewoon goed opletten en Flitsmeister en Waze aan.
Ondanks dat het dure luxe stoelen zijn met memory functie, vind ik ze karig uitgevoerd ten opzichte van de Passat. Weinig instel mogelijkheden, eigenlijk zitten ze net iets te smal. En het gemis van de massagefunctie die in de ID3 first edition zat begrijp ik op zich nog wel
Geen frunk.
Pluspunten;
De enorm kleine draaicirkel, nog kleiner dan onze tweede auto, een kleine stadsauto. Je parkeert hem altijd zonder te hoeven steken.
Heerlijk stil rijden, zoals vele andere elektrische auto's.
Skoda heeft wel slimme dingen geïmplementeerd, zoals de paraplu in de deur.
Oplaad plek aan de achterzijde, met dit formaat auto wil je gewoon achteruit inparkeren, daar waar de paal in 99% staat; aan de achterzijde. Absoluut een verbetering ten opzichte van de Passat met zijn ruime draaicirkel.
De auto zou zonder achterklep sensor geleverd zijn. Maar soms lijkt hij wel open en dicht te gaan op voet bewegingen

Worden ze standaard altijd met sensor geleverd en wordt dit soms softwarematig uitgezet? Kan ik dit zelf wel nog activeren achteraf?