Ja dat weet ik. Veel van wat je noemt deed mijn Octavia al op op basis van de sleutel. Nu bij de Enyaq zijn het volgens mij alleen de sfeer en clima settings, dat kan me dus gestolen worden.dingo35 schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:36:
[...]
Als je er over nadenkt zijn vrijwel alle settings gebruikersafhankelijk; je kunt je voorstellen dat (nu of in de toekomst) de presets van de radiostations, de settings van de spiegels, de travel assist/lanen assist instellingen, tot aan de kleur van de sfeerverlichting aan toe, je per gebruiker kunt instellen.
Benieuwd hoe ver ze dat door gaan voeren...
Het meest voor de hand liggende, nl. selecteren van de gebruiker a.d.v. de gebruikte sleutel, hebben ze in ieder geval NIET geïmplementeerd.
Hof precies deed je dat, dan wel waar begon je?Martinique schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:08:
Laatst heb ik de update ook gekregen. Dealer heeft keurig de tijd genomen om met mij de hoofdgebruiker in te stellen, wat ook in één keer lukte.
Van mijn dealer moest ik de app weer installeren (moest ik voor de upgrade verwijderen), auto verwijderen en weer toevoegen en dan gebruiker in het infotainment onder Gebruikers->Andere toevoegen, maar dat laatste loopt dus vast met een vage fout dat gegevens in mijn ŠKODA id/connect account ontbreken. Geen idee welke. Echter, ik vind dat andere gebruiker toevoegen al vreemd...
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Sorry weet ik niet exact, dealer heeft het meeste gedaan. Ik hoefde in ieder geval geen auto te verwijderen en de app hoefde ook niet verwijderd te worden. Wel kreeg ik halverwege de dag van de update een notificatie dat een auto uit mijn account was verwijderd. Verder was het volgens mij gewoon de standaard wizard. Daarna moesten nog wat gratis pakketten opnieuw aangeschaft worden via het display in de auto. Bij elkaar nog geen 10min werk.p.d.s.mane schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:38:
[...]
Hof precies deed je dat, dan wel waar begon je?
Van mijn dealer moest ik de app weer installeren (moest ik voor de upgrade verwijderen), auto verwijderen en weer toevoegen en dan gebruiker in het infotainment onder Gebruikers->Andere toevoegen, maar dat laatste loopt dus vast met een vage fout dat gegevens in mijn ŠKODA id/connect account ontbreken. Geen idee welke. Echter, ik vind dat andere gebruiker toevoegen al vreemd...
Het is al vaker voorbij gekomen maar het automatisch aanspringen van de verlichting bij naderen werkt bij mij niet meer sinds de update. Deze optie in het menu uitschakelen / inschakelen veranderd niets aan de zaak. Heeft iedereen dit sinds de update?
Hoeveel biepjes en waarschuwingen mis je zo náást de sensor?!mr_jows schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:11:
[Afbeelding]
Vrouwlief dagje weg…. Paaltje geraakt. Na 4 dagen schade aan de RS. Lekker dan. Zal wel duur geintje zijn en lang duren voordat er een nieuwe bumper op kan met al die levertijden.

Dat verdient wel wat relatie therapie
Het valt mij op dat ik na de Me3 update niet meer boven de 50kw uitkom waar ik altijd boven de 100kw kwam met 15/20% batterij bij een snel lader. Korte of lange rit maakt niets uit.
Iemand hier bekend mee? Of hebben ze bij herinstalleren de 120kw functie eraf gehaald? :-P
Iemand hier bekend mee? Of hebben ze bij herinstalleren de 120kw functie eraf gehaald? :-P
Ik zit met mijn iV80 nog op ME2, maar vanavond (na een uur rijden) met 19% SoC ook niet meer dan 53 kW laadsnelheid bij een 300 kW Fastned… zal wel aan de lage temperatuur liggen. In de zomer steeds ~135 kW gehaald bij lage SoC.Vanitas1996 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:55:
Het valt mij op dat ik na de Me3 update niet meer boven de 50kw uitkom waar ik altijd boven de 100kw kwam met 15/20% batterij bij een snel lader. Korte of lange rit maakt niets uit.
Zeer teleurstellend, want op die manier duren lange ritten in de winter wel heeel erg lang… Had de hoop dat ME3 daar enig verschil zou maken…
[ Voor 5% gewijzigd door Cunic op 20-11-2022 22:56 ]
Vertel mij wat….. 🙈 snap t ook niet. Misschien omdat ze hem meteen in D had gezet? Net even getest en ik zie idd geen parkeerhulp, tenzij ik m in R zet. Nou ja, het is maar materiaal…. 🫣Mpaj schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:58:
[...]
Hoeveel biepjes en waarschuwingen mis je zo náást de sensor?!![]()
Dat verdient wel wat relatie therapie
Dat zou het denk ik wel zijn dan…Cunic schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:52:
[...]
Ik zit met mijn iV80 nog op ME2, maar vanavond (na een uur rijden) met 19% SoC ook niet meer dan 53 kW laadsnelheid bij een 300 kW Fastned… zal wel aan de lage temperatuur liggen. In de zomer steeds ~135 kW gehaald bij lage SoC.
Zeer teleurstellend, want op die manier duren lange ritten in de winter wel heeel erg lang… Had de hoop dat ME3 daar enig verschil zou maken…
Bij mij gebeurt het nu het kouder is dat hij niet sneller laad daarvoor ging het wel boven de 100kwVanitas1996 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:55:
Gek genoeg werkt dat bij mij pas sinds de update --- daarvoor niet --- ik heb noch voor noch na de update gekeken of er een optie voor was/is in het infotainment en of deze aan of uit stond/staat.Martinique schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:05:
Het is al vaker voorbij gekomen maar het automatisch aanspringen van de verlichting bij naderen werkt bij mij niet meer sinds de update. Deze optie in het menu uitschakelen / inschakelen veranderd niets aan de zaak. Heeft iedereen dit sinds de update?
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Ik had exact hetzelfde met de mijne, wat bij mij hielp was de update die de auto nog moest krijgen doorvoeren (ik zie bij jouw ook een 1tje bovenin staan, als je die update uitvoert heb je kans dat hij het wel weer doet!
p.d.s.mane schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:56:
Ik heb sinds di 15/11 ME3, maar het is me sinds dient nog niet gelukt me in de auto aan te melden, noch bij / met hulp van de dealer noch daarna.
Ik zie in de gebruikerssetup dat ik als hoofd gebruiker bekend ben, maar kan noch "Ik" als gebruiker kiezen, noch onder "Andere" mezelf als nieuwe gebruiker aanmelden. Reset van infotainment helpt niet. Alle gegevens in online account ingevuld en X maal gecheckt. Ik kon wel online service toevoegen/(het-)activeren en zie dus alle gegevens in de app. Heeft iemand een idee wat fout zou kunnen zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb hetzelfde, na de update springen de lampen wel aan, voor de update ook maar dan gingen ook alle deuren van het slot.p.d.s.mane schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:38:
[...]
Gek genoeg werkt dat bij mij pas sinds de update --- daarvoor niet --- ik heb noch voor noch na de update gekeken of er een optie voor was/is in het infotainment en of deze aan of uit stond/staat.
Wat ik nu merk is dat als je de sleutel net aanraakt (bijvoorbeeld op het welbekende sleutelrekje) dan springen de lampen ook aan, het is dus wel gevoelig.
Dat 1tje heb ik ook (elke start van de auto maar weer, hoe vaak je hem ook wist) maar dat is geen melding van een update bij mijshinzo1984 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
Ik had exact hetzelfde met de mijne, wat bij mij hielp was de update die de auto nog moest krijgen doorvoeren (ik zie bij jouw ook een 1tje bovenin staan, als je die update uitvoert heb je kans dat hij het wel weer doet!
[...]
Na 11 maanden wachten werd mijn Enyaq op 12 oktober (eindelijk) geleverd. De eerste 4 weken heb ik genoten van het prettige elektrische rijplezier.
Tot 10 november; na de Enyaq aan een openbare laadpaal geladen te hebben, volgde in mijn dashboard meerdere RODE en ORANJE alamen elkaar op. Bij het eerste alarm werd al direct vermeld dat ik de garage moest bellen. Je begrijp wel, de auto was niet vooruit of achteruit te krijgen.
Dus maar eerst de leasemaatschappij gecontacteerd. Binnen 30 minuten stond er een VW servicemonteur bij mij op de stoep en na het uitlezen van de auto kwam er een diep zucht vanuit de richting van de monteur. Hij kwam met de zeer verontrustende melding dat de HOOGSPANNINGSZEKERING in de ACCUPACK defect is.
Afgelopen vrijdag werd ik door de garage gebeld, uit hun diagnose is gebleken dat de hoogspanningzekering daadwerkelijk defect is en vervangen moet worden. Nu zijn deze niet in Nederland of bij de fabrikant op voorraad en kunnen ze mij ook niet vertellen wanneer wel.
Zijn er mede Enyaq berijders in deze groep die een soortgelijke probleem hebben gehad (of ben ik de eerste) en wat was uiteindelijk de actie om dit probleem op te lossen?
Het waren 4 mooie elektrische weken!
Tot 10 november; na de Enyaq aan een openbare laadpaal geladen te hebben, volgde in mijn dashboard meerdere RODE en ORANJE alamen elkaar op. Bij het eerste alarm werd al direct vermeld dat ik de garage moest bellen. Je begrijp wel, de auto was niet vooruit of achteruit te krijgen.
Dus maar eerst de leasemaatschappij gecontacteerd. Binnen 30 minuten stond er een VW servicemonteur bij mij op de stoep en na het uitlezen van de auto kwam er een diep zucht vanuit de richting van de monteur. Hij kwam met de zeer verontrustende melding dat de HOOGSPANNINGSZEKERING in de ACCUPACK defect is.
Afgelopen vrijdag werd ik door de garage gebeld, uit hun diagnose is gebleken dat de hoogspanningzekering daadwerkelijk defect is en vervangen moet worden. Nu zijn deze niet in Nederland of bij de fabrikant op voorraad en kunnen ze mij ook niet vertellen wanneer wel.
Zijn er mede Enyaq berijders in deze groep die een soortgelijke probleem hebben gehad (of ben ik de eerste) en wat was uiteindelijk de actie om dit probleem op te lossen?
zo, dat is geen lekker begin... slecht dat ze geen reserveonderdelen beschikbaar hebbenPGro3772 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:43:
Na 11 maanden wachten werd mijn Enyaq op 12 oktober (eindelijk) geleverd. De eerste 4 weken heb ik genoten van het prettige elektrische rijplezier.
Afgelopen weekend voor het eerst de kou meegemaakt met Enyaq. Erg prettig om in een voorverwarmde auto te stappen, maar minder blij was ik met het verbruik. Bij rustig rijden had ik een verbruik van 24-27kwh. Daar waar het normaal (vorige week) op 16-17 lag. Ook op de snelweg (max 110 op CC) kwam die niet onder de 22 uit.
Is dit 'normaal' vanwege de lage temp? Dan maak ik mij zorgen over de wintersport, dan moet ik reisdag extra rekenen ben ik bang.
Is dit 'normaal' vanwege de lage temp? Dan maak ik mij zorgen over de wintersport, dan moet ik reisdag extra rekenen ben ik bang.
Dat is toch redelijk algemene kennis? Ik weet niet het exacte extra verbruik maar het is vrij 'normaal' dat een elektrische auto een hoger verbruik heeft bij lagere temperaturen.8y-one schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:37:
Afgelopen weekend voor het eerst de kou meegemaakt met Enyaq. Erg prettig om in een voorverwarmde auto te stappen, maar minder blij was ik met het verbruik. Bij rustig rijden had ik een verbruik van 24-27kwh. Daar waar het normaal (vorige week) op 16-17 lag. Ook op de snelweg (max 110 op CC) kwam die niet onder de 22 uit.
Je kunt het al zien als de auto vol geladen is dat de restant aantal kilometers fors lager ligt dan bij gunstige temperaturen. Ik kom in de winter niet boven de 400 km uit, terwijl ik in de zomer de 500 aan tik.
Het was mij zeker bekend, maar schrok wel van het verschil tussen 10 graden en 1 graad.ManiacScum schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:40:
[...]
Dat is toch redelijk algemene kennis? Ik weet niet het exacte extra verbruik maar het is vrij 'normaal' dat een elektrische auto een hoger verbruik heeft bij lagere temperaturen.
Je kunt het al zien als de auto vol geladen is dat de restant aantal kilometers fors lager ligt dan bij gunstige temperaturen. Ik kom in de winter niet boven de 400 km uit, terwijl ik in de zomer de 500 aan tik.
Ik ging van 290 km naar 215 in een paar dagen
[ Voor 3% gewijzigd door 8y-one op 21-11-2022 09:43 ]
Dank --- die 1 was echter alleen voor de melding ("waarschuwing") dat ik (nu) hoofdgebruiker ben; geen update, dus.shinzo1984 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:06:
[...]
@8y-one Het verschil tussen 10 en 1 graad is veel; bij 10 graden laat de Enyaq de batterij voor wat het is. Volgens mij gaat ie onder de 7 of 8 graden de batterijverwarming aanzetten. Bij de oude software gaat dat meteen op vol vermogen, bij ME3 zou dat wat proces wat rustiger moeten starten (maar dat maakt op lange ritten geen verschil).
Als je dan ook nog naar je % SoC kijkt, neemt dat misschien nog wel harder af dan je hoge verbruik doet vermoeden: dit komt doordat een koude batterij ook minder energie kan afgeven.
Als je de range nodig hebt, kun je daarom best een vertrektimer instellen in de auto terwijl ie aan de laadpaal hangt; de batterij verwarmt dan voor (en de cabine ook). Deze energie trek je dan gewoon uit het lichtnet en niet uit je batterij. Je hebt dan alleen energie uit de batterij nodig om de cabine en de batterij warm te houden, dat scheelt heel veel.
Doe je dat niet, dan moet je auto dus ook de koude overwinnen en dat kost een hoop energie, terwijl de capaciteit van de batterij ook nog eens lager is.
ME3 is hier dus wel beter in dan de oude software.. Ik zit nog op de oude software. Vanochtend had ik voor een ritje van ± 7 km weer eens ouderwets ~35 kWh/100km en was ik 4% kwijt. (Niet voorverwarmd.) Zomerdag is dat nog niet eens de helft. Kortom, er gaat op dat korte ritje meer energie naar verwarming dan naar beweging.
Als je dan ook nog naar je % SoC kijkt, neemt dat misschien nog wel harder af dan je hoge verbruik doet vermoeden: dit komt doordat een koude batterij ook minder energie kan afgeven.
Als je de range nodig hebt, kun je daarom best een vertrektimer instellen in de auto terwijl ie aan de laadpaal hangt; de batterij verwarmt dan voor (en de cabine ook). Deze energie trek je dan gewoon uit het lichtnet en niet uit je batterij. Je hebt dan alleen energie uit de batterij nodig om de cabine en de batterij warm te houden, dat scheelt heel veel.
Doe je dat niet, dan moet je auto dus ook de koude overwinnen en dat kost een hoop energie, terwijl de capaciteit van de batterij ook nog eens lager is.
ME3 is hier dus wel beter in dan de oude software.. Ik zit nog op de oude software. Vanochtend had ik voor een ritje van ± 7 km weer eens ouderwets ~35 kWh/100km en was ik 4% kwijt. (Niet voorverwarmd.) Zomerdag is dat nog niet eens de helft. Kortom, er gaat op dat korte ritje meer energie naar verwarming dan naar beweging.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ja klinkt niet heel gek, ik zakte ook van 485 naar 395 in een paar dagen tijd.8y-one schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:42:
[...]
Het was mij zeker bekend, maar schrok wel van het verschil tussen 10 graden en 1 graad.
Veel hangt met name van de lengte van de rit (het warm zijn van de batterij) af. Mijn ervaring is dat je na ca. 250 km nog steeds de maximale snelheid niet haalt in de huidige weersomstandigheden, maar je moet toch zeker richting de 100 kW gaan. De echte piek haal je pas bij de tweede keer snelladen op dezelfde dag. Mijn ervaring gebaseerd op meerdere langere ritten. De 50 kW moet je na meer dan 200 km en lage SoC echter wel passeren hoor.Vanitas1996 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:55:
Was de auto echt al goed voorverwarmd? Dit vreet namelijk de eerste 20-30 minuten best wel stroom, en brengt je gemiddelde verbruik enorm omhoog.8y-one schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:37:
Mijn ervaring vorige week op een 600 km rit (met iets hogere temperaturen, maar wel windkracht 6 a 7 de hele reis) is dat ik rond de 23 zat, met doorlopend 100 km/u.
In D of B komt de parkeerhulp / sensor er vanzelf in als je een object nadert. Zeker voor wil hij echter nog wel eens een beetje laat wakker worden. Met vooruit insteken als het krap is dus rustig inrijden en wachten tot het systeem inschakelt. Maar dat heeft ze nu vast geleerdmr_jows schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:03:
[...]
Vertel mij wat….. 🙈 snap t ook niet. Misschien omdat ze hem meteen in D had gezet? Net even getest en ik zie idd geen parkeerhulp, tenzij ik m in R zet. Nou ja, het is maar materiaal…. 🫣
Vanmiddag kwam ik bij mijn auto en zag dat het afdekkapje voor de dc lader los hing. Was me niet opgevallen vanochtend in het donker met het inpluggen van een AC lader. Het heeft een beetje geregend vandaag. Zou dit kwaad kunnen?
Raar, bij mij werkte het altijd. Het was en is nu nog steeds een optie, uit mijn hoofd bij Wagen > Exterieur > Comfortverlichting. Op diezelfde pagina stel je ook de animatie van het lichteffect achter in (lichtpakket).p.d.s.mane schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:38:
[...]
Gek genoeg werkt dat bij mij pas sinds de update --- daarvoor niet --- ik heb noch voor noch na de update gekeken of er een optie voor was/is in het infotainment en of deze aan of uit stond/staat.
Inderdaad normaal. Ik reken met éénderde minder km’s in de winter en dan houd ik de ruimte temperatuur nog op 18 graden met de stoel- en stuurverwarming als compensatie.8y-one schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:42:
[...]
Het was mij zeker bekend, maar schrok wel van het verschil tussen 10 graden en 1 graad.
Afgelopen weekend de update naar ME3 gehad. Je raadt het al: Hoofdgebruiker aanmelden lukt niet. Heb even teruggekeken in dit forum, maar een echte concrete oplossing heb ik niet gevonden. Kwestie van even wachten?
Andere vraag: In het instellingen menu Exterior->Centrale vergrendeling is bij mij de optie verdwenen waarmee je de interieurbewaking kan aan- en uitzetten. Zou iemand eens willen checken of dat bij hem/haar ook zo is?
Andere vraag: In het instellingen menu Exterior->Centrale vergrendeling is bij mij de optie verdwenen waarmee je de interieurbewaking kan aan- en uitzetten. Zou iemand eens willen checken of dat bij hem/haar ook zo is?
Bij mij wel en vlak na de update was er nog een OTA update. Nadat ik die had uitgevoerd was het snel gepiept.BAJ82 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:00:
Afgelopen weekend de update naar ME3 gehad. Je raadt het al: Hoofdgebruiker aanmelden lukt niet. Heb even teruggekeken in dit forum, maar een echte concrete oplossing heb ik niet gevonden. Kwestie van even wachten?
Gisteren de Enyaq opgehaald van de dealer met de ME3 update (vrijdagmiddag gebracht). Alles van een leien dakje, ook het aanmelden van de hoofdbestuurder. Beetje gezeik met de S-PIN, maar instellen via de app en daarna in de auto gebruiken. De dealer had heel veel van mijn persoonlijke instellingen al weer ingeprogrammeerd volgens mij.
En tot mijn grote verbazing: geen piepjes meer. Nog naar gevraagd bij het ophalen, nee hoor meneer hij piept niet meer. Grote blij. Totdat ik de TA weer aan wilde zetten omdat ik de file inreed: die bestaat nu helemaal niet meer in mijn auto. Dus bellen naar de dealer: ja die hebben we helemaal uitgeschakeld, nu is het opgelost. Uitgelegd dat ik het piepje niet fijn vind, maar de TA an-sich wel en dat ik daar ook voor betaald heb.
Hij gaf aan dat Skoda met een definitieve oplossing bezig is en dat ik wordt gebeld zodra die fix geimplementeerd kan worden. Als dat niet in januari is gaan we samen richting importeur om een oplossing te zoeken.
En tot mijn grote verbazing: geen piepjes meer. Nog naar gevraagd bij het ophalen, nee hoor meneer hij piept niet meer. Grote blij. Totdat ik de TA weer aan wilde zetten omdat ik de file inreed: die bestaat nu helemaal niet meer in mijn auto. Dus bellen naar de dealer: ja die hebben we helemaal uitgeschakeld, nu is het opgelost. Uitgelegd dat ik het piepje niet fijn vind, maar de TA an-sich wel en dat ik daar ook voor betaald heb.
Hij gaf aan dat Skoda met een definitieve oplossing bezig is en dat ik wordt gebeld zodra die fix geimplementeerd kan worden. Als dat niet in januari is gaan we samen richting importeur om een oplossing te zoeken.
Sinds eind 2020, dus inmiddels twee jaar, worden er auto’s afgeleverd met dit probleem. Verwacht er niet te veel van…sopsop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:42:
sopsop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:42:
offtopic:
Hahaha dit doet me denken aan een oud collega, ontwikkelaar, die een bug moest oplossen. Na zijn commit allerlei berekeningen weg, iedereen zoeken tot hij met z'n verklaring kwam: "ja de bug zat in die en die functie dus die heb ik verwijderd, bug opgelost!" En trots dat ie was
Hahaha dit doet me denken aan een oud collega, ontwikkelaar, die een bug moest oplossen. Na zijn commit allerlei berekeningen weg, iedereen zoeken tot hij met z'n verklaring kwam: "ja de bug zat in die en die functie dus die heb ik verwijderd, bug opgelost!" En trots dat ie was
Ik heb met de koude temperaturen icm (automatische) stuurverwarming ook weer de nodige meldingen.
Gek genoeg kan het (met ME3) wel opgelost worden door maar keer de verwarming te (de)activeren, op een gegeven moment werkt het.
Denk je dat dat veel gaat uit halen?!Als dat niet in januari is gaan we samen richting importeur om een oplossing te zoeken.
Ik weet het antwoord al denk ik zo maar...
Doe maar de groetjes aan ome Pon,
Mijn eenjarig (gratis) Powerpass abonnement loopt eerdaags af en nu vroeg ik me af wat hebben jullie gedaan?
Hallo medegebruikers van de Enyaq, ik heb de Enyaq sinds Mei vorig jaar en inmiddels 45 k erop zitten. nu is het zo dat er bij de 22000 km de remschijven ineens krom waren, ik voelde dat bij het remmen dat ze telkens meer gingen trillen.
de schijven en remblokken vervangen (niet gratis, wel korting). inmiddels een 23000 km verder zijn de remmen weer aan het trillen en nu hebben ze weer gemeten en blijke de schijven wederom krom te zijn.
ik ben geen Verstappen en rij 90% in de B-Stand, heeft iemand hier ook dit probleem?
De dealer zegt dat het een product eigenschap is, maar dat zou toch niet zomaar kunnen?
de schijven en remblokken vervangen (niet gratis, wel korting). inmiddels een 23000 km verder zijn de remmen weer aan het trillen en nu hebben ze weer gemeten en blijke de schijven wederom krom te zijn.
ik ben geen Verstappen en rij 90% in de B-Stand, heeft iemand hier ook dit probleem?
De dealer zegt dat het een product eigenschap is, maar dat zou toch niet zomaar kunnen?
Ik herken dit niet met 38k op de teller.Ccreator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:44:
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik herken dit ook niet met 52k op de teller. 100% B stand.Ccreator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:44:
Hallo medegebruikers van de Enyaq, ik heb de Enyaq sinds Mei vorig jaar en inmiddels 45 k erop zitten. nu is het zo dat er bij de 22000 km de remschijven ineens krom waren, ik voelde dat bij het remmen dat ze telkens meer gingen trillen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/euGzjFt4DTCGPYxUV3ZSZwBX.jpg?f=user_large)
Euhhhh benzineprijzen dalen….electra is gekkenhuis. Ik kan tegenwoordig nog goedkoper een fast charge pakken dan thuis laden voor mijn werkgever!
Dat is de reden dat mijn werkgever zegt: "Laad maar lekker op straat ipv uit je eigen meter."Maat28 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:03:
[Afbeelding]
Euhhhh benzineprijzen dalen….electra is gekkenhuis. Ik kan tegenwoordig nog goedkoper een fast charge pakken dan thuis laden voor mijn werkgever!
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
nu 100.000 km op de teller nog niks krom of vervangen al vaker stevig moeten remmenCcreator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:44:
TA werkt met ME3 volgens mij anders. Het knopje op het stuur schakelt tussen ACC of TA en onthoudt deze keuze. In/uitschakeling van de gekozen functie gebeurt nu met de ACC hendel links onder achter het stuur. Dit al geprobeerd?sopsop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:42:
Gisteren de Enyaq opgehaald van de dealer met de ME3 update (vrijdagmiddag gebracht). Alles van een leien dakje, ook het aanmelden van de hoofdbestuurder. Beetje gezeik met de S-PIN, maar instellen via de app en daarna in de auto gebruiken. De dealer had heel veel van mijn persoonlijke instellingen al weer ingeprogrammeerd volgens mij.
Zeker, plus de garage die aangeeft dat ze TA hebben uitgeschakeld.FJP84 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:14:
[...]
TA werkt met ME3 volgens mij anders. Het knopje op het stuur schakelt tussen ACC of TA en onthoudt deze keuze. In/uitschakeling van de gekozen functie gebeurt nu met de ACC hendel links onder achter het stuur. Dit al geprobeerd?
LEKKER DAN. Ik laat m updaten naar ME3 en krijg een telefoontje van de garage of ik 400 euro extra wil afrekenen omdat de trekhaak (after market) storing geeft. Toen ik hem bracht was er geen enkel probleem.
Ik wilde notabene een trekhaak als optie, maar die was niet leverbaar. Dus voorbereiding genoemen. En nu dit. :(((((
De updategarage is natuurlijk een andere garage dan de trekhaakgarage.
Ik wilde notabene een trekhaak als optie, maar die was niet leverbaar. Dus voorbereiding genoemen. En nu dit. :(((((
Heb ik ook gehad (nog steeds eigenlijk). Ik heb mijn trekhaak door Trekhaakcentrum laten plaatsen (op advies van LM). Dat werkte allemaal prima, totdat de update kwam. De dealer heeft gewoon de kabels los getrokken om zo de update te kunnen doen. Moet ik weer terug naar de trekhaakzaak om de boel te laten coderen.antonvh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:39:
LEKKER DAN. Ik laat m updaten naar ME3 en krijg een telefoontje van de garage of ik 400 euro extra wil afrekenen omdat de trekhaak (after market) storing geeft. Toen ik hem bracht was er geen enkel probleem.
Als ik dit soort dingen lees ben ik toch blij dat ik de trekhaak optie van Skoda zelf heb laten plaatsen. Alhoewel mijn ME3 nog geïnstalleerd moet worden verwacht ik hopelijk dit soort problemen niet.antonvh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:39:
En in mijn geval is de update garage dezelfde als de trekhaak garage.
Toekomstige updates na ME3 gaan OTA. Ik zou bang zijn om je custom software van de after-market trekhaak steeds kwijt te raken.... Het is afhankelijk van de hardware modules die een update krijgen natuurlijk. Maar probeer dat maar eens uit te zoeken bij een aangeboden software-update.
Ik heb de af-fabriek wegklapbare trekhaak op een Enyaq van productie eind 2020. Ik ben één van de gelukkigen, want ze waren heel lang niet leverbaar.
Wordt in de zomermaanden goed gebruikt
Ik heb de af-fabriek wegklapbare trekhaak op een Enyaq van productie eind 2020. Ik ben één van de gelukkigen, want ze waren heel lang niet leverbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door JanHenk op 23-11-2022 10:33 ]
Ik wou dat hij voor mij ook leverbaar was.JanHenk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:28:
Toekomstige updates na ME3 gaan OTA. Ik zou bang zijn om je custom software van de after-market trekhaak steeds kwijt te raken.... Het is afhankelijk van de hardware modules die een update krijgen natuurlijk. Maar probeer dat maar eens uit te zoeken bij een aangeboden software-update.
[Afbeelding]
Maar software kwijtraken? Dat is gek. Die trekhaak is gewoon een parameter. Die kan je weer terugschrijven. Of die kan je even bewaren voor je updated. Het is echt slechte service van WITTEBRUG. Ik verwacht niet dat het in de toekomst nog gebeurt tenzij er een factory reset nodig is, die alle instellingen wist. Ik heb veel geld betaald voor deze auto, maar toch niet het gevoel dat ik eigenaar ben...
Wie heeft ervaring met OBD11 in combinatie met ME3.x. Werkt dit nog gewoon?
Ik mag toch hopen dat je die €400 niet gaat betalen? Wat een belabberde ‘service’….antonvh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:39:
Tijdens het bestellen van mijn Enyaq stond de originele trekhaak ook in backorder en dus ook moeten kiezen voor een aftermarket oplossing. Kijk nu al uit naar de discussie met de uitvoerende garage voor ME3
Die korte Tesla kabels zorgen op deze manier wel voor een record aan het bezet houden van palenJanHenk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:28:
[Afbeelding]
Ja, bij deze de disclaimer, dit is natuurlijk niet de bedoelingWootism schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:08:
[...]
Die korte Tesla kabels zorgen op deze manier wel voor een record aan het bezet houden van palen
Heeft natuurlijk ook met de lay-out te maken van de superchargers. Ik heb de wagen op de volgende stop wel gewoon netjes afgekoppeld in een regulier parkeervak. Toen heb ik de auto ook verlaten trouwens. Maar hier was het rond 7:00 in de ochtend (Roncq, bij Lille), ben ik bij de auto gebleven en waren er precies 0/20 bezet toen ik aankwam... Ik ben gekke Henkie niet.
Is het werkelijk slechts een parameter (trekhaak=1) of wordt er nog veel meer geprogrammeerd? Ik weet niet wat er precies wordt weggeschreven bij trekhaken.antonvh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:20:
[...]
Maar software kwijtraken? Dat is gek. Die trekhaak is gewoon een parameter. Die kan je weer terugschrijven. Of die kan je even bewaren voor je updated. Het is echt slechte service van WITTEBRUG. Ik verwacht niet dat het in de toekomst nog gebeurt tenzij er een factory reset nodig is, die alle instellingen wist. Ik heb veel geld betaald voor deze auto, maar toch niet het gevoel dat ik eigenaar ben...
Met ME3.0 in ieder geval nog wel, veel settings waren weg dus heb ik opnieuw bv Travel Assist aan moeten zetten en Lane Assist op "onthoud laatste setting". Comfortschakeling naar 4 keer.RolfdeVries schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:54:
Wie heeft ervaring met OBD11 in combinatie met ME3.x. Werkt dit nog gewoon?
Ging allemaal zonder issues
Het zal voornamelijk zijn dat de trekhaak module op de canbus wil communiceren met de trekhaak en daarbij bepaalde waardes terug verwacht. En met een aftermarket trekhaak zal dat wel niet het geval zijn.JanHenk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:20:toon volledige bericht
[...]
Ja, bij deze de disclaimer, dit is natuurlijk niet de bedoeling
Heeft natuurlijk ook met de lay-out te maken van de superchargers. Ik heb de wagen op de volgende stop wel gewoon netjes afgekoppeld in een regulier parkeervak. Toen heb ik de auto ook verlaten trouwens. Maar hier was het rond 7:00 in de ochtend (Roncq, bij Lille), ben ik bij de auto gebleven en waren er precies 0/20 bezet toen ik aankwam... Ik ben gekke Henkie niet.
[...]
Is het werkelijk slechts een parameter (trekhaak=1) of wordt er nog veel meer geprogrammeerd? Ik weet niet wat er precies wordt weggeschreven bij trekhaken.
En met ODB11 kreeg ik het niet voor mekaar om module 19 Gateway te programmeren. Daarin staat ook wat de default mode van de auto in. En ik zou hem standaard graag op Sport willen zetten. (stuk comfortabeler met alle drempels hier op de buitenwegen). Alleen die value kon hij niet wegschrijven helaas.
[ Voor 13% gewijzigd door Senaxx op 23-11-2022 14:04 ]
Volgende week dinsdag behoor ik ook tot het enyaq clubje. Ik ben zeer benieuwd!
Model 2021 (stock wagen) met trekhaak al geinstalleerd
Model 2021 (stock wagen) met trekhaak al geinstalleerd
Doen die instellingen echt iets? Merk alleen dat de recuperatie anders is in D stand. (heb sportline).Senaxx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:58:
[...]
Het zal voornamelijk zijn dat de trekhaak module op de canbus wil communiceren met de trekhaak en daarbij bepaalde waardes terug verwacht. En met een aftermarket trekhaak zal dat wel niet het geval zijn.
En met ODB11 kreeg ik het niet voor mekaar om module 19 Gateway te programmeren. Daarin staat ook wat de default mode van de auto in. En ik zou hem standaard graag op Sport willen zetten. (stuk comfortabeler met alle drempels hier op de buitenwegen). Alleen die value kon hij niet wegschrijven helaas.
bedoel je de drive mode? Waar staat deze? want die reset idd iedere start.Senaxx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:58:
[...]
Het zal voornamelijk zijn dat de trekhaak module op de canbus wil communiceren met de trekhaak en daarbij bepaalde waardes terug verwacht. En met een aftermarket trekhaak zal dat wel niet het geval zijn.
Water-Escape
Bij mij is het echt een wereld van verschil tussen comfort, normal en sport. Maar ik heb DCC (dynamic chassis control). Op de sportline is DCC volgens mij een optie, maar dan vervalt het reguliere sportonderstel.8y-one schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17:
[...]
Doen die instellingen echt iets? Merk alleen dat de recuperatie anders is in D stand. (heb sportline).
Vandaag ging mijn navigatie standje wappie. Ik was midden Nederland en kreeg de melding "welkom in Duitsland", De navigatie gaf aan dat ik in ene dorp was. Heb vanalles geprobeerd waaronder herstarten van de console maar dat hielp niet. Het nare van dat de navigatie denkt dat je ergens anders bent is dat de assitent systemen ook niet goed werken. (OH bocht? REMMEN!) mindden op de snelweg.
anyway nadat ik bij mijn afspraak was geweest en weer naar huis ging werkte het allemaal weer.
anyway nadat ik bij mijn afspraak was geweest en weer naar huis ging werkte het allemaal weer.
Ik zou het doen!
Lekker laten verlopen en verder geen PP meer gebruikt. Ik laad zelden snel en dan gebruik ik Shell Recharge. Bij reizen buiten NL bekijk ik wat lokaal nodig is. Een aardige collectie passen, druppels en apps inmiddels…BigGreen schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:05:
Mijn eenjarig (gratis) Powerpass abonnement loopt eerdaags af en nu vroeg ik me af wat hebben jullie gedaan?
Ik zou het ook wel willen weten, maar ik vind er weinig info over. Beetje geheimzinnig doen ze er over. Ik denk dat het meer iets is als: onbekend_canbus_apparaat = {type: trekhaak, model: vast, aansluiting: '13polig'}JanHenk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:20:
Is het werkelijk slechts een parameter (trekhaak=1) of wordt er nog veel meer geprogrammeerd? Ik weet niet wat er precies wordt weggeschreven bij trekhaken.
Nee, als ik dan het bokje ben en moet betalen doe ik dat bij een andere garage. Wittebrug gun ik niets meer.Wootism schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:05:
Ik mag toch hopen dat je die €400 niet gaat betalen? Wat een belabberde ‘service’….
Tijdens het bestellen van mijn Enyaq stond de originele trekhaak ook in backorder en dus ook moeten kiezen voor een aftermarket oplossing. Kijk nu al uit naar de discussie met de uitvoerende garage voor ME3
Als je de update doet, geef dat van die trekhaak van tevoren aan, zou ik zeggen. Dan kunnen ze de paramaters eerst uitlezen opslaan en daarna terugzetten. Als het eenmaal gewist is, is het moeilijker begrijp ik.
Hier ook geen last (na 45k), Rij vrijwel altijd in B-stand.DirkBouwman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:58:
[...]
Ik herken dit ook niet met 52k op de teller. 100% B stand.
Ervaar je dit in B-stand, of met bijremmen met voetpedaal?
Ik bespeur ook wel enige trillen/onrust in auto bij stevig afremmen, maar dat was er altijd al.
Heeft meer te maken met het hoge gewicht van de auto vs. schijven voor en trommels achter.
Trilling komt dan trouwens meer van achter dan van voor voor mijn gevoel. Lastig te beschrijven.
Je business case is eenvoudig te berekenen. Bekijk de abbo's, de vaste kosten die hiermee komen en hoeveel je laadt. Als je dan de lagere kosten die het abbo je oplevert naast de normale laadkosten zonder korting legt maal je verwachte kWh's dan ben je er snel uit.jdbiggelaa schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:27:
[...]
Lekker laten verlopen en verder geen PP meer gebruikt. Ik laad zelden snel en dan gebruik ik Shell Recharge. Bij reizen buiten NL bekijk ik wat lokaal nodig is. Een aardige collectie passen, druppels en apps inmiddels…
Zeker nu PowerPass Fastned ook ondersteunt met 45 cent per kWh is het in NL wel interessant.
Ik declareer het abbo via het werk, heb ze even laten zien wat het voordeel is en dat was snel geregeld.
Stom genoeg betaal je via MTC gewoon overal de hoofdprijs, en als je in het buitenland wilt kunnen laden zelfs een extra vast bedrag per maand plus de hoofdprijs

[ Voor 10% gewijzigd door RandomNick op 23-11-2022 17:04 ]
Iemand nog tips als je jezelf hebt buitengesloten? Ik sta nu in Bonn, gooide mn tas de auto in met de sleutel en heb uit automatisme de elektronische achterklep dichtgegooid. Auto zit potdicht…
Uit de handleiding:crimby schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:10:
Iemand nog tips als je jezelf hebt buitengesloten? Ik sta nu in Bonn, gooide mn tas de auto in met de sleutel en heb uit automatisme de elektronische achterklep dichtgegooid. Auto zit potdicht…
Beveiliging tegen per ongeluk achterlaten van de sleutel in de wagen
Als de sleutel in de wagen wordt achtergelaten, wordt de wagen automatisch ontgrendeld. Als binnen circa 45 s geen portier wordt geopend, wordt de wagen automatisch weer vergrendeld.
Als de sleutel in de bagageruimte wordt achtergelaten, kan de bagageruimteklep binnen 2 minuten worden geopend.
3 opties:
- iemand met sleutel naar Bonn
- ruit inslaan
- Lokale dealer bellen?
Succes!
Skoda service kon me niet helpen, dus lease maatschappij gebeld. Die zetten een lokale partij in en hopelijk kan dat vanavond nog gefixt worden… afwachten maar.RandomNick schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:22:toon volledige bericht
[...]
Uit de handleiding:
Beveiliging tegen per ongeluk achterlaten van de sleutel in de wagen
Als de sleutel in de wagen wordt achtergelaten, wordt de wagen automatisch ontgrendeld. Als binnen circa 45 s geen portier wordt geopend, wordt de wagen automatisch weer vergrendeld.
Als de sleutel in de bagageruimte wordt achtergelaten, kan de bagageruimteklep binnen 2 minuten worden geopend.
3 opties:
- iemand met sleutel naar Bonn
- ruit inslaan
- Lokale dealer bellen?
Succes!
Wegenwacht kan een auto zonder schade openen.crimby schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:40:
[...]
Skoda service kon me niet helpen, dus lease maatschappij gebeld. Die zetten een lokale partij in en hopelijk kan dat vanavond nog gefixt worden… afwachten maar.
Wegsleepdienst ook weet ik uit ervaring
Ik hoop de duitser ook!MLLL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:44:
[...]
Wegenwacht kan een auto zonder schade openen.
Kan niet wachten tot de update dat ik het vanuit de app kan regelen.. hehe
Heb jij die bijgekocht? Ik had alle opties aangevinkt bij de aanschaf en dacht dat ik dan voor 10 jaar die licenties afgekocht had, maar die lijken nu te ontbreken in mijn account.RandomNick schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:47:
[...]
Hier gaat het wel goed volgens mij. Skoda App geeft net de melding 'opladen voltooid'. Zie opeens nieuwe opties in de app, en kon meteen online de licenties toevoegen voor remote acces en proactieve service.
Had meer gedoe verwacht met aanmelden enzo, maar misschien juich ik te vroeg.
Correct! Pfannenhilfe was er na 2 uur en het duurde daarna nog 2 minuten en de auto was open. Geen schade gelukkig!MLLL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:44:
[...]
Wegenwacht kan een auto zonder schade openen.
Was wel verbaasd dat het nog steeds op de ouderwetse manier moest hehe.
Dit wordt steeds vreemder.
- Ik neem de auto met foutmeldingen mee naar de garage die de trekhaak plaatste.
- Daar koppelen ze de electronica van de trekhaak los.
- De foutmeldingen blijven! Dus ze hebben hem ook maar niet opnieuw ingeleerd.
- Ik heb nu wel keurig een printje van de meldingen.
:strip_exif()/f/image/YXFCIPOURSKKju032HaKWxyk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door antonvh op 23-11-2022 22:32 ]
Als je enkele keren hard moet remmen verhitten de remschijven. Rij je kort daarna door een plas water dan kunnen die remschijven door zo plots af te koelen wel scheef trekken dacht ik.Ccreator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:44:
ik heb de Enyaq sinds Mei vorig jaar en inmiddels 45 k erop zitten. nu is het zo dat er bij de 22000 km de remschijven ineens krom waren, ik voelde dat bij het remmen dat ze telkens meer gingen trillen.
[ Voor 3% gewijzigd door WhyTea op 24-11-2022 00:48 ]
Ik geloof niet dat dit soort incompatibiliteiten bewust worden geïntroduceerd, maar dit is altijd het risico bij niet originele aftermarket producten. Je kunt niet van Skoda verwachten dat zij rekening houden met door derden ontwikkelde producten bij hun software ontwikkeling.antonvh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:31:
Dit wordt steeds vreemder.Zijn dit mafiose praktijken om mensen met een after market trekhaak geld af te troggelen bij een update?
- Ik neem de auto met foutmeldingen mee naar de garage die de trekhaak plaatste.
- Daar koppelen ze de electronica van de trekhaak los.
- De foutmeldingen blijven! Dus ze hebben hem ook maar niet opnieuw ingeleerd.
- Ik heb nu wel keurig een printje van de meldingen.
[Afbeelding]
Het advies van de aftermarket boer is m.i. onacceptabel ("update terugdraaien").
Nog mensen bij wie hun Enyaq afgelopen nacht zonder reden naar 100% geladen is? Ik heb behalve Tronity en Stekker geen externe apps, en Stekker gebruik ik niet. Ik zie dat de Enyaq eerst tot 80% laadde, en enkele uren later begon door te laden tot 100%.
Ik bedoel inderdaad de drive mode. Deze gaat altijd terug naar normal inderdaad bij het verlaten van de auto. En ik probeerde deze dus juist standaard op Sport te zetten. In Canbus module Gateway 19 zit ook een optie daarvoor, kan er alleen niet naar wegschrijven.water_escape schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17:
[...]
bedoel je de drive mode? Waar staat deze? want die reset idd iedere start.
Bij merk ik het veel in het rijcomfort. Ik woon landelijk en op de 60 wegen hebben ze drempels liggen. En het is een wereld van verschil in sport mode. De vering is dan een stuk "strakker" en als je over een drempel heen gaat voel je je minder een zwabber boot.8y-one schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17:
[...]
Doen die instellingen echt iets? Merk alleen dat de recuperatie anders is in D stand. (heb sportline).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet of ik dit heb of niet. Alleen dat ik veel verschil merk als ik hem in Sport mode zet.JanHenk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:27:
[...]
Bij mij is het echt een wereld van verschil tussen comfort, normal en sport. Maar ik heb DCC (dynamic chassis control). Op de sportline is DCC volgens mij een optie, maar dan vervalt het reguliere sportonderstel.
[ Voor 25% gewijzigd door Senaxx op 24-11-2022 09:37 ]
Óf je hebt DCC, óf het is een placebo effect dat je verschil merktSenaxx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:29:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet of ik dit heb of niet. Alleen dat ik veel verschil merk als ik hem in Sport mode zet.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Ik zal het eens uitzoeken. Ik heb in ieder geval een sportline waarbij dit een optie isMerijnB schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:13:
[...]
Óf je hebt DCC, óf het is een placebo effect dat je verschil merkt
Edit:
Zojuist even bij de Enyaq in de wielkast gekeken en ik heb daar onderaan de demper zit ik wel zon blokje zitten met een kabel er naar toe.
Dus het lijkt er op dat ik toch 1 met dcc heb. Destijds bij de aanschaf (prive particulier) niet op gelet eigenlijk.
Maar ik krijg gateway 19 nog steeds niet aangepast. Zal eens kijken of ik met VCDS meer geluk heb. Al heb ik daar alleen onze Scirocco mee aangepast en de Enyaq nog niet.
[ Voor 43% gewijzigd door Senaxx op 24-11-2022 10:56 ]
Ter info: bovenstaande heeft zich na een kleine week spontaan opgelost. Verlichting aan bij naderen van de auto werkt weer. Versienummers nog gecontroleerd maar tussentijds geen update gehad voor zover ik kan zien.Martinique schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:05:
Update terugdraaien zie ik ook niet gebeuren. Na verder onderzoek van mij kant blijkt het aan het officiele Skoda alarm te liggen wat later ingebouwd is. Daar had de updatende dealer overheen gekeken.dingo35 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:10:
Ik geloof niet dat dit soort incompatibiliteiten bewust worden geïntroduceerd, maar dit is altijd het risico bij niet originele aftermarket producten. Je kunt niet van Skoda verwachten dat zij rekening houden met door derden ontwikkelde producten bij hun software ontwikkeling.
Het advies van de aftermarket boer is m.i. onacceptabel ("update terugdraaien").
Nee, niets bijgekocht. Een krijg je er sowieso, en één heb ik dacht ik een jaar gratis aangevinkt. Zie over een jaar wel weer wat er dan gebeurt. Misschien zijn sommige zaken wel afhankelijk van eerder gekozen opties, maar dat weet ik niet zeker.antonvh schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:02:
[...]
Heb jij die bijgekocht? Ik had alle opties aangevinkt bij de aanschaf en dacht dat ik dan voor 10 jaar die licenties afgekocht had, maar die lijken nu te ontbreken in mijn account.
Wel benieuwd hoe ze hem open krijgen dan... Fijn dat het snel geregeld is!crimby schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:49:
[...]
Correct! Pfannenhilfe was er na 2 uur en het duurde daarna nog 2 minuten en de auto was open. Geen schade gelukkig!
Was wel verbaasd dat het nog steeds op de ouderwetse manier moest hehe.
Zuignap op het raam, iets naar buiten trekken. Grote "beitel" er tussen en in combinatie met een luchtzak en pompje steeds meer ruimte maken tot ze met een staaldraad de portier hendel van binnen kunnen gebruiken.RandomNick schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:50:
[...]
Wel benieuwd hoe ze hem open krijgen dan... Fijn dat het snel geregeld is!
Met al die technologie in zo'n auto zou dat makkelijker moeten kunnen lijkt mij.
Ik volg dit topic al een tijdje en ben sinds anderhalve week in bezit van een Enyaq 80 Sportline. Graag zou ik via OBDeleven de Travel Assist activeren, de auto is standaard voorzien van ACC en Lane Assist. Ik zit te twijfelen of ik zelf een OBDeleven ga aanschaffen of zijn er wellicht vriendelijke tweakers in Twente die al in het bezit zijn van het benodigde materiaal en me tegen een kleine vergoeding willen helpen hiermee.
Wij gaan maandag een midweekje naar belgie met onze kleine 3 maanden oude vent (mits ik mezelf niet weer buitensluit). Alleen nu ben ik al bang dat een midweekje een uitdaging gaat worden qua hoeveelheid spullen. Nou gaat dat in de toekomst nog wel veranderen, maar kan me alsnog voorstellen dat een dakkoffer gewenst gaat zijn.
Wat raden jullie aan qua dakdragers en koffer? De speciale van de Skoda shop of andere tips?
Wat raden jullie aan qua dakdragers en koffer? De speciale van de Skoda shop of andere tips?
Aan eentje die kan lenen van je buurmancrimby schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:02:
Wij gaan maandag een midweekje naar belgie met onze kleine 3 maanden oude vent (mits ik mezelf niet weer buitensluit). Alleen nu ben ik al bang dat een midweekje een uitdaging gaat worden qua hoeveelheid spullen. Nou gaat dat in de toekomst nog wel veranderen, maar kan me alsnog voorstellen dat een dakkoffer gewenst gaat zijn.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
@crimby Als je een aanschaf overweegt, is naar mijn mening de trekhaakkoffer de mooiste oplossing.
Ze zijn eigenlijk op elk aspect superieur ten opzichte van dakkoffers (gemak van inpakken, luchtweerstand dus verbruik, geluid, etc.). Maar kunnen ook wat prijzig zijn en een trekhaak is dus een vereiste. Enige nadeel is dat je auto er wat langer van wordt.
Anders zou ik er eerst één huren. Via marktplaats heb ik wel eens wat Thule dragers en een koffer kunnen huren voor een paar tientjes.
Ze zijn eigenlijk op elk aspect superieur ten opzichte van dakkoffers (gemak van inpakken, luchtweerstand dus verbruik, geluid, etc.). Maar kunnen ook wat prijzig zijn en een trekhaak is dus een vereiste. Enige nadeel is dat je auto er wat langer van wordt.
Anders zou ik er eerst één huren. Via marktplaats heb ik wel eens wat Thule dragers en een koffer kunnen huren voor een paar tientjes.
Heb je de precieze stappen? Kan ik het hier ook eens proberen. Long Coding?Senaxx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:29:toon volledige bericht
[...]
Ik bedoel inderdaad de drive mode. Deze gaat altijd terug naar normal inderdaad bij het verlaten van de auto. En ik probeerde deze dus juist standaard op Sport te zetten. In Canbus module Gateway 19 zit ook een optie daarvoor, kan er alleen niet naar wegschrijven.
[...]
Bij merk ik het veel in het rijcomfort. Ik woon landelijk en op de 60 wegen hebben ze drempels liggen. En het is een wereld van verschil in sport mode. De vering is dan een stuk "strakker" en als je over een drempel heen gaat voel je je minder een zwabber boot.Daarnaast merk je het ook in het stuur dat deze "zwaarder" stuurt.
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet of ik dit heb of niet. Alleen dat ik veel verschil merk als ik hem in Sport mode zet.
Water-Escape
Mijn buurman heeft geen Skoda EnyaqOggy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:19:
[...]
Aan eentje die kan lenen van je buurmanHeb je dat onding niet zelf thuis staan.
Mijn ouders hebben wel een thule volgens mij... maar ik was benieuwd of je dat dan enorm gaat merken qua range. Die van Skoda lijken wat gestroomlijnder.
@JanHenk trekhaak check, maar dan kan ik eventueel geen (elektrische) fietsen meer meenemen natuurlijk. Geen idee of ik dat ga willen maar is te overwegen.
Ik blijf mij toch irriteren aan het kaart update beleid. ME3 erop deze week en toch weer 22.4 als kaart versie. Wederom een factory reset gedaan en nu wel 22.10 als kaart update binnen 30sec.
Vraag : welke odbeleven pakket heb ik nodig om travelassist plus te activeren en 5x knipperen #durftevragen.
Vraag : welke odbeleven pakket heb ik nodig om travelassist plus te activeren en 5x knipperen #durftevragen.
Je mag hier langs komen. Maar je hebt pakket met LongCoding nodig voor TA.michelpas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:07:
Ik blijf mij toch irriteren aan het kaart update beleid. ME3 erop deze week en toch weer 22.4 als kaart versie. Wederom een factory reset gedaan en nu wel 22.10 als kaart update binnen 30sec.
Water-Escape
Zo ging het precies hetzelfde bij mijn vaders Mazda CX-5 een jaar of 4 geleden.crimby schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:58:
[...]
Zuignap op het raam, iets naar buiten trekken. Grote "beitel" er tussen en in combinatie met een luchtzak en pompje steeds meer ruimte maken tot ze met een staaldraad de portier hendel van binnen kunnen gebruiken.
Met al die technologie in zo'n auto zou dat makkelijker moeten kunnen lijkt mij.
Ben zelf bij dat ik geen keylesssysteem in mijn auto's heb, ben ik veel te chaotisch als het aankomt qua sleutels, ik zou er doodongelukkig van worden ben ik bang
Is de Black Friday deal pack voldoende? Heb ik credit nodig. Ik vind het allemaal beetje vaagwater_escape schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:14:
[...]
Je mag hier langs komen. Maar je hebt pakket met LongCoding nodig voor TA.
Voor Long Coding heb je de PRO versie nodig, die zit alleen bij de Black Friday Ultimate aanbieding. Credits heb je volgens mij niet nodig voor long coding, en als je ze nodig hebt komen ze er bij beetje gebruik er vanzelf bij....michelpas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:44:
[...]
Is de Black Friday deal pack voldoende? Heb ik credit nodig. Ik vind het allemaal beetje vaag
Eind volgend jaar normaal ook een Enyaq op de oprit. Iemand die al weet of deze 3fasig kan laden op thuislaadpaal zonder nulgeleider (3x 230V)? Oud net dat in BE nog gebruikt wordt.
Dit niet, maar wel iets soortgelijks. Ik heb mijn thuislocatie opgeslagen als laadlocatie en uitgesteld laden geconfigureerd tussen 2 en 6u snachts. Echter hij begint vrij random af en toe toch ineens te laden. Soms pas na eerst braaf een uurtje gewacht te hebben. Als ik dan kijk dan is ie terug gesprongen op de optie ‘direct laden’ ipv ‘uitgesteld laden’ in het laadscherm. Heel irritant en maakt het uigesteld laden voor mij vrijwel onbruikbaariRbn schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:56:
Nog mensen bij wie hun Enyaq afgelopen nacht zonder reden naar 100% geladen is? Ik heb behalve Tronity en Stekker geen externe apps, en Stekker gebruik ik niet. Ik zie dat de Enyaq eerst tot 80% laadde, en enkele uren later begon door te laden tot 100%.
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Je hebt specifieke dakdragers, of in ieder geval de klemmen nodig voor de dragers. Ik heb er niet zoveel ervaring mee voor de Enyaq. Verder zijn koffers gewoon universeel, dus die van je ouders ook.crimby schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:05:
[...]
Mijn buurman heeft geen Skoda Enyaq![]()
Mijn ouders hebben wel een thule volgens mij... maar ik was benieuwd of je dat dan enorm gaat merken qua range. Die van Skoda lijken wat gestroomlijnder.
Ik denk niet dat een enorm verschil maakt welke dragers of koffer je gebruikt. Eerder in het topic wel eens ervaringen voorbij gekomen van anderen.
Dan gooi je die toch op je dak?@JanHenk trekhaak check, maar dan kan ik eventueel geen (elektrische) fietsen meer meenemen natuurlijk.
Mijn auto heeft vorige week de ME3 update gehad en ik heb ook een later ingebouwd (officieėl) VAG alarm. Wat is het probleem dat je hebt gevonden?antonvh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:09:
[...]
Update terugdraaien zie ik ook niet gebeuren. Na verder onderzoek van mij kant blijkt het aan het officiele Skoda alarm te liggen wat later ingebouwd is. Daar had de updatende dealer overheen gekeken.
Ik kan me herinneren dat dit eerder in dit topic ter sprake kwam. Als ik het me goed herinner neem je dan 1 der fasen als "nul" en laadt je dan via de andere twee fasen.Hakki schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:33:
Eind volgend jaar normaal ook een Enyaq op de oprit. Iemand die al weet of deze 3fasig kan laden op thuislaadpaal zonder nulgeleider (3x 230V)? Oud net dat in BE nog gebruikt wordt.
Dan laadt je dus met 7,6kW ipv 11kW.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.