A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
heb je een foto? begrijp niet helemaal wat het issvenxyz schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:51:
Ik heb een dubbelzijdige uitvouwbare kofferbakmat, maar het is niet mijn ding. Als iemand interesse heeft of wilt ruilen voor een gewone dubbelzijdige mat, stuur gerust een PB.
Ik zou het doen!
Ach ja, 2022, service is een utopie dat besef ik.jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:42:
[...]
Onderhoud plegen levert geld op. Is een ander verhaal.
Deze update is gratis voor de klant. Ben benieuwd hoe riant Pon is richting de dealers met de kostenvergoeding.
En ja, garantie kun je inderdaad via andere dealer laten lopen. Alleen deze update is toch wel wat anders. Meer dan 5 uur een plek in je werkplaats bezetten en dan maar hopen dat er niets mis gaat met de update.
Vanuit die logica kan ik me bedenken dat dealers daar niet echt op zitten te wachten
Op een Zweeds forum gelezen dat iemand dat deed met een ID.4, maar het is me niet gelukt te reproduceren. Er zijn geen duidelijke opties in de code die er op wijzen helaas
Ja deze heb ik erbij nu. (edit: let op: deze wordt pas actief na "restart" of als auto "geslapen" heeft), niet direct dus)MerijnB schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:47:
Heeft iemand wel eens bij een Enyaq deze tweak succesvol uitgevoerd?
[...]
Het gaat er dus om dat je naast ACC en limiter ook de mogelijk krijgt om CC te gebruiken.
Cruise control modes
Afstandsregeling (13)
Lange codering
Cruise_control_mode: geactiveerd
Knopje op stuurwiel geeft nu 3 verschillende cruise control modi
1: Automatische afstandsregeling (ACC) (standaard bij starten auto)
2: Nieuw: tempomat
3: snelheidsbregrenzer (= Limiter)
[ Voor 32% gewijzigd door water_escape op 15-08-2022 16:56 ]
Water-Escape
Gewoon contact gezocht en eind volgende maand ingepland.Sand0rf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Nee de dealer stuurt je een brief waarna je een afspraak kan maken.
Inderdaad vervelend dat het een zo'n slechte ervaring was. Het lijkt me goed om hier ook een positieve ervaring tegenover te stellen (zonder caravan overigens). Wij zijn met 5 personen naar Zweden op vakantie geweest. De samenstelling; 2 volwassenen en 3 kinderen (16, 13 en 11). De auto volledig volgepakt en met wat vooronderzoek voor mogelijke laadstops zijn we onderweg gegaan.pollekeb schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:34:
Afgelopen week met een kleine caravan T@b320 richting zuid Frankrijk geweest.
Dacht dat het verbruik rond de 35kw/100km zou uit komen, maar het was dramatisch.
Verbruik deze vakantie met caravan erachter was 41,5 kw/100 km met een snelheid van 90/95 km/u
Ondanks de geplande stops, bleek bij ons dat steeds na een uur of 2 - 3 rijden er wel iemand trek heeft in een bak koffie, eten en/of een toilet. In Duitsland konden we eigenlijk overal laden en is er nooit sprake geweest van laadstress. De beschikbaarheid van laadplekken was voldoende en eigenlijk nooit wachttijd.
In Zweden is het in het zuiden ook prima te doen, in het midden en noorden is het wat meer plannen, daarbij helpt overigens dat Tesla laadpalen vaak (niet altijd) ook te gebruiken zijn door andere merken.
Wij hebben de rondreis als plezierig ervaren. We vonden het fijne reisauto, geen laadstress gehad. Voor ons is het wel voor herhaling vatbaar. We hadden de keuze om de Superb van een collega mee te nemen, maar ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben.
Hieruit blijkt maar weer dat het afhankelijk is van de omstandigheden of deze auto werkt in een specifieke situatie.
De reservesleutel meenemen, wat doen ze daar mee?Simply1337 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:30:
zo he, dit is zeker een update.
[...]
https://www.skoda.nl/service/software-updates
daarnaast gaan enyaqs direct door naar 3,0 [geen ota sw update?] ipv tussenupdate om 3.0 te kunnen ontvangen [id.x]
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Mogelijk moeten beide sleutels opnieuw geprogrammeerd / geactiveerd worden?Armada schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:37:
[...]
De reservesleutel meenemen, wat doen ze daar mee?
rammes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:02:
[...]
heb je een foto? begrijp niet helemaal wat het is
Ik heb bij Porsche gezien dat ze een stuk van de showroom gebruikte voor updates(plek voor 2 auto’s). En daar gingen ze af en toe even kijken hoe de update ging, die update duurde ook 1 werkdag maar koste de monteur misschien maar 1 uur werk in totaal.jeroenkb schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:42:
[...]
Onderhoud plegen levert geld op. Is een ander verhaal.
Deze update is gratis voor de klant. Ben benieuwd hoe riant Pon is richting de dealers met de kostenvergoeding.
En ja, garantie kun je inderdaad via andere dealer laten lopen. Alleen deze update is toch wel wat anders. Meer dan 5 uur een plek in je werkplaats bezetten en dan maar hopen dat er niets mis gaat met de update.
Vanuit die logica kan ik me bedenken dat dealers daar niet echt op zitten te wachten
Misschien gaan ze deze werkwijze ook bij Skoda hanteren.
Dat is apart, volgens mijn dealer (Auto Hoogenboom) kan dat niet omdat de software nog niet open staat. Welke dealer heb jij?scooper1 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:57:
[...]
Gewoon contact gezocht en eind volgende maand ingepland.
/post
Mijn dealer is ames Dordrecht afspraak is gemaakt voor eind volgende maand inclusief onderhoudsbeurt.Sand0rf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Dat is apart, volgens mijn dealer (Auto Hoogenboom) kan dat niet omdat de software nog niet open staat. Welke dealer heb jij?
Zie link eerdere post
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SBH73uDmn0LMkdAIZom1sUpG.jpg?f=user_large)
aha, ja die wil je niet meer? je ziet jezelf niet zo met je vrouw de Linda lezen ?
Ik zou het doen!
Grappig, ik had exact die setting aangeraden in het ID.4 topic en daar gaf men aan dat het niet werkte.water_escape schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Ja deze heb ik erbij nu. (edit: let op: deze wordt pas actief na "restart" of als auto "geslapen" heeft), niet direct dus)
Cruise control modes
Afstandsregeling (13)
Lange codering
Cruise_control_mode: geactiveerd
Knopje op stuurwiel geeft nu 3 verschillende cruise control modi
1: Automatische afstandsregeling (ACC) (standaard bij starten auto)
2: Nieuw: tempomat
3: snelheidsbregrenzer (= Limiter)
Waarschijnlijk hebben ze de auto daar dan niet laten slapen achteraf.
Dank voor de toevoeging, ga ik onthouden.
Mooi voor je!
Wordt die app dan ook gelijk geupdatet?
zumba
... maar wel al vanaf fabriek, en niet door een upgrade, toch?
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Ongeveer 10 meer functies dan voor de update :-)GoolseKruik schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is wat ik in de app zie. Is dit anders dan bij jullie?
Ik ben vooral benieuwd of de ingebouwde laadplanning na de update eindelijk goed functioneert (alleen in daluren laden).
Inderdaad is dat behoorlijk meer dat wat ik met app versie 5.1.0 (lijkt de nieuwste te zijn die op Android 8 (Samsung Galaxy S7 van 2016) beschikbaar is) en ENYAQ software 0795 zie; ik heb niet eens zo iets als een "wagenstatusrapport" ...GoolseKruik schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Lijkt van de dealer af te hangen. Ik had 30 sept al een afspraak bij de dealer. Heb ze even gebeld en het was geen probleem om dan meteen ook ME3 te installeren. Benieuwd...Sand0rf schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Nee de dealer stuurt je een brief waarna je een afspraak kan maken.
hier zijn nieuwste bevindingen over "Skoda ENYAQ iV - battery and energy - everything about capacity, size, usable content, structure":
YouTube: Skoda ENYAQ iV - Batterie und Energie - alles zu Kapazität, Grösse, ...
Met name de "Peukert-Effekt" was nieuw voor mij:
Wikipedia: Peukert's law
Wikipedia: Peukert-Gleichung – Wikipedia
Mooi geregeld, klinkt als een mooi meedenkende dealer. Kan Pouw nog wat van leren.iRbn schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Lijkt van de dealer af te hangen. Ik had 30 sept al een afspraak bij de dealer. Heb ze even gebeld en het was geen probleem om dan meteen ook ME3 te installeren. Benieuwd...
Ik had mijn dealer ook ff gemaild (de Enyaq moet er toch alweer heen i.v.m. diverse rode "12V" en "Elektrosysteem werkt niet correct" storingen), maar zij willen nog niks weten van het maken van een afspraak hoor.
Goedemorgen,
De vooraankondiging van de ME3 update voor de Enyaq staat inderdaad op internet.
Echter is de update nog niet uitgerold waarschijnlijk vanaf volgende week maandag…
Om te voorkomen dat er grote wachtrijen in de werkplaats ontstaan doordat er veel aanvragen zijn voor de update krijgt u vanuit SKODA een oproep om uw Enyaq in te plannen.
Mochten er verder nog vragen zijn dan horen wij dat graag
Van Skoda heb ik ook de Powerpass, deze heb ik aangevraagd met het duits adres trucje. Na een week kreeg ik netjes de fysieke pas binnen en had ik in de auto gelegd. 90% van de gevallen laad ik gewoon aan huis, en afgelopen vakantie heb ik veel met Bonnet kunnen doen. Maar nu bonnet de prijzen heeft verhoogd was Skoda Powerpass de voordeligste.
Dus op 3 augustus heb ik deze voor het eerste gebruikt bij een nieuwe publieke laadpaal die voor ons kantoor van mijn werk staat. Deze staat er denk ik net een week of 2. Ik had hem daar geparkeerd en laten laden voor 3 uurtjes. Nadat de auto vol was heb ik deze vervolgens op de parkeerplaats van mijn werk gezet. Ik was benieuwd hoeveel het gekost had en keek in de PowerPass app, maar zag dat hier geen sessie geregistreerd stond. Ik dacht er het zijne van en was in de veronderstelling dat ik misschien 1 van de andere oplaad druppels gebruikt had.
Gisteren weer opgeladen bij die bewuste paal en nu zeker weten met de PowerPass app opgeladen. Auto netjes op 100% en daarna weer verplaatst. Ook deze keer geen sessie in de app, De FaQ zegt dat het nog tot 24 uur duren maar ook nu zie ik geen sessie in de app.
Als ik in de PowerPass app kijk zie ik netjes dat mijn subscription active is en mijn fysieke PowerPass Cards op active staat. Serienummer komt ook exact overeen.
Iemand ook deze ervaring gehad? Ik kan nog eens testen bij een andere paal, maar voor nu lijkt het dat mijn auto netjes opgeladen wordt maar dat ik geen sessies en dus facturen krijg.
Is de laadpaal niet gewoon (nog) gratis ?Senaxx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:20:
Ik heb ook iets raars (of geluk), maar kan het niet helemaal verklaren.
Van Skoda heb ik ook de Powerpass, deze heb ik aangevraagd met het duits adres trucje. Na een week kreeg ik netjes de fysieke pas binnen en had ik in de auto gelegd. 90% van de gevallen laad ik gewoon aan huis, en afgelopen vakantie heb ik veel met Bonnet kunnen doen. Maar nu bonnet de prijzen heeft verhoogd was Skoda Powerpass de voordeligste.
Dus op 3 augustus heb ik deze voor het eerste gebruikt bij een nieuwe publieke laadpaal die voor ons kantoor van mijn werk staat. Deze staat er denk ik net een week of 2. Ik had hem daar geparkeerd en laten laden voor 3 uurtjes. Nadat de auto vol was heb ik deze vervolgens op de parkeerplaats van mijn werk gezet. Ik was benieuwd hoeveel het gekost had en keek in de PowerPass app, maar zag dat hier geen sessie geregistreerd stond. Ik dacht er het zijne van en was in de veronderstelling dat ik misschien 1 van de andere oplaad druppels gebruikt had.
Gisteren weer opgeladen bij die bewuste paal en nu zeker weten met de PowerPass app opgeladen. Auto netjes op 100% en daarna weer verplaatst. Ook deze keer geen sessie in de app, De FaQ zegt dat het nog tot 24 uur duren maar ook nu zie ik geen sessie in de app.
Als ik in de PowerPass app kijk zie ik netjes dat mijn subscription active is en mijn fysieke PowerPass Cards op active staat. Serienummer komt ook exact overeen.
Iemand ook deze ervaring gehad? Ik kan nog eens testen bij een andere paal, maar voor nu lijkt het dat mijn auto netjes opgeladen wordt maar dat ik geen sessies en dus facturen krijg.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Voor zover ik weet is de stad Zwolle niet zo gul, zeker niet op een bedrijven terrein.
Het zijn Alfen Twin laadpalen uitgebaat door Vattenfall InCharge.
Zal morgen weer eens opladen bij die paal. Het viel me net ook op dat deze paal ook nog niet in de Vattenfall inCharge app staat.
[ Voor 17% gewijzigd door Senaxx op 16-08-2022 14:45 ]
Nou, als de sessies noch in de app noch op de factuur staan, zou ik zeggen "wees blij" en roep het niet te haard, anders hoort PowerPass/Elli/Skoda of de uitbuiter van de laadpaal het nog, en dan is het gratis laden zo over ...Senaxx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:20:
Die ga je vast nog wel krijgen hoor :-)Senaxx schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:20:
Het ligt eraan hoe snel de laadpaal operator de gegevens doorgeeft aan Elli (organisatie achter Powerpass).
Als ik bijv. bij Ionity laad met de powerpass dan zie ik de kosten direct na het laden.
Maar onderweg naar FR ook een keer een Total EV Charge gepakt, en deze staat er nu 4 weken later nog steeds niet bij. Vorig jaar duurde Total EV Charge via de Shell pass ook meer dan een maand.
Uiteindelijk komt het dus wel... maar het zal even duren.
Ben benieuwd!
GoolseKruik schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf de dealer gecontracteerd?goetfoud schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:42:
Vandaag ook afspraak kunnen maken voor update naar ME3. 6 september zal het moeten gaan gebeuren.
Echt bizar. Ik heb Pouw gemaild, omdat ik toch een afspraak heb staan.
Dit is het antwoord.
Voor de Skoda Enjaq is deze softwareupdate nog niet uit, deze komt wat later dan die voor de Volkswagens.
Is dit een letterlijke quote? Dus de Enyaq met een 'j'?Tukker87 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:02:
[...]
Echt bizar. Ik heb Pouw gemaild, omdat ik toch een afspraak heb staan.
Dit is het antwoord.
Voor de Skoda Enjaq is deze softwareupdate nog niet uit, deze komt wat later dan die voor de Volkswagens.
Overigens 3k km naar Italië gereden met 4 personen zonder problemen. 3x een andere persoon tegen gekomen bij het laden. Ja elektrisch rijden vraagt een beetje voorbereiding, maar dat kost je vakantie sowieso... en aan de snelweg zijn uiteindelijk genoeg oplossingen. locals vragen helpt ook als je echt afgelegen zit en met een granny lader ben je met 1.5 dag weer vol mocht er echt niets zijn. :-D
Dank, heb direct een afspraak ingeplandburlapp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:05:
Bij van den Udenhout (brabant) kan je makkelijk online ook je afspraak maken voor de update. 7 sept. Staat die voor mij gepland. Ben benieuwd of het opendak "issue" daarmee ook opgelost wordt. Niet meer rommelen met ABRP zou ook wel relaxed zijn.
Overigens 3k km naar Italië gereden met 4 personen zonder problemen. 3x een andere persoon tegen gekomen bij het laden. Ja elektrisch rijden vraagt een beetje voorbereiding, maar dat kost je vakantie sowieso... en aan de snelweg zijn uiteindelijk genoeg oplossingen. locals vragen helpt ook als je echt afgelegen zit en met een granny lader ben je met 1.5 dag weer vol mocht er echt niets zijn. :-D
Wat heb je online gekozen als reden voor de werkplaatsafspraak?burlapp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:05:
Bij van den Udenhout (brabant) kan je makkelijk online ook je afspraak maken voor de update. 7 sept. Staat die voor mij gepland. Ben benieuwd of het opendak "issue" daarmee ook opgelost wordt. Niet meer rommelen met ABRP zou ook wel relaxed zijn.
kan geen datum selecteren voor software update...burlapp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:05:
EDIT: toch wel
Water-Escape
Welke optie heb je gekozen, "terugroepactie"?water_escape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
kan geen datum selecteren voor software update...
EDIT: toch wel
Vaag verhaal...
/post
nee "enyaq software upgrade" (staat rechtsonder als laatste)royverdegem schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:28:
[...]
Welke optie heb je gekozen, "terugroepactie"?
Water-Escape
Yes. Letterlijke quote. 🤣this schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
Is dit een letterlijke quote? Dus de Enyaq met een 'j'?
Service support Ames <servicesupport@ames.nl>
09:45 (0 minuten geleden)
aan mij
Geachte heer ........,
Hartelijk dank voor uw afspraak.
Deze staat ingepland op 27 september.
Graag horen wij of u een gratis huurauto wenst of gratis haal- en brengservice.
Met vriendelijke groet,
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Inderdaad erg netjes. Helaas voor mij niet praktisch ivm de afstand om naar hen toe te gaan (auto komt wel bij hen vandaan).Trackerfire schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:46:
Ames echt helemaal top. Blijf me verbazen over de goede service:
Service support Ames <servicesupport@ames.nl>
09:45 (0 minuten geleden)
aan mij
Geachte heer ........,
Hartelijk dank voor uw afspraak.
Deze staat ingepland op 27 september.
Graag horen wij of u een gratis huurauto wenst of gratis haal- en brengservice.
Met vriendelijke groet,
Gisteren gebeld met Vallei in Nijmegen. Ik sta op een lijst om gebeld te worden. Ze gaan eerst proefdraaien met eigen Enyaqs en dan de auto's inplannen.
Ik ben een beetje bang voor wat er dan gebeurt met het huidige OS, maar goed, eerst zien dat deze er is.
/f/image/dfzRDkSvSw0EpsHRu5WTCdaU.png?f=fotoalbum_large)
Quote van de bron
In 2023, CARIAD will present the premium software stack 1.2, which will lay the groundwork for our new standardized infotainment system, One.Infotainment. This will be part of our operation system, VW.OS, and be based on Android Automotive. The new, unified infotainment system will allow us to make the most of the enormous development synergies across all brands within the Volkswagen Group.
[ Voor 29% gewijzigd door Tukker87 op 17-08-2022 10:15 ]
En ook nog een persbericht, het update feest lijkt nu wel echt los te barsten:Simply1337 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:30:
zo he, dit is zeker een update.
[...]
https://www.skoda.nl/service/software-updates
daarnaast gaan enyaqs direct door naar 3,0 [geen ota sw update?] ipv tussenupdate om 3.0 te kunnen ontvangen [id.x]
https://www.skoda.nl/nieu...a-nieuwe-software-update/
Het is een concept-car/design. Voordat deze in productie gaat ben je zeker 3 jaar verder. Dan zouden voor de Enyaq alle optimalisaties toch wel doorgevoerd moeten zijn.Tukker87 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:56:
30 augustus wordt de nieuwe concept car gepresenteerd met de nieuwe design lijn. Genaamd vision7s. Die nieuwe auto’s gaan draaien op Android (Automotive) zo schijnt het.
Ik ben een beetje bang voor wat er dan gebeurt met het huidige OS, maar goed, eerst zien dat deze er is.
[Afbeelding]
Quote van de bron
In 2023, CARIAD will present the premium software stack 1.2, which will lay the groundwork for our new standardized infotainment system, One.Infotainment. This will be part of our operation system, VW.OS, and be based on Android Automotive. The new, unified infotainment system will allow us to make the most of the enormous development synergies across all brands within the Volkswagen Group.
En, je koopt altijd iets met de functies die er dan op dat moment opzitten, en niet de functies die mogelijk softwarematig nog kunnen worden toegevoegd.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Dan heb je mazzel gehad.water_escape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
nee "enyaq software upgrade" (staat rechtsonder als laatste)
Zie echt nergens die optie staan bij werkplaats bezoek plannen
Edit: ik zie het al. Niet via de Skoda.nl website, maar via de eigen dealer website
[ Voor 13% gewijzigd door jeroenkb op 17-08-2022 10:36 ]
Hadden ook nog geen mogelijkheid om in hun systeem een afspraak in te plannen. "misschien als u volgende week eens belt dat het dan wel kan". Ze hadden alleen de mogelijkheid nu voor de ID3/ID4 update.
[ Voor 29% gewijzigd door Senaxx op 17-08-2022 11:14 ]

Ik blijf het bijzonder vinden hoe de commincaties gaat. ANNO 2022

Dank voor de tip! Was een fluitje van een cent om afspraak in te plannen.water_escape schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
nee "enyaq software upgrade" (staat rechtsonder als laatste)
Ook net gebeld naar vd Udenhout, 5 September en gratis leenauto, topjdbiggelaa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:26:
[...]
Dank voor de tip! Was een fluitje van een cent om afspraak in te plannen.
Blijkbaar is dit de reactie van VW Group op de McKinsey audit op Cariad (https://thestack.technolo...ead-of-software-division/).Oggy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Het is een concept-car/design. Voordat deze in productie gaat ben je zeker 3 jaar verder. Dan zouden voor de Enyaq alle optimalisaties toch wel doorgevoerd moeten zijn.
En, je koopt altijd iets met de functies die er dan op dat moment opzitten, en niet de functies die mogelijk softwarematig nog kunnen worden toegevoegd.
Het lijkt me dat er een andere afweging gemaakt gaat worden voor investeringen nú als de beslissing is gevallen om over zeg 3 jaar naar een ander platform te gaan. Het zou anders kunnen zijn als de huidige Cariad software portable is maar het lijkt er op dat Cariad nu een eigen ontwikkeld platform gebruikt.
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Volgens mij zeg ik dat ook niet.Oggy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Het is een concept-car/design. Voordat deze in productie gaat ben je zeker 3 jaar verder. Dan zouden voor de Enyaq alle optimalisaties toch wel doorgevoerd moeten zijn.
Ik denk alleen dat de huidige OS niet meer doorontwikkeld gaat worden. Dat verlaagd de waarde van je auto (imo). Zoals ik zei, zien we dan.
Deze lijn gaan ze lanceren in (of vanaf 2025). Dus Idd 3 jaar.
Dit hoorde ik dus ook van mijn collega. Het lijkt mij erg een broodje app verhaal, want ik had een dag eerder gebeld met hetzelfde bedrijf en ik kon gewoon de update krijgen... Wellicht willen ze gewoon niet dat er te veel van ons tegelijk gaan bellenSand0rf schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:37:
Ik heb Auto Hoogenboom net gebeld met de vraag of ik de update in kon plannen. Daar vertelde ze me dat 'de software update nog niet gekoppeld is aan mijn auto en de recall nog niet is geactiveerd' waardoor ze niks konden inplannen.
Vaag verhaal...
Gaat altijd wel zo zijn hoor. Is het niet de software, dan zal het wel de hardware zijn die niet meer meekan.Tukker87 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:55:
[...]Ik denk alleen dat de huidige OS niet meer doorontwikkeld gaat worden. Dat verlaagd de waarde van je auto (imo). Zoals ik zei, zien we dan.
Betrof wel een andere dealer (Pouw Deventer). Moest eerst melding in de auto hebben of een uitnodiging hebben ontvangen. Zou per batch gaan.Vanitas1996 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:03:
[...]
Dit hoorde ik dus ook van mijn collega. Het lijkt mij erg een broodje app verhaal, want ik had een dag eerder gebeld met hetzelfde bedrijf en ik kon gewoon de update krijgen... Wellicht willen ze gewoon niet dat er te veel van ons tegelijk gaan bellen
Hier met Pondealer in Naarden gesproken. Ik kon geen afspraak maken voor de terugroepactie (12volt) en software update. Dit gaan ze op uitnodiging doen. Een indicatie wanneer dit gaat plaatsvinden konden ze niet geven. Pondealer kennende zal het wel in 2023 is een keer gedaan kunnen worden.karlkani1985 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:15:
Pondealer geeft dezelfde reactie nog niet beschrikbaar![]()
Ik blijf het bijzonder vinden hoe de commincaties gaat. ANNO 2022
Haha, dan zal ik het nog maar niet proberen daar.funkylicious schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:19:
[...]
Hier met Pondealer in Naarden gesproken. Ik kon geen afspraak maken voor de terugroepactie (12volt) en software update. Dit gaan ze op uitnodiging doen. Een indicatie wanneer dit gaat plaatsvinden konden ze niet geven. Pondealer kennende zal het wel in 2023 is een keer gedaan kunnen worden.
Er is natuurlijk niets dat ons verplicht om dit te laten doen bij de dealer waar we de wagen gekocht hebben. Misschien is A-point in Almere een goed alternatief. Heb zelf echter slechte ervaringen met A-point dus gun ze zelfs dit niet

Festina lente
Twee dagen geleden hadden we problemen met de Enyaq, beide displays (middenconsole en die in de cockpit) bleven zwart. Verder geen storingslampjes en de aandrijving werkte ook ogenschijnlijk naar behoren.
Inmiddels is die terug van de garage (enkel foutmeldingen gewist, verder was alles "in orde") maar hebben ze wel de actie "55L7" uitgevoerd.
Huidige versies:
Hardware H20
Software 0792
Abt hardware H7
Abt software 106
[ Voor 13% gewijzigd door sPENKMAN op 17-08-2022 17:49 . Reden: Versie info toegevoegd ]
Eve char: Warock <TEST>
"Today I received an email from a dealer regarding a 55L7 service action described as W-Rear boot lid wedge buffer""sPENKMAN schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:42:
Iemand hier toevallig die weet wat de terugroepactie "55L7" betreft? Is dat mogelijk waar hierover gesproken wordt?
Twee dagen geleden hadden we problemen met de Enyaq, beide displays (middenconsole en die in de cockpit) bleven zwart. Verder geen storingslampjes en de aandrijving werkte ook ogenschijnlijk naar behoren.
Inmiddels is die terug van de garage (enkel foutmeldingen gewist, verder was alles "in orde") maar hebben ze wel de actie "55L7" uitgevoerd.
https://forum.skodaclub.p...tavia-iv-t32125-2355.html
Ik zou het doen!
Het grote verschil zit ‘m er denk ik in of je er een aanhanger / vouwwagen / caravan achter hangt of niet.MBR77 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Inderdaad vervelend dat het een zo'n slechte ervaring was. Het lijkt me goed om hier ook een positieve ervaring tegenover te stellen (zonder caravan overigens). Wij zijn met 5 personen naar Zweden op vakantie geweest. De samenstelling; 2 volwassenen en 3 kinderen (16, 13 en 11). De auto volledig volgepakt en met wat vooronderzoek voor mogelijke laadstops zijn we onderweg gegaan.
Ondanks de geplande stops, bleek bij ons dat steeds na een uur of 2 - 3 rijden er wel iemand trek heeft in een bak koffie, eten en/of een toilet. In Duitsland konden we eigenlijk overal laden en is er nooit sprake geweest van laadstress. De beschikbaarheid van laadplekken was voldoende en eigenlijk nooit wachttijd.
In Zweden is het in het zuiden ook prima te doen, in het midden en noorden is het wat meer plannen, daarbij helpt overigens dat Tesla laadpalen vaak (niet altijd) ook te gebruiken zijn door andere merken.
Wij hebben de rondreis als plezierig ervaren. We vonden het fijne reisauto, geen laadstress gehad. Voor ons is het wel voor herhaling vatbaar. We hadden de keuze om de Superb van een collega mee te nemen, maar ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben.
Hieruit blijkt maar weer dat het afhankelijk is van de omstandigheden of deze auto werkt in een specifieke situatie.
Fijn dat het zo soepel is verlopen voor jullie!
Maar elke 1,5 uur stoppen omdat ‘ie op is, is geen pretje.
Ik krijg hopelijk zaterdag eindelijk mijn Iv60. En ga er volgende week gelijk mee naar Frankrijk.
Abrp heeft het iedere keer over rond de 150km.
Ik rij gewoon 100 op CC. Maar dan kan ik voor mijzelf wat beter plannen. Geen dakkoffer alleen fietsendrager met 1 racefiets en 1 kinderfiets
Wittebrug en Hoogenboom dito, ze konden nog niks inplannen en hadden nog geen idee wanneer ze konden gaan beginnen en er was zeker nog geen ruimte voor in de werkplaats ingeruimd.Senaxx schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:11:
Zelf net contact gehad met Skoda van den Brug maar die "wisten nog van niets". Hij moest zelf even op de Skoda website kijken naar het persbericht en nam het mij haast kwalijk dat ik 2 dagen na het persbericht belde. Waarop ik aangaf dat ik niet morgen de update al hoef te hebben, maar eind september ook goed is.
Hadden ook nog geen mogelijkheid om in hun systeem een afspraak in te plannen. "misschien als u volgende week eens belt dat het dan wel kan". Ze hadden alleen de mogelijkheid nu voor de ID3/ID4 update.
Dat Ames op hun site wel de mogelijkheid geeft lijkt mij haast te mooi om waar te zijn en het zou mij niks verbazen als dit niet voor de grote ME3 update bedoeld is.
Ik sta ingepland bij Ames en ga het wel zien hoe ze gaan reageren.
Gaan het zien of het ook echt voor de 3.0 versie is.
Onderaan is een button met enyaq software update.
Kunnen ze meteen mijn voorbanden balanceren ivm trillingen rond de 120km/u
Met twee e- bikes op de fietsendrager doe ik 17,5 kWh per 100 kilometer bij 100 kmh.KevinNolan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:22:
Om de hoeveel km moet je nou ongeveer laden als je op vakantie gaat?
Ik krijg hopelijk zaterdag eindelijk mijn Iv60. En ga er volgende week gelijk mee naar Frankrijk.
Ik rij gewoon 100 op CC. Maar dan kan ik voor mijzelf wat beter plannen. Geen dakkoffer alleen fietsendrager met 1 racefiets en 1 kinderfiets
Mijn gemiddelde verbruik over mijn eerste 4400 km met mijn Enyaq 60 is 15,7 kWh per 100 km.
Dit met een mix van snelweg en provinciale wegen die fifty fifty was.
103 kmh op NL snelwegen en 115 kmh op DE snelwegen aangehouden en vlot weg bij de stoplichten.
ME 3.0 software aan boord. Deze versie heeft goed bruikbare laadstop planning in de navigatie (ABRP api). Ik heb de Skoda navigatie gebruikt en via CarPlay ook ABRP premium mee laten lopen. Ik ervaarde ABRP als redelijk buggy in CarPlay en heb in de Harz en het Thüringer wald en op de terugreis naar NL eigenlijk alleen nog de nieuwe Skoda navigatie gebruikt. Als je even in de setup menu’s ervan verdiept heb je snel en trefzeker je laadvoorkeuren vastgelegd.
Ik hou zelf zo weinig mogelijk maar wel lange (tot 80% laad nivo) stops aan. In DE zijn er plenty 11kWh AC laders te vinden om bij elk uurtje sightseeing bij te laden en Rewe supermarkten hebben vaak, net als mc Donalds, 150 kWh DC laders.
Ik wens je een fijne vakantie.
[ Voor 34% gewijzigd door hdewinter29 op 17-08-2022 21:32 . Reden: Meer info ]
Vanaf 5 september wordt een mail verstrekt om een afspraak te kunnen maken.
Wel vaag dat er verschillende verhalen rondgaan bij dezelfde dealer. Ik wacht wel even tot 5 september.
Ik weet ook dat er een aparte topic is over laadpalen. Maar aangezien het specifiek over een Enyaq gaat.
Ik hoor het graag.
Je mist de snellaad optie. Die kun je volgens mij nog apart aanschaffen en activeren. Dan kun je snelladen tot 125 kW.MK89 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 05:30:
Iemand ervaring met dat je Enyaq bij een Ionity laadpaal. Niet boven de 50kw komt? Ben onderweg naar Spanje en meerdere palen gehad maar telkens hetzelfde. En nee ik heb niet de verkeerde paal.
Ik weet ook dat er een aparte topic is over laadpalen. Maar aangezien het specifiek over een Enyaq gaat.
Ik hoor het graag.
Sterk afhankelijk van de productiedatum van je Enyaq. Op de nieuwere Enyaqs is snelladen standaard.vinom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 06:35:
[...]
Je mist de snellaad optie. Die kun je volgens mij nog apart aanschaffen en activeren. Dan kun je snelladen tot 125 kW.
Bij Ionity wil het ook nog wel eens dat er één paal problemen heeft op een locatie met koeling van de slang waardoor ze hem op 'free' (als in gratis) zetten, echter je krijgt dan max ~32 kW. Mijn ervaring is dat dit eigenlijk bijna doorlopend op elke locatie wel één paal is.MK89 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 05:30:
Iemand ervaring met dat je Enyaq bij een Ionity laadpaal. Niet boven de 50kw komt? Ben onderweg naar Spanje en meerdere palen gehad maar telkens hetzelfde. En nee ik heb niet de verkeerde paal.
Ik hoor het graag.
Kan ook zijn dat je de snel laad optie niet hebt als dit je doorlopend bij elke snellader gebeurt.
Staat er hier nog extra info in die in de vorige 2 links niet stonden?t3q schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:36:
Meer over de ME3 software
https://www.google.com/am...ftware_update-amp-588.php
In principe is het bereik van de iV60 met fietsendrager in de zomer rond de 350km (bij 100%, dus enkel bij vertrek van thuis). Maar aangezien de laadsnelheid afneemt boven de 50-60%, zal abrp je ws maar laten laden tot die 50-60%. Ik ben zelf met de iV60 in juni naar Italië geweest en de rit door Duitsland heb ik inderdaad elke keer 150-200km gereden en dan weer 10-15 minuten geladen, zalig ontspannend. Dan heb je dus meer korte stops. Je kan er ook voor kiezen langer door te laden (80%), dan heb je minder stops, maar wel langer.KevinNolan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:22:
[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 18-08-2022 09:55 ]
Vannacht thuis gekomen uit de Jura. Met de 60. Geen enkel laad probleem gehad. Wij zijn met aanhanger gaan rijden en dat beviel prima. Gemiddeld 18.9 kw bij een snelheid van gemiddeld 94. Heb de route via Maastricht genomen. Er waren 18 punten waar ik kon laden dus genoeg keus. Het openstellen van Tesla is wel echt fijn. Even de snelweg af en altijd genoeg plek wat dubbel parkeren niet vervelend maakt.KevinNolan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:22:
830 kilometer in precies 12 uur rijden inclusief de stops viel ons alles mee.
Langste afstand was 220 kilometer. Toen was er nog 65 km te rijden.
Mijn Enyaq IV60 is van december 2021, inclusief snellaadoptie.
Geregeld haal ik +- 130 kW bij een snellader.
Overal waar ik informatie kan vinden over ME3, zie ik dat de max laadsnelheid van de IV60 'verhoogd' wordt naar '120 kW'.
Heeft iemand een idee of dit zou betekenen dat mijn max laadsnelheid gelijk blijft, of wellicht zelfs lager wordt? Is er al iets bekend over een nieuwe curve voor de IV60?
Ik probeer dit te vergelijken met het resultaat wat er met de VW ID.4 gehaald wordt, maar kan daar alleen maar info over het grote accupakket vinden.
Klinkt fantastisch, werkt in de praktijk ongeveer de helft van de keren.. Hopelijk verbeterd het allemaal nogSenaxx schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:55:
Wat ik even gemist had in de bak me ME3 informatie: Je kan vanuit de app nu ook de route plannen en deze naar je Enyaq sturen... dat vind ik zelf wel een hele verbetering. Zit soms wel eens een route te plannen om dan vervolgens in de auto weer diezelfde route te moeten invoeren.
[YouTube: The New ŠKODA ENYAQ iV: Control Every Part of Your Journey]
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Als het goed is heb je geen ME3 software, deze zit er vanaf productieweek 10/2022 op als ik het goed heb begrepen. Je kunt dit ook controleren in de auto. Wellicht goed om dat eerst even na te gaan.Enahs schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:21:
Hoewel ik weet dat mensen met 'oudere' Enyaqs ME3 nog niet hebben, ga ik toch de vraag stellen in de hoop antwoord te krijgen.
Overal waar ik informatie kan vinden over ME3, zie ik dat de max laadsnelheid van de IV60 'verhoogd' wordt naar '120 kW'.
Heeft iemand een idee of dit zou betekenen dat mijn max laadsnelheid gelijk blijft, of wellicht zelfs lager wordt? Is er al iets bekend over een nieuwe curve voor de IV60?
Ik probeer dit te vergelijken met het resultaat wat er met de VW ID.4 gehaald wordt, maar kan daar alleen maar info over het grote accupakket vinden.
Dat je 130kW haalt, zonder ME3, met een 60 vind ik best bijzonder.? is blijkbaar heel normaal.. Zie reacties hieronder.
Ik heb weinig ervaring met snelladen, maar richting vakantie heb ik wel netjes de specificatie/laadcurve gehaald van een 80. Max 125kW specificatie en de snellader en car scanner gaven 126kW
Het zal met ME3 niet naar beneden gaan, er worden softwarematig wat parameters aangepast ten gunste van hoger “toegestane” laadstroom (amperage)..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zijn meerder iV60's die dat halen. De mijne uit december 2021 met snellaadoptie haalt dat ook altjd als de accu maar leeg genoeg is. Gister nog met 8% geladen bij Fastned langs de A12, 128kW gehaald en na 6 minuten genoeg om thuis te komen.JanHenk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:22:
[...]
Als het goed is heb je geen ME3 software, deze zit er vanaf productieweek 10/2022 op als ik het goed heb begrepen. Je kunt dit ook controleren in de auto. Wellicht goed om dat eerst even na te gaan.
Dat je 130kW haalt, zonder ME3, met een 60 vind ik best bijzonder.?
Ik heb weinig ervaring met snelladen, maar richting vakantie heb ik wel netjes de specificatie/laadcurve gehaald van een 80. Max 125kW specificatie en de snellader en car scanner gaven 126kW
Het zal met ME3 niet naar beneden gaan, er worden softwarematig wat parameters aangepast ten gunste van hoger “toegestane” laadstroom (amperage)..
Zelfde situatie hier IV60, okt/nov 2021. Ik denk dat het alleen wat beter zal worden, niet slechter. Mogelijk gaat de max niet omhoog maar haal je sneller de max van ca 130 in de ideale omstandigheden.Enahs schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:21:
Hoewel ik weet dat mensen met 'oudere' Enyaqs ME3 nog niet hebben, ga ik toch de vraag stellen in de hoop antwoord te krijgen.
JanHenk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:22:
[...]
Dat je 130kW haalt, zonder ME3, met een 60 vind ik best bijzonder.?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DxzbSr3pFCDs38RkehGhbvuO.jpg?f=user_large)
Ik wacht geduldig, rij nu stroringsvrij, dus nog niet echt behoefte aan de update.Op dit moment is de update nog niet beschikbaar. Dit zal later dit jaar uitgevoerd worden.
Zodra deze beschikbaar is zal u door ons of door Skoda Nederland benaderd worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Martinique op 18-08-2022 13:00 ]
In beide start aan 80% en aankomst met 10% . Op de website staat voor de rest bij mij alles standaard (geen manueel ingegeven consumptie bijvoorbeeld)
:strip_exif()/f/image/9fSSHQci3WfcSqGhhHVPFl2J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KAzZgdh3V51eFoyG9ykFMJix.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 96% gewijzigd door JanHenk op 18-08-2022 13:10 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Als je met een 80 onder de 30% SoC zit haal je ook makkelijk 135kW. Althans, ik ga ervan uit dat als ik dat haal zonder ME3 dat dit voor jou ook zou moeten gelden.JanHenk schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
Netjes, dit is toch gewoon ver boven specificatie?
Ik haal dit in ieder geval niet met een 80.
https://www.skoda-storybo...enyaq-iv-family-launched/
[ Voor 13% gewijzigd door iRbn op 18-08-2022 14:58 ]
Dit topic is gesloten.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.