Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.567 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:02
Truman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Geen probleem. Heb het gewoon kunnen doen. Je raakt hooguit die loshangende stokjes.
Ok goed om te weten, maar weet je ook hoe hoog jij uitkwam met koffer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 17:36
this schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Als je daardoor andere mensen belemmert om te laden is dit absoluut niet netjes.
En in de meeste gevallen ben je zelf ook gewoon sneller door een keer extra te laden aan hoge snelheid.
Bv (fictieve cijfers)
Je laadt van 20->80% aan 500km/u.
En je blijft doorladen naar 100%, maar dat gaat aan 200km/u.
Dan kan je beter aan 80% gewoon vertrekken naar een volgend laadpunt en daar weer aan 500km/u laden omdat je soc lager is.
Ik merk zelf met kleine kinderen dat je sneller te lang aan een paal blijft hangen dan dat je een optimale laad strategie over de hele route pakt. De extra tijd “verlies” je sowieso bij zo’n rustpunt als je met de kinderen iets gaat drinken en naar de wc gaat. Ik pak daarnaast ook vaak wat rustigere laadpunten die iets verder van de snelweg zitten. Geeft dan ook geen stress als je dan een kwartier langer laadt omdat er een laadfile staat zoals bij een drukke Ionity. Die vermijd ik nu gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 22:11
this schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:39:
[...]

Als je daardoor andere mensen belemmert om te laden is dit absoluut niet netjes.
En in de meeste gevallen ben je zelf ook gewoon sneller door een keer extra te laden aan hoge snelheid.
Bv (fictieve cijfers)
Je laadt van 20->80% aan 500km/u.
En je blijft doorladen naar 100%, maar dat gaat aan 200km/u.
Dan kan je beter aan 80% gewoon vertrekken naar een volgend laadpunt en daar weer aan 500km/u laden omdat je soc lager is.
Dat is (imo) echt onzin. Je bent daar aan het laden voor jouw trip. Je kunt rekening houden met elkaar, maar als je een kleinere batterij hebt is 100% misschien wel nodig.

Als je niet wilt wachten moet je een benzine auto nemen of doorrijden naar een andere laad-stal. Tesla heeft 20 laders, Ionity meestal 4. Daar zit momenteel het probleem. Er moeten er gewoon meer bijkomen voor de piek.

Als je langer aan de paal hangt bij 100% is een ander verhaal, maar wat je tot die tijd doet is jouw zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

elmoxx schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:10:
Gisteravond even door de wasstraat gereden. Vanaf dat moment ineens een 'airbag storing'. Vanochtend opnieuw gecontroleerd maar helaas, de storing is er nog steeds.. Morgen de dealer maar weer bellen.

Hebben jullie dat ook al eens gehad?
Yes ook gehad. Ben naar de dealer geweest en ze hebben één of andere controller gereset en toen was het weer weg.

Volgens de garage werken je airbags wel gewoon bij impact, maar kan de boordcomputer de status niet verifiëren of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Tukker87 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 06:57:
[...]

Dat is (imo) echt onzin. Je bent daar aan het laden voor jouw trip. Je kunt rekening houden met elkaar, maar als je een kleinere batterij hebt is 100% misschien wel nodig.

Als je niet wilt wachten moet je een benzine auto nemen of doorrijden naar een andere laad-stal. Tesla heeft 20 laders, Ionity meestal 4. Daar zit momenteel het probleem. Er moeten er gewoon meer bijkomen voor de piek.

Als je langer aan de paal hangt bij 100% is een ander verhaal, maar wat je tot die tijd doet is jouw zaak.
Totdat je zelf staat te wachten voor een aantal bezette palen en de persoon voor jou besluit om toch nog naar die 100% toe te kruipen met 50Kw….
Waarschijnlijk denk je er dan toch anders over ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 16:01
Tukker87 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 06:57:
[...]

Amai van egoïsme gesproken...
Gelukkig ben jij maar een minderheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Begint wel een normatieve discussie te worden. Ik denk dat de conclusie is dat er tot 80% en na 100% geen discussie is en van 80 tot 100 wel. Prima.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01-2023
Boefmans schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Ik rij al even rond in italie, met vergelijkbare temperaturen. De airco heeft het zwaar maar dat lijkt me normaal (kan de boel niet op 20 graden krijgen). Verder geen storingen of gedoe, verbruik valt ook prima mee.
Mijn ervaring is als het boven de 30 graden is, kan je de airco best op 22 of 23 of hoger zetten.
Het gaat erom dat dat temperatuur in de auto aangenaam is, hij blaast namelijk dezelfde lucht met minder moeite.
Als je hem op 20 graden zet en het is buiten 30 of warmer, dan gaat je auto alles er aan doen om die temperatuur te bereiken.
Het is logisch dat hij het zwaar heeft als het temperatuurverschil hoog is.
Probeer het eens uit.
Komende week wordt het warm in Nederland, zet hem maar eens op 22 of 23 graden.
Bij mij staat hij tot nu toe altijd op 22, het is echt aangenaam en heb totaal niet het idee dat de auto moeite heeft.
Oja en 3 kinderen achterin ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09 22:04
this schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

Amai van egoïsme gesproken...
Gelukkig ben jij maar een minderheid.
Het is vermoed ik ook grotendeels onwetendheid. Ik was deze zomer in Italië op vakantie, en de rit door Duitsland is met elke EV zeer goed te doen. Om de 50-80 km heb je wel een snellader, dus laden tot boven 80% is echt niet nodig, ook niet met een kleine accu. Ikzelf laadde max to 50-60%, zodat ik na 10-15 minuten weer door kon, maar ik zag bij elke stop mensen laden to boven de 80%. Maar als je in Italië, Spanje of sommige delen van Frankrijk rijdt, kan ik me voorstellen dat je wat langer laadt, als bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Bob-B190 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:46:
Begint wel een normatieve discussie te worden. Ik denk dat de conclusie is dat er tot 80% en na 100% geen discussie is en van 80 tot 100 wel. Prima.
Mits de laadpaaldichtheid goed is (NL, DE), dan zou het goed zijn om bij volle bezetting van de stalls het laden te stoppen bij 80%. Maar dan moeten dus ook de kleinere EV's het volgende laadstation kunnen halen. Mogelijkheden elke 50-80km dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:35
Wootism schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

Totdat je zelf staat te wachten voor een aantal bezette palen en de persoon voor jou besluit om toch nog naar die 100% toe te kruipen met 50Kw….
Je kan er evenwel niets aan doen. Binnenkort gaan ze claimen dat een EV maar aan 150kW moet laden of niet omdat het te lang duurt. Er zijn ook EV's die niet eens 100kW kunnen laden.

Ik heb bijna een EV, gelukkig plan ik niet om er veel mee te reizen maar is hij meer voor rond de kerktoren en woon-werk verkeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Ah het is weer vakantieperiode zo te zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
crimby schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:37:
De auto kan niet echt tegen een beetje zon geloof ik he…. Eerst met de warmte dat het dak niet meer dicht wilde…

Vandaag al bijna meteen dat de hele tablet uitvalt en alleen nog op klimaatbeheersing reageert. Airco vol aan gedaan, tablet afgekoeld en werkte weer..
Ik wil nog een keer een test doen door een doek over het scherm te leggen. Heb zelf vaak dat de touch bediening niet werkt als hij heet is. Dan na opnieuw opstarten van infotainment systeem weer wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tukker87
Wootism schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

Nee, niet echt. Ik heb daar wel op moeten wachten afgelopen zomer. Ik quote nog maar. “Je bent op vakantie niet op de vlucht.”

Mijn ritten zijn veelal naar Parijs. Dus ik moet een stuk overbruggen. Als ik weg kan bij 85% dan ga ik heus wel rijden.

Ik kan ook op 65kW (eNiro) gaan laden tot 80%, dan noem ik diegene toch ook geen egoïst. Of een Enyaq zonder snellaad-verhoging (50kW). Wij zitten met een paar kleine kinderen en dat kost ook tijd tijdens het laden, sterker nog. Erin en eruit kost tijd. Dus ik stop minder (en rijd desnoods wat langzamer). Je kunt niet in iemand anders planning kijken. Welke reis hij al heeft afgelegd en misschien is hij/zij toe aan een langere pauze. Misschien willen ze wat extra marge om met een hoger percentage aan te komen op bestemming.

Als jij de stal zo snel mogelijk vrij wilt maken is dat prima. Tip: koop een Kia EV6 ben je zo weer weg. Maar om te claimen dat een ander egoïstisch is als je langer laadt dan begrijp je het niet helemaal. Volgens mij ben je dan vooral ook bezig met zelf zo snel mogelijk aan de beurt komen.

Reactie op meerdere post, niet alleen aan jou gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Engineer Stewie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:38:
[...]Je kan er evenwel niets aan doen. Binnenkort gaan ze claimen dat een EV maar aan 150kW moet laden of niet omdat het te lang duurt. Er zijn ook EV's die niet eens 100kW kunnen laden.
Maar dat ligt dan weer aan de auto, niet aan het egoïsme van de eigenaar.
Gelukkig betaal je in Frankrijk per minuut, dus dat egoïsme gaat ze dan op z'n minst geld kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
royverdegem schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Het is vermoed ik ook grotendeels onwetendheid. Ik was deze zomer in Italië op vakantie, en de rit door Duitsland is met elke EV zeer goed te doen. Om de 50-80 km heb je wel een snellader, dus laden tot boven 80% is echt niet nodig, ook niet met een kleine accu. Ikzelf laadde max to 50-60%, zodat ik na 10-15 minuten weer door kon, maar ik zag bij elke stop mensen laden to boven de 80%. Maar als je in Italië, Spanje of sommige delen van Frankrijk rijdt, kan ik me voorstellen dat je wat langer laadt, als bewuste keuze.
Ja iedereen moet het leren, dus ik snap wel dat het gaat gebeuren dat mensen tot 100% gaan laden omdat ze niet beter weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
Bob-B190 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:46:
Eens. Maar we krijgen alleen maar begrip voor andere standpunten als we het perspectief toelichten toch? 😉😊

Iedereen heeft daar gelukkig recht op om die te delen. Wat ik jammer vindt is dat er een waardeoordeel aan gehangen wordt. Dat zorgt niet snel voor meer begrip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 15:20
Gisteren hing ik bij een shell aan een 350kw lader met mijn 60 van vorig jaar augustus. Hij heeft zowaar met 126kw geladen terwijl de max toch echt 100 zou moeten zijn. Je hoort mij niet klagen, maar bijzonder vind ik het wel.

Zouden we straks met ME3 nog sneller kunnen laden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 19:20
Tukker87 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Eens. Maar we krijgen alleen maar begrip voor andere standpunten als we het perspectief toelichten toch? 😉😊

Iedereen heeft daar gelukkig recht op om die te delen. Wat ik jammer vindt is dat er een waardeoordeel aan gehangen wordt. Dat zorgt niet snel voor meer begrip.
Men kan zich afvragen of deze discussie specifiek is voor de Enyaq of generiek gevoerd kan worden. Ik doe een voorzichtige aanname dat Tesla rijders de rest asociaal vindt als er twee laadplekken bezet worden gehouden, maar ja, moeten ze maar langere kabels ophangen. Als ik voor mezelf mag spreken, ik kom in dit topic om ervaringen met de Enyaq te lezen, over updates, hoe de auto het doet op vakantie etc. Ik kom hier niet om te lezen wie wie een eikel vindt om welke reden. Naar mijn (meestal on)bescheiden mening mag degene die nog steeds z'n frustratie van zich af wil schrijven prima een topic openen. Mijn tip zou dan wel zijn: hou het bij jezelf.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
Bob-B190 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:51:
[...]
Men kan zich afvragen of deze discussie specifiek is voor de Enyaq of generiek gevoerd kan worden. Ik doe een voorzichtige aanname dat Tesla rijders de rest asociaal vindt als er twee laadplekken bezet worden gehouden, maar ja, moeten ze maar langere kabels ophangen. Als ik voor mezelf mag spreken, ik kom in dit topic om ervaringen met de Enyaq te lezen, over updates, hoe de auto het doet op vakantie etc. Ik kom hier niet om te lezen wie wie een eikel vindt om welke reden. Naar mijn (meestal on)bescheiden mening mag degene die nog steeds z'n frustratie van zich af wil schrijven prima een topic openen. Mijn tip zou dan wel zijn: hou het bij jezelf.
Helemaal eens dat dit hier niet hoeft. Alleen ligt dit natuurlijk in het verlengde van het gebruik van de Enyaq. Laten we het laad-etiquette noemen en een topic daarover zou ik al overslaan 😅. We moeten daar hier geen pagina’s vol over schrijven (boodschap is helder 😉). Maar in de 1200 pagina’s wijkt het wel eens af van het topic, komen vragen (en antwoorden) meermaals terug. Hoewel de vraag over welke kleur kinderstoelen het beste past bij de Enyaq maar één keer gesteld is. 🤪

End of story en dit onderwerp. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-08 08:10
Daan_P schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Ik wil nog een keer een test doen door een doek over het scherm te leggen. Heb zelf vaak dat de touch bediening niet werkt als hij heet is. Dan na opnieuw opstarten van infotainment systeem weer wel.
Zag ergens een post voorbijkomen van iemand die zelf een alu sleeve had gemaakt voor zijn infotainment scherm. Kan het helaas niet meer terugvinden.
Werkt natuurlijk alleen als je hem niet gebruikt.

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Heeft iemand ervaring met het all-risk verzekeren van de Enyaq icm diefstaldekking? Ik heb af-fabriek de optie Alarm met SAFE functie (incl. SCM Klasse 3 certificering) besteld. Ik vraag mij af of dit afdoende is.

Bij Skoda (Allianz) wordt als voorwaarde gesteld:

"De auto moet voorzien zijn van een alarmsysteem met hellingshoekdetectie (Klasse 3) dat voldoet aan de normen van CCV-SCM. Daarnaast moet het systeem zijn aangevuld met een 'eigen autorisatie' of een goedgekeurd terugvindsysteem (Klasse TV)."

Als je dan verder kijkt op de website van Skoda:
Let op: Per 1 juli 2022 vervallen de goedkeuringen/certificaten. LET OP: Het systeem wordt standaard geleverd met 2 handzenders. Deze dienen te allen tijde gebruikt te worden ook in geval van keyless entry. Opmerking 1: De volgende modellen kunnen niet van SCM certificaat voorzien worden, Audi e-tron, Q8 en A6 (C8)

Skoda is er zelf dus ook niet duidelijk over. Iemand ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:19

elmoxx

xx xx xx

Wootism schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:05:
[...]

Yes ook gehad. Ben naar de dealer geweest en ze hebben één of andere controller gereset en toen was het weer weg.

Volgens de garage werken je airbags wel gewoon bij impact, maar kan de boordcomputer de status niet verifiëren of zoiets.
Ben vanochtend bij de dealer geweest. Hier wilde ik meer weten over de 'airbag storing' en daarnaast wilde ik een afspraak maken voor het repareren van de airco.

Airbag storing is inderdaad precies zoals je zei: Hij doet het nog steeds maar de auto kan de status niet meer terug wijzigen (om welke reden dan ook). Dit is direct gefixed

Hiernaast hebben ze - terwijl ze bezig waren met de airbag-storing, ook gelijk gekeken naar de airco en wat er precies mee aan de hand was weet ik niet, maar die is ook gelijk gerepareerd. De monteur zei dat er een afstelling af-fabriek al niet goed gestaan heeft, dat hij dat veranderd had, en dat hij hem heeft bijgevuld. Niet verwacht dat dat meteen ook gedaan zou worden dus erg positief.

Stap ik uiteindelijk de auto in, zie ik dat er ook een nieuwe navigatie-update is gedaan. 22.7 is het nu.

Totaal een 45 minuten binnen geweest bij Pon dealer en beter geholpen dan verwacht! :)

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Laatst online: 21:35
this schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Maar dat ligt dan weer aan de auto, niet aan het egoïsme van de eigenaar.
Gelukkig betaal je in Frankrijk per minuut, dus dat egoïsme gaat ze dan op z'n minst geld kosten :)
Weet niet hoe de algemene trend is, maar op vakantie kijk ik wel niet op een paar honderd euro…
Nu, ik zou nooit met de auto op vakantie gaan vermoed ik. En anders gewoon laden tot 80% en een keer meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 22:43
markweb4871 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:15:
Heeft iemand ervaring met het all-risk verzekeren van de Enyaq icm diefstaldekking? Ik heb af-fabriek de optie Alarm met SAFE functie (incl. SCM Klasse 3 certificering) besteld. Ik vraag mij af of dit afdoende is.

"De auto moet voorzien zijn van een alarmsysteem met hellingshoekdetectie (Klasse 3) dat voldoet aan de normen van CCV-SCM. Daarnaast moet het systeem zijn aangevuld met een 'eigen autorisatie' of een goedgekeurd terugvindsysteem (Klasse TV)."

Als je dan verder kijkt op de website van Skoda:
Let op: Per 1 juli 2022 vervallen de goedkeuringen/certificaten. LET OP: Het systeem wordt standaard geleverd met 2 handzenders. Deze dienen te allen tijde gebruikt te worden ook in geval van keyless entry. Opmerking 1: De volgende modellen kunnen niet van SCM certificaat voorzien worden, Audi e-tron, Q8 en A6 (C8)

Heb zelf het alarm ook fabrieks-af besteld en met mijn verzekeraar (Unive in dit geval) contact gehad over een allrisk verzekering. Voor auto’s met een consumentenprijs vanaf € 85.000 (inclusief accessoires) en jonger zijn dan 5 jaar geldt er pas een alarmeis bij Univé. Dus verder niet interessant in mijn geval.

Wat wel interessant is dat het bijbehorende digitale SCM certificaat door sommige dealers gratis wordt aangeleverd en bij sommige tegen betaling.

Wat houdt "Per 1 juli 2022 vervallen de goedkeuringen/certificaten" dan precies in? Sommige verzekeraars vereisen dit namelijk wel... :?

Begrijp ik dat jij bij Skoda (Allianz) gaat verzekeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markweb4871
ZeroNL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Heb zelf het alarm ook fabrieks-af besteld en met mijn verzekeraar (Unive in dit geval) contact gehad over een allrisk verzekering. Voor auto’s met een consumentenprijs vanaf € 85.000 (inclusief accessoires) en jonger zijn dan 5 jaar geldt er pas een alarmeis bij Univé. Dus verder niet interessant in mijn geval.

Begrijp ik dat jij bij Skoda (Allianz) gaat verzekeren?
Het mooie van Skoda (Allianz) is de optie van 5 jaar nieuwwaarde verzekeren tegen een kleine extra vergoeding.

Bij Centraalbeheer is klasse 3 niet nodig tot 75K maar geldt boven de 50K een dagwaarderegeling +10% bij diefstal.
Bij Unive is klasse 3 niet nodig tot 85K en heb je een nieuwwaarderegeling van max 3 jaar.

Je moet dus erg goed de polisvoorwaarden uitpluizen. Allianz is daar niet duidelijk in. Ik heb ze schriftelijk een vraag gesteld.

//update: ik kwam deze lijst tegen per verzekeraar met voorwaarden voor de nieuwwaarderegeling:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/auto-gestolen

[ Voor 7% gewijzigd door markweb4871 op 08-08-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Update over Skoda 2023 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeAre
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-08 12:14
Op NL Skoda site nog geen veranderingen kwa modellen of pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilfish
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 10:00
Ik mag ook weer een nieuwe leaseauto uitzoeken en ben ivm de ruime kofferbak uitgekomen op de Enyaq :). Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt en hij beviel erg goed (founder edition). Ik twijfel nu alleen nog een beetje of de Canton audio upgrade de prijs waard is? Ik kan weinig tot geen reviews / vergelijkingen vinden met het standaard systeem. Ik heb nu een Ford Focus met Bang & Olufsen (subwoofer etc), dus ik wil graag weer een beetje goed geluid. Zijn er mede tweakers met ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
Devilfish schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:38:
Ik mag ook weer een nieuwe leaseauto uitzoeken en ben ivm de ruime kofferbak uitgekomen op de Enyaq :). Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt en hij beviel erg goed (founder edition). Ik twijfel nu alleen nog een beetje of de Canton audio upgrade de prijs waard is? Ik kan weinig tot geen reviews / vergelijkingen vinden met het standaard systeem. Ik heb nu een Ford Focus met Bang & Olufsen (subwoofer etc), dus ik wil graag weer een beetje goed geluid. Zijn er mede tweakers met ervaring?
Er is nog geen Enyaq op de weg met Canton, aangezien die optie er nog niet eerder op heeft gestaan. Het Skoda Sound System wel, maar is later ook van de lijst gehaald vanwege chip tekorten en dus niet geleverd kon worden.

Ergens in deel 1 heb ik wel mijn vergelijkingen gepost met Canton uit mijn oude Octavia en het standaard geluid systeem in de Enyaq.

[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 08-08-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Laatst online: 11-09 12:21
markweb4871 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:15:

Bij mij heeft Skoda (Allianz) allrisk geaccepteerd met de optie die je hierboven beschrijft, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Wel heeft de dealer die aanvraag voor mij gedaan.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

Star65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Bij mij heeft Skoda (Allianz) allrisk geaccepteerd met de optie die je hierboven beschrijft, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Wel heeft de dealer die aanvraag voor mij gedaan.
Bij mij loopt de Skoda (Allianz) allrisk verzekering ook via de dealer.
Ik had mijn dealer meerdere keren om het certificaat gevraagd, voor het geval dat ik ooit een ander verzekering wil kiezen of de auto zou willen verkopen, maar tot nu toe heb ik deze nog niet mogen ontvangen ...

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
p.d.s.mane schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Bij mij loopt de Skoda (Allianz) allrisk verzekering ook via de dealer.
Ik had mijn dealer meerdere keren om het certificaat gevraagd, voor het geval dat ik ooit een ander verzekering wil kiezen of de auto zou willen verkopen, maar tot nu toe heb ik deze nog niet mogen ontvangen ...
Je kunt hier een kentekencheck uitvoeren of er een certificaat is aangevraagd:

https://www.kiwa.com/nl/n...eveiliging/kentekencheck/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efbeel
Dacht dat OTA al in ME3.0 zou zitten

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:11
efbeel schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Dacht dat OTA al in ME3.0 zou zitten
Zit er ook in, maar voor het MY2023 wordt het blijkbaar meteen maar als nieuwe feature gebombardeerd. Welkom op de marketingafdeling ;) :)

Wij krijgen binnenkort 2.4 in de garage die OTA mogelijk maakt + 12V accu wordt vervangen. Daarna staat vrijwel direct 3.0 klaar en richting einde jaar komt er nog een grote(re) update naar 3.1...

[ Voor 24% gewijzigd door Trackerfire op 09-08-2022 00:23 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Trackerfire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:22:
[...]Daarna staat vrijwel direct 3.0 klaar en richting einde jaar komt er nog een grote(re) update naar 3.1...
Grotere update naar 3.1? Gaat 3.1 niet vooral de bugs oplossen ipv allemaal nieuwe functionaliteiten?
Want anders kunnen ze het beter direct 4.0 noemen als het een grote update zou zijn lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door this op 09-08-2022 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
this schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

Grotere update naar 3.1? Gaat 3.1 niet vooral de bugs oplossen ipv allemaal nieuwe functionaliteiten?
Want anders kunnen ze het beter direct 4.0 noemen als het een grote update zou zijn lijkt me.
O.a. swarm data zoals bij de ID3/4 nu is/wordt geïntroduceerd komt met 3.1 (is de verwachting). Kijk ook eens de filmpjes van Speicher Elektrisiert. Die heeft een tour bij Skoda gehad.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Trackerfire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:22:
[...]

Wij krijgen binnenkort 2.4 in de garage die OTA mogelijk maakt + 12V accu wordt vervangen.
Jij hebt al een afspraak kunnen maken? Of interpreteer ik dit niet juist..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
JanHenk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Jij hebt al een afspraak kunnen maken? Of interpreteer ik dit niet juist..
Nee hoor, helaas nog niet. Puur uit de filmpjes haal ik de info en info komt weer rechtstreeks vanuit Skoda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• efbeel
Trackerfire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Nee hoor, helaas nog niet. Puur uit de filmpjes haal ik de info en info komt weer rechtstreeks vanuit Skoda.
Filmpjes Speicher Elektrisiert:
YouTube: Skoda ENYAQ iV - Fragen & Antworten zu Update auf ME3, neue Funktion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 12:01
Trackerfire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

O.a. swarm data zoals bij de ID3/4 nu is/wordt geïntroduceerd komt met 3.1 (is de verwachting). Kijk ook eens de filmpjes van Speicher Elektrisiert. Die heeft een tour bij Skoda gehad.
Maar komt Swarmdata ook beschikbaar voor 2020/2021 modellen, die van mij is sinds november 2021 geregistreerd?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
Oggy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Maar komt Swarmdata ook beschikbaar voor 2020/2021 modellen, die van mij is sinds november 2021 geregistreerd?
Daar zijn de meningen over verdeeld. Eerst wel, nu vanuit de filmpjes weer niet of later. We zullen 't zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
Oggy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Ik heb een samenvatting gemaakt: Senaxx in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Voor zover ik het filmpje begrijp krijgen oude modellen het niet. Dit i.v.m. er nieuwe hardware word gebruikt in nieuwe enyaqs.
Alle bestaande enyaq's met versie 0792 of 0795 zullen niet de swarm data optie krijgen. Deze optie maakt het mogelijk om data te delen die andere Enyaq's (en andere VAG auto's) delen. Reden is dat er bij nieuwe Enyaq's nieuwe hardware gebruikt word. Retrofit is niet mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Senaxx op 09-08-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efbeel
Senaxx schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb een samenvatting gemaakt: Senaxx in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Voor zover ik het filmpje begrijp krijgen oude modellen het niet. Dit i.v.m. er nieuwe hardware word gebruikt in nieuwe enyaqs.

[...]
Dat was ook de conclusie uit de gesprekken die Matthias van Speicher Elektrisiert had met Skoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 22:43
"Improvements to heating and ventilation infotainment displays"

Benieuwd of dit de fix is voor het oververhitten van het infotainment display waarover ik hier en en in de Facebook Skoda groep lees, en of het dan een hard- of software aanpassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:31
ZeroNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Benieuwd of dit de fix is voor het oververhitten van het infotainment display waarover ik hier en en in de Facebook Skoda groep lees, en of het dan een hard- of software aanpassing is.
Ik ga er van uit dat er bedoeld wordt dat het clima scherm een update / andere interface krijgt.

EDIT:
(…) along with visual improvements to the heating and ventilation infotainment screens to make the user experience even smoother.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinique op 09-08-2022 11:09 . Reden: Toevoeging quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John3Sen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-12-2023
[quote]markweb4871 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
Inshared vraagt geen extra alarm of aanwezigheid van een alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
ZeroNL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Hiermee wordt waarschijnlijk bedoeld dat de zwarte overlay verdwijnt als je de temperatuur selecteert. Dit heb ik ergens zien passeren op screenshots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
Is dit nieuw?

Ik bedoel de melding. Niet het probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7qr1EgiBn6AoMBHf7CmLzaL2a8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ccilUVKPdwmE4gyaKW1pv4a8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tukker87 op 09-08-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tukker87 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:08:
Is dit nieuw?

[Afbeelding]
Zelfde melding hier op het moment, vanmiddag werkte het nog wel.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 21:18
Devilfish schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:38:
Het geluid van de standaard speakers in de Enyaq is OK maar ook niet meer dan dat. Ik heb hiervoor ook een Focus gehad maar dan met Sony upgrade. Die klonk wel beter vind ik.

De kofferruimte in de Enyaq is overigens best tegenvallend tov de Focus. De kofferruimte is wel hoger maar niet breder of dieper heb ik het idee. De extra hoogte heb je vaak juist niet zoveel aan…..maar verder een top wagen natuurlijk. Ik wil niet meer terug naar een Focus (of andere petrol car). Ik zit nu bijna bij Barcelona op vakantie. Heerlijke rit gehad!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klaes Minu
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-08-2022
Best fijn als je een 60 uit 2021 rijdt, met een max. bereik van 390km (zonder updates) en er staat 397km op het display :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2JtSR9Ey1zTgfSRJNw6dRSH4yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVY7kZln5ttUOWvw6r4cmg6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Klaes Minu schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:14:
Best fijn als je een 60 uit 2021 rijdt, met een max. bereik van 390km (zonder updates) en er staat 397km op het display :*)
[Afbeelding]
Dan rij jij ws heel eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:23

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Is dit nieuw?

[Afbeelding]
Gebeurt regelmatig, ze hebben er in ieder geval wel een pagina voor gemaakt ipv een error melding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Star65 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Ik heb reactie van Allianz. Let heel goed op! Het verschil zit in de cataloguswaarde van de Enyaq. Ligt deze beneden de 50K dan is de allrisk icm diefstal geen probleem.

Is de cataloguswaarde >50K dan kan deze allrisk verzekerd worden. Voor diefstal gelden dan WEL aanvullende eisen bovenop de af-fabriek klasse 3 alarm in de vorm van een extra autorisatie(afstandsbediening) en een officiële certificering en registratie. Dit komt ook op het polisblad te staan. Doe je dit niet dan is je auto alsnog allrisk verzekerd maar zonder diefstaldekking. Daarnaast moet het alarm iedere 3 jaar worden herkeurd.

Veel verzekerden weten dit niet en er is dan ook enige jurisprudentie te vinden over dit onderwerp.
Bij twijfel altijd contact opnemen met de verzekeraar en de bevindingen schriftelijk laten vastleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:21
Klaes Minu schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:14:
[Afbeelding]
Ik zit in midden Italië momenteel en haal dit ook in de bergen met mijn 60 uit 2021. Enorm top, het verbruik in de bergen is extreem laag door de recuperatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIQfAnzbOjUo8_PMF7htRIUWo8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u2rJIjVtlMc8RlyvMKYW2rE.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:32
ervh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Ik zit in midden Italië momenteel en haal dit ook in de bergen met mijn 60 uit 2021. Enorm top, het verbruik in de bergen is extreem laag door de recuperatie.

[Afbeelding]
Het verbruik in de bergen is laag omdat de (gemiddelde) snelheden laag zijn ten opzichte van wat je normaal in Nederland haalt.
De energie die je recupereert bij het omlaag rijden in de bergen heb je er eerst in moeten stoppen tijdens het omhoog rijden, dus dat maakt niet het verschil:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:46
Zojuist begint mijn Enyaq te blazen. Ik gok dat de volle zon de auto te ver opwarmt en de koeling wordt geactiveerd. Ben benieuwd hoeveel range zo’n warme dag gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
BartOtten schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:39:
Zojuist begint mijn Enyaq te blazen. Ik gok dat de volle zon de auto te ver opwarmt en de koeling wordt geactiveerd. Ben benieuwd hoeveel range zo’n warme dag gaat kosten.
Bij mij doet hij dat eigenlijk alleen als ik (remote) de airco aanzet. Verder heb ik het eigenlijk nog nooit gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDuck
  • Laatst online: 04-03 15:01
Voor IOS is er sind 2 uur een nieuwe versie van de app. Geeft overigens nog dezelfde melding dat er een server probleem is.

Onbevestigd: Vlg Duitse website zou ME3 vanaf 15-08-2022 uitgerold worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Senaxx schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Bij mij doet hij dat eigenlijk alleen als ik (remote) de airco aanzet. Verder heb ik het eigenlijk nog nooit gemerkt.
Ik dus ook nog nooit meegemaakt. Maar de sleutels liggen in de tent en iedereen zit voor de tent. Dus we waten verrast. Overigens begint die tijdens dat ik dit type weer te loeien; vriendin pakte iets uit dezelfde hangkast als waar de sleutels in liggen (Kessy aan, ‘in de buurt’ activatie uit..want tent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Laatst online: 11-09 12:21
MacDuck schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:10:
Voor IOS is er sind 2 uur een nieuwe versie van de app. Geeft overigens nog dezelfde melding dat er een server probleem is.
Hier geen problemen met iOs, app versie 5.1.1. Laatst bijgewerkt 23-05-2022

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Sinds mijn 14.39u post zijn er 20km afgesnoept puur aan koeling. Dus 10km per uur in de hitte staan. Heb de auto nu maar iets verderop in de schaduw gezet; dat bracht het geloei tot bedaren.

[ Voor 13% gewijzigd door BartOtten op 10-08-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Laatst online: 14-09 09:41
Had laatst hetzelfde. Bleek hij telkens de airco aan te gooien. Volgens mij een foutje in het systeem met de auto voorkoelen. Uiteindelijk de airco even helemaal uit gezet in de auto. Daarna probleem niet meer gehad.
BartOtten schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Ik dus ook nog nooit meegemaakt. Maar de sleutels liggen in de tent en iedereen zit voor de tent. Dus we waten verrast. Overigens begint die tijdens dat ik dit type weer te loeien; vriendin pakte iets uit dezelfde hangkast als waar de sleutels in liggen (Kessy aan, ‘in de buurt’ activatie uit..want tent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
Hier vandaag aangekomen in Frankrijk. Heerlijk ontspannen rit met de Enyaq en 95% met Travel Assist gereden. Wel Android Auto gebruikt in combinatie met maps en van Tesla punt naar Tesla punt gereden. Geen gekke meldingen, storingen of airco die niet werkt. So far so good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BartOtten schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:40:
Sinds mijn 14.39u post zijn er 20km afgesnoept puur aan koeling. Dus 10km per uur in de hitte staan. Heb de auto nu maar iets verderop in de schaduw gezet; dat bracht het geloei tot bedaren.
Kan het zijn dat de wagen de accu’s actief gaat koelen? Ik heb geen idee of hij dat alleen doet als ie aan de kabel hangt, altijd of..nooit..? :)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Wilde schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Kan het zijn dat de wagen de accu’s actief gaat koelen? Ik heb geen idee of hij dat alleen doet als ie aan de kabel hangt, altijd of..nooit..? :)
Ik denk dat je preventief bedoelt, want de wagen kan niet passief koelen. Tenzij je rijden meeneemt (wind, water en buitentemperatuur) maar dat doet de auto niet.
Ja. De auto koelt preventief om schade door hitte aan de accu te voorkomen.

De range past zich aan op de buitentemperatuur. Is niet (alleen) aan het koelen te wijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-09 07:20
Is dit nieuw?

[Afbeelding]
Ik heb hem ook, en inderdaad ook niet eerder gezien.

Ook wat nieuws met de airco vanmiddag. Die bleef vanmiddag na een ritje op de oprit steeds een half uur voorklimatiseren. Zat in een soort eindeloze loop. Na de 4e sessie (hoop geloei op de oprit :-)) de airco via menu klima maar geheel uitgezet, en daarna was het probleem weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-09 07:20
svenxyz schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:26:
Had laatst hetzelfde. Bleek hij telkens de airco aan te gooien. Volgens mij een foutje in het systeem met de auto voorkoelen. Uiteindelijk de airco even helemaal uit gezet in de auto. Daarna probleem niet meer gehad.

[...]
Hey, zie mijn post hierboven. Vanmiddag ook de airco in een dergelijke 'loop' gehad, en op dezelfde manier opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 09:41
Of zou het onverklaarbaar aangaan van voorklimatiseren te maken hebben met het niet kunnen bereiken van de servers? Ik meen me te herinneren dat in het voorjaar dit ook gebeurde, maar dan met verwarmen ipv koelen. Alsof de servers massaal de opdracht tot voorklimatiseren aan zetten…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDXY7hkwxKddLjGZazUmAJNoiZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GesWkciqmL4fgfvyd22vOn0H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
J.Kossen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:27:
Of zou het onverklaarbaar aangaan van voorklimatiseren te maken hebben met het niet kunnen bereiken van de servers? Ik meen me te herinneren dat in het voorjaar dit ook gebeurde, maar dan met verwarmen ipv koelen. Alsof de servers massaal de opdracht tot voorklimatiseren aan zetten…[Afbeelding]
Ik denk dat het een actie is van Skoda. Tegengaan van “global warming”. Simply Clever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoolseKruik
  • Laatst online: 27-10-2024
Bij mij is de melding in my Skoda gisterenavond begonnen. Kom er nu ook niet meer in, ook niet na update en opnieuw installeren. Tijdens het laden gisterenavond begon de auto ook te blazen aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:27

rammes

koekebakker 1e klas

Of zou het onverklaarbaar aangaan van voorklimatiseren te maken hebben met het niet kunnen bereiken van de servers? Ik meen me te herinneren dat in het voorjaar dit ook gebeurde, maar dan met verwarmen ipv koelen. Alsof de servers massaal de opdracht tot voorklimatiseren aan zetten…[Afbeelding]
heb altijd een akelige gevoel dan dat de systeembeheerder met vakantie is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
rammes schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:55:
[...]

heb altijd een akelige gevoel dan dat de systeembeheerder met vakantie is.
Altijd een update doorvoeren de dag voor je vakantie 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Daan_P schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Altijd een update doorvoeren de dag voor je vakantie 😂
ja chef "ik heb een scriptje dat elke avond de resources opnieuw vrijgeeft, komt allemaal goed!"

Ik zou het doen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pimmr
Voor de geïnteresseerden, wat verbruikscijfers van een Enyaq met dakkoffer. Vandaag het eerste deel van onze reis, 858 km naar Mâcon net boven Lyon.
Gemiddelde verbruik kwam uit op 21.5 kWh.
Ik vond dat enorm meevallen voor een afgeladen Enyaq met 5 inzittenden (2vw/3knd), kofferbak gevuld tot onder het scherm en een flinke dakkoffer met zeker ong 100kg inhoud.

ABRP ingesteld met voorkeur voor Ionity (Charge DC booster abbo) en voor de route gekozen over Luxemburg, ook mijn voorkeur. ABRP gaf 3 stops aan bij Tignee, Hauconcourt en Langres Perrogny. Alle drie prima stops met alle voorzieningen die je nodig hebt. Enkel bij Hauconcourt waren alle 6 de palen bezet. Netjes in de wacht gaan staan, totdat er een Nederlands gezin terugkeerde naar de XC40. Wierp een blik mijn kant op, keek naar zijn scherm en ging nog een blokje om met de familie, hij vond 87% nog niet genoeg. Bereik van de Volvo valt zeker tegen dacht ik. Maar na een 15 min wachten kwam er een ander plekje vrij.

Ik had de voorgestelde route van ABRP vooraf in Maps gezet op de PC en de route via mail gedeeld met mezelf, zo kon ik hem makkelijk openen. Tip daarbij is wel, let op dat je de juiste stop invoert, de meeste hebben er 2 aan beide zijden van de weg en het valt niet op in het overzicht of je de juiste invoert totdat je inzoomt of de afstand in de gaten houd.

Ik vind ABRP overigens slecht werken op Android auto, heb nog even gauw premium genomen voor vertrek maar poging tot openen van opgeslagen routes blijft regelmatig hangen, en actuele status van de laadstations komt niet door. Draai laatste Android auto update. Dat Hauconcourt bezet bleek was voor mij een verassing, in de app waren alle palen in de cirkel op rood, op Android auto was de cirkel blauw.
Ik houd het dus maar op maps voor de navigatie en hou ABRP ernaast om de stops voor te stellen. Switchen tussen de apps in AA is ook niet ideaal, want beide zijn dan geregeld kwijt wat ze aan het doen waren.

Begin van de eerste stint maar een beetje rustig aan gereden, max 100-110 maar ik kwam er al gauw achter dat het verbruik wel meeviel. Dus vanaf Luik wat meer doorgereden 130-140 en zelfs dan merkte ik dat de laadstops net te dichtbij elkaar liggen om goed leeg te rijden (kwam telkens met 25-30% aan) , maar te ver uit elkaar om er 1 over te slaan.

Aan de andere kant zijn stints van 250km prima, want dan is het meestal toch tijd om even een stop te maken.
Morgen de rest van de trip, maar dat kan niet meer stuk na de ervaring op de eerste dag. Wat is dit een fantastische reisauto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74kwaCT1r0vQDrJCFRQCmJb3doc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WyWbqxjVS7g6j3TozUuuMWM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rluT1v2a66IZlkLgxT1Bh-kg1RQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUPoZuMbmrQZIdGSeVg00jvM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSFZpdXbCBAUc9ThZDycvQWfG6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMsgifqnwIsH9ouzcVhYMZmV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:03
Pimmr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:19:
Voor de geïnteresseerden, wat verbruikscijfers van een Enyaq met dakkoffer. Vandaag het eerste deel van onze reis, 858 km naar Mâcon net boven Lyon.
Ik vond dat enorm meevallen voor een afgeladen Enyaq met 5 inzittenden (2vw/3knd), kofferbak gevuld tot onder het scherm en een flinke dakkoffer met zeker ong 100kg inhoud.

ABRP ingesteld met voorkeur voor Ionity (Charge DC booster abbo) en voor de route gekozen over Luxemburg, ook mijn voorkeur. ABRP gaf 3 stops aan bij Tignee, Hauconcourt en Langres Perrogny. Alle drie prima stops met alle voorzieningen die je nodig hebt. Enkel bij Hauconcourt waren alle 6 de palen bezet. Netjes in de wacht gaan staan, totdat er een Nederlands gezin terugkeerde naar de XC40. Wierp een blik mijn kant op, keek naar zijn scherm en ging nog een blokje om met de familie, hij vond 87% nog niet genoeg. Bereik van de Volvo valt zeker tegen dacht ik. Maar na een 15 min wachten kwam er een ander plekje vrij.

Ik had de voorgestelde route van ABRP vooraf in Maps gezet op de PC en de route via mail gedeeld met mezelf, zo kon ik hem makkelijk openen. Tip daarbij is wel, let op dat je de juiste stop invoert, de meeste hebben er 2 aan beide zijden van de weg en het valt niet op in het overzicht of je de juiste invoert totdat je inzoomt of de afstand in de gaten houd.

Ik vind ABRP overigens slecht werken op Android auto, heb nog even gauw premium genomen voor vertrek maar poging tot openen van opgeslagen routes blijft regelmatig hangen, en actuele status van de laadstations komt niet door. Draai laatste Android auto update. Dat Hauconcourt bezet bleek was voor mij een verassing, in de app waren alle palen in de cirkel op rood, op Android auto was de cirkel blauw.
Ik houd het dus maar op maps voor de navigatie en hou ABRP ernaast om de stops voor te stellen. Switchen tussen de apps in AA is ook niet ideaal, want beide zijn dan geregeld kwijt wat ze aan het doen waren.

Begin van de eerste stint maar een beetje rustig aan gereden, max 100-110 maar ik kwam er al gauw achter dat het verbruik wel meeviel. Dus vanaf Luik wat meer doorgereden 130-140 en zelfs dan merkte ik dat de laadstops net te dichtbij elkaar liggen om goed leeg te rijden (kwam telkens met 25-30% aan) , maar te ver uit elkaar om er 1 over te slaan.

Aan de andere kant zijn stints van 250km prima, want dan is het meestal toch tijd om even een stop te maken.
Morgen de rest van de trip, maar dat kan niet meer stuk na de ervaring op de eerste dag. Wat is dit een fantastische reisauto.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi verslag! Nog issues gehad bij de tolpoorten met max doorrijhoogte? Goede reis nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Laatst online: 03-09 10:07

p.d.s.mane

MeMyself&I

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrTOB2h7GW6dw-SmRIDKtAN16YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGsepev8sxhLq95Pv9IeWJGA.jpg?f=fotoalbum_large

Net binnen. "Charge Faster DC Booster" een jaar gratis. Uiteraard aangemeld met (valide - ik heb deze "luxe" ;)) Duits adres --- wel rechtstreeks naar NL laten zenden.

[ Voor 7% gewijzigd door p.d.s.mane op 10-08-2022 23:44 ]

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmendl
  • Laatst online: 06-09-2023

Helder verhaal.
Ben benieuwd hoe je moet laden bij zo’n laadpunt als op de foto als er nog een vouwwagen achter hangt…
Dat gaat ‘m denk ik niet worden.
Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28

Same here! Reis achter de rug naar Perpignan (1.300km) met dakkoffer, volle achterbak en 4 gezinsleden in totaal. Verbruik was 20,5kw/h. Gemiddeld steeds rond de 115km per uur gereden. Van de ene tesla supercharger naar de andere, werkt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Harmendl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:47:
[...]

Helder verhaal.
Ben benieuwd hoe je moet laden bij zo’n laadpunt als op de foto als er nog een vouwwagen achter hangt…
Iemand ervaring?
Nope dat wordt afkoppelen dan. Vaak is er geen ruimte om te laden met een aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmendl
Maat28 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Nope dat wordt afkoppelen dan. Vaak is er geen ruimte om te laden met een aanhanger.
Hmmm. Of je steekt 5 meter uit (als je vooruit inparkeert), maar dan is de kabel zeker te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Harmendl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:49:
[...]

Hmmm. Of je steekt 5 meter uit (als je vooruit inparkeert), maar dan is de kabel zeker te kort?
Dan is de kabel waarschijnlijk te kort inderdaad en blokkeer je de weg/doorgang erachter.

• Pimmr
FJP84 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Mooi verslag! Nog issues gehad bij de tolpoorten met max doorrijhoogte? Goede reis nog!
Nog geen Max 2m poortje tegen gekomen, maar die ga ik skippen. Ik pak er wel eentje naar rechts, die gaat net zo goed automatisch en zonder potentiële schade ;)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:49
Harmendl schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:47:
[...]

Helder verhaal.
Iemand ervaring?
Ondertussen 2x met vouwwagen weggeweest,
Mei - frankrijk
heen: 2x moeten afkoppelen
Terug: 0x afgekoppeld, gestopt bij een tesla stall waarbij ik kon doorrijden zonder af te koppelen. 2e stop bij een Fastned, niet hoeven afkoppelen

Zomer - Duitsland/Denemarken
Zaken iets beter uitgezocht, geprobeerd om via apps foto van stations te zien zodat je niet hoeft los te koppelen
Heen: 1x moeten afkoppelen (was eigenlijk niet nodig, leeg ionity station,maar zou alle chargers blokkeren ), 1 X Fastned zonder afkoppelen
Terugreis: 0x afgekoppeld (ionity waarbij vouwwagen achter uitstak, maar niet te veel in de weg voor de rest)

Bij afkoppelen wel altijd vouwwagen dicht bij kwijt gekund, maar overall best irritant. Dissel slot erop, na laden weer aansluiten en lampen checken enzo

• BAJ82

In totaal heb je volgens de auto dus 184.5kWh verbruikt. Hoeveel kWh heb je in totaal geladen volgens de laadpas?
Eens kijken of er iets te concluderen valt over het laadrendement:). Met mijn laadpaal thuis heb ik gemiddeld 8% verlies, ben benieuwd wat DC fastchargers doen.

• Harmendl
brokenp schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:58:
[...]

Ondertussen 2x met vouwwagen weggeweest,
Mei - frankrijk
heen: 2x moeten afkoppelen
Terug: 0x afgekoppeld, gestopt bij een tesla stall waarbij ik kon doorrijden zonder af te koppelen. 2e stop bij een Fastned, niet hoeven afkoppelen

Zomer - Duitsland/Denemarken
Zaken iets beter uitgezocht, geprobeerd om via apps foto van stations te zien zodat je niet hoeft los te koppelen
Heen: 1x moeten afkoppelen (was eigenlijk niet nodig, leeg ionity station,maar zou alle chargers blokkeren ), 1 X Fastned zonder afkoppelen
Terugreis: 0x afgekoppeld (ionity waarbij vouwwagen achter uitstak, maar niet te veel in de weg voor de rest)

Bij afkoppelen wel altijd vouwwagen dicht bij kwijt gekund, maar overall best irritant. Dissel slot erop, na laden weer aansluiten en lampen checken enzo
Duidelijk.
Lastig dat afkoppelen moet, maar ja, weinig keus als je anders de straat blokkeert.
En hoe was dat qua range, beladen en met vouwwagen? Beetje te doen?

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57
Hier ook serverprobleem...

mixing a drink and music

• svenxyz
  • Laatst online: 14-09 09:41
Met een 80 een kleine 300 km range. Snelheid rond de 110. Meerdere keren moeten afkoppelen. Ging altijd goed en was zo gedaan. Gewoon rustig blijven.

Bij de doorrijpoorten of fastned altijd aan gekoppeld kunnen laten. Ook bij een leeg tesla station weleens overdwars gestaan op 5 plekken. Daar was toch amper iemand en nog steeds 15 vrij...
Harmendl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Duidelijk.
Lastig dat afkoppelen moet, maar ja, weinig keus als je anders de straat blokkeert.
En hoe was dat qua range, beladen en met vouwwagen? Beetje te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
svenxyz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:07:

Bij de doorrijpoorten of fastned altijd aan gekoppeld kunnen laten. Ook bij een leeg tesla station weleens overdwars gestaan op 5 plekken. Daar was toch amper iemand en nog steeds 15 vrij...

[...]
[sarcasm] Overdwars op 5 plekken... maar hopelijk niet tot 100% geladen? [/sarcasm]

• Pimmr
BAJ82 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:29:
[...]

In totaal heb je volgens de auto dus 184.5kWh verbruikt. Hoeveel kWh heb je in totaal geladen volgens de laadpas?
Eens kijken of er iets te concluderen valt over het laadrendement:). Met mijn laadpaal thuis heb ik gemiddeld 8% verlies, ben benieuwd wat DC fastchargers doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTU63WIn0HdRwOTNMNaAUU8nEPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoVNSmHd5N69Q6du4IDLaG81.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom uit op 140,19 kWh geladen.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Pimmr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]

even voor mijn beeldvorming van hoeveel tot hoeveel laad je hier?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
rammes schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

even voor mijn beeldvorming van hoeveel tot hoeveel laad je hier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zydU6mty-VyA1StaDhnBd2qJFLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RrINapTNcp8iJQRScrhTpeOd.jpg?f=user_large

Je hebt gelijk, zonder die cijfers zegt het alsnog niks.
1e laadbeurt: 33−95%
2e laadbeurt: 29−92%
3e laadbeurt: 26−78%

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Pimmr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt gelijk, zonder die cijfers zegt het alsnog niks.
1e laadbeurt: 33−95%
2e laadbeurt: 29−92%
3e laadbeurt: 26−78%
ok super! ik vond de 45 minuten best lang, maar nu snap ik dat je vrij (mag ik dat zeggen) conservatief laad?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartOtten
Of zou het onverklaarbaar aangaan van voorklimatiseren te maken hebben met het niet kunnen bereiken van de servers? Ik meen me te herinneren dat in het voorjaar dit ook gebeurde, maar dan met verwarmen ipv koelen. Alsof de servers massaal de opdracht tot voorklimatiseren aan zetten…
Of een hacker probeerde even uit of hij commando’s aan alle Enyaqs kon geven (ja dus) en ze hebben de server snel offline gehaald….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmr
rammes schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

ok super! ik vond de 45 minuten best lang, maar nu snap ik dat je vrij (mag ik dat zeggen) conservatief laad?
Ben niet heel bewust met soc bezig geweest tijdens laden nee. Alles boven de 80% meegenomen, als er plek was. De laatste was het volop druk dus heb ik mijn plekje afgestaan toen ik het wel goed vond.

• qntal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:11

qntal

Omlet du fromage!

BartOtten schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Of een hacker probeerde even uit of hij commando’s aan alle Enyaqs kon geven (ja dus) en ze hebben de server snel offline gehaald….
Grappige is dat Tronity wel werkt. Hierin kan ik nog de status van mijn auto uitlezen. Helaas niet voorkoelen

• BAJ82
Pimmr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]

En dan nog de 60kWh erbij van het laden 's avonds, dat maakt 200kWh in totaal.
Dat is dus 8% meer dan wat de auto weergeeft.
Of ben je thuis niet met 100% SOC weggereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
Pimmr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Ben niet heel bewust met soc bezig geweest tijdens laden nee. Alles boven de 80% meegenomen, als er plek was. De laatste was het volop druk dus heb ik mijn plekje afgestaan toen ik het wel goed vond.
Ik vermoed dat rammes bedoeld dat je ging laden met een te hoge SoC, als je laden start met 10-15% SoC gaat het veel sneller. Dan moet je natuurlijk wel kunnen aankomen met dat lage percentage, wat in Frankrijk wellicht nog weleens lastig kan zijn. Als je met 25% aankomt, maar de volgende paal is te ver om die überhaupt te halen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
royverdegem schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Ik vermoed dat rammes bedoeld dat je ging laden met een te hoge SoC, als je laden start met 10-15% SoC gaat het veel sneller. Dan moet je natuurlijk wel kunnen aankomen met dat lage percentage, wat in Frankrijk wellicht nog weleens lastig kan zijn. Als je met 25% aankomt, maar de volgende paal is te ver om die überhaupt te halen ;-)
Weet dat het dan nog sneller gaat. Maar ik heb geen haast.. Had ik al gezegd dat ik op vakantie was? ;)
Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.