80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
https://www.skoda.es/emob...iv-actualizacion-software
mijn Spaans is niet zo best dus maar even de vertaaloptie aangezet in mijn browser:Colin McRoyski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:24:
In het Duitse forum vond ik onderstaande link naar de site van Skoda Spanje waarin de info aangaande update ME3 bekend word gemaakt.
per vliegtuigWacht tot uw lokale ŠKODA-werkplaats contact met u opneemt.
Maak een afspraak.
Kom aan in de werkplaats en lever de auto af bij uw monteur.
Haal uw set-up ENYAQ in ongeveer 6 uur op.
Alle andere updates komen per vliegtuig binnen via de online updateservice van het systeem. Dit betekent dat het niet langer nodig is om naar de workshop te gaan voor toekomstige updates.
Ik zou het doen!
:fill(white):strip_exif()/f/image/IwrSzQ9e2yJjN0DbpSsUutxW.png?f=user_large)
Damn wat staan die hard. Krijg er altijd opmerkingen over als er mensen meerijden. "Zo, dat is niet te missen he..." of "Pfff, ik zou gek worden"
[ Voor 25% gewijzigd door Trackerfire op 03-08-2022 10:51 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Deze vraag ook al vanwege de aankomende ME3 update met meerdere gebruikers.
[ Voor 6% gewijzigd door Star65 op 03-08-2022 10:54 . Reden: onvolledige post ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik zou haar gewoon in de app laten inloggen met jouw account. Hoef je straks met ME3 ook niet elke keer van gebruiker te wisselen. Mocht meerdere accounts straks heel veel meerwaarde gaan bieden is het vroeg genoeg om tzt alsnog een 2e account aan te maken.Star65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:54:
Aangezien mijn wederhelft tegenwoordig ook regelmatig met de Enyaq op pad is wil ik voor haar ook een gebruikersaccount aanmaken in de MySkoda app zodatze zelf ook de airco vast kan inschakelen etc. Ik kan alleen nergens vinden of ik haar als hoofdgebruiker moet toevoegen of moet ze zelf de MySkoda app downloaden en volledig nieuwe registratie starten?
Bedankt voor de link, veel concrete info over ME3.Colin McRoyski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:24:
In het Duitse forum vond ik onderstaande link naar de site van Skoda Spanje waarin de info aangaande update ME3 bekend word gemaakt.
Deze zou ik persoonlijk niet zo blij mee zijn, ik laad altijd tot 100%. Ik mag hopen dat deze functie ook uit te zetten is, iemand met ME3 die dit kan vertellen?
:strip_exif()/f/image/P6SlR1cb4ZCDGwa3kSjfuTu0.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker is die uit te zetten! Je krijgt bij instellingen een optie erbij om 'Batterijverzorgingsmodus' aan of uit te zetten. Hij staat overigens standaard uit.Pimmr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:38:
[...]
Bedankt voor de link, veel concrete info over ME3.
Deze zou ik persoonlijk niet zo blij mee zijn, ik laad altijd tot 100%. Ik mag hopen dat deze functie ook uit te zetten is, iemand met ME3 die dit kan vertellen?
[Afbeelding]
Ik heb dit onlangs geprobeerd met ME3. Er is maar 1 hoofgebruiker en via registratie in de app kan je extra gastgebruikers toe voegen. Handig omdat mijn vrouw graag andere instellingen van de assistentiehulpmiddelen heeft. Wat er echter niet lukt is om de wagen te zien in de app als gastgebruiker. Dan maar terug met mijn account ingelogd op haar smartphone.Star65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:54:
Aangezien mijn wederhelft tegenwoordig ook regelmatig met de Enyaq op pad is wil ik voor haar ook een gebruikersaccount aanmaken in de MySkoda app zodatze zelf ook de airco vast kan inschakelen etc. Ik kan alleen nergens vinden of ik haar als hoofdgebruiker moet toevoegen of moet ze zelf de MySkoda app downloaden en volledig nieuwe registratie starten?
Inderdaad, tijdens de testrit verschoot ik me een bult van hoe luid die wel niet staat.Trackerfire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
Dit is ook wel extreem fijn:
[Afbeelding]
Damn wat staan die hard. Krijg er altijd opmerkingen over als er mensen meerijden. "Zo, dat is niet te missen he..." of "Pfff, ik zou gek worden"
En de dealer zei dat het een mechanisch geluid was en daar dus niets aan kon gedaan worden, ik heb nooit geloofd dat dit mechanisch is.
En juist dat zie ik nergens in de app. Wel ios, geen Android en ook nog geen ME3 dus die optie nog niet beschikbaar in de app?mdizzy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
Ik heb dit onlangs geprobeerd met ME3. Er is maar 1 hoofgebruiker en via registratie in de app kan je extra gastgebruikers toe voegen.
[ Voor 9% gewijzigd door Star65 op 03-08-2022 13:13 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ik heb het advies van @Martinique opgevolgd. App op haar telefoon zetten, inloggen met jouw gebruikersgegevens en klaar.Star65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:54:
Werkt perfect.
Laad je altijd tot 100% omdat je elke dag lange ritten moet maken? Ik laad zelf zelden tot boven de 80%.Pimmr schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:38:
[...]
Bedankt voor de link, veel concrete info over ME3.
[Afbeelding]
Ik weet niet of het enkel ME3 is. App starten, uitloggen (indien reeds ingelogd), nieuwe gebruiker registreren, inloggen, koppelen aan wagen zoals je gedaan hebt met de hoofdgebruiker (qr code scannen etc). Verschil is dat er melding gemaakt wordt dat er al een hoofdgebruiker is, en dat de wagen dan (bij mij toch) niet verschijnt in de app. Er is wel een nieuw gastprofiel in de wagen.Star65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
En juist dat zie ik nergens in de app. Wel ios, geen Android en ook nog geen ME3 dus die optie nog niet beschikbaar in de app?
Klopt hij is 10x beter 🤣🥳Trackerfire schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:50:
Dit is ook wel extreem fijn:
[Afbeelding]
Vorige week is hier iemand komen aanbellen om te zeggen dat mijn lichten nog aanstonden.
Bleek het parkeerlicht te zijn omdat de richtingaanwijzer nog op stond. Had hem niet gehoord
Heb de auto nu 2 weken en mijn grootste ergernis is de reflectie van het dashboard in de voorruit. De overgang van de HUD naar het dashboard zit net op ooghoogte bij mij en daar zit dan ook nog een stukje blinkende chroom.
Al allerlei posities van de stoel geprobeerd, maar beste zithouding blijft op de hoogte van die 'streep'.
Nog iemand met dat probleem? Of evt een oplossing?
Voor de rest rijdt ie prima !!
Whahaha, meen je... lijkt me heerlijkMortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:34:
Richtingaanwijzers staan met de ME3 versie heel stil, soms zelfs te stil![]()
Vorige week is hier iemand komen aanbellen om te zeggen dat mijn lichten nog aanstonden.
Bleek het parkeerlicht te zijn omdat de richtingaanwijzer nog op stond. Had hem niet gehoord![]()
Heb de auto nu 2 weken en mijn grootste ergernis is de reflectie van het dashboard in de voorruit. De overgang van de HUD naar het dashboard zit net op ooghoogte bij mij en daar zit dan ook nog een stukje blinkende chroom.
Al allerlei posities van de stoel geprobeerd, maar beste zithouding blijft op de hoogte van die 'streep'.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik dacht al dat het aan mij lag - de richtingaanwijzers staan inderdaad heel zacht nu. Wanneer je nu wat muziek op hebt staan hoor je deze al niet. Enerzijds fijn, anderzijds wel vervelend als je niet doorhebt dat die nog aan stond.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:34:
Bleek het parkeerlicht te zijn omdat de richtingaanwijzer nog op stond. Had hem niet gehoord![]()
Overigens rij ik nu een maand met de Enyaq en ik merk dat ik 'moeite' heb om me aan de snelheid te houden. Niet zozeer omdat ik actief te hard rijd, maar meer omdat je niet meer af kan gaan op de toeren die je vroeger hoorde en omdat het lijkt alsof de rolweerstand een stuk minder is, waardoor bergaf de auto al redelijk snel in snelheid toeneemt (lang leve Limburg). Iemand tips?
Enige wat ik doe om het te voorkomen is het aanzetten van de CC.
De oplossing is een polarized zonnebril. Of een kleedje, tapijtje, kunstgras oid, maar ik zou zelf voor de zonnebril gaan.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:34:
Thx, ga ik proberen zodra mevrouw weer terug is met MIJN auto.mdizzy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Ik weet niet of het enkel ME3 is. App starten, uitloggen (indien reeds ingelogd), nieuwe gebruiker registreren, inloggen, koppelen aan wagen zoals je gedaan hebt met de hoofdgebruiker (qr code scannen etc). Verschil is dat er melding gemaakt wordt dat er al een hoofdgebruiker is, en dat de wagen dan (bij mij toch) niet verschijnt in de app. Er is wel een nieuw gastprofiel in de wagen.
Nooit last gehad van de reflectie in voorruit. Heb je een lichte kleur bekleding toevallig? Lodge of ecru (nep)leder? Ik heb de loft en is donker genoeg om niet te reflecteren in voorruit.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:34:
Welk stukje blinkend chroom bedoel je? Ik heb geen HUD….zit daar nog chroom stukje ingevoegd oid?
Zachter geluid richting aanwijzer is een aanwinst. Enige reden dat ik uitkijk maar de update😊
[ Voor 4% gewijzigd door Maat28 op 03-08-2022 16:49 ]
Maat28 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:11:
[...]
Nooit last gehad van de reflectie in voorruit. Heb je een lichte kleur bekleding toevallig? Lodge of ecru (nep)leder? Ik heb de loft en is donker genoeg om niet te reflecteren in voorruit.
Welk stukje blinkend chroom bedoel je? Ik heb geen HUD….zit daar nog chroom stukje ingevoegd oid?
Zachter geluid richting aanwijzer is een aanwinst. Enige reden dat ik uitkijk maar de update😊
Blijft toch bizar te lezen hoe weinig de dealers eigenlijk van een auto afweten. Het is ten slotte hun beroep. Als ik in mijn beroep (IT) zulke onzin zou verkopen, kan ik snel op zoek naar een andere werkgever :-)this schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:57:
[...]
Inderdaad, tijdens de testrit verschoot ik me een bult van hoe luid die wel niet staat.
En de dealer zei dat het een mechanisch geluid was en daar dus niets aan kon gedaan worden, ik heb nooit geloofd dat dit mechanisch is.
Nee, dat niet.BAJ82 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:11:
[...]
Laad je altijd tot 100% omdat je elke dag lange ritten moet maken? Ik laad zelf zelden tot boven de 80%.
HUD zelf kan ook op juiste hoogte ingesteld worden ipv je stoel. Misschien helpt dat. Ik heb dit probleem niet.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:34:
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Dus voor de pre-ME3 versies geldt alleen nog: het geluid vd richtingaanwijzers is te hard en de claxon te zacht.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:34:
Bleek het parkeerlicht te zijn omdat de richtingaanwijzer nog op stond. Had hem niet gehoord
Is de claxon aan te passen in ME3?
Met een polariserende zonnebril zie je de HUD zelf haast niet meer in de voorruit.Martinique schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:46:
[...]
De oplossing is een polarized zonnebril. Of een kleedje, tapijtje, kunstgras oid, maar ik zou zelf voor de zonnebril gaan.
De achterbak zat vol tassen en andere spullen en de sleutel in een tas gaf geen signaal bij het openen van het portier of achterklep.
Even de reservesleutel gebracht, neem deze ook maar mee op vakantie.
Ik heb er een foto van genomen
De hele dashboard constructie rond de HUD zie je in het blauw.
En als extra krijg je ook dat chromen randje dat reflecteert (rode pijl) en naargelang de zonpositie schuift dit meer naar links.
Ook s'nachts reflecteert de straatverlichting erin. Dus raar dat ik daar als enige last van heb 🤷
:strip_exif()/f/image/Opaf83108DcMBlzoa1Y1jBPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt dan toch te komen door de verhoging in dashboard door HUD. ik heb geen HUD en het dashboard is dan ook gewoon plat waardoor het niet spiegelt in de voorruit denk ik dan….wel irritant zeg. Zeker als je het weet dan kijk je er continu naar en gaat het alleen maar meer irriteren…..inruilen die wagen voor 1 zonder HUD😀👍 grapje natuurlijk maar lijkt weinig aan te doen denk ik…wel oliedom dat ze daar een chroom rand gemaakt hebben….dat weerkaatst altijd mega in de zon.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:17:
[...]
En als extra krijg je ook dat chromen randje dat reflecteert (rode pijl) en naargelang de zonpositie schuift dit meer naar links.
Ook s'nachts reflecteert de straatverlichting erin. Dus raar dat ik daar als enige last van heb 🤷
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Maat28 op 04-08-2022 00:18 ]
Heb HuD maar is me nog nooit opgevallen en stoort me dus al zeker niet. Vind het wel een goede implementatie, maar kan uitgebreider en graag ook nog wat meer integratie van Android auto naar AR aanwijzingen... Jammer dat het met zonnebril zeker nu wat minder werkt, maar kan ik wel mee leven.Mortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:17:
[...]
[Afbeelding]
Dit heb ik echt meerdere malen gehad echter kan ik hem niet afsluiten.. zelfs in de achterbak niet.RedCellNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:45:
Vandaag had de vrouw het voor elkaar gekregen om de sleutel in de achterbak te leggen en de auto af te sluiten. Hoe de auto op slot is gegaan is mij nog niet duidelijk...
De achterbak zat vol tassen en andere spullen en de sleutel in een tas gaf geen signaal bij het openen van het portier of achterklep.
Hier ook al meerdere keren gebeurd bij mijn vriendin.RedCellNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:45:
Vandaag had de vrouw het voor elkaar gekregen om de sleutel in de achterbak te leggen en de auto af te sluiten. Hoe de auto op slot is gegaan is mij nog niet duidelijk...
Als je KESSY (Keyless Entry) hebt en als eerste de kofferbak opent en daarna sluit zonder een portier te hebben geopend gaat hij direct weer op slot. Erg handig als je even iets in/uit de kofferbak wil halen/leggen.
Iets minder handig als je jezelf daarna hebt buitengesloten doordat je de sleutel in de kofferbak hebt gelegd.
Gebeurt hier vooral met de warme dagen waarbij de jas (met sleutel) als eerste in de kofferbak wordt gelegd.
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
Ik heb geen ME3, maar dan kan je toch ook het geluid harder of zachter zetten dacht ik?
of ik heb slechte oren
Water-Escape
Ik moet zeggen dat het mij ook niet duidelijk is, maar ik reed hiervoor een DS4 Crossback en die richtingaanwijzers maken pas echt geluid. Die hoorde je zowat buiten de auto :-)water_escape schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:45:
Ik begrijp het stukje knipperlichten geluid discussie niet helemaal.
Ik heb geen ME3, maar dan kan je toch ook het geluid harder of zachter zetten dacht ik?
of ik heb slechte oren
Dus het is denk ik ook een kwestie van wat je gewent bent. Voor de DS reed ik BMW en die had geen richtingaanwijzer...... geintje. Maar die was behoorlijk zacht of normaal zo je wilt. Dus toen ik een proefrit in de DS maakte, schrok ik me dood. En nu valt de Enyaq weer mee, voor mij dan.
Maar waarom opent het portier/achterklep dan niet meer als je m probeert te openen? De auto weet toch niet of die sleutel in de achterbak ligt of buiten de auto?Jitse H schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:56:
[...]
Hier ook al meerdere keren gebeurd bij mijn vriendin.
Als je KESSY (Keyless Entry) hebt en als eerste de kofferbak opent en daarna sluit zonder een portier te hebben geopend gaat hij direct weer op slot. Erg handig als je even iets in/uit de kofferbak wil halen/leggen.
Iets minder handig als je jezelf daarna hebt buitengesloten doordat je de sleutel in de kofferbak hebt gelegd.
Gebeurt hier vooral met de warme dagen waarbij de jas (met sleutel) als eerste in de kofferbak wordt gelegd.
Zo zijn de KESSY sensoren wel geplaatst/ingesteld.RedCellNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Maar waarom opent het portier/achterklep dan niet meer als je m probeert te openen? De auto weet toch niet of die sleutel in de achterbak ligt of buiten de auto?
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
Ik heb ook flinke reflectie, maar ik ben er wat aan gewend. Irritanter vind ik soms de 3 witte crikels die soms zichtbaar zijn als de zon in een bepaalde hoek op de auto staatMortimerke schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:17:
[...]
[Afbeelding]
Heb na het lezen van deze posts ook maar eens de ruitenwissers verwisseld.dingo35 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 05:57:
[...]
Zijn dat degenen die af fabriek geleverd worden (die slechte), die dus vermeden moeten worden, of zijn er juist goede ervaringen met deze ruitenwisserbladen?
Wat een rust! Waarom niet al veel eerder gedaan?
De goede die je wil hebben zijn inderdaad de: Bosch Ap18u en Ap28u.
Amazon.nl was de goedkoopste
Een mogelijkheid om dit te omzeilen is door het aanzetten van het automatisch ontgrendelen wanneer hij de sleutel in de nabijheid detecteert (dus zonder aanraking). Op deze manier gaat meestal de gehele auto open op het moment dat je alleen de kofferbak open zou willen maken. Dan moet je hem bewust dus weer op slot zetten en volgens mij heb je dan nog een bepaalde tijd dat je hem toch nog open kunt maken wanneer je erachter komt dat de sleutels in de auto liggen.Jitse H schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:56:
[...]
Hier ook al meerdere keren gebeurd bij mijn vriendin.
Ik heb met de obd dongle wat gegevens bijgehouden en het blijkt dat de SOC die op display wordt weergeven 10% sneller daalt dan de werkelijke SOC die het BMS registreert. Met andere worden, als je de accu van 100% naar 0% leeg rijdt dan heb je in werkelijkheid maar 90% van de 82kWh (73.8kWh) leeggereden. Het verbruik wordt dus niet te rooskleurig weergegeven, maar de SOC daling te negatief.royverdegem schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:35:
[...]
100%, kwam direct van de lader 's morgens. Zal de volgende keer eens met mijn obd-dongel checken. Zou betekenen dat de auto het verbruik te rooskleurig opgeeft.
[ Voor 29% gewijzigd door BAJ82 op 04-08-2022 16:41 ]
Dat werkt met KESSY niet. Dan moet je de handgreep aanraken om te ontgrendelen en vergrendelen.mikeyzut schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Een mogelijkheid om dit te omzeilen is door het aanzetten van het automatisch ontgrendelen wanneer hij de sleutel in de nabijheid detecteert (dus zonder aanraking). Op deze manier gaat meestal de gehele auto open op het moment dat je alleen de kofferbak open zou willen maken. Dan moet je hem bewust dus weer op slot zetten en volgens mij heb je dan nog een bepaalde tijd dat je hem toch nog open kunt maken wanneer je erachter komt dat de sleutels in de auto liggen.
Hoe werkt KESSY?
KESSY heeft zijn eigen regeleenheid. Die zit onder het dashboard, in het gebied boven het rempedaal. Hij ontvangt het signaal van de autosleutel: een radiosignaal op de golflengte van 434 MHz, een gratis bandbreedte die veel automerken gebruiken. De regeleenheid ontvangt het signaal, controleert of alles in orde is en geeft groen licht. Hij ontgrendelt de auto zodra je de handgreep van het voorportier vastpakt – daarin zit een aanraaksensor.
https://www.skoda.nl/nieu...-entry-systeem-van-skoda/
Zo was het bij mijn vorige auto (nieuw model Seat Leon) ook namelijk. Tenzij ze dit specifiek voor de Enyaq aangepast hebben? Maar dat lijkt me sterk.
[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2022 17:09 ]
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik ken de specificaties niet maar het is heel gebruikelijk om een SoC ter berekenen puur op accu spanning, én een op basis van accuspanning + compensatie voor laad/ontlaad stroom. Dit omdat de capaciteit van de accu lager is als er continue een hoge stroom uit wordt getrokken bijvoorbeeld.BAJ82 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Ik heb met de obd dongle wat gegevens bijgehouden en het blijkt dat de SOC die op display wordt weergeven 10% sneller daalt dan de werkelijke SOC die het BMS registreert. Met andere worden, als je de accu van 100% naar 0% leeg rijdt dan heb je in werkelijkheid maar 90% van de 82kWh (73.8kWh) leeggereden. Het verbruik wordt dus niet te rooskleurig weergegeven, maar de SOC daling te negatief.
Als ik met de sleutel in mijn zak langs de auto loop op de oprit ontgrendelen de deuren. Ik hoef daarvoor niet de deurklink te pakken.Rivanov schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Dat werkt met KESSY niet. Dan moet je de handgreep aanraken om te ontgrendelen en vergrendelen.
Zo was het bij mijn vorige auto (nieuw model Seat Leon) ook namelijk. Tenzij ze dit specifiek voor de Enyaq aangepast hebben? Maar dat lijkt me sterk.
Spidermellow
Dat is een optie die je aan of uit kan zetten.langevoort schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:51:
[...]
Als ik met de sleutel in mijn zak langs de auto loop op de oprit ontgrendelen de deuren. Ik hoef daarvoor niet de deurklink te pakken.
Werkt gewoon hoor. Zodra je met een sleutel in de buurt van de auto komt ontgrendelt deze de deuren, overigens ontgrendelt hij niet de laadkabel mocht deze aangesloten zijn.Rivanov schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Dat werkt met KESSY niet. Dan moet je de handgreep aanraken om te ontgrendelen en vergrendelen.
Hoe werkt KESSY?
KESSY heeft zijn eigen regeleenheid. Die zit onder het dashboard, in het gebied boven het rempedaal. Hij ontvangt het signaal van de autosleutel: een radiosignaal op de golflengte van 434 MHz, een gratis bandbreedte die veel automerken gebruiken. De regeleenheid ontvangt het signaal, controleert of alles in orde is en geeft groen licht. Hij ontgrendelt de auto zodra je de handgreep van het voorportier vastpakt – daarin zit een aanraaksensor.
Zelf heb ik het uit gezet omdat ik het maar irritant en onnodig vond. Om de deur te openen moet je immers toch de handgreep beetpakken en dan ontgrendelt hij ook…
Ik ben sinds gisteren eigenaar van een prachtige Enyaq. Ik loop wel tegen een paar dingen aan. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik krijg het namelijk niet gevonden.
1. Bij instappen auto krijg ik elke
Keer de melding dat er nieuwe gegevens gevonden zijn op gebruikersprofiel
2. Temperatuur springt bij elke keer instappen op 22°.
3. Sfeerverlichting springt terug naar “Skoda” ipv laatst ingestelde kleur.
Is dit gebruikelijk? Of kan iemand mij de gouden tips geven?
Alvast dank!
royverdegem schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:57:
[...]
.... Voor de DS reed ik BMW en die had geen richtingaanwijzer...... geintje.....
Oke, duidelijk.Martinique schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:37:
[...]
Werkt gewoon hoor. Zodra je met een sleutel in de buurt van de auto komt ontgrendelt deze de deuren, overigens ontgrendelt hij niet de laadkabel mocht deze aangesloten zijn.
Zelf heb ik het uit gezet omdat ik het maar irritant en onnodig vond. Om de deur te openen moet je immers toch de handgreep beetpakken en dan ontgrendelt hij ook…
Dan hebben ze dit dus aangepast of daar zit een verschil tussen Skoda en Seat. Want bij de Leon was dit destijds ook geen optie om te activeren.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Uit interesse: maar waarom zou je dit willen weten?Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
Iemand die helder heeft wanneer de 12v accu wordt opgeladen in de Enyaq? Ik lees wat verschillende verhalen variërend van enkel tijdens het chargen bij een laadpaal en anderen die zeggen dat het ‘gewoon’ tijdens het rijden plaatsvind(vanuit de highvoltage accu)
handig om te weten als je je koelbox eraan hangtWootism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Uit interesse: maar waarom zou je dit willen weten?
Ik zou het doen!
Ah ik snap het. Maar ik mag toch wel hopen dat je daar als gebruiker niet over na hoeft te denken.rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
handig om te weten als je je koelbox eraan hangtzie eerdere discussies
Zou wat zijn dat je op een rit van 3,5 uur je hele 12v accu leeg trekt met een koelbox
met rijden niet, maar stilstaan wel en dan zou het mooi zijn als de 12v accu bijgeladen wordt door de high-volt accuWootism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:20:
[...]
Ah ik snap het. Maar ik mag toch wel hopen dat je daar als gebruiker niet over na hoeft te denken.
Zou wat zijn dat je op een rit van 3,5 uur je hele 12v accu leeg trekt met een koelbox
Ik zou het doen!
Zoals anderen ook aangeven: als ik weet hoe het werkt dan kan ik er rekening mee houden. Gevalletje koelbox, maar ook enkel fastcharging naar de vakantiebestemming (korte laadperiodes) zou invloed kunnen hebben op de accuduur op de camping als ie daar 2 weken staat. Als de 12v gewoon laad tijdens het rijden, dan is het minder van belang.Wootism schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Uit interesse: maar waarom zou je dit willen weten?
Geen gouden tip, wel benieuwd naar de antwoorden. Sinds het koppelen van mijn account ervaar ik hetzelfde, vooral de temperatuur viel me op.GoolseKruik schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:41:
Dag mede Enyaq rijders.
Ik ben sinds gisteren eigenaar van een prachtige Enyaq. Ik loop wel tegen een paar dingen aan. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik krijg het namelijk niet gevonden.
1. Bij instappen auto krijg ik elke
Keer de melding dat er nieuwe gegevens gevonden zijn op gebruikersprofiel
2. Temperatuur springt bij elke keer instappen op 22°.
3. Sfeerverlichting springt terug naar “Skoda” ipv laatst ingestelde kleur.
Is dit gebruikelijk? Of kan iemand mij de gouden tips geven?
Alvast dank!
Wil dit dan zeggen dat als je de sleutelbos ganse dagen in je zakken hebt dat deze continue signalen stuurt en batterij snel leeg is?
Enyaq in bestelling sinds Feb 2022, 'beloofde' levertermijn Mei 2023 😑, zelf helaas nog geen ervaring dus...
Zoals intussen al is geconstateerd werkt het zo wel en is dat gewoon een instelling op de Enyaq. Of het fijn is valt aan te twijfelen, het is best irritant als je vaak in de nabijheid van je auto bent met je autosleutels op zak terwijl je hem helemaal niet wilt openen. Maar om te voorkomen dat je voor een dichte auto staat is het het overwegen waard.Rivanov schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
Hoe werkt KESSY?
Dat weet ik niet exact, wat ik wel weet is dat het LEDje op de sleutel buiten bereik van de auto stopt met knipperen. Dus mogelijk zend de auto eerst een signaal uit waarop de sleutel reageert, buiten bereik van de auto heb je dan dus ook geen verspilde energie. Maar dit is puur een aanname.Dirk.be schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:58:
Volgens de link van Rivanov ivm de Kessy werkt deze met 433mHz signaal dat inactief gaat als de sleutelbos enig tijd stil hangt.
Wil dit dan zeggen dat als je de sleutelbos ganse dagen in je zakken hebt dat deze continue signalen stuurt en batterij snel leeg is?
Enyaq in bestelling sinds Feb 2022, 'beloofde' levertermijn Mei 2023 😑, zelf helaas nog geen ervaring dus...
Weinig relevant op een Enyaq forum op Tweakers. Het is hier geen Autoweek of zo.Rivanov schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:21:
[...]
Want bij de Leon was dit destijds ook geen optie om te activeren.
Volgens de instructeur van de gratis introductie bij aanschaf Enyaq wordt de accu óók tijdens het rijden opgeladen; leek mij een jongen met verstand van zaken (itt sommige dealers/salestypjes).Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
Iemand die helder heeft wanneer de 12v accu wordt opgeladen in de Enyaq? Ik lees wat verschillende verhalen variërend van enkel tijdens het chargen bij een laadpaal en anderen die zeggen dat het ‘gewoon’ tijdens het rijden plaatsvind(vanuit de highvoltage accu)
Ik heb Car Scanner en een OBD2-dongel. Daar kan ik ook de SoC van de 12V batterij uithalen. Zal eens kijken of dat tijdens het rijden oploopt. Heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken per se. Kom er op terug...
Als de auto stilstaat en niet op 'contact', wordt de HV-accu afgekoppeld van het boordnet en ook niet meer automatisch aangekoppeld. Je 12V accu kan dus ook echt leegraken. Eigenlijk niet anders van met een ICEV.
Ik heb een trekhaak en daarop zit een constante plus, het is wel even opletten met koelboxen dus....
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het lijkt me logisch dat deze geladen wordt wanneer de auto aan staat. Anders zal onder andere de verlichting het niet heel lang volhouden en neem aan dat de airco ook op de 12v accu zit in plaats van zijn eigen dc-dc converter? Zou wel leuk zijn als het elektrische schema openbaar zou zijn. Al ben ik zelf te lui om het boekje te raadplegen of je uit de zekering verdeling gemaakt is etc.JanHenk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:43:
@Wilde Bij mijn weten ook tijdens het rijden, maar ik heb het nog niet kunnen constateren.
Ik heb Car Scanner en een OBD2-dongel. Daar kan ik ook de SoC van de 12V batterij uithalen. Zal eens kijken of dat tijdens het rijden oploopt. Heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken per se. Kom er op terug...
Als de auto stilstaat en niet op 'contact', wordt de HV-accu afgekoppeld van het boordnet en ook niet meer automatisch aangekoppeld. Je 12V accu kan dus ook echt leegraken. Eigenlijk niet anders van met een ICEV.
Ik heb een trekhaak en daarop zit een constante plus, het is wel even opletten met koelboxen dus....
Zonet terug gekomen van 3 weken leven als nomad in scandinavie (voornamelijk Noorwegen) (ruim 5000 km rijden en 's nachts kamperen) en heb daarbij vrijwel enkel met fastchargers gewerkt. Al die tijd heeft de koelbox aan de 12 volt gezeten en dat werkte probleemloos. Ik denk dan ook dat de accu wel bijlaad tijdens het rijden.Wilde schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
nav eerdere reacties bijgaand mijn zeer korte reisverslag:
Heenweg was op zwarte zaterdag, en dat had als gevolg dat we in DE en DK wat last hadden van laadfiles bij Ionity. Na die zaterdag nergens hoeven wachten
Auto heeft zich verder (bijna) helemaal prima gedragen en hij rijdt heerlijk. We hadden een aanhangwagentje mee en ik had verwacht dat dit flink ten koste zou gaan van het verbruik maar dat viel alles mee:
• 5312 km
• gem: 16,2 kWh/100 km
onze issues:
• App is meerdere malen vastgelopen; alles lijkt het te doen behalve dan het enige dat er echt toe doet: De status van de accu. We moesten dus regelmatig echt even terug lopen naar de laadpaal om te kijken hoe voel de accu echt was.
• Bij gebruik van ABRP wordt de telefoon (iphone 12) echt belachelijk warm
• Ruitenwissers maken herrie en laten strepen achter. Hier zijn de eerder genoemde bosch-wissers reeds voor besteld
• Grootste issue: De airco van de auto koelt niet. Op geen enkel moment was de lucht daadwerkelijk afgekoeld als deze de auto ingeblazen werd. Op de paar echt warme dagen maakte dat het zelfs zo warm in de auto dat de telefoon(s) over-verhit raakten. Uiteindelijk dan toch aangewezen op de interne navigatie.. -> Natuurlijk is dit een garantie-issue maar van een nieuwe auto valt ons dit vies tegen..
Festina lente
Ik zag dat ik naar Oostenrijk volledig via Ionity zou kunnen afleggen met de IV60, dus toch even geprobeerd daar het veel scheelt (35 ipv 79 ct) en ik het lijkt te werken. Krijg net een mail dat de kaart er met een week is!Senaxx schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:09:
[...]
Bij mij was het zo gelukt:
Ik heb een standaard Skoda ID account op mijn privé adres waar ik mijn Enyaq aan gekoppeld heb.
Daarna heb ik de powerpass app gestart en in die app een nieuw account aangemaakt met als land Duitsland. Na het maken en activeren van het account word er om je VIN gevraagd en daarna zou je als het goed is de gratis optie moeten hebben.
Thx!
Memento mori
Ik zou het doen!
Zelfs de stoelverwarming komt van de 12v accu. De ‘product-genius’ die de aflevering deed wist me dat te vertellen. Schakel je de airco in dan zie je direct je range afnemen met X km. Schakel je de stoelverwarming in dan blijft de range hetzelfde. Hieruit zou je kunnen concluderen dat de airco niet van de 12v accu gebruik maakt. Nu is dat range verhaal icm stoelverwarming wel een beetje discutabel want linksom of rechtsom kost alles wat je aanzet uiteindelijk een beetje range. Of het nu uit de HV / 12v accu komt.Daan_P schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Het lijkt me logisch dat deze geladen wordt wanneer de auto aan staat. Anders zal onder andere de verlichting het niet heel lang volhouden en neem aan dat de airco ook op de 12v accu zit in plaats van zijn eigen dc-dc converter? Zou wel leuk zijn als het elektrische schema openbaar zou zijn. Al ben ik zelf te lui om het boekje te raadplegen of je uit de zekering verdeling gemaakt is etc.
Dat was ik. Afgelopen weken in Zuid Fr geweest, met temperaturen tot 40 graden en de AC op de 'middel' stand hield de AC het goed bij.rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:36:
@elmoxx wat betreft de airco, iemand hier gaf al aan dat deze standaard op laag staat. door op het fan icoontje te klikken (in het klassieke menu) kun je deze aanpassen. werkt echt goed
Ik zit nu ook in Noorwegen, ook met een kapotte airco.elmoxx schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:41:
• Grootste issue: De airco van de auto koelt niet. Op geen enkel moment was de lucht daadwerkelijk afgekoeld als deze de auto ingeblazen werd. Op de paar echt warme dagen maakte dat het zelfs zo warm in de auto dat de telefoon(s) over-verhit raakten. Uiteindelijk dan toch aangewezen op de interne navigatie.. -> Natuurlijk is dit een garantie-issue maar van een nieuwe auto valt ons dit vies tegen..
Voor vertrek door de dealer vastgesteld dat de aircocompressor stuk is. Onderdeel is besteld, maar lukte niet om dit voor onze vakantie te fixen. Godzijdank zitten we niet in Frankrijk en mis ik de airco niet echt.
Nb: eerste diagnose van de dealer was dat het CO2 niveau van het aircosysteem te laag was en moest worden bijgevuld. Er schijnen hele series af-fabriek niet goed te zijn afgevuld, want ze hadden al vijf andere Enyaqs met hetzelfde probleem. Uitdaging is dat lang niet elke dealer al het juiste vulapparaat heeft staan. Ook die hebben enorme leveringsvertraging. Uiteindelijk bleek dit bij ons echter toch niet de oorzaak.
Nb2: met ODBeleven las ik de volgende errors uit in sensor 1 t/m 5 van subsystem 08 Air Conditioning: P123F00 - A/C Pressure/Temperature / Pressure lower limit not reached.
Dat hebben we ook geprobeerd en de fans gaan dan enkel harder blazen. Maar absoluut geen koudere lucht helaas. Thanks!rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:36:
@elmoxx wat betreft de airco, iemand hier gaf al aan dat deze standaard op laag staat. door op het fan icoontje te klikken (in het klassieke menu) kun je deze aanpassen. werkt echt goed
Festina lente
Thanks! Ik zal dit meenemen als ik bij de dealer sta.Cunic schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:22:
[...]
Ik zit nu ook in Noorwegen, ook met een kapotte airco.
Voor vertrek door de dealer vastgesteld dat de aircocompressor stuk is. Onderdeel is besteld, maar lukte niet om dit voor onze vakantie te fixen. Godzijdank zitten we niet in Frankrijk en mis ik de airco niet echt.
Nb: eerste diagnose van de dealer was dat het CO2 niveau van het aircosysteem te laag was en moest worden bijgevuld. Er schijnen hele series af-fabriek niet goed te zijn afgevuld, want ze hadden al vijf andere Enyaqs met hetzelfde probleem. Uitdaging is dat lang niet elke dealer al het juiste vulapparaat heeft staan. Ook die hebben enorme leveringsvertraging. Uiteindelijk bleek dit bij ons echter toch niet de oorzaak.
Nb2: met ODBeleven las ik de volgende errors uit in sensor 1 t/m 5 van subsystem 08 Air Conditioning: P123F00 - A/C Pressure/Temperature / Pressure lower limit not reached.
Festina lente
Nog niet beschikbaar met ME3.0Wootism schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:33:
Voor diegene die al met ME3 rondrijden: zijn voor jullie onderstaande features ook beschikbaar in de app?
Of laat de App Store bog steeds dingen zien die nog niet gereleased zijn?
[Afbeelding]
App versie 5.1.0
:strip_exif()/f/image/X8mHcaDf5OVWigQ510C8oNjM.jpg?f=fotoalbum_large)
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Ah maar je ziet dus wel die interface en de status van deuren en verlichting!efbeel schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
Nog niet beschikbaar met ME3.0
App versie 5.1.0
[Afbeelding]
Die zie ik dus niet
van een melding met het woord ‘heet’ erin voorbij schieten maar daar heb ik helaas geen foto van. Hierna 2x opnieuw geprobeerd te laden. 2e keer hield hij het na 1 minuut weer voor gezien. Toen maar een andere stall gepakt en die deed het meteen goed. Bij 62% geloofde ik het wel weer en ben ik gegaan. Herkend iemand zich hierin? Geen prettig vooruitzicht zo met de vakantie…
:strip_exif()/f/image/NJUguufD88kbxWxRPUrf6MiE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tuRr8GrgsvGAweyDiyDXe4PS.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat gek. Heb regelmatig bij Fastned 300kW geleden met een IV80 van vorig jaar, en nooit problemen gehad.Captor schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:07:
Als test voor de vakantie net maar even een snellaadtest uitgevoerd bij een 300kw fastned. Heb een in juli geproduceerde 80 met Me3.0 en kreeg na ongeveer 10 min laden onderstaande foutmeldingen (starte met 23% en was tot 33% geladen, kwam tot rond de 123kw laadsnelheid). Laden stopte ook. Zag nog net voor onderstaande berichten iets
van een melding met het woord ‘heet’ erin voorbij schieten. 2x opnieuw geprobeerd te laden. 2e keer hield hij het na 1 minuut weer voor gezien. Toen maar een andere stall gepakt en die deed het meteen goed. Bij 62% geloofde ik het wel weer en ben ik gegaan. Herkend iemand zich hierin? Geen prettig vooruitzicht zo met de vakantie…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke locatie was het van Fastned? Je zou ze kunnen bellen met de vraag of er een storing was.Captor schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:30:
Van de week nog maar een keer testen bij een andere lokatie. Helaas enkel fastned bij mij in de buurt. Baal dat ik geen foto van die andere foutmelding heb.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik gok dat het te maken heeft met het feit dat je sneller kunt snelladen dan rijden (laadsnelheid omgerekend naar km/u), maar weet het niet zeker. Mijn gevoel zegt dat het niet altijd handig en sneller hoeft te zijn, bijv. als je in NL gratis kan laden en zsm heen en weer wilt naar het buitenland zonder over de grens te hoeven laden. Dan ben je sneller als je bijvoorbeeld met een volle accu vertrekt en voor de grens nog even het nodige deel bijlaadt. Niet waar?
Volgens mij ging dat over recuperatie. Als de accu 100% is dan werkt recuperatie en eventueel 1-pedal driving niet als verwacht.Faraz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:58:
Kort vraagje: ik heb af en toe voorbij zien komen dat men aanraadt met 80% SoC te starten (vóór een lange rit/vakantie), maar ik ben even kwijt waarom dat dan handig zou zijn.
Ik gok dat het te maken heeft met het feit dat je sneller kunt snelladen dan rijden (laadsnelheid omgerekend naar km/u), maar weet het niet zeker. Mijn gevoel zegt dat het niet altijd handig en sneller hoeft te zijn, bijv. als je in NL gratis kan laden en zsm heen en weer wilt naar het buitenland zonder over de grens te hoeven laden. Dan ben je sneller als je bijvoorbeeld met een volle accu vertrekt en voor de grens nog even het nodige deel bijlaadt. Niet waar?
Voordat je weg zou gaan lijkt me raar. Als je thuis 's nachts tot 100% kunt opladen zou ik dat doen. Onderweg bij snelladers is het een ander verhaal. Dan is het tot 80% (of je volgende reisdoel) en gaan.Faraz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:58:
Kort vraagje: ik heb af en toe voorbij zien komen dat men aanraadt met 80% SoC te starten (vóór een lange rit/vakantie), maar ik ben even kwijt waarom dat dan handig zou zijn.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Nee, dat is een geheel ander onderwerp (en logisch inderdaad). :-)macmellow schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
Volgens mij ging dat over recuperatie. Als de accu 100% is dan werkt recuperatie en eventueel 1-pedal driving niet als verwacht.
Wellicht ging dat inderdaad enkel over onderweg bij snelladers..P_de_B schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Voordat je weg zou gaan lijkt me raar. Als je thuis 's nachts tot 100% kunt opladen zou ik dat doen. Onderweg bij snelladers is het een ander verhaal. Dan is het tot 80% (of je volgende reisdoel) en gaan.
Hebben jullie dat ook al eens gehad?
Festina lente
Niet dat probleem maar wel storing in de aandrijflijn waardoor de auto niets meer deed na het uitrijden van de wasstraat. Misschien is de auto wat gevoelig voor veel water?elmoxx schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:10:
Gisteravond even door de wasstraat gereden. Vanaf dat moment ineens een 'airbag storing'. Vanochtend opnieuw gecontroleerd maar helaas, de storing is er nog steeds.. Morgen de dealer maar weer bellen.
Hebben jullie dat ook al eens gehad?
Overigens na 10 min uit te hebben laten staan weer aan gezet en hij reed weer. Nooit meer deze melding gehad.
juist bij lange ritten, gewoon tot 100 % opladen, onderweg is het meest efficient om tot ca 80% te laden. die laatste 20% duren relatief lang en het is zeker als er meerdere mensen staan te wachten niet netjes om dan toch helemaal vol te wllen laden. Bij een druk Ionity laadpunt in Zweden stond ook een medewerker die dit allemaal in de gaten hield. vond ik wel goed van Ionity.Faraz schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:49:
[...]
Wellicht ging dat inderdaad enkel over onderweg bij snelladers..
Ze adviseren voor normaal dagelijks gebruik & laden, die 80% (is ook standaard instelling).
Eerste Laadstop bij Ionity Tiste, ik had nog wel door kunnen rijden tot na Hamburg maar met 3 kleine kinderen op de achterbank is heel lang doorrijden een utopie
Hierna nog een keer bijgeladen tot 80% in Aabenraa bij ionity. En uiteindelijk aangekomen met 16%
Gemiddeld gebruik lag ongeveer op 23kW/100km. Netjes aan de snelheid gehouden en waar mogelijk 130 gereden.
De dakkoffer vreet wel wat van de range af maar dit was te verwachten. Aangezien we laat waren vertrokken zal de temperatuur ook wat invloed hebben gehad, bij vertrek was het 24 graden en bij aankomst 10. Daarnaast waaide het best hard en hadden we niet bepaald wind mee.
Dit was onze eerste lange reis met de Enyaq en is zeer positief bevallen. Vooral de laadcurve heeft mij positief verrast. Je hoeft niet tot onder de 10% voor maximaal laad vermogen. Het laden gaat eigenlijk sneller dan pauzeren.
:strip_exif()/f/image/bbI6beijVsnaCs9i7lUONLLy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kiw1Gvk30BpXWLrkKbx3tJnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GcUfEOdk09U9dGCdAMUCiD9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook @Wilde…rammes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:27:
Interessant leesvoer over de 12v accu
https://www.enyaqforums.c...wtopic.php?t=574&start=10
Ik heb even gekeken naar de voltage van de 12V accu. Tijdens het rijden is deze ong. 14,3V en zie ik de SoC van de 12V oplopen. Hij wordt dan dus geladen.
Ik heb vandaag ook even bij wijze van proef aan de snellader gestaan.
Als ik tijdens het snelladen niet in de auto zit (dus boordsystemen verder uit) zie ik de spanning op de 12V accu lager, rond de 12,5V. Ik zag ook dat het % iets terugliep. Tijdens het snelladen, wordt dus niet de 12V accu bijgeladen.
Toen ik weer instapte en ging zitten (tijdens laden) springen zoals altijd de systemen weer aan (bijv de airco) en dan zie ik de spanning meteen weer oplopen naar ~14,3V en de SoC ook.
Oftewel, de DC-converter die de 12V accu oplaadt, lijkt het alleen te doen wanneer je in de auto zit of rijdt.
Het lijkt me een veiligheidskwestie, gezien dit in theorie ook anders kan.
Dat komt ook overeen met hetgeen in de genoemde link staat.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Waarom is het volledig laden niet netjes? 20% scheelt best een aantal kilometers. Buiten dat betekent het dat je ook weer eerder bij een volgende laadpaal moet staan met wederom dezelfde problematiek terwijl je anders mogelijk je bestemming zou kunnen halen of een keer minder zou kunnen laden wat anderen ook de ruimte biedt.Kaaschef schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:24:
[...]
juist bij lange ritten, gewoon tot 100 % opladen, onderweg is het meest efficient om tot ca 80% te laden. die laatste 20% duren relatief lang en het is zeker als er meerdere mensen staan te wachten niet netjes om dan toch helemaal vol te wllen laden. Bij een druk Ionity laadpunt in Zweden stond ook een medewerker die dit allemaal in de gaten hield. vond ik wel goed van Ionity.
Ze adviseren voor normaal dagelijks gebruik & laden, die 80% (is ook standaard instelling).
Gaaf dat je er naar gekeken hebt en het neemt voor mij de onduidelijkheid over het laden in ieder geval weg… gewoon tijden het rijden dus, blij dat het zo werkt. Thanks!JanHenk schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:36:
[...]
Ook @Wilde…
Ik heb even gekeken naar de voltage van de 12V accu. Tijdens het rijden is deze ong. 14,3V en zie ik de SoC van de 12V oplopen. Hij wordt dan dus geladen.
Ik heb vandaag ook even bij wijze van proef aan de snellader gestaan.
Als ik tijdens het snelladen niet in de auto zit (dus boordsystemen verder uit) zie ik de spanning op de 12V accu lager, rond de 12,5V. Ik zag ook dat het % iets terugliep. Tijdens het snelladen, wordt dus niet de 12V accu bijgeladen.
Toen ik weer instapte en ging zitten (tijdens laden) springen zoals altijd de systemen weer aan (bijv de airco) en dan zie ik de spanning meteen weer oplopen naar ~14,3V en de SoC ook.
Oftewel, de DC-converter die de 12V accu oplaadt, lijkt het alleen te doen wanneer je in de auto zit of rijdt.
Het lijkt me een veiligheidskwestie, gezien dit in theorie ook anders kan.
Dat komt ook overeen met hetgeen in de genoemde link staat.
Vandaag al bijna meteen dat de hele tablet uitvalt en alleen nog op klimaatbeheersing reageert. Airco vol aan gedaan, tablet afgekoeld en werkte weer..
Als je daardoor andere mensen belemmert om te laden is dit absoluut niet netjes.goetfoud schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
Waarom is het volledig laden niet netjes? 20% scheelt best een aantal kilometers. Buiten dat betekent het dat je ook weer eerder bij een volgende laadpaal moet staan met wederom dezelfde problematiek terwijl je anders mogelijk je bestemming zou kunnen halen of een keer minder zou kunnen laden wat anderen ook de ruimte biedt.
En in de meeste gevallen ben je zelf ook gewoon sneller door een keer extra te laden aan hoge snelheid.
Bv (fictieve cijfers)
Je laadt van 20->80% aan 500km/u.
En je blijft doorladen naar 100%, maar dat gaat aan 200km/u.
Dan kan je beter aan 80% gewoon vertrekken naar een volgend laadpunt en daar weer aan 500km/u laden omdat je soc lager is.
Geen probleem. Heb het gewoon kunnen doen. Je raakt hooguit die loshangende stokjes.Pimmr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:23:
Enigzins off topic maar ik vraag het toch: is er al iemand met zijn Enyaq + dakkoffer door het meest linker Télépéage poortje gereden? Deze is voor max 2.00m, maar ik kom met koffer op 2.10.
Exact dit, ik heb terug uit Denemarken, als laadstrategie het zo gedaan, dat ik steeds het volgende Ionity laadpunt koos op de route, tarieven met powerpass zijn prima namelijk.this schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Als je daardoor andere mensen belemmert om te laden is dit absoluut niet netjes.
En in de meeste gevallen ben je zelf ook gewoon sneller door een keer extra te laden aan hoge snelheid.
Bv (fictieve cijfers)
Je laadt van 20->80% aan 500km/u.
En je blijft doorladen naar 100%, maar dat gaat aan 200km/u.
Dan kan je beter aan 80% gewoon vertrekken naar een volgend laadpunt en daar weer aan 500km/u laden omdat je soc lager is.
Ik laadde dan zo'n 30km (10%) extra dan ik nodig had. Dus steeds van 10% tot ca 50%.. dit gaat dan relatief snel en in 15/20 min.heb je genoeg.
Vond de korte stops wel relaxed eigenlijk.
Als het heel druk is bij de laders en je dan net je eindbestemming kan halen is er natuurlijk wel wat voor te zeggen, niemand kan je het verbieden, vaak is het niet nodig of zelfs efficiënt.goetfoud schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
Waarom is het volledig laden niet netjes? 20% scheelt best een aantal kilometers. Buiten dat betekent het dat je ook weer eerder bij een volgende laadpaal moet staan met wederom dezelfde problematiek terwijl je anders mogelijk je bestemming zou kunnen halen of een keer minder zou kunnen laden wat anderen ook de ruimte biedt.
Het laden met een lage soc gaat met 100 tot 125 KW en boven de 80% , zakte het bij mij in naar 25 KW. Die laatste 10% duurt dan erg lang.
Dit topic is gesloten.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.