Wat mij ook opvalt is dat het geluid van de knipperlichten minder hard is als in de oude versiegoetfoud schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:13:
Vraag aan ME3 software bezitters:
Heeft een van jullie een van de veel gemelde storingen zoals bv 'traffic assist' is niet beschikbaar.
Of zijn deze kleine irritante storingen nu de wereld uit?
Ahh kijk! Dat is het 1e argument die ik tegen kom om ME3 te laten installeren…ik rijd inmiddels 13.000km volledig probleemloos rond met de ‘oude’ software. Een update maakt mij juist weer angstig voor bugs….maar die knipperlichten herrie….oei oei dat is wel irritantPdro schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:44:
[...]
Wat mij ook opvalt is dat het geluid van de knipperlichten minder hard is als in de oude versie
Zo dan, degene die dat artikel schreef heeft een flinke fles azijn gedronken zeg. Die zal vast ook wel tekeer gegaan zijn toen hoofdsteunen en autogordels verplicht werden… Nog wat inhoudelijk info, waarbij het sleutelwoord wat mij betreft ‘overridden’ is: https://road-safety-chart...ecome-mandatory-across_enArosa schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:38:
[...]
Ben bang dat het nog minder leuk wordt: https://www.autoblog.nl/n...-meer-interessant-3364252
Voorlopig maar genieten van de Enyaq en daarna maar eens zien of er nog fijne/leuke auto's te kiezen zijn.
Hmm, aansluiting zit wat mij betreft prima hoor. Ff afkoppelen is een fluitje van een cent. Maar vooraan is misschien in de meeste situaties wel geschikt inderdaad. Overigens had het in de situatie op de foto ook geen meerwaarde geweest.Kaaschef schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:42:
[...]
Wij zijn er ook achter dat de laad aansluiting beter aan de voorzijde kan zitten, (ook zonder aanhanger.....)
Nog geen last van gehad. Auto nu 2 weken in bezit, 1900km gereden.goetfoud schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:13:
Vraag aan ME3 software bezitters:
Heeft een van jullie een van de veel gemelde storingen zoals bv 'traffic assist' is niet beschikbaar.
Of zijn deze kleine irritante storingen nu de wereld uit?
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Same here, kan ook niet lid worden. Wacht nog op goedkeuring.aritmeester schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:49:
Zijn er hier toevallig ook beheerders van de FB groep? Ik probeerde lid te worden maar mijn verzoek lijkt geblokkeerd/geweigerd te zijn.
[Afbeelding]
Ik heb de dealer gebeld in verband met mijn matige ruitenwissers, daar ben ik na een vol jaar rijden wel goed klaar mee..
(Ja, ik ben hier wat laks mee geweest...)
Gevraagd naar de status van de (ME3) update; hij wist dat het eraan zat te komen, maar kon nog niets inplannen.
Er bleek daarnaast een terugroepactie open te staan voor de elektrische kofferbak. Daar heb ik nu een afspraak voor gemaakt. Geen idee wat de inhoud ervan exact is...?
Voor wat betreft de meldingen van de "travel assist". Ik heb hier ook al een jaar lang last van, maar ook dit kan ik goed negeren... Hij wist mij te melden dat ze hier momenteel niets mee doen. Ze hebben een aantal sturen vervangen, maar dat heeft in veel gevallen niet het gewenste effect gehad. Daarom is de status van deze zaak nu "on hold". Ze vonden het vervelend, maar konden mij er momenteel niet mee helpen... Oké, wacht ik dat wel weer af. Ik wilde zelf in ieder geval even de melding maken.
Gevraagd naar de status van de (ME3) update; hij wist dat het eraan zat te komen, maar kon nog niets inplannen.
Er bleek daarnaast een terugroepactie open te staan voor de elektrische kofferbak. Daar heb ik nu een afspraak voor gemaakt. Geen idee wat de inhoud ervan exact is...?
Voor wat betreft de meldingen van de "travel assist". Ik heb hier ook al een jaar lang last van, maar ook dit kan ik goed negeren... Hij wist mij te melden dat ze hier momenteel niets mee doen. Ze hebben een aantal sturen vervangen, maar dat heeft in veel gevallen niet het gewenste effect gehad. Daarom is de status van deze zaak nu "on hold". Ze vonden het vervelend, maar konden mij er momenteel niet mee helpen... Oké, wacht ik dat wel weer af. Ik wilde zelf in ieder geval even de melding maken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik hoorde dat grandprixradio nu op dab+ te ontvangen is. Weet iemand hoe ik deze zender los kan toevoegen
Ik zou het doen!
Heeft iemand een idee hoe de spiegelkap van de buitenspiegels vastzitten? Het meegespoten deel bedoel ik dan.
Dat klopt. Bij mij stond hij al tussen de lijst van de radiozenders. Dus ik neem aan bij jou ookrammes schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:31:
Ik hoorde dat grandprixradio nu op dab+ te ontvangen is. Weet iemand hoe ik deze zender los kan toevoegen
Weet iemand of het mogelijk is om je auto via de myskoda app te koppelen aan een tweede telefoon?
Met hetzelfde account inloggen werkt toch prima?Mastehose schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
Weet iemand of het mogelijk is om je auto via de myskoda app te koppelen aan een tweede telefoon?
:strip_exif()/f/image/5IDaCqGH7JCndz45AVQOiMsd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ys8xEahjIOAOwxQRwD2Myz01.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0veuh4LSHkWg7RRgrJayoKZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Drie weken geleden mijn Škoda Enyaq iV 80 opgehaald bij de dealer in Torrevieja in Spanje. Besteld in december 2021 en afgeleverd in juli 2022 met de nieuwste software aan boord. Wekelijks een rit gemaakt van 250/350 km en nooit tussendoor bijgeladen. Laden in de provincie Alicante is absoluut geen probleem. Veel aanbod tot 100kwh waarvan een aantal ook nog gewoon gratis (je leest het goed, gratis). Thuis laad ik met een Fronius 11KW laadpaal gekoppeld aan de Fronius converter voor de zonnepanelen Volgende maand op vakantie naar Portugal en dan de kustlijn volgen tot Bilbao. Voorzie geen problemen alleen om te laden in Portugal heb je een RFID kaart nodig, simpel gratis online te bestellen. Wie info nodig heeft mbt laden in de provincie Alicante laat het me weten. Is er iemand in deze groep die een bidirectionele laadpaal heeft en de (accu's van de) auto gebruikt voor eigen gebruik ?
En nog 2 dingen t.o.v de (oude) autoMaat28 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 23:30:
[...]
Ahh kijk! Dat is het 1e argument die ik tegen kom om ME3 te laten installeren…ik rijd inmiddels 13.000km volledig probleemloos rond met de ‘oude’ software. Een update maakt mij juist weer angstig voor bugs….maar die knipperlichten herrie….oei oei dat is wel irritant
Bij het programmeren van TA op een assistent, heb je nu de keuze met het knopje van aan of uit en hij onthoudt het ook naar de volgende keer.
2 de claxon is iets verbeterd ( ik zal binnenkort met mijn collega een filmpje maken voor verschil in knipperlicht geluid en claxon geluid)
Ah, zo doodeenvoudig is het dus 😅Jitse H schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:32:
[...]
Met hetzelfde account inloggen werkt toch prima?
Kan je met ME3 geen tweede MySkoda account koppelen aan de wagen?Jitse H schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:32:
[...]
Met hetzelfde account inloggen werkt toch prima?
Iemand die weet of je de drive mode kan onthouden voor een volgende rit? Wellicht via ODB?
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Skoda Enyaq heeft zover ik weet geen V2G mogelijkheid. Daarnaast zijn er nog nauwelijks thuis laadpalen op de markt die V2G ondersteuning hebben. Die er zijn, zijn ontzettend duur..wimoost schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Drie weken geleden mijn Škoda Enyaq iV 80 opgehaald bij de dealer in Torrevieja in Spanje. Besteld in december 2021 en afgeleverd in juli 2022 met de nieuwste software aan boord. Wekelijks een rit gemaakt van 250/350 km en nooit tussendoor bijgeladen. Laden in de provincie Alicante is absoluut geen probleem. Veel aanbod tot 100kwh waarvan een aantal ook nog gewoon gratis (je leest het goed, gratis). Thuis laad ik met een Fronius 11KW laadpaal gekoppeld aan de Fronius converter voor de zonnepanelen Volgende maand op vakantie naar Portugal en dan de kustlijn volgen tot Bilbao. Voorzie geen problemen alleen om te laden in Portugal heb je een RFID kaart nodig, simpel gratis online te bestellen. Wie info nodig heeft mbt laden in de provincie Alicante laat het me weten. Is er iemand in deze groep die een bidirectionele laadpaal heeft en de (accu's van de) auto gebruikt voor eigen gebruik ?
De prototypes rijden rond, de voorbereiding zit nu in de laatste fase”, bevestigt Thomas Ulbrich van de raad van bestuur voor technische ontwikkeling bij de Volkswagen-groep aan de Duitse krant Handelsblatt. Vanaf 2022 moeten alle modellen op het elektrische MEB-platform binnen de Volkswagen-groep niet alleen elektriciteit kunnen laden, maar ook weer kunnen teruggeven aan het net.
Dat geldt voor alle modellen binnen de groep die op het MEB-platform staan. Het gaat dus niet alleen om de Volkswagen ID.3 en ID.4, maar ook om de Audi Q4 E-Tron die volgende week wordt voorgesteld, de Skoda Enyaq, enzovoort. De eerste MEB-modellen zouden volgens de Duitse krant via een update van de nieuwe technologie kunnen worden voorzien.
Dat geldt voor alle modellen binnen de groep die op het MEB-platform staan. Het gaat dus niet alleen om de Volkswagen ID.3 en ID.4, maar ook om de Audi Q4 E-Tron die volgende week wordt voorgesteld, de Skoda Enyaq, enzovoort. De eerste MEB-modellen zouden volgens de Duitse krant via een update van de nieuwe technologie kunnen worden voorzien.
Voor de vakantie ook even de ruitenwissers laten vervangen. Auto heeft ongeveer 15 minuten binnen gestaan, waarbinnen ook de werkzaamheden voor die terugroepactie zijn uitgevoerd. Niet gecheckt, maar de dealer had het over wigjes die het rammelen tegen moesten gaan.JanHenk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:11:
Ik heb de dealer gebeld in verband met mijn matige ruitenwissers, daar ben ik na een vol jaar rijden wel goed klaar mee..![]()
Mijn auto geeft zowaar meldingen mbt Travel Assist (laatst 43 keer op een stukje van 8 minuten...) dat er niet mee te rijden valt. Maar ook bij mij wil (kan) de dealer het stuur niet (weer) vervangen, ook niet na intensief overleg met Skoda. Nu (met een andere auto
Typisch Hollandse vraag: valt dat vervangen van die abominabele ruitenwisserbladen onder service, of is dat dik betalen? (Of handelt de leasemaatschappij dat af?)basmq schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:35:
[...]
Voor de vakantie ook even de ruitenwissers laten vervangen.
Als particuliere rijder bespaar ik me liever de garagekosten voor zoiets simpels...
Iemand trouwens goede ervaringen mef bepaald merk/type ruitewisserbladen?
Ehm, leasemaatschappij... Maar mijn ervaring toen ik nog privé reed, was dat er geen arbeid gerekend werd door de garage, waar de auto standaard onderhouden werd. Zelfde voor bijvoorbeeld lampje wisselen. De koplamp van de Zafira zat op een nogal lastige plaatsdingo35 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Typisch Hollandse vraag: valt dat vervangen van die abominabele ruitenwisserbladen onder service, of is dat dik betalen? (Of handelt de leasemaatschappij dat af?)
Als particuliere rijder bespaar ik me liever de garagekosten voor zoiets simpels...
[ Voor 7% gewijzigd door basmq op 29-07-2022 11:45 ]
Ook eigen bezit en als sevice laatst gewoon vervangen. Die van mij begon erg te piepen.dingo35 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Typisch Hollandse vraag: valt dat vervangen van die abominabele ruitenwisserbladen onder service, of is dat dik betalen? (Of handelt de leasemaatschappij dat af?)
Heel herkenbaar met de Travel Assist meldingen. Vorig jaar ook extreem last van en er is bij mij toen wel het stuur vervangen. Het probleem is niet volledig weg, maar niet meer storend. Alleen in de winter als ik mijn stuur verwarming aanzet krijg ik soms de melding. Even stuurverwarming weer aan/uit en melding is weg.basmq schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:35:
[...]
Voor de vakantie ook even de ruitenwissers laten vervangen. Auto heeft ongeveer 15 minuten binnen gestaan, waarbinnen ook de werkzaamheden voor die terugroepactie zijn uitgevoerd. Niet gecheckt, maar de dealer had het over wigjes die het rammelen tegen moesten gaan.
Mijn auto geeft zowaar meldingen mbt Travel Assist (laatst 43 keer op een stukje van 8 minuten...) dat er niet mee te rijden valt. Maar ook bij mij wil (kan) de dealer het stuur niet (weer) vervangen, ook niet na intensief overleg met Skoda. Nu (met een andere auto) op vakantie, volgende week maar weer achteraan bellen...
Ahh nice! De claxon is ook een lachertje inderdaad. Het lijkt wel of Skoda de tweakers reviews leest voor het doorvoeren van updates. Ben benieuwd naar het nieuwe claxon geluid😊 travelassist heb ik niet voor gekozen……ik ben niet van de assistentiesystemenPdro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:45:
[...]
En nog 2 dingen t.o.v de (oude) auto
Bij het programmeren van TA op een assistent, heb je nu de keuze met het knopje van aan of uit en hij onthoudt het ook naar de volgende keer.
2 de claxon is iets verbeterd ( ik zal binnenkort met mijn collega een filmpje maken voor verschil in knipperlicht geluid en claxon geluid)
Ben wel benieuwd, dacht dat de Enyaq een meganische claxon had waar weinig aan te variëren is. Het biedt wel mogelijkheden als dat ding digitaal gestuurd blijkt te zijnPdro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:45:
[...]
Leuk voor een OBD-Eleven handige harry :-)Wootism schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Ben wel benieuwd, dacht dat de Enyaq een meganische claxon had waar weinig aan te variëren is. Het biedt wel mogelijkheden als dat ding digitaal gestuurd blijkt te zijn
Ik had in ODB Eleven al wel de geluiden gevonden van het rijden. Dit is een bepaald geluid die naar gelang je snelheid steeds op een hogere frequentie word afgespeeld.Wootism schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Ben wel benieuwd, dacht dat de Enyaq een meganische claxon had waar weinig aan te variëren is. Het biedt wel mogelijkheden als dat ding digitaal gestuurd blijkt te zijn
Ik had onderstaande per abuis in het levertijden topic geplaatst, maar mij viel op...
Euhm.. gekke vraag...
Maar is jullie bestuurdersstoel ook niet 100% gecentreerd op het stuurwiel? Als je niks merkt, niet opzoeken!!! Mijn eigen ervaring is dat het stuur ong. een halve centimeter tot een hele centimeter naar links staat t.o.v. midden van het zitvlak. Dit werkt dus ook door tot in het instrumentarium etc. Heb trouwens elektrische stoelen, weet niet of dit verschil uitmaakt.
Euhm.. gekke vraag...
Maar is jullie bestuurdersstoel ook niet 100% gecentreerd op het stuurwiel? Als je niks merkt, niet opzoeken!!! Mijn eigen ervaring is dat het stuur ong. een halve centimeter tot een hele centimeter naar links staat t.o.v. midden van het zitvlak. Dit werkt dus ook door tot in het instrumentarium etc. Heb trouwens elektrische stoelen, weet niet of dit verschil uitmaakt.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Gisteren naar gekeken n.a.v. jouw post in het levertijden topic. Bij mij lijkt dat niet het geval, maar ik vraag mezelf ook af of ik uberhaupt 0,5 cm zou merken. Geen elektrische stoelen overigens.Oggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:16:
Ik had onderstaande per abuis in het levertijden topic geplaatst, maar mij viel op...
Euhm.. gekke vraag...
Dat kan kloppen, als je er nog nooit op hebt gelet. Is toch gewoon tijdens laden zo?Kaaschef schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:05:
Op vakantie met de Enyaq, vol avontuur... Met de ellende met de continue reboot van het entertainment systeem/scherm. Krijg ik nu bij het laden een pulserend groen lampje. Van licht naar donker groen. Volgens mij niet eerder gezien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
A Brandt wit - Wagen is geparkeerd en ontgrendeld, acculaadklep is geopend
B Knippert wit - Laadstekker is in het laadstopcontact gestoken en de verbinding tussen de wagen en de laadlocatie wordt opgebouwd
C Knippert groen - Uitgesteld laden is geactiveerd, maar is nog niet gestart
D Pulseert groen - Hoogvoltaccu wordt geladen
E Brandt groen - Hoogvoltaccu is geladen, laadproces is afgesloten
F Pulseert drie keer groen en vervolgens één keer rood - Als gevolg van een storing is de laadstekker niet vergrendeld in het laadstopcontact » Pagina 208, Probleemoplossing
G Brandt rood
▶ De laadstekker is niet vergrendeld in het laadstopcontact » Pagina 208, Probleemoplossing.
▶ Er is geen stroomnet herkend » Pagina 208, Probleemoplossing.
▶ Storing in het laadsysteem van de wagen » Pagina 208, Probleemoplossing.
[ Voor 32% gewijzigd door Pimmr op 29-07-2022 20:46 ]
Aan de binnenkant van je laadklep staat zelfs een striptekening die het uitlegt.Kaaschef schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:05:
Op vakantie met de Enyaq, vol avontuur... Met de ellende met de continue reboot van het entertainment systeem/scherm. Krijg ik nu bij het laden een pulserend groen lampje. Van licht naar donker groen. Volgens mij niet eerder gezien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan er naast zitten… 😉Oggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:16:
Euhm.. gekke vraag...
Maar bij mij ook niet.
TA is heerlijk op de Rijksweg en ook een verbetering stuur reageert nu veel beter je hoef hem nu maar licht vast te houden en niet op een speciale plaats.Maat28 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:01:
[...]
Ahh nice! De claxon is ook een lachertje inderdaad. Het lijkt wel of Skoda de tweakers reviews leest voor het doorvoeren van updates. Ben benieuwd naar het nieuwe claxon geluid😊 travelassist heb ik niet voor gekozen……ik ben niet van de assistentiesystemen
Kan ook zijn dat ze een ander type meganische claxon hebben, misschien in dit forum mensen die bij Skoda werken en zien dat middelbaar 2023 een ander artikel nummer heeft als 2021Wootism schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Ik lees dat er veel gebruik gemaakt wordt van Google maps in de Skoda icm carplay. Ik zit het te testen, ik zie alleen geen EV opties. Hoe stel je dit in ??
Uit eerdere FB posts:dingo35 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:36:
[...]
Merk Bosch: de kleine ruitenwisser is een Ap18u en de grote een Ap28u
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Waar de 1 het fijn vindt zit de ander er totaal niet op te wachten. Ik wil auto rijden….niet in een auto pilot gedreven apparaat zitten.Pdro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:15:
[...]
TA is heerlijk op de Rijksweg en ook een verbetering stuur reageert nu veel beter je hoef hem nu maar licht vast te houden en niet op een speciale plaats.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Genestealer op 30-07-2022 09:42 ]
Zijn dat degenen die af fabriek geleverd worden (die slechte), die dus vermeden moeten worden, of zijn er juist goede ervaringen met deze ruitenwisserbladen?efbeel schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Uit eerdere FB posts:
Merk Bosch: de kleine ruitenwisser is een Ap18u en de grote een Ap28u
Volgens mij heeft Google maps geen ev opties. Apple Maps wel maar dat werkt tot nu toe alleen met de Ford Mustang Mach E.Wilde schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:26:
Ik lees dat er veel gebruik gemaakt wordt van Google maps in de Skoda icm carplay. Ik zit het te testen, ik zie alleen geen EV opties. Hoe stel je dit in ??
Ben momenteel op vakantie in Italië en gebruik eigenlijk alleen de Skoda navigatie. Heb ME3 en op de heenreis werden de laadstops prima gepland. Kon ook makkelijk extra laadstops langs de route toevoegen als de kids naar de wc moesten gaan. Apps zoals Chargemap op CarPlay zijn een stuk omslachtiger te gebruiken omdat ze de route niet kennen.
Bugs die er nog wel in zitten (het is en blijft Skoda) soms update de traffic niet meer. Lijkt op te treden als je een landsgrens over gaat. Denk een Skoda Connect / on board sim kaart issue. Software reboot helpt.
En de navigatie stem stopt met praten na een tussentijdse laadstop. Maar dat is te fixen door de assistent op te roepen met het stem icoontje op het stuur. Daarna geeft ze weer navigatie instructies.
Ik zou voor een lange rit PUMP serieus overwegen. Eerste week is gratis, een maand kost je 5 euro. Kun je hem na je vakantie stopzetten. Deze kun je koppelen met je Skoda account zodat PUMP je SoC en verbruik weet en hiermee kan rekenen. Onderweg naar de laadlocatie toont hij ook live hoeveel laders er vrij / bezet zijn. Je route kun je ook beïnvloeden in de app, bijv voorkeur voor IONITY en Tesla chargers liever niet.Wilde schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:26:
Alleen voor iPhone volgens mij.
Doet verkeersinformatie het bij jou? Bij mij op de heenreis naar Italië wilde PUMP naar Tesla Hilden terwijl daar ruim een uur vertraging was op de A3. Skoda navigatie stuurde mij er via de A57 om heen zonder files met een andere laadstop bij Oberhonnefeld.Martinique schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:59:
[...]
Ik zou voor een lange rit PUMP serieus overwegen. Eerste week is gratis, een maand kost je 5 euro. Kun je hem na je vakantie stopzetten. Deze kun je koppelen met je Skoda account zodat PUMP je SoC en verbruik weet en hiermee kan rekenen. Onderweg naar de laadlocatie toont hij ook live hoeveel laders er vrij / bezet zijn. Je route kun je ook beïnvloeden in de app, bijv voorkeur voor IONITY en Tesla chargers liever niet.
Alleen voor iPhone volgens mij.
Ik had in ieder geval een rit zonder vertraging maar mijn rit was niet zo ver en op een doordeweekse dag. Misschien geen goed referentiekader dus.BaseLine schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:16:
[...]
Doet verkeersinformatie het bij jou? Bij mij op de heenreis naar Italië wilde PUMP naar Tesla Hilden terwijl daar ruim een uur vertraging was op de A3. Skoda navigatie stuurde mij er via de A57 om heen zonder files met een andere laadstop bij Oberhonnefeld.
Dit is gewoon normaal, veel auto's hebben dit.Oggy schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:16:
Euhm.. gekke vraag...
Dat de rest het niet opmerkt, is goed voor hen, want het irriteert wel wat als je het weet
De reden waarom is niet erg duidelijk, in onderstaande link zijn er een paar theoriën.
https://www.quora.com/Why...slightly-on-the-door-side
Je zou het zeggen

Maar had toch het idee dat bij het laden altijd een continue groenlampje brande.
Valt dit gelukkig weer mee
waar had je deze gevonden?Senaxx schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Ik had in ODB Eleven al wel de geluiden gevonden van het rijden. Dit is een bepaald geluid die naar gelang je snelheid steeds op een hogere frequentie word afgespeeld.
Water-Escape
Heeft iemand misschien iets van een handleiding hoe travel assist te activeren met OBDeleven? Want volgens mij moet dat middels longcoding en is het geen App die je aan en uit kunt zetten zoals DRL.
Fijn dat het claxongeluid aangepast wordt. Het is bijna komisch hoe slecht het af-fabriek is.2 de claxon is iets verbeterd ( ik zal binnenkort met mijn collega een filmpje maken voor verschil in knipperlicht geluid en claxon geluid)

----
Probleempje
Zojuist door middel van OBDeleven en de hier bekende handleiding geprobeerd om de "Achterlicht scandinavische DRLs voor non matrix" uit te voeren.
Bij het afsluiten van de auto (en even wachten) viel me op dat de achterlichten bleven branden; ook nadat de voorlichten al uit waren. Heb de instellingen maar even terug gezet naar hoe ze stonden, maar mijn vraag blijft: (bekend) probleem of is dit de bedoeling?
[ Voor 27% gewijzigd door BartOtten op 30-07-2022 21:36 ]
https://drive.google.com/...Q0OKjaag2mlQEJ3fWE5Gm3HxYlaforte schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:24:
Heeft iemand misschien iets van een handleiding hoe travel assist te activeren met OBDeleven?
Fijne handleiding met duidelijke uitleg.
In ieder geval beter dan op enkele duitse forums.
Misschien kunnen er 2 puntjes toegevoegd worden:
1- Moet de auto "aan" (ignition on) staan of mag ie ook "uit" staan? (ben er zelf nog niet achter).
2- Sommige gewijzigde instellingen worden pas aktief nadat de auto volledig is uitgeschakeld (dwz op slot en 10min geen sleutel in de buurt of zo)
Punt 2 had ik gisteren met een collega, die een trekhaak heeft laten monteren door zijn buurman automonteur. Via mijn OBDeleven gingen we dan de coderingen doen. Bij de trekhaak zat een instructie welke wijzigingen moesten worden gedaan.
Maar helaas werkte de ACC niet meer na deze wijzigingen. (dwz "niet beschikbaar" en storingsmelding).
Ook niet na het rebooten van infotainment-systeem/scherm.
Ik had op een duits forum de oplossing daarvoor gevonden maar we kregen nog steeds meldingen en ACC deed het niet.
Nadat mijn collega 'zonder succes' vertrok en onderweg naar huis een boodschap had gedaan, werkte het ineeens wel en zonder storingsmeldingen. Dus de wijziging werd pas actief nadat de auto volledig was uitgeschakeld.
Die lnk hierboven klopt, maar je moet nog wel inloggen met een code voor module 13, zie: P_de_B in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"laforte schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:24:
Heeft iemand misschien iets van een handleiding hoe travel assist te activeren met OBDeleven? Want volgens mij moet dat middels longcoding en is het geen App die je aan en uit kunt zetten zoals DRL.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Gisteren teruggekomen van een vakantie in de Dordogne, voor mij zo'n 1.200 km en de eerste keer een verre rit met mijn IV80.
De heenreis heb ik geladen via Fastned Hazeldonk, daarna de redelijk nieuwe Tesla bij Neuville-en-Ferrain net over de grens van België in Frankrijk. Het laden bij een Tesla SuC gaat prima met de app. Er waren ook meer dan voldoende plekken vrij. In de buurt een groot winkelcentrum met toiletmogelijkheid en je kunt er prima wat eten en drinken.
Daarna doorgereden naar onze geplande hotelovernachting in Parijs. Ik had het hotel kunnen halen, maar voor de zekerheid iets bijgeladen bij IONITY Saint Wirtz, daar moest ik ca 10 minuten wachten voordat er een plekje was. Dit is een populaire en daarmee verwacht ik drukke IONITY tussen België en Parijs.
Het hotel had een plek gereserveerd voor het opladen, maar dat bleek een gewoon stopcontact te zijn. Dus 's nachts aan de Granny lader gehangen en vertrokken met ca 80%. In Vierzon bij de Tesla SuC aldaar weer geladen tot 100%. We deden langer over het eten bij het naastgelegen restaurant. Ook hier meer dan genoeg vrije plekken. Bij Tesla is dat wel fijn, omdat je vaak twee plekken in beslag neemt vanwege de korte kabels.
Daarna doorgereden naar onze vakantieplek in de buurt van Montignac. Nog wel een keer van 60 naar 80 geladen bij IONITY Boismandé. Ik wilde niet helemaal leeg aankomen op de vakantieplek. Hier heb ik een half uur moeten wachten tot er een laadplek vrij was, maar niet als vervelend ervaren. Even plassen, drinken en je bent zo een half uur verder. Uiteindelijk met 40% capaciteit aangekomen bij ons vakantiehuis. Ik kon gelukkig daar laden via de Granny lader, en dat heb ik eigenlijk de hele vakantie gedaan. We hebben echt niet elke dag veel gereden, en dan is het prima te doen met de Granny lader. Heeft me voor twee weken 50 euro gekost. De eigenaar rekende me het bedrag in rap Frans uit, geen idee of ik ben oplicht, maar vond het zeer redelijk.
De terugreis hebben we in één keer gedaan. Met 100% vertrokken en als eerste bij Tesla Vierzon op een dikke 300km afstand, geladen tot 100%. Daarna ruim 200KM gereden naar Tesla Velize 2 gereden in Parijs en weer opgeladen tot 80% Ook hier in de buurt van een enorm winkelcentrum met alles wat je zou willen. De derde stop was weer bij Neuville-en-Ferrain en ook weer tot dik 80% geladen. Daarmee hebben we makkelijk Nederland gehaald, waardoor mijn laatste stop bij een Fastned in Flevoland was.
De terugreis in één dag is prima verlopen. Ik heb meestal zo'n 120Km/u gereden. Veel sneller is toch wel negatief voor je bereik. Nergens hoeven wachten en de Enyaq is een heerlijke reisauto. Ik heb het hele stuk zelf gereden en had nauwelijks last van vermoeidheid. Ook het laden tijdens en naar de vakantie is met erg meegevallen. Als je je een beetje voorbereid is het prima te doen. Ik had, met hulp van Electrix Felix de heenreis helemaal uitgepland. Hij kwam toch met betere suggesties dan ABRP.
Ik had ook een hele stapel laadpassen voorbereid, maar uiteindelijk alleen de Tesla app en Skoda Powerpass nodig gehad. Tesla is een aantrekkelijke optie omdat er meestal veel stations bij een SuC locatie zijn. Het kan wel duurder zijn dan IONITY met de Powerpass, maar een goede reis is me ook wel wat waard. Ik ben begonnen met ABRP navigatie incl live SoC via ODB dongle, maar uiteindelijk overgestapt naar de Google Maps navigatie. Dit vind ik fijner en geeft ook nauwkeurige verkeersinformatie. Bij iedere stop de volgende stop als doel ingevuld. Prima te doen. Ik denk dat ik voor de toekomst ABRP gebruik voor een globale planning, en als de situatie af gaat wijken red ik me wel met Chargemap en Google maps. Je krijgt ook meer vertrouwen in de voorspelde range en het werkelijk verbruik. Dat liep uiteindelijk de hele reis eigenlijk heel nauwkeurig.
Ten slotte heb ik dit jaar voor het eerst een Telepeage kaste gebruikt, dat is ook erg fijn. De Telepeage only poortjes rijden heel snel door.
De heenreis heb ik geladen via Fastned Hazeldonk, daarna de redelijk nieuwe Tesla bij Neuville-en-Ferrain net over de grens van België in Frankrijk. Het laden bij een Tesla SuC gaat prima met de app. Er waren ook meer dan voldoende plekken vrij. In de buurt een groot winkelcentrum met toiletmogelijkheid en je kunt er prima wat eten en drinken.
Daarna doorgereden naar onze geplande hotelovernachting in Parijs. Ik had het hotel kunnen halen, maar voor de zekerheid iets bijgeladen bij IONITY Saint Wirtz, daar moest ik ca 10 minuten wachten voordat er een plekje was. Dit is een populaire en daarmee verwacht ik drukke IONITY tussen België en Parijs.
Het hotel had een plek gereserveerd voor het opladen, maar dat bleek een gewoon stopcontact te zijn. Dus 's nachts aan de Granny lader gehangen en vertrokken met ca 80%. In Vierzon bij de Tesla SuC aldaar weer geladen tot 100%. We deden langer over het eten bij het naastgelegen restaurant. Ook hier meer dan genoeg vrije plekken. Bij Tesla is dat wel fijn, omdat je vaak twee plekken in beslag neemt vanwege de korte kabels.
Daarna doorgereden naar onze vakantieplek in de buurt van Montignac. Nog wel een keer van 60 naar 80 geladen bij IONITY Boismandé. Ik wilde niet helemaal leeg aankomen op de vakantieplek. Hier heb ik een half uur moeten wachten tot er een laadplek vrij was, maar niet als vervelend ervaren. Even plassen, drinken en je bent zo een half uur verder. Uiteindelijk met 40% capaciteit aangekomen bij ons vakantiehuis. Ik kon gelukkig daar laden via de Granny lader, en dat heb ik eigenlijk de hele vakantie gedaan. We hebben echt niet elke dag veel gereden, en dan is het prima te doen met de Granny lader. Heeft me voor twee weken 50 euro gekost. De eigenaar rekende me het bedrag in rap Frans uit, geen idee of ik ben oplicht, maar vond het zeer redelijk.
De terugreis hebben we in één keer gedaan. Met 100% vertrokken en als eerste bij Tesla Vierzon op een dikke 300km afstand, geladen tot 100%. Daarna ruim 200KM gereden naar Tesla Velize 2 gereden in Parijs en weer opgeladen tot 80% Ook hier in de buurt van een enorm winkelcentrum met alles wat je zou willen. De derde stop was weer bij Neuville-en-Ferrain en ook weer tot dik 80% geladen. Daarmee hebben we makkelijk Nederland gehaald, waardoor mijn laatste stop bij een Fastned in Flevoland was.
De terugreis in één dag is prima verlopen. Ik heb meestal zo'n 120Km/u gereden. Veel sneller is toch wel negatief voor je bereik. Nergens hoeven wachten en de Enyaq is een heerlijke reisauto. Ik heb het hele stuk zelf gereden en had nauwelijks last van vermoeidheid. Ook het laden tijdens en naar de vakantie is met erg meegevallen. Als je je een beetje voorbereid is het prima te doen. Ik had, met hulp van Electrix Felix de heenreis helemaal uitgepland. Hij kwam toch met betere suggesties dan ABRP.
Ik had ook een hele stapel laadpassen voorbereid, maar uiteindelijk alleen de Tesla app en Skoda Powerpass nodig gehad. Tesla is een aantrekkelijke optie omdat er meestal veel stations bij een SuC locatie zijn. Het kan wel duurder zijn dan IONITY met de Powerpass, maar een goede reis is me ook wel wat waard. Ik ben begonnen met ABRP navigatie incl live SoC via ODB dongle, maar uiteindelijk overgestapt naar de Google Maps navigatie. Dit vind ik fijner en geeft ook nauwkeurige verkeersinformatie. Bij iedere stop de volgende stop als doel ingevuld. Prima te doen. Ik denk dat ik voor de toekomst ABRP gebruik voor een globale planning, en als de situatie af gaat wijken red ik me wel met Chargemap en Google maps. Je krijgt ook meer vertrouwen in de voorspelde range en het werkelijk verbruik. Dat liep uiteindelijk de hele reis eigenlijk heel nauwkeurig.
Ten slotte heb ik dit jaar voor het eerst een Telepeage kaste gebruikt, dat is ook erg fijn. De Telepeage only poortjes rijden heel snel door.
[ Voor 8% gewijzigd door P_de_B op 31-07-2022 14:45 ]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Wij hebben met onze IV60 het rondje België, Frankrijk (route soleil), Italië (noord-west), Zwitserland (Gotthardtunnel), Duitsland en weer terug naar Nederland gemaakt.
Vergelijkbare ervaring, nooit range anxiety en altijd zonder oververmoeidheid aankomen door regelmatige laadstops. Cruise snelheid 110-120 en laden om de 120-150 Km, veelal bij Ionity. Laden tot ongeveer 90% en bij aankomst vaak nog 20-30% over.
Ik heb de laadstations bepaald met ABRP, maar de navigatie vervolgens op Google gedaan. ABRP is een draak via Apple CarPlay.
Altijd met de PowerPass kunnen laden. Met uitzondering van één stop bij Tesla Remouchamps in België.
Tesla laadplekken zijn echter niet ingericht op Enyaq’s met de laadpoort rechts, en ik moest daarom 2 plekken gebruiken. Gelukkig was het er niet druk!
:strip_exif()/f/image/r0Lk9cA15sXRbpd2rPVNcZSN.jpg?f=fotoalbum_large)
Eén hotel had Tesla destination chargers, maar die gaven een error op de Enyaq. Volgens het hotel deden ze het normaal gesproken ook met niet-Tesla EV’s. Iemand al eens meer geluk gehad hiermee?
Vergelijkbare ervaring, nooit range anxiety en altijd zonder oververmoeidheid aankomen door regelmatige laadstops. Cruise snelheid 110-120 en laden om de 120-150 Km, veelal bij Ionity. Laden tot ongeveer 90% en bij aankomst vaak nog 20-30% over.
Ik heb de laadstations bepaald met ABRP, maar de navigatie vervolgens op Google gedaan. ABRP is een draak via Apple CarPlay.
Altijd met de PowerPass kunnen laden. Met uitzondering van één stop bij Tesla Remouchamps in België.
Tesla laadplekken zijn echter niet ingericht op Enyaq’s met de laadpoort rechts, en ik moest daarom 2 plekken gebruiken. Gelukkig was het er niet druk!
:strip_exif()/f/image/r0Lk9cA15sXRbpd2rPVNcZSN.jpg?f=fotoalbum_large)
Eén hotel had Tesla destination chargers, maar die gaven een error op de Enyaq. Volgens het hotel deden ze het normaal gesproken ook met niet-Tesla EV’s. Iemand al eens meer geluk gehad hiermee?
Herkenbare trip laadstops en ervaringen. Dank voor het delen. Mijn verslag staat hierP_de_B schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:40:
Gisteren teruggekomen van een vakantie in de Dordogne, voor mij zo'n 1.200 km en de eerste keer een verre rit met mijn IV80.
Apart reisverslagen topic een idee?....
Als het reisverslagen zijn specifiek gemaakt met de Enyaq, dan vind ik het persoonlijk prima passen en enorm leerzaam. Ikzelf rijd nu 3 weken electrisch en gebruik de verslagen vooral om mezelf te overtuigen dat een buitenlandse trip met de aenyaq even eenvoudig is als binnen NL… ik ben er nog niet..:)goetfoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:35:
[ Voor 28% gewijzigd door Wilde op 01-08-2022 01:49 ]
Ik vind de reisverslagen ook prima maar niet in dit topic thuis horen.Wilde schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 01:47:
[...]
Als het reisverslagen zijn specifiek gemaakt met de Enyaq, dan vind ik het persoonlijk prima passen en enorm leerzaam. Ikzelf rijd nu 3 weken electrisch en gebruik de verslagen vooral om mezelf te overtuigen dat een buitenlandse trip met de aenyaq even eenvoudig is als binnen NL… ik ben er nog niet..:)
Zeker als dit gepaard gaat met zaken als hoe mooi de rit was, hoe vriendelijk de mensen op de camping zijn en dit alles ondersteund met tientallen foto's van een enyaq aan een laadpaal.
Je hoeft het niet te lezen, je kan ook gewoon doorscrollen.goetfoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:22:
[...]
Ik vind de reisverslagen ook prima maar niet in dit topic thuis horen.
Zeker als dit gepaard gaat met zaken als hoe mooi de rit was, hoe vriendelijk de mensen op de camping zijn en dit alles ondersteund met tientallen foto's van een enyaq aan een laadpaal.
Ja wat mij betreft laat maar lekker in dit topic. Om nou overal een apart topic te gaan maken en dan weer 2 topics te moeten doornemen. Wel met @goetfoud eens, houd het wel beknopt en tot zaken die met de enyaq te maken hebben. Lokale weer updates hoeven er niet in
Ik zie het probleem niet, lees het dan niet en scroll er voorbij.goetfoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:22:
[...]
Ik vind de reisverslagen ook prima maar niet in dit topic thuis horen.
Vooral omdat dit de eerste zomer is dat de Enyaq mee op vakantie gaat waardeer ik de moeite die men doet in het uitgebreid verslag doen van een reis met de pro’s en con’s van het laden.
Het blijft auto-specifiek en mijns inziens daarom relevant voor het topic.
Net zoals hele tijd zeggen dat je bijna aan 1000 pagina's zit zeker?goetfoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:35:
Nee dan zijn die reisverslagen tenminste nog iets nuttigs.
goetfoud schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 00:35:
Zie de self-quote. Er bestaat al een apart topic voor lange EV Ritten in EuropaFJP84 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:20:
[...]
Herkenbare trip laadstops en ervaringen. Dank voor het delen. Mijn verslag staat hier
Kreeg vanmorgen mijn Powerpass factuur binnen van retourritje Zuid-Duitsland, nog even mijn volle lading van thuisladen erbij opgeteld. In totaal ongeveer €60 kwijt voor 1340km. (wel gratis abbo Powerpass jaar). Snelheid op snelweg 120 a 130 km/h. Schat zo een factor 5 goedkoper als met benzineauto.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Heb je dat wel goed….? Dat komt wel op hele lage kWh prijs….Star65 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:27:
Kreeg vanmorgen mijn Powerpass factuur binnen van retourritje Zuid-Duitsland, nog even mijn volle lading van thuisladen erbij opgeteld. In totaal ongeveer €60 kwijt voor 1340km. (wel gratis abbo Powerpass jaar). Snelheid op snelweg 120 a 130 km/h. Schat zo een factor 5 goedkoper als met benzineauto.
Zo zie je maar. Zo veel mensen, zo veel meningen. Persoonlijk vindt ik het wel handig om niet (weer) een apart topic te moeten volgen, maar ja dat 'moeten' is ook relatief natuurlijk.FJP84 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
[...]
Zie de self-quote. Er bestaat al een apart topic voor lange EV Ritten in Europa
Bij Ionity laden met dat abonnement kost maar € 0,30 per kWh dus dan gaat 't niet zo hard :-)! Laat zeggen dat je er gemiddeld zo'n 60kWh ingooit bij een snellader dat is 18 euro per keer. 325-350km range dus een keer of 4 kan prima kloppen...Maat28 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
Heb je dat wel goed….? Dat komt wel op hele lage kWh prijs….
[ Voor 20% gewijzigd door Trackerfire op 01-08-2022 14:36 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Zoals Trackerfire zegt, €0,30 per kwh en 4 keer laden. Thuis laden doe ik nog aan €0,11 per kwh. (tot september volgend jaar, dan is dat feestje afgelopen.)Maat28 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
Heb je dat wel goed….? Dat komt wel op hele lage kWh prijs….
/f/image/Q0W4oJxHYMTBHKPmx9BBLuaV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Star65 op 01-08-2022 21:28 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ja ook in frankrijk aan een Tesla destination van een hotelletje gestaan en werkte prima én gratis.
Overigens is het gehele supercharger netwerk dat nu ‘open’ is voor niet Tesla’s geniaal. Zeker ook een uitkomst in Frankrijk. Vaak maar met 1 andere (Nederlander) gestaan.
Bij één Franse supercharger naast een Franse Tesla rijder gestaan die er helemaal niets van begreep. Toen ik terug kwam bij mijn auto stond hij ‘stiekum’ te gluren of mijn auto wel echt aan het laden was
Overigens is het gehele supercharger netwerk dat nu ‘open’ is voor niet Tesla’s geniaal. Zeker ook een uitkomst in Frankrijk. Vaak maar met 1 andere (Nederlander) gestaan.
Bij één Franse supercharger naast een Franse Tesla rijder gestaan die er helemaal niets van begreep. Toen ik terug kwam bij mijn auto stond hij ‘stiekum’ te gluren of mijn auto wel echt aan het laden was
Holy! 11cent….dat is feest ja. Ik ging begin dit jaar naar 66 cent….per 1 juli naar 45 cent…..de baas betaald maar toch….gekkenwerk vergeleken met een paar jaar terug.Star65 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:24:
[...]
Zoals Trackerfire zegt, €0,30 per kwh en 4 keer laden. Thuis laden doe ik nog aan €0,11 per kwh. (tot september volgend jaar, dan is dat feestje afgelopen.)
[Afbeelding]
Heel herkenbaar dit, doe het ook op deze manier nu. heb ook 8 passen maar gebruik voornamelijk powerpass bij Ionity en laadpas van de leasemaatschappij als die werkt.P_de_B schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:40:
.
Route globaal uitzetten met abrp en navigeren elke keer naar de volgende laadplek met google maps. Soms tot het gaatje (+/- 40km range overhouden bij aankomst). Afhankelijk of er meer laders in de buurt zijn.
Dat kan, krijg alleen een scroll arm van de lappen niet Enyaq gerelateerde tekst en foto's van Enyaq's aan laadpalen.D.deJong schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:28:
[...]
Je hoeft het niet te lezen, je kan ook gewoon doorscrollen.
Daar was ook een reden voor, maar goed onthouden!this schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:54:
[...]
Net zoals hele tijd zeggen dat je bijna aan 1000 pagina's zit zeker?
Nee dan zijn die reisverslagen tenminste nog iets nuttigs.
Hoi Iedereen,
Ik sta op het punt een Enyaq te kopen en overweeg een demo van een dealer te nemen uit mei 2022 met 5000km op de tellen. Ik ga meer betalen dan de catalogusprijs in mei; de prijzen zijn verhoogd, ofwel, de dealer zou nog extra verdienen ook aan deze enyaq, ondanks dat ze er 5000km mee gereden hebben.
Doe ik hier een goede zet mee? Zijn de Enyaq's uit mei 2022 hetzelfde als die deze maand uit de fabriek rollen? of zijn er de laatste maanden wat kinderziektes opgelost?
Het is een enyaq met alle denkbare opties, dus dat lijkt mij wel fijn.
Groet,
Lucas
Ik sta op het punt een Enyaq te kopen en overweeg een demo van een dealer te nemen uit mei 2022 met 5000km op de tellen. Ik ga meer betalen dan de catalogusprijs in mei; de prijzen zijn verhoogd, ofwel, de dealer zou nog extra verdienen ook aan deze enyaq, ondanks dat ze er 5000km mee gereden hebben.
Doe ik hier een goede zet mee? Zijn de Enyaq's uit mei 2022 hetzelfde als die deze maand uit de fabriek rollen? of zijn er de laatste maanden wat kinderziektes opgelost?
Groet,
Lucas
Prijzen zijn idd gestegen en blijven 3 a 4 keer per jaar stijgen. Er is nog steeds veel meer vraag naar Enyaqs dan er beschikbaar zijn dus daarom zijn ook de 2e hands nog prijzig maar grootste voordeel van jonge 2e hands Enyaq is dat je geen 8 - 18 maanden hoeft te wachtenlucasaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:19:
Hoi Iedereen,
Groet,
Lucas
Enyaqs die nu geleverd worden hebben ME3.0 terwijl de oudere modellen die update later dit jaar pas krijgen. Maar er zijn ook hardware verschillen: op nieuwere modellen ontbreken features zoals 360 area view terwijl eerdere modellen dat nog wel hadden; en voor nieuwe Enyaqs kan je nog maar kiezen uit een paar uitvoeringen met standaard pakketten terwijl er voor eerdere bestellingen uit een breed scala van opties gekozen kon worden.
Je zal dus een afweging moeten maken of wat die demo te bieden heeft opweegt tegen voor en nadelen van een nieuwe bestelling.
Als je snel wil rijden is een nieuwe bestelling geen optie
@lucasaj ik zou wachten, opties als swarmdata auto-inhalen 360camera etc leunen allemaal op nieuwe hardware.
Ik zou het doen!
Die zouden toch aanwezig moeten zijn? Ik dacht op alle auto's die na 02/2022 zijn geproduceerd. Aangezien deze van 05/2022 is?rammes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:30:
@lucasaj ik zou wachten, opties als swarmdata auto-inhalen 360camera etc leunen allemaal op nieuwe hardware.
Edit: aanvulling
Ik dacht dat dit voornamelijk had te maken met de extra sensoren die boven de wielkasten worden geplaatst.
[ Voor 15% gewijzigd door Senaxx op 02-08-2022 11:55 ]
Dat hoop ik dus ook! Hij is 20/5 geleverd.Senaxx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:48:
[...]
Die zouden toch aanwezig moeten zijn? Ik dacht op alle auto's die na 02/2022 zijn geproduceerd. Aangezien deze van 05/2022 is?
Kijk wel uit: de mijne werd 13/05 geleverd, maar productie was al 26/01 begonnen --- dan ruim twee maanden banking --- dus nog geen ME3 en ook geen nieuwe hardware --- (wel alle anderen opties zo als besteld incl. 360 graad area view en elektr(on)isch kinderslot achteren).lucasaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:50:
[...]
Dat hoop ik dus ook! Hij is 20/5 geleverd.
Dus, dealer vragen of zelfs kijken of er af fabriek ME3 op zit en welke opties er wel/niet op zitten.
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Goeie inderdaad, leveringsdatum is geen productiedatum. De ME3 update video spreekt ook over een productiedatum na 02/2022p.d.s.mane schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Kijk wel uit: de mijne werd 13/05 geleverd, maar productie was al 26/01 begonnen --- dan ruim twee maanden banking --- dus nog geen ME3 en ook geen nieuwe hardware --- (wel alle anderen opties zo als besteld incl. 360 graad area view en elektr(on)isch kinderslot achteren).
Dus, dealer vragen of zelfs kijken of er af fabriek ME3 op zit en welke opties er wel/niet op zitten.
Stepan Rehak (@StepanRehak, ENYAQ iV & ENYAQ COUPÉ iV, E-mobility, ŠKODA AUTO Spokesperson)Senaxx schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
Goeie inderdaad, leveringsdatum is geen productiedatum. De ME3 update video spreekt ook over een productiedatum na 02/2022
zij/zegt:
"All produced after week 10/2022 is with new software ME3."
https://twitter.com/StepanRehak/status/1512437487158837251
(week 01/2022 10/2022 was ma.07/03/2022 - zo.13/03/2022)
[ Voor 5% gewijzigd door p.d.s.mane op 02-08-2022 22:32 ]
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
week 01/2022 of 10/2022?p.d.s.mane schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
(week 01/2022 was ma.07/03/2022 - zo.13.03/2022)
Dank voor alle antwoorden!
Nieuw vraag: Als je een beetje sportief rijdt, wat is dan de actieradius van een 60? En scheelt die warmtepomp veel in de winter? Die zit er wel op gelukkig.
Dank!
Nieuw vraag: Als je een beetje sportief rijdt, wat is dan de actieradius van een 60? En scheelt die warmtepomp veel in de winter? Die zit er wel op gelukkig.
Dank!
Warmtepomp in NL is vrijwel nutteloos (zoek in dit topic want is al in den treure behandeld). Bij sportief rijden ga je door de 20kwh/100km in de zomer…..in de winter ga je nog geen 250km kunnen redden met sportief rijden.lucasaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:24:
Dank!
De Enyaq vind ik geen auto om sportief te rijden maar juist om rustig te cruisen. Ik verwacht dat je in de winter vaak aan de snellaader staat als sportief rijdt.lucasaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:24:
Dank!
Warmtepomp wordt na de komende updates wellicht efficienter.
Bron?MacDuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
Warmtepomp wordt na de komende updates wellicht efficienter.
Dit zou me wel raar lijken als de dealers allemaal die warmtepomp afraden omdat het in ons klimaat amper iets doet.
Terwijl het dan volgens jou gewoon softwarematig kan opgelost worden?
Tja wat is sportief. 130 op de snelweg? of bij elk stoplicht vol-stroom wegrijden?lucasaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:24:
Dank!
Ik merk dat ik juist rustiger ben gaan rijden en meer in de cruise stand ben gaan rijden sinds ik de Enyaq heb. Niet vanwege range anxiety maar rijd gewoon lekker. Zelf haal ik effectief nu rond de 320 effectieve kilometers schat ik in voor een IV60. Ik rijd veel snelweg en rijd daar ongeveer 110 km/u, en dat bevalt me ook prima. Warmtepomp (optie) zou ik echt niet aanraden. Heeft met het weer in Nederland te weinig effect.
Ik heb naast de Enyaq nog een VW Scirocco die ik wel voor het sportieve rijden gebruik
Daarnaast zou met de ME3 update het verbruik van de Enyaq moeten verbeteren. Geruchten gaan rond de 10% (pin mij er niet op vast). Dus als ik er effectief nog 30km range bij krijg vind ik het dikke prima.
[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 02-08-2022 15:08 ]
Zie het maar als traininggoetfoud schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:21:
[...]
Dat kan, krijg alleen een scroll arm van de lappen niet Enyaq gerelateerde tekst en foto's van Enyaq's aan laadpalen.
Update 3.1 zou verwarming accu, voordat je een laadstation bereikt, moeten bevatten. Ik hoop dat de warmtepomp daarin bijdraagt.this schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
Bron?
Dit zou me wel raar lijken als de dealers allemaal die warmtepomp afraden omdat het in ons klimaat amper iets doet.
Terwijl het dan volgens jou gewoon softwarematig kan opgelost worden?
Dat het ding nu nog niet goed werkt zal ook van software kunnen afhangen. We weten allemaal dat de dealers nog het minste verstand van zaken hebben.
Maar aangezien je richting een laadpaal aan het rijden bent op dat moment, maakt het niet veel uit dat je extra bereik hebt.MacDuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Update 3.1 zou verwarming accu, voordat je een laadstation bereikt, moeten bevatten. Ik hoop dat de warmtepomp daarin bijdraagt.
Dat het ding nu nog niet goed werkt zal ook van software kunnen afhangen. We weten allemaal dat de dealers nog het minste verstand van zaken hebben.
Daarvoor zou ik geen warmtepomp aanraden.
Ik lees deze benadering vaker: dat de warmtewinst van de accu hem zou zitten in het actief verwarmen van de accu.MacDuck schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Update 3.1 zou verwarming accu, voordat je een laadstation bereikt, moeten bevatten. Ik hoop dat de warmtepomp daarin bijdraagt.
Zou het niet veel logischer zijn als er juist gekozen wordt om de koeling af te schalen? Kost niks. Sterker nog: het is "dubbel rendement".
Ik rij al even rond in italie, met vergelijkbare temperaturen. De airco heeft het zwaar maar dat lijkt me normaal (kan de boel niet op 20 graden krijgen). Verder geen storingen of gedoe, verbruik valt ook prima mee.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Vraagje: de vooruitzichten zijn dat als wij de tweede trip gaan maken op onze vakantie aankomend weekend de buitentemperatuur rond de 39c zal gaan zijn.
Nu vroeg ik mij af: iemand een idee of de ENYAQ (die bij mij overigens nog redelijk storingsvrij is) hier tegen gaat kunnen. Of dat er tips zijn waarop te letten. We zullen de airco wel wat hoger zetten rond 24c denk ik.
Tijdens het laden lijkt het mij wel verstandig om de klimaatisering te activeren. Moet gewoon kunnen toch of kan de 12v accu / laadcurve dit niet leuk gaan vinden?
Tot slot niet specifiek voor de ENYAQ: Ik heb een gas tafelbbq mee met twee Weber propaan busjes. Daar staat op om ze niet bloot te stellen aan temperatuur van meer dan 50c. Idee was om ze in de BBQ te leggen in de achterbak. Is dat veilig genoeg, of beter maar ergens in de cabine leggen?
mixing a drink and music
Wij hebben ook nergens last van gehad. We zijn alweer 1,5 week thuis. Nadat we in Frankrijk de supermarkt uitliepen was de buitentemperatuur 43c. Alles werkte zoals verwachtBoefmans schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:26:
[...]
Ik rij al even rond in italie, met vergelijkbare temperaturen. De airco heeft het zwaar maar dat lijkt me normaal (kan de boel niet op 20 graden krijgen). Verder geen storingen of gedoe, verbruik valt ook prima mee.
Gaat met name om laadsnelheid in winterse omstandigheden. De accu kan pas op volle snelheid laden als de batterij op een fatsoenlijke (zeg zo’n 20 graden) temperatuur is. Terwijl juist de grootste snelheid kan worden behaald bij een lage SoC (dus als je net bij het snellaadstation staat ingeplugd). In z’n totaliteit ben je dan sneller weer weg als je de batterij actief op hogere temperatuur gaat brengen voordat je aankomt, ook al warmt ie door het laadproces zelf ook op.internetinfo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:44:
[...]
Ik lees deze benadering vaker: dat de warmtewinst van de accu hem zou zitten in het actief verwarmen van de accu.
Zou het niet veel logischer zijn als er juist gekozen wordt om de koeling af te schalen? Kost niks. Sterker nog: het is "dubbel rendement".
In de zomer maakt dat geen verschil, dan is de accu vaak al op optimale temperatuur en moet er zelfs behoorlijk actief gekoeld worden (om accu onder de 50 graden te houden). Sterker nog; je kunt best je auto uit of in ieder geval de climate uitzetten als je op z’n snelst wilt laden. Als de climate ook om koeling vraagt, is soms de capaciteit onvoldoende en wordt de laadsnelheid iets verminderd.
Wat ME3 daarnaast nog meer doet aan temperatuurmamagement; hij zal de batterij niet meer als een gek (vol vermogen) gaan verwarmen als deze onder de 8 graden is. Hier komt een vertraging/versoepeling in. Hier heb je vooral op korte ritten in de winter baat bij. Want de verwarming van de batterij op korte ritten is totaal zinloos energieverbruik (en nog fors ook). Dit is de winst waar @Senaxx over praat.
Verder is de Enyaq voor z’n formaat een behoorlijk efficiënte auto, alleen het temperatuurmanagement van de batterij is met ME3 (veel) beter.
(Bovenstaand voor zover ik uit diverse bronnen heb gehaald. Ben maar een eenvoudige fiscalist verder…
Tip: net terug uit de Ardêche met twee weken bijna alleen maar rond de 37-38 graden. Gelukkig ontdekte mijn ega op de eerste dag per toeval dat als je het ventilatorwieltje in de klimaatinstellingen even vasthoud houdt, dat je de automatische instelling op laag, middel of hoog kan zetten. Hij stond bij ons op laag, en toen hield de airco het niet bij. Meteen op middel gezet, en daarna steeds een heerlijk koele auto.Boefmans schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:26:
[...]
Ik rij al even rond in italie, met vergelijkbare temperaturen. De airco heeft het zwaar maar dat lijkt me normaal (kan de boel niet op 20 graden krijgen). Verder geen storingen of gedoe, verbruik valt ook prima mee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LADSfoXqNyxfQMIKaBpTuIRS.jpg?f=user_large)
Dit zit inderdaad aardig verstopt… Heeft bij mij ook even geduurd voor ik het had gevondenRandomNick schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:58:
[...]
Tip: net terug uit de Ardêche met twee weken bijna alleen maar rond de 37-38 graden. Gelukkig ontdekte mijn ega op de eerste dag per toeval dat als je het ventilatorwieltje in de klimaatinstellingen even vasthoud houdt, dat je de automatische instelling op laag, middel of hoog kan zetten. Hij stond bij ons op laag, en toen hield de airco het niet bij. Meteen op middel gezet, en daarna steeds een heerlijk koele auto.
[Afbeelding]
(Had wel eens last van beslagen ruiten, ook dan kan het helpen)
Goede tip dus..
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 02-08-2022 22:04 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.