Senaxx schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:24:
Voor degenen die niet het filmpje willen kijken. Heb zoveel mogelijk proberen te beschrijven waarom sommige dingen niet beschikbaar zijn.
Welke nieuwe opties zullen erin de update zitten?
Er is nog geen volledige changelog beschikbaar, vooralsnog richt het filmpje zich op de belangrijkste grote verschillen t.o.v. versie 0795 vs ME3. Door Skoda is voornamelijk het thermisch management aangepast vooral voor de winter. Dit moet echter nog wel getest worden. Er zal later een optie beschikbaar komen om de batterij voor te verwarmen als je een oplaad station hebt gekozen als navigatie doel. Dit komt alleen nog niet in ME3 maar in een latere update. De ME3 update moet er wel voor zorgen dat je in de winter snellere laadtijden behaald door het verbeterde thermische management.
Sommige functies zullen niet beschikbaar zijn op oudere Enyaq's, dit zijn Enyaq's die voor 02/2022 zijn gebouwd. Dit heeft voornamelijk met de extra zij sensoren te maken. Onder andere betekend dat de parkeer assistent niet beschikbaar is voor oudere Enyaq's. Met deze optie kan je voorbij een parkeerplaats rijden en als de Enyaq hem herkent er automatisch in parkeren. Verder is ook de gemarkeerde parkeerplek optie niet beschikbaar. Via deze optie kan de Enyaq tot op 70 meter op een voor ingestelde plek parkeren (oprit).
Komt swarm data beschikbaar?
Alle bestaande enyaq's met versie 0792 of 0795 zullen niet de swarm data optie krijgen. Deze optie maakt het mogelijk om data te delen die andere Enyaq's (en andere VAG auto's) delen. Reden is dat er bij nieuwe Enyaq's nieuwe hardware gebruikt word. Retrofit is niet mogelijk.
Krijgt de Enyaq ook een nieuwe 12v accu?
Ja de 12v accu gaat bij de Enyaq's ook vervangen worden.
Moet er ook extra hardware vervangen worden?
In principe hoeft er geen extra hardware vervangen te worden. Dit is wel Enyaq specifiek.
Zal de laad-navigatie ook worden verbeterd?
Ja, je kan de map filteren op bepaalde opties. Alle laadstations, 50 kilowatt, en meer dan 100 kilowatt. Ook zal de navigatie gaan aangeven met wat voor bereik je verwacht aan te komen. Dit zal zal niet in percentages zijn maar in kilometers worden aangeduid.
Komen er hardware upgrade kits beschikbaar?
Nee, Skoda geeft aan dat er geen officiële upgrade kits beschikbaar komen. Dit heeft er vooral mee te maken dat er bijna geen vraag naar is.
Komt er een meerdere gebruikers of profielen systeem?
Ja in de ME3 update kan er gekozen worden voor meerdere gebruikers. Alle opties worden aan het individuele gebruiker gekoppeld.
Komt er "echte" één pedaal rijden beschikbaar voor de Enyaq?
Ja, momenteel is er semi een-pedaal rijden beschikbaar. Alleen blijft Enyaq altijd nog op 5km per uur doorrijden. In een update na ME3 zal dit volledig 1 pedaal rijden mogelijk moeten worden.
Komen er andere modi beschikbaar zoals een camping of honden functie
Ja, Skoda is dat momenteel intern aan het bespreken maar zijn wel van plan om extra modi te gaan introduceren. Bijvoorbeeld een hond modus, zodat je hond in de auto kan laten bij warm weer. Iets voor na ME3.
Word het verkeersborden herkenning systeem verbeterd?
Ja, hier worden verbeteringen in doorgevoerd. Skoda geeft aan dat ze deze data van een externe leverancier krijgen en zelf ook niet altijd blij er mee zijn. Gebruikers worden aangemoedigd om fouten door te geven aan Skoda zodat deze opgelost kunnen worden.
Waarom is de update zo vertraagd?
Covid, Covid, Covid -> testen was moeilijker, daardoor waren de doorlooptijden langer. Moest veel getest worden. ME3 moet er ook voor zorgen dat elke auto in vervolg altijd volledig via OTA geupdate kan worden. Ondertussen word er hard doorgewerkt en is de verwachting dat M3.1 ook nog voor het einde van 2022 gaat verschijnen.
Welke Enyaq krijgt de update?
Alle Enyaq's krijgen ME3. Ongeacht model jaar of configuratie.
Wanneer is de update beschikbaar?
Geen harde uitspraken hierover maar voor de winter van 2022.
Hoe gaat het update proces in zijn werk?
Als het goed is ga je een brief / email krijgen van Skoda, waar je geïnformeerd word over de update. Daarna kan je me je lokale dealer een afspraak maken voor de update. Skoda wil dit graag per land gaan regelen.
Wanneer gaan we geïnformeerd worden?
Zeer, zeer zeer binnenkort. We hebben nu voor de winter, of voor het einde van de zomer. Er zal een pers release zijn, een video en foto's.