Dat is gaaf ja! Uiteindelijk blijft het toch eigenlijk een hele dure Skoda een Audi😉ManiacScum schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:34:
Vandaag de auto naar de garage voor garantie werkzaamheden en het vervangend vervoer viel niet tegen:
[Afbeelding]
Je koopt er 2 fully loaded Enyaqs voor maar dan heb je ook wat
Afgelopen weekend even heen en weer geweest naar Dresden met de Enyaq 60. Ging prima. Wat me opviel dat er bij een van de laadstations een Enyaq 80 naast me stond die 74% vol was en nog steeds met +70kW aan het laden.
Volgens mij zijn er in het Enyaq 1 topic wel eens staatjes van de laadcurves gedeeld maar ik kon ze niet zo snel vinden. Mijn Enyaq laad volgens mij ver onder de 60kW bij 70+% lading, dus ik was benieuwd of daar zo’n verschil in zit tussen de 60 en de 80.
Of zijn er nieuwere software versies die eea ook veel efficiënter maken, misschien? Mijn Enyaq stamt uit mei 2021 en heeft inmiddels 40K+ km op de teller, voor wat het waard is.
Volgens mij zijn er in het Enyaq 1 topic wel eens staatjes van de laadcurves gedeeld maar ik kon ze niet zo snel vinden. Mijn Enyaq laad volgens mij ver onder de 60kW bij 70+% lading, dus ik was benieuwd of daar zo’n verschil in zit tussen de 60 en de 80.
Of zijn er nieuwere software versies die eea ook veel efficiënter maken, misschien? Mijn Enyaq stamt uit mei 2021 en heeft inmiddels 40K+ km op de teller, voor wat het waard is.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Ik laad ook op 5.5kW, maar bij mij draait de ventilator dan af en toe nog wel.rammes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:33:
[Afbeelding]
Tijdens het laden( in de zomer?) merk ik dat de ventilator nog behoorlijk wat lawaai maakt.
Door de optie laadvermogen verminderen gaat hij ipv met 10kw met 5,5kw laden. Voor mij ook prima dan is hij ochtend ook vol. En de ventilator is dan mooi uit
IV60 oktober 2021Oggy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:30:
In de Skoda app bij wagendetails welk laadvermogen krijgen jullie te zien?
100kW charging power / 132 kW max performance
Mijn thuis lader laad met 3,5KW. Heel soms hoor ik de ventilator ook draaien. lijkt me geen probleem.BAJ82 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Ik laad ook op 5.5kW, maar bij mij draait de ventilator dan af en toe nog wel.
Of Skoda een hele goedkope AudiMaat28 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:35:
[...]
Dat is gaaf ja! Uiteindelijk blijft het toch eigenlijk een hele dure Skoda een Audi😉
Kan inderdaad wel kloppen hoor. Ik duik eigenlijk pas onder de 60 kW als ik echt boven de 80% kom.ervh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:53:
Afgelopen weekend even heen en weer geweest naar Dresden met de Enyaq 60. Ging prima. Wat me opviel dat er bij een van de laadstations een Enyaq 80 naast me stond die 74% vol was en nog steeds met +70kW aan het laden.
Dit is wellicht een nieuwe versie dan die net weer iets sneller kunnen laden.
Fastned grafiekje hier: https://support.fastned.n...s/360006492397-%C5%A0koda
[ Voor 3% gewijzigd door RandomNick op 07-07-2022 09:22 ]
Gratis?ManiacScum schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:34:
Vandaag de auto naar de garage voor garantie werkzaamheden en het vervangend vervoer viel niet tegen:
[Afbeelding]
Je koopt er 2 fully loaded Enyaqs voor maar dan heb je ook wat
Mijn dealer vraagt EUR 30,- per dag --- en dan gewoon voor een Enyaq ...
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Dan ga ik deze week de auto eens leegrijden tot 20% en naar de snellader om te bekijken hoeveel kW ik haal.royverdegem schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:28:
[...]
100kW, klopt dus niet :-)
Hij/Zij laadt met 130kW
Zorg dat je onder 20% zit. Als ik bij een snellader laad (eigenlijk alleen vakanties), dan zit ik altijd tussen 10 en 15%Martinez- schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:12:
[...]
Dan ga ik deze week de auto eens leegrijden tot 20% en naar de snellader om te bekijken hoeveel kW ik haal.
Die laadcurve die FastNed van de Enyaq publiceert is denk ik van de 'oude' software. Waar overigens nog heel veel Enyaq's op zitten (waaronder ik).RandomNick schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:21:
[...]
Kan inderdaad wel kloppen hoor. Ik duik eigenlijk pas onder de 60 kW als ik echt boven de 80% kom.
Dit is wellicht een nieuwe versie dan die net weer iets sneller kunnen laden.
Fastned grafiekje hier: https://support.fastned.n...s/360006492397-%C5%A0koda
De curve van de nieuwe software lijk je te kunnen vinden onder de VW ID.4. Die laadcurve gaat namelijk wel tot 135 kW (wat de nieuwe Enyaq ook doet). Eigenlijk is alleen het stuk tot ± 35% SoC anders. Vanaf daar pakt ie eigenlijk de oude curve weer op. Als je goed kijkt naar de snijvlakken...
Als die Enyaq bij 74% SoC nog met 70 kW stond te laden, dan is dat een goede score en ongeveer gelijk aan de laadcurve (ook met de nieuwe software dus).
@ervh De curves verschillen wel duidelijk tussen de 60 en de 80 dus. De laadtijden met een 60 zijn, naast dat de accu minder capaciteit heeft, ook langer. Het is ook wel een beetje inherent aan elkaar; hoe meer capaciteit het accupakket heeft (ceteris paribus), hoe meer vermogen je erin kunt proppen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wat is het versienummer van de nieuwste software? Mijn Enyaq is van maart 2022….maar geen idee of ook daadwerkelijk de nieuwe software erop zit…
:strip_exif()/f/image/x3yopfCYTCGe22kstwZGeLxp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Maat28 op 07-07-2022 14:37 ]
Ik heb het niet over scheetgeluiden 😉jeroenkb schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:55:
[...]
Ik zit inderdaad met smart op een scheetgeluid in mijn auto te wachten.
Ik vind het vervelend voor je als je je dagelijks in je Enyaq aan het verbijten bent om alles wat zo slecht gaat en beter zou moeten gaan. Lijkt me geen fijne ervaring.
Maar nee, ik zit niet te wachten op vernieuwingen en extra opties. Mijn Enyaq doet wat hij moet doen; hij start, verwarmt / koelt, stuurt de auto voor me op de snelweg, ik kan op afstand de airco aan en uitzetten, onthoudt de stand van mijn stoel en spiegels, speelt muziek en de rest kan me echt gestolen worden.
Ontwikkeling van de app zou fijn zijn. Er zit nu niet eens een rit registratie in die alle andere skoda's wel hebben.
Andere zaken die ik graag zou zien:
- een "find my car". In de app.
- een verbetering in de route planner. Op lange ritten pakt hij ook trage laders vanwege een foute setting. (Min. 50/100 kw setting)
-de setting van de lane assist onthouden wordt zoals bij alle andere modellen.
-De navigatie wat sneller maken, de tering wat is die langzaam.
-De POI database in de navigatie aanpassen Wat een drama.
Verder...is het een heerlijke auto om te rijden. En ga ik er lekker mee op vakantie naar Zweden 😎
Lijkt me niet, mijne is van februari ‘22 en heeft de nieuwste upgrade niet en heeft dezelfde nummer behalve navigatie (22.3)Maat28 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:52:
Wat is het versienummer van de nieuwste software? Mijn Enyaq is van maart 2022….maar geen idee of ook daadwerkelijk de nieuwe software erop zit…
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door newtastyland op 07-07-2022 19:27 ]
Wat jij hebt is nog zonder de update, anders zou je zoiets zien.Maat28 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:52:
[Afbeelding]
Voor mij gratis, evt kosten gaan naar de leasemij.p.d.s.mane schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:58:
[...]
Gratis?
Mijn dealer vraagt EUR 30,- per dag --- en dan gewoon voor een Enyaq ...
Maar ik heb nog nooit kosten gezien voor vervangend vervoer.
Daar gebruik ik Home assistant voor. Ik plug de kabel in zodra ik thuis ben, als het geen dal is start het laden niet en wacht tot daluren. Echter zodra ik de auto niet thuis maar onderweg aan de lader zet, tijdens piekuren laadt hij wel.RandomNick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:20:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt aangezien je ook 'via de Skoda App' schrijft.
Bij Stekker heb ik mijn piek/dal uren ingesteld, die zijn als het ware 'vast'. Per laadsessie stel ik dan ik hoe laat de accu volgeladen moet zijn. De Stekker App regelt vervolgens het laden in daluren, en zorgt dat de accu op tijd vol is. Afgelopen week was ik vroeg op en constateerde ik dat deze ook echt precies om 06.00 klaar was.
Volgens moet je dat echter steeds als je hem aan de lader hangt via de Stekker App instellen en is er geen verband met een planning via de Skoda app.
Tevens kan het misgaan als de auto geen verbinding heeft, in dat geval kan Stekker niets doen (behalve het steeds blijven proberen en tig pushmeldingen geven :-)).
Als je dus echt 100% zeker een volle accu wilt dan zou ik het anders regelen.
Het grote voordeel vind ik dat er geen andere app voor nodig is waar ik weer een stuk informatie moet delen en Home assistant lokaal draait.
Hoe check je of de auto thuis is? Ik had namelijk hier ook een automation voor gemaakt, alleen vergeten te controleren of ik thuis was. Toen ging hij dus in de parkeergarage overdag lekker uitManiacScum schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:26:
[...]
Daar gebruik ik Home assistant voor. Ik plug de kabel in zodra ik thuis ben, als het geen dal is start het laden niet en wacht tot daluren. Echter zodra ik de auto niet thuis maar onderweg aan de lader zet, tijdens piekuren laadt hij wel.
Het grote voordeel vind ik dat er geen andere app voor nodig is waar ik weer een stuk informatie moet delen en Home assistant lokaal draait.
Dat moet je van je laadpaal uitlezen ( condition: ev_connected true), zoals bijv. de SmartEVSE, die heeft een API interface daarvoor.Senaxx schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Hoe check je of de auto thuis is? Ik had namelijk hier ook een automation voor gemaakt, alleen vergeten te controleren of ik thuis was. Toen ging hij dus in de parkeergarage overdag lekker uit
of geofencing met je mobiel. die is er dan ook niet neem ik aan of niet binnen een straal.dingo35 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:32:
[...]
Dat moet je van je laadpaal uitlezen ( condition: ev_connected true), zoals bijv. de SmartEVSE, die heeft een API interface daarvoor.
Water-Escape
Kan je uitleggen hoe dat werkt? Bij mij start het laden altijd direct bij het inpluggen en ik stop dit nu nog handmatig. Via een automatisering wordt het laden dan weer gestart tijdens daluren.ManiacScum schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:26:
[...]
Daar gebruik ik Home assistant voor. Ik plug de kabel in zodra ik thuis ben, als het geen dal is start het laden niet en wacht tot daluren.
Of bedoel je dat HA het laden stopt/pauzeert als het merkt dat dit tijdens piekuren gestart is?
Ik zie het inderdaad. Nou ja, het is voor mij niet per sé een issue behalve dat ik wat vaker moet stoppen dan een 80. Het verschil viel wat op daarom de vraag. Ik zat net onder de 60 kWh geloof ik met het zelfde percentage SoC.JanHenk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:42:
[...]
Die laadcurve die FastNed van de Enyaq publiceert is denk ik van de 'oude' software. Waar overigens nog heel veel Enyaq's op zitten (waaronder ik).
De curve van de nieuwe software lijk je te kunnen vinden onder de VW ID.4. Die laadcurve gaat namelijk wel tot 135 kW (wat de nieuwe Enyaq ook doet). Eigenlijk is alleen het stuk tot ± 35% SoC anders. Vanaf daar pakt ie eigenlijk de oude curve weer op. Als je goed kijkt naar de snijvlakken...
Als die Enyaq bij 74% SoC nog met 70 kW stond te laden, dan is dat een goede score en ongeveer gelijk aan de laadcurve (ook met de nieuwe software dus).
@ervh De curves verschillen wel duidelijk tussen de 60 en de 80 dus. De laadtijden met een 60 zijn, naast dat de accu minder capaciteit heeft, ook langer. Het is ook wel een beetje inherent aan elkaar; hoe meer capaciteit het accupakket heeft (ceteris paribus), hoe meer vermogen je erin kunt proppen.
Hopelijk valt er nog wel wat te verbeteren in laadcurves o.i.d. in de nieuwere software versies. Qua functies in de software mis ik eigenlijk niet veel, maar op het vlak van laadcurves/snelheid zou het fijn zijn als er nog wat te verbeteren is. In the end zou dat ook een voordeel voor de medemens zijn, hoe minder lang je staat te laden hoe meer laadpunten beschikbaar voor een andere autorijder.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Thanks, wel bijzonder eigenlijk. Auto is van maart 2022….dacht dat het dan gefixt zou zijn. Maar ok….het kan allemaal nog beter dus😊Martinique schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Wat jij hebt is nog zonder de update, anders zou je zoiets zien.
Puur uit nieuwsgierigheid - heeft iemand al ergens een changelog gevonden m.b.t. ME2 vs ME3? Ik zie wel nieuwsberichten uit maart 2022 als ik Google, maar daar worden steeds voorbehoudens gemaakt m.b.t. de veranderingen.
@royverdegem merkte je nog wat aan de performance in die laatste procenten? Ik heb wel begrepen dat hij vanaf een 3% in een soort nood modus gaat? Maar je kon gewoon doorrijden?
Je hebt we lef in ieder gevalroyverdegem schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:28:
Vandaag vanuit Zoetermeer op en neer naar Brussel geweest, met Enyaq 60. Vertrokken met 100%, enkele reis was 174km. Meest snelweg dus, gemiddeld 85km/h. Max 111km/h gereden en net thuis aangekomen na 348km, met 0% charge :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duidelijk een geval van ijzeren ballen. Ik zou het (nog niet) aandurvenroyverdegem schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:28:
Vandaag vanuit Zoetermeer op en neer naar Brussel geweest, met Enyaq 60. Vertrokken met 100%, enkele reis was 174km. Meest snelweg dus, gemiddeld 85km/h. Max 111km/h gereden en net thuis aangekomen na 348km, met 0% charge :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@royverdegem Ik heb hem al eens op 1% gehad bij thuiskomst. Maar 0% nog niet. Jij wint 
Opvallende vond ik vooral dat de navigatie er gewoon de brui aan gaf. Hij wilde mij er in eerste instantie steeds af hebben naar een laadstation. Toen ik doorreed en die stations niet meer bereikbaar waren met de resterende capaciteit, stopte ie gewoon zonder aankondiging met navigeren.
Verder merkte ik er eigenlijk weinig van..
Opvallende vond ik vooral dat de navigatie er gewoon de brui aan gaf. Hij wilde mij er in eerste instantie steeds af hebben naar een laadstation. Toen ik doorreed en die stations niet meer bereikbaar waren met de resterende capaciteit, stopte ie gewoon zonder aankondiging met navigeren.
Op de snelweg (nog 5km van huis) naar 0%, maar niets van performance achteruitgang.Boeie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:47:
@royverdegem merkte je nog wat aan de performance in die laatste procenten? Ik heb wel begrepen dat hij vanaf een 3% in een soort nood modus gaat? Maar je kon gewoon doorrijden?
Ik weet dat ik thuis kan laden (binnen 500mtr 6 laadpalen)
Dit zou ik niet doen naar onbekende bestemming :-)
Ik gebruik sowieso de Skoda nav niet. Waze of Apple Kaarten. Was voor mij tweede keer op 0%, eerste keer mistte ik de afslag op de snelweg en moest keren.JanHenk schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:04:
@royverdegem Ik heb hem al eens op 1% gehad bij thuiskomst. Maar 0% nog niet. Jij wint
Was hij zeker weten 100% toen je begon? 3,48 * 15,1 = 52,5kWh. Dat is echt een stuk minder dan er in de accu zou moeten zitten bij 100%royverdegem schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ah dat werkt momenteel bij mij nog niet dandingo35 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:32:
[...]
Dat moet je van je laadpaal uitlezen ( condition: ev_connected true), zoals bijv. de SmartEVSE, die heeft een API interface daarvoor.
Het klopte inderdaad niet. Even een snellader hier verderop getest, auto zat op 15%. Ondanks dat er 100kW wordt aangegeven in de app, laadde de auto met 125.royverdegem schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:28:
[...]
100kW, klopt dus niet :-)
Hij/Zij laadt met 130kW
Dal en normaal (overdag overschot zonnepanelen) laden heb ik in Zappi zelf ingeregeld. Met Home Assistant kan ik de zappi eventueel de modus aanpassen als ik keer overdag toch snel wil laden. Ik hoef hierdoor niet met de auto te communiceren. En aangezien de bekende slechte communicatie met de VAG servers ben ik daar erg blij mee. Laad al 1 jaar zo en nooit problemen ervaren. Altijd de volgende dag volgeladen.Senaxx schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Ah dat werkt momenteel bij mij nog niet danIk zit nu nog met een granny lader, totdat de Zappi v2.1 word geïnstalleerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Genestealer op 09-07-2022 21:05 ]
Vandaag heb ik voor het eerst met een aanhangwagen gereden met mijn iV 80 sportline. Het was een kleine aanhangwagen vol met tenten e.d. voor scoutingkamp. Viel me niet tegen, het gaat beter dan in de winter zonder aanhanger:
:strip_exif()/f/image/erfEG6s5NN1GgTQPpVjC6A8F.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat met een auto met 5 personen en ook nog bagage in de auto. Hiermee zou ik dus 385km bereik hebben. Ik heb wel vaak 90-95 gereden en een stuk op een 80-weg, maar ook vaak genoeg gewoon 100.
Maar wat me dus wel tegenviel was dat de Travel Assist en de ACC niet beschikbaar waren. Hebben anderen hier dat ook? Ik heb hem op de limiter gezet en dat werkte wel. Maar het is wel irritant dat ik zelf moet sturen dan, da's toch harder werken op die lange ritten.
De lane assist werkte nog wel...
:strip_exif()/f/image/erfEG6s5NN1GgTQPpVjC6A8F.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat met een auto met 5 personen en ook nog bagage in de auto. Hiermee zou ik dus 385km bereik hebben. Ik heb wel vaak 90-95 gereden en een stuk op een 80-weg, maar ook vaak genoeg gewoon 100.
Maar wat me dus wel tegenviel was dat de Travel Assist en de ACC niet beschikbaar waren. Hebben anderen hier dat ook? Ik heb hem op de limiter gezet en dat werkte wel. Maar het is wel irritant dat ik zelf moet sturen dan, da's toch harder werken op die lange ritten.
TA zou gewoon moeten werken, althans dat is mijn ervaring. Ik krijg bij aan koppeling enkel de melding dat "side assist" en de "uitstapassistent" niet beschikbaar zijn.samba123 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 00:37:
Maar wat me dus wel tegenviel was dat de Travel Assist en de ACC niet beschikbaar waren. Hebben anderen hier dat ook? Ik heb hem op de limiter gezet en dat werkte wel. Maar het is wel irritant dat ik zelf moet sturen dan, da's toch harder werken op die lange ritten.De lane assist werkte nog wel...
Let wel: mijn trekhaak is niet af-fabriek.
Bij mij hetzelfde met trekhaak wel af-fabriekinternetinfo schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:56:
[...]
TA zou gewoon moeten werken, althans dat is mijn ervaring. Ik krijg bij aan koppeling enkel de melding dat "side assist" en de "uitstapassistent" niet beschikbaar zijn.
Let wel: mijn trekhaak is niet af-fabriek.
100%, kwam direct van de lader 's morgens. Zal de volgende keer eens met mijn obd-dongel checken. Zou betekenen dat de auto het verbruik te rooskleurig opgeeft.RaymondD schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:44:
[...]
Was hij zeker weten 100% toen je begon? 3,48 * 15,1 = 52,5kWh. Dat is echt een stuk minder dan er in de accu zou moeten zitten bij 100%
Ja daar was ik al van op de hoogte. Doelde er meer op dat ik (nog) niet kan bepalen met de laadpaal dat de auto thuis is verbonden. Heb al een keer gehad dat ik in een parkeergarage stond en wilde laden, en dat mijn homeassistant automation die vrolijk uitzette omdat het nog geen dal tarief was.Genestealer schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:03:
[...]
Dal en normaal (overdag overschot zonnepanelen) laden heb ik in Zappi zelf ingeregeld. Met Home Assistant kan ik de zappi eventueel de modus aanpassen als ik keer overdag toch snel wil laden. Ik hoef hierdoor niet met de auto te communiceren. En aangezien de bekende slechte communicatie met de VAG servers ben ik daar erg blij mee. Laad al 1 jaar zo en nooit problemen ervaren. Altijd de volgende dag volgeladen.
Vraagje: de vooruitzichten zijn dat als wij de tweede trip gaan maken op onze vakantie aankomend weekend de buitentemperatuur rond de 39c zal gaan zijn.
Nu vroeg ik mij af: iemand een idee of de ENYAQ (die bij mij overigens nog redelijk storingsvrij is) hier tegen gaat kunnen. Of dat er tips zijn waarop te letten. We zullen de airco wel wat hoger zetten rond 24c denk ik.
Tijdens het laden lijkt het mij wel verstandig om de klimaatisering te activeren. Moet gewoon kunnen toch of kan de 12v accu / laadcurve dit niet leuk gaan vinden?
Tot slot niet specifiek voor de ENYAQ: Ik heb een gas tafelbbq mee met twee Weber propaan busjes. Daar staat op om ze niet bloot te stellen aan temperatuur van meer dan 50c. Idee was om ze in de BBQ te leggen in de achterbak. Is dat veilig genoeg, of beter maar ergens in de cabine leggen?
Nu vroeg ik mij af: iemand een idee of de ENYAQ (die bij mij overigens nog redelijk storingsvrij is) hier tegen gaat kunnen. Of dat er tips zijn waarop te letten. We zullen de airco wel wat hoger zetten rond 24c denk ik.
Tijdens het laden lijkt het mij wel verstandig om de klimaatisering te activeren. Moet gewoon kunnen toch of kan de 12v accu / laadcurve dit niet leuk gaan vinden?
Tot slot niet specifiek voor de ENYAQ: Ik heb een gas tafelbbq mee met twee Weber propaan busjes. Daar staat op om ze niet bloot te stellen aan temperatuur van meer dan 50c. Idee was om ze in de BBQ te leggen in de achterbak. Is dat veilig genoeg, of beter maar ergens in de cabine leggen?
Natuurlijk kan de Enyaq daar tegen. Alle auto’s worden getest in extreem hete en extreem koude temperaturen.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Vraagje: de vooruitzichten zijn dat als wij de tweede trip gaan maken op onze vakantie aankomend weekend de buitentemperatuur rond de 39c zal gaan zijn.
Gewoon je auto gebruiken zoals je elke auto zou gebruiken.
Wat betreft je propaanflesjes slaat die 50° enkel op het kunnen beschadigen/smelten van de plastic dop. Het is niet zo dat die dingen kunnen ontploffen wanneer je ze in de volle zon zet.
Iemand ook last gehad dat er een van de achterportieren van binnenuit niet meer open gaan?
En nee, is geen kinderslot 😉
Kan zeker gewoon.. en is aan te raden ook. Bij uitstappen "direct klimatiseren" aanvinken. Of via de app.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
zumba
Check met de dongle dan ook meteen even de remaining capacity van de accu waar de auto mee rekent.royverdegem schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:35:
[...]
100%, kwam direct van de lader 's morgens. Zal de volgende keer eens met mijn obd-dongel checken. Zou betekenen dat de auto het verbruik te rooskleurig opgeeft.
Tijdens het laden bewaakt de auto automatisch de temperatuur van de accu. Via een obd dongle kun je de koelwatertemperatuur checken die de accu in gaat.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Ivm het aanzetten van de klimatisering tijdens het laden: Ik herinner mij een video van Teslabjorn die hier wat tests mee deed bij de ID.5 GTX (zelfde platform als de Enyaq). Hier was te zien dat bij het aanzetten van de klimatisering, de batterijkoeling niet werkte (mogelijks wordt dezelfde compressor gebruikt en kan je niet allebei tegelijk aanzetten). Daardoor was de laadsnelheid bij hoge temperaturen en/of vaak snelladen een pak minder. Ik weet niet of het bij de Enyaq ook zo werkt, maar iig iets om in het achterhoofd te houden.FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Ik geloof dat het in dit filmpje ter sprake kwam: YouTube: VW ID5 GTX 1000 km challenge part 2
Een kennis van mij had contact gehad met zijn Skoda dealer en die vertelde hem dat vanaf 16 juli online een afspraak gemaakt kan worden voor de ME3 update.
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij 12v accu. Versie 3.0 komt dan via OTA.
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij 12v accu. Versie 3.0 komt dan via OTA.
Wat betreft assistentie-systemen, wanneer ik in de lijst op het infotainment tover zie ik geen Travel-assist. Maar wanneer ik op de knop druk op het stuur, wordt deze wel geactiveerd en werkend, maar staat daarna nog steeds niet in de lijst van assistentie-systemen. Is dit hetzelfde als bij jullie?
Tevens zie ik alleen op de snelweg de 3D-modellen van andere auto's op de andere rijstroken, op dubbelbaans N-wegen zie ik dat niet en alleen van eventuele voorligger. Dit lijkt mij te kloppen, maar dacht check het even.
Het is/was een voorraad model waarop ze aangaven dat assistent-pakket opzat, maar volgens mij dus assistent plus-pakket.
Tevens zie ik alleen op de snelweg de 3D-modellen van andere auto's op de andere rijstroken, op dubbelbaans N-wegen zie ik dat niet en alleen van eventuele voorligger. Dit lijkt mij te kloppen, maar dacht check het even.
Het is/was een voorraad model waarop ze aangaven dat assistent-pakket opzat, maar volgens mij dus assistent plus-pakket.
[ Voor 10% gewijzigd door Oggy op 11-07-2022 14:38 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Nog wat Skoda promotie over hete temperaturen: https://www.skoda.nl/nieu...yaq-iv-tackelt-de-sahara/FJP84 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:09:
Heb één keer gehad dat ik tijdens het rijden iets van een melding over kinderslot kreeg, en dat einde rit een van de passagiers haar portier niet kon openen.remc1979 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:58:
Iemand ook last gehad dat er een van de achterportieren van binnenuit niet meer open gaan?
Daarna nooit meer last van gehad; een van de vele bugjes dacht ik....
Nieuwe batterij? Bedoel je de 12v accu of een heel nieuw accu pakket?Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:07:
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij. Versie 3.0 komt dan via OTA.
12v. Niet te gek doen hè. 😂Kaaschef schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Nieuwe batterij? Bedoel je de 12v accu of een heel nieuw accu pakket?
Proces is bij Skoda precies hetzelfde.Senaxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:07:
Een kennis van mij had contact gehad met zijn Skoda dealer en die vertelde hem dat vanaf 16 juli online een afspraak gemaakt kan worden voor de ME3 update.
Bij de VW ID3 rolt inmiddels ook de 3.0 update uit. Daarvoor moeten klanten eerst naar de garage voor een 2.4 update en nieuwe batterij. Versie 3.0 komt dan via OTA.
Hallo allen,
Skoda Enyaq 60 lease rijder hier. Volgende week staat een vakantie trip richting Frankrijk op de planning. Kleine 900 (871) km.
Twee kleine kindjes dus moeten toch een paar keer stoppen, maar…..
Ik heb vorige week een dakkoffer tweedehands gekocht en bij het terugrijden leek voor mijn gevoel de actieradius behoorlijk achteruit te vliegen. Misschien maak ik me onterecht zorgen, maar ik heb begrepen dat laden in Frankrijk ook niet overal even goede dekking kent. Ik heb alleen een Plugsurfing druppel.
Iemand al eens bepakt en bezakt een dergelijke reis gemaakt en hoe hield de actieradius zich?
Skoda Enyaq 60 lease rijder hier. Volgende week staat een vakantie trip richting Frankrijk op de planning. Kleine 900 (871) km.
Ik heb vorige week een dakkoffer tweedehands gekocht en bij het terugrijden leek voor mijn gevoel de actieradius behoorlijk achteruit te vliegen. Misschien maak ik me onterecht zorgen, maar ik heb begrepen dat laden in Frankrijk ook niet overal even goede dekking kent. Ik heb alleen een Plugsurfing druppel.
Iemand al eens bepakt en bezakt een dergelijke reis gemaakt en hoe hield de actieradius zich?
enig idee hoelang de update naar 3.0 duurt? Hoelang moet de wagen daarvoor bij de dealer staan?
[ Voor 37% gewijzigd door MaartenDw op 11-07-2022 20:16 ]
@MaartenDw voor de 2.4 update moet de auto naar de dealer voor een dag. Update duurt ca. 5-7 uur.
3.0 gaat vervolgensover-the-air volgens mij
Correctie: vanaf 3.0 is over-the-air.
3.0 gaat vervolgensover-the-air volgens mij
Correctie: vanaf 3.0 is over-the-air.
[ Voor 14% gewijzigd door BeaM-R op 11-07-2022 20:41 ]
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
RCKM schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:12:
Hallo allen,
Aldus Bob-B190..Bob-B190 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:55:
[...]
Je zou even boven aan in dit venster in de zoekbalk dakkoffer kunnen typen…
Ik heb voor vakantie de granny charger mee met 10mtr verlengkabel (2.5mm) en een stekkersafe. Reeds afgestemd met de camping eigenaar dat ik hiermee de auto kan bijladen.
Ik vroeg me af hoe lang per dag de ervaringsdeskundigen hier de auto aan de granny laten hangen. Overdag de hele dag of juist snachts of slecht steeds een paar uur per dag. Ik hoor het graag
Ik vroeg me af hoe lang per dag de ervaringsdeskundigen hier de auto aan de granny laten hangen. Overdag de hele dag of juist snachts of slecht steeds een paar uur per dag. Ik hoor het graag
Ik typte batterij, waar ik uiteraard accu bedoeldeKaaschef schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Nieuwe batterij? Bedoel je de 12v accu of een heel nieuw accu pakket?
in ieder geval op een moment dat je niet ook de waterkoker / oventje aanzet. kan dan net teveel zijnFJP84 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:18:
Ik heb voor vakantie de granny charger mee met 10mtr verlengkabel (2.5mm) en een stekkersafe. Reeds afgestemd met de camping eigenaar dat ik hiermee de auto kan bijladen.
Ik ben vorige week teruggekomen uit Frankrijk; tripje naar Morzine van 870km.RCKM schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:12:
Hallo allen,
Had me ook voorbereid op een dramatische laaddekking en kapotte palen, maar dat viel me 100% mee.
Laden langs de Route de Soleil is prima geregeld met snelle IONITY, FastNet en Chargy punten.
Tussendoor nog gestopt bij een E.Leclerc waar ook IONITY paaltjes stonden.
Ivm met je dakkoffer en je iV60 gewoon lekker 110kph aanhouden en via PUMP je oplaadpunten laten berekenen. Gaat prima.
Verder is het slim om wat andere laadpassen aan te schaffen als backup, mocht je Plugsurfing druppeltje weigeren.
Was deze al voorbijgekomen ?
YouTube: First Look at VW Id Software 3.1 - It is AWESOME !!!
Ik ben benieuwd of (vast wel) en vooral wanneer 3.1 voor de Skoda gaat komen. Zitten een aantal fijne verbeteringen in!
Ik ben benieuwd of (vast wel) en vooral wanneer 3.1 voor de Skoda gaat komen. Zitten een aantal fijne verbeteringen in!
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
En ook een aantal compleet nutteloze. Het filteren van de verschillende laadstations lijkt me nog wel het meest nuttig!Wilde schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:37:
Was deze al voorbijgekomen ?
Overigens; wat is die UI van VW lelijk. Had ik nog niet eerder gezien, maar die kleurstellingen...
Ja, in vergelijking met de Enyaq is dat best lelijkMartinez- schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:34:
[...]
En ook een aantal compleet nutteloze. Het filteren van de verschillende laadstations lijkt me nog wel het meest nuttig!
Overigens; wat is die UI van VW lelijk. Had ik nog niet eerder gezien, maar die kleurstellingen...
Standaard Spotify is wel fijn, ik vind android auto ook niet altijd lekker werken, .
De rit info op het kleine scherm is ook top, spelletjes gewoon leuk.
Hij heeft een goed punt over de kaart, je moet veel te ver inzoomen voordat je de laadstations ziet. Welke gedachte zit hier nu weer achter van de programmeurs?
Tijd dat je een keer weg gaat, kun je zelf wat ervaringen op doenFJP84 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:18:
Ik neem ook een granny charger mee. Als het kan en van de campingeigenaar mag, stel ik hem lekker laag in (6A) en dan druppelt ie wel weer bij. 1400 Watt continu moet prima kunnen.
Als je iedere dag wat gaat rijden, moet je ook iedere dag bijladen. Tijdstip maakt niet zoveel uit. Opladen wanneer het kan. Dan heb je altijd wel voldoende lading lijkt me.
Inhoudelijk: precies hoelang dit nodig is toch? Afhankelijk van je laadsnelheid kan dit >20u zijn. Wat is nu precies je vraag?FJP84 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:18:
Off topic: ik zie je al ~4 maanden allerlei 'bezorgde' postings plaatsen over je de reis en verblijf met de EV op vakantie. Vriendelijk advies: laat het lekker los, ga van je vakantie genieten. Je kan niet alles in het leven controleren, links of rechtsom komt het wel goed.
Hoeft niet hoor. Vorig jaar een camping gehad waar zelfs de AC in de mobilehome stond te draaien, samen met laden v/d auto :-). Vooraf overlegd, en kon gewoon stabiel op 12A laden.Kaaschef schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 01:09:
[...]
in ieder geval op een moment dat je niet ook de waterkoker / oventje aanzet. kan dan net teveel zijn
[ Voor 7% gewijzigd door RandomNick op 12-07-2022 12:02 ]
Wij nemen ook de granny lader mee aankomend weekend voor een midweek weg. Ook al met de eigenaar van het huisje afgestemd dat daar geladen mag worden met een granny lader. Deze af aan dat deze 16A zijn dus kan ik bijladen wanneer nodig.FJP84 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:18:
Zelf laden we thuis momenteel ook nog met de granny lader (totdat de zappi is geinstalleerd) en heb mij er tot nu toe prima mee kunnen redden. Ik zal er vooral niet teveel over in zitten en het lekker laten gaan. Ik had in begin ook wel beetje "laadstress" maar ik kan het zelf thuis redden met een granny.
:strip_exif()/f/image/v0DfJnCcHPoYGUq6Msl7ghoc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je ongeveer hoe het laden met een granny er uitziet. Dit is dan wel bij 12A / 2500w tot 3000w
Voorbeeld op 6 juli was de auto op op 37% om 18:02 en om 07:33 was deze weer 100%.
[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 12-07-2022 11:12 ]
De vakantie is begonnen net als het loslaten. Vrijdag de weg op. De vraag was meer of er een max aan de duur van grannyladen zitten qua veiligheid. Ik hang er zo vaak aan en lang aan als mogelijk i.o.m. campingeigenaar. De routes zitten er na 4 maanden wel in. Kan ze denk ik bijna zonder navigatie rijdenRandomNick schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Inhoudelijk: precies hoelang dit nodig is toch? Afhankelijk van je laadsnelheid kan dit >20u zijn. Wat is nu precies je vraag?
Off topic: ik zie je al ~4 maanden allerlei 'bezorgde' postings plaatsen over je de reis en verblijf met de EV op vakantie. Vriendelijk advies: laat het lekker los, ga van je vakantie genieten. Je kan niet alles in het leven controleren, links of rechtsom komt het wel goed.

Reisverslag volgt uiteraard als einde van deze laadsoap
Ben ik nou zo naïef dat ik met een 60 en zonder granny ga kamperen? Ik had bedacht om met redelijk wat SoC op de camping aan te komen en dan niet al te veel te rijden op de bestemming. En desnoods ergens in een stadje laden terwijl je daar wat gaat doen ofzo… Of moet ik me zorgen gaan maken?
Ik denk het niet hoor. Zo zit ik er ook in. Ik vertrek vrijdag naar de Dordogne. Zal vast wel wat gedoe zijn onderweg, maar ik ga het wel meemaken. Heb me wel goed voorbereid met een goede route en alternatieven, maar je hebt toch niet alles in de hand. Ter plaatse kan ik bij het huisje met een granny laden, maar als ik moet rij ik wel een keer naar een stadje in de buurt waar enkele 50Kw laders zijn.Martinique schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:55:
Ben ik nou zo naïef dat ik met een 60 en zonder granny ga kamperen? Ik had bedacht om met redelijk wat SoC op de camping aan te komen en dan niet al te veel te rijden op de bestemming. En desnoods ergens in een stadje laden terwijl je daar wat gaat doen ofzo… Of moet ik me zorgen gaan maken?
Ik heb nu 20K gereden, en in Nederland heb ik in ieder geval geen laadstress meer. Voor het buitenland wordt dit de eerste keer, maar ik ga het maar gewoon meemaken.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Wij hebben hem als backup mee. Als we bijvoorbeeld ergens de stad in gaan en ik kan hem ondertussen daar laden zal ik het niet laten. Maar er is ook een mogelijkheid om te laden bij onze lodge, dus dan zal ik wanneer het echt nodig is daar ook gebruik van maken.Martinique schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:55:
Inmiddels 45k verder. En verschillende keren in Frankrijk geweest.Martinique schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:55:
Wel met een 80 versie.
Voorbereid met apps en 6 pasjes. De een wat vaker dan de ander gebruikt. Met chargeprice enig inzicht in wat het voordeligst is. Laatste tripje (weekje Morvan) was enkele weken geleden. Toen de heen- en terugreis vooral via een app... Bonnet icm. Ionity. Kijk daar ook even naar.
Kleine anekdote.. In hoogseizoen in Nice geweest. Daar heb je vooral veel aan de Price de Nice pas gehad. Retedruk natuurlijk maar met dat pasje gratis laden én parkeren vlakbij de boulevard. Haha!
Nee hoor, kijk alweer uit naar de volgende: 3 weken Haute-Savoie eind aug.
Edit: typo
zumba
Hier sinds afgelopen zaterdag een (tot nu toe) tevreden IV80 eigenaar. Sportline in kleur Moon White. De stap van een Mercedes CLA SB naar deze vond ik spannend (flinke investering) maar vooralsnog erg content met de keuze.
Vandaag een retour Zeewolde - Groningen gedaan en met een 16,2kwh/100km lijkt me dat netjes.
Wat mij opviel en ik weet niet of dat normaal is, ik kwam thuis met 21% batterijpercentage maar 2 uur later nog 11%. Heeft dit met koelen oid te maken?
Vandaag een retour Zeewolde - Groningen gedaan en met een 16,2kwh/100km lijkt me dat netjes.
Wat mij opviel en ik weet niet of dat normaal is, ik kwam thuis met 21% batterijpercentage maar 2 uur later nog 11%. Heeft dit met koelen oid te maken?
Persoonlijk na ruim een jaar nog nooit ervaren dat de SoC zakt na uitschakelen voertuig. Heb je niet de instelling aan staan dat 'ie gaat klimatiseren bij ontgrendelen en dat je sleutel steeds in de buurt is v/d auto o.id.? Auto uit is normaal in principe geen verbruik, of zo klein dat het nauwelijks merkbaar is.BreiTech schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:28:
Hier sinds afgelopen zaterdag een (tot nu toe) tevreden IV80 eigenaar. Sportline in kleur Moon White. De stap van een Mercedes CLA SB naar deze vond ik spannend (flinke investering) maar vooralsnog erg content met de keuze.
Verbruik idd netjes, maar goed temperatuur was prima vandaag en relatief weinig wind.
[ Voor 5% gewijzigd door RandomNick op 12-07-2022 21:42 ]
Kan goed zijn dat SoC herberekend wordt na een tijd geen gebruik. Ik zie dit effect vooral na enkele uren 11kw laden. Is een vrij gebruikelijke functie binnen batterij management systemen. Hij berekend namelijk de capaciteit zowel statisch op basis van de spanning, maar compenseerd ook als er veel stroom uit getrokken wordt.RandomNick schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:41:
[...]
Persoonlijk na ruim een jaar nog nooit ervaren dat de SoC zakt na uitschakelen voertuig. Heb je niet de instelling aan staan dat 'ie gaat klimatiseren bij ontgrendelen en dat je sleutel steeds in de buurt is v/d auto o.id.? Auto uit is normaal in principe geen verbruik, of zo klein dat het nauwelijks merkbaar is.
Verbruik idd netjes, maar goed temperatuur was prima vandaag en relatief weinig wind.
Jij bedoelt de optie voorklimatiseren bij ontgrendelen? Nee die staat uitgeschakeld.RandomNick schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:41:
[...]
Persoonlijk na ruim een jaar nog nooit ervaren dat de SoC zakt na uitschakelen voertuig. Heb je niet de instelling aan staan dat 'ie gaat klimatiseren bij ontgrendelen en dat je sleutel steeds in de buurt is v/d auto o.id.? Auto uit is normaal in principe geen verbruik, of zo klein dat het nauwelijks merkbaar is.
Ik heb in de app de resterende range wel eens zien verspringen met een paar km maar 10% SoC lijkt me eerlijk gezegd wel erg gortig voor een herberekening…Daan_P schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:00:
[...]
Kan goed zijn dat SoC herberekend wordt na een tijd geen gebruik. Ik zie dit effect vooral na enkele uren 11kw laden. Is een vrij gebruikelijke functie binnen batterij management systemen. Hij berekend namelijk de capaciteit zowel statisch op basis van de spanning, maar compenseerd ook als er veel stroom uit getrokken wordt.
Domme vraag misschien maar heb je 2x de status gecheckt op dezelfde plek? Dus niet de 1e keer in een nog niet ververste app en de 2e keer op het display in de auto?BreiTech schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:28:
Voor wie naar Frankrijk gaat en nog op tijd is, je kan tot 21 augustus via Kiwhipass een Télépéage pas aanvragen zonder aanvraag kosten á €15, met gratis bezorging in NL (normaal €10) en tegen 12 maanden gratis gebruik in Frankrijk (normaal €1,70 p/m, alleen bij gebruik)
https://www.mango-mobilit...e-espagne-portugal-italie
Geven aan binnen 3-5 dagen te bezorgen. Ik ga pas 10 augustus, dus die moet op tijd binnen zijn. En anders zeg ik hem weer op en kost het ook niets.
https://www.mango-mobilit...e-espagne-portugal-italie
Geven aan binnen 3-5 dagen te bezorgen. Ik ga pas 10 augustus, dus die moet op tijd binnen zijn. En anders zeg ik hem weer op en kost het ook niets.
Zo doe ik het ook. Afgelopen meivakantie in Duitsland zat er 1 in een dorpje op 8 km. Fiets meegenomen op de auto, Auto neergezet en weer terug gefietst. Is nog gezond ook en je ziet wat van de omgeving.Martinique schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:55:
Zo’n granny lader voelt ook niet goed. Alsof je 20 uur lang de oven en wasmachine aan hebt staan.
Beiden. Dus zowel app als in de auto.Martinique schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:47:
[...]
Domme vraag misschien maar heb je 2x de status gecheckt op dezelfde plek? Dus niet de 1e keer in een nog niet ververste app en de 2e keer op het display in de auto?
Die bedoelde ik inderdaad. Zou het even in de gaten houden. De geschatte actieradius in KM zie je altijd wel wat veranderen door temperatuurverschillen door de dag heen, maar het percentage heb ik nooit zien veranderen, en met 10% is echt veel.BreiTech schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:04:
[...]
Jij bedoelt de optie voorklimatiseren bij ontgrendelen? Nee die staat uitgeschakeld.
Het gekke is, ik stap zojuist in de auto en die 10% is er weer bijgekomen. Tevens een update geïnstalleerd m.b.t. handleiding(en). Ik houd het wel even in de gaten.RandomNick schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:06:
[...]
Die bedoelde ik inderdaad. Zou het even in de gaten houden. De geschatte actieradius in KM zie je altijd wel wat veranderen door temperatuurverschillen door de dag heen, maar het percentage heb ik nooit zien veranderen, en met 10% is echt veel.
Wat is een stekkersafe? Dat de groep er niet uit kan klappen o.i.d?FJP84 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:18:
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8ervh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:02:
[...]
Wat is een stekkersafe? Dat de groep er niet uit kan klappen o.i.d?
In mijn geval of mijn telefoon thuis isSenaxx schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Hoe check je of de auto thuis is? Ik had namelijk hier ook een automation voor gemaakt, alleen vergeten te controleren of ik thuis was. Toen ging hij dus in de parkeergarage overdag lekker uit
Mijn HA vervangt eigenlijk de handmatige stap.ronaldtb schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:20:
[...]
Kan je uitleggen hoe dat werkt? Bij mij start het laden altijd direct bij het inpluggen en ik stop dit nu nog handmatig. Via een automatisering wordt het laden dan weer gestart tijdens daluren.
Of bedoel je dat HA het laden stopt/pauzeert als het merkt dat dit tijdens piekuren gestart is?
HA stopt inderdaad zodra het piekuren zijn, de auto aan de lader staat en ik thuis ben.
Wilde vraag: Ik heb de Enyaq 80 in de glascoating gezet. Maar de velgen nog niet. (ik heb geen extra set velgen die er even onder kan
)
Is hier iemand (regio Limburg) die een extra set velgen heeft die ik een paar dagen kan lenen om de huidige set in de glascoating te zetten.
Als dank zet ik de geleende velgen ook in de glascoating
.
Is hier iemand (regio Limburg) die een extra set velgen heeft die ik een paar dagen kan lenen om de huidige set in de glascoating te zetten.
Als dank zet ik de geleende velgen ook in de glascoating
Water-Escape
Goedemorgen,
Ik heb voor mijn oude auto nog deze dakdragers van Yakima liggen: https://www.dakdragerwink...anaf-2021-flushbar-black/
Gaat om de Yakima Flushbar. Voor de Enyaq ben ik alleen een andere kitset nodig namelijk de kitset K1193. Deze is echter overal niet op voorraad, heeft er iemand nog tips hoe dit op te lossen is?
Anders word het toch maar de dakdragers bestellen op de Skoda Site voor 199,-.
Dank voor de reactie.
Ik heb voor mijn oude auto nog deze dakdragers van Yakima liggen: https://www.dakdragerwink...anaf-2021-flushbar-black/
Gaat om de Yakima Flushbar. Voor de Enyaq ben ik alleen een andere kitset nodig namelijk de kitset K1193. Deze is echter overal niet op voorraad, heeft er iemand nog tips hoe dit op te lossen is?
Anders word het toch maar de dakdragers bestellen op de Skoda Site voor 199,-.
Dank voor de reactie.
Mag ik vragen welke coating je gebruikt? Dit wil ik namelijk ook nog gaan doen met onze Enyaq.water_escape schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:01:
Wilde vraag: Ik heb de Enyaq 80 in de glascoating gezet. Maar de velgen nog niet. (ik heb geen extra set velgen die er even onder kan)
Als dank zet ik de geleende velgen ook in de glascoating.
De Enyaq vandaag vlak voor vakantie door de wasstraat gehaald en schoongemaakt van binnen. Ruitenwisservloeistof bijgevuld en de ruitenwissers gereinigd.
Nog even langs de dealer geweest ter beoordeling van het niveau van koelvloeistof (dat was goed) en meteen 8 nieuwe moerdoppen van de Regulus velgen die ik her en der had verloren van de dealer gekregen. Top, want bij telefonisch contact was gezegd dat ik die zelf kon kopen.
En als de kinderen het straks echt te kwaad krijgen tijdens de reis hebben ik dit nog achter de hand
:strip_exif()/f/image/Yry6yCYtDS9B0vGUSQo2tkEp.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar een Chinees 11.6 inch 2.1 laptopje met Windows 11 en Netflix met gedownloade content op een tablet steun van Aliexpress toch niet goed voor is. Net als het familypack met regulier stopcontact voor de adapter.
Nog even langs de dealer geweest ter beoordeling van het niveau van koelvloeistof (dat was goed) en meteen 8 nieuwe moerdoppen van de Regulus velgen die ik her en der had verloren van de dealer gekregen. Top, want bij telefonisch contact was gezegd dat ik die zelf kon kopen.
En als de kinderen het straks echt te kwaad krijgen tijdens de reis hebben ik dit nog achter de hand
:strip_exif()/f/image/Yry6yCYtDS9B0vGUSQo2tkEp.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar een Chinees 11.6 inch 2.1 laptopje met Windows 11 en Netflix met gedownloade content op een tablet steun van Aliexpress toch niet goed voor is. Net als het familypack met regulier stopcontact voor de adapter.
Is het iemand al gelukt om Netflix / F1 op het gewone scherm te krijgen / streamen?FJP84 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:10:
De Enyaq vandaag vlak voor vakantie door de wasstraat gehaald en schoongemaakt van binnen. Ruitenwisservloeistof bijgevuld en de ruitenwissers gereinigd.
En als de kinderen het straks echt te kwaad krijgen tijdens de reis hebben ik dit nog achter de hand![]()
[Afbeelding]
Water-Escape
Zeker, maar alles draait om voorbereiding. Ik heb deze keer de MAxProtect UNC-R Lite gebruikt.Senaxx schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:03:
[...]
Mag ik vragen welke coating je gebruikt? Dit wil ik namelijk ook nog gaan doen met onze Enyaq.
Water-Escape
Uiteraard, maar ik heb naar mijn idee beetje ervaring, ik was de auto met de hand. Begint bij mij altijd met een foam van Carpro Reset, daarna met de hand gewassen worden en afdrogen. Soms i.c.m. met een claybar.water_escape schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:33:
[...]
Zeker, maar alles draait om voorbereiding. Ik heb deze keer de MAxProtect UNC-R Lite gebruikt.
Als deze daarna helemaal droog is lijkt mij deze toch wel gereed voor een coating.
Als er nog geen swirls op zitten. Voor het aanbrengen van coating adviseer ik wel altijd de auto minimaal 2 (medium en soft cut) te polijsten.Senaxx schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:59:
[...]
Uiteraard, maar ik heb naar mijn idee beetje ervaring, ik was de auto met de hand. Begint bij mij altijd met een foam van Carpro Reset, daarna met de hand gewassen worden en afdrogen. Soms i.c.m. met een claybar.
Als deze daarna helemaal droog is lijkt mij deze toch wel gereed voor een coating.
Water-Escape
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.