Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
BMW ook en Audi heeft het of is al hardwarematig klaar er voor.P_de_B schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:15:
[...]
PaaK, Phone As A Key. Onder meer de Tesla en Mustang Mach E hebben dat volgens mij
Maar ik vermoed dat Skoda hier niet mee zal komen voor de Enyaq. Ik heb nog niet gehoord dat de hardware hiermee compatibel zou zijn.
En daarmee bedoel je wat anders als wat er gebeurd als je op de bestuurdersstoel gaat zitten?
Je hebt je wel goed verwoord, maar ik begrijp niet waarom je nog een extra handeling via de app zou wensen te verrichten als je in de auto stapt en de sleutel bevind zich ook in de auto, om hem dan gewoon in D te kunnen zetten en weg te rijden. Want dat kan gewoon.this schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:58:
[...]
Blijkbaar heb ik me niet goed verwoord.
De situatie is er van uitgaande dat we de auto nooit kunnen starten (starten zodat je als bestuurder de mogelijkheid hebt om de auto in D/R te zetten) via de app.
Ik vroeg me dus af, aangezien je de auto kan unlocken met de appBeetje onveilig natuurlijk, want je hebt enerzijds het risico dat de app het niet doet (een vrij reël risico als ik het zo hoor) en anderzijds als iemand in de auto inbreekt, heeft die natuurlijk de autosleutels.
- Je zit in de auto met de autosleutel en je stapt uit, terwijl de autosleutel in de auto blijft zitten
- Dan ga je auto op slot doen met de app.
- Dan verlaat je de auto
- ...
- Dan kom je terug bij de auto en unlock je deze met de app
- Je stapt in de auto en je kan vertrekken, omdat je de autosleutel bij hebt die altijd al in de auto lag
Maar ik zou dit eigenlijk wel een toffe situatie vinden. Zeker als je via je smartwatch zou kunnen werken.
Dan kan je bv gaan lopen/wandelen/... zonder dat je autosleutels moet bijhouden.
Als ik het nog eens lees, probeer je dan niet te zeggen dat je de auto met app zou willen kunnen locken/unlocken terwijl de sleutel in de auto ligt?
Want dan snap ik je smartwatch verhaal wel, maar het heeft niets met starten of wegrijden te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Pimmr op 29-06-2022 19:19 ]
Heeft er al iemand hier een oplossing voor? Op de achterbank is geen sigarettenaansteker meer en verlengen vanuit de kofferbak lijkt me niet zo eenvoudig.
Precies dat, ik mis even het nut van de extra stap. Voor een autorit incl in en uitstappen kunnen nu zowel mijn sleutelbos als iPhone in mijn broekzak blijven zitten en kan ik toch de auto ontgrendelen en vergrendelen via de deurgreep. Wat wens je nog meer?Pimmr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Je hebt je wel goed verwoord, maar ik begrijp niet waarom je nog een extra handeling via de app zou wensen te verrichten als je in de auto stapt en de sleutel bevind zich ook in de auto, om hem dan gewoon in D te kunnen zetten en weg te rijden. Want dat kan gewoon.
Als ik het nog eens lees, probeer je dan niet te zeggen dat je de auto met app zou willen kunnen locken/unlocken terwijl de sleutel in de auto ligt?
Want dan snap ik je smartwatch verhaal wel, maar het heeft niets met starten of wegrijden te maken.
Oké als ik zelf mag wensen; dat de autosleutel thuis kan blijven en dat de nabijheid van mijn iPhone / Watch voldoende is om de auto te openen / sluiten. Maar dat gaan we niet meemaken met onze huidige Enyaq denk ik. En Skoda leest niet mee vrees ik.
Ben wel benieuwd of je met een dummy laadstekker de auto aan kan krijgen. Ken het protocol niet uit mijn hoofd dus weet niet of je als “laadpaal” een spanning aan moet bieden. Mocht dat werken kun je zonder te laden wel de hv accu aan krijgen.JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:58:
Uit de handleiding maak ik wel op dat de 12V-accu ook leeg kan lopen. Je moet dan de wagen 'in gebruik nemen met de 12V-accu van een ander voertuig'.
Sommige BEV sluiten inderdaad zelf de HV-accu aan (ook als de auto geparkeerd staat dus) om de 12V-accu op te laden, maar ik betwijfel nu sterk of de Enyaq dat wel doet.
Het blijkt in ieder geval niet klip en klaar uit het instructieboekje, die lijkt wel geschreven in steno.
De 12V-accu wordt in ieder geval bijgeladen als de auto aan de laadpaal ligt en de HV-accu wordt opgeladen. En ook onderweg c.q. als de auto 'op contact' staat. Maar op contact staat ie niet als er geparkeerd wordt. Dan wordt de HV-accu standaard ontkoppeld (in verband met brandgevaar, me dunkt).
Leuk idee maar dat gaat niet lukken denk ik. Dan wordt het wel een geavanceerde dummy laadstekker want er vindt tussen de paal en auto communicatie plaats over de gebruikte kabel en de laadsterkte.Daan_P schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:23:
[...]
Ben wel benieuwd of je met een dummy laadstekker de auto aan kan krijgen. Ken het protocol niet uit mijn hoofd dus weet niet of je als “laadpaal” een spanning aan moet bieden. Mocht dat werken kun je zonder te laden wel de hv accu aan krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Martinique op 29-06-2022 20:30 ]
Powerbank + arduino / raspberry pi ?Martinique schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:28:
[...]
Leuk idee maar dat gaat niet lukken denk ik. Dan wordt het wel een geavanceerde dummy laadstekker want er vindt tussen de paal en auto communicatie plaats over de gebruikte kabel en de laadsterkte.
Dat kan zeker gebeuren. Ik heb in mijn Enyaq de melding "lage 12 v spanning" gehad met de opmerking om deze door rijden weer bij te laden.MarcoKL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
[...]
Geen antwoord, maar het zou wel 'grappig' zijn als je met een lege 12v-accu komt te staan toch..
Als er zo'n enorme batterij onder hangt.. Ben er ook wel benieuwd naar
Is maar 1 keer voorgekomen en geen oorzaak kunnen bedenken/achterhalen.
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
Ik heb voor zo iets gewoon het family pack meebesteld. Dan heb je 2x USB en 1x 230v (150W) bij de achterbank --- uiteraard geen 12v --- maar met 2x USB en 1x 230v (150W) zou je vast 2 dvd spelers kunnen voeden, toch?bleik008 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:39:
Voor lange autoritten gebruikte ik in mijn oude auto 2 dvd's spelers voor de kinderen die aan de hoofdsteunen vast gemaakt worden en via een sigarettenaansteker geladen worden. Zoiets als dit: Salora DVP7048TWIN
Heeft er al iemand hier een oplossing voor? Op de achterbank is geen sigarettenaansteker meer en verlengen vanuit de kofferbak lijkt me niet zo eenvoudig.
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Bovendien gebruikt de auto tijdens het (dummy) laden zo'n 220W. Dus dan is na 77kWh/220W=350h=14,5 dag je HV accu leeg.Martinique schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:28:
[...]
Leuk idee maar dat gaat niet lukken denk ik. Dan wordt het wel een geavanceerde dummy laadstekker want er vindt tussen de paal en auto communicatie plaats over de gebruikte kabel en de laadsterkte.
Het viel me op dat alle Enyaq's in de showroom bij de dealer hier aan een 12V acculader hingen; dat was vast niet voor niets...
[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 30-06-2022 06:17 ]
Als je het family-pakker hebt, met de shuko-aansluiting bij de achterbank, kan je zoiets gebruiken:bleik008 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:39:
Voor lange autoritten gebruikte ik in mijn oude auto 2 dvd's spelers voor de kinderen die aan de hoofdsteunen vast gemaakt worden en via een sigarettenaansteker geladen worden. Zoiets als dit: Salora DVP7048TWIN
:fill(white):strip_exif()/f/image/RgIGZBxPGoHsthWTytnRnGLv.png?f=user_large)
Welke extra handeling? Ik zeg toch enkel de auto te unlocken met de app.Pimmr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Je hebt je wel goed verwoord, maar ik begrijp niet waarom je nog een extra handeling via de app zou wensen te verrichten als je in de auto stapt en de sleutel bevind zich ook in de auto, om hem dan gewoon in D te kunnen zetten en weg te rijden. Want dat kan gewoon.
Met de app kan je niet de auto starten zodat je kan wegrijden, daar heb je de sleutel voor nodig.
Dus vandaar dat ik de sleutel zou achterlaten in de auto.
Al eens gegoogled?bleik008 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:39:
Terugkomend hier op.. Als je de 12v aansluiting in de kofferbak hebt, staat deze onder constante spanning, dus daar kun je een koelbox op aansluiten.rammes schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:41:
Zijn er nog campeerders in deze groep? ik zoek een oplossing voor ee kleine electrische koelbox in de auto, je zou toch denken dat je met zo'n enorme accu wel iets kunt aansluten. Ik lees dat de 12v aanslutiing op de normale accu zit. Hoe doen jullie dan zonder dat de accu de volgende ochtend leeg is?
Op basis van bovenstaande discussie denk ik dat we wel kunnen concluderen dat de 12V-accu van de Enyaq ook leeg kan raken als de auto geparkeerd staat. Hij sluit niet automatisch de HV-accu aan bij stilstand om de 12V-accu bij te laden.
Daarmee is ontlading van de 12V-accu dus wel een risico. In de handleiding staat wel dat er vanuit de Enyaq ook een beveiliging is tegen ontlading, maar hoe dat precies werkt staat er niet bij...
Ik weet niet wat voor koelbox je hebt en ik weet ook de capaciteit van de 12v-accu van de Enyaq niet, maar je kunt je afvragen of het verstandig is om de koelbox een nacht te laten staan koelen in een geparkeerde auto. Afhankelijk van het verbruik van de koelbox en de capaciteit van de accu. Eigenlijk niet anders dan met een benzine- of dieselauto dus.
(Mijn koelbox heeft overigens een beveiliging tegen te diepe ontlading, hij meet de spanning van de bron en schakelt uit voordat de 12v-accu te diep ontladen is. Die durf ik wel gewoon te laten zitten dus. Daarnaast zijn 12V-compressor koelboxen ook een stuk zuiniger met energie dan 12V-thermo-elektrische gevallen... Het is dus ook wel afhankelijk van wat voor type koelbox je hebt.)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Kan ik bevestigen, dvd scherm dingesen (oldskool) op een stekkerblok (want 2x 230v plug) en dat werkte zonder problemen.p.d.s.mane schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:22:
[...]
Ik heb voor zo iets gewoon het family pack meebesteld. Dan heb je 2x USB en 1x 230v (150W) bij de achterbank --- uiteraard geen 12v --- maar met 2x USB en 1x 230v (150W) zou je vast 2 dvd spelers kunnen voeden, toch?
Water-Escape
Je bedoeld dus gewoon dat je zou willen kunnen wegrijden met de auto zonder dat de sleutel zich in de auto bevind enkel met de app op telefoon of smartwatch.this schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:14:
[...]
Welke extra handeling? Ik zeg toch enkel de auto te unlocken met de app.
Met de app kan je niet de auto starten zodat je kan wegrijden, daar heb je de sleutel voor nodig.
Dus vandaar dat ik de sleutel zou achterlaten in de auto.
Het is mogelijk. In ieder geval heb ik volgende week een afspraak bij mijn dealer om die twee usb-c poorten van het family pakket achterin in te bouwen. Iemand anders in dit topic heeft dat ook al voor elkaar gekregen bij zijn of haar dealer. Zelf hoef ik geen 230v, maar dat zou ook moeten kunnen lijkt mij.water_escape schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:
Maar deze kan niet achteraf erin gezet worden als je de optie niet hebt.
Dat zou ik wel graag willen, maar deze optie zal er vast nooit komen. Ik denk dat Skoda dit hardwarematig niet kan.Pimmr schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:46:
[...]
Je bedoeld dus gewoon dat je zou willen kunnen wegrijden met de auto zonder dat de sleutel zich in de auto bevind enkel met de app op telefoon of smartwatch.
Dus als alternatief zou ik de sleutel in de auto achterlaten en de auto met de app sluiten.
mag ik vragen wat dat kost?BaseLine schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:57:
[...]
Het is mogelijk. In ieder geval heb ik volgende week een afspraak bij mijn dealer om die twee usb-c poorten van het family pakket achterin in te bouwen. Iemand anders in dit topic heeft dat ook al voor elkaar gekregen bij zijn of haar dealer. Zelf hoef ik geen 230v, maar dat zou ook moeten kunnen lijkt mij.
Water-Escape
Ik denk dat je de auto niet op slot kunt doen als de sleutel zich nog in de auto bevindt (dat kan ik iig niet met mijn Kodiaq)this schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:28:
[...]
Dat zou ik wel graag willen, maar deze optie zal er vast nooit komen. Ik denk dat Skoda dit hardwarematig niet kan.
Dus als alternatief zou ik de sleutel in de auto achterlaten en de auto met de app sluiten.
BaseLine schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:57:
[...]
Het is mogelijk. In ieder geval heb ik volgende week een afspraak bij mijn dealer om die twee usb-c poorten van het family pakket achterin in te bouwen. Iemand anders in dit topic heeft dat ook al voor elkaar gekregen bij zijn of haar dealer. Zelf hoef ik geen 230v, maar dat zou ook moeten kunnen lijkt mij.
:strip_exif()/f/image/dCmrZoVsgspw65M1KyhCUJ1c.jpg?f=fotoalbum_large)
Spidermellow
Zou toch ong €500 met de goedkoopste originele Enyaq velg (icm winterbanden).
Heb je een bron daarvan? Er is veel meer voordeel te halen met lichtere materialen (zeker bij onafgeveerd gewicht) dan met recuperatie.MarkBlokpoel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:32:
Ik begrijp dat EV velgen niet alleen aerodynamisch moeten zijn, maar ook meer massa voor de recuperatie.
Je kan ook niet meer recupereren dan dat je verbruikt om die massa in beweging te brengen.
Dus ik snap de logica hier niet achter.
Wat linkjes, de werkelijkheid zal complex zijn, maar er lijkt iig wat interessante discussie te zijn.this schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:13:
[...]
Heb je een bron daarvan? Er is veel meer voordeel te halen met lichtere materialen (zeker bij onafgeveerd gewicht) dan met recuperatie.
Je kan ook niet meer recupereren dan dat je verbruikt om die massa in beweging te brengen.
Dus ik snap de logica hier niet achter.
https://www.elektrischeau...ionele-elektrische-autos/
https://www.autoblog.nl/n...n-elektrische-auto-119908
https://www.iwag.ch/produ...ro-diamant-schwarz-glanz/
Wat ik wel begrijp is dat de ev zwaarder is dan de ice-v en zodoende moeten de velgen meer kunnen dragen voordat ze vervormen. Ik loop zelf echter met dezelfde vraag want ik heb nog geen enkele velg-webshop gezien die iets als ‘maximum aslast’ aangeeft.
Kortom: moet je ergens speciaal op letten als je zelf ergens 3rd party velgen gaat kopen voor de IV60 en/of IV80 en zo ja: waar op dan?
Festina lente
Goed punt over het gewicht van de auto, misschien speelt dat nog een rol bij die EV velgen?
Als ik m'n kenteken invul krijg ik ook 'breedsets'. Maar ik krijg ook normale, dus nou weet ik nog niet of het moet. Ik heb een 80.
En wat een geld kun je hierop stuk slaan. Het begint pas bij circa 2300 euro. Dan heb je wel vier wielen met velgen en montage.Deze breedset is speciaal ontwikkeld voor specifieke ENYAQ uitvoeringen waarbij de achterwielen iets breder moeten zijn dan de voorwielen. Check bij 'Dit product is geschikt voor meerdere modellen' of jouw model erbij staat, of gebruik de kenteken-checker op de webshop. Heb je een andere ENYAQ uitvoering? Bekijk dan hier dezelfde winterset zonder breedset-uitvoering.
[ Voor 5% gewijzigd door sunib op 01-07-2022 21:58 ]
De 80 moet altijd een breedset. Ik heb eerder ook gekeken op de Skoda webshop en hij geeft ook gewone sets aan maar het moet echt een breedset zijn voor de 80.sunib schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:57:
Dit is ook interessant: https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/wielensets/
Als ik m'n kenteken invul krijg ik ook 'breedsets'. Maar ik krijg ook normale, dus nou weet ik nog niet of het moet. Ik heb een 80.
Ik heb nog een set 21" velgen breedset met 5/6 mm profiel voor de 80 liggen. PM me maar bij interesse, stukke goedkoper in iedergeval :-)sunib schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:57:
Dit is ook interessant: https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/wielensets/
[...]
En wat een geld kun je hierop stuk slaan. Het begint pas bij circa 2300 euro. Dan heb je wel vier wielen met velgen en montage.
[ Voor 3% gewijzigd door Genestealer op 02-07-2022 00:18 ]
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
De 3.0 mag wel eens gewoon uitgerold worden. Zo’n onzin dat het zo lang duurt…Tukker87 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:23:
VW heeft bekend gemaakt dat ze de 2.4 update uitgaan rollen vanaf nu. Dus wie weet komt Skoda na deze zomer ook met nieuws.
Be careful what you wish for.... Uit de problemen/probleempjes die sommigen op het forum hier hebben kun je opmaken dat het voor VAG erg moeilijk is om fout-arme software te maken. De verzelfstandiging van de Car.Software poot van VAG helpt speelt daar dwars doorheen.crimby schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:05:
[...]
De 3.0 mag wel eens gewoon uitgerold worden. Zo’n onzin dat het zo lang duurt…
Liever een goed geteste, uitontwikkelde 3.1 versie dan een brakke, te vroeg uitgeleverde 3.0 versie voor mij...
Ik rijd nog rond op de originele software. Tot nu toe geen fouten of storingen.dingo35 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:06:
[...]
Be careful what you wish for.... Uit de problemen/probleempjes die sommigen op het forum hier hebben kun je opmaken dat het voor VAG erg moeilijk is om fout-arme software te maken. De verzelfstandiging van de Car.Software poot van VAG helpt speelt daar dwars doorheen.
Liever een goed geteste, uitontwikkelde 3.1 versie dan een brakke, te vroeg uitgeleverde 3.0 versie voor mij...
Ik heb dan ook geen enkele behoefte aan een software update met alle risico's van dien. Auto doet wat hij doen moet en daar blijft iedereen lekker vanaf
Kan de 60 eventueel wel een breedset? Of alleen gewoon?samba123 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:00:
[...]
De 80 moet altijd een breedset. Ik heb eerder ook gekeken op de Skoda webshop en hij geeft ook gewone sets aan maar het moet echt een breedset zijn voor de 80.
Ben overigens benieuwd naar de eventuele reden hier achter
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Stop knop? Die ronde knop waar voorheen je sleutel ging?Star65 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:27:
Even een vraag van een andere orde, is er een manier om de auto uit te zetten als je er zelf in blijft zitten? Zat gisteren op de veerboot naar Texel en led lampen voor blijven aan, evenals radio, airco etc. Ik rij ook wel eens langere ritten waar ik de behoefte heb om 10 minuten een powernap te doen met het liefst alles uit.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Nope, want als ik me een beetje beweeg gaat alles weer aan.Oggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:26:
[...]
Stop knop? Die ronde knop waar voorheen je sleutel ging?
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Als je je gordel losmaakt en je auto handmatig uitzet via de knop achter het stuur zou hij toch echt niet meer aan mogen gaan.Star65 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:09:
[...]
Nope, want als ik me een beetje beweeg gaat alles weer aan.
Die kan een breedset hebben.Mastehose schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:44:
[...]
Kan de 60 eventueel wel een breedset? Of alleen gewoon?
Ben overigens benieuwd naar de eventuele reden hier achter
Heb mijn winterbanden ook als breedset uit noodzaak. De gewone set was niet leverbaar en toen in overleg met dealer de breedset erop.
Stuurde wat mij betreft lekkerder dan de gewone set. Iets directer en strakker
Nadeel is natuurlijk dat je de banden niet kunt doorwisselen van voor naar achter. En achter zal sneller slijten dan voor ivm aandrijving
[ Voor 12% gewijzigd door jeroenkb op 03-07-2022 11:13 ]
https://www.skoda-auto.de...50-4919-9bd5-0665abb80d02
Ehm, je zou heel wat vernieuwingen ,/extra opties mogen verwachten? Ongekend slecht wT Skoda en VW hier laten zien. Ze zouden een voorbeeld aan Tesla moeten nemen.jeroenkb schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:19:
[...]
Ik rijd nog rond op de originele software. Tot nu toe geen fouten of storingen.
Ik heb dan ook geen enkele behoefte aan een software update met alle risico's van dien. Auto doet wat hij doen moet en daar blijft iedereen lekker vanaf
Je zou functies mogen verwachten die beloofd zijn tijdens de verkoop maar er nog niet op zitten. Al het extra is bonus. Mijn Octavia kreeg behalve kaartupdates na aanschaf ook geen extra opties…Kaaschef schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:22:
[...]
Ehm, je zou heel wat vernieuwingen ,/extra opties mogen verwachten? Ongekend slecht wT Skoda en VW hier laten zien. Ze zouden een voorbeeld aan Tesla moeten nemen.
Ja heb ik ook, als je heel subtiel remt gaat het wel zonder ‘kloink’.Maat28 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:39:
Wat is jullie ervaring met de auto hold functie qua soepelheid? Ik vind dat het vaak een ‘kloink’ geluid maakt als die erop gaat….beetje bonkerig dus…..niet echt soepel.
CarWow heeft daar destijds wat aandacht aan besteedt in hun review. Schijnt dus normaal te zijn?Maat28 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:39:
Wat is jullie ervaring met de auto hold functie qua soepelheid? Ik vind dat het vaak een ‘kloink’ geluid maakt als die erop gaat….beetje bonkerig dus…..niet echt soepel.
YouTube: Skoda Enyaq 2021 in-depth EV review
Interessant. Er is dus niet echt consensus over wat wel en niet kan/mag.MarkBlokpoel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:52:
Tijdje terug had ik dit document van Skoda Duitsland gevonden met daarin per model de TUV toegestane velgen. Het was me alleen nog niet gelukt de model nummers te achterhalen. Het valt wel op dat sommige modellen geen breedsets lijken te mogen. Dat is waarschijnlijk sowieso de iV 50, maar mogelijk ook de iV 60.
https://www.skoda-auto.de...50-4919-9bd5-0665abb80d02
Iemand die daar een eenduidig antwoord op heeft, met wellicht ook de gedachte hier achter?
Ik ben er wel tevreden over en bij maakt tie geen ‘kloink’ geluidMaat28 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:39:
Auto hold zelf werkt prima. Wel heb ik het geluid wanneer ik rem / tot stil stand kom het klinkt alsof de remmen gesmeerd moeten wordenMartinique schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:58:
[...]
Ja heb ik ook, als je heel subtiel remt gaat het wel zonder ‘kloink’.
Maar een kloink geluid herken ik niet.
GT: The Bozzz88
Remmen smeren is nooit een goed idee. 😂Bozznl schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:36:
[...]
Auto hold zelf werkt prima. Wel heb ik het geluid wanneer ik rem / tot stil stand kom het klinkt alsof de remmen gesmeerd moeten worden
Maar een kloink geluid herken ik niet.
Ja klopt maar klinkt beetje cheap soms….maar ok…geen groot probleem ofzoMartinique schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:58:
[...]
Ja heb ik ook, als je heel subtiel remt gaat het wel zonder ‘kloink’.
Ik moet vaak zelfs kijken op de display of hij wel op hold staat.... Valt op dat soms de voorkeurstoets de omgekeerde kleur heeft van de indicator op het dashboard (groen vs. greyed out).Bixby schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:20:
[...]
Ik ben er wel tevreden over en bij maakt tie geen ‘kloink’ geluid
De breedset stuurt strakker? Zitten de brede velgen dan van voor?jeroenkb schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Die kan een breedset hebben.
Heb mijn winterbanden ook als breedset uit noodzaak. De gewone set was niet leverbaar en toen in overleg met dealer de breedset erop.
Stuurde wat mij betreft lekkerder dan de gewone set. Iets directer en strakker
Nadeel is natuurlijk dat je de banden niet kunt doorwisselen van voor naar achter. En achter zal sneller slijten dan voor ivm aandrijving
Ik zit inderdaad met smart op een scheetgeluid in mijn auto te wachten.Kaaschef schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:22:
[...]
Ehm, je zou heel wat vernieuwingen ,/extra opties mogen verwachten? Ongekend slecht wT Skoda en VW hier laten zien. Ze zouden een voorbeeld aan Tesla moeten nemen.
Ik vind het vervelend voor je als je je dagelijks in je Enyaq aan het verbijten bent om alles wat zo slecht gaat en beter zou moeten gaan. Lijkt me geen fijne ervaring.
Maar nee, ik zit niet te wachten op vernieuwingen en extra opties. Mijn Enyaq doet wat hij moet doen; hij start, verwarmt / koelt, stuurt de auto voor me op de snelweg, ik kan op afstand de airco aan en uitzetten, onthoudt de stand van mijn stoel en spiegels, speelt muziek en de rest kan me echt gestolen worden.
Ben absoluut geen expert op stuurdynamica, maar net zoals achterwielaangedreven auto's vaak de betere stuurauto's zijn, heb ik het idee dat met bredere banden achter datzelfde effect bereikt wordt.this schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:46:
[...]
De breedset stuurt strakker? Zitten de brede velgen dan van voor?
Je gebruikt je voorbanden om de rijrichting aan te geven en de bredere achterbanden 'duwen' je de bocht om.
Maar zoals gezegd; ben geen expert en ben de eerste die zal zeggen dat 99% van de bestuurders vindt dat ze goed kunnen rijden en nuances in weggedrag voelen, terwijl ik denk dat dat klinkklare onzin is.
En ja, ik hoor zeker bij die 99%
Als je dan ook nog een breedset hebt, stuur je dus echt strak
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Vrouwlief was de sleutels al gaan halen van haar Seat Mii, ik ondertussen uit frustratie zekering 25 even tijdelijk verwijderd en teruggeplaatst. Je raad het al, daarna weer zoals vertrouwd.
De Enyaq doet het merendeel van de tijd prima, rijdt goed en geeft ook veel gemak en comfort, maar dit soort dingen zijn wel vervelend.
En nog een dingetje, ik heb geen eigen laadmogelijkheid, dus ben veroordeeld tot openbare laadpalen en bij kantoor. Over het algemeen geen probleem. Maar gisteren lagen alle Allego palen eruit en in mijn dorp zijn vrijwel alle openbare palen van Allego. Gelukkig was vlakbij huis nog een semi-openbare Eneco paal die vrij was.
Om bovenstaande reden heb ik een granny charger met 10 meter kabel. in noodgevallen kan die (incidenteel / illegaal) over de stoep of straat om in ieder geval een volle accu te hebbenArosa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:00:
En nog een dingetje, ik heb geen eigen laadmogelijkheid, dus ben veroordeeld tot openbare laadpalen en bij kantoor. Over het algemeen geen probleem. Maar gisteren lagen alle Allego palen eruit en in mijn dorp zijn vrijwel alle openbare palen van Allego. Gelukkig was vlakbij huis nog een semi-openbare Eneco paal die vrij was.
Ik vermoed dat het eerder de banden zelf gaan zijn (hardere wangen, harder opgeblazen, ...) waardoor je een strakker rijgevoel krijgt.jeroenkb schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:00:
[...]
Ben absoluut geen expert op stuurdynamica, maar net zoals achterwielaangedreven auto's vaak de betere stuurauto's zijn, heb ik het idee dat met bredere banden achter datzelfde effect bereikt wordt.
Je gebruikt je voorbanden om de rijrichting aan te geven en de bredere achterbanden 'duwen' je de bocht om.
Maar zoals gezegd; ben geen expert en ben de eerste die zal zeggen dat 99% van de bestuurders vindt dat ze goed kunnen rijden en nuances in weggedrag voelen, terwijl ik denk dat dat klinkklare onzin is.
En ja, ik hoor zeker bij die 99%
Ondertussen al ruim 600km erop zitten, maar wat een fantastische auto. Sinds de proefrit in geen enkele EV meer gereden, maar de stilte, het comfort en uberhaupt de gebruikte stoffen in de auto - ik ben meer dan tevreden. En dat zelfs met een 'standaard' model.
Overigens vermoed ik dat ik gedurende de perfecte temperatuur de auto heb gekregen. Na 320 km gaan laden en ik had nog ongeveer 12% over.
Die verschillende kleuren zijn opmerkelijk maar ook wel weer enigszins logisch:dingo35 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:06:
[...]
Ik moet vaak zelfs kijken op de display of hij wel op hold staat.... Valt op dat soms de voorkeurstoets de omgekeerde kleur heeft van de indicator op het dashboard (groen vs. greyed out).
Op je kleine display:
Geen AUTO HOLD: uitgeschakeld
AUTO HOLD grijs: ingeschakeld maar niet actief want je rijdt
AUTO HOLD groen: actief, je staat stil
Snelkoppeling op het grote display:
Grijs tijdens het rijden: uitgeschakeld
Groen tijdens het rijden: ingeschakeld maar niet actief
Zodra je stil staat en AUTO HOLD is actief is de knop greyed out. Trap je op dat moment de rem in dan wordt het groen en kun je het uit zetten. Waarschijnlijk willen ze niet dat je met een druk op het touchscreen de auto kunt gaan laten rollen, wat op zich logisch is.
Situatie: verbonden via Android auto en bleutooth.
Spotify en waar enzo: speelt gewoon geluid af. Als ik ga bellen: bediening als normaal via scherm, gegevens komen door. Maar geluid gaat via telefoon.. die bij bleutooth instellingen gewoon op aangesloten auto staat. Iemand bekend met dit probleem of enig idee waar ik een setting mis ofzo? Telefoon is een pixel6 overigens.
mixing a drink and music
Blijkbaar ligt het aan je gsm en niet aan de auto als ik dit probleem zo google.Boefmans schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
Ik heb weer gedoe met entertainment systeem. Echt vrij onnavolgbaar soms :-) deze is wel super irritantz wellicht mis ik ergens een instelling.
Spotify en waar enzo: speelt gewoon geluid af. Als ik ga bellen: bediening als normaal via scherm, gegevens komen door. Maar geluid gaat via telefoon.. die bij bleutooth instellingen gewoon op aangesloten auto staat. Iemand bekend met dit probleem of enig idee waar ik een setting mis ofzo? Telefoon is een pixel6 overigens.
Wel niet direct een oplossing gevonden.
Ik heb dit ook af en toe, maar dan via BT en bekabeld aangesloten.Boefmans schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
Ik heb weer gedoe met entertainment systeem. Echt vrij onnavolgbaar soms :-) deze is wel super irritantz wellicht mis ik ergens een instelling.
Als ik dan bel via de eigen auto interface gaat het wel goed.
Soms helpt opnieuw kabel inpluggen, soms entertainment systeem resetten. Ben er nog niet 100% achter.
Uiteindelijk hielp het in dit geval om telefoon zelf uit en aan te zetten.RandomNick schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Ik heb dit ook af en toe, maar dan via BT en bekabeld aangesloten.
Als ik dan bel via de eigen auto interface gaat het wel goed.
Soms helpt opnieuw kabel inpluggen, soms entertainment systeem resetten. Ben er nog niet 100% achter.
Bekabeld heb ik ook gedoe, dan verliest die steeds connectie en gaat dan weer connecten. Nog niet helemaal vlekkeloos dit systeem...
mixing a drink and music
Alles werkt super behalve de MySkoda App. Als ik de registratie doe via de QR code in de auto eindigd het altijd in er is iets misgegaan. Ik heb de dealers / skoda al gevraagd om hulp maar die zeggen dat het een storing is en dat ik het weer moet proberen over een paar uur. Ik heb inmiddels al 75 keer geprobeerd op verschillende tijdstippen en lokaties (Zelf in het buitenland (Duitsland)) maar hij wil gewoon niet verbinden.
Met Google zoekopdrachten kom ik niet veel verder als "ja dat is soms zo" en Zekering 19 er een half uur uit halen.
Iemand een idee wat ik nog kan doen ?
Helemaal terug naar fabrieksinstellingen?wallievw schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:55:
Zie je wel het LTE icoontje in beeld?
[ Voor 9% gewijzigd door P_de_B op 05-07-2022 13:09 ]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik had dezelfde ervaring tot afgelopen zondag. Heb je je MySkoda-account zo volledig mogelijk ingevuld? Nadat ik dat gedaan had was het voor mij opgelost en verbindde de app feilloos. Het kan ook puur toeval zijn.wallievw schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:55:
Ik heb sinds 29 juni mijn Skoda Enyaq IV60.
Alles werkt super behalve de MySkoda App. Als ik de registratie doe via de QR code in de auto eindigd het altijd in er is iets misgegaan. Ik heb de dealers / skoda al gevraagd om hulp maar die zeggen dat het een storing is en dat ik het weer moet proberen over een paar uur. Ik heb inmiddels al 75 keer geprobeerd op verschillende tijdstippen en lokaties (Zelf in het buitenland (Duitsland)) maar hij wil gewoon niet verbinden.
Met Google zoekopdrachten kom ik niet veel verder als "ja dat is soms zo" en Zekering 19 er een half uur uit halen.
Bedankt voor de reactie.P_de_B schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Helemaal terug naar fabrieksinstellingen?
Zie je wel het LTE icoontje in beeld?
Al helemaal terug naar fabrieksinstellingen. App verwijderd en helemaal opnieuw geïnstalleerd. LTE icoon is vol en wereldbol heeft geen rood x-je
[ Voor 3% gewijzigd door wallievw op 05-07-2022 14:10 ]
Bedankt voor de reactie. Ja alle velden die ik kan invullen zijn ook ingevuld.Martinez- schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Ik had dezelfde ervaring tot afgelopen zondag. Heb je je MySkoda-account zo volledig mogelijk ingevuld? Nadat ik dat gedaan had was het voor mij opgelost en verbindde de app feilloos. Het kan ook puur toeval zijn.
Heeft je auto wel verbinding met internet? Als dit niet zo is kan je telefoon er ook geen verbinding mee krijgen.wallievw schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:55:
Bedankt voor je reactie. Lijkt er wel op maar hoe zou ik dat goed kunnen controleren ? Het LTE signaal en het wereldbolletje zijn gewoon goed volgens mij. Alle balkjes en geen rood kruisje bij het wereldbolletjeRandomNick schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Heeft je auto wel verbinding met internet? Als dit niet zo is kan je telefoon er ook geen verbinding mee krijgen.
Deze fout kreeg ik ook eind mei toen ik m'n auto ophaalde met ME3 software. Bovenin het scherm zag ik toen een notification dat een update beschikbaar was. Je kan de update ook ergens in het menu installeren (denk het scherm met de software versie). Daarna zou het gefixed moeten zijn.wallievw schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:55:
[ Voor 40% gewijzigd door BaseLine op 05-07-2022 15:04 ]
Yup!BaseLine schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:03:
[...]
Deze fout kreeg ik ook eind mei toen ik m'n auto ophaalde met ME3 software. Bovenin het scherm zag ik toen een notification dat een update beschikbaar was. Je kan de update ook ergens in het menu installeren (denk het scherm met de software versie). Daarna zou het gefixed moeten zijn.
Had hetzelfde probleem. Lukte weken maar niet om de app te connecten. Toen zag ik bovenin de balk een rondje met een 1 er in staan. Dacht dat het mijn gekoppelde telefoon was maar bleek een update te zijn. Balk naar beneden sliden en de update aanklikken. Na het installeren de auto even uit en daarna weer aan zetten en opnieuw proberen de code te scannen. Bij mij deed hij het toen direct!
** door de lichtinval lijkt dat het scherm bedient wordt door een stel viespeuken maar dat valt reuze mee hoor!
:strip_exif()/f/image/kkRc2apLQRWacr47mJKz9hcv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door jeroen1988! op 05-07-2022 16:42 ]
Zou je ons misschien in een PB je e-mailadres willen geven? Dan kan ons support-team even met je meekijken.RandomNick schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:27:
[...]
Ik zal deze volgorde ook eens proberen. Uiteraard zorg ik in het beschreven voorbeeld al dat de minimale hoeveelheid dan lager staat dan de actuele SoC.
Het kan overigens dat het laden niet direct gestopt wordt. We moeten namelijk uitvragen of de auto aan het laden is en kunnen dit niet te vaak doen want dan raakt de 12 volt accu leeg. Hierdoor lijkt het misschien alsof het laden direct start (dat is ook zo), het duurt dan eventjes voordat we zien dat hij aan het laden is. Zodra we dat zien stoppen we het laden.
Beyond smart charging
Ik heb ondertussen wat ervaring met de werkwijze van een ander forumlid: eerst stekkeren en dan pas de stekker.app instellen. Daarmee werkt het goed. Het laden start dan wel direct, maar wordt binnen 5 min. onderbroken om vervolgens in de daluren verder te gaan.Stekker.app schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:04:
[...]
Zou je ons misschien in een PB je e-mailadres willen geven? Dan kan ons support-team even met je meekijken.
Het kan overigens dat het laden niet direct gestopt wordt. We moeten namelijk uitvragen of de auto aan het laden is en kunnen dit niet te vaak doen want dan raakt de 12 volt accu leeg. Hierdoor lijkt het misschien alsof het laden direct start (dat is ook zo), het duurt dan eventjes voordat we zien dat hij aan het laden is. Zodra we dat zien stoppen we het laden.
Dat klinkt als een zegen dat lane assist niet meer werkt😀👍Free1990 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:42:
Na de airbag foutmelding die opgelost zou worden eens de wisselstukken toekomen vanmorgen nieuwe onaangename verrassing... Cruise control en lane assist werken niet meer. Ook het knopje op het stuur waarmee ik kan wisselen tussen speed limiter en cruise control heeft de geest gegeven. Geen foutmelding gehad.
Weet jij (of iemand anders) toevallig ook het laad proces als ik het laden instel met een dagelijkse departure planner (via Skoda app) van bijvoorbeeld 7 uur in de ochtend? Wordt dan direct volledig geladen als ik savonds om 8 uur aan de stekker leg of gaat die pas beginnen op het moment rekening houdende dat die precies om 7 uur in de ochtend klaar moet zijn?RandomNick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:28:
[...]
Ik heb ondertussen wat ervaring met de werkwijze van een ander forumlid: eerst stekkeren en dan pas de stekker.app instellen. Daarmee werkt het goed. Het laden start dan wel direct, maar wordt binnen 5 min. onderbroken om vervolgens in de daluren verder te gaan.
En ik moet zeggen al met al is het mij enorm meegevallen. Beetje voorbereiding gedaan, om te zien waar te laden. Uiteindelijk bij Hazeldonk-West Fastned 25 minuten geladen naar 75%. Dit om daarna met zo'n 55% bij het hotel aan te komen. Dit was meer dan ruim voldoende om van het hotel naar Rock Werchter heen en weer te rijden.
Na terugkomst van het festival kunnen laden bij het hotel om de volgende dag weer naar NL te reizen. Het was lekker warm en verbruik viel me dan ook enorm mee. 16.3kWh/100Km over de gehele rit (cc op 110).
1 keer een issue gehad en dat was dat de spiegels bij het unlocken van de auto niet automatisch uit klapten. Ik moest uit de auto, auto opnieuw op slot zetten en een paar keer op openen drukken.
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt aangezien je ook 'via de Skoda App' schrijft.Maat28 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Weet jij (of iemand anders) toevallig ook het laad proces als ik het laden instel met een dagelijkse departure planner (via Skoda app) van bijvoorbeeld 7 uur in de ochtend? Wordt dan direct volledig geladen als ik savonds om 8 uur aan de stekker leg of gaat die pas beginnen op het moment rekening houdende dat die precies om 7 uur in de ochtend klaar moet zijn?
Bij Stekker heb ik mijn piek/dal uren ingesteld, die zijn als het ware 'vast'. Per laadsessie stel ik dan ik hoe laat de accu volgeladen moet zijn. De Stekker App regelt vervolgens het laden in daluren, en zorgt dat de accu op tijd vol is. Afgelopen week was ik vroeg op en constateerde ik dat deze ook echt precies om 06.00 klaar was.
Volgens moet je dat echter steeds als je hem aan de lader hangt via de Stekker App instellen en is er geen verband met een planning via de Skoda app.
Tevens kan het misgaan als de auto geen verbinding heeft, in dat geval kan Stekker niets doen (behalve het steeds blijven proberen en tig pushmeldingen geven :-)).
Als je dus echt 100% zeker een volle accu wilt dan zou ik het anders regelen.
Ja ik wil graag laden in de daluren maar ga niet iedere keer weer met een stekker app lopen pielen. Als het via de auto of skoda app structureel ingesteld kan worden zou mooi zijn.RandomNick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:20:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt aangezien je ook 'via de Skoda App' schrijft.
Bij Stekker heb ik mijn piek/dal uren ingesteld, die zijn als het ware 'vast'. Per laadsessie stel ik dan ik hoe laat de accu volgeladen moet zijn. De Stekker App regelt vervolgens het laden in daluren, en zorgt dat de accu op tijd vol is. Afgelopen week was ik vroeg op en constateerde ik dat deze ook echt precies om 06.00 klaar was.
Volgens moet je dat echter steeds als je hem aan de lader hangt via de Stekker App instellen en is er geen verband met een planning via de Skoda app.
Tevens kan het misgaan als de auto geen verbinding heeft, in dat geval kan Stekker niets doen (behalve het steeds blijven proberen en tig pushmeldingen geven :-)).
Als je dus echt 100% zeker een volle accu wilt dan zou ik het anders regelen.
Zou zeker mooi zijn.... maar kan nietMaat28 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:46:
[...]
Ja ik wil graag laden in de daluren maar ga niet iedere keer weer met een stekker app lopen pielen. Als het via de auto of skoda app structureel ingesteld kan worden zou mooi zijn.
Stekker app kost slechts 20 seconden en dan draait het.
Ja dan hoeft het al niet meer van mij. Zorg wel dat ik dan zo laat mogelijk inplug zodat zoveel mogelijk in daltarief (na 11 uur hier) geladen wordt. De werkgever vergoedt altijd dag tarief dus het maakt je wel wat luier dan.RandomNick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:05:
[...]
Zou zeker mooi zijn.... maar kan niet![]()
Stekker app kost slechts 20 seconden en dan draait het.
Ik ziet precies in dezelfde situatie, maar vind het een sport om zoveel mogelijk dal te laden.Maat28 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Ja dan hoeft het al niet meer van mij. Zorg wel dat ik dan zo laat mogelijk inplug zodat zoveel mogelijk in daltarief (na 11 uur hier) geladen wordt. De werkgever vergoedt altijd dag tarief dus het maakt je wel wat luier dan.
Ik vind het juist minder gedoe dan om half elf, elf uur nog even naar buiten om in te pluggen.
Alleen als ik echt de volle batterij nodig ga hebben dan doe ik dit wel, aangezien Stekker afhankelijk is van VW servers en dus niet altijd 100% betrouwbaar.
[ Voor 12% gewijzigd door RandomNick op 06-07-2022 14:23 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
100 kW.Oggy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:30:
In de Skoda app bij wagendetails welk laadvermogen krijgen jullie te zien?
100kW, klopt dus niet :-)
Hij/Zij laadt met 130kW
Productiemaand feb 2022, laadvermogen 125kW, max. vermogen 150kW.
Dit topic is gesloten.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.