Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.009.429 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
ThomasVanThillo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:25:
[...]

en een fles bubbels en een extra lange laadkabel + propere opbergzak (5m ipv 3m) want de garage vond 3m absoluut niet kunnen, geen idee of ze dit standaard doen of niet?

ik wil nooit meer zonder.
Mijn laadkabel is gewoon standaard 6 meter, maar soms nog steeds te kort als je laadklep rechtsachter zit en linksvoor de laadpaal staat.

Ik wil inmiddels ook niet meer terug naar het fossiele tijdperk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

dingo35 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Dus als ik je goed begrijp zie je geen noemenswaardig verschil mbt efficiency en/of accu temperatuur bij lage (1x6A) of hoge (3x16A) snelheden?
Inderdaad. Ik laad regelmatig de laatste procenten op middels 6 Ampere (1.2kW) en dat lukt gewoon. Accu temperaturen heb ik niet bekeken.

Ik zie ook geen rare dingen aan de benodigde energie. Om het precies te weten zal ik een keer een test doen en dan de waarden precies vergelijken.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 08:56

t3q

Say yes to teq

Hoogste snelheid tot nu behaald bij een shell recharge 150kw station.
Gearriveerd met 13% en ervoor rond de 110/120 gereden.

Gaat wel snel zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M2QiZz047BBp_Itq7SB-_klM0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPe42aqckSoQyWCMyVARGvjv.jpg?f=fotoalbum_large

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:00
t3q schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:14:

[Afbeelding]
iV80?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 08:56

t3q

Say yes to teq

Ja klopt, 2021 model.

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:40
t3q schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:14:

[Afbeelding]
Kan nog wel iets hoger. Piek zelf de eerste minuten eigenlijk meestal wel tussen de 127 en 130 als de SoC <15% is en de buitentemperatuur boven de 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-04-2023
Damian schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:23:
Iemand een idee wat de huidige levertijden zijn? Mijn lijstje van andere opties dan de Skoda is echt om te huilen, allemaal eind dit jaar ergens...
ik hoor augustus-november 2023. Dus 15 à 18 maanden... ontzettend lang alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinB
  • Laatst online: 09-04-2023
Nog 2 vragen:

- heeft er iemand met zowel een 80 als 80X gereden?
Geeft de 80X merkbaar meer punch, ook op wat hogere snelheden (invoegen snelweg etc.)?
En anderzijds, voel je het extra gewicht fel? Ik las in een test net dat deze minder onderstuurd zou zijn (maar een Enyaq zet sowieso niet meteen aan om op de limiet te gaan rijden lijkt me...)

- Heeft het panoramadak ook een verduisteringsgordijn? Manueel of elektrisch te bedienen?
De verkoper zei me dat dit niet open kon schuiven, dus ik had dit al uit m'n configuratie gehaald. Op foto zie ik nu dat dit wel kan, dan vind ik dat toch een interessante optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RobinB schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:08:
Nog 2 vragen:

- heeft er iemand met zowel een 80 als 80X gereden?
Geeft de 80X merkbaar meer punch, ook op wat hogere snelheden (invoegen snelweg etc.)?
En anderzijds, voel je het extra gewicht fel? Ik las in een test net dat deze minder onderstuurd zou zijn (maar een Enyaq zet sowieso niet meteen aan om op de limiet te gaan rijden lijkt me...)

- Heeft het panoramadak ook een verduisteringsgordijn? Manueel of elektrisch te bedienen?
De verkoper zei me dat dit niet open kon schuiven, dus ik had dit al uit m'n configuratie gehaald. Op foto zie ik nu dat dit wel kan, dan vind ik dat toch een interessante optie...
Panoramadak heeft ook een “gordijn”. Elektrisch en separaat van het dak te bedienen.

80X geen ervaring mee.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Free1990 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:36:
[...]

4 keer geladen maar wel telkens direct vertrokken er na.
Aan granny geladen zonder probleem. Uurtje mee gereden en ook niks aparts ervaren vandaag.
Combo 35gr, 100% DC laden, veel recuperatief rijden in file en verder 130km/u gaat volgens mij boosdoener geweest zijn. Maar vreemde was dus feit dat bij goed gas geven ik won aan beschikbaar rijvermogen (tenzij dit veiligheid is voor moest je dit op snelweg voorhebben).

Morgen garage eens bellen. En een van komende dagen nog eens testen aan IONITY, want dat niet kunnen autoriseren stoort me nog meest: ik raak niet terug anders…
Update: bandenboer had wielen fout geplaatst (voorste achteraan en vice versa). Combinatie met warme weer (35gr), veel optrekken en regeneratief rijden in file en DC laden tot 100% heeft batterij vermoedelijk oververhit waarna vermogen wegviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 07:33
Free1990 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Update: bandenboer had wielen fout geplaatst (voorste achteraan en vice versa). Combinatie met warme weer (35gr), veel optrekken en regeneratief rijden in file en DC laden tot 100% heeft batterij vermoedelijk oververhit waarna vermogen wegviel.
Ohoh... de bandenboer is niet gewend aan verschillende bandenmaten voor en achter...?!
Blijkbaar past die brede band dus wel voor? Geen last van rare geluiden gehad bij scherp insturen?

Hopelijk nu opgelost voor jou en geen vervolgschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:31
windfreak schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:26:
[...]

Inderdaad. Ik laad regelmatig de laatste procenten op middels 6 Ampere (1.2kW) en dat lukt gewoon. Accu temperaturen heb ik niet bekeken.

Ik zie ook geen rare dingen aan de benodigde energie. Om het precies te weten zal ik een keer een test doen en dan de waarden precies vergelijken.
Ik heb wat testjes gedaan; van 50% naar 60% laden na een nacht stilstaan (dus accu temp gelijk aan omgevingstemperatuur).
1. 1x6A voorspeld 5 uur werkelijk 7 uur, resultaat 59% want de app BLIJFT steeds op "nog 5 minuten"; verbruik 9,16 kWh

2. 3x16A voorspeld 35 min werkelijk 42 min. , resultaat 60%, verbruik 7,57 kWh. Tijdens het laden springt een ventilator/iets van koeling in de auto aan.

Dat is dus ruim 20% méér energieverbruik bij zeer langzaam laden. Ik ga nog eens even wat testjes tussenin doen, 3x6A of 3x10A o.i.d.
Maar qua portemonnee kun je tot aan het eindigen van het salderen (2025) dus beter NIET alleen solar laden (tenzij je 10kWp of meer hebt liggen), of alleen bij grote overschotten....

Die 1,5kWh moet in warmte omgezet zijn, dat kan natuurlijk in de omvormer (in de auto) zitten, maar ik vermoed dat dat eerder in de accu gebeurt. Ik begrijp dat warmte de levensduur van de accu bekort, en dat lijkt me ook tijdsafhankelijk.

Is er iemand die weet waar je met de OBD11 dongle de accutemperatuur kunt vinden?

[ Voor 12% gewijzigd door dingo35 op 26-05-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Kan je ergens zien of de bandenspanning nog optimaal is en of er een waarschuwing is ingesteld door de dealer?

Ik heb zelf de 21 inch betria velgen met pirelli scorpion banden (volgens mij allseason), geen idee of dat nog uitmaakt. Hoe hebben jullie de bandenspanning ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 22:26
crimby schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:48:
Kan je ergens zien of de bandenspanning nog optimaal is en of er een waarschuwing is ingesteld door de dealer?

Ik heb zelf de 21 inch betria velgen met pirelli scorpion banden (volgens mij allseason), geen idee of dat nog uitmaakt. Hoe hebben jullie de bandenspanning ingesteld?
Wat op de deurstikker (binnenkant) staat beschreven. Meet niet of bandenspanning optimaal is. Zelf regelen aan de hand van je passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 22:15

Armada

-Wat wil je weten?-

michelpas schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Ook vandaag de fabrieksinstellingen herstelt en plop update naar 22.4 waar ik nog op 21.7 stond. Bijzondere manier van updaten. Doe dit 1x inderdaad om te testen…
De mijne is met de reset van 21.9 naar 22.3 gegaan en is nu netjes weer naar 22.4 doorgegaan. Hij zou dus weer mee moeten komen met elke update. Stel dat je het onverhoopt toch nog een keer per jaar zou moeten doen, soit.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Genestealer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Wat op de deurstikker (binnenkant) staat beschreven. Meet niet of bandenspanning optimaal is. Zelf regelen aan de hand van je passagiers.
Nog steeds enkel te meten bij de pomp of heeft de Enyaq ook een sensor die actief de spanning aan geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
crimby schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Nog steeds enkel te meten bij de pomp of heeft de Enyaq ook een sensor die actief de spanning aan geeft?
Helaas, Skoda Enyaq kan geen exacte bandendruk meten. Auto's die dit wel kunnen hebben een zogeheten directe TPMS sensor wat in de ventielen zit ingebouwd. Die leest de auto dan uit. Enyaq gebruikt indirecte TPMS techniek wat doormiddel van het ABS systeem wordt gemeten. Aan de hand van x aantal afgelegde km leert de auto wat de omwenteling snelheid van je banden zijn. Een verandering in de ingemeten omwenteling wordt gezien als een lekke band.

Jammer dat ze niet gewoon TPMS gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-06 11:21
dingo35 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:37:
[...]

Ik heb wat testjes gedaan; van 50% naar 60% laden na een nacht stilstaan (dus accu temp gelijk aan omgevingstemperatuur).
1. 1x6A voorspeld 5 uur werkelijk 7 uur, resultaat 59% want de app BLIJFT steeds op "nog 5 minuten"; verbruik 9,16 kWh

2. 3x16A voorspeld 35 min werkelijk 42 min. , resultaat 60%, verbruik 7,57 kWh. Tijdens het laden springt een ventilator/iets van koeling in de auto aan.

Dat is dus ruim 20% méér energieverbruik bij zeer langzaam laden. Ik ga nog eens even wat testjes tussenin doen, 3x6A of 3x10A o.i.d.
Maar qua portemonnee kun je tot aan het eindigen van het salderen (2025) dus beter NIET alleen solar laden (tenzij je 10kWp of meer hebt liggen), of alleen bij grote overschotten....

Die 1,5kWh moet in warmte omgezet zijn, dat kan natuurlijk in de omvormer (in de auto) zitten, maar ik vermoed dat dat eerder in de accu gebeurt. Ik begrijp dat warmte de levensduur van de accu bekort, en dat lijkt me ook tijdsafhankelijk.

Is er iemand die weet waar je met de OBD11 dongle de accutemperatuur kunt vinden?
Een accu is efficiënter naarmate je met een lager vermogen laadt of ontlaadt. De reden dat je lager laadrendement meet komt omdat de AC-DC omvormer in de auto minder efficiënt is bij lage vermogens en omdat er enkele systemen in de auto wakker worden als je laadt. Deze systemen verbruiken zo'n 200W en dat weegt zwaarder mee als je maar met 1x6A dan wanneer je sneller laadt met 3x16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Armada schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:52:
[...]

De mijne is met de reset van 21.9 naar 22.3 gegaan en is nu netjes weer naar 22.4 doorgegaan. Hij zou dus weer mee moeten komen met elke update. Stel dat je het onverhoopt toch nog een keer per jaar zou moeten doen, soit.
Ik heb het ook zo gedaan, zat gelijk weer een half uur in de auto om alles weer in te stellen.
Ik heb wel alle updates weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49
Genestealer schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Helaas, Skoda Enyaq kan geen exacte bandendruk meten. Auto's die dit wel kunnen hebben een zogeheten directe TPMS sensor wat in de ventielen zit ingebouwd. Die leest de auto dan uit. Enyaq gebruikt indirecte TPMS techniek wat doormiddel van het ABS systeem wordt gemeten. Aan de hand van x aantal afgelegde km leert de auto wat de omwenteling snelheid van je banden zijn. Een verandering in de ingemeten omwenteling wordt gezien als een lekke band.

Jammer dat ze niet gewoon TPMS gebruiken...
Wederom een enorm karige ontwerpkeuze. Ondanks dat de wagen verder redelijk tot goed bevalt, ben ik er al wel uit dat dit mijn eerste en laatste Skoda is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dingo35
internetinfo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Wederom een enorm karige ontwerpkeuze. Ondanks dat de wagen verder redelijk tot goed bevalt, ben ik er al wel uit dat dit mijn eerste en laatste Skoda is.
Ik vind het juist ideaal; met TPMS betaal je je blauw aan die speciale ventielen, bij het wisselen van banden moeten die sensoren weer opnieuw 'ingeleerd' worden, rare foutmeldingen als je op een thuiskomertje thuis moet komen.

Met het op ABS gebaseerde systeem stel je gewoon zelf je nulpunt vast en bewaakt het systeem dat. Wissel je van banden dan zet je het nulpunt opnieuw vast. Goed en goedkoop, wat wil je nog meer?

Maar goed ik ben dan ook een trouwe Skoda rijder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:02

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Dan te bedenken dat mijn Jeep uit 2005 wel tpms heeft zelfs op de reserveband.
En het werkt nog steeds ;)
Kwam er na een jaar pas achter omdat ie op de bc aangaf 'sparetire low pressure ' ging er eigenlijk vanuit dat die functie nog niet eens bestond, blijkbaar wel dus.

Anno 2022 mag je toch wel verwachten dat zoiets standaard is.

[ Voor 22% gewijzigd door MLLL op 26-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:33
dingo35 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:41:
[...]

Ik vind het juist ideaal; met TPMS betaal je je blauw aan die speciale ventielen, bij het wisselen van banden moeten die sensoren weer opnieuw 'ingeleerd' worden, rare foutmeldingen als je op een thuiskomertje thuis moet komen.

Met het op ABS gebaseerde systeem stel je gewoon zelf je nulpunt vast en bewaakt het systeem dat. Wissel je van banden dan zet je het nulpunt opnieuw vast. Goed en goedkoop, wat wil je nog meer?

Maar goed ik ben dan ook een trouwe Skoda rijder...
Dat moet toch helemaal niet opnieuw ingeleerd worden? Ik rij al 7j met auto's die de bandenspanning kunnen meten en ik heb de bandenboer (elk jaar zomer en winterbanden wissel gedaan) nog nooit aan de software bezig gezien.
Met thuiskomer nog geen ervaring mee, maar is dat dan zo'n probleem? De thuiskomer moet er toch zo snel mogelijk weer onderuit, dus voor die korte periode dat je foutmelding hebt lijkt mij dat een heel slecht argument om geen TPMS te nemen.
Ik ben absoluut voorstander voor TPMS, nooit miserie mee gehad en je ziet perfect hoeveel spanning er op je banden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
this schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:17:
[...]
Dat moet toch helemaal niet opnieuw ingeleerd worden? Ik rij al 7j met auto's die de bandenspanning kunnen meten en ik heb de bandenboer (elk jaar zomer en winterbanden wissel gedaan) nog nooit aan de software bezig gezien.
Dan moet je een keer goed opletten als je bandenboer de TPMS sensoren vernieuwt (meestal tegelijk met nieuwe banden):
Onderhoud TPMS

Een TPMS systeem heeft ook onderhoud nodig wanneer het waarschuwingslampje brandt. Oorzaken zijn vaak een lege batterij f een elektronisch defect. Tevens kan een mechanisch defect opgetreden zijn. Sinds de introductie van TPMS lopen veel mensen aan tegen de zomerbanden en winterbanden wissel. Sensoren moeten worden uitgelezen en worden ingelezen.
https://obdwarenhuis.nl/o...pparatuur/tpms-apparatuur

En zelfs als de sensoren ingeleerd zijn, moet je bij sommige autos handmatig overschakelen van "tpms winterbanden" naar "tpms zomerbanden".
Kom je allemaal achter als je niet je bandenboer het werk laat doen maar zélf wisselt :-)

[ Voor 11% gewijzigd door dingo35 op 27-05-2022 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Laatst online: 09-01 19:04
Jasperzzz schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Ohoh... de bandenboer is niet gewend aan verschillende bandenmaten voor en achter...?!
Blijkbaar past die brede band dus wel voor? Geen last van rare geluiden gehad bij scherp insturen?

Hopelijk nu opgelost voor jou en geen vervolgschade.
Neen niets van gemerkt…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
[...]

Wat een leed, ik zou gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
[...]

Mag hopen dat het niet alleen vanwege de bandenspanning is?
Mijn skoda bevalt overigens echt fantastisch…. Ik ga vanmiddag naar Bremen, dus dat wordt een eerste langere reis, maar ik zie zo snel nog geen betere, mooiere en praktischere auto ter vervanging….

Alleen de skoda communicatie is ruk (leveringen etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
D.deJong schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:32:
[...]

Wat een leed, ik zou gaan fietsen.
Gesproken over karige ontwerpen… wat zijn dat voor een ondingen om te onderhouden 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crimby
Eerste keer lange rit, naar Bremen…. Had ie prima gered zonder laden maar wilde toch wat overhouden als we aankwamen dus even aan de snellader. Prima score zo zou ik zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMqSh85mgl8x8DmULNTlDDrwJHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6a4FoFea7Pae6SdiNVYmfiXH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
dingo35 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 06:45:
[...]

Dan moet je een keer goed opletten als je bandenboer de TPMS sensoren vernieuwt (meestal tegelijk met nieuwe banden):

[...]

https://obdwarenhuis.nl/o...pparatuur/tpms-apparatuur

En zelfs als de sensoren ingeleerd zijn, moet je bij sommige autos handmatig overschakelen van "tpms winterbanden" naar "tpms zomerbanden".
Kom je allemaal achter als je niet je bandenboer het werk laat doen maar zélf wisselt :-)
Ik wissel inderdaad zelf niet, daar betaalt de leasemaatschappij de bandenboer voor.
Maar ik kan wel alles zien wat ze doen en ik heb ze echt nog nooit die ventielen aan de computer zien hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
this schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Ik wissel inderdaad zelf niet, daar betaalt de leasemaatschappij de bandenboer voor.
Maar ik kan wel alles zien wat ze doen en ik heb ze echt nog nooit die ventielen aan de computer zien hangen.
Nee dat gaat draadloos; anders zouden die draden maar in de war komen bij het rijden 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ik heb hier een set 21" zomervelgen liggen met nog goed profiel (5-6 mm). Zijn erg licht voor 21", stuurt daarom erg fijn. 2 velgen hebben lichte stoeprand schade, bijna niet te zien. PM bij interesse. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb-NbrN772JOYqqGfXJp6Yuk9Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZP1lisptcmkTEcYMtQt71zc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
dingo35 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Nee dat gaat draadloos; anders zouden die draden maar in de war komen bij het rijden 🤣
Ik heb het nu toch maar even opgezocht en blijkbaar werkt die reset gewoon via de boordcomputer. Net zoals je bij Skoda moet doen bij een bandenwissel.
Dus ik zie het probleem eigenlijk niet. Een direct TPMS systeem lijkt me gewoon beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasperzzz
this schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:56:
[...]

.......Een direct TPMS systeem lijkt me gewoon beter.
En duurder en storingsgevoeliger.

Een 15 jaar geleden tijdje gewerkt als zaterdag monteur in garage en veel bandenwissels gedaan. Was altijd weer spannend als je er 1 had met TPMS sensoren. De kans op slopen van zo'n sensor was best groot en vervanging was duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:08
Heb de Enyaq iV80 nu 2 maanden. De eerste 9000 km staan erop. Wat een fijne wagen! Afgelopen 8 jaren een diesel gereden maar ik ga nooit meer terug als het niet hoeft. Het verbruik zit nu op 19kwh/100km. Ik rij best wel lekker door en zitten veel snelweg kilometers in waar ik vrijwel altijd 130km/u rijd. Dit is natuurlijk wel vertekend verbruik ivm het seizoen.

Verder mag van mij het geluid van de knipperlichten wel een stukkie zachter en de autohold functie iets minder snel erop komen. Bij het inparkeren is dat vooral wel irritant. De piepjes van de sensoren werken ook best wel traag vind ik….mag wel wat directer allemaal.

Verder een top auto! Komende zomer mee naar zuid Frankrijk. Met een beetje huiswerk doen vooraf gaat dat vast goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:54
Afgelopen dagen voor het eerst wat langer van huis geweest. Naar Luxemburg, huisje op de camping (nabij Luxemburg stad, 320km enkele reis). Op basis van aantal positieve ervaringen hier de PUMP app gedownload. Op de heenweg geen wolkje aan de lucht. Had de app ingesteld dat ik met 50% op de camping zou aankomen, wat resulteerde in een half uurtje snelladen in België na twee uur rijden. De camping had geen laadplekken en in het dorp beneden zat ook zo goed als niets dus wilde iets meer speelruimte. Geen probleem, even plassen, ijsje en weer door. Het geeft wel rust tijdens rijden om de huidige batterij percentage en verwachtte percentage bij aankomst te zien. Ook het aantal vrije laadplekken is handig om te zien. Ter plaatse nog wat toertjes gemaakt en laden ging eigenlijk best prima. We zijn erg tevreden met de auto en de range is eigenlijk enorm meegevallen.

Wat niet prima ging was de PUMP app na de initiële rit. Aantal dingen die opgevallen zijn:

- Dynamic routeplanning werkt niet, als ik ergens verkeerd rij dan past hij de route niet automatisch aan. (of bij wegafsluitingen, waar ik maar de "deviation" bordjes ging volgen in de hoop dat hij het weer zou oppakken als ik op de oorspronkelijke route zou komen)

- Werkt niet bij slechte verbinding (bijvoorbeeld Edge)

- Ik kan niet zoeken naar alternatieve laadstop

- Ik kan niet kiezen voor een laadstop met bijvoorbeeld een restaurant om even te eten.

- weinig opties in de CarPlay, bijvoorbeeld alternatieve route als de weg afgesloten is

- slecht verkeersinformatie, files, flitsers, ongelukken etc

- soms stopt de app er mee en kan je via het scherm niet herplannen. Je moet dan via je telefoon de route opnieuw plannen. Vaak stopt hij er dan na een paar minuten weer mee. Vrij irritant als je net voor een afslag zit.

+ geschatte batterij percentage klopt aardig

+ inzicht in beschikbare laadplekken van station waar je op af rijdt

+ plant snel de route

Ik sponsor graag goede initiatieven maar in de huidige vorm ga ik geen 5 euro per maand bijdragen. Naar Oostenrijk van de zomer wellicht de eigen navigatie gebruiken, eens kijken hoe ver die dan inmiddels is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bob-B190 op 30-05-2022 07:34 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Jasperzzz schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:10:
[...]

En duurder en storingsgevoeliger.

Een 15 jaar geleden tijdje gewerkt als zaterdag monteur in garage en veel bandenwissels gedaan. Was altijd weer spannend als je er 1 had met TPMS sensoren. De kans op slopen van zo'n sensor was best groot en vervanging was duur.
Ik geloof je gerust, maar 15j is wel erg lang geleden. Ik hoor er weinig problemen over en ik zit op verschillende autofora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Maat28 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:06:
en de autohold functie iets minder snel erop komen. Bij het inparkeren is dat vooral wel irritant.
Hoe snel geraak je uit de autohold? Kan je heel snel op een zachte manier er uit komen? Of moet je al wat vermogen geven, wat gevaarlijk kan zijn bij inparkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
this schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Hoe snel geraak je uit de autohold? Kan je heel snel op een zachte manier er uit komen? Of moet je al wat vermogen geven, wat gevaarlijk kan zijn bij inparkeren?
Hij gaat er redelijk vlot af om vloeiend weg te rijden, maar staat dan vaak nog wel standby. Als je dan maar een klein stukje heel langzaam rijdt en dan stroompedaal los laat springt hij er bij mij nog wel eens hard op.

Dit heb je dan vooral bij in/uit parkeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jitse H op 30-05-2022 08:26 ]

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:55
Bob-B190 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:31:

Wat niet prima ging was de PUMP app na de initiële rit. Aantal dingen die opgevallen zijn:

- Dynamic routeplanning werkt niet, als ik ergens verkeerd rij dan past hij de route niet automatisch aan. (of bij wegafsluitingen, waar ik maar de "deviation" bordjes ging volgen in de hoop dat hij het weer zou oppakken als ik op de oorspronkelijke route zou komen)

- Ik kan niet kiezen voor een laadstop met bijvoorbeeld een restaurant om even te eten.

- weinig opties in de CarPlay, bijvoorbeeld alternatieve route als de weg afgesloten is

- soms stopt de app er mee en kan je via het scherm niet herplannen. Je moet dan via je telefoon de route opnieuw plannen. Vaak stopt hij er dan na een paar minuten weer mee. Vrij irritant als je net voor een afslag zit.

+ plant snel de route

Ik sponsor graag goede initiatieven maar in de huidige vorm ga ik geen 5 euro per maand bijdragen. Naar Oostenrijk van de zomer wellicht de eigen navigatie gebruiken, eens kijken hoe ver die dan inmiddels is.
Heb Pump ook een weekje geprobeerd maar vindt het ook tegenvallen en er zaten veel bugs zoals het uitvallen en niet opnieuw kunnen plannen of helemaal vast zitten.
Vindt het op dit moment ook nog geen geld waardig en hopelijk lossen ze deze dingen snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34

elmoxx

xx xx xx

Vandaag toch een eerste tegenvallertje van Skoda ervaren:

Vanwege flinke schroef in band vanochtend getracht om skoda pechulp te bellen... Na ruim 40 minuten in de wacht staan uiteindelijk opgegeven. (Gebeld van 08.20 tot 09.05 vanochtend). Inmiddels direct contact met onze garage gehad en eea wordt opgelost maar deze kwaliteit van pechhulp vind ik ver onder de maat. Je zou maar in de stromende regen langs de weg staan ergens. Hoe is jullie ervaring met de mobiliteitsservice?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Jitse H schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:25:
[...]

Hij gaat er redelijk vlot af om vloeiend weg te rijden, maar staat dan vaak nog wel standby. Als je dan maar een klein stukje heel langzaam rijdt en dan stroompedaal los laat springt hij er bij mij nog wel eens hard op.

Dit heb je dan vooral bij in/uit parkeren.
Stroompedaal loslaten bij lage snelheden => autohold wordt geactiveerd?
Zonder enige tussenkomst van het rempedaal? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:19
this schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Stroompedaal loslaten bij lage snelheden => autohold wordt geactiveerd?
Zonder enige tussenkomst van het rempedaal? :o
Ja, maar wel alleen als kort daarvoor autohold actief was. Als je wegrijdt met meer dan +/- 2 km/h dan springt hij er niet meer op zonder rempedaal. Het is dus enkel bij het manoeuvreren soms wat vervelend.
Maar over het algemeen werkt het voor mij prima en blijf ik het ook gebruiken. ;)

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelle
  • Laatst online: 19-09-2022
Goeiemorgen! Nieuw hier, vriendlief heeft sinds een maand of 2 ook een Enyaq.

Wij hebben een laadprobleem met de auto. Ik heb al even gezocht op het forum maar kon zo snel niks terugvinden hierover.

Betreft een iV 60, weet niet of 'ie ge-upgrade is maar moet in ieder geval met 50kWh kunnen laden. We hebben inmiddels verschillende openbare laadpalen (merk en oplaadsnelheid) geprobeerd maar de auto blijft maar met maximaal 10,5 kWh opladen. Gaat met geen mogelijkheid sneller. De "laadsnelheid verlagen" staat niet aan.

Dealer wordt ook gebeld vandaag als het goed is, maar ben wel benieuwd of anderen dit probleem ook hebben (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 16:16
Bob-B190 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:31:
Afgelopen dagen voor het eerst wat langer van huis geweest. Naar Luxemburg, huisje op de camping (nabij Luxemburg stad, 320km enkele reis). Op basis van aantal positieve ervaringen hier de PUMP app gedownload. Op de heenweg geen wolkje aan de lucht. Had de app ingesteld dat ik met 50% op de camping zou aankomen, wat resulteerde in een half uurtje snelladen in België na twee uur rijden. De camping had geen laadplekken en in het dorp beneden zat ook zo goed als niets dus wilde iets meer speelruimte. Geen probleem, even plassen, ijsje en weer door. Het geeft wel rust tijdens rijden om de huidige batterij percentage en verwachtte percentage bij aankomst te zien. Ook het aantal vrije laadplekken is handig om te zien. Ter plaatse nog wat toertjes gemaakt en laden ging eigenlijk best prima. We zijn erg tevreden met de auto en de range is eigenlijk enorm meegevallen.

+ plant snel de route

Ik ben het helemaal eens mbt PUMP gebruik. Die herplanning werkt niet goed. De flitser/file info is volgens mij deels gekoppeld aan het gebruik van Apple maps/Google maps. Want hier maakt hij gewoon gebruik van in carplay.

Hij is er bij mij nog niet mee gestopt. De interne navigatie navigeert ook graag naar langzame palen (dit schijn je aan te kunnen passen in OBD11, heb ik nog niet gedaan), dus dat zou ik nog even uitzoeken (voorkeur minimaal 50Kw).

Overigens had ik dit weekend weer iets vreemds, mijn carplay wordt ineens niet meer in het volledige scherm getoond, maar een kleinere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 22:05
Aurelle schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:20:
Goeiemorgen! Nieuw hier, vriendlief heeft sinds een maand of 2 ook een Enyaq.

Wij hebben een laadprobleem met de auto. Ik heb al even gezocht op het forum maar kon zo snel niks terugvinden hierover.

Betreft een iV 60, weet niet of 'ie ge-upgrade is maar moet in ieder geval met 50kWh kunnen laden. We hebben inmiddels verschillende openbare laadpalen (merk en oplaadsnelheid) geprobeerd maar de auto blijft maar met maximaal 10,5 kWh opladen. Gaat met geen mogelijkheid sneller. De "laadsnelheid verlagen" staat niet aan.

Dealer wordt ook gebeld vandaag als het goed is, maar ben wel benieuwd of anderen dit probleem ook hebben (gehad).
gebruik je wel een (DC) snellader? op AC kan die max 11 kWh, dus ook als je bij een 22 kWh paal staat gaat ie max 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 11:01
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:26:
[...]

gebruik je wel een (DC) snellader? op AC kan die max 11 kWh, dus ook als je bij een 22 kWh paal staat gaat ie max 11.
Dit dus. Om >11kWh te halen moet je een snellader gebruiken die ook in de poort achter het flapje/dopje gaat van bijvoorbeeld FastNed, Ionity of Shell Recharge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:45
Boeie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:20:
[...]

[...]

Overigens had ik dit weekend weer iets vreemds, mijn carplay wordt ineens niet meer in het volledige scherm getoond, maar een kleinere versie.
Gokje: heb jij op 1 van de homeschermen een widget van Carplay toegevoegd? Bijvoorbeeld die van 3x3 blokken? Dan wordt 'ie namelijk altijd in dat formaat getoond. Als je die widget verwijdert zou het weer goed moeten gaan (ik spreek uit ervaring)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hahu45
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:21
Reisverslag van lang weekend Frankrijk.

Het lange hemelvaart-weekend naar mijn dochter in Frankrijk geweest met mijn iV80. Iets onder Auxerre. Voor mij zo'n 800km enkele reis. Voor mij de 2e keer deze trip.

Wederom laat de laad-infrastructuur tussen Lille-Parijs te wensen over. Er zijn maar 3 laadstations 150kW+, die door beide richtingen, heen én terug verkeer, worden gebruikt. Of je moet bij 50kW palen willen laden.

1e keer op de terugweg had ik file bij Parijs en wat omkilometers gemaakt, daarna moest ik laden bij 'Aire de Resson Est, Ressons-sur-Matz'. Helaas toen 5 uur moeten wachten. Dat ging mij niet weer gebeuren.

Afgelopen weekend de heenreis ging prima. We hadden een hond mee dus meerdere pauzes gemaakt en konden bij alle laadstations direct laden. Het was dan ook donderdag, maar wel hemelsvaartdag. Ook bij een nieuw laadstation 'Saint-Witz' vlak boven vliegveld Charles.de.Gaulle. 6 ionity laadpalen van 350kW bij een Novotel 1km v/d snelweg A1. zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GjJ_ElZuZn7wTk3XGwtlCJHgac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmQXT77PeTr9ZSQiA3XHwces.png?f=fotoalbum_large

Gisteren de terugreis zo'n 70km voor Parijs tot 80% geladen met zo'n 320km bereik. Rond Parijs weer files, maar niet veel omkilometers gemaakt. Ik wou bijladen bij 'Saint-Witz' (tijdens pauze voor de hond), maar er stond een wachtrij van 6 auto's (en 6 laadpalen bezet). Dus niet geladen en doorgereden. Bij 'Avenue-de-Paris, Longueil-Sainte-Marie' waren de 2 laadpalen ook langdurig bezet (gecheckt via App ChargeFinder), duidend op een wachtrij.
Want verderop bij 'Aire de Resson-Est' leken 2 v/d 4 laadpalen vrij.... Helaas. 2 laadpalen buiten werking (dus 'vrij'). Wachtrij van 6 auto's. Ik had nog 128km bereik en kon de Tesla Supercharger in Valenciennes (110km) (ik rij via Luik naar huis) nog bereiken door 100kmh en Eco-modus. Geen stress, ging prima.

De Tesla-eigenaren zijn niet blij dat de superchargers zijn open gesteld. Maar da's niet mijn probleem ;-).
10 laadpalen van 150kW. 1 wachtende auto voor ons, 8 minuten gewacht. Dus eigenlijk ging dat prima. Ook met de Tesla App om het laden te starten, ging prima, wel bij de 2e poging. Had vooraf alles (adres, creditcard) in de Tesla app al ingevuld.

Bij Tesla zijn de kabels kort en Tesla's laden aan de bestuurderkant, terwijl veel andere EV's aan de passagierkant laden. Ik ben op het gras achter de laadpaal gaan staan, om niet 2 plekken in beslag te nemen.

Leermomenten:
1- ik gebruik on-board navigatie van Skoda niet. Omdat de berekende routes niet efficient zijn.
2- Voortaan laad ik 100% vol, om tussen Parijs-Lille/Valenciennes niet te hoeven laden. Vanuit België tot onder Parijs en vice versa zonder te moeten laden lukt met iV80.
3- Lange rit (>350km) altijd plannen, met ABRP en check tijdens rit met ChargeFinder de volgende laadstations op beschikbaarheid, om die naar Google-maps sturen om te navigeren. Google leidt je precies naar de laadpaal.
4- Telkens zo vol mogelijk laden, ondanks dat 60% tot 90% langzamer gaat. (beter dan 30+minuten wachten).
5- Tesla supercharger ging prima.
6- Vermijdt laadstations Parijs-Lille op zondagmiddag (als het reisschema het toelaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthoniegj
  • Laatst online: 23-12-2024
hahu45 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:33:
Wederom laat de laad-infrastructuur tussen Lille-Parijs te wensen over. Er zijn maar 3 laadstations 150kW+, die door beide richtingen, heen én terug verkeer, worden gebruikt. Of je moet bij 50kW palen willen laden.
Thanks voor je update, hier heb ik echt wat aan! Ik rij ook een iV80 en ga in de vakantieperiode naar Z-Frankrijk via Millau. Ik kan een "benzine vakantieauto" meekrijgen van de LM maar ik twijfel. Ik heb zelf de route Valenciennes - Velizy is Velizy in gedachten om de route te overbruggen. Ik kijk uit naar alle andere ervaringen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 16:16
pim89 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Gokje: heb jij op 1 van de homeschermen een widget van Carplay toegevoegd? Bijvoorbeeld die van 3x3 blokken? Dan wordt 'ie namelijk altijd in dat formaat getoond. Als je die widget verwijdert zou het weer goed moeten gaan (ik spreek uit ervaring)
Verrek, ja had een extra scherm toegevoegd en een beetje met die widgets gespeeld. Dat zal t zijn, thanks! _/-\o_

Edit; dat was het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:29
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Ah kijk. Ik liep hier ook tegenaan gisteren. De kabel bij de auto (type 2, mode 3) heeft niet het DC stuk. Vandaar... Daar maar even naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:54
Je hebt niet alleen een kabel nodig maar ook een hele laadpaal. AC (Straatpalen, maximaal 11KW) en DC (Snelladers, voornamelijk langs de snelweg, snelheden tot 350KW op de paal, 135KW op de auto) zijn twee totaal verschillende dingen.

Zie ook:
YouTube: ŠKODA ENYAQ iV - Hoe werkt het opladen?

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-06 09:29
Waarom zijn er dan 11kw en 22kw laadpalen? Een vraag van een leek hoor.

Nu we het toch over opladen hebben... De draadloze oplader van de telefoon geeft elke keer een foutmelding dat de telefoon niet opgeladen kan worden. Dit is met en zonder hoesje, omgedraaid of niet. Het is een iPhone 13 die ik verder vaker draadloos oplaad. Heeft iemand hier al mee van doen gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 11:01
Speedyco schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:51:

Nu we het toch over opladen hebben... De draadloze oplader van de telefoon geeft elke keer een foutmelding dat de telefoon niet opgeladen kan worden. Dit is met en zonder hoesje, omgedraaid of niet. Het is een iPhone 13 die ik verder vaker draadloos oplaad. Heeft iemand hier al mee van doen gehad?
Sommige auto's ondersteunen 22 kWh laden via AC, de Enyaq gaat tot 11.

Bij snelladen (ook wel DC genoemd) zit de kabel altijd aan de paal vast en heb je dus geen eigen kabel nodig.

En ja, Qi laden van je telefoon werkt beroerd. Als je had gezocht in dit topic dan was je al heel wat berichten tegengekomen. Mijn iPhone 12 pakt ie ook matig, terwijl de iPhone X van mijn vrouw het perfect doet.

[ Voor 13% gewijzigd door macmellow op 30-05-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
(Dubbelpost)

[ Voor 97% gewijzigd door dingo35 op 30-05-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Speedyco schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:51:

Er zijn ook 22kW laders omdat er meer auto's zijn dan Enyaq's; sommige andere merken kunnen AC 22kW aan...

V.w.b. je iPhone, dat is een bekend probleem, zoek op "lego" in dit forum....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik ben me ervan bewust dat dit eigenlijk hier niet hoort dus pb is ook prima.
Heeft iemand sygic premium apk gedownload en geïnstalleerd op zijn/haar android gsm? Zo ja, hoe krijg ik dit in godsnaam draaiende in Android Auto? AA herkent de Sygic app niet.
Wie o wie geeft de verlossende oplossing😉

[ Voor 4% gewijzigd door goetfoud op 30-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
dingo35 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Er zijn ook 22kW laders omdat er meer auto's zijn dan Enyaq's; sommige andere merken kunnen AC 22kW aan...

V.w.b. je iPhone, dat is een bekend probleem, zoek op "lego" in dit forum....
Betekend het ook niet dat als je een laadpaal hebt dat 22 kW kan dat je ook 2 auto's tegelijk met 11 kW kunt laden? Ik zie namelijk vaak bij 11 kW palen dat ik met ongeveer de helft laad als er nog een auto bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 22:05
SSJVegito schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Betekend het ook niet dat als je een laadpaal hebt dat 22 kW kan dat je ook 2 auto's tegelijk met 11 kW kunt laden? Ik zie namelijk vaak bij 11 kW palen dat ik met ongeveer de helft laad als er nog een auto bij staat.
herken ik niet bij de 11kW palen die ik gebruik, die laadt gewoon 11kW, ook met 2 auto's tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Speedyco schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Ah kijk. Ik liep hier ook tegenaan gisteren. De kabel bij de auto (type 2, mode 3) heeft niet het DC stuk. Vandaar... Daar maar even naar op zoek.
Misschien deze even doornemen, daar staat het vrij duidelijk uitgelegd: https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 00:06:
Heb de Enyaq iV80 nu 2 maanden. De eerste 9000 km staan erop. Wat een fijne wagen! Afgelopen 8 jaren een diesel gereden maar ik ga nooit meer terug als het niet hoeft. Het verbruik zit nu op 19kwh/100km. Ik rij best wel lekker door en zitten veel snelweg kilometers in waar ik vrijwel altijd 130km/u rijd. Dit is natuurlijk wel vertekend verbruik ivm het seizoen.

Verder mag van mij het geluid van de knipperlichten wel een stukkie zachter en de autohold functie iets minder snel erop komen. Bij het inparkeren is dat vooral wel irritant. De piepjes van de sensoren werken ook best wel traag vind ik….mag wel wat directer allemaal.

Verder een top auto! Komende zomer mee naar zuid Frankrijk. Met een beetje huiswerk doen vooraf gaat dat vast goed komen.
Nog een kleine toevoeging hierop (tip voor Skoda tbv de facelift over enkele jaren). De deur panelen aan de voorkant lopen erg afgerond/schuin naar beneden afgewerkt waardoor het niet relaxed cruisen is met de linkerarm in de deursteil (hoogte van het raam). Dat vind ik wel echt jammer….je kunt je arm amper op de deursteil laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Nog een kleine toevoeging hierop (tip voor Skoda tbv de facelift over enkele jaren). De deur panelen aan de voorkant lopen erg afgerond/schuin naar beneden afgewerkt waardoor het niet relaxed cruisen is met de linkerarm in de deursteil (hoogte van het raam). Dat vind ik wel echt jammer….je kunt je arm amper op de deursteil laten rusten.

Daarnaast moeten de voorkeurszenders voor de radio ook onder elkaar geplaatst kunnen worden. Nu is het alleen mogelijk om 1 lange streng hiervan te maken waardoor je moet swipen als je 8+ voorkeurszenders hebt geprogrammeerd…

Genoeg gezeurd nu….maar al met al zijn er nog zeker verbeteringen door te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:12

Het lange hemelvaart-weekend naar mijn dochter in Frankrijk geweest met mijn iV80. Iets onder Auxerre. Voor mij zo'n 800km enkele reis. Voor mij de 2e keer deze trip.

1e keer op de terugweg had ik file bij Parijs en wat omkilometers gemaakt, daarna moest ik laden bij 'Aire de Resson Est, Ressons-sur-Matz'. Helaas toen 5 uur moeten wachten. Dat ging mij niet weer gebeuren.

Afgelopen weekend de heenreis ging prima. We hadden een hond mee dus meerdere pauzes gemaakt en konden bij alle laadstations direct laden. Het was dan ook donderdag, maar wel hemelsvaartdag. Ook bij een nieuw laadstation 'Saint-Witz' vlak boven vliegveld Charles.de.Gaulle. 6 ionity laadpalen van 350kW bij een Novotel 1km v/d snelweg A1. zie foto. [Afbeelding]

Gisteren de terugreis zo'n 70km voor Parijs tot 80% geladen met zo'n 320km bereik. Rond Parijs weer files, maar niet veel omkilometers gemaakt. Ik wou bijladen bij 'Saint-Witz' (tijdens pauze voor de hond), maar er stond een wachtrij van 6 auto's (en 6 laadpalen bezet). Dus niet geladen en doorgereden. Bij 'Avenue-de-Paris, Longueil-Sainte-Marie' waren de 2 laadpalen ook langdurig bezet (gecheckt via App ChargeFinder), duidend op een wachtrij.
Want verderop bij 'Aire de Resson-Est' leken 2 v/d 4 laadpalen vrij.... Helaas. 2 laadpalen buiten werking (dus 'vrij'). Wachtrij van 6 auto's. Ik had nog 128km bereik en kon de Tesla Supercharger in Valenciennes (110km) (ik rij via Luik naar huis) nog bereiken door 100kmh en Eco-modus. Geen stress, ging prima.

De Tesla-eigenaren zijn niet blij dat de superchargers zijn open gesteld. Maar da's niet mijn probleem ;-).
10 laadpalen van 150kW. 1 wachtende auto voor ons, 8 minuten gewacht. Dus eigenlijk ging dat prima. Ook met de Tesla App om het laden te starten, ging prima, wel bij de 2e poging. Had vooraf alles (adres, creditcard) in de Tesla app al ingevuld.

Bij Tesla zijn de kabels kort en Tesla's laden aan de bestuurderkant, terwijl veel andere EV's aan de passagierkant laden. Ik ben op het gras achter de laadpaal gaan staan, om niet 2 plekken in beslag te nemen.

Leermomenten:
1- ik gebruik on-board navigatie van Skoda niet. Omdat de berekende routes niet efficient zijn.
2- Voortaan laad ik 100% vol, om tussen Parijs-Lille/Valenciennes niet te hoeven laden. Vanuit België tot onder Parijs en vice versa zonder te moeten laden lukt met iV80.
3- Lange rit (>350km) altijd plannen, met ABRP en check tijdens rit met ChargeFinder de volgende laadstations op beschikbaarheid, om die naar Google-maps sturen om te navigeren. Google leidt je precies naar de laadpaal.
4- Telkens zo vol mogelijk laden, ondanks dat 60% tot 90% langzamer gaat. (beter dan 30+minuten wachten).
5- Tesla supercharger ging prima.
6- Vermijdt laadstations Parijs-Lille op zondagmiddag (als het reisschema het toelaat).
Dank voor de info.

Ik ben bewust dat de interne navigatie niet even efficiënt is, maar is die van jou ook aangepast via obd11 voor correcte instellingen voor DC laden?

Hoe is het qua voorzieningen gesteld bij Tesla Valenciennes? Ik hoorde dat het aan de achterkant van het hotel zit daar.

Ik ga medio juli vrijdags richting Parijs en qua stops is het wel duidelijk. Ik zit nu vooral te kijken of ik via Gent of Brussel ga rijden.

Via Gent zou het Ionity only worden (#powerpass). Keuze uit Wetteren, Froyennes, Baralle, Saint-Witz

Via Brussel voornamelijk ook Ionity opties (Living Tomorrow, Le Roeulx/Thieu Nord, eventueel uitwijken naar Froyennes en Saint-Witz) maar ook met Tesla Valenciennes op de route.

Gent komt iets beter uit qua afstanden en stops om de ±2u (files even daargelaten) en vooral qua voorzieningen bij de stops. Brussel heeft voordeel dat Tesla SuC op de route zit. Keuzes...keuzes....

Als jij of iemand ervaring heeft met beide routes dan hoor ik dat graag.

Aire de Ressons probeer ik te vermijden in ieder geval. Eventueel als gewone tussenstop en dan kijken of het geluk daar is om te kunnen laden al is het met 50kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-06 21:09
Even kijken of ik de enige ben die dit is opgevallen.

Ik ben sinds de eerste kilometers, zo'n 5 maanden geleden en 8000 km, steevast een B stand rijder en heb daar mijzelf een equivalent van het "one pedal driving" mee ontwikkeld die ik heerlijk vind rijden.

Het zal sommige bekend voorkomen, zonder erbij na te denken instappen, 2 tikjes naar achteren en met het voetje steevast doseren op het stroompedaal ook tijdens het afremmen om zo voor het grootste gedeelte zonder de rem aan te raken van a naar b komen. Rijden in D voelt voor mij ook echt onprettig als je het zo gewend bent.

Als dat 2e tikje niet aangekomen is en ik dus onbedoeld nog in D rijd merk ik het ook direct als ik over de eerste de beste drempel schiet. Vandaag heb ik dit echter voor de 2e keer ervaren dat dit ook in de B stand gebeurd, en nu had ik even de tijd om er goed op de letten en wist ik het zeker: het sterke regeneren wat normaal in de B stand constant is zodra je het stroompedaal loslaat, was nu voor mijn gevoel helemaal weg, en ik merkte geen verschil of ik nu in D of B reed. Ben een paar keer heen en weer gegaan van B naar D en op de blauwe recuperatie balk gelet, maar de uitslag was minimaal tenzij ik het rempedaal intrapte.

De drive mode was normal, en ik heb de flippers al maanden niet aangeraakt. Die hebben sowieso geen effect in de B stand voor zover ik weet.
SoC was nagenoeg 100%, ik had hem net van de paal gehaald op het werk. Maar dat doe ik wekelijks, dus niks bijzonders.
Na de auto een uur later weer te hebben gepakt voelde het weer als vertrouwd in de B stand.

Nu vraag ik me af of er meerdere zijn die iets hebben gemerkt van het wegvallen van het recuperatief remgvermogen in de B stand? En waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Pimmr schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:02:
SoC was nagenoeg 100%, ik had hem net van de paal gehaald op het werk. Maar dat doe ik wekelijks, dus niks bijzonders.
Na de auto een uur later weer te hebben gepakt voelde het weer als vertrouwd in de B stand.

Nu vraag ik me af of er meerdere zijn die iets hebben gemerkt van het wegvallen van het recuperatief remgvermogen in de B stand? En waar zou dit aan kunnen liggen?
Simpel: er is niks te recupereren als je 100% geladen bent. Op hogere SoC-percentages is je blauwe recuperatiebalk ook korter en dus niet helemaal te vullen.
Logisch aangezien volledig recupereren +75kwH oplevert en die kan de auto niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
Wootism schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:06:
[...]

Simpel: er is niks te recupereren als je 100% geladen bent. Op hogere SoC-percentages is je blauwe recuperatiebalk ook korter en dus niet helemaal te vullen.
Logisch aangezien volledig recupereren +75kwH oplevert en die kan de auto niet kwijt.
Nu je dat zo zegt, denk ik aan de ene kant dat ik daar niet bij stilgestaan heb 8)7, en natuurlijk is dat de technische verklaring.
Wel heb ik dit al meermaals gedaan, ik laad meestal een keer per week bij op mijn werk tot 100% en rij dan hetzelfde stuk naar huis. Maar dan vraag ik me af waarom het me andere keren niet zo sterk opvalt als vandaag. Maar dat zal dan wel aan mij liggen...
Het leven kan zo simpel zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43

Ik ben sinds de eerste kilometers, zo'n 5 maanden geleden en 8000 km, steevast een B stand rijder en heb daar mijzelf een equivalent van het "one pedal driving" mee ontwikkeld die ik heerlijk vind rijden.

Het zal sommige bekend voorkomen, zonder erbij na te denken instappen, 2 tikjes naar achteren en met het voetje steevast doseren op het stroompedaal ook tijdens het afremmen om zo voor het grootste gedeelte zonder de rem aan te raken van a naar b komen. Rijden in D voelt voor mij ook echt onprettig als je het zo gewend bent.

Als dat 2e tikje niet aangekomen is en ik dus onbedoeld nog in D rijd merk ik het ook direct als ik over de eerste de beste drempel schiet. Vandaag heb ik dit echter voor de 2e keer ervaren dat dit ook in de B stand gebeurd, en nu had ik even de tijd om er goed op de letten en wist ik het zeker: het sterke regeneren wat normaal in de B stand constant is zodra je het stroompedaal loslaat, was nu voor mijn gevoel helemaal weg, en ik merkte geen verschil of ik nu in D of B reed. Ben een paar keer heen en weer gegaan van B naar D en op de blauwe recuperatie balk gelet, maar de uitslag was minimaal tenzij ik het rempedaal intrapte.

De drive mode was normal, en ik heb de flippers al maanden niet aangeraakt. Die hebben sowieso geen effect in de B stand voor zover ik weet.

Ik ben ook fan van de B stand. Volgens mij is trouwens 2 tikjes niet nodig, als je in een ruk de pook naar achter trekt, dus door de klik heen dan zit je gelijk in B. Geldt ook voor wisselen van vooruit naar achteruit.
Bij 100% regenereert hij nauwelijks inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:00

Nadeel van in de B stand rijden is dat je op de snelweg veel sneller de remlichten toont aan achterliggers, die daardoor ook gaan remmen enz.
Dus op de snelweg rijd ik altijd in D, met acc en/of flippers. Werkt voor mij prima (en voor de mensen achter mij ook ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
Martinique schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Ik ben ook fan van de B stand. Volgens mij is trouwens 2 tikjes niet nodig, als je in een ruk de pook naar achter trekt, dus door de klik heen dan zit je gelijk in B. Geldt ook voor wisselen van vooruit naar achteruit.
Ok, ik ga het morgen even proberen! Al zit het er zo ingesleten 2 tikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
Bixby schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:33:
[...]

Nadeel van in de B stand rijden is dat je op de snelweg veel sneller de remlichten toont aan achterliggers, die daardoor ook gaan remmen enz.
Dus op de snelweg rijd ik altijd in D, met acc en/of flippers. Werkt voor mij prima (en voor de mensen achter mij ook ;) )
Ja vergeten te vermelden, binnen de bebouwde kom! Op de snelweg ook in de D stand om die reden. Ik maak alleen meer kilometers buiten de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz

Tijd terug zelf ook een keer ervaren. Accu was absoluut niet 100%, had al een 80km gereden ofzo. Kom de snelweg af en zet de pook in B maar regenereerde niet. Terug in D met flippers werkte wel.
Geen idee meer of het daarna in B wel weer gelijk werkte...

Tot op heden in 1 jaar en 37000 km dus 1x gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-06 08:34
elmoxx schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:57:
En ook ik heb vandaag met succes de DC booster powerpass aangevraagd voor 0 euro per maand. Dank! Zonder dit form had ik dit nooit alsnog voor elkaar gekregen! Bij mij overigens gelukt zonder eerst mijn auto te ontkoppelen van mijn NL-account. Thanks! Lijkt mij een perfecte pas om erbij te hebben :)
Het lukt mij nog niet. Mijn abbo is inmiddels verlopen dus heb net een nieuw account met als thuisbasis Duitsland aangemaakt, auto gekoppeld maar krijg geen charge faster booster voor €0,00 te zien.

Iemand nog een tip? Ik doe het vooralsnog vanuit de app zelf, weet niet of er ook een online portal is.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:54
Bixby schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:33:
[...]

Ik rij zelf ook buiten de bebouwde kom in D, naar mijn idee rijdt hij dan zuiniger én het valt me op dat als ik op de snelweg het gas loslaat als ik op langzamer verkeer afrij dat de auto dan zelf afremt dmv regeneratie tot een gelijke snelheid. Daarna pak ik het gas weer op. Idem buiten de bebouwde kom voor rotondes, als het symbooltje in beeld komt dan laat ik het gas los en regenereert hij tot een acceptabele snelheid om de rotonde mee op te rijden. Behoorlijk comfortabel.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 20:40
Heeft iemand ook al waargenomen dat het batterij niveau
1) bij aanvang van het laden soms 1 tot meerdere procenten daalt?
2) bij aanvang van het rijden soms 1 tot meerdere procenten stijgt?

Ik zie dit niet altijd, maar hier een voorbeeld waar beide zich voordoen. Heeft misschien te maken met het gedeelte ontoegankelijke batterij reserve, waarbij soms enkele procenten worden vrijgegeven/geblokkeerd?

Deze waardes zijn uitgelezen via de Skoda Home Assistant integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAvOhGc0Tgg1Xx2gBXqjnVwZQwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcQcEDkGDcsYscEEsL80ZvjA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronem
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03 19:37
Bob-B190 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:10:
[...]
Ik rij zelf ook buiten de bebouwde kom in D, naar mijn idee rijdt hij dan zuiniger én het valt me op dat als ik op de snelweg het gas loslaat als ik op langzamer verkeer afrij dat de auto dan zelf afremt dmv regeneratie tot een gelijke snelheid. Daarna pak ik het gas weer op. Idem buiten de bebouwde kom voor rotondes, als het symbooltje in beeld komt dan laat ik het gas los en regenereert hij tot een acceptabele snelheid om de rotonde mee op te rijden. Behoorlijk comfortabel.
Dat doe ik inderdaad ook. In combinatie met de flippers is de snelheid in het verkeer superstrak te regelen. Ik rem vrijwel nooit meer. Afgelopen maanden zit ik rond 14 kw op 100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
SoulShot schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:13:

Ik zie dit niet altijd, maar hier een voorbeeld waar beide zich voordoen. Heeft misschien te maken met het gedeelte ontoegankelijke batterij reserve, waarbij soms enkele procenten worden vrijgegeven/geblokkeerd?

[Afbeelding]
Zelf nog niet opgemerkt maar kans is groot dat er een andere berekening actief wordt wanneer er geladen/ontladen wordt, zodat de SoC gecompenseerd wordt door de hogere stijging/daling van de spanning.

Wat ik wel vaak zie is dat het rijbereik afwijkt tussen boordcomputer en skoda app, en dan bedoel ik bijv wanneer hij stil staat op de oprit voor meerdere uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 10:43
Ik heb even een vraag hoe andere Enyaq rijders het volgende plannen of doen:
Stel ik heb morgen een retourrit Weert - Schiedam. Volgens routeplanners is dit 150 km enkele reis, dus 300 km accucapaciteit nodig met wat reserve. Nu kan ik natuurlijk botweg tot 100% laden maar het lijkt me handiger als via een app je kunt bepalen dat er maar tot zoveel % geladen hoeft te worden met een stukje temperatuurcompensatie en reserve.
Is er zoiets of hoe doen anderen dit?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Star65 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:06:
Stel ik heb morgen een retourrit Weert - Schiedam. Volgens routeplanners is dit 150 km enkele reis, dus 300 km accucapaciteit nodig met wat reserve. Nu kan ik natuurlijk botweg tot 100% laden maar het lijkt me handiger als via een app je kunt bepalen dat er maar tot zoveel % geladen hoeft te worden met een stukje temperatuurcompensatie en reserve.
In de settings van ABRP kan dat dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:08
SoulShot schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:13:

[Afbeelding]
Ik heb dit ook wel eens gezien. Het lijkt er op dat er geen rekening word gehouden met de Climate Control / Airco. Als ik stil sta en ik zet deze aan of uit (met een 100% accu) komt er ineens iets van 15km bij. Of als ik deze aan zet terwijl ik stil sta gaat er 15km af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-06 08:34
ervh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:22:
[...]

Het lukt mij nog niet. Mijn abbo is inmiddels verlopen dus heb net een nieuw account met als thuisbasis Duitsland aangemaakt, auto gekoppeld maar krijg geen charge faster booster voor €0,00 te zien.

Iemand nog een tip? Ik doe het vooralsnog vanuit de app zelf, weet niet of er ook een online portal is.
Meerdere accounts geprobeerd, zowel Duitsland, België als Frankrijk. Maar krijg het helaas niet voor elkaar, lijkt erop dat ze de VIN registratie toch wel redelijk op orde hebben bij het verlopen van het eerste jaar Powerpass. Helaas!

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinbog
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
Jasperzzz schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Tijd terug zelf ook een keer ervaren. Accu was absoluut niet 100%, had al een 80km gereden ofzo. Kom de snelweg af en zet de pook in B maar regenereerde niet. Terug in D met flippers werkte wel.
Geen idee meer of het daarna in B wel weer gelijk werkte...

Tot op heden in 1 jaar en 37000 km dus 1x gehad.
Als om één of andere reden de batterij niet in staat is om snel stroom op te nemen, dan kan dit voorvallen.

Bvb zoals hierboven al gezegd is de obvious case: batterij volgeladen
Maar ook: temperatuur batterij te warm of te koud, dan zal het effect ook minder worden maar niet helemaal verdwijnen.

Als je een hele tijd autosnelweg doet in druk verkeer, met veel acceleratie en decelleratie intervallen, dan zou ik me kunnen voorstellen dat de te warme batterij een impact heeft op de regeneratie.

Heb zelf al eens voorgehad met een Passat GTE die buiten stond bij -10°C en waarvan de regeneratie amper/niet werkte in de eerste paar km, terwijl batterij +- 50% was.

Misschien zijn er nog andere situaties...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

anthoniegj schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Thanks voor je update, hier heb ik echt wat aan! Ik rij ook een iV80 en ga in de vakantieperiode naar Z-Frankrijk via Millau. Ik kan een "benzine vakantieauto" meekrijgen van de LM maar ik twijfel. Ik heb zelf de route Valenciennes - Velizy is Velizy in gedachten om de route te overbruggen. Ik kijk uit naar alle andere ervaringen binnenkort.
Afgelopen weekend ook naar Frankrijk geweest. Tot aan Valence. In totaal 2000 km gereden en ging wederom meer dan goed (Dankzij a better route planner). Op de heenweg via Luxemburg, op de terugweg via Brussel. Dat laatste kon ik beter niet doen want het was nogal druk op de weg.
Deze keer vrij veel gebruik gemaakt van Tesla supercharge stations, die zijn vaak rustiger en hebben veel meer capaciteit dan de kleinere Ionity stations.

Op de terugreis hield a better route planner stug vol naar Fastned te rijden terwijl die er druk uitzag. Het Tesla station 10 km verderop had nog 15 vrije plekken, dus daarvoor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:06
Gebruikt iemand sygic premium navigatie en dan de EV mode in combinatie met android auto?
Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Lees dat er uitgebreide EV functie is waarmee je zelfs ook het laden kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Ervaring en inschatten met wat reserve :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
windfreak schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Afgelopen weekend ook naar Frankrijk geweest. Tot aan Valence. In totaal 2000 km gereden en ging wederom meer dan goed (Dankzij a better route planner). Op de heenweg via Luxemburg, op de terugweg via Brussel. Dat laatste kon ik beter niet doen want het was nogal druk op de weg.
Deze keer vrij veel gebruik gemaakt van Tesla supercharge stations, die zijn vaak rustiger en hebben veel meer capaciteit dan de kleinere Ionity stations.

Op de terugreis hield a better route planner stug vol naar Fastned te rijden terwijl die er druk uitzag. Het Tesla station 10 km verderop had nog 15 vrije plekken, dus daarvoor gekozen.
Hoe check je dan (al rijdende) de bezetting van de verschillende opties real-time?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
Hoe ik dat doe? Gewoon botweg laden tot 100%, ik zie niet in wat handiger/beter is dan deze optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

RandomNick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Hoe check je dan (al rijdende) de bezetting van de verschillende opties real-time?
De 'a better route planner' app geeft de status van het eerste geplande laadstation door op het scherm. In 1 icoontje kan je zien hoeveel laadpalen er zijn, hoeveel er bezet zijn (rood) en hoeveel er vrij zijn (groen). De defecte laadpalen zijn oranje.
Voor de alternatieven is het wat ingewikkelder. Dan is een bijrijder handig, want dat werkt (in dezelfde app) net wat beter op de telefoon. Tenzij iemand anders hier een betere strategie voor weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelle
  • Laatst online: 19-09-2022
Bedankt voor alle info en tips mensen!

Het probleem is inmiddels opgelost en ik heb me nog nooit stommer gevoeld... HAHAHA.
We wisten niet dat er een extra dopje zat zodat je kan snelladen......... :X

Of dat nou aan de aflevermeneer van de leasemaatschappij ligt of dat m'n vriend zei "oh maar ik weet wel hoor hoe ik moet laden, geen uitleg nodig", dat weten we even niet 8)7 |:( O-) :F :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
RandomNick schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Niet heel ideaal, maar via Chargepoint of Plugsurfing kun je in Android Auto snel filteren op fast chargers in de buurt en daarheen navigeren. Al ziet Plugsurfing niet bij alle laadpunten de beschikbaarheid en Chargepoint vind ik wat minder overzichtelijk omdat daar een lijst van individuele connectoren wordt getoond met het label: 'DC Fast'. Wel is per item de beschikbaarheid zichtbaar.

Chargemap werkt ook op Android Auto, maar de beschikbaarheid wordt niet getoond en moet je op mobiel bekijken. Gemiste kans imo

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 07:59
....

Dan stonden we daar samen op het veldje? ;)
Ik ben die donkere Enyaq in beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfLYOJLbga51SCSDdhP2JNnnKHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXKe5QvtllUYD1WJIlt5TVB1.webp?f=fotoalbum_large

Mijn tweet (en blogpost) erover is ondertussen viraal gegaan met zelfs een like van Elon.

[ Voor 14% gewijzigd door Dailybits op 31-05-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Dailybits schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]

Mijn tweet (en blogpost) erover is ondertussen viraal gegaan met zelfs een like van Elon.
Mogelijk dat daar ook op op het grasveld ga staan straks, mits Elon er geen Non-Tesla parking van gaat maken. :-). Hap, drank, persoonlijke pitstop mogelijk daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahu45
Dailybits schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Haha, klopt. Ik sta achteraan achter de 2 struikjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Aurelle schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:48:
Bedankt voor alle info en tips mensen!

Het probleem is inmiddels opgelost en ik heb me nog nooit stommer gevoeld... HAHAHA.
We wisten niet dat er een extra dopje zat zodat je kan snelladen......... :X

Of dat nou aan de aflevermeneer van de leasemaatschappij ligt of dat m'n vriend zei "oh maar ik weet wel hoor hoe ik moet laden, geen uitleg nodig", dat weten we even niet 8)7 |:( O-) :F :D
Nou.. datzelfde had ik ook wel een beetje. Eerste keer dat ik wilde laden wist ik niet hoe ik het laadklepje moet open krijgen....... ben daar serieus een kwartier tot 20 minuten mee bezig geweest....

Het zal toch gewoon uitstappen zijn en op het klepje drukken zijn? .... nee dat werkt niet... misschien andere kant van het klepje... nee ook niet. Zit er misschien een knopje in de auto... nee ook niet. 20x auto vergrendelen en dubbel ontgrendelen....

oh... je moet de auto op slot zetten en dan gaat het klepje open.... :+ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 31-05-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hahu45
FJP84 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Dank voor de info.

Ik ben bewust dat de interne navigatie niet even efficiënt is, maar is die van jou ook aangepast via obd11 voor correcte instellingen voor DC laden?

Hoe is het qua voorzieningen gesteld bij Tesla Valenciennes? Ik hoorde dat het aan de achterkant van het hotel zit daar.

Ik ga medio juli vrijdags richting Parijs en qua stops is het wel duidelijk. Ik zit nu vooral te kijken of ik via Gent of Brussel ga rijden.

Via Gent zou het Ionity only worden (#powerpass). Keuze uit Wetteren, Froyennes, Baralle, Saint-Witz

Via Brussel voornamelijk ook Ionity opties (Living Tomorrow, Le Roeulx/Thieu Nord, eventueel uitwijken naar Froyennes en Saint-Witz) maar ook met Tesla Valenciennes op de route.

Gent komt iets beter uit qua afstanden en stops om de ±2u (files even daargelaten) en vooral qua voorzieningen bij de stops. Brussel heeft voordeel dat Tesla SuC op de route zit. Keuzes...keuzes....

Als jij of iemand ervaring heeft met beide routes dan hoor ik dat graag.

Aire de Ressons probeer ik te vermijden in ieder geval. Eventueel als gewone tussenstop en dan kijken of het geluk daar is om te kunnen laden al is het met 50kW.
Ik heb idd met de OBD11 de accu-capaciteit (48->82kWh) en laad-snelheid (50->125kW) aangepast. Maar besef me nu, dat ik dat nog niet eens goed getest heb. Ik irriteerde mij het meest aan, dat als ik de route vd onboard Navi niet volg, en een voorgestelde afslag niet neem, de auto wel afremt voor de bocht/rotonde, terwijl ik op de snelweg met 130kmh door wil rijden. Moet nog kijken of ik dat uit kan zetten.
Zijn er anderen die hun ervaringen met aangepast accu-capaciteit en laad-snelheid willen delen?

Tesla Valenciennes is idd aan de achterkant van een Novotel. Op mijn 1e trip kwam ik om 23.30u aan en zat het hek aan de achterkant dicht. Nu was het hek open. Je kunt om het gebouw heen rijden en via de voorkant het terrein op rijden.
Mijn vrouw is daar naar het toilet geweest en hoefde daarvoor niet te betalen. Ze meende dat je er ook koffie kon krijgen. Zie andere berichten hier vlak onder oa door DailyBits.

Verder geen ervaringen met routes via Brussel of Gent. Ik kwam vanaf Luik over de E42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
Senaxx schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:53:
[...]

oh... je moet de auto op slot zetten en dan gaat het klepje open.... :+ ;)
Huh, heb ik iets gemist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
Martinique schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:28:
[...]

@Pimmr Deze woorden trek ik in. Na instappen is het nog steeds 2x tikken, eenmaal in B kun je wel met 1 ruk wisselen naar R en andersom…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Is het bij jou anders dan? Ik vond het zelf namelijk vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Senaxx schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Is het bij jou anders dan? Ik vond het zelf namelijk vreemd.
Ik hoef in ieder geval niet mijn auto op slot te zetten om de ‘laadklep’ te ontgrendelen als dat is wat jij bedoelt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 07:59
hahu45 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:04:
[...]

Tesla Valenciennes is idd aan de achterkant van een Novotel. Op mijn 1e trip kwam ik om 23.30u aan en zat het hek aan de achterkant dicht. Nu was het hek open. Je kunt om het gebouw heen rijden en via de voorkant het terrein op rijden.
Mijn vrouw is daar naar het toilet geweest en hoefde daarvoor niet te betalen. Ze meende dat je er ook koffie kon krijgen. Meer verder niet veel voorzieningen (vlgs mij vrouw, die daar ook niet specifiek op gelet heeft).

Verder geen ervaringen met routes via Brussel of Gent. Ik kwam vanaf Luik over de E42.
Leuke hotelbar waar je ook kan eten. Voor mijn kinderen was er een tafelvoetbal, computerspeeltafel en playstation. 😉
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.