Reisverslag van lang weekend Frankrijk.
Het lange hemelvaart-weekend naar mijn dochter in Frankrijk geweest met mijn iV80. Iets onder Auxerre. Voor mij zo'n 800km enkele reis. Voor mij de 2e keer deze trip.
Wederom laat de laad-infrastructuur tussen Lille-Parijs te wensen over. Er zijn maar 3 laadstations 150kW+, die door beide richtingen, heen én terug verkeer, worden gebruikt. Of je moet bij 50kW palen willen laden.
1e keer op de terugweg had ik file bij Parijs en wat omkilometers gemaakt, daarna moest ik laden bij 'Aire de Resson Est, Ressons-sur-Matz'. Helaas toen 5 uur moeten wachten. Dat ging mij niet weer gebeuren.
Afgelopen weekend de heenreis ging prima. We hadden een hond mee dus meerdere pauzes gemaakt en konden bij alle laadstations direct laden. Het was dan ook donderdag, maar wel hemelsvaartdag. Ook bij een nieuw laadstation 'Saint-Witz' vlak boven vliegveld Charles.de.Gaulle. 6 ionity laadpalen van 350kW bij een Novotel 1km v/d snelweg A1. zie foto.
Gisteren de terugreis zo'n 70km voor Parijs tot 80% geladen met zo'n 320km bereik. Rond Parijs weer files, maar niet veel omkilometers gemaakt. Ik wou bijladen bij 'Saint-Witz' (tijdens pauze voor de hond), maar er stond een wachtrij van 6 auto's (en 6 laadpalen bezet). Dus niet geladen en doorgereden. Bij 'Avenue-de-Paris, Longueil-Sainte-Marie' waren de 2 laadpalen ook langdurig bezet (gecheckt via App ChargeFinder), duidend op een wachtrij.
Want verderop bij 'Aire de Resson-Est' leken 2 v/d 4 laadpalen vrij.... Helaas. 2 laadpalen buiten werking (dus 'vrij'). Wachtrij van 6 auto's. Ik had nog 128km bereik en kon de Tesla Supercharger in Valenciennes (110km) (ik rij via Luik naar huis) nog bereiken door 100kmh en Eco-modus. Geen stress, ging prima.
De Tesla-eigenaren zijn niet blij dat de superchargers zijn open gesteld. Maar da's niet mijn probleem ;-).
10 laadpalen van 150kW. 1 wachtende auto voor ons, 8 minuten gewacht. Dus eigenlijk ging dat prima. Ook met de Tesla App om het laden te starten, ging prima, wel bij de 2e poging. Had vooraf alles (adres, creditcard) in de Tesla app al ingevuld.
Bij Tesla zijn de kabels kort en Tesla's laden aan de bestuurderkant, terwijl veel andere EV's aan de passagierkant laden. Ik ben op het gras achter de laadpaal gaan staan, om niet 2 plekken in beslag te nemen.
Leermomenten:
1- ik gebruik on-board navigatie van Skoda niet. Omdat de berekende routes niet efficient zijn.
2- Voortaan laad ik 100% vol, om tussen Parijs-Lille/Valenciennes niet te hoeven laden. Vanuit België tot onder Parijs en vice versa zonder te moeten laden lukt met iV80.
3- Lange rit (>350km) altijd plannen, met ABRP en check tijdens rit met ChargeFinder de volgende laadstations op beschikbaarheid, om die naar Google-maps sturen om te navigeren. Google leidt je precies naar de laadpaal.
4- Telkens zo vol mogelijk laden, ondanks dat 60% tot 90% langzamer gaat. (beter dan 30+minuten wachten).
5- Tesla supercharger ging prima.
6- Vermijdt laadstations Parijs-Lille op zondagmiddag (als het reisschema het toelaat).