Ja ben niet geheel duidelijk idd. De eerste van de in 2022 bestelde actieauto's tbv de privateleaseRoLinn schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:32:
[...]
Wat bedoel je met eerste in nl?
Gefeliciteerd alvast
Je adres staat er nog opSenaxx schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:23:
Vandaag de Enyaq opgehaaldEn ik dacht ik probeer meteen die jaar gratis PowerPass aan te vragen.
Bij het openen van de app heb ik een nieuw skoda id aangemaakt met een nieuw email adres (mijn eigen staat al op NL). Hierbij heb ik vervolgens Germany gekozen.
Ik krijg nu inderdaad de aanbieding voor 0% alleen bij het billing adres kan ik nu weer het land van Germany niet meer in Nederland veranderen?
Edit... ik zag daaronder de optie ineens dat je ook een Delivery adress kan kiezen.
[Afbeelding]

Thanks, toch nog 1 gemist. Heb hem verwijderd
Ik rij al twee maanden met de actie van private leasejeroen1988! schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:01:
[...]
Ja ben niet geheel duidelijk idd. De eerste van de in 2022 bestelde actieauto's tbv de privatelease
Memento mori
Ik heb nu 2 keer achter elkaar gehad, dat ik mijn Enyaq thuis aan het laden was tot 90%, maar steeds wordt er meer geladen. Iemand anders dit ook gehad? Ik had ook de stekker app, maar die heb ik verwijderd.
Zoek even op thuislaadlocatie die waarschijnlijk staat ingesteld.Bixby schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:10:
Ik heb nu 2 keer achter elkaar gehad, dat ik mijn Enyaq thuis aan het laden was tot 90%, maar steeds wordt er meer geladen. Iemand anders dit ook gehad? Ik had ook de stekker app, maar die heb ik verwijderd.
Vannacht de iv80 aan de thuislader gehangen. Dit is momenteel een 1 fase 16A laadpaal die normaal met 3,5kwh laadt. Nu laad ie echter maar met 1,2kwh.
De instellingen in de Easee home lijken goed te staan, het huis heeft een max van 40A dus dat moet het ook niet zijn. Kan het een instelling de auto zijn die “ineens” actief is geworden?
Edit: toen ik via de Skoda app het laden stopte, gaf ie aan dat de kabel niet goed vergrendeld zat. Alles opnieuw aangesloten en aangezet en nu gaat ie met een turbo snelheid van 3,7kwh
De instellingen in de Easee home lijken goed te staan, het huis heeft een max van 40A dus dat moet het ook niet zijn. Kan het een instelling de auto zijn die “ineens” actief is geworden?
Edit: toen ik via de Skoda app het laden stopte, gaf ie aan dat de kabel niet goed vergrendeld zat. Alles opnieuw aangesloten en aangezet en nu gaat ie met een turbo snelheid van 3,7kwh
[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 22-05-2022 10:45 ]
Vooropgesteld dat ik hier speculeer, zelf geen ervaring met hetgeen beschreven is. Bij oudere EV's was er zoiets als rapidgate, een verschijnsel dat optrad na herhaalde malen snelladen op één dag. De batterij wordt dan te warm, met gevolgen voor laadsnelheid en rijprestaties. Ik weet niet hoevaak jij geladen hebt, maar zou het kunnen dat dit het probleem is? Aan de andere kant lijkt het me onwaarschijnlijk aangezien ik er nog nergens over hebben gelezen/gehoord bij MEB voertuigen, en ik aan neem dat de batterij gekoeld wordt.Free1990 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:40:
Vandaag naar Z-Frankrijk gereden. Alles top tot voorlaatste laadpunt. Wat langer doorgeladen tijdens eten, uiteindelijk tot 100% DC geladen. Nadien bij het rijden is het na een tijdje moeilijk om vermogen te houden. Dit verslechterd tot uiteindelijk geel schildpadje te voorschijn komt met melding “beperkte rijprestaties…”. Opvallend, wanneer vol gas geven verbetert situatie tenzij point of no return gepasseerd is. Verder laatste laadpunt kon ik niet autoriseren bij DC laden.
AC laden lukt nog wel.
Iemand die hiervan al gehoord heeft?
Benieuwd wat 'ie na een nachtje staan doet...
Helaas lukt dit bij mij nietMartinique schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:26:
[...]
Thanks voor de tip. Net mijn auto ontkoppeld in mijn 1e Powerpass account, 2e account aangemaakt, en voor Duitsland gekozen. Hier werkt het ook, geen gedoe met creditcard ook.
Eventjes jullie mening vragen. Alvast mijn excuses, al mijn vragen zijn vermoedelijk al ergens in dit draadje beantwoord... ik heb echter vrijdag een uitnodiging gekregen voor een nieuwe wagen te bestellen voor het einde van de maand, en komende week te weinig tijd om me hier voldoende in te verdiepen of heel dit topic door te lezen.
Ik mag dus een nieuwe wagen bestellen, verplicht elektrisch, en binnen de toegestane opties (Enyaq, ID4, Q4 E-tron, EQA, misschien de nog te presenteren IX1) lijkt de Enyaq mij het interessantste. Ruimte is nogal een dingetje voor ons gezin dus geen EQA, de ID4 is niet m'n smaak en de Q4 zou bijna geen ruimte overlaten voor opties.
Gisteren snel geconfigureerd in de showroom:
- Enyaq 80kW
- black magic zwart (niet m'n keuze, maar verplicht)
- EcoSuite Cognac
- pack assisted drive basic
- pack climate basic
- pack light & view basic
- pack infotainment plus
- pack convenience plus
- warmtepomp
- trekhaak wegklapbaar
Eigenlijk gaat deze net over budget, maar de trekhaak zou in dat geval zelf gefinancierd moeten worden.
Vandaar: iemand al ervaring met zelf trekhaak laten plaatsen? Moet je dan 'trekhaak voorbereiding' nemen? Wat zijn de kosten voor naplaatsing?
Dan enkele vragen over de opties die al dan niet voorzien zijn:
- Warmtepomp -> ik ga er van uit dat dit wel een must is?
- Light & View basic -> Zijn de matrixkoplampen werkelijk zo interessant? Hoe doen de standaard koplampen het? Ik vermoed dat deze standaard niet meedraaiend zijn?
Ik houd wel van goed zicht 's nachts, maar dit is een stevige meerprijs...
- Pack climate basic -> volstaat dit? Doet de standaard voorruit (lucht)verwarming het goed, of is de verwarmde voorruit een must? (Ik heb geen boodschap aan de verwarmde achterbank van het Climate plus pack, aangezien m'n kleine de komende jaren nog in een kinderstoel zit)
- Hoe zijn de standaard voorstoelen? Geven de verstelbare lendensteunen van de pack comfort seat basic een meerwaarde? (ik ben niet groot en behoorlijk smal gebouwd; mijn ervaring met stoelen van een Octavia die ik een tijdje als bedrijfswagen heb gehad is dat ik hierin quasi geen zijdelingse steun had en altijd schuin onderuit zakte...)
Sportline uitvoering -> niet geconfigureerd in de showroom, maar als ik het goed zie op de configurator zou deze mogelijk ook in budget passen.
- zitten de sportline stoelen beter dan de standaard stoelen (vooral naar steun toe), of zijn deze zowat identiek op de geïntegreerde hoofdsteunen na?
- Voel je verschil in de ophanging? Haal je hier iets meer rijplezier uit, of is dat sowieso niet aan de orde gezien het gewicht?
Ik heb dus nog een aantal zaken te beslissen... in grote lijnen
- sportline of niet (ik vind deze exterieur knapper, maar heb wel een zwak voor het cognac interieur)
- trekhaak wegklapbaar af fabriek of naplaatsen
- matrixkoplampen, of deze optie laten vallen in ruil voor enkele andere opties ('climate plus' ivm 'climate basic', 'comfort seat basic', eventueel 'family pack basic'
Moest er iemand met enyaq-ervaring me wat adviezen willen geven.... alvast van harte bedankt!
Ik mag dus een nieuwe wagen bestellen, verplicht elektrisch, en binnen de toegestane opties (Enyaq, ID4, Q4 E-tron, EQA, misschien de nog te presenteren IX1) lijkt de Enyaq mij het interessantste. Ruimte is nogal een dingetje voor ons gezin dus geen EQA, de ID4 is niet m'n smaak en de Q4 zou bijna geen ruimte overlaten voor opties.
- Enyaq 80kW
- EcoSuite Cognac
- pack climate basic
- pack infotainment plus
- pack convenience plus
- warmtepomp
- trekhaak wegklapbaar
Eigenlijk gaat deze net over budget, maar de trekhaak zou in dat geval zelf gefinancierd moeten worden.
Vandaar: iemand al ervaring met zelf trekhaak laten plaatsen? Moet je dan 'trekhaak voorbereiding' nemen? Wat zijn de kosten voor naplaatsing?
- Light & View basic -> Zijn de matrixkoplampen werkelijk zo interessant? Hoe doen de standaard koplampen het? Ik vermoed dat deze standaard niet meedraaiend zijn?
- Pack climate basic -> volstaat dit? Doet de standaard voorruit (lucht)verwarming het goed, of is de verwarmde voorruit een must? (Ik heb geen boodschap aan de verwarmde achterbank van het Climate plus pack, aangezien m'n kleine de komende jaren nog in een kinderstoel zit)
- Hoe zijn de standaard voorstoelen? Geven de verstelbare lendensteunen van de pack comfort seat basic een meerwaarde? (ik ben niet groot en behoorlijk smal gebouwd; mijn ervaring met stoelen van een Octavia die ik een tijdje als bedrijfswagen heb gehad is dat ik hierin quasi geen zijdelingse steun had en altijd schuin onderuit zakte...)
Sportline uitvoering -> niet geconfigureerd in de showroom, maar als ik het goed zie op de configurator zou deze mogelijk ook in budget passen.
- zitten de sportline stoelen beter dan de standaard stoelen (vooral naar steun toe), of zijn deze zowat identiek op de geïntegreerde hoofdsteunen na?
- Voel je verschil in de ophanging? Haal je hier iets meer rijplezier uit, of is dat sowieso niet aan de orde gezien het gewicht?
- sportline of niet (ik vind deze exterieur knapper, maar heb wel een zwak voor het cognac interieur)
- matrixkoplampen, of deze optie laten vallen in ruil voor enkele andere opties ('climate plus' ivm 'climate basic', 'comfort seat basic', eventueel 'family pack basic'
Moest er iemand met enyaq-ervaring me wat adviezen willen geven.... alvast van harte bedankt!
Meest opvallende bij de sportline qua exterieur is dat al het chrome zwart is volgens mij. In jouw geval is het dan zwart op zwart, moet je wel mooi vinden.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
Eventjes jullie mening vragen. Alvast mijn excuses, al mijn vragen zijn vermoedelijk al ergens in dit draadje beantwoord... ik heb echter vrijdag een uitnodiging gekregen voor een nieuwe wagen te bestellen voor het einde van de maand, en komende week te weinig tijd om me hier voldoende in te verdiepen of heel dit topic door te lezen.
- Enyaq 80kW
- EcoSuite Cognac
- pack climate basic
- pack infotainment plus
- pack convenience plus
- warmtepomp
- trekhaak wegklapbaar
Trekhaak heb ik ook achteraf laten doen bij de dealer, kostte hetzelfde als af fabriek geloof ik. 1700 euro. Dat was wel in Nederland.
Verwarmbare voorruit is niet nodig imho, je kan de auto laten voorverwarmen op een schema of via de app.
Ik heb ook de matrixkoplampen, maar dat vind ik echt een gimmick. Grootlichtassistent werkt in mijn ervaring niet 100% van de gevallen (in het algemeen, niet specifiek de Enyaq), dus dat heb ik eigenlijk nooit aan staan. Standaard koplampen zijn ook led lijkt mij, dus meer dan genoeg licht.
Ik zal als eerste de warmtepomp laten vallen. Behaald absoluut niet de geadverteerde meerwaarde. En is die 1200 euro echt niet waard.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
- Enyaq 80kW
- EcoSuite Cognac
- pack climate basic
- pack infotainment plus
- pack convenience plus
- warmtepomp
- trekhaak wegklapbaar
Matrixlampen zijn geweldig. Je ziet in het donker de sectoren uit/aan schakelen. Je kunt met de assist dus continue met grootlicht rijden. Daarnaast vind ik ook de wat bredere achterlichten stuk mooier en ook de binnen led strip ziet erg erg chique uit.
Ai dat is balen! Zo heb ik ‘m aangevraagd. Nieuw account met ander mailadres. En inderdaad auto ontkoppeld in 1e account, maar dat hoefde volgens mij niet persé!johnvanderster schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Helaas lukt dit bij mij niet, nieuw account/emailadres, auto gekoppeld maar krijg niet de aanbieding, ik had eerder al een account, maar daar de auto ontkoppeld. Cache en gegevens wissen van de app hielp ook niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mnPSJzIy9lH1S4Pwa178M53l.jpg?f=user_large)
Mogelijk hebben ze dit ‘gat’ gedicht?
Helemaal eens, grootlicht assistent voor gebruik ik niet veel omdat ik bijna altijd in stedelijk gebied rijdt, maar alleen voor de achterkant zou je het al doen.sparks schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:50:
Matrixlampen zijn geweldig. Je ziet in het donker de sectoren uit/aan schakelen. Je kunt met de assist dus continue met grootlicht rijden. Daarnaast vind ik ook de wat bredere achterlichten stuk mooier en ook de binnen led strip ziet erg erg chique uit.
4 keer geladen maar wel telkens direct vertrokken er na.RandomNick schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:57:
[...]
Vooropgesteld dat ik hier speculeer, zelf geen ervaring met hetgeen beschreven is. Bij oudere EV's was er zoiets als rapidgate, een verschijnsel dat optrad na herhaalde malen snelladen op één dag. De batterij wordt dan te warm, met gevolgen voor laadsnelheid en rijprestaties. Ik weet niet hoevaak jij geladen hebt, maar zou het kunnen dat dit het probleem is? Aan de andere kant lijkt het me onwaarschijnlijk aangezien ik er nog nergens over hebben gelezen/gehoord bij MEB voertuigen, en ik aan neem dat de batterij gekoeld wordt.
Benieuwd wat 'ie na een nachtje staan doet...
Aan granny geladen zonder probleem. Uurtje mee gereden en ook niks aparts ervaren vandaag.
Combo 35gr, 100% DC laden, veel recuperatief rijden in file en verder 130km/u gaat volgens mij boosdoener geweest zijn. Maar vreemde was dus feit dat bij goed gas geven ik won aan beschikbaar rijvermogen (tenzij dit veiligheid is voor moest je dit op snelweg voorhebben).
Morgen garage eens bellen. En een van komende dagen nog eens testen aan IONITY, want dat niet kunnen autoriseren stoort me nog meest: ik raak niet terug anders…
Ik zou eens wat voorbeelden moeten zoeken. Zwarte lak + zwarte omlijsting is inderdaad misschien té vlak, monotoon. De velgen icm de subtiele verlaging doen hem dan wel weer goed.macmellow schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:16:
[...]
Meest opvallende bij de sportline qua exterieur is dat al het chrome zwart is volgens mij. In jouw geval is het dan zwart op zwart, moet je wel mooi vinden.
Trekhaak heb ik ook achteraf laten doen bij de dealer, kostte hetzelfde als af fabriek geloof ik. 1700 euro. Dat was wel in Nederland.
Verwarmbare voorruit is niet nodig imho, je kan de auto laten voorverwarmen op een schema of via de app.
Ik heb ook de matrixkoplampen, maar dat vind ik echt een gimmick. Grootlichtassistent werkt in mijn ervaring niet 100% van de gevallen (in het algemeen, niet specifiek de Enyaq), dus dat heb ik eigenlijk nooit aan staan. Standaard koplampen zijn ook led lijkt mij, dus meer dan genoeg licht.
Zwart is de laatste kleur die ik zelf zou kiezen (zowel esthetisch als vanuit praktische overweging), maar da's helaas de car policy... en aangezien ik er net start ga ik daar niets aan veranderen
Voorverwarming via App loopt goed? Ook wanneer de auto niét aan de lader hangt?
Vermoedelijk ga ik hem eerder zelden thuis laden, de parking van de werkgever telt bijna evenveel laadpalen als bedrijfswagens.
Matrixkoplampen lees ik hier precies zowel voor- als tegenstanders.
Hier in Vlaanderen heb ik zelden te weinig licht en gebruik ik m'n grootlichten dan ook niet vaak, het lijkt me vooral handig op verlof in bergachtig gebied. Maar voor die enkele weken per jaar weegt die optie wel door.
Enig idee van de impact op het rijbereik, voor lange snelwegritten met of zonder WP?Jasperzzz schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:19:
[...]
Ik zal als eerste de warmtepomp laten vallen. Behaald absoluut niet de geadverteerde meerwaarde. En is die 1200 euro echt niet waard.
Dit verbaast me enigszins te lezen, ik dacht dat dat meestal een must-have was op elektrische wagens (maar ik ben er dan ook niet echt van op de hoogte).
Zijn de volledige achterlichtunits ook effectief breder dan bij de standaard koplampen, of is alleen de lichtsignatuur verschillend?sparks schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:50:
Wat ik her en der gelezen heb (ben zelf daarin geen ervaringsdeskundige) is dat de winst in verbruik met een warmtepomp behoorlijk tegen valt.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
- Enyaq 80kW
- EcoSuite Cognac
- pack climate basic
- pack infotainment plus
- pack convenience plus
- warmtepomp
- trekhaak wegklapbaar
Mijn keuze zou zijn om deze te laten vallen (ook omdat de auto aan de stekker al voor te verwarmen is) en als je dan binnen budget zit ben je klaar!
Zoals meerdere hier: warmtepomp weglaten. Voordeel marginaal als dat er al is en ook alleen als het kouder weer is (pak hem beet de helft van het jaar). Ik had hem geselecteerd, maar nog steeds content dat ik deze heb laten vervallen en ander leuks ervoor in de plaats heb gekozen.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Ik zou eens wat voorbeelden moeten zoeken. Zwarte lak + zwarte omlijsting is inderdaad misschien té vlak, monotoon. De velgen icm de subtiele verlaging doen hem dan wel weer goed.
Zwart is de laatste kleur die ik zelf zou kiezen (zowel esthetisch als vanuit praktische overweging), maar da's helaas de car policy... en aangezien ik er net start ga ik daar niets aan veranderen![]()
Voorverwarming via App loopt goed? Ook wanneer de auto niét aan de lader hangt?
Vermoedelijk ga ik hem eerder zelden thuis laden, de parking van de werkgever telt bijna evenveel laadpalen als bedrijfswagens.
Matrixkoplampen lees ik hier precies zowel voor- als tegenstanders.
Hier in Vlaanderen heb ik zelden te weinig licht en gebruik ik m'n grootlichten dan ook niet vaak, het lijkt me vooral handig op verlof in bergachtig gebied. Maar voor die enkele weken per jaar weegt die optie wel door.
Ik heb ook voor de keuze gestaan voor led matrix wel of niet. Uiteindelijk niet gedaan. Overweging hierin was als volgt:
- De standaard led was al een verbetering in vergelijking met mijn vorige auto (halogeen)
- Ik heb er alleen wat aan als het donker is ;-)
- Achterlichten zijn inderdaad wel mooier met het led matrix pakket, maar die zie ik zelf toch niet als ik rijd ;-)
- Je moet altijd wat te dromen houden voor de volgende auto
Nu na bijna een jaar in de Enyaq kan ik zeggen dat ik content ben met de keuze en meer dan tevreden met basis lichtpakket.
FJP84 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:32:
[...]
Zoals meerdere hier: warmtepomp weglaten. Voordeel marginaal als dat er al is en ook alleen als het kouder weer is (pak hem beet de helft van het jaar). Ik had hem geselecteerd, maar nog steeds content dat ik deze heb laten vervallen en ander leuks ervoor in de plaats heb gekozen.
Ik heb ook voor de keuze gestaan voor led matrix wel of niet. Uiteindelijk niet gedaan. Overweging hierin was als volgt:
- De standaard led was al een verbetering in vergelijking met mijn vorige auto (halogeen)
- Ik heb er alleen wat aan als het donker is ;-)
- Achterlichten zijn inderdaad wel mooier met het led matrix pakket, maar die zie ik zelf toch niet als ik rijd ;-)
- ik zou buiten mijn leasebudget komen
- Je moet altijd wat te dromen houden voor de volgende auto
Nu na bijna een jaar in de Enyaq kan ik zeggen dat ik content ben met de keuze en meer dan tevreden met basis lichtpakket. Maar als dit in je budget past zonder warmtepomp en met trekhaak zou ik het wel doen.
Ik heb zo niet 1,2,3 een voorbeeld met het rijbereik verschil. Geen idee of dit ondertussen al door iemand getest is.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Enig idee van de impact op het rijbereik, voor lange snelwegritten met of zonder WP?
Dit verbaast me enigszins te lezen, ik dacht dat dat meestal een must-have was op elektrische wagens (maar ik ben er dan ook niet echt van op de hoogte).
Wel is er in dit topic al veel over gesproken, waarin de tendens meestal was dat het het geld niet waar is.
Daarbij heeft Skoda in Duitsland zelfs klanten geld terug gegeven die een warmtepomp hadden besteld aangezien de resultaten van de werking tegenvallen.
Ze zijn qua vormgeving bijna gelijk alleen lijkt het alsof het deel op de klep defect is…RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:14:
Zijn de volledige achterlichtunits ook effectief breder dan bij de standaard koplampen, of is alleen de lichtsignatuur verschillend?
Daarnaast geen lichteffecten bij benadering en geen dynamische knipperlichten.
[ Voor 7% gewijzigd door Martinique op 22-05-2022 22:09 ]
Bedankt voor de interessante benaderingen!
De warmtepomp gaat er al als eerste uit, dat geeft wat ruimte.
Voor dat budget heb ik ook een panoramisch dak (waar ik veel frequenter iets aan heb), ik zie het nut en de efficiëntiewinst van de WP - als dat er al is - ook eerder beperkt tot een 2-tal keer per jaar wintersport.
Enige bedenking die ik nog maak is dat als deze WP effectief zo waardeloos is, hier misschien nog wel een update van kan komen in de volgende modeljaren. Gezien de lange besteltermijn is het verkrijgen van een 'facelift' niet ondenkbaar, en in dat geval heb je de boot gemist. Maar soit, da's erg veel 'als'.
Qua verlichting volg ik min of meer FJP84; ik investeer liever in opties waar ik zelf wat aan heb, dan waar het verkeer rondom me iets aan heeft (dan gaat het dus over de achterlichten). De matrix koplampen zelf is wat anders, maar m'n vorige 2 bedrijfswagens hadden eveneens halogeen, het is al van m'n privé-wagen 4 jaar geleden dat ik beter heb gehad.
't is een aardig dure optie, ik houd deze nog even on hold.
Climate Plus vs Basic kan ik eveneens schrappen gezien de overbodigheid van voorruitverwarming, en Comfort Seat Plus vs basic idem (naar het schijnt stelt de massage niet veel voor, en elektrische stoelverstelling passagier zal me worst wezen).
Even wat anders, heeft er iemand ervaring met de interieurbekleding 'lounge' (leder/suedia grijs), en dan vooral wat betreft onderhoud / vlakgevoeligheid (kleuter van 2,5...)?
Ik heb dit nog niet irl gezien, maar op het eerste zicht ook niet mis.
De warmtepomp gaat er al als eerste uit, dat geeft wat ruimte.
Voor dat budget heb ik ook een panoramisch dak (waar ik veel frequenter iets aan heb), ik zie het nut en de efficiëntiewinst van de WP - als dat er al is - ook eerder beperkt tot een 2-tal keer per jaar wintersport.
Enige bedenking die ik nog maak is dat als deze WP effectief zo waardeloos is, hier misschien nog wel een update van kan komen in de volgende modeljaren. Gezien de lange besteltermijn is het verkrijgen van een 'facelift' niet ondenkbaar, en in dat geval heb je de boot gemist. Maar soit, da's erg veel 'als'.
Qua verlichting volg ik min of meer FJP84; ik investeer liever in opties waar ik zelf wat aan heb, dan waar het verkeer rondom me iets aan heeft (dan gaat het dus over de achterlichten). De matrix koplampen zelf is wat anders, maar m'n vorige 2 bedrijfswagens hadden eveneens halogeen, het is al van m'n privé-wagen 4 jaar geleden dat ik beter heb gehad.
Climate Plus vs Basic kan ik eveneens schrappen gezien de overbodigheid van voorruitverwarming, en Comfort Seat Plus vs basic idem (naar het schijnt stelt de massage niet veel voor, en elektrische stoelverstelling passagier zal me worst wezen).
Even wat anders, heeft er iemand ervaring met de interieurbekleding 'lounge' (leder/suedia grijs), en dan vooral wat betreft onderhoud / vlakgevoeligheid (kleuter van 2,5...)?
Ik heb dit nog niet irl gezien, maar op het eerste zicht ook niet mis.
Ik heb de sportline en de stoelen zitten erg goed en zijn net wat steviger en geven meer steun dan de standaard stoelen. Het comfortpakket zit er trouwens al grotendeels in en zou wel eens voordeliger uit kunnen pakken.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
- Enyaq 80kW
- EcoSuite Cognac
- pack climate basic
- pack infotainment plus
- pack convenience plus
- warmtepomp
- trekhaak wegklapbaar
Het lichtpakket is op de sportline standaard en is echt wel een goede toevoeging en zou ik zeker nemen als je voor een niet sportline gaat.
Warmtepomp is moeilijk verhaal daar ik het nooit goed heb kunnen vergelijken maar het werkt prima.
Succes met de keuze!
Ik lees "eveneens", dat impliceert dat je denkt dat de Enyaq standaard Halogeen heeft, dat is dus niet zo. Standaard zit er full-led op en geeft zelfs meer licht dan de xenon die ik in vorige auto's heb gehad.RobinB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:19:
De matrix koplampen zelf is wat anders, maar m'n vorige 2 bedrijfswagens hadden eveneens halogeen, het is al van m'n privé-wagen 4 jaar geleden dat ik beter heb gehad.
Memento mori
Bij mij was het zo gelukt:johnvanderster schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Helaas lukt dit bij mij niet, nieuw account/emailadres, auto gekoppeld maar krijg niet de aanbieding, ik had eerder al een account, maar daar de auto ontkoppeld. Cache en gegevens wissen van de app hielp ook niet.
Ik heb een standaard Skoda ID account op mijn privé adres waar ik mijn Enyaq aan gekoppeld heb.
Daarna heb ik de powerpass app gestart en in die app een nieuw account aangemaakt met als land Duitsland. Na het maken en activeren van het account word er om je VIN gevraagd en daarna zou je als het goed is de gratis optie moeten hebben.
De stoelen moet je ZEKER zelf uitproberen, want hoe ze zitten is nogal persoonlijk.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
Onze eerste proefritten maakten mijn vrouw en ik in de standaard Enyaq: zat prima.
Eind 2021 kon de auto niet geleverd worden maar werd ons een Sportline aangeboden. Zeer aantrekkelijk aanbod, voor een paar honderd euro meer had ik veel meer opties, maar gelukkig maakten we nog snel een proefrit; na een half uur kwamen zowel mijn vrouw als ik gebroken uit de auto: de voorgevormde stoelen zaten voor geen meter.
Nu rijden we in een Enyaq die (toevallig) de Comfort stoelen heeft, hoewel die ook enigszins voorgevormd zijn zitten ze prima (voor ons).
Een hele tijd terug waren er op dit forum ook nogal wat klachten over de stoelen, zelfs mensen die de stoel aan lieten passen, en mij viel op dat dit steeds Sportline rijders waren, én dat het allemaal wat langere (1.85 of langer) mensen waren....
Daarom had ik ook LED matrix genomen, leek me ideaal, maar op de snelweg kreeg ik de eerste rit toch enkele signalen van tegenliggers, dus blijkbaar is het toch niet de bedoeling om constant met grootlichtassistent aan te rijden?sparks schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:50:
Matrixlampen zijn geweldig. Je ziet in het donker de sectoren uit/aan schakelen. Je kunt met de assist dus continue met grootlicht rijden.
Tegenliggers zijn in de regel ook best wel een beetje 'piepers'.dingo35 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Daarom had ik ook LED matrix genomen, leek me ideaal, maar op de snelweg kreeg ik de eerste rit toch enkele signalen van tegenliggers, dus blijkbaar is het toch niet de bedoeling om constant met grootlichtassistent aan te rijden?
Ze seinen vaak al als ze op 3 kilometer afstand zijn en nog lang niet verblind worden. De Enyaq schakelt overigens best heel vroeg het betreffende 'segment' uit.
Neemt niet weg dat ik het alleen gebruik als ik denk grootlicht nodig te hebben. Op een redelijk drukke snelweg is het niet zo nodig, dan vind ik het ook wat onrustig. Als het wat rustiger wordt, gebruik ik het wel.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Om wat tegengeluid te laten horen, ik ben juist wel blij met deze Enyaq Sportline stoelen. Het is misschien dat ik er al redelijk aan gewend ben omdat ik naast de Enyaq ook nog een VW Scirocco heb met ongeveer dezelfde gevormde stoelen.dingo35 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:31:
[...]
De stoelen moet je ZEKER zelf uitproberen, want hoe ze zitten is nogal persoonlijk.
Onze eerste proefritten maakten mijn vrouw en ik in de standaard Enyaq: zat prima.
Eind 2021 kon de auto niet geleverd worden maar werd ons een Sportline aangeboden. Zeer aantrekkelijk aanbod, voor een paar honderd euro meer had ik veel meer opties, maar gelukkig maakten we nog snel een proefrit; na een half uur kwamen zowel mijn vrouw als ik gebroken uit de auto: de voorgevormde stoelen zaten voor geen meter.
Nu rijden we in een Enyaq die (toevallig) de Comfort stoelen heeft, hoewel die ook enigszins voorgevormd zijn zitten ze prima (voor ons).
Een hele tijd terug waren er op dit forum ook nogal wat klachten over de stoelen, zelfs mensen die de stoel aan lieten passen, en mij viel op dat dit steeds Sportline rijders waren, én dat het allemaal wat langere (1.85 of langer) mensen waren....
Ik ben ook niet klein (1.92) en heb zaterdag zo'n 3,5 uur gereden met de Enyaq (wel met tussenposes) en vind ze eigenlijk heel goed zitten.
Ik heb gisteren voor het eerst in het donker gereden met de enyaq, en moet zeggen dat de eerste keer dat je die Led Matrix lampen aan doen het er heel tof uitziet. Ik heb hiervoor dan ook nooit geen auto gehad met Led lampen.dingo35 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Daarom had ik ook LED matrix genomen, leek me ideaal, maar op de snelweg kreeg ik de eerste rit toch enkele signalen van tegenliggers, dus blijkbaar is het toch niet de bedoeling om constant met grootlichtassistent aan te rijden?
Maar het blijft een tof gezicht als je het groot licht aanzet en het aan de zijkanten als een soort gordijnen open klapt. Ik heb dan ook nog nooit zoveel licht ervaren in een auto.
[ Voor 19% gewijzigd door Senaxx op 23-05-2022 10:10 ]
het scheelt je 10% in verbruik/bereik op een enkele lading in koude omstandigheden.RobinB schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Enig idee van de impact op het rijbereik, voor lange snelwegritten met of zonder WP?
Winter 25-35 km, herfst/lente 10-20km en zomer 0 km.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Idem, ik vind de sportlinestoelen juist heel fijn. Dus even proefzitten is inderdaad een goed idee.Senaxx schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:07:
[...]
Om wat tegengeluid te laten horen, ik ben juist wel blij met deze Enyaq Sportline stoelen. Het is misschien dat ik er al redelijk aan gewend ben omdat ik naast de Enyaq ook nog een VW Scirocco heb met ongeveer dezelfde gevormde stoelen.
Ik ben ook niet klein (1.92) en heb zaterdag zo'n 3,5 uur gereden met de Enyaq (wel met tussenposes) en vind ze eigenlijk heel goed zitten.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Zit er dan zoveel verschil in die stoelen? Ze zien er praktisch hetzelfde uit, behalve de hoofdsteun...
Ik heb eerlijk gezegd niet eens in de Sportline gezeten (leder interieur was een voorwaarde
).. Heb geen klachten over de 'normale' stoelen in ieder geval.
Ik heb eerlijk gezegd niet eens in de Sportline gezeten (leder interieur was een voorwaarde
Denk dat het verschil miniem is. Zoals ik het zie is het grootste verschil in de lendensteun bij de stoel.JanHenk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:53:
Zit er dan zoveel verschil in die stoelen? Ze zien er praktisch hetzelfde uit, behalve de hoofdsteun...
Ik heb eerlijk gezegd niet eens in de Sportline gezeten (leder interieur was een voorwaarde).. Heb geen klachten over de 'normale' stoelen in ieder geval.
:strip_exif()/f/image/8kGtIrEnI37G7nNLVRPXDZzs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wEV3C7G0n9hotNV8vi1WtJZP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de standaard stoel. En ik ben er niet echt tevreden over. Ik mis zijdelingse steun en een kantelstand van de stoel. Ik zak inderdaad er wat in onderuit en mis steun bij mijn knieholte.
Ik heb proef gereden in een sportline. Die stoelen zaten toen prima voor ons. Echter zat een sportline niet in ons budget. Beide 185+
Ik heb proef gereden in een sportline. Die stoelen zaten toen prima voor ons. Echter zat een sportline niet in ons budget. Beide 185+
Verschil tussen standaard stoel en sportline stoel is niet heel groot, maar voor lange mensen zoals ik (2.01m) net iets beter in ondersteuning van de boven benen. Blij dat ik er voor gekozen heb.Senaxx schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Denk dat het verschil miniem is. Zoals ik het zie is het grootste verschil in de lendensteun bij de stoel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk heb je al de IV80 gekozen, daar haal je probleemloos 350km mee.RobinB schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:19:Enige bedenking die ik nog maak is dat als deze WP effectief zo waardeloos is, hier misschien nog wel een update van kan komen in de volgende modeljaren. Gezien de lange besteltermijn is het verkrijgen van een 'facelift' niet ondenkbaar, en in dat geval heb je de boot gemist. Maar soit, da's erg veel 'als'.
Dus tenzij je met regelmaat een afstand langer dan 350km gaat doen, gaat die warmtepomp eigenlijk nooit een echte meerwaarde geven.
Het hangt er van af hoe goed je ogen zijn zeker? Hoe beter je ogen, hoe sneller je last hebt van die felle verlichtingen.JanHenk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Tegenliggers zijn in de regel ook best wel een beetje 'piepers'.
Ze seinen vaak al als ze op 3 kilometer afstand zijn en nog lang niet verblind worden. De Enyaq schakelt overigens best heel vroeg het betreffende 'segment' uit.
Neemt niet weg dat ik het alleen gebruik als ik denk grootlicht nodig te hebben. Op een redelijk drukke snelweg is het niet zo nodig, dan vind ik het ook wat onrustig. Als het wat rustiger wordt, gebruik ik het wel.
En seinen kan je beter zo snel mogelijk doen, in plaats van te wachten tot die lichten je helemaal verblind hebben hé
[ Voor 8% gewijzigd door this op 23-05-2022 14:40 ]
Bahbah, gisteren lekker stranddagje gehad in Monster. Bij terugkomst op het parkeerterrein blijkt dat de auto een flinke tik heeft gehad van een witte/grijze mede weggebruiker. Natuurlijk geen briefje achter gelaten, want 't fatsoen is ver te zoeken tegenwoordig. Dikke baal hier!
:strip_exif()/f/image/c2zKufqDrXhnnbeUDJvomabT.jpg?f=fotoalbum_large)
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Gadver! ik snap dat nooit. Laat briefje achter en regel het samen. Daar zijn verzekeringen voor...
Water-Escape
Komt helemaal goed, kalm aan.this schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:39:
[...]
Het hangt er van af hoe goed je ogen zijn zeker? Hoe beter je ogen, hoe sneller je last hebt van die felle verlichtingen.
En seinen kan je beter zo snel mogelijk doen, in plaats van te wachten tot die lichten je helemaal verblind hebben hé
Ik zet ze niet meteen uit bij het seinen, dat gaat vanzelf. Als ze binnen een afstand komen dat je er ook echt last van hebt, zijn ze al lang en breed uit. LED-koplampen schijnen tot maximaal 500 meter, dan is het een beetje overdreven om op 3 kilometer afstand al te gaan knipperen.
De LED Matrix lampen gaan in mijn ervaring al uit als er een tegenligger op zo'n 2 kilometer afstand is. Dat is echt ruim zat.
(Op een rechte weg kun je elkaar wel aan zien komen van verder weg en je ziet ook dat iemand groot licht voert, maar dat wil niet zeggen dat je er op die afstand door verblind kan worden.)
Ai, die doet wel even pijn. Sterkte.Trackerfire schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:39:
Bahbah, gisteren lekker stranddagje gehad in Monster. Bij terugkomst op het parkeerterrein blijkt dat de auto een flinke tik heeft gehad van een witte/grijze mede weggebruiker. Natuurlijk geen briefje achter gelaten, want 't fatsoen is ver te zoeken tegenwoordig. Dikke baal hier!
[Afbeelding]
Misschien komt mijn post verkeerd over, ik ben helemaal niet boos ofzo hoorJanHenk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Komt helemaal goed, kalm aan.
Ik zet ze niet meteen uit bij het seinen, dat gaat vanzelf. Als ze binnen een afstand komen dat je er ook echt last van hebt, zijn ze al lang en breed uit. LED-koplampen schijnen tot maximaal 500 meter, dan is het een beetje overdreven om op 3 kilometer afstand al te gaan knipperen.
De LED Matrix lampen gaan in mijn ervaring al uit als er een tegenligger op zo'n 2 kilometer afstand is. Dat is echt ruim zat.
(Op een rechte weg kun je elkaar wel aan zien komen van verder weg en je ziet ook dat iemand groot licht voert, maar dat wil niet zeggen dat je er op die afstand door verblind kan worden.)
Maar het is niet aan jou om te bepalen wanneer een ander er last van heeft, als ze seinen, zet het dan gewoon even uit.
Hoeft niet per se een witte of grijze auto geweest te zijn. Onderstaande schade werd bij mij vorige week veroorzaakt door een donkerbruine auto.Trackerfire schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:39:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/UbdclpVLCQlVWnS9NDPA7vAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Getver, ook geen fraaie! En inderdaad, kleur auto maakt dus weinig uit. Balen hoor! Hopelijk wordt 't snel opgelostWootism schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:16:
[...]
Hoeft niet per se een witte of grijze auto geweest te zijn. Onderstaande schade werd bij mij vorige week veroorzaakt door een donkerbruine auto.![]()
[Afbeelding]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Sterkte. Ik heb hem net terug. Kosten 4.000. Gelukkig verzekering van andere partij, maar ik ga er toch steeds meer over nadenken om een dashcam te installeren.Trackerfire schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:39:
[Afbeelding]
Vraagje: is er iemand die via OBD11 de debilo functie kan uitschakelen dat alle ramen opengaan van de auto door waarschijk pech hebben van de positie van de sleutel in de broekzak?
Tot twee keer toe heeft een oplettende voorbijganger even aangebeld. Helaas nu met dit hondenweer is wel mijn loft bekleding zeiknat.
Dat gezegd hebbende wat is nu wijsheid: gewoon aan de lucht laten drogen of even een droge handdoek op leggen?
Tot twee keer toe heeft een oplettende voorbijganger even aangebeld. Helaas nu met dit hondenweer is wel mijn loft bekleding zeiknat.
Dat gezegd hebbende wat is nu wijsheid: gewoon aan de lucht laten drogen of even een droge handdoek op leggen?
Kun je dit niet uitzetten via het infotainment scherm? Volgens mij zou dat moeten kunnen maar kan het mis hebben. Ik moet zeggen dat ik de sleutel wel verbeterd vind ten opzichte van de Superb 4 jaar geleden, ik heb nog geen perongelukje gehad met de knoppen en bij de Superb regelmatig. Weet je zeker dat het de afstandsbediening is? Ik meende al eens vaker iemand gezien te hebben die zei dat hij de sleutel niet eens in zijn broekzat had zitten en toch de ramen open gingen ofo.FJP84 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:32:
Vraagje: is er iemand die via OBD11 de debilo functie kan uitschakelen dat alle ramen opengaan van de auto door waarschijk pech hebben van de positie van de sleutel in de broekzak?
Zeker weten doe ik het niet dat het de sleutel is. Ik heb er ook een rubberen cover omheen zitten.SSJVegito schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:50:
[...]
Kun je dit niet uitzetten via het infotainment scherm? Volgens mij zou dat moeten kunnen maar kan het mis hebben. Ik moet zeggen dat ik de sleutel wel verbeterd vind ten opzichte van de Superb 4 jaar geleden, ik heb nog geen perongelukje gehad met de knoppen en bij de Superb regelmatig. Weet je zeker dat het de afstandsbediening is? Ik meende al eens vaker iemand gezien te hebben die zei dat hij de sleutel niet eens in zijn broekzat had zitten en toch de ramen open gingen ofo.
De volgende vraag is misschien al eens voorbij gekomen, maar hoe zit het met het laden icm de Stekker App?
Als ik in de Enyaq 80% heb staan, en via de Stekker App 100% wil laden, wie is dan de baas? Wordt het laden dan op 80% begrenst of overruled de Stekker App?
(Ik laat via deze App thuis omdat de laadlocaties van de Enyaq niet goed werkt)
Als ik in de Enyaq 80% heb staan, en via de Stekker App 100% wil laden, wie is dan de baas? Wordt het laden dan op 80% begrenst of overruled de Stekker App?
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
De auto is de baas. Als je altijd met Stekker laadt dan kan je het beste de waarde in de auto op 90 of 100 gooien en eventueel in Stekker per laadbeurt verlagen.Star65 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:38:
De volgende vraag is misschien al eens voorbij gekomen, maar hoe zit het met het laden icm de Stekker App?
Ik zie er steeds meer ENYAQ's in A'dam (Oost) --- mooi
Vanmiddag stonden er twee mooie Sportline's tegenover elkaar in de buurt van een crèche in het Science Park --- de ene was van mij
Vanmiddag stonden er twee mooie Sportline's tegenover elkaar in de buurt van een crèche in het Science Park --- de ene was van mij
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Ondertussen wat offertes ontvangen...
Config 1 & 2 had de verkoper dit weekend reeds opgemaakt, maar zijn nog met warmtepomp, dus niet geheel relevant.
Config 3 & 4 zijn behoorlijk goed uitgeruste 80's, 5 & 6 schaarser uitgeruste 80X'en...die ook nog eens een heel stuk over budget gaan, dus ik vrees afvallen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6m8JuPCQ0ex7c840nNUwIowP.png?f=user_large)
Woensdagavond testrit, benieuwd hoe een 80 aanvoelt. Had ook graag eens in een sportline gezeten, maar bij de garages in de omgeving staat er helaas geen.
Config 1 & 2 had de verkoper dit weekend reeds opgemaakt, maar zijn nog met warmtepomp, dus niet geheel relevant.
Config 3 & 4 zijn behoorlijk goed uitgeruste 80's, 5 & 6 schaarser uitgeruste 80X'en...die ook nog eens een heel stuk over budget gaan, dus ik vrees afvallen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6m8JuPCQ0ex7c840nNUwIowP.png?f=user_large)
Woensdagavond testrit, benieuwd hoe een 80 aanvoelt. Had ook graag eens in een sportline gezeten, maar bij de garages in de omgeving staat er helaas geen.
Als ik dit zie hoefde ik niet lang te twijfelen, prijsverschil en zeker huurprijs vind ik verwaarloosbaar tussen de modellen, dus zou gaan waar je je het prettigste bij voelt. Je moet er tenslotte een jaar of 5 schat ik mee doen.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Star65 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:38:
Niet mijn ervaring. Auto staat standaard op 80%, maar met de stekker app kies ik zelf wat het beste past voor die keer en dat pakt ie netjes elke keer. Hoef dus niets in de auto aan te passen.srkoster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:40:
[...]
De auto is de baas. Als je altijd met Stekker laadt dan kan je het beste de waarde in de auto op 90 of 100 gooien en eventueel in Stekker per laadbeurt verlagen.
Cities aren't loud, cars are loud
Bij mij is dat ook dat de auto bepaald, daar heb ik hem op 80% staan, en als ik met de stekker.app laad tot 100% dan is de auto de volgende dag tot 80% geladen.FunkyBro schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:49:
[...]
[...]
Niet mijn ervaring. Auto staat standaard op 80%, maar met de stekker app kies ik zelf wat het beste past voor die keer en dat pakt ie netjes elke keer. Hoef dus niets in de auto aan te passen.
Hier overschrijft de Stekker App ook de waarde van de auto.Star65 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:38:
Zorg wel even dat hij zeker synchroniseert (dat zie je in het hoofdscherm linksboven).
Als ik het in Stekker instel, en even later in de Skoda app check, is de waarde aangepast.
Iemand een idee wat de huidige levertijden zijn? Mijn lijstje van andere opties dan de Skoda is echt om te huilen, allemaal eind dit jaar ergens...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik heb in april geïnformeerd om eventueel een nieuwe te bestellen en twee dealers gaven al aan dat het Q1 2023 werd. Daarbij komt er in oktober 2300 euro bij en bij levering na januari 2023 ook nog eens ongeveer 1000 euro. Tenminste werd mij door een a-point en een 'van den brug' dealer verteld. Dus de als je nu besteld mag je er al 3300 bij op rekenen...Damian schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:23:
Iemand een idee wat de huidige levertijden zijn? Mijn lijstje van andere opties dan de Skoda is echt om te huilen, allemaal eind dit jaar ergens...
Dit was wel in toen de productie van de Enyaq stil lag. Inmiddels is die weer gestart. Alleen ze maken nu ook de Enyaq coupé en ik weet niet hoeveel capaciteit ze daar ook voor ingepland hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Senaxx op 24-05-2022 11:32 ]
Er komt in oktober 2100 euro bij en evt in januari nog eens 500 euro.Senaxx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Ik heb in april geïnformeerd om eventueel een nieuwe te bestellen en twee dealers gaven al aan dat het Q1 2023 werd. Daarbij komt er in oktober 2300 euro bij en bij levering na januari 2023 ook nog eens ongeveer 1000 euro. Tenminste werd mij door een a-point en een 'van den brug' dealer verteld. Dus de als je nu besteld mag je er al 3300 bij op rekenen...
Dit was wel in toen de productie van de Enyaq stil lag. Inmiddels is die weer gestart. Alleen ze maken nu ook de Enyaq coupé en ik weet niet hoeveel capaciteit ze daar ook voor ingepland hebben.
Heb de mijne in maart besteld. Verwachtte levertijd is eind dit jaar....
Vanochtend mijn Skoda Enyaq opgehaald bij de dealer. Aflevering ging grotendeels goed, alleen lukt het momenteel nog niet om de MySkoda app te koppelen aan de wagen. Wanneer de QR code gescand wordt krijg ik vrij snel de melding "Aanmelding geannuleerd. Gastgebruikersaccount is actief. Sorry, er is helaas iets misgegaan. U rijdt nu als gast. U kunt uw aanmelding op elk moment opnieuw starten."
Iemand hier toevallig al ervaring mee? Heb al met een nieuwe email adres een Skoda account aangemaakt, maar dat levert geen verschil op. De auto draait op de nieuwste software versie.
--update--
Net nog even in de auto gekeken en ik zag bovenin een waarschuwingssymbool. Toen ik daar op klikte zag ik een melding over een software update waarbij o.a. Skoda Connect issues werden opgelost. Na het installeren kon ik de app koppelen.
Iemand hier toevallig al ervaring mee? Heb al met een nieuwe email adres een Skoda account aangemaakt, maar dat levert geen verschil op. De auto draait op de nieuwste software versie.
--update--
Net nog even in de auto gekeken en ik zag bovenin een waarschuwingssymbool. Toen ik daar op klikte zag ik een melding over een software update waarbij o.a. Skoda Connect issues werden opgelost. Na het installeren kon ik de app koppelen.
[ Voor 17% gewijzigd door BaseLine op 24-05-2022 12:47 ]
Kan het zijn dat het uitmaakt waar je de laadlimiet instelt?mikeyzut schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:52:
[...]
Bij mij is dat ook dat de auto bepaald, daar heb ik hem op 80% staan, en als ik met de stekker.app laad tot 100% dan is de auto de volgende dag tot 80% geladen.
Als ik mijn locatie als thuislocatie instel, en daar de tweede instelbalk (max laden tot) instelt, houdt hij dat aan, en negeert hij de app instelling.
Misschien dat hij dit alleen bij de thuislocatie doet, of kun je het ergens anders ook instellen zodat de app wél invloed heeft?
[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 24-05-2022 13:30 ]
Een wereldreis met de elektrische auto
Van Nederland naar Zuid-Afrika en weer terug. Een duurzame wereldreis van ruim 40.000 kilometer met een normale elektrische auto en zonnepanelen. Dat is het ambitieuze plan van Renske en Maarten met hun project: 4X4ELECTRIC.
https://www.zelfenergiepr...-met-de-elektrische-auto/
Van Nederland naar Zuid-Afrika en weer terug. Een duurzame wereldreis van ruim 40.000 kilometer met een normale elektrische auto en zonnepanelen. Dat is het ambitieuze plan van Renske en Maarten met hun project: 4X4ELECTRIC.
Water-Escape
Zou het zo kunnen zijn dat Stekker alleen de waarde van de Skoda overschrijft indien de Skoda nog actief (op contact staat) is? Zelf plug ik de laadkabel in, activeer de laadpaal, sluit de Skoda en stel dan pas de Stekker app in.RandomNick schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:27:
[...]
Hier overschrijft de Stekker App ook de waarde van de auto.
Zorg wel even dat hij zeker synchroniseert (dat zie je in het hoofdscherm linksboven).
Als ik het in Stekker instel, en even later in de Skoda app check, is de waarde aangepast.
Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met hoofdscherm?
Ben benieuwd of ze het leukt. Heb de informatie op de site gelezen en hebben serieus nog wel wat uitdagingen te overkomen. Vooral het laden met de zonnepanelen wat ze willen doen en deze ook meenemen.water_escape schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:30:
Een wereldreis met de elektrische auto
even een vraagje; ik wil graag de verkeersborden herkenning uitzetten t.b.v. de adaptive cruisecontrol. Ik wil graag voorkomen dat ik op de snelweg van 130 naar 70 en terug ga terwijl ik maar 100 mag... Maar welke optie moet ik dan uitzetten? Kan deze niet vinden...
Instellingen -> Hulpsystemen -> en als het goed is zie je daar dan een plaatje met verkeersborden er op, daar kan je op drukken om uit te zetten. Weet niet zo hoe die optie heet.crimby schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:23:
even een vraagje; ik wil graag de verkeersborden herkenning uitzetten t.b.v. de adaptive cruisecontrol. Ik wil graag voorkomen dat ik op de snelweg van 130 naar 70 en terug ga terwijl ik maar 100 mag... Maar welke optie moet ik dan uitzetten? Kan deze niet vinden...
Enige nadeel is dat je die elke rit opnieuw moet uitzetten, tenminste dat heb ik in ieder geval met lane assist wel. Maar dit is vast met ODB11 op te lossen
[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 24-05-2022 15:36 ]
Ik doe meestal andersom, Stekker instellen en dan inpluggen.Star65 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:54:
[...]
Zou het zo kunnen zijn dat Stekker alleen de waarde van de Skoda overschrijft indien de Skoda nog actief (op contact staat) is? Zelf plug ik de laadkabel in, activeer de laadpaal, sluit de Skoda en stel dan pas de Stekker app in.
Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met hoofdscherm?
Auto staat dan meestal al enkele uren uit. Het hoofdscherm bedoel ik het Stekker startscherm.
Oooh is dat net zoals lane assist? Die heb ik maar aangelaten omdat ik dat niet elke dag opnieuw wil uitvinken... Ik ga het in ieder geval proberen.. thanks!Senaxx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:33:
[...]
Instellingen -> Hulpsystemen -> en als het goed is zie je daar dan een plaatje met verkeersborden er op, daar kan je op drukken om uit te zetten. Weet niet zo hoe die optie heet.
Enige nadeel is dat je die elke rit opnieuw moet uitzetten, tenminste dat heb ik in ieder geval met lane assist wel. Maar dit is vast met ODB11 op te lossen
naar hulpsystemen en dan ACC icoontje aanklikken. Daarin kan je snelheidsherkenning cc uit zetten.crimby schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:23:
Water-Escape
Dat zal ze erg tegenvallen; zojuist een proefje gedaan, het laden van mijn iV80 van 50% naar 60% met 1x6A duurde maar liefst 6 uur en dan heb ik 'm nog af moeten breken omdat hij niet verder dan 59% kwam.... Het bijladen van 7.7kWh kostte maar liefst 9.2kWh.Senaxx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Ben benieuwd of ze het leukt. Heb de informatie op de site gelezen en hebben serieus nog wel wat uitdagingen te overkomen. Vooral het laden met de zonnepanelen wat ze willen doen en deze ook meenemen.
Nu zal dat bij lagere percentages iets makkelijker gaan, maar deze accu's zijn nu eenmaal niet bedoeld om langzaam/langdurig te laden.
Bovendien start de auto pas met laden als je 6A aan stroom hebt; dat zijn dus 4 a 5 van die panelen van 1x1.6 meter. En in warme klimaten brengen ze minder op, dus 5a 6 panelen....
Als je dan toch duurzaam op reis wil, pak dan de fiets....
[ Voor 9% gewijzigd door dingo35 op 24-05-2022 16:22 ]
https://gathering.tweaker...message/71338420#71338420crimby schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:23:
Domme vraag misschien maar wat is de toegevoegde waarde van de stekker-app? Aangezien vrijwel iedereen (=aanname) nog steeds vaste tarieven voor stroom heeft (wellicht dag en nacht tarief) levert dat toch allemaal niet zoveel op?
Voorlopig zie ik de toegevoegde waarde niet maar wellicht kunnen jullie me van gedachte doen veranderen? Hoor het graag want heb het gevoel dat ik wat mis 🤪
Voorlopig zie ik de toegevoegde waarde niet maar wellicht kunnen jullie me van gedachte doen veranderen? Hoor het graag want heb het gevoel dat ik wat mis 🤪
Festina lente
Als zo'n Stekker.app kan integreren met de prijzen van de spotmarkt voor energie dan snap ik de meerwaarde icm een energieleverancier als Frank Energie. Maar de informatie op hun website is erg summier.
dag- en nachttarief zou het bij mij in eerste instantie om gaan. Zit toch best wel wat verschil tussen.elmoxx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:17:
Domme vraag misschien maar wat is de toegevoegde waarde van de stekker-app? Aangezien vrijwel iedereen (=aanname) nog steeds vaste tarieven voor stroom heeft (wellicht dag en nacht tarief) levert dat toch allemaal niet zoveel op?
Ik heb weinig tot geen problemen met laden bij kleine laadstromen. Ook merk ik geen bovengrens terwijl onze lader in het voor en naseizoen soms ook langdurig op 6 Ampère laadt.dingo35 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Dat zal ze erg tegenvallen; zojuist een proefje gedaan, het laden van mijn iV80 van 50% naar 60% met 1x6A duurde maar liefst 6 uur en dan heb ik 'm nog af moeten breken omdat hij niet verder dan 59% kwam.... Het bijladen van 7.7kWh kostte maar liefst 9.2kWh.
Nu zal dat bij lagere percentages iets makkelijker gaan, maar deze accu's zijn nu eenmaal niet bedoeld om langzaam/langdurig te laden.
.
Enige wat dat oplevert is dat je altijd direct kunt stekkeren als je thuiskomt, in plaats van dat je de stekker er pas rond 23.00 een keer in prikt. Hoewel ik de auto niet dagelijks bijlaad zou dat een voordeel zijn inderdaad.P_de_B schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:55:
[...]
dag- en nachttarief zou het bij mij in eerste instantie om gaan. Zit toch best wel wat verschil tussen.
Ik heb bovenstaande zelf nog nooit als een issue gezien en weet dat er een planningsfunctie in de app zit van de laadpaal. Daar zal ik is mee gaan spelen, (liever dat dan weer een extra app/account) thanks voor het idee!
[ Voor 20% gewijzigd door elmoxx op 24-05-2022 22:33 ]
Festina lente
Ik gebruik hem om het laden pas te laten starten met het ingaan van het daltarief om 23u. Kan ook op andere manieren maar Stekker is wat dat betreft betrouwbaarder.elmoxx schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:17:
[ Voor 5% gewijzigd door srkoster op 24-05-2022 17:43 ]
Interessant, hier bleef hij tot 80% laden omdat dat in de auto als max stond, terwijl Stekker op 90% stond ingesteld. Misschien dat @Stekker.app hier iets meer over kan vertellen.RandomNick schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:27:
[...]
Hier overschrijft de Stekker App ook de waarde van de auto.
Precies daarom en omdat laad locaties in de Enyaq (bij mij) niet werken. Het handige van deze Stekker app vind ik ook nog dat je het zo kunt instellen dat hij direct begint te laden tot een bepaald percentage en de rest pas als nachtstroom ingaat, op deze manier nooit een lege accu mocht je ongepland nog ineens op pad moeten savonds.srkoster schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:42:
[...]
Ik gebruik hem om het laden pas te laten starten met het ingaan van het daltarief om 23u. Kan ook op andere manieren maar Stekker is wat dat betreft betrouwbaarder.
Maar meet je ook wat er gebeurt? Als je niets meet dan heb je inderdaad nergens last van.... Het moge duidelijk zijn dat als je uren/dagen lang 6 Ampère door een accupack jaagt, die pack ooit wel vol raakt. Maar of dat nou zo goed voor de levensduur is....windfreak schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:25:
[...]
Ik heb weinig tot geen problemen met laden bij kleine laadstromen. Ook merk ik geen bovengrens terwijl onze lader in het voor en naseizoen soms ook langdurig op 6 Ampère laadt.
Voor de geïnteresseerden zag ik vandaag dat de navigatiedatabase een update heeft gehad van 22.3 naar 22.4.
Bij mij 1,7 cent. Misschien reken ik verkeerd, maar op jaarbasis is dat toch niet zo veel?P_de_B schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:55:
[...]
dag- en nachttarief zou het bij mij in eerste instantie om gaan. Zit toch best wel wat verschil tussen.
Ik gooi liever niets over de balk, dus laat mij graag wijzer maken.
Langzaam laden zorgt voor minder slijtage dan snel laden. Dus technisch gezien is dit geen enkel probleem. (Algemeen voor accu techniek)dingo35 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:25:
[...]
Maar meet je ook wat er gebeurt? Als je niets meet dan heb je inderdaad nergens last van.... Het moge duidelijk zijn dat als je uren/dagen lang 6 Ampère door een accupack jaagt, die pack ooit wel vol raakt. Maar of dat nou zo goed voor de levensduur is....
De efficiëntie is denk ik interessanter om te vergelijken en daarmee de stroomkosten. Geen idee of deze informatie beschikbaar is.
Met mijn huidige laadverbruik scheelt dat zo'n 50 euro op jaarbasis. Echter, ik rij nu nog relatief weinig vergeleken met pre corona en mijn energie contract loopt in augustus af, waarna het verschil naar 5 cent gaat. Een verschil op jaarbasis van 150 euro of meer is dan niet ondenkbaar.Tukker87 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:16:
[...]
Bij mij 1,7 cent. Misschien reken ik verkeerd, maar op jaarbasis is dat toch niet zo veel?
Het laden thuis gaat snel genoeg om het compleet in de daluren te doen dus waarom extra betalen voor het laden als het niet nodig is?
Eens, ik denk dat het bij mij gaat om een paar tientjes. Nog steeds geld.srkoster schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Met mijn huidige laadverbruik scheelt dat zo'n 50 euro op jaarbasis. Echter, ik rij nu nog relatief weinig vergeleken met pre corona en mijn energie contract loopt in augustus af, waarna het verschil naar 5 cent gaat. Een verschil op jaarbasis van 150 euro of meer is dan niet ondenkbaar.
Het laden thuis gaat snel genoeg om het compleet in de daluren te doen dus waarom extra betalen voor het laden als het niet nodig is?
Ik had alleen steeds problemen met de LTE module (auto offline). Ik heb toen Trionity er af gegooid en Stekker niet meer gebruikt. Dacht dat het aantal calls wellicht belasting gaven.
Dus nu even testen of dat probleem ook echt wegblijft.
Met de 3.0 update is het overigens in de auto zelf in te stellen.
ik laad vooral als de zon schijnt.... dus wel overdag, maar alleen met overschot. Auto heeft tot nu toe nog geen stroom van het net gehad.
Water-Escape
Bij mij 6 cent momenteel. Vorige maand 684 kWh opgeladen thuis. Dan telt het toch mooi mee.Tukker87 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:16:
[...]
Bij mij 1,7 cent. Misschien reken ik verkeerd, maar op jaarbasis is dat toch niet zo veel?
Ik ben er te lui voor om het handmatig te starten. Als het automatisch kan met een app vind ik het prima.
Jij laadt uitsluitend wanneer de volle zon schijnt?water_escape schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:24:
ik laad vooral als de zon schijnt.... dus wel overdag, maar alleen met overschot. Auto heeft tot nu toe nog geen stroom van het net gehad.
Nee met wolken komt er ook nog genoeg binnen (boven 1.4kw). Maar vandaag is natuurlijk top. Dus even naar 85% brengen.this schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Jij laadt uitsluitend wanneer de volle zon schijnt?
Water-Escape
Dat is dan alleen voor de gelukkigen onder ons die updates krijgen... bij mij staat alles nog op 21.9Scorpio_King schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:21:
Voor de geïnteresseerden zag ik vandaag dat de navigatiedatabase een update heeft gehad van 22.3 naar 22.4.

Begreep dat het afhankelijk van je VIN nummer is en dat het vanuit de centrale servers wordt geregeld, dus geen peil op te trekken zoals hier al eerder gemeld.
Er zijn al meerdere tips in dit topic gedeeld m.b.t. het forceren van de update. Misschien goed om even terug te lezenbram2700 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:42:
[...]
Dat is dan alleen voor de gelukkigen onder ons die updates krijgen... bij mij staat alles nog op 21.9![]()
Begreep dat het afhankelijk van je VIN nummer is en dat het vanuit de centrale servers wordt geregeld, dus geen peil op te trekken zoals hier al eerder gemeld.
Er zijn inderdaad al wat oplossingen aangedragen. Om daar mijn bevinding even aan toe te voegen:bram2700 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:42:
[...]
Dat is dan alleen voor de gelukkigen onder ons die updates krijgen... bij mij staat alles nog op 21.9![]()
Het moment dat ik instap (na lange tijd niet in de auto te zijn geweest) en contact maak, direct naar Setup > Systeeminfo > Updates weergeven gaan. Er komt dan te staan dat het momenteel niet beschikbaar is en dat je moet wachten. Toen ik dat deed kwam die al snel met een update scherm. Daarna is mijn navi van 20.7 (ja auto stond bij de LM op voorraad) naar 22.4 gegaan. Dit lukte niet als het infotainment al goed en wel wat opgestart.
Bij mij staat de software nog wel op 0792 en de rest ook wat lager dan wat ik eerder zag. Weet niet of dat ook via OTA gaat.
Jazeker, ik meet het nauwkeurig. De Zappi laadpaal en app geven zeer gedetailleerd inzicht en ik vergelijk die data met de laadstatus van de auto. Werkt super.dingo35 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:25:
[...]
Maar meet je ook wat er gebeurt? Als je niets meet dan heb je inderdaad nergens last van.... Het moge duidelijk zijn dat als je uren/dagen lang 6 Ampère door een accupack jaagt, die pack ooit wel vol raakt. Maar of dat nou zo goed voor de levensduur is....
Dus als ik je goed begrijp zie je geen noemenswaardig verschil mbt efficiency en/of accu temperatuur bij lage (1x6A) of hoge (3x16A) snelheden?windfreak schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:57:
[...]
Jazeker, ik meet het nauwkeurig. De Zappi laadpaal en app geven zeer gedetailleerd inzicht en ik vergelijk die data met de laadstatus van de auto. Werkt super.
Ik ben net gebeld en de oplossing is gevonden. Er was 'iets' aan de hand met de wielnaaf rechtsachter, ik gok speling, wat het bonkende geluid veroorzaakte.FJP84 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:54:
[...]
In de Facebook groep heb ik iets wat er op lijkt langs zien komen.
Probleem:
een "bonkend" geluid rechtsachter bij oneffenheden in de weg
Oplossing:
De kentekenplaathouder was te ver naar binnen vastgeschroefd, waardoor deze bij oneffenheden klappert tegen de achterklep. Deze hebben ze nu op de hoeken vastgezet. En warempel, het bonkende geluid is verdwenen!
Kleine update:ThomasVanThillo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:19:
[...]
eens hij geleverd zal zijn een kleine 10 maanden jammer genoeg toch nog.
Al bij al kan ik hier over zagen maar mijn vorige bedrijfswagen skoda superb was 12 maanden wachten (2 jaar geleden)
ondertussen is de wagen er een 3tal weken => tijd tussen bestellen en levering: 11maanden en 2 dagen. 3 maanden langer dan de uiterste leverdatum.
Na veel klagen toch de wagen gekregen die ik bestelde of dan toch zo ongeveer.
extra opties die niet op offerte stonden (ik denk om toch maar de wagen uitgeleverd te krijgen en van mijn gezeur vanaf te zijn):
- climate plus
- assisted drive plus
- convenience plus
en een fles bubbels en een extra lange laadkabel + propere opbergzak (5m ipv 3m) want de garage vond 3m absoluut niet kunnen, geen idee of ze dit standaard doen of niet?
eerste 2000km staan erop en werkt super! nooit meer doorpleuren op diesels, vlot vertrekken, laag verbruik (15,5-16,5kwh of lager gemiddeld), app werkt perfect, IV80 zonder WP.
ik wil nooit meer zonder.
Ook vandaag de fabrieksinstellingen herstelt en plop update naar 22.4 waar ik nog op 21.7 stond. Bijzondere manier van updaten. Doe dit 1x inderdaad om te testen…Armada schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:54:
[...]
Been there, done that, got the T-shirt. Bespaar je de pijn, ik ben al vier keer bij de dealer geweest en tig keer gemaild met Skoda NL. Hartstikke blij dat ik een oplossing heb, maar be my guest om naar alternatieve manieren te zoeken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.