Mijn opmerking had alleen betrekking op de "halvering" van een laadstroom; de Granny van Skoda doet blijkbaar maximaal 10A, beetje slordig dat ze dat niet in de shop vermelden, want de Enyaq kan 16A aan. Het gaat al zo traag...Kaaschef schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:20:
[...]
Ik heb een 25 verlengsnoer gebruikt, zou dat de laadsstroom beperken wellicht want ik haal dus ook geen 16A
De Enyaq kan 3x16 aan, (48A)dingo35 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 06:40:
[...]
Mijn opmerking had alleen betrekking op de "halvering" van een laadstroom; de Granny van Skoda doet blijkbaar maximaal 10A, beetje slordig dat ze dat niet in de shop vermelden, want de Enyaq kan 16A aan. Het gaat al zo traag...
Memento mori
Idem hier, maar volgens mij moet het dus wel werken en kan je eventueel als de hele camping eruit klapt halveren via de auto...
Maar ben geen electricien dus bevestiging van iemand met verstand hiervan zou mooi zijn.
Maar ben geen electricien dus bevestiging van iemand met verstand hiervan zou mooi zijn.
Night89 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 02:04:
[...]
Dat meen je niet. Heb de originele skoda lader er bij gekocht voor op de camping in Spanje... Zou dat niet gaan? (Dwz trekt dus teveel stroom)? Dan moet ik gaan kijken of ze hem nog terug nemen, zal wel niet. Doos weggegooid en ligt onder de mat in de auto ( voor nood)
Ze hebben zo te lezen de max laadstroom van de Skoda Granny juist wat beperkt gemaakt (10A), de meeste groepen zijn 16A afgezekerd dus daar zal de beveiliging niet zo snel op afschakelen. Als dat dan toch gebeurd kan je in de auto met de optie laadstroom beperken deze dus halveren verlagen naar 5A 8A.svenblom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:05:
Idem hier, maar volgens mij moet het dus wel werken en kan je eventueel als de hele camping eruit klapt halveren via de auto...
[...]
Je zal niet de hele camping in het donker zetten, hoogstens iedereen waarmee je de groep deelt.
Dus de Skoda granny kan je op de camping ook best gebruiken, alleen met een instelbare lader ben je wat flexibeler en kan je, als het beschikbaar is, wat meer vermogen afnemen.
Tja, eh, je nav kaarten zijn weer 6 maanden actueler? Plus: als het goed is, krijg je toekomstige updates weer elke 2 maanden mee.FJP84 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:03:
Voordat ik naar fabrieksinstellingen ga, wat zijn de verbeteringen van de navigatie als je van 21.9 naar 22.3 gaat.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Oke, dat scheelt, ik heb geen idee van de gemiddelde groepen verdeling op een camping, maar een beetje camping zou ik dus de granny gewoon moeten kunnen gebruiken? en als het teveel wordt in de auto halveren.Pimmr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:19:
[...]
Ze hebben zo te lezen de max laadstroom van de Skoda Granny juist wat beperkt gemaakt (10A), de meeste groepen zijn 16A afgezekerd dus daar zal de beveiliging niet zo snel op afschakelen. Als dat dan toch gebeurd kan je in de auto met de optie laadstroom beperken deze dus halveren naar 5A.
Je zal niet de hele camping in het donker zetten, hoogstens iedereen waarmee je de groep deelt.
Dus de Skoda granny kan je op de camping ook best gebruiken, alleen met een instelbare lader ben je wat flexibeler en kan je, als het beschikbaar is, wat meer vermogen afnemen.
Dat scheelt, hoef ik niet weer te gaan zeuren bij de dealer..
Met Vriendelijke Groet,
Ik heb dit dus getest thuis en een kWh meter en met de optie laadstroom beperken, gaat hij van 10A naar 8A (dus niet naar 50% zoals bij 3 fase)Pimmr schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:19:
[...]
Ze hebben zo te lezen de max laadstroom van de Skoda Granny juist wat beperkt gemaakt (10A), de meeste groepen zijn 16A afgezekerd dus daar zal de beveiliging niet zo snel op afschakelen. Als dat dan toch gebeurd kan je in de auto met de optie laadstroom beperken deze dus halveren naar 5A.
ik heb de reset gisteren uitgevoerd en inderdaad een nieuwere versie vandaag.Armada schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Tja, eh, je nav kaarten zijn weer 6 maanden actueler? Plus: als het goed is, krijg je toekomstige updates weer elke 2 maanden mee.
Spoedvraagje, iemand de 20 inch standaard Vega velg+band (Hankook) liggen omdat hij/zij de velgen na levering vervangen heeft? Anders laat ik m'n garage nieuwe bestellen maar mogelijk dat iemand deze toch nog heeft liggen.
Met beetje snelheid heb ik een stoeprandje gepakt en nu is rechtsvoor + rechtsachter band kapot en velg krom.
Met beetje snelheid heb ik een stoeprandje gepakt en nu is rechtsvoor + rechtsachter band kapot en velg krom.
Ik heb wel nog 4 Zomerbanden over. 235-50/20 , Bridgestone Turbanza. ook zgan, geleverd op de originele velgen en heb zelf andere laten monteren bij afleveren.mikeyzut schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:02:
Spoedvraagje, iemand de 20 inch standaard Vega velg+band (Hankook) liggen omdat hij/zij de velgen na levering vervangen heeft? Anders laat ik m'n garage nieuwe bestellen maar mogelijk dat iemand deze toch nog heeft liggen.
Met Vriendelijke Groet,
Hier op mijn Enyaq nog steeds versie 21.9...Armada schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Tja, eh, je nav kaarten zijn weer 6 maanden actueler? Plus: als het goed is, krijg je toekomstige updates weer elke 2 maanden mee.
Er is hier pas een link gedeeld naar de update site van Skoda, maar daar staan diverse versies in en je hebt bovendien een Windows pc nodig om de bestanden over te kunnen zetten ('quod non' zoals de Romeinen zeiden...). En ik heb eigenlijk geen zin om alles naar fabrieksinstellingen te resetten om navi-updates te krijgen. Dus morgen de dealer nog maar eens lastigvallen maar ik vermoed dat ik al weet wat ze gaan zeggen

CrashKonijn schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:38:
[...]
Voor zover ik het weet zitten ze alleen hier (helemaal kut).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wwJNFqToZ7eSPnaoZJ7XfGna.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige wat ik kan bedenken is dat jij een ander stuur hebt, wellicht dat jij geen travel assist hebt? (Hiervoor was het sportstuur incl sensoren verplicht als ik het mij goed herinner)JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:55:
[...]
[Afbeelding] het enige dat ik wil is op een lange rit mijn elleboog op het portier leggen en ontspannen mijn stuur vasthouden op een manier waarop ik nog normaal kan ingrijpen met travel assist aan. Een hand onderop het stuur voelt niet goed daarmee kan je niet snel sturen. Zoals mijn hand op de foto staat gaat hod om de minuut af
Ik heb zeker wel travel assist heb me due optie laten aanpraten en ook voor betaald. Jij kan wel ta aanzetten en zo rijden zonder dat je allerlei waarschuwingen krijgt dat je het stuur moet overnemen? Dan ga ik nl gewoon terug naar de garageCrashKonijn schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Het enige wat ik kan bedenken is dat jij een ander stuur hebt, wellicht dat jij geen travel assist hebt? (Hiervoor was het sportstuur incl sensoren verplicht als ik het mij goed herinner)
Zoals ik het ervaar is dat de enige plek waar die sensoren zitten en zolang ik hem daar vasthou (of bij de melding heel lichtjes aanraak) dan heb ik verder geen melding tijdens TA aan.JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:03:
[...]
Ik heb zeker wel travel assist heb me due optie laten aanpraten en ook voor betaald. Jij kan wel ta aanzetten en zo rijden zonder dat je allerlei waarschuwingen krijgt dat je het stuur moet overnemen? Dan ga ik nl gewoon terug naar de garage
Maar ik heb dus wel een ander stuur, dus daar zou wel verschil in kunnen zitten.
De configurator van Skoda doet het in geen enkele browser bij mij atm dus kan ik het ook niet checken.
Edit: Ik kon wel dit terug vinden in mijn configuratie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ilEQF1a489efbBBoh8QFPKfA.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door CrashKonijn op 17-05-2022 19:23 ]
Hmmkay ik moest speciaal dit 2spaaks stuur met stuurverwarming, hod en de Flippers om de ta optie te kunnen krijgen. Ik heb ook al steeds vaker dat ik de melding krijg dat ta het niet doet als ik ik in de de auto stap wanneer stuurverwarming aan heeft gestaan. Ik zal toch maar weer terug gaan naar de garage gaan dan.CrashKonijn schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:17:
[...]
Zoals ik het ervaar is dat de enige plek waar die sensoren zitten en zolang ik hem daar vasthou (of bij de melding heel lichtjes aanraak) dan heb ik verder geen melding tijdens TA aan.
Maar ik heb dus wel een ander stuur, dus daar zou wel verschil in kunnen zitten.
De configurator van Skoda doet het in geen enkele browser bij mij atm dus kan ik het ook niet checken.
Been there, done that, got the T-shirt. Bespaar je de pijn, ik ben al vier keer bij de dealer geweest en tig keer gemaild met Skoda NL. Hartstikke blij dat ik een oplossing heb, maar be my guest om naar alternatieve manieren te zoeken.bram2700 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:20:
[...]
Hier op mijn Enyaq nog steeds versie 21.9...Ik begreep van de dealer toen ik daar een tijdje geleden was dat de navi geupdated wordt op basis van VIN nummers. Maar sinds die tijd geen update gezien.
Er is hier pas een link gedeeld naar de update site van Skoda, maar daar staan diverse versies in en je hebt bovendien een Windows pc nodig om de bestanden over te kunnen zetten ('quod non' zoals de Romeinen zeiden...). En ik heb eigenlijk geen zin om alles naar fabrieksinstellingen te resetten om navi-updates te krijgen. Dus morgen de dealer nog maar eens lastigvallen maar ik vermoed dat ik al weet wat ze gaan zeggen
Er waren (in het begin?) wel problemen met diverse stuurwielen. Veel berijders hebben inmiddels een nieuwe.JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Hmmkay ik moest speciaal dit 2spaaks stuur met stuurverwarming, hod en de Flippers om de ta optie te kunnen krijgen. Ik heb ook al steeds vaker dat ik de melding krijg dat ta het niet doet als ik ik in de de auto stap wanneer stuurverwarming aan heeft gestaan. Ik zal toch maar weer terug gaan naar de garage gaan dan.
Overigens herken ik het gedrag dat jij beschrijft wel enigszins. Als je een tijdje op dezelfde manier het stuur vasthoudt krijg je eerst een witte en vervolgens een rode melding dat je het stuur moet overnemen. Ik hou het stuur ook het liefst zo vast/ Als je in de tussentijd een keer over het stuur aait, ergens anders vasthoudt of een beetje tegenstuurt blijft de melding langdurig weg. Het maakt daarbij niet uit waar je het stuur beetpakt. Als je hem losjes onderin zou vasthouden zie ik hetzelfde gedrag. Wat mij betreft is de hands off detectie te voortvarend, maar het stoort me nu ook weer niet zoveel dat ik er mee heen ga.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Dat is wat ik ook heb na vervangen stuur. Eerst TA niet beschikbaar melding bij aanzetten stuurverwarming, nu wanneer je stuurverwarming uit zet na een tijdje gebruikt te hebben. Gelukkig is het nu bijna zomerJayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Hmmkay ik moest speciaal dit 2spaaks stuur met stuurverwarming, hod en de Flippers om de ta optie te kunnen krijgen. Ik heb ook al steeds vaker dat ik de melding krijg dat ta het niet doet als ik ik in de de auto stap wanneer stuurverwarming aan heeft gestaan. Ik zal toch maar weer terug gaan naar de garage gaan dan.
Ook minder hod meldingen omdat ik het idee heb dat hij nu over het hele stuur kan detecteren ipv 2 specifieke plekken net boven de spaken.
CrashKonijn schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:59:
[...]
Het enige wat ik kan bedenken is dat jij een ander stuur hebt, wellicht dat jij geen travel assist hebt? (Hiervoor was het sportstuur incl sensoren verplicht als ik het mij goed herinner)
HOD-stuur met flippers en verwarming was al verplicht voor Assitentie Basis (dus zonder TA). Waarom? Geen idee.JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Heeft niet elk stuur flippers?mauritsams schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:30:
[...]
[...]
HOD-stuur met flippers en verwarming was al verplicht voor Assitentie Basis (dus zonder TA). Waarom? Geen idee.
Welk stuur krijg je nu eigenlijk als je een IV80 besteld hebt en stuurverwarming hebt? Geen TA.
Ik zou het jammer vinden als ik dat 2-spaaks stuur krijg, ik vind het er maar raar uitzien eigenlijk
En die HOD, is dat nu altijd actief of enkel voor als TA ook actief is?
Ik heb ditzelfde stuur en wissel posities af. De positie die jij hebt, hanteer ik ook heel vaak. 9 van de 10 keer werkt dat prima zonder HOD meldingen. Maar om welke reden dan ook, die 10e van de 10 keer vindt ‘ie dat spannender. En dat is dan korte tijd dat ik regelmatig even het stuur steviger vast moet houden, of met twee handen.JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:55:
[...]
[Afbeelding] het enige dat ik wil is op een lange rit mijn elleboog op het portier leggen en ontspannen mijn stuur vasthouden op een manier waarop ik nog normaal kan ingrijpen met travel assist aan. Een hand onderop het stuur voelt niet goed daarmee kan je niet snel sturen. Zoals mijn hand op de foto staat gaat hod om de minuut af
De andere houding is overigens met m’n elleboog op de armsteun tussen de twee stoelen in en een paar vingers rechtsonder op het stuur. Ingrijpen gaat mij daarbij echt prima af (vertel ik uit ervaring). Wat de HOD betreft ook hier geen probleem. En ook boven op het stuur niet. Dus die sensoren zitten gewoon rondom.
Toen ik bestelde had het standaard stuur (twee spaaks) van de IV60 geen HOD, verwarming en flippers. IV80 kwam standaard met 2 spaaks stuur met HOD, flippers en verwarming. Zal nu ook nog zo zijnthis schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:19:
[...]
Heeft niet elk stuur flippers?
Welk stuur krijg je nu eigenlijk als je een IV80 besteld hebt en stuurverwarming hebt? Geen TA.
Ik zou het jammer vinden als ik dat 2-spaaks stuur krijg, ik vind het er maar raar uitzien eigenlijk.
En die HOD, is dat nu altijd actief of enkel voor als TA ook actief is?
Voor Assistentie Basis was het voor de IV60 verplicht om minstens het 2 spaaks stuur met HOD etc. te bestellen (Drive Basic pakket), of het Sport pakket voor een 3 spaaks stuur. Wat die HOD etc. verder doet met Assistentie Basis is mij niet duidelijk. Waarschijnlijk niets.
Inderdaad, na jou comment nog eens de offerte opgezocht en daar staat inderdaad 2-spakig stuur opmauritsams schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:53:
[...]
Toen ik bestelde had het standaard stuur (twee spaaks) van de IV60 geen HOD, verwarming en flippers. IV80 kwam standaard met 2 spaaks stuur met HOD, flippers en verwarming. Zal nu ook nog zo zijn
Ik vind het raar dat Skoda zo'n stuur maakt, ik vind het er echt lelijk uit zien. Hopelijk valt het beter mee in het echt.
Om eerlijk te zijn valt het me nauwelijks op dat het stuur 2 spaken heeft ipv 3. Ik heb me er na 10 maanden rijden zeer zeker nooit aan gestoord.
Ik heb daar helemaal geen last van. Heb een sportstuur. Rij regelmatig zoals jij op je foto…. Krijg echt sporadisch een melding, voornamelijk als ik niet aan het opletten ben…JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:55:
[...]
Naar aanleiding van deze berichten mij (weer) eens verdiept in het sportstuur (krijg de auto over 2 weken). Hoe bevalt jullie de traffic jam assist? Lijkt mij wel een fijne feature; sta toch wel een paar keer in de week in de file.
Da's mijn punt over HOD bij Assistentie Basis, het doet niks. In de file kun je het stuur vasthouden hoe je maar wilt. Na een paar seconden stilstaan valt de traffic jam assist uit en moet je weer zelf stroom geven of de handel van de CC gebruiken.8y-one schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:26:
Naar aanleiding van deze berichten mij (weer) eens verdiept in het sportstuur (krijg de auto over 2 weken). Hoe bevalt jullie de traffic jam assist? Lijkt mij wel een fijne feature; sta toch wel een paar keer in de week in de file.
Bij langzaam rijdend verkeer werkt het verder prima.
Ik had ook geen zin om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en ik begrijp al helemaal niet waarom dat nodig is, maar het werkt wel. Vannacht van 21.8 naar 22.3 gegaan.bram2700 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:20:
[...]
Hier op mijn Enyaq nog steeds versie 21.9...Ik begreep van de dealer toen ik daar een tijdje geleden was dat de navi geupdated wordt op basis van VIN nummers. Maar sinds die tijd geen update gezien.
Ben wel een tijdje bezig geweest met het opnieuw koppelen van de Skoda app en de telefoons, het opnieuw kiezen van favorieten, de schermindeling en de overige instellingen. Hopelijk komt er snel een oplossing voor, want dit ga ik zeker niet elke maand doen.
Dit is alleen een navi update toch? Geen OS update?ronaldtb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:41:
[...]
Ik had ook geen zin om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en ik begrijp al helemaal niet waarom dat nodig is, maar het werkt wel. Vannacht van 21.8 naar 22.3 gegaan.
Ben wel een tijdje bezig geweest met het opnieuw koppelen van de Skoda app en de telefoons, het opnieuw kiezen van favorieten, de schermindeling en de overige instellingen. Hopelijk komt er snel een oplossing voor, want dit ga ik zeker niet elke maand doen.
Is dat dan wel traffic jam assist als het niet eens werkt in file?mauritsams schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:37:
[...]
Da's mijn punt over HOD bij Assistentie Basis, het doet niks. In de file kun je het stuur vasthouden hoe je maar wilt. Na een paar seconden stilstaan valt de traffic jam assist uit en moet je weer zelf stroom geven of de handel van de CC gebruiken.
Bij langzaam rijdend verkeer werkt het verder prima.
Zolang het verkeer rijdt, valt dit gewoon onder ACC toch? Traffic jam assist zou toch net voor stilstaand verkeer moeten werken?
De auto wordt wel gewoon tot stilstand gebracht in de file, dat deel werkt wel. En optrekken vanuit stilstand doet ie de eerste 2 à 3 seconden ook vanzelf. Daarna valt het uit. Of je het stuur nu vast hebt of niet (bij Assistentie Basis).this schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:14:
[...]
Is dat dan wel traffic jam assist als het niet eens werkt in file?
Zolang het verkeer rijdt, valt dit gewoon onder ACC toch? Traffic jam assist zou toch net voor stilstaand verkeer moeten werken?
Volgens mij alleen de Navi update, inderdaad. Ik zit op software versie 0795.crimby schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:13:
[...]
Dit is alleen een navi update toch? Geen OS update?
Volgens de dealer waar ik laatst was is er nog geen update, al had ik ook gevraagd om de Navi software te updaten, dus ik denk niet dat ze daar erg goed naar gekeken hebben.
Je weet dat er grote kans is dat je met ODBEleven TA kunt activeren?mauritsams schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:28:
[...]
De auto wordt wel gewoon tot stilstand gebracht in de file, dat deel werkt wel. En optrekken vanuit stilstand doet ie de eerste 2 à 3 seconden ook vanzelf. Daarna valt het uit. Of je het stuur nu vast hebt of niet (bij Assistentie Basis).
Gisteren lang file gereden, dat is wel heel fijn met TA.
Boeie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:58:
Inmiddels aangekomen in Disneyland, vertrokken met 100% vanuit Rotterdam, 1 laadstop bij Avelin (Total recharge), waar ik wel even een account moest aanmaken met mijn Creditcard maar toen werkte het ook prima. Kwam aan met 43%, de hoogste laadsnelheid die ik heb gezien was 80kw. Doorgeladen tot 86% (boven de 80 gaat hij minder snel). Met 21% bij het park aangekomen. 130 in Frankrijk, nl en België 110/120. Gemiddeld verbruik 19.5kw/100km. Totaal 460km
Bij Sequoia Lodge aangemeld en mocht zo doorrijden.
Stond bijna helemaal vol, maar ook een aantal auto's niet aan de lader (zoals de tesla's en een Belgisch busje wat niet een ev was)
Lader was wel erg langzaam, dus morgen weer proberen en dan een andere paal. Ik kreeg vanuit het park geen verbinding met de auto via de app om te checken hoe snel het ging.
Wordt vervolgd, prima reis verder!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de terugreis toch maar even weer volgeladen bij Sequoia, was prima te doen dus met 100% naar huis vertrokken. Overal in Frankrijk 130 gereden, airco gewoon op 22, en met Pump kwam ik uit op een laadstop ergens voor Gent (Total). Hier was het snelladen wel 79 cent per Kw!Boeie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:24:
[...]
Vandaag even opgelet bij Disney, er zijn inderdaad 7kw en 11kw palen, maar dat zie je alleen maar aan de sticker bovenop. Maakt nogal een verschil qua laden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik ben nu weer 100% vol. Er staan veelal dezelfde auto's geparkeerd bij de hotels, en die staan dan niet te laden of zijn al vol.
De ingebouwde navi is trouwens echt waardeloos, die wilde ons zowel op de heen als terugweg naar een 11kw paal sturen, om daar vervolgens 3 uur te laden.
:strip_exif()/f/image/zaQKPrLSgilMH81p6RuEP1Xt.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Divm2Uz5QCIOJYRF56N4vKQh.png?f=fotoalbum_large)
Hier wel flinke laadsnelheid gehaald. Mijn ANWB kaart werd hier geaccepteerd (in tegenstelling tot de Total laadstop in Frankrijk op de heenweg).
Daarna op de CC door België ivm de vele trajectcontroles en vanaf de grens met 140 naar huis. Overall 980km gereden en een gemiddeld verbruik van 19.5kw/100km. Dit hoefde ik met de Tesla niet te proberen, dus ik ben zeer tevreden.
En gister weer woon-werk gereden op 100/110 en nu zit ik weer op 14.8kw/100km.
Pump icm Skoda account werkt overigens erg goed, ABRP met dongle ook even geprobeerd maar die was minder accuraat. Enige nadeel aan Pump (maar dat is met alle carplay apps) is de bedienmogelijkheid in de auto of de mogelijkheid tot het eenvoudig selecteren van een ander laadpunt op je route.
[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 18-05-2022 12:03 ]
Ja, weet ik. Maar het is een leasebak, dus ik wil niet te veel rommelen.P_de_B schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Je weet dat er grote kans is dat je met ODBEleven TA kunt activeren?
Oke thanks! Gebruik zelf alleen Apple Carplay met Pump en Google Maps dus dan ga ik daar geen reset voor uitvoeren :-)ronaldtb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:43:
[...]
Volgens mij alleen de Navi update, inderdaad. Ik zit op software versie 0795.
Volgens de dealer waar ik laatst was is er nog geen update, al had ik ook gevraagd om de Navi software te updaten, dus ik denk niet dat ze daar erg goed naar gekeken hebben.
Ik heb hetzelfde stuur en TA, ik kan het stuur op veel plekken vasthouden, ook zoals jij het doet. Geen meldingen! Net nog zo naar België gereden, 180km met TA en wat files. Garagebezoek lijkt me zeker aan te raden.JayEm schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:03:
[...]
Ik heb zeker wel travel assist heb me due optie laten aanpraten en ook voor betaald. Jij kan wel ta aanzetten en zo rijden zonder dat je allerlei waarschuwingen krijgt dat je het stuur moet overnemen? Dan ga ik nl gewoon terug naar de garage
Boeie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:02:
[...]
[...]
Voor de terugreis toch maar even weer volgeladen bij Sequoia, was prima te doen dus met 100% naar huis vertrokken. Overal in Frankrijk 130 gereden, airco gewoon op 22, en met Pump kwam ik uit op een laadstop ergens voor Gent (Total). Hier was het snelladen wel 79 cent per Kw!
De ingebouwde navi is trouwens echt waardeloos, die wilde ons zowel op de heen als terugweg naar een 11kw paal sturen, om daar vervolgens 3 uur te laden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier wel flinke laadsnelheid gehaald. Mijn ANWB kaart werd hier geaccepteerd (in tegenstelling tot de Total laadstop in Frankrijk op de heenweg).
Daarna op de CC door België ivm de vele trajectcontroles en vanaf de grens met 140 naar huis. Overall 980km gereden en een gemiddeld verbruik van 19.5kw/100km. Dit hoefde ik met de Tesla niet te proberen, dus ik ben zeer tevreden.
En gister weer woon-werk gereden op 100/110 en nu zit ik weer op 14.8kw/100km.
Pump icm Skoda account werkt overigens erg goed, ABRP met dongle ook even geprobeerd maar die was minder accuraat. Enige nadeel aan Pump (maar dat is met alle carplay apps) is de bedienmogelijkheid in de auto of de mogelijkheid tot het eenvoudig selecteren van een ander laadpunt op je route.
:strip_exif()/f/image/WmYK3TSKaMdnvlM11pPv6XYE.jpg?f=fotoalbum_large)
Gent-Nazareth, mooie stop, en meestal vrije plekken met evt een Ionity charger ernaast, met ruim afdoende voorzieningen.
[ Voor 27% gewijzigd door AlexZuH op 18-05-2022 14:28 ]
Gisteren liep mijn 1ste jaar gratis PowerPass abbo af.
Ik was blij toen het er in de eerste instantie op leek dat ik gratis nog een jaartje zou kunnen verlengen.
Ik kreeg onderstaande optie voorgeschoteld, kon deze kiezen en kon vervolgens alle schermen door tot aan het facturatiescherm.
:strip_exif()/f/image/WOdrzo21oa36QtXAT8RpMJfN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oTGWAnYolIQKqR8xnHIjeUFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas liep het na bevestigen vast op een 'internal server error'.
Een keer of 5 geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Daarna de app-cache geleegd, en vervolgens kreeg ik meteen een melding 'uw abonnement is verlopen', maar de keuze voor nog een jaar gratis is er niet meer :-)
Het fast charger abbo kost nu voor het komende jaar 12,99 per maand. Ik heb gelukkig mijn werkgever kunnen overtuigen dat dit gunstig is, het omslagpunt light bij 355 kWh, en dat redt ik wel op jaarbasis.
Ik was blij toen het er in de eerste instantie op leek dat ik gratis nog een jaartje zou kunnen verlengen.
Ik kreeg onderstaande optie voorgeschoteld, kon deze kiezen en kon vervolgens alle schermen door tot aan het facturatiescherm.
:strip_exif()/f/image/WOdrzo21oa36QtXAT8RpMJfN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oTGWAnYolIQKqR8xnHIjeUFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas liep het na bevestigen vast op een 'internal server error'.
Een keer of 5 geprobeerd, maar steeds hetzelfde. Daarna de app-cache geleegd, en vervolgens kreeg ik meteen een melding 'uw abonnement is verlopen', maar de keuze voor nog een jaar gratis is er niet meer :-)
Het fast charger abbo kost nu voor het komende jaar 12,99 per maand. Ik heb gelukkig mijn werkgever kunnen overtuigen dat dit gunstig is, het omslagpunt light bij 355 kWh, en dat redt ik wel op jaarbasis.
Nee, wist ik nietP_de_B schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Je weet dat er grote kans is dat je met ODBEleven TA kunt activeren?
Ja echt!? moeten we niet een kopers vereniging oprichten om dit bij Skoda aan te kaarten.Boeie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:02:
[...]
Software voor een EV is echt onder de maat.
@Tukker87 Ik zag hem ook verschijnen in de laadplanning van ABRP.
Is ie echt al klaar? Geverifieerd? Op Chargemap zie ik alleen nog maar foto’s van de boel in aanbouw.
Is ie echt al klaar? Geverifieerd? Op Chargemap zie ik alleen nog maar foto’s van de boel in aanbouw.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het duurt een maandje en dan kom ik er langs. Maar in de Ionity app staat hij en die vertrouw ik wel. 😏JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:54:
Mocht er iemand langskomen. Dus even nieuwe foto’s maken voor Chargemap.
Heb je al de aanpassing via OBD11 geprobeerd, waardoor snelladers wel de voorkeur krijgen?Boeie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:02:
Goed nieuws. Weet iemand of daar dan ook al (sanitaire)voorzieningen zijn. Het zit bij een Novotel dacht ik. Dit is ook wel prima overigens:Tukker87 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:42:
Voor wie er nog wel eens naar Parijs wil gaan. Er is net boven Parijs een nieuw Ionity station (6 stuks) geopend.
nieuws: Tesla stelt negen Belgische Superchargerstations open voor andere merken

[ Voor 6% gewijzigd door FJP84 op 18-05-2022 23:45 ]
Software voor auto's in het algemeen eigenlijk.Kaaschef schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:32:
[...]
Ja echt!? moeten we niet een kopers vereniging oprichten om dit bij Skoda aan te kaarten.![]()
Software voor een EV is echt onder de maat.
Android auto (nog geen ervaring mee weliswaar) lijkt mij de ideale oplossing hiervoor.
Alleen zou het wel tof zijn moesten er alternatieven zijn (en dan doel ik niet per se op Apple).
Nee, nog niet.FJP84 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Heb je al de aanpassing via OBD11 geprobeerd, waardoor snelladers wel de voorkeur krijgen?
code:
1
2
3
4
5
| Applicationserver 3 system 1 infotainment (8125) Aanpassing Battery_type_selection Battery_type: 82kWh (iv80) of 62 kWh (iv60) DC_charging_power: 125kW_DC (iv80) 100kW_DC (iv60) |
Toch maar een OBD11 dongle aanschaffen, ook voor de TA.
Je hebt assistentie basis, het knopje in het stuur (YouTube: ŠKODA OCTAVIA Travel Assist) en een stuur met HOD nodig. Dan kun je het TA inschakelen. Die eerste lichting hadden voor zover ik weet allemaal dat knopje (dat nutteloos is).Kaaschef schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:27:
[...]
Nee, wist ik niet. Heb een van de eerste lichting enyaqs (april 2021). Geeft dat een grotere kans?
Klopt het dat TA (Travel Assist) ervoor zorgt dat de auto niet meer tussen de lijnen pingeld, maar een stabiel koerst midden op de rijbaan? Dealer vertelde mij dat dat het verschil is tussen de pakketten Assistent en Assistent plus.
Ik krijg binnenkort een voorraad model iv60 van eind okt 2021. Is dit standard al MY22 met snelladen? Daarnaast heeft het stuur wel de TA knop en op de infotainment staat lane-assist, dodehoek, acc, verkeersbordenherkenning, daarnaast heb ik het Drive pakket voor 2 spaaksstuur met verwarming, hod en de TA knop. Volgens mij heb ik dan alle functies op TA te activeren. Maar kan dat ook met deze lichting (10-'21) auto?
Ik krijg binnenkort een voorraad model iv60 van eind okt 2021. Is dit standard al MY22 met snelladen? Daarnaast heeft het stuur wel de TA knop en op de infotainment staat lane-assist, dodehoek, acc, verkeersbordenherkenning, daarnaast heb ik het Drive pakket voor 2 spaaksstuur met verwarming, hod en de TA knop. Volgens mij heb ik dan alle functies op TA te activeren. Maar kan dat ook met deze lichting (10-'21) auto?
[ Voor 7% gewijzigd door Oggy op 19-05-2022 09:14 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Het verschil tussen de pakketten weet ik niet precies.Oggy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
Klopt het dat TA (Travel Assist) ervoor zorgt dat de auto niet meer tussen de lijnen pingeld, maar een stabiel koerst midden op de rijbaan? Dealer vertelde mij dat dat het verschil is tussen de pakketten Assistent en Assistent plus.
Maar je hebt Lane Assist, die er enkel voor zorgt dat je niet over de lijnen gaat. En deze pingpongt dus tussen de lijnen.
En Travel Assist zorgt er voor dat je mooi recht rijdt binnen de lijnen, zonder het gepingpong.
Lane assist is niet bedoeld om 'zelf te rijden', alleen om te voorkomen dat je per ongeluk over de lijn heen gaat. Als je het stuur dan los laat gaat hij pingpongen maar dat is absoluut niet de intentie van dit systeem.Oggy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
Travel Assist is wel bedoeld om 'zelf te rijden' en rijdt gewoon netjes een mooie lijn over de weg.
Ik heb zelf rijden tussen aanhalingstekens gezet want het is niks meer dan mooi binnen de lijntjes blijven gecombineerd met adaptive cruisecontrol. Je moet dus zelf gewoon blijven opletten, maar ff wat eten of drinken in een bocht zonder handen aan het stuur is geen probleem.
Edit: vergeten woordje
Een voorraad model uit 2021, klinkt als te mooi om waar te zijn. Ik heb zelf besteld in september vorig jaar. En in geen velden of wegen was er iets leverbaar t/m december. Uiteindelijk levering pas in maart.Oggy schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
Mocht het toch een voorraad model zijn check dan wel of er een snellader op zit. Standaard zat dat er niet op, dit was een optie. Ik kan mij wel voorstellen dat de auto’s zonder snellader misschien zijn blijven staan.
Ik vermoed dat ze ook de hoofdprijs vragen voor voorraad modellen.Ronem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Een voorraad model uit 2021, klinkt als te mooi om waar te zijn. Ik heb zelf besteld in september vorig jaar. En in geen velden of wegen was er iets leverbaar t/m december. Uiteindelijk levering pas in maart.
Mocht het toch een voorraad model zijn check dan wel of er een snellader op zit. Standaard zat dat er niet op, dit was een optie. Ik kan mij wel voorstellen dat de auto’s zonder snellader misschien zijn blijven staan.
vanaf productieweek 48 is snelladen standaardRonem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Een voorraad model uit 2021, klinkt als te mooi om waar te zijn. Ik heb zelf besteld in september vorig jaar. En in geen velden of wegen was er iets leverbaar t/m december. Uiteindelijk levering pas in maart.
Memento mori
Ik overweeg om met een aanhanger op vakantie te gaan naar Frankrijk. Zijn er hier mensen die die ervaring al hebben en willen/kunnen delen?
Ik zie vooral op tegen het loskoppelen van de aanhanger omdat het anders niet mogelijk is om bij de laadpaal te komen.
Ik zie vooral op tegen het loskoppelen van de aanhanger omdat het anders niet mogelijk is om bij de laadpaal te komen.
De Enyaq Sportline die wij gekocht hebben (zaterdag ophalen) is ook een voorraadmodel uit september 2021. Nu hoop ik wel dat deze ook snelladen heeftRonem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Behalve als de zon recht in de camera schijnt of de belijning wat slecht is 😂 dan wil hij nog wel eens de weg kwijtraken. Verder heel tevreden over, en zeker file assist.CrashKonijn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:25:
[...]
Lane assist is niet bedoeld om 'zelf te rijden', alleen om te voorkomen dat je per ongeluk over de lijn heen gaat. Als je het stuur dan los laat gaat hij pingpongen maar dat is absoluut niet de intentie van dit systeem.
Travel Assist is wel bedoeld om 'zelf te rijden' en rijdt gewoon netjes een mooie lijn over de weg.
Ik heb zelf rijden tussen aanhalingstekens gezet want het is niks meer dan mooi binnen de lijntjes blijven gecombineerd met adaptive cruisecontrol. Je moet dus zelf gewoon blijven opletten, maar ff wat eten of drinken in een bocht zonder handen aan het stuur is geen probleem.
Edit: vergeten woordje
Klopt.this schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:35:
[...]
Ik vermoed dat ze ook de hoofdprijs vragen voor voorraad modellen.
[ Voor 26% gewijzigd door Oggy op 19-05-2022 22:04 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Wat ik merkte was dat er eind vorig jaar nog best wat autos waten, maar voor zakelijke lease maar heel beperkt (zeker buiten Pon om)Ronem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Snelladen is altijd achteraf te activeren, kost geloof ik € 495,-Ronem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Zo niet, kan je het altijd achteraf laten activeren, volgens mij kost dit € 495,-Senaxx schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:01:
[...]
De Enyaq Sportline die wij gekocht hebben (zaterdag ophalen) is ook een voorraadmodel uit september 2021. Nu hoop ik wel dat deze ook snelladen heeft
Zojuist mijn Enyaq 60 First Edition geleverd. Hij is uit 2021, dus had verwacht dat er een thuislader bij zou zitten zoals in de 2021 prijslijst staat, maar dat is helaas niet het geval.
Hallo allen,
Ik vraag me af of iemand onderstaand herkend en zo ja wat de oplossing was.
Ik heb sinds september al een Enyaq maar nu ik steeds vaker op de weg zit is er een irritatiepuntje. Als ik optrek of rem (lastwissel) hoor ik rechts achterin een soort boink, alsof er steeds iets omvalt. Dit gebeurt als ik al rijd, dus het zou niet het losschieten van remmen moeten zijn, het gebeurt namelijk ook met de recuperatie-rem (als ik dat zo mag noemen
). Alles achterin wat ik zo kan zien (in de kofferbak) zit verder vast, dus daar kan het niet inzitten.
Ik ben bij de dealer geweest, hebben gecheckt of de wielen niet goed vastzaten of dat er nog transportblokken onder zaten maar dat was niet het geval. Ze gaan woensdag verder kijken, maar ik dacht, wellicht heeft hier iemand nog een gouden tip.
Iemand die dit herkend en wellicht een idee heeft?
Ik heb sinds september al een Enyaq maar nu ik steeds vaker op de weg zit is er een irritatiepuntje. Als ik optrek of rem (lastwissel) hoor ik rechts achterin een soort boink, alsof er steeds iets omvalt. Dit gebeurt als ik al rijd, dus het zou niet het losschieten van remmen moeten zijn, het gebeurt namelijk ook met de recuperatie-rem (als ik dat zo mag noemen
Ik ben bij de dealer geweest, hebben gecheckt of de wielen niet goed vastzaten of dat er nog transportblokken onder zaten maar dat was niet het geval. Ze gaan woensdag verder kijken, maar ik dacht, wellicht heeft hier iemand nog een gouden tip.
[ Voor 10% gewijzigd door Mfume op 19-05-2022 14:39 ]
Misschien je achterklep die niet helemaal goed sluit? Er zitten 2 steldoppen op (als je de klep open doet). Bij mij en vele anderen was dat niet lekker afgesteld.Mfume schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:28:
Hallo allen,
Ik heb sinds september al een Enyaq maar nu ik steeds vaker op de weg zit is er een irritatiepuntje. Als ik optrek of rem (lastwissel) hoor ik rechts achterin een soort boink, alsof er steeds iets omvalt. Dit gebeurt als ik al rijd, dus het zou niet het losschieten van remmen moeten zijn, het gebeurt namelijk ook met de recuperatie-rem (als ik dat zo mag noemen). Alles achterin wat ik zo kan zien (in de kofferbak) zit verder vast, dus daar kan het niet inzitten.
Alhoewel dat niet echt een boink oplevert. meer een geklapper van de klep tijdens het rijden.
Yes, hij is echt klaar en geverifieerd!JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:54:
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Gefeliciteerd 🥳! Geniet er van.macmellow schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:20:
Zojuist mijn Enyaq 60 First Edition geleverd. Hij is uit 2021, dus had verwacht dat er een thuislader bij zou zitten zoals in de 2021 prijslijst staat, maar dat is helaas niet het geval.
Sneu geld, binnenkort de update en dan krijgen alle 50kw modellen gratisch een boost naar 100kw en de 100kw naar 120kw. Zou ik wachten, je laadt toch meestal thuis.royverdegem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:17:
[...]
Snelladen is altijd achteraf te activeren, kost geloof ik € 495,-
Memento mori
Bron? Want volgens mij klopt dit niet, alleen de maximale laadsnelheid gaat omhoog: 100kW wordt inderdaad 120kW, maar dan moet je al wel de snellaadoptie hebben.Bob-B190 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Sneu geld, binnenkort de update en dan krijgen alle 50kw modellen gratisch een boost naar 100kw en de 100kw naar 120kw. Zou ik wachten, je laadt toch meestal thuis.
Dat 100kW nu standaard is op nieuw uit leveren modellen is gepaard gegaan met een prijsverhoging, maar wordt niet met terugwerkende kracht doorgevoerd.
In de Facebook groep heb ik iets wat er op lijkt langs zien komen.Mfume schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:28:
Hallo allen,
Ik heb sinds september al een Enyaq maar nu ik steeds vaker op de weg zit is er een irritatiepuntje. Als ik optrek of rem (lastwissel) hoor ik rechts achterin een soort boink, alsof er steeds iets omvalt. Dit gebeurt als ik al rijd, dus het zou niet het losschieten van remmen moeten zijn, het gebeurt namelijk ook met de recuperatie-rem (als ik dat zo mag noemen). Alles achterin wat ik zo kan zien (in de kofferbak) zit verder vast, dus daar kan het niet inzitten.
Probleem:
een "bonkend" geluid rechtsachter bij oneffenheden in de weg
Oplossing:
De kentekenplaathouder was te ver naar binnen vastgeschroefd, waardoor deze bij oneffenheden klappert tegen de achterklep. Deze hebben ze nu op de hoeken vastgezet. En warempel, het bonkende geluid is verdwenen!
Wij zijn in de meivakantie met een Enyaq iV80 en vouwwagen naar Luxemburg geweest. Verbruik 21-22 kWh/100 km. Netjes aan de max snelheid gehouden (90 in NL en Lux; 100 in BE). Wel relatief koud vergeleken met nu, dus verbruik richting 20 kWh in de zomer moet echt wel lukken.Henkie102 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:56:
Ik overweeg om met een aanhanger op vakantie te gaan naar Frankrijk. Zijn er hier mensen die die ervaring al hebben en willen/kunnen delen?
Heen snelladen bij Ionity ten oosten van Gent. Afkoppelen nodig, maar dat kost een paar minuten extra, geen probleem. Terug snelladen bij Fastned ten zuiden van Hasselt, daar hoef je niet af te koppelen. Laadsnelheid helaas beide keren rond de 65-68 kW, viel me tegen.
In Luxemburg zelf paar keer in dorpjes geladen als we iets gingen bezoeken of wandelen. En in een parkeergarage in Luxemburg stad. Jammer dat de AC lader geen 22 kW aan kan, maar met 11 kW werkt ook prima voor een paar uur.
Meestal met Powerpass geladen, maar werkte niet overal. Backup was Shell Recharge / Newmotion kaart. Eén van beiden werkte altijd wel.
Mooie generale repetitie voor de zomerreis met vouwwagen naar de Lofoten in Noorwegen. Zo’n beetje het walhalla voor EV-rijders
Laatst ergens bij een Fastned bij Leiden eindelijk mijn max van 124,5 kW gehaald (12% SoC). Het kán dus wel.
:strip_exif()/f/image/JJDRfDeXDglwWQn9ni3Fvtwp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Cunic op 19-05-2022 22:28 ]
En gratis al helemaal niet, niets is gratis (nou voorruit, TA in sommige gevalleninternetinfo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:08:
[...]
Bron? Want volgens mij klopt dit niet, alleen de maximale laadsnelheid gaat omhoog: 100kW wordt inderdaad 120kW, maar dan moet je al wel de snellaadoptie hebben.
Dat 100kW nu standaard is op nieuw uit leveren modellen is gepaard gegaan met een prijsverhoging, maar wordt niet met terugwerkende kracht doorgevoerd.
Ik had de snellaadoptie NIET genomen, maar wel gekregen NA een "algemene" prijsverhoging

Ik heb inmiddels 3x bij een snellader gestaan, maar hij ging niet sneller dan 50kw. Zou dat hier mee te maken kunnen hebben? Temp buiten was 18 graden en ik was nog maar 20% vol.Bob-B190 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Sneu geld, binnenkort de update en dan krijgen alle 50kw modellen gratisch een boost naar 100kw en de 100kw naar 120kw. Zou ik wachten, je laadt toch meestal thuis.
Auto is van maart met volgens mij de wel laatste software.
Dan moet je wel hoger kunnen halen lijkt mij. Dus ja dat zou ermee te maken kunnen hebben.Ronem schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:58:
[...]
Ik heb inmiddels 3x bij een snellader gestaan, maar hij ging niet sneller dan 50kw. Zou dat hier mee te maken kunnen hebben? Temp buiten was 18 graden en ik was nog maar 20% vol.
Auto is van maart met volgens mij de wel laatste software.
Dit klopt niet. Het plafond van snelladen gaat omhoog met de update. Maar heb je nu de mogelijkheid tot snelladen niet, dan heb je hem na de update nog steeds niet.Bob-B190 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Dank voor het delen! Dat klinkt inderdaad best te doen. Ik heb zelf de 60 waar ik gemiddeld 14.8 kw/h haal zonder aanhanger.Cunic schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:17:
[...]
Wij zijn in de meivakantie met een Enyaq iV80 en vouwwagen naar Luxemburg geweest. Verbruik 21-22 kWh/100 km. Netjes aan de max snelheid gehouden (90 in NL en Lux; 100 in BE). Wel relatief koud vergeleken met nu, dus verbruik richting 20 kWh in de zomer moet echt wel lukken.
Heen snelladen bij Ionity ten oosten van Gent. Afkoppelen nodig, maar dat kost een paar minuten extra, geen probleem. Terug snelladen bij Fastned ten zuiden van Hasselt, daar hoef je niet af te koppelen. Laadsnelheid helaas beide keren rond de 65-68 kW, viel me tegen.
In Luxemburg zelf paar keer in dorpjes geladen als we iets gingen bezoeken of wandelen. En in een parkeergarage in Luxemburg stad. Jammer dat de AC lader geen 22 kW aan kan, maar met 11 kW werkt ook prima voor een paar uur.
Meestal met Powerpass geladen, maar werkte niet overal. Backup was Shell Recharge / Newmotion kaart. Eén van beiden werkte altijd wel.
Mooie generale repetitie voor de zomerreis met vouwwagen naar de Lofoten in Noorwegen. Zo’n beetje het walhalla voor EV-rijdersWe pakken de boot van Eemshaven naar Kristiansand btw.
Laatst ergens bij een Fastned bij Leiden eindelijk mijn max van 124,5 kW gehaald (12% SoC). Het kán dus wel.
[Afbeelding]
Afgelopen zomer met dakkoffer naar Frankrijk geweest en dat is geen aanrader. Kwam niet verder dan 220km. Voor komende Pinksteren heb ik een aanhanger gehuurd om te testen wat het verbruik is. Ik ben van het kamperen en sta dan ergens in Gelderland.
Wat eerder nog niet duidelijk was: hoe zit het met de eerste lichting Enyaqs? Gaat het voor iedereen omhoog, of is het ook gedeeltelijk hardware afhankelijk? Of weet niemand dat nog?Martinique schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:23:
[...]
Dit klopt niet. Het plafond van snelladen gaat omhoog met de update. Maar heb je nu de mogelijkheid tot snelladen niet, dan heb je hem na de update nog steeds niet.
Hoe dát precies zit weet ik ook niet, @Tukker87 schreef ooit dit:Armada schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:56:
[...]
Wat eerder nog niet duidelijk was: hoe zit het met de eerste lichting Enyaqs? Gaat het voor iedereen omhoog, of is het ook gedeeltelijk hardware afhankelijk? Of weet niemand dat nog?
https://gathering.tweaker...message/70018464#70018464
Dit is wat Skoda zelf zegt bij de accessoirelijst op skoda.nl.Armada schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:56:
[...]
Wat eerder nog niet duidelijk was: hoe zit het met de eerste lichting Enyaqs? Gaat het voor iedereen omhoog, of is het ook gedeeltelijk hardware afhankelijk? Of weet niemand dat nog?
iV 60: "Voor voertuigen geproduceerd tot week 25/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50kW naar 100kW. Voor voertuigen geproduceerd vanaf week 25/2021 tot week 48/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50kW tot 130kW."
Voor de iV 80 is dit: "Voor voertuigen geproduceerd tot week 25/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50 kW naar 125 kW. Voor voertuigen geproduceerd vanaf week 25/2021 tot week 48/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50kW tot 130kW."
https://shop.skoda.nl/aut...?reset_vehicle=1&cid=2853
Excuses hier stond een bericht in het verkeerde forum
[ Voor 92% gewijzigd door Verhagen op 20-05-2022 11:04 ]
Als een enyaq o.b.v. kenteken week 43 2021 een eerste toelating heeft (registratie waar ook ter wereld) zou deze dan 130 kW laadsnelheid (iv 60) hebben of krijgen met de update?mauritsams schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Dit is wat Skoda zelf zegt bij de accessoirelijst op skoda.nl.
iV 60: "Voor voertuigen geproduceerd tot week 25/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50kW naar 100kW. Voor voertuigen geproduceerd vanaf week 25/2021 tot week 48/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50kW tot 130kW."
Voor de iV 80 is dit: "Voor voertuigen geproduceerd tot week 25/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50 kW naar 125 kW. Voor voertuigen geproduceerd vanaf week 25/2021 tot week 48/2021, zal de laadsnelheid toenemen van 50kW tot 130kW."
Hangt van de productieweek af en of de optie snelladen destijds is mee besteld.Oggy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:09:
[...]
Als een enyaq o.b.v. kenteken week 43 2021 een eerste toelating heeft (registratie waar ook ter wereld) zou deze dan 130 kW laadsnelheid (iv 60) hebben of krijgen met de update?
Toegelaten in week 43 betekent iig productie van voor week 48, dus niet standaard snelladen. Ik er even vanuit dat toegelaten in week 43 ook betekent productie na week 25. In dat geval heb je (als snelladen als optie is gekozen) al 130 kW max laadsnelheid. Ik haal in de zomer boven de 130 kW als ik onder de 8% ga snelladen (iV60 week 29).
Maar dat gaat niet over de update. Wat Skoda zegt bij de ME3 update is: "Bij het laden met gelijkstroom hebben voertuigen met de 62 kWh-accu dankzij de nieuwe software nu een laadvermogen tot 120 kW, en tot 135 kW voor ENYAQ iV-modellen met de grotere 82 kWh-accu."
Echt duidelijk is het niet.
Zou wel zuur zijn; ben je "early adopter" haakt je wagen bij de eerste de beste serieuze update al af. (100 naar 130kWh)
Mijn auto werd in week 20 geleverd, kreeg vandaag een berichtje dat hij 1 jaar oud is..
Mijn auto werd in week 20 geleverd, kreeg vandaag een berichtje dat hij 1 jaar oud is..
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Denk dat we hier gewoon moeten relativeren.ervh schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:22:
Zou wel zuur zijn; ben je "early adopter" haakt je wagen bij de eerste de beste serieuze update al af. (100 naar 130kWh)
Ten eerste heb je de auto al lekker lang
Ik zag nu net in de accessoire lijst dat in ieder geval dat bij de iv60 sportline "Aansluitpunt voor DC snelladen tot 120kW" als standaard uitrusting staat. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze dat ook in oktober had. Ik zag bij de toelating dat onze auto niet van september is maar 18 oktober. Maarja dat is nog steeds voor 29 november (week 48).
Weet iemand of bij Sportline's het 120kWh laden wel standaard was?
edit: Blijkbaar niet. Ik kom wat occasions uit oktober 2021 tegen van sportline's en daarbij is het niet standaard.
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe dat dan werkt. Ik zie in de omschrijving "Alleen geschikt voor ENYAQ iV met 62 kWh batterij. Activatiecode is geschikt voor één voertuig."
Dus blijkbaar is het een softwarematige aanpassing. Zou dat dan ook niet met ODB11 te doen zijn? (afgezien van de risico's natuurlijk)
edit: Blijkbaar niet. Ik kom wat occasions uit oktober 2021 tegen van sportline's en daarbij is het niet standaard.
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe dat dan werkt. Ik zie in de omschrijving "Alleen geschikt voor ENYAQ iV met 62 kWh batterij. Activatiecode is geschikt voor één voertuig."
Dus blijkbaar is het een softwarematige aanpassing. Zou dat dan ook niet met ODB11 te doen zijn? (afgezien van de risico's natuurlijk)
[ Voor 32% gewijzigd door Senaxx op 20-05-2022 13:19 ]
Ik denk wel dat het een verkeerde mindset is om te verwachten dat auto's telkens gratis grote updates gaat krijgen.ervh schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:22:
Volgens mij is dit hier nog niemand met ODB11 gelukt. Met dat aansluitpunt bedoelen ze denk ik gewoon de aansluiting achter het klepje. Alle Enyaqs hebben uiteraard wel gewoon de CCS Combo aansluiting…Senaxx schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:08:
Ik zag nu net in de accessoire lijst dat in ieder geval dat bij de iv60 sportline "Aansluitpunt voor DC snelladen tot 120kW" als standaard uitrusting staat. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze dat ook in oktober had. Ik zag bij de toelating dat onze auto niet van september is maar 18 oktober. Maarja dat is nog steeds voor 29 november (week 48).
Wat betreft ‘alleen geschikt voor 62kWh’; als je het artikel in de shop van de 80 bekijkt staat die opmerking er niet bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Martinique op 20-05-2022 14:08 ]
bedankt voor de info, wij willen naar Zweden , eventueel ook met dakkoffer maar als ik dit dan lees dan gaat het verbruik flink omhoog... ga ik echt proberen alles in de auto te krijgen zonder koffer.Henkie102 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Dank voor het delen! Dat klinkt inderdaad best te doen. Ik heb zelf de 60 waar ik gemiddeld 14.8 kw/h haal zonder aanhanger.
Afgelopen zomer met dakkoffer naar Frankrijk geweest en dat is geen aanrader. Kwam niet verder dan 220km. Voor komende Pinksteren heb ik een aanhanger gehuurd om te testen wat het verbruik is. Ik ben van het kamperen en sta dan ergens in Gelderland.
Klopt, obv info van Skoda NL. Als ik eerlijk ben heeft die verhoogde laadsnelheid alleen zin bij een 80 (en pas bij software update 3.0). Als je video's van Batterylife op YT zoekt, dan zul je zien dat de verhoogde snelheid (100 > 120 of 125 > 135) nauwelijks iets doet, omdat de curve niet verbeterd. Ging geloof ik om 2 minuten. Het spijt mij, maar dat is echt niets.Martinique schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:14:
[...]
Hoe dát precies zit weet ik ook niet, @Tukker87 schreef ooit dit:
https://gathering.tweaker...message/70018464#70018464
Met de nieuwe software heeft hij laatst getest en toen was het bij een 77kw variant en de curve was daar echt super. Heel lang houdt hij die hoge laadsnelheid vast. Uiteindelijk was het 8 of 9 minuten sneller. Op een rit met 3x keer laden (of 2x) scheelt dat veel.
Voor de 60 verwacht ik niet dat het veel verbeterd, want een kleinere batterij kan gewoon wat minder hebben.
Video's gaan over VW, maar dat gaat natuurlijk ook gelden voor de Enyaq. Ik sluit mij aan bij degene die zeggen dat je vooral moet genieten van de ritten die je kunt maken. Veel moeten (noodgedwongen) lang wachten om de auto uberhaupt geleverd te krijgen. Soms met missende functies vanwege chiptekort. Het gras is altijd groener bij de buren, maar vergeet niet, dat zegt de buurman ook.
[ Voor 16% gewijzigd door Tukker87 op 20-05-2022 18:45 ]
Heel fijn dat dit allemaal gedeeld wordt. Wij zijn ook van het kamperen en ik ga in juni met de caravan op vakantie. Normaal gaan wij naar zuid Frankrijk. Deze zomer blijven wij in Nederland om te kijken hoe het gaat met de Enyaq IV60 en caravan. Wij gaan dan vanuit een plaatsje dichtbij Doetinchem naar Groede in Zeeland. Ongeveer 275 km rijden.Henkie102 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:17:
[...]
Dank voor het delen! Dat klinkt inderdaad best te doen. Ik heb zelf de 60 waar ik gemiddeld 14.8 kw/h haal zonder aanhanger.
welke video?crimby schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Ik vind dat juist heel fijn! Dat is dan altijd toegankelijk. Tenzij het met de sensor naar voren komt, maar altijd weg lijkt me niks...
heb vanmorgen mn enyaq opgehaald en mis de Netflix/YouTube functionaliteit (bij stilstand :-)) op dat mooie scherm.
Ik zou terug gaan naar de dealer!MarcoKL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:35:
[...]
welke video?
heb vanmorgen mn enyaq opgehaald en mis de Netflix/YouTube functionaliteit (bij stilstand :-)) op dat mooie scherm.
Volgende week ga ik te kamperen in Nederland met een bagagewagen achter de Enyaq. Ben vooral benieuwd naar het (extra) verbruik over een wat langere afstand.
Eea is ook ter voorbereiding op de zomervakantie naar Frankrijk half augustus
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Er is een filmpje van Carwow die dit getest hebben, maar elk excuus om zelf te kunnen testen zou ik aangrijpen. 😂JanHenk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:29:
Volgende week ga ik te kamperen in Nederland met een bagagewagen achter de Enyaq. Ben vooral benieuwd naar het (extra) verbruik over een wat langere afstand.
Het is best een goed idee dat meerdere mensen hun ervaring delen over het verbruik wanneer je een dakkoffers, aanhanger/vouwwagen of caravan achter de Enyaq hebt hangen. Het kan natuurlijk best zijn dat de een er negatief over is en de ander positief. Dan wil je ook weten waardoor die verschillen veroorzaakt zijn.Tukker87 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:12:
[...]
Er is een filmpje van Carwow die dit getest hebben, maar elk excuus om zelf te kunnen testen zou ik aangrijpen. 😂
Het helpt zeker ter voorbereiding op de zomervakantie als je echt een lange afstand gaat rijden.
Er zijn zo veel variabelen dat het nooit 1 op 1 goed te vergelijken is.GroeneEnyaq schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:24:
[...]
Het is best een goed idee dat meerdere mensen hun ervaring delen over het verbruik wanneer je een dakkoffers, aanhanger/vouwwagen of caravan achter de Enyaq hebt hangen. Het kan natuurlijk best zijn dat de een er negatief over is en de ander positief. Dan wil je ook weten waardoor die verschillen veroorzaakt zijn.
Het helpt zeker ter voorbereiding op de zomervakantie als je echt een lange afstand gaat rijden.
Omstandigheden buiten (temperatuur, windsnelheid, windrichting)
Omstandigheden van de auto (inzittenden, bepakking, aanhanger, inch wielen, etc)
Manier van rijden (zware voet, acc/ta, gem. Snelheid).
Je komt er achter door het zelf te doen en dan krijg je vanzelf genoeg vertrouwen.
Wij gaan 11 juli (duurt nog even) met 2 volwassenen, 3 kinderen op de achterbank, de kofferbak tot de hemel toe volgestampt en een volgeladen dakkoffer richting Zuid Frankrijk (1300 km) met de EV60 haha!
Ik zal uitgebreid verslag doen mocht daar nog behoefte aan zijn tegen die tijd. Al moet ik het wel overleven natuurlijk...
Kan de 60 (actieauto uit 2022 tbv de privatelease) overigens 10 juni ophalen. Dealer belde gisteren met de mededeling dat hij aangekomen was bij PON in Leusden en ben volgens hem de eerste van NL.
Dus uh heb er nog geen 5 maanden op moeten wachten.
(sorry voor de anderen die misschien al een jaar wachten op hun bolide)
Ik zal uitgebreid verslag doen mocht daar nog behoefte aan zijn tegen die tijd. Al moet ik het wel overleven natuurlijk...

Kan de 60 (actieauto uit 2022 tbv de privatelease) overigens 10 juni ophalen. Dealer belde gisteren met de mededeling dat hij aangekomen was bij PON in Leusden en ben volgens hem de eerste van NL.

Vandaag de Enyaq opgehaald
En ik dacht ik probeer meteen die jaar gratis PowerPass aan te vragen.
Bij het openen van de app heb ik een nieuw skoda id aangemaakt met een nieuw email adres (mijn eigen staat al op NL). Hierbij heb ik vervolgens Germany gekozen.
Ik krijg nu inderdaad de aanbieding voor 0% alleen bij het billing adres kan ik nu weer het land van Germany niet meer in Nederland veranderen?
Edit... ik zag daaronder de optie ineens dat je ook een Delivery adress kan kiezen.

Bij het openen van de app heb ik een nieuw skoda id aangemaakt met een nieuw email adres (mijn eigen staat al op NL). Hierbij heb ik vervolgens Germany gekozen.
Ik krijg nu inderdaad de aanbieding voor 0% alleen bij het billing adres kan ik nu weer het land van Germany niet meer in Nederland veranderen?
Edit... ik zag daaronder de optie ineens dat je ook een Delivery adress kan kiezen.
[ Voor 41% gewijzigd door Senaxx op 22-05-2022 07:17 ]
Wat bedoel je met eerste in nl?jeroen1988! schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:31:
Kan de 60 (actieauto uit 2022 tbv de privatelease) overigens 10 juni ophalen. Dealer belde gisteren met de mededeling dat hij aangekomen was bij PON in Leusden en ben volgens hem de eerste van NL.![]()
Gefeliciteerd alvast
Vandaag naar Z-Frankrijk gereden. Alles top tot voorlaatste laadpunt. Wat langer doorgeladen tijdens eten, uiteindelijk tot 100% DC geladen. Nadien bij het rijden is het na een tijdje moeilijk om vermogen te houden. Dit verslechterd tot uiteindelijk geel schildpadje te voorschijn komt met melding “beperkte rijprestaties…”. Opvallend, wanneer vol gas geven verbetert situatie tenzij point of no return gepasseerd is. Verder laatste laadpunt kon ik niet autoriseren bij DC laden.
AC laden lukt nog wel.
Iemand die hiervan al gehoord heeft?
AC laden lukt nog wel.
Iemand die hiervan al gehoord heeft?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.