Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.008.402 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:27
Palomar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:21:
[...]

Auto's zoals de Touran worden bijna niet meer nieuw geleverd (Ford s-max/Galaxy, Citroën C4 Grand Tourer, Renault Scenic...). En al helemaal niet electrisch. Het is gewoon lastig iets te vinden met 3 kleine kinderen. Misschien dat ik het idee van 3 autostoeltjes maar gewoon moet laten varen en op de huidige manier met een zitverhoger moet doorgaan. Dan is de keus aan auto's en stuk groter en kan de enyaq ook op mijn lijstje ;)
Wat denk je van 3 grote kinderen? Die van mij zijn 14, 11 en 8. In het buitenland moet de jongste nog op een stoeltje, en dat past maar net. We komen van een C4 Grand Tourer, wat een fijn formaat auto is. Maar Citroen heeft net aangekondigd dat ze helemaal gaan stoppen met MPV's. Dit is blijkbaar geen interessant segment meer, want andere merken gaan dezelfde kant op SUV's zijn veel populairder.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-03 09:13

p.d.s.mane

MeMyself&I

kennethtims schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:19:
[...]

Wij zijn gestopt bij de Tesla Valenciennes laders op weg naar Disney, ging perfect! Bij het hotel een (dure) cola kunnen drinken en weer door! Snelheid zat rond de 80kwh, dus echt prima.

Punt van aandacht is wel met de enyaq dat wij aan de "verkeerde" kant laden ten opzichte van een Tesla. Wat ik merkte is dat we twee plekjes in bezet hadden omdat we dus de verkeerde kant nodig hadden. Laden via de app van Tesla ging makkelijk.

[Afbeelding]
Erg mooi logo op de neus van je Founders Edition Black! d:)b
Is zo volgens mij niet standaard, toch?
Waar heb je die vandaan?
Of zelfs gespoten / gedipt / gewrapped of laten spuiten / dippen / wrappen?
Dank!

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCWs
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 10:58
Daan_P schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Met TA aan wel ja, alleen heb je dan het “probleem” dat je moet remmen voor stoplichten als er niemand voor je rijdt ;) en je vervolgens TA weer aan moet zetten.

Het lijkt mij juist zo handig als de auto er altijd voor zorgt dat hij netjes afremt en tot stilstand komt (net als bij TA) en dan hij niet op de noodrem gaat.

Een beetje zoals het verschil tussen lane assist en Travel assist. Waarom moet lane assist / noodrem op deze manier werken als een meer geavanceerde versie ook beschikbaar is?
Liefst individueel inschakelbaar.
Ik herken het. Mis die optie ook! Zou graag hebben dat de Enyaq altijd afremt tot stilstand als je voorganger ook stopt.

Rij nu ook meestal op TA door de stad. En inderdaad als je bij rood licht komt, dan zelf remmen en TA tijdens het stilstaan alvast weer aanzetten (helaas 2 handelingen; hendel naar het stuur trekken voor snelheid op 50 en knopje op het stuur voor TA) stuur loslaten en pas weer vastpakken als het groen is. Dan rijdt die weer verder..

Als ik het zo opschrijf is het best omslachtig. Schijnbaar ben ik al aardig gewend hieraan. Of sta ik niet zo vaak vooraan bij het verkeerslicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-05 19:52
FJP84 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Dank voor het uitgebreide verslag. Paar vragen:

- Begrijp ik goed dat je hebt genavigeerd op de interne Skoda Navigatie? Ben je daar tevreden over?
- Heb je nog overwogen om ipv Ionity Thieu North/Sud bij Tesla Valenciennes te laden?
- Zo te horen zijn de voorzieningen bij Ionity Thieu voor een drankjes/hap/sanitaire stop prima geregeld klopt dat?

Ik ben er wel uit dat het bij mij de route via Brussel gaat worden. Met de Powerpass onderweg met kortingsabonnement heeft Ionity de voorkeur met Tesla als backup mocht het te druk zijn.
Precies dat, Tesla backup, bij Thieu voorzieningen vandaar de stop daar. Nu waren wij er wel laat en was restaurant dicht. Dus kwaliteit weet ik niet hoor.

Navigeren op intern naar eindbestemming deed hij dus automatisch ook met de laadstop Thieu.
Ik vind het systeem prettig werken en overzichtelijk. + combinatie op het scherm met verbruik en media op display. Als de kaart op groot staat ook goede extra info aan de rechterzijde, plasstop hoeveel km volgende P. Restaurant zoeken langs de route of winkel e.d.

Hoop alleen straks na de update iets meer instellingen bij langere route en aankomst percentage accu bijvoorbeeld + aankomst bij laadplaats, dat kiest hij nu zelf op 20%. Zou zelf 10% pakken op lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
jeroen94704 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:38:
[...]

Wat denk je van 3 grote kinderen? Die van mij zijn 14, 11 en 8. In het buitenland moet de jongste nog op een stoeltje, en dat past maar net. We komen van een C4 Grand Tourer, wat een fijn formaat auto is. Maar Citroen heeft net aangekondigd dat ze helemaal gaan stoppen met MPV's. Dit is blijkbaar geen interessant segment meer, want andere merken gaan dezelfde kant op SUV's zijn veel populairder.
Ik kom uit een citroën grand c4 picasso dus was ook even passen en meten achterin. Maar de oudste van 9 kan nu zonder verhoger, blijft er een isofix stoel over voor jongste van 3 en dan nog een smalle zitverhoger voor de middelste van 7.
En anders een multimac kopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kennethtims
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-04 14:41
p.d.s.mane schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Erg mooi logo op de neus van je Founders Edition Black! d:)b
Is zo volgens mij niet standaard, toch?
Waar heb je die vandaan?
Of zelfs gespoten / gedipt / gewrapped of laten spuiten / dippen / wrappen?
Dank!
Klopt inderdaad, niet standaard maar dit miste ik toen ik hem ging ophalen. Naar een lokale autodetailer gegaan en hem uitgelegd dat ik Chrome niet vond passen. Hij gaf me twee opties, zwart of iets meer werk maar hem ook koper maken. Uiteindelijk gegaan voor koper, heel blij met het eindresultaat!

Ze hebben het logo uit elkaar gehaald om alleen de Chrome delen te kunnen spuiten en de zwarte delen zwart te laten _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Daan_P schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:53:
[...]

Ik kom uit een citroën grand c4 picasso dus was ook even passen en meten achterin. Maar de oudste van 9 kan nu zonder verhoger, blijft er een isofix stoel over voor jongste van 3 en dan nog een smalle zitverhoger voor de middelste van 7.
En anders een multimac kopen ;)
Houd er rekening mee dat de EU regel is dat kinderen tot 1,5 meter een "passend kinderbeveiligingsmiddel" nodig hebben. In Nederland is dit 1,35, maar dat is een uitzondering. Dus tenzij jouw 9-jarige uitzonderlijk lang is heeft hij/zij in (bijna?) alle andere EU langen toch nog minstens een zitverhoger nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
jeroen94704 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Houd er rekening mee dat de EU regel is dat kinderen tot 1,5 meter een "passend kinderbeveiligingsmiddel" nodig hebben. In Nederland is dit 1,35, maar dat is een uitzondering. Dus tenzij jouw 9-jarige uitzonderlijk lang is heeft hij/zij in (bijna?) alle andere EU langen toch nog minstens een zitverhoger nodig.
Dat klopt, we komen eigenlijk alleen soms in baarle hertog ;) dus voldoet. Dit jaar nog geen vakantie plannen. Ze is rond de 1,40 nu denk ik. Als het moet zou er nog een verhoger naast passen, deze hebben we dan ook specifiek gezocht op de breedte maar ook de vorm.

Ik ben ook voorstander van 3 volledige stoelen op de achterbank, maar blijkbaar denkt de industrie hier anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 31-05 14:20
mr_jows schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Klopt hoor wat je zegt, maar Elektrische auto’s hebben al meer ruimte, dus waarom zou je dat niet in t ontwerp meenemen?
Die extra ruimte komt van de motor hé. Dus kan je alleen maar in de lengte ruimte winnen in het interieur.
In de breedte is er niets dat specifiek ICE is, dus daar kan je geen extra ruimte winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
Daan_P schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:21:
[...]
Ik ben ook voorstander van 3 volledige stoelen op de achterbank, maar blijkbaar denkt de industrie hier anders over.
Ik ook, maar inderdaad is dat helaas lastig te vinden. Je komt dan al snel bij toch wel dure auto's uit als de Volvo XC90 of de Audi Q7. En qua EV heb je volgens mij alleen maar de Tesla Model X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:13
Armada schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Deze vraag heb ik ook. Doordat de kaarten bij mij niet meer na 21.9 geupdate zijn, geen flitsers, sommige lokaties lastig kan vinden en regelmatig verkeerde max snelheden op de kaart grijp ik toch snel naar Waze. Maar op zich werkt de interne navigatie wel fijn.
Ik gebruik Waze idd voor de daadwerkelijke navigatie en de eigen Skoda navigatie om naar een snellaadpunt te navigeren, omdat dan de batterij al opgewarmd wordt indien nodig. Ik heb wel navi versie 22.1, die geloof ik beter de batterij laat opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Bixby schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Ik gebruik Waze idd voor de daadwerkelijke navigatie en de eigen Skoda navigatie om naar een snellaadpunt te navigeren, omdat dan de batterij al opgewarmd wordt indien nodig. Ik heb wel navi versie 22.1, die geloof ik beter de batterij laat opwarmen.
Merk je dat de laadsnelheden serieus omhoog gegaan zijn sinds je auto proactief gaat opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 10:50
Bixby schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Wilde gok: Die navi versie is volgens mij enkel de kaartdata, en heeft geen invloed op de functionaliteiten en/of features van de navigatie denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2023
this schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:30:
[...]

Die extra ruimte komt van de motor hé. Dus kan je alleen maar in de lengte ruimte winnen in het interieur.
In de breedte is er niets dat specifiek ICE is, dus daar kan je geen extra ruimte winnen.
Ik bedoel meer dat je de auto in de lengte beter kunt benutten en evt je ontwerp erop kunt aanpassen. Moet te doen zijn met een mooi ontwerp….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
this schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Merk je dat de laadsnelheden serieus omhoog gegaan zijn sinds je auto proactief gaat opwarmen?
Enkele weken geleden een update gekregen na het uitvallen van de auto. Daarvoor nooit boven de 100 Kw laadsnelheid uitgekomen. Vorige week bij Fastned met ideale omstandigheden (uur gereden, stuk file, SoC <10%) 113,5 Kw gehaald.
Blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:13
jeroen94704 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Ik ook, maar inderdaad is dat helaas lastig te vinden. Je komt dan al snel bij toch wel dure auto's uit als de Volvo XC90 of de Audi Q7. En qua EV heb je volgens mij alleen maar de Tesla Model X.
Peugeot 5008 heeft een 2e zitrij met 3x isofix, en dan houdt het wel een beetje op als je een nieuwe auto zoekt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:48
Bixby schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Enkele weken geleden een update gekregen na het uitvallen van de auto. Daarvoor nooit boven de 100 Kw laadsnelheid uitgekomen. Vorige week bij Fastned met ideale omstandigheden (uur gereden, stuk file, SoC <10%) 113,5 Kw gehaald.
Blij mee.
Volgens mij is buitentemperatuur echt superbepalend. Onlangs na 50 min rijden met ~20 graden buiten direct 129 kW terwijl 4 weken eerder op een andere trip na meer dan 300 km rijden ik niet boven de 80 uitkwam. Het was toen 6 of 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
voog schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Peugeot 5008 heeft een 2e zitrij met 3x isofix, en dan houdt het wel een beetje op als je een nieuwe auto zoekt..
Oudere Fiat Multipla. Ziet er niet uit, maar heeft wel 3 echte plaatsen naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bixby schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Oudere Fiat Multipla. Ziet er niet uit, maar heeft wel 3 echte plaatsen naast elkaar.
Ja en zo kan ik nog wel 100 auto's noemen, maar niet meer nieuw leverbaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
Twee weken geleden ontdekte ik een klein deukje in de achterklep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh9GBZlzyIr0FsOsPdPeCuuPm2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aj8fp4TOsceruPHZQugF0uc3.png?f=fotoalbum_large

Die is begin deze week gerepareerd, volgens schadebedrijf moest hele kofferbak opnieuw gespoten worden. Leek op het eerste gezicht prima gedaan, maar nu bij het zonlicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdoupnmPkFidj7Own1Gy3LDaRmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3d1QkUihpk0Kd8m38aPUGhrw.png?f=fotoalbum_large

Ik ga maar eens de schadehersteller bellen, want dit kan natuurlijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 21:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkP9fdZRow4Qgjz1k8SOv5xCTxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmPtAXrYc0peY2IsZH9amTeS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat het omcirkelde cijfer rechts van de tijd bovenin het scherm wil zeggen? Het varieert tussen 0,1 en 2, handleiding geeft geen uitsluitsel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
mr_jows schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Ik bedoel meer dat je de auto in de lengte beter kunt benutten en evt je ontwerp erop kunt aanpassen. Moet te doen zijn met een mooi ontwerp….
Welke zaken vind je dan bijvoorbeeld dat Skoda niet goed benut heeft?
Want 3 isofix zetels naast elkaar krijgen ga je nooit kunnen oplossen met lengte, of de auto nu 3m of 6m lang is, de breedte is bepalend in deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
dingo35 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:22:
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat het omcirkelde cijfer rechts van de tijd bovenin het scherm wil zeggen? Het varieert tussen 0,1 en 2, handleiding geeft geen uitsluitsel....
Cijfer slaat op de updates. Je kunt met je vinger het beeld naar beneden trekken en de beschikbare updates zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1GeRp1cBKtzCoUbsb4-6zdsR14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CVBBYMKlb3ulRqTwvadECz9W.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Bixby op 06-05-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 12:21
@Tukker87 Toevallig gaan wij volgende week dezelfde reis maken. Bij de davy crockett is geen laadvoorziening (vind ik erg slecht van zo'n groot park, maarja, Frankrijk), dus ik wilde bij een supermarkt in de buurt gaan laden of langs bij een supercharger. Wij reizen met een 80 vanaf Rotterdam, thuis laad ik hem tot 100%. Omdat we naar Davy Crockett moeten (en lokaal de auto ook dus iets moeten gebruiken) wil ik niet met 10% daar aankomen, dit heb ik op 40% gezet.

- ABRP geeft aan dat ik 2x moet stoppen (Ionity Baralle en een Allego lader vlakbij CdG), maar dit wil ik niet riskeren, vooral die laatste niet.
- Pump zegt laden bij Total Avelin, maar tot maar 59% en dan nog een keer bij Total bij Vemars.

Mijn plan is om de eerste stop gelijk weer tot 80% te laden, want we moeten (2 kleine kinderen) toch minimaal 40/50min stoppen. Dan vanaf daar herberekenen en zien waar ik uitkom.

We gaan het zien en als de reis gedaan is zal ik het hier ook laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
voog schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Ja, en Citroen heeft nu de C5 AirCross. Die heeft ook 3 aparte stoelen, maar is verder echt heel krap achterin. SUper-weinig beenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
Boeie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:56:
@Tukker87 Toevallig gaan wij volgende week dezelfde reis maken. Bij de davy crockett is geen laadvoorziening (vind ik erg slecht van zo'n groot park, maarja, Frankrijk), dus ik wilde bij een supermarkt in de buurt gaan laden of langs bij een supercharger. Wij reizen met een 80 vanaf Rotterdam, thuis laad ik hem tot 100%. Omdat we naar Davy Crockett moeten (en lokaal de auto ook dus iets moeten gebruiken) wil ik niet met 10% daar aankomen, dit heb ik op 40% gezet.

- ABRP geeft aan dat ik 2x moet stoppen (Ionity Baralle en een Allego lader vlakbij CdG), maar dit wil ik niet riskeren, vooral die laatste niet.
- Pump zegt laden bij Total Avelin, maar tot maar 59% en dan nog een keer bij Total bij Vemars.

Mijn plan is om de eerste stop gelijk weer tot 80% te laden, want we moeten (2 kleine kinderen) toch minimaal 40/50min stoppen. Dan vanaf daar herberekenen en zien waar ik uitkom.

Als je met een 80 rijdt zou ik niet eens 100% vertrekken.... Laden bij Thieu North route Brussel. Vanaf daar met 80% rijdt je toch zeker wel naar het park.

Davy Crocket krijg je na de incheck ook Magic pas als toegangskaart.
Rij naar Sequoia Lodge hotel en meld je aan de poort. Toon je pas, zeg dat je voor de lader komt en parkeer je auto aan de stekker hele dag. Via hotel loop je 10min naar de ingang park. Einde van de dag volle auto mee terug.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
JS-Ah schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Als je met een 80 rijdt zou ik niet eens 100% vertrekken.... Laden bij Thieu North route Brussel. Vanaf daar met 80% rijdt je toch zeker wel naar het park.

Rij naar Sequoia Lodge hotel en meld je aan de poort. Toon je pas, zeg dat je voor de lader komt en parkeer je auto aan de stekker hele dag. Via hotel loop je 10min naar de ingang park. Einde van de dag volle auto mee terug.....
Ik had ook al gereageerd op je bericht op de Enyaq FB groep, dankjewel :-) 100% laad ik hem thuis wel (want heb toch een paal). Voor de paal onderweg moet ik dan nog even kijken, maar laat de auto zelf ook wel rekenen.

Dat van die hotels ga ik zeker proberen, eerst inchecken bij Davy Crockett en dan naar de parkeerplaats van een hotel.

[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 06-05-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:21
Boeie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:56:

Nice, je hebt er mooi weer bij volgende week. Ik heb de Granny gebruikt bij de Davy Crockett, schiet niet op, maar het is wat.

Barelle werd mij ook geadviseerd, maar die heeft maar 2 stallen (3e stal is 50kW), dus daarom die niet gekozen. Ik heb de geadviseerde stations steeds bij chargemap bekeken o.b.v. reviews gekozen uiteindelijk.

Maak er een goede reis van, geen zorgen want het wordt een heerlijke rit kan ik je beloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
[...]

Dat is wel een goede tip. Ik wist niet dat dat kon. Moet zeggen dat Disney wat betreft dit soort dingen en super ouderwets is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gert-Jan H
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-05-2022
Afgelopen maandag dan eindelijk de aflevering van de eerste auto's :)

Allemaal zwarte Sportline iv80's met Panoramadak + elektrische trekhaak en achterklep.

Auto's besteld in juni 2021, dus +/- 11maanden levertijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPEnnQMSDcaYk-hQAMdcV5H-ZqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlSayNXNt1TmILbnKlZEca9n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm5Tj8akI1oXBQsYB4abg2uzgeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJ8GEAMKU6EYJsamepVXro70.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qfQpf1rcHusBnihur_X3J5erk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2orBZZXiqm4JQzBnSqPtmN4d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Gert-Jan H op 06-05-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-11-2023
jeroen94704 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Tsja, ik kan je verwijzen naar het verslag van mijn trip naar Rome met een iv60, maar dat is geen juich-verhaal :). Het kan wel, maar je moet met verrassingen om kunnen gaan.

Zie hier: jeroen94704 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
Bedankt voor jouw reactie. Ik heb jouw verslag gelezen en dat was geen feestje om op die manier zo’n lange rit te maken.
Ik heb hier echter wel weer positieve reacties gelezen. Ik lees op dit forum dat er veel mensen zijn die problemen hebben en veel mensen die tevreden zijn. Daarom blijft het een goed idee om onze ervaringen te delen. De goede en slechte ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03
Een kleine practische vraag: klopt het dat de enyaq qua reparatie omderweg zeer karig is uitgrust (geen krik, bandenreparatieset oid) er is bij mij alleen een sleepoog geleverd in een raar zakje ( te groot , rare vorm voor sleepoog).
De handleiding is onduidelijk (afhankelijk van uitrusting) maar heeft het wel over een krik en plakset (iv 80 - 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2023
this schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Welke zaken vind je dan bijvoorbeeld dat Skoda niet goed benut heeft?
Want 3 isofix zetels naast elkaar krijgen ga je nooit kunnen oplossen met lengte, of de auto nu 3m of 6m lang is, de breedte is bepalend in deze situatie.
Hij had van mij best iets breder mogen zijn, waardoor je drie aparte zitjes hebt achterin. De auto weegt bijna 2300kg. Ik vind de coupe qua design erg goed gelukt, dus ik heb m daarom ook besteld. Hoe ik dat straks oplos met de kleintjes zie ik wel. Met twee zitjes los (geen isofix) had mn oudste van 7 in de hoek genoeg ruimte, dus zo gaan we het maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
brokenp schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:29:
Een kleine practische vraag: klopt het dat de enyaq qua reparatie omderweg zeer karig is uitgrust (geen krik, bandenreparatieset oid) er is bij mij alleen een sleepoog geleverd in een raar zakje ( te groot , rare vorm voor sleepoog).
De handleiding is onduidelijk (afhankelijk van uitrusting) maar heeft het wel over een krik en plakset (iv 80 - 2021)
Klopt. De auto is voorzien van banden met 'seal inside' in het geval van lek rijden. Althans dat zou zo moeten zijn. Je kunt altijd een kleine slime smart repair set kopen, maar verwacht daar geen wonderen van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
mr_jows schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:24:
[...]

Hij had van mij best iets breder mogen zijn, waardoor je drie aparte zitjes hebt achterin. De auto weegt bijna 2300kg. Ik vind de coupe qua design erg goed gelukt, dus ik heb m daarom ook besteld. Hoe ik dat straks oplos met de kleintjes zie ik wel. Met twee zitjes los (geen isofix) had mn oudste van 7 in de hoek genoeg ruimte, dus zo gaan we het maar doen.
Maar dat heeft dan weer niets met het EV verhaal te maken, dan had Skoda gewoon een groter model moeten maken in jouw geval.
Wat ze misschien ooit wel nog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Klopt! Helaas al eens geprobeerd en werkt perfect! Jammer dat ik het niet in de gaten had en 1,5 uur heb staan wachten op ANWB die er overigens zelf ook niets van snapte dat de band niet leeg liep na verwijderen van de bout.

Volgens mij heb ik overigens wel een compressor en setje om in de band te spuiten. (Enyaq 80 van mei vorig jaar)
Boeie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Klopt. De auto is voorzien van banden met 'seal inside' in het geval van lek rijden. Althans dat zou zo moeten zijn. Je kunt altijd een kleine slime smart repair set kopen, maar verwacht daar geen wonderen van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 21:51
Ik ben aan het proberen een draadloze telefoonlader achteraf in te bouwen, aangezien die bij aflevering opeens bleek er niet op te zitten....

Het blijkt dat het rubber matje vrij gemakkelijk te verwijderen is, en dat onder de linker kant een luikje zit wat ook vrij gemakkelijk er uit te wippen is; er zitten twee nokjes aan de linkerkant die je eigenlijk in moet drukken, maar als je een flinke schroevedraaier op de kant van het luikje zit, die het dichtst naar je toe zit, buig je het plastic gemakkelijk om waardoor het luikje er uit schiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhL6rn6BlMPjE9pXyftcIg1k-7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OegQlTMvNDr3QITKAGBExhHv.jpg?f=fotoalbum_large

Daaronder zit wat bedrading, en het lijkt vrij gemakkelijk om een lader hier achterop te plakken, en dan de draad door een gat in het luikje te maken in te pluggen op de usb-c plug.
Op Ali-express kom ik overigens telefoonladers tegen die er waarschijnlijk gewoon in passen:
https://nl.aliexpress.com...ef321%2167306693114%21sea

Alleen kan ik nergens een aansluiting vinden waar dat connectortje in past ....

Dus zoek ik nu een draadloze lader die ik achterop het luikje kan lijmen. Ik vond deze:
https://gathering.tweaker...message/70002942#70002942, maar die blijkt niet te werken; geen idee of het aan onze Samsung telefoons (S20 FE 5g en Note9) ligt, of aan de Enyaq. Een standaard lader werkt wel maar is te groot, hij mag maximaal 76mm zijn, liefst zelfs kleiner zodat je 'm optimaal kunt positioneren.

Nu is het probleem dat er slechts zelden de afmetingen bij laders staan; en als ze er bij staan, kloppen ze soms niet.

Dus nu eindelijk mijn vraag: heeft iemand ervaring hiermee, en/of kent iemand toevallig een wireless charger die een kleine diameter heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 07-05-2022 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
dingo35 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:33:
Ik ben aan het proberen een draadloze telefoonlader achteraf in te bouwen, aangezien die bij aflevering opeens bleek er niet op te zitten....
Mijn ongevraagde advies is om er niet aan te beginnen. Ik heb het wel standaard maar het blijft geklooi. Hij blijft er bij mij niet 100% goed op liggen. Daarnaast wordt je telefoon heel heet (en stoort dan ook Android auto). Ik heb een usb kabeltje en dat werkt echt een stuk beter wat mij betreft.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43

Het blijkt dat het rubber matje vrij gemakkelijk te verwijderen is, en dat onder de linker kant een luikje zit wat ook vrij gemakkelijk er uit te wippen is; er zitten twee nokjes aan de linkerkant die je eigenlijk in moet drukken, maar als je een flinke schroevedraaier op de kant van het luikje zit, die het dichtst naar je toe zit, buig je het plastic gemakkelijk om waardoor het luikje er uit schiet.

[Afbeelding]

Daaronder zit wat bedrading, en het lijkt vrij gemakkelijk om een lader hier achterop te plakken, en dan de draad door een gat in het luikje te maken in te pluggen op de usb-c plug.
Op Ali-express kom ik overigens telefoonladers tegen die er waarschijnlijk gewoon in passen:

Dus zoek ik nu een draadloze lader die ik achterop het luikje kan lijmen. Ik vond deze:
https://gathering.tweaker...message/70002942#70002942, maar die blijkt niet te werken; geen idee of het aan onze Samsung telefoons (S20 FE 5g en Note9) ligt, of aan de Enyaq. Een standaard lader werkt wel maar is te groot, hij mag maximaal 76mm zijn, liefst zelfs kleiner zodat je 'm optimaal kunt positioneren.

Nu is het probleem dat er slechts zelden de afmetingen bij laders staan; en als ze er bij staan, kloppen ze soms niet.

Dus nu eindelijk mijn vraag: heeft iemand ervaring hiermee, en/of kent iemand toevallig een wireless charger die een kleine diameter heeft?
Ok het is niet het antwoord waar je op zit te wachten maar ik kan wel draadloos laden maar ik vind het eerlijk gezegd ruk. Allereerst heeft mijn iPhone 12 onderin en blokje technisch LEGO nodig omdat hij anders te diep ligt. Met blokje ligt hij wat hoger maar dan nog soms de melding dat de telefoon niet kan laden, moet je hem er weer opnieuw inleggen of goed leggen... Als hij al laadt gaat het niet snel en wordt hij ook nog eens heel warm. Ik heb me al verzoend met een zwart kabeltje van ca 20cm van USB-C naar Apple Lightning. Mooi is het niet maar het werkt wel beter, gelukkig meestal niet nodig want mijn iPhone laadt meestal gewoon 's nachts.
Moraal van het verhaal, zorg voor een goede lader die goed aansluit bij jullie telefoon. Of gebruik gewoon de kabel... ;)

Edit: Wat @P_de_B zegt dus... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:55

elmoxx

xx xx xx

[Afbeelding]

Ik snap dat je het in wilt bouwen (zou ik ook proberen in jouw geval) maar ook mijn ervaring met die functionaliteit is niet positief.. Indien ik het zelf ingebouwd had op deze manier, dan zou ik het een 'fail' noemen en aanpassen of weer weghalen..

Bij ons zit het er dus wel op maar hier werkt het zo slecht dat we het liever niet gehad hadden in de wagen. Dan hadden we de telefoons in ieder geval gewoon in dat vak kunnen 'gooien' maar nu krijgen we constant meldingen dat het opladen gestart/gestopt is.. De telefoons liggen nooit op de juiste plek waardoor laden vrijwel nooit werkt, de telefoons worden desondanks wel heel warm en daarnaast hebben we dus constant irritante meldingen in beeld. Onze strategie is nu simpel: telefoon direct inpluggen en aan de rechterkant in dat vak leggen, dan heb je tenminste geen meldingen en carplay/Android auto werkt zonder haperen.

Good luck!

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:04
Ik ben het met @Martinique en @P_de_B eens, draadloos klinkt leuk maar in de praktijk is het waardeloos. Ik heb mijn telefoon nu zelfs standaard in het rechter vak liggen, met een 20cm usb-c kabeltje omdat hij links ongewenst steeds tussen laden / niet laden / fout tijdens laden springt.

Wel vind ik de beschrijving van @dingo35 erg nuttig, omdat ik er zelfs aan denk om het kabeltje van de chargepad los te koppelen.
Misschien dat ik eerst nog even met ODB11 probeer of draadloos laden softwarematig uit te schakelen is, dan kan ik het linker vak weer gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Pimmr schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:05:
Misschien dat ik eerst nog even met ODB11 probeer of draadloos laden softwarematig uit te schakelen is, dan kan ik het linker vak weer gewoon gebruiken.
Als je die instelling vindt hou ik me aanbevolen. Anders overweeg ik inderdaad ook het draadloos opladen uit te schakelen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[Afbeelding]

Zoals hierboven al wordt aangegeven valt of staat het met het gebruik van de juiste hardware.

Ik gebruik al jaren zonder problemen Qi-laders van diverse merken om mijn iPhone op te laden.
Maar Skoda heeft het voor elkaar gekregen om er één in te bouwen waarbij mijn iPhone een bakplaat wordt en zelfs gaat throttelen.
Best een prestatie om iets simpels als een ‘phonebox’ zo te verprutsen.

Maar mooi project! Ben erg benieuwd of je het werkend krijgt met een fatsoenlijke Qi-lader (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JS-Ah
Aftermarket trekhaak
Sinds enkele weken heb ik m'n iv60, welke reeds trekhaakvoorbereiding had, voorzien van een aftermarket trekhaak.

Gekozen voor de Brinks verticaal verwijderbare trekhaak, waardoor nagenoeg niks zichtbaar is van de trekhaak indien niet gemonteerd.

Via de site https://brink.eu/nl-nl/ keuze gemaakt en installateur gevonden in directe omgeving. Kwam op Automat te Ede, waar ik de eerste EV bleek te zijn qua installatie trekhaak. Eigenaar trouwens wel een EV-rijder die enthousiast werd over de Enyaq.

Voor 881,- was ik klaar en moet zeggen ook erg tevreden.
Voor de installatie softwarematig moet de installateur inbellen met Brinks voor aanpassing vanaf afstand. Dit was een onduidelijk proces nog, maar lijkt goedgekomen.

Komende week vouwwagen van stal halen, kijken hoe dat toch rijdt achter de iv60!
Denk dat ik een moment ga zoeken voor testrit van 400km of zo om voor de vakantiereis goed voorbereid te zijn.

Nog enkele plaatjes van hoe er eruit ziet, voor de geintresseerde. Zie de vraag over trekhaak namelijk her en der wel voorbij komen.
Trouwens wel goed om bij installatiekeuze nog wat te wisselen van bedrijf in de omgeving. Kan best wat prijsverschil in zitten. 1 a 2 snellaadsessies op vakantie ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0VnegCQ61_SDBcL3gWQ2j3aHXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUo6fkFRQwdQ2oqns0nPE51h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5_rukM-qwJrl8XGnDjDHcYw3g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQl9EKGnHby3bCDCNDB43xcI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWnb4ksy4seS4j5ySsy9T8G71IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xs7kEVCsr5vC5IYuweN6GCrH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:46
Pimmr schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:05:
Ik ben het met @Martinique en @P_de_B eens, draadloos klinkt leuk maar in de praktijk is het waardeloos. Ik heb mijn telefoon nu zelfs standaard in het rechter vak liggen, met een 20cm usb-c kabeltje omdat hij links ongewenst steeds tussen laden / niet laden / fout tijdens laden springt.

Wel vind ik de beschrijving van @dingo35 erg nuttig, omdat ik er zelfs aan denk om het kabeltje van de chargepad los te koppelen.
Mijn ervaring toch echt anders. Het laden gaat vaker goed dan fout bij mij. Wel moet je je telefoon omdraaien (met de bovenkant boven), dan werkt het perfect. Andersom doet ie het mij ook slecht.

Het warm worden is een ander verhaal. Dat is vervelend, maar gebeurt eigenlijk alleen tijdens ritten van 1+ uur non stop laden/rijden. Dit is misschien op te lossen met een betere oplader. Mijn draadloze laders thuis worden namelijk helemaal niet warm (telefoon dus).

De snelheid is ook een ding, maar dat kan je wellicht ook oplossen met een betere lader.
Ik zou dan dus geen ali-variant kopen maar een goede snelle lader.

Al met al ben ik erg blij met de lader voor kortere ritten. Even bijladen zonder dat je dat merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 00:38
crimby schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Mijn ervaring toch echt anders. Het laden gaat vaker goed dan fout bij mij. Wel moet je je telefoon omdraaien (met de bovenkant boven), dan werkt het perfect. Andersom doet ie het mij ook slecht.

Het warm worden is een ander verhaal. Dat is vervelend, maar gebeurt eigenlijk alleen tijdens ritten van 1+ uur non stop laden/rijden. Dit is misschien op te lossen met een betere oplader. Mijn draadloze laders thuis worden namelijk helemaal niet warm (telefoon dus).

De snelheid is ook een ding, maar dat kan je wellicht ook oplossen met een betere lader.
Ik zou dan dus geen ali-variant kopen maar een goede snelle lader.

Al met al ben ik erg blij met de lader voor kortere ritten. Even bijladen zonder dat je dat merkt.
Dit is precies mijn ervaring. Neemt niet weg dat voor de lange ritten een kort laadkabeltje heel erg handig is. Android Auto met Google maps trekt op mijn Pixel 6 Pro aardig aan de batterij, dus op lange vakantieritten kan het zonder laadkabel wel eens kritisch worden.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:27
GroeneEnyaq schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb jouw verslag gelezen en dat was geen feestje om op die manier zo’n lange rit te maken.
Ik heb hier echter wel weer positieve reacties gelezen. Ik lees op dit forum dat er veel mensen zijn die problemen hebben en veel mensen die tevreden zijn. Daarom blijft het een goed idee om onze ervaringen te delen. De goede en slechte ervaringen.
Mijn verslagje van vorige zomer met de iV60 naar Frankrijk heen en terug staat hier. Dit jaar is Italië aan de beurt. Laadpas van EnelX is in elk geval besteld, reis moet ik verder nog plannen.

https://www.polarsteps.co...derland-met-de-enyaq-iv60

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Laatst online: 26-05 22:22
[...]

Ah wij zaten afgelopen oktober in het hotel ernaast, NewPort Bay, en die hadden alleen 2 palen met elk 2 schuco's. Grannycharger en 20+ uur verder wassie vol...

Maar uitstekende tip, als sequia iets van 11KW heeft staan, en het scheelt je ook nog eens 30 (!) euro parkeergeld op de publieke parking. Hier schijnen wel een aantal 3 fase laders te zijn, maar elke ochtend volledig in gebruik te zijn, tot sluitingstijd park (en een pokke eind lopen vanaf de ingang).

edit**

https://www.wereldvolmagi...opladen-elektrische-auto/

laden gratis (bij verblijf in hotel), en 4 laadpalen. First come, first serve. achterhaald voor een park van dat formaat. Zelfs onze Efteling heeft een shitload aan laadpalen staan.

[ Voor 11% gewijzigd door AlexZuH op 08-05-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:46
Solomon schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Dit is precies mijn ervaring. Neemt niet weg dat voor de lange ritten een kort laadkabeltje heel erg handig is. Android Auto met Google maps trekt op mijn Pixel 6 Pro aardig aan de batterij, dus op lange vakantieritten kan het zonder laadkabel wel eens kritisch worden.
Zeker! Maar als je zelf zo’n Qi lader gaat installeren, kan dit wellicht voorkomen kunnen worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JS-Ah
AlexZuH schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Ah wij zaten afgelopen oktober in het hotel ernaast, NewPort Bay, en die hadden alleen 2 palen met elk 2 schuco's. Grannycharger en 20+ uur verder wassie vol...

Maar uitstekende tip, als sequia iets van 11KW heeft staan, en het scheelt je ook nog eens 30 (!) euro parkeergeld op de publieke parking. Hier schijnen wel een aantal 3 fase laders te zijn, maar elke ochtend volledig in gebruik te zijn, tot sluitingstijd park (en een pokke eind lopen vanaf de ingang).

edit**

laden gratis (bij verblijf in hotel), en 4 laadpalen. First come, first serve. achterhaald voor een park van dat formaat. Zelfs onze Efteling heeft een shitload aan laadpalen staan.
Niet bijgewerkte site.

Hier overzicht.
Disneyland Paris - Sequoia Lodge
Chargemap - https://nl.chargemap.com/disneyland-paris-sequoia-lodge.html

Disney's Hotel New York
Chargemap - https://nl.chargemap.com/dysneys-hotel-new-york.html

Disney's Newport Bay Club Hotel
Chargemap - https://nl.chargemap.com/...wport-bay-club-hotel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
AlexZuH schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:50:
[...]

edit**

Zie post hierboven. Plus die laadpalen zijn niet 3 fase, maar 3,7 kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Laatst online: 26-05 22:22
Tukker87 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Zie post hierboven. Plus die laadpalen zijn niet 3 fase, maar 3,7 kw.
Misschien ietsje beter lezen, Sequoia lodge heeft 12 palen met zowel type 2 22KW als 3KW Schuco :?

22KW lijkt mij vrij onmogelijk zonder 3 fase?

Hij die de eerste steen werpt... ik zie nu dat je de standaard parking bedoelde ;) U is correct. :+

[ Voor 14% gewijzigd door AlexZuH op 08-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzboz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-04 10:05
Korte ervaring rit West-Brabant - Normandië en terug met een 80.

Vertrokken met 100%, route gepland via ABRP en vervolgens genavigeerd via Google Maps. Dat werkt prima, moet ik zeggen.

Eerste stop in Veurne, op een industrieterrein bij een truckstop die betere tijden heeft gekend, maar wel een paar Ionity laders heeft staan. Vervolgens naar Aire de la Baie de Somme. Daar staan 10 Tesla laders en 5 Ionity laders. Wij komen daar regelmatig en daar heb ik nog nooit geen vrije plaatsen gezien.

Volgende stop Bolleville. Dat is een station dat ooit 2-zijdig was, maar nu niet meer. 2 plekken met Ionity palen, maar dus wel 1 plek per rijrichting.

Daarna geladen bij Giberville. We hadden het kunnen redden, maar aangezien we op de camping / in de buurt van de camping enige schaarste hadden qua laadplekken, daarom hier geladen tot ruim 80%.

Terugrit met dank aan de granny ook begonnen met 100% en eigenlijk dezelfde route terug gevolgd, met uitzondering van Giberville. Stop in België was nu niet in Veurne, maar in Middelkerke (Allego 300kw laders in de middle of nowhere).

Zeer positief als reisauto bevallen. Ik moet zelf nog durven om tot 10% te rijden. We hebben nu eigenlijk vaak langer gestaan dan ABRP aangaf. Iets met gemoedsrust.

Petje af voor iedereen die afstanden boven 800km per dag doet. Heenreis was voor ons voor 620km nu 9 uur (inclusief wachten om te laden) en terug 7 uur en 3 kwartier.

Maar, met goed plannen en weten waar de goede laders staan is het prima te doen. Op naar de zomer!

P.S. we zagen wel op enorm veel plekken voorbereidingen voor laadpalen. Het kan niet anders dan dat de komende jaren dit positief gaat veranderen in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
zzzboz schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:55:
P.S. we zagen wel op enorm veel plekken voorbereidingen voor laadpalen. Het kan niet anders dan dat de komende jaren dit positief gaat veranderen in Frankrijk.
Was dit op plekken met iets van voorzieningen (toilet, winkeltjes etc?) of bij een tankstation? Of was het op industrie terreinen met niet veel in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Laatst online: 00:03

Vertrokken met 100%, route gepland via ABRP en vervolgens genavigeerd via Google Maps. Dat werkt prima, moet ik zeggen.

Eerste stop in Veurne, op een industrieterrein bij een truckstop die betere tijden heeft gekend, maar wel een paar Ionity laders heeft staan. ....

Petje af voor iedereen die afstanden boven 800km per dag doet. Heenreis was voor ons voor 620km nu 9 uur (inclusief wachten om te laden) en terug 7 uur en 3 kwartier.

...
Je hebt op je heenreis 4x gestopt, dus 5 'stints' gereden voor 620 km..? Veel gestopt/ om de 1,5 uur? om relaxt te rijden denk ik dan?
qua bereik moet je dit met 1 of 2 goede stops ook redden toch? (vol weg = 350+ km, 80% opladen nog eens 300+ ofzo en dan ben je er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-11-2023

Eerste stop in Veurne, op een industrieterrein bij een truckstop die betere tijden heeft gekend, maar wel een paar Ionity laders heeft staan. Vervolgens naar Aire de la Baie de Somme. Daar staan 10 Tesla laders en 5 Ionity laders. Wij komen daar regelmatig en daar heb ik nog nooit geen vrije plaatsen gezien.

Volgende stop Bolleville. Dat is een station dat ooit 2-zijdig was, maar nu niet meer. 2 plekken met Ionity palen, maar dus wel 1 plek per rijrichting.

Daarna geladen bij Giberville. We hadden het kunnen redden, maar aangezien we op de camping / in de buurt van de camping enige schaarste hadden qua laadplekken, daarom hier geladen tot ruim 80%.

Terugrit met dank aan de granny ook begonnen met 100% en eigenlijk dezelfde route terug gevolgd, met uitzondering van Giberville. Stop in België was nu niet in Veurne, maar in Middelkerke (Allego 300kw laders in de middle of nowhere).

Zeer positief als reisauto bevallen. Ik moet zelf nog durven om tot 10% te rijden. We hebben nu eigenlijk vaak langer gestaan dan ABRP aangaf. Iets met gemoedsrust.

Maar, met goed plannen en weten waar de goede laders staan is het prima te doen. Op naar de zomer!

Fijn om hier een positief bericht te lezen. Conclusie is dat je prima met een Enyaq op vakantie kunt, maar dat het ook belangrijk is om je goed voor te bereiden. Dat je er langer dan normaal over een reis doet was te verwachten. Voordeel is wel dat je “gedwongen” om meer stops in te plannen. De meeste reacties die ik lees is dat dit achteraf juist heel prettig is omdat dit meer rust geeft.
Goed om te lezen dat jullie veel plekken met voorbereidingen voor laadpalen hebben gezien. Wij mogen toch verwachten dat de infrastructuur van de laadpalen snel zal verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb dus zo'n Skoda iV Universal Charger. Vind het overigens maar een lomp ding en heb hem ook nog nooit gebruikt. Zat er zojuist eens een keer goed naar te kijken en ik heb er wel wat vragen bij..

Ik wil het ding eigenlijk alleen gebruiken als granny, want thuis heb ik een vaste 11kW laadpaal.

Voor de mensen die hem ook hebben heb ik een paar vragen:

* Ik heb alleen een adapter met een 3-fase CEE-stekker (de rode) erbij. Als ik de boekjes o.i.d. zie, krijg ik de indruk dat er meer adapter stukken bij zouden horen, als je hem aanschaft? O.a. de 230V Schuko-adapter?

* Kun je het ding ook echt instellen op een bepaalde stroomsterkte? In de handleiding lees ik; reduced current ('low) en 'high', maar wat houdt dat precies in? Straks trek ik alle stoppen er uit op de camping als ik maar 10A beschikbaar heb, daar zit ik ook niet op te wachten... Ik wil het ding graag in kunnen stellen op een bepaalde stroomsterke, maar dat lijkt niet echt te kunnen.

Ik zit te overwegen om hem te verkopen en een eenvoudiger granny te gebruiken, maar op zich vind ik het wel leuk dat ik verschillende adapters kan toepassen (de blauwe 1-fase CEE stekker lijkt me bijv. handig op de camping).

(PS: Hij zat bij de voorraadauto...)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Laatst online: 15-03 17:04
JanHenk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:11:
Ik heb dus zo'n Skoda iV Universal Charger. Vind het overigens maar een lomp ding en heb hem ook nog nooit gebruikt. Zat er zojuist eens een keer goed naar te kijken en ik heb er wel wat vragen bij..

Ik wil het ding eigenlijk alleen gebruiken als granny, want thuis heb ik een vaste 11kW laadpaal.

* Ik heb alleen een adapter met een 3-fase CEE-stekker (de rode) erbij. Als ik de boekjes o.i.d. zie, krijg ik de indruk dat er meer adapter stukken bij zouden horen, als je hem aanschaft? O.a. de 230V Schuko-adapter?

* Kun je het ding ook echt instellen op een bepaalde stroomsterkte? In de handleiding lees ik; reduced current ('low) en 'high', maar wat houdt dat precies in? Straks trek ik alle stoppen er uit op de camping als ik maar 10A beschikbaar heb, daar zit ik ook niet op te wachten... Ik wil het ding graag in kunnen stellen op een bepaalde stroomsterke, maar dat lijkt niet echt te kunnen.

Ik zit te overwegen om hem te verkopen en een eenvoudiger granny te gebruiken, maar op zich vind ik het wel leuk dat ik verschillende adapters kan toepassen (de blauwe 1-fase CEE stekker lijkt me bijv. handig op de camping).

(PS: Hij zat bij de voorraadauto...)
Mijn Skoda granny adapter is zonder verdere stekker gekomen dus misschien bof je al dat je de 3-fase rode CEE-stekker hebt :)

Het verlagen van de stroomsterkte doe je in de auto. Ergens in het laadmenu staat de optie AC-stroomsterkte verlagen via een optionele setting. Verder niet instelbaar op een bepaalde stroomsterkte, maar neem aan dat het laag genoeg is om de stoppen in je vakantieverblijf niet te laten springen... >:)

Eerlijk gezegd, ik heb beide nog nooit gebruikt, maar we gaan deze zomer op vakantie naar Bretagne en zag dat snelladers (en dan max. 50 kW) daar zeer dun gezaaid zijn, dus wellicht komt de granny lader nog van pas.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
Hier was laatst een draadje over de tarieven die je in rekening krijgt als je na 1 jaar de Powerpas tegen het voordelige tarief verliest. Ik heb dat maar even expliciet gevraagd aan Elli.com en het antwoord dat ik kreeg is dit:

Thank you for contacting Elli support.

Regarding your request, we would like to inform you that in case you wish to remain on the same tariff as now you will have to pay a monthly fee of 12.99 € for the Charge Faster Tariff.

Please be informed that you can downgrade if needed to Charge tariff with 4.99 € monthly fee but different Charging prices.

De laatstbedoelde prijzen heb ik nergens zo gauw kunnen vinden, maar ik ga er van uit dat ze niet concurrerend zijn met andere laadpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
bram2700 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:41:
Hier was laatst een draadje over de tarieven die je in rekening krijgt als je na 1 jaar de Powerpas tegen het voordelige tarief verliest. Ik heb dat maar even expliciet gevraagd aan Elli.com en het antwoord dat ik kreeg is dit:

Thank you for contacting Elli support.

Regarding your request, we would like to inform you that in case you wish to remain on the same tariff as now you will have to pay a monthly fee of 12.99 € for the Charge Faster Tariff.

Please be informed that you can downgrade if needed to Charge tariff with 4.99 € monthly fee but different Charging prices.

De laatstbedoelde prijzen heb ik nergens zo gauw kunnen vinden, maar ik ga er van uit dat ze niet concurrerend zijn met andere laadpassen.
Dat abonnement van 5 euro is volgens mij alleen voor AC laders.

Althans de prijsaanpassing dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Crosspost met FlowDesign in "Het grote KIA EV6 topic"

[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 09-05-2022 23:15 ]

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
bram2700 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Mijn Skoda granny adapter is zonder verdere stekker gekomen dus misschien bof je al dat je de 3-fase rode CEE-stekker hebt :)
Dan bedoel je wel de iV Universal Charger?

Ik zocht even op wat die adapterstukken kosten. Naast dat ik ze niet kan vinden in een NL shop, zijn ze bij de oosterburen in ieder geval zomaar € 180 per stuk... 8)7
Het verlagen van de stroomsterkte doe je in de auto. Ergens in het laadmenu staat de optie AC-stroomsterkte verlagen via een optionele setting. Verder niet instelbaar op een bepaalde stroomsterkte, maar neem aan dat het laag genoeg is om de stoppen in je vakantieverblijf niet te laten springen... >:)
Goed punt, niet aan gedacht. Dat kan zeker helpen. Toch zou ik zelf het exact instellen van een stroomsterkte wel fijn vinden, maar wellicht zit dat tussen de oren... Op veel 'Granny Chargers' kan dat in ieder geval niet.

Ik vind een nadeel van de iV Universal trouwens wel dat alles met 3-fase (dus 5-polig) is uitgevoerd. Het maakt het apparaat én de kabels nodeloos dik. Ten minste, ik wil liefst gewoon een 1-fase lader, met CEE en Schuko adapter met instelbare stroomsterkte.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-05 10:15
JanHenk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:11:

Ik heb de 230V adapter uiteindelijk gewoon bij de dealer besteld, ik geloof iets van €175,-, met de bedoeling de Charger dus inderdaad op vakantie te kunnen gebruiken of een enkel noodgeval. Heb hem nog niet werkend getest maar hij pas wel :)
Bijgaand een afbeelding van wat de dealer me stuurde ter bevestiging of het de goede was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAgMGaCW6WYC_oorwFZR7wYKKLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPjjGKLsKo4a4BIrzuoRql90.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

FlowDesign schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:15:
Ik rijd nu een VW ID3, maar ben me aan het oriënteren op iets anders. Misschien wel leuk om deze poll ook even in andere topics te zetten voor een wat meer objectieve spreiding :)

Stel je zou een crossover SUV Coupé achtige EV uit kunnen zoeken voor rond de 50k, welke zou je dan kiezen en waarom? (toelichting in de comments svp :) )

Poll: Welke crossover SUV EV van rond 50k€ zou je kiezen?
VW ID5 RWD
Skoda Enyaq Coupé IV RWD
Polestar 2 RWD
Volvo C40 RWD
Hyundai Ioniq 5 RWD
Kia EV6 RWD
Anders...(antwoord in comments)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Waar denk je dat mensen in een Enyaq-topic op gaan stemmen? :D
Verder is het gewoon een kwestie van reviews lezen en je persoonlijke voorkeur het werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
JanHenk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Dan bedoel je wel de iV Universal Charger?

Ik zocht even op wat die adapterstukken kosten. Naast dat ik ze niet kan vinden in een NL shop, zijn ze bij de oosterburen in ieder geval zomaar € 180 per stuk... 8)7

[...]

Goed punt, niet aan gedacht. Dat kan zeker helpen. Toch zou ik zelf het exact instellen van een stroomsterkte wel fijn vinden, maar wellicht zit dat tussen de oren... Op veel 'Granny Chargers' kan dat in ieder geval niet.

Ik vind een nadeel van de iV Universal trouwens wel dat alles met 3-fase (dus 5-polig) is uitgevoerd. Het maakt het apparaat én de kabels nodeloos dik. Ten minste, ik wil liefst gewoon een 1-fase lader, met CEE en Schuko adapter met instelbare stroomsterkte.
Ja die bedoelde ik... ben trouwens niet gecharmeerd van al dat Aliexpress en ander Chinees gedoe :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzboz
jeroen94704 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Was dit op plekken met iets van voorzieningen (toilet, winkeltjes etc?) of bij een tankstation? Of was het op industrie terreinen met niet veel in de buurt?
Ook wel, maar ik bedoel voornamelijk lokaal. Aan een boulevard bijvoorbeeld, waar nu 1 paal is, voorbereidingen voor minimaal nog 1 erbij. Lijkt erop dat ze voor de zomer nog wat extra plekken willen creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzboz
brokenp schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Je hebt op je heenreis 4x gestopt, dus 5 'stints' gereden voor 620 km..? Veel gestopt/ om de 1,5 uur? om relaxt te rijden denk ik dan?
qua bereik moet je dit met 1 of 2 goede stops ook redden toch? (vol weg = 350+ km, 80% opladen nog eens 300+ ofzo en dan ben je er.
Enerzijds om relaxt te rijden. Anderzijds om op de eindbestemming met 80% aan te komen vanwege een chronisch gebrek aan laadpalen. Ik had de route berekend met deze parameters via ABRP en die kwam met deze stops. Je moet er wel rekening mee houden dat de stops ook wel zodanig zijn dat er in de wijde omgeving van een snellader geen andere te vinden is. Ik kwam bij alle stops dezelfde auto's tegen...

Overigens, het gemiddeld verbruik bij 124 op de cruise control met airco aan was heen 22kwh/100 km en terug 23. Dat kan beter, dat weet ik, maar dit draagt ook bij aan het aantal stops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen1988!
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-04-2024
Soms vraag ik me wel eens af of mensen zomaar klakkeloos een vraag op dit forum gooien ipv zelf even 5 minuten onderzoek te doen :?
Op www.evplug.eu staan 2 goede laadkabels (type 2 naar schuko) voor de Enyaq.
Beiden zijn in te stellen van 6 tot 16 ampere. Dus ideaal ook voor op de camping!
Neem dan wel direct die met een kabel van 10 meter want 6 meter zal zomaar eens net te kort kunnen zijn O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
Vandaag de Enyaq even gebruikt als pakezel, met 30 zakken potgrond. Hadden er nog wel 10-15 meer ingepast denk ik. Gewicht 450 kg. Bij stevig accelereren voel je dan wel een soort trilling uit de achteras komen. Oja, en de piep dat er geen gordel is ingeklikt op de achterbank stopt na een minuut of 3 😊.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBHl_UdYPuzUREGvnv1Uf5kZ-7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByzjDFAEJgCh2s9e8XkNlQ5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8JXq9hf6C2WnIkkJocZZA7TSIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFGElOP6BgyhPeVzf0uBuBur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilbert_nl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
bram2700 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Eerlijk gezegd, ik heb beide nog nooit gebruikt, maar we gaan deze zomer op vakantie naar Bretagne en zag dat snelladers (en dan max. 50 kW) daar zeer dun gezaaid zijn, dus wellicht komt de granny lader nog van pas.... :?
Ik heb bij de granny lader 3 aansluitingen gekregen.

- rode 3 fasen aansluiting
- blauwe 1 fase aansluiting
- schuko 230v aansluiting

Ik ben er wel achteraan geweest. Want eerst zat alleen de blauwe erbij. Maar ik heb gewoon om de rest gevraagd en kreeg ze netjes erbij.

Een schuko aansluiting is toch wel de basis van deze lader

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_P
RandomNick schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:37:
Vandaag de Enyaq even gebruikt als pakezel, met 30 zakken potgrond. Hadden er nog wel 10-15 meer ingepast denk ik. Gewicht 450 kg. Bij stevig accelereren voel je dan wel een soort trilling uit de achteras komen. Oja, en de piep dat er geen gordel is ingeklikt op de achterbank stopt na een minuut of 3 😊.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
400kg zand voor zandbak ging ook prima, zelfs nog vering over!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z27PjFFAcXf5yBhnCXWKKNGG5z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8SKmZaNnofsa1kln1OByTS8.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen geen intereur foto, achterbank hoefde in ieder geval niet plat!

In plaats van speciale kofferbakmatten heb ik een grote oude deken in de kofferbak liggen. Ideaal met de hond en ook met laden/lossen om over de bumper te leggen of als de bank plat ligt daar ook overheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En nu ff een noodstop maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
FlowDesign schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:15:
Ik rijd nu een VW ID3, maar ben me aan het oriënteren op iets anders. Misschien wel leuk om deze poll ook even in andere topics te zetten voor een wat meer objectieve spreiding :)

Stel je zou een crossover SUV Coupé achtige EV uit kunnen zoeken voor rond de 50k, welke zou je dan kiezen en waarom? (toelichting in de comments svp :) )

Poll: Welke crossover SUV EV van rond 50k€ zou je kiezen?
VW ID5 RWD
Skoda Enyaq Coupé IV RWD
Polestar 2 RWD
Volvo C40 RWD
Hyundai Ioniq 5 RWD
Kia EV6 RWD
Anders...(antwoord in comments)
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Schrap de Enyaq Coupé maar uit je lijstje want de vanaf prijs is 59k (RS, andere uitvoeringen weet ik nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Martinique schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Schrap de Enyaq Coupé maar uit je lijstje want de vanaf prijs is 59k (RS, andere uitvoeringen weet ik nog niet).
*Hou het graag vriendelijk, met de opmerking van @Martinique is niks mis.

De 'gewone' versie zal waarschijnlijk vanaf ongeveer juli bestelbaar zijn en is een stukkie goedkoper.
Je kunt alvast kijken op de Duitse Skoda website.

[ Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 09-05-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Laatst online: 16-05 08:14
*knip* De volgende keer graag een topic-report maken.

[ Voor 88% gewijzigd door deepbass909 op 09-05-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevds
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-04-2023
Vraagje, heeft iemand dezelfde ervaring bij het achteruit inparkeren, ik word regelmatig geconfronteerd met plotseling blokkeren vd auto tijdens het achteruitrijden bij inparkeren in bijvoorbeeld parkeergarages. Valt irritante fenomeem toevallig uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
hevds schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:19:
Vraagje, heeft iemand dezelfde ervaring bij het achteruit inparkeren, ik word regelmatig geconfronteerd met plotseling blokkeren vd auto tijdens het achteruitrijden bij inparkeren in bijvoorbeeld parkeergarages. Valt irritante fenomeem toevallig uit te zetten?
Dan parkeer je, net als ik, te dicht en te strak bij dingen. Dan schiet hij in de noodrem om een botsing te voorkomen. (maar ik denk dan (en is ook zo), dat kan nog makkelijk :) )

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Wat bedoel je met trilling? Klinkt niet echt positief?

En waarom piept de gordel? Je banken niet neergeklapt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeie
Inmiddels aangekomen in Disneyland, vertrokken met 100% vanuit Rotterdam, 1 laadstop bij Avelin (Total recharge), waar ik wel even een account moest aanmaken met mijn Creditcard maar toen werkte het ook prima. Kwam aan met 43%, de hoogste laadsnelheid die ik heb gezien was 80kw. Doorgeladen tot 86% (boven de 80 gaat hij minder snel). Met 21% bij het park aangekomen. 130 in Frankrijk, nl en België 110/120. Gemiddeld verbruik 19.5kw/100km. Totaal 460km

Bij Sequoia Lodge aangemeld en mocht zo doorrijden.

Stond bijna helemaal vol, maar ook een aantal auto's niet aan de lader (zoals de tesla's en een Belgisch busje wat niet een ev was)

Lader was wel erg langzaam, dus morgen weer proberen en dan een andere paal. Ik kreeg vanuit het park geen verbinding met de auto via de app om te checken hoe snel het ging.

Wordt vervolgd, prima reis verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RkDVJ5V7FJv2BVztdFn7VFzOHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCuadjNLBIDDyNgK38CKoYHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Owz2qIgHDPddbSVXWAuNaH9PsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuZ7B4ZSzV1SMPwS9efDzN1I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik verbaas me wel over het verbruik wat ik hier regelmatig lees.
Ik rijd zelf ongeveer 80% snelweg en meestal TA aan op 106 - 110 km/u. Maar zelfs in mn eentje mag ik blij zij als ik in de buurt van 20kw/100km kom met dit mooie weer. Afgelopen weken zat ik rond 22-23 kw/100km.

Laatste 2 weken een paar lange ritten gemaakt met 4 personen en een aardig volle kofferbak. Maar dan kom ik niet eens op 25kw/ 100km.

Als ik 130 - 140 km/u rijd haal ik amper 200km.
Heb overigens een iv60 First edition op 20"

[ Voor 8% gewijzigd door mestief op 09-05-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
mestief schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:16:
Ik rijd zelf ongeveer 80% snelweg en meestal TA aan op 106 - 110 km/u. Maar zelfs in mn eentje mag ik blij zij als ik in de buurt van 20kw/100km kom met dit mooie weer. Afgelopen weken zat ik rond 22-23 kw/100km.

Laatste 2 weken een paar lange ritten gemaakt met 4 personen en een aardig volle kofferbak. Maar dan kom ik niet eens op 25kw/ 100km.

Dat is wel vreemd inderdaad. Ik rijd op 21 inch, veel op travel assist, D modus.

Ligt wel aan de temperatuur, wind (snelheid). Maar 25kw kom ik echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 11:13
Oja, en de piep dat er geen gordel is ingeklikt op de achterbank stopt na een minuut of 3 😊.
Bekend fenomeen, ik heb de hond vaker op de achterbank (in zo'n mat die de bank beschermd) en heb de gordels moeten inklikken. Ga nog wel een paar van die dummy adapters printen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:27

Bijzonder. Ik rijd gecombineerd op D(snelweg) en B(stad) en kom met dit weer echt niet boven de 20.

Gisteren nog een lange rit, 482 km totaal waarvan zeker 90% snelweg, met 18,4kW/100km waarvan meestal tussen de 110-120km/h op cruise, airco aan en 4 inzittenden. Ook hier 21” velgen, ik kom eigenlijk alleen met vorst moeilijk onder de 20kW/100km.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41

Dan ligt het verbruik idd flink hoger dan gemiddeld hier. Ik haal nu rond de 19 kw/100 met best wat stadsverkeer en flink optrekken. Ook zoiets met de auto vol geladen en 200 km naar limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
(Dubbel)

[ Voor 199% gewijzigd door Kaaschef op 09-05-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11-2024
Bijzonder idd.
Moet zeggen dat de niet snelweg ritjes beduidend zuiniger zijn.Maar ik rij veel snelweg.
Banden kunnen natuurlijk ook een rol spelen maar zulke verschillen moet toch niet kunnen.
Verder rijd ik overigens standaard in B modus en gebruik de flippers nooit. Maar zodra het kan rijd ik met TA en dus ook ACC aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
Star65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:46:
[...]

Bekend fenomeen, ik heb de hond vaker op de achterbank (in zo'n mat die de bank beschermd) en heb de gordels moeten inklikken. Ga nog wel een paar van die dummy adapters printen.
Je kan de gordelpiep ook uitzetten met OBD.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55
Star65 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:46:
[...]

Zo'n "mat" hadden wij ook. Die moest je dan aan de hoofdsteunen vastmaken en aan de handvaten boven de portieren, zodat het een soort van "zak" werd. Vervolgens zat hij dan met een riempje vastgeklikt in de gordel.
Echter was dat ook niet echt een succes met een nieuwsgierige Jack Russel, want dan had hij alsnog teveel bewegingsvrijheid en zat hij telkens met zijn neus tegen het raam of half tussen onze voorstoelen in.

Sindskort hebben we een kofferbakbench en dat is ideaal. Hond is veel rustiger want hij ziet niks dus wordt ook niet afgeleid, en wij hebben niet telkens een hond op de achterbank waardoor die gewoon vrij blijft en je mensen mee kunt nemen. ;)

Dit was in mijn vorige auto (Seat Leon) waar de bench ónder de hoedenplank paste.
In mijn huidige auto is de bodem iets hoger waardoor de hoedenplank eruit moet. Maar verder is het ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XwMCvrNTK25X39abmHbjeEY4ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQFaGnjtpcnp8wwilyeb3coU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 10-05-2022 08:12 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
water_escape schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:42:
[...]

Dan parkeer je, net als ik, te dicht en te strak bij dingen. Dan schiet hij in de noodrem om een botsing te voorkomen. (maar ik denk dan (en is ook zo), dat kan nog makkelijk :) )
De eerste keer dat dit mij overkwam, dacht ik dat ik ergens tegen aan was gereden, zo abrupt was het :-(
Wat helpt is om je voet een klein beetje op de rem te houden (de auto gaat immers vanzelf rijden als je niets doet), dan gaat het wel langzaam, maar voorkom je ingrijpen. Ik heb nog niet gezien dat je dit (met of zonder OBD) kan uitzetten. Je zou natuurlijk de parkeersensoren kunnen uitzetten, maar dat is vast niet de bedoeling en nogal onhandig met zo'n sloep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inze
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:39
hevds schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:19:
Als je Auto hold uitzet gaat het, in mijn ervaring, een stuk soepeler en springt hij niet zo lomp op de noodstop. Ik heb zelf Auto hold maar onder de snelkoppelingen boven in het scherm gezet zodat ik het in een parkeergarage makkelijk uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Inze schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Als je Auto hold uitzet gaat het, in mijn ervaring, een stuk soepeler en springt hij niet zo lomp op de noodstop. Ik heb zelf Auto hold maar onder de snelkoppelingen boven in het scherm gezet zodat ik het in een parkeergarage makkelijk uit kan zetten.
Auto hold zou hier toch volledig los van moeten staan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
this schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Auto hold zou hier toch volledig los van moeten staan? :o
Ja die discussie is al vaker voorbijgekomen maar toch is net als @Inze mijn ervaring dat als autohold uitstaat hij minder snel die noodstop maakt. Maar misschien zit het tussen mijn oren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
BEPERKTE DOORGANG VOORUIT

Jullie ook wel eens deze melding vanuit de ingebakken navigatie? Ik krijg hem dagelijks op dezelfde plek vlakbij mijn werk, niets geen wegwerkzaamheden en gewoon op een doorgaande weg.
Navigatiedatabase 22.3, maar had het ook in vorige versies.

[ Voor 12% gewijzigd door Martinique op 10-05-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Martinique schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:45:
BEPERKTE DOORGANG VOORUIT

Jullie ook wel eens deze melding vanuit de ingebakken navigatie? Ik krijg hem dagelijks op dezelfde plek vlakbij mijn werk, niets geen wegwerkzaamheden en gewoon op een doorgaande weg.
Navigatiedatabase 22.3, maar had het ook in vorige versies.
Klopt, had ik ook met mijn thuisadres.
Zelfs zonder dat de navigatie aanstond kreeg ik elke keer op dezelfde plek een gesproken melding over een beperkte doorgang.
Uiteindelijk mijn specifieke adres veranderd naar enkel de stad, en nu is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
this schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Wat bedoel je met trilling? Klinkt niet echt positief?

En waarom piept de gordel? Je banken niet neergeklapt?
Je moet het ervaren om te snappen. Heb het wel eerder gelezen bij mensen die aanhangers en caravans trekken met de Enyaq. Je voelt de trilling vooral in je pedaal.

Achterbank lag plat, met paar honder kilo erop. Blijkbaar genoeg om de druksensor te activeren :-)
Alleen middelste plek overigens die reageerde, en die ligt net wat hoger dan de buitenste zitplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
Wootism schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Klopt, had ik ook met mijn thuisadres.
Zelfs zonder dat de navigatie aanstond kreeg elke keer op dezelfde plek een gesproken melding.
Uiteindelijk mijn specifieke adres veranderd naar enkel de stad, en nu is het weg.
Goeie tip, ik ga mijn werkadres eens verwijderen. Ik gebruik die navigatie bijna nooit maar toch blijven de meldingen komen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Boeie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Wij hadden een aantal dagen geleden een lekke band in het buitenland. Natuurlijk geen reserveband, dus naar een garage/bandenboer. Daar aangekomen loop je tegen het probleem aan dat de bandenmaat helaas nog wat exotisch is (we hebben slechts de 19 inch versie) waardoor de banden besteld moesten worden. Met een weekend ertussen kostte dat al met al veel tijd voor een stomme lekke band.
Laten we hopen dat die grotere banden snel meer gemeengoed worden :)

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
Powerpass is binnen!

Verder wat gekeken naar Plugsurfing, Chargepoint en Charmap op Android Auto. Prima manier om snelladers te zoeken in de nabije omgeving en langs de snelweg. Handig voor in Frankrijk straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Boeie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:58:
Inmiddels aangekomen in Disneyland, vertrokken met 100% vanuit Rotterdam, 1 laadstop bij Avelin (Total recharge), waar ik wel even een account moest aanmaken met mijn Creditcard maar toen werkte het ook prima. Kwam aan met 43%, de hoogste laadsnelheid die ik heb gezien was 80kw. Doorgeladen tot 86% (boven de 80 gaat hij minder snel). Met 21% bij het park aangekomen. 130 in Frankrijk, nl en België 110/120. Gemiddeld verbruik 19.5kw/100km. Totaal 460km

Bij Sequoia Lodge aangemeld en mocht zo doorrijden.

Stond bijna helemaal vol, maar ook een aantal auto's niet aan de lader (zoals de tesla's en een Belgisch busje wat niet een ev was)

Lader was wel erg langzaam, dus morgen weer proberen en dan een andere paal. Ik kreeg vanuit het park geen verbinding met de auto via de app om te checken hoe snel het ging.

Wordt vervolgd, prima reis verder!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag even opgelet bij Disney, er zijn inderdaad 7kw en 11kw palen, maar dat zie je alleen maar aan de sticker bovenop. Maakt nogal een verschil qua laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxUJ4N6OQabvjqOlizspADRyLp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oO0BdQLwYjhcAEpbxhOnrKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxmnTvrCTLZKTu47a2KpaCbyBYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPx7XiRR68Z9We3UN2q4QETg.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik ben nu weer 100% vol. Er staan veelal dezelfde auto's geparkeerd bij de hotels, en die staan dan niet te laden of zijn al vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
arjola schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:54:
[...]

De routeplanning van ABRP is dynamisch omdat ABRP niet alleen de realtime SoC ziet maar ook de route uitrekent, en dus aanpassingen oet als realiteit en berekening bij start niet meer met elkaar overeen komen. Wat ik me bij de betaalde versie van PUMP afvraag is of de route die naar Apple Maps wordt gestuurd ook aangepast wordt op het moment dat het verbruik toch hoger is dan gedacht (en je dus de laadpaal niet gaat halen waar Apple Maps je naar toe wil sturen). Wat is vanuit dat perspectief je ervaring met PUMP?
Wat is nu de meest voordelige/beste koop. Dongle om te gebruiken met ABRP? Zoveel aanbod, niet de ODB11 dacht ik?
Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.