Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.008.244 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:27
Gelukkig vorige week de EnelX Juicepass besteld dus die zal er op tijd zijn. Waar had je de slechtste ervaring, in Italië, Zwitserland/Oostenrijk of Duitsland? (of maakt het eigenlijk niet uit)
In Oostenrijk heb ik niet hoeven laden (behalve bij 1 overnachting, wat ik met mijn granny-charger heb gedaan). Verder heb ik zowel in DE als in IT issues gehad. In DE heb ik verschillende defecte laders meegemaakt, maar zijn de laders meestal wel direct aan of vlakbij de snelweg. In IT is het voornamelijk dat je een eind de snelweg af moet om een fatsoenlijke lader te vinden, en dat er stukken zijn met heel weinig laders.
Vraagje nog; waarom over Oostenrijk gereden? Zwitserland is toch qua afstand een stukje korter?
Dat is eigenlijk historisch gegroeid :). Het scheelt maar 30 km ofzo, en we zijn een aantal keer met de vouwwagen die kant op geweest. In Zwitserland moet je dan meteen voor zowel de auto als de aanhanger een autobahn vignet voor een jaar kopen. Voor Oostenrijk kun je een 10-dagen/2-maanden vignet kopen en hoeft de aanhanger er geen te hebben.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burlapp
  • Laatst online: 02-11-2024
Boeie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:55:
Bedankt voor het delen van de ervaring @jeroen94704 , maar het lijkt mij (zeker met 3 kinderen) niet een hele prettige ervaring, jammer dat je zo afhankelijk bent van de infra. Heb je tussentijds ook nog gekeken wat de Skoda zelf.

Ik heb gister mijn snelladen even getest. Voorheen (Tesla) alleen gebruik gemaakt van Tesla laders. Bij een Shell tankstation heb ik zowel de Fastned als de Ionity lader getest. Nu had ik hiervoor niet ver gereden (10km), de batterij was 20c (volgens ABRP OBD uitlezing), de accu was 44% vol. Mijn laadsnelheid kwam bij Fastned niet hoger dan 63kWh en de Shell lader kwam tot 69kWh. Wel had ik de navigatie ingesteld op de lader, in de hoop dat hij hem zou voorbereiden.

Is er een manier om dit te triggeren? Hoe haal ik de 100+ kWh laadsnelheid? Palen waren verder leeg.

Volgende week naar Frankrijk (Parijs eo), dus wil het wel goed werkend hebben.
Als je vlak voor je aankomen bij de laadpaal flink veel je stroompedaal indrukt en maximaal recupereert wordt de accu iets warmer. Dit kan wat helpen als je accu nog niet goed op temperatuur is. Ook als je erg langzaam gereden hebt (file) kan dit wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 12:21
burlapp schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Als je vlak voor je aankomen bij de laadpaal flink veel je stroompedaal indrukt en maximaal recupereert wordt de accu iets warmer. Dit kan wat helpen als je accu nog niet goed op temperatuur is. Ook als je erg langzaam gereden hebt (file) kan dit wel helpen.
Ik rijd zelf het liefst in de B stand, dus dat komt sowieso wel goed dan. Denk dat gister het stukje te kort was. We gaan het wel zien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Boeie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:55:
Ik heb gister mijn snelladen even getest. Voorheen (Tesla) alleen gebruik gemaakt van Tesla laders. Bij een Shell tankstation heb ik zowel de Fastned als de Ionity lader getest. Nu had ik hiervoor niet ver gereden (10km), de batterij was 20c (volgens ABRP OBD uitlezing), de accu was 44% vol. Mijn laadsnelheid kwam bij Fastned niet hoger dan 63kWh en de Shell lader kwam tot 69kWh. Wel had ik de navigatie ingesteld op de lader, in de hoop dat hij hem zou voorbereiden.

Is er een manier om dit te triggeren? Hoe haal ik de 100+ kWh laadsnelheid? Palen waren verder leeg.

Volgende week naar Frankrijk (Parijs eo), dus wil het wel goed werkend hebben.
Je kan het niet zelf triggeren. Het hangt heel erg af van de temperatuur en hoe vol/leeg de accu is, dus de maximale snelheid haal je pas als je net 2 uur op de snelweg hebt gereden en je komt met 10% bij het laadpunt aan.

(Even terzijde: kWh en kW zijn verschillende dingen. kW is je laadsnelheid, kWh is de hoeveelheid energie die in je accu zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
Heeft iemand het voor elkaar gekregen (setting of via OBD) om een video full screen te krijgen.
Nu blijft de balk links en onder in beeld staan, dat is zonde.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
water_escape schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:26:
Heeft iemand het voor elkaar gekregen (setting of via OBD) om een video full screen te krijgen.
Nu blijft de balk links en onder in beeld staan, dat is zonde.
Ik vind dat juist heel fijn! Dat is dan altijd toegankelijk. Tenzij het met de sensor naar voren komt, maar altijd weg lijkt me niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
Boeie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Ik rijd zelf het liefst in de B stand, dus dat komt sowieso wel goed dan. Denk dat gister het stukje te kort was. We gaan het wel zien :-)
Je moet dan nog veel harder remmen. Ik dacht eerst dat B wel genoeg was, maar je rembalkje moet helemaal blauw worden. Te kort gereden kan natuurlijk ook ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door burlapp op 02-05-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
ervh schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Tx voor de tip!

Zelf ook weer een nieuwe uitdaging: ik heb een nieuwe iPhone, oude vervangen. Daarop werkte de Skoda app niet meer, dus even opnieuw geïnstalleerd. Daarna kreeg ik de bestaande auto niet gekoppeld, dus ik dacht: auto verwijderen en opnieuw toevoegen. Inlogproces gaat prima, maar daarna krijg je een scherm dat er al een hoofdgebruiker is geregistreerd en dat je alleen opnieuw een hoofdgebruiker kunt toevoegen door de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen (op zich geen trek in, alle instellingen weg). Dus kan nu geen kant op, Skoda Connect werkt in elk geval niet meer :X
Kan je nog op je oude iPhone op de Skoda app uitloggen? Dat moest ik bij vervangen van mijn iPhone ook doen. Anders zou je nog een berichtje aan Skoda eraan kunnen wagen, maar volgens mij zijn de ervaringen daar niet al te best mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.d.s.mane
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-03 09:13

p.d.s.mane

MeMyself&I

jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:06:

Op vakantie naar Rome met de Enyaq

Afgelopen week ben ik met vrouw en (3) kinderen in de Enyaq (iv60) op en neer geweest naar Rome voor een korte vakantie. Voor ons was het de eerste lange reis met een EV, en het was een hele ervaring. Zeker niet alleen maar negatief, maar wel met een aantal flinke kanttekeningen waardoor we dit voorlopig waarschijnlijk niet meer gaan doen.

TL;DR;

Lange afstanden afleggen met een EV zou prima kunnen als:
  1. Bij alle tankstations langs de snelweg een snellaad-faciliteit zou zijn
  2. Deze snelladers het ook allemaal zouden doen
  3. Je bij alle laders gewoon met je pinpas/credit card zou kunnen betalen
Helaas wordt op dit moment aan geen van deze voorwaarden voldaan

De lange versie

Intro
Van mijn huis naar Rome is ongeveer 1600 km. Dat is een flinke afstand, maar met een ICE-auto normaliter prima in 2 dagen te doen. Met de Enyaq is het zowel heen als terug ook in 2 dagen gelukt, maar het waren alles bij elkaar wel 4 lange, stress-volle dagen.

Voor vertrek heb ik een premium-abonnement op ABRP genomen, en met wat gehobby werd ook iedere 2 minuten live data (batterij SoC e.d.) naar de ABRP API gestuurd. Met premium kun je van alles extra instellen, zoals extra belading in de auto, en gebruikt hij live traffic- en laadpaal-beschikbaarheid-data om een optimale route te bepalen.

Helaas zijn we tijdens de reis op verschillende manieren door de techniek in de steek gelaten, wat steeds weer tot vertraging leidde. Zo was de initiële route voor de eerste dag (Eindhoven-Innsbruck) ongeveer 830 km, wat 10 uur en 47 minuten zou duren, waarvan 2 uur 24 laden. In de praktijk hebben we er 13 uur over gedaan, dus ruim 2 uur extra, voor een gemiddelde van ~63 km/uur. Op de overige reisdagen hebben we een bijna identieke gemiddelde snelheid gehaald.
Wat er goed ging
Voordat ik uitgebreid inga op wat er niet goed ging eerst maar even de positieve dingen, want die waren er natuurlijk ook:
  • Het kan dus gewoon! Je kan met een EV ver op vakantie
  • De laadsnelheid van de Enyaq was prima! Ik heb de snellaad optie van 100 kW, en dat vermogen heb ik ook regelmatig gezien.
  • In de bergen rijden is erg prettig met een EV. De recuperatie zorgde ervoor dat door Oostenrijk het meest efficiënte stuk was
  • De Enyaq is gewoon een comfortabele auto, ook voor lange afstanden. De Sportline stoelen zitten lekker, ook na 12 uur rijden. Ik had wel gewild dat ik travel assist had (Adaptive lane assist en ACC) en het family pakket (voor de USB-poorten achter)
Problemen
De problemen die we tegenkwamen zijn in 3 categorien te plaatsen: Auto, App en Infrastructuur. De Auto heeft nog de minste problemen gegeven, namelijk:
  • De eerste laadstop hebben we gemist omdat ABRP ongemerkt enorm traag was geworden en achterliep met zijn instructies. Dit kwam omdat mijn telefoon op de draadloze lader (kessy-box) zo heet werd dat hij begon te throttlen. Het volgende tankstation had alleen maar een 50 kW lader
  • De Skoda cloud services lagen er op een ongelukkig moment weer eens een tijdje uit, wat in combinatie met een rare eigenschap van ABRP (zie onder) ertoe leidde dat we NOG een laadstop hebben gemist
  • Range: Tsja, het blijft een dingetje. Als je met een iv60 niet op het randje wil rijden kom je uit op etappes van 140-180 km. Dat betekent iedere 1,5 tot 2 uur een laadstop van een half uur
Meer problemen heb ik met de verschillende Apps gehad. Op de heenweg heb ik ABRP gebruikt. Hier liep ik tegen een aantal dingen aan:
  • Performance, stabiliteit en usability zijn niet top. Het is een trage app (op een iPhone 11), crashte een paar keer, en het werkt gewoon niet allemaal even handig.
  • Specifiek voorbeeld: Bij iedere laadstop trad er een error op waardoor hij de route opnieuw moest berekenen. Hierdoor kon ik dus niet meer zien tot hoever ik geacht werd de accu te laden
  • De kwaliteit van de data is key voor een app als ABRP. Een van de vervelendste momenten was om met 10% in de accu bij een prachtig snellaad station aan te komen dat bij een autodealer bleek te horen. Geen probleem, behalve dan dat het zondag was en de laadpalen achter een gesloten hek stonden. Uiteindelijk 5 km verderop bij Ikea een 50 kW lader gevonden
  • Als ABRP de route opnieuw moest plannen (bv nadat we door een tunnel waren gereden waarbij het GPS signaal weg was) gebruikte hij steeds de door mij ingestelde SoC van 90% als start-SoC. Helaas lagen op zeker moment de cloud-diensten van Skoda eruit. Gevolg was dat ABRP vrolijk een route naar een laadpunt 180 km verderop inplande terwijl ik in werkelijkheid op iets van 30% SoC zat.
Uiteindelijk heb ik op advies van een andere Nederlander die we tegenkwamen op de terugweg PUMP gebruikt als navigatie-app. Deze heeft minder geavanceerde features dan ABRP, maar ik vind het een veel fijnere app. Hij werkt iig een stuk sneller en heeft ingebouwde support voor de Skoda API heeft waar hij live data over de auto vandaan haalt. Een paar schoonheidsfoutjes waren er wel, maar niks desastreus en er stond ook duidelijk bij dat het een Beta-versie betreft. Het vervelendste was toen hij aangaf dat ik bij een laadpunt was aangekomen en er nergens een laadpaal te bekennen was. Deze bleek uiteindelijk 1 km verderop te staan.

Tenslotte mijn klaagzang over het grootste probleem: de snellaad-infrastructuur. Zoals ik hierboven al aangaf zou er niks aan de hand zijn als er maar op alle tankstations snelladers zouden staan die het ook probleemloos zouden doen. Helaas is dat niet het geval. Een greep uit de problemen die ik ben tegengekomen:
  • Je moet vaak de snelweg af voor een goede snellader. Zeker in Italie zijn er nog niet enorm veel laadpunten, en de punten die er zijn staan vaak achteraf
  • Veel snelladers staan op plekken waar verder NIKS is. Mooiste voorbeeld was een stel fonkelnieuwe snelladers in Italie die op het verlaten terrein van een vervallen VVV-kantoortje stonden. Geen toilet, geen winkels of restaurantjes in de buurt, alleen maar stof en zand
  • De lader werkt wel, maar de RFID-reader is kapot. Enige optie: Speciale app installeren, account maken en credit card koppelen voordat ik kon laden
  • De 2e laadstop in Italie was ook niet leuk. Een mooi 350 kW laadpunt dat geen van mijn 3 laad-pasjes accepteerde. Er stond op dat het een Ionity punt was, maar het was niet terug te vinden in de Ionity app. Er stond ook dat je "de QR-code" moet scannen als je zonder contract wilde betalen, maar er was nergens een QR code te bekennen. Uiteindelijk van weer een andere Nederlander getipt dat in Italie bijna alle laadpunten met "JuicePass" werken. Dus weer een app geinstalleerd, account aangemaakt, Credit Card etc.
  • Een laadpaal in Duitsland deed het alleen maar als de paal ernaast niet in gebruik was
  • Op een laadpunt met 4 laadplekken deed maar 1 van de laders het. Een Duitser die het probeerde kreeg de laadkabel niet meer los doordat de laadpaal weigerde te unlocken
Uiteindelijk heb ik bij de meeste laadstops wel een of ander issue gehad. Er waren zeker ook wel plekken die probleemloos werkten (auto neerzetten, kabel inpluggen, laadpas ervoor en het laden begon) maar dit was meer uitzondering dan regel.

Conclusie

Ja, je kan op vakantie met een EV, maar wij zullen het voorlopig niet meer doen, in ieder geval niet op deze manier. Je moet gewoon meer tijd rekenen voor de reis, dus voor 1600 km naar Rome zou ik 3 dagen rekenen in plaats van 2 dagen. Maar met 3 dagen alleen maar in de auto zitten doe ik mijn kinderen ook geen plezier.

Minder ver, of een constructie waarbij je bv steeds een dag rijdt en 1-2 dagen ergens verblijft voor je verder gaat, zou wel kunnen maar dan zit je nog met het laad-drama. De onzekerheid over wat je gaat aantreffen bij een laadpunt is niet tof. En als je dan inderdaad op zoek moet naar een alternatief is de stress van de almaar verder zakkende range ook niet leuk.
toon volledige bericht
Hartelijk dank voor dit uitgebreide verhaal waar iedereen zijn eigen les van kan leren!

Mijn persoonlijk les is: wat ik de afgelopen 35(+) jaren voor en met lange reizen met een ICE (en zonder GPS/navigatie) geleerd en gedaan heb is nog steeds van toepassing en erg nuttig en behulpzaam met een EV en alle moderne snufjes --- ik ben eerlijk gezegd niet verbaast ;)

Echter, over een paar punten/problemen ben ik wel iets verbaast --- maar misschien ben ik gewoon te oud:

- meer dan een laadpunt gemist omdat ABRP / Skoda Cloud het niet deed?
Nou, een keer kan ik me misschien nog voorstellen, maar dan onthoud ik (en/of mijn bijrijder) toch waar de volgende laadstop is, om niet geheel en alleen van de techniek afhankelijk te zijn, toch?
(en met een ICE weet je toch ook hoever je ruw weg op een tank zou komen, en waar je dus zou moeten tanken, en wacht e niet tot dat hij zegt "biep: tank is (bijna) leeg; NU tanken aub" ...)

- meer dan een keer niet weten hoeveel je moet laden omdat ARBP ermee stop?
Nou, een keer kan ik me misschien nog voorstellen, maar dan onthoud/noteer ik (en/of mijn bijrijder) toch hoeveel ik moet laden, om niet geheel en alleen van de techniek afhankelijk te zijn, toch?

Ja, de infrastructuur (van laders over apps en cloud tot autosoftware) is zeker (nog??) niet perfect, maar dat waren en zijn tankstations en wegen ook niet: geen benzine, lange rijen (zeker in vakantie tijd), gesloten (buiten kantooruren), alleen contant betalen in lokale valuta, files, afgesloten wegen (ongeluk, weer, etc.), een medereiziger heeft spoedig een "fatsoenlijk" toilet nodig, etc.; dus van tevoren zelfs even plannen met gezond verstand en voor alternatieven was en is een goed idee, toch?

Mijn achtergrond:

Ik rij sinds 1987 auto (uiteraard tot nu toe ICE's ;)), want nog op mijn ENYAQ (staat volgens HoneyMoonNet al anderhalve weken in NL ...), en mijn enige echte ervaring met EV's is een rit naar DE afgelopen zomer met een gehuurde ENYAQ iV 80; ruim 1000km in totaal, 450km een richting; elke kant op met twee (korte) laadstops langs de snelweg omdat we sowieso pauze wilden maken en bij ons doel in DE geen laadmogelijkheid was (laatste snellader is ruim 90km voor reisdoel) (--- ja, vroeger in een ICE reed ik deze rit ook in een kleine 4.5 uur non-stop; 120km/h in NL, tot ~200km/h (waar mogelijk en toegestaan) in DE ... 8)); alleen ingebouwde navigatie gebruikt (zonder enkele problemen); pauzes/laadstops wel van tevoren gepland (er zijn voldoende apps en website hiervoor; geen is perfect, maar als je even 2a3 naast elkaar legt kom je een heel eind; en een uurtje of twee plannen is geen "tijdverspilling" voor een reis van enkele uren of zelfs twee dagen ...); volgens interne navigatie/verbruik (~16 kWh/100 km) had ik de 450km op een accu zonder stop net kunnen halen (100km/h in NL, 130km/h in DE; ACC; ECO modus; lekker relaxed maat niet traag/langzaam) --- ik heb nu een laadmogelijkheid (11kw wallbox) bij ons reisdoel in DE en zal het straks met mijn eigen ENYAQ iv 80 (Sportline) wel eens proberen ;-).

Ik ben opgevoed met auto (mee-)rijden toen er nog geen GPS was en heb dus geleerd (en nooit meer vergeten) om een kaart en borden langs de weg te lezen en zelfs te weten waar ik ben en waar ik heen moet / hoever de volgende afslag/tankstation/... is, en een langer reis even van te voren te plannen, met alternatieven voor als er files of andere "belemmeringen" zijn ...

Dus, ik kijk zonder "range- of laad-angst" uit naar stressvrij EV rijden ook op langere afstanden :)

(ps: ik ben informaticus, hou erg van techniek, en mechanisch en elektronisch, en alle "moderne snufjes en (elektronische) hulpmiddelen en heb mijn ENYAQ daarom ook met allen beschikbare assistentie systemen bestelt --- maar ik heb ook nog mijn eigen brein en gezond verstand en weet dat ik de laatsten nog steeds mag gebruiken om de eersten niet blind te geloven ;) )

80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:39
mikeyzut schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:23:
Ik krijg sinds enkele dagen de melding dat de dynamische verlichting niet meer werkt. Bij het starten van de auto geeft deze de melding in de onderstaande foto, waarna vervolgens het lampje onderin het scherm blijft branden en de gehele dynamische verlichting dus niet werkt. Is dit een gevalletje verlichting kapot of met een zekering te verhelpen? Iemand dit al eens gehad?

[Afbeelding]
En? Wat was het probleem als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@jeroen94704 Leuk om te lezen, bedankt voor het delen.

@p.d.s.mane Ik begrijp je wel. Ik ben zelf ook van de voorbereiding. Ik heb in m'n hoofd al een paar keer de route afgelegd en alle hobbels overwogen, alvorens ik in stap. Ik ben een 'visual learner'.

Maar sommige mensen zijn van het 'experiential learning', die moeten dingen ervaren alvorens ze er iets van opsteken.

Beide hebben hun voor- en nadelen. Ik zou dan ook niet per se stellen dat @jeroen94704 het verkeerd heeft aangepakt, hij pakt het gewoon anders aan. Ik vind het bijvoorbeeld best bewonderenswaardig dat ie het gewoon doet/durft. Neem zijn ervaringen weer mee in mijn eigen plannen.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:26
royverdegem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Kan je nog op je oude iPhone op de Skoda app uitloggen? Dat moest ik bij vervangen van mijn iPhone ook doen. Anders zou je nog een berichtje aan Skoda eraan kunnen wagen, maar volgens mij zijn de ervaringen daar niet al te best mee.
Ga ik vanavond even proberen, thx.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 08:28

Night89

Als je alles op een rijtje heb

royverdegem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb/had ook regelmatig ellende met ABRP icm Tronity (kan zomaar door de Skoda-servers komen), daarom ondertussen een OBD2 dongel aangeschaft en die aan ABRP gekoppeld. Dat wordt tot nu toe (enkele weken in bezit en pas 1 keer lang stuk in Duitsland) feilloos. Geen onderbrekingen meer. Wij gaan van de zomer naar Spanje (Noord-West), dat is ook een stukje, ben benieuwd
Werkt dat ook met een odb11 dongle of is dat weer een andere?

Heb je een linkje hoe je dat samen laat werken?

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:59
Na hier zowat van het begin bij geweest te zijn.. Ga ik jullie verlaten. Ik verander van werk en dan moet ik ook de wagen inleveren. Ik ga net geen jaar gereden hebben met de Enyaq first edition high.. Het was me een genoegen. Weinig tot geen storingen, enkel de bekende miserie met de app. Zeer tevreden over het verbruik en het algemene rijcomfort.. Ik kijk niet erg uit naar de nieuwe wagen want ben verplicht eerst te vissen in de bestaande (ice)carpool 😅. Het ga jullie goed, hopelijk mag ME3 snel uitrollen 😀. Ciao!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:37
jeroen94704 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Je kan het niet zelf triggeren. Het hangt heel erg af van de temperatuur en hoe vol/leeg de accu is, dus de maximale snelheid haal je pas als je net 2 uur op de snelweg hebt gereden en je komt met 10% bij het laadpunt aan.

(Even terzijde: kWh en kW zijn verschillende dingen. kW is je laadsnelheid, kWh is de hoeveelheid energie die in je accu zit).
Klopt, ik kwam afgelopen vrijdag met ca. 8% soc aan bij een fastned snellader, na ruim een uur rijden en ook nog met wat file vlak voor het laden en met de fastned lader ingesteld op de navi. Toen haalde ik het hoogste tot nu toe in mijn laadgeschiedenis, nl. 113,5 Kw laadsnelheid. Liep daarna wel snel terug, maar in 30 min van 8% naar 80% (=42Kwh) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Night89 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Werkt dat ook met een odb11 dongle of is dat weer een andere?

Heb je een linkje hoe je dat samen laat werken?
Helaas, obd11 is echt alleen voor de obdeleven app om zaken aan te passen.
Ik heb de vgate icar pro voor een paar tientjes gekocht en werkt uitstekend met abrp. Op de site van abrp staat precies beschreven hoe ze die koppelt. In de app is het wel even zoeken, kan ik me herinneren.
Btw, je hoeft hier niet de premium abrp versie voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 12:21
Bixby schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Klopt, ik kwam afgelopen vrijdag met ca. 8% soc aan bij een fastned snellader, na ruim een uur rijden en ook nog met wat file vlak voor het laden en met de fastned lader ingesteld op de navi. Toen haalde ik het hoogste tot nu toe in mijn laadgeschiedenis, nl. 113,5 Kw laadsnelheid. Liep daarna wel snel terug, maar in 30 min van 8% naar 80% (=42Kwh) :*)
Hoe snel bereikte hij die 113,5 Kw? Zal hem morgen verder leegrijden en dan ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 08:28

Night89

Als je alles op een rijtje heb

royverdegem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Ik heb de vgate icar pro voor een paar tientjes gekocht en werkt uitstekend met abrp. Op de site van abrp staat precies beschreven hoe ze die koppelt. In de app is het wel even zoeken, kan ik me herinneren.
Dankjewel, daar gaan we eens naar zoeken. Jammer dat de odb11 stick daar niet ook voor gebruikt kan.

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
royverdegem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Dat moet dan deze zijn?

https://www.amazon.nl/Blu...id=pla-913926392362&psc=1

(weet niet zeker of ik een link mag delen, anders haal ik m weer weg)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:20
p.d.s.mane schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:19:
[...]
Ja, de infrastructuur (van laders over apps en cloud tot autosoftware) is zeker (nog??) niet perfect, maar dat waren en zijn tankstations en wegen ook niet: geen benzine, lange rijen (zeker in vakantie tijd), gesloten (buiten kantooruren), alleen contant betalen in lokale valuta, files, afgesloten wegen (ongeluk, weer, etc.), een medereiziger heeft spoedig een "fatsoenlijk" toilet nodig, etc.; dus van tevoren zelfs even plannen met gezond verstand en voor alternatieven was en is een goed idee, toch?
Ik ga soms wel eens last minute naar Zuid-Frankrijk. En daarbij plan ik eigenlijk gewoonweg niets.
Valies in de auto en gaan met die banaan. Voor mij is dit hetzelfde als een rit naar de winkel, maar dan 100x zo lang.
Ik zie wel aan mijn dashboard display hoeveel km ik nog kan en wanneer ik moet bijtanken.
En de Waze app stuurt me wel probleemloos naar het volgende tankstation.
Bij een tankstation nog nooit miserie gehad met betalen en mocht het toch zo zijn, ik laat altijd wel genoeg in de tank om toch minimaal tot een tankstation verder te kunnen rijden.

Met een EV verwacht ik eigenlijk ook gewoon dezelfde ervaring. Al zullen er nog wat meer laadpalen bij moeten komen, zodat je niet te veel marge moet gaan houden als er dan toch 1 faalt.
Maar dat je bij meerdere laadpunten komt en dat het niet zou werken, dat vind ik toch dat we dit absoluut niet als 'normaal' mogen gaan beschouwen en ook niet als iets dat absoluut ingepland moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
this schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Maar dat je bij meerdere laadpunten komt en dat het niet zou werken, dat vind ik toch dat we dit absoluut niet als 'normaal' mogen gaan beschouwen en ook niet als iets dat absoluut ingepland moet worden.
Wat wil je bereiken met dit standpunt?

Dat we allemaal nu niet gaan plannen met het risico dat we ergens stil komen te staan? En dan gaan roepen dat dit niet zou moeten kunnen in 2022?

Op dit moment is dit het 'normaal' bij het rijden met een EV naar verre streken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
jeroenkb schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Wat wil je bereiken met dit standpunt?

Dat we allemaal nu niet gaan plannen met het risico dat we ergens stil komen te staan? En dan gaan roepen dat dit niet zou moeten kunnen in 2022?

Op dit moment is dit het 'normaal' bij het rijden met een EV naar verre streken.
Dat we dit niet als 'normaal' gaan beschouwen. Maar als een tijdelijk kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
this schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:11:
[...]

Dat we dit niet als 'normaal' gaan beschouwen. Maar als een tijdelijk kwaad.
Duidelijk.

Denk alleen niet dat het ook maar iets uit maakt of ik het nu als normaal zie of als tijdelijk kwaad.

Zal ook wel karaktertrekje zijn: als ik af en toe lees over de energie die EV rijders stoppen in hun frustratie over niet functionerende software en knopjes...

Gebeurt bij mij ook wel eens. Denk dan alleen: "gaat vanzelf wel weer over."
En dat is dan ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 21:51
burlapp schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:34:
Overigens heb ik zojuist een gratis powerpass ontvangen door hem op een Duits adres aan te vragen (gewoon eigen adres, land Duitsland en als postadres een Nederlands adres). Is nog een heel jaar gratis :-D
Ik krijg mijn credit card dan niet geregistreerd, omdat bij het factuuradres Duitsland staat en je dit niet terug naar Nederland kan veranderen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
dingo35 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Ik krijg mijn credit card dan niet geregistreerd, omdat bij het factuuradres Duitsland staat en je dit niet terug naar Nederland kan veranderen?!?
Ik hoefde alleen een proefbetaling goed te keuken via ICS app.. geen adres nodig die gekoppeld was aan de creditcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
burlapp schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Ik hoefde alleen een proefbetaling goed te keuken via ICS app.. geen adres nodig die gekoppeld was aan de creditcard
Bij mij (ING) stuurt hij een proefbetaling van 0,- naar mijn ING app, die keur ik daar dan goed en dan vervolgens kom ik terug in het scherm om een credit card toe te voegen, zónder toegevoegde credit card...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
ervh schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Dat moet dan deze zijn?

https://www.amazon.nl/Blu...id=pla-913926392362&psc=1

(weet niet zeker of ik een link mag delen, anders haal ik m weer weg)
Klopt, die heb ik inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
dingo35 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:26:
[...]

Bij mij (ING) stuurt hij een proefbetaling van 0,- naar mijn ING app, die keur ik daar dan goed en dan vervolgens kom ik terug in het scherm om een credit card toe te voegen, zónder toegevoegde credit card...
Erg vreemd, met de credit card van mijn vrouw (zelfde bank) lukt het wél. DANK voor de uitstekende tip, ga lekker een jaartje van m'n powerpass korting genieten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 06:37
burlapp schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Mooie tip, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb al een actief Charge Free abonnement gekoppeld aan VIN en creditcard. Als ik nu voor tariefplan upgraden kies en Charge Faster selecteer (€9,99) kan ik bij wel mijn bestaande accountgegevens inzien, maar niet wijzigen... Het lukt dus ook niet om het land te wijzigen van Nederland naar Duitsland. Of mis ik iets?

[ Voor 8% gewijzigd door Pimmr op 02-05-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
royverdegem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Uitloggen heeft niet geholpen. Uiteindelijk toch maar terug naar fabrieksinstellingen, toen was het in 5 min geregeld. Wel iritant, want bluetooth instellingen etc. ook weg. Maar ja.

Wel opvallend overigens dat ik na fabrieksinstellingen direct een update aangeboden kreeg. Nog niet eerder meegemaakt; scherm ging op "Bezig met updaten..." en na een minuut of 2 was het klaar. Misschien was dit een update die de garage bij aflevering al had gedaan, kan me niet heugen dat ik dit eerder gezien heb. Er zit dus al een vorm van OTA in ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:29
Nog wat vakantie ervaringen:
- Enyaq 80 met vouwwagen over Duitsland richting Straatsburg/Colmar (Frankrijk/Elzas)
- in voorbereiding: ABRP stuurde me over Duitsland, Google zei Luxemburg is sneller. Weinig laadstops tussen Luik en Luxemburg, laden in Luxemburg bij een garage, dus maar route over .de gekozen.

De reis:
- verbruik ergens rond de 22-25 kWh/100km (met vouwwagen, cruisecontrol op 100 en relaxt rijden)
- op heenweg 2 gestopt bij snellaad stations (en goede momenten om kids uit te laten en eten), voor m’n gevoel geen issues gehad met range, auto was meestal nog op 30%, stoppen omdat kids geen zin meer hadden.

Dus heenreis prima bevallen

Maar ter plekke de auto vol krijgen, wat een gedoe… :(
- laadpaal nabij camping werkt niet (ook met kihwi pas)
- stad bezoeken, parkeren in parkeergarage met beschikbare laders. Plekken vol met Tesla’s zonder stekkers erin. Volgende garage, vol met eleec auto’s zonder dat het online gemeld stond (stond op 1/6 oid toen we er in reden)
- bij grote Auchan, 1 gratis snellader , stonden mensen te wachten omdat het gratis was
- andere kleine supermarkt veel kapotte laders

Uiteindelijk met een combinatie van en wat gedoe genoeg gelden voor terugweg
- op camping/granny <6amp laden,
- paar uurtje parkeergarage met lader ( 3,5 kw waar 22 geadverteerd werd)
- supermarkt waar 1 van de 6 laadplekken het wel deed
- 20 Minuten bij een Shell Recharge (waar 2 laadstations stonden, de snelle ( 175) niet werkte, maar 50 gelukkig wel.

Dus: volgende vakantie zoek ik een plek waar beter laad infra in omgeving van camping is. Frankrijk is echt nog niet zo ver

[ Voor 7% gewijzigd door brokenp op 02-05-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Pimmr schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:16:
[...]

Mooie tip, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb al een actief Charge Free abonnement gekoppeld aan VIN en creditcard. Als ik nu voor tariefplan upgraden kies en Charge Faster selecteer (€9,99) kan ik bij wel mijn bestaande accountgegevens inzien, maar niet wijzigen... Het lukt dus ook niet om het land te wijzigen van Nederland naar Duitsland. Of mis ik iets?
Gewoon een nieuw account aanmaken... :)

Moet ik er wel bij zeggen dat ik m'n VIN al aan een Skoda Id gekoppeld had, ook al een powerpass account, maar nog geen abonnement had gekozen. Dan kun je vanuit de powerpass app vrij simpel een nieuw powerpass account aanmaken en koppelen aan je VIN....

[ Voor 19% gewijzigd door dingo35 op 02-05-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 06:37
dingo35 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Gewoon een nieuw account aanmaken... :)

Moet ik er wel bij zeggen dat ik m'n VIN al aan een Skoda Id gekoppeld had, ook al een powerpass account, maar nog geen abonnement had gekozen. Dan kun je vanuit de powerpass app vrij simpel een nieuw powerpass account aanmaken en koppelen aan je VIN....
Dat is nog een poging waard, ik ga het vd week nog eens proberen. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
Boeie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Hoe snel bereikte hij die 113,5 Kw? Zal hem morgen verder leegrijden en dan ook eens proberen.
Binnen een paar minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
brokenp schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:54:
Nog wat vakantie ervaringen:
- Enyaq 80 met vouwwagen over Duitsland richting Straatsburg/Colmar (Frankrijk/Elzas)
- in voorbereiding: ABRP stuurde me over Duitsland, Google zei Luxemburg is sneller. Weinig laadstops tussen Luik en Luxemburg, laden in Luxemburg bij een garage, dus maar route over .de gekozen.

De reis:
- verbruik ergens rond de 22-25 kWh/100km (met vouwwagen, cruisecontrol op 100 en relaxt rijden)
- op heenweg 2 gestopt bij snellaad stations (en goede momenten om kids uit te laten en eten), voor m’n gevoel geen issues gehad met range, auto was meestal nog op 30%, stoppen omdat kids geen zin meer hadden.

Dus heenreis prima bevallen

Maar ter plekke de auto vol krijgen, wat een gedoe… :(
- laadpaal nabij camping werkt niet (ook met kihwi pas)
- stad bezoeken, parkeren in parkeergarage met beschikbare laders. Plekken vol met Tesla’s zonder stekkers erin. Volgende garage, vol met eleec auto’s zonder dat het online gemeld stond (stond op 1/6 oid toen we er in reden)
- bij grote Auchan, 1 gratis snellader , stonden mensen te wachten omdat het gratis was
- andere kleine supermarkt veel kapotte laders

Uiteindelijk met een combinatie van en wat gedoe genoeg gelden voor terugweg
- op camping/granny <6amp laden,
- paar uurtje parkeergarage met lader ( 3,5 kw waar 22 geadverteerd werd)
- supermarkt waar 1 van de 6 laadplekken het wel deed
- 20 Minuten bij een Shell Recharge (waar 2 laadstations stonden, de snelle ( 175) niet werkte, maar 50 gelukkig wel.

Dus: volgende vakantie zoek ik een plek waar beter laad infra in omgeving van camping is. Frankrijk is echt nog niet zo ver
toon volledige bericht
dit is ook nog waarom ik twijfel om met de Enyaq op vakantie te gaan (we hebben ook nog een ICE voor de deur staan.)
Onderweg kan je wel redelijk goed plannen maar in steden/camping/vakantieverblijf is het nog lang niet overal goed geregeld.

Wij willen naar Zweden deze zomer , dus moet vooraf denk ik wel uitzoeken of er campings zijn waar geladen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
Pimmr schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Dat is nog een poging waard, ik ga het vd week nog eens proberen. Thanks
Zeker de moeite waard. Ik heb me opnieuw aangemeld met een ander persoonlijk emailadres met mijn woonadres maar met Duitsland als land. Verzendadres van de powerpass heb ik wel naar NL laten versturen.

ING MasterCard wilde niet werken, die werd steeds niet toegevoegd. MasterCard van N26 werkte wel en dus besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iLePTATt0bgTLNCMFF2t0XusV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8THnmdauUSIzs7xjP5qTZAAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Kaaschef schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:55:
[...]

dit is ook nog waarom ik twijfel om met de Enyaq op vakantie te gaan (we hebben ook nog een ICE voor de deur staan.)
Onderweg kan je wel redelijk goed plannen maar in steden/camping/vakantieverblijf is het nog lang niet overal goed geregeld.

Wij willen naar Zweden deze zomer , dus moet vooraf denk ik wel uitzoeken of er campings zijn waar geladen kan worden.
Volgens mij is het in Zweden best goed geregeld qua laden maar de vraag is of dat in meer outdoor gebieden ook zo is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 23:12
Overigens heb ik zojuist een gratis powerpass ontvangen door hem op een Duits adres aan te vragen (gewoon eigen adres, land Duitsland en als postadres een Nederlands adres). Is nog een heel jaar gratis :-D
FJP84 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Zeker de moeite waard. Ik heb me opnieuw aangemeld met een ander persoonlijk emailadres met mijn woonadres maar met Duitsland als land. Verzendadres van de powerpass heb ik wel naar NL laten versturen.

ING MasterCard wilde niet werken, die werd steeds niet toegevoegd. MasterCard van N26 werkte wel en dus besteld.

[Afbeelding]
Het is mij zojuist ook gelukt om dit aan te vragen.

Nieuw account aangemaakt met als land Duitsland.
Auto gekoppeld door middel van VIN.
Bij het abonneren een factuuradres aangegeven met mijn huisadres in Nederland, en kunnen koppelen met een ING creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-05 10:15
Enahs schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:51:
[...]

[...]

Het is mij zojuist ook gelukt om dit aan te vragen.

Nieuw account aangemaakt met als land Duitsland.
Auto gekoppeld door middel van VIN.
Bij het abonneren een factuuradres aangegeven met mijn huisadres in Nederland, en kunnen koppelen met een ING creditcard.
Bovenstaande had ik ook al een tijdje geprobeerd maar op het moment dat ik creditcardgegevens moet invoeren dan geeft de app steeds een foutmelding. Ik heb mijn adres ingevoerd met duitsland als land waarbij ik dus de gratis Charge Faster Booster heb gekozen.
Weet iemand waar het hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
mikeyzut schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Bovenstaande had ik ook al een tijdje geprobeerd maar op het moment dat ik creditcardgegevens moet invoeren dan geeft de app steeds een foutmelding. Ik heb mijn adres ingevoerd met duitsland als land waarbij ik dus de gratis Charge Faster Booster heb gekozen.
Weet iemand waar het hier fout gaat?
Zie hierboven. Ik had geen foutmelding maar een cc die niet wilde koppelen andere cc werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Zijn die van jullie allemaal al verlopen en niet automatisch verlengd dan? Beetje zonde van de moeite; zeker als ik lees dat een Duitser zijn abbo automatisch werd verlengd. Ik wacht daar nog wel even op, als dat niet werkt vraag ik hem ook opnieuw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
ervh schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:45:
Zijn die van jullie allemaal al verlopen en niet automatisch verlengd dan? Beetje zonde van de moeite; zeker als ik lees dat een Duitser zijn abbo automatisch werd verlengd. Ik wacht daar nog wel even op, als dat niet werkt vraag ik hem ook opnieuw aan.
Wij hebben onze Enyaq nog geen week, dus geen bestaand abonnement; wél zie ik bij het aanvragen van het gratis abonnement "automatisch verlengen" op "nee" staan, en volgens mij was de aanbieding ook "1 jaar tegen gereduceerd tarief laden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:57
Kaaschef schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Tot op heden heb ik eigenlijk altijd gewoon op locatie geladen met de granny lader. Heb een buiten verlengsnoer achter in de auto zodat ik indien nodig ook gewoon via een raampje ofzo kan laden vanuit een stopcontact binnen. Ik was van plan dit komende zomer op de camping ook zo te doen. Dat lukt toch gewoon? En binnen een nacht pak je dan toch zo een km of 150 mee? Daar kom ik wel een heel eind mee verwacht ik...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• royverdegem
Ik had de plastidip al een maandje in huis, maar nu eindelijk de stoute schoenen aangedaan. Voor nu heb ik het embleem op de motorkap (heet dat nog zo bij onze Enyaq?) en de letters SKODA op de achterklap "gedipt"
Viel me niet tegen, ik moest enkel de "S" opnieuw doen, was iets te enthousiast met afpellen :-)
Het is vooral geduld hebben en veel dunne laagjes spuiten.
Volgende keer doe ik de gril, maar kost nogal wat tijd met afplakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyRvWp8WWeKYbUYKyGiPjwwvDIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/35lPeY7Xc0564SdYhcNN9Vxy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk0O2q5WViCpzITI2jSZ1FJMUPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSZrhqsFvgDFmK77JIln1u8T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43
Thanks voor de tip. Net mijn auto ontkoppeld in mijn 1e Powerpass account, 2e account aangemaakt, en voor Duitsland gekozen. Hier werkt het ook, geen gedoe met creditcard ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:57

elmoxx

xx xx xx

En ook ik heb vandaag met succes de DC booster powerpass aangevraagd voor 0 euro per maand. Dank! Zonder dit form had ik dit nooit alsnog voor elkaar gekregen! Bij mij overigens gelukt zonder eerst mijn auto te ontkoppelen van mijn NL-account. Thanks! Lijkt mij een perfecte pas om erbij te hebben :)

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 13:30
royverdegem schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:08:
Ik had de plastidip al een maandje in huis, maar nu eindelijk de stoute schoenen aangedaan. Voor nu heb ik het embleem op de motorkap (heet dat nog zo bij onze Enyaq?) en de letters SKODA op de achterklap "gedipt"
Viel me niet tegen, ik moest enkel de "S" opnieuw doen, was iets te enthousiast met afpellen :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Welke plasticdip heb je gebruikt? En wat voor tape gebruik je om het af te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-01 14:40
royverdegem schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit zeg! Hoe pel je die letters zo netjes uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Mastehose schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Ziet er goed uit zeg! Hoe pel je die letters zo netjes uit?
Plastidip is elastisch. Je kan het er omheen wegtrekken en 'rollen'. Om en in de letters kan je zachtjes met een houten tandenstoker doen.

Er staat een tutorial in dit topic dacht ik.

Edit... even opgezocht

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How To Plasti Dip Emblems/Badges on Your Car | Step By Step Guide

[ Voor 17% gewijzigd door Senaxx op 04-05-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Kan je bij de Enyaq eigenlijk de laadsnelheid bepalen?
Stel je wilt niet boven 3kW uitkomen, kan dit ingesteld worden in de auto? Of moet je al een slimme laadpaal hebben die deze mogelijkheid heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 22:29
this schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:25:
Kan je bij de Enyaq eigenlijk de laadsnelheid bepalen?
Stel je wilt niet boven 3kW uitkomen, kan dit ingesteld worden in de auto? Of moet je al een slimme laadpaal hebben die deze mogelijkheid heeft?
Ja/nee, ja je kan de laadsnelheid via de auto of app voor AC-laden halveren. Dan laad die met 5,5 kW.
Helaas kan je niet zelf een waarde opgeven, als je dat wilt zal je een slimmere laadpaal moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
BAJ82 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Ziet er goed uit. Welke plasticdip heb je gebruikt? En wat voor tape gebruik je om het af te plakken?
Dank je. Ik heb de spraydip (ff googlen) gekocht, blauw TESA afplaktape (schilderstape dus) en afplakplastic voor de "overspray".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 13:30
royverdegem schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Dank je. Ik heb de spraydip (ff googlen) gekocht, blauw TESA afplaktape (schilderstape dus) en afplakplastic voor de "overspray".
Thanks.
Ga je de sierlijsten rond de zijruiten ook doen? Lijkt me niet heel eenvoudig.
Heb een offerte liggen voor het wrappen van de sierlijsten (grill en zijruiten) en de dakrails van 495e exclusief btw maar dit dippen is ook wel ee interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
BAJ82 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Thanks.
Ga je de sierlijsten rond de zijruiten ook doen? Lijkt me niet heel eenvoudig.
Heb een offerte liggen voor het wrappen van de sierlijsten (grill en zijruiten) en de dakrails van 495e exclusief btw maar dit dippen is ook wel ee interessante optie.
Die sierlijsten en dakrails zijn bij mij gelukkig al zwart, hoef enkel de grill nog te doen. En misschien dat ik de spiegelkappen ook nog, die zijn nu blauw meegespoten, maar vindt die van de sportline wel mooier :)
Wrappen gaat wel langer mee denk ik, voor dippen staat zo'n beetje drie jaar. Maar goed, zo'n plastidip-bus kost €10,- ;)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-05 18:59
Ritje Arnhem - Disneyland v.v. 530km.

Eerste trip naar buitenland met de IV60 volgeladen (bagage+passagiers+stroom).
Geen wereld schokkende afstand, maar wel de Franse laad-woestijn voor sommige, hoe te omzeilen?

voorbereiding
Als eerste met OBDII aanpassing juiste laadstroom voor m'n IV60, helaas niet de optie 120kW beschikbaar, maar op 100kW gezet.

Navigatie op tussenstop (overnachtingshotel) en eindbestemming Disney in de auto.
Advies van Skoda navigatie bij 100% vertrek laden bij Ionity Thieu North. Dus via Vallencienes en niet via Lille Frankrijk binnen.

Dat maar eens checken thuis in de verschillende apps.

ChargeFinder, ABRP en Chargemap gaven allemaal ander advies. Uiteindelijk via Chargefinder zichtbaar dat de route Arnhem-Breda-Antwerpen-Brussel-Bergen/Mons-Roye(overnachting)-Disneyland met een 40min laden bij Thieu-North te doen zouden zijn.

ChargeFinder is ook fijn om te gebruiken als Android user mbt informatie over laadpaal bezetting.

Rijstijl
Rijden op vakantietrips is normaalgesproken 108km/u in de 100. Is het 120 of 130 dan overdag gewoon 108, in de avond 120. Nu voor de heenreis gekozen om vast te houden aan de 108km/u. Ervaring is dat verbruik dan geen grote invloed op bereik heeft. Ik kan dan bij normale weersomstandigheden met 10 tot 15 graden 300km goed halen. + de ontspanning en het "uitgerust" arriveren is echt een verschil met de EV. Waarschijnlijk het comfortabel en stil rijden, meer hierover bij de terugreis.

De heenreis
Arnhem-Tilburg-Breda-Antwerpen-Brussel-Ionity Thieu North gereden op vrijdagavond, gewoon ontspannen met 108km/u op de cruisecontrol. Veelal was harder rijden ook niet mogelijk. Na 246km met een verbruik van 17.1kWh gemiddeld aangekomen bij de laadstop, alle 4 de Ionity's vrij en nog 60km op de GOM als bereik. Tijdens laden nog 2 auto's gearriveerd. Na 43 minuten laden en 90% accu was er weer 40kWh geleverd. Toiletbezoek, bakje koffie, baby verschonen en voeden, 43minuten laden zonder onnodig wachten. Gekozen voor 1 lange laadstop, aangezien laden bij hotel geen optie was in de nacht, voor 140km na de overnachting nog een tussenstop maken was nu niet noodzakelijk. Leeg aankomen bij Disneyland is ook wel leuk.... als particulier gratis laden is altijd leuk, dat biedt Disneyland aan op verschillende parkeerterreinen.

Na de overnachting volgende ochtend bij lokale bakkerij Frans ontbijt, om de hoek even aan een laadpaal gestaan (11kW lader), waardoor accu warm was en auto op temperatuur, hierdoor met gemak aangekomen bij Disneyland.

110km/u op de CC gereden waar mogelijk, veelal wat langzamer verkeersbeeld door de drukte.

Laden Disneyland
Bij Disney hebben verschillende hotels de beschikking over 22kW laders. Je kunt met alle hotelpassen terecht op parkeerterrein van ander hotel. Laden is gratis en volle accu bij vertrek dus gegarandeerd. Niet alle hotels hebben laders of voldoende laders. Sowieso Sequoia Lodge en Newport Bay beide 12x 22kW laders en zelfde aantal 230volt/3kW laders.

Terugreis Disneyland - Mons/Bergen(B) - Brussel - Antwerpen - Breda - Arnhem
Gekozen wederom voor de Skoda navi bij 100% accu en wat adviseerd hij. 1 laadstop van 50minuten Ionity Thieu South. Leek mij wel een goede stopplaats maar wilde het anders aanpakken.

100% accu was 325km op de GOM in de auto. Ruim voldoende voor bereiken Ionity Thieu South (af te leggen afstand 277km).

We vertrokken na een ochtend en middag Disney om 15.30 uur vanaf parkeerterrein hotel. Aardig druk dus op de weg, veelal niet de gewenste snelheid van 108km/u kunnen rijden, maar best te doen. Halverwege kwamen we langs het bekende noord-franse laadstation Air de Ressons. 4 laadplaatsen en allemaal bezet + 4 wachtende auto's minimaal. Voor mij alleen een plaspauze voor 2 dames uit de auto, snel weer door.
160km verder een avondmaal afgehaald, nadat we een minuut of 20 file hadden gehad.
Paar kilometer verder bereikten we de Ionity Thieu South. Gehele tijd weinig bezeting op de laders volgens ChargeFinder, bij onze aankomst waren er wel 3 van de 4 bezet, maar precies goed dus _/-\o_ 30km op de GOM en 9% accu nog, laatste stukje even doorgereden met 130km per uur en goed recupereren bij noodzakelijk afremmen. Resulteerde in sowieso een laadsnelheid van 131kW bij 18%, verder niet gekeken. Maar na 22 minuten laden stonden we weer op 65% en 33kWh geladen stroom.
Klaar met eten en voeden van baby. Dus weer door. Had zelf berekend wat we nodig zouden hebben richting A16 Hazeldonk/Breda. Dit voor plaspauze en koffie/ijs.

Nog even gekeken, maar de route Lille-Antwerpen had veel volle laadpalen.... bijzonder waarom die route vol en via Brussel (met ook nog Fastned Peuti) geen volle bezetting.

Na 150km door België op de CC met 125km/u in de 120 zone en klein beetje drukte hazeldonk bereikt met eigenlijk teveel stroom 8) Gekozen om bij de laadpaal weer de GOM afstand 50km hoger dan noodzakelijke afstand te kiezen. Bij 50% accu was er 20kW bijgeladen in 13minuten. Wij hadden koffie en ijsje gehaald + plaspauze. Eigenlijk dus weer langer stil gestaan dan voor het laden noodzakelijk.
Met 120/125 afwisselend op de CC en sommige stukken met lagere maximumsnelheid laatste stuk van 110km naar huis. Daar aangekomen met 13% accu, weer voldoende dus.

De GOM/af te leggen afstand berekening kan dus nog wel krapper....

terugkijkende
We waren met 3 stellen in totaal, heenreis los van elkaar en terugreis 1 stel 1 uur eerder vertrokken en wij tegelijk maar niet samen gereden met andere stel. Wel allemaal naar ongeveer zelfde bestemming.

Volgens Google 530km en 5 uur 50 minuten.
Voor ons is het een reistijd van 6 uur 30 geworden.... minimaal verschil dus.

We hebben 36 minuten geladen totaal, 5 minuten plaspauze, 20 minuten door afhalen eten voor de eerste laadstop. Dus 1 uur stil gestaan, waarbij ik de korte file niet meereken in langer reistijd.

En de reistijd van de brandstof auto's? Gelijk.... doordat ook gestopt is voor tanken, plassen, eten. Verder totaal iets langer stil gestaan, maar wie waren er "fitter"?

Wij kennelijk, blijkt achteraf. Ondanks 3 dagen Disneyland, waaronder nog de ochtend en middag voor het ritje terug.
Rijden in de EV is zoveel stiller en gewoon comfortabel, helamaal in de Enyaq natuurlijk.

nog wat cijfers
Gehele heenreis NL - Disneyland volgens boordcomputer 17.5 kWh gemiddeld bij avond en 15 tot 10 graden teruggelopen temperatuur. 108km/u max op de CC.

Gehele terugreis Disneyland - NL volgens boordcomputer 18.5 kWh helft 108km/max en rest 120/125km.

Wat ik wel opvallend vind is dat de boordcomputer een afgelegde afstand heen en terug van 1036km heeft vastgelegd, terwijl het toch echt alles bij elkaar, nagerekend via maps 1072 moet zijn geweest.
Verschil door 20inch ipv de standaard 19inch velgen?
Dat zou ik nog wel eens willen uitzoeken.

Beetje uitgebreid verslag misschien, maar wellicht heeft iemand die twijfelt er nog wat aan voor vakantietrip. Voor mij op naar het rijden met vouwwagen en de IV60 komende maanden. Kan niet wachten met deze wereld auto.

samenvatting/punten om te doen
- vooraf reisvoorbereiding ChargeFinder, ABRP en Chargemap. Welke route opties en dekking met laders + alternatieve laadlocaties?
- navigeren op de navi van de auto zelf, van waar naar waar rijden + rijden op GOM. Neem marge van 50km, afhankelijk van weersomstandigheden. Lage temperatuur/slecht weer, grotere marge of snelheid laag houden tussen 100 en 110km/u.
-laden altijd onder de 20%, liever rond de 10%, daardoor kortere laadtijd voor volgende stuk.
- bij naderen laadstop kan snelheid altijd omhoog, waardoor verbruik hoger maar halen van laadpaal wel zeker is. GOM icm nog af te leggen afstand in navi helpt heel goed.
- langere afstanden op zelfde wijze stints toevoegen met laadstops van 20/25 minuten. Gewoon de ontspanning pakken. Meer dan 900km? Pak dan overnachting met laadmogelijkheid, zodat eerste 250km weer direct gepakt kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3igCMAJuiglj1xxnUhpMy3Qgw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzH3F2veHeCY6L6pW7uxL46e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pknujEuBlddItVBv3AAWclel170=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb8c8XVQqn4NCGhzzCMjckzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykLJYbl56QqycSCdIGOm2UQ5kdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncmqt0FWQgtMhO4GkcaqLuP7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFwXp5Z_veQlo7eWiw11ieG2myw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkbvNmO9w0MzWO2LZgUSdIfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKA9CsTCeQOdzUSEd-5PiKGxOh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy9paKRaVmWBO7xPGgvZanYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TqXlkCrGoDgZ33Rno0ff3-9Gfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN2p0FQW9ZFcBQnl3pNwQamx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wQI24Je0SDwcalv6RpT6A0HFBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1bGF4XZglbdVFLpjPNlyuZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL5Bsd01T8Yi2TBjAGI0xHD4evc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVRf53CPFKfPIJeybDvQ8ilw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzD8JZQsVDpnoKopX_4bmkoaTSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2bv3dPYTSZYqPmUbBDspLn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDMcfz6lh0xEykwMBmylQjE2578=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0hmus02aX67KhplzP8RvN7u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
JS-Ah schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:28:

Geen wereld schokkende afstand, maar wel de Franse laad-woestijn voor sommige, hoe te omzeilen?

voorbereiding
Als eerste met OBDII aanpassing juiste laadstroom voor m'n IV60, helaas niet de optie 120kW beschikbaar, maar op 100kW gezet.

Navigatie op tussenstop (overnachtingshotel) en eindbestemming Disney in de auto.
Advies van Skoda navigatie bij 100% vertrek laden bij Ionity Thieu North. Dus via Vallencienes en niet via Lille Frankrijk binnen.

ChargeFinder, ABRP en Chargemap gaven allemaal ander advies. Uiteindelijk via Chargefinder zichtbaar dat de route Arnhem-Breda-Antwerpen-Brussel-Bergen/Mons-Roye(overnachting)-Disneyland met een 40min laden bij Thieu-North te doen zouden zijn.

ChargeFinder is ook fijn om te gebruiken als Android user mbt informatie over laadpaal bezetting.

Rijstijl
Rijden op vakantietrips is normaalgesproken 108km/u in de 100. Is het 120 of 130 dan overdag gewoon 108, in de avond 120. Nu voor de heenreis gekozen om vast te houden aan de 108km/u. Ervaring is dat verbruik dan geen grote invloed op bereik heeft. Ik kan dan bij normale weersomstandigheden met 10 tot 15 graden 300km goed halen. + de ontspanning en het "uitgerust" arriveren is echt een verschil met de EV. Waarschijnlijk het comfortabel en stil rijden, meer hierover bij de terugreis.

De heenreis
Arnhem-Tilburg-Breda-Antwerpen-Brussel-Ionity Thieu North gereden op vrijdagavond, gewoon ontspannen met 108km/u op de cruisecontrol. Veelal was harder rijden ook niet mogelijk. Na 246km met een verbruik van 17.1kWh gemiddeld aangekomen bij de laadstop, alle 4 de Ionity's vrij en nog 60km op de GOM als bereik. Tijdens laden nog 2 auto's gearriveerd. Na 43 minuten laden en 90% accu was er weer 40kWh geleverd. Toiletbezoek, bakje koffie, baby verschonen en voeden, 43minuten laden zonder onnodig wachten. Gekozen voor 1 lange laadstop, aangezien laden bij hotel geen optie was in de nacht, voor 140km na de overnachting nog een tussenstop maken was nu niet noodzakelijk. Leeg aankomen bij Disneyland is ook wel leuk.... als particulier gratis laden is altijd leuk, dat biedt Disneyland aan op verschillende parkeerterreinen.

Na de overnachting volgende ochtend bij lokale bakkerij Frans ontbijt, om de hoek even aan een laadpaal gestaan (11kW lader), waardoor accu warm was en auto op temperatuur, hierdoor met gemak aangekomen bij Disneyland.

110km/u op de CC gereden waar mogelijk, veelal wat langzamer verkeersbeeld door de drukte.

Laden Disneyland
Bij Disney hebben verschillende hotels de beschikking over 22kW laders. Je kunt met alle hotelpassen terecht op parkeerterrein van ander hotel. Laden is gratis en volle accu bij vertrek dus gegarandeerd. Niet alle hotels hebben laders of voldoende laders. Sowieso Sequoia Lodge en Newport Bay beide 12x 22kW laders en zelfde aantal 230volt/3kW laders.

Gekozen wederom voor de Skoda navi bij 100% accu en wat adviseerd hij. 1 laadstop van 50minuten Ionity Thieu South. Leek mij wel een goede stopplaats maar wilde het anders aanpakken.

100% accu was 325km op de GOM in de auto. Ruim voldoende voor bereiken Ionity Thieu South (af te leggen afstand 277km).

We vertrokken na een ochtend en middag Disney om 15.30 uur vanaf parkeerterrein hotel. Aardig druk dus op de weg, veelal niet de gewenste snelheid van 108km/u kunnen rijden, maar best te doen. Halverwege kwamen we langs het bekende noord-franse laadstation Air de Ressons. 4 laadplaatsen en allemaal bezet + 4 wachtende auto's minimaal. Voor mij alleen een plaspauze voor 2 dames uit de auto, snel weer door.
160km verder een avondmaal afgehaald, nadat we een minuut of 20 file hadden gehad.
Paar kilometer verder bereikten we de Ionity Thieu South. Gehele tijd weinig bezeting op de laders volgens ChargeFinder, bij onze aankomst waren er wel 3 van de 4 bezet, maar precies goed dus _/-\o_ 30km op de GOM en 9% accu nog, laatste stukje even doorgereden met 130km per uur en goed recupereren bij noodzakelijk afremmen. Resulteerde in sowieso een laadsnelheid van 131kW bij 18%, verder niet gekeken. Maar na 22 minuten laden stonden we weer op 65% en 33kWh geladen stroom.
Klaar met eten en voeden van baby. Dus weer door. Had zelf berekend wat we nodig zouden hebben richting A16 Hazeldonk/Breda. Dit voor plaspauze en koffie/ijs.

Nog even gekeken, maar de route Lille-Antwerpen had veel volle laadpalen.... bijzonder waarom die route vol en via Brussel (met ook nog Fastned Peuti) geen volle bezetting.

Na 150km door België op de CC met 125km/u in de 120 zone en klein beetje drukte hazeldonk bereikt met eigenlijk teveel stroom 8) Gekozen om bij de laadpaal weer de GOM afstand 50km hoger dan noodzakelijke afstand te kiezen. Bij 50% accu was er 20kW bijgeladen in 13minuten. Wij hadden koffie en ijsje gehaald + plaspauze. Eigenlijk dus weer langer stil gestaan dan voor het laden noodzakelijk.
Met 120/125 afwisselend op de CC en sommige stukken met lagere maximumsnelheid laatste stuk van 110km naar huis. Daar aangekomen met 13% accu, weer voldoende dus.

terugkijkende
We waren met 3 stellen in totaal, heenreis los van elkaar en terugreis 1 stel 1 uur eerder vertrokken en wij tegelijk maar niet samen gereden met andere stel. Wel allemaal naar ongeveer zelfde bestemming.

We hebben 36 minuten geladen totaal, 5 minuten plaspauze, 20 minuten door afhalen eten voor de eerste laadstop. Dus 1 uur stil gestaan, waarbij ik de korte file niet meereken in langer reistijd.

En de reistijd van de brandstof auto's? Gelijk.... doordat ook gestopt is voor tanken, plassen, eten. Verder totaal iets langer stil gestaan, maar wie waren er "fitter"?

Wij kennelijk, blijkt achteraf. Ondanks 3 dagen Disneyland, waaronder nog de ochtend en middag voor het ritje terug.
Rijden in de EV is zoveel stiller en gewoon comfortabel, helamaal in de Enyaq natuurlijk.

nog wat cijfers
Gehele heenreis NL - Disneyland volgens boordcomputer 17.5 kWh gemiddeld bij avond en 15 tot 10 graden teruggelopen temperatuur. 108km/u max op de CC.

Gehele terugreis Disneyland - NL volgens boordcomputer 18.5 kWh helft 108km/max en rest 120/125km.

Wat ik wel opvallend vind is dat de boordcomputer een afgelegde afstand heen en terug van 1036km heeft vastgelegd, terwijl het toch echt alles bij elkaar, nagerekend via maps 1072 moet zijn geweest.

Beetje uitgebreid verslag misschien, maar wellicht heeft iemand die twijfelt er nog wat aan voor vakantietrip. Voor mij op naar het rijden met vouwwagen en de IV60 komende maanden. Kan niet wachten met deze wereld auto.

- vooraf reisvoorbereiding ChargeFinder, ABRP en Chargemap. Welke route opties en dekking met laders + alternatieve laadlocaties?
- navigeren op de navi van de auto zelf, van waar naar waar rijden + rijden op GOM. Neem marge van 50km, afhankelijk van weersomstandigheden. Lage temperatuur/slecht weer, grotere marge of snelheid laag houden tussen 100 en 110km/u.
-laden altijd onder de 20%, liever rond de 10%, daardoor kortere laadtijd voor volgende stuk.
- bij naderen laadstop kan snelheid altijd omhoog, waardoor verbruik hoger maar halen van laadpaal wel zeker is. GOM icm nog af te leggen afstand in navi helpt heel goed.
- langere afstanden op zelfde wijze stints toevoegen met laadstops van 20/25 minuten. Gewoon de ontspanning pakken. Meer dan 900km? Pak dan overnachting met laadmogelijkheid, zodat eerste 250km weer direct gepakt kunnen worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Mooi verhaal. Indrukwekkend laag verbruik met een volgeladen auto. Was dat in ECO-stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Leuk om zo de ervaringen te lezen! Voor ons staat deze zomer ook een rit naar de Dordogne op de planning en het is zeker interessant om andere ervaringen te lezen. Er lijken op mijn route in ieder geval wel genoeg laadstations te zijn (mooi dat Tesla erbij gekomen is) maar hartje zomer ben ik nog wel bang voor drukte bij de stations.

Sowieso zal het anders worden, ik heb nu 14K gereden en één keer aan de snelweg even geladen omdat ik dat wilde proberen. Voor de rest eigenlijk alleen thuis en incidenteel een keertje bij een hotel wat verder weg.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bixby schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:43:
[...]

Mooi verhaal. Indrukwekkend laag verbruik met een volgeladen auto. Was dat in ECO-stand?
Eens, dat heb ik nog geen een keer gehaald met m'n 80. Ben al blij als ik onder de 20 zit.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-05 22:02
Klopt het dat de zitting van de achterbank niet omhoog kan? De frutsels van de kinderen die eronder vallen (via het gat van de gordelaansluiting) lijken dan voorgoed weg…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Maat28 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
Klopt het dat de zitting van de achterbank niet omhoog kan? De frutsels van de kinderen die eronder vallen (via het gat van de gordelaansluiting) lijken dan voorgoed weg…..
Zijn er dan auto's waar dit wel kan? Nog nooit gezien.
Ik ga er gewoon met de stofzuiger even door als er wat vuiligheid in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-05 11:03
Maat28 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
Ik heb ergens een video gezien (rond minuut 9. YouTube: Monteringsvideo Skoda Enyaq) ging om de installatie van speakers of een dashcam dat het kon. Flinke ruk aan de zitting en daarna kon je het weer vastklikken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tukker87 op 05-05-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
We zijn net terug van een rit naar Parijs (Disneyland). Helaas met een aanrijding op de heenweg 😭. Dankzij Ductape hebben we de reis volgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAQQ4n0YKCmEWrFqBZrR07BAjss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/189E1z2QGM3E0YQZtFNUehY3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLu2ERuFNb2GBw0GcBbqJmIpeao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEjg5ktOWDvPzao9O4eUrq9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH2qpvvxS8ilvApaSSfGN32FGhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/366CxKzBXBBNUwhvZvRkORUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYVxm6xsWdEKzXCoThq4F_Grvxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q3S8ZBEWKaxxKp3FA42v4AK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal hier binnenkort de ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:52
Tukker87 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:20:
We zijn net terug van een rit naar Parijs (Disneyland). Helaas met een aanrijding op de heenweg 😭. Dankzij Ductape hebben we de reis volgemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal hier binnenkort de ervaring delen.
Pff worst nightmare bij je nieuwe auto.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
this schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Zijn er dan auto's waar dit wel kan? Nog nooit gezien.
Ik ga er gewoon met de stofzuiger even door als er wat vuiligheid in zit.
Ja bij iedere auto die ik hiervoor gehad heb kon ik de zitting omhoog klappen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Ja bij iedere auto die ik hiervoor gehad heb kon ik de zitting omhoog klappen….je kunt er niet met de stofzuiger door als de zitting niet omhoog kan….🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Tukker87 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Ik heb ergens een video gezien (rond minuut 9. YouTube: Monteringsvideo Skoda Enyaq) ging om de installatie van speakers of een dashcam dat het kon. Flinke ruk aan de zitting en daarna kon je het weer vastklikken.
Thanks! Vanuit de voorkant flinke ruk geven dus….niet erg handig maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Maat28 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Ja bij iedere auto die ik hiervoor gehad heb kon ik de zitting omhoog klappen….
Aja op die manier zoals in het filmpje gaat idd iedere auto wel kunnen, ze moeten namelijk ooit wel eens gedemonteerd worden.
Maar ik dacht dat je bedoelde als functionaliteit, zoals je de rugleuning ook neer kan klappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JS-Ah
Bixby schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:43:
[...]

Merendeel wel Eco-modus. Overdag met airco aan, vooral terugreis 75% van de tijd airco, al maakt dat op verbruik volgens mij niet zo'n groot verschil.
Zonder airco klimaat op 19 of 19.5 met airco aan naar 20.5 of 21. Met T-shirt fijnste comfort.

Belangrijkste voor verbruikscijfers zijn het rijden met 1 snelheid..... en ik denk geen hulpsystemen die afremmem/accelereren/lane assist.

Mijn 2022 model heeft alleen cc. Dus rijdt gewoon hele tijd mijn ingestelde snelheid en kan zelf anticiperen op gaatjes.

Ook rijden in de B-stand is fijn. Zoals door België en Frankrijk met de hoogteverschillen omhoog meer verbruik met verderop weer afzakken dan soms lichte recuperatie over enkele kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
  • Laatst online: 16-11-2023

voorbereiding

Navigatie op tussenstop (overnachtingshotel) en
eindbestemming Disney in de auto.

Rijstijl

De heenreis

Laden Disneyland

terugkijkende

nog wat cijfers

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Nu de vakantie er aan komt is het super om deze ervaringen te lezen. Ik las dat er ook iemand met een vouwwagen naar Frankrijk is geweest.

Ik heb meteen wat apps gedownload die je hebt genoemd voor onze vakantie naar Italië. Als wij terug zijn zal ik zeker mijn ervaring met jullie delen. Ik rij zelf ook in een Enyaq IV 60. Ik durf nog niet met de caravan naar Frankrijk of Italië, maar dat komt natuurlijk omdat ik nog geen ervaring heb om met een Ev en caravan te rijden. Ben zeker benieuwd hoe dit zal gaan icm verbruik en laden. Dit ga ik eerst maar eens in Nederland uitproberen.

Ik kijk alvast uit naar de ervaringen van andere Enyaq rijders. Tot nu toe zelf geen problemen met de Enyaq gehad en ook zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
GroeneEnyaq schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Nu de vakantie er aan komt is het super om deze ervaringen te lezen. Ik las dat er ook iemand met een vouwwagen naar Frankrijk is geweest.

Ik heb meteen wat apps gedownload die je hebt genoemd voor onze vakantie naar Italië. Als wij terug zijn zal ik zeker mijn ervaring met jullie delen. Ik rij zelf ook in een Enyaq IV 60. Ik durf nog niet met de caravan naar Frankrijk of Italië, maar dat komt natuurlijk omdat ik nog geen ervaring heb om met een Ev en caravan te rijden. Ben zeker benieuwd hoe dit zal gaan icm verbruik en laden. Dit ga ik eerst maar eens in Nederland uitproberen.

Ik kijk alvast uit naar de ervaringen van andere Enyaq rijders. Tot nu toe zelf geen problemen met de Enyaq gehad en ook zeer tevreden.
Thnx, ben benieuwd.

Persoonlijk zou ik bij rijden met een caravan wel voor een 80 zijn gegaan. Grootste vijand is weerstand. Met m'n vouwwagen verwacht ik geen problemen, ook omdat je dan toch niet harder dan 100km/u gaat en hij grotendeels achter de auto valt.

Maar laten we inderdaad elkaar wijzer maken met deze ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JS-Ah schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Thnx, ben benieuwd.

Persoonlijk zou ik bij rijden met een caravan wel voor een 80 zijn gegaan. Grootste vijand is weerstand. Met m'n vouwwagen verwacht ik geen problemen, ook omdat je dan toch niet harder dan 100km/u gaat en hij grotendeels achter de auto valt.

Maar laten we inderdaad elkaar wijzer maken met deze ervaringen.
Zou persoonlijk niet eens aan een BEV beginnen met een caravan. :) Verbruik van 40-45kWh is niet gek en laden is vaak lastig onderweg met veelvuldig afkoppelen tot gevolg.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
Inspired schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Zou persoonlijk niet eens aan een BEV beginnen met een caravan. :) Verbruik van 40-45kWh is niet gek en laden is vaak lastig onderweg met veelvuldig afkoppelen tot gevolg.
https://www.facebook.com/...ermalink/528773028341477/

Iv60 met caravan door de Alpen naar Italië afgelopen zomer op de Enyaq Facebook groep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tukker87
Afgelopen zaterdag zijn we naar Disneyland Parijs gereden vanuit Twente. We hebben sinds begin april (privé-eigendom) een Enyaq 60. Met 3 jonge kinderen (0, 3 en 5) op de achterbank zou het onze eerste verdere reis worden. Niet alleen met EV 😅.

Routeplanner en route
Ik heb een OBDLink CX gekoppeld aan een IPhone en daar een betaald (maandje) abonnement van ABRP op. We zouden uiteindelijk 2 nachten blijven. 1 nacht net voor het park en 1 nacht in een Disney hotel.

Ik gehad vooraf gelezen dat laden bij Disney beroerd is (4 laadpalen op het gewone parkeerterrein). Dus ik wilde niet met een lege accu daar aankomen. Daarom werd het op de heenweg een 3 stopper. Aangezien we met jonge kinderen zitten is dat voor ons echt een prima frequentie om na 2 uur rijden even te stoppen.

We hebben een Powerpass met abonnement en gezien de betrouwbaarheid van Ionity wilde ik daar langsgaan. Dan maar met wat meer kilometers, maar we kwamen steeds aan bij lege stallen (of 1 bezet). Ik heb vaak op 102 kw geladen. Dat ging super.

De eerste stop was bij Oosterhout en het laden ging sneller dan wij waren (toilet, luiers, hapjes). Dus perfect op weg.

Safety first
Net voor Antwerpen ging het mis. Het verkeer voor ons stopte plotseling. Wij ook, de auto achter ons stopte net achter ons, helaas de auto daarachter niet en die reed frontaal in de andere auto.
Een onverzekerde auto (papieren zouden gebracht worden 🤥), schimmige zaken (er was binnen 10 minuten een afsleepwagen), maar wij hadden via de SOS knop de politie al gevraagd te komen.
De ervaring van de veiligheidssystemen is heel goed te noemen. De waarschuwing dat je moet remmen had ik al wel eens gezien (geen hardrijder, auto dacht dat een fietser ging oversteken), maar voor de impact/botsing werden de gordels stevig aangespannen.
De bumper was deels afgebroken en zat tegen het wiel gevouwen. Ik heb gevraagd aan de afsleepdienst om die los te schroeven en heb vervolgens het hangende deel vast getapet. Ik wilde toch de reis vervolgen en niet teleurgesteld en in deceptie naar huis terugkeren.

Na 2 uur vol gedoe (papieren, proces verbaal), konden we de reis vervolgen.

Volgende laadstops
We zijn vervolgens gestopt in Le Roeulx. Ook daar waren we weer langer bezig (geen ijsjes kopen voor een 3 jarige, duurt te lang 😬), dan de lader. Uiteindelijk was dat ook wel nodig om even allemaal tot rust te komen van de heisa.
We zijn daarna doorgereden naar Gueux en hier weer hetzelfde verhaal. Vervolgens kwamen we aan met 52% bij ons appartement.
Helaas kon ik in het dorp geen laadpaal vinden (hoger dan 3 kW en op loopafstand). Als ik die 2 uur niet verloren was, dan was ik nog bij een paal gaan staan om hem voller te gooien. Helaas lukte dat nu niet.

Bij Disneyland
We zaten op de Davy Crocket Ranche en daar kon ik met de Granny laden. Dan moet je niet in de app gaan kijken, want dat schiet echt niet op.
Ik had geluk dat ik nog een paal beschikbaar had op het parkeer terrein (3,7 kw) waardoor we met 95% terugreden.

Terugreis
We zijn op de terugreis 2x gestopt. Eerste keer bij Froyennes en vervolgens bij Oosterhout.
Bij Froyennes kun je goed eten (i.t.t. bij Le Roeulx en Gueux).

Verbruik
De OBDlink bepaald zelf het referentieverbruik. Dat werkt ook heel goed onderweg. Houd wel wat marge als je maximumsnelheid wijzigt. Van 100 (NL) naar 120 (BE) en 130 in FR, zag je dat hij het aankomstpercentage iets te optimistisch inschatte. Op de terugreis was dat geen probleem (mochten 130 na 19.00 uur).

Het referentieverbruik staat op 181 Wh/km bij 110 km/h.

Schadeafhandeling
We zijn verzekerd via Skoda (Allianz) en worden door Pouw (dealer) tot nu toe heel goed geholpen.
We rijden even in een Octavia, maar we hopen met 2 a 3 weken weer met de stroom mee te gaan.

Toekomstige ritten
Ik heb heel lang getwijfeld of een 60 wel voldoende zou zijn voor ons. Ik kan nu volmondig ja zeggen. Als wij 3 jaar verder zijn (en uit alle handelingen bij de stops) dan denk ik wel dat we kijken naar het aanbod dan.
Dat kan zijn dat we zoeken naar een auto die sneller laad, want een grotere batterij heb ik in de dagelijkse praktijk niet nodig. Ik denk dat snelladen dan eigenlijk beter is (want ik zeul die accu dan niet mee, terwijl ik het niet gebruik). De enige reden waarom ik voor een 80 zou gaan is eventuele forse degradatie of trips in de winter.

[ Voor 18% gewijzigd door Tukker87 op 05-05-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:24

Armada

-Wat wil je weten?-

JS-Ah schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Merendeel wel Eco-modus. Overdag met airco aan, vooral terugreis 75% van de tijd airco, al maakt dat op verbruik volgens mij niet zo'n groot verschil.

Ook rijden in de B-stand is fijn. Zoals door België en Frankrijk met de hoogteverschillen omhoog meer verbruik met verderop weer afzakken dan soms lichte recuperatie over enkele kilometers.
Heeft de keuze voor B of D stand nu echt een impact op verbruik, of is dit toch grotendeels voorkeur?
Ik reed vanaf het begin op B, eigenlijk wel fijn dat de default is om af te remmen, maar las hier de cursussen die gegeven worden, waarbij D stand dan de zuinigste zou zijn (mits goed uitrollen)? Is hier meer achtergrond over te lezen? Ik probeer nu in de D stand ook meer uit te rollen, maar geen idee of dat nu ook echt zoden aan de dijk zet.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 22:29
Armada schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Heeft de keuze voor B of D stand nu echt een impact op verbruik, of is dit toch grotendeels voorkeur?
Ik reed vanaf het begin op B, eigenlijk wel fijn dat de default is om af te remmen, maar las hier de cursussen die gegeven worden, waarbij D stand dan de zuinigste zou zijn (mits goed uitrollen)? Is hier meer achtergrond over te lezen? Ik probeer nu in de D stand ook meer uit te rollen, maar geen idee of dat nu ook echt zoden aan de dijk zet.
Natuurlijk is rijden in D zuiniger dan in B, maar alleen als je goed anticipeert.
Door goed te anticiperen zal je nauwelijks remmen/regenereren.

Bij remmen en regenereren komt er altijd warmte vrij, dat is verloren energie.
Door uit te laten rollen voorkom je deze warmte generatie en beperk je dus het verlies van energie.

Al met al zal het allemaal zo veel niet schelen en daarom rij ik ook gewoon lekker in de B stand omdat ik dat het fijnste vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Jasperzzz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Natuurlijk is rijden in D zuiniger dan in B, maar alleen als je goed anticipeert.

Door uit te laten rollen voorkom je deze warmte generatie en beperk je dus het verlies van energie.

Al met al zal het allemaal zo veel niet schelen en daarom rij ik ook gewoon lekker in de B stand omdat ik dat het fijnste vindt.
Airco aan/uit, B of D-modus, Eco-modus. Zijn allemaal marginale aanpassingen.

Als je zuiniger wilt rijden, pas je snelheid aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:14
Jasperzzz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Dat is nogal een stelling die je neemt. Volgens mij is het niet zo zwartwit en vooral contextafhankelijk.
Mijn persoonlijke ervaring is dat met rijden in D, de auto wat snel naar de 'echte' remmen grijpt in plaats van te regenereren. In dat geval lijkt B mij wat zuiniger (immers, dan wordt remenergie nog in acculading omgezet). Dit geldt mijns inziens met name binnen de bebouwde kom

Aan de andere kant, als je aan het cruisen bent, en je voet van het pedaal haalt om rustig af te remmen, rem je met D ook daadwerkelijk minder snel af. Daardoor heb je ook minder energie nodig om opnieuw te accelereren. In dat geval lijkt D dus zuiniger, met name op de snelweg denk ik.

Maar, uiteindelijk gaat het vooral om persoonlijke voorkeur. Op de snelweg rijd ik het grootste deel met Travel Assist, of op z'n minst ACC aan. En dan maakt het volgens mij niet zo veel uit of je op B of D staat. Binnen de bebouwde kom vind ik B zelf het fijnste, omdat je dan semi 'one pedal driving' hebt.

En verder sluit ik me aan bij wat @Tukker87 hierboven zegt: snelheid heeft een veel grotere impact dan B of D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
this schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Aja op die manier zoals in het filmpje gaat idd iedere auto wel kunnen, ze moeten namelijk ooit wel eens gedemonteerd worden.
Maar ik dacht dat je bedoelde als functionaliteit, zoals je de rugleuning ook neer kan klappen.
Ja precies dat heb ik in mijn vorige auto’s ook gehad (passat, focus wagon). Daar zat gewoon een scharnier in om de zitting van de achterbank omhoog te doen. Bij de Enyaq is dit toch wel slecht geregeld. De gaten in de bank bij de gordel aansluitingen zijn ook best groot dus er zal regelmatig wat onder de zitting belanden….gemist punt Enyaq!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
pim89 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Dat is nogal een stelling die je neemt. Volgens mij is het niet zo zwartwit en vooral contextafhankelijk.
Mijn persoonlijke ervaring is dat met rijden in D, de auto wat snel naar de 'echte' remmen grijpt in plaats van te regenereren. In dat geval lijkt B mij wat zuiniger (immers, dan wordt remenergie nog in acculading omgezet). Dit geldt mijns inziens met name binnen de bebouwde kom

Aan de andere kant, als je aan het cruisen bent, en je voet van het pedaal haalt om rustig af te remmen, rem je met D ook daadwerkelijk minder snel af. Daardoor heb je ook minder energie nodig om opnieuw te accelereren. In dat geval lijkt D dus zuiniger, met name op de snelweg denk ik.

Maar, uiteindelijk gaat het vooral om persoonlijke voorkeur. Op de snelweg rijd ik het grootste deel met Travel Assist, of op z'n minst ACC aan. En dan maakt het volgens mij niet zo veel uit of je op B of D staat. Binnen de bebouwde kom vind ik B zelf het fijnste, omdat je dan semi 'one pedal driving' hebt.

En verder sluit ik me aan bij wat @Tukker87 hierboven zegt: snelheid heeft een veel grotere impact dan B of D
toon volledige bericht
Standje D met recuperatie op fase 1 of 2…..heerlijk rijden! B vind ik bloedje irritant. Maar net wat je zegt, ieder zijn voorkeur😊👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Maat28 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Standje D met recuperatie op fase 1 of 2…..heerlijk rijden! B vind ik bloedje irritant. Maar net wat je zegt, ieder zijn voorkeur😊👍
Ik vind D met auto stand het fijnste.

Missen jullie ook de functie die je bij travel assist hebt (automatisch stoppen en wegrijden bij file) bij stadsverkeer bijv?

Dan kan je zeggen zet travel assist aan, maar ik wil dan zelf “gas” geven en automatisch laten remmen. Als voorganger gaat rijden dan we zelf weer “gas” geven.

Hij remt namelijk wel af als je voorligger afremt, maar ik durf het niet aan om te testen of hij ook optijd stopt😂 het gat wordt wel erg klein namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjola
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 21:05
jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:36:
[...]

De vakantie zelf was wel leuk hoor, maar de ritten heen en terug waren inderdaad behoorlijk pittig. Het was niet altijd gezellig in de auto kan ik verklappen :).
De routeplanning van ABRP is dynamisch omdat ABRP niet alleen de realtime SoC ziet maar ook de route uitrekent, en dus aanpassingen oet als realiteit en berekening bij start niet meer met elkaar overeen komen. Wat ik me bij de betaalde versie van PUMP afvraag is of de route die naar Apple Maps wordt gestuurd ook aangepast wordt op het moment dat het verbruik toch hoger is dan gedacht (en je dus de laadpaal niet gaat halen waar Apple Maps je naar toe wil sturen). Wat is vanuit dat perspectief je ervaring met PUMP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Daan_P schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Ik vind D met auto stand het fijnste.

Missen jullie ook de functie die je bij travel assist hebt (automatisch stoppen en wegrijden bij file) bij stadsverkeer bijv?

Dan kan je zeggen zet travel assist aan, maar ik wil dan zelf “gas” geven en automatisch laten remmen. Als voorganger gaat rijden dan we zelf weer “gas” geven.

Hij remt namelijk wel af als je voorligger afremt, maar ik durf het niet aan om te testen of hij ook optijd stopt😂 het gat wordt wel erg klein namelijk.
Rijdt al een jaar met TA in Amsterdam. Precies zoals jij het zegt. Gaat altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84

voorbereiding

toon volledige bericht
Dank voor het uitgebreide verslag. Paar vragen:

- Begrijp ik goed dat je hebt genavigeerd op de interne Skoda Navigatie? Ben je daar tevreden over?
- Heb je nog overwogen om ipv Ionity Thieu North/Sud bij Tesla Valenciennes te laden?
- Zo te horen zijn de voorzieningen bij Ionity Thieu voor een drankjes/hap/sanitaire stop prima geregeld klopt dat?

Ik ben er wel uit dat het bij mij de route via Brussel gaat worden. Met de Powerpass onderweg met kortingsabonnement heeft Ionity de voorkeur met Tesla als backup mocht het te druk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneEnyaq
  • Laatst online: 16-11-2023
Tukker87 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:44:
Afgelopen zaterdag zijn we naar Disneyland Parijs gereden vanuit Twente. We hebben sinds begin april (privé-eigendom) een Enyaq 60. Met 3 jonge kinderen (0, 3 en 5) op de achterbank zou het onze eerste verdere reis worden. Niet alleen met EV 😅.

Routeplanner en route
Ik heb een OBDLink CX gekoppeld aan een IPhone en daar een betaald (maandje) abonnement van ABRP op. We zouden uiteindelijk 2 nachten blijven. 1 nacht net voor het park en 1 nacht in een Disney hotel.

Ik gehad vooraf gelezen dat laden bij Disney beroerd is (4 laadpalen op het gewone parkeerterrein). Dus ik wilde niet met een lege accu daar aankomen. Daarom werd het op de heenweg een 3 stopper. Aangezien we met jonge kinderen zitten is dat voor ons echt een prima frequentie om na 2 uur rijden even te stoppen.

We hebben een Powerpass met abonnement en gezien de betrouwbaarheid van Ionity wilde ik daar langsgaan. Dan maar met wat meer kilometers, maar we kwamen steeds aan bij lege stallen (of 1 bezet). Ik heb vaak op 102 kw geladen. Dat ging super.

De eerste stop was bij Oosterhout en het laden ging sneller dan wij waren (toilet, luiers, hapjes). Dus perfect op weg.

Safety first
Net voor Antwerpen ging het mis. Het verkeer voor ons stopte plotseling. Wij ook, de auto achter ons stopte net achter ons, helaas de auto daarachter niet en die reed frontaal in de andere auto.
Een onverzekerde auto (papieren zouden gebracht worden 🤥), schimmige zaken (er was binnen 10 minuten een afsleepwagen), maar wij hadden via de SOS knop de politie al gevraagd te komen.
De ervaring van de veiligheidssystemen is heel goed te noemen. De waarschuwing dat je moet remmen had ik al wel eens gezien (geen hardrijder, auto dacht dat een fietser ging oversteken), maar voor de impact/botsing werden de gordels stevig aangespannen.
De bumper was deels afgebroken en zat tegen het wiel gevouwen. Ik heb gevraagd aan de afsleepdienst om die los te schroeven en heb vervolgens het hangende deel vast getapet. Ik wilde toch de reis vervolgen en niet teleurgesteld en in deceptie naar huis terugkeren.

Na 2 uur vol gedoe (papieren, proces verbaal), konden we de reis vervolgen.

Volgende laadstops
We zijn vervolgens gestopt in Le Roeulx. Ook daar waren we weer langer bezig (geen ijsjes kopen voor een 3 jarige, duurt te lang 😬), dan de lader. Uiteindelijk was dat ook wel nodig om even allemaal tot rust te komen van de heisa.
We zijn daarna doorgereden naar Gueux en hier weer hetzelfde verhaal. Vervolgens kwamen we aan met 52% bij ons appartement.
Helaas kon ik in het dorp geen laadpaal vinden (hoger dan 3 kW en op loopafstand). Als ik die 2 uur niet verloren was, dan was ik nog bij een paal gaan staan om hem voller te gooien. Helaas lukte dat nu niet.

Bij Disneyland
We zaten op de Davy Crocket Ranche en daar kon ik met de Granny laden. Dan moet je niet in de app gaan kijken, want dat schiet echt niet op.
Ik had geluk dat ik nog een paal beschikbaar had op het parkeer terrein (3,7 kw) waardoor we met 95% terugreden.

Terugreis
We zijn op de terugreis 2x gestopt. Eerste keer bij Froyennes en vervolgens bij Oosterhout.
Bij Froyennes kun je goed eten (i.t.t. bij Le Roeulx en Gueux).

Verbruik
De OBDlink bepaald zelf het referentieverbruik. Dat werkt ook heel goed onderweg. Houd wel wat marge als je maximumsnelheid wijzigt. Van 100 (NL) naar 120 (BE) en 130 in FR, zag je dat hij het aankomstpercentage iets te optimistisch inschatte. Op de terugreis was dat geen probleem (mochten 130 na 19.00 uur).

Het referentieverbruik staat op 181 Wh/km bij 110 km/h.

Schadeafhandeling
We zijn verzekerd via Skoda (Allianz) en worden door Pouw (dealer) tot nu toe heel goed geholpen.
We rijden even in een Octavia, maar we hopen met 2 a 3 weken weer met de stroom mee te gaan.

Toekomstige ritten
Ik heb heel lang getwijfeld of een 60 wel voldoende zou zijn voor ons. Ik kan nu volmondig ja zeggen. Als wij 3 jaar verder zijn (en uit alle handelingen bij de stops) dan denk ik wel dat we kijken naar het aanbod dan.
Dat kan zijn dat we zoeken naar een auto die sneller laad, want een grotere batterij heb ik in de dagelijkse praktijk niet nodig. Ik denk dat snelladen dan eigenlijk beter is (want ik zeul die accu dan niet mee, terwijl ik het niet gebruik). De enige reden waarom ik voor een 80 zou gaan is eventuele forse degradatie of trips in de winter.
toon volledige bericht
Hier ook voor de IV 60 gekozen omdat dit voor mij voldoende is. Voor de vakantie is een 80 natuurlijk prettiger ivm de range.
Toch wel mooi om te lezen dat verschillende mensen met een IV60 toch redelijk positief zijn. Ik denk ook dat het even wennen is omdat de infrastructuur vwb laadpalen nog niet optimaal is. Ik verwacht met de toename van de elektrische auto’s dat dit toch snel zal verbeteren.

Heel fijn om elkaar hier goed op de hoogte te houden. Ik ben echt benieuwd hoe het gaat om lange afstanden naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië te rijden met laden, de laadpalen en de apps die gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tukker87 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:44:
Ben wel even benieuwd hoe goed het past met 3 kleine kinderen. Ik heb er ook 3 van die leeftijd en aan het orienteren op een nieuwe auto. Eigenlijk moeten ze alle drie nog in een stoeltje, maar dat past in bijna geen enkele vijfzitsauto. Passen in een Enyaq wel 3 stoeltjes, of heeft 1 kind geen stoeltje of een kleine zitverhoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:24

Armada

-Wat wil je weten?-

FJP84 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:03:
[...]

- Begrijp ik goed dat je hebt genavigeerd op de interne Skoda Navigatie? Ben je daar tevreden over?
Deze vraag heb ik ook. Doordat de kaarten bij mij niet meer na 21.9 geupdate zijn, geen flitsers, sommige lokaties lastig kan vinden en regelmatig verkeerde max snelheden op de kaart grijp ik toch snel naar Waze. Maar op zich werkt de interne navigatie wel fijn.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Palomar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Ben wel even benieuwd hoe goed het past met 3 kleine kinderen. Ik heb er ook 3 van die leeftijd en aan het orienteren op een nieuwe auto. Eigenlijk moeten ze alle drie nog in een stoeltje, maar dat past in bijna geen enkele vijfzitsauto. Passen in een Enyaq wel 3 stoeltjes, of heeft 1 kind geen stoeltje of een kleine zitverhoger?
3 stoeltjes naast elkaar gaat niet lukken. 2 stoeltjes en een zitverhoger wordt al lastig….ligt ook maar met aan de stoeltjes zelf natuurlijk maar ik heb 2 goede Römer stoelen en dan is de ruimte er tussen nog te weinig om een stoeltje of zitverhoger te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Maat28 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:41:
[...]

3 stoeltjes naast elkaar gaat niet lukken. 2 stoeltjes en een zitverhoger wordt al lastig….ligt ook maar met aan de stoeltjes zelf natuurlijk maar ik heb 2 goede Römer stoelen en dan is de ruimte er tussen nog te weinig om een stoeltje of zitverhoger te plaatsen.
ok thanks, dat vermoedde ik al. Heb nu een Seat Leon ST en daarmee past het ook niet. Heb voor de oudste een 'bubble bum' zitverhoger in het midden, maar een stoeltje is natuurlijk veiliger. Hoopte dat de achterbank van de Enyaq misschien wat breder was (zo ziet ie er wel uit iig ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Palomar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb 1 maxicosi (groep 0, om te dragen, zonder isofix), 1 opblaasverhoger (bubble nogwat) en een macicosi Rodi (geen isofix).

Ik ruil de groep 0 einde van het jaar voor de Rodi.

Ik heb allerlei combi’s geprobeerd. Maar met isofix is het max 2. Isofix heeft bij een autostoel (grote) ook weinig toegevoegde waarde (veiligheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappa26
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-06-2022
Misschien zie ik iets over het hoofd in het boekje, misschien is het meer mensen opgevallen, maar ik zie dat tijdens het laden het achterlicht van de auto af en toe aan staat. Het is alleen het rechter achterlicht (matrix).

Hoort dat of is het een bug in systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Palomar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:45:
[...]

ok thanks, dat vermoedde ik al. Heb nu een Seat Leon ST en daarmee past het ook niet. Heb voor de oudste een 'bubble bum' zitverhoger in het midden, maar een stoeltje is natuurlijk veiliger. Hoopte dat de achterbank van de Enyaq misschien wat breder was (zo ziet ie er wel uit iig ;))
De middelste plek is in principe vrij veilig. Het grote gevaar is namelijk de airbag (en de kracht waarmee ze opgeblazen worden). De minst veilige plek (meest aangereden) is achter de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennethtims
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-04 14:41
FJP84 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Dank voor het uitgebreide verslag. Paar vragen:

- Heb je nog overwogen om ipv Ionity Thieu North/Sud bij Tesla Valenciennes te laden?
- Zo te horen zijn de voorzieningen bij Ionity Thieu voor een drankjes/hap/sanitaire stop prima geregeld klopt dat?

Ik ben er wel uit dat het bij mij de route via Brussel gaat worden. Met de Powerpass onderweg met kortingsabonnement heeft Ionity de voorkeur met Tesla als backup mocht het te druk zijn.
Wij zijn gestopt bij de Tesla Valenciennes laders op weg naar Disney, ging perfect! Bij het hotel een (dure) cola kunnen drinken en weer door! Snelheid zat rond de 80kwh, dus echt prima.

Punt van aandacht is wel met de enyaq dat wij aan de "verkeerde" kant laden ten opzichte van een Tesla. Wat ik merkte is dat we twee plekjes in bezet hadden omdat we dus de verkeerde kant nodig hadden. Laden via de app van Tesla ging makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu5t5lLoRUWgcw6-yk9ECHHj7Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McpWG2ZmmHgz4QSqgJQNAplA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2023
[...]

Ik heb ook drie kleintjes en rij nu een Touran met 3x isofix. Met een Enyaq ging dat niet lukken, maar twee normale stoeltjes naast elkaar en een verhoger in de hoek wel, zonder Isofix. Beetje passen en meten. Blijf het bijzonder vinden dat niet meer fabrikanten 3 zits achter maken met isofix. Enorme markt voor volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
jeroenkb schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Rijdt al een jaar met TA in Amsterdam. Precies zoals jij het zegt. Gaat altijd goed.
Met TA aan wel ja, alleen heb je dan het “probleem” dat je moet remmen voor stoplichten als er niemand voor je rijdt ;) en je vervolgens TA weer aan moet zetten.

Het lijkt mij juist zo handig als de auto er altijd voor zorgt dat hij netjes afremt en tot stilstand komt (net als bij TA) en dan hij niet op de noodrem gaat.

Een beetje zoals het verschil tussen lane assist en Travel assist. Waarom moet lane assist / noodrem op deze manier werken als een meer geavanceerde versie ook beschikbaar is?
Liefst individueel inschakelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
mr_jows schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:07:
[...]

Ik heb ook drie kleintjes en rij nu een Touran met 3x isofix. Met een Enyaq ging dat niet lukken, maar twee normale stoeltjes naast elkaar en een verhoger in de hoek wel, zonder Isofix. Beetje passen en meten. Blijf het bijzonder vinden dat niet meer fabrikanten 3 zits achter maken met isofix. Enorme markt voor volgens mij.
Auto's zoals de Touran worden bijna niet meer nieuw geleverd (Ford s-max/Galaxy, Citroën C4 Grand Tourer, Renault Scenic...). En al helemaal niet electrisch. Het is gewoon lastig iets te vinden met 3 kleine kinderen. Misschien dat ik het idee van 3 autostoeltjes maar gewoon moet laten varen en op de huidige manier met een zitverhoger moet doorgaan. Dan is de keus aan auto's en stuk groter en kan de enyaq ook op mijn lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2023
Palomar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:21:
[...]

Auto's zoals de Touran worden bijna niet meer nieuw geleverd (Ford s-max/Galaxy, Citroën C4 Grand Tourer, Renault Scenic...). En al helemaal niet electrisch. Het is gewoon lastig iets te vinden met 3 kleine kinderen. Misschien dat ik het idee van 3 autostoeltjes maar gewoon moet laten varen en op de huidige manier met een zitverhoger moet doorgaan. Dan is de keus aan auto's en stuk groter en kan de enyaq ook op mijn lijstje ;)
Klopt hoor wat je zegt, maar Elektrische auto’s hebben al meer ruimte, dus waarom zou je dat niet in t ontwerp meenemen?

Zelf idd ook gegaan voor een Enyaq. De oudste wordt 8 en de twee jongste in september 5, dus tzt vertrouw ik die zitverhogers wel. Heb ook zij airbags achter aangevinkt.

Nog een paar maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
kennethtims schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:19:
[...]

Wij zijn gestopt bij de Tesla Valenciennes laders op weg naar Disney, ging perfect! Bij het hotel een (dure) cola kunnen drinken en weer door! Snelheid zat rond de 80kwh, dus echt prima.

Punt van aandacht is wel met de enyaq dat wij aan de "verkeerde" kant laden ten opzichte van een Tesla. Wat ik merkte is dat we twee plekjes in bezet hadden omdat we dus de verkeerde kant nodig hadden. Laden via de app van Tesla ging makkelijk.

[Afbeelding]
Mooi! Die staat ook de planning. Ik was me er al van bewust dat Tesla de kabels te kort gemaakt heeft ;) . Ik verwacht daar de minste wachttijden van de zomer.

Ik heb ook de Skoda navigatie via OBD11 aan laten passen, werkte deze een beetje ook qua verkeersdrukte cq omleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
[...]

De bank is ook wel breder dan in een Leon maar nog niet breed genoeg voor 3 stoeltjes. De voorstoel heeft wel isofix. Ze je daar je kind meer en mag je vrouw tussen de stoeltjes in zitten😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
arjola schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:54:
[...]
Wat ik me bij de betaalde versie van PUMP afvraag is of de route die naar Apple Maps wordt gestuurd ook aangepast wordt op het moment dat het verbruik toch hoger is dan gedacht (en je dus de laadpaal niet gaat halen waar Apple Maps je naar toe wil sturen). Wat is vanuit dat perspectief je ervaring met PUMP?
Bij de premium versie van Pump is navigatie in de app geintegreerd en gaat niet via Apple Maps. Maar volgens mij heb ik hem niet dynamisch zien herplannen (hoewel dat misschien gewoon niet nodig is geweest). Of hij ook rekening houdt met verkeer weet ik niet, maar hij laat iig de laadpaal bezetting zien (duidelijker dan ABRP, IMHO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen94704
GroeneEnyaq schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:11:
[...]
Toch wel mooi om te lezen dat verschillende mensen met een IV60 toch redelijk positief zijn. Ik denk ook dat het even wennen is omdat de infrastructuur vwb laadpalen nog niet optimaal is. Ik verwacht met de toename van de elektrische auto’s dat dit toch snel zal verbeteren.

Heel fijn om elkaar hier goed op de hoogte te houden. Ik ben echt benieuwd hoe het gaat om lange afstanden naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië te rijden met laden, de laadpalen en de apps die gebruikt worden.
Tsja, ik kan je verwijzen naar het verslag van mijn trip naar Rome met een iv60, maar dat is geen juich-verhaal :). Het kan wel, maar je moet met verrassingen om kunnen gaan.

Zie hier: jeroen94704 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.