Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.007.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-05 10:15
Ik krijg sinds enkele dagen de melding dat de dynamische verlichting niet meer werkt. Bij het starten van de auto geeft deze de melding in de onderstaande foto, waarna vervolgens het lampje onderin het scherm blijft branden en de gehele dynamische verlichting dus niet werkt. Is dit een gevalletje verlichting kapot of met een zekering te verhelpen? Iemand dit al eens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjKEAGKFczGdvWITI3pYvIbAlL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HufTYlMwEIFxnvctpzNfsZ4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:41
mikeyzut schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:23:
Ik krijg sinds enkele dagen de melding dat de dynamische verlichting niet meer werkt. Bij het starten van de auto geeft deze de melding in de onderstaande foto, waarna vervolgens het lampje onderin het scherm blijft branden en de gehele dynamische verlichting dus niet werkt. Is dit een gevalletje verlichting kapot of met een zekering te verhelpen? Iemand dit al eens gehad?

[Afbeelding]
Gevalletje garage bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Laatst online: 03-05 00:04
Het zijn niet alleen auto's waar de levertijden een probleem zijn.
Gisteren een Thule Velocompact 926 besteld zodat die vandaag binnenkomt als ik thuis ben. Komt hij morgen pas binnen :(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 23:14
OmniRocket schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:59:
Het zijn niet alleen auto's waar de levertijden een probleem zijn.
Gisteren een Thule Velocompact 926 besteld zodat die vandaag binnenkomt als ik thuis ben. Komt hij morgen pas binnen :(
Wat een leed… #prayforOmniRocket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSPw4Eh7EJUkMCzlgnbfvyYz3Cg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yu2gtzFXpW5xYNeDv5O1e3Cn.jpg?f=user_large

Blijft bizar wat de buitentemperatuur doet met de range. Ik zie de aanstaande zomervakantie naar het zuiden zonnig tegemoet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
Wootism schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
[Afbeelding]

Blijft bizar wat de buitentemperatuur doet met de range. Ik zie de aanstaande zomervakantie naar het zuiden zonnig tegemoet 8)
Haha jazeker. Maar dit ga je in de zomer op de snelweg naar het zuiden niet redden hoor. Ik denk dat als je puur snelweg kilometers maakt, je met 350km het al netjes doet als je gemiddeld 110 km/h rijdt. En dat is dikke prima want daarmee kun je elke 2.5-3 uur even stoppen en de beentjes strekken. Dat is mij twee zomers top bevallen. Minder stress en je komt veel relaxer aan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-05 16:20
GAEvakYD schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:21:
[...]

Haha jazeker. Maar dit ga je in de zomer op de snelweg naar het zuiden niet redden hoor. Ik denk dat als je puur snelweg kilometers maakt, je met 350km het al netjes doet als je gemiddeld 110 km/h rijdt.
Raak je maar 350km ver in warm weer aan 110km/u? Welke snelheid zou je moeten aanhouden om 400km te halen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik zat vorige zomer op 18kWh/100 km bij een snelheid van 105 cruise control(pendelverkeer 75% autostrade). 77/18 = 427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Laatst online: 03-05 00:04
this schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:46:
[...]

Raak je maar 350km ver in warm weer aan 110km/u? Welke snelheid zou je moeten aanhouden om 400km te halen dan?
Er zit ook iets meer aan gewicht in je auto als je op vakantie gaat ;).
Je laadt de auto ook niet op naar 100% alsmede dat je hem ook niet helemaal leeg rijdt, dus effectief gebruik je maar ongeveer 60-70%.

[ Voor 18% gewijzigd door OmniRocket op 29-04-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:01
Cloclo100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:09:
Ik zat vorige zomer op 18kWh/100 km bij een snelheid van 105 cruise control(pendelverkeer 75% autostrade). 77/18 = 427
Minus 10%, of 5% als je wat meer vertrouwen hebt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
OmniRocket schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:11:
[...]

Er zit ook iets meer aan gewicht in je auto als je op vakantie gaat ;).
Je laadt de auto ook niet op naar 100% alsmede dat je hem ook niet helemaal leeg rijdt, dus effectief gebruik je maar ongeveer 60-70%.
Wel als ik 400km ver moet, dan ga ik proberen zo veel mogelijk van de batterij te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkentrophy
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-01 09:27
Boeie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:00:
[...]

Ik rij eigenlijk alleen maar op B (ivm gewenning, ben een Tesla gewend met 1 pedal drive), maar zal toch eens de D proberen, misschien doet hij het dan sneller.

[...]

Gefeliciteerd! Welk pakket/dongle heb je precies gekocht? wil ook OBD11 aanschaffen.

Ik heb overigens mijn Veepeak BLE nu gekoppeld aan ABRP, om te testen hoe dit werkt. Wel elke keer de dongle uit de auto halen na gebruik omdat hij 'open' blijft staan als je hem erin laat zitten.
Ik heb de goedkoopste android singel voor 40 euro van Amazon gehaald, en propakket via de odb11 website gekocht (scheelt weer 20 eurie met de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
this schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:34:
[...]

Wel als ik 400km ver moet, dan ga ik proberen zo veel mogelijk van de batterij te benutten.
Dat doe je natuurlijk enkel bij de eerste laadbeurt na 375km. Vanaf dan gaat het om zo efficiënt mogelijk te laden tussen 5% en 80%, bij laadstations waar (veel) snelle palen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Cloclo100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:54:
[...]

Dat doe je natuurlijk enkel bij de eerste laadbeurt na 375km. Vanaf dan gaat het om zo efficiënt mogelijk te laden tussen 5% en 80%, bij laadstations waar (veel) snelle palen staan.
Inderdaad, maar ik heb een situatie waarbij ik 380km ver moet :D waarvan het grootste deel autostrade is.
Ik hoopte dat dit in de zomer toch haalbaar ging zijn zonder bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinbog
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
Je kan dat proberen, maar ik zou toch een back-up plan voorzien;-)
Halfweg ga je al een goed idee hebben waarschijnlijk. Als je dan een keer stopt kan je evengoed een paar minuten laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:36
Wootism schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
[Afbeelding]

Wordt het warmer dan schiet de airco aan en gaat je range weer omlaag. Denk dat 18 a19 graden de optimale temperatuur is voor de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
this schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:28:
[...]

Inderdaad, maar ik heb een situatie waarbij ik 380km ver moet :D waarvan het grootste deel autostrade is.
Ik hoopte dat dit in de zomer toch haalbaar ging zijn zonder bij te laden.
Je gaat bij 4u rijden toch wel eens een keer de benen strekken hoop ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Cloclo100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:51:
[...]

Je gaat bij 4u rijden toch wel eens een keer de benen strekken hoop ik? :)
Ja het is met een tussenstop, maar daar heb ik geen laadmogelijkheden.
Dus elke stop die ik zou moeten maken bij een laadstation, zou voor mij pure tijdverlies zijn.
Ik had eigenlijk de Enyaq IV80 gepakt omdat ik de indruk kreeg van reviews dat 400km haalbaar is als je niet continu 120km/u rijdt en zolang het geen winter is.
Dat ik bij kouder weer dan wel eens een laadstop zal moeten inlassen nam ik er bij. Een Tesla was jammer genoeg buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
this schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:06:
[...]

Ja het is met een tussenstop, maar daar heb ik geen laadmogelijkheden.
Dus elke stop die ik zou moeten maken bij een laadstation, zou voor mij pure tijdverlies zijn.
Ik had eigenlijk de Enyaq IV80 gepakt omdat ik de indruk kreeg van reviews dat 400km haalbaar is als je niet continu 120km/u rijdt en zolang het geen winter is.
Dat ik bij kouder weer dan wel eens een laadstop zal moeten inlassen nam ik er bij. Een Tesla was jammer genoeg buiten budget.
Die tussenstop is dan niet voor de benen te strekken? Ik weet niet welke reviews je gelezen hebt, maar die ik gezien heb gaven nooit 400km autostrade aan. Dit zou ook door de dealer geweten moeten zijn natuurlijk. Het is enkel bij 70-wegen dat je op of zelfs meer dan wltp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Cloclo100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:22:
[...]

Die tussenstop is dan niet voor de benen te strekken? Ik weet niet welke reviews je gelezen hebt, maar die ik gezien heb gaven nooit 400km autostrade aan. Dit zou ook door de dealer geweten moeten zijn natuurlijk. Het is enkel bij 70-wegen dat je op of zelfs meer dan wltp zit.
Nee ik heb ongeveer halverwege die 380km een locatie waar ik moet werken.
Mat Watson is 424km ver geraakt met de Enyaq IV80 op de snelweg, maar het is me niet duidelijk aan welke snelheden dit de hele tijd was. Ik had gehoopt met 110km toch 400km ver te geraken dan.
En de dealer... tja, als ik die moet gaan geloven zou ik nog verder van de realiteit af zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
this schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:10:
[...]

Nee ik heb ongeveer halverwege die 380km een locatie waar ik moet werken.
Mat Watson is 424km ver geraakt met de Enyaq IV80 op de snelweg, maar het is me niet duidelijk aan welke snelheden dit de hele tijd was. Ik had gehoopt met 110km toch 400km ver te geraken dan.
En de dealer... tja, als ik die moet gaan geloven zou ik nog verder van de realiteit af zitten.
Ik heb toch ook net mijn ervaring gedeeld.. Maar dat is maar afhankelijk van vele factoren, onder andere de wind en Idd airco als het heel erg war is. Ik rij altijd met alle toeters en bellen.. Ik ga niet liggen zweten in de auto voor die extra kilometers.

[ Voor 9% gewijzigd door Cloclo100 op 29-04-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
Cloclo100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb toch ook net mijn ervaring gedeeld.. Maar dat is maar afhankelijk van vele factoren, onder andere de wind en Idd airco als het heel erg war is. Ik rij altijd met alle toeters en bellen.. Ik ga niet liggen zweten in de auto voor die extra kilometers.
Gelijk heb je.
Voor de totale reistijd is het ook beter (sneller) als je waar het kan 130 rijdt, je moet dan wel vaker laden, maar de laadtijd weegt niet op tegen de kortere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLinn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Ik heb ME3. Zijn er meer mensen die ME3 hebben en dagelijks storing ervaren in het infotainment systeem? Dagelijks een herstart om het te laten werken. Ook al 2x een accu storing (3gele accus symbool) gehad. 10 mei gaat ie naar de dealer voor service. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
royverdegem schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:59:
[...]

Gelijk heb je.
Voor de totale reistijd is het ook beter (sneller) als je waar het kan 130 rijdt, je moet dan wel vaker laden, maar de laadtijd weegt niet op tegen de kortere reistijd.
Op die 400km scheelt dat ongeveer een half uur.. Maar je moet wel bijladen(en dat kost ook minuten) waar je bij 110 rijden er wel geraakt in ideale omstandigheden. Totale reistijd gaat dan niet meer zoveel schelen. Ik persoonlijk kies dan voor rustiger te cruisen, wat ook goedkoper is, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Cloclo100 op 29-04-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Cloclo100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:29:
[...]

Op die 400km scheelt dat ongeveer een half uur.. Maar je moet wel bijladen(en dat kost ook minuten) waar je bij 110 rijden er wel geraakt in ideale omstandigheden. Totale reistijd gaat dan niet meer zoveel schelen. Ik persoonlijk kies dan voor rustiger te cruisen, wat ook goedkoper is, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Inderdaad, ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik zal denk ik ook eerder kiezen voor te cruisen aan lagere snelheid als ik daardoor een laadmoment kan skippen. Lijkt me veel relaxter rijden zo.
En dat het goedkoper is, is ook een mooie bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-05 17:34
Ik heb een iV 60 uit augustus 2021 (besteld met max. 100kw laden) en vandaag voor het eerst daar ruim boven uitgekomen.
Mogelijk door een update die ik recentelijk heb moeten ondergaan door dat de auto opeens een keer uitviel.
Gunstige omstandigheden met 8% soc aangekomen, ingesteld op de fastcharger en na een uurtje rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrs1NVh3LW_nJMWfmITygBsi31I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8HmnfKaIDEBvRuyHGuj7SRhU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 13:57
CrashKonijn schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Potverdorie dat ziet er sexy uit, ik durf dat echter niet zelf aan met een leaseauto.
Een maat van mij bleek dit al eerder te hebben gedaan, hebben het vanmiddag ook bij mij gedaan. Ben waanzinnig blij met het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMjpqzAly4kchUlpKmf89NLVjkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoPLLgbfBaSaz18WRCku87qe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmBOLUdALs2fTz0TOB2SgYcqhOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ur7eohGc9xHmQWyKPmjISgHS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqwVsmdInendkl0w62UPNbuM4iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNgA35bQOTLEE6HLqbVrVTiR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_uWCTgY5nSPjZLvWugnE_uIsH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQj2BdO3yZpecReanYL74y9N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39erB22Y00JQWoZvDgJKXFJKelY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xm5AJEJv9SlAWVQtKJTu74OZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKEx6vcMq7EvD0wrijhAVw4e6-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mMe2qYEldmthdEOwJ0O9rFgX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX5xT0I7ITgmDXkNhEHCXACOYJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixktUAmdcqpzI4LqmIun2ydp.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Bixby schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:57:
Ik heb een iV 60 uit augustus 2021 (besteld met max. 100kw laden) en vandaag voor het eerst daar ruim boven uitgekomen.
Mogelijk door een update die ik recentelijk heb moeten ondergaan door dat de auto opeens een keer uitviel.
Gunstige omstandigheden met 8% soc aangekomen, ingesteld op de fastcharger en na een uurtje rijden.
[Afbeelding]
Volgens mij is daar niet persé een update voor nodig hoor. Die bovengrens is naar mijn idee nooit superstrak geweest. Met mij IV80 haalde ik vorig jaar mei al 130 kW terwijl de max 125 zou zijn. Heb daarna wel vaker waarden hoger dan 125 gezien. Meestal echter relatief kortdurend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:07
Op vakantie! Meteen even de battery expansion pack kunnen testen _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dYgu9qEWl_5u8TdWl5EaueMpT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIeixuVBWzcYIHw5Ds0RyDDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
RoLinn schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:24:
Ik heb ME3. Zijn er meer mensen die ME3 hebben en dagelijks storing ervaren in het infotainment systeem? Dagelijks een herstart om het te laten werken. Ook al 2x een accu storing (3gele accus symbool) gehad. 10 mei gaat ie naar de dealer voor service. Ben benieuwd.
Ik heb geen ME3 maar ook vaak storingen, ik ga de dealer de komende tijd ook maar eens bellen. Ook tijdens het laden de laatste 2 x al gehad dat die er mee stopt. Dan is het laad schermpje in de app ook niet meer bereikbaar en is er een storing opgetreden. Kabel opnieuw erin en starten en dan doet die het weer. Ook hoogvolt systeem fouten. Lane assist dat loopt de zeuren dat ik meer naar rechts moet en vervolgens komt er een rode fout op en gaat die in de ankers. Het lijkt wel of het steeds meer voor komt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:56
Oops loos alarm, hier stond een berichtje van iemand die nog moet leren hoe je op het internet surft....

[ Voor 77% gewijzigd door dingo35 op 30-04-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
FJP84 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:36:
Op vakantie! Meteen even de battery expansion pack kunnen testen _O-

[Afbeelding]
Is de welbekende trip naar Frankrijk, waar ik vaak over heb gelezen, dan eindelijk begonnen? ;)

Goede reis en veel plezier.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 10:54
CrashKonijn schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:50:
[...]

Een maat van mij bleek dit al eerder te hebben gedaan, hebben het vanmiddag ook bij mij gedaan. Ben waanzinnig blij met het resultaat!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel erg gaaf! Contrast is mooi zo!

EDIT: was uiteindelijk best prima te doen toch? Gewoon wat geduld en genoeg lagen!

[ Voor 3% gewijzigd door Vanitas1996 op 30-04-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Vanitas1996 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:19:
[...]

Heel erg gaaf! Contrast is mooi zo!

EDIT: was uiteindelijk best prima te doen toch? Gewoon wat geduld en genoeg lagen!
Waarom die stukken van de bumper niet meegenomen net als op de sportline? Die extra nadruk vind ik juist het mooie er aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
JanHenk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:47:
[...]

Is de welbekende trip naar Frankrijk, waar ik vaak over heb gelezen, dan eindelijk begonnen? ;)

Goede reis en veel plezier.
Haha, nee die gaat medio juli plaatsvinden. Dit is gewoon een camping in NL. Naar Frankrijk blijven de E-Fietsen gewoon thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 13:57
Daan_P schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:45:
[...]

Waarom die stukken van de bumper niet meegenomen net als op de sportline? Die extra nadruk vind ik juist het mooie er aan.
Omdat het afpelbaar rubber is, bij alle nu gespoten onderdelen wrapped die laag nu ergens achter, en kan bijv de borstel in de wasstraat er niet 'achter haken' en het los trekken.

Op die onderdelen kan die laag zich niet goed vasthouden, althans dat is onze theorie.

Ben het er wel mee eens dat dat nog mooier zou zijn geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 13:50
Ccreator schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Ik heb achteraf snelladen laten installeren. Ging van 50kw naar 100kw heb eerlijk gezegd nog niet gezien dat hij de 100kw heeft gehaald, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik het pas 2 keer heb moeten proberen.
Wat zijn daar de kosten van? Belde net verkoop poppetje van de dealer maar die zegt dat ik het via skoda connect moest doen. Maar niet te vinden ofc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
keepitfrosty schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:14:
[...]

Wat zijn daar de kosten van? Belde net verkoop poppetje van de dealer maar die zegt dat ik het via skoda connect moest doen. Maar niet te vinden ofc
Je bedoelt dit?

https://shop.skoda.nl/aut...de-voor-skoda-enyaq-iv-60

https://shop.skoda.nl/aut...de-voor-skoda-enyaq-iv-80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
CrashKonijn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:10:
[...]

Omdat het afpelbaar rubber is, bij alle nu gespoten onderdelen wrapped die laag nu ergens achter, en kan bijv de borstel in de wasstraat er niet 'achter haken' en het los trekken.

Op die onderdelen kan die laag zich niet goed vasthouden, althans dat is onze theorie.

Ah dat klinkt logisch👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLinn
keepitfrosty schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:14:
[...]

Waarom zou je dit kopen als je straks gratis naar 120kw gaat met ME3 met een iv60.

Of mis ik iets?
CrashKonijn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:10:
[...]

Je zou het wel kunnen laten wrappen. Staat nog op mijn idee lijstje. Ik was al begonnen met een deel ervan. De grill lijst is overigens gewoon OEM skoda besteld en zelf gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPtya1B1KXR13uc520oFeQ7aP9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8rSV4KtsmFPK75v0B827bA3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door RoLinn op 30-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
RoLinn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:14:
[...]

Waarom zou je dit kopen als je straks gratis naar 120kw gaat met ME3 met een iv60.

Of mis ik iets?
Ow is dat zo? Dat wist ik niet. Dan ga ik zeker niks uitgeven hiervoor. Wanneer komt deze beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLinn
keepitfrosty schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:34:
[...]

Ow is dat zo? Dat wist ik niet. Dan ga ik zeker niks uitgeven hiervoor. Wanneer komt deze beschikbaar?
https://www.skoda.nl/nieu...r-range-nog-meer-comfort/

Q3 2022 en dan op afroep van de dealer obv vinnr meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeM77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 15:06
[...]

Of mis ik iets?
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je met ME3 ineens wel een hogere snellaadfunctie hebt dan de 50kW die je nu hebt.

Als dat wel zo is loop ik even langs de dealer om de betaalde snellaadfunctie te reclameren. ;)

...and remember: gravity doesn't exist.... Earth just sucks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLinn
DeeM77 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:26:
[...]

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je met ME3 ineens wel een hogere snellaadfunctie hebt dan de 50kW die je nu hebt.

Als dat wel zo is loop ik even langs de dealer om de betaalde snellaadfunctie te reclameren. ;)
Ik had ME3 bij oplevering. En standaard al 100kw. Nu dus 120kw. Ik zou niet weten waarom dit voor early adopters anders zou zijn. Maar ik ga het www eens afzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
DeeM77 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:26:
[...]

De tekst bij de link doet denken van wel “Bij het laden met gelijkstroom hebben voertuigen met de 62 kWh-accu dankzij de nieuwe software nu een laadvermogen tot 120 kW”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
ME3 staat echt los van wel/niet kunnen snelladen. De nieuwe auto’s die af fabriek met ME3 geleverd worden hebben standaard ook snelladen, maar dat is omdat snelladen al een paar maanden de standaard is en geen optie meer. Wel is het zo dat de auto’s die al kúnnen snelladen iets sneller gaan laden met ME3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
RoLinn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:32:
[...]

Ik had ME3 bij oplevering. En standaard al 100kw. Nu dus 120kw. Ik zou niet weten waarom dit voor early adopters anders zou zijn. Maar ik ga het www eens afzoeken.
100kw is toch niet standaard? Dan heb je al snelladen als optie (of bv sportline), lijkt me.

Je gaat met die update echt niet gratis van 50kw naar 120kw…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
keepitfrosty schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:43:
[...]

De tekst bij de link doet denken van wel “Bij het laden met gelijkstroom hebben voertuigen met de 62 kWh-accu dankzij de nieuwe software nu een laadvermogen tot 120 kW”
Denk dat het keywoord hier “tot” is. Dat betekend dus niet per definitie 120kw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
Hieperdepiep! Vandaag een jaar geleden de Enyaq opgehaald! Nog steeds enorm blij mee!

Is er al iemand waarbij het eerste gratis jaar van de Powerpass verlopen is, en die kan kijken wat verlenging gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
crimby schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:11:
[...]

Ja zou goed kunnen. Looks to good to be true. Ik wacht de update in elk geval gewoon even af en dan zie ik het tegen die tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLinn
crimby schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:10:
[...]

100kw is toch niet standaard? Dan heb je al snelladen als optie (of bv sportline), lijkt me.

Je gaat met die update echt niet gratis van 50kw naar 120kw…
Wel voor auto's vanaf nov 2021.
crimby schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:11:
[...]

Tot zal betrekking hebben op het feit dat je niet altijd de 120 zal halen. Factoren van soc, laadpaal bezetting/capaciteit en accu temp.

[ Voor 35% gewijzigd door RoLinn op 30-04-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
RoLinn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:39:
[...]

[...]

Tot zal betrekking hebben op het feit dat je niet altijd de 120 zal halen. Factoren van soc, laadpaal bezetting/capaciteit en accu temp.
Besteld vanaf nov 2021 bedoel je denk ik? Het was destijds wel een sigaar uit eigen doos want toen snelladen standaard werd ging de vanaf prijs ook mee omhoog.

En inderdaad is de max laadsnelheid helaas afhankelijk van net wat teveel factoren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLinn
Martinique schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:47:
[...]

Besteld vanaf nov 2021 bedoel je denk ik? Het was destijds wel een sigaar uit eigen doos want toen snelladen standaard werd ging de vanaf prijs ook mee omhoog.

En inderdaad is de max laadsnelheid helaas afhankelijk van net wat teveel factoren…
Persbericht van 1dec waarin gezegd wordt dat het standaard is. Dus besteld daarvoor zou je bij productie daarna zitten gok ik. Heb je betaald voor snelladen is dat iets waar ik wel vragen over zou stellen als je auto pas na dec2021 gebouwd is.

https://www.skoda.co.uk/n...fast-charging-as-standard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
RoLinn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:39:
[...]

[...]

Is dat zo? Dacht dat het een optie was en standaard bij Sportline.

Dat laatste snap ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
RoLinn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:01:
[...]

Persbericht van 1dec waarin gezegd wordt dat het standaard is. Dus besteld daarvoor zou je bij productie daarna zitten gok ik. Heb je betaald voor snelladen is dat iets waar ik wel vragen over zou stellen als je auto pas na dec2021 gebouwd is.

https://www.skoda.co.uk/n...fast-charging-as-standard
Hmm hoe het precies gegaan is weet ik niet maar de mijne is besteld juli 2021, gebouwd eind nov begin dec 2021. Geleverd half dec.
Tijdens het bestellen was snelladen nog een optie en die heb ik besteld en betaald. Prima wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
crimby schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:07:
[...]

Is dat zo? Dacht dat het een optie was en standaard bij Sportline.

Dat laatste snap ik…
Volgens mij was snelladen nooit onderdeel van een pakket? Weet het niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
RandomNick schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:12:
Hieperdepiep! Vandaag een jaar geleden de Enyaq opgehaald! Nog steeds enorm blij mee!

Is er al iemand waarbij het eerste gratis jaar van de Powerpass verlopen is, en die kan kijken wat verlenging gaat kosten?
Ik gok €9,99 ipv €12,99 voor het Faster abonnement. Dat is namelijk het abonnement wat ik kan kiezen. Ik was helaas te laat met activeren van het ‘gratis’ jaar. Dat had namelijk voor 1-4-2022 gemoeten maar is nooit gecommuniceerd…

Edit: maar misschien betaal je bij een verlenging wel gewoon de volle mep, €12,99.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinique op 30-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Laatst online: 12:58
RandomNick schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:12:

Ben ik ook erg benieuwd naar. Nog even zitten googlen maar niet gevonden. In de Powerpass app staat vooralsnog dat Charge Faster 9,99/mnd kost, maar die van mij verloopt pas 27-05 dus is nu nog gratis vanuit Skoda. Wie weet dat Skoda nog met een mooi alternatief aanbod komt, maar ik reken er maar niet op.

Vanmiddag voor de reis naar Italië deze zomer een EnelX JuicePass gekocht, die verwacht ik met een paar weken in huis. Ondanks dat de tarieven niet goedkoop zijn, heeft die pas wel de beste dekking in Italië begrijp ik. Daar gok ik niet meer op met ANWB/Shell Recharge passen. Powerpass vanuit Skoda met Ionity zou nog een mooie toevoeging zijn maar als er geen voordeel in zit ben ik vooralsnog niet van plan hem te verlengen tegen maandelijkse tarieven. Jij?

Edit: zie net deze post voorbij komen. Dat zou best goed nieuws zijn :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SCD0rL0Hhau8xdrQuNmoVhpZdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GkkeqxT5300l7ghHQrGB0uDS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ervh op 30-04-2022 22:24 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:37
[...]

Of mis ik iets?

[...]

Je zou het wel kunnen laten wrappen. Staat nog op mijn idee lijstje. Ik was al begonnen met een deel ervan. De grill lijst is overigens gewoon OEM skoda besteld en zelf gemonteerd.

[Afbeelding]
vertel eens wat meer over die velgen als je wil :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
andere vraag, kan het nergens vinden somehow...

Op de navigatie worden ook restaurantjes getoond, dat hoeft van mij niet. Maar ik zie nergens POI (zoals dat vroeger bij audi heette) vinden om uit te zetten.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:28
water_escape schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:41:

Op de navigatie worden ook restaurantjes getoond, dat hoeft van mij niet. Maar ik zie nergens POI (zoals dat vroeger bij audi heette) vinden om uit te zetten.
Is niet uit te zetten zover ik weet. Ik vind het ook heel irritant dat ze zoiets maar aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
water_escape schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:41:

Ik gebruik de ingebouwde navigatie bijna nooit maar ik dacht dat er met de aflevering wel wat over gezegd is dat je ze aan/uit kon zetten?

In mijn digitale handleiding op pagina 150 staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0A31sfqOWkNRCgYGmnx2R4fJC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sSDBwJB8s7H4WwtF6r1UlfLZ.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Martinique op 01-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
Voor de mensen die zich nog afvragen wat de donkere vlekken op de kaart betekenen; zoom eens uit! Dan zie je echt dat het om de actieradius gaat en is evt ook uit te zetten als je op de 3 stippen tikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rRmyAs9Lk3PAlXhk1nB9u_SHxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R5KuSIJI9wFboi2F2jmx999e.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Martinique op 01-05-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 15:22

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Ik was toch in de veronderstelling dat dat bij de nieuwe autos standaard was? nog niet getest langs de snelweg, ga het niet vaak gebruiken. Maar op vakantie wel, zou nogal een domper zijn als ik er dan achter kom haha

Niks van gehoord van de dealer ook bij aankoop.

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
ervh schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:46:
[...]

Ben ik ook erg benieuwd naar. Nog even zitten googlen maar niet gevonden. In de Powerpass app staat vooralsnog dat Charge Faster 9,99/mnd kost, maar die van mij verloopt pas 27-05 dus is nu nog gratis vanuit Skoda. Wie weet dat Skoda nog met een mooi alternatief aanbod komt, maar ik reken er maar niet op.

Vanmiddag voor de reis naar Italië deze zomer een EnelX JuicePass gekocht, die verwacht ik met een paar weken in huis. Ondanks dat de tarieven niet goedkoop zijn, heeft die pas wel de beste dekking in Italië begrijp ik. Daar gok ik niet meer op met ANWB/Shell Recharge passen. Powerpass vanuit Skoda met Ionity zou nog een mooie toevoeging zijn maar als er geen voordeel in zit ben ik vooralsnog niet van plan hem te verlengen tegen maandelijkse tarieven. Jij?

[Afbeelding]
Naar aanleiding van jouw screenshot checkte ik net mijn Powerpass app, maar ik zie niets over de einddatum (in mijn gavel zou dat begin juni zijn) en de Duitse tekst zie ik nergens... Misschien kun je mij wijzer maken waar ik dan moet zoeken? _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_w0XZVOWYEa0MBKA56IZ4341rQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cOfRK8FkfMKzK7JKHSP40Zja.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Night89 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Ik was toch in de veronderstelling dat dat bij de nieuwe autos standaard was? nog niet getest langs de snelweg, ga het niet vaak gebruiken. Maar op vakantie wel, zou nogal een domper zijn als ik er dan achter kom haha

Niks van gehoord van de dealer ook bij aankoop.
Hangt er vanaf wanneer je besteld hebt, op een zeker moment werd het inderdaad standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
ervh schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:46:
[...]

[Afbeelding]
Als het tegen 0,00 verlengd kan worden dan ben ik direct om :-)

Ik twijfel nog. Persoonlijk met vakanties ga ik het er niet uit halen. Maar... zakelijk is het wel interessant. Paar weken terug een tripje naar Denemarken en met twee van dat soort tripjes haal je het er zo uit. Kan ook de MTC in het buitenland laten activeren, maar dat is veel duurder, want gewoon bruto tarieven overal. Wacht even af wat het doet, en wellicht wordt het voor voorstel naar de baas dat hij de maandelijkse vergoeding mag afrekenen omdat dit uiteindelijk voor hen voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
bram2700 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Naar aanleiding van jouw screenshot checkte ik net mijn Powerpass app, maar ik zie niets over de einddatum (in mijn gavel zou dat begin juni zijn) en de Duitse tekst zie ik nergens... Misschien kun je mij wijzer maken waar ik dan moet zoeken? _/-\o_
[Afbeelding]
Even op het tegeltje 'Charge Faster Booster' klikken. Dan opent er een nieuw scherm met details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLinn
water_escape schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:38:
[...]

vertel eens wat meer over die velgen als je wil :)
20 inch Asterion velgenset van SKODA.
Je hebt ook nog een lichtmetaal kleur. En een breedset. Alleen is die voor de iv80. Kosten 3000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzqyWU8HOEq4prPogdHA45Ggiq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G15L9nguK9fQPw8Ee9Vg0JIR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:27

Op vakantie naar Rome met de Enyaq

Afgelopen week ben ik met vrouw en (3) kinderen in de Enyaq (iv60) op en neer geweest naar Rome voor een korte vakantie. Voor ons was het de eerste lange reis met een EV, en het was een hele ervaring. Zeker niet alleen maar negatief, maar wel met een aantal flinke kanttekeningen waardoor we dit voorlopig waarschijnlijk niet meer gaan doen.

TL;DR;

Lange afstanden afleggen met een EV zou prima kunnen als:
  1. Bij alle tankstations langs de snelweg een snellaad-faciliteit zou zijn
  2. Deze snelladers het ook allemaal zouden doen
  3. Je bij alle laders gewoon met je pinpas/credit card zou kunnen betalen
Helaas wordt op dit moment aan geen van deze voorwaarden voldaan

De lange versie

Intro
Van mijn huis naar Rome is ongeveer 1600 km. Dat is een flinke afstand, maar met een ICE-auto normaliter prima in 2 dagen te doen. Met de Enyaq is het zowel heen als terug ook in 2 dagen gelukt, maar het waren alles bij elkaar wel 4 lange, stress-volle dagen.

Voor vertrek heb ik een premium-abonnement op ABRP genomen, en met wat gehobby werd ook iedere 2 minuten live data (batterij SoC e.d.) naar de ABRP API gestuurd. Met premium kun je van alles extra instellen, zoals extra belading in de auto, en gebruikt hij live traffic- en laadpaal-beschikbaarheid-data om een optimale route te bepalen.

Helaas zijn we tijdens de reis op verschillende manieren door de techniek in de steek gelaten, wat steeds weer tot vertraging leidde. Zo was de initiële route voor de eerste dag (Eindhoven-Innsbruck) ongeveer 830 km, wat 10 uur en 47 minuten zou duren, waarvan 2 uur 24 laden. In de praktijk hebben we er 13 uur over gedaan, dus ruim 2 uur extra, voor een gemiddelde van ~63 km/uur. Op de overige reisdagen hebben we een bijna identieke gemiddelde snelheid gehaald.
Wat er goed ging
Voordat ik uitgebreid inga op wat er niet goed ging eerst maar even de positieve dingen, want die waren er natuurlijk ook:
  • Het kan dus gewoon! Je kan met een EV ver op vakantie
  • De laadsnelheid van de Enyaq was prima! Ik heb de snellaad optie van 100 kW, en dat vermogen heb ik ook regelmatig gezien.
  • In de bergen rijden is erg prettig met een EV. De recuperatie zorgde ervoor dat door Oostenrijk het meest efficiënte stuk was
  • De Enyaq is gewoon een comfortabele auto, ook voor lange afstanden. De Sportline stoelen zitten lekker, ook na 12 uur rijden. Ik had wel gewild dat ik travel assist had (Adaptive lane assist en ACC) en het family pakket (voor de USB-poorten achter)
Problemen
De problemen die we tegenkwamen zijn in 3 categorien te plaatsen: Auto, App en Infrastructuur. De Auto heeft nog de minste problemen gegeven, namelijk:
  • De eerste laadstop hebben we gemist omdat ABRP ongemerkt enorm traag was geworden en achterliep met zijn instructies. Dit kwam omdat mijn telefoon op de draadloze lader (kessy-box) zo heet werd dat hij begon te throttlen. Het volgende tankstation had alleen maar een 50 kW lader
  • De Skoda cloud services lagen er op een ongelukkig moment weer eens een tijdje uit, wat in combinatie met een rare eigenschap van ABRP (zie onder) ertoe leidde dat we NOG een laadstop hebben gemist
  • Range: Tsja, het blijft een dingetje. Als je met een iv60 niet op het randje wil rijden kom je uit op etappes van 140-180 km. Dat betekent iedere 1,5 tot 2 uur een laadstop van een half uur
Meer problemen heb ik met de verschillende Apps gehad. Op de heenweg heb ik ABRP gebruikt. Hier liep ik tegen een aantal dingen aan:
  • Performance, stabiliteit en usability zijn niet top. Het is een trage app (op een iPhone 11), crashte een paar keer, en het werkt gewoon niet allemaal even handig.
  • Specifiek voorbeeld: Bij iedere laadstop trad er een error op waardoor hij de route opnieuw moest berekenen. Hierdoor kon ik dus niet meer zien tot hoever ik geacht werd de accu te laden
  • De kwaliteit van de data is key voor een app als ABRP. Een van de vervelendste momenten was om met 10% in de accu bij een prachtig snellaad station aan te komen dat bij een autodealer bleek te horen. Geen probleem, behalve dan dat het zondag was en de laadpalen achter een gesloten hek stonden. Uiteindelijk 5 km verderop bij Ikea een 50 kW lader gevonden
  • Als ABRP de route opnieuw moest plannen (bv nadat we door een tunnel waren gereden waarbij het GPS signaal weg was) gebruikte hij steeds de door mij ingestelde SoC van 90% als start-SoC. Helaas lagen op zeker moment de cloud-diensten van Skoda eruit. Gevolg was dat ABRP vrolijk een route naar een laadpunt 180 km verderop inplande terwijl ik in werkelijkheid op iets van 30% SoC zat.
Uiteindelijk heb ik op advies van een andere Nederlander die we tegenkwamen op de terugweg PUMP gebruikt als navigatie-app. Deze heeft minder geavanceerde features dan ABRP, maar ik vind het een veel fijnere app. Hij werkt iig een stuk sneller en heeft ingebouwde support voor de Skoda API heeft waar hij live data over de auto vandaan haalt. Een paar schoonheidsfoutjes waren er wel, maar niks desastreus en er stond ook duidelijk bij dat het een Beta-versie betreft. Het vervelendste was toen hij aangaf dat ik bij een laadpunt was aangekomen en er nergens een laadpaal te bekennen was. Deze bleek uiteindelijk 1 km verderop te staan.

Tenslotte mijn klaagzang over het grootste probleem: de snellaad-infrastructuur. Zoals ik hierboven al aangaf zou er niks aan de hand zijn als er maar op alle tankstations snelladers zouden staan die het ook probleemloos zouden doen. Helaas is dat niet het geval. Een greep uit de problemen die ik ben tegengekomen:
  • Je moet vaak de snelweg af voor een goede snellader. Zeker in Italie zijn er nog niet enorm veel laadpunten, en de punten die er zijn staan vaak achteraf
  • Veel snelladers staan op plekken waar verder NIKS is. Mooiste voorbeeld was een stel fonkelnieuwe snelladers in Italie die op het verlaten terrein van een vervallen VVV-kantoortje stonden. Geen toilet, geen winkels of restaurantjes in de buurt, alleen maar stof en zand
  • De lader werkt wel, maar de RFID-reader is kapot. Enige optie: Speciale app installeren, account maken en credit card koppelen voordat ik kon laden
  • De 2e laadstop in Italie was ook niet leuk. Een mooi 350 kW laadpunt dat geen van mijn 3 laad-pasjes accepteerde. Er stond op dat het een Ionity punt was, maar het was niet terug te vinden in de Ionity app. Er stond ook dat je "de QR-code" moet scannen als je zonder contract wilde betalen, maar er was nergens een QR code te bekennen. Uiteindelijk van weer een andere Nederlander getipt dat in Italie bijna alle laadpunten met "JuicePass" werken. Dus weer een app geinstalleerd, account aangemaakt, Credit Card etc.
  • Een laadpaal in Duitsland deed het alleen maar als de paal ernaast niet in gebruik was
  • Op een laadpunt met 4 laadplekken deed maar 1 van de laders het. Een Duitser die het probeerde kreeg de laadkabel niet meer los doordat de laadpaal weigerde te unlocken
Uiteindelijk heb ik bij de meeste laadstops wel een of ander issue gehad. Er waren zeker ook wel plekken die probleemloos werkten (auto neerzetten, kabel inpluggen, laadpas ervoor en het laden begon) maar dit was meer uitzondering dan regel.

Conclusie

Ja, je kan op vakantie met een EV, maar wij zullen het voorlopig niet meer doen, in ieder geval niet op deze manier. Je moet gewoon meer tijd rekenen voor de reis, dus voor 1600 km naar Rome zou ik 3 dagen rekenen in plaats van 2 dagen. Maar met 3 dagen alleen maar in de auto zitten doe ik mijn kinderen ook geen plezier.

Minder ver, of een constructie waarbij je bv steeds een dag rijdt en 1-2 dagen ergens verblijft voor je verder gaat, zou wel kunnen maar dan zit je nog met het laad-drama. De onzekerheid over wat je gaat aantreffen bij een laadpunt is niet tof. En als je dan inderdaad op zoek moet naar een alternatief is de stress van de almaar verder zakkende range ook niet leuk.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-05 21:12

MLLL

Palm Treo 650

jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:06:

Afgelopen week ben ik met vrouw en (3) kinderen in de Enyaq (iv60) op en neer geweest naar Rome voor een korte vakantie. Voor ons was het de eerste lange reis met een EV, en het was een hele ervaring. Zeker niet alleen maar negatief, maar wel met een aantal flinke kanttekeningen waardoor we dit voorlopig waarschijnlijk niet meer gaan doen.

TL;DR;

De lange versie

Intro
Van mijn huis naar Rome is ongeveer 1600 km. Dat is een flinke afstand, maar met een ICE-auto normaliter prima in 2 dagen te doen. Met de Enyaq is het zowel heen als terug ook in 2 dagen gelukt, maar het waren alles bij elkaar wel 4 lange, stress-volle dagen.

Voor vertrek heb ik een premium-abonnement op ABRP genomen, en met wat gehobby werd ook iedere 2 minuten live data (batterij SoC e.d.) naar de ABRP API gestuurd. Met premium kun je van alles extra instellen, zoals extra belading in de auto, en gebruikt hij live traffic- en laadpaal-beschikbaarheid-data om een optimale route te bepalen.

Helaas zijn we tijdens de reis op verschillende manieren door de techniek in de steek gelaten, wat steeds weer tot vertraging leidde. Zo was de initiële route voor de eerste dag (Eindhoven-Innsbruck) ongeveer 830 km, wat 10 uur en 47 minuten zou duren, waarvan 2 uur 24 laden. In de praktijk hebben we er 13 uur over gedaan, dus ruim 2 uur extra, voor een gemiddelde van ~63 km/uur. Op de overige reisdagen hebben we een bijna identieke gemiddelde snelheid gehaald.
Wat er goed ging
Voordat ik uitgebreid inga op wat er niet goed ging eerst maar even de positieve dingen, want die waren er natuurlijk ook:
  • De laadsnelheid van de Enyaq was prima! Ik heb de snellaad optie van 100 kW, en dat vermogen heb ik ook regelmatig gezien.
  • In de bergen rijden is erg prettig met een EV. De recuperatie zorgde ervoor dat door Oostenrijk het meest efficiënte stuk was
  • De Enyaq is gewoon een comfortabele auto, ook voor lange afstanden. De Sportline stoelen zitten lekker, ook na 12 uur rijden. Ik had wel gewild dat ik travel assist had (Adaptive lane assist en ACC) en het family pakket (voor de USB-poorten achter)
Problemen
De problemen die we tegenkwamen zijn in 3 categorien te plaatsen: Auto, App en Infrastructuur. De Auto heeft nog de minste problemen gegeven, namelijk:
  • De eerste laadstop hebben we gemist omdat ABRP ongemerkt enorm traag was geworden en achterliep met zijn instructies. Dit kwam omdat mijn telefoon op de draadloze lader (kessy-box) zo heet werd dat hij begon te throttlen. Het volgende tankstation had alleen maar een 50 kW lader
  • De Skoda cloud services lagen er op een ongelukkig moment weer eens een tijdje uit, wat in combinatie met een rare eigenschap van ABRP (zie onder) ertoe leidde dat we NOG een laadstop hebben gemist
  • Range: Tsja, het blijft een dingetje. Als je met een iv60 niet op het randje wil rijden kom je uit op etappes van 140-180 km. Dat betekent iedere 1,5 tot 2 uur een laadstop van een half uur
Meer problemen heb ik met de verschillende Apps gehad. Op de heenweg heb ik ABRP gebruikt. Hier liep ik tegen een aantal dingen aan:
  • Performance, stabiliteit en usability zijn niet top. Het is een trage app (op een iPhone 11), crashte een paar keer, en het werkt gewoon niet allemaal even handig.
  • Specifiek voorbeeld: Bij iedere laadstop trad er een error op waardoor hij de route opnieuw moest berekenen. Hierdoor kon ik dus niet meer zien tot hoever ik geacht werd de accu te laden
  • De kwaliteit van de data is key voor een app als ABRP. Een van de vervelendste momenten was om met 10% in de accu bij een prachtig snellaad station aan te komen dat bij een autodealer bleek te horen. Geen probleem, behalve dan dat het zondag was en de laadpalen achter een gesloten hek stonden. Uiteindelijk 5 km verderop bij Ikea een 50 kW lader gevonden
  • Als ABRP de route opnieuw moest plannen (bv nadat we door een tunnel waren gereden waarbij het GPS signaal weg was) gebruikte hij steeds de door mij ingestelde SoC van 90% als start-SoC. Helaas lagen op zeker moment de cloud-diensten van Skoda eruit. Gevolg was dat ABRP vrolijk een route naar een laadpunt 180 km verderop inplande terwijl ik in werkelijkheid op iets van 30% SoC zat.
Uiteindelijk heb ik op advies van een andere Nederlander die we tegenkwamen op de terugweg PUMP gebruikt als navigatie-app. Deze heeft minder geavanceerde features dan ABRP, maar ik vind het een veel fijnere app. Hij werkt iig een stuk sneller en heeft ingebouwde support voor de Skoda API heeft waar hij live data over de auto vandaan haalt. Een paar schoonheidsfoutjes waren er wel, maar niks desastreus en er stond ook duidelijk bij dat het een Beta-versie betreft. Het vervelendste was toen hij aangaf dat ik bij een laadpunt was aangekomen en er nergens een laadpaal te bekennen was. Deze bleek uiteindelijk 1 km verderop te staan.

Tenslotte mijn klaagzang over het grootste probleem: de snellaad-infrastructuur. Zoals ik hierboven al aangaf zou er niks aan de hand zijn als er maar op alle tankstations snelladers zouden staan die het ook probleemloos zouden doen. Helaas is dat niet het geval. Een greep uit de problemen die ik ben tegengekomen:
  • Je moet vaak de snelweg af voor een goede snellader. Zeker in Italie zijn er nog niet enorm veel laadpunten, en de punten die er zijn staan vaak achteraf
  • Veel snelladers staan op plekken waar verder NIKS is. Mooiste voorbeeld was een stel fonkelnieuwe snelladers in Italie die op het verlaten terrein van een vervallen VVV-kantoortje stonden. Geen toilet, geen winkels of restaurantjes in de buurt, alleen maar stof en zand
  • De lader werkt wel, maar de RFID-reader is kapot. Enige optie: Speciale app installeren, account maken en credit card koppelen voordat ik kon laden
  • De 2e laadstop in Italie was ook niet leuk. Een mooi 350 kW laadpunt dat geen van mijn 3 laad-pasjes accepteerde. Er stond op dat het een Ionity punt was, maar het was niet terug te vinden in de Ionity app. Er stond ook dat je "de QR-code" moet scannen als je zonder contract wilde betalen, maar er was nergens een QR code te bekennen. Uiteindelijk van weer een andere Nederlander getipt dat in Italie bijna alle laadpunten met "JuicePass" werken. Dus weer een app geinstalleerd, account aangemaakt, Credit Card etc.
  • Een laadpaal in Duitsland deed het alleen maar als de paal ernaast niet in gebruik was
  • Op een laadpunt met 4 laadplekken deed maar 1 van de laders het. Een Duitser die het probeerde kreeg de laadkabel niet meer los doordat de laadpaal weigerde te unlocken
Uiteindelijk heb ik bij de meeste laadstops wel een of ander issue gehad. Er waren zeker ook wel plekken die probleemloos werkten (auto neerzetten, kabel inpluggen, laadpas ervoor en het laden begon) maar dit was meer uitzondering dan regel.

Conclusie

Ja, je kan op vakantie met een EV, maar wij zullen het voorlopig niet meer doen, in ieder geval niet op deze manier. Je moet gewoon meer tijd rekenen voor de reis, dus voor 1600 km naar Rome zou ik 3 dagen rekenen in plaats van 2 dagen. Maar met 3 dagen alleen maar in de auto zitten doe ik mijn kinderen ook geen plezier.

Minder ver, of een constructie waarbij je bv steeds een dag rijdt en 1-2 dagen ergens verblijft voor je verder gaat, zou wel kunnen maar dan zit je nog met het laad-drama. De onzekerheid over wat je gaat aantreffen bij een laadpunt is niet tof. En als je dan inderdaad op zoek moet naar een alternatief is de stress van de almaar verder zakkende range ook niet leuk.
Lijkt mij een hel van een vakantie met al die onzekerheden, zorgeloos op vakantie met een ev heeft nog een lange weg te gaan , letterlijk en figuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 16:27

Armada

-Wat wil je weten?-

Martinique schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:11:
Voor de mensen die zich nog afvragen wat de donkere vlekken op de kaart betekenen; zoom eens uit! Dan zie je echt dat het om de actieradius gaat en is evt ook uit te zetten als je op de 3 stippen tikt.
Moet je voor de grap eens meer naar de kust gaan rijden. Dan zal je zien dat daar op onverklaarbare plekken ook donkere vlekken zitten. Prima te halen binnen de actieradius en een weg in de donkere plek.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
MLLL schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:12:
[...]
Lijkt mij een hel van een vakantie met al die onzekerheden, zorgeloos op vakantie met een ev heeft nog een lange weg te gaan , letterlijk en figuurlijk...
De vakantie zelf was wel leuk hoor, maar de ritten heen en terug waren inderdaad behoorlijk pittig. Het was niet altijd gezellig in de auto kan ik verklappen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLinn
jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:36:
[...]

De vakantie zelf was wel leuk hoor, maar de ritten heen en terug waren inderdaad behoorlijk pittig. Het was niet altijd gezellig in de auto kan ik verklappen :).
Ik heb gemengde gevoelens bij je bericht.
Enerzijds neem ik je adviezen mbt reistijd mee en maak ik me ook wat zorgen om vakantie drukte icm minder goede laadpaal infra in het buitenland.

Anderzijds is het ook een avontuur en rijden in de Enyaq vind ik heerlijk. Nu nog beleven hoe het is met m'n gezin en dan 2300km naar Spanje komende zomer.😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
Armada schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Moet je voor de grap eens meer naar de kust gaan rijden. Dan zal je zien dat daar op onverklaarbare plekken ook donkere vlekken zitten. Prima te halen binnen de actieradius en een weg in de donkere plek.
Ja aan de kust lijkt het stuk te gaan, alhoewel, laatst las ik ergens iemands idee die dacht dat in die donkere delen dan geen laders zijn en je vanuit zo’n donker deel niet zonder te laden thuis of op je bestemming kunt komen oid. Weet niet of dat waar is. Maar ik neem aan dat als je actieradius uit zet dat dan sowieso alles weer licht is?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 16:38
Mooi informatief stukje over de Rome reis, maar ergens kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je je misschien iets beter had kunnen voorbereiden, dan was het iets relaxter in de auto geweest. Zo lees ik je verhaal althans.

Voor wat betreft ABRP heb ik die een maand gehad en viel me tegen door allerlei bugs en niet erg gebruiksvriendelijk, met Pump heb ik betere ervaringen. Heb wel nog de onbetaalde versie maar daarmee kun je de route ook naar Maps van Apple sturen. Tevens dan ook turn nu turn navigatie in het kleine display.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen94704
RoLinn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:20:
[...]

Ik heb gemengde gevoelens bij je bericht.
Enerzijds neem ik je adviezen mbt reistijd mee en maak ik me ook wat zorgen om vakantie drukte icm minder goede laadpaal infra in het buitenland.

Anderzijds is het ook een avontuur en rijden in de Enyaq vind ik heerlijk. Nu nog beleven hoe het is met m'n gezin en dan 2300km naar Spanje komende zomer.😄
Ik zou het gewoon doen hoor. Mijn advies is niet om er niet aan te beginnen, maar je moet er wel rekening mee houden dat het misschien minder soepel gaat als met een benzine-auto. Als je vertrekt in de verwachting dat je de eerste dag 1200 km ver komt dan kan het weleens tegenzitten. Dus als je dat in je achterhoofd houdt en bereid bent flexibel te zijn komt het goed.

Overigens zijn we gisteren nog Nederlanders tegengekomen die vanuit Vals Thorens onderweg naar Rotterdam waren, en na hun ervaring met laden in Frankrijk op de heenreis hadden besloten om terug te rijden via Zwitserland en Duitsland.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen94704 op 01-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
Mooi informatief stukje over de Rome reis, maar ergens kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je je misschien iets beter had kunnen voorbereiden, dan was het iets relaxter in de auto geweest. Zo lees ik je verhaal althans.
Het enige wat had geholpen was als ik van tevoren had geweten van die JuicePass app. Dat had iets gescheeld (bij 1 laadstop). Alle andere dingen had ik me niet op voor kunnen bereiden. Nou ja, ik had 3 dagen voor de reis kunnen reserveren ipv 2 dagen. Dat zou ik nu iig doen.
Voor wat betreft ABRP heb ik die een maand gehad en viel me tegen door allerlei bugs en niet erg gebruiksvriendelijk, met Pump heb ik betere ervaringen. Heb wel nog de onbetaalde versie maar daarmee kun je de route ook naar Maps van Apple sturen. Tevens dan ook turn nu turn navigatie in het kleine display.
Yep, zelfde ervaring die ik dus ook heb. Ik heb wel premium genomen van Pump omdat je dan de gewenste state of charge bij aankomst kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 16:38
jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:50:
[...]
Yep, zelfde ervaring die ik dus ook heb. Ik heb wel premium genomen van Pump omdat je dan de gewenste state of charge bij aankomst kan instellen.
Ik zit nog in de verkenningsfase maar zoals het er nu naar uitziet wordt het idd de premium van Pump.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 15:22

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Martinique schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Hangt er vanaf wanneer je besteld hebt, op een zeker moment werd het inderdaad standaard.
Weet iemand of ik ergens de ondersteunde laadsnelheid kan zien in de auto? Of met odb11

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:01

TL;DR;

De lange versie

Intro

Wat er goed ging
Problemen

Conclusie

Ervaring, goed of slecht zijn altijd waardevol, dank voor het uitgebreide verslag!
Nu moet ik wel zeggen, met een iv60 naar Italië, dat is dan ook een combinatie die ik zelf niet snel had gekozen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen94704
Pimmr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:46:
[...]
Ervaring, goed of slecht zijn altijd waardevol, dank voor het uitgebreide verslag!
Nu moet ik wel zeggen, met een iv60 naar Italië, dat is dan ook een combinatie die ik zelf niet snel had gekozen ;)
Taking one for the team :)

Als ik het nog verder versimpel, dan zijn er eigenlijk maar 2 bronnen van extra reistijd: laden en "shit". Het verschil in laden kun je berekenen: Ik heb gemiddeld ~180 km per laadbeurt gereden. Voor een iv80 wordt dat grofweg 235 km per laadbeurt. Dat scheelt 1 laadbeurt per reisdag.

De "shit" heb je echter net zo goed met een iv80. En dat is m.i. op dit moment het grootste euvel. Mijn vrouw en ik zijn het erover eens dat als ieder tankstation een functionerende snellaadpaal zou hebben, en je overal op dezelfde manier zou kunnen betalen is er niet veel aan de hand.

Maar om heel eerlijk te zijn is 1600 km gewoon heel ver om met de auto te rijden, of het nou een EV is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Taking one for the team :)

Als ik het nog verder versimpel, dan zijn er eigenlijk maar 2 bronnen van extra reistijd: laden en "shit". Het verschil in laden kun je berekenen: Ik heb gemiddeld ~180 km per laadbeurt gereden. Voor een iv80 wordt dat grofweg 235 km per laadbeurt. Dat scheelt 1 laadbeurt per reisdag.

De "shit" heb je echter net zo goed met een iv80. En dat is m.i. op dit moment het grootste euvel. Mijn vrouw en ik zijn het erover eens dat als ieder tankstation een functionerende snellaadpaal zou hebben, en je overal op dezelfde manier zou kunnen betalen is er niet veel aan de hand.

Maar om heel eerlijk te zijn is 1600 km gewoon heel ver om met de auto te rijden, of het nou een EV is niet.
Hulde en dank voor het delen. En ik maak me al druk om 2 ritjes van ±500km met de iV80 richting Parijs en Dordogne (incl wat Tesla SuperChargers op de route). Met ABRP (als side-navigatie) Zonder Pump, want ik heb Android. _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroen94704

Misschien ook nog wel leuk om wat plaatjes te delen. Als eerste de SoC van onze laatste reisdag (ja, het was een hele lange dag!). Je ziet dat de lader bij ons overnachtingsadres er de brui aan heeft gegeven toen de auto op 60% zat. De 2e laadstop was op de Brennerpas, dus het stuk daarna is Oostenrijk. Die vlakke stukken zijn afdalingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho6gguP2jaTlcBxmAbhZtv4ccLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eyul1U9WlwG0OVXqabmhyiic.png?f=fotoalbum_large

Hier het hagelnieuwe laadpunt naast een vervallen, verlaten VVV-kantoor. Op de achtergrond wat appartementen, verder niks in de buurt waar we wat aan hadden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X9IOrkhalNzTLDwFr7goLKFU2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBYMqrckI7ppRqSyEWzkFyj1.png?f=fotoalbum_large

En de laadsnelheid bij een van de laadstops (Even door de reflectie heen kijken :) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLuPgUi7WhBHeigmLoRao0d25Z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niyFKMEtp40ERl026F8IC4gS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 22:34

Wallie

Herr

Marsja schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:02:
Sinds nov de trotse bezitter van een Enyaq!

Nu ben ik niet zo van de techniek en gebruik ik nog steeds google maps.
Nu had ik mijn laatste rit de android app geporbeert.
Spotify etc werkt prima maar als ik google maps gebruik dan begint hij leuk de 1e 2 min en daarna roept hij alleen maar GPS signaal verloren en die komt ook gewoon niet meer tot stand.

Moet ik iets uitzetten op mijn telefoon of juist aan?
Ik kom er niet uit maar vind het wel super handig als ik google maps op miojn scherm kan volgen ipv op een klein telefoonschermpje tijdens het rijden.

Help wie heeft voor mij de oplossing??
Probleem al opgelost? Ik had het ook in m'n Renault: Google Maps gaat in slaapstand na een X aantal minuten. Battery usage op "Unristricted" gezet van Maps in de instellingen van Android.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burlapp
  • Laatst online: 02-11-2024
Armada schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Ja zoals hier net onder den helder. 80% volle accu, iv80 en overal zwarte vlekken en rare lijnen op de kaart. Het is mij nog niet helder wat hiermee bedoeld wordt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTNYFUCXpNo2O8Hqu3kx1USgiSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae4CXLXg64hbGiBdo3NeFzSj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
burlapp schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Ja zoals hier net onder den helder. 80% volle accu, iv80 en overal zwarte vlekken en rare lijnen op de kaart. Het is mij nog niet helder wat hiermee bedoeld wordt....

[Afbeelding]
En als je actieradius uit zet, is het dan weg? Moet haast wel een bug zijn dat hij in de buurt van de kust dan over de zeik gaat ofzo??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burlapp
Martinique schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:20:
[...]

En als je actieradius uit zet, is het dan weg? Moet haast wel een bug zijn dat hij in de buurt van de kust dan over de zeik gaat ofzo??
Nee met actieradius uit blijft het net zo. Overigens was mijn actieradius daar bijna 300km, wat zeker niet overeenkomt met de afstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burlapp
Overigens heb ik zojuist een gratis powerpass ontvangen door hem op een Duits adres aan te vragen (gewoon eigen adres, land Duitsland en als postadres een Nederlands adres). Is nog een heel jaar gratis :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Het enige wat had geholpen was als ik van tevoren had geweten van die JuicePass app. Dat had iets gescheeld (bij 1 laadstop). Alle andere dingen had ik me niet op voor kunnen bereiden. Nou ja, ik had 3 dagen voor de reis kunnen reserveren ipv 2 dagen. Dat zou ik nu iig doen.

[...]

Mooi informatief stukje Jeroen. En weinig hoopvol voor mij; ik ga bijna dezelfde reis afleggen in hartje zomer, ook met een iV60 8)7 Ik hoop ergens nog op een update van de dealer voor de reis, maar denk dat het ijdele hoop is.

Gelukkig vorige week de EnelX Juicepass besteld dus die zal er op tijd zijn. Waar had je de slechtste ervaring, in Italië, Zwitserland/Oostenrijk of Duitsland? (of maakt het eigenlijk niet uit)

Goed te lezen ook dat ik niet de enige ben die tegen beperkingen in ABRP aan loop. Mijn verbinding met Tronity valt regelmatig weg en moet ik dan handmatig herstellen, en ABRP blijft dan hangen op de laatst bekende SOC. Het liefst rijdt ik op Google Maps maar die heeft helaas geen integratie. Maar eens een tijdje testen met PUMP dan tot aan de vakantie.

Vraagje nog; waarom over Oostenrijk gereden? Zwitserland is toch qua afstand een stukje korter?

[ Voor 3% gewijzigd door ervh op 01-05-2022 22:42 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
burlapp schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:34:
Overigens heb ik zojuist een gratis powerpass ontvangen door hem op een Duits adres aan te vragen (gewoon eigen adres, land Duitsland en als postadres een Nederlands adres). Is nog een heel jaar gratis :-D
Heeft deze ook de korting bij ionity? Ik had mijn vin al gekoppeld en ik kan ook een 0,00eur abonnement aanvragen alleen dan heb ik geen korting bij ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
burlapp schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:34:
Ik wacht nog even af. Als het werkt zoals wat ik gisteren postte over onze Duitse collega Enyaq rijder heeft dat mijn voorkeur; automatische verlenging van het gratis Faster DC abbo lijkt me prima. Die van mij verloopt op 27-05, ik zal het laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLinn
jeroen94704 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Ik zou het gewoon doen hoor. Mijn advies is niet om er niet aan te beginnen, maar je moet er wel rekening mee houden dat het misschien minder soepel gaat als met een benzine-auto. Als je vertrekt in de verwachting dat je de eerste dag 1200 km ver komt dan kan het weleens tegenzitten. Dus als je dat in je achterhoofd houdt en bereid bent flexibel te zijn komt het goed.

Overigens zijn we gisteren nog Nederlanders tegengekomen die vanuit Vals Thorens onderweg naar Rotterdam waren, en na hun ervaring met laden in Frankrijk op de heenreis hadden besloten om terug te rijden via Zwitserland en Duitsland.
Ik ga, dat is geen vraagstuk. Het komt ook vast goed. Ongeveer 800pd. Geen haast. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-11-2023
ervh schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Mooi informatief stukje Jeroen. En weinig hoopvol voor mij; ik ga bijna dezelfde reis afleggen in hartje zomer, ook met een iV60 8)7 Ik hoop ergens nog op een update van de dealer voor de reis, maar denk dat het ijdele hoop is.

Gelukkig vorige week de EnelX Juicepass besteld dus die zal er op tijd zijn. Waar had je de slechtste ervaring, in Italië, Zwitserland/Oostenrijk of Duitsland? (of maakt het eigenlijk niet uit)

Goed te lezen ook dat ik niet de enige ben die tegen beperkingen in ABRP aan loop. Mijn verbinding met Tronity valt regelmatig weg en moet ik dan handmatig herstellen, en ABRP blijft dan hangen op de laatst bekende SOC. Het liefst rijdt ik op Google Maps maar die heeft helaas geen integratie. Maar eens een tijdje testen met PUMP dan tot aan de vakantie.

Vraagje nog; waarom over Oostenrijk gereden? Zwitserland is toch qua afstand een stukje korter?
Ik heb/had ook regelmatig ellende met ABRP icm Tronity (kan zomaar door de Skoda-servers komen), daarom ondertussen een OBD2 dongel aangeschaft en die aan ABRP gekoppeld. Dat wordt tot nu toe (enkele weken in bezit en pas 1 keer lang stuk in Duitsland) feilloos. Geen onderbrekingen meer. Wij gaan van de zomer naar Spanje (Noord-West), dat is ook een stukje, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
royverdegem schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Ik heb/had ook regelmatig ellende met ABRP icm Tronity (kan zomaar door de Skoda-servers komen), daarom ondertussen een OBD2 dongel aangeschaft en die aan ABRP gekoppeld. Dat wordt tot nu toe (enkele weken in bezit en pas 1 keer lang stuk in Duitsland) feilloos. Geen onderbrekingen meer. Wij gaan van de zomer naar Spanje (Noord-West), dat is ook een stukje, ben benieuwd
Tx voor de tip!

Zelf ook weer een nieuwe uitdaging: ik heb een nieuwe iPhone, oude vervangen. Daarop werkte de Skoda app niet meer, dus even opnieuw geïnstalleerd. Daarna kreeg ik de bestaande auto niet gekoppeld, dus ik dacht: auto verwijderen en opnieuw toevoegen. Inlogproces gaat prima, maar daarna krijg je een scherm dat er al een hoofdgebruiker is geregistreerd en dat je alleen opnieuw een hoofdgebruiker kunt toevoegen door de auto terug te zetten naar fabrieksinstellingen (op zich geen trek in, alle instellingen weg). Dus kan nu geen kant op, Skoda Connect werkt in elk geval niet meer :X

[ Voor 36% gewijzigd door ervh op 02-05-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Martinique schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Ik gebruik de ingebouwde navigatie bijna nooit maar ik dacht dat er met de aflevering wel wat over gezegd is dat je ze aan/uit kon zetten?

In mijn digitale handleiding op pagina 150 staat dit:

[Afbeelding]
Klopt, er is een menu waar je dingen aan en uit kan zetten. Maar daar staat alls uit :). Dat is het vreemde. Hoe weet die auto dat ik altijd honger heb :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RoLinn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:34:
[...]

20 inch Asterion velgenset van SKODA.
Je hebt ook nog een lichtmetaal kleur. En een breedset. Alleen is die voor de iv80. Kosten 3000.

[Afbeelding]
Ik rij de 80 met de sportline velgen. Ben aan het denken om een winterset velgen aan te schaffen. Deze zijn erg mooi. Alleen dan zonder de winterbanden, want die liggen er al.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 10:52
Bedankt voor het delen van de ervaring @jeroen94704 , maar het lijkt mij (zeker met 3 kinderen) niet een hele prettige ervaring, jammer dat je zo afhankelijk bent van de infra. Heb je tussentijds ook nog gekeken wat de Skoda zelf.

Ik heb gister mijn snelladen even getest. Voorheen (Tesla) alleen gebruik gemaakt van Tesla laders. Bij een Shell tankstation heb ik zowel de Fastned als de Ionity lader getest. Nu had ik hiervoor niet ver gereden (10km), de batterij was 20c (volgens ABRP OBD uitlezing), de accu was 44% vol. Mijn laadsnelheid kwam bij Fastned niet hoger dan 63kWh en de Shell lader kwam tot 69kWh. Wel had ik de navigatie ingesteld op de lader, in de hoop dat hij hem zou voorbereiden.

Is er een manier om dit te triggeren? Hoe haal ik de 100+ kWh laadsnelheid? Palen waren verder leeg.

Volgende week naar Frankrijk (Parijs eo), dus wil het wel goed werkend hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burlapp
FJP84 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Heeft deze ook de korting bij ionity? Ik had mijn vin al gekoppeld en ik kan ook een 0,00eur abonnement aanvragen alleen dan heb ik geen korting bij ionity.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8N_vkewKI487bo7VFmeeBQzAI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7fcQagwPZoEaJvBk3XSM6JU.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.