Ronem schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:46:
Hoi allemaal,
Ik ben sinds half maart ook skoda Enyaq rijder. Ik heb deel 1 en deel 2 van het forum inmiddels aardig doorgescrolled.
Leuk om te zien dat er veel te bespreken is. Veel van issues die besproken worden kom ik ook tegen bij mijn Enyaq, al vraag ik mij af of dat een goed teken is. Hopelijk kijkt Skoda hier ook mee.
Het is duidelijk te merken dat Skoda of de VAG geen techbedrijf is. De techniek ziet er op zich wel fancy uit en het scherm is ook lekker groot, maar hoe het is ingericht, de bediening, wat er allemaal mee kan laat te wensen over. Ik denk dat er veel meer mogelijk is, dit is wel een gemiste kans. En als ik het allemaal zo lees dan zit hier niet veel vooruitgang in, dat is jammer.
Uiteindelijk ben ik wel heel tevreden en is het wel een auto en geen telefoon. Alhoewel mijn arrogante Iphone aangaf "Accessoire wordt niet herkend". Haha, wel interessant, wie is nu de accessoire.
pluspunten:
- Mooie wagen, ik krijg veel complimenten. Laatst kreeg iemand op de fiets bijna een nekhernia van het omkijken en reed vervolgens tegen de stoep en kon ik hem uit het gras oprapen. gelukkig goed afgelopen.
- Auto rijdt heerlijk,
- Lekkere wegligging,
- Buitenkant is lekker sportief,
- Veel beenruimte achterin,
- Zijspiegel is ook dimmend, dit kende ik nog niet. Volgens mij alleen de linker spiegel. De spiegel rechts lijkt een normale spiegel te zijn.
- Het light pakket is ook erg tof. Het is echt een cadeautje als je in het donker aan komt lopen je wordt begroet door de achterlichten alsof hij blij is om je te zien.
waar loopt ik tegen aan:
- Als ik s'morgens in stap staat de elektrisch verstelbare stoel in eens anders dan toen ik ben uitgestapt. 1 keer deed ik de deur open en zag ik de stoel gewoon bewegen uit zich zelf.
- Lane Assist wordt iedere keer weer aangezet. Op smalle wegen met fietspaden wil de auto telkens naar het midden van de weg sturen. Met tegenliggers heeft dit al een paar keer tot een gevaarlijke situatie geleid. Dan denk ik niet dat dit hulpsysteem het rijden veiliger maakt. Op de snelweg prima maar daarnaast moet dit gewoon permanent uitgezet kunnen worden of als optie aanvinken.
- Een aantal keer gehad dat het scherm uit viel, zelfs 1x gehad dat we 2 uur zonder radio en navigatie in de auto zaten, dan maar een goed gesprek. Uiteindelijk heb ik de auto uit de telefoon verwijderd. Ik vermoed dat het iets met de bluetooth te maken heeft. Sindsdien heb ik de telefoon aan de kabel zitten en heb ik nergens meer problemen mee, dit is voor mij een goede oplossing. Spotify en TomTom via de Apple Carplay werkt nu ook veel sneller en directer.
- Vaak een foutmelding in de app als ik aan het laden ben, al regelmatig gehad dat het laden dan ook gestopt is. Toch wel frustrerend als je dan aan komt lopen bij een legen auto.
App:
Zijn er ook ontwikkelingen voor de MySkoda app en is mogelijk om ergens vragen of verbeteringen te droppen, dit kan ik niet vinden in de app. alleen een info mailadres naar Tsjechië, dit geeft ook al aan dat het geen techbedrijf is en geen prioriteit heeft? Wat je allemaal met de app kan is wel heel magertjes. Met mijn vorige auto uit 2016 kon ik veel meer. bijvoorbeeld, kilometerstand uitlezen of op basis van GPS zien waar de auto staat etc.
In de app staat ook een icoontje met navigeren en routeplanner. Wat kun je hiermee? Je zou verwachten dat je hiermee vooraf een route kan plannen om deze vervolgens naar de navigatie te sturen. Al met al heb ik hoop verbeterpunten en voorstellen en benieuwd hoe ze hiermee omgaan. Van mij part richten ze een community op om hier snel stappen in te kunnen maken, een groot gedeelte van het forum zou hier waarschijnlijk wel bij willen. De auto is nu nog jong.
Een kleine impressie van mijn eerste ervaringen.