De landelijke Nederlandse politiek 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 84 Laatste
Acties:
  • 357.207 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
qadn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Mjah, kan je je het gezeik voorstellen als ze komen voorrijden in een EQS of equivalent?
Niet dat het huidig wagenpark perse goedkoper is, maar je weet nu al dat je daar gezeur over gaat krijgen.
Mensen zullen altijd wat te zeiken hebben :)
Maar zoals ik zei; de politiek wil dat 'we' allemaal elektrisch gaan en dan moet je gewoon het goede voorbeeld geven en dat kan prima. En dan als argument geven 'niet praktisch genoeg' dat is gewoon onzin. Hebben ze bij de verbouwing van het binnenof geen rekening gehouden om even een paar DC-snelladers te plaatsen? :P Als dat praktische slaat op bereik of het ontbreken van bekerhouders dat vertelt het verhaal niet :)

De klimaatdoelstellingen gaan we niet sneller halen als het binnenhof full EV gaat maar het is een begin.

[ Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 08-02-2022 08:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ErikT738 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Ik vermoed dat de eerste drie vinkjes (wit, man en hetero) momenteel helemaal niet meer nodig zijn en zelfs tegen je kunnen werken, zolang je de andere vier vinkjes maar af kan checken. Het blijft toch vooral draaien om geld, macht, status en connecties.
Dat is anno 2022 ook het probleem: "we" zijn zo bezig te strijden voor de eerste drie vinkjes, zowel voor als tegen, dat we de belangrijkste vinkjes vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:37
ErikT738 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Ik vermoed dat de eerste drie vinkjes (wit, man en hetero) momenteel helemaal niet meer nodig zijn en zelfs tegen je kunnen werken, zolang je de andere vier vinkjes maar af kan checken. Het blijft toch vooral draaien om geld, macht, status en connecties.
Geld, macht en connecties zijn vaak wel een 'gevolg' van de andere vinkjes.

Overigens mooi en ironisch hoe een groot deel van Nederland valt over de zeven vinkjes. Volgens mij voelen veel mensen zich aangevallen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:12
Fuujii schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Geld, macht en connecties zijn vaak wel een 'gevolg' van de andere vinkjes.

Overigens mooi en ironisch hoe een groot deel van Nederland valt over de zeven vinkjes. Volgens mij voelen veel mensen zich aangevallen. :9
Ik denk dat je "gevolg" nu verward met "vereiste". In het verleden kon je in Nederland gewoon geen geld, macht, status en connecties vergaren zonder aan die drie vinkjes te voldoen. Tegenwoordig is dit helemaal niet meer nodig, maar is er een goede kans dat de ouders of grootouders van de mensen die nu in machtsposities belanden hier wel aan voldeden. Huidskleur is net zo erfelijk als geld en connecties, het merendeel van de wereldbevolking is nog steeds hetero en ongeveer de helft is man. Zo lijkt het alsof de eerste drie vinkjes nog steeds nodig zijn terwijl het toch vooral draait om geld en connecties.

Overigens heb ik geen idee of Nederland hierover valt. De post van Defiant die ik vanochtend las is het eerste wat ik hiervan gezien heb. Ik zie ook niet in hoe iemand zich aangevallen zou moeten voelen in deze situatie. Ik denk alleen dat de hypothese niet (meer) correct is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 09:25
D-e-n schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Dat is anno 2022 ook het probleem: "we" zijn zo bezig te strijden voor de eerste drie vinkjes, zowel voor als tegen, dat we de belangrijkste vinkjes vergeten.
Dat is wel een beetje de schuld van de conservatieve kant. De kant die zichzelf wijs heeft gemaakt dat ze aan 'de juiste kant van de geschiedenis' staan. Terwijl zij tegen het stemrecht van vrouwen waren, voor slavernij, tegen de afschaffing van apartheid waren, home huwelijk. Dit is gewoon de volgende stap dat gendernormen wat flexibeler worden.

Het probleem is als links geen tegen gas geeft op deze onderwerpen kunnen we straks weer opnieuw beginnen met alles. Zeker partijen als de FvD zien graag vrouwen weer als huisvrouw en ondergeschikt aan de man. De FvD wilde abortus weer een discussie maken, rot op die discussie hebben we al gewonnen, en als vrouwen geen kind van je willen wordt een beter mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ArgantosNL schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Dat is wel een beetje de schuld van de conservatieve kant. De kant die zichzelf wijs heeft gemaakt dat ze aan 'de juiste kant van de geschiedenis' staan. Terwijl zij tegen het stemrecht van vrouwen waren, voor slavernij, tegen de afschaffing van apartheid waren, home huwelijk. Dit is gewoon de volgende stap dat gendernormen wat flexibeler worden.

Het probleem is als links geen tegen gas geeft op deze onderwerpen kunnen we straks weer opnieuw beginnen met alles. Zeker partijen als de FvD zien graag vrouwen weer als huisvrouw en ondergeschikt aan de man. De FvD wilde abortus weer een discussie maken, rot op die discussie hebben we al gewonnen, en als vrouwen geen kind van je willen wordt een beter mens.
De FvD is in dezen eerder onvoorspelbaar, je merkte het al dat intern de mensen elkaar daar tegenspraken. De standpunten van FVD zijn imho in werkelijkheid opportunistisch.

Dit conservatisme is van oudsher domein van SGP/CU. Het is eerder zo dat de achterban milder denkt over abortus dan voorheen. Er is verder ook weinig steun voor het terugdraaien van de klok in de samenleving, ik zie daar weinig reden voor zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
bulle bas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:48:
[...]

De FvD is in dezen eerder onvoorspelbaar, je merkte het al dat intern de mensen elkaar daar tegenspraken. De standpunten van FVD zijn imho in werkelijkheid opportunistisch.

Dit conservatisme is van oudsher domein van SGP/CU. Het is eerder zo dat de achterban milder denkt over abortus dan voorheen. Er is verder ook weinig steun voor het terugdraaien van de klok in de samenleving, ik zie daar weinig reden voor zorg.
FvD volgt veel alt-right conservative talking points. Anti-vax geneuzel, terug naar traditie geneuzel, zeuren over het bestaan van trans mensen. Geef het even en er wordt gezeurd over CRT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bulle bas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:48:
Oef... De afschaffing van de abortus wachttijd is juist reactie van toen tegenstanders van abortus steeds luidruchtiger werden met hun geluid. Qua denkbeeld van abortus kreeg we hier steeds meer het texaanse verhalen te horen. Het is omdat er verschillende prominten juist aanstoot hadden bij sommige van de campagnes dat er iets tegen gedaan werd.

Bedenk dat dit voor de meeste mensen een no-go onderwerp is en dat ook de reden is waarom we er zo weinig over horen en daarom voor sommige niet duidelijk is waarom de afschaffing van de wachttijd op de agenda kwam.

NOS: Anti-abortusfolder zorgt voor veel discussie (10-11-2019)
NOS: Roep om strengere regels over abortus-gastlessen op middelbare scholen (3-11-2021)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Oef... De afschaffing van de abortus wachttijd is juist reactie van toen tegenstanders van abortus steeds luidruchtiger werden met hun geluid. Qua denkbeeld van abortus kreeg we hier steeds meer het texaanse verhalen te horen. Het is omdat er verschillende prominten juist aanstoot hadden bij sommige van de campagnes dat er iets tegen gedaan werd.

Bedenk dat dit voor de meeste mensen een no-go onderwerp is en dat ook de reden is waarom we er zo weinig over horen en daarom voor sommige niet duidelijk is waarom de afschaffing van de wachttijd op de agenda kwam.

NOS: Anti-abortusfolder zorgt voor veel discussie (10-11-2019)
NOS: Roep om strengere regels over abortus-gastlessen op middelbare scholen (3-11-2021)
Ik ben niet zo thuis in dit dossier. Maar de bedenktijd is afgeschaft omdat tegenstanders meer van zich lieten horen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

bulle bas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Ik ben niet zo thuis in dit dossier. Maar de bedenktijd is afgeschaft omdat tegenstanders meer van zich lieten horen?
Ik was iets te kort door de bocht, dus laat ik het iets anders verwoorden.

Er waren al veel stromingen die af wilde van de bedenktijd, maar het kwam niet hoog genoeg op de agenda omdat er andere zaken waren. En niet op de agenda betekent dat het niet behandeld kan worden.

Wanneer voorstanders en tegenstanders met elkaar in discussie gaan komt een onderwerp automatisch hoger op de agenda bij anderen. Dus toen tegenstanders steeds luidruchtiger werden kwam het hoger op de agenda. Echter omdat ze niet tijdig voldoende mensen konden overtuigen "verloren" ze de discussie toen het onderwerp wel behandeld werd.

Hadden de tegenstanders hun mond gehouden (of langer een stille campagne gevoerd) dan was de bedenktijd niet afgeschaft. Hoewel de voorstanders niet eens zijn met de tegenstanders hebben ze wel aangegeven dat ze blij waren met de discussie. Het was immers een mogelijkheid om het onderwerp hoger op de agenda te krijgen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Je kan de abortus kwestie niet los zien van de conservatieve mindset. Want conservatieven kunnen moreel gedrag niet los zien van de persoon. Het al dan niet moreel zijn van een persoon bepaald of de acties van die persoon toelaatbaar zijn of niet. Mensen die een abortus willen worden meestal geframed als zijnde "de outgroup" en dus in moreel opzicht niet waardig en hebben dus ook geen recht op abortus.

Totdat men als conservatief zijnde bijvoorbeeld als vrouw of de partner ongewenst zwanger wordt en een abortus als gerechtvaardigd wordt gezien: "The only moral abortus is my abortion". Mensen die niet conservatief zijn vind dit de ultieme hypocrisie, hoe kan iemand die conservatief is zelf wel een abortus willen maar die de ander ontzeggen? Maar is het niet hypocriet volgens de conservatieve mindset, immers de ander is zwanger door immoreel gedrag, maar "ik" ben zelf wel moreel, dus heb "ik" er recht op.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@defiant
Ik snap jouw stelling en houding, maar ik mis even de nuance.
In mijn ogen moet je abortus ook niet verbinden aan een mindset-label. Dat gaat alleen maar leiden tot een heftig discussie waarbij elke vorm van nuance verloren gaat.

spoiler: hoe zo'n discussie fout kan gaan
Een tegenstander van abortus kan zonder nuances het "progressieve verhaal" accelereren richting genetische selectie en dan zijn we een paar stappen verwijderd van genetische perfectie (lees: de uber-mens). Dat is ook niet wenselijk.

Ik stel voor dat we die confrontantie vermijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
defiant schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:05:
Je kan de abortus kwestie niet los zien van de conservatieve mindset. Want conservatieven kunnen moreel gedrag niet los zien van de persoon. Het al dan niet moreel zijn van een persoon bepaald of de acties van die persoon toelaatbaar zijn of niet. Mensen die een abortus willen worden meestal geframed als zijnde "de outgroup" en dus in moreel opzicht niet waardig en hebben dus ook geen recht op abortus.

Totdat men als conservatief zijnde bijvoorbeeld als vrouw of de partner ongewenst zwanger wordt en een abortus als gerechtvaardigd wordt gezien: "The only moral abortus is my abortion". Mensen die niet conservatief zijn vind dit de ultieme hypocrisie, hoe kan iemand die conservatief is zelf wel een abortus willen maar die de ander ontzeggen? Maar is het niet hypocriet volgens de conservatieve mindset, immers de ander is zwanger door immoreel gedrag, maar "ik" ben zelf wel moreel, dus heb "ik" er recht op.
Ik weet niet of jij het over de NLse context hebt, maar wat ik meen te weten van confessioneel-conservatieven is dat abortus plegen inderdaad als immoreel gezien wordt, maar dat het dubbel immoreel is als iemand dat van de eigen groep doet omdat die beter zou moeten weten en aan de groepsstandaard gehouden kan worden. Dat zou juist in tegenspraak met jouw bewering zijn.
Mijn kennis is uit eerste hand en daarmee beperkt. Maar tenzij je een enquête hebt of een ander meer formeel onderzoek denk ik dat je die generalisatie verkeerd maakt.

Iets anders: het valt mij uit persoonlijke contacten op hoezeer progressieve en conservatieve mensen bang zijn voor de andere groep (niet letterlijk). Ik vraag me af of dit meer is dan vroeger?

Ik vermoed dat dat laatste waar zou kunnen zijn, omdat eerdere generaties meer vertrouwd zijn met het confessionele/conservatieve denken, waar dat bij huidige generaties niet zo is (opa ging naar de kerk). De conservatieven die ik ken worden wel langzaam iets progressiever maar niet zo snel als de progressieven zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
bulle bas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Ik weet niet of jij het over de NLse context hebt, maar wat ik meen te weten van confessioneel-conservatieven is dat abortus plegen inderdaad als immoreel gezien wordt, maar dat het dubbel immoreel is als iemand dat van de eigen groep doet omdat die beter zou moeten weten en aan de groepsstandaard gehouden kan worden. Dat zou juist in tegenspraak met jouw bewering zijn.
Mijn kennis is uit eerste hand en daarmee beperkt. Maar tenzij je een enquête hebt of een ander meer formeel onderzoek denk ik dat je die generalisatie verkeerd maakt.

Iets anders: het valt mij uit persoonlijke contacten op hoezeer progressieve en conservatieve mensen bang zijn voor de andere groep (niet letterlijk). Ik vraag me af of dit meer is dan vroeger?

Ik vermoed dat dat laatste waar zou kunnen zijn, omdat eerdere generaties meer vertrouwd zijn met het confessionele/conservatieve denken, waar dat bij huidige generaties niet zo is (opa ging naar de kerk). De conservatieven die ik ken worden wel langzaam iets progressiever maar niet zo snel als de progressieven zelf.
toon volledige bericht
Conservatieven die hypocriet zijn is alles behalve zeldzaam, de kerk als instantie en hun leiders hebben gigantische dubbele standaarden. Waarom denk je dat misbruik in de kerk zo lang verborgen is gebleven en zo moet is om aan te pakken.

"it's ok if we do it" is praktisch het mantra van de conservatieven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
Zijn jullie nu niet precies aan het doen waar @D-e-n het over had? Met één post is de complete discussie over de zeven vinkjes en de "erfelijkheid" van machtsposities omgezet in een progressief vs. conservatief, links vs. rechts debat over abortus. Niet dat deze discussie niet interessant of belangrijk is hoor, maar het illustreert voor mij hoe makkelijk is om de aandacht af te leiden van de ontstane klassenmaatschappij.

Overigens vermoed ik dat de anti-abortus lobby/beweging in Nederland bij lange na niet groot genoeg is om Texaanse toestanden te creëren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ErikT738 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:13:
Zijn jullie nu niet precies aan het doen waar @D-e-n het over had? Met één post is de complete discussie over de zeven vinkjes en de "erfelijkheid" van machtsposities omgezet in een progressief vs. conservatief, links vs. rechts debat over abortus. Niet dat deze discussie niet interessant of belangrijk is hoor, maar het illustreert voor mij hoe makkelijk is om de aandacht af te leiden van de ontstane klassenmaatschappij.

Overigens vermoed ik dat de anti-abortus lobby/beweging in Nederland bij lange na niet groot genoeg is om Texaanse toestanden te creëren.
Ik gok - en daarmee begeef ik me op heel erg glad ijs - dat dat is omdat menigeen in dit topic óók aan de goede kant van de streep zit (a.k.a. 7 vinkjes heeft, om in de termen van Luyendijk te blijven), en het wellicht wel zien maar niet voelen/ervaren wat voor machteloosheid en gebrek aan rechtvaardigheid daarmee gepaard gaat en het ze dus ook niet beperkt.

Al heb ik dat wel eens eerder aangegeven afgelopen dagen.

Aangaande het conservatisme: zijn mijn eerdere - huiveringwekkende - post n.a.v. een artikel in de Groene daarover. https://www.groene.nl/art...uropa-een-lhbt-vrije-zone

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@ErikT738 Goed gespot!
Verloop van discussie: Vinkjes -> Verworven rechten -> Recht in eigen buik

We zijn van macro/concept niveau naar detail/concreet niveau gegaan en zoals gewoonlijk zoeken we op detail niveau naar slechterikken en dat zijn de conservatieven die het vinkje bij vrouwen willen ontnemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

dawg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Ik gok - en daarmee begeef ik op heel erg glad ijs - dat dat is omdat menigeen in dit topic óók aan de goede kant van de streep zit (a.k.a. 7 vinkjes heeft, om in de termen van Luyendijk te blijven), en het wellicht wel zien maar niet voelen/ervaren wat voor machteloosheid en gebrek aan rechtvaardigheid daarmee gepaard gaat en het ze dus ook niet beperkt.
Daar sla je de schroef op zijn kop. d:)b

Ik realiseerde me pas dat ik meer vinkjes had toen ik als penningmeester iemand huilend aan de lijn kreeg omdat die de contributie niet kon betalen en daardoor in de psyschische problemen kwam. Dat was voor mij het punt dat ik begon met zowel naar boven als naar beneden te kijken op de sociaalmaatschappelijke ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
dawg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Ik gok - en daarmee begeef ik op heel erg glad ijs - dat dat is omdat menigeen in dit topic óók aan de goede kant van de streep zit (a.k.a. 7 vinkjes heeft, om in de termen van Luyendijk te blijven), en het wellicht wel zien maar niet voelen/ervaren wat voor machteloosheid en gebrek aan rechtvaardigheid daarmee gepaard gaat en het ze dus ook niet beperkt.

Al heb ik dat wel eens eerder aangegeven afgelopen dagen.

Aangaande het conservatisme: zijn mijn eerdere - huiveringwekkende - post n.a.v. een artikel in de Groene daarover. https://www.groene.nl/art...uropa-een-lhbt-vrije-zone
Ik vermoed dat het vooral qua de laatste vier vinkjes, mijns inziens de meest belangrijke, wel meevalt hier en dat de meeste Tweakers "gewoon" uit de middenklasse komen. Wellicht zijn er veel man, wit en hetero, maar alleen daarmee verkrijg je nog geen macht.

@DevWouter Ik begrijp hoe we er terecht komen, maar blijf toch met het gevoel zitten dat zaken zoals het recht op abortus of het homohuwelijk en alle vergelijkbare zaken de echte machthebbers uiteindelijk niets kunnen schelen. Zolang "hij" en de zijnen dik betaalde bestuursfuncties blijven bekleden vinden ze het allemaal wel prima dat de plebs over deze issues blijven strijden.

Ik probeer daarmee niet te zeggen dat het geen belangrijke zaken zijn of dat er geen verbeterpunten meer mogelijk zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ErikT738 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:27:
@DevWouter Ik begrijp hoe we er terecht komen, maar blijf toch met het gevoel zitten dat zaken zoals het recht op abortus of het homohuwelijk en alle vergelijkbare zaken de echte machthebbers uiteindelijk niets kunnen schelen. Zolang "hij" en de zijnen dik betaalde bestuursfuncties blijven bekleden vinden ze het allemaal wel prima dat de plebs over deze issues blijven strijden.

Ik probeer daarmee niet te zeggen dat het geen belangrijke zaken zijn of dat er geen verbeterpunten meer mogelijk zijn overigens.
Mijn meta opmerking was vooral zodat we allemaal realiseren in welke valkuil we inliepen en hoe we daar terecht komen. Vreemd genoeg zijn we allemaal mensen ;)

Wat betreft bestuurders: Meh... Macht en empathie lopen zelden hand in hand, maar dat is nog geen desintresse. Dat hun motivatie anders is betekent nog niet dat ze onze belangen negeren.

Wat betreft mogelijkheden: Eens, die zijn er, maar ik ga daar mijn vingers in dit topic nu even niet aan branden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
bulle bas schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:51:
Ik ben al eens eerder in de kwestie van een progressiviteit vs conservatisme gedoken vanuit menselijk gedrag oogpunt, zie bijvoorbeeld deze topics:
Morele psychologie: progressiviteit vs conservatisme
Sociale psychologie: de rol van menselijk groepsgedrag

In de kern komt het op neer dat mensen in moreel opzicht hetzelfde denken over eerlijkheid en het voorkomen van leed, maar conservatieven hierin een extra morele dimensies hebben op het gebied van puurheid, in/outgroup gedrag en respect voor autoriteit. Zie ook de moral foundations theory.

Het zijn die extra morele dimensies bij conservatieven en het afwezig er zijn van bij progressieven die (imho) veel van de politieke en maatschappelijke dilemma's deels (!) bepaald. Waarbij het probleem deels natuurlijk voortkomt omdat progressieven en conservatieven elkaar niet vanzelfsprekend begrijpen, of misschien wel begrijpen maar de consequenties tegenstaan, dit vanwege een verschil in morele dimensies waar men waarde aan hecht.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

De uitspraak van de Hoge Raad t.a.v. de spaartaks, gezet tegenover de tientallen aangiftes van discriminatie en knevelarij vanuit de Rijksoverheid, en de eerste seponering daarvan (gisteren/vandaag is al de derde keer dat deze mensen aangifte doen), richting de slachtoffers van het toeslagenschandaal, illustreert de vinkjesproblematiek meer dan uitstekend overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door dawg op 08-02-2022 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Ik vermoed dat het vooral qua de laatste vier vinkjes, mijns inziens de meest belangrijke, wel meevalt hier en dat de meeste Tweakers "gewoon" uit de middenklasse komen. Wellicht zijn er veel man, wit en hetero, maar alleen daarmee verkrijg je nog geen macht.

misschien moeten we ons dan afvragen hoe het kan dat dit regelmatig prominent op de agenda komt en zelfs in regeerakkoorden vermeld staat terwijl een stevige meerderheid van de kiezers ook abortus als een zinnig iets beschouwd. Je zou haast denken dat sommige politieke partijen er baat bij hebben hun achterban op te hitsen met fringe standpunten en zich zo te verzekeren van politieke relevantie :+

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Ik kom uit de middenklasse en heb ze alle 7 er 6 (geen vwo, wel uni en/of dan die VWO nog relevant is? Vraag het met af). Je kunt nog discussie voeren of mijn ouders (beide alleen lagere school) "welgesteld" waren of niet. Maar dat vind ik van wel. Nooit gebrek aan geld gehad thuis, eigen vrijstaande woning (pandje woont mij zus nu in en doet 1.2 miljoen, gezet door opa/oma voor 3600 gulden :9 ). Ouders waren wel zuinig, daar dat was meer "de oorlog meegemaakt" dan dat e niets hadden.

Wat ik daarmee wil zeggen dat het kwestie van perspectief is en je het niet te letterlijk moet nemen. Maar je vooral moet kijken of je bevoorrecht bent. En dat zijn de meesten hier GoT zeker. Anders kom je hier al vaak niet terecht. Om op dit forum te komen heb je al bepaalde kennis (ict), middelen (pc) en sociale vaardigheden nodig, waardoor er een automatische filter ontstaat. Ben je daar bewust van. "Arme tweakers" hier zijn dat vaak tijdelijk (b.v. studenten) of uitzonderingen.

In zijn betoog maakt hij ook duidelijk dat er geen 100% is. Niet iedereen met de 7 vinkjes is bevoorrecht (geestesziek zijn b.v. kan veel teniet doen) en niet iedereen met 0 vinkjes zal in de goot liggen. Maar het helpt wel, daar gaat het om.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dawg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:02:
De uitspraak van de Hoge Raad t.a.v. de spaartaks, gezet tegenover de tientallen aangiftes van discriminatie en knevelarij vanuit de Rijksoverheid, en de eerste seponering daarvan (gisteren/vandaag is al de derde keer dat deze mensen aangifte doen) richting de slachtoffers van het toeslagenschandaal, illustreert de vinkjesproblematiek meer dan uitstekend overigens.
Zou me ook niets verbazen als de compensatie rondom dit punt sneller geregeld zal zijn als in bij de slachtoffers van het toeslagenschandaal. Immer dit zijn de mensen die niet moeilijk doen om even een dwangsommetje te gaan eisen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@Cyberpope en een arme student is ook nog een overstatement in het geval hij/zij ouders heeft die bereid zijn bij te springen en dit kunnen. Ik hoefde me als student zelden echte zorgen te maken in ieder geval.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

polthemol schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:40:
@Cyberpope en een arme student is ook nog een overstatement in het geval hij/zij ouders heeft die bereid zijn bij te springen en dit kunnen. Ik hoefde me als student zelden echte zorgen te maken in ieder geval.
Eens. Het meest fnuikende aan "de onderkant" is de uitzichtloosheid ervan. Zelfs als je mij (hou het even persoonlijk) een jaar lang op bijstandsniveau zou zetten, zou dat te dragen zijn, want ik zou weten dat ik er na een jaar weer uit zou zijn.

Maar wetende dat je van het minimum moet rondkomen, waarbij het totaal onzeker is of en wanneer je daaruit zou kunnen komen omdat je bijna volledig afhankelijk bent van anderen die je daartoe een kans geven. Dat is ronduit fnuikend. Dan gaan die 7 vinkjes zwaar tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Cyberpope schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Eens. Het meest fnuikende aan "de onderkant" is de uitzichtloosheid ervan. Zelfs als je mij (hou het even persoonlijk) een jaar lang op bijstandsniveau zou zetten, zou dat te dragen zijn, want ik zou weten dat ik er na een jaar weer uit zou zijn.

Maar wetende dat je van het minimum moet rondkomen, waarbij het totaal onzeker is of en wanneer je daaruit zou kunnen komen omdat je bijna volledig afhankelijk bent van anderen die je daartoe een kans geven. Dat is ronduit fnuikend. Dan gaan die 7 vinkjes zwaar tellen.
Het kwam ook naar voren in de eerste aflevering van Sander en de kloof. Een vriend van Schimmelpenninck (Jaap) zei daar dat het gevoel dat het "allemaal wel weer goed komt" heel belangrijk is. Hij wist dat mocht hij in de problemen komen dat er dan altijd wel iemand was om (financieel) te helpen.

Bedenk daarbij ook: ik geloof dat is gebleken dat stress over geldgebrek je IQ ook (tijdelijk) doet zakken. Je gaat er dus ook nog eens domme beslissingen door nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Cyberpope schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Zou me ook niets verbazen als de compensatie rondom dit punt sneller geregeld zal zijn als in bij de slachtoffers van het toeslagenschandaal. Immer dit zijn de mensen die niet moeilijk doen om even een dwangsommetje te gaan eisen.
Nieuwe Beleidsfundamenten. Hou je gedachte in het achterhoofd bij beoordeling van verloop de komende jaren. Ja, jaren. Political value of time.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:33:
[...]

misschien moeten we ons dan afvragen hoe het kan dat dit regelmatig prominent op de agenda komt en zelfs in regeerakkoorden vermeld staat terwijl een stevige meerderheid van de kiezers ook abortus als een zinnig iets beschouwd. Je zou haast denken dat sommige politieke partijen er baat bij hebben hun achterban op te hitsen met fringe standpunten en zich zo te verzekeren van politieke relevantie :+
Agenda van de partij => Agenda van de formatie => Regeerakkoord => Agenda kabinet => Agenda besluitmakers => Agenda tweede kamer.

Bij elke stap is er een agenda en bij elke agenda kan iets/iemand invloed gebruiken om agendapunten te promoten en te demoten.
Oh... Te laag op de agenda? Dan doen we het toch volgende week?
Oh... Volgende week een nieuwe crisis? Tja, dan gaat dat eerst.
Oh... Ik heb een gesprek met de paus en die noemde toch een paar punten, hebben we daar al naar gekeken?
Et cetera.

Lang leven de lobby :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

D-e-n schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Het kwam ook naar voren in de eerste aflevering van Sander en de kloof. Een vriend van Schimmelpenninck (Jaap) zei daar dat het gevoel dat het "allemaal wel weer goed komt" heel belangrijk is. Hij wist dat mocht hij in de problemen komen dat er dan altijd wel iemand was om (financieel) te helpen.

Bedenk daarbij ook: ik geloof dat is gebleken dat stress over geldgebrek je IQ ook (tijdelijk) doet zakken. Je gaat er dus ook nog eens domme beslissingen door nemen.
Dat zag je bij die jongeren op die boten ook: "het geeft vrijheid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Cyberpope schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Dat, maar ook dat je je continu moet bewijzen én verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ErikT738 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:13:

Je hebt niet veel nodig om een debat te compromitteren, of het richting te geven - bij bereidheid tot grensoverschrijdend gedrag.

Neem een zooi zoals in Florida, dat komt allemaal neer op vier personen. Een advocaat, een lobbyist, een Insurgency specialist en een gedreven patsy met wat geld om mensen in te huren om als actor te functioneren in beeldvorming (geen grap, de golf aan school board “protesten” daar bestaat uit failed talent figuren van dergelijke bureaus). Het recente drama in het VK volgt uit een clubje van drie: een medewerker van een MP, een fixer van de Tories en - wederom - een patsy met wat geld voor hetzelfde recept.

Onderschat niet dat dit soort organisatie, verbonden methodologie en netwerkmechanismen aangeleerd wordt. Er worden trainingen voor aangeboden, cursusmateriaal circuleert, lobbyisten doen de ronde met trainers na het fêteren op de conferentie.

De crux is altijd die van hefboom en disproportioneel signaal bij gericht gebruik van gedegen ontwikkelde inzichten in gedrag. Ons gedrag, van politiek tot media tot bedrijf tot voor de TV zitten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Agenda van de partij => Agenda van de formatie => Regeerakkoord => Agenda kabinet => Agenda besluitmakers => Agenda tweede kamer.

Bij elke stap is er een agenda en bij elke agenda kan iets/iemand invloed gebruiken om agendapunten te promoten en te demoten.
Oh... Te laag op de agenda? Dan doen we het toch volgende week?
Oh... Volgende week een nieuwe crisis? Tja, dan gaat dat eerst.
Oh... Ik heb een gesprek met de paus en die noemde toch een paar punten, hebben we daar al naar gekeken?
Et cetera.

Lang leven de lobby :X
Ach, zolang de treinen op tijd rijden … 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:18:
@ErikT738 Goed gespot!
Verloop van discussie: Vinkjes -> Verworven rechten -> Recht in eigen buik

We zijn van macro/concept niveau naar detail/concreet niveau gegaan en zoals gewoonlijk zoeken we op detail niveau naar slechterikken en dat zijn de conservatieven die het vinkje bij vrouwen willen ontnemen :)
Die transitie van macro -> micro is een van de meest elementaire stukken gereedschap van machtspolitiek. Als je culturele narratieven ontleedt kom je de geïntroduceerde prikkels snel tegen. It’s about our behaviour.

Er ligt in deze ook een gat in onze vorming. Met als resultaat een algemeen onvermogen tot het bij de leest blijven bij aanwezigheid van reeds geprikkelde cognitieve bias.

Ik denk even terug aan de rol van Wilders in de debatten het afgelopen jaar. Alles reduceren tot Mark. Cui bono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:25:
Ach, zolang de treinen op tijd rijden … 😬
... omdat de trein nou eenmaal verder moet! We gaan doooor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik denk dat je weet waar de verwijzing vandaan kwam 😎

Pseudo-democratie -> anocratie -> regentisme -> kleptocratie -> autoritarisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
En ondertussen neemt Mark een pagina over van BJ’s draaiboek, afstand scheppen voor associatie bij covid crisis: https://nos.nl/l/2416316

Grappig wel, normaliseren. Een term uit die toolbox van zogenaamd zachte wetenschappen die hij altijd afwijst … en meteen een herdefiniëren voor associatie bij de term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

JJJ

Virtuozzo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Nieuwe Beleidsfundamenten. Hou je gedachte in het achterhoofd bij beoordeling van verloop de komende jaren. Ja, jaren. Political value of time.
Meer concreet, zie bijvoorbeeld dit: https://www.trouw.nl/poli...in-februari-2023~bd41a1b6. Najaar 2023. Een tijdsperiode van nu tot dan (grofweg 1,5 jaar) waarin er niks gaat veranderen, als dit onderzoek zelf niet al gecompromitteerd is (ik zie dat d66 de voorzitter levert, grote kans op wij van wc-eend)..

(Wat ik dus wil benadrukken (heb Political Value of Time gelezen), deze datum is niet per se gekozen om het onderzoek gedegen uit te voeren (dat is de marketing), maar om tijd te kopen het huidige beleid ongewijzigd te kunnen continueren en daarmee een doelbewuste politieke toepassing van tijd kopen).

[ Voor 19% gewijzigd door JJJ op 08-02-2022 16:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

JJJ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Meer concreet, zie bijvoorbeeld dit: https://www.trouw.nl/poli...in-februari-2023~bd41a1b6. Najaar 2023. Een tijdsperiode van nu tot dan (grofweg 1,5 jaar) waarin er niks gaat veranderen, als dit onderzoek zelf niet al gecompromitteerd is (ik zie dat d66 de voorzitter levert, grote kans op wij van wc-eend)..

(Wat ik dus wil benadrukken (heb Political Value of Time gelezen), deze datum is niet per se gekozen om het onderzoek gedegen uit te voeren (dat is de marketing), maar om tijd te kopen het huidige beleid ongewijzigd te kunnen continueren en daarmee een doelbewuste politieke toepassing van tijd kopen).
Dat, maar ook de aanstelling van een staatssecretaris Toeslagen & staatssecretaris Mijnbouw geeft te denken. Lijkt bijna (ahum) alsof deze functies gecreëerd zijn zodat de gevolgen van die enquêtes wegblijven van de rest en m.n. Rutte.

Had @Virtuozzo overigens al voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Yay, de PvdA haalt het nationale nieuws weer eens. Tijd voor een serieus inhoudelijk alternatief.

Oh wacht, het is voor iets waar ze vanuit hun kernideologie, absoluut tegen zouden moeten zijn. Geweldig, weer een expressie van "salonsocialisme"...
Dat die uit de Kamer verdwijnt is het minste. Want zoals bijna altijd met dit soort zaken, kan je meestal tussen de regels wel lezen dat er reden voor het vertrek is. Dit gedrag keihard tegen de ideologie en levert wederom schade op aan die toch al zeer zwaar beschadigde partij. De interne partijpolitiek helpt hier al helemaal niet bij. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 18-04 19:04
Virtuozzo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:36:
En ondertussen neemt Mark een pagina over van BJ’s draaiboek, afstand scheppen voor associatie bij covid crisis: https://nos.nl/l/2416316

Grappig wel, normaliseren. Een term uit die toolbox van zogenaamd zachte wetenschappen die hij altijd afwijst … en meteen een herdefiniëren voor associatie bij de term.
En als straks toevallig een grote meerderheid van "het volk" of de kamer iets met het corona jojo beleid van de afgelopen twee jaar echt spuugzat is, dan kan Ernst Kuipers makkelijk weer gewipt worden als de boeman en blijft Mark buiten schot. Interessant om in de gaten te houden of zo'n moment er binnenkort aan zit te komen - hij zal daar op basis van jaren ervaring inmiddels wel gevoel voor ontwikkeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Yay, de PvdA haalt het nationale nieuws weer eens. Tijd voor een serieus inhoudelijk alternatief.

Oh wacht, het is voor iets waar ze vanuit hun kernideologie, absoluut tegen zouden moeten zijn. Geweldig, weer een expressie van "salonsocialisme"...
Dat die uit de Kamer verdwijnt is het minste. Want zoals bijna altijd met dit soort zaken, kan je meestal tussen de regels wel lezen dat er reden voor het vertrek is. Dit gedrag keihard tegen de ideologie en levert wederom schade op aan die toch al zeer zwaar beschadigde partij. De interne partijpolitiek helpt hier al helemaal niet bij. :/
Het is de Derde Weg club binnen netwerk politieke organisatie. Leg de loep eens op historische oorsprong, alsmede ontwikkeling van netwerk. Gevoelig, maar je komt uit bij invloed conservatisme.

Pijnlijk voorbeeld van termijneffecten van de Stilte van Kok na het trauma Rutten. En als terzijde, Wouter Bos is nog steeds een spin in het web.

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien, wil een PvdA functioneel blijven, dan zou men beter het roer aan Bosman kunnen geven. Misschien ietwat cru. Maar die man is werkelijk de enige binnen de kernkring die weet wat het is om in de schoenen van een ander te lopen. Ik betwijfel of zijn achtergrond gekend is, maar het is de moeite waard om eens in te duiken.

Lang verhaal kort: een man die conform was in alles, uit de boot viel, er achter kwam hoe het in het schuim er aan toe gaat, waarna hij besloot om niet te verdrinken.

Er wordt vanuit met name VVD netwerk dan ook alles aan gedaan om hem binnen gelieerde PvdA netwerken onderuit te halen. Immers, Bosman is het stereotype van de brave burger die achter de oprukkende lijnen terecht kwam. Als een PvdA zichzelf een reboot wil geven … in die hoek zit het einde van elk tegenwoordig machtspolitiek narratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
JJJ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Exact. En inderdaad, dat boek is een aanrader. Uiterst scherpe auteur moet ik zeggen, iemand die als mens behoorlijk in de knoop kwam te zitten met de resultaten van haar onderzoek en er toch verder mee ging. Ook ondanks enorme tegenwerking. Tegenwoordig nog steeds trouwens.

De functie van political value of time zit diep, ongeacht domein. Het is een van de primaire gereedschappen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Antonius schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:32:
[...]

En als straks toevallig een grote meerderheid van "het volk" of de kamer iets met het corona jojo beleid van de afgelopen twee jaar echt spuugzat is, dan kan Ernst Kuipers makkelijk weer gewipt worden als de boeman en blijft Mark buiten schot. Interessant om in de gaten te houden of zo'n moment er binnenkort aan zit te komen - hij zal daar op basis van jaren ervaring inmiddels wel gevoel voor ontwikkeld hebben.
Ja, en als onze vierde macht dat nu uit zou leggen aan de burger, en er bij observatie en verslag op zou wijzen, dan waren dit soort goedkope trucjes niet mogelijk. Maar helaas. Aldus ligt er een bias conflict: het idee dat iemand dergelijke methodologie zou toepassen? Nee, dat kan toch niet. En dan wordt er momentje crisis gegeven, waarna de neuzen dezelfde kant uit gaan - want er is er maar één.

Met politiek heeft dit niets meer te maken. Het is rauwe machtspolitiek. Wat dat aangaat, het is een leuke maar ook pijnlijk nuttige oefening van substitutie om gedragsdynamica & besluitvorming in andere dynamiek / omgeving te plaatsen. Dan wordt vrij snel duidelijk hoe grensoverschrijdend het is. Om nog maar een knuppel in een hoenderhok te leggen, substitutie dynamica criminaliteit. Dan is ook meteen het aspect grensoverschrijdend duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Dat, maar ook de aanstelling van een staatssecretaris Toeslagen & staatssecretaris Mijnbouw geeft te denken. Lijkt bijna (ahum) alsof deze functies gecreëerd zijn zodat de gevolgen van die enquêtes wegblijven van de rest en m.n. Rutte.

Had @Virtuozzo overigens al voorspeld.
Het is gewoon pijnlijk voorspelbaar. Maar niet vanuit inzage in netwerk of blootstelling daarbinnen. Puur vanuit simpele gedragsanalyse. Een gemiddeld journalist zou met een weinig advies van psychologie en wat handgrepen van buckets & bias exact hetzelfde kunnen doen.

Andere invalshoek: gewoon het uitpluizen van de draaiboeken. Competentie zit er niet, enkel bereidheid tot negeren van regels, normen én waarden bij grotere inzage in menselijk gedrag. En die draaiboeken, het is zo moeilijk niet om er aan te komen.

Binnen circuits van adviesbureaus en denk tanks is dat basaal. Daarbuiten is het opmerkelijk genoeg ongehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-08 22:47
Luyendijk is nu in gesprek over zijn 7 vinkjes op de Belgische tv, De afspraak. Het gaat dus nu wel verder. In de Nederlandse media lijkt het daarentegen nog niet te zijn opgepakt. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:40:
Lijkt bijna (ahum) alsof deze functies gecreëerd zijn zodat de gevolgen van die enquêtes wegblijven van de rest en m.n. Rutte.
Maar waarom Rutte zo uit de wind houden? De man is ruim over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen, het 'merk' Rutte is politieke Buckler. Niemand is nog enthousiast, veel verder dan 'wie moet het dan doen' komt mijn omgeving niet meer.

Vanuit machtspolitiek gezien is hij slechts een vervangbaar poppetje: laat hem met een groots gebaar aftreden, 'verantwoordelijkheid nemen' en ruimte maken voor een frisse jonge charismatische VVD-leider.

En nee, dat is niet Sophie Hermans...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-08 17:54
ll roel j schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:14:
Luyendijk is nu in gesprek over zijn 7 vinkjes op de Belgische tv, De afspraak. Het gaat dus nu wel verder. In de Nederlandse media lijkt het daarentegen nog niet te zijn opgepakt. Helaas.
Ik moet zeggen dat ik 't 7e vinkje, de universiteit, wat discutabel vind. Die is volgens mij het gevolg van de andere 6 en dat een hoger opleidingsniveau de kans vergroot dat je op een invloedrijke positie terecht komt is in mijn ogen niet zo vreemd.

We moeten er alleen voor zorgen dat iedereen een zo gelijk mogelijke kans op de hoge opleidingsniveau heeft. Het hoe, dat vind ik heel lastig, want de voorsprong dat iemand in een daarvoor gunstige omgeving opgroeit, met name hoogopgeleide familie, lijkt mij lastig om te compenseren in situaties waar dat niet zo is.
Geslacht/geaardheid/financiële achtergrond is allemaal makkelijker voor te compenseren als we dat willen, maar de omgevingsfactor familie, ik weet 't niet zo

En ik had blijkbaar ook voor 't premierschap moeten gaan, want ik heb de 7 vinkjes, toch m'n roeping gemist ;)
Maar het voordeel is mij ook niet zo opgevallen, omdat ik in op de toch wel witte Veluwe in een witte wijk/schoolomgeving ben opgegroeid. Dat maakt het zo lastig om in te leven in mensen die niet dat geluk hebben gehad

[ Voor 8% gewijzigd door rik86 op 09-02-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Maar waarom Rutte zo uit de wind houden? De man is ruim over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen, het 'merk' Rutte is politieke Buckler. Niemand is nog enthousiast, veel verder dan 'wie moet het dan doen' komt mijn omgeving niet meer.

Vanuit machtspolitiek gezien is hij slechts een vervangbaar poppetje: laat hem met een groots gebaar aftreden, 'verantwoordelijkheid nemen' en ruimte maken voor een frisse jonge charismatische VVD-leider.

En nee, dat is niet Sophie Hermans...
Strong Man Syndrome is a toolbox. Zeker, poppetje van ABDUP en Bloemendaal, maar onderschat niet het gedemonstreerde vermogen om gedragseffect breed te instigeren. Of denk je nog steeds dat Nederlanders slimmer zijn dan Britten? 😎

De crux zit hem in wat ik eerder aangestipt heb van praktische toepassing door machtspolitiek van selectorate theory. A string of puppets is required. De inzet is herordening. Niet deze of gene partijpolitieke dynamiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03
rik86 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:35:
[...]
Ik moet zeggen dat ik 't 7e vinkje, de universiteit, wat discutabel vind. Die is volgens mij het gevolg van de andere 6 en dat een hoger opleidingsniveau de kans vergroot dat je op een invloedrijke positie terecht komt is in mijn ogen niet zo vreemd.
Opleidingsniveau is een afgeleide van je capaciteiten. En ook nog een vrij slechte omdat er naast talent ook een hoop omgevingsfactoren zijn die bepalen of je slaagt. Van de financiën tot aan de mores in je gezin of wijk als het op leren aankomt tot aan de capaciteiten van je ouders om in de kronkels en bureacratie van het systeem de ondersteuning voor je te regelen waar je baat bij hebt.

Een tweede opmerking gaat over wat je niet zo vreemd noemt. Jij vindt het logisch dat hoogopgeleiden competenter zijn voor leiderschapsposities. Maar is het wel zo logisch om cognitieve capaciteiten als maatstaf te nemen. Zouden je leiders niet ook moeten uitzoeken op basis van empathisch vermogen, culturele bagage en wereldlijke ervaring?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

T-MOB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Opleidingsniveau is een afgeleide van je capaciteiten. En ook nog een vrij slechte omdat er naast talent ook een hoop omgevingsfactoren zijn die bepalen of je slaagt. Van de financiën tot aan de mores in je gezin of wijk als het op leren aankomt tot aan de capaciteiten van je ouders om in de kronkels en bureacratie van het systeem de ondersteuning voor je te regelen waar je baat bij hebt.

Een tweede opmerking gaat over wat je niet zo vreemd noemt. Jij vindt het logisch dat hoogopgeleiden competenter zijn voor leiderschapsposities. Maar is het wel zo logisch om cognitieve capaciteiten als maatstaf te nemen. Zouden je leiders niet ook moeten uitzoeken op basis van empathisch vermogen, culturele bagage en wereldlijke ervaring?
Het gaat ook niet om het papiertje, het gaat erom dat je "on board" bent met de geldende ideologie. Dat is wat het aantoont, niet of je ook daadwerkelijk capabel bent.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-08 17:54
[...]

Maar daarom vind ik opleidingsniveau juist een slechte in dat rijtje, want die andere 6 zijn veel meer omgevingsfactoren.

En nee, ik heb het niet over leiderschapsposities maar over invloedrijke posities, daar zou ik vooral experts op hun vakgebied verwachten en dat zullen naar mijn inschatting over 't algemeen hoogopgeleide mensen zijn. Maar dat is misschien ook meer een soort ideaalplaatje van de universiteit wat ik heb, want op zich is 't halen van een universitair papiertje als je de juiste achtergrond/omgeving hebt geen wereldprestatie, dus ook weer niet zo heel veel zeggend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:23
Zouden je leiders niet ook moeten uitzoeken op basis van empathisch vermogen, culturele bagage en wereldlijke ervaring?
En integriteit en moed.
(als ik uit een donderpreek van Al Pacino mag kwooten)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:30

Dido

heforshe

Zouden je leiders niet ook moeten uitzoeken op basis van empathisch vermogen, culturele bagage en wereldlijke ervaring?
Was ook een van de conclusies van het 7-vinkjes-artikel... leiderschap gebaseerd op eerstehands ervaring en empathie wordt niet erkend.

Pijnlijk, hard, maar helaas erg herkenbaar. En het wordt (doel)bewust in stand gehouden door degenen die hun positie wel aan hun 7 vinkjes danken. Uiteraard.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Het nieuwe elan: https://www.nu.nl/binnenl...-eist-van-ministerie.html

"The hits just keep coming"

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

HollovVpo1nt

I like gadgets

Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik vind de post van NiGeLaToR in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13" wel interessant in de context van het nieuws dat het ministerie zich bemoeid heeft met de inhoud van OMT rapporten. Het vertrouwen weer een deuk...
Het is denk ik (toch?) koren op de molen van de liberalen dat het vertrouwen in de overheid laag is zodat er weinig weerstand is tegen verdere deregulatie. "De overheid kan het niet, dus moet 'de markt' het maar oplossen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
boxlessness schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:22:
Ik vind de post van NiGeLaToR in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13" wel interessant in de context van het nieuws dat het ministerie zich bemoeid heeft met de inhoud van OMT rapporten. Het vertrouwen weer een deuk...
Het is denk ik (toch?) koren op de molen van de liberalen dat het vertrouwen in de overheid laag is zodat er weinig weerstand is tegen verdere deregulatie. "De overheid kan het niet, dus moet 'de markt' het maar oplossen".
Zelfde wat de GOP in de VS doet, terwijl ze macht hebben zorgen dat niets werkt en dan klagen dat niets werkt en dingen kunnen afschaffen.

Typisch rechts gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Draaiboek.

Het aspect gedrag zit hem daar waar toepassing van het draaiboek mogelijk gemaakt wordt. En dat zit in de electorale geografie. Anders gezegd: de kiezer.

It's always about your behaviour. Dat is de motor en de brandstof.

[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 11-02-2022 18:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Heeft iemand gisteren Sander en de kloof gisteren nog gezien? Het ging deze keer over werk met aan de ene kant een slap lullende nietszeggende crypto mevrouw en aan de andere kant een trucker die 60 uur per week draaide.

Die trucker was wel het meest typerend voor de staat van het land in mijn ogen. Aan de ene kant had hij haarfijn in de gaten dat het niet klopt dat hij een karig salaris heeft voor al die uren en dat het fout zit in de maatschappij. Maar hij leek geen clue te hebben voor de onderliggende oorzaken. Op de suggestie van Sander dat de belasting op arbeid omlaag moet en die op kapitaal omhoog reageerde hij met een rant richting de politiek en zijn reactie op mensen zoals de cryptomevrouw was zelfs schokkend laconiek.

We hebben dus nog een lange weg te gaan als het op bewustzijn aankomt. :-(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:23
D-e-n schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:24:
Die trucker was wel het meest typerend voor de staat van het land in mijn ogen. Aan de ene kant had hij haarfijn in de gaten dat het niet klopt dat hij een karig salaris heeft voor al die uren en dat het fout zit in de maatschappij. Maar hij leek geen clue te hebben voor de onderliggende oorzaken.
Mag ik in dit kader wijzen op een Arte.de docu op youtube over 'das sogenannte "Prekariat"'. Ongeveer 1/3 van de werkenden in Europa komt ondanks werk (soms meerdere banen) maar net rond, leven met angst voor armoede en met een kleine tegenslag kunnen ze in de problemen raken. En is ontvankelijk voor populisme.
YouTube: Abschied von der Mittelschicht | Doku HD | ARTE

(misschien beetje off-topic hier maar toch)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Heeft iemand gisteren Sander en de kloof gisteren nog gezien? Het ging deze keer over werk met aan de ene kant een slap lullende nietszeggende crypto mevrouw en aan de andere kant een trucker die 60 uur per week draaide.

Die trucker was wel het meest typerend voor de staat van het land in mijn ogen. Aan de ene kant had hij haarfijn in de gaten dat het niet klopt dat hij een karig salaris heeft voor al die uren en dat het fout zit in de maatschappij. Maar hij leek geen clue te hebben voor de onderliggende oorzaken. Op de suggestie van Sander dat de belasting op arbeid omlaag moet en die op kapitaal omhoog reageerde hij met een rant richting de politiek en zijn reactie op mensen zoals de cryptomevrouw was zelfs schokkend laconiek.

Daarom moet je gewone/klare taal spreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:15

Gezien ja. Ik kon me wel vinden in het standpunt dat de middenklasse het niet slecht genoeg heeft om echt in opstand te komen. Dat zie je bij die trucker ook. Ik vond het trouwens een vrij nutteloze inbreng bij de documentaire. Hij vond alles wel best, totaal niet kritisch naar de verhoudingen in onze samenleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Gezien ja. Ik kon me wel vinden in het standpunt dat de middenklasse het niet slecht genoeg heeft om echt in opstand te komen. Dat zie je bij die trucker ook. Ik vond het trouwens een vrij nutteloze inbreng bij de documentaire. Hij vond alles wel best, totaal niet kritisch naar de verhoudingen in onze samenleving.
Probleem is dat men het nog niet slecht genoeg heeft. Op het moment dat dat wel zo gaat zijn is het waarschijnlijk al bijna te laat.

De vraag is ook wanneer een inbreng in de docu nutteloos is. De cryptomevrouw had ook niks nuttigs te melden (sterker nog: het was één en al egocentrische leegheid... ) maar het typeert wel een denkwijze binnen de samenleving. En zo geldt dat voor de trucker ook, hoewel die nog altijd over meer analyserend vermogen beschikte dan de crypto mevrouw.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 12-02-2022 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:39
D-e-n schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Probleem is dat men het nog niet slecht genoeg heeft. Op het moment dat dat wel zo gaat zijn is het waarschijnlijk al bijna te laat.

De vraag is ook wanneer een inbreng in de docu nutteloos is. De cryptomevrouw had ook niks nuttigs te melden (sterker nog: het was één en al egocentrische leegheid... ) maar het typeert wel een denkwijze binnen de samenleving. En zo geldt dat voor de trucker ook, hoewel die nog altijd over meer analyserend vermogen beschikte dan de crypto mevrouw.
Ik vond het interview op het dak het beste met nog een andere persoon. Hij werd wat minder duidelijk geïntroduceerd (voor mijn gevoel wisten ze niet zo goed hoe ze het tot een lopend verhaal konden monteren).

Maar zijn boodschap was wel het helderst en dat is het beter is als mensen een bijdrage leveren aan de samenleving. Die cryptomensen op een boot door Amsterdam leveren met wat ze doen geen bijdrage (in tegendeel, ze 'kosten' de samenleving alleen maar geld door de gigantische elektriciteit en andere voorzieningen die ervoor benodigd zijn om dit sprookje te laten bestaan.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-08 12:04
Dit is al van vrijdag maar hier nog niet benoemd:

https://nos.nl/nieuwsuur/...ide-zich-met-omt-adviezen

Het ministerie van volksgezondheid bemoeide zich met de OMT adviezen, je weet wel dat onafhankelijke orgaan voorgezeten door het RIVM, een onafhankelijk onderzoeksinstituut.

het rivm, stuurde de concept adviezen niet naar andere OMT leden, maar wel naar het ministerie, in zoverre dat medewerkers van het ministerie de teksten van de OMT adviezen aanpassen.

Nu heeft @Virtuozzo al veel geschreven in deze politieke topics over de roest in de grondvesten van de Nederlandse onderzoeksinstituten, en dit is daar weer een kraakhelder voorbeeld van. Hoe de politiek de onafhankelijkheid, en dus de wetenschappelijkheid van die rapporten keihard aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Toch altijd weer opmerkelijk hoe de microkosmos van AWM vanuit diversiteit in participatie door gebruikers de vinger op actualiteit weet te leggen lang voordat die actualiteit op tafel komt. https://nos.nl/l/2417457

De vraag is nu: politieke beslissing of niet. Maar het denken is wel tekenend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Virtuozzo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:55:
Toch altijd weer opmerkelijk hoe de microkosmos van AWM vanuit diversiteit in participatie door gebruikers de vinger op actualiteit weet te leggen lang voordat die actualiteit op tafel komt.
Hier met de bijbehorende zwartgelakte documenten:
WOB-stukken! Meelezen? MinDef en MinBuZa over Gefaalde Afghaanse Evacuatie

Een deel van de BuZa-documenten was al openbaar (Natalie Righton schreef op basis daarvan in oktober een reconstructie), vandaag kan iedereen ze lezen. Waar wij denken dat deze toestand zo enorm kon escaleren, is op het vlak van samenwerking: BuZa, MinDef en J&V zaten totáál niet op dezelfde pagina en daarom werd de evacuatie een bureaucratische kastje/muur met dramatische real life gevolgen. Na de breek een paar dingen die ons al opvielen, inclusief wat concluderende bevindingen onderaan.

Uit de ruim 1300 pagina's deels weggelakte documenten van BuZa en MinDef stijgt een beeld op van doorgeslagen bureaucratische stempelkussens die in een papieren Haagse werkelijkheid leven over de prangende geopolitieke situatie in Afghanistan. Daarbij worden verantwoordelijkheden doorgeschoven alsof het bakjes pinda's zijn: BuZa van Kaag wijst naar MinDef van Bijleveld, MinDef wijst naar IND van Ankie Broekpak-Bingozaal. De mails van Bijleveld zijn ronduit ontluisterend: die vrouw leest niet goed, zag nergens bloedspoed in ("nu naar huis rijden", "rest komt maandag") en dekt vooral haar politieke hachje af. En in Afghanistan "zie" je de stress en spanning oplopen in de tijdlijn die door BuZa is verstrekt. Uiteindelijk gebeurt dus wat niemand wil: dat er te laat gehandeld wordt om op 'normale' wijze te kunnen vertrekken, waardoor Defensie overhaast (met charters) moet gaan evacueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:46
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:53:
[...]

Hier met de bijbehorende zwartgelakte documenten:

[...]
Volgens mij dachten ze bij BuZa dat het een oorlogsspelletje was... :/

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

HollovVpo1nt

I like gadgets

Net wanneer je denkt dat het kabinet een dieptepunt heeft bereikt in vertrouwen doen ze weer iets om daar keihard doorheen te zakken. Nederland is niks beter dan een corrupte staat waar we maar al te graag de morele vinger naar wijzen. Gatverdamme zeg, wat hekel ik toch onze politieke leiders. De incompetentie en onbetrouwbaarheid... We hebben een niveau bereikt waarbij het mij niks zou verbazen als Amerika ons land binnenvalt om hier democratie te bezorgen. Weliswaar voor het Gronings gas, maar naar de buitenwereld toe kun je echt een prima case maken dat de Nederlandse staat voor geen meter functioneert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:27:
Volgens mij dachten ze bij BuZa dat het een oorlogsspelletje was... :/
Je zou verwachten dat de media dit grootst oppakt, het tegendeel is het geval: alleen de NOS heeft een artikel in de marge. Corona-versoepelingen, prins Andrew, Lil Kleine en Volt zijn belangrijker.

GeenStijl als meest effectieve vierde macht, moet niet veel gekker worden... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Die nieuwe bestuurscultuur is echt een groot succes...
Mark Rutte stuurt Landsadvocaat op GeenStijl af

Er is nog veel meer en dat willen de vier ministeries waar wij Wobverzoeken aan stuurden niet vrijgeven. Het vierde ministerie waar we een verzoek indienden is Algemene Zaken en daarom luidt de kop boven dit topic 'Mark Rutte stuurt Landsadvocaat op GeenStijl af'. Het hoogste ambt stuurt het duurste kantoor, om stukken geheim te houden die openbaar zouden moeten zijn. Goed voor de street cred misschien, de Maffiamaatjes van Staat op je dak, maar wij willen uiteindelijk gewoon ons werk kunnen doen en de gevraagde Wob-stukken over het Afghanistan-debacle lezen.

Onze Wobwezel van advocatenkantoor Loonstein heeft strak op de termijnen gelet en toen die verstreken, zijn we meteen naar de rechter gestapt. Die sprak recht in ons voordeel en sommeerde de vier ministeries om binnen twee weken de stukken te leveren - de officiële wettelijke termijn, tenzij bijzondere omstandigheden. Maar die zag de bestuursrechter niet omdat de ministeries al vijf maanden rekken. Daartegen vraagt de Staat nu een voorlopige voorziening aan (= een kort geding in het bestuursrecht) om de uitspraak op te schorten, en dat is dan weer uniek in Wobland. Wij vertalen dat maar even vrijelijk naar: Er is nog véél meer te vinden. Want er zijn tienduizenden (!) documenten bij de drie ministeries tezamen, plus nog enkele tientallen (lol) bij Mark 'Hoe minder ik weet hoe beter' Rutte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:50:
Die nieuwe bestuurscultuur is echt een groot succes...

[...]
Had je iets anders verwacht, dezelfde partijen zitten er.

Totdat we die egoïstische special interest partijen procentueel net zo groot zijn als de mensen waarvoor ze vechten blijven we dit gekloot houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

En dan vragen ze zich af hoe het toch kan dat mensen geen vertrouwen meer hebben in instituten en waarom er een voedingsbodem is voor "ander nieuws".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:36:
En dan vragen ze zich af hoe het toch kan dat mensen geen vertrouwen meer hebben in instituten en waarom er een voedingsbodem is voor "ander nieuws".
Waarbij wel opgemerkt moet worden dat een interessant deel het zich enkel voor de bühne afvraagt, en het als gedragseffect juist stimuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Presentator Tim Hofman doet vrijdag via Instagram een oproep aan betrokkenen die informatie hierover hebben en dit (anoniem) willen delen.

"Tijd voor een nieuw verhaal, en wel over het toeslagenschandaal", schrijft Hofman. "Want: er is een kabinet afgetreden, in de top van de ambtenarij is wat geschoven met banen, maar wij willen weten: wie zijn er hoofdelijk schuldig aan het racisme, het verwoesten van levens en traumatiseren van mensen. Werken zij nog bij de Belastingdienst, mochten zij hun baan houden?"
Ik ben benieuwd, met de aflevering over the voice hebben ze zich wel in de kijker gespeeld. En het is ook hoognodig want het blijft een schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Ik ben benieuwd, met de aflevering over the voice hebben ze zich wel in de kijker gespeeld. En het is ook hoognodig want het blijft een schande.
Ik hoop wel dat het team zich realiseert dat men ook bij de achterdeur dient te waken. Het zou een idee zijn om eens discreet en persoonlijk met het team van Lübach te babbelen.

In de kijker stellen, ja. Maar dat levert ook een loep op. En helaas is het zo gebleken dat in het moderne Nederland vierde macht functies op saillante tegenstand kunnen rekenen. Of dat nu een doorslaan is met landsadvocaat bij een WoB verzoek, of zelfs een zuiveren van zelfs binnen medialand oproept tot zelfreflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Virtuozzo dat is wel zo maar dit is YouTube-only. Daar kan men niet even snel iemand in het eigen netwerk aanschieten om e.e.a. te sturen dan wel te censureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:45:
@Virtuozzo dat is wel zo maar dit is YouTube-only. Daar kan men niet even snel iemand in het eigen netwerk aanschieten om e.e.a. te sturen dan wel te censureren.
Ik help het je hopen. Het initiatief is onderdeel van organisatie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2022"

En nu deel 2.
https://www.vn.nl/manifest-parlementaire-journalistiek/
Journalisten hadden, als er al over de toeslagenaffaire werd bericht, de neiging vooral de kant van de macht te kiezen. Ondertussen waren de volksvertegenwoordigers van de coalitiepartijen vooral bezig hun eigen partij rugdekking te geven in plaats van de regering te controleren. Zeker, zuinigjes deelden zij de mening van Omtzigt en collega-Kamer­lid Leijten dat er een fout(je) was gemaakt, maar ze vonden ‘de spanning die rond het dossier is gecreëerd wel wat opgeblazen’. Een coalitiegenoot liet het woord ‘heksenjacht’ vallen, want door alle Kamervragen die toenmalig staatssecretaris Menno Snel (D66) kreeg, was hij ‘amper nog in staat de talrijke problemen bij de Belastingdienst aan te pakken’. ‘Laat die man toch netjes zijn werk doen,’ verzuchtte een Kamerlid (uiteraard anoniem) tegen het Algemeen Dagblad.

Niet de ouders van het toeslagenschandaal waren het slachtoffer. Nee, de bewindspersoon die al die vervelende Kamervragen moet beantwoorden. Die verdiende ons medelijden.
Uiteraard gaat het artikel verder. Vooral lezen dus!

Edit: dit is niet deel 2, maar een aankondiging van een uitnodiging om hierover te spreken bij Radio Kunststof. Desalniettemin toch lezen, opdat we niet vergeten en zelf blijven nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 18-02-2022 19:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Meer leesvoer. Ook wel alarmerend eigenlijk.

https://decorrespondent.n...rkt/107528676112-1c4a401e

Afbeeldingslocatie: https://useruploads.cdn-decorrespondent.nl/image/sVzzaas0GOAPOPXi2nhXmiasn8k=/1600x2181/dc-useruploads-images/d8ee863fe90a41cab87c4013fd4ce4f9.png
Wat houdt dat werk in? De Tweede Kamer moet het beleid van de regering controleren en wetten maken. Dat beleid wordt gemaakt door twintig ministers, van wie twaalf een eigen ministerie hebben. Bij die ministeries werkten in 2020 maar liefst 123.857 ambtenaren (fte). Dat aantal groeit snel – vijf jaar eerder waren dat er nog 107.579.

Daartegenover staat de ondersteuning van parlementariërs. Die is op z’n zachtst gezegd schraal. Een Tweede Kamerlid heeft gemiddeld twee medewerkers. Alsof je het leger van Luxemburg vraagt om de grens van Oekraïne te bewaken tegen een aanval van de Russen.

Niet alleen de ondersteuning schiet tekort, ook het parlement zelf is dun bezet. Het aantal Tweede Kamerleden per hoofd van de bevolking is in Nederland minder dan de helft van het gemiddelde in de Europese Unie. Op elke 100.000 inwoners staan in Oostenrijk, Denemarken en Portugal twee volksvertegenwoordigers, in Nederland is dat minder dan één.

In 1956 werd het aantal Kamerleden voor het laatst verhoogd, terwijl de bevolking sindsdien groeide met zo’n 7 miljoen mensen. Ons parlement is een bedrijf dat weigert meer mensen aan te nemen terwijl het aantal klanten is verdubbeld.
Niks aan het handje. Kleine overheid jeweetz.

Zie overigens ook dit betoog van Omtzigt.

[ Voor 26% gewijzigd door dawg op 22-02-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-08 21:06
dawg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:09:
...
Een kleine overheid is goed als die overheid niet corrupt is. Maar ja, hoe ze ook beginnen, macht doet gekke dingen met je. Hoe krijgen we voor elkaar dat het parlement groeit? Want zolang controle slechts minimaal en steekproefsgewijs blijft, zal er niet veel veranderen denk ik.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Crahsystor schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Een kleine overheid is goed als die overheid niet corrupt is. Maar ja, hoe ze ook beginnen, macht doet gekke dingen met je. Hoe krijgen we voor elkaar dat het parlement groeit? Want zolang controle slechts minimaal en steekproefsgewijs blijft, zal er niet veel veranderen denk ik.
Een kleine overheid is helemaal niet goed in de meeste gevallen. Zeker niet voor de onderkant van de samenleving welke vaker een beroep doen op die overheid. Of voor de informatievergaring van de Kamer en derhalve de controle op de regering. Een ruggengraat tegen legers lobbyisten.

Ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom een grote overheid niet goed zou zijn t.o.v. markt gedreven partijen. Die overheid is van ons en voor ons (althans, dat zou zo moeten zijn ware het niet dat traditionele machtspartijen zichzelf tezamen met allerlei overheidstaken in de uitverkoop hebben gedaan sinds jaren ~80 onder Lubbers et al.). De markt niet.

[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 21-02-2022 13:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:14

NMH

Moderator General Chat
dawg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:09:

https://decorrespondent.n...rkt/107528676112-1c4a401e

[Afbeelding]

[...]

Niks aan het handje. Kleine overheid jeweetz.
En dan te bedenken dat het van Rutte eigenlijk nog wel wat kleiner mocht tien jaar geleden: https://www.parlement.com..._negatief_over_verkleinen :X

Past prima in de lijn van minder ministers, bezuinigen op toezichthouders, etc. Daardoor verschuift er steeds meer macht naar entiteiten buiten de politiek en de controlerende instanties. Ik bedoel, je ziet nu al dat de ING effectief meeschrijft aan de "eigen" wet, de landbouwsector wat financiele steun ritselt en dat de advocatenlobby boos wordt als kamerleden zich bemoeien met "hun" wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

dawg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Een kleine overheid is helemaal niet goed in de meeste gevallen. Zeker niet voor de onderkant van de samenleving welke vaker een beroep doen op die overheid. Of voor de informatievergaring van de Kamer en derhalve de controle op de regering. Een ruggengraat tegen legers lobbyisten.

Ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom een grote overheid niet goed zou zijn t.o.v. markt gedreven partijen. Die overheid is van ons en voor ons (althans, dat zou zo moeten zijn ware het niet dat traditionele machtspartijen zichzelf tezamen met allerlei overheidstaken in de uitverkoop hebben gedaan sinds jaren ~80 onder Lubbers et al.). De markt niet.
Yup, volgens de huidige kliek is de overheid er alleen maar om "frictionless" zaken doen te faciliteren. Niet iedereen, maar de VVD is echt wel een ideologisch bolwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Dat is iets wat volgt uit oudere tijden, en dan met name die van verzuiling. Het idee van een politiseren van een grote overheid zou resulteren in een overheid als disproportioneel machtsmiddel voor deze of gene zuil. In die periode was dat absoluut een reëel punt van zorg, op gegeven moment zelfs dusdanig dat het aanjager werd van het proces tot beëindiging van verzuiling.

Met verspilling heeft het niets te maken, dat heeft Frits veel later toegevoegd aan nieuw narratief. Projectie eigenlijk, klassiek conservatisme.

Het blijft trouwens grappig, dat marktdenken. In de echte wereld heeft machtspolitieke dominantie juist een gigantische herordening naar gesegregeerde planeconomische inrichting weten te bewerkstelligen. Van zorg tot onderwijs, van infra tot bouw, van bancaire sector tot de vele ideologische melkkoeien zonder toezicht als zorgkantoortjes en zo meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Op twitter leeft een heel vreemde anti VVD beweging.
Die is tegen VVD, CDA, D66, chistenunie, PvdA, GroenLinks en Pro FvD ,PVV en omtzicht.

Wat doet omtzicht in het pro lijstje, het is een belediging voor die man om in de zelfde adem te noemen als de FvD en PVV. En waarom zou stemmen op Groenlinks of PvdA leiden tot een VVD kabinet.

Wat moeten met dit soort idioten, die maken het bijna onmogelijk om rutte te bekritiseren zonder op een hoop gegooit te worden met deze idioten die zonder extreme begeleiding grote moeite hebben met het klittenband van hun schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ArgantosNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:18:
Die is tegen VVD, CDA, D66, chistenunie, PvdA, GroenLinks en Pro FvD ,PVV en omtzicht.

Wat doet omtzicht in het pro lijstje, het is een belediging voor die man om in de zelfde adem te noemen als de FvD en PVV. En waarom zou stemmen op Groenlinks of PvdA leiden tot een VVD kabinet.

Wat moeten met dit soort idioten, die maken het bijna onmogelijk om rutte te bekritiseren zonder op een hoop gegooit te worden met deze idioten die zonder extreme begeleiding grote moeite hebben met het klittenband van hun schoenen.
Who benefits. Dat soort verstoring is altijd een resultaat van organisatie. Wordt tijd voor Nederlandse infosec om eens zaken in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ArgantosNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:18:

Over het algemeen zijn dat bots of betaalde krachten. Knip maar eens een stuk van hun tekst en gooi dat het in de zoekmachine. Dan vind je vaak opvallend veel dezelfde mensen die exact dezelfde tekst hanteren. De "beweging" is vooral bedoeld om ons tegen het harnes van de overheid te jagen. Relatief effectief in landen waar ze geen één partij hebben. Een stuk minder in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
@mods ik maak even een crosspost tav deze (als ie verplaatst moet worden hoor ik het wel)
Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:50:
[...]

Integendeel. Mark doet juist niet wat Europese partners of een VS willen. Hij blokkeert en ondermijnt.
Ik probeer me even een beeld te vormen. Een klein rotland (NL) zit nu als enige effectieve sancties in de weg, Hongarije laat ook bezwaar vallen.
Waarom wordt NL niet zwaar onder druk gezet dan? Sancties voor NL vanwege het zijn van slechte teamspeler; het zou ironisch zijn in deze context. Om met LvG te spreken: zijn onze partners nu zo dom of zijn wij zo slim? Wat is hier aan de hand?
Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Het is laagdrempelig meetbaar.

Mark in Europese Raad: het Kremlin is slecht en bedreigend, de kans op invasie is groot en neemt toe, we moeten sancties klaar hebben liggen en hard handelen.

Vervolgens zet invasie door.

Mark op de bühne: ik wil het niet over invasie hebben.
Mark in de Europese Raad: er is geen invasie zie ik in de media dus we kunnen geen sancties doen.

Een gemiddeld verslaggever kan de notulen en call logs opvragen en dan met weinig moeite een tijdlijn opstellen.
Hoe krijgen we dit in de pers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:10:
@mods ik maak even een crosspost tav deze (als ie verplaatst moet worden hoor ik het wel)

[...]

Ik probeer me even een beeld te vormen. Een klein rotland (NL) zit nu als enige effectieve sancties in de weg, Hongarije laat ook bezwaar vallen.
Waarom wordt NL niet zwaar onder druk gezet dan? Sancties voor NL vanwege het zijn van slechte teamspeler; het zou ironisch zijn in deze context. Om met LvG te spreken: zijn onze partners nu zo dom of zijn wij zo slim? Wat is hier aan de hand?
Dit is eigenlijk echt iets voor een NL Politiek topic. Maar, goed, die druk is er ook. We negeren het echter en richten ons op de Britten. Binnen Nederlands publiek debat is het gewoon geen onderwerp, het komt voornamelijk niet door het exceptionalisme heen, en er ligt een flinke muur van media landschap wat gewoon de blik naar binnen heeft.

Er zijn wel eens gebruikers die van buiten het Nederlandse in het topic komen met verwijzingen naar discussie of publicaties over het Nederlandse in andere lidstaten - vanuit Spanje, Frankrijk, Duitsland en zo meer - maar dan blijkt al snel hoe diep dat exceptionalisme zit.

Zo kwamen in het Toeslagenaffaire topic meermaals buitenlandse analyses voorbij, van hogere kwaliteit dan de Nederlandse. Breder blikveld, veel meer gericht op uitleggen van machtspolitiek, concepten als sadopopulisme, externe consultatie en zo meer. Maar goed, Nederlandse media negeerden het. Of erger, zo ging men op gegeven moment behoorlijk tekeer tegen een correspondent van de SüdDeutsche die de vinger wist te leggen op de Kwestie Nieuwe Beleidsfundamenten. Tja.
[...]

Hoe krijgen we dit in de pers?
Niet, of hooguit middels wegen die in lang en gevoelig proces via Investico lopen. Soms duurt dat jaren.

Enige jaren geleden was er hier een ambtenaar van EZ actief die het had over draaiboeken dividendbelasting. Nu ja, dat duurde ook totdat het op de bühne kwam toen de gelieerde lobby dacht dat de kust veilig was. En iedereen was verrast. AWM is best een opmerkelijke microkosmos van gebruikers soms.

Enfin, het raakt binnen context aan dit topic, in algemene zijn lijkt het er op dat de Nederlandse samenleving gewend is geraakt aan ontbreken van Vierde Macht functies, maar zoals gezegd eigenlijk is dit meer iets voor het NL Politiek topic - denk ik.

Edit. Vreemd. Notificatie van een ander topic, maar ik zie net dat je bericht hier in dit topic staat. Prima, dan is de vloer open, zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 22-02-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:25:
[...]

Over het algemeen zijn dat bots of betaalde krachten. Knip maar eens een stuk van hun tekst en gooi dat het in de zoekmachine. Dan vind je vaak opvallend veel dezelfde mensen die exact dezelfde tekst hanteren. De "beweging" is vooral bedoeld om ons tegen het harnes van de overheid te jagen. Relatief effectief in landen waar ze geen één partij hebben. Een stuk minder in Nederland.
Fabriekjes aan de Nieuwezijdse Voorburgwal en de Herengracht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ik had hem inderdaad al in dit forum neergezet om wat inhoudelijker uit te diepen.
Virtuozzo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Niet, of hooguit middels wegen die in lang en gevoelig proces via Investico lopen. Soms duurt dat jaren.
Je riep mensen op om niet cynisch te worden. Als het ons al niet lukt om het dubbelspul van onze premier in zo'n gevoelig dossier in de pers te krijgen, wat rest dan?

'Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Waar mag ik op hopen?'

Als het ons niet lukt op deze vragen te antwoorden, dan worden we door de tijd weggevoerd.

Daarnaast, er zijn andere partijen. Hoe kijkt een D66 naar ons verraad van de Oekraïense zaak? Zijn de 4 coalitiepartijen nu allemaal varianten van VVD geworden?

Dat de rot door en door zit is mij al een paar jaar duidelijk, maar toch beklemt het mij nu meer dan anders.
Enfin, het raakt binnen context aan dit topic, in algemene zijn lijkt het er op dat de Nederlandse samenleving gewend is geraakt aan ontbreken van Vierde Macht functies, maar zoals gezegd eigenlijk is dit meer iets voor het NL Politiek topic - denk ik.
De boodschap wat er precies mis is, is ook moeilijk. Voor de ene groep geldt: msm = de waarheid, voor de andere groep geldt msm = fake news, als ik een foto maak met lage resolutie.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

wauskoek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:05:
Man man man... wat draait m'n maag continu de hele dag om. :N

Ik ben zelf een paar keer in Oekraïne geweest op diverse plekken en kan het mij gewoon niet voorstellen dat daar nu gewoon stront aan de knikker is. Oorlog komt zo wel heel dicht bij en je voel je je toch een soort van bedrogen.

Wat is die Putin toch een meedogenloze flapdrol wat nog vast zit in zijn Sovjet-Unie. Bij het zien van de beelden dat hij zonder emotie doodleuk de oorlog verklaard en dreigt (met ICBM's wellicht) gaan mijn rug haren van overeind staan. Ze zijn daar in het Kremlin de rare trucjes niet verleerd. Er gebeurde vroeger ook veel rare dingen. Ik weet niet meer precies waar het om ging maar kan me de beelden nog wel herinneren dat in die tijd een vrouw stiekem een verdovende injectie kreeg toegediend toen ze boos werd bij een bijeenkomst.

Je zou haast denken dat dat soort rare fratsen haast verleden tijd zouden moeten zijn. Maar als je de laatste jaren goed bekijkt is dit dus verre van waar.
Voorbeelden die mij te binnen schieten:
- Putin die zelf een wet erdoor heen drukt dat hij langer kan blijven zitten
- Vergiftiging van de Russische man(even zijn naam kwijt) in London
- Financiële support aan extreem rechtse partijen in de EU
- Overname Krim

We stonden erbij en keken ernaar :-(

Hopelijk blijven de Oekraïners het vol houden en blijven net zo hardnekkig terug vechten zoals de Afghanen dat toen deden. Ik denk dat in West Oekraïne geen gebrek is voor liefde voor hun land en dat de drive hoog ligt. De laatste keer dat ik in Kiev was waren ze maar al te trost met het pronken van Russisch legermateriaal wat buit is genomen in het oosten.

Op een grote heuvel in Kiev staat het indrukwekkende 'Motherland' standbeeld te pronken met op haar schild het hamer en sikkel logo. Hopelijk blijft het logo van iets uit het verleden.. Maar met de huidige situatie vrees ik ervoor.
toon volledige bericht
Poetin is geen communist en ook geen Sovjet fan.
Whoever does not miss the Soviet Union has no heart. Whoever wants it back has no brain.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dit mag hier verder.

Ondertussen gebruikt 'onze' regering deze oorlog om een groot aantal explosieve documenten relatief ongemerkt naar de Kamer te sturen:
160x "Stoppertje". Kabinet stuurt 26 voorbeelden van wangedrag Belastingdienst aan Kamer

Stoppertje. Kent u die uitdrukking? Het gaat niet over het Russische leger bij de Oekraïense grens, het gaat niet over de BMW X5 van de DSI bij het Leidseplein en het gaat ook niet over AL HET SLECHTE NIEUWS OVER DE TOESLAGENAFFAIRE. Sterker nog, de uitdrukking "stoppertje" is daar onderdeel van. Het kabinet heeft namelijk besloten om vandaag (kon zeker niet eerder, moet u niks bij denken, onze regering zou zoiets nooit doen, red.) een brief over de criminele activiteiten van de Belastingdienst aan de Kamer te sturen.
Wat een toeval inderdaad...

[ Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 19:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 11:46
Nou ja zeg. Dat uitgerekend vandaag het Kabinet de Kamer overlaadt met documenten over de toeslagaffaire.

160x "Stoppertje". Kabinet stuurt 26 voorbeelden van wangedrag Belastingdienst aan Kamer

Zal er wel niks mee te maken dat het hele land druk is met iets anders. Toch?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:08:
Ondertussen gebruikt 'onze' regering deze oorlog om een groot aantal explosieve documenten relatief ongemerkt naar de Kamer te sturen:

[...]

Wat een toeval inderdaad...
[Embed]
Hopelijk komt dit uitgebreid in het nieuws. Walgelijk.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
siggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:11:
Hopelijk komt dit uitgebreid in het nieuws. Walgelijk.
Heb snel de reguliere media gescand, nope.

Voor dit soort berichtgeving moet je anno 2022 blijkbaar bij GeenStijl of Joop.nl zijn...

Pagina: 1 ... 6 ... 84 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland