bulle bas schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:10:
@mods ik maak even een crosspost tav deze (als ie verplaatst moet worden hoor ik het wel)
[...]
Ik probeer me even een beeld te vormen. Een klein rotland (NL) zit nu als enige effectieve sancties in de weg, Hongarije laat ook bezwaar vallen.
Waarom wordt NL niet zwaar onder druk gezet dan? Sancties voor NL vanwege het zijn van slechte teamspeler; het zou ironisch zijn in deze context. Om met LvG te spreken: zijn onze partners nu zo dom of zijn wij zo slim? Wat is hier aan de hand?
Dit is eigenlijk echt iets voor een NL Politiek topic. Maar, goed, die druk is er ook. We negeren het echter en richten ons op de Britten. Binnen Nederlands publiek debat is het gewoon geen onderwerp, het komt voornamelijk niet door het exceptionalisme heen, en er ligt een flinke muur van media landschap wat gewoon de blik naar binnen heeft.
Er zijn wel eens gebruikers die van buiten het Nederlandse in het topic komen met verwijzingen naar discussie of publicaties over het Nederlandse in andere lidstaten - vanuit Spanje, Frankrijk, Duitsland en zo meer - maar dan blijkt al snel hoe diep dat exceptionalisme zit.
Zo kwamen in het Toeslagenaffaire topic meermaals buitenlandse analyses voorbij, van hogere kwaliteit dan de Nederlandse. Breder blikveld, veel meer gericht op uitleggen van machtspolitiek, concepten als sadopopulisme, externe consultatie en zo meer. Maar goed, Nederlandse media negeerden het. Of erger, zo ging men op gegeven moment behoorlijk tekeer tegen een correspondent van de SüdDeutsche die de vinger wist te leggen op de Kwestie Nieuwe Beleidsfundamenten. Tja.
[...]
Hoe krijgen we dit in de pers?
Niet, of hooguit middels wegen die in lang en gevoelig proces via Investico lopen. Soms duurt dat jaren.
Enige jaren geleden was er hier een ambtenaar van EZ actief die het had over draaiboeken dividendbelasting. Nu ja, dat duurde ook totdat het op de bühne kwam toen de gelieerde lobby dacht dat de kust veilig was. En iedereen was verrast. AWM is best een opmerkelijke microkosmos van gebruikers soms.
Enfin, het raakt binnen context aan dit topic, in algemene zijn lijkt het er op dat de Nederlandse samenleving gewend is geraakt aan ontbreken van Vierde Macht functies, maar zoals gezegd eigenlijk is dit meer iets voor het NL Politiek topic - denk ik.
Edit. Vreemd. Notificatie van een ander topic, maar ik zie net dat je bericht hier in dit topic staat. Prima, dan is de vloer open, zou ik zeggen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Virtuozzo op 22-02-2022 23:40
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.