DevWouter schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 01:02:
Even iets kleins aan stippen. In jouw tekst trek je allerlei voorbeelden erbij en gebruik je veel beeldende taal om een beeld te scheppen. Tenzij je wilt dat ik (of een ander) het allemaal behandel kan het handig zijn om je tekst een duidelijke focus te geven. We springen hier voor mijn gevoel een beetje van de hak op de tak. Mijn focus is het gevaar van autocratisch organisaties in de Nederlandse politiek, maar mogelijk is dat bij jou iets anders.
De lengte van je tekst is geen probleem, dat zijn we hier gewend en verwachten we ook enigzins. Het onderwerp continue verbreden proberen we te voorkomen door ons zelf op één onderwerp te houden.
Nogmaals geen kritiek, dat deed ieder van ons in het begin en ook nu incidenteel.
[...]
Je verwijst hier naar een dreiging die ik niet uit de context van je tekst kan halen. Zoals @
D-e-n aanstipten zijn er veel gevaren binnen de politiek waarbij alles op één hoop gooien er zeker toe behoort. Of het hoger of lager is ligt aan de context en nuances.
Echter FVD en PVV kenmerkt zich door hun ondemcratisch structuur als een reele dreiging zien en niet een potentiele. Daar is vaak weining nuances op aan te brengen.
[...]
Dat viel mee, het was vooral dat het overlapte. Eerdere kabinetten hadden ook hun shitstorms. Bedenk dat het huidige kabinet vooral werkt binnen de huidige situatie, een situatie geschept door de vele kabinetten die vooraf ging. We vergeten dat vaak en denken dat het ergste nu is.
[...]
Grappig genoeg is de huidige vorm van Omtzigt een keuze. Hij heeft steun, maar had die wijselijk afgewezen. Hij kan op andere manieren beinvloed worden, maar het ergste scenario van toen de tijd, dat hij zich liet omringen door beinvloedbare poppetjes, is er niet.
[...]
Vermijd denken en zorg dat je het weet. En ja, machtspolitiek: Het doel is macht en het middel is macht.
[...]
PVV wordt uitgesloten omdat het wegliep als gedoogpartij. Het wou de lusten, maar niet de lasten.
Uitsluiten van PVV heeft ook andere redenen, maar in de praktijk is dat niet vergelijkbaar met FvD.
[...]
Oef... Hier wordt het gevaarlijk, ik krijg corona flashbacks. Maar maak het concreet, er zijn gevallen waar het ook was, maar ook héél veel waar er sprake was van misinformatie. Kies er één uit en dan behandelen we die.
[...]
Wat zijn de condities om "bewezen banden" te hebben met een buitelands regime? Juist, daar zit dan ook het probleem. Het is binnen de politiek een nieuw middel. Vloeibaar zodat het gekneed kan worden.
Ja mijn insteek is wat breder in de dreiging voor de democratie zelf. Een autocratie zie ik niet snel gebeuren namelijk. Juist omdat hier controles al voor bestaan. Maar hier moet wel voor gewaakt worden zeker.
En ik vind een autocratisch bestuur binnen een partij niet wenselijk, maar schijnbaar hebben de vertegenwoordigers/leden van de partij hier minder moeite mee. En ja moet ik die waardebepaling voor hun doen, of hebben ze de mogelijkheid om dit zelf te beslissen. Daarmee zeggende de optie om de partij te verlaten als het hun niet zint. En zelf een politieke partij op te richten eventueel.
Een wat meer democratisch werkende partij als het CDA in combinatie met het democratische kabinet ontslaat vervolgens Mona Keijzer. Een gekozen volksvertegenwoordiger voor het CDA. Onder het mom, "ze ging te ver" en kon niet onder de "accentverschillen" vallen van het kabinet volgens Rutte. De koning werd verzocht om een ontslag goed te keuren. Op verzoek van het CDA heeft ze haar kamerzetel ingeleverd. Nou betreft dat geen autocratische beslissing perse, maar het is in ieder geval niet democratisch te noemen om een gekozen volksvertegenwoordiging buiten spel te zetten op deze manier vind ik.
Maar goed haar petitie onverdeeld open heeft haar in de positie gezet om toch enigszins een democratische manier te vinden om politieke invloed te kunnen hebben. Dus misschien was het beter om haar proberen te "sensibiliseren" of "functie elders" te geven. Het debacle met omtzigt was waarschijnlijk vergelijkbaar verlopen als die niet zelf de partij had verlaten. Hij gaf zelf al aan dat die binnen de fractie overleg ook een scherpe kritische tong had. het rommelde binnen het CDA. En dat zat een nieuwe formatie in de weg, idealen moesten hoe dan ook gevolgd worden.
Het potentiële gevaar wat ze hebben, want zo zie ik het. Is zichtbaar. Diezelfde dreiging tegen de democratie is een stuk minder zichtbaar bij de andere partijen.
Maar stel ze zouden de middelen uit kunnen breiden naar invloed op de pers of wetenschap of democratisch proces. Dan werk je een autocratie meer in de hand dan wat je zou willen denk ik. Dat er nou niet duidelijk iemand anders aangewezen kan worden behalve de "usual suspects' is een kwestie van tijd.
En wederom ik gooi het niet op 1 bult. Ik stel alleen dat diezelfde tekortkomingen een menselijk iets is. Ik kan me nog een interview herinneren waarin Wilders een stuk sympathieker was, toen was hij nog lid van de VVD, daar kwam snel verandering in.
Oh nee ik bedoelde meer in de omgang de ellenlange debatten over formatie debacles. Het terughoudend zijn in verantwoordelijk nemen. De pers foutief voorlichten. Er vervolgens om liegen, en dan verdraaien. Het zelfde geld met de formatie gesprekken. En "omtzigt functie elders" stukken beter ingepakt met suggestieve bewoordingen. En selectieve geheugen. Definitie verbuiging van een "leugen". Maar op basis van gevoel weet je het eigenlijk wel. Hij had z'n positie overspeeld en kon en zal nooit toegeven. Hier stond hij alleen in, buiten de fractie of het kabinet. Maar de eer en de trots geschonden. Een symbolische motie van afkeuring was de straf. Een motie van wantrouwen was een brug te ver nog, en kon geen meerderheid verwachten. Kaag moest de rol vertolken als vertegenwoordiging van het kabinet die de "straf" oplegde. De belofte werd gemaakt om de betreffende "rutte doctrine" (suggererende dat het een autocratische doctrine was) los te laten. Hier moest het kabinet al meerdere malen aan herinnerd worden.
Nee ik doelde dan ook meer op ondersteuning van financiële middelen. Maar ook extra handjes om alles uit te zoeken voor een wetsvoorstel of debat.
Ze hebben al wel een poging gedaan om als kleine fracties een vertegenwoordiging in het presidium te krijgen bijvoorbeeld. Daarin hebben ze namelijk geen stemrecht verder als afsplitsing of kleiner fracties. Omtzigt had gelijk dat hij ondanks de meerdere stemmen minder inbreng had dan menig klein partij.
Ja het zit in het aard van het beestje. Maar tegelijkertijd de enigste mogelijkheid tot een "eerlijke" benadering van democratie. Daarom een controlerende functie in stand houden. Elke vorm er van.
Nee maar het resultaat hetzelfde. Geen enkele partij wil een formatie vormen met fvd of pvv. Ik denk zelfs de PVV/fvd niet, als het om principes gaat. Onder voorwaarde dat ze deze dan vasthouden natuurlijk. De andere partijen hebben laten zien dat dit niet perse hoeft te zijn.
Jesse klaver had zelf ook al aangegeven in een interview dat bepaalde wetsvoorstellen werden voorgelegd als koehandel. En dat is vanuit een kabinet, dan kun je je voorstellen dat de principes ook zo verhandeld worden in een formatie proces, en binnen het kabinet. Datzelfde zie ik dan ook gebeuren.
Ja ik doel ook inderdaad op de corona crisis, en kan ook waarderen dat je misinformatie meeneemt. Want daar zit de crux voor mij, de regering uitte zich als de autoriteit van correcte informatie. "De wetenschap" "Het nieuws" ze waren de arbiters van de objectieve waarheid. Zo lieten ze het overkomen. Verdere toetsing of suggesties was nog net niet verboden ook al werd hier al zachtjes aan de suggesties voor gewekt. Tegenhangers waren "wappies" verspreide "desinformatie" of "misinformatie" waren een gevaar voor de samenleving. De retoriek nam absurde proporties aan. Dokters die zich buiten de vastgelegde norm uitte moesten dan maar hun BIG registratie verliezen. Ongevaccineerden waren de nieuwe vijand. Maar er was geen plicht, ook niet stiekem. Of toch wel. Veel mensen hebben het wel zo ervaren. En hebben gekozen voor de prik onder het mom van vrijheid terug krijgen in plaats van bescherming. Of zelfs opzettelijk een besmetting oplopen

. Is dan de semantiek de waarheid of de belevenis/observatie. Dit heeft namelijk invloed op meerdere onderwerpen met genuanceerde wetenschappelijke onderbouwing. Was vaccineren effectief, ja met een aantal kanttekeningen. Niet voldoende om daar een spinsel omheen te bouwen van effectiviteit, en weigerende mensen af te schilderen als abnormale en asociale.
De onderzoeken die nu en het afgelopen halfjaar naar buiten komen, bewijzen de proportionaliteit. En die word vind ik nu des te meer terecht betwist. Is het dan wel te rechtvaardigen, waren we echt in een positie dat een klein selectief deel, zelfbenoemde arbiters van de waarheid deze keuzes moest en kon maken. Of was hier de controle functie van de kamer wel wat belangrijker. Ik vind van wel. Maar ik vergeef het min of meer in de trant van een crisis, maar het geeft wel aan hoe een crisis dit beïnvloed en rationaliteit en democratie onder druk komen te staan. De communicatie had sowieso anders moeten verlopen, in plaats van stellig te blijven beweren dat alles "waar" was. De onzekerheden beter communiceren. De opvolgende keuzes op beleid en regel/wetgeving was ook minder dan effectief of waar te beschouwen, of verantwoord. Maar oke dat is dan als het goed is voorbij, de overblijfselen van deze wetten en regelgeving met hand en tand verdedigt. De ernst nu verzekerd, en maar wat graag permanent opgenomen te worden in de wetgeving.
Ja maar om te veroordelen op basis van verdenkingen of beeldspraak is ook een lastig kwestie. Zie bijvoorbeeld "cancel culture". Dit werd in het verleden bij denk ook geprobeerd. En het is sowieso Wilders zijn favoriete trucje, bijvoorbeeld op basis van dubbele nationaliteit en afkomst. Of associatie zoals hij met Kaag deed en de voorliefde die ze voor terroristen zou hebben. Dan sla je plank mis denk ik. Veroordeel een daad. Kaag finacieerde schijnbaar een terroristen groepering. Al dan niet indirect, die groepering word beschuldigt van gruwelijke daden. Wat deed Kaag dan precies fout. Ze had ze niet moeten financieren denk ik, maar draagt geen directe verantwoording voor de daden voor de groepering zelf. Maar als mensen dat zo willen zien, kan ik er begrip voor opbrengen. Maar rationeel gezien houd het geen stand vind ik.
Hetzelfde betreft dan thiery ook. Mocht er geen bewijs zijn, dan moeten we het loslaten. En niet gaan veroordelen op verdenkingen of beeldspraak/mening. Sociaal gezien mag het natuurlijk wel. En de actie die daarbij hoort is niet op hem stemmen. Maar sociaal gezien is het geen oordeel geldend in de zin van niemand mag op hem stemmen. En "iedereen moet zo denken" want dan heb ik zelf ook nog wel een paar suggesties die veroordeeld mogen worden en iedereen moet mijn mening delen. En dan mond je uit op een autocratie uiteindelijk.
Ik hoop dat ik zo iets duidelijker ben.
En de potentiële gevaren ook blijft zien, het is vreselijk verleidelijk om in een narratief/retoriek mee te gaan en om iemand publiekelijk te schande te zetten en te veroordelen. Een "common enemy unites" in de basis is dit gewoon tribalisme.
Vaak word zelfs het argument of de bewoording verdraaid of selectief gebruikt om de publieke opinie te sturen, onder het mom van het grotere goed. Dat is ook verwerpelijk vind ik. En dan moet je jezelf tot verheven moraliteit kunnen bestempelen. En ik denk dat ook daar een wijze les in zit. En onze menselijkheid dit eigenlijk niet toelaat. Dit is de weg naar gedachtenmisdaad. En de grootste bedreiging van je recht tot meningsuiting. Hoe verwerpelijk je de mening ook vind, dat recht moet beschermd worden.
[
Voor 19% gewijzigd door
wimpo op 02-03-2022 04:34
]