Partijleider Sigrid Kaag van D66 reageert om 13.45 uur op het rapport naar grensoverschrijdend gedrag binnen haar partij. Kijk hier live mee. https://t.co/SadMqAqZ6K
— RTL Nieuws (@RTLnieuws) 21 april 2022
In die discussies stel ik altijd de vraag; Zie je die partijen nu veranderingen doorvoeren om het beleid proberen te veranderen omdat het toch niet bij hun intenties past?ArgantosNL schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:06:
[...]
Voor mij persoonlijk niet, maar ik heb meerdere discussies met mensen gehad die de intentie van deze partijen belangrijk vinden.
Zeker als het partijen binnen de regeringscoalitie zijn.
Het is soms lastig om mensen duidelijk te maken dat er een verschil is tussen wat politici zeggen en wat ze doen. En we zijn gewoon van nature veel gewilliger om het voordeel van de twijfel te geven aan partijen waar wij op hebben gestemd/ideologisch verbonden mee voelen. Ook al komt er nooit verandering.
Yes. Excuses en een commissie die gaat onderzoeken hoe het beter kan.
Too little too late mevrouw Kaag...
Volkskrant: Kaag wist al een jaar van grensoverschrijdend gedrag: ‘Ik heb vier keer om hulp gevraagd’
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
25 jaar? Ik wist niet dat de situatie zo urgent was, ik dacht dat we zeker tot 2100 hadden voor de zeespiegelstijging zo hard gingProton_ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:47:
Op zich is migratie wel degelijk een issue; welk land in onze regio wil de egoïstische, tegenstribbelende, arrogante Nederlanders verwelkomen als de Randstad moet migreren omdat de dijken niet verder verhoogd kunnen worden? Dat is immers het meest waarschijnlijke scenario in 25 jaar.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Dat lijkt inmiddels wel een van de eisen te zijn voor het zijn van politicus; een gebrek hieraan hebben.De partij vertoont weinig tekenen van zelfreflectie, vindt ze.
Kaag zal wss niet opstappen? (ik kijk niet mee)
[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 21-04-2022 14:00 ]
Kaag: "Mensen hebben zich onveilig gevoeld"
Nee, mevrouw Kaag. Mensen zijn onheus bejegend.
"We moeten erkennen dat binnen iedere organisatie..."
En weer generaliseren.
Werkelijk, wat slap. Grote woorden bij het beoordelen van anderen, maar als het jezelf betreft precies dezelfde retoriek gebruiken als degenen die je altijd bekritiseerd.
Dan de erkenning dat ze te weinig heeft gedaan voor de vrouw, maar uiteraard geen opvolging van haar woorden 'er is een plaatsje in de hel...'.
Niet aftreden, maar optreden. Same old, same old.
Succes bij de volgende verkiezingen mevrouw Kaag.
En weer generaliseren.
Werkelijk, wat slap. Grote woorden bij het beoordelen van anderen, maar als het jezelf betreft precies dezelfde retoriek gebruiken als degenen die je altijd bekritiseerd.
Dan de erkenning dat ze te weinig heeft gedaan voor de vrouw, maar uiteraard geen opvolging van haar woorden 'er is een plaatsje in de hel...'.
Vandaag niet. Maar ze gaat de volgende verkiezingen in mijn ogen niet halen.RodeStabilo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:59:
[...]
[...]
Dat lijkt inmiddels wel een van de eisen te zijn voor het zijn van politicus; een gebrek hieraan hebben.
Kaag zal wss niet opstappen? (ik kijk niet mee)
Is weer lekker arrogant nu tegen de (vrouwelijke) journalist.
Persco even aangezet, Kaag draait en ontwijkt zoals het boekje van "nieuw leiderschap" voorschrijft.
Je zal er maar op hebben gestemd....
De lichaamstaal van die man (Victor Everhardt?)zegt trouwens ook alles, lekker gesloten en wil gewoon van alle lastige vragen af zijn.
Je zal er maar op hebben gestemd....
De lichaamstaal van die man (Victor Everhardt?)zegt trouwens ook alles, lekker gesloten en wil gewoon van alle lastige vragen af zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door dr.lowtune op 21-04-2022 14:12 ]
Wat een aanfluiting, die persconferentie.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Staat iemand hier echt van te kijken? Dit wisten we toch al na het: "we kunnen niet door een deur" en daarna gewoon een 180 maken.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:05:
Kaag: "Mensen hebben zich onveilig gevoeld"
En weer generaliseren.
"Thoughts and prayers" en "we hear you, we see you" maar er niets aan willen doen.
Less alienation, more cooperation.
Ze wordt geconfronteerd met haar eigen appjes met de vrouw en heeft acuut last van geheugenverlies...
Volkskrant: Slachtoffer MeToo-zaak D66: ‘Ik vroeg om vertrouwelijkheid, niet om een doofpot’
Volkskrant: Slachtoffer MeToo-zaak D66: ‘Ik vroeg om vertrouwelijkheid, niet om een doofpot’
[ Voor 54% gewijzigd door alexbl69 op 21-04-2022 14:14 ]
Van Mark geleerd hoe je zoiets aanpakt.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:13:
Ze wordt geconfronteerd met haar eigen appjes met de vrouw en heeft acuut last van geheugenverlies...
[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 21-04-2022 14:14 ]
Kaag: "Ik kan het niet voor de geest halen... " Hee, daar hebben we hem weer!
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Wow, dat kaag heeft gezegd dat er een speciaal plekje in de hel is gereserveerd voor vrouwen die anderen niet steunen. Nooit geweten dat ze dat gezegd heeft, maar wat een woorden zeg. En ik vind deze nieuwe bestuurscultuur wel heeeeel sterk doet denken aan het al dan niet hebben van actieve herinneringen...
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ach, nu wordt de verklaring over het plaatsje in de hel plots verplaatst naar Madeleine Albright.
Mevrouw Kaag kan trouwens nog wel een keer in de leer bij Rutte voor wat betreft het verhullen van non-verbale communicatie.
Tsjezus, zo heftig heb ik het journaille nog niet vaak meegemaakt

Dat is een Rutte-tje, ze heeft ook een Hugo-tje uitgehaald, op de vraag heeft u contact gezocht met het slachtoffer "Ik mag hopen dat ik dat gedaan heb".Marc H schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:14:
Kaag: "Ik kan het niet voor de geest halen... " Hee, daar hebben we hem weer!
Kaag: heb het idee dat het meer om de ophef gaat dan om de slachtoffers.
Natuurlijk, blame the messenger.
Zonder die Volkskrant publicatie was er nooit een 'nieuwe weging' gekomen.
Natuurlijk, blame the messenger.
Zonder die Volkskrant publicatie was er nooit een 'nieuwe weging' gekomen.
Ik moet zeggen dat ik journalisten zelden zo scherp en hard heb meegemaakt. Dit zijn wel echt kritische vragen.
Oei: Kaag zegt feitelijk dat deze kwestie niet belangrijk genoeg is om van af te moeten treden.
Oei: Kaag zegt feitelijk dat deze kwestie niet belangrijk genoeg is om van af te moeten treden.
[ Voor 30% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-04-2022 14:30 ]
Tja, Kaag kan er ook niet mee omgaan. Zowel deflectie als ruitelijk erkennen dat ze er een zooitje van gemaakt heeft kan ze niet. Leerzaam voor andere MinFins in Europa bij onderhandelingen.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:19:
Tsjezus, zo heftig heb ik het journaille nog niet vaak meegemaakt
https://nos.nl/artikel/24...ait-veel-cadeautjes-terug
En in de tussentijd: alle beloftes waar stemmen mee zijn geharkt gaan de prullenbak in, want de rekeningen van het uitgestelde beleid van de afgelopen kabinetten heeft een deurwaarder gestuurd.
Rekent u even mee? De kosten van de spaartaks die gecompenseerd moet worden, schadeloosstelling van de slachtoffers van de toeslagenaffaire, stikstofdossier en zo kunnen we nog even door gaan.
Dat nog iemand eens durft te beweren dat de huidige coalitie het toch wel goed doet met al die crisis.
En in de tussentijd: alle beloftes waar stemmen mee zijn geharkt gaan de prullenbak in, want de rekeningen van het uitgestelde beleid van de afgelopen kabinetten heeft een deurwaarder gestuurd.
Rekent u even mee? De kosten van de spaartaks die gecompenseerd moet worden, schadeloosstelling van de slachtoffers van de toeslagenaffaire, stikstofdossier en zo kunnen we nog even door gaan.
Dat nog iemand eens durft te beweren dat de huidige coalitie het toch wel goed doet met al die crisis.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
De cijfers liegen er ook niet om:polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:32:
https://eenvandaag.avrotr...ertrouwen-in-het-kabinet/
Precies 100 dagen nadat het kabinet-Rutte IV op het bordes stond, heeft nog 23 procent vertrouwen in dat kabinet. Weinig geloof in de aanpak van grote thema's en ophef rond de kopstukken zijn de voornaamste redenen voor de slechte cijfers.
Eigenlijk hadden we weinig anders kunnen verwachten. Rutte 3 trad af vanwege het grootste schandaal, alles en iedereen riep dat het nu toch anders ging en vervolgens gaan dezelfde coaliatiepartijen door. Ik heb niet echt het idee dat we een winnaarsploeg hebben met oa De Jonge en Hoekstra, en Kaag gaat nu ook aardig nat. Ik vraag me echt af hoe het anders kan in Nederland.
[ Voor 8% gewijzigd door Michael_OsGroot op 21-04-2022 14:37 ]
Ik heb sympathie voor een Kabinet dat uit crisis overmacht moeilijk besluiten moet nemen wat ons allen raakt. Wat mij enorm steekt is dat een groot deel de pijn de lijken uit de kast zijn die door het handelen en bestuurscultuur van Rutte en co zijn ontstaan. Wij boeten voor hun falen. Nul verantwoordelijkheid, nul toerekenbaarheid. Zij gaan wel door met hun goed betaalde baantjes.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:32:
Ik hoop dan ook dat niemand verbaasd is. Er is geen enkele reden waarom mensen hun gedrag radicaal zouden aanpassen van de ene op de andere dag als ze al 3 kabinetsperiodes lang precies hetzelfde deden en bij elke kans die er kwam om het gedrag aan te passen, men dat niet deed. Ieder die dan nog stemt op beloftes dat het deze keer echt gaat gebeuren, heeft niet goed opgelet of is vreselijk naïef.Michael_OsGroot schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:36:
[...]
De cijfers liegen er ook niet om:
https://eenvandaag.avrotr...ertrouwen-in-het-kabinet/
Precies 100 dagen nadat het kabinet-Rutte IV op het bordes stond, heeft nog 23 procent vertrouwen in dat kabinet. Weinig geloof in de aanpak van grote thema's en ophef rond de kopstukken zijn de voornaamste redenen voor de slechte cijfers.
Eigenlijk hadden we weinig anders kunnen verwachten. Rutte 3 trad af vanwege het grootste schandaal, alles en iedereen riep dat het nu toch anders ging en vervolgens gaan dezelfde coaliatiepartijen door. Ik heb niet echt het idee dat we een winnaarsploeg hebben met oa De Jonge en Hoekstra, en Kaag gaat nu ook aardig nat. Ik vraag me echt af hoe het anders kan in Nederland.
Maar goed, wederom dezelfde issues dus als waarover het vorige kabinet was gevallen: doofpotten, geen verantwoordelijkheid willen nemen, rapporten laten aanpassen voor eigen politiek gewin en ga zo maar door.
Eens zien wat het gaat geven, maar ik heb een stille hoop dat Kaag en D66 dit niet gaan overleven en we misschien toch nieuwe verkiezingen kunnen scoren vandaag of morgen. Dan maak ik wel dezelfde fout als ik hierboven wijs naar VVD/CDA/D66-stemmers: ik hoop dat stemmers radicaal ander gedrag gaan laten zien.
@HollovVpo1nt ik heb weinig extra respect voor wat mensen doen omdat het is wat binnen de taak valt die men koos, met name als we het over politiek hebben. Men moest besturen en heeft dat gedaan. Getuige de probleemdossiers met van Lienden, heeft men dat zelfs behoorlijk slecht gedaan en was men wederom meer beducht voor de eigen reputatie.
Er is heel erg veel af te dingen op hoe goed dat crisisbestuur was, want ook daar kwamen de structurele fouten die er waren door beleid naar boven en deed men er wederom helemaal niets mee (simpele point and case: staatssteun geven aan KLM zonder enige duurzaamheidseisen eraan te verbinden terwijl de klimaatproblemen zich opstapelen, idem voor de stikstofproblemen).
[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 21-04-2022 14:44 ]
Ik lees vooral lastenverzwaring voor de VVD achterban:polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:32:
Bedrijven blijven toch belasting in het hogere tarief betalen over winsten boven de 200.000 euro. De regeringspartijen waren van plan om de grens te verhogen naar 400.000 euro, maar dat kost een miljard euro per jaar. Die houdt het kabinet nu in de zak. Ook over het verhogen van de winstbelasting wordt onderhandeld.
De expatregeling, een loonbelastingvoordeel voor bedrijven die werknemers uit het buitenland halen, verdwijnt mogelijk helemaal. Ondernemers moeten dan weer over het hele loon belasting betalen.
Het belastingtarief dat directeur-grootaandeelhouders in box 2 betalen gaat mogelijk omhoog. En de grootaandeelhouders worden mogelijk verplicht een 'marktconform' salaris aan zichzelf uit te keren, waarover dan weer belasting moet worden betaald. Het voordeel dat zij geld in hun bv kunnen laten zitten verdwijnt dan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat zou de grootste winst van deze farce zijn.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:41:
[...]
Eens zien wat het gaat geven, maar ik heb een stille hoop dat Kaag en D66 dit niet gaan overleven en we misschien toch nieuwe verkiezingen kunnen scoren vandaag of morgen.
how how, geen lastenverlichting. Expatregeling treft vooral een expat zelf (is gewoon salaris voor hun veelal). Het kado gaat niet door wat ze eerder zouden krijgen. Groot verschil.hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:43:
[...]
Ik lees vooral lastenverzwaring voor de VVD achterban:
[...]
Dan zijn er een paar 'mogelijke' verhogingen, vooral wat heffingen op inkomen uit kapitaal, maar dat is ook maar 'mwah'. De bezuinigingen door de WAO los te koppelen zijn teruggedraaid omdat de eerste kamer in staking ging erover.
We zien dus dat men alleen een beetje wil schuiven als men ze gaat strongarmen.
[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 21-04-2022 14:48 ]
Dat is alleen het eerste punt (geen lage VPB tot 400k), de rest zijn toch echt lastenverzwaringen.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:47:
how how, geen lastenverlichting. Het kado gaat niet door wat ze eerder zouden krijgen. Groot verschil.
Ik denk het niet. Als ik de peilingen zo zie zie ik weer dezelfde partijen hoog eindigen, maar nu met nog meer versplintering:alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:44:
[...]
Dat zou de grootste winst van deze farce zijn.
https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer
Ik zie nog wel wat D66 stemmers overlopen naar PvdA en Volt, Maar dat de VVD weer de grootste wordt lijkt me bijna een gegeven op dit moment.
Maar de volgende integriteitskwestie zal wel weer aan BING worden aangeboden ter onderzoek ?
Lees tot nu toe weinig over hoe integer het handelen van deze integriteitsonderzoeker is geweest, in het ogenschijnlijk bewust, al dan niet op aanvraag, produceren van een soort vertrouwelijke "side-letter".
Lees tot nu toe weinig over hoe integer het handelen van deze integriteitsonderzoeker is geweest, in het ogenschijnlijk bewust, al dan niet op aanvraag, produceren van een soort vertrouwelijke "side-letter".
Mark noemde Kaag Hautain, ik denk dat hij dat al vrij snel goed ingeschat heeft. Wat een tenenkrommende uitleg van Kaag en reactie op de pers.RodeStabilo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:14:
[...]
Van Mark geleerd hoe je zoiets aanpakt.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
De moeilijke besluiten waartot ze gedwongen worden vanuit in de meeste gevallen de rechters of met heel veel druk vanuit de tweede kamer? In de meeste gevallen heb ik bijzonder weinig daadkrachtige besluiten gezien om tot oplossingen te komen.HollovVpo1nt schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:38:
[...]
Ik heb sympathie voor een Kabinet dat uit crisis overmacht moeilijk besluiten moet nemen wat ons allen raakt.
De expatregeling is toch een lastenverzwaring voor bedrijven? Die kunnen dan niet goedkoper meer iemand uit het buitenland halen.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:47:
[...]
how how, geen lastenverlichting. Expatregeling treft vooral een expat zelf (is gewoon salaris voor hun veelal). Het kado gaat niet door wat ze eerder zouden krijgen. Groot verschil.
Dan zijn er een paar 'mogelijke' verhogingen, vooral wat heffingen op inkomen uit kapitaal, maar dat is ook maar 'mwah'. De bezuinigingen door de WAO los te koppelen zijn teruggedraaid omdat de eerste kamer in staking ging erover.
We zien dus dat men alleen een beetje wil schuiven als men ze gaat strongarmen.
Ligt eraan hoe je redeneert. Als je een verlaging van de inkomstenbelasting als een lastenverlichting voor de bedrijven ziet dan is een verhoging van de inkomstenbelasting een lastenverzwaring voor de bedrijven. Zolang we contracten hebben die in het overgrote deel spreekt over een bruto-salaris en niet een netto-salaris dan is de directe impact voor een bedrijf beperkt.champion16 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:32:
[...]
De expatregeling is toch een lastenverzwaring voor bedrijven? Die kunnen dan niet goedkoper meer iemand uit het buitenland halen.
Op dit moment zou alleen expliciete lasten verzwaring voor VVD stemmers het enige zijn waardoor zijn stoppen op de VVD te stemmen. Zou me niet verbazen als Klaver dan de schuld van die lasten verzwaring zou krijgenMichael_OsGroot schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:48:
[...]
Ik denk het niet. Als ik de peilingen zo zie zie ik weer dezelfde partijen hoog eindigen, maar nu met nog meer versplintering:
https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer
Ik zie nog wel wat D66 stemmers overlopen naar PvdA en Volt, Maar dat de VVD weer de grootste wordt lijkt me bijna een gegeven op dit moment.
Kan iemand uitleggen waarom een partij (D66, VVD) haar lijsttrekker (Kaag, Rutte) nog wil houden na zoveel leugens en blunders?
Zien die partijen niet dat het desastreus gaat zijn voor een volgende verkiezing om zo verder te gaan?
Ja, ik weet dat het Rutte een paar keer wel gelukt is, maar inmiddels volgen de blunders elkaar in zo'n hoog tempo op dat de boel een keer in elkaar moet donderen zou je zeggen...
Dit dient geen enkele kiezer.
Om de politiek weer wel dienend te laten worden: Directe openbaarmaking van alle (besluit)stukken en afspraken van de regering (ministeries + regering zelf) aan de tweede kamer, zonder doorstrepen. (En dus niet op aanvraag, met doorstrepen) Dit om de controlefunctie van de 2e kamer ten volle te kunnen uitvoeren.
Zien die partijen niet dat het desastreus gaat zijn voor een volgende verkiezing om zo verder te gaan?
Ja, ik weet dat het Rutte een paar keer wel gelukt is, maar inmiddels volgen de blunders elkaar in zo'n hoog tempo op dat de boel een keer in elkaar moet donderen zou je zeggen...
Om de politiek weer wel dienend te laten worden: Directe openbaarmaking van alle (besluit)stukken en afspraken van de regering (ministeries + regering zelf) aan de tweede kamer, zonder doorstrepen. (En dus niet op aanvraag, met doorstrepen) Dit om de controlefunctie van de 2e kamer ten volle te kunnen uitvoeren.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Heel makkelijk, ondanks jarenlange schandalen hebben ze toch de meeste stemmen gekregen.MicroWhale schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:40:
Kan iemand uitleggen waarom een partij (D66, VVD) haar lijsttrekker (Kaag, Rutte) nog wil houden na zoveel leugens en blunders?
Dus je zou kunnen zeggen dat ze tijdens de verkiezingen niet zijn afgestraft voor hun fouten.
Ach regeren is halveren is niet voor het eerst dan van toepassing.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:44:
[...]
Dat zou de grootste winst van deze farce zijn.
Ik ben benieuwd hoe Rutte het aan zijn lobbyvrinden verkoopt dat allerlei cadeaus voor ondernemers dus worden teruggedraaid. Denk dat GL en PvdA blij zijn ditmaal geen kop van jut kunnen dienen en in de EK de doorslag kunnen geven maar alleen tegen afdoende wisselgeld.
Rutte en Kaag kan je niet op dezelfde hoop gooien en over dezelfde kam scheren wat je nu doet.MicroWhale schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:40:
Het feit dat Rutte al meerdere verkiezingen de meeste stemmers heeft getrokken laat zien dat hij gewoon heel veel vertrouwen geniet van de gemiddelde Nederlander. Ik verwacht ook dat wanneer hij aanblijft ook bij nieuwe verkiezingen ook gewoon weer de meeste stemmers trekt.
Hij heeft nou niet bepaald de makkelijkste functie en heeft op bepaalde momenten ook zijn conclusies genomen met bijv. de toeslagen affaire. De gemiddelde Nederlander zal het hem niet kwalijk nemen omdat ze bij de nieuwe verkiezingen gewoon weer op hem gestemd hebben. Mark heeft weinig echte uitschieters gemaakt in zijn lange periode dat hij nu actief is.
Kaag daarentegen is gewoon politiek onhandig. Meerdere keren komt ze niet uit de verf in de korte tijd dat ze politiek actief is. En deze metoo affaire zet de spotlight op haar leiderschap. Daarin komt ze uitermate zwak over. Het het probleem lijkt veel groter binnen d66 dan alleen v Drimmelen.
Rutte heeft geen incidenten zoals deze gehad die in zijn gezicht ontploften en die zo beladen zijn. Daarom zullen VVD stemmers waarschijnlijk geen moeite hebben om op hem te blijven stemmen, terwijl je nu overal leest dat d66 heel veel stemmers aan het verliezen is en dat mensen echt teleurgesteld zijn in Kaag,
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Rutte zorgt altijd dat er een andere zondebok de de schuld kan dragen, en zolang de media mee gaat in Rutte's verhaal dan kan hij er mee wegkomen. Het probleem is dat generaal gezien doet de media te veel aan rapportage en te weinig aan journalistiek. Wat hier met dit D66 is gebeurt is meer de uitzondering dan de regel.Bean77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:50:
[...]
Rutte en Kaag kan je niet op dezelfde hoop gooien en over dezelfde kam scheren wat je nu doet.
Het feit dat Rutte al meerdere verkiezingen de meeste stemmers heeft getrokken laat zien dat hij gewoon heel veel vertrouwen geniet van de gemiddelde Nederlander. Ik verwacht ook dat wanneer hij aanblijft ook bij nieuwe verkiezingen ook gewoon weer de meeste stemmers trekt.
Hij heeft nou niet bepaald de makkelijkste functie en heeft op bepaalde momenten ook zijn conclusies genomen met bijv. de toeslagen affaire. De gemiddelde Nederlander zal het hem niet kwalijk nemen omdat ze bij de nieuwe verkiezingen gewoon weer op hem gestemd hebben. Mark heeft weinig echte uitschieters gemaakt in zijn lange periode dat hij nu actief is.
Kaag daarentegen is gewoon politiek onhandig. Meerdere keren komt ze niet uit de verf in de korte tijd dat ze politiek actief is. En deze metoo affaire zet de spotlight op haar leiderschap. Daarin komt ze uitermate zwak over. Het het probleem lijkt veel groter binnen d66 dan alleen v Drimmelen.
Rutte heeft geen incidenten zoals deze gehad die in zijn gezicht ontploften en die zo beladen zijn. Daarom zullen VVD stemmers waarschijnlijk geen moeite hebben om op hem te blijven stemmen, terwijl je nu overal leest dat d66 heel veel stemmers aan het verliezen is en dat mensen echt teleurgesteld zijn in Kaag,
Het is wel belangrijk om op te merken in het beeld van VVD heeft de verkiezingen gewonnen...
dat in 2021 VVD 21.9% van de stemmen heeft gekregen.
in 2017, 21,2%
in 2012: 26.6% van de stemmen.
Het overgrote deel van Nederland heeft dus niet op Rutte gestemd. De gehele coalitie in 2021 heeft minder dan 50% van de stemmen gekregen. de coalitie is wel, dat in 2017 naar 2021 het % stemmen van 49.01 naar 49.76% is gegaan.
En Kaag is pas na de verkiezingen van haar voet-stuk gevallen - met de flater van het niet ondersteunen van de motie-van-wantrouwen, na het drama van de terugtrekking uit afghanistan, haar aftreden als minister om weer lekker een andere ministers post te gaan bekleden, en nu dit.
Welke lessen Kaag gaat nu gaat trekken, zal mij benieuwen, maar leermeester Rutte heeft weinig aan mandaat ingeboet met zijn vele schandalen die van de teflon laag zijn gegleden.
De VVD heeft natuurlijk geen rede om van Rutte af te gaan - je ziet het in de opkomst percentages bij verkiezingen. genoeg om de grootste te blijven.
Maar de grootste worden is niet het zelfde als de steun hebben van het merendeel van de Nederlanders. 78% heeft niet op Rutte gestemd. De media wil graag koppen drukken zoals: Nederland kiest voor Rutte, maar dat is niet waar.
Als Kaag nog kans wil maken om ooit premier van Nederland te worden, dan moet ze gewoon stug blijven zitten, en hopen dat de de pers en de mensen de smet zijn vergeten wanneer er nieuwe posters op de abri's worden geplaatst.
De realiteit is dat als er verandering moet komen, dan moeten de leden van D66 dat teweeg brengen bij hun Partij door massaal te protesteren. Partij Discipline los laten. Zelfde bij de VVD, als intern Rutte niet word aangepakt, gaat het ook niet van buiten gebeuren tot de volgende verkiezing.
en 20% is genoeg om premier te blijven zolang mogelijke Coalitie partners de rot in het systeem goedkeuren/groot houden. en D66 heeft het signaal afgegeven dat ze het momenteel oke vinden.
dat in 2021 VVD 21.9% van de stemmen heeft gekregen.
in 2017, 21,2%
in 2012: 26.6% van de stemmen.
Het overgrote deel van Nederland heeft dus niet op Rutte gestemd. De gehele coalitie in 2021 heeft minder dan 50% van de stemmen gekregen. de coalitie is wel, dat in 2017 naar 2021 het % stemmen van 49.01 naar 49.76% is gegaan.
En Kaag is pas na de verkiezingen van haar voet-stuk gevallen - met de flater van het niet ondersteunen van de motie-van-wantrouwen, na het drama van de terugtrekking uit afghanistan, haar aftreden als minister om weer lekker een andere ministers post te gaan bekleden, en nu dit.
Welke lessen Kaag gaat nu gaat trekken, zal mij benieuwen, maar leermeester Rutte heeft weinig aan mandaat ingeboet met zijn vele schandalen die van de teflon laag zijn gegleden.
De VVD heeft natuurlijk geen rede om van Rutte af te gaan - je ziet het in de opkomst percentages bij verkiezingen. genoeg om de grootste te blijven.
Maar de grootste worden is niet het zelfde als de steun hebben van het merendeel van de Nederlanders. 78% heeft niet op Rutte gestemd. De media wil graag koppen drukken zoals: Nederland kiest voor Rutte, maar dat is niet waar.
Als Kaag nog kans wil maken om ooit premier van Nederland te worden, dan moet ze gewoon stug blijven zitten, en hopen dat de de pers en de mensen de smet zijn vergeten wanneer er nieuwe posters op de abri's worden geplaatst.
De realiteit is dat als er verandering moet komen, dan moeten de leden van D66 dat teweeg brengen bij hun Partij door massaal te protesteren. Partij Discipline los laten. Zelfde bij de VVD, als intern Rutte niet word aangepakt, gaat het ook niet van buiten gebeuren tot de volgende verkiezing.
en 20% is genoeg om premier te blijven zolang mogelijke Coalitie partners de rot in het systeem goedkeuren/groot houden. en D66 heeft het signaal afgegeven dat ze het momenteel oke vinden.
Als Minpres. zit Rutte natuurlijk in een bijzondere positie en liggen de hoofdpijn dossiers vanzelfsprekend bij de ministers. Toeslagenaffaire heeft hij politiek de gevolgen gedragen door af te treden. Nederland heeft daarna bij de verkiezingen vertrouwen gehouden in Rutte en was hij de persoon met afstand de meeste voorkeursstemmen. Dat je mensen liever een andere politieke kleur in het torentje zien snap ik wel, maar we mogen internationaal in onze handen knijpen met een topper als Rutte. Moet er niet aan denken om een Kaag, Klaver tussen al die wereldleiders rond te zien lopen. Ik zou juist tegen de oppositie zeggen kom met een betere strategie dan de laatste tig jaar. Het onvermogen van de oppositie laat Rutte ook in zijn kracht zitten. Volgens mij kan men zich daar beter op focussen dan frustraties te uiten dat teflon Mark alles doorstaat. Kom met een beter alternatief.Jos_V schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:17:
d66 is in dit kabinet ook wel een risico. Ik zie ze zo een 'lousewiesje' (van der Laan) doen, dus als het d66 beter uitkomt zullen ze zeker de stekker eruit trekken. Maar gezien de wegtrekkende kiezers zullen ze netjes bij het kruisje tekenen. Wat dat betreft heeft de affaire de onderhandelingspositie van enkele andere partijen alleen maar versterkt.
Opnieuw, 78% heeft niet op De VVD gestemd. Dat zie ik niet als: "Nederland heeft vertrouwen gehouden in Rutte"Bean77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:26:
[...]
Als Minpres. zit Rutte natuurlijk in een bijzondere positie en liggen de hoofdpijn dossiers vanzelfsprekend bij de ministers. Toeslagenaffaire heeft hij politiek de gevolgen gedragen door af te treden. Nederland heeft daarna bij de verkiezingen vertrouwen gehouden in Rutte en was hij de persoon met afstand de meeste voorkeursstemmen. Dat je mensen liever een andere politieke kleur in het torentje zien snap ik wel, maar we mogen internationaal in onze handen knijpen met een topper als Rutte. Moet er niet aan denken om een Kaag, Klaver tussen al die wereldleiders rond te zien lopen. Ik zou juist tegen de oppositie zeggen kom met een betere strategie dan de laatste tig jaar. Het onvermogen van de oppositie laat Rutte ook in zijn kracht zitten. Volgens mij kan men zich daar beter op focussen dan frustraties te uiten dat teflon Mark alles doorstaat. Kom met een beter alternatief.
d66 is in dit kabinet ook wel een risico. Ik zie ze zo een 'lousewiesje' (van der Laan) doen, dus als het d66 beter uitkomt zullen ze zeker de stekker eruit trekken. Maar gezien de wegtrekkende kiezers zullen ze netjes bij het kruisje tekenen. Wat dat betreft heeft de affaire de onderhandelingspositie van enkele andere partijen alleen maar versterkt.
Kaag en de D66 fractiediscipline hebben hem op het stoeltje gehouden, door tegen de motie van wantrouwen te stemmen nadat hij tegen de Kamer heeft gelogen. Ook dat is niet Nederland.
De beste man is momenteel Premier dankzij het coalitie-akkoord, en ja ik had er graag iemand anders gezien. maar de verschillende fracties hadden de optie om buiten de VVD om een coalitie te vormen en hebben dat niet gedaan, het zei zo, maar dat is wat anders dan: Nederland heeft voor de VVD gekozen.
we moeten niet de actieve herinnering van het grootste deel van de Nederlandse stemmers vergeten, door te claimen dat ze op de VVD en op Rutte hebben gestemd.
De grootste minderheid heeft op de VVD gestemd.
Ik vind die daadkracht eigenlijk behoorlijk tegenvallen. Neem bijvoorbeeld het stikstofdossier, dat sleept zich ondertussen al 2.5 jaar voort en er zit nog niet echt veel schot in, vooral niet op het onderdeel landbouw. Er is niemand die bereid is om te zeggen "Beste boeren, het pijnlijke maar eerlijke verhaal is dat we niet op de oude weg voort kunnen gaan". Er is weliswaar een grote pot geld beschikbaar nu, maar ik acht de kans levensgroot dat dat net als in het verleden ondoelmatig besteedt gaat worden waardoor het probleem blijft. Zelfs de Belgen, die ook geen reputatie van daadkracht hebben vanwege de vele bestuurslagen daar lijken het beter te doen: https://nos.nl/artikel/24...len-boeren-moeten-stoppen. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, zoals de afhandeling van de bevingsschade in Groningen en het toeslagenschandaal waar de mensen ook al jaren in de shit zitten. Het volgende hoofdpijndossier dient zich trouwens ook al weer aan: https://nos.nl/artikel/24...en-slechte-waterkwaliteit.HollovVpo1nt schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:38:
Ik heb sympathie voor een Kabinet dat uit crisis overmacht moeilijk besluiten moet nemen wat ons allen raakt.
Tsja standaard van een kabinet Rutte, zorg dat iedereen elkaar krampachtig vast gaat en blijft houden.Bean77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:26:
Maar gezien de wegtrekkende kiezers zullen ze netjes bij het kruisje tekenen. Wat dat betreft heeft de affaire de onderhandelingspositie van enkele andere partijen alleen maar versterkt.
Daar hebben we in deze recentste incarnatie in die korte tijd al weer de nodige voorbeelden gezien, verdeeld over de coalitie partijen.
Grappig dat je dat Rutte dat verwijt. Waarom wijs je niet met je vinger naar d66 dat het zichzelf aandoet? Als zij de boel op orde hebben, echt leiderschap en een visie dan zullen ze echt niet zo snel in zo'n positie komen.gekkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:17:
[...]
Tsja standaard van een kabinet Rutte, zorg dat iedereen elkaar krampachtig vast gaat en blijft houden.
Daar hebben we in deze recentste incarnatie in die korte tijd al weer de nodige voorbeelden gezien, verdeeld over de coalitie partijen.
Laat de linkse partijen als GL, d66, pvda etc met een echt alternatief komen voor Rutte en dat veel mensen aanspreekt. Het alleen maar blijven wijzen naar Rutte lost het probleem Rutte in de ogen van de linkse kiezer niet op.
beetje makkelijk wijzen als de VVD en coalitiegenoten het niet-informeren van de kamer tot een sport hebben verheven. Ook internationaal/EU staat Nederland er niet persé zo positief op als je denkt. Mister 'Nonono' is zijn naam daarBean77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:49:
[...]
Grappig dat je dat Rutte dat verwijt. Waarom wijs je niet met je vinger naar d66 dat het zichzelf aandoet? Als zij de boel op orde hebben, echt leiderschap en een visie dan zullen ze echt niet zo snel in zo'n positie komen.
Laat de linkse partijen als GL, d66, pvda etc met een echt alternatief komen voor Rutte en dat veel mensen aanspreekt. Het alleen maar blijven wijzen naar Rutte lost het probleem Rutte in de ogen van de linkse kiezer niet op.
Misschien omdat ze continu worden lastig gevallen met "onzin".Napo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:24:
[...]
De moeilijke besluiten waartot ze gedwongen worden vanuit in de meeste gevallen de rechters of met heel veel druk vanuit de tweede kamer? In de meeste gevallen heb ik bijzonder weinig daadkrachtige besluiten gezien om tot oplossingen te komen.
Ik zal happen: Welke onzin?mitsumark schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:34:
[...]
Misschien omdat ze continu worden lastig gevallen met "onzin".
Dit inderdaad, de primaire winnaars van de expatregeling zijn de bedrijven. Die houden echt wel rekening daarmee met wat ze expats bieden. En ook wat ze Nederlandse werknemers bieden dus, omdat ze goedkoper expats kunnen krijgen door die regeling.champion16 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:32:
[...]
De expatregeling is toch een lastenverzwaring voor bedrijven? Die kunnen dan niet goedkoper meer iemand uit het buitenland halen.
Dat ding afschaffen ben ik ook groot voorstander van. Er is geen valide reden dat hij bestaat. (Ja we hebben als Nederlandse samenleving niet voor hun opleiding hoeven te betalen. Prima, dan heffen we gewoon normale belasting, en sturen we daarvan 25% door naar hun land van herkomst).
Maar voor degene die hopen op nieuwe verkiezingen, wat verwachten jullie daarvan? Ik denk dat een 'voordeel' van de Oekraïne oorlog is dat FvD niet echt vrienden aan het maken is buiten hun doelgroep, maar alsnog zullen zulk soort partijen vooral voordeel hebben van als er na een jaar alweer verkiezingen moeten komen mijn inziens.
Eindeloze "discussies" over briefjes, mondkapjes, transparantie, vertrouwen, etc, etc.
De enige reden waarom ik geen vertrouwen meer zou hebben in politiek in zijn algemeenheid is omdat ze inderdaad nergens aan toe komen, heeft niks met betrouwbaarheid van personen of partijen te maken.
1. Er blijft geen tijd meer over voor echt werk.
2. Als alles uit "besloten" vergaderingen kan uitkomen, kun je daar dus ook niet meer vrij je mening geven en/of mogelijk controversiele out of the box dingen bedenken.
Bij een bedrijf worden de notulen van de CEO ook niet gedeeld... Dan kan ie zn werk niet meer doen.
De vergelijking met het besturen van een land en een bedrijf gaat bijzonder mank maar zelfs in een bedrijf heeft een CEO geen vrijbrief om maar te doen wat hij/zij wil. Bij een bedrijf met aandeelhouders heb je ook daar een rapportagelijn over de verantwoording van de uitgaven die je doet.mitsumark schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:47:
[...]
Eindeloze "discussies" over briefjes, mondkapjes, transparantie, vertrouwen, etc, etc.
De enige reden waarom ik geen vertrouwen meer zou hebben in politiek in zijn algemeenheid is omdat ze inderdaad nergens aan toe komen, heeft niks met betrouwbaarheid van personen of partijen te maken.
1. Er blijft geen tijd meer over voor echt werk.
2. Als alles uit "besloten" vergaderingen kan uitkomen, kun je daar dus ook niet meer vrij je mening geven en/of mogelijk controversiele out of the box dingen bedenken.
Bij een bedrijf worden de notulen van de CEO ook niet gedeeld... Dan kan ie zn werk niet meer doen.
De tijd die er momenteel wordt gespendeerd aan briefjes, mondkapjes, transparantie, en vertrouwen zijn toch wel het gevolg van het handelen van de regering. Niet afdoende informatie geven, bijzondere keuzes maken zonder onderbouwing en dan kom je in een situatie als dit terecht. Het is bijzonder dat je dit deels bij de tweede kamer lijkt te leggen aangezien het ze niet bijzonder gemakkelijk wordt gemaakt om hun controlerende taak uit te kunnen voeren. In de basis dient de regering informatie te leveren waar gevraagd maar zou het ook bijzonder productief zijn om opener te zijn over de besluiten die genomen worden en waarom ze genomen worden. De regering moet kunnen verantwoorden hoe ze de middellen die ze bij de samenleving ophalen besteden.
Alle coalitie genoten doen het inderdaad "zichzelf" (of eigenlijk beter gezegd "ons") aan.Bean77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:49:
[...]
Grappig dat je dat Rutte dat verwijt. Waarom wijs je niet met je vinger naar d66 dat het zichzelf aandoet? Als zij de boel op orde hebben, echt leiderschap en een visie dan zullen ze echt niet zo snel in zo'n positie komen.
Echter is de constante rode draad in al die kabinetten waar dit de modus operandi is, een combinatie van verdeel en heers en juist daardoor weer krampachtig aan elkaar vasthouden, toch echt Rutte en de VVD wat mij betreft. Ze weten wat werkt om die andere partijen te bespelen en daar door grosso modo te kunnen doen wat ze willen en in ieder geval in het centrum van de macht blijven.
Dat er Rutte verre van het enige probleem is, wat er was en wat er mede dankzij hem en de VVD nog meer is bijgekomen, dat laat onverlet dat hij en zijn partij daar een hoofdrol in vervullen en niet sinds gisteren.
Daarnaast is de rest van de politiek ook armoedig, maar deels komt dat ook omdat ze er geforceerd door de coalitie niet toe doen, niet eens worden geïnformeerd etc.
Maar Rutte beschuldigen van zowel leiderschap (in enige positieve zin) als wel visie, dat gaat mij echt veel te ver !
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 21-04-2022 18:59 ]
Nonono lijkt mij juist een heel verstandige opstelling. Dat Nederland kennelijk volgens jouw mening er niet zo positief op staat lijkt mij juist een compliment.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:27:
[...]
beetje makkelijk wijzen als de VVD en coalitiegenoten het niet-informeren van de kamer tot een sport hebben verheven. Ook internationaal/EU staat Nederland er niet persé zo positief op als je denkt. Mister 'Nonono' is zijn naam daar
Maar goed, laten we eerst de hele forse bezuinigingen maar eens over de hele maatschappij uit gaan smeren. Dat is nog een flinke klus.
Niet alleen coalitie, maar vooral ook oppositie. Zij leveren kennelijk geen aansprekend alternatieve keuze aan met een visie dat de Nederlander aanspreekt. Elke keer maar Rutte framen vind ik (merendeel) zo kansloos van de politiek, dan denk ik, werk eens aan de dingen die je zelf kunt beïnvloeden. Maar kennelijk is dat vanaf Rutte 1 moeilijker dan blijven afgeven op hem.gekkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:54:
[...]
Alle coalitie genoten doen het inderdaad "zichzelf" (of eigenlijk beter gezegd "ons") aan.
[ Voor 31% gewijzigd door Bean77 op 21-04-2022 19:02 ]
Nee zeggen is niet erg, maar waarover, waartegen, de manier waarop en het uiteindelijke resultaat voor zowel, Nederland, Europa als de wereld, dat wel. En daar kan ik bij voortduring niet bijster positief over zijn.Bean77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:59:
Nonono lijkt mij juist een heel verstandige opstelling. Dat Nederland kennelijk volgens jouw mening er niet zo positief op staat lijkt mij juist een compliment.
Maar goed, laten we eerst de hele forse bezuinigingen maar eens over de hele maatschappij uit gaan smeren. Dat is nog een flinke klus.
Of misschien is het geen "frame" maar de bittere realiteit ?Niet alleen coalitie, maar vooral ook oppositie. Zij leveren kennelijk geen aansprekend alternatieve keuze aan met een visie dat de Nederlander aanspreekt. Elke keer maar Rutte framen vind ik (merendeel) zo kansloos van de politiek, dan denk ik, werk eens aan de dingen die je zelf kunt beïnvloeden. Maar kennelijk is dat vanaf Rutte 1 moeilijker dan blijven afgeven op hem.
Om eventjes cru te zijn, de huidige lichting NL'se politici hebben in het buitenland een reputatie van botterikken die continu om de pot heen draaien terwijl ze anderen beschuldigen van wat ze zelf doen, en die vooral de boot afhouden omwille van overtuigende interne financiële redenen zoals er voor zorgen dat NL vooral een belastingsparadijs blijft.gekkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:20:
[...]
Nee zeggen is niet erg, maar waarover, waartegen, de manier waarop en het uiteindelijke resultaat voor zowel, Nederland, Europa als de wereld, dat wel. En daar kan ik bij voortduring niet bijster positief over zijn.
Niet echt gelijk aan de eigen interpretatie van "directe communicatie met snelle, duidelijke beslissingen in samenspraak met anderen".
Wel vertoont het opmerkelijke overeenkomsten met het soort burgerinspraak dat sommige gemeentes hanteren aangaande nieuwbouwprojecten, die kortweg bestaat uit doen alsof je mensen laat participeren om vervolgens het oorspronkelijke plan door te drukken en een hoop mensen kwaad maken.
Wat wil je nou precies met je post zeggen?Jos_V schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:40:
[...]
Opnieuw, 78% heeft niet op De VVD gestemd. Dat zie ik niet als: "Nederland heeft vertrouwen gehouden in Rutte"
Kaag en de D66 fractiediscipline hebben hem op het stoeltje gehouden, door tegen de motie van wantrouwen te stemmen nadat hij tegen de Kamer heeft gelogen. Ook dat is niet Nederland.
De beste man is momenteel Premier dankzij het coalitie-akkoord, en ja ik had er graag iemand anders gezien. maar de verschillende fracties hadden de optie om buiten de VVD om een coalitie te vormen en hebben dat niet gedaan, het zei zo, maar dat is wat anders dan: Nederland heeft voor de VVD gekozen.
we moeten niet de actieve herinnering van het grootste deel van de Nederlandse stemmers vergeten, door te claimen dat ze op de VVD en op Rutte hebben gestemd.
De grootste minderheid heeft op de VVD gestemd.
Èlke minister president in de geschiedenis van de moderne nederlandse politiek (dus zeg maar na de 1e wereldoorlog) is toch op z'n post terechtgekomen vanwege het coalitie- akkoord?
Nog nooit heeft een persoon of partij in de geschiedenis van de moderne nederlandse politiek een absolute meerderheid behaald?
Dus alles wat je zegt is zo klaar als een klontje. Het voegt niets toe.
Uiteindelijk is iedereen in de kamer vrij om te gaan formeren.
Meestal gaat dat onder initiatief van de persoon die de grootste hoeveelheid stemmen heeft gekregen, maar dat hoeft niet (denk aan van Agt 1 en Lubbers 1), iedereen in de kamer staat daar vrij in. In dit geval gebeurde dat wel
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 21-04-2022 21:07 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Nope, puls-vissen was een ander briljant aangevlogen onderwerp met Europese repercussies.Amphiebietje schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:26:
[...]
Om eventjes cru te zijn, de huidige lichting NL'se politici hebben in het buitenland een reputatie van botterikken die continu om de pot heen draaien terwijl ze anderen beschuldigen van wat ze zelf doen, en die vooral de boot afhouden omwille van overtuigende interne financiële redenen zoals er voor zorgen dat NL vooral een belastingsparadijs blijft.
Niet echt gelijk aan de eigen interpretatie van "directe communicatie met snelle, duidelijke beslissingen in samenspraak met anderen".
"We" verneuken het (zeker ook) voor ons zelf, keer op keer op keer.
Yups, de rot zit uiteindelijk overal, wat dat betreft vind ik de vooruitzichten voor NL niet bepaald gunstig, zeker aangezien ik nog geen of nagenoeg geen kentering zie (media, politiek, ambtenarij, maar ook bedrijfsleven en burgers).Wel vertoont het opmerkelijke overeenkomsten met het soort burgerinspraak dat sommige gemeentes hanteren aangaande nieuwbouwprojecten, die kortweg bestaat uit doen alsof je mensen laat participeren om vervolgens het oorspronkelijke plan door te drukken en een hoop mensen kwaad maken.
Ben het met @Bean77 eens... Rutte heeft er de afgelopen paar jaar zo'n onvoorstelbare teringzooi van gemaakt dat de oppositiepartijen in de eerste plaats naar zichzelf moeten kijken waarom ze dat niet electoraal hebben kunnen verzilveren.gekkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:54:
[...]
Alle coalitie genoten doen het inderdaad "zichzelf" (of eigenlijk beter gezegd "ons") aan.
Echter is de constante rode draad in al die kabinetten waar dit de modus operandi is, een combinatie van verdeel en heers en juist daardoor weer krampachtig aan elkaar vasthouden, toch echt Rutte en de VVD wat mij betreft. Ze weten wat werkt om die andere partijen te bespelen en daar door grosso modo te kunnen doen wat ze willen en in ieder geval in het centrum van de macht blijven.
Dat er Rutte verre van het enige probleem is, wat er was en wat er mede dankzij hem en de VVD nog meer is bijgekomen, dat laat onverlet dat hij en zijn partij daar een hoofdrol in vervullen en niet sinds gisteren.
Daarnaast is de rest van de politiek ook armoedig, maar deels komt dat ook omdat ze er geforceerd door de coalitie niet toe doen, niet eens worden geïnformeerd etc.
Maar Rutte beschuldigen van zowel leiderschap (in enige positieve zin) als wel visie, dat gaat mij echt veel te ver !
Maar af blijven geven op Rutte zal wel een goed gevoel geven, maar het zet weinig zoden aan de dijk.
'Verenigd links' (zeg PvdA-GL-SP) heeft er volgens mij nog nooit zo beroerd voorgestaan als nu. Ze leken zelfs blij met de opkomst van een zichzelf als links afficherende D66, met een vrouw aan het roer zou nu alles wel veranderen. Nou, dat hebben we gezien. Niet alleen vandaag, maar al ruim een jaar.
De onderwerpen worden op een zilveren plaat aangereikt; liegen en bedriegen, toeslagenaffaire, stikstofcrisis, energiecrisis, het gedraal bij de energietransitie, onbetaalbare en een gebrek aan woningen. De bevolking is inmiddels progressiever dan het kabinet, maar op de een of andere manier weet links dat maar niet in zetels om te zetten.
Mijn persoonlijke idee is dat de sterke focus op zaken die de meeste burgers totaal niet aanspreken (slavernijverleden, LHBTQ, woke) en het nog steeds niet durven te tornen aan het voor met name hun traditionele achterban invloedrijke immigratiebeleid de grootste boosdoeners zijn.
Voor een linkse partij met een stevig immigratiestandpunt en een focus op de zaken die door hun achterban echt belangrijk worden gevonden is een wereld te winnen. Het is dan misschien niet de ideale linkse partij zoals de huidige besturen (en veel reageerders hier) het graag zien, maar als er niks verandert hebben we nog 30 jaar VVD beleid.
We hebben het er al eerder over gehad, maar immigratie is toch echt een ‘rechtse hobby’. We zijn al heel streng als het gaat om asielzoekers. Het merendeel zijn toch echt arbeidsmigranten ter meerdere eer en glorie van het bedrijfsleven. De gewone man schiet daar weinig mee op, sterker nog heeft er vooral last van.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:08:
[...]
Ben het met @Bean77 eens... Rutte heeft er de afgelopen paar jaar zo'n onvoorstelbare teringzooi van gemaakt dat de oppositiepartijen in de eerste plaats naar zichzelf moeten kijken waarom ze dat niet electoraal hebben kunnen verzilveren.
Maar af blijven geven op Rutte zal wel een goed gevoel geven, maar het zet weinig zoden aan de dijk.
'Verenigd links' (zeg PvdA-GL-SP) heeft er volgens mij nog nooit zo beroerd voorgestaan als nu. Ze leken zelfs blij met de opkomst van een zichzelf als links afficherende D66, met een vrouw aan het roer zou nu alles wel veranderen. Nou, dat hebben we gezien. Niet alleen vandaag, maar al ruim een jaar.
De onderwerpen worden op een zilveren plaat aangereikt; liegen en bedriegen, toeslagenaffaire, stikstofcrisis, energiecrisis, het gedraal bij de energietransitie, onbetaalbare en een gebrek aan woningen. De bevolking is inmiddels progressiever dan het kabinet, maar op de een of andere manier weet links dat maar niet in zetels om te zetten.
Mijn persoonlijke idee is dat de sterke focus op zaken die de meeste burgers totaal niet aanspreken (slavernijverleden, LHBTQ, woke) en het nog steeds niet durven te tornen aan het voor met name hun traditionele achterban invloedrijke immigratiebeleid de grootste boosdoeners zijn.
Voor een linkse partij met een stevig immigratiestandpunt en een focus op de zaken die door hun achterban echt belangrijk worden gevonden is een wereld te winnen. Het is dan misschien niet de ideale linkse partij zoals de huidige besturen (en veel reageerders hier) het graag zien, maar als er niks verandert hebben we nog 30 jaar VVD beleid.
Maar misschien is het afremmen van arbeidsmigratie wel een goede programmapunt voor linkse partijen: terugdraaien van de flexibele arbeidsmarkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 21-04-2022 21:16 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Imo speelt de PVV hier op in. (en de FvD deels ook).alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:08:
[...]
Voor een linkse partij met een stevig immigratiestandpunt en een focus op de zaken die door hun achterban echt belangrijk worden gevonden is een wereld te winnen.
Deze partijen zijn niet specifiek links of rechts, maar nationalistisch en hebben zowel klassiek linkse als klassiek rechtse standpunten.
Niet dat ik me heel erg met deze partijen identificeer, maar iedereen roept wel boe en bah over hun, maar ze lenen hun bestaansrecht aan het feit dat de klassieke partijen (imo grotendeels links, want ik zie de PVV echt als een arbeiderspartij, maar ook deels midden en rechts) bepaalde maatschappelijke standpunten of problemen niet naar voldoening aanpakken of oplossen naar mening van een redelijk groot gedeelte van het electoraat.
Dus hun populariteit komt m.i. niet uit hoe goed zij als partij zijn, maar meer hoe slecht bepaalde andere partijen op sommige zaken hun beleid afstemmen op de wensen van het electoraat.
"man is not truly one, but truly two,"
Grenzen aan de groei dus. Mooi thema.Joris748 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:14:
[...]
We hebben het er al eerder over gehad, maar immigratie is toch echt een ‘rechtse hobby’. We zijn al heel streng als het gaat om asielzoekers. Het merendeel zijn toch echt arbeidsmigranten ter meerdere eer en glorie van het bedrijfsleven. De gewone man schiet daar weinig mee op, sterker nog heeft er vooral last van.
Een gelimiteerd aantal uitzonderingen daargelaten heeft het bedrijfsleven heeft het maar te doen met de mensen die er nu zijn. Die continue instroom van 100.000 mensen per jaar is niet houdbaar.
Is dat niet deels de PVV al?alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:08:
[...]
Ben het met @Bean77 eens... Rutte heeft er de afgelopen paar jaar zo'n onvoorstelbare teringzooi van gemaakt dat de oppositiepartijen in de eerste plaats naar zichzelf moeten kijken waarom ze dat niet electoraal hebben kunnen verzilveren.
Linkse economische standpunten met stevige immigratie stellingname.
Die hebben toch al behoorlijk wat zetels, al gaat er niemand mee samenwerken vanwege oa islam en de persoon Wilders.
Maar links laat het nu toch al 15 jaar zelf liggen.
GroenLinks die het momentum niet verzilverd vier jaar terug en nu belangrijke thema's door vooral D66 uitgewerkt ziet worden.
Een SP met een paar individuele prima kamerleden, maar als partij stuurloos en erg destructieve interne strubbelingen.
Een PvdA die al sinds Kok niet meer weet wat ze willen. Erg aan het verleden blijft hangen en doodsbang is voor andere partijen.
Tel daar de traditionele weerzin tegen defensie bij op: tot een paar maanden geleden wou men daar nog verder op bezuinigen in plaats van de 2% NAVO norm.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:08:
En moest Oekraïne gewoon ontwapenen, dan zou Rusland ze niet als gevaar zien en zouden ze ineens prima buren worden.hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:22:
[...]
Tel daar de traditionele weerzin tegen defensie bij op: tot een paar maanden geleden wou men daar nog verder op bezuinigen in plaats van de 2% NAVO norm.
Neu, in de eerste plaats had Rutte er niet zo'n zooitje van moeten maken en hadden zijn partij en coalitie genoten (in verschillende samenstellingen) dat ook niet moeten doen. En op z'n aller aller minst eens een beetje fatsoenlijk worden.alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:08:
Er is weinig wat nog zoden aan de dijk zet, de WOB is zo ongeveer het laatste wat nog een beetje wat doet.Maar af blijven geven op Rutte zal wel een goed gevoel geven, maar het zet weinig zoden aan de dijk.
Maar ook dat stokt in het parlement, de overtik media die daar soms ook maar halfslachtig op reageert en de burger die er niets mee doet.
Er is een deel van links waarschijnlijk naar D66 opgeschoven spijtig genoeg.'Verenigd links' (zeg PvdA-GL-SP) heeft er volgens mij nog nooit zo beroerd voorgestaan als nu. Ze leken zelfs blij met de opkomst van een zichzelf als links afficherende D66, met een vrouw aan het roer zou nu alles wel veranderen. Nou, dat hebben we gezien. Niet alleen vandaag, maar al ruim een jaar.
En verder helpt het nogal dat rechts groeit, met grote schare aan ontevreden mensen, daarmee blijft links ook mooi klein genoeg.
Tsja alles met een koophuis lijkt bekant sowieso maar op VVD te stemmen, in de hoop dat die bubbel nog wat verder wil rekken voor die winst op papier. Wat hij, zijn partij en eventuele verdere coalitiegenoten doenDe onderwerpen worden op een zilveren plaat aangereikt; liegen en bedriegen, toeslagenaffaire, stikstofcrisis, energiecrisis, het gedraal bij de energietransitie, onbetaalbare en een gebrek aan woningen. De bevolking is inmiddels progressiever dan het kabinet, maar op de een of andere manier weet links dat maar niet in zetels om te zetten.
lijkt daar ver ondergeschikt aan. Idem dito voor dat "ondernemersimago".
En om dat nou oppossitie partijen te gaan verwijten die al .. jaren ? .. decennium ? geen fatsoenlijke informatiepositie meer hebben, laat staan dat ze er iets mee kunnen in het parlement, ze zijn godbetert onderhand afhankelijk van de WOB'ende journalisten omdat dat nog de laatste strohalm is wat nog een beetje afdwingbaar is bij een rechter, parlementair functioneert het gewoon niet meer.
En dat dan willen afschuiven op de oppositie, dank je de koekoek.
Dat zal voor een schare kiezers inderdaad niet meehelpen, maar op de wel aansprekende thema'sMijn persoonlijke idee is dat de sterke focus op zaken die de meeste burgers totaal niet aanspreken (slavernijverleden, LHBTQ, woke) en het nog steeds niet durven te tornen aan het voor met name hun traditionele achterban invloedrijke immigratiebeleid de grootste boosdoeners zijn.
draaien die coalitiepartijen de kiezers ook steevast een rad voor de ogen. Ze zijn niet geïnteresseerd in het werkelijk (proberen) op te lossen van die thema's. Die thema's moeten blijven, ze moeten vooral kunnen veinzen dat ze er voortdurend heel erg mee bezig zijn en het alleen bij hun in goede handen is.
En mijn overtuiging is dat die overige coalitiepartijen zich dus steeds mee laten slepen in het spelletje van Rutte en de VVD (en deels CDA), waarin het zowel verdeeldheid is (niemand krijgt echt wat hij hebben wil en kan er niet mee pronken en ondertussen de bewindspersonen aangeschoten wild, zodat je uiteindelijk krijgt dat iedereen zich maar krampachtig aan elkaar vasthoud en niemand weg kan, want ojee we zouden maar weer verkiezingen krijgen ... en daarmee wordt het land keer op keer weer gegijzeld.
Maar op zich zouden een VVD, het CDA, D66, misschien zelf ook weer eens kunnen proberen iets van fatsoen te betrachten en niet actief proberen de rechtstaat af te breken. En als dat betekend om eens in de oppositie te belanden, daar genoegen mee te nemen.Voor een linkse partij met een stevig immigratiestandpunt en een focus op de zaken die door hun achterban echt belangrijk worden gevonden is een wereld te winnen. Het is dan misschien niet de ideale linkse partij zoals de huidige besturen (en veel reageerders hier) het graag zien, maar als er niks verandert hebben we nog 30 jaar VVD beleid.
Een probleem is dat vleesgeworden "als je in de oppositie zit dan tel je niet meer mee en wordt je effectief buitengesloten zodat je ook bij volgende verkiezingen moeilijker aan de bak komt".
@alexbl69 je omschrijft precies de SP.
Maar laat je vooral door rechts wijsmaken dat links alleen met woke zaken bezig is. Kijk vooral.niet naar wat ze daadwerkelijk doen.
Als laatste is het al 100x genoemd hier. Immigratie regels.zijn al extreem streng. Alleen arbeidsmigratie vanuit de EU is makkelijk, en daar zijn vooral de rechtse partijen heel erg voor.
Maar laat je vooral door rechts wijsmaken dat links alleen met woke zaken bezig is. Kijk vooral.niet naar wat ze daadwerkelijk doen.
Als laatste is het al 100x genoemd hier. Immigratie regels.zijn al extreem streng. Alleen arbeidsmigratie vanuit de EU is makkelijk, en daar zijn vooral de rechtse partijen heel erg voor.
PVV stemt economisch gewoon 90% met de VVD mee. Die zogenaamd linkse standpunten zijn alleen voor tijdens de verkiezingen zodat mensen denken dat ze semi links zijn.sambalbaj schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:17:
[...]
Is dat niet deels de PVV al?
Linkse economische standpunten met stevige immigratie stellingname.
Die hebben toch al behoorlijk wat zetels, al gaat er niemand mee samenwerken vanwege oa islam en de persoon Wilders.
Maar links laat het nu toch al 15 jaar zelf liggen.
GroenLinks die het momentum niet verzilverd vier jaar terug en nu belangrijke thema's door vooral D66 uitgewerkt ziet worden.
Een SP met een paar individuele prima kamerleden, maar als partij stuurloos en erg destructieve interne strubbelingen.
Een PvdA die al sinds Kok niet meer weet wat ze willen. Erg aan het verleden blijft hangen en doodsbang is voor andere partijen.
Denemarken (die met de socialisten aan de macht) gaat veel verder, het kan nog een stuk strenger:Philip Ross schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:12:
Denmark in talks with Rwanda on transfer of asylum-seekers
A deal with Rwanda would make Denmark the first European Union member to effectively bypass the bloc's fragmented migration and asylum system.
"Our dialogue with the Rwandan government includes a mechanism for the transfer of asylum seekers," Immigration Minister Mattias Tesfaye told Reuters on Wednesday. The deal would aim to "ensure a more dignified approach than the criminal network of human traffickers that characterises migration across the Mediterranean today," he added.
Denmark, which has introduced increasingly harsh immigration policies in the last decade, passed a law last year that allows refugees arriving on Danish soil to be moved to asylum centres in a partner country.
Welke linkse partijen willen dat dan aan banden leggen? Wat gewoon betekend uit de EU stappen. Want dan kan ik die iig overslaan bij verkiezingen.Philip Ross schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:12:
En extreem streng, vergeleken met?
Niet vreemd. Een goede defensie is essentieel maar je let ff niet op en je materiaal staat weer in een zandbak een offensieve oorlog te doen. Dan staat Jaap de Hoop Scheffer in 2003 mee te doen, komt Kunduz in 2010 langs en weg is je materiaal.hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:22:
[...]
Tel daar de traditionele weerzin tegen defensie bij op: tot een paar maanden geleden wou men daar nog verder op bezuinigen in plaats van de 2% NAVO norm.
Wel leuke nuance inderdaad: de regels mits uitgevoerd en toepasbaar binnen de kaders zijn streng.Philip Ross schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:12:
We hebben echter te maken met prikweigeraars die niet terug gestuurd kunnen worden, mensen die hun paspoort wegmikken en niet te achterhalen zijn waar ze vandaan komen, landen die hun mensen niet terug nemen en een bureaucratisch systeem dat zo achterloopt dat enkel het aanvragen van asiel in 9/10 gevallen tot financiële compensatie lijdt (vanwege te langzame behandeling).
Dat hebben we toch met zijn allen door de jaren heen gecreëerd.
[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 21-04-2022 22:45 ]
Bedoel je arbeidsmigratie aan banden leggen? Die arbeidsmigratie bestaat alleen omdat het voor werkgevers goedkope, vervangbare arbeidskrachten zijn. Zorg voor een gelijk en eerlijk speelveld en het wordt minder rendabel om arbeidsmigranten hierheen te halen.Sissors schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:20:
[...]
Welke linkse partijen willen dat dan aan banden leggen? Wat gewoon betekend uit de EU stappen. Want dan kan ik die iig overslaan bij verkiezingen.
En extreem streng, vergeleken met?
Dan hebben we nog steeds vrij verkeer van mensen en goederen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Iets waar de SP bijvoorbeeld al jaren op hamert.Joris748 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:03:
[...]
Bedoel je arbeidsmigratie aan banden leggen? Die arbeidsmigratie bestaat alleen omdat het voor werkgevers goedkope, vervangbare arbeidskrachten zijn. Zorg voor een gelijk en eerlijk speelveld en het wordt minder rendabel om arbeidsmigranten hierheen te halen.
Je kunt je afvragen of dat onder "strenger" valt.hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:16:
Denemarken (die met de socialisten aan de macht) gaat veel verder, het kan nog een stuk strenger:
Wij (en deels Europa als blok) falen nogal in het proberen te zorgen dat er een effectief terugkeer beleid komt en houden daarmee een deel van het circus in stand. Maar op zich heeft dat volgens mij weinig met "strenger" te maken ten aanzien van de beslissing over wel of geen recht op.
Nou, dan neem je die arbeidsmigratie toch (mede) als speerpunt?Philip Ross schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:12:
Het vrije verkeer van goederen en personen binnen de EU is geen natuurwet. Het is inderdaad een bewaarheid geworden natte droom voor het bedrijfsleven in de rijke landen.
Grote delen van de arbeidsmarkt aan de onderkant van de samenleving worden qua arbeidsvoorwaarden 'onder de duim' gehouden door die arbeidsmigratie. Wat denk je dat er zou gebeuren mocht arbeidsmigratie vanaf vandaag niet meer mogelijk zijn? Grote paniek onder de bollenkwekers, de bouw, grote delen van de industrie, want morgen zijn er plotseling tig lege arbeidsplekken. Als reactie daarop zullen de arbeidsvoorwaarden (met name de lonen) echter heel snel aangepast worden om die plekken toch gevuld te krijgen.
Arbeidsmigratie is ook voor de landen van herkomst een verstorend fenomeen. Nadat die veelal armere landen dan wij hun onderdanen voor veel geld hebben opgeleid gaat een deel van die onderdanen 'gratis' naar ons om voor een appel en een ei te werken. Verklaart wellicht deels ook de oplaaiende anti-Europese en nationalistische sentimenten in die landen.
Als linkse partij zou een pleidooi tegen het vrije verkeer van ieder geval mensen zeer goed te verdedigen zijn.
Dan neem je tenminste een standpunt in met een eigen agenda, in plaats van (zoals @gekkie boven je doet) enkel af te geven op rechts in de hoop dat 'het volk' misschien ooit een keer in gaat zien hoe slecht rechts wel niet is.
De immigratie van vluchtelingen loopt met name zo stroef omdat het hele systeem continu vol zit met 'veilige landiërs'. De 'Ruanda-oplossing' zou daar inderdaad soelaas kunnen bieden. De stroom met veilige landiërs zal snel opdrogen als ze weten dat ze hun kansloze procedure in een kamp in een Afrikaans land moeten uitzitten.
Voor de 'echte' vluchtelingen is deze route natuurlijk minder ideaal dan de theoretische 'COA-route', maar nog altijd te prefereren boven de huidige situatie waarbij de opvang structureel overbelast is met alle negatieve gevolgen voor de uiteindelijke integratie van dien.
Zoals hierboven beschreven. Dat gelijke speelveld kan er pas komen als de ongebreidelde toestroom van verstorende goedkope arbeidsmigranten gestopt wordt.Joris748 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:03:
[...]
Bedoel je arbeidsmigratie aan banden leggen? Die arbeidsmigratie bestaat alleen omdat het voor werkgevers goedkope, vervangbare arbeidskrachten zijn. Zorg voor een gelijk en eerlijk speelveld en het wordt minder rendabel om arbeidsmigranten hierheen te halen.
Hoe wil je het anders op gaan lossen?
Dat is een van oorsprong Brits idee bedacht door Priti Patel (een extremistische, racistische dame, ondanks haar afkomst). Wat ik mij afvraag is of ze van plan zijn vrachtvliegtuigen in te zetten om die mensen te verplaatsen, zou goed bij het idee passen, aangezien het gewoon een soort offshore concentratiekamp ishoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:16:
[...]
Denemarken (die met de socialisten aan de macht) gaat veel verder, het kan nog een stuk strenger:
[...]

Mensenrechtenorganisaties en de VN zijn tegen.
Dit gaat niet om terugkeerbeleid. Het betreft een onzalig plan om het verwerken van azielzoekers naar een offshore locatie te verplaatsen (dat klinkt machinaal en onmenselijk, maar ze zijn serieus). Daarbij maakt de afkomst van de azielzoekers niet echt uit.gekkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:37:
[...]
Je kunt je afvragen of dat onder "strenger" valt.
Wij (en deels Europa als blok) falen nogal in het proberen te zorgen dat er een effectief terugkeer beleid komt en houden daarmee een deel van het circus in stand. Maar op zich heeft dat volgens mij weinig met "strenger" te maken ten aanzien van de beslissing over wel of geen recht op.
Zie ook de huidige stand van zaken van de controverse in het VK.
Ja ik bedoel arbeidsmigratie aan banden leggen. Wat voor migranten uit andere EU landen alleen kan door de EU te verlaten.Joris748 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:03:
[...]
@alexbl69 Maar waarom moet dat het speerpunt zijn? Arbeidsimmigratie is slechts een heel klein deel van waarom de arbeidsvoorwaarden verslechteren.
Bijvoorbeeld de doorgeslagen flexibilisering is een veel groter onderdeel.
Of het continu afgeven op vakbonden.
Er is gewoon veel en veel meer binnenlands beleid dat effectiever aangepast kan worden voor de groep mensen.
Zeker aangezien arbeidsimmigratie uit de EU nogal lastig te stoppen is zonder uit de EU te stappen.
Dus in plaats van de migratie stoppen eens kijken naar een gelijk salaris voor immigranten, dan word het minder aantrekkelijk voor bedrijven. Zoek eens op welke partijen daar voor zijn, want dat is een daadwerkelijk zinvolle maatregel.
Er is gewoon veel en veel meer binnenlands beleid dat effectiever aangepast kan worden voor de groep mensen.
Zeker aangezien arbeidsimmigratie uit de EU nogal lastig te stoppen is zonder uit de EU te stappen.
Dus in plaats van de migratie stoppen eens kijken naar een gelijk salaris voor immigranten, dan word het minder aantrekkelijk voor bedrijven. Zoek eens op welke partijen daar voor zijn, want dat is een daadwerkelijk zinvolle maatregel.
Dan heb je me denk ik verkeerd begrepen, want het gaat mij niet bepaald (primair) om rechts versus links.alexbl69 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 05:09:
Dan neem je tenminste een standpunt in met een eigen agenda, in plaats van (zoals @gekkie boven je doet) enkel af te geven op rechts in de hoop dat 'het volk' misschien ooit een keer in gaat zien hoe slecht rechts wel niet is.
Volgens mij krijgen immigranten nu al een gelijk salaris als de Nederlanders. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op, bijvoorbeeld truckers die middels allerhande constructies zogenaamd bij een Oostblok-bedrijf in dienst zijn maar alleen hier werken.Philip Ross schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:32:
@alexbl69 Maar waarom moet dat het speerpunt zijn? Arbeidsimmigratie is slechts een heel klein deel van waarom de arbeidsvoorwaarden verslechteren.
Probleem is dat door het beschikbaar zijn van deze immigranten werkgevers nooit meer dan de minimumprijs voor arbeid hoeven te betalen. Ook niet als er - zonder deze immigranten - een groot tekort aan arbeidskrachten voor dat werk (tegen die prijs) zou zijn.
Die verstoring van de arbeidsmarkt werkt ook door op andere terreinen dan enkel het salaris, bijvoorbeeld de door jouw genoemde flexibilisering en de steeds grotere irrelevantie van de vakbonden. Arbeidsmigranten worden geen lid van een bond. En als er toch genoeg aanbod van arbeid is hoeven werkgevers zich niet druk te maken over vaste en prettige arbeidstijden voor hun werknemers.
Vraag en aanbod van arbeid zijn door het vrije verkeer van mensen in met name de onderkant van de arbeidsmarkt volledig uit het lood geslagen. Dat is enkel te veranderen door de toevoer van burgers uit andere landen die bereid zijn voor het minimumloon te werken te stoppen.
En zoals gezegd, arbeidsmigratie binnen de EU is geen natuurwet. Het is er ooit gekomen (je kunt nu wel raden wie daar de drijvende krachten achter waren), maar het hoeft natuurlijk niet tot in lengte van dagen te bestaan. Er zijn goede argumenten om er aan te tornen, dus moet dat bespreekbaar zijn.
Maar als geen enkele fatsoenlijke partij in Nederland dit bespreekbaar durft te maken (en er wellicht electoraal mee scoort) zal het in ieder geval nooit op tafel komen.
Er zijn in Europa uiteraard partijen die het wel bespreekbaar willen maken, maar die gooien het liefst het hele EU-kind met het badwater weg. Misschien moeten we er eens vanaf dat alles wat uit Brussel komt en tot doel heeft tot verdere Europese integratie te komen automatisch als 'goed' bestempeld wordt. Want dat is het niet.
Ah zo, dat had ik gemist, het probleem op die wijze geheel proberen te exporteren klinkt inderdaad ook niet geweldig (maar zie ik nog steeds niet echt gedekt door de term "strenger").Amphiebietje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:06:
[...]
Dit gaat niet om terugkeerbeleid. Het betreft een onzalig plan om het verwerken van azielzoekers naar een offshore locatie te verplaatsen (dat klinkt machinaal en onmenselijk, maar ze zijn serieus). Daarbij maakt de afkomst van de azielzoekers niet echt uit.
Zie ook de huidige stand van zaken van de controverse in het VK.
Mjah om dat soort aspecten zit ik een beetje in dubio, vooral omdat we qua pluimage van immigratie een aardig deel relatief conservatief en/of gelovigen extra over de vloer krijgen, die zowel in omgang in de maatschappij als in de politiek tractie kunnen krijgen.
Waarbij ik toch denk te moeten constateren dat bij ons enige progressieve koers al ingekakt is en nog meer mensen met die denkbeelden er niet aan gaat bijdragen dat we weer wat progressiever gaan worden. Tevens lijken er voldoende landen te zijn die qua die denkbeelden soms beter bij die mensen lijken te passen dan wij doen, maar dat dan zowel de economische als de tolerantie component voor matig wenselijk gedrag de overhand lijkt te hebben en ze toch prefereren onze landen terecht te komen. En vaak komt die last dan voor een groot deel weer in bepaalde wijken en maatschappelijke klassen terecht.
Maar goed het blijft een lastig probleem, gezien de omvang kun je niet om enige generalisatie heen, aan de andere kant kan dat dan weer hard knellen op individueel niveau.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 22-04-2022 09:28 ]
Je post van gisteren is vooral een pleidooi waarom men NIET op rechts moet stemmen. Een heel plausibel verhaal, maar dat is niet voldoende voor links om de verkiezingen te winnen als ze zelf geen aansprekend verhaal hebben.gekkie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:17:
[...]
Dan heb je me denk ik verkeerd begrepen, want het gaat mij niet bepaald (primair) om rechts versus links.
Wat je er hoogstens mee bereikt is dat iemand die je overtuigd de volgende keer eerder niet dan wel stemt.
Niet op het huidige rechts en hoe het met zaken omgaat en daarbij instituties actief uitholt.alexbl69 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:33:
[...]
Je post van gisteren is vooral een pleidooi waarom men NIET op rechts moet stemmen. Een heel plausibel verhaal, maar dat is niet voldoende voor links om de verkiezingen te winnen als ze zelf geen aansprekend verhaal hebben.
Het is niet gezegd dat links of een langere tijd linkse kabinetten of bestuurders daar ook niet toe in staat zijn.
Maar wat er nu zit en de manier waarop men werkt, zorgt er voor dat onder het chroomlaagje een hoop al gedurende langere tijd gesloopt wordt en wat buitengewoon moeilijk te herstellen is.
Dus er zijn wat mijn betreft meerdere zaken die elkaar af en toe kruisen. En de verenging rechts vs links dekt het wat mij betreft inhoudelijk ook maar beperkt als labels voor wat betreft het beschrijven hoe partijen zich manifesteren (in woord en daad).
Wat op dit moment wat mij betreft weliswaar zeer legitiem zou zijn, evenals een blanco stem, maar uiteindelijk contraproductief werkt. We zijn al lang het punt voorbij dat dat iets zou kunnen veranderen bij politiek en overheid in hun functioneren. Voor de signaalfuncties is het immers niet nodig, alle signalen liggen er al lange tijd en zijn ook vele male krachtiger en specifieker dan niet of blanco stemmen ooit zou kunnen zijn.Wat je er hoogstens mee bereikt is dat iemand die je overtuigd de volgende keer eerder niet dan wel stemt.
Een van de problemen is dat rechtse stemmers alleen lijken te luisteren naar de stroman die rechtse figuren maken van linkse partijen. Om vervolgens te klagen dat linkse partijen hun niet trekt terwijl ze door de telegraaf aan het bladeren zijn.alexbl69 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:33:
[...]
Je post van gisteren is vooral een pleidooi waarom men NIET op rechts moet stemmen. Een heel plausibel verhaal, maar dat is niet voldoende voor links om de verkiezingen te winnen als ze zelf geen aansprekend verhaal hebben.
Wat je er hoogstens mee bereikt is dat iemand die je overtuigd de volgende keer eerder niet dan wel stemt.
Je hebt zelf hier meerdere keren immigratie aangehaald dat je daar problemen mee hebt. Daarbij gooi en vluchtelingen en arbeidsmigranten op een hoop. Strengere regel omtrent vluchtinglingen die hun paspoort weggooien en dan niet hun afkomst te achterhalen is of moeilijker te achterhalen, wat wil je er mee doen? op een willekeurig vliegtuig zetten? We zouden ook kunnen zorgen dat onze instanties beter werken zodat die beter kunnen achterhalen waar ze vandaan komen, helaas zijn deze gesloopt door rechtse partijen. Dus beter maar mensenrechten schenden want immigratie goed regelen kost te veel geld, maar wel klagen dat mensen niet goed integreren.
En zoals @Philip Ross al aangaf de enige manier om arbeidsmigranten tegen te houden zou uit de EU stappen zijn om het legaal te maken om ze tegen te houden. Maar dan vergeet je een heel belangrijk ding, het bedrijfsleven is nummer 1 voor rechtse partijen. Als we uit de EU zouden stappen komen er gewoon nieuwe regels voor arbeidsmigranten, zolang de bedrijven arbeidsmigranten nodig hebben zullen rechtse partijen die blijven faciliteren. Dat is nog los van de schade die uit de EU stappen ons brengt, kijk naar hoe zwak de onderhandelpositie van de UK is, what the fuck denk je dat nederland voor elkaar krijgt?
En kleine PSA voor @Bean77 D66 is geen linkse partij, ze zijn een social progressive op het links/rechts spectrum zitten ze bijna in lijn met het CDA. Als je klaagt over D66 dan klaag je over een rechtse partij, dit is geen bagage of kritiek op links.
Een probleem wat je ziet in veel westerse landen is dat er aan de rechter kant geen partij meer is die staat voor de democratische en rechtsstatelijke grondbeginselen. Je hebt de gevestigde partijen die langzaam deze beginselen afbreken en je hebt de extreme partijen die alles zo snel mogelijk willen afbreken.
Het probleem is dat je in zo'n systeem eigenlijk geen normale ideologische strijd kan hebben, omdat de grondbeginselen op het spel staan. Het is niet meer een strijd tussen tussen links of rechts, het wordt ook nog eens een strijd over de democratische rechtstaat.
En daar zijn we kiezer, pers, etc niet op ingericht. D.w.z. veel kiezers zullen op partijen blijven stemmen die de democratische en rechtsstatelijke grondbeginselen afbreken omdat ze puur gaan voor alleen de ideologische politieke keuze.
Wat mensen hierin vaak niet bewust beseffen is dat een kernbegrip van een democratie is dat je omkeerbaarheid hebt qua politiek bestuur. In een functionerende democratische rechtstaat is geen enkele politieke ideologische keuze permanent, deze staat elke 4 jaar bij verkiezingen weer op de agenda als keuze.
Dat gebrek aan besef zorgt ervoor dat mensen denken dat je bij verkiezingen altijd en alleen moet kiezen voor de eigen ideologie ook al gaat dat in tegen democratische en rechtsstatelijke grondbeginselen. Dit gedrag zorgt ervoor dat partij die de democratische rechtstaat willen afbreken een kans krijgen, omdat de kiezer dat niet meeweegt bij z'n keuze.
In de kern komt het erop neer dat we in Nederland geen partij meer hebben aan de rechter kant die staat voor democratische rechtstaat en tevens de rechtse pers hierin volledig meegaat. Er is geen kritisch geluid meer op rechts waar kiezers en/of politiek nog naar luistert.
In een normale functionerende democratie weet de rechtse kiezer wat ze te doen staan, je moet altijd partijen afstraffen die hieraan tornen door te stemmen op partijen die er wel voor staan. Echter is dat mechanisme al bijna volledig gebroken. Het probleem is tevens dat hoe meer het afgebroken, des te moeilijker het valt te corrigeren. Je ziet dit in landen waarin dit proces al verder is zoals Polen en Hongarije, maar ook de VS en het VK.
Het is een mechanisme en dynamiek al zo oud sinds de opkomst van democratie, toch willen we het toch telkens niet inzien.
Het probleem is dat je in zo'n systeem eigenlijk geen normale ideologische strijd kan hebben, omdat de grondbeginselen op het spel staan. Het is niet meer een strijd tussen tussen links of rechts, het wordt ook nog eens een strijd over de democratische rechtstaat.
En daar zijn we kiezer, pers, etc niet op ingericht. D.w.z. veel kiezers zullen op partijen blijven stemmen die de democratische en rechtsstatelijke grondbeginselen afbreken omdat ze puur gaan voor alleen de ideologische politieke keuze.
Wat mensen hierin vaak niet bewust beseffen is dat een kernbegrip van een democratie is dat je omkeerbaarheid hebt qua politiek bestuur. In een functionerende democratische rechtstaat is geen enkele politieke ideologische keuze permanent, deze staat elke 4 jaar bij verkiezingen weer op de agenda als keuze.
Dat gebrek aan besef zorgt ervoor dat mensen denken dat je bij verkiezingen altijd en alleen moet kiezen voor de eigen ideologie ook al gaat dat in tegen democratische en rechtsstatelijke grondbeginselen. Dit gedrag zorgt ervoor dat partij die de democratische rechtstaat willen afbreken een kans krijgen, omdat de kiezer dat niet meeweegt bij z'n keuze.
In de kern komt het erop neer dat we in Nederland geen partij meer hebben aan de rechter kant die staat voor democratische rechtstaat en tevens de rechtse pers hierin volledig meegaat. Er is geen kritisch geluid meer op rechts waar kiezers en/of politiek nog naar luistert.
In een normale functionerende democratie weet de rechtse kiezer wat ze te doen staan, je moet altijd partijen afstraffen die hieraan tornen door te stemmen op partijen die er wel voor staan. Echter is dat mechanisme al bijna volledig gebroken. Het probleem is tevens dat hoe meer het afgebroken, des te moeilijker het valt te corrigeren. Je ziet dit in landen waarin dit proces al verder is zoals Polen en Hongarije, maar ook de VS en het VK.
Het is een mechanisme en dynamiek al zo oud sinds de opkomst van democratie, toch willen we het toch telkens niet inzien.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
NMH schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:40:
[...]
Ik vind die daadkracht eigenlijk behoorlijk tegenvallen. Neem bijvoorbeeld het stikstofdossier, dat sleept zich ondertussen al 2.5 jaar voort en er zit nog niet echt veel schot in, vooral niet op het onderdeel landbouw. Er is niemand die bereid is om te zeggen "Beste boeren, het pijnlijke maar eerlijke verhaal is dat we niet op de oude weg voort kunnen gaan". Er is weliswaar een grote pot geld beschikbaar nu, maar ik acht de kans levensgroot dat dat net als in het verleden ondoelmatig besteedt gaat worden waardoor het probleem blijft. Zelfs de Belgen, die ook geen reputatie van daadkracht hebben vanwege de vele bestuurslagen daar lijken het beter te doen: https://nos.nl/artikel/24...len-boeren-moeten-stoppen. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, zoals de afhandeling van de bevingsschade in Groningen en het toeslagenschandaal waar de mensen ook al jaren in de shit zitten. Het volgende hoofdpijndossier dient zich trouwens ook al weer aan: https://nos.nl/artikel/24...en-slechte-waterkwaliteit.
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde dat ik sympathie zou hebben voor 'een' Kabinet die niet anders kon, absoluut niet voor ons Kabinet. Ik deel jullie kritiek.Napo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:24:
[...]
De moeilijke besluiten waartot ze gedwongen worden vanuit in de meeste gevallen de rechters of met heel veel druk vanuit de tweede kamer? In de meeste gevallen heb ik bijzonder weinig daadkrachtige besluiten gezien om tot oplossingen te komen.
@alexbl69 al die dingen die je wil bereiken door minder migratie kunnen ook gewoon via de wet geregeld worden. Gewoon de markt iets beter reguleren en minimumloon, flexwerk en dergelijken fatsoenlijk vastleggen.
Die concurrentie met migranten is er alleen onder de markt volledig gedereguleerd is de afgelopen decennia.
Die concurrentie met migranten is er alleen onder de markt volledig gedereguleerd is de afgelopen decennia.
Onze stap naar conservatiever beleid komt niet door toename van migranten met conservatieve achtergrond maar juist door toename van macht in rechts en christelijke hoek.gekkie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:26:
[...]
Ah zo, dat had ik gemist, het probleem op die wijze geheel proberen te exporteren klinkt inderdaad ook niet geweldig (maar zie ik nog steeds niet echt gedekt door de term "strenger").
Mjah om dat soort aspecten zit ik een beetje in dubio, vooral omdat we qua pluimage van immigratie een aardig deel relatief conservatief en/of gelovigen extra over de vloer krijgen, die zowel in omgang in de maatschappij als in de politiek tractie kunnen krijgen.
Waarbij ik toch denk te moeten constateren dat bij ons enige progressieve koers al ingekakt is en nog meer mensen met die denkbeelden er niet aan gaat bijdragen dat we weer wat progressiever gaan worden. Tevens lijken er voldoende landen te zijn die qua die denkbeelden soms beter bij die mensen lijken te passen dan wij doen, maar dat dan zowel de economische als de tolerantie component voor matig wenselijk gedrag de overhand lijkt te hebben en ze toch prefereren onze landen terecht te komen. En vaak komt die last dan voor een groot deel weer in bepaalde wijken en maatschappelijke klassen terecht.
Maar goed het blijft een lastig probleem, gezien de omvang kun je niet om enige generalisatie heen, aan de andere kant kan dat dan weer hard knellen op individueel niveau.
De groep moslims (om het maar even bij de naam te noemen) is relatief nog steeds heel klein en heeft veel minder macht dan de christelijke partijen maar ook partijen zoals FvD, PVV, Ja21 die zeer conservatief zijn.
Dat is zijn hele punt dus net niet. Sowieso, sinds wanneer is minimumloon niet meer fatsoenlijk vastgelegd? Als we even de transportsector er buiten laten, is het gewoon duidelijk, en zullen veruit de meeste arbeidsmigranten hier gewoon volgens hetzelfde loon betaald worden als Nederlandse krachten. Alleen dat loon kan wel veel lager worden (met minimumloon als grens), doordat er gewoon veel meer aanbod is aan werknemers.Philip Ross schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:48:
@alexbl69 al die dingen die je wil bereiken door minder migratie kunnen ook gewoon via de wet geregeld worden. Gewoon de markt iets beter reguleren en minimumloon, flexwerk en dergelijken fatsoenlijk vastleggen.
Andere kant is wel weer, waarom hebben we nog bijna een half miljoen mensen in de bijstand gezien het aantal bedrijven wat mensen zoekt.
De nieuwe fractievoorzitter van de PvdA is dus Attje Kuiken.
Naar ik begrijp niet per se gunstig voor de samenwerking met GL, maar dat gold geloof ik voor Nijboer ook.
https://www.bnnvara.nl/jo...we-fractievoorzitter-pvda
Naar ik begrijp niet per se gunstig voor de samenwerking met GL, maar dat gold geloof ik voor Nijboer ook.
https://www.bnnvara.nl/jo...we-fractievoorzitter-pvda
[ Voor 19% gewijzigd door Real op 22-04-2022 11:06 ]
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Maar mijn punt is dus dat bedrijven die prijzen kunnen laten zakken doordat de overheid het niet reguleerd.Sissors schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:03:
[...]
Dat is zijn hele punt dus net niet. Sowieso, sinds wanneer is minimumloon niet meer fatsoenlijk vastgelegd? Als we even de transportsector er buiten laten, is het gewoon duidelijk, en zullen veruit de meeste arbeidsmigranten hier gewoon volgens hetzelfde loon betaald worden als Nederlandse krachten. Alleen dat loon kan wel veel lager worden (met minimumloon als grens), doordat er gewoon veel meer aanbod is aan werknemers.
Andere kant is wel weer, waarom hebben we nog bijna een half miljoen mensen in de bijstand gezien het aantal bedrijven wat mensen zoekt.
Het is niet zo dat vrije marktwerking een natuurwet is.
Kan je dat dan verder verduidelijken. Op welke manier zou de overheid het verder moeten reguleren? Per sector lonen vastleggen?Philip Ross schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:19:
[...]
Maar mijn punt is dus dat bedrijven die prijzen kunnen laten zakken doordat de overheid het niet reguleerd.
Het is niet zo dat vrije marktwerking een natuurwet is.
Kuiken nieuwe fractievoorzitter PvdA... Ze heeft zich bij mij al gediskwalificeerd toen ze riep dat 'tegendraadse artsen hun BIG-registratie' moeten verliezen.
Maar het conservatiever worden is wel een reactie op o.a. migratie (en de nodige vaak populistische/extreme politieke marketing eromheen).Philip Ross schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:51:
Onze stap naar conservatiever beleid komt niet door toename van migranten met conservatieve achtergrond maar juist door toename van macht in rechts en christelijke hoek.
De groep moslims (om het maar even bij de naam te noemen) is relatief nog steeds heel klein en heeft veel minder macht dan de christelijke partijen maar ook partijen zoals FvD, PVV, Ja21 die zeer conservatief zijn.
Het kernelement wat hierin vaak niet ter discussie komt is dat mensen die qua gedragseigenschap conservatief aangelegd zijn erg gevoelig zijn voor in/outgroup dynamiek. Democratie is hierin kwetsbaar omdat democratie per definitie het tegenovergestelde is van het hebben van een in/outgroup.
De gedachtegang is dan vaak als volgt:
- We zijn als land een normen en waarden gemeenschap.
- Aangezien we democratisch zijn, is de kiezer de waarborg voor die normen en waarden gemeenschap.
- Met migratie komen er nieuwe kiezers die intrinsiek het recht en mogelijkheid hebben om hun eigen normen en waarden te laten vertegenwoordigen via democratie.
- Dit proces is onomkeerbaar, als het eenmaal plaats heeft gevonden is er een nieuwe groep die het recht heeft verworven om te concurreren op basis van normen en waarden.
Qua gedrag conservatief aangelegde personen laten zich hierin vaak niet overtuigen. Te meer ook omdat ze inzien dat in andere groepen er ook conservatieven zijn die aan hun kant precies hetzelfde willen bereiken. Ze herkennen conservatief gedrag van de outgroup.
Het probleem is dat hierin geen reconciliatie mogelijk is tussen progressief en conservatief. D.w.z. progressief verwijt conservatief het ten voeten treden van basis principes van democratie tot aan mensenrechten. Conservatief verwijt progressief het niet erkennen van een land als zijnde een normen en waarden gemeenschap.
Het probleem wat we hebben is dat door het ontbreken van concreet beleid, juist ook door rechts door bijvoorbeeld beleid dat segregatie bevorderd, de samenleving beweegt naar de inrichting die conservatief aangelegde mensen juist niet willen. Je komt zo in een politiek oneindige feedback loop die misbruikt kan worden om kiezers te winnen:
- Voer campagne met een stevige anti migratie en pro integratie campagne.
- Doe vervolgens niets.
- Ga terug naar 1.
Migratie wordt vaak neergezet als een thema waar links/progressief op moet bewegen en concessies moet doen, maar het is rechts die dit thema in democratische zin al compleet heeft ontmanteld. Ze dragen (imho) de verantwoordelijkheid, mede ook omdat ze al decennia regeren, dat mensen naar de extreme antidemocratische partijen duwen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Of veel meer inzetten op verplichte cao met vastgelegde lonen, beleid om vakbonden te versterken in plaats van te verzwakken.Sissors schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:25:
[...]
Kan je dat dan verder verduidelijken. Op welke manier zou de overheid het verder moeten reguleren? Per sector lonen vastleggen?
Daarnaast bijvoorbeeld ook minimumloon flink omhoog.
Want voor de echt goed betaalde banen komen deze migranten sowieso niet.
En natuurlijk flex werk aan banden leggen en meer werknemersrechten zodat ze ook daadwerkelijk om beter salaris kunnen vragen zonder meteen ontslagen te worden of contract niet verlengd krijgen.
Ik wilde er vooral op wijzen dat er meer mogelijkheden zijn om de markt te beïnvloeden dan puur door de aanbod kant te verminderen via een migratie stop (die heel lastig is vanwege de eu)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland
Voor de energie-en inflatiecrisis hebben we: Energie-en inflatiecrisis in Nederland