Toon posts:

[F1] Seizoen 2022 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.260.462 views

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:15

Rembock

Beh...

Komt wel redelijk overeen met wat Glassdoor zegt :)

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mechanical Engineer: £51,861 per jaar
https://www.glassdoor.co....ies-E766277_D_KO39,58.htm

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:49

sjaool

Every life should have 9 cats

F1 Grid Does Secret Santa 2021

Er zitten een paar leuke momenten in. Mick en Nikita lijken het samen beter te vinden dan de buitenwereld doet geloven.

[Voor 7% gewijzigd door sjaool op 23-12-2021 13:42]

"When you grow up your heart dies"

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:14
Edgenumber schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat het staat en valt bij de manier waarop.

Iemand aanspreken op een fout is normaal. Maar het kan ook uitmonden in een sociaal terreur.

Wat ik er uit op maak:
Er word een irrealistische verwachting neergelegd, namelijk dat een persoon nooit een fout maakt.
Als men toch een fout maakt is er een hoge sociale druk richting die persoon.

Vervolgens wordt er gezegt dat men dit zelf wil en als men dit niet wil dat men dan maar weg moet gaan.
Dat is een soort symptoombesteriding, en niet het aanpakken van het onderliggende probleem.
De schuld wordt ook bij de persoon zelf neergelegd, maar niet (deels) bij de organisatie.

Publiekelijk is er, afgaande op dit topic, ook bij sommige de veronderstelling: "maar ze verdienen goed".
Ongeacht hoe goed je verdien. Structureel niet aan (onrealistische) verwachtingen kunnen voldoen, en daar vervolgens door je collega's op aangekeken worden. Daar kan geen bedrag tegen op, of je moet wel zo'n dikke huid hebben. Maar dat is vaak net zo lang ontkennen totdat je ineens een burnout heb.

Op mijn werk hebben we ook zo'n PL rondlopen met zulk soort verwachtingen. Die verwacht dat een collega van mij nog voor de kerst 80 uur werk in 40 uur propt. Terwijl hij ict problemen heeft die buiten zijn macht liggen. Dat hij het ook nog eens foutloos doet. En ik moest die collega vandaag ook nog even van hem bellen om te laten weten dat het echt voor de kerst af moest zijn, terwijl iedereen weet dat betreffende collega het zweet op zijn rug heeft staan om alles af te hebben. En vooral zo'n telefoontje doet het hem. Iemand die de belangen inziet, die al hard werk, toch nog effe op zijn nek zitten om het geen wat al duidelijk is toch nog even te benoemen. Ik heb dus niet gebeld.

Als je 3x bel gaat het niet 3x zo snel. Drie vrouwen kunnen samen niet in 3 maanden een baby maken.

Ja je moet er bovenop zitten als je WK wil worden. Maar je kan ook management technisch uit de bocht vliegen.
Ben het volledig met je eens hoor. Maak dit soort dingen in mindere mate ook mee op de werkvloer.

Had het alleen niet verwacht te lezen in het artikel omdat het inherent lijkt te zijn aan zo'n werkomgeving. Op zich goed dat het benoemd wordt, misschien dat meer monteurs/engineers zich zo voelen.

Hoe dan ook, een ontspannen en gezonde levensstijl is het zeker niet.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:19
Het is en blijft wel het verhaal van een individu.

Maar dit soort geluiden zijn er altijd al geweest, en waar rook is is vuur.

Kijk naar de geluiden die bij andere high profile jobs komen, zoals bij google, apple, MS, tesla, spacex, diverse game bedrijven. Veel geld en bezig zijn met cutting edge compenseert niet een giftige werkvloer.

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-02 19:53
Dit zijn wel erg karige salarissen, dat staat niet in verhouding tot de uren die vereist worden. Ik denk dat je dit werk doet op je [24-30e] voor max 3 jaar. Onderdeel van de F1 zijn, veel leren, veel zien van de wereld. Ongetwijfeld wat feestjes her en der op kosten van het team, dames imponeren met je F1 job [Duke Nukem voice: on] ('Say, did I tell you that I am the frontright tyre changer 8) 8) ?'). Ik denk dat je een heel toffe tijd hebt voor een paar jaar, maar het daarna voor gezien moet houden. Ik denk dat je elders meer kunt verdienen voor dezelfde inspanning, dan wel hetzelfde kunt verdienen voor een lagere inspanning..

• sjaool

sjaool

CousinBoneless schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dit zijn wel erg karige salarissen, dat staat niet in verhouding tot de uren die vereist worden. Ik denk dat je dit werk doet op je [24-30e] voor max 3 jaar. Onderdeel van de F1 zijn, veel leren, veel zien van de wereld. Ongetwijfeld wat feestjes her en der op kosten van het team, dames imponeren met je F1 job [Duke Nukem voice: on] ('Say, did I tell you that I am the frontright tyre changer 8) 8) ?'). Ik denk dat je een heel toffe tijd hebt voor een paar jaar, maar het daarna voor gezien moet houden. Ik denk dat je elders meer kunt verdienen voor dezelfde inspanning, dan wel hetzelfde kunt verdienen voor een lagere inspanning..
Tja, werken in de F1 wordt ook als een soort van prestige gezien met allerlei pret voordeeltjes. Dus dan kunnen de lonen ook wel lager zijn. ;)

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:19
Nu allemaal ophouden met zeuren en terug aan jullie werk. Anders delen jullie straks weer je hotelkamer.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 17:06
sjaool schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:42:

[YouTube: F1 Grid Does Secret Santa 2021!]

Er zitten een paar leuke momenten in. Mick en Nikita lijken het samen beter te vinden dan de buitenwereld doet geloven.
Hamilton krijgt niks?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:31
sjaool schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:09:
[...]

Tja, werken in de F1 wordt ook als een soort van prestige gezien met allerlei pret voordeeltjes. Dus dan kunnen de lonen ook wel lager zijn. ;)
Welke pret voordeeltjes? "See the world"? Zoals in dat artikel staat draaien ze van woensdag t/m zondag dagen van 12 uur. Lijkt mij weinig "see the world" aan.

Enige pret voordeeltjes kan ik me voorstellen als je afgelopen jaar bij Red Bull hebt gewerkt en het WDC hebt binnen gesleept. Mercedes was voornamelijk een zure bedoeling met het WCC, en afgelopen jaren leken die ook niet echt warm te worden van de kampioenschappen, 'business as usual' voor de 6e, 7e keer op rij. En bij zo ongeveer elk ander team kan ik mij indenken dat het echt geen pretje is. Modaal salaris, veel reizen, lange dagen, druk/stress, en dan elke zondag buiten de top 10 finishen. Het "meedoen is belangrijker dan winnen" is er dan snel vanaf voor mijn gevoel.

• RobertMe
De WDC beker, oh wacht :+

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:17
JP_Frost schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:54:
[...]

Ik bedoelde onderstaande:

"Bovenop de vermoeidheid en het vele van huis zijn heb je te maken met de ongelofelijke verwachtingen die er van iedereen in de garage zijn om altijd op het hoogste niveau te presteren. Niemand wil verantwoordelijk zijn voor een auto waarin een coureur uitvalt of crash, dus iedereen gaat er volle bak voor. En dat zorgt voor extra stress. De coureurs en het personeel in de fabriek vertrouwen erop dat jij op honderd procent presteert en geen fouten maakt. Maar iedereen kan fouten maken. We zijn ook maar mensen. Ik heb er zelf voldoende gemaakt.

Als het een keer gebeurt, dan is er de stille teleurstelling van de anderen. Ze vragen je waarom je het liet gebeuren en waarom je er niet meer alert op was. Naast al die andere dingen is dat moeilijk om mee te gaan. Je begint aan jezelf te twijfelen. Het brengt je in de war en zorgt ervoor dat je nog meer fouten riskeert, omdat je er alleen nog maar meer gestrest over raakt. Het is mentaal uitputtend. De druk van al die zaken en de vermoeidheid door het aantal races en de triple-headers zijn op een punt aangekomen dat de sfeer in de garages soms heel explosief kan zijn."

Het deel over vermoeidheid begrijp ik, maar dat het verwachtingspatroon heel hoog is en dat je wordt aangesproken op je fouten lijkt mij niet gek als je in de F1 werkt. Persoonlijk hou ik daar niet van, echter ambieer ik ook niet om in de absolute top mee te doen en als je wel die ambitie hebt dan moet je tegen (stevige) kritiek kunnen.
En ook daarom is een seizoen van 22 races heel heftig, met daarbij 2,5 maand winterstop en krap een maand zomerstop.

16 races, geen back to backs.

• sjaool

sjaool

Die heeft geen vrienden als ik Alonso moet geloven. ;)

• sjaool

sjaool

RobertMe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:40:
[...]

Welke pret voordeeltjes? "See the world"? Zoals in dat artikel staat draaien ze van woensdag t/m zondag dagen van 12 uur. Lijkt mij weinig "see the world" aan.

Enige pret voordeeltjes kan ik me voorstellen als je afgelopen jaar bij Red Bull hebt gewerkt en het WDC hebt binnen gesleept. Mercedes was voornamelijk een zure bedoeling met het WCC, en afgelopen jaren leken die ook niet echt warm te worden van de kampioenschappen, 'business as usual' voor de 6e, 7e keer op rij. En bij zo ongeveer elk ander team kan ik mij indenken dat het echt geen pretje is. Modaal salaris, veel reizen, lange dagen, druk/stress, en dan elke zondag buiten de top 10 finishen. Het "meedoen is belangrijker dan winnen" is er dan snel vanaf voor mijn gevoel.
Het was ook meer sarcastisch bedoeld. Net zoals Jack Plooij eigenlijk nooit iets van de race meekrijgt behalve wat hij dan af en toe op het scherm ziet.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:09

-tom-562

Oliesjeik

Rembock schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:33:
[...]

Komt wel redelijk overeen met wat Glassdoor zegt :)

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Mechanical Engineer: £51,861 per jaar
https://www.glassdoor.co....ies-E766277_D_KO39,58.htm
Een mechanical engineer is wel wat anders dan een monteur. Mechanical engineer is gewoon een kantoorbaan. Sprak de mechanical engineer :P
sjaool schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:09:
[...]

Die pret voordeeltjes zullen in het begin wel leuk zijn, maar ik kan mij voorstellen dat het na 1 seizoen ook 'gewoon' is en 'gewoon werk'. Net zoals het reizen en slapen e.d. in hotels. Leek mij aan het begin van mijn carrière ook heel leuk, veel op reis e.d.. Maar uiteindelijk ga je gewoon van je hotel naar je werkplek en dat is het dan. Na bijna 2 jaar bijna de helft van die 2 jaren in hotels 'gewoond' te hebben was ik er eigenlijk behoorlijk klaar mee :P Ohja, iedere dag biefstuk gaat je op een gegeven moment ook tegenstaan ;)

[Voor 51% gewijzigd door -tom-562 op 23-12-2021 15:25]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:53
Dat salaris is toch niet zo heel raar voor een monteur? Geloof niet dat ze bijvoorbeeld bij defensie meer krijgen

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

murphydrz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:21:

Als fan zou ik zelf ook fijn vinden als er hooguit 19 races zijn, want om geen enkele race te missen is het nu op dit moment telkens weer plannen en andere dingen er voor laten.
Het is misschien leuk als je vrijgezel bent en verder geen sociaal leven hebt, maar veel fans hebben gewoon een gezin met kinderen.

...en uitgesteld kijken is geen optie!!!! :(
nofi; vind het onzin

immers kun je prima afspraken maken over je hobby/bezigheden; hebben thusi een shared calender, staan alle f1 races/trainingen etc. in. dan weet iedereen dat ook. tuurlijk kan er keertje iets voorkomen waardoor race niet direct live kan zien, en is prima achteraf te kijken (mits je telefoon niet bekijkt :+)

idem voor gamen; doe dat zo lang ik kan herinneren, hebben daar thuis duidelijkheid over; dinsdag avond gamen met de mannen, link of rechts om, dat gebeurd :)

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

stekkiekiller schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:36:
Dat salaris is toch niet zo heel raar voor een monteur? Geloof niet dat ze bijvoorbeeld bij defensie meer krijgen
Nee klopt, maar bij defensie zeg je om 17:00 'houdoe' en ga je naar huis

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
Ik ken een aantal mensen die bij F1 teams hebben gewerkt, oa het toenmalige Toyota, als engineers. Dus niet mee reizend met het circus, maar 'gewoon' bij de fabriek. Allemaal zijn ze er mee gestopt omdat het echt extreem hard werken is, met hele hoge verwachtingen. Werkweken van 80u zijn normaal.

Niet helemaal compleet, want ik ken geen mensen die nog steeds bij een F1 team werken :D Maar toch, ze zeiden allemaal hetzelfde. Het is leuk voor een paar jaar, maar dan switchen naar een normale baan.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 18:55
himlims_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:42:
[...]

nofi; vind het onzin

immers kun je prima afspraken maken over je hobby/bezigheden; hebben thusi een shared calender, staan alle f1 races/trainingen etc. in. dan weet iedereen dat ook. tuurlijk kan er keertje iets voorkomen waardoor race niet direct live kan zien, en is prima achteraf te kijken (mits je telefoon niet bekijkt :+)

idem voor gamen; doe dat zo lang ik kan herinneren, hebben daar thuis duidelijkheid over; dinsdag avond gamen met de mannen, link of rechts om, dat gebeurd :)
Dat kan, het is persoonlijke voorkeur en dat is voor iedereen anders.

Ik ben waarschijnlijk wat ouder en de tijd van gamen heb ik, als pionier van het LAN-gamen in 1996, al ver achter mij. (op een gegeven moment is meekomen lastig)

Met de leeftijd komt er steeds meer leuk speelgoed om mee te spelen, maar daar ga je nog wel achter komen! :D

F1 kijken doen wij meestal met vrienden op een zo groot mogelijk scherm, live, met een BBQ er bij, en dan is 1x in de twee weken prima....maar dan spreek ik voor mezelf.
Uitgesteld kijken met de wetenschap dat de race al is gelopen geeft gewoonweg geen spanning meer.
Alles wat je ziet is verleden tijd, alsof je naar een race uit 1985 zit te kijken.

Maar uiteraard is dat geheel persoonlijk, anderen beleven voldoende plezier aan uitgesteld kijken, of kijken alleen de start en einde. :)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kepler schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:55:
Ik ken een aantal mensen die bij F1 teams hebben gewerkt, oa het toenmalige Toyota, als engineers. Dus niet mee reizend met het circus, maar 'gewoon' bij de fabriek. Allemaal zijn ze er mee gestopt omdat het echt extreem hard werken is, met hele hoge verwachtingen. Werkweken van 80u zijn normaal.

Niet helemaal compleet, want ik ken geen mensen die nog steeds bij een F1 team werken :D Maar toch, ze zeiden allemaal hetzelfde. Het is leuk voor een paar jaar, maar dan switchen naar een normale baan.
precies - ben je jong, dan kan dat ook; 40u ww bij de boss, savonds pizza's bezorgen tot 02;00u en in weekend bijbaantje ... minimaal 80-100u p/w
toen 20 was, ging dat 'prima'
hoef ik nu echt niet meer te proberen. onderaan de streep verdiende dat op die leeftijd wel goed. nu doe de helft minder uren voor hetzelfde :X

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:53
-tom-562 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:48:
[...]

Nee klopt, maar bij defensie zeg je om 17:00 'houdoe' en ga je naar huis
Die ik ken die bij de marine zitten die zijn vaker uitgezonden dan thuis.

Maar als uren de norm voor uitbetalen zijn dan mag ik nog wel een beetje meer verdienen. Maak meer uren dan die monteurs en krijg heel wat minder.

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-01 12:30
We zijn ook voor 2022 weer aanwezig.

“There are no facts, only interpretations.” ― Friedrich Nietzsche

• Extigo
  • Laatst online: 03-02 19:03
De auto van Haas is door de crashtest heen gekomen
https://www.motorsport.co...ash-tests-passed/6969676/

Steam

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:19
Die deed vorig jaar ook al niet mee volgens mij.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35

schumi2004

PSN: whocarez-

sjaool schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:42:

[YouTube: F1 Grid Does Secret Santa 2021!]

Wat een suf kado geeft Max dan aan Vettel :? 8)7
Zou de aftermath wel eens willen zien hiervan.

[Voor 36% gewijzigd door schumi2004 op 23-12-2021 17:36]

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Chocoball schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:12:
[...]

Waarschijnlijk niet veel of bijzondere (Brawn GP diffuser, 2009). Het F1 van Pat Symonds test zelf om loopholes te vinden. Teams die loopholes vinden moeten dit aan F1 melden en alle andere teams kunnen deze ook zien. De FIA kan een hoophole ook verbieden als deze in strijd is met de geest van het regelement.

[...]

De 18 inch banden hebben een andere diameter inclusief velg gaan ze van 67cm naar 72cm. Voor worden de banden rond de 2,5kg zwaarden ((18kg) en achter 3,5kg zwaarder (21kg). Als het goed is mogen teams in 2022 minder bandenwarmers gebruiken en de temperatuur gaat in stappen omlaag tot een uiteindelijk verbod in 2024. Intemediate en wets mogen vanaf komend seizoen helemaal niet meer in de bandenwarmers. Misschien wel de belangrijkste wijziging is dat de verplichte Q2 bandenregel komt te vervallen en is er vrije bandenkeus komt voor de race.

@nachtnet dank voor de topic start. Ik heb in het vorige topic aardig wat getikt over de 2022 en 2026 regels maar mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het graag.
Het team van Pat Symonds if volgens mij 5 personen... Dus er zal ongetwijfeld nog een duveltje uit een doosje komen. Je kan ook je loopholes zo laat mogelijk delen bijvoorbeeld en over de definitie van een loophole valt vast ook nog te argumenteren.

• Homeland
  • Niet online
schumi2004 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:35:

[...]

Staan meerdere filmpjes op YouTube, dit is er een van: YouTube: Grand Prix Insights - Monocoque (including spectacular crash test)

Als je zoekt op F1 monocoque test dan vindt je er meer.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:21
[...]
Wat een suf kado geeft Max dan aan Vettel :? 8)7
Ik begrijp dat ze iets geven wat slaat op wat de ander afgelopen jaar heeft gedaan of waarmee hij zich heeft geprofileerd. Dat klopt dan toch prima bij Vettel? Het gaat niet zozeer om de waarde of luxe van het cadeau, maar om hoe je elkaar ziet. Meer surprise dan kerst dus.

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
[...]

[...]

Wie zou er in de cockpit hebben gezeten. Lijkt mij ook wel wat om dat mee te maken op die manier

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Dejavu geluid/ :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
https://www.trouw.nl/nieu...-representatief~b25fd7fd/
Het is onzeker of de berekeningen van het Circuit Zandvoort over de uitstoot van stikstof kloppen. Dit blijkt uit een rapport van deskundigen voor de rechtbank in Noord-Holland. Ze ‘bieden geen representatief beeld’, schrijven de onderzoekers in hun verslag dat in handen is van Trouw en EenVandaag.

Deze conclusie kan de natuurvergunning van het circuit in gevaar brengen. Voorwaarde voor deze vergunning is dat er niet meer stikstof in de kwetsbare natuur mag neerslaan. Dat moet dus vaststaan. Diverse andere rechtbanken vernietigden al vergunningen van bedrijven na twijfels over de stikstofcijfers.
Artikel gaat verder.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:53
Homeland schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:38:
[...]

Het team van Pat Symonds if volgens mij 5 personen... Dus er zal ongetwijfeld nog een duveltje uit een doosje komen. Je kan ook je loopholes zo laat mogelijk delen bijvoorbeeld en over de definitie van een loophole valt vast ook nog te argumenteren.
Om precies te zijn bestaat zijn techniekteam uit 10 personen die zich vooral met windtunnel en CFD simulaties bezighouden. Als er duveltje er toch komt dan is er altijd nog de FIA om het af te schieten, teminste als die het tegen het regelement vindt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Das wel best vroeg om je chassis en neus al helemaal klaar te hebben.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-02 21:31
YakuzA schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:40:
[...]

Das wel best vroeg om je chassis en neus al helemaal klaar te hebben.
Die hebben een jaar voorsprong met ontwikkelen. Dus, ik hoop voor ze dat ze een goede auto hebben.

• murphydrz
Nemen zij dan ook het platleggen van het overige verkeer mee in de stad?

De stikstofbesparing van duizenden auto's van de omwonenden die de gehele dag niet in Zandvoort mogen rijden als het F1 weekend plaatsvind, compenseren makkelijk de 20 auto's 1,5 uur rondjes aan het rijden zijn...

..wat een ongelooflijke flauwe kul!
Van stikstof gaan plantjes groeien...punt.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

They focksmashed my car :(

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 19:16

mark-k

AKA markkNL

Mazepin heeft de proefrit mogen doen dus? :+

• Extigo
Dit is toch gewoon dezelfde motor als dit jaar, hooguit in een iets andere verpakking? Want zover ik had begrepen is er een freeze vanaf 2022. Of hebben ze nog tokens die ze mogen spenderen?

Steam

• RobertMe
Extigo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:57:
[...]

Dit is toch gewoon dezelfde motor als dit jaar, hooguit in een iets andere verpakking? Want zover ik had begrepen is er een freeze vanaf 2022. Of hebben ze nog tokens die ze mogen spenderen?
Volgens mij mag de motor nu nog worden aangepast. O.a. omdat ze komend seizoen met andere brandstof gaan rijden (IIRC iets meer richting biobrandstof). Zo is ook bekend dat Honda nog de motor aanpast daarvoor en die nieuwe motor dan aan Red Bull levert.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 20:30
RobertMe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:42:
[...]

Volgens mij mag de motor nu nog worden aangepast. O.a. omdat ze komend seizoen met andere brandstof gaan rijden (IIRC iets meer richting biobrandstof). Zo is ook bekend dat Honda nog de motor aanpast daarvoor en die nieuwe motor dan aan Red Bull levert.
Laatste kans voor de doorontwikkeling van de bestaande motor wat iedereen natuurlijk gaat doen.
Hierna gaat de engine freeze in werking tot 2025 en daarna komen de nieuwe motoren voor de bio brandstof

• Extigo
Dus de freeze waar hier (https://www.formula1.com/...O0b3CQbaiqBIOCoxcZUm.html) over gesproken wordt, gaat pas in nadat de wijzigingen voor 2022 zijn gemaakt?

Steam

• d-vine
Extigo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:59:
Dus de freeze waar hier (https://www.formula1.com/...O0b3CQbaiqBIOCoxcZUm.html) over gesproken wordt, gaat pas in nadat de wijzigingen voor 2022 zijn gemaakt?
De motor voor 2022 zijn ze natuurlijk afgelopen jaar druk mee bezig geweest voor ontwikkeling zodat deze voor de 2022 seizoen klaar is.
Denk dat iedereen hem fysiek al klaar heeft en de nodige tuning en software mappen getest moet worden.

Officiële FIA link nieuwe motoren 2025

https://www.fia.com/news/...r-sport-council-decisions

[Voor 9% gewijzigd door d-vine op 24-12-2021 08:07]

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 19:35

siggy

Wait.... what?

murphydrz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:38:

..wat een ongelooflijke flauwe kul!
Van stikstof gaan plantjes groeien...punt.
Van CO2 gaan plantjes ook beter groeien.....punt. Mest is ook goed voor de plantjes....wil niet zeggen dat er niet een limiet is waarna het schadelijk is.
d-vine schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:03:
De motor voor 2022 zijn ze natuurlijk afgelopen jaar druk mee bezig geweest voor ontwikkeling zodat deze voor de 2022 seizoen klaar is.
Denk dat iedereen hem fysiek al klaar heeft en de nodige tuning en software mappen getest moet worden.

Officiële FIA link nieuwe motoren 2025

https://www.fia.com/news/...r-sport-council-decisions
Honda heeft toch de 2022 motor in 2021 al geintroduceerd toch? Ik hoop maar dat ze voor de rest niet stil hebben gezeten, want als Mercedes weer een stapje weet te maken wordt het weer vechten tegen de bierkaai en dan is het hopen dat Newey weer een Newey auto weet neer te zetten. En uiteraard maar afwachten hoe de nieuwe banden zich gaan verhouden. Hopelijk hebben die eens wat meer temp-range zodat niet een concept-specifieke auto weer veel voordeel heeft.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• d-vine
siggy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:25:

Honda heeft toch de 2022 motor in 2021 al geintroduceerd toch?
Ze hadden een ontwikkeling inderdaad een jaar naar voren gehaald, blijkbaar was die goed genoeg om ingezet te worden. Wil niet zeggen dat ze daarna verder konden ontwikkelen.
Misschien was de motor van 2021 wel eentje op safe en komt Honda komend seizoen met hun raket motor ;)
Mercedes zal wat door ontwikkelen en het zelfde geld voor Ferrari die wat her en der te lezen is met een motor komt die meekan met de top.

Speculaties speculaties... we gaan het met de eerste GP weer zien 8)

• sjaool

sjaool

[...]

Honda heeft toch de 2022 motor in 2021 al geintroduceerd toch? Ik hoop maar dat ze voor de rest niet stil hebben gezeten, want als Mercedes weer een stapje weet te maken wordt het weer vechten tegen de bierkaai en dan is het hopen dat Newey weer een Newey auto weet neer te zetten. En uiteraard maar afwachten hoe de nieuwe banden zich gaan verhouden. Hopelijk hebben die eens wat meer temp-range zodat niet een concept-specifieke auto weer veel voordeel heeft.
Dat ze hem geïntroduceerd hebben wil niet zeggen dat ze hem niet verder door ontwikkelen. Honda bouwt volgend jaar nog steeds de motoren voor Red Bull en Alpha Tauri. Ik denk dat die nog wel wat extra's uit de motor weten te halen met de kennis van afgelopen jaar. 2022 is een overgangsjaar, vanaf 2023 moeten ze het verder zelf doen...

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

sjaool schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:38:
[...]

Dat ze hem geïntroduceerd hebben wil niet zeggen dat ze hem niet verder door ontwikkelen. Honda bouwt volgend jaar nog steeds de motoren voor Red Bull en Alpha Tauri. Ik denk dat die nog wel wat extra's uit de motor weten te halen met de kennis van afgelopen jaar. 2022 is een overgangsjaar, vanaf 2023 moeten ze het verder zelf doen...
"Zelf" doen, van wat ik begrepen heb zit Honda er dan nog steeds op de achtergrond mee te sleutelen eraan.

En ja zin is krom maar het is vroeg...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• d-vine
Illegal_Alien schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:39:
[...]

"Zelf" doen, van wat ik begrepen heb zit Honda er dan nog steeds op de achtergrond mee te sleutelen eraan.

Ze hebben personeel van Honda overgenomen in Red Bulls power train. Dit seizoen zit Honda nog op de achtergrond inderdaad en daarna is Power Trains zelfstandig met dan de overgenomen Honda personeel.
Het is door de engine freeze dan ook alleen om de motoren te onderhouden her en der fine tunen waar nog kan en daar blijft het bij

• sjaool

sjaool

Illegal_Alien schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:39:
[...]

Ik geloof inderdaad dat het na 2022 nog niet gedaan is met de bemoeienis van Honda. Die zullen op de achtergrond de boel vast nog coachen en de boel in de gaten houden. De kan lijkt mij zelfs aanwezig dat ze in 2026 weer in gaan stappen.

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-02 19:53
P.s. ik weet niet of het nog past in dit topic, maar wat mij volledig was ontgaan in de discussie van 2021 / Abu Dhabi thread was die 'staredown' tussen Max en Lewis, en Horner en Toto respectievelijk. Volledig ondersteund door een dreigend muziekje en overvliegende Jumbo's.

Dit is volgens mij iets nieuws? Of deden ze dit bij eerdere finales ook al?

Los van dat ik het wel entertaining vond is het wel op en top verAmerikanisatie 😆.

Voor wie het gemist heeft:

YouTube: How Hamilton COMPLETELY IGNORED Verstappen during final stare down o...

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 19:35

siggy

Wait.... what?

CousinBoneless schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:51:
P.s. ik weet niet of het nog past in dit topic, maar wat mij volledig was ontgaan in de discussie van 2021 / Abu Dhabi thread was die 'staredown' tussen Max en Lewis, en Horner en Toto respectievelijk. Volledig ondersteund door een dreigend muziekje en overvliegende Jumbo's.

Dit is volgens mij iets nieuws? Of deden ze dit bij eerdere finales ook al?

Los van dat ik het wel entertaining vond is het wel op en top verAmerikanisatie 😆.

Voor wie het gemist heeft:

YouTube: How Hamilton COMPLETELY IGNORED Verstappen during final stare down o...
Heb dit pas 1x eerder gezien bij de USA GP toen net Liberty media had overgenomen. Erg Amerikaanse intro met alle rijders en dan een lachwekkende 'staredown' tussen Lewis en Vettel die beide het wel erg komisch vonden. Hier durft Lewis niet eens voor zich te kijken.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• RobertMe
d-vine schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:42:
[...]

Ze hebben personeel van Honda overgenomen in Red Bulls power train.
Dat is het personeel dat al in Milton Keynes zat. Dat zijn de mensen die de turnaround tussen de weekenden doen en mee gaan naar de races. AFAIK heeft Red Bull geen personeel over genomen van wat de motor daadwerkelijk bouwt of ontwerpt.
Dit seizoen zit Honda nog op de achtergrond inderdaad en daarna is Power Trains zelfstandig met dan de overgenomen Honda personeel.
Red Bull & Honda hebben momenteel een éénjarig contract waarbij Honda de motor ontwikkeld en bouwt. Wat er daarna gebeurt is nog niet bekend. De kans dat Red Bull de "Honda motor" zelf gaat bouwen acht ik echter klein in. Red Bull heeft intussen immers nog steeds geen fabriekshal, de machines, noch het personeel om een motor te maken. En dat zal gok ik voor 2023 ook nog niet het geval zijn. Ik acht de kans dan ook groot dat Red Bull Powertrains zich volledig op 2026 stort en Honda de huidige motoren blijft produceren, uiteraard zolang beide partijen er contractueel uit komen. Maar ik vermoed dus dat Red Bull Powertrains de intentie heeft om de huidige motoren zelf te bouwen, tenzij wellicht in 2025 om vóór het ingaan van de 2026 regels, met hun eigen motoren, al eens een volledig jaar gedraaid te hebben.
Het is door de engine freeze dan ook alleen om de motoren te onderhouden her en der fine tunen waar nog kan en daar blijft het bij
Maar zolang Red Bull Powertrains niet de machines noch het personeel heeft om motoren te bouwen gaat dat natuurlijk niet in-house gedaan worden. Met of zonder freeze.

• sjaool

sjaool

RobertMe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:58:
[...]

Dat is het personeel dat al in Milton Keynes zat. Dat zijn de mensen die de turnaround tussen de weekenden doen en mee gaan naar de races. AFAIK heeft Red Bull geen personeel over genomen van wat de motor daadwerkelijk bouwt of ontwerpt.

[...]

Red Bull & Honda hebben momenteel een éénjarig contract waarbij Honda de motor ontwikkeld en bouwt. Wat er daarna gebeurt is nog niet bekend. De kans dat Red Bull de "Honda motor" zelf gaat bouwen acht ik echter klein in. Red Bull heeft intussen immers nog steeds geen fabriekshal, de machines, noch het personeel om een motor te maken. En dat zal gok ik voor 2023 ook nog niet het geval zijn. Ik acht de kans dan ook groot dat Red Bull Powertrains zich volledig op 2026 stort en Honda de huidige motoren blijft produceren, uiteraard zolang beide partijen er contractueel uit komen. Maar ik vermoed dus dat Red Bull Powertrains de intentie heeft om de huidige motoren zelf te bouwen, tenzij wellicht in 2025 om vóór het ingaan van de 2026 regels, met hun eigen motoren, al eens een volledig jaar gedraaid te hebben.

[...]

Maar zolang Red Bull Powertrains niet de machines noch het personeel heeft om motoren te bouwen gaat dat natuurlijk niet in-house gedaan worden. Met of zonder freeze.
"However, Honda will continue to supply Red Bull's Formula 1 engines from its base in Sakura in 2022 before a full handover to Red Bull in 2023."

https://racingnews365.com...-bull-powertrains-project

• d-vine

nadat jaar contract is het komende jaren is het de eigen "honda motor" onderhouden.
Powertrains is opgericht om vanaf 2025 compleet nieuwe motoren zelf te bouwen daarom hebben ze ook personeel bij Mercedes onder andere weggekaapt.
RedBull wil ook een volwaardig zelfstandig raceteam te worden inclusief de eigen ontwikkelde motoren
Die nieuwe fabriekshal moet volgend jaar klaar zijn niet alleen voor de ontwikkeling van de nieuwe motor maar ook om de bestaande motor te onderhouden

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

[...]

Er zal wel een Powered by ASIMO of Powered by Acura of Powered by Seiko ofzo op komen te staan.
Die blokken blijven voorlopig gewoon uit Japan komen (er zit IP op..) . Ze hadden er maar 3 nodig eigenlijk dit jaar, wat een prestatie.

Zou er nog iemand de MER truuk toepassen en in de eerste 6 races 6 blokken steken?

ping 127.212.23.124

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:50

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Woudloper schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:15:
[...]

Als ik zo naar het bovenstaande concept kijk van de vleugel zie ik nog niet hoe de teams met DRS willen omgaan en zorgen dat de vleugel open kan klappen.
Goed punt. Ik had stiekem de hoop dat er geen DRS meer zou zijn volgend jaar want ze kunnen elkaar immers beter volgen .. maar DRS is er volgend jaar nog steeds begrijp ik? -O-
Daarnaast is het effect van de vloer ook interessant zoals in dit bericht staat. Er zijn best nog wel wat mogelijkheden te vinden met die vloer. Benieuwd wel team dit als snelste onder de knie zal hebben.

[Afbeelding]
Ik begrijp het concept van die vloer niet helemaal. Tuurlijk, door met de bodem vlak boven de grond te rijden en een dikke diffuser aan de achterkant krijg je een soort vacuüm aan de achterzijde die de lucht versneld onder de auto vandaan trekt, venturi principe. Dus je creëert onderdruk onder de auto = neerwaartse kracht.
Echter, nu komt er aan de voorzijde een vrijwel evengrote diffuser die dus andersom werkt, een grote trechter waarmee je de lucht onder de auto forceert. Dus je comprimeert de lucht aan de voorzijde en die expandeert aan de achterzijde. Nou weet ik dat het energie kost om lucht te comprimeren .. denk maar aan een zuiger die omhoog gaat in de compressieslag. Knappe jongen die hem daar doorheen drukt. En daarnaast lijkt het tevens op een omgekeerde vleugel, dus je hebt de voorvleugel die omhoog wijst en neerwaartse druk creëert .. en vlak daarna een knoeperd van een vleugel die omlaag wijst, wrijving+compressie+opwaartse druk/lift.

Nu weet ik dat een vleugel anders werkt. Immers gebogen oppervlak, kortere weg aan de ene kant, langere weg aan de bolle kant = onderdruk en daardoor lift. Juist dat verschil tussen onderzijde en bovenzijde heeft een diffuser en deze trechter (bewust) niet, maar je weet ook dat als je, je hand uit een rijdende auto steekt je net zo goed opwaartse druk voelt als je, je hand kantelt. Je duwt immers nog steeds lucht moleculen in een andere richting.

Het enige wat ik dan nog kan bedenken, is dat de voorvleugel ook al een soort vacuüm creëert, de lucht afbuigt omhoog en dat die dikke scoop/omgekeerde diffuser dus minder lucht schept dan wanneer je de voorvleugel weg denkt..

does that make sense? :+

edit: heb de tekst en filmpje uit de link even bekeken ..
It's starting to become clear what is possible with the new floors. The front fences will be critical to accelerate the airflow into the tunnels. If the central section of the tunnel before the diffuser is that close to the road it's very likely we could have local supersonic flow at the converging inlet and kink line of the diffuser. Choking and blocking will come into play, so ensuring sufficient mass flow at the inlet will be crucial for floor performance.

..

Local supersonic flow, at the lowest pressure point. It's not hard to have plus 1 mach numbers at a very isolated section while the bulk flow itself is subsonic. The mantis shrimp doesn't make the whole ocean go hypersonic, just a very small part of it. Likewise the diffuser doesn't make all the airflow underneath it supersonic, just a very small part of it. That very small part can be choked upstream, and when the flow is choked, the supersonic flow at the throat extends into the diffuser.
weet je, het doet me een beetje denken aan die Williams van Ayrton Senna destijds met zijn actieve vering om de auto zo laag mogelijk op de grond te houden ... totdat ineens de bodemplaat de grond raakte, alle neerwaartse druk/onderdruk/vacuüm weg viel en de auto oncontroleerbaar rechtuit schoot. Het lijkt wel alsof gaan we die kant weer op.

Het is nog eenvoudig te controleren als je een stabiele auto+weg situatie hebt met een stabiele instroom/outflow .. maar denk eens aan Eau Rouge/Raidillon .. een veel extremere situatie met en bocht en gebogen asfalt(banking) met hobbels dan een vlak recht stuk. En wat als je een stabiele flow onder de auto hebt en je pakt een kerb mee? dan komt er ineens meer afstand onder de vloer en/of je vacuüm verdwijnt omdat er valse lucht bij komt ineens.. je zou maar zo rechtdoor kunnen schieten..
met de herintrede van het grondeffect om neerwaartse druk te genereren.
Ja dus. Ayrton Senna anyone? :/

[Voor 31% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2021 09:41]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• spartacusNLD
  • Nu online

spartacusNLD

This is Sparta!!

Alfa Novanta schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:18:
[...]
Goed punt. Ik had stiekem de hoop dat er geen DRS meer zou zijn volgend jaar want ze kunnen elkaar immers beter volgen .. maar DRS is er volgend jaar nog steeds begrijp ik? -O-
Volgend jaar voor het laatst dacht ik.

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:33
spartacusNLD schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:21:
[...]

Volgend jaar voor het laatst dacht ik.
Dacht dat 2022 een oefenseizoen zou worden, als blijkt dat de DRS niet meer nodig is dan weg er mee, anders houden?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02 16:36
Wat ik eergisteren gevonden had over DRS:
Voorlopig houdt de Formule 1 vast aan DRS, maar dit kan aangepast worden als de nieuwe bolides de beoogde resultaten boeken en het kunstmatige inhaalelement niet meer nodig blijkt.
https://nl.motorsport.com...uits-regels-meer/6870646/

• Plenkske
Ja dus: er wordt naar gevraagd door jou en @Jasphur

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 16:40

weet je, het doet me een beetje denken aan die Williams van Ayrton Senna destijds met zijn actieve vering om de auto zo laag mogelijk op de grond te houden ... totdat ineens de bodemplaat de grond raakte, alle neerwaartse druk/onderdruk/vacuüm weg viel en de auto oncontroleerbaar rechtuit schoot. Het lijkt wel alsof gaan we die kant weer op.

[...]

Ja dus. Ayrton Senna anyone? :/
Ayrton Senna reed bij Williams toen active suspension verboden was, en het systeem van McLaren was minder geavanceerd dan het systeem van Williams (en Benetton). Het ongeluk van Senna is dan ook niet veroorzaakt door ground effect.

In de jaren 80 had je wel teams die de vloer sealden door een stuk metaal tot het asfalt te laten komen, maar dat is inderdaad verboden vanwege de problemen die een hobbeltje kon veroorzaken.

• murphydrz
[...]

Van CO2 gaan plantjes ook beter groeien.....punt. Mest is ook goed voor de plantjes....wil niet zeggen dat er niet een limiet is waarna het schadelijk is.
Even een heel klein beetje offtopic:
Niet om de "milieuterroristen" in de kaart te spelen, wil ik zeggen dat er altijd een 'te' is.
Feit is nu eenmaal dat de mensheid van verbrandingsmotoren af moet, maar dat kost nu eenmaal tijd.
100 jaar flink doorstoken is voor moeder aarde totaal geen enkel probleem, maar de lokale vervuiling loopt de spuigaten uit en is schadelijk voor mens en dier.
Vandaar dat ik voorstander ben van kerncentrales, duurzame energie en bla bla bla...totdat er een briljante uitvinding wordt gedaan.

Om terug te komen op de F1 zie je dat er wordt nagedacht op dit probleem.
Immers, de accucapaciteit is flink opgeschroefd voor het nieuwe seizoen, de duurzamere brandstoffen komen er aan in de toekomst en noem maar op.

Het kost tijd en die 'natuurdrammers' zouden, in plaats van staan te schreeuwen om verandering, eens mee kunnen denken aan verandering en belangrijker, meewerken!
Laat hen eens innoveren op dit vraagstuk want nu zijn het alleen maar een stel onnadenkende gehersenspoelde idioten met het IQ van de gemiddelde kamertemperatuur..
..maar ze hebben wel een punt. ;)

• d-vine

weet je, het doet me een beetje denken aan die Williams van Ayrton Senna destijds met zijn actieve vering om de auto zo laag mogelijk op de grond te houden
Ayrton Senna had geen beschikking meer over actieve vering (werd verboden), dat was het jaar daarvoor dat Williams mede daardoor zo overheersend was.
Benneton gebruikte het nog wel stiekem begin dat jaar

• mavamal
d-vine schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:49:
[...]

Ayrton Senna had geen beschikking meer over actieve vering (werd verboden), dat was het jaar daarvoor dat Williams mede daardoor zo overheersend was.
Benneton gebruikte het nog wel stiekem begin dat jaar
De Benetton van Schumacher had 'mogelijk' nog Launch Control, de infame option 13. Actieve vering had deze niet meer, al zullen er wel andere elektronische dingen nog mogelijk zijn geweest. Senna dacht dat Schumacher in ieder geval ook traction control in de auto had.

• d-vine
mavamal schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:04:
[...]

De Benetton van Schumacher had 'mogelijk' nog Launch Control, de infame option 13. Actieve vering had deze niet meer, al zullen er wel andere elektronische dingen nog mogelijk zijn geweest. Senna dacht dat Schumacher in ieder geval ook traction control in de auto had.
Oh ja de traction control ging het om even misvatting ..

• Chocoball
Nu Mercedes de WCC binnen heeft mag het vanaf het 2022 seizoen nog minder aan windtunnel- en CFD testen spenderen. In 2021 was het nog 36 testen per week (wat al meer dan een halvering van het 2020 aantal was). In 2022 mogen ze nog maar 28 testen per week uitvoeren. De nummer 10, Haas, gaat van 45 testen in 2021 naar 46 testen per week in 2022. Of ze daar genoeg tijd, mensen en middelen voor hebben?

https://www.formula1.com/...n0sG8N4A0cjbNRbdYx8a.html

Overigens aan het einde van 2020 hebben 8 van 10 teams voor een "statement of intent" gestemd om in 2030 het gebruik van windtunnels te verbieden en te vervangen door CFD. Windtunnel zou dan alleen nog in specifiele gevallen gebruikt mogen worden zoals verificatie van veiligheidsmaatregelen.

https://www.motorsport.co...s-by-2030/6518770/?nrt=54

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vandaag een bericht van Ecclestone dat Lewis wel eens zou kunnen stoppen. En wat ik me afvraag: zou hij het vertrouwen in zijn team niet eens kwijt kunnen zijn?

Zoals in het Reddit artikel wat eerder werd gedeeld. Omdat Mercedes niet wilde verliezen, en dit logisch leek, vergaten ze te racen. Terwijl Lewis zelf vaak wel denkt als racer.
  • Hij had langer door kunnen rijden na Max zijn stop
  • Dan had hij geen last gehad van Perez
  • Hij had kunnen stoppen bij de VSC
  • Hij had kunnen stoppen bij de SC
Dat deden ze niet, want de computer, de logica zei, we houden track positie. Maar dit is racen. Zoals Max ook zei na afloop.

En dit gebeurt vaker. Denk eens aan Brazilië, waar Max “stevig” verdedigt, en Lewis dat in eerste instantie prima vindt. Na de race, neemt Mercedes de beslissing het aan te vechten.

Ook bij de laatste race, hebben ze gewoon een advocaat meegenomen naar de race, om het aan te vechten. De gedachten bij dat team zitten veelal in randzaken.

Dus ik denk, dat als hij stopt, dat wel eens om andere reden kan zijn, dan dat men denkt.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35

schumi2004

PSN: whocarez-

BlauweFles schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:51:
Vandaag een bericht van Ecclestone dat Lewis wel eens zou kunnen stoppen. En wat ik me afvraag: zou hij het vertrouwen in zijn team niet eens kwijt kunnen zijn?

Zoals in het Reddit artikel wat eerder werd gedeeld. Omdat Mercedes niet wilde verliezen, en dit logisch leek, vergaten ze te racen. Terwijl Lewis zelf vaak wel denkt als racer.
Dat deden ze niet, want de computer, de logica zei, we houden track positie. Maar dit is racen. Zoals Max ook zei na afloop.

En dit gebeurt vaker. Denk eens aan Brazilië, waar Max “stevig” verdedigt, en Lewis dat in eerste instantie prima vindt. Na de race, neemt Mercedes de beslissing het aan te vechten.

Ook bij de laatste race, hebben ze gewoon een advocaat meegenomen naar de race, om het aan te vechten. De gedachten bij dat team zitten veelal in randzaken.

Dus ik denk, dat als hij stopt, dat wel eens om andere reden kan zijn, dan dat men denkt.
Heb je linkjes naar de bron toevallig? (Reddit, andere?)
Wil het ook wel even lezen ;)

• Finraziel
  • Laatst online: 07:03
schumi2004 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:58:
[...]

Het staat in ieder geval ook op nu, waar zij het vandaan hebben weet ik niet.

Gamertag: FinrazielNL

• d-vine
schumi2004 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:58:
[...]

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:22

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Finraziel schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:02:
[...]

Het staat in ieder geval ook op nu, waar zij het vandaan hebben weet ik niet.
Wensdenken, denk ik dan.

Als Lewis een held is, belt ie gewoon met Red Bull/McLaren/Ferrari/Haas/Williams/Sauber/Alpha Tauri/El Plan/Austin Martin met de mededeling: ik wil weg bij Toto 'Lawyer up' Wolff, heb je een plekje voor?
Dat is niet de bron van het bericht over Lewis, maar gewoon de uitleg die velen in het racetopic gegeven hebben: fout van het team. Maar dit zijn de koeien uit 2021 - da's een ander topc.

[Voor 33% gewijzigd door pjottum op 24-12-2021 13:32]

ping 127.212.23.124

• Chocoball
Gaat om een interview met Ecclestone met het Zwitserse Blick.

https://www.telegraaf.nl/...-dat-lewis-hamilton-stopt

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:36

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX (Woonkamer) :: LG OLED55B6 (Slaapkamer) :: Xbox Series X :: PlayStation 5 | Ryzen 7 5800X3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:47

Het is allemaal een beetje luchtfietserij op dit moment, niemand weet precies wat Hamilton van plan is, zelfs Toto waarschijnlijk niet. Las ergens anders dat het JUIST een hersenspinsel van Toto was dat Hamilton mogelijk niet door zou gaan en hij dat zelf tegen niemand had gezegd. Ik zie het nog steeds als het zoveelste mediaoffensief van Toto, nu een beetje de verongelijkte rijder uit gaan hangen, en straks toch over je hart strijken en de F1 weer met je aanwezigheid verblijden :+

Ik kan me niet voorstellen dat hij gewoon opgeeft, want daar komt het in principe op neer. Hij wil die 8e titel en heeft daar in principe nog twee jaar voor. Ja natuurlijk, het kan alle kanten op komend seizoen en blabla, maar dat is ook gewoon een beetje opklopperij van de pers en wishful thinking van de fans. De Mercedes PU is nog veruit het snelste zoals we (eind van) afgelopen seizoen hebben kunnen zien. Mercedes een van de rijkste teams die ook nog eens de afgelopen jaren relatief weinig aan hun huidige generatie auto's hoefde te ontwikkelen, dus ga er maar gewoon vanuit dat die weer vooraan staan. Dan moet je inderdaad hopen op een geniale greep van een ander team, maar de kans lijkt me klein dat Hamilton vooraf al de handdoek in de ring gooit omdat er geroepen wordt dat de auto wellicht helemaal niet competitief is.

• sjaool

sjaool

murphydrz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
[...]
Feit is nu eenmaal dat de mensheid van verbrandingsmotoren af moet, maar dat kost nu eenmaal tijd.
Dat is geen feit hoor. Dat is iets wat men graag wil, maar een feit is het zeer zeker niet. ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De tactiek deed me idd denken aan Alonso die in 20xx Webber coverde in de laatste race voor de wereldtitel en vast kwam te ztiten achter Petrov waardoor Vettel er mee vandoor kon.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mavamal
2010 was dat, The Race heeft er ook aandacht voor in een video gisteren. Over coureurs die een titelgevecht beïnvloeden.

Er zat er ook een tussen die voor Sauber reed en in opdracht van de baas van de motorleverancier de Williams van de concurrent moest tegenhouden.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 11:54

Geloof er weinig van dat hij het vertrouwen in het team kwijt zou zijn. Als ie inderdaad zou stoppen, dan vind ik hem wel heel slecht, als persoon. Je hebt jaren met 2 vingers in je neus alles kunnen winnen.

Wegrennen als het je te moeilijk gaat worden. Of je teveel tegenstand hebt van een concurrent.

Maar stel dat hij weggaat, wie gaat het stokje dan overnemen?

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Segafreak83 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:15:
[...]

Geloof er weinig van dat hij het vertrouwen in het team kwijt zou zijn. Als ie inderdaad zou stoppen, dan vind ik hem wel heel slecht, als persoon. Je hebt jaren met 2 vingers in je neus alles kunnen winnen.

Wegrennen als het je te moeilijk gaat worden. Of je teveel tegenstand hebt van een concurrent.

Russell, en Bottas mag dan toch zn viool weer oppakken.

• Napo
  • Niet online
Het zou me verbazen als andere teams niet een jurist meenemen, zeker in combinatie met het regelement en hoe het na de wedstrijd loopt lijkt het me zelfs essentieel. Kan mij haast niet voorstellen dat andere teams geen jurist erbij hebben.

• RobertMe
Napo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:29:
[...]

Het zou me verbazen als andere teams niet een jurist meenemen, zeker in combinatie met het regelement en hoe het na de wedstrijd loopt lijkt het me zelfs essentieel. Kan mij haast niet voorstellen dat andere teams geen jurist erbij hebben.
Als dat het geval was is het wel gek dat als Mercedes met 3 man, waaronder een "queens counsel" (dat is geen normale jurist), naar de stewards gaat en die dan maar Red Bull erbij vragen dat Red Bull alsnog met Wheatly, Horner en Newey gaan, en niet hun advocaat meenemen. Oftewel: ik geloof er niks van dat elk team standaard een advocaat meeneemt, laat staan queens councel.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:29:
[...]

Zou Ajax juristen meenemen naar een wedstrijd om beslissingen van de scheidsrechter ter plekke aan te vechten?
Red Bull had in ieder geval geen jurist meegenomen. En het was ook geen gewone bedrijfsjurist die Mercedes had meegenomen maar een top-advocaat uit Londen gespecialiseerd in sportrecht met een bijbehorend honorarium. En vergeet niet dat de stewards ook geen juristen zijn. Dit was naar mijn mening puur intimidatietactiek van Mercedes.

In het race-topic is hier al uitgebreid over gesproken.

• sjaool

sjaool

Segafreak83 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:15:
[...]

Het is maar net hoe hij het verlies ervaart natuurlijk. Kan hij er overheen stappen of zit hij in een hoekje verongelijkt te zijn. Maar ik hoop dat hij doorgaat want zoals het nu staat is hij de enige die Max tegenstand weet te bieden. En omgekeerd natuurlijk ook. Maar ik ben ook benieuwd hoe goed hij uit de voeten kan met de 2022 Mercedes of dat ze terugzakken naar het niveau van de andere Mercedes teams.

• sjaool

sjaool

mark-k schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:29:
[...]

Russell, en Bottas mag dan toch zn viool weer oppakken.
Ik heb gelezen dat ze Bottas als vangnet hebben gevraagd mocht Lewis er echt mee stoppen.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)

Ben er nog steeds van overtuigd dat Hamilton wilde stoppen na dit seizoen, mét de 8ste wereldtitel :X

Op die manier zou ie voor altijd de Greatest GOAT Of All GOATS In Time zijn, ongeslagen.. vooral door Max.

Alleen bleek nu tijdens het afgelopen seizoen, dat het niet allemaal 123 op rolletjes liep en halverwege t jaar al WDC was.

Toen heeft ie t nog even aangekeken en daarom duurde t zó ontzettend lang voordat bleek of ie wel of niet bij zou tekenen.

Toen eenmaal bleek dat er flinke kans was dat ie niet de superduper sir GOAT ging worden, heeft ie snel voor 2(!) jaar bijgetekend.. :X

1 jaar beetje inkomen/testen met de nieuwe auto’s en regels. Om vervolgens alsnog de 8e titel te pakken in het 2e jaar..

Alleen nu heeft ie waarschijnlijk door dat er met Verstappen echt niet te sollen valt en nu best angstig is dat ie nu jaar na jaar gaat verliezen.. vooral als ie geen vertrouwen heeft in t team. (Of het team niet meer in hem)..

Daarom best kans dat ie t hierbij wil laten. 7 Wins, 1 Loss.
Nog steeds een (meer dan) fantastische prestatie, ever. En zal wss nooit meer verbroken worden.

Just my 2 conspiracy theory cents :7

-

(..en waarschijnlijk staat ie gewoon net zo vrolijk vooraan komend jaar ;))

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 17:42

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Ik verwacht dat Lewis gewoon instapt in februari, al was het maar voor hemzelf om te zien wat ie met die nieuwe wagens kan.

Er zit wel een kern van waarheid in dat het niet heel lekker gaat binnen het team, want er is afgelopen seizoen al vaker gemor geweest tussen Lewis en zn Engineer.

En de grote bazen bij Daimler waren niet zo te spreken over Lewis z'n hobbies.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

poor Leno schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:43:
[...]

Ben er nog steeds van overtuigd dat Hamilton wilde stoppen na dit seizoen, mét de 8ste wereldtitel :X

Op die manier zou ie voor altijd de Greatest GOAT Of All GOATS In Time zijn, ongeslagen.. vooral door Max.

Alleen bleek nu tijdens het afgelopen seizoen, dat het niet allemaal 123 op rolletjes liep en halverwege t jaar al WDC was.

Toen heeft ie t nog even aangekeken en daarom duurde t zó ontzettend lang voordat bleek of ie wel of niet bij zou tekenen.

Toen eenmaal bleek dat er flinke kans was dat ie niet de superduper sir GOAT ging worden, heeft ie snel voor 2(!) jaar bijgetekend.. :X

1 jaar beetje inkomen/testen met de nieuwe auto’s en regels. Om vervolgens alsnog de 8e titel te pakken in het 2e jaar..

Alleen nu heeft ie waarschijnlijk door dat er met Verstappen echt niet te sollen valt en nu best angstig is dat ie nu jaar na jaar gaat verliezen.. vooral als ie geen vertrouwen heeft in t team. (Of het team niet meer in hem)..

Daarom best kans dat ie t hierbij wil laten. 7 Wins, 1 Loss.
Nog steeds een (meer dan) fantastische prestatie, ever. En zal wss nooit meer verbroken worden.

Just my 2 conspiracy theory cents :7

-

(..en waarschijnlijk staat ie gewoon net zo vrolijk vooraan komend jaar ;))
Hoezo 1 loss? Rosberg al vergeten? En zn tijd bij Mclaren?

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Nog steeds erg happy dat Max het kampioenschap pakte dit jaar, hoe de zaken er volgend jaar bij staan is natuurlijk een grote onbekende.

Ik hoop dat RBR toch de nodige uren aan ontwikkeling in de RB14 (?) Heeft gestopt zodat ze niet meteen weer een enorme achterstand hebben.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02 17:42

Chiron

Moderator Tweakers Discord
pilskes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:57:
Nog steeds erg happy dat Max het kampioenschap pakte dit jaar, hoe de zaken er volgend jaar bij staan is natuurlijk een grote onbekende.

Ik hoop dat RBR toch de nodige uren aan ontwikkeling in de RB14 (?) Heeft gestopt zodat ze niet meteen weer een enorme achterstand hebben.
De wagen van komend seizoen wordt de RB18:

https://racingnews365.com...ull-rb17-will-never-exist

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ahja, Rosberg zat er idd nog tussen.

Maar dan nog doet dat niet echt toe voor de rest van t verhaal.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Waarom niet gewoon RB22? Ik kan daar niet zo goed tegen :') :>

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

poor Leno schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:01:
[...]

Omdat het hun 18e jaar in de F1 wordt.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

poor Leno schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:58:
Ahja, Rosberg zat er idd nog tussen.

Maar dan nog doet dat niet echt toe voor de rest van t verhaal.
Waarom doet dat er niet toe? Toen is hij afgetroefd op zijn kunnen en niet: "Yeah Red Bull has the better car man" (ook al klopte dat voor geen meter).

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
mark-k schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:02:
[...]

Waarom doet dat er niet toe? Toen is hij afgetroefd op zijn kunnen en niet: "Yeah Red Bull has the better car man" (ook al klopte dat voor geen meter).
Het doet niet toe voor het feit dat ie niet na dit jaar kon stoppen met de 8ste WDC en GOAT te zijn.

• d-vine
Las en zag net pas dat Lewis Hamilton iedereen die hij volgde op Instagram eraf heeft gegooid. Dus veel volgers en niemand meer volgen...
Misschien heeft Max wel een definitieve uppercut gegeven...

[Voor 46% gewijzigd door d-vine op 24-12-2021 16:10]

• Napo
  • Niet online
Waaj schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:40:
[...]

Zou Ajax juristen meenemen naar een wedstrijd om beslissingen van de scheidsrechter ter plekke aan te vechten?
Deze vergelijking gaat op meerdere manieren mank. Worden spelers direct na de wedstrijd naar de wedstrijdleiding geroepen? Een jurist is overigens vaak wel aanwezig indien een speler uiteindelijk langs mag komen om een straf te bespreken
Red Bull had in ieder geval geen jurist meegenomen.
Geen jurist meegenomen naar wat? De race? Blijft er in ieder geval een grijs gebied over van de andere 80%
En het was ook geen gewone bedrijfsjurist die Mercedes had meegenomen maar een top-advocaat uit Londen gespecialiseerd in sportrecht met een bijbehorend honorarium. En vergeet niet dat de stewards ook geen juristen zijn. Dit was naar mijn mening puur intimidatietactiek van Mercedes.
Of men een jurist in opleiding meeneemt of een top-advocaat uit londen meeneemt maakt wat dat betreft weinig uit. Ze spreken uit naam van een team. Met de belangen die er spelen rond de sport en specifiek deze wedstrijd zou ik niet begrijpen waarom er geen expertise is meegenomen omtrend de reglementen. Of dat een advocaat is of een ander persoon is om het even, ze verdedigen de belangen van het team in relatie tot de afgesproken regels.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 20:28

DataGhost

iPL dev

poor Leno schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:01:
[...]

Dat was ten tijde van Windows 95 en Windows 98 al geen daverend succes.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 20:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

sjaool schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
"However, Honda will continue to supply Red Bull's Formula 1 engines from its base in Sakura in 2022 before a full handover to Red Bull in 2023."
Ze kunnen natuurlijk altijd een nieuw contract met Honda sluiten om nog wat klusjes te doen. Honda wil zelf niet meer investeren in F1 maar hun mensen en kennis zijn niet weg. Als een klant maar genoeg wil betalen zetten ze vast wel een project op.

Alle berichten die we nu horen over Hamilton die gaat stoppen geloof ik niet, dat is gewoon speculatie die wordt opgeklopt door de media.

[Voor 12% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24-12-2021 16:39]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Ik zou er niet van op kijken als Lewis stopt.
Zijn gooi naar de 8e is mislukt. En op een manier dat ie zich achter het aangedane onrecht kan verschuilen voor zijn fanbase. Niet omdat Max beter was natuurlijk. In die zin redelijk gunstig voor hem.

Plus... Als hij stopt, wordt hem de vernedering door Russell bespaard, mocht die volgend jaar naar verwachting presteren.

Nu kan ie nog min of meer "ongeslagen" aftaaien. Volgend jaar niet meer...

• Plenkske
Ik had het ook niet gek gevonden als Max zou stoppen na dit jaar. WDC binnen, het vaak niet eens zijn met de FIA, genoeg andere raceklasses die hij leuk vind etc.
Maar niets bleek minder waar. Hij wil duidelijk nog door.

En zo denk ik er met Lewis nu ook over. Van beide kanten is iets te zeggen.
Ene kant heeft hij dit jaar waarschijnlijk gereden met het idee dat hij de betere auto heeft en uiteindelijk toch wel die 8e titel binnen kon halen. Met dus in het achterhoofd dat hij dan zou kunnen zeggen ik stop er mee. Of dat hij dan de komende jaren zijn contract uit zit en Russell veel kan leren.
Andere kant wil hij die 8e titel zo graag hebben dat hij dus gewoon doorgaat.
Pagina: 1 2 3 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee