Goed punt. Ik had stiekem de hoop dat er geen DRS meer zou zijn volgend jaar want ze kunnen elkaar immers beter volgen .. maar DRS is er volgend jaar nog steeds begrijp ik?

Daarnaast is het effect van de vloer ook interessant zoals in
dit bericht staat. Er zijn best nog wel wat mogelijkheden te vinden met die vloer. Benieuwd wel team dit als snelste onder de knie zal hebben.
[
Afbeelding]
Ik begrijp het concept van die vloer niet helemaal. Tuurlijk, door met de bodem vlak boven de grond te rijden en een dikke diffuser aan de achterkant krijg je een soort vacuüm aan de achterzijde die de lucht versneld onder de auto vandaan trekt, venturi principe. Dus je creëert onderdruk onder de auto = neerwaartse kracht.
Echter, nu komt er aan de voorzijde een vrijwel evengrote diffuser die dus andersom werkt, een grote trechter waarmee je de lucht onder de auto forceert. Dus je comprimeert de lucht aan de voorzijde en die expandeert aan de achterzijde. Nou weet ik dat het energie kost om lucht te comprimeren .. denk maar aan een zuiger die omhoog gaat in de compressieslag. Knappe jongen die hem daar doorheen drukt. En daarnaast lijkt het tevens op een omgekeerde vleugel, dus je hebt de voorvleugel die omhoog wijst en neerwaartse druk creëert .. en vlak daarna een knoeperd van een vleugel die omlaag wijst, wrijving+compressie+opwaartse druk/lift.
Nu weet ik dat een vleugel anders werkt. Immers gebogen oppervlak, kortere weg aan de ene kant, langere weg aan de bolle kant = onderdruk en daardoor lift. Juist dat verschil tussen onderzijde en bovenzijde heeft een diffuser en deze trechter (bewust) niet, maar je weet ook dat als je, je hand uit een rijdende auto steekt je net zo goed opwaartse druk voelt als je, je hand kantelt. Je duwt immers nog steeds lucht moleculen in een andere richting.
Het enige wat ik dan nog kan bedenken, is dat de voorvleugel ook al een soort vacuüm creëert, de lucht afbuigt omhoog en dat die dikke scoop/omgekeerde diffuser dus minder lucht schept dan wanneer je de voorvleugel weg denkt..
does that make sense?
edit: heb de tekst en filmpje uit de link even bekeken ..
It's starting to become clear what is possible with the new floors. The front fences will be critical to accelerate the airflow into the tunnels. If the central section of the tunnel before the diffuser is that close to the road it's very likely we could have local supersonic flow at the converging inlet and kink line of the diffuser. Choking and blocking will come into play, so ensuring sufficient mass flow at the inlet will be crucial for floor performance.
..
Local supersonic flow, at the lowest pressure point. It's not hard to have plus 1 mach numbers at a very isolated section while the bulk flow itself is subsonic. The mantis shrimp doesn't make the whole ocean go hypersonic, just a very small part of it. Likewise the diffuser doesn't make all the airflow underneath it supersonic, just a very small part of it. That very small part can be choked upstream, and when the flow is choked, the supersonic flow at the throat extends into the diffuser.
weet je, het doet me een beetje denken aan die Williams van Ayrton Senna destijds met zijn actieve vering om de auto zo laag mogelijk op de grond te houden ... totdat ineens de bodemplaat de grond raakte, alle neerwaartse druk/onderdruk/vacuüm weg viel en de auto oncontroleerbaar rechtuit schoot. Het lijkt wel alsof gaan we die kant weer op.
Het is nog eenvoudig te controleren als je een stabiele auto+weg situatie hebt met een stabiele instroom/outflow .. maar denk eens aan Eau Rouge/Raidillon .. een veel extremere situatie met en bocht en gebogen asfalt(banking) met hobbels dan een vlak recht stuk. En wat als je een stabiele flow onder de auto hebt en je pakt een kerb mee? dan komt er ineens meer afstand onder de vloer en/of je vacuüm verdwijnt omdat er valse lucht bij komt ineens.. je zou maar zo rechtdoor kunnen schieten..
met de herintrede van het grondeffect om neerwaartse druk te genereren.
Ja dus. Ayrton Senna anyone?

[Voor 31% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2021 09:41]