PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
Klopt. Heb ik ook gedaan. Ze vragen niet om bewijs_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Goede tip! Gewoon ja aanvinken bij de eerste stap van de aanmelding.
Heb me nogmaals aangemeld, zie wel wat er gebeurd
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik heb vandaag Eneco opgezegd per 4 - 9 en ben dus contractloos na 4 -9.sn0x0r schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
Beetje jammer dat Engie als je het vandaag aanvraagt pas per 29-09 kan starten, voor een verhuizing vragen ze namelijk een kopie van de huur- of koopovereenkomst.
[...]
Emgie gemaild, met opzegbevestiging van Eneco of ze direct kunnen leveren.
Anders ben ik 3 weekjes contractloos
Doen ze niet volgens mij. Je kunt wel naar van de bron.ybos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:24:
[...]
Ik heb vandaag Eneco opgezegd per 4 - 9 en ben dus contractloos na 4 -9.
Emgie gemaild, met opzegbevestiging van Eneco of ze direct kunnen leveren.
Anders ben ik 3 weekjes contractloos
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Weet er hier iemand wat het gevolg is van contractloos zijn? Ik zit er een beetje aan te denken om dat maar te doen.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
Doen ze niet volgens mij. Je kunt wel naar van de bron.
Ik bedoel tijdelijk tussen 5 en 25 september
[ Voor 7% gewijzigd door Srednier op 30-08-2022 20:30 ]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Terugleveren vergoeding delta nog verder omlaag,
Nu 0.135€ ex kW/h
Zie de PDF op https://www.deltaenergie.nl/service/info/modelcontract/
Volgens mij blijf je dan automatisch bij eneco.Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Weet er hier iemand wat het gevolg is van contractloos zijn? Ik zit er een beetje aan te denken om dat maar te doen.
Maar wat denk je precies met die teruglevering te doen dan? Kans bestaat dat het verrekend wordt, maar geen idee eigenlijk hoe dat formeel in zn werk gaat.
Ik kreeg laatst in juli na 2dagen een brief van de netbeheerder(Stedin) contract kiezen, anders afsluiting.Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Weet er hier iemand wat het gevolg is van contractloos zijn? Ik zit er een beetje aan te denken om dat maar te doen.
Zelfde voor gas.
Na 2 dagen al? Dat is wel snel haha. Maar inderdaad..Mielemuis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
Ik kreeg laatst in juli na 2dagen een brief van de netbeheerder(Stedin) contract kiezen, anders afsluiting.
Zelfde voor gas.
Ik heb al gekozen, namelijk Innova maar die konden het psa de 25e in laten gaan. COntract ligt er al tegen 91ct. Zou het zo kunnen zijn dat de nieuwe levernacier dat stuk met terugwerkende kracht oppakt en verrekent? - Ik vermoed dat namelijkMielemuis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
Ik kreeg laatst in juli na 2dagen een brief van de netbeheerder(Stedin) contract kiezen, anders afsluiting.
Zelfde voor gas.
Wat ik in elk geval niet wil is dat Eneco het van mij koopt tegen 9ct. Als het dan tussen wal en schip raakt vind ik niet zo erg
[ Voor 11% gewijzigd door Srednier op 30-08-2022 20:39 ]
Doet delta eigenlijk ook de tlv veranderen voor huidige klanten zoals Eneco dat doet?Mielemuis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:33:
@mathijshooi
Terugleveren vergoeding delta nog verder omlaag,
Nu 0.135€ ex kW/h
Zie de PDF op https://www.deltaenergie.nl/service/info/modelcontract/
Lijkt me sterk als je de opzegbevestiging al binnen hebt.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:35:
[...]
Volgens mij blijf je dan automatisch bij eneco.
Je krijgt vrij vlot dreigende brieven van de netbeheerder dat je zsm een contract moet afsluiten anders dan komen ze afsluiten. Dat zal echter zo'n vaart niet lopen. Mijn zwager is ooit eens 7 maanden contractloos geweest (was iets fout gegaan met zijn aanmelding).
Kreeg toen inderdaad dreigbrieven, netjes ergens aangemeld en werd aangeslagen door de netbeheerder voor 250 euro. Redelijk groot bedrijf met normaal energiekosten van 1200 euro per maand toen, dus was een leuk mazzeltje voor een bedrijf dat niet supergoed draaide toen

Maar, in september voor "ons" 2 / 3 weken contractloos kost natuurlijk wel redelijk geld...
Dan zou iedereen dat toch doen? En het lijkt me niet dat innova jou wil betalen voor die weken want die zeggen juist bewust tegen je dat ze je niet eerder konden/wilden hebben..Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:37:
[...]
Ik heb al gekozen, namelijk Innova maar die konden het psa de 25e in laten gaan. COntract ligt er al tegen 91ct. Zou het zo kunnen zijn dat de nieuwe levernacier dat stuk met terugwerkende kracht oppakt en verrekent? - Ik vermoed dat namelijk
Je hebt gelijk. Wat blijkt. De netbeheerder neemt het dan tijdelijk over en brengt een en ander in rekening. Zal vast geen leuk tarief zijn met mooie TLVybos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Lijkt me sterk als je de opzegbevestiging al binnen hebt.
Je krijgt vrij vlot dreigende brieven van de netbeheerder dat je zsm een contract moet afsluiten anders dan komen ze afsluiten. Dat zal echter zo'n vaart niet lopen. Mijn zwager is ooit eens 7 maanden contractloos geweest (was iets fout gegaan met zijn aanmelding).
Kreeg toen inderdaad dreigbrieven, netjes ergens aangemeld en werd aangeslagen door de netbeheerder voor 250 euro. Redelijk groot bedrijf met normaal energiekosten van 1200 euro per maand toen, dus was een leuk mazzeltje voor een bedrijf dat niet supergoed draaide toen
Maar, in september voor "ons" 2 / 3 weken contractloos kost natuurlijk wel redelijk geld...
https://www.enexis.nl/aan...tract#wiekrijgtderekening
7×1200 = 8400 eurootjes en dan een aanslag krijgen van 250? Ze kunnen toch gewoon de meterstanden vergelijken einde contract en bij aanmelding?ybos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Lijkt me sterk als je de opzegbevestiging al binnen hebt.
Nou zal het met de huidige prijzen echt geen 7 maanden duren gok ik zo maar haha..
Lijkt me dan toch wel dat er een marktconform (leest u even mee eneco?) gemiddelde wordt genomen. En je bent natuurlijk zelf de schuldige gezien je zelf opgezegd hebt haha..de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:43:
[...]
Je hebt gelijk. Wat blijkt. De netbeheerder neemt het dan tijdelijk over en brengt een en ander in rekening. Zal vast geen leuk tarief zijn met mooie TLV![]()
https://www.enexis.nl/aan...tract#wiekrijgtderekening
Benieuwd wat Enexis als TLV heeft.. 😂
Ze zullen in elk geval moeten salderen, dus ze kunnen nooit een rekening sturenNileZ_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
Lijkt me dan toch wel dat er een marktconform (leest u even mee eneco?) gemiddelde wordt genomen. En je bent natuurlijk zelf de schuldige gezien je zelf opgezegd hebt haha..
Benieuwd wat Enexis als TLV heeft.. 😂
En dan ben je van 9 cent naar 0 cent gegaan. Ik zie de winst niet. 3 week saldering weg gemikt ook..Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Ze zullen in elk geval moeten salderen, dus ze kunnen nooit een rekening sturen
Eneco en Engie gaan de TLV drastisch verlagen (hoewel Engie dus niet weet wanneer en wat het tarief wordt), Innova kun je niet maar aanmelden als je geen gas af wilt nemen dus dan is op dit moment de beste optie voor terugleveren United Consumers?
Ja je hebt gelijk, beste alternatief is dan waarschijnlijk geschillencommissie voor die 3 weken. Komen we ook weer wat te weten over hoe sterk TLV in onze contractjes ligt.NileZ_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:52:
[...]
En dan ben je van 9 cent naar 0 cent gegaan. Ik zie de winst niet. 3 week saldering weg gemikt ook..
:fill(white):strip_exif()/f/image/0fjKVoPocrh74MpzYh4JyPo4.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XeJqDZllFFMeslmxjktUs68T.png?f=user_large)
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Ik ook, alleen met enkeltarief. Weet eigenlijk niet zo goed wanneer je voor enkel- of dubbeltarief kiest.leandres schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:57:
Net de bevestiging binnen van Engie (start 1 oktober):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ENGIE Open elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
enkeltarief incl. overheidsheffingen 0,81432 0,98533
enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,74703 0,90391
vaste leveringskosten per dag 0,18116 0,21920
Heb ook nog een contract van UC liggen, maar daarin wordt er niets gezegd over de TLV... als je het mij vraagt helemaal vaag. Wat denken jullie daarover?
Engie geeft tenminste nog aan dat het gelijk is aan het kale leveringstarief.
[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 30-08-2022 21:01 ]
Ik vind dit eerlijk gezegd niets minder dan misleiding van Engie aangezien ze al bevestigd hebben op korte termijn de TLV te gaan verlagen. Dan mag je dat onderaan bij de voorwaarden ook wel melden voor een contract dat 1 oktober in gaat.leandres schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:57:
Net de bevestiging binnen van Engie (start 1 oktober):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goeie vraag, ik was in juli weggegaan bij delta omdat de tlv naar beneden ging.mathijshooi schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Doet delta eigenlijk ook de tlv veranderen voor huidige klanten zoals Eneco dat doet?
Wil het wel even voor je navragen.
Vorige week wel nog.Viper® schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:00:
[...]
Bij Innova kom je niet meer aan de bak zonder gasaansluiting hè
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Heb je daar een bron bij? -Iets dergelijks werd hier een paar maanden geleden ook geroepen over Engie, maar is nooit gebeurt...Afas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Ik vind dit eerlijk gezegd niets minder dan misleiding van Engie aangezien ze al bevestigd hebben op korte termijn de TLV te gaan verlagen. Dan mag je dat onderaan bij de voorwaarden ook wel melden voor een contract dat 1 oktober in gaat.
Ik heb nog nul komma nul reactie op mijn klacht en kennisgeving dat ik door het ontbreken van een persoonlijk bericht verwacht dat het huidige contract gerespecteerd wordt.. (Kleine kans natuurlijk).Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:56:
[...]
Ja je hebt gelijk, beste alternatief is dan waarschijnlijk geschillencommissie voor die 3 weken. Komen we ook weer wat te weten over hoe sterk TLV in onze contractjes ligt.
Maar als alle mensen die geen bericht hebben ontvangen dat zouden doen, dan zullen ze er toch wat mee moeten doen. Al zouden ze je een nieuwe termijn van 10 dagen geven..
Zit je toch al op 15 september.
Ik ook niet, ook via klachten formulier op de Eneco website?NileZ_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Ik heb nog nul komma nul reactie op mijn klacht en kennisgeving dat ik door het ontbreken van een persoonlijk bericht verwacht dat het huidige contract gerespecteerd wordt.. (Kleine kans natuurlijk).
Maar als alle mensen die geen bericht hebben ontvangen dat zouden doen, dan zullen ze er toch wat mee moeten doen. Al zouden ze je een nieuwe termijn van 10 dagen geven..
Hier idd ook nog 0 reactie van Eneco gehad. Ik ben alleen niet zo naïef dat ik er vanuit ga dat deze verlaging voor mij niet gaat gelden. Heb atm 4800 kWh uitstaan bij onze vrolijke vrienden.NileZ_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Ik heb nog nul komma nul reactie op mijn klacht en kennisgeving dat ik door het ontbreken van een persoonlijk bericht verwacht dat het huidige contract gerespecteerd wordt.. (Kleine kans natuurlijk).
Ik heb eergisteren met Engie gebeld, en toen kreeg ik dit ook telefonisch te horen. TLV zou omlaag gaan, maar wist niet per wanneer. Kan natuurlijk ook verkoop praat zijn om geen nieuwe klanten te trekken die voor TLV Engie kiezenSrednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Heb je daar een bron bij? -Iets dergelijks werd hier een paar maanden geleden ook geroepen over Engie, maar is nooit gebeurt...
Vandaag uit een chatgesprek met Engie. Daar werd aangegeven dat ze de TLV waarschijnlijk op zeer korte termijn aan gaan passen. Maar dan ze nog niet kunnen zeg wanneer exact en wat het tarief wordt.Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Heb je daar een bron bij? -Iets dergelijks werd hier een paar maanden geleden ook geroepen over Engie, maar is nooit gebeurt...
Ik ook niet. Klacht verstuurd op 27/8. Geeist dat ik minimaal 30 dagen de tijd krijg. Wel direct mail ontvangen dat ze de klacht binnen 5 werkdagen zullen behandelen. Dat is dus vrijdag. Ben benieuwd. Kopie van klacht naar ACM; maar geen reactie van ACMNileZ_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Het omslag punt ligt (afhankelijk van de tarieven uiteraard) globaal op zo'n 67% normaaltarief. Als je daar onder komt is enkeltarief net wat interessanter.HKees schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Ik ook, alleen met enkeltarief. Weet eigenlijk niet zo goed wanneer je voor enkel- of dubbeltarief kiest.![]()
<knip>
Ik hou dat nauwlettend in de gaten in mijn HA dashboardje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lsP2wEPnnhSEvn16cgIzPC7Y.png?f=user_large)
Nee gewoon de contract tarieven, €50,- boete voor verbreken elektra contract, cashback zat er niet bij, misschien nog bij einde gas contract op 31 december.hoihoi66 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:43:
[...]
Geen bijzondere voorwaarden omdat je het contract vroeg heb beeindigd? Andere tarieven etc?
Ik moest mijn contract opzeggen omdat ik het op naam van mijn vrouw wil hebben ivm teruggave BTW, ik zit in de KOR regeling. Alles gaat weg hier en dan 14400Wp nieuw
Hmm.. ik begrijp die 67% nog niet helemaal. Hoe moet ik die interpreteren?leandres schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:08:
[...]
Het omslag punt ligt (afhankelijk van de tarieven uiteraard) globaal op zo'n 67% normaaltarief. Als je daar onder komt is enkeltarief net wat interessanter.
Ik hou dat nauwlettend in de gaten in mijn HA dashboardje:
[Afbeelding]
Wanneer is het normaal- en wanneer is het daltarief?
[ Voor 4% gewijzigd door HKees op 30-08-2022 21:10 ]
Wie weet gaan ze de TLV alleen verlagen voor nieuwe contracten..Afas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Ik vind dit eerlijk gezegd niets minder dan misleiding van Engie aangezien ze al bevestigd hebben op korte termijn de TLV te gaan verlagen. Dan mag je dat onderaan bij de voorwaarden ook wel melden voor een contract dat 1 oktober in gaat.
Mooi dat we allemaal iets vergelijkbaars hebben gedaan, ik denk dat het probleem nu ligt bij de mensen die er echt over gaan ipv telefonistes en dergelijke. Samen met het feit dat zelfs de 2e kamer het er over heeft zal ze misschien ook wel op het hoofd laten krabben.libo1949 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:07:
[...]
Ik ook niet. Klacht verstuurd op 27/8. Geeist dat ik minimaal 30 dagen de tijd krijg. Wel direct mail ontvangen dat ze de klacht binnen 5 werkdagen zullen behandelen. Dat is dus vrijdag. Ben benieuwd. Kopie van klacht naar ACM; maar geen reactie van ACM
Dat is per regio verschillend. Hier in het mijn regio is het van 23.00 - 07.00 en in het weekend 'daltarief'. De rest is normaaltarief. Mijn metertjes lopen in een zonnig weekend dan ook iets meer richting dal, maar dat wordt in de rest van de week weer bijgetrokken.HKees schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:09:
[...]
Hmm.. ik begrijp die 67% nog niet helemaal. Hoe moet ik die interpreteren?
Wanneer is het normaal- en wanneer is het daltarief?
Ook nu de dagen weer korter worden zie je verschil ontstaan. Voor mij is het simpelweg een formule die realtime wordt bijgewerkt om te zien of ik nog steeds met meest gunstige TLV tarief hanteer.
Ik neem aan dat de TLV dan 0,747 is bij Engie... toch zie ik dit niet terug in het overzicht in de startpost, of kijk ik er overheen?HKees schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Ik ook, alleen met enkeltarief. Weet eigenlijk niet zo goed wanneer je voor enkel- of dubbeltarief kiest.![]()
ENGIE Open elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
enkeltarief incl. overheidsheffingen 0,81432 0,98533
enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,74703 0,90391
vaste leveringskosten per dag 0,18116 0,21920
Heb ook nog een contract van UC liggen, maar daarin wordt er niets gezegd over de TLV... als je het mij vraagt helemaal vaag. Wat denken jullie daarover?
Engie geeft tenminste nog aan dat het gelijk is aan het kale leveringstarief.
/f/image/o5mUyQvurqgbvQJVh5D3v9dl.png?f=fotoalbum_large)
Ja en een mail direct aan Eneco. Als Eneco beweert het wel verstuurd te hebben dan zullen ze dat toch moeten aan tonen.Srednier schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:03:
[...]
Ik ook niet, ook via klachten formulier op de Eneco website?
Bij mij is er door de klantenservicemedewerker bevestigd dat hij inderdaad zag dat ik niet geïnformeerd ben.
Het haalt geen sodemieter uit natuurlijk. Maar je kan gewoon niet iemand niet inlichten, zeker niet als het expliciet in de voorwaarden staat.
Gaat het effect hebben? Waarschijnlijk niet. Maar de ACM heeft ze wel in het vizier. En kamervragen zijn er ook weer gesteld.
Dat overstappen heeft ook maar beperkt voordeel momenteel (persoonlijke gedachte) want volgens mij gaan ze allemaal elkaar achterna. Zeker zolang er niks aan gedaan wordt.
Vorige week heb ik UC gebeld en die gaven toen al aan dat ze de TLV ook gaan aanpassen. Wanneer precies wist ze niet. Maar ze zei wel letterlijk dat het ging gebeuren.
Als je wil gaan salderen zit je er natuurlijk helemaal niet op te wachten dat ze ineens weer een nieuwe tariefsperiode gaan starten, en je in feite je saldering tot dat punt door de neus boren.
Zelfs als Eneco bij wijze van spreke als klantvriendelijke actie de TLV toch weer wat zou ophogen, start er weer een nieuwe periode.
Ik denk dat velen er bij gebaat zijn om op dit moment een partij te hebben die gewoon even niks meer veranderd. Dan maar geen 91 cent. Als je zou willen salderen vanaf september t/m december dan moet er eigenlijk gewoon even GEEN nieuwe tariefsperiode gestart worden.
Uiteraard geldt dit niet voor iedereen hier, maar zoals vaker gezegd, mensen hier moeten dat echt even op hun eigen cijfers baseren.
Klinkt als een ingewikkelde berekening (in ieder geval op de achterzijde van een biertfiltje)...leandres schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Dat is per regio verschillend. Hier in het mijn regio is het van 23.00 - 07.00 en in het weekend 'daltarief'. De rest is normaaltarief. Mijn metertjes lopen in een zonnig weekend dan ook iets meer richting dal, maar dat wordt in de rest van de week weer bijgetrokken.
Ook nu de dagen weer korter worden zie je verschil ontstaan. Voor mij is het simpelweg een formule die realtime wordt bijgewerkt om te zien of ik nog steeds met meest gunstige TLV tarief hanteer.
Maar door de bank genomen is enkeltarief gunstiger als je veel kWh's teruglevert?
Ik ben ook zeker niet naïef hierin hoor. Heb de tussentijdse nota aangevraagd. Dus die gaan ze sowieso uitbetalen. Maar ben wel heel erg benieuwd hoe ze dit precies recht gaan praten.leandres schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Hier idd ook nog 0 reactie van Eneco gehad. Ik ben alleen niet zo naïef dat ik er vanuit ga dat deze verlaging voor mij niet gaat gelden. Heb atm 4800 kWh uitstaan bij onze vrolijke vrienden.
Ik neem aan dat als je je eigen verbruik volledig kunt afdekken (zonder warmtepomp), dan maakt dit allemaal niet uit? Behalve dat de hoeveelheid geld die je terugkrijgt natuurlijk kan varieren..NileZ_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:22:
[...]
Ja en een mail direct aan Eneco. Als Eneco beweert het wel verstuurd te hebben dan zullen ze dat toch moeten aan tonen.
Bij mij is er door de klantenservicemedewerker bevestigd dat hij inderdaad zag dat ik niet geïnformeerd ben.
Het haalt geen sodemieter uit natuurlijk. Maar je kan gewoon niet iemand niet inlichten, zeker niet als het expliciet in de voorwaarden staat.
Gaat het effect hebben? Waarschijnlijk niet. Maar de ACM heeft ze wel in het vizier. En kamervragen zijn er ook weer gesteld.
Dat overstappen heeft ook maar beperkt voordeel momenteel (persoonlijke gedachte) want volgens mij gaan ze allemaal elkaar achterna. Zeker zolang er niks aan gedaan wordt.
Vorige week heb ik UC gebeld en die gaven toen al aan dat ze de TLV ook gaan aanpassen. Wanneer precies wist ze niet. Maar ze zei wel letterlijk dat het ging gebeuren.
Als je wil gaan salderen zit je er natuurlijk helemaal niet op te wachten dat ze ineens weer een nieuwe tariefsperiode gaan starten, en je in feite je saldering tot dat punt door de neus boren.
Zelfs als Eneco bij wijze van spreke als klantvriendelijke actie de TLV toch weer wat zou ophogen, start er weer een nieuwe periode.
Ik denk dat velen er bij gebaat zijn om op dit moment een partij te hebben die gewoon even niks meer veranderd. Dan maar geen 91 cent. Als je zou willen salderen vanaf september t/m december dan moet er eigenlijk gewoon even GEEN nieuwe tariefsperiode gestart worden.
Uiteraard geldt dit niet voor iedereen hier, maar zoals vaker gezegd, mensen hier moeten dat echt even op hun eigen cijfers baseren.
Dat hoeft toch niet voor een naamswijziging? Heb ook een bestaand contract (bij Engie) overgezet op mijn vrouw haar naam ivm mijn KvK.klump4u schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:08:
[...]
opzeggen omdat ik het op naam van mijn vrouw wil hebben ivm teruggave BTW, ik zit in de KOR regeling. Alles gaat weg hier en dan 14400Wp nieuw
Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Ja dat bedoel ik dus dat je met je eigen cijfertjes moet rekenen.HKees schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:24:
[...]
Ik neem aan dat als je je eigen verbruik volledig kunt afdekken (zonder warmtepomp), dan maakt dit allemaal niet uit? Behalve dat de hoeveelheid geld die je terugkrijgt natuurlijk kan varieren..
Als je de maanden september en oktober gaat gebruiken om november en december mee te salderen (bijvoorbeeld als je een WP hebt) dan maakt die tlv niet zoveel uit. Immers je gaat daarmee naar 0.
Maar als er tussentijds ineens weer een nieuwe periode gestart wordt door zo'n lompe wijziging, dan gaat in feite het tellertje weer naar 0.
Als je vanaf dat moment niet genoeg opwek hebt om alsnog te salderen dan krijg je een ander sommetje. En de afname tarieven zijn natuurlijk niet mals.
Dat is het verneukeratieve van die tariefsperioden. Die kunnen potentieel erg uh onhandig vallen als ze dit nog een keer herhalen. Bij gewoon jaarlijks 1 op 1 salderen en terugleveren heb je dat natuurlijk niet. Maar 1 januari zal de boel ongetwijfeld nog een keer veranderen.
Het idee van dit soort contracten was natuurlijk van 1 januari t/m 30 juni 'vast'. En van 1 juli t/m 31 december 'vast'.
Edit/toevoeging:
Overigens is het helemaal niet zo dat salderen per tariefsperiode perse slecht uit hoeft te pakken als je naar eurootjes kijkt. Kan wel, hoeft niet.
Maar in feite kan het dan wel zijn dat je in de ene periode geld terug krijgt en in de andere periode betaald. Dat tegen elkaar weggestreept kan natuurlijk gewoon nog prima opleveren. Maar dat is eerder dit jaar ook wel een paar keer genoemd en besproken. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar iedereen heeft andere opwek- en verbruikscijfers, dus kijk daar aub even voor jezelf naar.
[ Voor 17% gewijzigd door NileZ_ op 30-08-2022 21:44 ]
Opwekken: 11500 kWh
Verbruik: 6000 kWh
Opties:
1. Bij Eneco blijven en dan begin volgend jaar de situatie aankijken?
2. Naar Innova; vraag per wanneer. Nu of in februari? Heb aangevraagd per 19/9/2022
3. Naar Engie? kan ingaan op 22/9/2022
4. Naar UC; kan per 29/9 (als ik de verhuistruc niet toepas)
5. ??????
Wat is wijsheid? Ik vind het lastig. Maar deze week wel een knoop doorhakken. Misschien toch maar Innova. Is jaarcontract en dan heb ik niet te maken met allerlei tariefperiodes (of kunnen ze daar ook onderuit?). En die kan ik annuleren voor €50= als er betere opties zijn.
Check goed de voorwaarden want Innova saldeert eerst met normaal tarief en dan pas met dal.. en vergoed teruglevering met dal.leandres schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:08:
[...]
Het omslag punt ligt (afhankelijk van de tarieven uiteraard) globaal op zo'n 67% normaaltarief. Als je daar onder komt is enkeltarief net wat interessanter.
Bij Innova blijkbaar wel, twee keer voor gebeld en beiden ging niet.V-8 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:37:
[...]
Dat hoeft toch niet voor een naamswijziging? Heb ook een bestaand contract (bij Engie) overgezet op mijn vrouw haar naam ivm mijn KvK.
Innova en in laten gaan begin september.libo1949 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:39:
Decision time. Ik heb het een week aangekeken en nu wordt het tijd voor een besluit. Maar eigenlijk heb ik geen geen idee. De situatie is zo veranderlijk en ik verwacht eigenlijk dat iedereen de tlv wel zal verlagen. Bovendien wordt een hoge tlv pas weer interessant in maart 2023. Hopelijk heeft dan de politiek een ei gelegd.
Opties:
2. Naar Innova; vraag per wanneer. Nu of in februari? Heb aangevraagd per 19/9/2022
5. ??????
Wat is wijsheid? Ik vind het lastig. Maar deze week wel een knoop doorhakken. Misschien toch maar Innova. Is jaarcontract en dan heb ik niet te maken met allerlei tariefperiodes (of kunnen ze daar ook onderuit?). En die kan ik annuleren voor €50= als er betere opties zijn.
Zelfs als je die nog gaat opzeggen eind oktober ben je beter af want dan heb je toch weer bijna 2 maanden hoge TLV gehad.
En wie weet is er tegen die tijd meer duidelijkheid.
Je kan ook naar van de bron per 5 september, of na 2 maanden Innova. En dan overwinteren met van de bron
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 21:57 ]
Graag. Bedankt.Mielemuis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
Goeie vraag, ik was in juli weggegaan bij delta omdat de tlv naar beneden ging.
Wil het wel even voor je navragen.
Heb je het Innova contract met 71 of 91 cent TLV?libo1949 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:39:
Decision time. Ik heb het een week aangekeken en nu wordt het tijd voor een besluit. Maar eigenlijk heb ik geen geen idee. De situatie is zo veranderlijk en ik verwacht eigenlijk dat iedereen de tlv wel zal verlagen. Bovendien wordt een hoge tlv pas weer interessant in maart 2023. Hopelijk heeft dan de politiek een ei gelegd.
Opties:
5. ??????
Indien het 91 cent contract zou ik daar voor gaan, anders is UC ook nog wel een leuke alternatieve optie.
Het is alleen de vraag hoe lang die TLV van UC geldig blijft, sommigen hebben het hier over 1 januari of 1 juli voor contracten vanaf 1 september, maar dat lijkt mij ook allemaal niet gegarandeerd te zijn.
Dan kun je bij het Innova aanbod nog je vraagtekens zetten, niet alleen de solvabiliteit, maar ook of zij niet onder die TLV uit kunnen komen.
Sommigen beweren hier dat ze dat zouden kunnen door een wijziging van de voorwaarden en dat je dan met een jaarcontract ook niet veilig zit.
Allemaal lastig dus en wellicht veranderd er aankomende donderdag ( 1 september ) het één en ander wel weer.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik ga morgen maar eens bellen of ik niet begin september naar Innova kan.;het schijnt sommigen te lukken.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Innova en in laten gaan begin september.
Zelfs als je die nog gaat opzeggen eind oktober ben je beter af want dan heb je toch weer bijna 2 maanden hoge TLV gehad.
En wie weet is er tegen die tijd meer duidelijkheid.
Je kan ook naar van de bron per 5 september, of na 2 maanden Innova. En dan overwinteren met van de bron
krijg ook wat genoeg van dat continue switchen van leverancier. Het wordt de 4e in 4 maanden
Inderdaad kan gewoon. Zie mijn post hier de Peer in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"libo1949 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:11:
[...]
Ik ga morgen maar eens bellen of ik niet begin september naar Innova kan.;het schijnt sommigen te lukken.
krijg ook wat genoeg van dat continue switchen van leverancier. Het wordt de 4e in 4 maanden
Innova stuurt jou dan een email waar je op moet reageren met screenshot van je eneco opzegging en het akkoord dat ze binnen de bedenktijd al gaan leveren.
Hier ook aangemeld vandaag, zowel bij UC als Engie. Vrijdag en/of volgende week maar even kijken wat de nieuwe stand van zaken is en dan evt. een of beide annuleren. Innova ben ik nog geen fan van na het debacle met Welkom Energie vorig jaar. Heb volgens de app zo'n 2800 kWh vanaf 11 april tot nu toe teruggeleverd, met slechts een paar dagen die lagere TLV vanaf 1 juli dus dat wordt een leuke tussentijdse afrekening._Slick_Rick_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:56:
Zojuist aangemeld bij UC.
Levering vanaf 30-9. Kon helaas niet eerder. In geval van verhuizing was 14 dagen als vroegste overstap termijn mogelijk (aldus medewerker).
Verder gaf hij als 'advies' om 1 dag te wachten, omdat de tarieven per 1 sept gaan wijzigen.
Huidige tarieven (zoals hiervoor al eerder gepost) gelden tot 1 januari.
Uitgelegd dat dat juist een reden voor mij is om vandaag aan te melden en niet te wachten tot morgen.
Heb immers nog 14 dagen bedenktijd.
Tarieven van vandaag gelden morgen niet meer.
Naar verwachting zullen die morgen ook lager liggen.
Tarieven (incl. 9% btw)
Variabele leveringskosten normaal€ 1,07318 per kWh
Variabele leveringskosten dal€ 0,74250 per kWh
Prijzen zonder ODE en energie belasting
Vanavond maar besloten dat ik ook ga verhuizen. Op mijn nieuwe adres heb ik stroom gevraagd op 14 september
[ Voor 18% gewijzigd door Fredericm op 30-08-2022 23:14 ]
Dit kan ik bevestigen. Vandaag (30-08-2022) gebeld met Innova of ik kon overstappen naar de nieuwe tarieven. Ik ben al klant bij Innova. Medewerker gaf aan dat overstappen alleen kan als je gas en elektra afneemt. Tenzij je helemaal geen gasaansluiting meer hebt natuurlijk.Viper® schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
De catch is dat je alleen nog maar welkom bent (no phun Welkom Energie) als je elektra + gas afneemt.
Verder zijn de tarieven natuurlijk erg guntig, 1.10 ker kWh en 4 euro per m3 gas.
Aansluiten duurt 30 dagen.
Lijkt grotendeels afhankelijk van wie je aan de lijn krijgt bij de helpdesk...
Overstapboete is in mijn geval dan 100 euro. Zeer binnenkort stop ik helemaal met gas gebruiken. Dus dan heb ik geen last van die 4 euro per m3 gas, maar heb mijn zonnepanelen pas sinds eind juli dit jaar. Mijn energiemeter zegt over afgelopen augustus:
Teruggeleverd: 677kWh
Afgenomen: 69kWh
Netto: -608kWh
Vind het lastig om, op basis van een zomer maand, te zeggen wat mijn zonnepanelen en mijn nieuwe elektra verbruik in een heel jaar gaan doen.
En, wat ik begrijp, na overstappen begint ook een nieuwe salderingsperiode.
Mogelijk scenario van nu overstappen op basis van mijn cijfers in augustus (heel link deze aanname):
7 maanden in een jaar met mooi weer. De overige 5 maanden ga ik uit van 0kWh terugleveren.
Huidige TLV van Innova: 600kWh * 0,36 cent * 7 maanden = 1512 euro
Nieuwe TLV van Innova: 600kWh * 0,90 cent * 7 maanden = 3780 euro
Een verschil van 2268 euro. Dan maakt die 100 euro boete niet uit natuurlijk.
Suggesties over wat te doen zijn welkom.
Op deze website kan je een schatting maken met wat je pv installatie gaat opleveren. De website houd alleen geen rekening met schaduw van bomen en dergelijke. Misschien dat je beslissing dan iets makkelijker word. https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/KaasOmelet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 02:32:
[...]
Dit kan ik bevestigen. Vandaag (30-08-2022) gebeld met Innova of ik kon overstappen naar de nieuwe tarieven. Ik ben al klant bij Innova. Medewerker gaf aan dat overstappen alleen kan als je gas en elektra afneemt. Tenzij je helemaal geen gasaansluiting meer hebt natuurlijk.
Overstapboete is in mijn geval dan 100 euro. Zeer binnenkort stop ik helemaal met gas gebruiken. Dus dan heb ik geen last van die 4 euro per m3 gas, maar heb mijn zonnepanelen pas sinds eind juli dit jaar. Mijn energiemeter zegt over afgelopen augustus:
Vind het lastig om, op basis van een zomer maand, te zeggen wat mijn zonnepanelen en mijn nieuwe elektra verbruik in een heel jaar gaan doen.
Mogelijk scenario van nu overstappen op basis van mijn cijfers in augustus (heel link deze aanname):
7 maanden in een jaar met mooi weer. De overige 5 maanden ga ik uit van 0kWh terugleveren.
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt per 1 september met de leveringen aan Engie. Dat Franse energiebedrijf zou niet de volledige rekening over juli hebben voldaan. Engie levert ook in Nederland stroom en gas en heeft hier verschillende energiecentrales. bron
Dit kan een ander licht werpen over de keuze tussen Engie en bijv. Innova
[ Voor 0% gewijzigd door johan_solar op 31-08-2022 07:02 . Reden: niet ]
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Je gaat er al vrij snel fors op vooruit natuurlijk. Maar houdt ook rekening met de risico's:KaasOmelet schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 02:32:
[...]
Dit kan ik bevestigen. Vandaag (30-08-2022) gebeld met Innova of ik kon overstappen naar de nieuwe tarieven. Ik ben al klant bij Innova. Medewerker gaf aan dat overstappen alleen kan als je gas en elektra afneemt. Tenzij je helemaal geen gasaansluiting meer hebt natuurlijk.
-Stel ze gaan failliet in Februari. Dan moet jij je gehele winterverbruik tegen 1,07 euro per kWh (of zoiets) afrekenen. Flinke rekening want er valt niet veel te salderen als je in september bent overgestapt.
-Stel ze komen de winter door, dan ga jij daar dus een tegoed opbouwen van bijna 4000 euro. En dan maar hopen dat ze in die periode niet failliet gaan.
-Het meest realistische scenario: ergens tussen nu en 6 maanden verlagen ze de terugleververgoeding naar 10-20 cent per kWh.
Vandaag is een Tweakers Plus artikel gepubliceerd over de verlaging van de TLV. Verbaast me dat dit hier niet met een modbreak is gepost
Ben je serieus? Gazprom zit iedereen in de zeik te nemen, te verplichten in Roebels te betalen etc etc. Dat ze Engie afsluiten kan je helemaal niks aan ontlenen over de solvabiliteit van Engie.johan_solar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:01:
Ik kan niet goed inschatten hoe relevant dit nieuws is, maar als een bedrijf de rekening niet volledig heeft betaald dan klinkt dat op zijn minst niet heel hoopgevend:
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt per 1 september met de leveringen aan Engie. Dat Franse energiebedrijf zou niet de volledige rekening over juli hebben voldaan. Engie levert ook in Nederland stroom en gas en heeft hier verschillende energiecentrales. bron
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ben heel benieuwd, ik ga intussen goed nadenken of ik het aandurf om 1 jaar helemaal uit te zitten of dat ik 1/2 maanden van te voren het contract al ga opzeggen.
Goed nieuws!Treveo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:55:
Na ongeveer 9 telefoons naar Innova (helaas nadeel als je doof bent), is het mij gelukt om mijn termijnbedrag naar €5 te verlagen. Ook is mijn tarief omgezet naar enkel (€0,91 TLV) en stap ik per 09-09 over.
Ben heel benieuwd, ik ga intussen goed nadenken of ik het aandurf om 1 jaar helemaal uit te zitten of dat ik 1/2 maanden van te voren het contract al ga opzeggen.
Zover ik weet zijn de vorige energieleveranciers bijna allemaal in de winter falliet gegaan. Dus voor de winter (begin september zit je goed) contract opzeggen of net als bij jou uitzitten een jaar en je centjes afwachten
Stond hier al ergens vermeld in een chat, maar ook Engie zal de TLV snel gaan aanpassen naar beneden waarschijnlijk. Als ze ook nog eens moeten voldoen aan gasleveringsverplichtingen en het gas ergens anders vandaan moeten halen, dan weet je wel waar het geld vandaan moet komen.... snoeien in TLV vergoedingen zal er best wel eens 1 van kunnen zijn.

De bedoeling is dat ik 20.000kWh per jaar ga leveren aan een nog te bepaalde energiemaatschappij met de hoogste TLV.
In de tussentijd overstappen mocht er iets veranderen.
De andere meter gebruik ik voor het verbruik van alle energie, inclusief elektrisch laden.
Vraag. Ik zie vaak een TLV terugkomen met 1-10.000kWh. Wat gebeurt er precies als je dus meer dan 10.000kWh levert (max 20.000kWh)? Krijg je dan een ander tarief vanaf 10.000kwh? Of krijg je helemaal niks meer?
Kan ik gewoon na 10.000kWh overstappen naar een ander maatschappij om daar de overige 10.000kWh te leveren?
Net Vandebron gecheckt:
- teruglevertarief (enkel): €0,1090
- levertarief (enkel): € 0,77339 netto en € 0,84673. Deze is berekend door het leveringstarief, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
Wordt ik niet vrolijk van
Ik dacht net in een reactie onder een artikel te lezen dat vandebron ook maandelijks wil gaan salderen. Als dat klopt lijkt het me sowieso geen optie meer.libo1949 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:23:
@cj1
Net Vandebron gecheckt:
- teruglevertarief (enkel): €0,1090
- levertarief (enkel): € 0,77339 netto en € 0,84673. Deze is berekend door het leveringstarief, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie bij elkaar op te tellen.
Wordt ik niet vrolijk van
Dank voor je uitgebreide reactie, ik ben ook wel benieuwd naar de interpretatie van de leveranciers. Ik las op de site van de ACM dat zij wel een mening hebben over de gequote vraag:cryptapix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:02:
[...]
Volgende vraag is of een terugleververgoeding uberhaubt wel een levertarief is? Misschien wel, misschien niet.
Hebt u vaste leveringstarieven afgesproken? Dan hebt u ook een vaste terugleververgoeding. Deze mag uw leverancier alleen veranderen als het in de algemene voorwaarden staat.
Gewoon de energiebedrijven links laten liggen en voor een dynamisch contract als Tibber of Zonneplan gaan (enkel elektra). Ik denk dat je dan qua inkoop als terugleveren over het algemeen beter af bent dan een variabel contract (incl dekking voor alle kosten en risico's die een energiemaatschappij moet dekken).Compuchip87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:37:
[...]
Ik dacht net in een reactie onder een artikel te lezen dat vandebron ook maandelijks wil gaan salderen. Als dat klopt lijkt het me sowieso geen optie meer.
hmm zo'n post daar hoort eigenlijk wel een bron bij. wie weet vergis je je en maak je nu een hoop mensen bangCompuchip87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:37:
[...]
Ik dacht net in een reactie onder een artikel te lezen dat vandebron ook maandelijks wil gaan salderen. Als dat klopt lijkt het me sowieso geen optie meer.
Vooralsnog is er geen concrete aanwijzing dat ze per maand (gaan) salderen. En ik vermoed dat iedereen even aankijkt hoe dat zich bij Budget Energie gaat ontwikkelen. Als die er mee weg komen... ja dan zullen er meer volgen.
Nee, het contract is per meter. Sommige e-leveranciers hebben idd een hogere TLV voor de eerste 10MWh en daarna stuk minder. Maar niet alle, ook Innova niet.DmC1982 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:09:
Hopelijk krijg ik 1 deze maanden een 2e meter. Helaas zijn ze op bij Liander maar komen ze mondjesmaat weer binnen.
De bedoeling is dat ik 20.000kWh per jaar ga leveren aan een nog te bepaalde energiemaatschappij met de hoogste TLV.
In de tussentijd overstappen mocht er iets veranderen.
De andere meter gebruik ik voor het verbruik van alle energie, inclusief elektrisch laden.
Vraag. Ik zie vaak een TLV terugkomen met 1-10.000kWh. Wat gebeurt er precies als je dus meer dan 10.000kWh levert (max 20.000kWh)? Krijg je dan een ander tarief vanaf 10.000kwh? Of krijg je helemaal niks meer?
Kan ik gewoon na 10.000kWh overstappen naar een ander maatschappij om daar de overige 10.000kWh te leveren?
Dat je een SAP krijgt is niet een heel gunstig moment nu (ik heb zelf aanvraag lopen maar denk dat ik ervan af zie). Het is namelijk zo dat veel leveranciers hun TLV verlagen (of gaan verlagen).
Als je de SAP alleen voor teruglevering gebruikt kan je dus niet salderen (want je hebt geen verbruik). Ook weet ik niet of veel e-leveranciers happig zijn om er een energiecontract op af te sluiten, tenzij ze er zelf aan kunnen verdienen met een lage TLV.
Als je 20MWh opwekt en 5MWh gebruikt kan het nog altijd interessant zijn om met een tweede meter je teruglevering op te splitsen. Zeker als straks de salderingsregeling wegvalt.bmoorman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:02:
[...]
Nee, het contract is per meter. Sommige e-leveranciers hebben idd een hogere TLV voor de eerste 10MWh en daarna stuk minder. Maar niet alle, ook Innova niet.
Dat je een SAP krijgt is niet een heel gunstig moment nu (ik heb zelf aanvraag lopen maar denk dat ik ervan af zie). Het is namelijk zo dat veel leveranciers hun TLV verlagen (of gaan verlagen).
Als je de SAP alleen voor teruglevering gebruikt kan je dus niet salderen (want je hebt geen verbruik). Ook weet ik niet of veel e-leveranciers happig zijn om er een energiecontract op af te sluiten, tenzij ze er zelf aan kunnen verdienen met een lage TLV.
Bijvoorbeeld in deze opzet:
Terugleververgoeding | Gebruikstarief | |
Contract 1 | 0.11 | 0.25 |
Contract 2 | 0.050.5 | 0.20 |
Je kan proberen om nog zoveel mogelijk direct verbruik af te dekken met je opwek, maar als je gaat terugleveren via contract 2 ben je duurder uit. Ga je afnemen via contract 1 kost je dat ook geld.
Aanvullend hebben we ook communicatie vanuit Engie en Innova gezien waaruit blijkt dat ze geen contract wilden afsluiten op een SAP als je aangeeft dat je daar zonnepanelen op aansluit.bmoorman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:02:
[...]
Heb je daar een link bij? - ik kan deze info niet vinden, is wel heel belangrijke info - met name natuurlijk als er op gehandhaafd gaat wordenCompuchip87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:42:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie, ik ben ook wel benieuwd naar de interpretatie van de leveranciers. Ik las op de site van de ACM dat zij wel een mening hebben over de gequote vraag:
Hebt u vaste leveringstarieven afgesproken? Dan hebt u ook een vaste terugleververgoeding. Deze mag uw leverancier alleen veranderen als het in de algemene voorwaarden staat.
Ik zit hier ook aan te denken mochten UC en Engie op korte termijn ook hun TLV gaan verlagen.TLV is dan zo laag dat ik het risico (als dat er al is) wel wil nemen om eens te bekijken hoe dit in de praktijk werkt.Whiskey48 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:43:
[...]
Gewoon de energiebedrijven links laten liggen en voor een dynamisch contract als Tibber of Zonneplan gaan (enkel elektra). Ik denk dat je dan qua inkoop als terugleveren over het algemeen beter af bent dan een variabel contract (incl dekking voor alle kosten en risico's die een energiemaatschappij moet dekken).
Ja, gewoon bevestiging en contract ontvangen met de verhuistruc. neem aan dat je daarmee een eventuele controle al voorbij bent.Acradavos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:20:
Kan iemand bevestigen dat het verhuistrucje bij UC ook daadwerkelijk werkt? Ik wil vandaag nog een contract bij UC afsluiten, ik ben namelijk bang dat de TLV morgen drastisch naar beneden gaat.
Ik zie het SAP voordeel niet in je voorbeeld, tenzij hij een veel lager levertarief op aansluitng 1 heeft en dat nog tot 2025. Maar ja wat gaat de TLV doen op aansluiting 2?Ep Woody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Als je 20MWh opwekt en 5MWh gebruikt kan het nog altijd interessant zijn om met een tweede meter je teruglevering op te splitsen. Zeker als straks de salderingsregeling wegvalt.
Bijvoorbeeld in deze opzet:
Terugleververgoeding Gebruikstarief Contract 1 0.11 0.25 Contract 2 0.5 0.20
Je kan proberen om nog zoveel mogelijk direct verbruik af te dekken met je opwek, maar als je gaat terugleveren via contract 2 ben je duurder uit. Ga je afnemen via contract 1 kost je dat ook geld.
@DmC1982 mogen we weten wat voor levertarief je hebt en tot hoe lang?
Welke doen dat dan wel, zonder erbij te vermelden dat ze dit altijd kunnen wijzigen? Inclusief voorwaarden dan ook.HKees schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:41:
Ben ik de enige die zich niet lekker voelt bij het feit dat UC in zijn contract niets rept over de TLV?
Zelfs bij het jaarcontract van Innova is het niet 100% duidelijk/zeker.
[ Voor 14% gewijzigd door JohanNL op 31-08-2022 09:51 ]
Sorry, had 0.05 moeten zijn ipv 0.5. Dan is het 20000 * 0.11 = € 2200 teruglevering op aansluiting 1 en 5000*0.20=€ 1000 afname op aansluiting 2. Totale opbrengst: € 1200bmoorman schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Ik zie het SAP voordeel niet in je voorbeeld, tenzij hij een veel lager levertarief op aansluitng 1 heeft en dat nog tot 2025. Maar ja wat gaat de TLV doen op aansluiting 2?
@DmC1982 mogen we weten wat voor levertarief je hebt en tot hoe lang?
Zou je alles doen op aansluiting 2 dan is het (20000-(5000*33%)) * 0.05 = € 917.50 en (5000-33%)*0.20=€ 670. Totale opbrengst: € 247.5
Zou je alles doen op aansluiting 1 dan is het (20000-(5000*33%)) * 0.11 = € 2018.50 en (5000-33%)*0.25=€ 837.50 Totale opbrengst: € 1181
Verschil is kleiner dan ik dacht... Maar afhankelijk van de tarieven en de verhoudingen kun je hier dus nog best mee spelen.
Ze zitten in feite al een tijdje aan het belastinggeldinfuus van de Franse overheid, anders waren ze inmiddels al lang failliet.johan_solar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:01:
Ik kan niet goed inschatten hoe relevant dit nieuws is, maar als een bedrijf de rekening niet volledig heeft betaald dan klinkt dat op zijn minst niet heel hoopgevend:
Maar de Franse overheid heeft er waarschijnlijk geen belang bij Nederlandse klanten te ' beschermen ', dus hier zit wel een risico wat mij betreft en daar komt dat verhaal van jou dan ook nog eens bij.
Gewoon niet te veel geld/kw's stallen bij deze partij en/of tussentijds laten uitkeren, aangezien het een modelcontract betreft moet dat geen probleem zijn.
Echter bij Innova zit je er een jaar aan vast en betalen ze alles normaalgesproken dan ook pas uit ná deze contractperiode, dus dat is en blijft een aanzienlijk groter risico voor ons in de regel.
nouja vast is een relatief begrip he. voor 50 euro ben je weer losJohanNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Ze zitten in feite al een tijdje aan het belastinggeldinfuus van de Franse overheid, anders waren ze inmiddels al lang failliet.
Maar de Franse overheid heeft er waarschijnlijk geen belang bij Nederlandse klanten te ' beschermen ', dus hier zit wel een risico wat mij betreft en daar komt dat verhaal van jou dan ook nog eens bij.
Gewoon niet te veel geld/kw's stallen bij deze partij en/of tussentijds laten uitkeren, aangezien het een modelcontract betreft moet dat geen probleem zijn.
Echter bij Innova zit je er een jaar aan vast en betalen ze alles normaalgesproken dan ook pas uit ná deze contractperiode, dus dat is en blijft een aanzienlijk groter risico voor ons in de regel.
En als je daarmee een paar duizend euro gestort krijgt, is dat een serieuze optie om het vroegtijdig gestort te krijgen.
Misschien heb je gelijk, je punt is dat het zeer discutabel is of het überhaupt vastligt...JohanNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:44:
[...]
Welke doen dat dan wel, zonder erbij te vermelden dat ze dit altijd kunnen wijzigen? Inclusief voorwaarden dan ook.
Zelfs bij het jaarcontract van Innova is het niet 100% duidelijk/zeker.
Toch lees ik in het contract van Engie tenminste iets...
Bij mij niet. Net gebeld en situatie uitgelegd. Mevrouw van de klantenservice gaf 2 uitzonderingen aan, de welbekende verhuizing en iets met betaling achterstand van huidige leveranciers o.i.d.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:18:
[...]
Inderdaad kan gewoon. Zie mijn post hier de Peer in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
Innova stuurt jou dan een email waar je op moet reageren met screenshot van je eneco opzegging en het akkoord dat ze binnen de bedenktijd al gaan leveren.
Nu start ik dus pas op 20 september bij Innova, helaas met de 71c TLV. Die 90+ kreeg ik er al niet meer doorheen
Engie is geen kleine jongen, volgens wiki is het zelfs het grootste nutsbedrijf ter wereld met een omzet van 58 miljard.JohanNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:49:
Ze zitten in feite al een tijdje aan het belastinggeldinfuus van de Franse overheid, anders waren ze inmiddels al lang failliet.
Ik heb geprobeerd om dezelfde info bij Engie los te krijgen via de chat net. Ik kreeg ongeveer hetzelfde antwoord. Het gaat verlaagd worden, maar wanneer en waarheen is nu nog niet bekend.Acradavos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:00:
UC gaat morgen dus toch de tarieven verlagen, alsmede ook de TLV.
[Afbeelding]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Bedoel je dubbel- vs enkeltarief? Dat is bij mij vandaag nog gewijzigd.Kinapak87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Nu start ik dus pas op 20 september bij Innova, helaas met de 71c TLV. Die 90+ kreeg ik er al niet meer doorheen
In dat geval zit je lekker met je panelen, maar betaal je je alsnog blauw en betaal je hoge marktprijzen net als iemand zonder panelen
Je zou ook kunnen bluffen. Zeggen dat je Eneco zelf al hebt opgezegd en dus nu zonder aanbieder zit. Bij mij hebben ze toen de spoedprocedure opgezet.Kinapak87 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Bij mij niet. Net gebeld en situatie uitgelegd. Mevrouw van de klantenservice gaf 2 uitzonderingen aan, de welbekende verhuizing en iets met betaling achterstand van huidige leveranciers o.i.d.
waar reageer je op? Wie saldeert er per maand behalve BudgetEnergie?TheProf82 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:09:
Schandalig. Ik vrees dat er meer gaan volgen. Leuk, winst maken in de zomer, maar dit kost echt heel, heel veel geld per jaar voor consumenten. Het klinkt leuk maar als je gaat rekenen hoe het verschilt (salderen per jaar ipv maand) scheelt het denk ik al gauw duizend euro of meer per huishouden per jaar.
In dat geval zit je lekker met je panelen, maar betaal je je alsnog blauw en betaal je hoge marktprijzen net als iemand zonder panelen
Juist niet als je zelf zonnepanelen hebt. Ik heb toevallig een installatie van Zonneplan en kan via hun app dus ook gelijk alle tarieven zien per uur. Op de momenten dat mijn panelen weinig opwekken (en ik dus af wil nemen) is de stroom duur, op de momenten dat ik zelf genoeg opwek (en dus terug wil leveren) is de stroomprijs laag. Dus als je zelf panelen hebt ben je vooral tegen hoog tarief stroom aan het inkopen en tegen een laag tarief stroom aan het verkopen, dan ben je een dief van je eigen portemonnee.Whiskey48 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:43:
[...]
Gewoon de energiebedrijven links laten liggen en voor een dynamisch contract als Tibber of Zonneplan gaan (enkel elektra). Ik denk dat je dan qua inkoop als terugleveren over het algemeen beter af bent dan een variabel contract (incl dekking voor alle kosten en risico's die een energiemaatschappij moet dekken).
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Heeft er iemand wel eens een echt goede vergelijking gemaakt over de loop van een maand bijvoorbeeld? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het interessant is met zonnepanelen.Whiskey48 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:43:
[...]
Verassend genoeg is er tijdens de dag voldoende vraag naar energie, de prijs zakt wel ietsje tijdens zonnige uren, maar tijdens het weekend (en vooral op Zondag) betaal je om van je energie af te komen. Op dat soort momenten is het 'handig' om accu's te hebben.de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Heeft er iemand wel eens een echt goede vergelijking gemaakt over de loop van een maand bijvoorbeeld? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het interessant is met zonnepanelen.
Kijk hier maar eens (en ook terugkijken kan):
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Be more, use Linux.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.htmlde Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Heeft er iemand wel eens een echt goede vergelijking gemaakt over de loop van een maand bijvoorbeeld? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het interessant is met zonnepanelen.
In de zomermaanden minder interessant voor zonnepaneelhouders idd, wel weer voor mensen zonder zonnepanelen.
Het hangt van de periode van het jaar af. Zoals nu zijn de verschillen door de weeks klein. Op 30 augustus tussen 13 en 14: € 469.94 per MWh, terwijl het tussen 17 en 18: € 718.37 per MWh is. In het weekend op een echt zonnige dag is het inderdaad negatief. Voor mij was het die dag 55 cent per kWh terugleververgoeding geweest over de gesaldeerde teruggeleverde energie van die dag. Op zondag was het 13.8 cent per kWh.MiBe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:12:
[...]
Juist niet als je zelf zonnepanelen hebt. Ik heb toevallig een installatie van Zonneplan en kan via hun app dus ook gelijk alle tarieven zien per uur. Op de momenten dat mijn panelen weinig opwekken (en ik dus af wil nemen) is de stroom duur, op de momenten dat ik zelf genoeg opwek (en dus terug wil leveren) is de stroomprijs laag. Dus als je zelf panelen hebt ben je vooral tegen hoog tarief stroom aan het inkopen en tegen een laag tarief stroom aan het verkopen, dan ben je een dief van je eigen portemonnee.
Ok, dan hoeven we er in dit topic dus verder geen aandacht aan te besteden.Whiskey48 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:21:
[...]
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
In de zomermaanden minder interessant voor zonnepaneelhouders idd, wel weer voor mensen zonder zonnepanelen.
Het hangt van het aanbod op de markt af. Tegen een terugleververgoeding van 1 euro kun je moeilijk opboxen, maar als het rond de 60 cent zit zit je nu redelijk gelijk. Ik verwacht wel dat de prijzen best wat gaan oplopen naar mate de dagen korter worden en de energiebehoefte in de vorm van verwarming toe gaat nemen. Maar dat is mijn glazen bol, geen idee wat die van jou laat zien.de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2