Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 18:00
Zo langzamerhand ben ik me aan het oriënteren voor een all flash low power server/NAS. Ik zit er aan te denken om naast een boot schijf nog minimaal 4x nvme ssd te plaatsen. Ook zal er een 10gbe beschikbaar moeten zijn, liefst een sfp+ slot.

OS zal of een kale debian/Ubuntu of Truenas Scale zijn vanwege ZFS support.

ECC is geen must.

Iemand suggesties/aanbevelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HotSpot79 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:45:
OS zal of een kale debian/Ubuntu of Truenas Scale zijn vanwege ZFS support.
Dit kan in ieder geval met meer distros. Zie hier voor een hele lijst aan OSen met instructies hoe ZFS "on root" te installeren. * RobertMe draait zelf al jaren Debian met "ZFS on root".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
PimW schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Hartelijk bedankt voor het uitzoeken. Dit alles zo bekijkend, is een Odroid iets te veel houtje-touwtje voor mij. Ik ben op zoek naar een oplossing met een degelijke kast plus atx-voeding.

Allicht dat de ASRock N100M (plus uitbreiding voor 4x sata + 2.5GBE ) wel de beste optie voor mij is?
Kijk eens naar mijn server build in mijn inventarislijst. Volgens mij komt dat aardig bij hetgeen je zoekt. Doe er nog een ASM1166 sata extender bij en je bent voorzien.

Je moet van de ASM1166 nog wel de firmware updaten omdat anders deze anders niet herkend wordt door de N100, dus je moet ergens een andere pc hebben waar de kaart tijdelijk in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvekemans
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-09 10:44
RobertMe schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Potentieel kun je ook met OpenVINO uit de voeten? Dat kan op de CPU / (build in) GPU draaien: https://docs.frigate.vide...ectors/#openvino-detector

Zelf overigens geen ervaring mee (uberhaupt niet met Frigate). Maar dat is hier wel eens voorbij gekomen (dus gebruik ook even de search in dit topic op vino/openvino).
Bedankt voor de tip. Een paar dagen getest en zit hiermee rond een constante CPU load van ~ 25%, zal eens moeten nagaan welk extra verbruik dat met zich meebrengt. Ik vermoed niet dat ik die CPU load nog veel naar beneden zal krijgen adhv een TPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvekemans schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor de tip. Een paar dagen getest en zit hiermee rond een constante CPU load van ~ 25%, zal eens moeten nagaan welk extra verbruik dat met zich meebrengt. Ik vermoed niet dat ik die CPU load nog veel naar beneden zal krijgen adhv een TPU.
Nah, lijkt mij dat met een losse TPU het CPU verbruik wel omlaag zal gaan. Vraag is vervolgens wel hoeveel extra verbruik die TPU met zich meebrengt ten opzichte van het extra verbruik van de CPU / iGPU met OpenVINO. Daarom even zoeken in dit topic, volgens mij had iemand de vergelijking gedaan tussen een Coral en OpenVINO op de CPU / iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Nah, lijkt mij dat met een losse TPU het CPU verbruik wel omlaag zal gaan. Vraag is vervolgens wel hoeveel extra verbruik die TPU met zich meebrengt ten opzichte van het extra verbruik van de CPU / iGPU met OpenVINO. Daarom even zoeken in dit topic, volgens mij had iemand de vergelijking gedaan tussen een Coral en OpenVINO op de CPU / iGPU.
De USB versie is in ieder geval een stuk onzuiniger in idle tov OpenVino. Het zal er ook vanaf hangen of je veel of weinig bewegingen hebt op je camera's. De Coral kan iha best wat offloaden, al hangt het ook af van de iGPU in je systeem hoe goed die is...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
RedRayMann schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb op de Odroid forum wat gevonden, hier heb ik dat gepost;

RedRayMann in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Ofwel;

[...]

Meer data heb ik zo niet, zoek jij meer?
Dit helpt aardig! Ik was eigenlijk op zoek naar een efficiency class van de adapter, maar deze tests laten voor mij ook voldoende zien dat het zuinig genoeg is :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
siddler schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Dit helpt aardig! Ik was eigenlijk op zoek naar een efficiency class van de adapter, maar deze tests laten voor mij ook voldoende zien dat het zuinig genoeg is :) Bedankt!
Hier heb ik ook nog wat gevonden. Heb de documenten niet allemaal geopend of bekeken.

https://wiki.odroid.com/a...attery/power_supplies#v7a

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RedRayMann schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:29:
Hier heb ik ook nog wat gevonden. Heb de documenten niet allemaal geopend of bekeken.

https://wiki.odroid.com/a...attery/power_supplies#v7a
Dat is wel interessant, want ik zie in de TuV papieren dat het wordt aangeduid met "FJ-SW2027xy, FJ-SW2027Axy". Leicke verkoopt FJ-SW202712010 (12V, 10A).

Ik heb een 12V Leicke getest en die haalt in mijn test niet helemaal de het benodigde niveau van Level VI. De zuinigheid is niet top, maar bij zeer lage belasting (~1W) gaat de efficiëntie nog niet de diepte in.

Het lijkt erop dat Leicke en Odroid gelijksoortnamige adapters gebruiken. De fabrikant is Huizhou Fujia Appliance Tech. Co., Ltd (Building B of Yaoyu Ind. Park, Shatian Town, Huiyang District, Huizhou, Guangdong, China).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
Voor degene die het interessant vinden. Ik heb mijn Fujitsu D3644-B setup met een Be Quiet! Dark Power 13 750W uitgerust. Een PicoPSU was geen optie ivm de hoeveelheid 3,5"HDD's.

Ik draai Unraid (schoon). Zonder HDD's en case fan's, en met een Kindston A2000 zit k op een idle gebruik dat schommelt tussen 9,2W en 10,8W, gemeten met een Voltcraft Energy Monitor 3000.

Dat is tegen de verwachting in. Ik had op ergens rond de 20W gedacht. Onder andere vanwege de efficiency van deze (Titanium) voeding bij kleine belasting. Cybernetics heeft alleen de 850W in zijn database voor referentie.

Ik ga met een tweede Energy Monitor een controle doen. Een van de twee meters heb ik tijdens een andere uitvoerige test nauwkeurig nagemeten en die was toen erg naukeurig. Maar dat is alweer een paar jaar geleden.

Wanneer ik de 5 HDD's en 5 Fan's erbij aansluit, zit ik op een idle van ongeveer 45W. De Fan's draaien op minimale snelheid, gestuurd door een van de fan headers op het moederbord. De Fan Hub doet de rest. Om de een of andere reden gaan alleen de twee 12 TB schijven van WD vast in spin down. De Seagate's springen na een paar seconden weer op. Hierdoor kom ik op een idle van 36W uit.

De volledige onderdelen lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100T Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 138,-€ 414,-
2Interne harde schijvenWD Gold, 12TB€ 314,09€ 628,18
1BarebonesChenbro RM41416BH-021€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 0,-€ 0,-
1Fan-controllers en lcd'sThermaltake Commander FP€ 15,95€ 15,95
5VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 12,90€ 64,50
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 750W€ 193,41€ 193,41
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 95,93€ 95,93
Totaal€ 1.411,97

edit: verkeerde knop, post was not niet af 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door RJVG op 21-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RJVG schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:58:
Voor degene die het interessant vinden. Ik heb mijn Fujitsu D3644-B setup met een Be Quiet! Dark Power 13 750W uitgerust. Een PicoPSU was geen optie ivm de hoeveelheid 3,5"HDD's.

Ik draai Unraid (schoon). Zonder HDD's en case fan's, en met een Kindston A2000 zit k op een idle gebruik dat schommelt tussen 9,2W en 10,8W, gemeten met een Voltcraft Energy Monitor 3000.

Dat is tegen de verwachting in. Ik had op ergens rond de 20W gedacht. Onder andere vanwege de efficiency van deze (Titanium) voeding bij kleine belasting. Cybernetics heeft alleen de 850W in zijn database voor referentie.

Ik ga met een tweede Energy Monitor een controle doen. Een van de twee meters heb ik tijdens een andere uitvoerige test nauwkeurig nagemeten en die was toen erg naukeurig. Maar dat is alweer een paar jaar geleden.

De volledige onderdelen lijst:

1ProcessorsIntel Core i3-9100T Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
1BarebonesChenbro RM41416BH-021€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 0,-€ 0,-
1Fan-controllers en lcd'sThermaltake Commander FP€ 15,95€ 15,95
5VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 12,90€ 64,50
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 750W€ 193,41€ 193,41
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 95,93€ 95,93
Totaal€ 369,79
De Voltcraft Energy Monitor 3000 is niet altijd even nauwkeurig met de Cos Phi. Dus het kan zijn dat het verbruik toch net ff hoger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
Mars Warrior schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

De Voltcraft Energy Monitor 3000 is niet altijd even nauwkeurig met de Cos Phi. Dus het kan zijn dat het verbruik toch net ff hoger is...
Dat klopt! Als ik het goed herinner begint ie vooral onder de 0,8x behoorlijk mis te rekenen. En inderdaad, zonder HDD's en Fan's zit ik op een Cos Phi van 0,76.

Wat zijn betere monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
oops

[ Voor 97% gewijzigd door Woodski op 21-10-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
andru123 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Huh, ik dacht dat Pure Power is efficienter bij lage belasting en dark power minder.
Misschien iets. Lastig vergelijken met de test van Cybernetics ook omdat ze niet alle modellen in hun database hebben. In het lage bereik valt lastig te zien wat de verschillen zijn. Misschien een paar procent.

Ik ben er vanuit gegaan dat Titanium beter presteert dan Platinum. Ik heb wel een behoorlijk aantal PSU vergeleken meer niet de Dark Power met de Pure Power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:54
Ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe TrueNAS of Unraid server met all flash en zo’n laag mogelijk verbruik: Low power storage server

Wat ik wel lastig vind is een betrouwbaar 2TB model SSD te vinden die volledig stabiel is icm ASPM. Sowieso lijkt de Lexar NM790 niet de meest betrouwbare drive afgaande op Google. Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Een solidigm p41 plus, Kioxia Plus G3 , WD SN770 of SN850X? Of iets heel anders? Zie bijvorbeeld dat de Kingston Fury Renegade ook goedkoop is maar een stuk schrijfbestendiger (al maak ik mij daar weinig zorgen over voor alle drives).

In ieder geval al vast een level VI voeding van HP op de kop getikt :D

[ Voor 5% gewijzigd door Rctworld op 22-10-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 11:55
Grappig, mijn ervaring is juist andersom. Ik ben juist van WD afgestapt, omdat ze allemaal ‘kapot’ gingen. Op de één of andere manier in combinatie met bepaalde hardware en software bleven de ssd’s hangen en na een reboot gingen de ssd’s in ‘readonly’. Resetten of formatteren was onmogelijk, alleen RMA. In mijn ogen qua betrouwbaarheid: Crucial, Lexar en PNY. Samsung zou ook kunnen, maar nog nooit gehad.

Overigens moest ik al die ssd’s RMA sturen. Geen probleem, maar WD wilde niet helpen om te kijken waar het euvel lag. Ook geen probleem, betekent alleen geen WD meer voor mij, zowel ssd’s als hdd’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 11:30

bjp

1 datapunt (zie mijn vorige posts in dit topic):
mijn Lexar NM790 heeft problemen met ASPM onder Proxmox (debian based). Er lijken ook geen nieuwere firmwares van.

Maar dus als je bereid bent ~0.75W extra idle aan te varen [tijdelijk of voor eeuwig], dan is het wel een leuke drive (GB/eur en ook stevige performance).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Laatst online: 07-09 16:08
Heeft er hier iemand een terramaster d6-320 draaien ?
Ik ben zeer benieuwd wat het idle stroom verbruik is, gevuld met een aantal schijven..
Werkt het down spinnen van hdd's goed ermee.. ?

terramaster zegt tegen mij dat hij 2Watt in standby gebruikt...

Ik heb een mini pc g9 met 12500t klaarstaan, welke ik graag zou willen combineren hiermee.
Dit creert lijkt me een mooie, compacte nas oplossing, als vervanger voor mijn ds1813+

g9 mini pc, slurpt idle rond de 4 watt (proxmox met vm's), wat voor mij meer dan voldoende is, cpu is weer een stukje sneller dan de atom in de 1813+...

[ Voor 11% gewijzigd door FlorisVN op 22-10-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Rctworld schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:30:
Ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe TrueNAS of Unraid server met all flash en zo’n laag mogelijk verbruik: Low power storage server
offtopic:
unRAID en all flash gaat helaas niet samen, ik weet niet wat de situatie gaat zijn in versie 7 maar tot op heden kan je op de array niet aan TRIM doen. En dat is funest voor de performance/levensduur van SSD's.

TRIM breekt parity, ook wanneer je geen parity schijf gebruikt kan je het niet geforceerd inschakelen op array devices.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 22-10-2024 09:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 18:00
bjp schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:17:
1 datapunt (zie mijn vorige posts in dit topic):
mijn Lexar NM790 heeft problemen met ASPM onder Proxmox (debian based). Er lijken ook geen nieuwere firmwares van.

Maar dus als je bereid bent ~0.75W extra idle aan te varen [tijdelijk of voor eeuwig], dan is het wel een leuke drive (GB/eur en ook stevige performance).
Grappig, ik lees juist dat de NM790 juist wel ASPM ondersteund, al kan ik het artikel zo niet terug vinden. Ligt het niet aan proxmox of andere hardware combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@HotSpot79 ja hij ondersteunt het, maar hij crasht ook regelmatig daardoor.

zie hier

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al die SSD ervaringen zijn wel apart moet ik zeggen.

Ik heb totaal 3 Samsungs gehad die allemaal binnen korte tijd kapot gingen (complete crash, data weg etc.), dus ik zal nooit meer een Samsung kopen.

De Crucials en Intel (nu Solidigm) SSD's daarentegen hebben het zonder problemen meer dan 10 jaar volgehouden en de WD spullen (Black SN770) doen het ook al jaren zonder problemen.

Lexar is inderdaad een vreemd geval: op sommige borden wel ASPM, op andere dan weer niet. En als ASPM wel werkt, dan crashed deze soms afhankelijk van het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En mijn ervaringen zijn dan weer 0 defecte Samsung SSDs (zowel 2,5" SATA als M.2 NVME). Nu ook 2 WDs waarvan een (2,5" SATA) voor downloads waarvan die laatste 4 jaar in gebruik is, honderden TBs geschreven heeft, en nog steeds werkt.

Een Kingston A2000 had dan weer wel problemen met ASPM waardoor die in een winterslaap kwam en de PC echt volledig uit moest voordat die weer werkte. Niet ideaal dus in een server en die heb ik toen vervangen door een Samaung (970 Evo Plus, 4 jaar in gebruik, 150TB aan writes gedaan). Veel later heeft Kingston daar nog een nieuwe firmware voor uitgebracht, en die heb ik vorig jaar in mijn zelfbouw router gezet en draait daarin, als het goed is incl. ASPM (geforceerd enabled, Linux heeft hem intussen ook blacklisted) ook prima.

Overigens wil ik ook best erkennen dat ook Samsung niet feilloos is. En de 870 EVO staat de pricewatch vol mee met slechte ervaringen van de eerste modellen / batches. Maar zelf heb ik die nu 2x een goed jaar en geen issues (maar dan ook latere modellen / revisies). En ook andere / recentere Samsungs hebben (firmware) issues gehad (980 Pro en/of iets van 990?).
En ook WD was gisteren een artikel van dat een firmware update noodzakelijk is voor een lijst modellen in combinatie met Windows 11H2.

Ik denk dat de enige conclusie dan ook kan zijn dat hedendaagse NVME SSDs zeer complex zijn en dat elke fabrikant uiteindelijk wel tegen (firmware) problemen aanloopt? Betere criterium is dan wellicht ook hoe goed de ondersteuning is en of problemen (snel en adequaat) worden opgelost. En wellicht dan ook niet steeds het nieuwste van het nieuwste kopen. En voor een (thuisserver) zijn de nieuwste en snelste SSDs met PCIe 5 natuurlijk ook minder relevant (momenteel). En zelfs een PCIe 3 model is wellicht vaak al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:26:
Ik denk dat de enige conclusie dan ook kan zijn dat hedendaagse NVME SSDs zeer complex zijn en dat elke fabrikant uiteindelijk wel tegen (firmware) problemen aanloopt? Betere criterium is dan wellicht ook hoe goed de ondersteuning is en of problemen (snel en adequaat) worden opgelost. En wellicht dan ook niet steeds het nieuwste van het nieuwste kopen. En voor een (thuisserver) zijn de nieuwste en snelste SSDs met PCIe 5 natuurlijk ook minder relevant (momenteel). En zelfs een PCIe 3 model is wellicht vaak al voldoende.
Yep. Het is vaak een firmware probleem waar de één wel last van heeft en de andere niet.

Ik zal inderdaad mijn 2TB WD Black SN770 moeten upgraden om Windows 11 24H2 te kunnen gebruiken. Ik zit nog op 23H2 (geen zin in bugs). En dan zou je zeggen, waarom de 1TB en 4TB versies niet? Tsja, dat zit dus dan fout in de Host Memory Buffer software van enkel het 2TB model.

Dat wordt dus eerst een image backup maken en daarna upgraden.

Overigens: zowel mijn Crucials als Intel SSDs zijn ver, maar dan ook ver over hun TBW specs gegaan in die 10 jaar. Beiden stonden nog rond de 80% qua levensduur. Die TBW specs lijken dus wel behoorlijk op safe te zijn vanuit de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
FlorisVN schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:29:
Heeft er hier iemand een terramaster d6-320 draaien ?
Ik ben zeer benieuwd wat het idle stroom verbruik is, gevuld met een aantal schijven..
Werkt het down spinnen van hdd's goed ermee.. ?

terramaster zegt tegen mij dat hij 2Watt in standby gebruikt...

Ik heb een mini pc g9 met 12500t klaarstaan, welke ik graag zou willen combineren hiermee.
Dit creert lijkt me een mooie, compacte nas oplossing, als vervanger voor mijn ds1813+

g9 mini pc, slurpt idle rond de 4 watt (proxmox met vm's), wat voor mij meer dan voldoende is, cpu is weer een stukje sneller dan de atom in de 1813+...
Interessant product. Ik was een tijdje geleden naar zoiets op zoek. Tot nu toe heb ik dergelijke systemen gezien met een interne RAID setup. Proprietary RAID heb ik echt geen zin meer in dus dat is geen optie. Hoe ben jij dat van plan te doen met deze Terramaster? Ze schrijven dat het single disk access is en alleen met hun NAS kun je daar een array mee bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Laatst online: 07-09 16:08
RJVG schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Interessant product. Ik was een tijdje geleden naar zoiets op zoek. Tot nu toe heb ik dergelijke systemen gezien met een interne RAID setup. Proprietary RAID heb ik echt geen zin meer in dus dat is geen optie. Hoe ben jij dat van plan te doen met deze Terramaster? Ze schrijven dat het single disk access is en alleen met hun NAS kun je daar een array mee bouwen.
Ik ben niet van plan RAID te gebruiken hierop, gezien het hoofdzakelijk gebruikt wordt voor Plex doeleinden.
single disks zijn goed voor mij wat dat betreft.

Wel is eventueel een RAID1 of andere RAID te maken voor erbij via software, zoals ik nu ook al draai op mijn Synology.
(Bijv. 4x single disk 22TB en dan 1x software RAID1 van 2 disks in de laatste sloten..)
Dat zou dan via proxmox moeten kunnen bij mijn weten, dat was het plan...

[ Voor 8% gewijzigd door FlorisVN op 22-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Was dat niet de Energy Check? De Energy Monitor 3000 was juist wel ok?

Bron: mux in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

All hail @mux onze overlord.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:39
Wij groeten de zon *maakt cirkelvormige beweging met 2 armen* en onze glorieuze leider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Was dat niet de Energy Check? De Energy Monitor 3000 was juist wel ok?

Bron: mux in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

All hail @mux onze overlord.
Ik zie duidelijke Cos Phi verschillen tussen mijn Energy Monitor 300 en Energy Logger 4000. De EL4000 geeft een hogere Cos Phi, en daarmee een hoger wattage aan.

En ik ga ervan uit dat de EL4000 nauwkeuriger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, die kan ik volgen. In het testje van Hardware.info geeft de EM3000 een 'betere' (dichter bij 1) CosPhi aan, een iets hoger verbruik dan de EL3500 (welke volgens mij dezelfde interne meetchip heeft als een EL4000).

Het blijft een beetje lastig vergelijken soms... :(

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 22-10-2024 15:36 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-09 22:40
floyo255 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:55:
Hier wat metingen van mijn N100-DC-ITX.

Alles is gemeten aan de DC zijde met twee multi meters. Dit geeft een nauwkeuriger resultaat vergeleken met AC meting.
AC nauwkeurig meten is niet heel simpel, en op deze manier meet ik alleen wat het bordje gebruikt ipv de adapter mee te nemen.
bij de gemeten waardes hier zou je iets van 12-15% moeten optellen met een goede adapter voor het AC verbruik.

Een aantal belangrijke punten die ik heb gevonden:
  1. Zet in de bios ASPM aan
  2. de realtek driver heeft standaard ASPM uit staan, zet dit aan met: (is niet persistent met reboot)
  3. echo 1 | sudo tee /sys/bus/pci/drivers/r8169/0000\:02\:00.0/link/l1_2_aspm
  4. forceer ALPM voor sata
  5. echo med_power_with_dipm | tee /sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy
Ik heb er voor gekozen om uiteindelijk sommige "powertop autotune" settings handmatig te setten, anders gaat bijvoorbeeld ook de Logitech USB ontvanger om zeep, en kan je 10 seconden wachten voor je letters in de terminal staan :)

ConditiePower
Stock Bios, geen tuning8.35W
Stock Bios, Powertop Autotune8.16W
Bios Tweaks (zie onder) + Force ASPM + Powertop Autotune4.86W
Bios Tweaks (zie onder) + Force ASPM + Powertop Autotune +12V input4.94W
Bios Tweaks (zie onder) + Force ASPM + Powertop Autotune + Seagate 5tb 2.5" draaiend6.39W

Gebruikte "Tweaked" bios settings (enabled):
  1. Enhanced Halst State C1E
  2. Package C state support
  3. C6 Dram
  4. PCH PCIE ASPM support
Hardware:
  1. Asrock N100-DC-ITX
  2. Crucial P3 1TB
  3. Crucial 8GB DDR4-3200
  4. Seagate Barracuda 5TB 2.5"
Dan ook nog een tweetal IR plaatjes:
Op nr 1 is te zien dat de 12 buck converter vrij warm wordt, alsook de ASM1074 SATA controller, rechtsachter is nog net de ethernet PHY te zien.
Op nr 2 kan je goed zien dat de CPU supply op maar 1 fase draait in idle.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit maar te zoeken in de bios. waar kan ik ( Zet in de bios ASPM aan ) vinden :(
dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:54
GioStyle schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:30:
Grappig, mijn ervaring is juist andersom. Ik ben juist van WD afgestapt, omdat ze allemaal ‘kapot’ gingen. Op de één of andere manier in combinatie met bepaalde hardware en software bleven de ssd’s hangen en na een reboot gingen de ssd’s in ‘readonly’. Resetten of formatteren was onmogelijk, alleen RMA. In mijn ogen qua betrouwbaarheid: Crucial, Lexar en PNY. Samsung zou ook kunnen, maar nog nooit gehad.

Overigens moest ik al die ssd’s RMA sturen. Geen probleem, maar WD wilde niet helpen om te kijken waar het euvel lag. Ook geen probleem, betekent alleen geen WD meer voor mij, zowel ssd’s als hdd’s.
Wordt er nog niet makkelijker van 😂 Welke WD modellen gebruikte je?
D4NG3R schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

offtopic:
unRAID en all flash gaat helaas niet samen, ik weet niet wat de situatie gaat zijn in versie 7 maar tot op heden kan je op de array niet aan TRIM doen. En dat is funest voor de performance/levensduur van SSD's.

TRIM breekt parity, ook wanneer je geen parity schijf gebruikt kan je het niet geforceerd inschakelen op array devices.
Dat maakt het leven wel weer wat makkelijker. Overigens wel vaag want het klinkt dan alsof unRAID de SSD controller vertelt dat het blokken vrij moet geven die gewoon in gebruik zijn.

Voor wat betreft instabiele NVMe SSD'S.Ik vermoed dat de abstractie laag van de SATA bus er eerder voor zorgde dat een hoop zaken niet direct door SSD firmware opgelost hoefde te worden. Voor NVMe zijn er waarschijnlijk een stuk meer variabelen met chipsets, directe lanes aan de CPU en hoe bepaalde instructies opgevolgd worden. Zou bijna geneigd zijn om 2.5" SATA drives te gebruiken 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55:
zowel mijn Crucials als Intel SSDs zijn ver, maar dan ook ver over hun TBW specs gegaan in die 10 jaar. Beiden stonden nog rond de 80% qua levensduur. Die TBW specs lijken dus wel behoorlijk op safe te zijn vanuit de fabrikant.
Hoe vaker een NAND cel beschreven is, hoe korter ie de data kan vasthouden.
Als ie nog nieuw is dan is dat ca 10 jaar.
De TBW spec geeft aan hoeveel ernaar geschreven kan worden, waarbij ie de data _ook_ nog 1 jaar kan vasthouden.
Zo bekeken is het logisch dat je er enorm veel meer naar kan schrijven dan de TBW spec.

Er zijn ook wel lui geweest die bij wijze van test constant naar SSDs schrijven, om te kijken hoe ver ze kunnen gaan (ver dus).
Het ging daarbij soms mis, zodra ze de test een dag/uur (ofzo) stoppen, omdat de cellen zoveel waren versleten, dat ze de data nauwelijks meer vast konden houden.
Waar je natuurlijk niks van merkt zolang je maar elk kwartier de SSD blijft herschrijven.

Nouja, dat is wel iets om in t achterhoofd te houden dus.
Geen idee hoe/of firmware dat doet, maar zolang die maar tijdig oude data herschrijft hoeft er niks aan de hand te zijn, ook als de retentie tot onder 1 jaar is gedaald.

Verder had ik hier nog n artikeltje over Samsung SSD betrouwbaarheid.

Oja, mijn Samsung 830 had een levensduur-indicatie in SMART.
Dat ging in 5 jaar ofzo van 100% naar 1%.
Sindsdien (7 jaar?) bleef ie hangen op 1%, terwijl ie t gewoon bleef doen, tot op de dag van vandaag.
Ws was die levensduur een schatting adhv de poweron-hours, of zoiets.
Verder, de 840 EVO (en in mindere mate ook de niet-EVO) was shit qua betrouwbaarheid, al was dat ws een TLC kinderziekte.
iig, Samsung is dus niet perfect gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle Samsungs (SATA EVO/QVO) die ik had doen het goed. De 840 EVO (uit 2013) vind ik een prima drive, het enige waar ik ooit tegenaan liep is het maximum aan het aantal bestanden. Als je heel veel (miljoenen) kleine bestandjes hebt, dan loopt de drive op een bepaald punt vol.

SMART waarden zijn zelden bepalend en "health" is slechts een ruwe indicatie op grond van een formule. Ik kijk liever naar de onderliggende waarden zoals aantal bytes geschreven/gelezen en verbruikte buffers.

Het artikel gaat over deze cosmetische health waarden en performance drives. Performance is niet van belang bij een zuinige server. Je hebt op een server sowieso geen bron om tegen ~7000 MB/s weg te schrijven. Ook merk je niets van deze maximale doorvoer. De toegangstijd ligt dermate hoog, dat je daar ook zelden een verschil in zult merken. Wat je wel kan merken is de vertraging die het netwerk oplevert, maar ook dan is de snelheid voldoende hoog. Ik ken niemand die regelmatig 1 TB wil overzetten tussen SSD's én erop moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Rctworld schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:13:
[...]

Wordt er nog niet makkelijker van 😂 Welke WD modellen gebruikte je?
1x WD Blue SN550, 2x WD Blue SN570 en daarna nog eens een keer SN580. Zijn allemaal onder garantie vervangen, maar het was irritant. Opeens hing mijn servertje, dan doe je een harde reset en vervolgens start de boel niet meer op, want de ssd staat in 'read only' mode.

Ik heb nu Crucial P3's en Lexar NM790's, tot op heden geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Rctworld schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:13:
Dat maakt het leven wel weer wat makkelijker. Overigens wel vaag want het klinkt dan alsof unRAID de SSD controller vertelt dat het blokken vrij moet geven die gewoon in gebruik zijn.
Het TRIM commando word simpelweg nooit verstuurd naar storage devices in de array.

De beste 'omweg' is bij mijn weten het inzetten van ZFS RAIDZ op een storage pool, TRIM is dan wel een optie. Maar ook dan blijft unRAID in de weg zitten; er moet in versie 6 namelijk een device in de array zitten om pools te kunnen gebruiken. Ik heb begrepen dat die eis in 7 komt te vervallen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:49
mrmrmr schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:54:
uitvoering: Kontron K3843-B is nu bestelbaar bij nog een Nederlandse shop (€ 197).

Heeft iemand wel eens geprobeerd de AMI BIOS van K384x te onderzoeken/bewerken met een UEFI tool? Zo zou je verborgen items kunnen ontdekken. *
Tevens is bios 2.14 uitgekomen (weinig fixes, ik denk vooral voor de microcode update voor degraderende intel cpu's).

Ik ben toevallig afgelopen weken bezig geweest op mijn asus bordje met het editen van mijn bios via de SCEWin tool. Deze exporteert al je instellingen als txt document. Hierin maak je aanpassingen en dan kan je hem ook weer terugladen. Er stonden nog best veel ASPM instellingen in die je normaal niet ziet. Maar eigenlijk had geen ene aanpassing invloed op het verbruik. Ik kan mij wel voorstellen dat als je bios helemaal geen ASPM instellingen heeft dit wel een ideale manier is om het wel aan te zetten.

Of deze tool ook werkt voor de Kontron borden moet ik nog proberen, ook al denk ik dat er nog weinig extra winst te halen is.

Ik was er vooral aan begonnen om te zien of ik toch mijn USB sticks kon gebruiken zonder dat de CPU niet meer in lage package state wilde. Helaas hielp geen ene aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuk hoor die nieuwe Intel CPU's met een flink hoger idle verbruik ;(

Zuinige servers die idle 3W verbruiken zijn even historie als dit daadwerkelijk klopt, dwz Tweakers meet DC en ik weet ff niet wat dat betekent voor het uiteindelijke verbruik uit de muur 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 24-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ja die IDLE testen zijn typisch niet geweldig. Onlangs was er een topic over "eigen server bouwen" (iets zoals een NAS) en zelf dat was zonder powertop --auto-tune en zo te lopen. Ze hebben namelijk een community hier die beter kan :D

ik vertrouw hun IDLE getallen niet. Enfin het geeft je een baseline, maar je kan soms een stuk verder gaan/betere resultaten boeken.

ref: Best Buy Guide: De beste thuisserver

15W... met een N100 bordje. 12W zonder HDD. Hier kunnen we beter.

[ Voor 35% gewijzigd door bjp op 24-10-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior Dit is geen meting van de low power capaciteiten van een cpu, maar van een moederbord en een besturingssysteem die ingesteld is op performance. De tester gebruikt de settings voor overclocking (K processoren). Hoewel ASPM aan staat, zorgt dat zo niet voor laag verbruik.

Uit de meetgegevens is af te leiden dat er gedurende 5 minuten wordt getest voor idle.

Windows 24H2 is alweer meer gaan verbruiken, behalve de grote lading van achtergrondprocessen die al bestonden is er nu ook Recall.

Ik vermoed dat de volgende factoren een rol spelen:
- achtergrondprocessen zoals Defender, Search, Cortana, Recall, etc verbruiken cpu
- testen op een moment dat een systeem nog niet tot rust is gekomen
- BIOS niet optimaal, overkloksettings: turbo ingeschakeld
- Windows op 'performance' stand

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 25-10-2024 01:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@mrmrmr, de 840 EVO stond erom bekend dat de leessnelheid keldert, bij data van slechts n paar maanden oud. De enige oplossing was de data weer nieuw maken middels herschrijven.
Misschien heb jij er om eoa reden geen last van gehad, maar veel anderen wel, bijv zie de tweakers frontpage items erover hier hier hier hier.
Blijkbaar is de laatste fix dus, de data door de firmware automatisch te laten herschrijven, zodat dat niet meer handmatig hoeft (itt andere SSDs, waarbij dit gewoon niet hoeft).
Ook dat zou je "prima" kunnen vinden, al vind ik dat niet, iig is het wel noemenswaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sieuwe
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 20:09
Vorig weekend eindelijk tijd gehad om mijn server in elkaar te zetten.
Ik heb volgende hardware in gebruik.
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 239,90€ 239,90
1MoederbordenKontron K3843-B€ 214,95€ 214,95
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 79€ 79
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCrucial CT32G48C40U5€ 80,10€ 80,10
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,78€ 91,78
1SSD'sSamsung 870 QVO 4TB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,73

Ik meet met de P115 van Tapo, maar volgens mij is die niet 100% correct.
Ik kom op een idle verbruik van 6,5W met CPU fan en 1 case fan aan.
Het scherm is dan niet aangesloten, idem voor toetsenbord en muis.
Ik heb powertop uitgevoerd bij het opstarten en ASPM lijkt op beide SSD's actief te zijn.
De NVME zit zoals hier aangegeven in slot 2. PL1 en PL2 zijn beperkt op 80W zoals Mars Warrior getest had. Ik heb ook al geprobeerd met de Turbo uit, maar dan kom ik op hetzelfde verbruik, soms tijdelijk 6,3W.
Kan dit extra verbruik van de voeding komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sieuwe

Ja, daar zit voor een groot deel de voeding in. Vergeleken met een zuinige adapter scheelt dat omstreeks 20% bij jouw belasting.

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/be_quiet_pure_power_12m_atx3_550_650_750/i/550/eff230_1_10.png

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/be_quiet_pure_power_12m_atx3_550_650_750/i/550/eff230v100.png

Heb je consoleblank kernel parameter actief? Bijvoorbeeld consoleblank=15 in /default/grub en daarna grub updaten (update-grub in Debian).

Recente kernels kunnen het verbruik nadelig beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sieuwe
mrmrmr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:07:
@sieuwe

Ja, daar zit voor een groot deel de voeding in. Vergeleken met een zuinige adapter scheelt dat omstreeks 20% bij jouw belasting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je consoleblank kernel parameter actief? Bijvoorbeeld consoleblank=15 in /default/grub en daarna grub updaten (update-grub in Debian).

Recente kernels kunnen het verbruik nadelig beïnvloeden.
De console blank heb ik inderdaad ook gedaan.
Ik merk dat ik in C8 kom maar niet in C10.
Ik had al gelezen dat het mogelijks aan de kernel kan liggen als ik bij andere gebruikers zie.
Ik gebruik Ubuntu LTS24.04 met de standaard beschikbare kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
sieuwe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

De console blank heb ik inderdaad ook gedaan.
Ik merk dat ik in C8 kom maar niet in C10.
Ik had al gelezen dat het mogelijks aan de kernel kan liggen als ik bij andere gebruikers zie.
Ik gebruik Ubuntu LTS24.04 met de standaard beschikbare kernel.
Ik kom alleen nog in c10 met het zelfde moederbord door de netwerkkaart te begrenzen op 100mbit. Niet dat dit werkbaar is maar je zou kunnen kijken wat het met je verbruik doet. Gebruik hiervoor ethtool in je commandant line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Iemand nog een tip voor een zigbee power plug met (redelijk nauwkeurige) energie meting? Mijn brennenstuhl PM231E is gesneuveld, ondanks sporadisch gebruik. Ik kan me voorstellen dat er veel verschil in nauwkeurigheid zit tussen de plugs, maar kan (ook in dit topic) geen tips voor goede/slechte plugs vinden. Iemand kennis en ervaring om te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 12:05
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:12:
Iemand nog een tip voor een zigbee power plug met (redelijk nauwkeurige) energie meting? Mijn brennenstuhl PM231E is gesneuveld, ondanks sporadisch gebruik. Ik kan me voorstellen dat er veel verschil in nauwkeurigheid zit tussen de plugs, maar kan (ook in dit topic) geen tips voor goede/slechte plugs vinden. Iemand kennis en ervaring om te delen?
Ik hou zelf de nieuwe Ikea Inspelning in de gaten. Lijkt nu nergens op voorraad en nog weinig info over betrouwbaarheid van de metingen, maar lijkt me wel een interessante optie. Hier is de enige plek waar ik wat info over metingen kon vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 28-10-2024 14:18 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:12:
De meeste "goedkope" Zigbee plugs zijn van Tuya, en daarmee inherent onnauwkeurig in het lage bereik en sowieso geven ze waarden af in hele Watts.

Ook heb ik eerder gehad dat sommige plugs na een firmware updat spontaan uitschakelen soms. Voor een server enorm irritant...

De Shelly plugs (Wifi) heb ik nog wel goede ervaringen mee, en zijn rond de €20-€25.

Philips en Ikea pluggen geen ervaring mee qua nauwkeurigheid (RMS en cijfers achter de komma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:14

Church of Noise

Drive it like you stole it

Wat @Mars Warrior zegt. Shelly plugs, over WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Laatst online: 26-08 08:43
manusjevanalles schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Ik hou zelf de nieuwe Ikea Inspelning in de gaten. Lijkt nu nergens op voorraad en nog weinig info over betrouwbaarheid van de metingen, maar lijkt me wel een interessante optie. Hier is de enige plek waar ik wat info over metingen kon vinden.
Die leek mij ook een interessante optie, alleen niet veel ervaring vwb de nauwkeurigheid inderdaad. Jammer dat mijn brennenstuhl de geest heeft gegeven, anders had ik ze kunnen vergelijken.
Mars Warrior schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

De meeste "goedkope" Zigbee plugs zijn van Tuya, en daarmee inherent onnauwkeurig in het lage bereik en sowieso geven ze waarden af in hele Watts.

Ook heb ik eerder gehad dat sommige plugs na een firmware updat spontaan uitschakelen soms. Voor een server enorm irritant...

De Shelly plugs (Wifi) heb ik nog wel goede ervaringen mee, en zijn rond de €20-€25.

Philips en Ikea pluggen geen ervaring mee qua nauwkeurigheid (RMS en cijfers achter de komma).
Ik had een kleine voorkeur voor zigbee tov Wifi, maar zeker een goed idee om eens een Shelly plug aan te schaffen, al is het alleen ter referentie om andere (zigbee) plugs mee te vergelijken.

Thanks!

[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 29-10-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
O.b.v. wat nog beschikbaar is volgens proxmox-boot-tool gok ik:6.8.12-1-pve. Ik hield dat (nog) niet echt bij. Ik voer vrijgekomen kernel updates namelijk dezelfde dag of week nog uit.
Mich schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Ik heb wel laatst ge-update naar de laatste proxmox maar had ook een hardware wijziging. Dus kan het niet goed vergelijken. Ik weet wel dat een x aantal updates terug mijn CPU niet meer in c10 state wilde maar bleef hangen op c8. De onboard Lan port van mijn kontron bord op 100 Mbit zetten loste dit op. Ik geloof niet dat dit er iets mee te maken heeft nu want het scheelde toen +-1watt.

Hoeveel watt verbruikt je systeem met q670 chipset eigenlijk in idle?
Wel opvallend en nog te proberen voor anderen:
- ~15-17W bij gebruik van ethtool -s enp5s0 speed 1000 duplex full autoneg on
- ~20-27W bij gebruik van ethtool -s enp5s0 speed 1000 duplex full autoneg off (geen resultaat want autoneg off werkt niet op I225 maar wel op I219)

Heb net zoals @Mich b de 1GbE NIC ook op 100Mbit gezet. Voornamelijk omdat ik die als fallback heb ingesteld mocht de andere NIC het niet doen...dan blijft de server bereikbaar. Wat betreft de C-states...die kan ik niet echt zien in powertop dus kan daar niks over zeggen. Mijn powertop heeft ook geen auto-tune-dump maar is wel v2.15 :+ .

Is er een standaard format om settings uit te wisselen? Misschien kan ik het dan consolideren in een goede post. Voor en na commando duidelijk verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phmTXJnShoCUcpEXS-3iBfM225Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skTWCTmhGqvohnGerqWjD1JK.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er hierdoor maar voor gekozen via crontab enkel 2.5GbE te gebruiken tijdens backup jobs etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Mirabis op 29-10-2024 14:28 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand hier of je on de AsRock N100DC-ITX een willekeurig wifi kaartje kunt zetten?

Ik heb nog een crappy MediaTek MT7921(? of iets dergelijks) liggen. Maar die lijkt geen enkel teken van leven te geven, ook niet als ik drivers van internet pluk (bv Lenovo website, van laptop waar die origineel uit komt). Bij AsRock kijkende op de QVA lijst staat er ook alleen Intel spul, en in de handleiding gaat het (ook) alleen over CNVi, een Intel ding waarbij de wifi adapter nog alleen de radio en aanverwante bevat en de rest allemaal door de CPU / chipset wordt afgehandeld. Waarbij ik eigenlijk zou verwachten dat een "volledige" wifi adapter (waarbij dus alles door de adapter wordt gedaan, zoals het altijd al werkte) toch ook zou moeten/mogen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

als het M.2 is met de juiste key (E denk ik), kan je het proberen. Zou gewoon PCI-express moeten zijn, en dan de nodige drivers.

Zie hier: Wikipedia: M.2

En bij de CNVi, moet je ook een Intel CPU hebben om het ontbrekende stuk hardware op te vangen. Maar dat slot blijft ook gewoon een M.2 E-key zijn, en dus een WiFi adapter met de nodige hardware zal ook werken.

[ Voor 53% gewijzigd door bjp op 30-10-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25
bjp schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:01:
als het M.2 is met de juiste key (E denk ik), kan je het proberen. Zou gewoon PCI-express moeten zijn, en dan de nodige drivers.

Zie hier: Wikipedia: M.2

En bij de CNVi, moet je ook een Intel CPU hebben om het ontbrekende stuk hardware op te vangen. Maar dat slot blijft ook gewoon een M.2 E-key zijn, en dus een WiFi adapter met de nodige hardware zal ook werken.
Ik zou de gok niet wagen. Op de Asrock site staat over dit slot:

1 x M.2 Socket (Key E), supports type 2230 Intel® CNVio (Integrated WiFi/BT)**
**M.2 PCI Express module is not supported

Mail Asrock support eens. Die zijn vrij goed in het beantwoorden is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp @latka, hij zit er al in ;) Zoals ik al aangaf

Alleen ben ik intussen echt een Windows noob (kan nu ook gewoon mijn weg niet vinden in Win 11 :p). Bij de netwerk instellingen (als in: nieuwe instellingen scherm) staat die niet, ook niet na installeren drivers van Lenovo site en drivers die ik had gedownload van oem????.???. Ook bij apparaatbeheer gekeken, maar daar zie ik hem ook niet, noch iets van een "onbekend apparaat".

Maar ding komt dus uit mijn laptop. En daar zit nu een Intel AX200 in (waarvan ik het antenne desktop gebeuren wat erbij zit (PCI mounting bracket voor achterin de kast, incl antennes, en kabels uiteraard) wil gebruiken). Laptop wilde ik toch misschien al even open maken, dus een dezer dagen dan maar doen en met deze adapter proberen. Beetje DuckDuckGo-en lijkt er op te duiden dat die wel CNVi doet. Als dat dan werkt... Heb ik nog een AX200 in sealed doosje zitten. Dezelfde laptop gekocht voor familie toen. Toen ik tegen problemen aan liep met die MediaTek prul (windows noch Linux herkende deze in installer en ervaringen in het algemeen op internet waren ook niet al te positief) heb ik maar meteen 2x die AX200 besteld. Maar nooit vervangen in die andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik heb laatst een pci-x intel i226 netwerkkaart gekocht om mijn intel i210 te vervangen. Zo had ik sneller internet van mijn modem naar mijn server (met opnsense). Ik had de kaart eerst in mijn asus rog strix b670 mini itx bord geprobeerd. Hierin kan hij alleen in het PEG slot (x16 slot voor videokaarten). En wat schetst mijn verbazing. Ik kwam hoger dan package state C6. Ik kon door de netwerk snelheid te beperken tot 100 mbit zelfs in C10 komen. Dit terwijl ik volgens mij nog nooit iemand heb gezien die in dit slot hoger dan C6 kwam. Met mijn intel i210 kaart kreeg ik het ook niet voor elkaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 12th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller #1 (rev 05) (prog-if 00 [Normal decode])
    Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. 12th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller

Capabilities: [200 v1] L1 PM Substates
        L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
              PortCommonModeRestoreTime=110us PortTPowerOnTime=500us
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+
               T_CommonMode=110us LTR1.2_Threshold=616448ns
        L1SubCtl2: T_PwrOn=500us

Bovenstaande info is wat lspci extra gaf met de i226 pci-x kaart geplaatst.

Tevens is het ook zo bij dit bord dat het niet meer uitmaakt of je een nvme schijf plaatst in het cpu slot of het chipset slot. Bij alle 2 kom ik nu tot package state C10.

Tijdens het testen kwam ik op dit moederboord met 2 nvme schijven en die intel i226 pci-x kaart (op 2.5 GB) op een verbruik van net boven de 10W. Best nog aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25
RobertMe schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:03:

Alleen ben ik intussen echt een Windows noob (kan nu ook gewoon mijn weg niet vinden in Win 11 :p). Bij de netwerk instellingen (als in: nieuwe instellingen scherm) staat die niet, ook niet na installeren drivers van Lenovo site en drivers die ik had gedownload van oem????.???. Ook bij apparaatbeheer gekeken, maar daar zie ik hem ook niet, noch iets van een "onbekend apparaat".
Je had hem, als er electrisch contact gemaakt kan worden, daar wel moeten zien. Niet dus.
Heb ik nog een AX200 in sealed doosje zitten. Dezelfde laptop gekocht voor familie toen. Toen ik tegen problemen aan liep met die MediaTek prul
Wat wil je doen met die wifi kaart? Als access point inzetten? Dan kun je intel op je buik schrijven. Die doen beperkt AP mode in de 2.4Ghz band. De rest niet.
Als client zal het wel beter werken (maar omdat het hier over servers gaat zie ik het nut niet van wifi op een server tenzij je als access point wilt draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
latka schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Wat wil je doen met die wifi kaart? Als access point inzetten? Dan kun je intel op je buik schrijven. Die doen beperkt AP mode in de 2.4Ghz band. De rest niet.
Als client zal het wel beter werken (maar omdat het hier over servers gaat zie ik het nut niet van wifi op een server tenzij je als access point wilt draaien)
Het was inderdaad een halve "topic kaap" ;) Maar er zullen er hier genoeg zijn die dit bordje hebben, en om er een los topic voor te maken? :p Oftewel: gaat inderdaad om "wifi cliet" en "niet ingezet als server".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
wat zou een zuinig setje: D3642-H1 + i9 9900K + 64GB DDR4, tegenwoordig opbrengen? 150e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:03:

Maar ding komt dus uit mijn laptop. En daar zit nu een Intel AX200 in (waarvan ik het antenne desktop gebeuren wat erbij zit (PCI mounting bracket voor achterin de kast, incl antennes, en kabels uiteraard) wil gebruiken). Laptop wilde ik toch misschien al even open maken, dus een dezer dagen dan maar doen en met deze adapter proberen. Beetje DuckDuckGo-en lijkt er op te duiden dat die wel CNVi doet. Als dat dan werkt... Heb ik nog een AX200 in sealed doosje zitten. Dezelfde laptop gekocht voor familie toen. Toen ik tegen problemen aan liep met die MediaTek prul (windows noch Linux herkende deze in installer en ervaringen in het algemeen op internet waren ook niet al te positief) heb ik maar meteen 2x die AX200 besteld. Maar nooit vervangen in die andere laptop.
offtopic:
Ook de AX200 doet niks noppes nada. Ook beiden geprobeerd met Linux vanaf USB, maar ook daar geen teken van leven noch iets te zien met lspci. Dus of het slot is defect, of er wordt echt alleen maar kaartjes met CNVi geaccepteerd en de AX200 zou dat dan niet zijn terwijl ik online wel lijk terug te vinden dat deze wellicht CNVi doet. Maar... volgens mij is CNVi support op het kaartje dan ook een "werkt alleen op chipsets/CPUs met CNVi", terwijl... het een AMD laptop is. Waar uiteraard geen CNVi op zit. Dus lijkt mij dan dat die alsnog geen CNVi doet.

Edit/toevoeging:
offtopic:
Op basis van wiki: De AX2xx kaartjes zijn er in "normale" PCIe en in CNVio2 variant, de 0 is PCIe, de 1 is CNVio2. De AX200 die ik heb, en de AX210, zijn PCIe, de AX201 en AX211 zijn CNVio2. Daarnaast is CNVio en CNVio2 onderling ook niet compatible. Dus een CNVio kaartje kan niet in een CNVio2 slot of andersom.
Ook kwam ik nog een Reddit post tegen waar iemand ook schrijft dat echt alleen CNVio2 werkt en geen PCIe ondersteuning op de M.2 aansluiting zit. Dus de kaartjes die ik nu geprobeerd heb werken per definitie niet.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 31-10-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:05
Overweegt iemand de nieuwe Mac Mini M4 die nu standaard met 16GB is uitgerust? 599 met onderwijskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
heuker schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:02:
Overweegt iemand de nieuwe Mac Mini M4 die nu standaard met 16GB is uitgerust? 599 met onderwijskorting.
Ik denk het niet.
Apple brengt de vernieuwde Mac mini op vrijdag 8 november uit, hoewel preorderen nu al mogelijk is. Het instapmodel met M4-soc, 16GB geheugen en 256GB opslag kost 719 euro.
Voor dik €700 en dan slechts een gigabitnetwerkaansluiting. Nee, mij niet gezien. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heise.de noemt "a good 4 watts" als idle waarde met Apple zelf als bron. Dat is beter dan een gemiddelde Intel desktop. Daarnaast zou theoretisch het verbruik bij belasting lager kunnen uitvallen wegens de 10 core M4 chip met ARM ontwerp. Maar dat is nog niet gemeten of gegeven door Apple, en dus speculatie.

Het heeft 1x 1Gb ethernet aansluiting. Daarmee is het wel geschikt als eenvoudige server, maar niet voor gateways/firewalls. Dan zou je moeten uitbreiden via USB, wat het verbruik zal verhogen tot boven het niveau van een on-board NIC. Storage is beperkt tot 256 GB, of 512GB in een duurder model. Geheugen en SSD zijn gesoldeerd.

Uiteraard moet je er niets aanhangen via Thunderbold of USB-C om te voorkomen dat het verbruik teveel stijgt. Je zou op afstand kunnen beheren. Een draadloos Apple toetsenbord en muis vormen extra kosten en mogelijk extra verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is het grootste probleem mogelijk niet dat je vervolgens zit met een Mac? :+ Als in: hoe geschikt is Mac echt voor server doeleinden (volgens mij was er ooit wel een server spin van MacOS? zonder desktop dus, mag ik toch hopen). En hoeveel software draait er vervolgens op? Met een Unix / Posix compliant basis hoop je dan "maar" dat er ook gewoon "Linux" software op kan draaien? Maar dat zal vast niet altijd het geval zijn. Laat staan dat je bv even Docker containers er op kunt draaien (ja, ik weet dat Docker for Mac bestaat, maar is dat niet net zoals op Windows niet met een berg compatibility / emulatie lagen en/of zelfs een VM met wat extra tooling er overheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47
Had iemand deze al gemeld? https://www.afbshop.de/Kontron-KBOX-B-202-CFL-SA/DE-37.219-N

Volgens een gebruiker op een Duitse aanbiedingensite zou er dit moederbord in zitten: https://www.kontron.com/de/produkte/d3633-s-mitx/p157708

Prijs technisch is het volgens mij niet interessant genoeg t.o.v. een N100 systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe Er was een macOS Server app totdat het in 2022 werd verwijderd uit de appStore. Het is gewoon een verzameling services die je misschien ook afzonderlijke (gratis) programma's kan vinden (kijk ook eens hier of daar, niet zelf getest). Een deel zit in MacOS High Sierra. Voor zover ik weet is SSH standaard aanwezig en inschakelbaar.

Onderhuids is MacOS een BSD variant, maar dan wel met drivers die veel low power functies ondersteunen. Dat ontbreekt bij veel andere BSD varianten zoals FreeBSD.

De Mini Mac M4 is pas net aangekondigd, er is nog niet veel bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:25:
@RobertMe Er was een macOS Server app totdat het in 2022 werd verwijderd uit de appStore. Het is gewoon een verzameling services die je misschien ook afzonderlijke (gratis) programma's kan vinden (kijk ook eens hier of daar, niet zelf getest). Een deel zit in MacOS High Sierra. Voor zover ik weet is SSH standaard aanwezig en inschakelbaar.
Dat betekent uiteraard niet dat je ook zonder UI kunt draaien, bv. Bij een gewone Windows (10/11) kun je AFAIK ook een SSH server installeren. Maar dat maakt het nog niet dat velen het als server OS zullen gebruiken. Windows Server ligt al meer voor de hand, AFAIK in ieder geval dan zonder grafische poeha (maar wel nog steeds met UI?).
Onderhuids is MacOS een BSD variant, maar dan wel met drivers die veel low power functies ondersteunen. Dat ontbreekt bij veel andere BSD varianten zoals FreeBSD.
Dat weet ik, daarom schreef ik ook al Unix / Posix compliant ;) Waarbij alleen de kernel (op basis van een BSD variant) nog niet heel veel zegt. Maar ook alle low level stuff (libraries en system tools) zijn gebaseerd op Unix / Posix standaarden, daar waar Windows bv vaak afwijkt in C libraries/APIs die beschikbaar zijn. En verschillende Unix software is ook weer van Apple afkomstig, CUPS bv (blijkbaar "voorheen" een afkorting van Common Unix Printing System, ik dacht dat het dat nog steeds was :p).
De Mini Mac M4 is pas net aangekondigd, er is nog niet veel bekend.
Dat snap ik. Maar het is niet de allereerste Mac gemaakt. En van vorige modellen zal vast ook bekend zijn hoe toepasbaar die zijn als server hardware/software.

Weet overigens ook niet of je bv Linux op de ARM Macs kunt draaien. Dan heb je wellicht wel de fancy hardware zonder het OS dat (wellicht) niet geschikt is voor server toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:35:
Is het grootste probleem mogelijk niet dat je vervolgens zit met een Mac? :+ Als in: hoe geschikt is Mac echt voor server doeleinden (volgens mij was er ooit wel een server spin van MacOS? zonder desktop dus, mag ik toch hopen). En hoeveel software draait er vervolgens op? Met een Unix / Posix compliant basis hoop je dan "maar" dat er ook gewoon "Linux" software op kan draaien? Maar dat zal vast niet altijd het geval zijn. Laat staan dat je bv even Docker containers er op kunt draaien (ja, ik weet dat Docker for Mac bestaat, maar is dat niet net zoals op Windows niet met een berg compatibility / emulatie lagen en/of zelfs een VM met wat extra tooling er overheen).
Met OrbStack en Zed heb je een mooi dev env op een Mac. Zo'n beetje alles draait op macOS (te vinden in Homebrew). Het is best of both worlds Windows/Linux IMO. Ook is iOS behoorlijk zuinig (macOS ook, denk ik). Corellium biedt ook mooie iOS simulator. Maar als server? Het kan. Zat server software te vinden in Homebrew. Native PF. Al dat spul kun je draaien middels SSH (native in macOS) en het heeft ook Remote Desktop. Maar, Apple zelf heeft het concept macOS Server opgegeven. Dus zo gebruikersvriendelijk als standaard Apple spul zal het niet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 31-10-2024 23:53 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:43:

Weet overigens ook niet of je bv Linux op de ARM Macs kunt draaien. Dan heb je wellicht wel de fancy hardware zonder het OS dat (wellicht) niet geschikt is voor server toepassingen.
Native? Ja, native Asahi Linux, hoewel dat gericht is op de desktop ervaring. Emulatie op macOS werkt nog snel en efficiënt ook met Rosetta Stone v2. Maar inmiddels is zo'n beetje alles wel native beschikbaar. Die transitie is niet te vergelijken met Windows/ARM64. Dat ging veel minder smooth.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees wel dat Asahi Linux juist slechtere power management support heeft dan native MacOS omdat ze niet alle native device protocollen tbv power management kunnen ondersteunen.
Dus als je echt low power wil, zul je MacOS moeten draaien.
pimlie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:50:
Had iemand deze al gemeld? https://www.afbshop.de/Kontron-KBOX-B-202-CFL-SA/DE-37.219-N

Volgens een gebruiker op een Duitse aanbiedingensite zou er dit moederbord in zitten: https://www.kontron.com/de/produkte/d3633-s-mitx/p157708

Prijs technisch is het volgens mij niet interessant genoeg t.o.v. een N100 systeempje
Die is wel tof, maar bevat wel een behoorlijk oude CPU, een i7-8700 is al 7+ jaar oud.

[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 01-11-2024 08:30 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47
Jerie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:58:
[...]

Native? Ja, native Asahi Linux
Asahi Linux werkt alleen met M1 en M2 chips en dus (nog) niet met M3 of M4. Zie https://asahilinux.org/fedora/#device-support Voorlopig zal je dus geen linux kunnen draaien op de nieuwe mac mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:17
Hallo allen,

Ik wil graag een NAS bouwen i.v.m. geremuxte (4k)blurays en om foto's vanaf mijn iphone te syncen.

Ik wil een plex server installeren en deze zal max 3 streams tegelijk draaien waarvan 1 mogelijk via transcode.

Daarnaast vraag ik me af of het mogelijk is de harde schijven los van elkaar in standby te laten gaan. Dus als je een films afspeelt, draait alleen die schijf. Bij het starten van een film vind ik een beetje vertraging door spin-on niet erg. voor mij hoeft de NAS ook niet dag en nacht aan te staan. Mag dus sowieso snachts naar standby / uit. In de toekomst zullen er schijven bijkomen iv.m. meer en meer films.

Nu heb ik onderstaande samenstelling bedacht. Kunnen jullie er een blik op werpen wat zuiniger kan? Ook sugesties op betere specs voor zelfde geld zijn welkom. Misschien is de cpu overkill, maar kan weinig info vinden over de juiste specs aansluitend op mijn situatie.

1ProcessorsIntel Core i5-13400F Tray€ 146,54€ 146,54
1MoederbordenASUS P12R-I€ 247,31€ 247,31
6Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 320,19€ 1.921,14
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30240€ 124,90€ 124,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 57,30€ 57,30
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 119,-€ 119,-
1SSD'sSamsung 980 500GB€ 49,77€ 49,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.665,96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-09 10:47

PuijkeN

euhm ?

Enkele weken terug mijn server wat ge-revamped ... van een bare-metal Debian installatie naar een ProxmoX met een Debian VM - dit om wat meer flexbiliteit te hebben waardoor ik nu eenvoudig af en toe een andere kleine VM extra kan opspinnen. Er is hardwarematig en qua config niks veranderd, ik draai nog altijd dezelfde containers en services.

Ik was een beetje verbaasd, waar de pacakge voorheen niet onder de C8 ging, ga ik nu richting C9. Het verbruik lijkt ook wat stabieler te zijn om één of andere reden (minder pieken) en ongeveer 20-30 Watt per dag winst, dus give or take 1 Watt gemiddeld.

Dit met GPU passtrough, HDD passtrough en USB passtrough. Toch wel een onverwachte winst.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaxHardcore schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:11:
Hallo allen,

Ik wil graag een NAS bouwen i.v.m. geremuxte (4k)blurays en om foto's vanaf mijn iphone te syncen.

Ik wil een plex server installeren en deze zal max 3 streams tegelijk draaien waarvan 1 mogelijk via transcode.

Daarnaast vraag ik me af of het mogelijk is de harde schijven los van elkaar in standby te laten gaan. Dus als je een films afspeelt, draait alleen die schijf. Bij het starten van een film vind ik een beetje vertraging door spin-on niet erg. voor mij hoeft de NAS ook niet dag en nacht aan te staan. Mag dus sowieso snachts naar standby / uit. In de toekomst zullen er schijven bijkomen iv.m. meer en meer films.

Nu heb ik onderstaande samenstelling bedacht. Kunnen jullie er een blik op werpen wat zuiniger kan? Ook sugesties op betere specs voor zelfde geld zijn welkom. Misschien is de cpu overkill, maar kan weinig info vinden over de juiste specs aansluitend op mijn situatie.

6Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 320,19€ 1.921,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.665,96
Die CPU past niet op dat moederbord (Socket 1200 vs 1700).

Ook is dat bord specifiek bedoelt voor ECC geheugen en CPU's die dat ondersteunen. Asus geeft zelf vooral Xeon's en wat vage Pentiums in de CPU compatibility list.

Wil je graag ECC? Want anders zijn er wel andere moederborden te krijgen.
Ook kan je dan direct naar DDR5 kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 03-11-2024 14:14 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:05
PuijkeN schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:43:
Enkele weken terug mijn server wat ge-revamped ... van een bare-metal Debian installatie naar een ProxmoX met een Debian VM - dit om wat meer flexbiliteit te hebben waardoor ik nu eenvoudig af en toe een andere kleine VM extra kan opspinnen. Er is hardwarematig en qua config niks veranderd, ik draai nog altijd dezelfde containers en services.

Ik was een beetje verbaasd, waar de pacakge voorheen niet onder de C8 ging, ga ik nu richting C9. Het verbruik lijkt ook wat stabieler te zijn om één of andere reden (minder pieken) en ongeveer 20-30 Watt per dag winst, dus give or take 1 Watt gemiddeld.

Dit met GPU passtrough, HDD passtrough en USB passtrough. Toch wel een onverwachte winst.
Het viel mij ook op dat Proxmox vanuit de "doos" heel zuinig is, helemaal in vergelijking met andere hypervisor's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

tuxie6 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:16:
[...]

Het viel mij ook op dat Proxmox vanuit de "doos" heel zuinig is, helemaal in vergelijking met andere hypervisor's
Dan ligt de lat niet hoog vrees ik. Proxmox komt standaard met de power governor op performance (ipv iets zuinigers), en ook voor de rest is alles meer ingesteld voor performance dan voor zuinigheid. Daar valt prima wat aan te doen (andere governor, powertop, aspm-script), maar uit de doos zuinig zou ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MaxHardcore

Dat Asus bord heeft een extra overhead door de ASPEED AST2600 (KVM), SAS en 3 netwerkaansluitingen. Serverborden zijn doorgaans niet zo zuinig als desktop. Je kan bij Intel netwerkchips vaak wake-on-LAN gebruiken om de server op te starten (via een WiFi device zoals een tablet of smartphone). In dat kader heb je een cpu nodig met ingebakken gpu.

Standaard JEDEC/SPD geheugen op standaard spanning (DDR4:1.2V, DDR5:1.1V) heeft doorgaans een (veel) lager verbruik dan XMP gaming/overklokgeheugen. Vermijd oud geheugen op hoge snelheid.

Downspinnen van indivduele schijven lijkt mij prima. Je kan in principe schijven per stuk aansturen. Vermijd opslagmethoden die meerdere disks draaiende houden, zoals RAID.

6x SATA is een probleem omdat de meeste 12th+ gen borden slechts 4x SATA aanbieden, of toch 6x SATA maar dan met een relatief onzuinige extra SATA controller. Een probleem is dat vreemde pcie-eenden in de bijt voor package C-state problemen kunnen zorgen. Daardoor kan de computer bijvoorbeeld niet meer in C8/C10 komen maar blijft hangen in C2. Alle onderdelen moeten ASPM goed ondersteunen.

Komt het verbruik te hoog uit, dan zijn er nog alternatieven: 2 computers met ieder 4x SATA en een zuinig bord (bijvoorbeeld een Kontron K3843-B), of een ouder platform zoals 10th gen, zie gepinde posts in deel II (en dit lijstje). Of 8th/9th gen, met name Fujitsu D3644 is zeer zuinig. Let op dat er voor oudere platforms meer aanbod is geweest dan er nu nog in Pricewatch staat. Zelf googlen kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
dcm360 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:37:
[...]

Dan ligt de lat niet hoog vrees ik. Proxmox komt standaard met de power governor op performance (ipv iets zuinigers), en ook voor de rest is alles meer ingesteld voor performance dan voor zuinigheid. Daar valt prima wat aan te doen (andere governor, powertop, aspm-script), maar uit de doos zuinig zou ik het niet noemen.
Eigenlijk ook precies het startup script wat ik draai:

code:
1
2
3
echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
echo "powersupersave" > /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy
/home/powertop/src/powertop --auto-tune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 29-08 20:08
mrmrmr schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:38:
@MaxHardcore

Dat Asus bord heeft een extra overhead door de ASPEED AST2600 (KVM), SAS en 3 netwerkaansluitingen. Serverborden zijn doorgaans niet zo zuinig als desktop. Je kan bij Intel netwerkchips vaak wake-on-LAN gebruiken om de server op te starten (via een WiFi device zoals een tablet of smartphone). In dat kader heb je een cpu nodig met ingebakken gpu.

Standaard JEDEC/SPD geheugen op standaard spanning (DDR4:1.2V, DDR5:1.1V) heeft doorgaans een (veel) lager verbruik dan XMP gaming/overklokgeheugen. Vermijd oud geheugen op hoge snelheid.

Downspinnen van indivduele schijven lijkt mij prima. Je kan in principe schijven per stuk aansturen. Vermijd opslagmethoden die meerdere disks draaiende houden, zoals RAID.

6x SATA is een probleem omdat de meeste 12th+ gen borden slechts 4x SATA aanbieden, of toch 6x SATA maar dan met een relatief onzuinige extra SATA controller. Een probleem is dat vreemde pcie-eenden in de bijt voor package C-state problemen kunnen zorgen. Daardoor kan de computer bijvoorbeeld niet meer in C8/C10 komen maar blijft hangen in C2. Alle onderdelen moeten ASPM goed ondersteunen.

Komt het verbruik te hoog uit, dan zijn er nog alternatieven: 2 computers met ieder 4x SATA en een zuinig bord (bijvoorbeeld een Kontron K3843-B), of een ouder platform zoals 10th gen, zie gepinde posts in deel II (en dit lijstje). Of 8th/9th gen, met name Fujitsu D3644 is zeer zuinig. Let op dat er voor oudere platforms meer aanbod is geweest dan er nu nog in Pricewatch staat. Zelf googlen kan helpen.
AMS1166 gebruikt maar ongeveer 1 Watt. Ik heb er één in mijn N100 build zitten. Het enige nadeel is dat je de ASM1166 nog even moet flashen voordat je deze kan gebruiken in de N100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-09 10:47

PuijkeN

euhm ?

Mich schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:16:
[...]

Eigenlijk ook precies het startup script wat ik draai:

code:
1
2
3
echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor
/home/powertop/src/powertop --auto-tune
Draai ik uiteraard ook ... dacht dat dit vanzelfsprekend was in dit topic. :)

Deze ken ik wel niet, wat doet deze en heeft dit nog veel invloed:
code:
1

Deze geeft bij mij de volgende output, staat dan "default" actief?
code:
1
2
cat /sys/module/pcie_aspm/parameters/policy
[default] performance powersave powersupersave

Ik wil ook nog eens kijken naar /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/energy_performance_preference, deze staat out of the box op balance_perfomance maar je kan nog "lager" gaan door balance_power" of gewoon "power".

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 22:07
MaxHardcore schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:11:
Hallo allen,

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.665,96
Is er een reden dat je voor de F versie van die i5 hebt gekozen?
Deze heeft namelijk geen geïntegreerde GPU, die naar mijn mening erg fijn is om te hebben voor sommige taken.

Ik heb zelf kortgeleden een NAS gebouwd, grotendeels ook als Plex server.
Mijne is op basis van een Kontron K3834-B en een i3-12100.
Moederbord was puur op basis van de ervaringen uit dit topic voor wat betreft de zuinigheid, de i3 omdat ik die krachtig genoeg schatte voor mijn wensen.
Ik heb nog niet 3 4k streams parallel getest, maar ik verwacht daar geen problemen mee gezien hoe eenvoudig hij 1 4k stream trekt. Hardware transcoding vereist wel een Plex Pass om in te zetten overigens.
Als je gaat transcoden met hulp van Intel quick sync wil je dat denk ik wel hebben.

Met een i5 zal je nog een flink stuk meer speelruimte hebben, wellicht is dat fijn.

Ik weet niet wat voor OS je wil draaien, maar ik ga er stiekem vanuit dat de meeste wel opties hebben om de spindowns/standby's in te stellen. Bij Unraid gaat dat prima in ieder geval.

Ik heb nu zelf 2 18TB versie Toshiba's draaien en ben daar zeer tevreden over hun prestaties en ze maken ook niet zo veel geluid.

PicoPSU is een beetje de gouden standaard hier, maar een maatje daarboven is denk ik de be quiet! Pure Power 12 M 550W de meest zuinige en betaalbare normaal formaat PSU die je momenteel kan krijgen.
In het topic start staat er volgens mij een linkje naar een Duits forum die wat PSU's aan de tand voelt, dat is waarop ik die heb uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jellyfin is FOSS en kan dat gewoon gratis. Je hebt ook geen iGPU nodig. Die trekt ook weer (onnodig) stroom. Al gebruik ik zelf een Coral TPU met passthrough voor Frigate. Wat betreft spindown is een goed punt. Dat moet ik ook nog gaan regelen want ik wil mijn backup targets alleen online hebben als ze ook moeten ontvangen (of manually).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jerie schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:44:
Jellyfin is FOSS en kan dat gewoon gratis. Je hebt ook geen iGPU nodig. Die trekt ook weer (onnodig) stroom.
Een CPU is wel enorm inefficiënt in transcoding en levert bij ("live") transcoding waarschijnlijk ook nog een slechtere kwaliteit op (als je een video van 10 minuten wilt transcoden en je moet het resultaat over een uur hebben kan de CPU wel een betere kwaliteit leveren, maar als je in Jellyfin / Plex / ... de video wilt aanklikken en zonder noemenswaardige vertraging kijken is dat niet ideaal). Terwijl die iGPU maar een fractie extra verbruik zal opleveren op het moment dat die niet gebruikt wordt. En op het moment dat die wel gebruikt wordt... zie ik het op mijn N5105 niet noemenswaardig terug in het verbruik.
Al gebruik ik zelf een Coral TPU met passthrough voor Frigate.
Dat kan de Intel CPU (/iGPU?) dan ook weer met OpenVINO. Heb je de Coral niet meer nodig.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
Jerie schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:44:
Jellyfin is FOSS en kan dat gewoon gratis. Je hebt ook geen iGPU nodig. Die trekt ook weer (onnodig) stroom. Al gebruik ik zelf een Coral TPU met passthrough voor Frigate. Wat betreft spindown is een goed punt. Dat moet ik ook nog gaan regelen want ik wil mijn backup targets alleen online hebben als ze ook moeten ontvangen (of manually).
Nouja, dat hij Plex noemde was de reden dat ik reageerde omdat ik genoeg parallellen zag met mijn eigen build en overwegingen, dus vandaar mijn invalshoek.
Dat is dan wel echt een belangrijk pluspunt aan Jellyfin!

Trekt de iGPU significant meer stroom?
Het hele idee is toch dat deze efficiënter voor grafische taken (zoals het genoemde 4k transcoden) ingezet kan wordne dan de CPU zelf?
Zou je dan niet netto beter af zijn? Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

als de GPU slaapt, valt zijn extra verbruik heel goed mee. Het is een iGPU, dus klein nog. Een Nvidia 1080 GTX heeft al een hoog idle verbruik, om maar een vergelijking te doen.

als hij werkt, is hij wss efficienter dan de CPU (e.g. OpenVINO, transcoding).

NPU zou ook handig zijn voor dingen zoals Frigate, maar zit nog maar in beperkt aantal CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
In theorie trekken een Coral en een iGPU idle onnodig stroom, terwijl je maar bijvoorbeeld 1 uur per dag transcoding nodig hebt.

Een Nvidia 1080 is een oudje, en bovendien is een ander alternatief voor iGPU niet een GPU in PCIe of eGPU of NPU maar... geen GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:55:
In theorie trekken een Coral en een iGPU idle onnodig stroom, terwijl je maar bijvoorbeeld 1 uur per dag transcoding nodig hebt.

Een Nvidia 1080 is een oudje, en bovendien is een ander alternatief voor iGPU niet een GPU in PCIe of eGPU of NPU maar... geen GPU.
Dat gaat wel heel ver hoor!

Een idle iGPU zakt in RC6/RC6+ richting de 0V voedingsspanning. Die zal dus niet veel bijdragen meer aan het overall verbruik van een server die 3W uit de muur trekt.

Verder nog nooit een goede vergelijking gezien tussen het verbruik van quicksync en CPU bij gelijkwaardige kwaliteit van de omgezette video. Dus geen idee wat overall zuiniger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:16:
Verder nog nooit een goede vergelijking gezien tussen het verbruik van quicksync en CPU bij gelijkwaardige kwaliteit van de omgezette video. Dus geen idee wat overall zuiniger is.
Gezien mijn N5105 probleemloos een video kan transcoden op de GPU terwijl het op de CPU trager is, én de kwaliteit via QSV beter is, én op de CPU die 100% trekt heb ik wel een vermoeden wat het antwoord op jouw vraag zal zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

zeker als er geen scherm aanhangt, valt ook nog een stuk iGPU uit (display buffer).

Extratje: de KS variant, is feitelijk een K variant, waar tijdens productietest de GPU als "defect" gemarkeerd is. Ze zetten deze dan af. Maar wie zegt dat deze "af" mode veel verschilt van de K variant, als de GPU in slaap is? Wat zetten ze af? de klok? de hele voeding? Dat deel silicium zit er nog altijd in.

Het is niet zo dat je een andere chip krijgt, waar nooit een iGPU in zat.

Ik zou graag, gebaseerd op data, het IDLE verbruikt van KS vs. K willen zien, als deze beide in IDLE staan, inclusief consoleblank/scherm uit. Tot zover heb ik dat niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sieuwe
LittleMaik schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:06:
[...]

Is er een reden dat je voor de F versie van die i5 hebt gekozen?
Deze heeft namelijk geen geïntegreerde GPU, die naar mijn mening erg fijn is om te hebben voor sommige taken.

Ik heb zelf kortgeleden een NAS gebouwd, grotendeels ook als Plex server.
Mijne is op basis van een Kontron K3834-B en een i3-12100.
Moederbord was puur op basis van de ervaringen uit dit topic voor wat betreft de zuinigheid, de i3 omdat ik die krachtig genoeg schatte voor mijn wensen.
Ik heb nog niet 3 4k streams parallel getest, maar ik verwacht daar geen problemen mee gezien hoe eenvoudig hij 1 4k stream trekt. Hardware transcoding vereist wel een Plex Pass om in te zetten overigens.
Als je gaat transcoden met hulp van Intel quick sync wil je dat denk ik wel hebben.

Met een i5 zal je nog een flink stuk meer speelruimte hebben, wellicht is dat fijn.

Ik weet niet wat voor OS je wil draaien, maar ik ga er stiekem vanuit dat de meeste wel opties hebben om de spindowns/standby's in te stellen. Bij Unraid gaat dat prima in ieder geval.

Ik heb nu zelf 2 18TB versie Toshiba's draaien en ben daar zeer tevreden over hun prestaties en ze maken ook niet zo veel geluid.

PicoPSU is een beetje de gouden standaard hier, maar een maatje daarboven is denk ik de be quiet! Pure Power 12 M 550W de meest zuinige en betaalbare normaal formaat PSU die je momenteel kan krijgen.
In het topic start staat er volgens mij een linkje naar een Duits forum die wat PSU's aan de tand voelt, dat is waarop ik die heb uitgekozen.
Ik heb die Pure Power 12M 550W, maar zo zuinig is die niet hoor bij lagere belasting dan 10W.
Dan ben je beter af met een PicoPSU.
Zie de post van mrmrmr: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80499770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
sieuwe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:21:
[...]

Ik heb die Pure Power 12M 550W, maar zo zuinig is die niet hoor bij lagere belasting dan 10W.
Dan ben je beter af met een PicoPSU.
Zie de post van mrmrmr: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80499770
Ja, zeker de beste keuze voor een zuinige server.
Vandaar dat ik eerst de picoPSU aanbeval, daarna pas die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Draai hier een niet zo zuinige proxmox server met een 7950x3d op een b650e bordje (met 4x32gb ram). Er zitten wat ssd's en schijven in. Ik draai ook het e.a. waardoor ik standaard op idle op zo'n 10% cpu load zit. Dit verbruikt nu al zo'n 80watt. 100%% load heb ik gelimiteerd op 4400MHz (150watt)

Als ik kijk naar de core frequenties zie ik iets onhandigs:
Een core loopt of op 400MHz of op ongeveer 4400MHz. (de ingestelde
code:
1
/sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy*/scaling_max_freq
)

code:
1
/sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy*/scaling_min_freq
lijkt genegeerd te worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
cat /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/scaling_driver cat /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/scaling_governor 
performance

cat /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/scaling_available_governors 
performance powersave (powersave instellen geeft hetzelfde gedrag)

cat /sys/devices/system/cpu/cpufreq/policy0/scaling_driver 
amd-pstate-epp

Het liefst zou ik de frequentie wat meer in stapjes zien gaan. Iemand een idee of dit kan?

edit:
ik ben geswitched naar de amd-pstate (non epp) driver:
code:
1
amd_pstate=passive initcall_blacklist=acpi_cpufreq_init amd_pstate.shared_mem=1 cpufreq.default_governor=ondemand

toegevoegd aan m'n grub.
Frequenties gaan nu wel mooi in stapjes. Ben wel benieuwd of dit echt wat oplevert.

[ Voor 14% gewijzigd door savale op 07-11-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
andru123 schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:43:
@savale 80 Watt idle :| enig idee welke onderdelen dit oorzaken (zeker de moedrbord, maar dat zou ik verwachten rond 20 W zitten.
Tja idle is dus geen echte idle, want al 10% load .Ik verwacht nu rond de 40 a 50 watt volledig idle.
Ik zit nu trouwens rond de 67watt met 10% load. Een beetje vooruitgang.
4 ram slots gevuld en er zitten 4 ssd's in en 8 harde schijven. (wel in standby). Meer een monster dan een zuinige server. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Na 10 jaar is het wel eens tijd voor een nieuwe snellere setup. Lang geleden nog met hardware bezig geweest :) Maar toch na wat onderzoek het volgende lijstje samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 249,90€ 249,90
1MoederbordenASRock B760M PG Lightning WiFi€ 109,90€ 109,90
1BehuizingenSilverstone RM23-502-Mini€ 160,37€ 160,37
1KabelsUbiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cable (1 meter) Zwart€ 17,11€ 17,11
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Converged Network Adapter X710-DA2€ 240,55€ 240,55
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 91,95€ 91,95
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 164,90€ 164,90
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 116,02€ 116,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.150,70

Een Rackmount case zodat die mooi in mijn server/netwerk rack past.
Als CPU Fan een SilverStone Technology XE02-1700S.

In de case past op zich een ATX PSU, maar een SFX PSU is nog iets kleiner, en zuigt mee de warme lucht uit de kast naar buiten.
Alsook is deze SFX variant zuiniger dan de ATX versie, altijd goed meegenomen!
Wel geschrokken dat er onder de 750W amper een zuinige voeding te vinden is ... want 750W is wat overkill ofc.

De moederborden tegenwoordig hebben ook vrij weinig PCIe slots. Meestal maar 1 of 2 bruikbare slots. Maar het 2de slot heeft dan soms nog max 4x speed ofzo.
Terwijl ik minstens 8x nodig heb voor de 10G NIC.

Iemand nog andere opmerkingen of dingen die ik over het hoofd gezien heb? :)

[ Voor 3% gewijzigd door dupondje op 11-11-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

dupondje schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:54:
De moederborden tegenwoordig hebben ook vrij weinig PCIe slots. Meestal maar 1 of 2 bruikbare slots. Maar het 2de slot heeft dan soms nog max 4x speed ofzo.
Terwijl ik minstens 8x nodig heb voor de 10G NIC.
Als het maar een PCIe3.0-slot (en NIC) is, voldoet een x4-slot ook prima voor een NIC met tweemaal 10G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

dcm360 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:13:
[...]

Als het maar een PCIe3.0-slot (en NIC) is, voldoet een x4-slot ook prima voor een NIC met tweemaal 10G.
Specs van de NIC geven het volgende:
https://ark.intel.com/con...ork-adapter-x710-da2.html
Speed & Slot Width 8.0 GT/s, x8 lanes
System Interface Type PCIe 3.0 (8.0 GT/s)

Dus ik verwacht dat ik minstens x8 PCIe slot nodig heb? Ook al is het bv PCIe 4.0?
Pagina: 1 ... 91 ... 114 Laatste