Mars Warrior schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55:
zowel mijn Crucials als Intel SSDs zijn ver, maar dan ook ver over hun TBW specs gegaan in die 10 jaar. Beiden stonden nog rond de 80% qua levensduur. Die TBW specs lijken dus wel behoorlijk op safe te zijn vanuit de fabrikant.
Hoe vaker een NAND cel beschreven is, hoe korter ie de data kan vasthouden.
Als ie nog nieuw is dan is dat ca 10 jaar.
De TBW spec geeft aan hoeveel ernaar geschreven kan worden, waarbij ie de data _ook_ nog 1 jaar kan vasthouden.
Zo bekeken is het logisch dat je er enorm veel meer naar kan schrijven dan de TBW spec.
Er zijn ook wel lui geweest die bij wijze van test constant naar SSDs schrijven, om te kijken hoe ver ze kunnen gaan (ver dus).
Het ging daarbij soms mis, zodra ze de test een dag/uur (ofzo) stoppen, omdat de cellen zoveel waren versleten, dat ze de data nauwelijks meer vast konden houden.
Waar je natuurlijk niks van merkt zolang je maar elk kwartier de SSD blijft herschrijven.
Nouja, dat is wel iets om in t achterhoofd te houden dus.
Geen idee hoe/of firmware dat doet, maar zolang die maar tijdig oude data herschrijft hoeft er niks aan de hand te zijn, ook als de retentie tot onder 1 jaar is gedaald.
Verder had ik
hier nog n artikeltje over Samsung SSD betrouwbaarheid.
Oja, mijn Samsung 830 had een levensduur-indicatie in SMART.
Dat ging in 5 jaar ofzo van 100% naar 1%.
Sindsdien (7 jaar?) bleef ie hangen op 1%, terwijl ie t gewoon bleef doen, tot op de dag van vandaag.
Ws was die levensduur een schatting adhv de poweron-hours, of zoiets.
Verder, de 840 EVO (en in mindere mate ook de niet-EVO) was shit qua betrouwbaarheid, al was dat ws een TLC kinderziekte.
iig, Samsung is dus niet perfect gebleken.