Low power storage server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:52
Hebben momenteel een Synology DS215j i.c.m. 2x 3TB WD RED WD30EFRX. Werkt prima, maar als je foto's probeert uit te zoeken (voor een fotoboek) of je telefoon foto's laat back-uppen dan wordt de boel extreem stroperig, zo erg dat ik er eigenlijk gewoon geen zin meer in heb :+

Daarnaast is het huidig idle verbruik dusdanig dat ik de NAS zoveel mogelijk uit heb staan. In theorie spinnen de disks down, maar het duurt vaak niet lang voordat een device op het netwerk of een interne service toch weer de disks aanspreekt. Dat helpt uiteraard niet in het gebruiksgemak.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
TrueNAS of Unraid. Primair op zoek naar laag idle verbruik. Lage latency. Als die net zo lang mee moet als de huidige NAS dan het liefst All Flash, die hebben ook geen 10/15 minuten time-out voor een spin down.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek prijsdoel. Mits een upgrade merkbaar bijdraagt aan lager gebruik dan wel nuttige performance.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel 3TB usable in RAID1, ongeveer 2TB in gebruik. Voor de toekomst wat extra marge dus in principe 4TB usable.

Verder alles nodig qua componenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Alleen een hekel aan Seagate, maar dat is voor All Flash niet zo van toepassing.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en laag idle verbruik. Bij voorkeur flash based. Met oog op de toekomst idealiter NVMe met NVMe en/of SATA boot drive.

Idealiter ook 1x 2.5GbE connectiviteit.

Op dit moment HomeAssistant + AdGuard op een rPI4 draaien, wellicht dat ik er die nog eens bij wil gooien.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Een mooie kitlist ;) maar vooral wat do's en dont's

Op basis van het zuinige server topic en vele uren struinen op nascompares en servethehome zit ik te denken in de richting van:
- Odroid H4 + M.2 4x1 bordje (voor 4 NVMe drives met 1 lane, dat mag met 2.5 GbE niet echt een beperking zijn). Nog geen idee qua case of voeding.

of

- Jong gebruike HP Elite Mini 600 G9/EliteDesk 800 G9 met 13100T of 13500T.

beide i.c.m.

2x Lexar NM790 uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB
en
1x Boot drive, bijvoorbeeld de 1TB variant van bovenstaande (al past die niet in het laatste overgebleven 2230 slot van de HP)

De reden voor de NM790 is enerzijds de prijs i.c.m. relatief goede performance. Daarnaast lijkt hij door het ontbreken van een DRAM cache ook behoorlijk zuinig in.

En dan nog geheugen:
- 1 reepje voor laagste verbruik (en omdat de Odroid of een N100 bord ook maar 1 SODIMM slot heeft), bijvoorbeeld uitvoering: Crucial CT16G56C46S5

Verder eigenlijk open voor alle soortgelijke suggesties op basis van bijvoorbeeld de N95, N97, N100 of andere lower power mini bordjes (ook AMD :) ). Alleen de combinatie met 2 of 3x M.2 2280 sloten valt nog niet mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:26
Ik heb mu een tijdje een HP Elite Mini 800 G9 i5-12400T met 3*4 TB ssd's er in en een losse Ugreen usb-c 2,5Gbit adapter.
2 maal M.2 Crucial P3 Plus 4TB, vanwege de lage prijs bij Amazon.de en een Sata Samsung SSD 860 Evo 4TB. Alles gewoon 1 groot volume van gemaakt. Redundantie is voor dit systeem totaal niet belangrijk, spul wordt toch gebackupt. Laag energieverbruik is waar het om gaat.

Gewoon onder W11 en 2 power profiles aangemaakt. Zal het morgen nog even nameten, maar idle zat ruim onder de 10W in het Low power profile als ik het me goed herinner. Ik gebruik hem gewoon als opslag, NAS dus, en veel meer niet.

Had hiervoor veel ervaring met de HP Prodesk 400 mini G5, en die kreeg ik zelfs onder de 2W in idle, is ook wat van in het zuinige server topic te vinden.

Skynett in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Alleen daar kom/kwam je meer zelfbouw tegen ipv kant en klaar zoals deze HP's. Punt is dat juist een grote partij als HP dat spul zo goed op elkaar kan afstellen, dat doe je zelf nooit na met off-the-shelf losse componenten. Zo hebben de toegepaste voedingen een extreem hoog rendement bij zo'n laag verbruik. Het zijn dan ook laptopvoedingen die hier toegepast worden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:52
Dank voor je berichtje.

Even wat verder aan het kijken:
1x H4 (non-plus)
1x H4 M.2 4x1
1x H4 Type 2 case
1x uitvoering: Crucial CT32G56C46S5
1x Leicke 12V adapter (nog uitdaging om 5,5x2,1mm te vinden met lage wattages)

En dan is er met 4x NVMe sloten ook nog de mogelijkheid om RAID5 / RAIDZ1 te doen. Dat maakt het geheel met 3x 2TB wat goedkoper dan 2x 4TB. Dat wordt wel wat lastiger met een HP Elite Mini. Vermoed dat booten vanaf een usb naar sata of nvme enclosure nog wel wat gaat doen met het idle verbruik.

En zou bij RAID5 misschien nog wel drie verschillende merken mixen om te voorkomen dat eventuele defecten elkaar kort volgen. Maar dat gaat vermoed ik tegen alle best practices in?

[ Voor 27% gewijzigd door Rctworld op 20-10-2024 14:38 ]