Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@GoBieN-Be
Neem aan dat je die 3700X gelimiteerd hebt in de bios. Als die volgas gaat dan heb je aan 90 watt zeker te weinig...

Draai je die alleen op IPMI of zit er nog een GPU(tje) in?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja010
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 07:02
latka schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

Heb ook een bestelling voor die Odroid lopen (duurt inderdaad wel even). Met die x4 M.2 kaart is het plan er met MDADM een raid-10 van te maken met een partitie van zeg. 50Gb waar het OS+applicaties op komt. Die doet dan gewoon PCI-e x2 (ofwel ~2Gb/s) maar dan wel gemirrored. De rest van de M.2 drive als ZFS pool gepland om bulk storage te hebben. Als het nog sneller moet dan eventueel Raid-0 (ik verwacht dat die N97 dat wel bij kan houden) om ongeveer x4 te halen.

Maar de levertijden van die dingen zijn erg lang. Wacht er al zeker 3 weken met spanning op.
Waar heb je hem besteld? Ik ben zeker ook geïnteresseerd nl. Zie hem bv. bij odoid.nl te koop staan voor 180 euro. Dat zou je ongeveer ook kwijt zijn als je hem direct koopt bij Hardkernel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja010 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Waar heb je hem besteld? Ik ben zeker ook geïnteresseerd nl. Zie hem bv. bij odoid.nl te koop staan voor 180 euro. Dat zou je ongeveer ook kwijt zijn als je hem direct koopt bij Hardkernel.
Was odroid.nl hier niet laatst voorbij gekomen als een beetje "shady" / mogelijk dropshipping van Hardkernel zelf / ...? In ieder geval heeft SOSSolutions hem ook, de H4+ voor 179,95: https://www.sossolutions.nl/odroid-h4-plus (leverbaar eind deze maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja010
Hartelijk dank!

Dit ziet er een stuk betrouwbaarder uit inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47
RobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Was odroid.nl hier niet laatst voorbij gekomen als een beetje "shady" / mogelijk dropshipping van Hardkernel zelf / ...? In ieder geval heeft SOSSolutions hem ook, de H4+ voor 179,95: https://www.sossolutions.nl/odroid-h4-plus (leverbaar eind deze maand)
Staar je bij SOS niet blind op de levertijden. Die schuiven mooi mee heb ik al gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
latka schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Staar je bij SOS niet blind op de levertijden. Die schuiven mooi mee heb ik al gemerkt.
Dat is niet meer dan logisch. Zij bestellen in batches. Zij gaan pas bij hun leverancier bestellen als zij orders binnenkrijgen, zodat de voorraad minimaal blijft. Ik heb tot nu toe alles sneller binnen gekregen dan waarmee zij adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
RobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Vind dat duur. Aliexpress staat vol met n100 pc'tjes voor veel minder. Dan zit er nog een behuizing omheen en voeding bij (en soms ook nog ram en ssd voor dat geld).

Soms ook in mini-itx met 10gb lan.

[ Voor 12% gewijzigd door chaoscontrol op 11-10-2024 23:37 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:32:
[...]

Vind dat duur. Aliexpress staat vol met n100 pc'tjes voor veel minder. Dan zit er nog een behuizing omheen en voeding bij (en soms ook nog ram en ssd voor dat geld).
Dat mag je uiteraard vinden :)

Heb er zelf ook geen. Maar als ik mijn huidige N5105 AliExpress mini PC zou vervangen (al binnen 2 jaar dan) is een Odroid wel een serieuze kandidaat. Bij Odroid weet je gewoon wat je krijgt. Duidelijke informatie over specs. Populair platform. BIOS updates(? vermoed ik, bij die AE systeempjes ben je sowieso aan de Goden overgeleverd of je moet zin hebben om een BIOS te downloaden van een willekeurige Chinese website). En ontopic: Odroid is ook gewoon goed in zuinigheid. Vele N100 borden zijn "miss" (nog niet eens hit or miss) en verbruiken redelijk wat stroom. De ik meen 4W-ish van de Odroid H4+ (met losse SATA controller) is dan gewoon goed, want anders zit je vaak op 8W of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
GioStyle schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Dat is niet meer dan logisch. Zij bestellen in batches. Zij gaan pas bij hun leverancier bestellen als zij orders binnenkrijgen, zodat de voorraad minimaal blijft. Ik heb tot nu toe alles sneller binnen gekregen dan waarmee zij adverteren.
Logisch, maar niet mijn ervaring ;-) Wacht al een week of wat en heb de levertijd mooi mee zien schuiven. Verder geen probleem mee: ik heb het niet morgen nodig, maar ik heb het zeker niet sneller binnen dan verwacht/waarmee geadverteerd word.
Maar on-topic: plan is om een ODroid H4 in te bouwen in een oude QNAP behuizing met behoud van de hotswap bays. Dan met een 4x1 M.2 aan de slag voor NVME storage en dan kijken of ik mijn Supermicro server uit kan zetten. De hoofreden om dat te doen met die ODroid is de mogelijkheid om IBECC (inband ECC) te doen. Er zijn verdomd weinig stroomzuinige oplossingen met ECC support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
RobertMe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:44:
[...]

Dat mag je uiteraard vinden :)

Heb er zelf ook geen. Maar als ik mijn huidige N5105 AliExpress mini PC zou vervangen (al binnen 2 jaar dan) is een Odroid wel een serieuze kandidaat. Bij Odroid weet je gewoon wat je krijgt. Duidelijke informatie over specs. Populair platform. BIOS updates(? vermoed ik, bij die AE systeempjes ben je sowieso aan de Goden overgeleverd of je moet zin hebben om een BIOS te downloaden van een willekeurige Chinese website). En ontopic: Odroid is ook gewoon goed in zuinigheid. Vele N100 borden zijn "miss" (nog niet eens hit or miss) en verbruiken redelijk wat stroom. De ik meen 4W-ish van de Odroid H4+ (met losse SATA controller) is dan gewoon goed, want anders zit je vaak op 8W of meer.
BIOS updates? 8)7 Dat is down-time! :Y)

Maar ook met de n100 (e.d.) borden is er tegenwoordig genoeg bekend en kun je zo vinden welke leveranciers je wel en niet moet hebben. Ik denk dat als je die borden uitsluit je jezelf tekort doet. En beetje houtje touwtje mag wel toch, anders hadden we allemaal wel een Proliant draaien in energy-saver mode. ;)

Zelf even aan het aankijken welke 7840HS bordjes zuinig zijn, maar daar is nog niet zo heel veel over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja010
chaoscontrol schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:32:
[...]

Soms ook in mini-itx met 10gb lan.
De n100 pc'tjes kunnen geen vier sata schijven kwijt naast de bootdisk. Geen ddr5, niet meer dan 16 GB werkgeheugen, geen ECC. Die hebben gewoon niet wat ik nodig heb. Odroid heeft zelfs een eigen forum en community.

Ze hebben bij Odroid alles wat mogelijk is met deze chipset, erop gezet. Toegegeven, ze zijn niet goedkoop. Het is, denk/hoop ik, dan ook geen Aliexpress kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
chaoscontrol schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:00:
[...]

BIOS updates? 8)7 Dat is down-time! :Y)

Maar ook met de n100 (e.d.) borden is er tegenwoordig genoeg bekend en kun je zo vinden welke leveranciers je wel en niet moet hebben. Ik denk dat als je die borden uitsluit je jezelf tekort doet. En beetje houtje touwtje mag wel toch, anders hadden we allemaal wel een Proliant draaien in energy-saver mode. ;)

Zelf even aan het aankijken welke 7840HS bordjes zuinig zijn, maar daar is nog niet zo heel veel over bekend.
Soms zijn BIOS updates noodzakelijk zoals voor stabiliteit of veiligheid. AGESA laatste updates of bug in Intel 13th 14th gen. Je kunt ook microcode updates in kernel laden. Liefst wil je ook eigenlijk Coreboot (of variant). En met IPMI heb je nagenoeg geen downtime. Wil je hoge uptime kom je aan HA en replication te denken, nou dat is in Proxmox vet duur qua resources.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik wil mijn huidige NUC11ATKC2 vervangen door een model met 2.5G. De reden is dat ik met regelmaat grote hoeveelheden moet kopiëren naar mijn Synology 1221+ en daarvoor wil overstappen naar 2.5G. Daarnaast het liefst een zo zuinig mogelijk NUC met Intel (plex pass) en Proxmox.

Ik heb ook een NUC13ANHI5 met 2.5G (Plex Server, overkill), maar die is absoluut niet zuinig en gebruikt 2-3x zoveel energie als de ATK2 (beide onder ~10% load). Ik zit te kijken naar alternatieven en weet eigenlijk geen Intel alternatieven, want i3/i5/i7 gebruikt IMHO te veel energie.

een gevonden optie is een miniforums UN100P of GMKteck G3 voor 107 euro, heeft iemand nog andere/betere suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 12-10-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51
Tja010 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

De n100 pc'tjes kunnen geen vier sata schijven kwijt naast de bootdisk. Geen ddr5, niet meer dan 16 GB werkgeheugen, geen ECC. Die hebben gewoon niet wat ik nodig heb. Odroid heeft zelfs een eigen forum en community.

Ze hebben bij Odroid alles wat mogelijk is met deze chipset, erop gezet. Toegegeven, ze zijn niet goedkoop. Het is, denk/hoop ik, dan ook geen Aliexpress kwaliteit.
Odroid's hebben ook geen ECC ondersteuning muv on-die omdat ze DDR5 ondersteunen maar dat is niet hetzelfde als echte ECC, zie eerdere discussies in dit topic. Ze ondersteunen wel IBECC, zie latka in "Het grote zuinige server topic - deel 3", dank @latka voor het corrigeren :)

En ook Odroid's ondersteunen geen 4x SATA vanuit de chipset, daarvoor hebben ze een aparte SATA controller toegevoegd (met dus extra stroomverbruik).

En alhoewel N100's officieel mss max 16GB ondersteunen, zijn er genoeg mensen die ook 32GB werkend hebben (maar ook mensen bij wie het niet werkte, het hangt schijnbaar ook af van dimm's + bios). Het vermoeden bestaat i.i.g. dat 64GB de echte max is maar die SO-DIMMs bestaan volgens mij nog niet of zijn iig bijna niet te krijgen.

Bovenstaande lijkt misschien nitpicking maar wil voorkomen dat andere mensen een verkeerd idee krijgen O+

[ Voor 5% gewijzigd door pimlie op 12-10-2024 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• latka
pimlie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Odroid's hebben ook geen ECC ondersteuning muv on-die omdat ze DDR5 ondersteunen maar dat is niet hetzelfde als echte ECC, zie eerdere discussies in dit topic.
Dit klopt niet: intel heeft naast traditionele ecc met extra chips een variant verzonnen waarbij er een deel van het geheugen ingezet wordt als ecc. Dat is iets anders dan de on-die ecc en doet dan ecc tussen cpu en geheugen (net als traditionele ecc). Intel noemt het IBECC (in-band ecc). Zit voornamelijk op wat industriële borden en wast asrock nucjes, maar bestaat gewoon. Combineer dat met een 48gb dimm en je hebt iets van 40gb ecc geheugen wat iets langzamer is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
Cardinal schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:24:
heeft iemand nog andere/betere suggesties?
Is een usb 2.5gbe adapter niet iets? Voor je Synology zul je toch ook iets moeten doen met een usb of pci-e adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
latka schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Is een usb 2.5gbe adapter niet iets? Voor je Synology zul je toch ook iets moeten doen met een usb of pci-e adapter.
Ik zal kijken, ik weet niet wat de power consumption is, maar is een goed idee.
In de Synology gaat een E10G18-T1

Kennelijk is het extra gebruik van een USB 2.5G adapter 1.2-2 watt

[ Voor 16% gewijzigd door Cardinal op 12-10-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
pimlie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:23:
[...]
En alhoewel N100's officieel mss max 16GB ondersteunen, zijn er genoeg mensen die ook 32GB werkend hebben (maar ook mensen bij wie het niet werkte, het hangt schijnbaar ook af van dimm's + bios). Het vermoeden bestaat i.i.g. dat 64GB de echte max is maar die SO-DIMMs bestaan volgens mij nog niet of zijn iig bijna niet te krijgen.
Volgens de Intel specs 16GB max. afhankelijk van het geheugentype. Alle meldingen dat ze meer erin hebben gekregen zou ik dan wel eerst willen zien.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eheijnen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Volgens de Intel specs 16GB max. afhankelijk van het geheugentype. Alle meldingen dat ze meer erin hebben gekregen zou ik dan wel eerst willen zien.
Odroid vermeld het zelf / "adverteert" er mee. Dat vind ik dan toch wat anders dan dat je zelf een Chinees doosje koopt, er meer in stopt, en "het blijkt te werken". Van Odroid, die het dus adverteert, mag je er IMO dan toch ook vanuit gaan dat ze het degelijk getest hebben en/of theoretisch bewezen dat het ook echt stabiel werkt. En niet alleen een willekeurig reepje RAM er in doen (groter dan 16GB) opstarten, zien dat 1. die opstart; 2. de volledige xxGB beschikbaar / gemeld wordt, en dan claimen dat "het werkt". Maar dat ze bv dus ook langdurig iets als een memtest gedraaid hebben, of contact met Intel hebben gehad of whatever en daaruit blijkt "dat het prima werkt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Laatst online: 23:51
@eheijnen Ik had het niet specifiek over dat Odroid ook meer dan 16GB ondersteunt maar als N100 systemen in het algemeen. Als je zoekt op `n100 max memory` kom je een boel links tegen op bv superuser.com en reddit van mensen die inderdaad stabiel 32GB/48GB zeggen te draaien (een iemand zei dat hij 2x memtest had gedraaid). Desalniettemin is het dus niet gegarandeerd dat alle N100 systemen met alle beschikbare 32/48GB SODIMM's zullen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:26:
@eheijnen Ik had het niet specifiek over dat Odroid ook meer dan 16GB ondersteunt maar als N100 systemen in het algemeen. Als je zoekt op `n100 max memory` kom je een boel links tegen op bv superuser.com en reddit van mensen die inderdaad stabiel 32GB/48GB zeggen te draaien (een iemand zei dat hij 2x memtest had gedraaid). Desalniettemin is het dus niet gegarandeerd dat alle N100 systemen met alle beschikbare 32/48GB SODIMM's zullen werken.
Exact, het blijkt voor meerdere users te werken op verschillende systemen, maar... Odroid is de enige die er mee adverteert? Dus bij de H4 mag je er vanuit gaan dat het werkt. Terwijl het bij die andere "blijkt te werken", maar dus niet gegarandeerd is of als zodanig verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
pimlie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:26:
En Odroid/Harrd kernel geeft ook aan welk geheugen daarvoor gebruikt kan worden?
Als je vanalles hebt liggen of er moet nog gekocht worden...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Naar specs gekeken daarzo.
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4-ultra/

Dat is wel indrukwekkend ver buiten de specs zeg...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb hier 3 H3's draaien waarvan één met 64GB geheugen. :D Volgens Intel ondersteunt de N5105 processor slechts 16GB. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Hier gaat Asrock ook over de intel specs heen met 32GB
https://www.asrock.com/mb/Intel/N100M/#Specification

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
eheijnen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

En Odroid/Harrd kernel geeft ook aan welk geheugen daarvoor gebruikt kan worden?
Als je vanalles hebt liggen of er moet nog gekocht worden...
Er is een forum topic waar gebruikers hun ram module kunnen melden en dan voegen ze het toe aan de wiki/ tutorial.

En ze verkopen sowieso zelf 3 reepjes in de webshop.

[ Voor 6% gewijzigd door RedRayMann op 12-10-2024 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• latka
Het is al jaren gebruikelijk dat Intel het geheugen te laag inschat. De eerste reden heeft te maken met testen: toen de CPU uitkwam was er geen DIMM te vinden van omvang X, die kwamen later. Intel gaat niet opnieuw testen (ze verkopen er geen CPU extra door).
De 2e zit in de markt segmentatie (bijv. ECC is niet voor consumenten, dus zetten we uit). Atoms zijn niet bedoelt om dikke server taken te draaien met veel ram. Dus waarom zouden ze de moeite van het certificeren nemen.
Dit spelletje doen ze al meer dan 20 jaar: mijn T61 core2 duo laptop zou 4Gb ondersteunen. Doet gewoon 8Gb sinds dag 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 29-08 20:08
eheijnen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Ik draai 32gb op mijn N100. Werkt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 29-08 20:08
sterremos schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:13:
Zoals eerder aangegeven ben ik aan het oriënteren naar een vervanging voor mijn huidige opzet van mijn DS720+
Ik ben een klein beetje bekend met het bouwen van een Pc , in het verleden wel een eens gedaan.
Maar de laatste jaren niets meer gedaan.

En eigenlijk zie door de bomen het bos niet meer, en wil graag even in de juiste richting gezet worden door de cracks.

Mijn voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar een van de volgende twee N100 bordjes.
ASUS Prime N100I-D D4 of een AsrockN100DC-ITX.

Beide hebben hun voor / na delen, maar beide hebben net niet genoeg sata aansluitingen.
Ik heb er eigenlijk 3 aansluitingen nodig., heb nml in mijn huidige 2 x 5 TB en wil deze later met de content overzetten naar de nieuwe configuratie.
Ik ben benieuwd welk bordje de voorkeur zou hebben en welke mogelijkheden ik heb om op deze borden de Sata uit te breiden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voor de richting , dan kan ik verder gaan met verder uitzoeken van de configuratie en kast.

Alvast dank,
Ron
Ik heb een N100 en een sata extender de ASM1166. Je moet hiervan wel even de firmware flashen maar daarna is het ongeveer + 1 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 13:35
oke,

ik zit nu al een tijdje hier te kijken en te lezen en heb nu een situatie waarin ik voor het einde van de maand een werkende server moet hebben.

Mijn uitgangs punten zijn het volgende:
  • workload:
    • plex + programmas om media op te halen
    • home assistant
    • adguard
    • nextcloud
    • netbird
    • paar game servers
    • opslag van van raw fotos voor fotografie bedrijf
    • en zo nu en dan een vm draaien of andere zwaardere toepassingen
  • disks:
    • 1 ssd minimaal 2tb voor os en actieve data
    • hdd minimaal 12tb (raid) voor de foto's en belangrijke data
  • geheugen: minimaal 32gb
Ik weet dat raid hier niet geliefd is, maar omdat het hier gaat om bedrijfs data en ik verlies tot een minimum wil brengen is voor mij raid (of in dit geval een alternatief daarvoor) niet ter discussie. Natuurlijk worden er naast raid ook nog backups gemaakt naar een andere locatie.

Mijn huidige server gebruikt +/- 60watt en draait op een supermicro x8sil-f (met impi) en xeon L3426 cpu, 32gb geheugen, 1 ssd en 4 3,5inch 3tb disks in zraid. dit is voor mij iets teveel gebruik voor iets wat 24/7 aanstaat en wil dit graag terugbrengen.

mijn 2 hoofd opties waren de odroid h4 ultra of een korton k3843-b met i5 cpu.
mijn keuze is nu gevallen op de korton, dit komt door dat de odroid ultra reeds 350 kost (en de korton "maar" 100 extra) en de levering van de odroid slecht is en ik met een deadline zit.

hier zijn de items die ik nu op het oog heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 253,-€ 253,-
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internTranscend JetRam JM4800ALE-32G€ 77,74€ 77,74
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 460,64

de voeding RM650 heb ik reeds via mp gekocht en deze kwam na de rm550x goed uit de bus kwa verbruik op lage wattage.
de kontron zal uit duitseland komen en +/- 210,- gaan kosten.
en laatste is de harddisks.
deze ben ik nog niet volledig overuit, ik denk aan 3,5inch disks van 16TB+, maar merk en serie weet ik niet elke betaalbaar + zuinig zijn.

hebben mensen hier nog meningen, opmerkingen of advies op.
(natuurijk zal ik ook proberen wat power tests te draaien en te posten als het draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
flappje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:15:
oke,

ik zit nu al een tijdje hier te kijken en te lezen en heb nu een situatie waarin ik voor het einde van de maand een werkende server moet hebben.

• workload:
    • home assistant
    • adguard
    • nextcloud
    • netbird
    • paar game servers
  • disks:
Ik weet dat raid hier niet geliefd is, maar omdat het hier gaat om bedrijfs data en ik verlies tot een minimum wil brengen is voor mij raid (of in dit geval een alternatief daarvoor) niet ter discussie. Natuurlijk worden er naast raid ook nog backups gemaakt naar een andere locatie.

Mijn huidige server gebruikt +/- 60watt en draait op een supermicro x8sil-f (met impi) en xeon L3426 cpu, 32gb geheugen, 1 ssd en 4 3,5inch 3tb disks in zraid. dit is voor mij iets teveel gebruik voor iets wat 24/7 aanstaat en wil dit graag terugbrengen.

mijn keuze is nu gevallen op de korton, dit komt door dat de odroid ultra reeds 350 kost (en de korton "maar" 100 extra) en de levering van de odroid slecht is en ik met een deadline zit.

Totaal€ 460,64

de voeding RM650 heb ik reeds via mp gekocht en deze kwam na de rm550x goed uit de bus kwa verbruik op lage wattage.
deze ben ik nog niet volledig overuit, ik denk aan 3,5inch disks van 16TB+, maar merk en serie weet ik niet elke betaalbaar + zuinig zijn.

(natuurijk zal ik ook proberen wat power tests te draaien en te posten als het draait)
Er vanuit gaande dat je een laag idle verbruik (>50w) hebt, is die helemaal niet zo efficient.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/corsair-rm650/images/efficiency.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flappje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:15:
oke,

• workload:
    • home assistant
    • adguard
    • nextcloud
    • netbird
    • paar game servers
  • disks:

Totaal€ 460,64

Ik weet niet wat je specifiek met disks van plan bent (2 disks, in mirror?) maar dat zullen gegarandeerd de grootverbruikers zijn. Die 60W die je nu hebt is wel redelijk veel, maar met 4 disks ook te verwachten.
Zelf heb ik een Fujitsu bord (van voordat Kontron het overnam), met i3-9100, en 3 disks. En die trekt ook 40W. Met het systeem dat jij hebt samen gesteld kun je zonder disks wellicht wel op 5-10W uitkomen wat zuinig lijkt, maar gooi er 2 3,5" disks in en je gaat waarschijnlijk snel over de 20W heen (als de disks draaien, wat ze waarschijnlijk 24/7 doen). En dan is de besparing natuurlijk niet meer zo extreem.

V.w.b. disks heb ik de laatste jaren WD Elements schijven geshuckt. Die waren toen relatief goedkoop en de algemene mening was dat het voormalige HGST schijven zouden zijn. Maar de laatste schijf die ik gekocht heb was een Toshiba. Nooit eerder een Toshiba gehad, maar behalve "hij doet het nog" kan ik er niet veel over zeggen. Seagate ben ik niet zo over te spreken (vrijwel alle HDDs die ik heb gehad en overleden zijn zijn Seagates). Waarom de laatste een Toshiba? Op basis van specs relatief zuinig (voor een 3,5" HDD), en ze waren het goedkoopst (ook in vergelijking met WD externe schijven), scheelde IIRC meer dan €100 op een 20TB model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 13:35
chaoscontrol schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Er vanuit gaande dat je een laag idle verbruik (>50w) hebt, is die helemaal niet zo efficient.

[Afbeelding]
ik heb mijn keuze gebazeerd op deze test:
Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/corsair_rm_2019_650-750-850/i/650/eff230v100.png
hier haalt hij niet de rm550x resultaten, maar in vergelijking met andere atx voedingen doet hij het wel goed.
bron
RobertMe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Ik weet niet wat je specifiek met disks van plan bent (2 disks, in mirror?) maar dat zullen gegarandeerd de grootverbruikers zijn. Die 60W die je nu hebt is wel redelijk veel, maar met 4 disks ook te verwachten.
Zelf heb ik een Fujitsu bord (van voordat Kontron het overnam), met i3-9100, en 3 disks. En die trekt ook 40W. Met het systeem dat jij hebt samen gesteld kun je zonder disks wellicht wel op 5-10W uitkomen wat zuinig lijkt, maar gooi er 2 3,5" disks in en je gaat waarschijnlijk snel over de 20W heen (als de disks draaien, wat ze waarschijnlijk 24/7 doen). En dan is de besparing natuurlijk niet meer zo extreem.
Ik verwacht niet dat de disk 24/7 gaan draaien, ik hoop op een uurtje 2 a 4 per dag gemiddeld. en met unraid/snapraid heb je een parity disk die alleen bij schrijven word gebruikt en niet bij lezen. dus dat zou ook iets kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
eheijnen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:40:
@GoBieN-Be
Neem aan dat je die 3700X gelimiteerd hebt in de bios. Als die volgas gaat dan heb je aan 90 watt zeker te weinig...

Draai je die alleen op IPMI of zit er nog een GPU(tje) in?
Alleen IPMI, geen aparte GPU.
In de BIOS staat ECO mode aan, die dan de TDP limiteert op 65W.
Het plan is om later nog te testen met een andere PSU (meer vermogen), maar ik moet daarvoor een DIN naar Mini-Jr adapter kabel kopen eerst.

Ik heb de PICO-PSU 160 gekocht, omdat enkel deze een 24pin moerderbord connector en CPU 4-pin connector had.

[ Voor 10% gewijzigd door GoBieN-Be op 13-10-2024 19:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:51
Kleine update over mijn Odroid H4+: ik heb inmiddels 2x Samsung 870 evo 4 tb aangeschaft. Ik wacht nog op de type 3 case (had per ongeluk de verkeerde gekocht) en een extra sata-kabeltje.
Met 1 ssd en een script met daarin alle powertop-settings (dus zonder powertopsettings voor de NIC’s) draait het bordje tussen de 3.0 en 3.9 W.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het batch-script automatisch uit te laten voeren bij een herstart. Ik heb alle commando’s in powertop.sh gezet, chmod +x powertop.sh uitgevoerd en zowel een link in crontab als systemctl geprobeerd. Maar het script wordt niet uitgevoerd, en lukt alleen handmatig middels sudo powertop.sh. Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij automatisch wordt uitgevoerd bij een (her)start?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:38:
Kleine update over mijn Odroid H4+: ik heb inmiddels 2x Samsung 870 evo 4 tb aangeschaft. Ik wacht nog op de type 3 case (had per ongeluk de verkeerde gekocht) en een extra sata-kabeltje.
Met 1 ssd en een script met daarin alle powertop-settings (dus zonder powertopsettings voor de NIC’s) draait het bordje tussen de 3.0 en 3.9 W.
Voor de volledigheid, getest onder Proxmox? Gezien je in het Proxmox topic hebt gepost en schrijft over een H4+ :p. Toen ik op mijn N5105 systeem Proxmox vs Debian testte was Proxmox onzuiniger, zat al in de kernel, want merkte het gedrag uiteindelijk ook al bij Debian met alleen de Proxmox kernel.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het batch-script automatisch uit te laten voeren bij een herstart. Ik heb alle commando’s in powertop.sh gezet, chmod +x powertop.sh uitgevoerd en zowel een link in crontab als systemctl geprobeerd. Maar het script wordt niet uitgevoerd, en lukt alleen handmatig middels sudo powertop.sh. Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij automatisch wordt uitgevoerd bij een (her)start?
Wat meer informatie over wat je gedaan hebt zal helpen, want je gooit wel met dd juiste termen :p V.w.b. systemd, je hebt neem ik aan een .service file gemaakt in /etc/systemd/system? Waarin ook een [Install] sectie staat met een WantedBy=multi-user.target? En daarna heb je ook systemctl enable <filename> gedaan? En als je dan gereboot hebt, wat is daarna het resultaat van systemctl status <filename>?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvwou123
  • Laatst online: 20:20
manusjevanalles schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:38:
Ik heb bij mij een
code:
1
sleep 10
voor de powertop gezet. Blijkbaar werd ie bij mij te snel gestart waardoor de waardes door linux zelf weer overschreven werden.

Dus b.v. In crontab:
code:
1
@reboot sleep 10;/script.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
RobertMe schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Voor de volledigheid, getest onder Proxmox? Gezien je in het Proxmox topic hebt gepost en schrijft over een H4+ :p. Toen ik op mijn N5105 systeem Proxmox vs Debian testte was Proxmox onzuiniger, zat al in de kernel, want merkte het gedrag uiteindelijk ook al bij Debian met alleen de Proxmox kernel.

[...]
Dit is onder Ubuntu desktop. Ik heb Proxmox nog niet geinstalleerd, ik wacht op het nieuwe SATA-kabeltje, omdat ik niet zeker weet of Proxmox na installatie nieuwe toegevoegde disks herkend.
Wat meer informatie over wat je gedaan hebt zal helpen, want je gooit wel met dd juiste termen :p V.w.b. systemd, je hebt neem ik aan een .service file gemaakt in /etc/systemd/system? Waarin ook een [Install] sectie staat met een WantedBy=multi-user.target? En daarna heb je ook systemctl enable <filename> gedaan? En als je dan gereboot hebt, wat is daarna het resultaat van systemctl status <filename>?
Yes, al deze stappen uitgevoerd. Dat laatste commando, systemctl status filename, heb ik nog niet getest, zal ik binnenkort ff doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan kan het waarschijnlijk dus nog wel iets lager :).
[...]

Yes, al deze stappen uitgevoerd. Dat laatste commando, systemctl status filename, heb ik nog niet getest, zal ik binnenkort ff doen.
Wel zo handig om ook te kijken of die is uitgevoerd, geen error geeft, etc :p Met status zie je dat dus. Wanneer de service voor het laatst "geactiveerd" is (oftewel gestart). Welk(e) commando(s) zijn uitgevoerd. (Het laatste deel van) de output, als die er was. En de exit code van het uitgevoerde commando (zou uiteraard 0 moeten zijn voor succes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik gebruik ook gewoon crontab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo "ook gewoon" is cron volgens mij helemaal niet (meer). Ik heb op mijn systemen al jaren geen cron daemon meer draaien. Simpelweg omdat systemd timers veelal een prima (als niet betere) vervanger zijn. Cron kan bv niet worden "ingehaald" als het systeem uit stond, systemd timers kunnen wel opslaan wanneer ze de volgende keer uitgevoerd moeten worden, en bij opstarten controleren of dat in het verleden was en zo ja direct uitvoeren.

En met het oog op "zuinig" is het draaien van een cron daemon toch weer een extra stukje software dat draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Noobvraagje: is er iets op tegen om nu al proxmix te installeren en later nog een ssd toe te voegen aan het systeem? Wordt die gewoon toegevoegd zonder problemen? Anders moet ik nog een maand wachten op mijn bestelling.
15 jaar geleden moest je nog met jumpers aan de slag, maar volgens mij is het tegenwoordig helemaal plug and play.

[ Voor 23% gewijzigd door manusjevanalles op 14-10-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 06:13:
[...]

Zo "ook gewoon" is cron volgens mij helemaal niet (meer). Ik heb op mijn systemen al jaren geen cron daemon meer draaien. Simpelweg omdat systemd timers veelal een prima (als niet betere) vervanger zijn. Cron kan bv niet worden "ingehaald" als het systeem uit stond, systemd timers kunnen wel opslaan wanneer ze de volgende keer uitgevoerd moeten worden, en bij opstarten controleren of dat in het verleden was en zo ja direct uitvoeren.

En met het oog op "zuinig" is het draaien van een cron daemon toch weer een extra stukje software dat draait.
Anacron doet dit al ruim 20 jaar voor de mensen die systemd niet zo'n succes vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
manusjevanalles schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 06:50:
Noobvraagje: is er iets op tegen om nu al proxmix te installeren en later nog een ssd toe te voegen aan het systeem? Wordt die gewoon toegevoegd zonder problemen? Anders moet ik nog een maand wachten op mijn bestelling.
15 jaar geleden moest je nog met jumpers aan de slag, maar volgens mij is het tegenwoordig helemaal plug and play.
uhm, we hebben al meer dan 20 jaar sata, en dat is gewoon plug and play ;) nog sterker, het is zelfs, meestal, hot swappable. Dus je kunt zeker je disk later toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

uhm, we hebben al meer dan 20 jaar sata, en dat is gewoon plug and play ;) nog sterker, het is zelfs, meestal, hot swappable. Dus je kunt zeker je disk later toevoegen.
Ik denk dat @manusjevanalles meer doelt op "hoe laat ik Proxmox de HDD gebruiken" ;)

IDE/PATA was ook redelijk plug & play (als je maar de jumpers voor master/slave goed zette), maar daarvoor zou dezelfde vraag gelden. "Hoe laat ik Proxmox de HDD gebruiken om er VMs / LXCs / ... op te zetten?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat @manusjevanalles meer doelt op "hoe laat ik Proxmox de HDD gebruiken" ;)

IDE/PATA was ook redelijk plug & play (als je maar de jumpers voor master/slave goed zette), maar daarvoor zou dezelfde vraag gelden. "Hoe laat ik Proxmox de HDD gebruiken om er VMs / LXCs / ... op te zetten?".
Nee het gaat erom of ik nu proxmox kan installeren op een NVME-disk, en later een extra SSD toe kan voegen. Wordt die dan automatisch gezien door Proxmox? De SSD gaat alleen gebruikt worden door TrueNAS, dus die VM maak ik dan pas aan als die SSD ook is toegevoegd. Maar de andere VM's kan ik wellicht al wel aanmaken, die gaan alleen maar gebruik maken van de NVME-disk (wireguard, pfsense, home assistant, adguard).

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 14-10-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:44:
[...]
Nee het gaat erom of ik nu proxmox kan installeren op een NVME-disk, en later een extra SSD toe kan voegen. Wordt die dan automatisch gezien door Proxmox? De SSD gaat alleen gebruikt worden door TrueNAS, dus die VM maak ik dan pas aan als die SSD ook is toegevoegd. Maar de andere VM's kan ik wellicht al wel aanmaken, die gaan alleen maar gebruik maken van de NVME-disk (wireguard, pfsense, home assistant, adguard).
VM's of Docker containers? Of een VM met docker containers?

Je kan zoveel meer met dezelfde hoeveelheid RAM met Docker containers als met VM's die al GB's nodig hebben om helemaal niks te doen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Mars Warrior schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Je kan zoveel meer met dezelfde hoeveelheid RAM met Docker containers als met VM's die al GB's nodig hebben om helemaal niks te doen 8)
Ik ga een deel in docker draaien denk ik, maar een deel als VM. Iig pfsense als VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
manusjevanalles schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

Ja dat kan. Als je later een disk erbij prikt moet je die wel configureren onder linux (afhankelijk of je LVM, ZFS of gewoon plain disks gebruikt). Als het een aparte disk moet zijn voor 1 VM kun je kiezen voor disk-passthrough (kan niet via de proxmox gui dacht ik) of controller passthrough (maar dat is voor 1 disk wel overkill: de hele controller aan de vm toewijzen). De Proxmox docu is behoorlijk goed, dus lees het even door, ik denk dat het wel helder zal worden wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Maar Docker hoort niet op Proxmox (direct). Puristisch hoort het in een VM. Masr het kan ook in een privileged LXC. En Proxmox is natuurlijk gewoon Debian. Dus Docker is maar één sudo apt install docker verwijderd.

* RobertMe heeft eerst Proxmox met privileged LXCs gebruikt voor Docker. Met meerdere LXCs die elk aan een "eigen" VLAN gekoppeld waren. Één LXC met daarin Docker met Home Assistant en aanverwanten, gekoppeld aan het iot VLAN; Één LXC met Docker met daarin Paperless-ngx, SyncThing, etc gekoppeld aan het prive VLAN; En zo nog een aantal.

Later uitgevogeld hoe ik iets soortgelijks kon doen zonder Proxmox + LXCs. En op nieuwe systeem draait gewoon plain Debian met Docker "direct". En dan voor de netwerken in/van Docker aparte routing rules. Zodat verkeer afkomstig van (Docker) bridge X via interface/VLAN Y naar buiten gaat en verkeer afkomstig van (Docker) bridge A via interface/VLAN B naar buiten gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Maar Docker hoort niet op Proxmox (direct). Puristisch hoort het in een VM. Masr het kan ook in een privileged LXC. En Proxmox is natuurlijk gewoon Debian. Dus Docker is maar één sudo apt install docker verwijderd.

*knip*
Om hier heel even op aan te haken, niet doen :+
Daar kan Proxmox helaas niet tegen. Been there done that... Ik had ook verwacht dat dat gewoon moest kunnen, maar blijkbaar zit er iets aparts in de netwerk stack van proxmox icm de Docker Bridge die echt je complete netwerk sloopt. Er ging bij mij geen verkeer meer over de bridges heen, waardoor ik effetief alleen 'localhost' netwerk had.

Even oppassen dus!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Docker doet het tegenwoordig ook gewoon in unprivileged containers, dus privileged containers zijn ook niet meer nodig (ik heb wel de features nesting, keyctl en FUSE aanstaan bij die containers, waarvan ik even niet zeker weet of die alledrie ook echt nodig zijn voor Docker). Docker in een containers stoppen is ook gewoon handig om verschillende Docker-omgevingen wel een beetje te scheiden (bijvoorbeeld Gitlab CI netjes gescheiden van spul dat 'productie' draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:07:
Docker doet het tegenwoordig ook gewoon in unprivileged containers, dus privileged containers zijn ook niet meer nodig (ik heb wel de features nesting, keyctl en FUSE aanstaan bij die containers, waarvan ik even niet zeker weet of die alledrie ook echt nodig zijn voor Docker).
Ah ja, denk dat ik die ook bedoelde. Nesting en keyctl, die opties heb ik aan staan / er voor aan gezet. Inderdaad niet privileged (tenzij ik mij heel erg vergis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Docker doet het tegenwoordig zelfs ook al zonder root permissies. Het ligt vooral aan wat je er mee wil.
Er zijn steeds meer complexe privilege mechnismes aanwezig waarmee je directer kan sturen.
Ik heb altijd een hekel gehad aan het 'privileged' vs 'unprivileged' van LXC. Dat is een beetje alles of niets.

Docker (of beter gezegd, de Linux kernel icm cgroups) kan dat tegenwoordig veel beter.
LXC lijkt dat nog niet perse over te nemen helaas, ookal gebruiken ze cgroups.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Om hier heel even op aan te haken, niet doen :+
Daar kan Proxmox helaas niet tegen. Been there done that... Ik had ook verwacht dat dat gewoon moest kunnen, maar blijkbaar zit er iets aparts in de netwerk stack van proxmox icm de Docker Bridge die echt je complete netwerk sloopt. Er ging bij mij geen verkeer meer over de bridges heen, waardoor ik effetief alleen 'localhost' netwerk had.

Even oppassen dus!
O. Voorheen werkte dit gewoon, ondanks dat puristen zeggen dat het niet hoort...

Maar goed. Gebruik al jaren Ubuntu met Docker, dus heb geen last van ProxMox beperkingen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Same, ik draai op mijn primaire NAS Debian met Docker voor alle services behalve NFS en een microscopische mailserver (moet ooit nog...).

Op mijn router draai ik Proxmox met een pfSense VM en wilde een AdGuard achtige Docker container er naast zetten. Dat ging dus even niet.... Nu een VM gemaakt om Docker op te hosten, maar nog niet afgemaakt.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 14:20
FireDrunk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:08:
Same, ik draai op mijn primaire NAS Debian met Docker voor alle services behalve NFS en een microscopische mailserver (moet ooit nog...).

Op mijn router draai ik Proxmox met een pfSense VM en wilde een AdGuard achtige Docker container er naast zetten. Dat ging dus even niet.... Nu een VM gemaakt om Docker op te hosten, maar nog niet afgemaakt.
offtopic:
goed moment om over te stappen naar opnsense daar is AdGuard beschikbaar als plugin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mich schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:14:
[...]

offtopic:
goed moment om over te stappen naar opnsense daar is AdGuard beschikbaar als plugin :P
offtopic:
Ik ga denk ik naar OpenWRT omdat BSD poep is met PPPoE. Ik ga alle extra services daarom als containers (proberen te) draaien.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

offtopic:
Ik ga denk ik naar OpenWRT omdat BSD poep is met PPPoE. Ik ga alle extra services daarom als containers (proberen te) draaien.
Gewoon plain Linux gebruiken, how hard can it be :Y) . Alhoewel ik gelukkig geen PPPoE nodig heb. Dat is een dingetje dat "gek genoeg"* niet ondersteund wordt door systemd-networkd. Daarvoor moet je gewoon traditionele oplossing met losse pppoe daemon geval gebruiken.
* Maar PPPoE zit dan ook weer niet in de Linux kernel, en kan ook niet met ip link add ... gemanaged worden. Zoals wel het geval is bij wireguard, VLANs, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 16:32
Ik ben tegen iets aangelopen, waardoor ik nu een beetje vast zit. Gisteren heb ik na een paar dagen van inactiviteit mijn server weer opgestart, om verder te configureren. Het viel mij op de beide hdd's niet meer in spindown als idle mode gaan. Er is iets wat beide schijven bezig houdt. Dit is nogal vreemd, gezien 1 van de hdd's niet actief wordt gebruikt, alleen voor parity van Snapraid. De andere is voor benadering data, maar gezien er nog geen data op staat, gaat deze ook normaal in spindown.

Ik heb de volgende checks gedaan:

Ik hoor de schijven elke 30 seconden iets wegschrijven. Of er gebeurd iig iets. Dit is vrij constant en blijft zich elke 30 seconden herhalen. Wanneer ik een van de hdd's handmatig middels hdparm in spindown zet, blijft deze ook in spindown en wordt niet wakker gemaakt.
Als test verder ook een hdd geformatteerd en opnieuw een partitie aangemaakt, geen verschil. Ook als ik de schijf unmount/umount, blijft er elke 30 seconden iets gebeuren.

Powertop: Geeft onder systemctl een failed failed aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4IbWziiyO5Sx5kxMr1zc__lpf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Up2RvPVijLY1OcdxoNePvhYf.png?f=fotoalbum_large

Powertop draait verder wel gewoon en ik merk verder niks raar. Ik kan me ook niet voorstellen dat Powertop continu iets op beide schijven wegschrijft.

Top: Ik heb zoveel mogelijk processen die ikzelf draai uitgezet. Het enige proces wat me opvalt en ongeveer elke 30 seconden terug komt, is jbd2/dm-0-8. Als ik het goed heb begrepen kan dit wel de oorzaak zijn, maar ik heb geen idee waar dit vandaan komt en waarom dit opeens na het weekend draait.

Iotop: ik zie hier ook de jbd2/dm-0-8 terugkomen en ik zie dat er een aantal KB's worden weggeschreven. De timing is wel beetje uit sync met de elke 30 seconden een schrijf-actie op basis van een geluid.

Fatrace: laat geen activiteit zien.

BLKTrace: geeft ook niks weer. Zie hieronder een stukje logging en samenvatting:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
8,0    2       50    48.384220936    26  C   N [0]
  8,0    2       51    50.400170590  2221  D   N 0 [kworker/2:0]
  8,0    2       52    50.400193846    26  C   N [0]
  8,0    2       53    52.416177399  2221  D   N 0 [kworker/2:0]
  8,0    2       54    52.416202031    26  C   N [0]
  8,0    2       55    54.432167958  2221  D   N 0 [kworker/2:0]
  8,0    2       56    54.432191943    26  C   N [0]
  8,0    2       57    56.448199816  2221  D   N 0 [kworker/2:0]
  8,0    2       58    56.448216819    26  C   N [0]
^CCPU2 (8,0):
 Reads Queued:           0,        0KiB  Writes Queued:           0,        0KiB
 Read Dispatches:        0,        0KiB  Write Dispatches:        0,        0KiB
 Reads Requeued:         0       Writes Requeued:         0
 Reads Completed:        0,        0KiB  Writes Completed:        0,        0KiB
 Read Merges:            0,        0KiB  Write Merges:            0,        0KiB
 Read depth:             1           Write depth:             0
 PC Reads Queued:        0,        0KiB  PC Writes Queued:        0,        0KiB
 PC Read Disp.:         29,        0KiB  PC Write Disp.:          0,        0KiB
 PC Reads Req.:          0       PC Writes Req.:          0
 PC Reads Compl.:       29       PC Writes Compl.:        0
 IO unplugs:             0           Timer unplugs:           0

Throughput (R/W): 0KiB/s / 0KiB/s
Events (8,0): 58 entries
Skips: 0 forward (0 -   0.0%)

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is, of waar ik het verder kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Gewoon plain Linux gebruiken, how hard can it be :Y) . Alhoewel ik gelukkig geen PPPoE nodig heb. Dat is een dingetje dat "gek genoeg"* niet ondersteund wordt door systemd-networkd. Daarvoor moet je gewoon traditionele oplossing met losse pppoe daemon geval gebruiken.
* Maar PPPoE zit dan ook weer niet in de Linux kernel, en kan ook niet met ip link add ... gemanaged worden. Zoals wel het geval is bij wireguard, VLANs, etc
https://www.kernel.org/do...tworking/ppp_generic.html

Volgens mij is dit 'gewoon' een kernel implementatie... De pppd deamon is vooral voor 'controle'.
(Maar ik heb er geen studie van gemaakt...)

Er zijn vooral grote verschillen in queue, buffer, offloading en multithreading support tussen de verschillende besturingssystemen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Sinds het updaten naar pve-manager/8.2.7/ en Linux 6.8.12-2-pve kernel draait Mijn Proxmox Server (Inventaris) erg zuinig. Geen idee waarom maar "i'll take it". min: 14.67W / mean: 18.4 / max 19,9W (snelle blik op data in HomeAssistant afkomstig van Tapo P110).

Is er bij jullie iets bekend qua recente update in debian/proxmox kernel of andere modules (e.g. cpupower) tussen sep en nu?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
andru123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:26:
@Mirabis graag toevoegen wat was het verbruik voor
Pak ik alleen 1 okt tot nu: https://shottr.cc/s/1oaM/SCR-20241015-nw9.png (P110 rapporteert per 5-10sec). Dat zegt niet veel, dus heb de data exported naar CSV en onderstaand script gedraaid. Spike is voornamelijk bij het opstarten.

In ieder geval:
- before: 1 t/m 15 Oct 21.37 W average
- vandaag: October 15: 16.40 W average

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
import pandas as pd

# Load the data from the uploaded CSV file
file_path = '/mnt/data/history.csv'
data = pd.read_csv(file_path, header=None, names=['sensor', 'power', 'timestamp'])

# Convert timestamp to datetime format
data['timestamp'] = pd.to_datetime(data['timestamp'])

# Calculate overall average power usage for the month
monthly_avg_usage = data['power'].mean()

# Define the number of days for "last x days" (e.g., 7 days as an example)
last_x_days = 7
# Filter data for the last x days
last_date = data['timestamp'].max()
start_date = last_date - pd.Timedelta(days=last_x_days)
last_x_days_data = data[data['timestamp'] >= start_date]
last_x_days_avg_usage = last_x_days_data['power'].mean()

monthly_avg_usage, last_x_days_avg_usage

Maar merk op, ik heb nog best wat problemen met kernel hangs die lijken te komen door powertop op mijn NICs.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Dat is wel een heel groot verschil.
Heb je bepaalde USB sticks of insteekkaarten in PCI-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mirabis wat was je vorige kernel versie?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvekemans
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 11:08
Ik draai sinds een aantal jaren volgende setup (icm 5TB 2.5inch HDD).

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 0,-€ 0,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 47,-€ 47,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 36,38€ 36,38
1SSD'sSamsung 860 EVO 1TB€ 167,83€ 167,83
Totaal€ 251,21

Hierop draait voornamelijk Immich, Unifi en HomeAssistant.

Nu stel ik me de vraag of ik voor mijn Frigate setup (4 camera's, 24/7 detection/recording) dit ook op deze home server kan onderbrengen (oude laptop die ik daarvoor nu gebruik heeft geest gegeven).
Ik veronderstel dat om de CPU load te drukken, ik best kijk naar een Coral oplossing (M2/USB?), maar vraag me af dit zonder problemen kan werken op dit moederbord.

Ervaring welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvekemans schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:04:

Totaal€ 251,21

Nu stel ik me de vraag of ik voor mijn Frigate setup (4 camera's, 24/7 detection/recording) dit ook op deze home server kan onderbrengen (oude laptop die ik daarvoor nu gebruik heeft geest gegeven).
Ik veronderstel dat om de CPU load te drukken, ik best kijk naar een Coral oplossing (M2/USB?), maar vraag me af dit zonder problemen kan werken op dit moederbord.

Ervaring welkom
Potentieel kun je ook met OpenVINO uit de voeten? Dat kan op de CPU / (build in) GPU draaien: https://docs.frigate.vide...ectors/#openvino-detector

Zelf overigens geen ervaring mee (uberhaupt niet met Frigate). Maar dat is hier wel eens voorbij gekomen (dus gebruik ook even de search in dit topic op vino/openvino).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 14:20
Mirabis schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Pak ik alleen 1 okt tot nu: https://shottr.cc/s/1oaM/SCR-20241015-nw9.png (P110 rapporteert per 5-10sec). Dat zegt niet veel, dus heb de data exported naar CSV en onderstaand script gedraaid. Spike is voornamelijk bij het opstarten.

In ieder geval:
- before: 1 t/m 15 Oct 21.37 W average
- vandaag: October 15: 16.40 W average

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
import pandas as pd

# Load the data from the uploaded CSV file
file_path = '/mnt/data/history.csv'
data = pd.read_csv(file_path, header=None, names=['sensor', 'power', 'timestamp'])

# Convert timestamp to datetime format
data['timestamp'] = pd.to_datetime(data['timestamp'])

# Calculate overall average power usage for the month
monthly_avg_usage = data['power'].mean()

# Define the number of days for "last x days" (e.g., 7 days as an example)
last_x_days = 7
# Filter data for the last x days
last_date = data['timestamp'].max()
start_date = last_date - pd.Timedelta(days=last_x_days)
last_x_days_data = data[data['timestamp'] >= start_date]
last_x_days_avg_usage = last_x_days_data['power'].mean()

monthly_avg_usage, last_x_days_avg_usage

Maar merk op, ik heb nog best wat problemen met kernel hangs die lijken te komen door powertop op mijn NICs.
Ik heb wel laatst ge-update naar de laatste proxmox maar had ook een hardware wijziging. Dus kan het niet goed vergelijken. Ik weet wel dat een x aantal updates terug mijn CPU niet meer in c10 state wilde maar bleef hangen op c8. De onboard Lan port van mijn kontron bord op 100 Mbit zetten loste dit op. Ik geloof niet dat dit er iets mee te maken heeft nu want het scheelde toen +-1watt.

Hoeveel watt verbruikt je systeem met q670 chipset eigenlijk in idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik loop toch weer vast op het automatisch uitvoeren van het bash-script om de powertopsettings te effectueren. Dit is het script:

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh

echo '1500' > '/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs'; 
echo 'med_power_with_dipm' > '/sys/class/scsi_host/host3/link_power_management_policy'; 

etc..

Vervolgens chmod +x powertop.sh gedraaid. als ik vervolgens powertop.sh of ./root/powertop.sh draai, dan krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gPfm7a3Um9NQ38mUC3AC3kvKbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/19AcoJNFjTLi5GY3jLs1O1R6.png?f=user_large

Als ik sh powertop.sh draai, dan wordt het script wel uitgevoerd.

Ik heb dit op zowel ubuntu desktop (bij proporties was het bestand executable) als proxmox (inmiddels geïnstalleerd).

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@manusjevanalles
Als eerste draai je het als root, iets wat we toch even moeten afraden..

Dat daargelaten..

code:
1
2
3
4
5
6
7
# Dit zou je bestand moeten laten zien:
ls -lah ./powertop.sh
# Als dat klopt zou je het moeten kunnen uitvoeren
bash ./powertop.sh
# Je kan een debug aanzetten op je script met:
bash -x ./powertop.sh
# Dan kan je beter zien waar het fout gaat.

Mijn vermoeden is dat het bestand (of een van de bestanden) zoals:
code:
1
/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs

Niet bestaat en dat het daar fout gaat. gewoon eens kijken met debug wat je tegenkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
vormulier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:18:
@manusjevanalles
Als eerste draai je het als root, iets wat we toch even moeten afraden..

Dat daargelaten..

code:
1
2
3
4
5
6
7
# Dit zou je bestand moeten laten zien:
ls -lah ./powertop.sh
# Als dat klopt zou je het moeten kunnen uitvoeren
bash ./powertop.sh
# Je kan een debug aanzetten op je script met:
bash -x ./powertop.sh
# Dan kan je beter zien waar het fout gaat.

Mijn vermoeden is dat het bestand (of een van de bestanden) zoals:
code:
1
/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs

Niet bestaat en dat het daar fout gaat. gewoon eens kijken met debug wat je tegenkomt :)
Het is een verse install, nog geen moeite genomen om een extra user aan te maken. Vandaar nog even root.

Ik weet niet of het script fout is, het lijkt alsof het hele script niet wordt gezien, tenzij ik er sh of bash voor type.

Bij ls -lah ./powertop.sh zie ik: -rwxr-xr-x 1 root root 1.4K Oct 16 15:08 ./powertop.sh

Dan bash -x ./powertop.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
+ $'\r'
powertop.sh: line 2: $'\r': command not found
+ echo 1500
+ $'\r'
powertop.sh: line 3: $'\r': command not found
+ echo med_power_with_dipm
+ $'\r'
powertop.sh: line 4: $'\r': command not found
+ $'\r'
powertop.sh: line 5: $'\r': command not found
+ $'\r'
powertop.sh: line 6: $'\r': command not found
+ $'\r'
powertop.sh: line 7: $'\r': command not found
+ echo 0
+ $'\r'
powertop.sh: line 8: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 9: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 10: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 11: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 12: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 13: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 14: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 15: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 16: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 17: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 18: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 19: $'\r': command not found
+ echo auto
+ $'\r'
powertop.sh: line 20: $'\r': command not found
+ echo auto

Maar alle settings zijn vervolgens wel doorgevoerd als ik bij powertop, tabblad tunables kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@manusjevanalles
Heb je toevallig het bestand op windows gemaakt en toen over gekopieerd naar Linux?

Je lijkt windows line endings in je script te hebben..

code:
1
sed -i 's/\r$//'./powertop.sh

En dan zou het gewoon moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
vormulier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:41:
@manusjevanalles
Heb je toevallig het bestand op windows gemaakt en toen over gekopieerd naar Linux?

Je lijkt windows line endings in je script te hebben..

code:
1
sed -i 's/\r$//'./powertop.sh

En dan zou het gewoon moeten werken
Ik heb het script inderdaad in windows gemaakt. Heb hem nu direct in de terminal gemaakt, en dat werkt nu! Deze code werkte helaas niet, maar het is opgelost.

Het script wordt nu netjes bij boot uitgevoerd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
jvekemans schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:04:

Totaal€ 251,21

Ervaring welkom
Bij mij draait Frigate in een docker met OMV als OS. De hardware is D3674-B met een i3-8100 en een M.2 Coral TPU in het wifi/bluetooth slot van het moederbord. Werkt prima. Weliswaar op dit moment slechts 1 camera en met een iets krachtiger cpu dus echt vergelijkbaar is het niet.

Het cpu-gebruik voor het volledige systeem is gemiddeld minder dan 10%. Volgens de statistieken in Frigate is minder dan 1% door Frigate zelf. Bij een detectie, blijft de belasting van de coral tpu volgens Frigate ook op minder dan 5%. Dus al bij al staat het systeem weinig te doen. Ik gebruik een 5fps WVGA (800×480) substream van de camera om de detectie op te doen. Lagere resolutie en fps belasten de cpu minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Ik heb het script inderdaad in windows gemaakt. Heb hem nu direct in de terminal gemaakt, en dat werkt nu! Deze code werkte helaas niet, maar het is opgelost.

Het script wordt nu netjes bij boot uitgevoerd. Bedankt!
Volgende keer doe je
dos2unix <file>
in de terminal, lost het meteen op.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
  • Laatst online: 30-08 12:11
Hoi,

Ik ben op zoek naar een energiezuinige NAS met plaats voor 4x 16TB HDD's.
Wensenlijstje:
- Energiezuinig
- Minimaal 2.5 GBE (liefst 10 GBE). 1 Aansluiting is genoeg
- ZFS bestandssysteem (kan mogelijk iets betekenen voor benodigde hoeveelheid werkgeheugen)
- 4 SATA aansluitingen (meer mag, maar hoeft niet)

Waar ik afwijk van veel andere vragen, is dat ik geen enkele procesorkracht nodig heb om docker containers, vm's, etc te draaien. Dat gebeurt al op mijn Homelab server. De NAS wordt dus uitsluitend gebruikt als NAS (NFS, Samba toegang).

Mag zelfbouw, mag kant-en-klaar. Zolang ik maar vrijheid heb in het kiezen van het OS (Unraid/Truenas/OpenMediaVault).

Wat raden jullie aan?

edit: budget is flexibel. Belangrijkste is dat aan bovenstaande wensen wordt voldaan. Als dat goedkoop kan: graag. Als het meer kost: so be it.

[ Voor 9% gewijzigd door PimW op 18-10-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PimW schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:02:
Hoi,

Wensenlijstje:
- Energiezuinig
- ZFS bestandssysteem (kan mogelijk iets betekenen voor benodigde hoeveelheid werkgeheugen)

Waar ik afwijk van veel andere vragen, is dat ik geen enkele procesorkracht nodig heb om docker containers, vm's, etc te draaien. Dat gebeurt al op mijn Homelab server. De NAS wordt dus uitsluitend gebruikt als NAS (NFS, Samba toegang).

Mag zelfbouw, mag kant-en-klaar. Zolang ik maar vrijheid heb in het kiezen van het OS (Unraid/Truenas/OpenMediaVault).

Wat raden jullie aan?

edit: budget is flexibel. Belangrijkste is dat aan bovenstaande wensen wordt voldaan. Als dat goedkoop kan: graag. Als het meer kost: so be it.
Wil je ECC geheugen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Dat is geen vereiste, al weet ik dat het aangeraden wordt voor ZFS. Het is voor thuisgebruik, niet voor business critical zaken.

Edit: als extra toevoeging, de NAS zal hoofdzakelijk gebruikt worden om media (films) op te slaan en toegankelijk te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door PimW op 18-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
Hoi,

Wensenlijstje:
- Energiezuinig

Wat raden jullie aan?

Volgens mij voldoet de Odroid H4+ aan al je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Op papier ziet dat er leuk uit! Enige waar ik wat tegenaan hik, is dat deze een externe voeding nodig heeft, en de HDD's ook extern gevoed moeten worden? Het liefst heb ik iets waarbij ik een atx-voeding kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
PimW schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:42:
Op papier ziet dat er leuk uit! Enige waar ik wat tegenaan hik, is dat deze een externe voeding nodig heeft, en de HDD's ook extern gevoed moeten worden? Het liefst heb ik iets waarbij ik een atx-voeding kan gebruiken.
Met het ITX bord erbij kan dat bijvoorbeeld. Maar dan heb je wel een ITX behuizing nodig ipv. een ODroid eigen behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Dank voor de suggestie! https://www.sossolutions.nl/odroid-h4-mini-itx-kit.
Het liefste ga ik voor een default (mini)atx formfactor oplossing zonder conversie kit, dan oogt/voelt het allemaal wat degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 06:39

Harrie

NederVlaming

Hoi,

Wensenlijstje:
- Energiezuinig

Wat raden jullie aan?

Ik overweeg zelf een CWWK ITX NAS moederbordje. Misschien is deze ook iets voor jou? https://cwwk.net/collecti...hz-firewall-itx-mainboard

Maar ze zijn niet super zuinig, omdat niet alle C-states goed werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 18-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
De url doet het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Aah deze: https://www.amazon.com/i3...d-N100/dp/B0CPDZS9HH?th=1

Hij krijgt mixed reviews, driver gedoe, sata 1 moeten gebruiken, moeilijke bios-updates. Voelt iets te obscuur aan . Maar iets in deze richting is wel wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 06:39

Harrie

NederVlaming

PimW schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:44:
Aah deze: https://www.amazon.com/i3...d-N100/dp/B0CPDZS9HH?th=1

Hij krijgt mixed reviews, driver gedoe, sata 1 moeten gebruiken, moeilijke bios-updates. Voelt iets te obscuur aan . Maar iets in deze richting is wel wat ik zoek.
Ja, iets als deze. De 'paarse' variant van mijn link is de meest recente, verbeterde versie, maar ik denk dat veel van die argumenten nog altijd gelden.

Veel informatie over dit soort bordjes staat hier: https://forums.servetheho...rboard-topton-cwwk.42432/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Cardinal schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:48:
[...]
Kennelijk is het extra gebruik van een USB 2.5G adapter 1.2-2 watt
Ik had een ugreen 2.5G adapter besteld, die het prima deed, totdat ik data ging pompen, toen klapte die terug naar 1000 met een doorvoer snelheid van 33MB/sec.

Op mijn NUC alles gecheckt, drivers, power, maar mocht niet baten. Teruggestuurd en een GMKtec G3 (N100) besteld (107 euro). Die heeft een 2.5G Intel netwerkkaart aan boord, dus dat gaat wel goed komt met linux/proxmox.

Nu een nieuwe bestemming vinden voor mijn N4505 NUC11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
Harrie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Ja, iets als deze. De 'paarse' variant van mijn link is de meest recente, verbeterde versie, maar ik denk dat veel van die argumenten nog altijd gelden.

Veel informatie over dit soort bordjes staat hier: https://forums.servetheho...rboard-topton-cwwk.42432/
Ik heb even rondgesnuffeld op het forum, maar ik denk dat ik er maar bij weg blijf. Vertrouw het toch niet helemaal. Daarmee vallen de mini-itx met onboard n100 oplossingen waarschijnlijk voor mij af (ik zie ze niet van ganbare makelij die voldoen aan mijn wensen). Wat is dan de next best choice? Een kleine celeron? Energiezuinige i3?

Edit: misschien is dit ook wel wat?
- ASRock N100M
- uitbreiden met PCIe uitbreidingskaart -> 6x SATA Port
- uitbreiden met een M2 naar 2.5 GBE NIC

[ Voor 9% gewijzigd door PimW op 18-10-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 23:07

bjp

Hebben jullie allemaal al een 2.5G of 10G switch?

Mijn server is al 2.5G, maar de switch/DSL-box is maar 1G, de beperkende factor. Er zijn maar een paar DSL-boxen dat toegelaten zijn door mijn operator, en er een aparte switch naast zetten is mss niet zo zinvol (extra verbruik + kost).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:40:
Hebben jullie allemaal al een 2.5G of 10G switch?

Mijn server is al 2.5G, maar de switch/DSL-box is maar 1G, de beperkende factor. Er zijn maar een paar DSL-boxen dat toegelaten zijn door mijn operator, en er een aparte switch naast zetten is mss niet zo zinvol (extra verbruik + kost).
Bij 2,5Gbit/s valt dat wel mee. Op servethehome staat een overzicht van voornamelijk Chinees spul. Dan betaal je 5 tientjes, wellicht minder, en basis verbruik (niks aangesloten) kan ook 1,xW zijn, met 0,xW, 1,xW per aangesloten poort. Dat is allemaal nog te overzien IMO. En merk heeft Ubiquiti net hun Flex Mini 2,5G uitgebracht, meen €55, met een bijgeleverde adapter van 10W? En zolang je niet volle bak data over pompt (over alle poorten) zal die ook wel ver uit de buurt blijven van de 10W.

Edit:
Persoonlijk heb ik het een tijdje terug, net voordat de Flex Mini 2,5G uit kwam, "geëvacueerd", v.w.b. de Chinese opties. Maar met alleen 2,5Gbit/s op de router en mijn PC (met daartussen 2 switches), en niet op mijn "NAS" en "servertje" (die ook opslag doet als de "NAS" uit staat) vond ik het nog niet waard. Sure, kan ook wel iets met een USB adapter en PCIe adapter gaan doen. Maar dan lopen de kosten ook weer op en of ik er uiteindelijk veel aan heb? Bewaar het geld wel totdat Ubiquiti met 2,5Gbit/s switches komt waarmee ik mijn huidige switches kan vervangen i.p.v. een switch erbij. En tegen die tijd is mijn N5105 based servertje wellicht ook al vervangen door iets met 2,5Gbit/s. Maakt de overstap alleen maar makkelijker.

[ Voor 29% gewijzigd door RobertMe op 18-10-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Al mijn servers plus mijn router zijn 2.5Gbit, maar alles draait op 1Gbit, omdat het zuiniger is en ik de snelheid niet nodig heb. Voor elke server die ik op 2.5Gbit zet, kost dat aan de serverkant een 1W extra en aan de routerkant 1W extra.

Mocht ik extreem veel data willen verplaatsen, dan zet ik de link even tijdelijk op 2.5Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
PimW schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:42:
Met de 19v 7ah (uit mijn hoofd) officiële adapter kan je 4x 3,5" hdd voeden.

--edit--
Yup, 19v 7ah. Zie;
https://www.hardkernel.com/shop/19v-7a-power-supply/

Eventueel deze case
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4-case-type-4/

2x deze kabel
https://www.hardkernel.com/shop/sata-data-and-power-cable/

2x deze kabel
https://www.hardkernel.co...ata-and-power-cable250mm/

Dan alleen nog de Odroid H4+
4x 3,5" hdd
1x boot nvme of emmc
1x 32gb ram

[ Voor 33% gewijzigd door RedRayMann op 18-10-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 23:22
Hallo lui,

Ik heb nog een Coolermaster CM930 staan die ik wil gaan gebruiken als thuisserver/nas/transcoder (?)
Beetje heel erg oversized misschien :), maar ik heb de ruimte.

De behuizing staat alleen een ATX of microATX moederbord toe.

Op de nieuwe nas, zal Truenas geïnstalleerd worden met wat programmatuur.

Qua microATX moederborden heb ik het volgende bij elkaar gesprokkeld

- ASRock H610M-HDV/M.2
- ASRock H310CM-DVS
- Gigabyte B560M DS3H

Als voeding kies ik een Corsair SF450 voeding.
Als processor een I5 met gpu.

IK vraag me af of er ook zuinige ATX builds zijn?

Enige suggesties qua processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
RedRayMann schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Met de 19v 7ah (uit mijn hoofd) officiële adapter kan je 4x 3,5" hdd voeden.

--edit--
Yup, 19v 7ah. Zie;
https://www.hardkernel.com/shop/19v-7a-power-supply/

Eventueel deze case
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4-case-type-4/

2x deze kabel
https://www.hardkernel.com/shop/sata-data-and-power-cable/

2x deze kabel
https://www.hardkernel.co...ata-and-power-cable250mm/

Dan alleen nog de Odroid H4+
4x 3,5" hdd
1x boot nvme of emmc
1x 32gb ram
Hartelijk bedankt voor het uitzoeken. Dit alles zo bekijkend, is een Odroid iets te veel houtje-touwtje voor mij. Ik ben op zoek naar een oplossing met een degelijke kast plus atx-voeding.

Allicht dat de ASRock N100M (plus uitbreiding voor 4x sata + 2.5GBE ) wel de beste optie voor mij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
PimW schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Hartelijk bedankt voor het uitzoeken. Dit alles zo bekijkend, is een Odroid iets te veel houtje-touwtje voor mij. Ik ben op zoek naar een oplossing met een degelijke kast plus atx-voeding.

Allicht dat de ASRock N100M (plus uitbreiding voor 4x sata + 2.5GBE ) wel de beste optie voor mij is?
Ik ben geen expert, vele hier weten meer. Dus vul aan als ik het mis heb!
Maar of je voor een atx of "power brick" voeding kiest, bepaalt ook de zuinigheid

De case is een keuze, er zijn 3d print versies en met de itx kit kan je hem in een itx kast zetten. (Er zijn volgens mij ook odroid to itx base plates, om hem alsnog in een itx kast te schroeven.)

Mijn post was ook om de opties te bekijken, buiten de itx en mitx wereld zijn ook diverse zeer zuinige opties. Die voldoende power hebben voor jouw doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Ik ben voornemens om een Odroid H4+ aan te schaffen om als zuinige thuisserver te gebruiken, met momenteel 1x 3.5" HDD maar verwacht in de toekomst er nog wel een schijf bij te zetten. Kan iemand mij misschien vertellen wat een verstandige en zuinige keuze is voor een DC adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
siddler schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:48:
Ik ben voornemens om een Odroid H4+ aan te schaffen om als zuinige thuisserver te gebruiken, met momenteel 1x 3.5" HDD maar verwacht in de toekomst er nog wel een schijf bij te zetten. Kan iemand mij misschien vertellen wat een verstandige en zuinige keuze is voor een DC adapter?
Niet uit eigen ervaring maar wel van de Odroid site en forum;

De 19v 7a voeding van Hard Kernel zelf.
Daarmee zou je 4 3,5" harde schijven mee kunnen voeden. Zie url enkele posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
RedRayMann schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Niet uit eigen ervaring maar wel van de Odroid site en forum;

De 19v 7a voeding van Hard Kernel zelf.
Daarmee zou je 4 3,5" harde schijven mee kunnen voeden. Zie url enkele posts terug.
Van die voeding kan ik echter geen datasheet vinden en heb niet echt een idee of die zuinig is. Weet jij daar toevallig wel meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
siddler schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Van die voeding kan ik echter geen datasheet vinden en heb niet echt een idee of die zuinig is. Weet jij daar toevallig wel meer over?
Ik heb op de Odroid forum wat gevonden, hier heb ik dat gepost;

RedRayMann in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Ofwel;
Verbruik van de Odroid adapters icm de Odroid H4, zonder load of in de uit stand.
Just to add some more data points for comparisons, I've tried the 15V and 19V PSU available from the official store. Power measurements are roughly comparable:

Official 15V 4A
1.1W - 1.4W (hard power off)
3.9W - 4.4W (idle)
0.3W - 0.8W (system shut down after one boot cycle)

Official 19V 7A
1.4W - 1.6W (hard power off)
4.3W - 4.5W (idle)
0.3W - 0.9W (system shut down after one boot cycle)

Leicke 12V 5A
1.1W - 1.3W (hard power off)
3.7W - 4.1W (idle)
0.3W - 0.7W (system shut down after one boot cycle)
Meer data heb ik zo niet, zoek jij meer?
Pagina: 1 ... 90 ... 114 Laatste