Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:44
Ik heb momenteel een Qnap TS212-P met 2x 2tb schijven (in mirror) voor opslag en een RPI4 voor de standaard dingetjes (HA, Duplicati, Pihole, unifi, nginx,..)
Als ik online kijk verwacht ik dat deze 2 samen een 15w verbruiken. Zie edit voor wat metingen.

Ik ben aan het overwegen of ik dit kan/moet vervangen door een iets groter systeem. Mijn goal is dat ik daarop dan ook Immich kan draaien.

Systemen welke ik bekeken heb:
- Gmktec nucbox g3 pro (n150), kost slechts een 160euro, nadeel is dat hier geen losse schijven in kunnen.
- NUC8I5BEH, deze staat toevallig te koop op het werk voor 240 euro. Nadeel ook hier geen losse schijven.
- de tweakers 'best buy' home server op basis van ASRock N100DC-ITX. Voordeel 2 losse schijven mogelijk, nadeel weer heel wat duurder en verbruikt volgens de test ook 15w, dus daar win ik dan niet veel. Zijn er trucjes om dit nog wat lager te krijgen?

Het verbruik is voor mij niet echt de grootste eis (verwacht niet op 5w te eindigen), zou fijn zijn dat ik natuurlijk niet meer ga verbruiken dan de huidige opstelling RPI+NAS.

Heeft iemand andere suggesties, welke ook prijs technisch nog te rechtvaardigen zijn?

edit:
Heb ondertussen even kunnen meten, de RPI en NAS samen verbruiken idle een 13.5w.
Ik merk als ik mijn laptop start dat de NAS wakker wordt en het verbruik naar 22w gaat, dit blijft zo tot een halfuur nadat de laptop terug uit is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb9-1osMPkpGVQfhf_QzmvkAXsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyvSzteeqfblhQGfYpm5igEh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door brogel op 16-04-2025 20:12 ]

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:31
Ik heb Proxmox ge-update naar kernel 6.14 Dit gaf geen achteruitgang in verbruik. In het beste geval een paar procent beter maar dat is moeilijk te zien op een home assistent grafiekje. (Kontron K3843-B systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@brogel Onder de knop gepinde posts rechtsboven kun je berichten vinden van mensen die een systeem hebben aangeschaft en gemeten.

Momenteel zijn Odroid systemen het zuinigst in idle, gevolgd door een meer capabel dekstop systeem van Kontron: K3843-B.

Het heeft weinig zin iets te kleins te kopen als je die moet volhangen met USB devices. Klein betekent tegenwoordig niet meer dat het zuinig is. USB devices die niet in low powerstand gaan zorgen voor een hoger verbruik. Veel beter is direct het juiste aantal SATA aansluitingen aan te schaffen. Je kan veel beter een grote schijf kopen dan meerdere kleintjes. Het draaiend houden van 3.5" hard disks kost veel energie (meer dan de rest van een zuinig systeem, per disk!). De keuze is op volgorde van zuinigheid: grote SSD, 2.5" 4 of 5 TB disks, grote 3.5" disk (18TB +). Kleine 3.5" die je nog hebt kun je toepassen voor backup, door die tijdelijk via USB aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:43

ilm

Iemand die ook fedora silverblue draait als server?

Komende van ubuntu lts was het verbruik 8 watt in idle na een powertop (voor beelink n100). Met silverblue kom ik niet verder dan 15 watt. Geen idee wat verder het verschil kan zijn.

Het is dat ik ook een scherm en luidspreker heb aangesloten, anders zou ik coreos eens proberen. Debian was initieel de bedoeling maar silverblue leek leuker. Had niet gedacht dat het verbruik zo anders kon zijn. Ik zie wss iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ilm Kijk eens:

• met top of er processen actief zijn. Er zit kennelijk een index programma in Fedora. Dat is net als onder Windows een energievreter.
• of de energiemeter nauwkeurig is, geen VA waarde maar netto Watts.
• of optimalisaties zijn toegepast (zie topic start), o.a. powertop --auto-tune en consoleblank/xset/UI
• wat lspci -vvv weergeeft.
• welke drivers voor netwerk worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

brogel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:22:
Ik heb momenteel een Qnap TS212-P met 2x 2tb schijven (in mirror) voor opslag en een RPI4 voor de standaard dingetjes (HA, Duplicati, Pihole, unifi, nginx,..)
Als ik online kijk verwacht ik dat deze 2 samen een 15w verbruiken. Zie edit voor wat metingen.

Ik ben aan het overwegen of ik dit kan/moet vervangen door een iets groter systeem. Mijn goal is dat ik daarop dan ook Immich kan draaien.

Systemen welke ik bekeken heb:
- Gmktec nucbox g3 pro (n150), kost slechts een 160euro, nadeel is dat hier geen losse schijven in kunnen.
- NUC8I5BEH, deze staat toevallig te koop op het werk voor 240 euro. Nadeel ook hier geen losse schijven.
- de tweakers 'best buy' home server op basis van ASRock N100DC-ITX. Voordeel 2 losse schijven mogelijk, nadeel weer heel wat duurder en verbruikt volgens de test ook 15w, dus daar win ik dan niet veel. Zijn er trucjes om dit nog wat lager te krijgen?

Het verbruik is voor mij niet echt de grootste eis (verwacht niet op 5w te eindigen), zou fijn zijn dat ik natuurlijk niet meer ga verbruiken dan de huidige opstelling RPI+NAS.

Heeft iemand andere suggesties, welke ook prijs technisch nog te rechtvaardigen zijn?

edit:
Heb ondertussen even kunnen meten, de RPI en NAS samen verbruiken idle een 13.5w.
Ik merk als ik mijn laptop start dat de NAS wakker wordt en het verbruik naar 22w gaat, dit blijft zo tot een halfuur nadat de laptop terug uit is.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De g9 van gmktec heeft 4x m2 ssd en een zuinige Intel processor. Ligt er een beetje aan wat je gaat draaien maar een systeem met 3 schijven is het meest ideale. 2 identieke drives voor storage en dan 1 drive voor het os als je een Truenas schroef oplossing wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:17:
[...]

De g9 van gmktec heeft 4x m2 ssd en een zuinige Intel processor.
12 tot 14W is gerapporteerd voor "Gmtek nucbox g3 plus", niet zuinig voor een N-serie processor. Zuinigheid ligt voornamelijk aan moederbord, BIOS, OS en configuratie/optimalisatie.

Er zijn wel zuinige Intel N-serie moederborden. Een Odroid H4 meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:17:
[...]

De g9 van gmktec heeft 4x m2 ssd en een zuinige Intel processor. Ligt er een beetje aan wat je gaat draaien maar een systeem met 3 schijven is het meest ideale. 2 identieke drives voor storage en dan 1 drive voor het os als je een Truenas schroef oplossing wilt.
Deze kwam laatst in mijn YouTube feed voorbij: YouTube: Is this the perfect Mini NAS? SSDs / volledige systeem wordt warm en crasht (als gevolg daarvan?). Lijkt mij dus niet een systeen dat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:23
Ik heb vorige week de GMKTec G3 Plus gekocht, maar helaas nog niet binnen. Ik ben wel benieuwd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm

ilm

mrmrmr schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:09:
@ilm Kijk eens:

• met top of er processen actief zijn. Er zit kennelijk een index programma in Fedora. Dat is net als onder Windows een energievreter.
• of de energiemeter nauwkeurig is, geen VA waarde maar netto Watts.
• of optimalisaties zijn toegepast (zie topic start), o.a. powertop --auto-tune en consoleblank/xset/UI
• wat lspci -vvv weergeeft.
• welke drivers voor netwerk worden gebruikt.
Bedankt, ik zal alles nog eens overlopen. Powertop geeft 800 wakeups/s aan net zoals ubuntu. Mogelijks 10% minder in de hogere C states maar weet ik niet zeker.

Nu geswitched naar kde / kinoite en daar is het verbruik al minder met 11 watt in idle. Meter is van aqara dus wss niet bijster accuraat (zelfs met 20% error is het verschil nog steeds significant).

Powertop autotune kan ik niet gebruiken wegens brakke i225-v netwerk driver. Systeem loopt vast met power saving van de ethernet poorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ilm schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:44:
Powertop autotune kan ik niet gebruiken wegens brakke i225-v netwerk driver. Systeem loopt vast met power saving van de ethernet poorten.
Ook dan kun je met de hand de overige tunables op "good" zetten. Alleen dan even die van de NIC overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 04-05 20:55

bjp

en daar zal wss het verschil zitten - die brakke netwerk driver.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ilm schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:42:
Iemand die ook fedora silverblue draait als server?

Komende van ubuntu lts was het verbruik 8 watt in idle na een powertop (voor beelink n100). Met silverblue kom ik niet verder dan 15 watt. Geen idee wat verder het verschil kan zijn.

Het is dat ik ook een scherm en luidspreker heb aangesloten, anders zou ik coreos eens proberen. Debian was initieel de bedoeling maar silverblue leek leuker. Had niet gedacht dat het verbruik zo anders kon zijn. Ik zie wss iets over het hoofd.
Fedora Silverblue zou helemaal onderaan mijn lijstje staan als OS voor een server.

Ten eerste omdat het RH/IBM is, en ten tweede omdat je enkel met moeite dingen kan aanpassen: daar is het namelijk niet voor bedoeld. Dus zelfs rpm is al lastig: enkel flatpacks en docker (of wat RH implementeert, want die hebben hun eigen versie van docker die niet altijd compatible is...) zijn "officieel" toegestaan.
bjp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:47:
Drivers of codecs installeren onder Silverblue is nu net niet de bedoeling van een immutable OS 8)

Net als docker dus: dat zijn ook immutable images waar je eventuele wijzigingen met een restart/recreate weer allemaal lekker kwijt bent tenzij je persistent storage gebruikt voor die wijzigingen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bjp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:47:
Het is geen brakke driver. De hardware is brak. Het is niet voor niks dat Intel 4 revisies heeft uitgebracht van de i225 en uiteindelijk de vierde revisie maar i226 heeft genoemd (dus i225 t/m rev 3 en dan 1 rev van i226 dat eigenlijk gewoon de i225 is met weer een nieuwe rev). En ook de i226 chip leidt nog steeds tot crashes met ASPM enabled (meen dat dat de tunable was die je niet moet activeren). En Intel levert over het algemeen ook prima Linux drivers, ruim voor GA geïntegreerd in de Linux kernel. (Dus als de hardware uit komt zit deze al in de gangbare distros). Dat een distro een brakke driver bevat (ten opzichte van andere distros) is dus heel erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilm

ilm

Mars Warrior schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:00:
[...]

Fedora Silverblue zou helemaal onderaan mijn lijstje staan als OS voor een server.

Ten eerste omdat het RH/IBM is, en ten tweede omdat je enkel met moeite dingen kan aanpassen: daar is het namelijk niet voor bedoeld. Dus zelfs rpm is al lastig: enkel flatpacks en docker (of wat RH implementeert, want die hebben hun eigen versie van docker die niet altijd compatible is...) zijn "officieel" toegestaan.
Het was puur uit nieuwsgierigheid eigenlijk, en met fedora zit ik dichter bij podman en cockpit. Daarnaast kan je wel met Toolbox / distrobox gemakkelijk packages installeren zoals ansible. Enkel cockpit en powertop heb ik gelayered met ostree. Fedora coreos lijkt toch vrij populair te zijn voor headless servers (en kubernetes), conceptueel niet veel verschil met silverblue.

Debian is zo saai :P. Wie weet ga ik toch wat distrohopping doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ilm schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:57:
[...]

Het was puur uit nieuwsgierigheid eigenlijk, en met fedora zit ik dichter bij podman en cockpit. Daarnaast kan je wel met Toolbox / distrobox gemakkelijk packages installeren zoals ansible. Enkel cockpit en powertop heb ik gelayered met ostree. Fedora coreos lijkt toch vrij populair te zijn voor headless servers (en kubernetes), conceptueel niet veel verschil met silverblue.
Tsja. Toen coreos nog coreos was, was het nog leuk. En toen kwam red head en was het het einde van coreos. Wat red head coreos noemt is namelijk iets totaal anders 😩

Het is ook niet bedoeld voor zuinige servers zoals je hebt gemerkt. En kubernetes al helemaal niet. De control-plane alleen pakt al meer dan mijn server met 40 draaiende containers.
Debian is zo saai :P. Wie weet ga ik toch wat distrohopping doen.
Maar werkt perfect voor een zuinige server 😋
Samen met docker compose hoef je ook nauwelijks iets op OS niveau te doen anders dan docker compose installeren vanuit de docker repository.

En cockpit draait ook gewoon op debian/ubuntu. Je kunt gewoon een docker container aftrappen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 18:01
Mars Warrior schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:30:
[...]

Tsja. Toen coreos nog coreos was, was het nog leuk. En toen kwam red head en was het het einde van coreos. Wat red head coreos noemt is namelijk iets totaal anders 😩

Het is ook niet bedoeld voor zuinige servers zoals je hebt gemerkt. En kubernetes al helemaal niet. De control-plane alleen pakt al meer dan mijn server met 40 draaiende containers.

[...]

Maar werkt perfect voor een zuinige server 😋
Samen met docker compose hoef je ook nauwelijks iets op OS niveau te doen anders dan docker compose installeren vanuit de docker repository.

En cockpit draait ook gewoon op debian/ubuntu. Je kunt gewoon een docker container aftrappen en klaar.
toon volledige bericht
Misschien waard om nixos te proberen? Veel spannender dan ubuntu/debian. Systemd containers met nixos lijkt me wel top. Veel van de opties die langskomen in dit topic kunnen declaratief vermeld worden. Direct kunnen terugdraaien van configs is ook erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm

ilm

shadylog schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:42:
[...]

Misschien waard om nixos te proberen? Veel spannender dan ubuntu/debian. Systemd containers met nixos lijkt me wel top. Veel van de opties die langskomen in dit topic kunnen declaratief vermeld worden. Direct kunnen terugdraaien van configs is ook erg leuk.
Ik had nixos eigenlijk afgeschreven omdat ik niet zeker was hoeveel ondersteuning en momentum die nog heeft. Ik zie nu dat er wel ontzettend veel packages voor zijn. Als de kwaliteit ook goed is is er wel iets voor te zeggen.

Je kan blijkbaar ook oci containers (bv. backend podman) rechtstreeks definiëren in de nix config files. Moet ik wel men eigen config gaan omzetten. Zal het eens rustig bekijken komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shadylog schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:42:
[...]
Hmmm. Bij Nixos vind ik de ondersteuning en toekomst perspectief wat wankel, Maar dat is een mening!

Er zijn meer vormen tegenwoordig van Atomic/Immutable OSsen. Ik vermoed gezien de voordelen dat dit in de toekomst best wel eens een standaard kan worden.

Ubuntu 24.04 gaat ook al die richting op met (als het ff kan) alles in Snaps.

Wil je dit niet, dan is Vanilla OS (was voorheen Ubuntu based, nu meer Debian based) ook een mooie alternatief. Is ook declaratief en gebruikt een Docker methode om het OS te definieren en lagen aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:29
Vraagje: waar bestellen jullie de odroid H4+? Als ik zo kijk dan is het setje met behuizing en geheugen bij hardkernel.com ~$265, alleen moet je dan met paypal (dat ik niet heb) betalen. Als je dan verder gaat kijken kom ik niet onder de €400 uit. Dat scheelt nog al. Dus mocht iemand een goed adres in NL/EU weten waar je voor niet veel meer dan de prijs op hardkernel.com, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvwou123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:00:
Vraagje: waar bestellen jullie de odroid H4+? Als ik zo kijk dan is het setje met behuizing en geheugen bij hardkernel.com ~$265, alleen moet je dan met paypal (dat ik niet heb) betalen. Als je dan verder gaat kijken kom ik niet onder de €400 uit. Dat scheelt nog al. Dus mocht iemand een goed adres in NL/EU weten waar je voor niet veel meer dan de prijs op hardkernel.com, dan hou ik me aanbevolen.
Ik denk dat je het hier in moet zoeken:
Our prices do not include taxes, tariffs, brokerage fees, or any related charges.
Tel je alleen al 21% BTW erbij gaat die $265 naar $320. Vervolgens zit je ook nog met importheffingen. En de ("lokale") winkelier wilt natuurlijk zijn eigen marge pakken, en het personeel moet ook betaald worden.

Ik denk dus dat je hem niet aan de prijs van Hardkernel zelf gaat vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Toen de dollar ongeveer gelijk was aan de euro, was het totaal niet interessant om hem bij Hardkernel te bestellen. Je moet rekening houden met inklaringskosten en 21% btw boven op je betaalde prijs (dus inclusief verzendkosten). Er zijn in Nederland een tweetal webshops die Odroid verkopen. De ene is prijzig en de andere is erg goed geprijsd. Dat laatste was voor mij goedkoper dan zelf bestellen bij Hardkernel en je moet niet vergeten: wat ga je doen als je een defect hebt en je moet garantie gaan claimen? Terugsturen? Dan is het iets eenvoudiger als je te maken hebt met een Nederlandse webshop.

Zojuist de GMKtec G3 Plus binnen. Komende dagen even lekker aan de tand voelen.

Nou, de test is van korte duur: GMKtec G3 Plus (barebone) + 1x DDR4 16GB 3200Mhz geheugenmodule + 1TB nvme ssd icm Windows 11, gemeten met Energy Logger 4000: 7,9W idle. WiFi module eruithalen geeft geen merkbaar verschil.

Stiekem wist ik het wel zo'n beetje. Dit beestje hoeft mij ook nooit in idle, want hij gaat intensief gebruikt worden en als ie niets heeft te doen, dan gaat ie uit.

[ Voor 22% gewijzigd door GioStyle op 24-04-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:16
@jvwou123 Bij Reichelt kun je hem voor € 243,98 bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 20:06
jvwou123 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:00:
Ik heb 'm hier besteld: Odroid.nl - Odroid H4+ - vanaf 195,02 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvwou123
  • Laatst online: 11:29
Thanks, ik ga eens kijken bij odroid.nl zoals @blackmage2v aangeeft. Ik heb daar vorige week ook een odroid M1S besteld voor home assistant. Die draait daar nu op.

En @RobertMe, ik was inderdaad de belasting, invoerrechten en dat soort dingen vergeten er bij op te tellen. Als je dat wel doet zit je snel aan het zelfde bedrag als de odroid.nl bedragen.

@GioStyle bedankt voor de meting, dan ga ik of voor een odroid H4+, die volgens mij echt wel zuiniger is dan de GMKtec, als ik jou bericht zo zie. Of een nieuwe deskmini op intel, omdat het hebben van extra CPU power toch wel fijn is af en toe. B.v. het compileren van esphome firmwares, dat ging op mijn amd based deskmini binnen een minuut voor 6 devices, maar op de odroid doet ie daar zo een kwartier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Was dat een scam pagina? Ik krijg nu een 403 + op de root zie ik een Apache test pagina.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 25-04-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:31
Slonzo schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:43:
[...]

Was dat een scam pagina? Ik krijg nu een 403 + op de root zie ik een Apache test pagina.
Werkt hier gewoon hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brogel
GioStyle schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:38:
Toen de dollar ongeveer gelijk was aan de euro, was het totaal niet interessant om hem bij Hardkernel te bestellen. Je moet rekening houden met inklaringskosten en 21% btw boven op je betaalde prijs (dus inclusief verzendkosten). Er zijn in Nederland een tweetal webshops die Odroid verkopen. De ene is prijzig en de andere is erg goed geprijsd. Dat laatste was voor mij goedkoper dan zelf bestellen bij Hardkernel en je moet niet vergeten: wat ga je doen als je een defect hebt en je moet garantie gaan claimen? Terugsturen? Dan is het iets eenvoudiger als je te maken hebt met een Nederlandse webshop.

Zojuist de GMKtec G3 Plus binnen. Komende dagen even lekker aan de tand voelen.

Nou, de test is van korte duur: GMKtec G3 Plus (barebone) + 1x DDR4 16GB 3200Mhz geheugenmodule + 1TB nvme ssd icm Windows 11, gemeten met Energy Logger 4000: 7,9W idle. WiFi module eruithalen geeft geen merkbaar verschil.

Stiekem wist ik het wel zo'n beetje. Dit beestje hoeft mij ook nooit in idle, want hij gaat intensief gebruikt worden en als ie niets heeft te doen, dan gaat ie uit.
Het is misschien vloeken in de kerk ( in dit topic alleszins) maar is deze 8w echt zo slecht?
Zeker als je de prijs in de vergelijking meeneemt, zuinig is goed, maar is het een doel op zich? Het gaat hoop ik toch over de totale business case op 10 jaar of zo.
Als je kijkt dat de Nucbox een 180euro kost (uit mijn hoofd) en de Odroid gaat blijkbaar richting de 400euro.
Moest de Odroid 5w zuiniger zijn is dat 13.2euro/jaar. dus na 10 jaar komt de nucbox nog maar op 310euro uit.

Er vanuit gaande dat performance van beide gelijkaardig is uiteraard.

Of mis ik iets hier?
Ik vraag het maar omdat ik ook aan het kijken was naar de Nucbox en Odroid, maar kijkend naar de prijzen vind ik het een 'moeilijke' discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 12:00
@brogel Nee, het is een N150, die verbruikt net wat meer stroom dan een N100, die @GioStyle mogelijk hierna moet proberen. De N100 heeft ook een 2.5G variant die 1.5 watt extra verbruik is, dus die zou ik nemen/nietnemen op het moment dat performance/stroomverbruik om de hoek komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@brogel Elke Watt kost circa € 3 per Watt per jaar. Over over een periode van 5 jaar is 5W verschil 5 * 3 * 5 = € 75. Als de server langer wordt gebruikt, dan wordt dit vanzelfsprekend hoger.

Hoe, wat en waar je aankoopt moet je natuurlijk zelf beslissen.

Odroid maakt duidelijk goede spullen, andere fabrikanten ontwikkelen door totdat het draait en niet verder. Het mag niets kosten; het doel is een apparaat te maken dat er van buiten uit ziet alsof het gaat werken. Als je het met auto's vergelijkt importeer je een A segment benzine auto van een kleine onbekend Chinese fabriek en dat vergelijk je met een Volvo C segment hybride. Beide zijn "Chinees", maar er is wel een groot verschil in karakter.

Er spelen meer aspecten dan alleen het verbruik. Ook de kwaliteit, kans op problemen en verwachte levensduur is van belang in een operationele prijsberekening. Maar in dit topic gaat het vooral over verbruik.

@Cardinal De TDP geeft niet aan hoeveel het verbruik is. Het geeft alleen aan wat de verwachte benodigde koelcapaciteit is in een gemiddeld scenario. TDP geeft wel wat informatie over het verbruik onder last, terwijl vaak (niet altijd) thuisservers niet veel doen, dus vaak in idle verkeren. Onder idle zal het verbruik ongeveer gelijk zijn over de N95 en hogere processoren. Dat effect zien we ook in Desktop processoren. Zelfs uit de kluiten gewassen processoren kunnen in idle laag verbruiken. Bij N processoren is het verbruik aan de bovenkant wel flink beperkt en dat kan van belang zijn bij wat zwaarder belaste systemen. De cores in een processor zijn energiezuiniger dan P-cores in desktop processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cardinal schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:20:
@brogel Nee, het is een N150, die verbruikt net wat meer stroom dan een N100, die @GioStyle mogelijk hierna moet proberen. De N100 heeft ook een 2.5G variant die 1.5 watt extra verbruik is, dus die zou ik nemen/nietnemen op het moment dat performance/stroomverbruik om de hoek komt kijken.
De N97 op de Odroid H4, die @GioStyle al heeft, is semi gelijk aan de N100 die jij benoemt (/IIRC geeft Odroid zelf aan dat de N97 iets beter is dan de N100?). Daarnaast zijn de meeste N100 systemen juist net zo onzuinig, met ~8W. Alleen de Odroid H4 met de N97 lijkt relatief zuinig te zijn, met ~4W.
Maar dat is nog steeds onzuiniger dan de N5105 systemen, waarvan ik er zelf een heb die ~2 - 2,5W idle deed. En @GioStyle met de Odroid H3 (ja, ook die heeft die ;)) zelfs net onder de 2W kwam.

Edit/aanvulling:
En 8W verbruik klinkt als laag. Totdat je je realiseert dat Mars Warrior een i9 met ~100GB RAM en een ("onzuinige", maar wel ee zuinigste) ATX voeding heeft draaien op 4 á 5 Watt idle.
Kost wat, maar dan heb je ook wat :p. En met ~400 euro voor een Odroid is ~200 voor een Kontron bord met een 13th gen i3 of i5 (wellicht zelfs tweedehands) ook nog niet zo gek.

En tweedehands thinclients, de Dells, HPs, Lenovos die hier wel eens voorbij komen heb je ook een volwaardige CPU (i3 / i5 / i7), en een verbruik onder de 10W, en ook te krijgen voor onder de €200.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 28-04-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Cardinal schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:20:
zelfs dan gaat mijn bedenking nog op.
Als je op 10j telt kan je +-8w meer gaan verbruiken in vergelijking met een Odroid van meer dan 400euro.
zuinig is fijn maar niet voor welke prijs.

Ik moet zeggen dat ik misschien ook liever nu wat meer zou uitgeven en dan de jaarlijkse factuur iets lager houden. maar op het einde van de 10j maakt dit niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brogel schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:46:
[...]

zelfs dan gaat mijn bedenking nog op.
Als je op 10j telt kan je +-8w meer gaan verbruiken in vergelijking met een Odroid van meer dan 400euro.
zuinig is fijn maar niet voor welke prijs.

Ik moet zeggen dat ik misschien ook liever nu wat meer zou uitgeven en dan de jaarlijkse factuur iets lager houden. maar op het einde van de 10j maakt dit niet uit.
Maar je weet natuurlijk niet wat de energieprijs de komende 10 jaar is. Wellicht verdubbeld die wel naar €6 per watt op jaarbasis. Of halveert die, dat kan natuurlijk ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 04-05 20:55

bjp

ja als de prijs uitmaakt, ben je volgens mijn beter af met een oude 8ste generatie 2dehands servertje (Fujitsu of zo). Nog goedkoper dan die no-name pc-tjes.

En vergeet niet de uitbreidingsmogelijkheden. Die mini dingen beperken je vrij snel.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 23:29
RobertMe schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:54:
[...]

Maar je weet natuurlijk niet wat de energieprijs de komende 10 jaar is. Wellicht verdubbeld die wel naar €6 per watt op jaarbasis. Of halveert die, dat kan natuurlijk ook :p
Dit. En ik kijk naar langdurige ondersteuning en populariteit/doorverkoopbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:55:
En vergeet niet de uitbreidingsmogelijkheden. Die mini dingen beperken je vrij snel.
been there, done that Am there, doing that :p

Goede 2 jaar terug een Chinese mini PC met N5105 en 8GB gesoldeerd RAM gekocht "voor Home Assistant op te draaien", naast de Fujitsu met i3-9100 en 32GB RAM (en 3x HDD dus onzuinig). Vervolgens meer en meer gaan "over zetten", intussen staat de "grote" uit en de kleine heeft nog 500MB RAM vrij en ik zou er nog graag meer op gaan draaien :F. Dus had ik toen maar een 16GB model gekocht, of een met gewone RAM slots, of....
En nouja, ik vind het ding nog niet oud genoeg om af te schrijven, en heb ook nog geen duidelijk beeld op "wat dan". All in op een Kontron met een i3 12th / 13th gen en later de i5 13th gen uit mijn PC? Dan kan er geupgrade worden naar hartenlust. Enige dat ik daarop mis is 2,5Gbit/s maar heb ik nu nog niet en een kaartje zullen de kosten niet zijn. En een (oude/tweedehands, merk) thin client of nieuwe (Chinese) mini PC kan ik waarschijnlijk niet 1 op 1 de opslag over zetten (1x NVMe wel, 1x SATA is zeker bij de mini PCs zeldzamer en zal er eerder 2x NVMe op zitten).

En daarnaast heeft de N5105 nog wel wat nukken die de N100/N97 en andere opvolgers, en zelfs antieke Core processoren (sinds ~2010) niet hebben. Zoals geen AVX support, waar wat software handig gebruik van zou kunnen maken als het er wel op zat (AES-GCM encryptie implementaties gebruiken het vaak, terwijl SSE4 ook zou kunnen maar dat ondersteund de software dan weer niet). Maar dat is nog niet perse direct een groot probleem / echt dikke beperking, dat het gebrek aan RAM wel is. En 2,5Gbit/s tussen zelfbouw router (die ook Linux ISOs binnen haalt), mini PCtje, en "NAS" (de Fujitsu) zou leuk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor mij, behalve prijs, betrouwbaarheid en zuinigheid, er is ook plezier factoor. Ik hou van zelf bouwen en met de laatste/nieuwe onderdelen spelen. Hobby mag wat kosten. En hobby verdien je nooit terug, het is altijd een kostenpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
brogel schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:01:
[...]

Het is misschien vloeken in de kerk ( in dit topic alleszins) maar is deze 8w echt zo slecht?
Zeker als je de prijs in de vergelijking meeneemt, zuinig is goed, maar is het een doel op zich? Het gaat hoop ik toch over de totale business case op 10 jaar of zo.
Als je kijkt dat de Nucbox een 180euro kost (uit mijn hoofd) en de Odroid gaat blijkbaar richting de 400euro.
Moest de Odroid 5w zuiniger zijn is dat 13.2euro/jaar. dus na 10 jaar komt de nucbox nog maar op 310euro uit.

Er vanuit gaande dat performance van beide gelijkaardig is uiteraard.

Of mis ik iets hier?
Ik vraag het maar omdat ik ook aan het kijken was naar de Nucbox en Odroid, maar kijkend naar de prijzen vind ik het een 'moeilijke' discussie.
Allereerst heb ik overwogen om een Odroid H4+ aan te schaffen voor het bouwen van een NAS. Uiteindelijk heb ik echter gekozen voor de Aoostar WTR Pro (AMD-versie). Ik heb dus nooit een Odroid H4+ daadwerkelijk in bezit gehad. Voorheen was ik in het bezit van drie Odroid H3's, waarvan één recent is vervangen door een GMKtec G3 Plus. De overige twee Odroid H3’s functioneren momenteel als mijn Dockerhosts: de main Dockerhost heeft een verbruik dat schommelt tussen de 2 en 3W, de backup Dockerhost rond de 2W.

Ik heb even snel door mijn facturen heen gebladerd. Ik heb de Odroid H3's eind 2022 aangeschaft. Destijds was dit voor mij de beste/meest optimale keuze. Ik maakte de overstap van de bekende Fujitsu D3644-B moederbord, gecombineerd met een Intel i3-9100 naar twee Odroid H3's. Destijds zag de markt er volledig anders uit: mini-pc’s waren niet zo vanzelfsprekend als nu en kon je Raspberry Pi’s voor een paar tientjes oppikken. Voor mijn doel wilde ik graag x86-architectuur vanwege ondersteuning op de langere termijn.

Mijn ervaring met Hardkernel is wel positief. Ze hebben een actieve support en voor de Odroid H3 zijn er meer dan tien bios updates uitgebracht. Zie dat maar met een willekeurige Chinese mini pc te krijgen. Ook de garantie is toch net even wat beter. Na een plotselinge defect van één van mijn Odroid H3’s heb ik kosteloos een vervangend exemplaar ontvangen, zonder dat ik daar al te veel moeite in moest steken.

Mijn focus lag destijds op absolute energiezuinigheid en compactheid. Een volledige mATX-build past wel in mijn meterkast, maar is simpelweg niet erg praktisch. Momenteel heb ik al mijn (mini)pc’s netjes naast elkaar opgesteld op één plank met daarnaast de router.

De GMKtec G3 Plus doet momenteel zijn specifieke taak: het continu transcoderen van mkv-bestanden van streamingdiensten. Het stroomverbruik ligt hierbij rond de 20W. Is evenveel als de Odroid H3, maar de N150 is toch wel een tikkeltje sneller dan de N5105. Wel houd ik er rekening mee dat ik deze barebone van €100 volledig zal moeten afschrijven, mede door het ontbreken van enige vorm van degelijke garantie. Verder vind ik de bouwkwaliteit matig; zo moet ik bijvoorbeeld zelf een extra heatsink plaatsen op de SSD vanwege de gebrekkige koeling en airflow. Dit probleem heb ik bij de passief gekoelde Odroid H3's nooit gehad.

Daarnaast wil ik benadrukken dat ik de Odroid H4+ tegenwoordig relatief prijzig vind en dat heb ik ook al eerder aangegeven. Indien ik nu een keuze zou moeten maken, zou ik zeker ook andere alternatieven overwegen.

Uiteraard kan ik niet bepalen welke hardware voor jouw situatie de beste keuze is. Wat ik wél kan doen, is mijn persoonlijke ervaringen delen, zodat je deze kunt meenemen in je eigen overweging.

Ik heb ook andere voorbeelden genoemd in het draadje. Voorbeeld: In het verleden heb ik ook gebruik gemaakt van twee HP EliteDesk 800 G5 mini-pc’s. Deze systemen zijn tegenwoordig behoorlijk goedkoop te krijgen op Marktplaats en kunnen ook erg zuinig zijn.

Maar om terug te komen op je vraag: Is 8W idle voor een Intel N150 slecht? Ja, ik vind persoonlijk van wel. Ik vind het onnodig, iets meer aandacht aan het ontwerp en het had misschien wel wat zuiniger gekund. Maarja, vaak is goedkoop vaak vooral besparen op alles wat los en vast zit. Alleen in mijn geval gebruik ik hem maximaal of hij gaat uit, zodat het idle verbruik voor mij van deze mini pc niet zo relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
GioStyle schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:34:
[...]

Allereerst heb ik overwogen om een Odroid H4+ aan te schaffen voor het bouwen van een NAS. Uiteindelijk heb ik echter gekozen voor de Aoostar WTR Pro (AMD-versie).
Ben je hier tevreden van? wat voor verbruik heb je hier mee?
hoelang heb je hem al in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
brogel schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:33:
[...]

Ben je hier tevreden van? wat voor verbruik heb je hier mee?
hoelang heb je hem al in gebruik?
In het begin veel gezeur gehad. Ik had 4x 24TB schijven geplaatst, maar bij één schijf of liever gezegd op één plek kreeg ik continu CRC errors. Lang verhaal kort: Het is inmiddels opgelost met een biosupdate, maar ik ben een beetje teleurgesteld in de verkoper (is verdwenen) en mijn creditcardmaatschappij. Na de biosupdate werkt het eigenlijk wel goed.

Zonder schijven heb ik idle 3,2W gemeten. Behuizing is echt lekker stevig en massief. Schijven liggen horizontaal, maakt volgens mij niets uit, maar voor mijn gevoel hoort het zo in plaats van verticaal. Bij Synology/QNAP zie je altijd de schijven verticaal. De processor (AMD 5825U) is wel vlotjes. Is een 8 core en duidelijk sneller dan een N5105/N150. Plek voor twee nvme ssd's. Voor mij is dit wel de ultieme NAS. NAS wordt alleen gebruikt voor films en series. Als ik een bepaalde serie wil kijken, dan kopieer ik deze naar één van mijn andere servers, waardoor de NAS eigenlijk vaker uit staat, dan aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24
Ben nu net als veel anderen ook op zoek naar een alternatief voor mijn Synology DS918+ NAS en tot nu toe kom ik telkens op een ODROID H4+ build uit als beste keuze. Ben een beetje huiverig om unraid oid te gaan draaien op de Ugreen DXP2800. Dan lees je op een forum weer een post dat in de shutdown modus de fan blijft draaien...

Ik ben nog op zoek naar een SSD voor caching (16TB - RAID 1, geen zware load). Op dit moment denk ik aan de WD PC SN530 aangezien die maar 0,075 watt verbruikt bij lezen en schrijven wat veel lager is dan vele andere SSDs waar 3 watt vrij normaal is. Daarnaast een TBW van 300TB + 5 jaar garantie wat me wel voldoende lijkt, maar ik heb geen idee hoeveel ZFS of BTRFS nodig heeft.

Heeft iemand nog ervaring met andere SSDs voor de ODROID?

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe server (NAS). Ik heb nu een Asustor AS-6704T, maar wil wat meer regie over de software die ik draai. En graag enigszins zuinig. Eisen: minimaal 2 hdd's, 64GB ECC RAM, betrouwbaar en goed. Nu ben ik wel een beetje een "ekster" dus als ik de Minisforum N5 Pro of de Aoostar WTR Max dan denk ik als eerste: "ik wil dit!", maar rationeel gezien heb ik dat niet nodig en de ondersteuning is twijfelachtig. Zie hieronder mijn eerste opzet. NB: ik heb ooit TrueNAS gedraaid op mijn Asustor maar de ventilatorsturing ontbrak. De Kontron K3836-R heb ik nog nergens beschikbaar gezien: de 300 euro hiervoor is een stelpost. Zien jullie dingen die beter/anders kunnen?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordKontron K3836-R€ 300,-€ 300,-
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 210,99€ 210,99
2Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 332,99€ 665,98
1BehuizingenInter-Tech SC-2100€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1VentilatorsNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 14,95€ 14,95
2Geheugen internKingston KSM56T46BD8KM-32HA€ 183,48€ 366,96
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 1.728,68

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Videopac schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:13:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe server (NAS). Ik heb nu een Asustor AS-6704T, maar wil wat meer regie over de software die ik draai. En graag enigszins zuinig. Eisen: minimaal 2 hdd's, 64GB ECC RAM, betrouwbaar en goed. Nu ben ik wel een beetje een "ekster" dus als ik de Minisforum N5 Pro of de Aoostar WTR Max dan denk ik als eerste: "ik wil dit!", maar rationeel gezien heb ik dat niet nodig en de ondersteuning is twijfelachtig. Zie hieronder mijn eerste opzet. NB: ik heb ooit TrueNAS gedraaid op mijn Asustor maar de ventilatorsturing ontbrak. De Kontron K3836-R heb ik nog nergens beschikbaar gezien: de 300 euro hiervoor is een stelpost. Zien jullie dingen die beter/anders kunnen?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordKontron K3836-R€ 300,-€ 300,-
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 210,99€ 210,99
2Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 332,99€ 665,98
1BehuizingenInter-Tech SC-2100€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1VentilatorsNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 14,95€ 14,95
2Geheugen internKingston KSM56T46BD8KM-32HA€ 183,48€ 366,96
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 1.728,68
toon volledige bericht
De hardware is erg overkill voor puur een NAS? Dat moet een Pentium met minder RAM ook kunnen. Dus waarschijnlijk wordt het dan een combi apparaat? En dan kan het stroomverbruik met 24/7 draaiend roest terwijl je dat mogelijk niet nodig hebt "killing" zijn? * RobertMe heeft zijn server met Fujitsu bord + i3-9100 + 32GB RAM + 3x 3,5" HDD omgetoverd tot NAS toen die achter de 40W verbruik kwam. En staat nu nog alleen on-demand aan. 24/7 services zijn verplaatst naar een mini PCtje. Dat intussen veel te klein is waardoor ik wellicht een Kontron + i5 13th gen ernaast overweeg. Maar dan dus zonder HDDs. En alleen "cache" op SSD (en backups vanaf PCs die 24/7 mogelijk zijn gaan naar SSD en later ook nog naar NAS/HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

RobertMe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:34:
[...]

De hardware is erg overkill voor puur een NAS? Dat moet een Pentium met minder RAM ook kunnen. Dus waarschijnlijk wordt het dan een combi apparaat? En dan kan het stroomverbruik met 24/7 draaiend roest terwijl je dat mogelijk niet nodig hebt "killing" zijn? * RobertMe heeft zijn server met Fujitsu bord + i3-9100 + 32GB RAM + 3x 3,5" HDD omgetoverd tot NAS toen die achter de 40W verbruik kwam. En staat nu nog alleen on-demand aan. 24/7 services zijn verplaatst naar een mini PCtje. Dat intussen veel te klein is waardoor ik wellicht een Kontron + i5 13th gen ernaast overweeg. Maar dan dus zonder HDDs. En alleen "cache" op SSD (en backups vanaf PCs die 24/7 mogelijk zijn gaan naar SSD en later ook nog naar NAS/HDD).
Ja, je hebt gelijk. Ik wil wel wat software op draaien, maar niet veel / resource-intensief: home assistant, en AdGuard Home instance, Lyrion Music Server, Frigate, Jellyfin en dat ...arr gebeuren als ik dat aan de praat krijg. Verder wil ik graag ECC geheugen en voldoende geheugen: beide is met eenvoudigere Intel processoren vaak niet mogelijk.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 10:32

Cyphax

Moderator LNX
Videopac schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:43:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Ik wil wel wat software op draaien, maar niet veel / resource-intensief: home assistant, en AdGuard Home instance, Lyrion Music Server, Frigate, Jellyfin en dat ...arr gebeuren als ik dat aan de praat krijg. Verder wil ik graag ECC geheugen en voldoende geheugen: beide is met eenvoudigere Intel processoren vaak niet mogelijk.
Je kunt het RAM-geheugen later uitbreiden als je in eerste instantie tekort komt maar wat je noemt past volgens mij nog wel binnen 8GB. Ik zou met 16GB beginnen. Scheelt een hoop centen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
in en dat ...arr gebeuren als ik dat aan de praat krijg. Verder wil ik graag ECC geheugen en voldoende geheugen: beide is met eenvoudigere Intel processoren vaak niet mogelijk.
"Toentertijd" (19 / 20) zat het juist weer alleen op de Pentium & i3. Daarom heb ik weer de i3-9100 omdat dat de "hoogste" was die wel ECC deed. Daarna is het een tijdje niet geweest? (/Xeon only) en DDR5 heeft het "on die"? wat dan niet "volledig" is (bitflips in transport blijven ongedetecteerd?).

V.w.b. gebruik dat je noemt is het echt heel zwaar overkill. Ook die 64GB RAM. Waarbij ik me bij @Cyphax aansluit: uitbreiden kan altijd nog. Ik heb toen ook 16GB gekocht en later nog eens 16GB via V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Cyphax schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:56:
[...]

Je kunt het RAM-geheugen later uitbreiden als je in eerste instantie tekort komt maar wat je noemt past volgens mij nog wel binnen 8GB. Ik zou met 16GB beginnen. Scheelt een hoop centen.
Het advies voor TrueNAS is toch minimaal 32 GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 10:32

Cyphax

Moderator LNX
Videopac schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:05:
[...]

Dat is eigenlijk alleen voor zfs, dan kan je veel geheugen inzetten maar dat is niet per se nodig voor normale werking. :)
Ze zeggen zelf dit over de eisen:
Dual-Core 64-bit CPU | 8 GB RAM (16 GB Recommended) | 16 GB SSD Boot Device | 2 Identically Sized Devices | Network Port | Hardware RAID Not Required
Als je graag veel geheugen wil gebruiken voor zfs dan kan dat natuurlijk, dat is volgens mij niet nutteloos, maar het heeft wel een prijs. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Videopac schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:05:
[...]

X GB RAM per Y TB opslag wordt vaak gezegd bij ZFS. Maar ik heb in het mini PCtje 5TB (1 + 4) opslag en het ARC geknepen op 2GB (standaard pakt ARC 50% van totale RAM). En nouja, dat werkt prima. Behalve dat die 2GB ARC uiteraard vol zit en de overige 6GB ook. Daarom ook dat die geknepen is. 8GB gesoldeerd RAM was een domme keuze :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
andru123 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:09:
@spoor12b ik denk dat SSD idle blijft 99% van de tijd, voor een NAS met licht gebruik. Dan idle verbruik is meer van belang. Er is een mooi overzicht van idle SSD verbruik bij gepinnde posts. En hoe groter de SSD hoe beter, denk ik.
Dat is een mooi overzicht, echter, als ik op zoek ga naar het verbruik dan kom ik voor de SN850X 1TB (kleiner dan in de lijst) hogere idle power consumption tegen dan dat Tweakers gemeten heeft. Ik zoek nog rustig even verder :)

Is ook lastige materie om goed te meten en een paar mW meer of minder is natuurlijk ook geen probleem, zolang de idle power onder de 0,1 blijft ben ik zeer tevreden.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoor12b schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:27:
[...]
Dat is een mooi overzicht, echter, als ik op zoek ga naar het verbruik dan kom ik voor de SN850X 1TB (kleiner dan in de lijst) hogere idle power consumption tegen dan dat Tweakers gemeten heeft. Ik zoek nog rustig even verder :)

Is ook lastige materie om goed te meten en een paar mW meer of minder is natuurlijk ook geen probleem, zolang de idle power onder de 0,1 blijft ben ik zeer tevreden.
Je bent denk ik in de war met de 850 en 850X. De 850X is gewoon retezuinig in idle. Paar mW en dat is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Denk dat het gros op een E-core kan draaien. Mogelijk dat Frigate en Jellyfin daar net wat meer moeite mee hebben, maar echt zwaar klinkt dit allemaal niet.

Als je ECC wilt dan is dat tegenwoordig flink kostenverhogend (mobo + specifieke chipset). Tenzij je het kunt doen met de on-die ECC van DDR5. Dat is nog altijd veel beter dan DDR4 zonder 8)

ZFS kun je ook gewoon zonder ECC draaien overigens, net als elk ander filesysteem 8)
The 'ZFS Without ECC Is Doomsday' myth has been debunked by one of the developers of ZFS themselves:

https://web.archive.org/w...?f=2&t=1235679&p=26303271
There's nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem. If you use UFS, EXT, NTFS, btrfs, etc without ECC RAM, you are just as much at risk as if you used ZFS without ECC RAM. Actually, ZFS can mitigate this risk to some degree if you enable the unsupported ZFS_DEBUG_MODIFY flag (zfs_flags=0x10). This will checksum the data while at rest in memory, and verify it before writing to disk, thus reducing the window of vulnerability from a memory error.

I would simply say: if you love your data, use ECC RAM. Additionally, use a filesystem that checksums your data, such as ZFS.

In short, ECC memory has a purpose, and it's worth having if you want it, but any of the hype that Non-ECC+ZFS=Apocalypse is not a real thing, at least no more than having bad memory/bit flips with ANY other kind of file system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Mars Warrior schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:55:
[...]

Je bent denk ik in de war met de 850 en 850X. De 850X is gewoon retezuinig in idle. Paar mW en dat is het.
Ik heb ze inderdaad omgewisseld, echter, ik heb nog geen andere bron kunnen vinden waarin de meetgegevens van Tweakers bevestigd worden. Jammer dat WD deze specificaties niet op hun site heeft geplaatst.

En dan staat hier dat het idle verbruik 1.2W zou zijn (helaas geen bronvermelding).

.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:06:
[...]

Denk dat het gros op een E-core kan draaien. Mogelijk dat Frigate en Jellyfin daar net wat meer moeite mee hebben, maar echt zwaar klinkt dit allemaal niet.
Jellyfin verbruikt "niks". Heb dat, kortstondig, op mijn N5105 gedraaid en het werkte. Ga er wel vanuit dat de initiële scan op een beter systeem sneller zou zijn geweest, maar een scan hoeft niet perse super snel te zijn en die initiële scan doe je natuurlijk ook maar 1x. Alleen transcoding zal zwaar zijn, maar dat moet je al niet willen gebruiken. En als..., dan gewoon hardware decoding/encoding gebruiken en daar zal een iGPU van een 13th gen i5 zijn hand ook niet voor om draaien.

Frigate heb ik geen ervaring mee. Maar kan bij mijn weten de videokaart gebruiken voor decoding. En detectie en soortgelijke kan met Intels OpenVINO op de iGPU. Dus ook Frigate gebruikt niet alleen maar de CPU en kan veel "offloaden". Waarna ik meen de echte CPU specs er ook niet meer toe doen. (Een betere CPU kan ook een betere iGPU hebben dat wel merkbaar is neem ik dan aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoor12b schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:24:
[...]
Ik heb ze inderdaad omgewisseld, echter, ik heb nog geen andere bron kunnen vinden waarin de meetgegevens van Tweakers bevestigd worden. Jammer dat WD deze specificaties niet op hun site heeft geplaatst.

En dan staat hier dat het idle verbruik 1.2W zou zijn (helaas geen bronvermelding).

.
Besef dat Tomshardware en TPU vaak zonder ASPM testen. Dat zie je ook terug in het commentaar hier van één van de auteurs: https://www.tomshardware....icron-4600-2tb-ssd-review

Omdat het op een desktop is, wordt ASPM niet gebruikt. Lekker logisch, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:45:
[...]
Jellyfin verbruikt "niks". Heb dat, kortstondig, op mijn N5105 gedraaid en het werkte. Ga er wel vanuit dat de initiële scan op een beter systeem sneller zou zijn geweest, maar een scan hoeft niet perse super snel te zijn en die initiële scan doe je natuurlijk ook maar 1x. Alleen transcoding zal zwaar zijn, maar dat moet je al niet willen gebruiken. En als..., dan gewoon hardware decoding/encoding gebruiken en daar zal een iGPU van een 13th gen i5 zijn hand ook niet voor om draaien.
Dan lijkt dat op Immich: die heb ik ook op wat E-cores draaien en de initiele scan is behoorlijk zwaar omdat er ook heel wat machine learning inzit voor persoonsherkenning enzo. Maar voor de rest draait het gewoon goed op de langzame E-cores.
Frigate heb ik geen ervaring mee. Maar kan bij mijn weten de videokaart gebruiken voor decoding. En detectie en soortgelijke kan met Intels OpenVINO op de iGPU. Dus ook Frigate gebruikt niet alleen maar de CPU en kan veel "offloaden". Waarna ik meen de echte CPU specs er ook niet meer toe doen. (Een betere CPU kan ook een betere iGPU hebben dat wel merkbaar is neem ik dan aan).
Frigate heb ik niet meer draaien. Schijnt dat icm OpenVINO het best goed draait, ook op E-cores. Een goede iGPU is wel aan te raden ja, omdat die veel kan doen in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spoor12b
Mars Warrior schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:48:
[...]

Besef dat Tomshardware en TPU vaak zonder ASPM testen. Dat zie je ook terug in het commentaar hier van één van de auteurs: https://www.tomshardware....icron-4600-2tb-ssd-review

Omdat het op een desktop is, wordt ASPM niet gebruikt. Lekker logisch, toch?
Ha, ja mee eens. Tom's hardware en TPU zijn voor mij ook geen sites met een beste reputatie. Zo jammer dat Anandtech gestopt is.

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 18:06
Ik heb een coral TPU en 4 camera's in Frigate.
Geen GPU voor decoding jammer genoeg.
Frigate gebruikt best nog veel CPU vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Ik ben er nog niet uit welk OS ik straks ga draaien op mijn ODROID maar zijn er, vanuit energiebeheer nog relevante verschillen tussen TrueNas, Proxmox, Unraid en Ubuntu server? Ik bedoel hiermee vooral de mogelijkheden om de powersaving states goed in te stellen e.d.

Mijn nieuwe NAS draait straks met een RAID 1 configuratie en doet weinig meer dan fileserver zijn en een paar lichte docker containers draaien. Ik neem aan dat de verschillen in energieverbruik door de het OS niet echt relevant zullen zijn maar wellicht is dat niet het geval?

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoor12b schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:20:
Ik ben er nog niet uit welk OS ik straks ga draaien op mijn ODROID maar zijn er, vanuit energiebeheer nog relevante verschillen tussen TrueNas, Proxmox, Unraid en Ubuntu server? Ik bedoel hiermee vooral de mogelijkheden om de powersaving states goed in te stellen e.d.

Mijn nieuwe NAS draait straks met een RAID 1 configuratie en doet weinig meer dan fileserver zijn en een paar lichte docker containers draaien. Ik neem aan dat de verschillen in energieverbruik door de het OS niet echt relevant zullen zijn maar wellicht is dat niet het geval?
Dat laatste is zeker wel het geval. Proxmox bv doet redelijk wat logging / statistieken bijhouden. En elke X seconden al die statistieken verzamelen en opslaan houdt het systeem natuurlijk ook weer uit idle.
Maar ik vermoed dat TrueNAS & Unraid dat ook wel zullen doen. Een kale Ubuntu installatie dan uiteraard niet, maar voeg je het wellicht weer zelf aan toe.
Maar dan nog zullen ze vast elk hun eigen implementatie hebben. En aangezien Proxmox niet op thuisgebruik is gericht is dat van zichzelf al minder geconfigureerd op zuinigheid (CPU die standaard op performance staat bv). En qua hun eigen software (WebUI + statistieken gebeuren etc) is het ook maar de vraag of dat ingericht is op zuinigheid (/de code dus ook efficiënt is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spoor12b
Dank voor je reactie @RobertMe , dan neig ik er toe om het eerst eens met Ubuntu te proberen. Een andere optie is Windows. Dat is bepaald niet ideaal met Docker ondersteuning, en afgezien daarvan vraag ik me af hoe goed ik daarmee de C10 state kan bereiken. Er zijn wel de nodige tools van MS zelf om dit verder te onderzoeken. Heb er zelf geen goed gevoel bij maar wellicht valt het reuze mee.

Daarnaast is het welllicht een optie om "gewoon" het aantal kWh te meten over een paar dagen met verschillende configuraties. Maar helaas zijn de goedkope meters vaak erg onnauwkeurig bij laag verbruik dus dat klinkt simpeler dan het is :)

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spoor12b schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:03:
Dank voor je reactie @RobertMe , dan neig ik er toe om het eerst eens met Ubuntu te proberen. Een andere optie is Windows. Dat is bepaald niet ideaal met Docker ondersteuning, en afgezien daarvan vraag ik me af hoe goed ik daarmee de C10 state kan bereiken. Er zijn wel de nodige tools van MS zelf om dit verder te onderzoeken. Heb er zelf geen goed gevoel bij maar wellicht valt het reuze mee.

Daarnaast is het welllicht een optie om "gewoon" het aantal kWh te meten over een paar dagen met verschillende configuraties. Maar helaas zijn de goedkope meters vaak erg onnauwkeurig bij laag verbruik dus dat klinkt simpeler dan het is :)
Er zijn goedkope energiemeters (€10 ofzo) die erg nauwkeurig zijn. Weet ff niet meer het merk... Mogelijk ff zoeken in dit topic.

Ubuntu met Docker zal de meest zuinige optie zijn. Eventueel cockpit erbij als web GUI om dingen in te stellen.
Ik draai ook Ubuntu icm Docker compose (40 containers).

Windows zou ik (want een VM) niet doen. Teveel gedoe lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
spoor12b schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:20:

al eens gekeken naar OpenMediaVault? deze kan sinds v7 ook Docker:
https://wiki.omv-extras.org/doku.php?id=omv7:docker_in_omv
verder niet heel veel ervaring mee, heb nog ergens een OMV servertje staat wat enkel als samba share functioneert.

Truenas Scale en Proxmox zijn Debian based (proxmox gebruikt de Ubuntu Kernel?) powertop zal dus wel werken. Unraid heeft met de aankomende stable release (7.1.0) ook een nieuwere Linux Kernel welke wat betere zuinigheidsverbeteringen heeft.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
@Mars Warrior Ik zal er weer eens op zoeken. De C't (Duits) test deze af en toe ook en soms blijkt een budget meter inderdaad prima te presteren.

@geenwindows Ja, Openmediavault staat ook nog op mijn lijstje en het ziet er ook mooi uit. Daarnaast is Debian installatie ook nog een optie. Unraid lijkt me ook mooie keuze maar dan moet het energieverbruik niet te hoog (zijn zoals eerder gemeld). Zo te zien besteden ze er wel aandacht aan maar het artikel is al wat ouder. En wat je al schrijft zit er in 6.12 een verbeterde schedular wat zeker de moeite waard is.

spoor12b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Topic start onder de kop Verbruik meten staat een hele paragraph over energiemeters. Net achter “Minipc” onder Tweaks Het grote zuinige server topic - deel 3 - minipc
@Mars Warrior mischien kan je ook de post bijwerken zo die sectie ook in inhoudsopgave verschijnt.

[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 01-05-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 23:54

D4NG3R

kiwi

:)

geenwindows schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Truenas Scale en Proxmox zijn Debian based (proxmox gebruikt de Ubuntu Kernel?) powertop zal dus wel werken. Unraid heeft met de aankomende stable release (7.1.0) ook een nieuwere Linux Kernel welke wat betere zuinigheidsverbeteringen heeft.
Aanvullend hierop: powertop werkt ook prima op unRAID, hoe (on)zuinig het onder de streep is t.o.v. alternatieven durf ik dan weer niet te zeggen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 01-05-2025 16:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 18:06
Proxmox kreeg ik niet even zuinig als een kale Ubuntu, maar op zich is dat niet onlogisch.
Wel kreeg ik het toch bijna even zuinig.
Je kan onnodige cluster services uitschakelen en je kan de CPU governor aanpassen (community scripts).
Verder powertop gebruiken en zorgen dat ASPM overal enabled is (topic start).

[ Voor 7% gewijzigd door GoBieN-Be op 01-05-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als je enige Linux kennis hebt is de meest zuinige combinatie: Debian met Docker en dan ZFS/Samba voor opslag/netwerkshares. Virtual machines moet je gewoon zoveel mogelijk links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoor12b schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:03:
Er zijn wel windows enthusiasts hier dat windows als server gebruiken, hoor. In principe het moet lukken om een Windows bijna als zuinig als linux krijgen. Bij mij lukt het wel(bijna), als je de topic start tips volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spoor12b
@andru123 goed om te weten. Wat we aanspreekt van Windows is dat full diskencryptie en TPM goed geregeld is maar dat is weer een heel ander onderwerp.

@GioStyle Zo'n kale Debian installatie klink zo slecht nog niet. Wellicht dan nog voor het gebruiksgemak Openmediavault overwegen (wat weer op Debian draait) maar ik ga zeker met wat verschillende distributies spelen. En daarbij dan een goede energiemeter zoals geadviseerd.

Is er nog iets zinnigs te zeggen over het energieverbruik van geheugen? Vanzelfsprekend kost meer geheugen meer energie maar mocht ik in de toekomst toch ZFS gaan gebruiken dan heb je al snel een flinke portie nodig.

Zo vraag ik me af wat deze 32GB sodimm gebruikt ten opzichte van een 16GB model. Helaas bevat de datasheet van Samsung geen verdere gegevens. En om nou $423 te betalen voor de Jedec DDR5 documentatie... :?

Ondanks het lage voltage zou het me niet verbazen als het verschil 3 watt bedraagt of meer.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Veel geheugen bij ZFS is optioneel, geen vereiste. De ene server heeft bij mij 2x32GB en de andere 2x16GB. Qua stroomverbruik heb ik geen verschillen gezien/gemeten. Echter zijn 64GB en 32GB aan geheugen zware overkill voor mij thuis. Het is ook meer, 'omdat het kan'. Als je Debian met Docker draait, heb je aan enkele GB's al genoeg. Doe je ZFS erbij, dan is één geheugenmodule van 16GB al echt ruim. Ik wijs bij 64GB, 48GB toe aan ARC en bij 32GB, 24GB. Mijn NAS heeft ook maar slechts 2x16GB, waarvan 24GB voor ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
@GioStyle Prima, dan wordt het voorlopig 16GB, is al het dubbele van mijn huidige NAS.

En toch nog wat gevonden over het gebruik: Samsung heeft het hier over 4,6 watt voor 2 stuks 32GB dus dat valt mee.

@andru123 Bedankt voor de tip, maar dat speelt met de Odroid H4+ geen rol omdat daar maar 1 slot op zit. Daarnaast scheelt het ook om een module te nemen met minder chips.

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spoor12b schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:40:
En toch nog wat gevonden over het gebruik: Samsung heeft het hier over 4,6 watt voor 2 stuks 32GB dus dat valt mee.
ik denk dat de hele laptop gebruikt 4.6W (1.4W idle), niet de modules. Niet echt duidelijk, ik kan niet voorstellen dat geheugen zoveel energie eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
Als dat inderdaad het geval is dan lijkt een 32GB module dik onder de 1 watt te gebruiken. Dat is voor mij dan zuinig genoeg (even los van of het wel nodig is).

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 22:53
Waarschijnlijk een domme vraag... maar ik zou het fijn vinden als jullie me het volgende kunnen vertellen, ik kan het niet zo makkelijk online vinden:

Ik ben van plan een server voor virtualisatie te bouwen op basis van een ASRock Rack B650D4U, en daar wilde ik als CPU een Ryzen 9 7900 op gebruiken. Ik begrijp dat dit board in het verleden wat kinderziekten had, maar dat de nieuwere versies OK zijn.

Mijn vraag: Ik wilde als memory .Kingston KSM56E46BD8KM-32HA gebruiken. Dat is ECC memory, en ik weet van vroeger.. toen ik mijn meeste server op basis van SuperMicro en intel bouwde, de CPU niet altijd samen ging met ECC.

Dit wordt een beetje een avontuurtje...mijn eerste AMD based systeem,én eens wat anders dan SuperMicro (kon gewoon niet het juiste mobo vinden) dus ik ben niet echt goed thuis in de AMD familie. Gaat dit memory werken, of moet ik verder kijken?

Voor de volledigheid de hele config:

CPU Ryzen 9 7900 (7000 series)uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed
ASRock Rack B650D4Uuitvoering: ASRock Rack B650D4U
Kingston KSM56E46BD8KM-32HAuitvoering: Kingston KSM56E46BD8KM-32HA
inter-tech-3u-k-340luitvoering: Inter-Tech 3U-K-340L
Noctua NF-A8 PWMuitvoering: Noctua NF-A8 PWM Bruin, 80mm
MSI MAG A750GL PCIE5 IIuitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 II
Samsung 9100 Pro, met heatsink 2TBuitvoering: Samsung 9100 Pro, met heatsink 2TB

[ Voor 37% gewijzigd door Frost_Azimov op 02-05-2025 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staticint
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 00:38
Frost_Azimov schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:55:
Waarschijnlijk een domme vraag... maar ik zou het fijn vinden als jullie me het volgende kunnen vertellen, ik kan het niet zo makkelijk online vinden:

Ik ben van plan een server voor virtualisatie te bouwen op basis van een ASRock Rack B650D4U, en daar wilde ik als CPU een Ryzen 9 7900 op gebruiken. Ik begrijp dat dit board in het verleden wat kinderziekten had, maar dat de nieuwere versies OK zijn.

Mijn vraag: Ik wilde als memory .Kingston KSM56E46BD8KM-32HA gebruiken. Dat is ECC memory, en ik weet van vroeger.. toen ik mijn meeste server op basis van SuperMicro en intel bouwde, de CPU niet altijd samen ging met ECC.

Dit wordt een beetje een avontuurtje...mijn eerste AMD based systeem,én eens wat anders dan SuperMicro (kon gewoon niet het juiste mobo vinden) dus ik ben niet echt goed thuis in de AMD familie. Gaat dit memory werken, of moet ik verder kijken?

Voor de volledigheid de hele config:

CPU Ryzen 9 7900 (7000 series)uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed
ASRock Rack B650D4Uuitvoering: ASRock Rack B650D4U
Kingston KSM56E46BD8KM-32HAuitvoering: Kingston KSM56E46BD8KM-32HA
inter-tech-3u-k-340luitvoering: Inter-Tech 3U-K-340L
Noctua NF-A8 PWMuitvoering: Noctua NF-A8 PWM Bruin, 80mm
MSI MAG A750GL PCIE5 IIuitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 II
Samsung 9100 Pro, met heatsink 2TBuitvoering: Samsung 9100 Pro, met heatsink 2TB
toon volledige bericht
De 5600MT/s versie staat niet op de QVL. Max. DIMM Frequency staat aangegeven als 5200 MHz (1DPC); 3600 MHz (2DPC). Gaat het werken? Misschien wel. De 4800MT/s versie (KSM48E40BD8KM-32HM) werkt hier in ieder geval wel. 4x32GB @ 3600MT/s multi-bit ECC in een ASRock Rack B650D4U-2L2T/BCM. (Overigens ook een B650D4U-2L2T/BCM met 2x16GB KSM48E40BS8KI-16HA hier draaien.)

Let op trouwens: ECC staat niet standaard aan in de BIOS/UEFI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frost_Azimov schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:55:
Dit is een topic over zuinige thuisservers, dus ik ga je dit bord afraden. Serverborden zijn doorgaans niet zuinig. AMD is niet zo zuinig in idle als Intel. IPMI is een systeem in een systeem, dus in principe het verbruik van twee systemen. Er is een veel overhead. Zie onder gepinde posts welke systemen (redelijk) zuinig zijn. Dat zijn meestal desktopborden.
Gewoon DDR5 geheugen dat past bij de processor is geschikt. JEDEC standaard 1,1V op een niet exorbitante snelheid is in het algemeen het zuinigst. Deze processor ondersteunt 2x single of dual rank 5200 MT/s. ECC kan een DIMM minder zuinig maken, o.a. omdat er meer werk verzet wordt en zuinigheid minder belangrijk is voor serverborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:53:
[...]

Dit is een topic over zuinige thuisservers, dus ik ga je dit bord afraden.
Wat dan wel weer scheelt is dat de B650D4U zonder toevoegingen aan de naam geen zuipende 10Gbe-chipset heeft die aangezet wordt door de IPMI. Alsnog zal het niet het meest zuinige bord zijn, dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Wat dan wel weer scheelt is dat de B650D4U zonder toevoegingen aan de naam geen zuipende 10Gbe-chipset heeft die aangezet wordt door de IPMI. Alsnog zal het niet het meest zuinige bord zijn, dat niet.
Ik zou verwachten dat deze borden met een 7900 CPU alsnog 30W idle pakken, als het niet meer is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Laatst online: 11:35
@Frost_Azimov Enkel virtualisatie is niet echt een reden meer om een server mobo te pakken. Waarom dus specifiek dat moederbord?

Ik zou sowieso wegblijven van Asrock als je iets zuinigs zoekt, alle Asrock server bios'en zijn standaard geoptimaliseerd voor performance & stabiliteit en dus niet zuinigheid. Zaken als ASPM zitten standaard vaak niet eens in de bios, als je dat wilt dan moet je Asrock support lief vragen en hopen dat ze een speciale bios versie met ASPM aan je willen geven

[ Voor 1% gewijzigd door pimlie op 02-05-2025 12:20 . Reden: server/rack/industrial bios'en, desktop geen idee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Laatst online: 11:19
Na wat aanpassingen is m'n homeserver ondertussen gezakt van 80-90w naar 50-60w. Kan ik best mee leven ;)

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abura
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een (veel) zuinigere JellyFin/Proxmox/Arrstack server. Momenteel heb ik 't draaien op een oude AMD PC, maar die is mij 1, te luid, 2 niet zuinig genoeg. Ik heb nog een n100 mini pc die al wat spul draait, maar die kan dit allemaal niet aan :)

Huidige;
AMD Ryzen 2600 / 32GB RAM / Radeon RX590 < ik streamde hiermee ook Multiviewer F1TV naar 1TV + 3 monitoren (niet zo belangrijk meer, ga geen 150€ pj betalen)

Ik zit te kijken naar de mini PC's van Minisforum en deze lijkt mij meer dan zat voor wat ik er mee wil doen. Minisforum MS-01 Work Station / Intel Core i5-12600H en de combi met 1TB / 32GB RAM lijkt niet duurder dan het via losse sites in NL kopen.

Zit nog te twijfelen naar de NAB9, maar die processor lijkt me zo'n overkill, al is die overall wel 120 goedkoper. Maar kun je dan wel weer een 4tb SSD in klappen natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar iets qua advies vanuit de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 17:00
Abura schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:31:
Ik ben op zoek naar een (veel) zuinigere JellyFin/Proxmox/Arrstack server. Momenteel heb ik 't draaien op een oude AMD PC, maar die is mij 1, te luid, 2 niet zuinig genoeg. Ik heb nog een n100 mini pc die al wat spul draait, maar die kan dit allemaal niet aan
Waarom niet? Het is ongeveer skylake performance en heeft 4 cores. Draai hier iets dergelijks met opnsense erbij op een n305 (8 ipv 4 cores, maar er is maar 1 core echt actief). N100 kan 64gb dimms aan dus geheugen is ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Abura schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:31:
Ik zit te kijken naar de mini PC's van Minisforum en deze lijkt mij meer dan zat voor wat ik er mee wil doen. Minisforum MS-01 Work Station / Intel Core i5-12600H en de combi met 1TB / 32GB RAM lijkt niet duurder dan het via losse sites in NL kopen.
Heb je hier ook verbruikscijfers van? Lijkt me niet dat die echt zuinig gaat zijn met 2x SFP+. Volgens mij zijn die poorten / is die chip altijd onzuinig, ook ongebruikt. Als je die niet gaat gebruiken zou ik dus zeker even kijken hoeveel deze PC gebruikt en of je dat acceptabel vind. Maar ik verwacht dat die relatief onzuinig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56
Ik had deze tijd geleden ook op het oog, vond hem erg aantrekkelijk. Maar ik vreesde ook voor het verbruik van deze netwerkpoorten en de AMT Remote Management, dus ben uiteindelijk toch maar voor het inmiddels beprroefde Kontron bord + i5-13500 gegaan (dank!).

Spullen inmiddels binnen en bezig met inrichten nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

decramy

root@birdie:~#

davasch schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:19:
Ik had deze tijd geleden ook op het oog, vond hem erg aantrekkelijk. Maar ik vreesde ook voor het verbruik van deze netwerkpoorten en de AMT Remote Management, dus ben uiteindelijk toch maar voor het inmiddels beprroefde Kontron bord + i5-13500 gegaan (dank!).

Het laatst gerapporteerde systeem is alweer een jaartje oud. Heb je zin om je specs te delen icm je verbruik?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56
Zeker! Maar moet eerst nog even eea. tweaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Intel AMT verbruikt "niks". Ik heb dat op het Fujitsu bord aan staan en geeft, ook als die uit staat, niet een echt hoog verbruik.
En ik vermoed dat het ook wel op de Kontron zit? Gezien de Fujitsu ervoor het ook had en het industriële borden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
staticint schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:29:
[...]

De 5600MT/s versie staat niet op de QVL. Max. DIMM Frequency staat aangegeven als 5200 MHz (1DPC); 3600 MHz (2DPC). Gaat het werken? Misschien wel. De 4800MT/s versie (KSM48E40BD8KM-32HM) werkt hier in ieder geval wel. 4x32GB @ 3600MT/s multi-bit ECC in een ASRock Rack B650D4U-2L2T/BCM. (Overigens ook een B650D4U-2L2T/BCM met 2x16GB KSM48E40BS8KI-16HA hier draaien.)

Bedankt... ik zal nog even goed nalezen wat het best is, maar als de KSM48E40BD8KM-32HM bij jou werkt op nagenoeg dezelfde hardware dan is de kans groot dat ik het zekere voor het onzekere neem en die memory kies...

[edit] helaas, die KSM48E40BD8KM-32HM is niet meer verkrijgbaar...

Ik zie overigens WEL bij Kingston:

'Replaced by KSM48E40BD8KI-32HA'

en die is zo te zien ook prima leverbaar... dus dan zal ik die nemen. (enige verschil lijkt Hynix die A vs M te zijn)

Bedankt voor je advies!

[ Voor 22% gewijzigd door Frost_Azimov op 02-05-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
pimlie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:20:
@Frost_Azimov Enkel virtualisatie is niet echt een reden meer om een server mobo te pakken. Waarom dus specifiek dat moederbord?

Ik zou sowieso wegblijven van Asrock als je iets zuinigs zoekt, alle Asrock server bios'en zijn standaard geoptimaliseerd voor performance & stabiliteit en dus niet zuinigheid. Zaken als ASPM zitten standaard vaak niet eens in de bios, als je dat wilt dan moet je Asrock support lief vragen en hopen dat ze een speciale bios versie met ASPM aan je willen geven
(ook voor @mrmrmr , bedankt voor je advies)
Tja... het is ook wel een beetje lastig. Ik wil 'm niet als hobby servertje gebruiken, maar echt een stevige taak er op loslaten. Zonder in al te veel (offtopic) detail te treden wil ik er zo'n 20 video-streams 24/7 tegelijk mee processen om signatures te maken (zoals bijvoorbeeld soundhound voor geluid doet). Verder wil ik juist stabiliteit en remote access in geval van issues. (network speed is niet belangrijk vandaar niet de 10Gbit versie)

Dat wordt nu door twee servers gedaan, en ik hoop met deze hardware (en wel zo energie zuinig mogelijk) die twee te vervangen.

Alles is relatief natuurlijk, het gaat er mij om zo zuinig mogelijk een taak goed te kunnen doen. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk aan een dikke HP met Epic CPU en plenty cores komen, major overkill en ik wil niet eens gokken wat dat verbruikt. De TDP van de processor die ik nu koos is 65 watt, en lijkt me voldoende om de taak aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
staticint schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:29:
[...]

Goeie tip!! Overigens, welke CPU heb jij er in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:18

Welke build heb je gebouwd? Ben benieuwd naar o.a. de kast en de HDD :-) Ben zelf ook aan het oriënteren op deze combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Nu online

decramy

Best Buy Guide: Processorbenchmarks - Al onze cpu-testresultaten meteen doorgeklikt naar het verbruik.
het getal wat benoemd staat ligt echter ver boven de getallen die ik hier voorbij zie komen. Ligt dat aan gebruikte moederbord etc?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
decramy schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:01:
Best Buy Guide: Processorbenchmarks - Al onze cpu-testresultaten meteen doorgeklikt naar het verbruik.
het getal wat benoemd staat ligt echter ver boven de getallen die ik hier voorbij zie komen. Ligt dat aan gebruikte moederbord etc?
Dat ligt waarschijnlijk aan de testmethode. Waarschijnlijk wordt er te kort (5 minuten) getest, is de processor niet in idle en is het systeem niet geoptimaliseerd voor verbruik.

Deze tests zijn dus niet representatief voor zuinige servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Nu online

decramy

Mm jammer. Wilde een cpu voor m'n build verzinnen en daarbij zou deze review waardevol kunnen zijn...

Overigens geven ze wel per processor verschil tussen idle, full-load en gaming. Ze hebben dus wel iets hun best gedaan. De optimalisaties kan ik me wel goed voorstellen dat die overgeslagen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onderlinge vergelijkbaarheid zou wel handig zijn, maar ik denk dat verschillen in testomstandigheden daar roet in het eten gooit. Als je bijvoorbeeld Microsoft Search indexeren aan laat staan kan dat de ene keer een hoog verbruik opleveren en de andere keer een laag verbruik. Hetzelfde voor allerlei andere achtergrondtaken van Windows.

Je kan ook tests vergelijken die herhaaldelijk zijn gedaan. Daar zijn ook grote verschillen in te zien.

Als je direct na opstarten of na een bepaalde zware test een idle test heeft dat invloed op het verbruik. Een systeem heeft langer nodig om in de laagste powerstand te komen.

Oudere tests waren soms wel geloofwaardig met 1W idle verbruik, waarbij verschillende desktopprocessoren van licht tot zwaar dicht bij elkaar lagen. Die uitkomst ligt dichter bij de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Nu online

decramy

Ben dus bezig met het samenstellen van een build. Chatgpt geeft aan dat de Intel processors met een -T bij laag gebruik efficient zijn:
De Intel "T"-modellen (zoals de i5-13500T of i3-13100T) blinken echt uit in lage idle- en loadverbruik—vaak tientallen watts minder dan een vergelijkbare AMD-chip, vooral in idle.
Wat is jullie mening?

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste