Ik heb net mijn Debian Trixie KDE htpc/NAS/Docker server omgezet naar Manjaro, en gebruik gemaakt van de Manjaro KDE plasma minimal image, om zo weinig mogelijk bloat te hebben.
De reden van de migratie was omdat ik bij Debian tegen een paar outdated packages aanliep, in vergelijking met Manjaro die ik op mijn laptop heb.
Met Debian 13 kwam ik uit op een idle verbruik van ongeveer 16W, terwijl ik met Manjaro op 10 W idle uitkom, op dezelfde HW, en dit met minder strikte tlp settings dan bij Debian.
Volgens AI zou deze betere power efficiëntie vooral toe te schijven zijn aan de betere power handling van nieuwere software, en het feit dat Arch/Manjaro software met meer optimalisatie compiler flags gecompileerd wordt dan bij Debian.
Ik was daar toch verrast door, omdat ook hier, Debian toch wel aangeraden wordt als energie zuinig.
Mijn verwachting was dat ik met de migratie een iets hoger stroomverbruik zou hebben, maar in plaats daarvan zie ik toch wel een niet te verwaarlozen minderverbruik van ongeveer 6W, op dezelfde hardware (intel core i5 13500 + 32GB RAM + 500GB SSD + 10TB disk.
Ik denk dat het nu wel interessant wordt om mijn Home Assistant van een O-droid XU4 naar dit systeem te migreren, en het systeem dan 24/7 te laten draaien, ipv enkel als ik het gebruik om TV te kijken of als NAS.
Eventueel zou ik ook nog s'nachts kunnen uitschakelen, omdat ik dan Home Assistant niet nodig heb, en het via de BIOS autostart functie s'morgens laten opstarten, en via een automation, s'avonds de pc uitschakelen, zodat hij niet nodeloos draait en stroom verbruikt als ik hem toch niet nodig heb.
[
Voor 21% gewijzigd door
mbbs1024 op 24-05-2026 19:28
]