In het verleden hier al vaker langs geweest, maar ondertussen heb ik al een tijdje een systeem draaien.
Op Marktplaats kwam dit (
uitvoering: HP EliteDesk 800 G8 SFF (4V691EA, Azerty toetsenbord)) langs voor een mooie prijs. Bleek uiteindelijk nieuw in doos (inclusief toetsenbord en muis

) en er waren 2 512GB SSD's geïnstalleerd.
(
uitvoering: Intel 660p 512GB).
Eerder had ik ook al 2 van deze bij een aanbieding gescoord (
uitvoering: WD Elements Desktop Storage 12TB Zwart).
Tijdelijk gebruikt als PC maar nu Unraid. Beide HDD's zijn geshucked en dienen als array en parity.
Een van de SSD's verwijderd (is erg handig gebleken in externe behuizing om data over te zetten).
Ik gebruik internal boot, dus niet vanaf USB-stick. (SSD dus voor boot en cache)
Met de HDD's spindown zit ik nu op ~10W idle. (gemeten met Brennenstuhl PM 231 E)
Althans, gemiddeld. Schommelt elke seconde tussen ~8 - 12W ongeveer.
Ik geloof dat ik in de (IMHO beperkte BIOS) alles zo gunstig mogelijk heb ingesteld, DVD-speler is niet eens aangesloten
(had ik vanwege de warme HDD's bij de data ingress verwijderd en is nog niet terug gemonteerd) en ik *denk* dat ik Powertop ook goed heb uitgevoerd. Ik lijk C7 te halen.
Met de SSD in andere slot haalde het systeem geen C7 en was verbruik dus ook enkele watts meer.
Ik geloof dat er van die 10W niet zo veel meer van af valt te halen; in dit topic worden vergelijkbare resultaten op genoemd.
Punt is alleen om de diverse dockers zoveel mogelijk in te richten dat die HDD's zoveel mogelijk in spindown blijven.
Met in het begin maar 1 docker (BirdNET-Go) ging dat wel, maar met een arr-stack, (wanneer ik alle foto's eindelijk gesorteerd heb) Immich en mogelijk Frigate wordt dat wel moeilijk.
In theorie zou Unraid met een cache-SSD en mijn gebruik de HDD's bijna altijd spindown kunnen blijven (alleen dagelijks in de nacht even voor mover aan) maar ik merk dat deze toch regelmatig draaien.
Dus ik moet de diverse arr-apps eens goed doornemen, want ook die zijn nieuw voor mij.
Maar voor nu is het eerst belangrijk dat ik alle oude data van de NAS over heb (ik geloof dat ik alles over heb, zie dit verhaal:
Valt QNAP JBOD data nog te redden?), alle foto's heb gesorteerd en opgeschoond, arr-stack goed heb draaien (Trash-guides; lijkt nu redelijk te werken) en een backup-strategie heb voor dit nieuwe Unraid-systeem.
Daarna richten op installeren van Immich, evt. Frigate en of er nog iets te tweaken valt aan zuinigheid.
Anyway;
TLDR for the records: een Elitedesk SFF met 11th gen i5, 16GB werkgeheugen, 1 NVME-SSD en 2 3.5" disks in spindown zit op ~10W in idle.