Dit is meer bedoeld ter referentie en/of ter discussie over het nut van het meten van het idle verbruik als je een server hebt die door domotica eigenlijk altijd wel iets aan het doen is. Zuinigheid speelde bij dit systeem ook niet heel erg een rol daar het een desktop betreft.
Min of meer standaard bios instellingen, niet overgeklokt, wifi & alle sata porten zijn uitgeschakeld.
| Omschrijving | Verbruik |
|---|
| Niets aangesloten | ~21W |
| + Tobo & muis | ~22W |
| + Netwerk | ~24W |
| + Monitor (hdmi) | ~25W |
| Tijdens boot | ~45-62W |
| Normaal gebruik met meerdere monitoren | ~35-45W |
De eerste 4 waarden zijn de min of meer minimaal gemeten waarden over ~1 minuut. Als het systeem maar iets doet dan schiet het echter meteen naar 30+W. Heb dus niet per situatie een half uur zitten wachten tot het zich 'stabiliseerde'.
Tevens heb ik niet extreem zitten tunen, bv tobo, muis, netwerk & geluid zijn niet 'getuned' in powertop. Dat werkt niet handig op een desktop.
Nu het interessante, mijn gehele desktop (pc, monitoren, etc) is aangesloten op een zigbee powermeter. Mijn vorige desktop was een
Dell Optiplex 3000, deze had een idle verbruik van <5W. Heb de nieuwe pc nu een paar weken in gebruik en volgens de zigbee powermeter verbruik ik ca 8 tot 15% meer stroom.
Wellicht is dat niet een heel eerlijke vergelijking, dus heb ook het gemeten verbruik door de zigbee powermeter gecorrigeerd voor het verbruik van de monitoren. Er van uitgaande dat het verbruik van de monitoren constant is, dan kom ik op een verschil van ~36% dat het nieuwe systeem meer verbruikt. Dit is obv gemiddeld verbruik van de optiplex over 6 weken, en over 2 weken voor het nieuwe systeem.
Zelfs als we die 36% naar 50% afronden dan is dat dus maar een fractie van het verschil in idle verbruik. Heb dit vaker hier genoemd, maar heb nu naar mijn idee eindelijk min of meer iets van bewijs: het idle verbruik van een server waar zaken als HA op draait (waardoor de server eigenlijk nooit idle is), is eigenlijk niet heel relevant en schetst geen goed beeld van het daadwerkelijke verbruik en is dus geen goede maatstaf om te bepalen / vergelijken hoe zuinig een server bij 'normaal' gebruik gaat zijn.
Heb het voor het nieuwe systeem nog niet gedaan, maar eigenlijk zouden we iedereen die verbruik rapporteert moeten vragen ook ook een paar stress-ng tests te doen zoals ik voor de Optiplex 3000 had gedaan. Dat geeft waarschijnlijk een realistischer beeld van het verwachte verbruik voor een server die nooit echt idle is.
offtopic:
Als desktop is die 36% meer verbruik het ook absoluut waard. De optiplex had door thermal throttling moeite met zo'n beetje alles wat langer dan 10s cpu nodig had.