20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Bij geniuzcom is ie nu ook niet langer te bestellenmrmrmr schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:16:
Preisvergleich
Nog weinig beschikbaar.
Aangezien dit een long lifecycle bord is, zal beschikbaarheid wel weer terugkomen, maar dat kan wel even duren, soms 1 tot 3 maanden.
Er wordt geproduceerd op bestelling. Een distributeur doet een grote bestelling, daarna wordt productie gepland, etc.

Helaas moeten wij u informeren dat wij uw bestelling niet kunnen leveren vanwege een voorraadfout. Het artikel kan niet worden nabesteld bij onze leveranciers.
We betreuren dit incident ten zeerste en bieden onze excuses aan voor het ongemak.
Hier zou ik dan Proxmox op willen installeren en bijvoorbeeld het geheugen en de processor zuinig in willen stellen en het beeldscherm en andere onnodige zaken willen uitschakelen. Iemand ervaring hiermee of suggesties omtrent?
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 07:28
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Die staat al ff op de site. Is een uitgeklede versie van de K3843-B1 met oa maar 2 RAM sloten.decramy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:40:
Komt Kontron met een -B2?
https://www.kontron.com/en/products/k3843-b2-uatx/p183445
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
je kan in proxmox zelf de processor wel in 'power save' mode zetten via een commanditeVuur Draak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:58:
Ik kan een oud imac model met intel processor op de kop tikken. Is het mogelijk om daarin te fine tunen? Zover ik weet zit daar geen reguliere pc bios in om instellingen aan te passen.
Hier zou ik dan Proxmox op willen installeren en bijvoorbeeld het geheugen en de processor zuinig in willen stellen en het beeldscherm en andere onnodige zaken willen uitschakelen. Iemand ervaring hiermee of suggesties omtrent?
1
| echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor |
daar kan je best ver mee komen
A wise man's life is based around fuck you
Dit is mijn build:BounceCloud schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:49:
[...]
Welke build heb je gebouwd? Ben benieuwd naar o.a. de kast en de HDD :-) Ben zelf ook aan het oriënteren op deze combo.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 210,99 | € 210,99 |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 69,09 | € 69,09 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G48C40U5 | € 141,92 | € 141,92 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,46 | € 91,46 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 513,46 |
Ik heb hier nog 2x 8TB en 1x 1 TB SSD aan toegevoegd die ik nog had liggen, weet niet exact welke nu uit m'n hoofd. Ik vermoed dat de SSD niet de zuinigste is, maar binnenkort ga ik meten en met powertop aan de slag
Ik heb bijv. de interval op elke 12 uur gezet:
1
| smartd_opts="--interval=43200" |
Blijkbaar kunnen hier problemen mee ontstaan, waardoor de scheduled tasks niet worden uitgevoerd, wat bij mij dus gebeurd.
Dit staat er voor beide schijven in mijn smartd.conf:
1
| /dev/sdb -o on -a -d sat -n sleep,250 -m root -S on -W 5,55,65 -s (S/../.././03|L/../01/./23) -M exec /usr/share/smartmontools/smartd-runner -M test |
De task om 3:00 slaat hij dus over en wordt pas uitgevoerd bij de volgende poll, die om 11:02 is:
1
2
| May 06 11:02:35 server smartd[1095585]: Device: /dev/sdb [SAT], old test of type S not run at Tue May 6 03:00:00 2025 CEST, starting now. May 06 11:02:46 server smartd[1095585]: Device: /dev/sdb [SAT], starting scheduled Short Self-Test. |
Wat is jullie ervaring met smartmontools / smartd? Maken jullie hier wel/geen gebruik van of hebben jullie een andere oplossing om de health van je hdd's te blijven monitoren?
Wat draai ik erop:
- esx of proxmox (heb nu ESXi maar wil denk ik over naar proxmox)
- router (opensense)
- Home assistant
- Truenas
- Jellyfin
- Immich
- tal van kleinere apps en websites
- later nog een NVR, ik denk aan Frigate
Dit is m'n wensenlijstje nu:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-14100 Tray | € 110,59 | € 110,59 |
1 | Moederborden | ASRock B760M-H2/M.2 | € 94,45 | € 94,45 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 28,68 | € 28,68 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G56C46U5 | € 144,53 | € 144,53 |
1 | SSD's | Lexar NQ790 4TB | € 228,90 | € 228,90 |
Totaal | € 607,15 |
Ik vond die N100 uit de BBG wel leuk, maar ik zoek iets met net wat meer oompfh. Vandaar de keuze voor de i3-14100. Ik draai nu al best veel apps, en ik verwacht dat het de komende tijd gaat toenemen, vandaar dat ik lekker ruim in het geheugen ben gaan zitten.
Er komt ook een 2e netwerkkaart in. En 1 of 2 grote HD's.
Er zit geen voeding in, omdat ik er nog 2 heb liggen:
een OCZ 500 watt en een be quiet system power 350w.
Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit moederbord? Geen idee of deze zuinig is.
Inhakend op dat je hem eventueel ook als NVR/Frigate wil gebruiken. Ik heb zelf een niet-zo-zuinige Ryzen 5600G met Proxmox draaien, waaronder een container met Frigate erin en een Coral TPU, om de detecties te versnellen. Het vervelende met Frigate vind ik, dat ie gewoon volle bak CPU's trekt, die hij toegewezen krijgt. Voor de lol heb ik alle camera's eraan gehangen, 8 CPU cores toegewezen, de Coral doet zijn best, maar Frigate presteert het toch om de al die 8 cores op 100% te krijgen. En dat doet ffmpeg dan. En zoveel valt niet te transcoderen aan de streams...onok schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:27:toon volledige bericht
Hi all, Ik lurk hier ook af en toe, ik draai al een paar jaar een thuisserver (core i7 6700k) met veel tevredenheid en plezier, maar ik was al een tijdje op zoek naar een upgrade in zowel zuinigheid als performance. Afgelopen weekend was het ineens afgelopen. Server ging uit en niet meer aan (mobo of cpu stuk). Tijd om die upgrade uit te voeren dus, de oude server heb ik nog wel een andere use-case voor als ik die nog aan de praat krijg.
Wat draai ik erop:
- esx of proxmox (heb nu ESXi maar wil denk ik over naar proxmox)
- router (opensense)
- Home assistant
- Truenas
- Jellyfin
- Immich
- tal van kleinere apps en websites
- later nog een NVR, ik denk aan Frigate
Dit is m'n wensenlijstje nu:
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-14100 Tray € 110,59 € 110,59 1 Moederborden ASRock B760M-H2/M.2 € 94,45 € 94,45 1 Processorkoeling Arctic Freezer 36 € 28,68 € 28,68 1 Geheugen intern Crucial CT2K32G56C46U5 € 144,53 € 144,53 1 SSD's Lexar NQ790 4TB € 228,90 € 228,90 Totaal € 607,15
Ik vond die N100 uit de BBG wel leuk, maar ik zoek iets met net wat meer oompfh. Vandaar de keuze voor de i3-14100. Ik draai nu al best veel apps, en ik verwacht dat het de komende tijd gaat toenemen, vandaar dat ik lekker ruim in het geheugen ben gaan zitten.
Er komt ook een 2e netwerkkaart in. En 1 of 2 grote HD's.
Er zit geen voeding in, omdat ik er nog 2 heb liggen:
een OCZ 500 watt en een be quiet system power 350w.
Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit moederbord? Geen idee of deze zuinig is.
Echt zuinig krijg ik hem niet met een Frigate container
En dus valt hij op software terug...
[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 07-05-2025 12:35 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dan denk ik toch dat je het ffmpeg process niet offload, dit zijn mijn statistieken met 5 camera's in frigate, en op dit moment heb ik opengino gebruikt ipv mijn usb coral en tijden zijn beter dan met de coral in mijn vorige setup.:Polyphemus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:55:
[...]
Inhakend op dat je hem eventueel ook als NVR/Frigate wil gebruiken. Ik heb zelf een niet-zo-zuinige Ryzen 5600G met Proxmox draaien, waaronder een container met Frigate erin en een Coral TPU, om de detecties te versnellen. Het vervelende met Frigate vind ik, dat ie gewoon volle bak CPU's trekt, die hij toegewezen krijgt. Voor de lol heb ik alle camera's eraan gehangen, 8 CPU cores toegewezen, de Coral doet zijn best, maar Frigate presteert het toch om de al die 8 cores op 100% te krijgen. En dat doet ffmpeg dan. En zoveel valt niet te transcoderen aan de streams...
/f/image/SpmA26gReJSqeSd2Vf3lTnpg.png?f=fotoalbum_large)
- coral TPU of GPU of CPU voor beeld-herkenning
- GPU of CPU voor beeld transcoding (ook soms nodig - decompression/rescaling)
Nota: ik heb nog geen Frigate - maar lees me al in.
[ Voor 15% gewijzigd door bjp op 07-05-2025 13:31 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dank je, volgens mij is er ook nog een statistiekenpagina per camera, die geeft volgens mij ook aan wat ffmpeg verbruikt. Ik zou overigens niet weten hoe ik ffmpeg moet offloaden, maar dat is wat voor het Frigate-topic denk ikTheMystery schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Dan denk ik toch dat je het ffmpeg process niet offload, dit zijn mijn statistieken met 5 camera's in frigate, en op dit moment heb ik opengino gebruikt ipv mijn usb coral en tijden zijn beter dan met de coral in mijn vorige setup.:
[Afbeelding]
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 07:36
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Mijn persoonlijk opinie: i5-14400 boxed kost paar tientjes meer, komt met goede stock koeler en heeft meer cores.
Ik heb nog geen zuinige socket 1700 Asrock mb in dit topic gezien. Maar mischien jouw gekozen model is prima zuinig te krijgen, probeer het maar. (Bij zuinig ik bedoel ~5W totaal systeem verbruik in idle, kontron bord is de zuinigste met 2,5W. Een onzuinig bord verbruikt 10W+ in idle. N100 systemen zitten ergens ~7-8W)
Is het niet juist omgekeerd?Mars Warrior schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:25:
[...]
Tweakers test sowieso het DC verbruik. Dat kan totaal anders zijn dan het AC verbruik, immers dan krijg je nog de Power Factor. Die is vaak laag bij laag verbruik. Als je bijv 6W DC afneemt met een PF van 0.5, dan geeft een goede RMS meter dus 3W aan.
6W DC verbruik met een PF van 0,5 geeft je 12W AC (geen rekening houdende met andere verliezen tussen /AC/DC conversie).
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Jajajajajajajajajajajajajaj.GoBieN-Be schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:03:
[...]
Is het niet juist omgekeerd?
6W DC verbruik met een PF van 0,5 geeft je 12W AC (geen rekening houdende met andere verliezen tussen /AC/DC conversie).
Ben een RPN rekenmachine gewend. Dan reken je weleens verkeerd op een normale 😩
Klopt:Polyphemus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:36:
[...]
Dank je, volgens mij is er ook nog een statistiekenpagina per camera, die geeft volgens mij ook aan wat ffmpeg verbruikt. Ik zou overigens niet weten hoe ik ffmpeg moet offloaden, maar dat is wat voor het Frigate-topic denk ik
:strip_exif()/f/image/exxrVcV520ztB8ExFivhUXuL.jpg?f=fotoalbum_large)
Offloaden met een Intel igpu zijn 2 regels.
Mijn setup draait nu met 4 lxc’s ( plex, frigate, docker en maria db) 1 ha vm met 4 usb devices en 1 truenas vm met 2x 24Tb op een 46 watt.
Mijn ouder setup met een Synology ds415+ (4disken) en een prodesk 400g6 deed een 100 watt en draaide hetzelfde. Voor mij dus een verbetering.
HP rekenmachinesMars Warrior schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Jajajajajajajajajajajajajaj.
Ben een RPN rekenmachine gewend. Dan reken je weleens verkeerd op een normale 😩
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
The Good Old HP 41C
/f/image/pBYsAD4qD8qN6qAfTofy2UGM.webp?f=fotoalbum_large)
2dehands nog steeds een paar honderd €€ waard!
Ik geloof dat ik er destijds iets van 700 gulden voor heb betaald
[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 07-05-2025 20:44 ]
Idem, ik heb Frigate opgegeven omdat de ffmpeg streams altijd alles onder (quasi) full load houden, zelfs met de laagste resolutie streams. Ryzen 5 2600. Was de kosten van de stroom niet waardPolyphemus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:55:
[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 08-05-2025 11:11 ]
Als ik het zo zie, zit je toch nog aan 7 a 10% CPU (core?) per camera.TheMystery schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:22:
[Afbeelding]
Offloaden met een Intel igpu zijn 2 regels.
~46W valt bezwaarlijk erg zuinig te noemen
Is er een alternatief voor Frigate?Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:06:
[...]
Idem, ik heb Frigate opgegeven omdat de ffmpeg streams altijd alles onder (quasi) full load houden, zelfs met de laagste resolutie streams. Ryzen 5 2600. Was de kosten van de stroom niet waard
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Die ook zuinig is?
Lastig. Ik heb inmiddels wel ervaring met dit soort achtige base stations die alles lokaal verwerken en een ARM CPU hebben.
De H500 (nog niet leverbaar, dus geen actuele gegevens te vinden) kan bijv. ook de beelden van ONVIF camera's opslaan. Totaal max 16 camera's waar de AI maar 4 camera's kan analyseren.
Frigate kan natuurlijk veel meer camera's aan.
Voor een 1080p stream een 5% en voor een 1280x960 stream een 3 tot 4%.Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Als ik het zo zie, zit je toch nog aan 7 a 10% CPU (core?) per camera.
~46W valt bezwaarlijk erg zuinig te noemen
Totaal doet de proxmox host net geen 6% cpu, maar idd geen lage c states meer, dat had ik wel nog voordat ik de ha vm en frigate eropzette.
Maar ik vind het acceptabel.
Zou dat wegens object detectie kunnen komen? Jeff Geerling gebruikt Frigate i.c.m. een TPU, misschien dat dat helpt?Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:06:
[...]
Idem, ik heb Frigate opgegeven omdat de ffmpeg streams altijd alles onder (quasi) full load houden, zelfs met de laagste resolutie streams. Ryzen 5 2600. Was de kosten van de stroom niet waard
(Note: Heb Frigate nog nooit gebruikt, zit alleen ff hardop te denken)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
En die TPU is bij een Intel CPU / iGPU niet meer nodig en kun je OpenVino gebruiken. Werkt net zo goed en is net zo zuinig als niet iets zuiniger dan een Coral.Raven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Zou dat wegens object detectie kunnen komen? Jeff Geerling gebruikt Frigate i.c.m. een TPU, misschien dat dat helpt?
Nee, ik heb een Coral TPU. Maar de video streams moeten transcoded worden naar de gepaste resolutie omdat de object detection modellen een lagere resolutie input verwachten (o.w.v. inference snelheid die anders te hoog wordt). Je hangt dus altijd vast aan het transcoden naar de juiste input size voor het detectiemodel. Dat doet de TPU niet, die is erg zuinig maar wordt enkel gebruikt om de tensors van het detectiemodel te verwerken. Daar is hij goed in, niet in transcoden. Dat gebeurt op CPU of GPU.Raven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Zou dat wegens object detectie kunnen komen? Jeff Geerling gebruikt Frigate i.c.m. een TPU, misschien dat dat helpt?
Dit past inderdaad misschien beter in het Frigate topic
[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 08-05-2025 12:51 ]
Bedoel je dit topic dan? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096260
Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:50:
[...]
Nee, ik heb een Coral TPU. Maar de video streams moeten transcoded worden naar de gepaste resolutie omdat de object detection modellen een lagere resolutie input verwachten (o.w.v. inference snelheid die anders te hoog wordt). Je hangt dus altijd vast aan het transcoden naar de juiste input size voor het detectiemodel. Dat doet de TPU niet, die is erg zuinig maar wordt enkel gebruikt om de tensors van het detectiemodel te verwerken. Daar is hij goed in, niet in transcoden. Dat gebeurt op CPU of GPU.
edit:
Dit past inderdaad misschien beter in het Frigate topic
Hebben de cams geen low-res RTSP-stream voor dat doel?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
dat dacht ik ookRaven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:09:
[...]
offtopic:
volgens mij bespaar je power aan de camera kant ook (minder te encoden, minder netwerkverkeer), naast het feit dat je niet meer hoeft te transcoden. Tenzij je continu ook opneemt, dat heb je zowel lage als hoge resolutie continu belast.
[ Voor 28% gewijzigd door bjp op 08-05-2025 14:25 ]
Ik heb 1 Empiretech (Dahua) camera en Frigate in een container op mijn N5105 NAS (Asustor). De CPU belasting is <10% en dan heb ik ook nog Home Assistant in een Virtualbox draaien en Lyrion Music Server, SABnzb, Jellyfin en AdGuard Home in Docker containers draaien. De hele handel verbruikt 50-60 Watt en ik heb er 4 Toshiba MG08 schijven in zitten.Raven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:09:
[...]
offtopic:
Mwah, niet helemaal, het probleem is hoge belasting en resulterend hoog stroomverbruik. Dit topic gaat over zuinig dus oorzaken en oplossingen bespreken zou ontopic kunnen zijn. Toch?bjp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:20:
[...]
dat dacht ik ooksub-streams. Maar we gaan echt off-topic. Kunnen we dat in het andere topic verder bespreken?
Oscar Wilde
Zoals je zelf al aangaf de hoge belasting en dus het hoge verbruik wordt veroorzaakt doordat @Slonzo alles laat transcoderen i.p.v. de substream te gebruiken.Raven schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:03:
[...]
Mwah, niet helemaal, het probleem is hoge belasting en resulterend hoog stroomverbruik. Dit topic gaat over zuinig dus oorzaken en oplossingen bespreken zou ontopic kunnen zijn. Toch?
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik gebruik SnapRaid om mijn schijven elke dag te controleren (scrub). Ik kijk helemaal niet naar smart waardes.blackmage2v schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:35:toon volledige bericht
Ik ben bezig met het configureren van smartmontools en dan specifiek smartd. In het kader van een zuinige server, probeer ik voor elkaar te krijgen dat er dagelijks een short test wordt gedaan en 1x per maand een long test. Niet te vaak dus om de schijven in standby mode te houden en deze alleen te laten opspinnen voor andere nodige zaken. Het lukt me alleen niet dit goed voor mekaar te krijgen.
Ik heb bijv. de interval op elke 12 uur gezet:
code:
1 smartd_opts="--interval=43200"
Blijkbaar kunnen hier problemen mee ontstaan, waardoor de scheduled tasks niet worden uitgevoerd, wat bij mij dus gebeurd.
Dit staat er voor beide schijven in mijn smartd.conf:
code:
1 /dev/sdb -o on -a -d sat -n sleep,250 -m root -S on -W 5,55,65 -s (S/../.././03|L/../01/./23) -M exec /usr/share/smartmontools/smartd-runner -M test
De task om 3:00 slaat hij dus over en wordt pas uitgevoerd bij de volgende poll, die om 11:02 is:
code:
1 2 May 06 11:02:35 server smartd[1095585]: Device: /dev/sdb [SAT], old test of type S not run at Tue May 6 03:00:00 2025 CEST, starting now. May 06 11:02:46 server smartd[1095585]: Device: /dev/sdb [SAT], starting scheduled Short Self-Test.
Wat is jullie ervaring met smartmontools / smartd? Maken jullie hier wel/geen gebruik van of hebben jullie een andere oplossing om de health van je hdd's te blijven monitoren?
SnapRaid is in staat om de smart waardes te lezen en te interpreteren, maar daar kan ik (en de rest van het internet geloof ik) geen chocola van maken...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| SnapRAID SMART report: Temp Power Error FP Size C OnDays Count TB Serial Device Disk ----------------------------------------------------------------------- 35 2294 0 20% 4.0 WCK3GHAE /dev/sda d1 35 2292 0 62% 4.0 WCK3GC0R /dev/sdb d2 32 120 0 15% 5.0 WCJ1ZQWY /dev/sdd d3 34 2292 0 5% 4.0 WCK3DR8H /dev/sdc parity - - 0 - - PHKA202100LL2P0C /dev/nvme0n1 - The FP column is the estimated probability (in percentage) that the disk is going to fail in the next year. Probability that at least one disk is going to fail in the next year is 76%. |
Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren krijg ik te lezen dat mijn schijven toch echt dit jaar gaan falen.
De Power OnDays lijkt een belangrijke teller te zijn. Je ziet dat 3 schijven al even meelopen, en dat d3 de nieuwste is.
Verder doet de parity schijf - ondanks dezelfde dagen OnTime - enkel in de nacht wat werk. De overige schijven hebben een stuk meer start/stops. Ik vermoed dat die factor ook wordt meegerekend in kans op falen.
Verder geen idee wat ik hiermee moet, want de voorspelling is nog nooit uitgekomen
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Ik heb ruim 600GB aan data. 350GB ervan zijn videos gemaakt met digitale cameras in het verleden.. Dat zijn dus MOV, MTS, MPG, MP4 bestanden van Sony en Fujifilm en Olympus cameras.. die dus vaak een enorme bitrate hadden/lage compressie. Ook van wat oude GoPros (ik denk GoPro 3 ofzo).
Ik ga niet veel meer met die filmpjes doen. Ooit het idee om compilaties te maken, maar na 10 jaar, nope.
Nu vroeg ik mij af wat sneller is:
- op mijn Intel i3-9100, 32GB ram dit via Handbrake omzetten naar H.264 (slow, voor kwaliteit, CPU encoding ipv GPU/Intel QSV, want kwaliteit boven snelheid). Dit is echter een passief gekoelde server, dus ik vermoed dat de CPU dagenlang heet zal zijn en de snelheid flink inkakt binnen het eerste uur.
- Op mijn (werk) Macbook Air M3, ook weer via Handbrake. Ik gebruik dan ook weer de CPU ipv de GPU, ivm kwaliteit (heb al gelezen dat de hardware encoder/GPU sneller is maar mindere kwaliteit levert, voor archivering dus altijd voor CPU gaan.)
Alles staat momenteel op SATA SSD in de server en 2 SATA SSDs in externe behuizingen (offline backup).. maar ik geloof dat bij transcoding de CPU (en met name: gebrek aan koeling) de trage factor zijn zijn, niet het storage device.
Als ik voor de Macbook Air M3 ga, zal ik deze USB stick kopen die 1000MB/s haalt. Stuk sneller dan de backup drives dus.
De vraag is natuurlijk wat sneller is.. Ik hoop stiekem dat sinds 2017/2018 meer mensen een zuinige server met i3 8100/9100 hebben gebouwd en wellicht enige ervaring hebben met videoconversie daarop..
[ Voor 28% gewijzigd door Jazco2nd op 13-05-2025 00:11 ]
De M3 is een ARM chip en ik weet niet of handbrake al een arm versie heeft, zoniet dan draait het via een extra laag waarvan de efficiency mij niet bekend is.
Het best zou zijn om het te testen met een filmpje die een half uur werk op je i3 is.
En ik zou zoiezo je i3 en de rest gaan koelen als hij dagen lang staat te blazen. Warmte is niet iedereen zijn vriend, gebruik je een standaard pc voeding of een adapter dan kan het geen kwaad om de adapter ook goed te koelen.
Je gebruikt nu vast geen verwarming en als je nog ouderwetse radiatoren hebt voldoen die prima als adapter koelers om de levensduur te rekken
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Als je toch gaat herencoden er is een overzicht van alle moderne codecs.
Omdat het om bestanden gaat met een absurde bitrate van 50MB of 100MB. Dus dat kan prima naar x264 of x265 zonder merkbaar verlies, met een factor 10 (of meer) lagere bitrate.andru123 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:56:
@Jazco2nd wat is het doel van her-encoding? Alle recompressie van lossy naar lossy beteken data loss. Hoeveel ruimte denk je te besparen? Is het extra moeite waard. Ik laat mijn oude videos staan. Een 4TB external diskje kost 100.
Als je toch gaat herencoden er is een overzicht van alle moderne codecs.
Daarnaast zijn deze filmpjes niet over het web te bekijken. Dus je moet er sowieso iets mee. Het formaat waarin ze nu staan is prima om te bewerken. Niet voor bekijken via app of web.
Ik weet dus al wel naar welk Handbrake profiel ik het wil doen (Web > Creator 4k60 max). Gaat me meer om wat ik van de passief gekoelde i3-9100 kan verwachten.. (versus passief gekoelde MacBook Air M3), beide CPU encoding.
Als ik zou moeten gokken: de M3 is hier sneller is dan een intel i3-9100.
Voor zo ver ik het zie: handbrake draait gewoon op een m cpu. Ik heb het op mijn m1 gehad, toen het nog niet voor apple arm was gemaakt, en toen was het al sneller
Als je op de prestaties afgaat:
M1: https://www.cpubenchmark....=Apple+M1+8+Core+3200+MHz
I3: https://www.cpubenchmark....+Core+i3-9100+%40+3.60GHz
Dan kom je bij de M1 uit, met ruime voorsprong...
Wie du mir, so ich dir.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
De maximale verbruik van 2020 M1 Mac Mini is 39W.
Ik neem aan dat Intel cpu MMX en SSE instruction sets wel worden meegenomen in de cpu mark.
ARM en RISC zijn toch echt twee totaal verschillende instructiesets. Alleen al het feit dat je voor ARM een licentie moet afnemen en voor RISC niet (/RISC volgens mij royalty vrij is) blijkt dat uit.mrmrmr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:45:
M1 is een ARM (RISC) processor,
Hardware video encoders hebben een fixed pipeline en daardoor ook een vast kwaliteitsniveau en in de basis al een iets lagere kwaliteit. Waarbij dus afhankelijk van het type beelden de kwaliteit van software based encoding echt beduidend beter kan zijn. Dit dus doordat een software based implementatie vooraf de beelden kan analyseren en op basis daarvan een pipeline kan samenstellen die een betere kwaliteit geeft en wellicht ook nog bij een lagere bitrate.gebruik maken van specifieke in de processor ingebakken grafische functies als je die zelf ook benut. Bij Intel Quick Sync Video. Dat soort functies verbruikt veel minder energie per beeldeenheid. De Apple M1 heeft dit soort functies (HEVC, x264) ook ingebouwd.
In het algemeen? Dat werkt gewoon. Bv met VA-API, origineel opgesteld door Intel, maar de AMD driver maakt er ook gebruik van (/video applicaties kunnen via VA-API gebruik maken van hardware de- en encoding op AMD GPUs). Nvidia heeft in de basis volgens mij wel nog steeds een eigen API ervoor, die ook prima ondersteund zal worden. Maar er zijn ook "adapters" voor VA-API die onderwater werken met de Nvidia API. Dus i.p.v. een VA-API backend dat werkt met Intel QuickSync of AMD <something> en direct de hardware aanspreekt is er ook een backend dat vervolgens alles "vertaald" en de Nvidia API / software library aanspreekt (die op zijn beurt de hardware aanspreekt).Daarvoor is vermoedelijk software support nodig. Ik vraag me af of dat onder Linux ook wordt gebruikt.
Wat is de noodzaak om die video's om te zetten?Jazco2nd schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:07:toon volledige bericht
Deze vraag is gedeeltelijk off topic, maar wel een gevolg van de server die ik met de wijsheid uit dit topic ooit heb gebouwd.
Ik heb ruim 600GB aan data. 350GB ervan zijn videos gemaakt met digitale cameras in het verleden.. Dat zijn dus MOV, MTS, MPG, MP4 bestanden van Sony en Fujifilm en Olympus cameras.. die dus vaak een enorme bitrate hadden/lage compressie. Ook van wat oude GoPros (ik denk GoPro 3 ofzo).
Ik ga niet veel meer met die filmpjes doen. Ooit het idee om compilaties te maken, maar na 10 jaar, nope.
Nu vroeg ik mij af wat sneller is:In beide gevallen met Handbrake, en in beide gevallen H.264 met 1 of ander goede kwaliteit profiel. H.265 scheelt nog meer ruimte maar ik ben bang dat ik dan echt lang bezig ben.. Ik ga het "jaar" voor "jaar" proberen te doen, of "vakantie" voor "vakantie" en dan telkens een avond+nacht laten draaien (overdag heb ik de Macbook nodig voor werk..)
- op mijn Intel i3-9100, 32GB ram dit via Handbrake omzetten naar H.264 (slow, voor kwaliteit, CPU encoding ipv GPU/Intel QSV, want kwaliteit boven snelheid). Dit is echter een passief gekoelde server, dus ik vermoed dat de CPU dagenlang heet zal zijn en de snelheid flink inkakt binnen het eerste uur.
- Op mijn (werk) Macbook Air M3, ook weer via Handbrake. Ik gebruik dan ook weer de CPU ipv de GPU, ivm kwaliteit (heb al gelezen dat de hardware encoder/GPU sneller is maar mindere kwaliteit levert, voor archivering dus altijd voor CPU gaan.)
Alles staat momenteel op SATA SSD in de server en 2 SATA SSDs in externe behuizingen (offline backup).. maar ik geloof dat bij transcoding de CPU (en met name: gebrek aan koeling) de trage factor zijn zijn, niet het storage device.
Als ik voor de Macbook Air M3 ga, zal ik deze USB stick kopen die 1000MB/s haalt. Stuk sneller dan de backup drives dus.
De vraag is natuurlijk wat sneller is.. Ik hoop stiekem dat sinds 2017/2018 meer mensen een zuinige server met i3 8100/9100 hebben gebouwd en wellicht enige ervaring hebben met videoconversie daarop..
Kun je het niet in de orginele vorm bewaren en eventueel na je pensioen of zo (als je er wel tijd voor hebt) omzetten naar het dan gangbare formaat (indien dan nodig)?
Wie zegt dat ik niet al gedeeltelijk met pensioen benVideopac schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:16:
[...]
Wat is de noodzaak om die video's om te zetten?
Kun je het niet in de orginele vorm bewaren en eventueel na je pensioen of zo (als je er wel tijd voor hebt) omzetten naar het dan gangbare formaat (indien dan nodig)?
Noodzaak is dat 1) ze spelen niet af via internet. Ivm het formaat en/of de absurd hoge bitrate. 2) ik wil een kopie van mn data in een cloud zetten en wil daarom eerst opschonen, fotos cullen, videos waar ik nooit meer iets mee ga doen omzetten etc zodat ik gewoon niet teveel data nodig heb online.
Ik ben ook totaal geen data hoarder.. 100mbit/s bitrate is echt idioot voor wat vakantie filmpjes.
Maar ook 44GB aan 1080p30 GoPro filmpjes van 2017 waar ik 1x doorheen ben gelopen ooit en niets mee heb gedaan.
Ik ben met deze map van 44GB begonnen: dat lijkt na de eerste 2 filmpjes gehalveerd te gaan worden (Handbrake, begonnen met Creator 1080p60 preset en aangepast naar' x265 (automatisch wordt het dan RF20, medium speed) met audio pass through (want die is al AAC 128kbps in het origineel).
Net eerste filmpje bekeken op mn MacBook Air scherm en je ziet echt geen verschil. En dat is een hoge resolutie scherm waar ik met mn neus op zit.
Enige wat ik vergat: het beeld schud veels teveel. Had mss eerst een anti shake tool moeten zoeken die dat beetje beter maakt..
Edit: blijkbaar doet de encoder in de GoPro3 aan een constante bitrate.. filmpjes van 150MB zijn veranderd in filmpjes van 7MB. Zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Maar soms is het verschil juist minder dan 30% kleiner. Dus ik ben wel blij dat ik dit doe
Edit 2: anti shake is een Adobe Premiere Pro functie. Dat heb ik niet dus ga ik me ook niet druk om maken.
[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 13-05-2025 13:37 ]
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
@Jazco2nd, zelf gebruik ik avidemux voor alle videobewerking, die heeft ook antishake die wel aardig werkt.
Ffmpeg zal t vast ook wel hebben lijkt mij? Maar heeft natuurlijk een lastigere UI.
Dus die ene V maakt wel veel verschil qua abstractieniveau.
Wat mrmrmr zegt klopt, als jij die V toevoegt dan klopt wat jij zegt ook.
@Mars WarriorMars Warrior schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:51:toon volledige bericht
[...]
Ik gebruik SnapRaid om mijn schijven elke dag te controleren (scrub). Ik kijk helemaal niet naar smart waardes.
SnapRaid is in staat om de smart waardes te lezen en te interpreteren, maar daar kan ik (en de rest van het internet geloof ik) geen chocola van maken...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 SnapRAID SMART report: Temp Power Error FP Size C OnDays Count TB Serial Device Disk ----------------------------------------------------------------------- 35 2294 0 20% 4.0 WCK3GHAE /dev/sda d1 35 2292 0 62% 4.0 WCK3GC0R /dev/sdb d2 32 120 0 15% 5.0 WCJ1ZQWY /dev/sdd d3 34 2292 0 5% 4.0 WCK3DR8H /dev/sdc parity - - 0 - - PHKA202100LL2P0C /dev/nvme0n1 - The FP column is the estimated probability (in percentage) that the disk is going to fail in the next year. Probability that at least one disk is going to fail in the next year is 76%.
Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren krijg ik te lezen dat mijn schijven toch echt dit jaar gaan falen.
De Power OnDays lijkt een belangrijke teller te zijn. Je ziet dat 3 schijven al even meelopen, en dat d3 de nieuwste is.
Verder doet de parity schijf - ondanks dezelfde dagen OnTime - enkel in de nacht wat werk. De overige schijven hebben een stuk meer start/stops. Ik vermoed dat die factor ook wordt meegerekend in kans op falen.
Verder geen idee wat ik hiermee moet, want de voorspelling is nog nooit uitgekomen
Thank voor je reactie. Ik draai zelf ook Snapraid elke dag en dan middels een snapraid-aio-script van auanasgheps. Maak jij dan helemaal geen gebruik van Smartmontools?
De reden waarom ik nu met Smartd bezig ben, is omdat ik er recent achter ben gekomen dat dit dus draaide op de achtergrond en regelmatig beide schijven een dag of 2 laat spinnen. Ik probeer hier nu wat controle op te krijgen, maar het configureren van Smartd is "uitdagend"... Ik vind het een enorm gepuzzel om een beetje structuur en controle te krijgen, om bijv. de short test 1x per dag te doen op een bepaald tijdstip en 1x per maand de longtest. De polling van smartd is voor mij een raadsel waarom dit zo is gebouwd. Ik snap wel dat dit werkbaar is wanneer je schijven vrij veel actief zijn, maar voor een zuinige server waar de schuiven veel in standby staan, werkt het niet echt... Neig er nu naar om Smartd dan maar uit te zetten en handmatig eens per zoveel tijd een test te doen. De dagelijkse controle kan dan makkelijk via Snapraid lopen.
In het kader van zuinige servers: Is er een best-practise om zo efficiënt mogelijk de staat van je hdd's te monitoren?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
ARM = Advanced RISC MachineRobertMe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:04:
ARM en RISC zijn toch echt twee totaal verschillende instructiesets. Alleen al het feit dat je voor ARM een licentie moet afnemen en voor RISC niet (/RISC volgens mij royalty vrij is) blijkt dat uit.
RISC is de methode, ARM is de bedenker van hun versie daarvan en dat is hun intellectuele eigendom.
Misschien dacht je aan RISC-V. Dat is een andere (open source) RISC implementatie.
Dat is bekend.Hardware video encoders hebben een fixed pipeline ...
M1 is geen x86 processor en ook niet een gewone ARM processor. De M1 is een Apple specifieke versie van een ARM processor (AARM = Apple ARM) met een eigen implementatie van bepaalde functies. Aangezien Apple de processor maakt voor zichzelf en de processor niet beschikbaar is voor de algehele markt, maar alleen onder IOS, kan ik me voorstellen dat ondersteuning via Linux libraries niet vanzelfsprekend is. Misschien kan iemand met een M1 daar iets over zeggen.In het algemeen? Dat werkt gewoon.
Maar Linux werkt sowieso niet op Apple ARM apparaten. Er is een specifieke distro die wel probeert op Apple ARM te werken maar volgens mij ia dat ook nog lang geen succes (als in: leuk als je het echt wilt en door de problemen heen hun kijken. En daarnaast ondersteund het alleen de oudere M CPUs. De M1 "de eerste" volgens mij wel, maar geen M4 bv).mrmrmr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:00:
[...]
M1 is geen x86 processor en ook niet een gewone ARM processor. De M1 is een Apple specifieke versie van een ARM processor (AARM = Apple ARM) met een eigen implementatie van bepaalde functies. Aangezien Apple de processor maakt voor zichzelf en de processor niet beschikbaar is voor de algehele markt, maar alleen onder IOS, kan ik me voorstellen dat ondersteuning via Linux libraries niet vanzelfsprekend is. Misschien kan iemand met een M1 daar iets over zeggen.
Dus of video encoding onder Linux werkt op die hardware is nogal irrelevant. Tenzij de vraagsteller zichzelf graag pijnigd door Linux op Apple ARM spul te draaien. Maar dan stelde die de vraag waarschijnlijk ook niet. (Als in "he knows what he is doing" in dat geval).
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Asahi LinuxRobertMe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:08:
[...]
Maar Linux werkt sowieso niet op Apple ARM apparaten.
Goed. Je bent dus na 1 zin gestopt met lezen
En de pagina waar je zelf naar verwijst is ook heel duidelijk. Ze hebben het doel om Linux te laten werken op Apple Silicon Macs. Nergens blijkt uit dat ze dat doel behaald hebben.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Er is een op Fedora gebaseerde Linux Asahi distributie: Fedora Asahi RemixRobertMe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:27:
[...]
Goed. Je bent dus na 1 zin gestopt met lezen![]()
En de pagina waar je zelf naar verwijst is ook heel duidelijk. Ze hebben het doel om Linux te laten werken op Apple Silicon Macs. Nergens blijkt uit dat ze dat doel behaald hebben.
Voor het gemak kopieer ik de uitleg hieronder:
Introducing
Fedora Asahi Remix
The most polished Linux® for Apple Silicon Macs.
Install from macOS
curl https://alx.sh | sh
Fedora Asahi Remix on a laptop
Fedora Linux 42 + Apple Silicon = Fedora Asahi Remix
Fedora Asahi Remix is the result of a close multi-year collaboration between the Asahi Linux project and the Fedora Project. We’ve worked hard in order to bring you a fully integrated distro, cooperating closely to get improvements and bug fixes to users as quickly as possible. All of our Asahi platform-specific packages are in upstream Fedora and fully supported in Fedora Linux 42.
With Fedora’s excellent 64-bit ARM support and mature development process, you can expect a solid and high-quality experience without any unwanted surprises. Fedora Asahi Remix is based on Fedora Linux 42, the latest Fedora Linux release with the newest software versions across the board. All M1 and M2 series MacBook, Mac Mini, Mac Studio, and iMac devices are supported.
Fedora Asahi Remix ❤️ KDE Plasma
We are proud to offer KDE Plasma as our flagship desktop environment. With leading edge Wayland support and a highly customizable experience plus wide support for Apple hardware features, KDE Plasma is a joy to use on Apple Silicon.
Want to use Night Color to keep your screen from disrupting your sleep cycle? No worries, it just works. Tweak your trackpad settings for a more comfortable experience? Everything’s right there in System Settings. Are things on screen too big or too small? Just adjust the display scale to your heart’s content, even in 5% increments. We’ve worked with the KDE project to bring you bug fixes and improvements to improve platform support, and we’ve also built a custom Calamares-based initial setup wizard so you can be up and running in no time with minimal fuss.
Fedora Linux 42 comes with KDE Plasma 6.3, with the latest patches and improvements to provide the premier desktop experience.
Rather use GNOME? No worries, we’ve got you covered with GNOME 48. Or, if you prefer to roll your own desktop configuration or want to set up a headless server, our Minimal and Server images will let you set things up exactly the way you want to.
100% Wayland Experience
Whether you’re a KDE enthusiast or a GNOME lover, Fedora Asahi Remix comes right out of the box with a 100% Wayland environment, bringing you the newest desktop and display server technologies, which are a perfect match for Apple hardware. You’ll get a buttery smooth desktop, with absolutely no tearing or glitching, just like on macOS. Experience seamless HiDPI support in our KDE Plasma builds, even across multiple displays with different display scales.
And with upcoming improvements in the Wayland ecosystem, we’ll be able to support new technologies such as HDR and display notches, as well as proper display calibration. Have some X11 apps to run? No worries, XWayland is available and fully supported as a bridge for legacy applications.
OpenGL, deprecated? Not here
Fedora Asahi Remix ships the world’s first and only certified conformant OpenGL 4.6, OpenGL ES 3.2, OpenCL 3.0, and Vulkan 1.4 for Apple Silicon.
We support open graphics standards and test against official and industry-standard test suites, which means you can be confident that your apps and games will run correctly and render as they’re intended to. Fedora Asahi Remix unlocks the full potential of Apple Silicon graphics, well beyond what is possible by layering on top of vendor-proprietary APIs like Metal.
The best Linux laptop audio you’ve ever heard
We’ve worked hard to pioneer the world’s first fully integrated DSP solution for the desktop Linux ecosystem. Just install Fedora Asahi Remix and enjoy high-quality audio right out of the box, no setup needed. We’ve worked together with the PipeWire and WirePlumber projects to add support for fully automatic and transparent DSP configuration, and then individually measured and calibrated 8+ different machine models, designing a customized DSP filter configuration for each one.
With our in-house Bankstown bass boost technology and our own pioneering open source Smart Amp implementation to safely provide full loudness and dynamic range, the result is the best audio you’ve ever heard on a Linux laptop. And we’ve even optimized the scheduling and power consumption of the DSP processing, so you’ll get excellent battery life while playing back audio.
Mooi. En nu nog eens een keer mijn reactie lezen waarin je de vorige keer al na de eerste zin gestopt bent.mrmrmr schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:44:toon volledige bericht
[...]
Er is een op Fedora gebaseerde Linux Asahi distributie: Fedora Asahi Remix
Voor het gemak kopieer ik de uitleg hieronder:
Introducing
Fedora Asahi Remix
The most polished Linux® for Apple Silicon Macs.
Install from macOS
curl https://alx.sh | sh
Fedora Asahi Remix on a laptop
Fedora Linux 42 + Apple Silicon = Fedora Asahi Remix
Fedora Asahi Remix is the result of a close multi-year collaboration between the Asahi Linux project and the Fedora Project. We’ve worked hard in order to bring you a fully integrated distro, cooperating closely to get improvements and bug fixes to users as quickly as possible. All of our Asahi platform-specific packages are in upstream Fedora and fully supported in Fedora Linux 42.
With Fedora’s excellent 64-bit ARM support and mature development process, you can expect a solid and high-quality experience without any unwanted surprises. Fedora Asahi Remix is based on Fedora Linux 42, the latest Fedora Linux release with the newest software versions across the board. All M1 and M2 series MacBook, Mac Mini, Mac Studio, and iMac devices are supported.
Fedora Asahi Remix ❤️ KDE Plasma
We are proud to offer KDE Plasma as our flagship desktop environment. With leading edge Wayland support and a highly customizable experience plus wide support for Apple hardware features, KDE Plasma is a joy to use on Apple Silicon.
Want to use Night Color to keep your screen from disrupting your sleep cycle? No worries, it just works. Tweak your trackpad settings for a more comfortable experience? Everything’s right there in System Settings. Are things on screen too big or too small? Just adjust the display scale to your heart’s content, even in 5% increments. We’ve worked with the KDE project to bring you bug fixes and improvements to improve platform support, and we’ve also built a custom Calamares-based initial setup wizard so you can be up and running in no time with minimal fuss.
Fedora Linux 42 comes with KDE Plasma 6.3, with the latest patches and improvements to provide the premier desktop experience.
Rather use GNOME? No worries, we’ve got you covered with GNOME 48. Or, if you prefer to roll your own desktop configuration or want to set up a headless server, our Minimal and Server images will let you set things up exactly the way you want to.
100% Wayland Experience
Whether you’re a KDE enthusiast or a GNOME lover, Fedora Asahi Remix comes right out of the box with a 100% Wayland environment, bringing you the newest desktop and display server technologies, which are a perfect match for Apple hardware. You’ll get a buttery smooth desktop, with absolutely no tearing or glitching, just like on macOS. Experience seamless HiDPI support in our KDE Plasma builds, even across multiple displays with different display scales.
And with upcoming improvements in the Wayland ecosystem, we’ll be able to support new technologies such as HDR and display notches, as well as proper display calibration. Have some X11 apps to run? No worries, XWayland is available and fully supported as a bridge for legacy applications.
OpenGL, deprecated? Not here
Fedora Asahi Remix ships the world’s first and only certified conformant OpenGL 4.6, OpenGL ES 3.2, OpenCL 3.0, and Vulkan 1.4 for Apple Silicon.
We support open graphics standards and test against official and industry-standard test suites, which means you can be confident that your apps and games will run correctly and render as they’re intended to. Fedora Asahi Remix unlocks the full potential of Apple Silicon graphics, well beyond what is possible by layering on top of vendor-proprietary APIs like Metal.
The best Linux laptop audio you’ve ever heard
We’ve worked hard to pioneer the world’s first fully integrated DSP solution for the desktop Linux ecosystem. Just install Fedora Asahi Remix and enjoy high-quality audio right out of the box, no setup needed. We’ve worked together with the PipeWire and WirePlumber projects to add support for fully automatic and transparent DSP configuration, and then individually measured and calibrated 8+ different machine models, designing a customized DSP filter configuration for each one.
With our in-house Bankstown bass boost technology and our own pioneering open source Smart Amp implementation to safely provide full loudness and dynamic range, the result is the best audio you’ve ever heard on a Linux laptop. And we’ve even optimized the scheduling and power consumption of the DSP processing, so you’ll get excellent battery life while playing back audio.
Ik benoem gewoon dat deze distro er is. Maar ook dat die niet "stabiel" / "volledig" is. Leuk om te hobbyen dus, maar niet voor serieus gebruik. En kijk je dan bij supported devices (die mist in je ellenlange quote) dan staat daar bij elk apparaat wel iets dat niet werkt (zoals USB-4 / Thunderbolt sowieso al overal. Maar ook gewoon geen audio bij een aantal apparaten).
Daarnaast heeft de originele vraagsteller een MacBook Air met M3 CPU (had je ook al niet gelezen blijkbaar). En verhip, die staat helemaal niet op de supported lijst. Daar staan alleen M1 & M2 CPUs.
En lees je de originele vraag dan nog een keer terug, dan blijkt het ook nog over een apparaat van het werk te gaan. En ook daar zal vast geen "experimentele" Linux distro op zijn gezet. (Als het al kon, wat dus niet het geval is).
En als ik je dan toch aan het corrigeren ben. De originele vraag bevat ook meermaals "ik wil software encoding gebruiken" (waar mijn originele post ook al naar refereerde met dat hardware encoding een fixed pipeline gebruikt en daardoor mogelijk (/waarschijnlijk?) een suboptimaal resultaat geeft. Waar je dan weer op reageert met "dat is me bekend"). Maar hardware encoding support was de vraag helemaal niet. Laat staan hardware encoding onder Linux. Kans lijkt mij overigens best groot dat ffmpeg en op ffmpeg gebaseerde tools (dat Handbrake bij mijn weten is) prima werkt op een Mac, ook met hardware encoding.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 14-05-2025 10:08 ]
Nu de K3836-Q/R nog...
Mouser heeft er 4.vDorst schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:58:
[...]
R natuurlijk: "ECC supported by K3836-R with R680E only"
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Oh wow, dat is miniITX en met 2 netwerk ports.
Iets prijzig, maar met 12V input geen picoPSU nodig, scheelt 50€.
Waarom SODIMM, er is genoeg ruimte voor gewone DIMM.
Ja klopt. Dit is een industrieel bord (/zijn ze allemaal) en dus helemaal niet bedoeld voor consumenten / losse verkoop.decramy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:18:
ik heb mijn -B net binnen gekregen. Klopt het dat er helemaal niets bij zit, alleen het IO-shield? Geen boekjes, geen SATA-kabels, geen.... onzin?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ja, er hoort een IO shield bij te zitten en er zijn verder geen accessoires behalve de al bevestigde knoopcelbatterij.decramy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:18:
ik heb mijn -B net binnen gekregen. Klopt het dat er helemaal niets bij zit, alleen het IO-shield? Geen boekjes, geen SATA-kabels, geen.... onzin?
Het is een business-to-business (B2B) product dat niet in consumentenverpakking komt. De levereenheid is meestal een kartonnen doos van 50 stuks, maar er zijn distributeurs die het ook per stuk leveren aan de detailhandel.
De documentatie staat op een ftp server: ftp://ftp.kontron.com/Pro...cle/K3843-B/Documentation. Je kan die bezoeken met een ftp client zoals FileZilla, door met sftp aan in te loggen met gebruiker anonymous.
Drivers zijn te vinden onder /Products/Motherboards/0_Drivers. directe https link.
Een overzicht van de bestand wordt gegeven in een te downloaden html bestand.
In de Kontron terminilogie is de K3843 geen industrieel product, ze noemen het een extended lifetime product omdat het langdurig geproduceerd blijft worden. Onder industrieel worden de zwaardere borden verstaan, die waarschijnlijk niet zo zuinig zijn. De K3843 serie is zuinig. Bij de AMD varianten is het bord misschien wel zuinig in idle, maar het platform niet.
De bestanden met een of meer '$' tekens zijn met een wachtwoord beschermd.
Zodra proxmox geïnstalleerd is en ik wat tuning he gedaan post Ik specs en verbruik 👍
Ja, vind ik persoonlijk prachtig om te zien. Zo mag voor mij alle consumentenspul geleverd worden.decramy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:18:
Ja zeker, lekker groen. Zoals ik schreef... Geen onzinGioStyle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:24:
[...]
Ja, vind ik persoonlijk prachtig om te zien. Zo mag voor mij alle consumentenspul geleverd worden.
Ik heb die specsheet ook bekeken en ik interpreteer het als dat je die 12V input op een deel van die voedingsconnector aan zou moeten sluiten; zo interpreteer ik de omschrijving bij die connector.ranjo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:24:
die 12V input klinkt interessant, hoeft er dus geen Picopsu tussen, toch? het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe je die dan moet aansluiten. (kan het in de specsheets niet vinden)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb geen idee of deze processoren voordelen hebben in idle verbruik of verbruik onder belasting.
Deze BIOS is bedoeld voor de volgende borden:
K3831-H1 Thin-Mini ITX
K3832-Q1 Mini-ITX (ATX12VO / 12VDC)
K3833-Q1 Mini-ITX (ATX Multirail)
K3836-Q1/R1 Mini-ITX (ATX Multirail / 12VDC)
K3841-Q1 µATX
K3842-Q1, K3842-Q2 µATX
K3843-B1, K3843-B2 µATX
Welke van de 2 is sneller gebleken?
Wie du mir, so ich dir.
Ik zie alleen de BIOS zelf nog nergens. Laatste die ik kan vinden is K3843-B1.R2.16.0. Misschien kijk ik op de verkeerde plek?mrmrmr schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:01:
Kontron's laatste BIOS update pdf van 8 mei 2025 ...
Deze BIOS is bedoeld voor de volgende borden:
...
K3843-B1, K3843-B2 µATX
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
ik heb ook alle docs via mrmrmr link gekeken, maar het is helemaal niet duidelijk. Er staat maar een plaatje van 24pin ATX connector met aanduiding "ATX power supply or 12 DC input/SATA power out". Er zijn paar wachtwoord vergrendeld PDFs, misch. daar.ranjo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:24:
die 12V input klinkt interessant, hoeft er dus geen Picopsu tussen, toch? het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe je die dan moet aansluiten. (kan het in de specsheets niet vinden)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Wordt verwacht in Q3 2025.shaft8472 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:15:
[...]
Ik zie alleen de BIOS zelf nog nergens. Laatste die ik kan vinden is K3843-B1.R2.16.0. Misschien kijk ik op de verkeerde plek?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb in de technotes gekeken.andru123 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 05:13:
[...]
ik heb ook alle docs via mrmrmr link gekeken, maar het is helemaal niet duidelijk. Er staat maar een plaatje van 24pin ATX connector met aanduiding "ATX power supply or 12 DC input/SATA power out". Er zijn paar wachtwoord vergrendeld PDFs, misch. daar.
K3832-Q mini-ITX (ATX12VO, Single 12V)
10 pin ATX12VO socket, 4-pin cpu socket.
De ATX12VO socket kan worden gebruikt voor een kleinere DC aansluiting met minder pinnen. De ATX12VO socket bestaat uit 4 pins voor 12V (inclusief 1x 12V SVB/AUX). Je kan een AC/DC adapter gebruiken met de juiste gekozen Molex Mini Fit Jr connector met compatible keying.
Wat dan met de PS_ON, PWR_OK en I_PSU% aansluitingen in ATX12VO? Voor "Single 12V" wordt verwezen naar een "brick power supply only". Dus zonder deze aansturing.
Kontron noemt artikelnummer F5000-K014, die heeft 3x +12V draden. Daar moet nog een DC connector aan worden gezet.
Er is een extra aan te schaffen kabeltje nodig voor SATA (F5000-K016).
K3833-Q mini-ITX
Standaard ATX socket, 4-pin cpu socket.
K3836-Q/R mini-ITX (ATX Multirail, Single 12V)
Deze kan ook worden gevoed met alleen +12V. Dan kun je +12V vanaf een ATX plug verbinden met een 12V adapter.
:strip_exif()/f/image/zDxPlCo0wTjCG9Sk2KRJ0YEM.png?f=user_large)
Dit zijn industriële borden, bevatten LVDS video en/of GPIO aansturing op het bord. Dat is video en 12V/5V/3,3V voeding voor een beeldscherm.
Ik vermoed niet dat ze zo zuinig zijn als K3843-B vanwege de extra componenten. Dat is theorie, want ik heb er geen meting van gezien.
[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 18-05-2025 14:40 ]
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Hmm, F5000-K014 is een 12VO connector, dat past niet op ATX 24 pin slot.mrmrmr schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:08:
K3836-Q/R mini-ITX (ATX Multirail, Single 12V)
Deze kan ook worden gevoed met alleen +12V. Dan kun je +12V vanaf een ATX plug verbinden met een 12V adapter. Kontron noemt artikelnummer F5000-K014, die heeft 3x +12V draden. Daar moet nog een DC connector aan worden gezet. Er is ook een12V AUX, PS_ON, PWR_OK draad, die alle optioneel zijn.
Dus 12V moet op die manier aansluiten?
:strip_exif()/f/image/UHXMHzBf8SODWpqg2dhoO95b.jpg?f=fotoalbum_large)
(2 zwarte draden voor zekerheid)
Best dan een aparte kabel met molex connectoren maken, om goede connectie met ATX slot te verzekeren. Er zijn mensen op dit forum die kunnen zo’n kabel maken tegen redelijke prijs.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dit is het aansluitschema voor K3836:andru123 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:13:
Hmm, F5000-K014 is een 12VO connector, dat past niet op ATX 24 pin slot.
Dus 12V moet op die manier aansluiten?
(..)
Best dan een aparte kabel met molex connectoren maken, om goede connectie met ATX slot te verzekeren. Er zijn mensen op dit forum die kunnen zo’n kabel maken tegen redelijke prijs.
:strip_exif()/f/image/zDxPlCo0wTjCG9Sk2KRJ0YEM.png?f=user_large)
(bericht aangepast, F5000-K014 hoort bij K3832)
Ik zou het zo doen:
- aanschaf ATX24 (M) naar ATX24 (M) kabel
- aanschaf Mini Fit Jr (F) naar Mini Fit Jr (M) kabel
- beide kabels doormidden knippen
- aanschaf cpu 4 pin kabel
- vervolgens de juiste kabels solderen van ATX24 (M) en cpu 4 pin naar Mini Fit Jr (F) met een krimpkous er overheen.
- Mini Fit Jr (M) aan de adapter solderen, met krimpkous er overheen
(edit 15:40: toegevoegd cpu 4 pin)
Zodoende hoef je niets te doen met losse pinnen, geen krimptang nodig.
[ Voor 28% gewijzigd door mrmrmr op 18-05-2025 16:00 ]
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Opvallend dat +5VSB pin met 12V aangesloten. Dus alle 3.3 en 5V pins werken als output, de bord zelf genereert de spanning. (Gaat het niet conflicten als je echte externe ATX PSU aansluit? Of zit er een sensing ergens)mrmrmr schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:38:Dit is het aansluitschema voor K3836:
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Goed opgemerkt. Het staat niet in de technotes hoe ze dat doen. DET_12V betekent vermoedelijk detect 12V ("single 12V"). Verder staat er dat het over 4 aansluitingen gaat in totaal. DET_12V is er denk ik alleen voor de signaalfunctie.andru123 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:32:
[...]
Opvallend dat +5VSB pin met 12V aangesloten. Dus alle 3.3 en 5V pins werken als output, de bord zelf genereert de spanning. (Gaat het niet conflicten als je echte externe ATX PSU aansluit? Of zit er een sensing ergens)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Anders kan je verlengen met een P4 verlengkabel zoals Een Startech ATXP4EXT (uitvoering: Startech.com 20 cm ATX12V 4 Pin P4 CPU Verlengkabel Voeding EAN 65030818872) of Bitfenix BFA-MSC-4ATX45RR-RP (ean 4716779445497). *
Molex Mini Fit stekkers zijn zwaar belastbaar (2x8=16A), mits goed geproduceerd.
Binnenkort wil ik een IPcam kopen en bij beweging beeld opslaan. Dat moet dus ook op de Synology (of op een nieuw te kopen apparaat)
Stilletjes aan begint mijn Synology vol te lopen. Ik ben op dus op zoek naar een simpel/goedkoop oplossing voor meer opslag. Daarnaast zo zuinig mogelijk.
Ik kwam o.a. uit op:
Odroid H4+ (x86, 4x SATA)
Odroid HC4 (ARM, 2x SATA)
Eis is minimaal 2x SATA, maar 4x SATA is ivm toekomst ook wel fijn.
Advies? Tips?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
ARM kan gunstig zijn vanwege het lagere verbruik onder belasting, met name voor het analyseren van beelden. Kant en klare beeldopslagapparatuur (NVR) heeft vaak een ARM processor.
Qua OS al het volgende geprobeerd:
- Unraid, voor een "NAS" oplossing moest ik verbazingwekkend veel configuratiewerk uitvoeren om het überhaupt werkende te krijgen (daarnaast rare foutmeldingen voor installatie van een simpele docker). Daarnaast tegenwoordig jaarlijkse licentiekosten, na een paar jaar heb je (bijna) de kosten van een Synology NAS eruit...
- OMV, simpel maar verbazingwekkend heb ik me rot gezocht om m'n HDD's in een RAID te krijgen. Blijkbaar moet je daar eerst een plugin voor installeren. Raar genoeg zet ie dit niet in de documentatie (overal wordt gesproken over het RAID tabblad..).
Overigens is OMV gewoon Debian onderwater en dan kan ik net zo goed zelf gaan knutselen met Debian --> docker installeren en klaar (met wat extra's).
Of hebben jullie nog andere (zuinige) OS'en? Beste is OS op NVME en dan disken met RAID of JBOD (Snapraid) aan elkaar knopen. Het enige wat ik ga draaien zijn dockers met Plex, dus geen SMB share nodig. Verlies van die data betekent opnieuw media downloaden..
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Ik neem aan dat het dashboard energie kost en als je daar een widget / plugin aan toevoegt die continu je harddisks uit sleep haalt dan schiet dat natuurlijk ook niet echt op.
Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van de OMV autoshutdown plugin waardoor mijn NAS vaak uitgeschakeld zal zijn behalve als er dus aan één van de criteria voldaan wordt. Dit zal ongetwijfeld onder ieder OS zo in te richten zijn maar een kant en klare plugin met al deze mogelijkheden spreekt me wel aan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| The Autoshutdown script checks the status of the network and the server. A set of check in the script are known as a "cycle". Between the cycles the script goes into sleep for x seconds. The checks run on the system have different priorities from 0 = highest to 6 = lowest: Stay up-range: UPHOURS (Server in the time range, where it should be online) Check for active IPs over network interfaces Ports (Network sockets) over network interfaces Ports (Docker/Podman host ports) Check for logged in users Samba status check UL/DL-Rate in kB/s over active network interfaces HDD IO rate check in kB/s Check if S.M.A.R.T. tests are running Check for active processes Check for user plugins If a check with a higher priority gives back a positive result, then no check with a lower priority is executed, the script reset the cycles and sleep for x seconds. If all check run with a negative result the script reduces the cycles by one and goes to sleep for x seconds until the next cycle. If all cycles are 0 (zero) the server is shutdown. |
spoor12b
Wat een gedoe: geef als fabrikant dan de optie voor verloopkabel van ATX naar 12VDC plug en 4x SATA voeding aan.mrmrmr schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:38:toon volledige bericht
[...]
Dit is het aansluitschema voor K3836:
[Afbeelding]
(bericht aangepast, F5000-K014 hoort bij K3832)
Ik zou het zo doen:
- aanschaf ATX24 (M) naar ATX24 (M) kabel
- aanschaf Mini Fit Jr (F) naar Mini Fit Jr (M) kabel
- beide kabels doormidden knippen
- aanschaf cpu 4 pin kabel
- vervolgens de juiste kabels solderen van ATX24 (M) en cpu 4 pin naar Mini Fit Jr (F) met een krimpkous er overheen.
- Mini Fit Jr (M) aan de adapter solderen, met krimpkous er overheen
(edit 15:40: toegevoegd cpu 4 pin)
Zodoende hoef je niets te doen met losse pinnen, geen krimptang nodig.
:strip_exif()/f/image/ooYYJWF75IZd3PtKiVfLFmFt.png?f=user_large)
Ik moet wel op blijven letten..
Ik had een VM op mijn Proxmox gereset waardoor deze in een TPM resetmelding stond. Kost veel vermogen blijkt maar weer.

Nu weer terug op zo'n 11 Watt, scheelt toch bijna een halve kWh per dag.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Omdat je bij Debian in feite alleen installeert wat je nodig hebt en daardoor zo min mogelijk onnodige processen hebt.spoor12b schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:26:
@GioStyle zelf overweeg ik, vooral vanwege het gemak, om dit weekend mijn odroidH4+ NAS met OMV op te zetten. Wat is volgens jou de redenen dat Debian nog energiezuiniger zou zijn?
Als je een kant en klare distro wil hebben, dan is misschien TrueNAS SCALE nog een alternatief?
Daar heb ik ook nog aan zitten denken, er is ook een autoshutdown script maar wel met wat minder mogelijkheden.GioStyle schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Omdat je bij Debian in feite alleen installeert wat je nodig hebt en daardoor zo min mogelijk onnodige processen hebt.
Als je een kant en klare distro wil hebben, dan is misschien TrueNAS SCALE nog een alternatief?
Echter, volgens deze post is TrueNAS minder geschikt voor scenario's met vaak een shutdown en weer starten via WOL. Dat maakt het nog niet waar natuurlijk en de post is al redelijk oud
[ Voor 22% gewijzigd door spoor12b op 21-05-2025 13:59 ]
spoor12b
Als je bang bent dat het bijhouden van monitoring grafiekjes teveel cpu/stroom kost kan je dat allemaal uitzetten (als het niet al standaard uitstaat, kan me niet herinneren). Vergeet niet om omv-extras te installeren als je zaken als zfs/docker wilt gebruiken.
Verder twijfel ik nog een beetje tussen BTRFS en ZFS maar dat is weer een heel ander onderwerp waar al heel veel over te vinden is
Wellicht is het wel een goed idee om de nieuwere proxmox kernel te installeren vanwege hogere efficiëntie (nieuwere versie).
Komend weekend maar eens lekker gaan bouwen en daarna finetunen met de energiemeter erbij.
spoor12b
ik was van plan om proxmox te gebruiken, HomeAssistant als VM, in eerste instantie een debian-vm met docker erop en later een aantal vm's met k8s (zelfstudie).
Ieder scherm in de setup zal wel invloed hebben op het stroomverbruik. Ben dus wel nieuwsgierig.
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
welke VM? Niet elke VM zo’n gedrag toont, toch? Of is dat iets specifiek aan linux?Quad schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:44:
Ik had een VM op mijn Proxmox gereset waardoor deze in een TPM resetmelding stond.
Een Windows 11 VM, had ik naar fabrieksinstellignen gereset en daarna gelaten voor wat het is.andru123 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:28:
[...]
welke VM? Niet elke VM zo’n gedrag toont, toch? Of is dat iets specifiek aan linux?
Heeft dus mijn host gemiddeld 18 Watt meer laten verbruiken voor heel wat weken.
Doordat er BitLocker op actief was, gaf hij de melding om de TPM te clearen. Naja, puntje paaltje: Altijd even in de gaten houden als je iets doet en dat dan ook even afronden.
Verder niets bijzonders ofzo, wilde het even delen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Tsja. Ik gebruik gewoon ext4 voor mijn SSD, en daar draait zo ongeveer alles op. De echte harde schijven zijn ook ext4 overigens, want ik wilde JBOD en combineer dat met Snapraid voor bitrot enzo.decramy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:41:
ik sta ook op het punt van installatie; de vragen zoals welk filesystem, is daar ergens een goed startpunt voor?
ik was van plan om proxmox te gebruiken, HomeAssistant als VM, in eerste instantie een debian-vm met docker erop en later een aantal vm's met k8s (zelfstudie).
Ieder scherm in de setup zal wel invloed hebben op het stroomverbruik. Ben dus wel nieuwsgierig.
Je weet dat als je k8s gebruikt het over is met de zuinigheid hè? Zeker als je meerdere nodes gaat gebruiken. Gemiddeld staat de managementlaag namelijk tig keer per seconde te controleren of alle pods er nog zijn.
Mocht het idle verbruik net als Docker Swarm zijn (< 1%) dan zou dat een positieve verrassing zijn.
1
2
3
| FROM debian:testing RUN apt update && apt install powertop -y ENTRYPOINT ["/usr/sbin/powertop"] |
1
| docker build -t powertop:latest . |
1
| docker run -it --pid=host --privileged powertop:latest |
Even niets...