Als je die ppt generator niet per se self hosted wil/hoeft te doen, kan je ook kijken naar google cloud runner. Redelijk wat gratis minuten, en schaalt naar 0.newz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:25:
Misschien zit ik niet in het goeie topic, dus als dat zo is verwijs me dan graag door![]()
Ik heb al jaren een RPi 4 (8GB) draaien met Raspbian en portainer met heel wat docker containers. Dat ging eigenlijk altijd goed, maar sinds kort heb ik ook een eigen Blazor app als container draaien die met OpenXML een PPTX genereert. Anderen, van buitenaf, hebben ook toegang tot deze applicatie. Deze applicatie kan best wat memory en CPU in beslag nemen en komt af en toe zelfs op een punt dat de Pi vastloopt. (Ik heb de container al geknepen qua resources). Aangezien dan ook HomeAssistant en Node-RED dan niet meer werken en anderen ervoor kunnen zorgen dat de Pi vastloopt ben ik op zoek naar een oplossing.
Ik zoek m' oplossing op dit moment in een vervanger voor de Pi, maar ik sta open voor andere ideeën. De Pi verbruikt 99% van de tijd tussen de 5 en 6 watt.
Vanmorgen kwam ik deze aanbieding tegen. Intel Core 5 120U, 16GB DDR4, 512GB SSD voor €419. De CPU lijkt 15W idle te doen. Nu gebruik ik 128GB SSD en ga dus ook niet verder uitbreiden. Wat vinden jullie van dit apparaat? Of kan ik beter kijken naar een i3 of NUC?
Wat m'n vraag misschien nog moeilijker maakt... ik heb ook nog een fullsize PC die ik voor twee dingen gebruik: 1x in de twee weken thuiswerken (software engineer van beroep) en op afroep laat ik de PC starten als UNRAID server voor linux ISO's en als NAS, immich, etc. Gemiddeld genomen draait de PC dus maar 4 uurtjes per week. De PC bestaat uit een AMD Ryzen 7 5800X, 16GB DDR4, NVIDIA GTX 1060 en een 4-tal HDD's, 1 SATA SSD en 1 NVMe SSD. De videokaart is al wat ouder, maar ik denk dat ik prima zou kunnen leven met onboard graphics (als ik dat zou hebben gehad). Ik ben best bereid om de Pi en PC te verwisselen met twee andere systemen (danwel de PC ombouwen) als dat goedkoper zou zijn.
Wat zou jullie advies zijn? Bedankt alvast!
Maar je Pi vervangen met een odroid h3/4/5 bijvoorbeeld scheelt al veel in je performance en wordt je idle verbruik ook lager denk ik. Moeilijk inschatten hoeveel die generator nodig heeft.

:strip_exif()/f/image/j4Pyg60BjOwsM6ilS0vcbzsv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/15oPYNsW1PIFnvzhjIExnwnN.jpg?f=fotoalbum_large)