Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HertogJanVI
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-11 17:24
Mijn QNAP nas heeft een gedegradeerde LPC clock en draait inmiddels al een tijd met een de klok via een pull up weerstand naar de 3.3V lijn. Een nas die met dat soort hulpgrepen draait is toch niet helemaal fijn, dus ik ben bezig met een vervanger.
Momenteel draait er een optiplex 3040 met proxmox naast voor zaken als home assistant en adguard.

Recent heb ik van een medetweaker een leuke build overgenomen met een behuizing met 4 hdd bays.
Op dit moment zit er een ASrock rack (E3C236D2I) mobo in met een Xeon E3-1240. Ik ben wel gecharmeerd van de intel chipset die de 6 satapoorten aanstuurt en dat ECC ram ondersteund wordt. Het idle verbruik met een kale proxmox installatie, zonder hdd's, met twee (mirrored) ssd's was 20 watt, na powertops 17 watt.

Eigenlijk zou ik het systeem in idle graag rond de 10 watt willen houden.
Het moederbord ondersteunt ook i3's, pentium en celeron cpu's uit dezelfde generatie. Als ik vanaf scratch wat gebouwd had was dit waarschijnlijk op basis van een N100 geweest. Ik zou natuurlijk het moederbord kunnen wisselen, maar ik twijfel of ik dat ook niet met een ander cpu op dit moederbord zou kunnen bereiken. Wat zouden jullie doen?

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03

bjp

ik zou beginnen met kijken wat er in de BIOS zit + powertop goed bestuderen. Voorlopig geen hardware veranderen. Met instellingen, o.a. de CPU op ondemand en andere drivers mss met ASPM, geraakt je mss al een stuk verder naar IDLE toe.

Welke C-state haal je?

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 29-10-2025 11:48 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• HertogJanVI
De bios heb ik al even nagelopen. Features die niet nodig zijn staan uit, C-states ingesteld en ASPM ingeschakeld (stond uit). Ik heb wel een IPMI die ik toch niet gebruik (KVM op basis van java). Ik kon geen instelling vinden om de BMC uit te schakelen.

Dit is de verdeling voor de c-state momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjV6NuTdAW01oM0xPTQ586hyIaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BVTpxEhJ0aVGLLs7eCkloVMQ.png?f=user_large

Of ASPM ook echt gebruikt wordt ga ik even uitzoeken.

• bjp

bjp

C8 is al goed. zeker 80% van de tijd. Kan je verder uitleggen wat je hardware is? bijvoorbeeld de voeding kan belangrijk zijn. Bij <20W zijn de meeste ATX voedingen niet al te efficiënt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

HertogJanVI schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:22:
Mijn QNAP nas heeft een gedegradeerde LPC clock en draait inmiddels al een tijd met een de klok via een pull up weerstand naar de 3.3V lijn. Een nas die met dat soort hulpgrepen draait is toch niet helemaal fijn, dus ik ben bezig met een vervanger.
Momenteel draait er een optiplex 3040 met proxmox naast voor zaken als home assistant en adguard.

Recent heb ik van een medetweaker een leuke build overgenomen met een behuizing met 4 hdd bays.
Op dit moment zit er een ASrock rack (E3C236D2I) mobo in met een Xeon E3-1240. Ik ben wel gecharmeerd van de intel chipset die de 6 satapoorten aanstuurt en dat ECC ram ondersteund wordt. Het idle verbruik met een kale proxmox installatie, zonder hdd's, met twee (mirrored) ssd's was 20 watt, na powertops 17 watt.

Eigenlijk zou ik het systeem in idle graag rond de 10 watt willen houden.
Het moederbord ondersteunt ook i3's, pentium en celeron cpu's uit dezelfde generatie. Als ik vanaf scratch wat gebouwd had was dit waarschijnlijk op basis van een N100 geweest. Ik zou natuurlijk het moederbord kunnen wisselen, maar ik twijfel of ik dat ook niet met een ander cpu op dit moederbord zou kunnen bereiken. Wat zouden jullie doen?
Voor een servermobo uit het stenen tijdperk vind ik het verbruik nog best netjes :D

Geen idee of het lager kan, maar dat is proberen of instellingen helpen. Aangezien je CPU al in c8 zit, lijkt dat verder in orde.

Wat voor SSD's zijn het? Als dat ook server SSD's zijn, dan kan dat wel eens een grootverbruiker zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• HertogJanVI
Het is inderdaad geen modern moederbord. Vandaar dat ik ook twijfel of ik deze niet wil vervangen.
De ssd's zijn van samsung. Een 850 Pro en een 850 EVO, allebei 1TB groot.

De voeding is een Seasonic Focus GX-550.

Mocht ik het moederbord vervangen dan mis ik wel sata aansluitingen. Ik ga nog even terugzoeken of hier al ervaringen staan met een ASM1166. Die ondersteunt de 6 poorten die ik nodig heb en ASPM. Al wel wat discussies gelezen of dat nou een acceptabele vervanger is van een HBA in IT mode. Een HBA gebruikt flink wat meer prik, in ruil voor een hogere betrouwbaarheid was wat ik daar ongeveer uit opmaakte.

[ Voor 3% gewijzigd door HertogJanVI op 29-10-2025 14:08 ]

• bjp

bjp

stenen tijdperk, maar wel een goeie: rond de intel i3/i5/i7 - 6000/7000 reeks - zulke komen hier nog voorbij als redelijk in IDLE.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 18:21

thof

FP ProMod
De nieuwe RJ45 10Gbit chipsets van Realtek (de RTL8127) beginnen leverbaar te worden en heb afgelopen week de eerste binnen gekregen. Zijn op basis van PCI-e 4.0x1. Ik heb op dit moment geen systeem waarmee ik het verbruik kan meten, maar mocht er iemand in mijn omgeving wonen en het eens willen testen zonder er een te hoeven bestellen let me know, heb er nog eentje op de plank liggen totdat ik m'n nieuwe systeem verder samengesteld heb. :P

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Deze Xeons E3 1200 serie waren destijds van het zuinige type, vergelijkbaar met een desktopprocessor (maar dan met meer cache). Je had ook andere, zware typen die enorm veel verbruikten (servers van >100W). Ik had destijds ook servers met zo'n E3 processor. Nu niet meer uiteraard, het kan nóg veel zuiniger.

De E in E3 staat misschien voor efficient.

Je kan nog steeds teruggrijpen naar 8th/9th gen borden als je 6x SATA wil, maar nog beter is gewoon het aantal disks te beperken met grote disks zonder actieve redundantie (beter cold storage als backup). Als je SATA SSD's wil aansluiten is het ok.

10th gen is ook een optie. Bij die generatie waren er meer gewone relatief zuinige borden dan nu van diverse merken.

@thof nieuws: Realtek toont 10GbE-netwerkkaart met 1,95W-stroomverbruik

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 18:21

thof

FP ProMod
1.95W volgens het boekje, maar we hebben ook nog ASPM en de C-states van de CPU. Dat moet ook allemaal kloppen voor in in totaal zuinig systeem :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

thof schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:34:
[...]
1.95W volgens het boekje, maar we hebben ook nog ASPM en de C-states van de CPU. Dat moet ook allemaal kloppen voor in in totaal zuinig systeem :)
Het is mij alleen niet duidelijk of dat idle is of onder belasting. En inderdaad enkel de chip neem ik aan, dus zonder nog de rest van de mik-mak.

• arnovr
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 20:54
Ik wil dus mijn oude thuis server vervangen, en ik ben geen kei in de hardware wereld. Ik heb de beste buy guide van thusiserver gelezen, en alhoewel erg interessant denk ik niet dat het bij mijn use case past.
Draaien van 1 VM, pak hem beet 5 tot 10 docker containers ( zowel de VM als docker geen zware load ). De Intel Core Ultra 5 225 Boxed welke benoemd is bij de best buy guide zal waarschijnlijk prima voldoen.

Echter het uitzoeken van een moederbord is waar ik moeite mee heb.
De reden is dat ik graag in de toekomst een videokaart er in wil zetten om modellen te trainen en LLM's te draaien.

Kan iemand mij adviseren waar ik naar moet kijken? Bedankt.

• jjwarmerdam
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11 13:50
*knip* dit hoort niet thuis op het forum

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 02-11-2025 12:52 ]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Van de week heb ik mijn 2 oude thuisservers vervangen voor 1 nieuwe, mede gebaseerd op dit topic en alle tips. Ik realiseer mij dat ik niet volledig in savings modus ben gegaan door o.a. te kiezen voor een moederbord met 6x sata, maar ik heb zelf het idee dat ik ergens nog wat fout doe, omdat het verschil tussen de 2 oude en nieuwe 'slechts' 10 watt is. Zijn jullie het daarmee eens? En zijn er tips waar ik het in kan zoeken?

De oude setup:
Dell 3000 Micro met i5 12500t, 64gb DDR4, 2tb NVMe, 4tb sata - Windows server OS
HP ML30 G9 met E3-1225 V5, 32gb ECC ram, 500gb NVMe, 2tb sata, 4x 6tb 3,5 inch HDD - Unraid OS

De nieuwe setup:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500T Tray€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenASUS PRO Q670M-C-CSM€ 177,99€ 177,99
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 200,-€ 200,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 756,89
*Voeding moet nog binnen komen, ik draai daarom tijdelijk op een simpele oude voeding. Ik realiseer mij dat dit ook enkele watts verschil kan gaan maken.
*Alle schijven uit voorgaande setups zijn overgenomen in de nieuwe setup.

Verbruik
Oude situatie:
Totaal ~65w idle
UPS ~15w idle
Dell 3000 Micro ~20w idle
HP ML30 G9 (HDD spin down) ~30w idle

Nieuwe situatie:
Totaal ~55w idle
UPS ~15w idle
Server (HDD spin down) ~40w idle
Server met alleen NVMe SSD aangesloten (sata disks en SSD's fysiek ontkoppelt) ~22,5w idle
*Bijna alle VM's, dockers e.t.c. die op de oude 2 servers draaien zijn overgegaan op de nieuwe.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Detmer schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:10:
Verbruik
Oude situatie:
Totaal ~65w idle
UPS ~15w idle
Dell 3000 Micro ~20w idle
HP ML30 G9 (HDD spin down) ~30w idle

Nieuwe situatie:
Totaal ~55w idle
UPS ~15w idle
Server (HDD spin down) ~40w idle
Server met alleen NVMe SSD aangesloten (sata disks en SSD's fysiek ontkoppelt) ~22,5w idle
*Bijna alle VM's, dockers e.t.c. die op de oude 2 servers draaien zijn overgegaan op de nieuwe.
Klinkt alsof er ergens ASPM oid wordt geblokkeerd. 40W idle is veel tov de 22,5W die je noemt als de server echt idle is. Ook die 22,5W klinkt extreem.

Mijn 13900K doet iets van 5W idle met alle 2.5" schijven in spindown. Wel natuurlijk een Kontron bord met 4xSATA, maar dan nog een flink verschil.
Het kan best zijn als dit een zeer oude voeding is die je nog gebruikt, dat die niet eens 50% efficient is bij die belasting, en dat je dus 10W weggooit.

Er zijn volgens mij geen verbruikscijfers bekend van dat mobo in dit topic.

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02
@Detmer Hoe meet je het verbruik? Mijn Dell 3000 Micro deed <5W idle, verbaas me dat die van jouw 20W idle doet. Heb je powertop --auto-tune gedraait?
pimlie schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:46:
@Detmer Hoe meet je het verbruik? Mijn Dell 3000 Micro deed <5W idle, verbaas me dat die van jouw 20W idle doet. Heb je powertop --auto-tune gedraait?
Het is een Windows Server bak als ik het goed lees :o

Maar dan nog is het gewoon veel voor een Dell Micro.

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 02-11-2025 13:50 ]

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Mars Warrior schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:42:
[...]

Klinkt alsof er ergens ASPM oid wordt geblokkeerd. 40W idle is veel tov de 22,5W die je noemt als de server echt idle is. Ook die 22,5W klinkt extreem.

Mijn 13900K doet iets van 5W idle met alle 2.5" schijven in spindown. Wel natuurlijk een Kontron bord met 4xSATA, maar dan nog een flink verschil.
Het kan best zijn als dit een zeer oude voeding is die je nog gebruikt, dat die niet eens 50% efficient is bij die belasting, en dat je dus 10W weggooit.

Er zijn volgens mij geen verbruikscijfers bekend van dat mobo in dit topic.
pimlie schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:46:
Mars Warrior schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:50:
[...]

Het is een Windows Server bak als ik het goed lees :o

Maar dan nog is het gewoon veel voor een Dell Micro.
De meting is met een simpele zigbee powerplug. Daarmee heb ik alle metingen gedaan, dus ook de oude. De afwijking die er mogelijk in zit is dus ook van toepassing op de oudere servers.

Ik draai op de nieuwe server Unraid (linux dus) en daar heb ik powertop geïnstalleerd. Met HDD's fysiek ontkoppelt kwam ik tot C2, nu tot C8. Dat is al een hele verbetering naar ~14 watt ongeveer.

Nu nog eens uitvogelen hoe ik de HDD's wat kan temperen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• MUN0X
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Detmer schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:06:

De meting is met een simpele zigbee powerplug. Daarmee heb ik alle metingen gedaan, dus ook de oude. De afwijking die er mogelijk in zit is dus ook van toepassing op de oudere servers.

Ik draai op de nieuwe server Unraid (linux dus) en daar heb ik powertop geïnstalleerd. Met HDD's fysiek ontkoppelt kwam ik tot C2, nu tot C8. Dat is al een hele verbetering naar ~14 watt ongeveer.

Nu nog eens uitvogelen hoe ik de HDD's wat kan temperen.
Ik ben met een gelijkaardig probleem aan het worstelen. Ik heb recent een Unraid NAS geupgrade met een 14600k op een ASUS H770 MB. Ook daar krijg ik maar weinig grip op het energieverbruik en ik raak er stillaan van overtuigd dat er iets niet juist zit in Unraid (i.c.m 14th gen intel). Met Ubuntu op dezelfde hardware zie ik veel betere resultaten.

In verschillende scenarios zie ik het volgende verbruik: (allen zonder display, keyboard, muis, powertop auto-tune, aspm enabled,..==> C8):
UnraidUbuntu
Idle, zonder ethernet8w7,5w
+ ethernet + 2x asm116611,5w11w
+ 9x 3.5 hdd28,5w19,5w
oude conf. 9400 + fujitsu d364319,5w-
Van zodra ik de schijven toevoeg gaat het verbruik in unraid extreem omhoog terwijl hij wel C8 blijft behalen. (percentage C6-8 ~50%).

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

MUN0X schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:16:
[...]

Ik ben met een gelijkaardig probleem aan het worstelen. Ik heb recent een Unraid NAS geupgrade met een 14600k op een ASUS H770 MB. Ook daar krijg ik maar weinig grip op het energieverbruik en ik raak er stillaan van overtuigd dat er iets niet juist zit in Unraid (i.c.m 14th gen intel). Met Ubuntu op dezelfde hardware zie ik veel betere resultaten.

In verschillende scenarios zie ik het volgende verbruik: (allen zonder display, keyboard, muis, powertop auto-tune, aspm enabled,..==> C8):
UnraidUbuntu
Idle, zonder ethernet8w7,5w
+ ethernet + 2x asm116611,5w11w
+ 9x 3.5 hdd28,5w19,5w
oude conf. 9400 + fujitsu d364319,5w-
Van zodra ik de schijven toevoeg gaat het verbruik in unraid extreem omhoog terwijl hij wel C8 blijft behalen. (percentage C6-8 ~50%).
Wat ik ook probeer, ik kom niet hoger dan C2 als ik mijn 4x HDD heb aangesloten: uitvoering: Toshiba MG04ACA600A (4K Native), 6TB . Ontkoppel ik de voeding en ik kom weer tot C8. In powertop staat alles inmiddels op 'good' i.p.v. 'bad'. Zouden de schijven de oorzaak kunnen zijn of heb ik dan een instelling over het hoofd gezien?

Daarnaast draai ik waarschijnlijk ook gewoon teveel om het nog idle te kunnen noemen. CPU verbruik hangt zo rond de 15 a 20%.

• MUN0X
  • Nu online
Detmer schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:
[...]

Wat ik ook probeer, ik kom niet hoger dan C2 als ik mijn 4x HDD heb aangesloten: uitvoering: Toshiba MG04ACA600A (4K Native), 6TB . Ontkoppel ik de voeding en ik kom weer tot C8. In powertop staat alles inmiddels op 'good' i.p.v. 'bad'. Zouden de schijven de oorzaak kunnen zijn of heb ik dan een instelling over het hoofd gezien?

Daarnaast draai ik waarschijnlijk ook gewoon teveel om het nog idle te kunnen noemen. CPU verbruik hangt zo rond de 15 a 20%.
Wat zie je als je docker en VM's uitschakelt, maw als je systeem effectief idle is? Raak je dan verder dan C2?
MUN0X schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:16:
Het zou best kunnen dat Unraid (gebaseerd op Slackware) meer verbruikt. Dat kan liggen aan het OS of aan de load van Unraid processen.

Debian (of Ubuntu) is zuiniger omdat die besturingssystemen de load beperken en niet standaard zware processen laten draaien zoals voortdurende monitoring.

Met powertop of top kun je zien wat voor processorverbruik er is van diverse processen. Er kan zich een onzichtbare voordoen belasting als bepaalde processen kort draaien en herhaaldelijk worden gestart, die komen dan niet voor in de lijst met enige processortijd. Dat verbergt dus de werkelijke belasting van bepaalde taken.

@Detmer Welke controller gebruik je? SATA (of disks) op zich zal niet de oorzaak zijn van een lager package C-state. Wat theoretisch wel kan is dat een (toegevoegde) controller zichzelf in die stand zet om de een of andere reden. Bijvoorbeeld omdat beperkte bandbreedte verdeeld moet worden.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

MUN0X schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
[...]

Wat zie je als je docker en VM's uitschakelt, maw als je systeem effectief idle is? Raak je dan verder dan C2?
Met HDD's aangesloten kom ik niet verder dan C2, zonder HDD's aangesloten kom ik tot C8. Dit is overigens dus wel met 2x SSD op sata actief. Alleen de 4x HDD is dan afgekoppeld.
mrmrmr schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:55:
[...]
@Detmer Welke controller gebruik je? SATA (of disks) op zich zal niet de oorzaak zijn van een lager package C-state. Wat theoretisch wel kan is dat een (toegevoegde) controller zichzelf in die stand zet om de een of andere reden. Bijvoorbeeld omdat beperkte bandbreedte verdeeld moet worden.
Is Intel Q670 een antwoord? Ik heb gezocht, maar kan niets anders vinden dan dit.

Hele andere boeg misschien: De huidige voeding heeft 1x 4 pin moederbord, het moederbord 2x 4 pin. Kan dat nog wat uitmaken? Daar kom ik vanzelf ook wel achter als de nieuwe voeding er is.

[ Voor 56% gewijzigd door Detmer op 02-11-2025 21:29 ]

@Detmer Intel's SATA controller zit in de chipset, dus Q670 kan best. Maar daarvan ken ik geen enkel probleem met package C states. Er is iets vreemds aan de hand.

Het aantal pinnen voor de cpu aansluiting maakt alleen wat uit als de processor (erg) zwaar wordt belast. Voor zuinige servers kan het allebei. De 2 aansluitingen zijn onderling doorverbonden, er zijn meer pinnen om zo veilig meer ampères te kunnen leveren.

• MUN0X
  • Nu online
Detmer schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:04:

Met HDD's aangesloten kom ik niet verder dan C2, zonder HDD's aangesloten kom ik tot C8. Dit is overigens dus wel met 2x SSD op sata actief. Alleen de 4x HDD is dan afgekoppeld.
Dat is wel heel vreemd.

Ik zie dat de sata aansluitingen per 2 gegroepeerd zitten op je moederbord.
Zouden er verschillen kunnen zijn tussen de setjes? Lopen er 2 poorten via een andere controller?
Duikt er een sata controller op als je lspci checkt? Ik zou het persoonlijk vreemd vinden maar wie weet.

Heb je al getest om de ssd's op de andere poorten aan te sluiten?
Of, als je de ssd's afkoppelt en enkel 2 hdd's op diezelfde sata poorten aansluit?

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:45:
@Detmer Intel's SATA controller zit in de chipset, dus Q670 kan best. Maar daarvan ken ik geen enkel probleem met package C states. Er is iets vreemds aan de hand.

Het aantal pinnen voor de cpu aansluiting maakt alleen wat uit als de processor (erg) zwaar wordt belast. Voor zuinige servers kan het allebei. De 2 aansluitingen zijn onderling doorverbonden, er zijn meer pinnen om zo veilig meer ampères te kunnen leveren.
MUN0X schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:03:
[...]

Dat is wel heel vreemd.

Ik zie dat de sata aansluitingen per 2 gegroepeerd zitten op je moederbord.
Zouden er verschillen kunnen zijn tussen de setjes? Lopen er 2 poorten via een andere controller?
Duikt er een sata controller op als je lspci checkt? Ik zou het persoonlijk vreemd vinden maar wie weet.

Heb je al getest om de ssd's op de andere poorten aan te sluiten?
Of, als je de ssd's afkoppelt en enkel 2 hdd's op diezelfde sata poorten aansluit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYCK64bK17IQJF-UgytzIpQwKiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rrgJTs1HWyLNDNJF2Xd9qctx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIeIiG2aHE8bFuZoA0UsGi4y7OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kkFrAzY7sUVdwQ4sG2AeGKnP.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande screenshots zijn met HDD's aangesloten. De 2 SSD's zitten aan de 2 onderste sata poorten aangesloten. Die heb ik nog niet gewisseld, maar zal ik komende week eens proberen om te testen.

@mrmrmr @MUN0X Ik heb vanochtend wat verder getest en de conclusie is dat het toch aan de schijven zelf ligt. Hoe ik het ook combineerde, in welke poort en hoeveel HDD ik er ook aangesloten had. Zodra er minimaal 1 HDD was aangesloten bleef het bij C2.

Tot ik 2 oude WD red 1tb aansloot i.p.v. de 6tb. Daarmee kwam ik wel tot C8.

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 03-11-2025 14:13 ]

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 20:29
Mijn hele systeem (Server, Switch, UPS) zat gemiddeld op 46 watt..

Het viel mij op dat dat sinds een week rond de 88 watt zit. Bijna een verdubbeling.
Dus ik ben even gaan denken wat er sindsdien is veranderd.
Wat blijkt: Ik had 1 WB Blue Sata SSD. Hier heb ik een 2e bijgezet en in Proxmox deze als een ZFS Mirror ingesteld.

Kan dit zorgen voor een verdubbeling van het verbruik van de server???

Overigens zorgt het uitschakelen van de OMV VM voor 12watt minder verbruik. Kijken of we daar nog wat aan kunnen tweaken.

[ Voor 13% gewijzigd door I-Lynx op 03-11-2025 15:50 ]

I-Lynx schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:32:
Mijn hele systeem (Server, Switch, UPS) zat gemiddeld op 46 watt..

Het viel mij op dat dat sinds een week rond de 88 watt zit. Bijna een verdubbeling.
Dus ik ben even gaan denken wat er sindsdien is veranderd.
Wat blijkt: Ik had 1 WB Blue Sata SSD. Hier heb ik een 2e bijgezet en in Proxmox deze als een ZFS Mirror ingesteld.

Kan dit zorgen voor een verdubbeling van het verbruik van de server???
Geen idee wat Proxmox allemaal uitspookt. Het is nog niet het uitvoeren van de mirror? Dus CPU tijd?
Overigens zorgt het uitschakelen van de OMV VM voor 12watt minder verbruik. Kijken of we daar nog wat aan kunnen tweaken.
En dat terwijl OMV niets doet? Zijn er dan geen dingen uit te zetten binnen OMV, want 12W klinkt als veel als er geen vraag is naar bestanden.

In perspectief: jouw OMV VM verbruikt meer dan 58 containers samen op mijn server. En ja, ook daar zitten containers bij die SFTP, SAMBA en andere zaken regelen. Alleen die verbruiken 0,00% CPU als er niks te doen is.

Kan OMV ervoor zorgen dat schijven altijd actief blijven soms? dat zou wel wat verklaren.

Detmer schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:56:
@mrmrmr @MUN0X Ik heb vanochtend wat verder getest en de conclusie is dat het toch aan de schijven zelf ligt. Hoe ik het ook combineerde, in welke poort en hoeveel HDD ik er ook aangesloten had. Zodra er minimaal 1 HDD was aangesloten bleef het bij C2.

Tot ik 2 oude WD red 1tb aansloot i.p.v. de 6tb. Daarmee kwam ik wel tot C8.
Als je vergelijkt welke eigenschappen deze disks hebben (CrystalDiskInfo), waar zitten de verschillen? Misschien kun je er 2 (1TB en 6TB) uploaden op een file share site.

De eigenschappen kun je oproepen met hdparm: hdparm -I /dev/sda sda2.txt. sda2 is de naam die de disk heeft gekregen van het besturingssysteem.

• I-Lynx
CPU verbruik van OMV zit ronde de 1% (2 cores toegewezen).
Geheugengebruik is rond de 900mb.

Bij een Time Machine Backup (SMB) stijgt het gebruik naar pieken rond de 20% en geheugen gebruik van bijna 2Gb.

Dit zijn de globale settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQAQgDNmY1mYNtZdFB9AK48CYtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9nrSLoLUJutDqXr5kqTl8zM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyQBw2C_MCafmyNpbU6sPQvsl1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yenvF5HiQlbekzrJds1sAg1k.png?f=fotoalbum_large

De CPU affinity van 12, 13 zijn de E-cores van mijn cpu.

[ Voor 3% gewijzigd door I-Lynx op 03-11-2025 16:41 ]

I-Lynx schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:40:
CPU verbruik van OMV zit ronde de 1% (2 cores toegewezen).
Geheugengebruik is rond de 900mb.

Bij een Time Machine Backup (SMB) stijgt het gebruik naar pieken rond de 20% en geheugen gebruik van bijna 2Gb.

Dit zijn de globale settings:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De CPU affinity van 12, 13 zijn de E-cores van mijn cpu.
Een E-core doet bij mij op 100% CPU load ca 3W PP. Dat zal meer zijn uit het stopcontact, maar dat verklaart die 12W nog steeds niet. Zeker als dat gemiddeld 1% load is.

Ik ken OMV verder niet, dus geen idee wat daar dan gebeurt. Alsof er meer dingen aangaan, of dat ASPM het niet meer zo goed doet?

In andere posts zien we natuurlijjk ook rare hoge verbruikscijfers icm Proxmox en schijven. Is er soms iets in Proxmox gewijzigd recent?

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:38:
[...]

Als je vergelijkt welke eigenschappen deze disks hebben (CrystalDiskInfo), waar zitten de verschillen? Misschien kun je er 2 (1TB en 6TB) uploaden op een file share site.

De eigenschappen kun je oproepen met hdparm: hdparm -I /dev/sda sda2.txt. sda2 is de naam die de disk heeft gekregen van het besturingssysteem.
Ik heb de server inmiddels weer op zijn vaste plek staan en kan nu niet zo eenvoudig meer wisselen. Ik heb daarom de 6tb vanuit Unraid gedaan met het hdparm commando:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
/dev/sdd:

ATA device, with non-removable media
        Model Number:       TOSHIBA MG04ACA600E
        Serial Number:      76S7K57AFE1C
        Firmware Revision:  FS7D
        Transport:          Serial, ATA8-AST, SATA 1.0a, SATA II Extensions, SATA Rev 2.5, SATA Rev 2.6, SATA Rev 3.0
Standards:
        Supported: 8 7 6 5
        Likely used: 8
Configuration:
        Logical         max     current
        cylinders       16383   16383
        heads           16      16
        sectors/track   63      63
        --
        CHS current addressable sectors:    16514064
        LBA    user addressable sectors:   268435455
        LBA48  user addressable sectors: 11721045168
        Logical  Sector size:                   512 bytes
        Physical Sector size:                  4096 bytes
        Logical Sector-0 offset:                  0 bytes
        device size with M = 1024*1024:     5723166 MBytes
        device size with M = 1000*1000:     6001175 MBytes (6001 GB)
        cache/buffer size  = unknown
        Form Factor: 3.5 inch
        Nominal Media Rotation Rate: 7200
Capabilities:
        LBA, IORDY(can be disabled)
        Queue depth: 32
        Standby timer values: spec'd by Standard, no device specific minimum
        R/W multiple sector transfer: Max = 16  Current = 16
        Advanced power management level: disabled
        DMA: sdma0 sdma1 sdma2 mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 *udma5
             Cycle time: min=120ns recommended=120ns
        PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
             Cycle time: no flow control=120ns  IORDY flow control=120ns
Commands/features:
        Enabled Supported:
           *    SMART feature set
                Security Mode feature set
           *    Power Management feature set
                Write cache
           *    Look-ahead
           *    Host Protected Area feature set
           *    WRITE_BUFFER command
           *    READ_BUFFER command
           *    NOP cmd
           *    DOWNLOAD_MICROCODE
                Advanced Power Management feature set
                SET_MAX security extension
           *    48-bit Address feature set
           *    Device Configuration Overlay feature set
           *    Mandatory FLUSH_CACHE
           *    FLUSH_CACHE_EXT
           *    SMART error logging
           *    SMART self-test
           *    General Purpose Logging feature set
           *    WRITE_{DMA|MULTIPLE}_FUA_EXT
           *    64-bit World wide name
           *    WRITE_UNCORRECTABLE_EXT command
           *    {READ,WRITE}_DMA_EXT_GPL commands
           *    Segmented DOWNLOAD_MICROCODE
           *    unknown 119[7]
           *    Gen1 signaling speed (1.5Gb/s)
           *    Gen2 signaling speed (3.0Gb/s)
           *    Gen3 signaling speed (6.0Gb/s)
           *    Native Command Queueing (NCQ)
           *    Phy event counters
           *    NCQ priority information
           *    READ_LOG_DMA_EXT equivalent to READ_LOG_EXT
           *    DMA Setup Auto-Activate optimization
           *    Software settings preservation
           *    SMART Command Transport (SCT) feature set
           *    SCT Write Same (AC2)
           *    SCT Error Recovery Control (AC3)
           *    SCT Features Control (AC4)
           *    SCT Data Tables (AC5)
           *    Extended number of user addressable sectors
           *    DOWNLOAD MICROCODE DMA command
Security:
        Master password revision code = 65534
                supported
        not     enabled
        not     locked
                frozen
        not     expired: security count
                supported: enhanced erase
        more than 508min for SECURITY ERASE UNIT. more than 508min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT.
Logical Unit WWN Device Identifier: 500003972ba04c2b
        NAA             : 5
        IEEE OUI        : 000039
        Unique ID       : 72ba04c2b

En de ander met HDsentinel aangesloten op mijn PC met dock:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
-- Fysieke schijfinformatie - Schijf: #4: WDC WD10EFRX-68FYTN0 --

Schijfsamenvatting
   --------------------
    Schijfnummer . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 4
    Interface  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : USB Attached SCSI (UASP) SAT Standard USB/ATA
    Leverancierinformatie  . . . . . . . . . . . . . : VID: 174C, PID: 55AA
    Versie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : USB 3.0
    Schijfcontroller . . . . . . . . . . . . . . . . : AMD USB 3.10 eXtensible Host Controller - 1.10 (Microsoft) (USB 3.0) [VEN: 1022, DEV: 43EE] Versie: 10.0.26100.6725, 9-25-2025
    Schijfmodel-ID . . . . . . . . . . . . . . . . . : WDC WD10EFRX-68FYTN0
    Schijfrevisie  . . . . . . . . . . . . . . . . . : 82.00A82
    Schijfserienummer  . . . . . . . . . . . . . . . : WD-WCC4J1FAY11L
    Schijfgrootte  . . . . . . . . . . . . . . . . . : 953867 MB
    Powerstatus  . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Actief
    Naam USB-apparaat  . . . . . . . . . . . . . . . : ASM1156-PM
    Apparaattype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Verwijderbaar, onverwachte verwijdering mogelijk
    Huidige Temperatuur  . . . . . . . . . . . . . . : 24 °C
    Totaaltijd In Bedrijf  . . . . . . . . . . . . . : 858 dagen, 13 uren
    Geschatte Levensduur . . . . . . . . . . . . . . : meer dan 966 dagen
    Conditie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : #################### 100 % (Uitstekend)
    Prestaties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : #################### 100 % (Uitstekend)

De status van de schijf is PERFECT. Geen problematische of slechte sectoren gevonden, ook geen spin-up- en data-transfer-fouten.
      Geen acties nodig.

ATA-informatie
   ----------------
    Schijfcilinders  . . . . . . . . . . . . . . . . : 1938021
    Schijfkoppen . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 16
    Schijfsectoren . . . . . . . . . . . . . . . . . : 63
    ATA-revisie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . : ACS-2
    Transportversie  . . . . . . . . . . . . . . . . : SATA Rev 3.0
    Totaal Sectoren  . . . . . . . . . . . . . . . . : 244190646
    Bytes Per Sector . . . . . . . . . . . . . . . . : 4096 [Advanced Format]
    Meervoudige Sectoren . . . . . . . . . . . . . . : 16
    Foutcorrectie-bytes  . . . . . . . . . . . . . . : 0
    Ongeformatteerde Capaciteit  . . . . . . . . . . : 953870 MB
    Maximum PIO-mode . . . . . . . . . . . . . . . . : 4
    Maximum Multiword DMA-modus  . . . . . . . . . . : 2
    Hoogst Mogelijke Transferrate  . . . . . . . . . : S-ATA Gen3 seinsnelheid (6 Gps)
    Beloofde Transferrate  . . . . . . . . . . . . . : S-ATA Gen3 seinsnelheid (6 Gps)
    Minimum Multiword DMA-transfertijd . . . . . . . : 120 ns
    Aanbevolen Multiword DMA-transfertijd  . . . . . : 120 ns
    Minimum PIO-transfertijd Zonder IORDY  . . . . . : 120 ns
    Minimum PIO-transfertijd Met IORDY . . . . . . . : 120 ns
    ATA-control-byte . . . . . . . . . . . . . . . . : Geldig
    ATA-checksum-waarde  . . . . . . . . . . . . . . : Geldig

Instellingen geluidsbeheer
   ----------------------------
    Geluidsbeheer  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Geluidsbeheer  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Uitgeschakeld
    Huidig Geluidsniveau . . . . . . . . . . . . . . : Standaard (00h)
    Aanbevolen Geluidsniveau . . . . . . . . . . . . : Standaard (00h)

EIDE-functies
   ---------------
    Read Ahead Buffer  . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund, Ingeschakeld
    DMA  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Ultra-DMA  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    S.M.A.R.T. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Energiebeheer  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Schrijf-cache  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Host-beschermd Gebied  . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    HPA-beveiligingsextensies  . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Geavanceerd Energiebeheer  . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Uitgebreid Energiebeheer . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Opstarten In Standby . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    48-Bit LBA-adressering . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Apparaat-instellingen-overlay  . . . . . . . . . : Ondersteund
    IORDY-ondersteuning  . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Lezen/schrijven DMA-rij  . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    NOP-opdracht . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    'Trusted Computing'  . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    64-Bit Wereldwijd-ID . . . . . . . . . . . . . . : 50014EE20E658F2C
    Streaming  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Media-kaart-doorvoer . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Universele Registratie . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Fout-registratie . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    CFA-functie Instellen  . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    CFast-apparaat . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Lange Fysieke Sectoren (8) . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Lange Logische Sectoren  . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Schrijven-Lezen-Verifiëren . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    NV-cachefunctie  . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    NV-cache Energiemodus  . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    NV-cachegrootte  . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    'Freefall'-beheer  . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    'Freefall'-beheergevoeligheid  . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Service-interrupt  . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    IDLE IMMEDIATE Command Met UNLOAD-functie  . . . : Ondersteund
    Zone-indeling-mogelijkheden  . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    SCT-opdrachttransport  . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    SCT-foutherstelbeheer  . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Nominale Mediarotatierate  . . . . . . . . . . . : 5400 RPM

SSD-functies
   --------------
    Instellingenbeheer . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    TRIM-opdracht  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Determinerend Lezen Na TRIM  . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Nullen Lezen Na TRIM . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund

S.M.A.R.T.-details
   --------------------
    Off-line Data-verzamel-status  . . . . . . . . . : Nooit gestart
    Status Van Uitvoering Zelftest . . . . . . . . . : Met succes afgerond
    Totale Tijd Voor Volledig Off-line Data-verzam.. : 13200 seconden
    Onmiddellijk Off-line Uitvoeren  . . . . . . . . : Ondersteund
    Afbreken/herstarten Off-line Door De Host  . . . : Niet-ondersteund
    Off-line Lezen-scanning  . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Korte Zelftest . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Uitgebreide Zelftest . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Overdracht-zelftest  . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Selectieve Zelftest  . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Data Opslaan Voor/na Energiebesparings-modus . . : Ondersteund
    Kenmerk Auto-opslaan Inschakelen/uitschakelen  . : Ondersteund
    Mogelijkheid Tot Foutregistratie . . . . . . . . : Ondersteund
    Geschatte Tijd Voor De Korte Zelftest  . . . . . : 2 minuten
    Geschatte Tijd Voor De Uitgebreide Zelftest  . . : 150 minuten
    Overdracht-zelftest Geschatte Tijd . . . . . . . : 5 minuten
    Resultaat Van De Laatste Korte Zelftest  . . . . : Nooit gestart
    Datum Van De Laatste Korte Zelftest  . . . . . . : Nooit gestart
    Resultaat Van De Laatste Uitgebreide Zelftest  . : Nooit gestart
    Datum Van De Laatste Uitgebreide Zelftest  . . . : Nooit gestart
    Resultaat Van De Laatste Overdracht-zelftest . . : Nooit gestart
    Datum Van De Laatste Overdracht-zelftest . . . . : Nooit gestart

Veiligheids-modus
   -------------------
    Veiligheids-modus  . . . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Wissen Voor Veiligheid . . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Wissen-tijd Voor Veiligheid  . . . . . . . . . . : 140 minuten
    Verbeterd Wissen-functie Voor Veiligheid . . . . : Ondersteund
    Verbeterd Wissen-tijd Voor Veiligheid  . . . . . : 140 minuten
    Veiligheid Ingeschakeld  . . . . . . . . . . . . : Nee
    Veiligheid Geblokkeerd . . . . . . . . . . . . . : Nee
    Veiligheid Bevroren  . . . . . . . . . . . . . . : Nee
    Veiligheidteller Verlopen  . . . . . . . . . . . : Nee
    Veiligheids-niveau . . . . . . . . . . . . . . . : Hoog
    Master Password ID . . . . . . . . . . . . . . . : 65534 (Standaard)
    Apparaat Versleutelt Alle Gebruikersgegevens . . : Nee
    Saneren  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Overschrijven  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Crypto-Scramble  . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Blok Wissen  . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Antifreeze-Lock Saneren  . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    ACS-3 Opdrachten Toegestaan Door Saneren . . . . : Nee

Seriële ATA-functies
   ----------------------
    S-ATA-conformiteit . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
    S-ATA I Seinsnelheid (1.5 Gps) . . . . . . . . . : Ondersteund
    S-ATA II Seinsnelheid (3 Gps)  . . . . . . . . . : Ondersteund
    S-ATA Gen3 Seinsnelheid (6 Gps)  . . . . . . . . : Ondersteund
    Ontvangst Van Energiebeheer-verzoeken Van De H.. : Ondersteund
    PHY-gebeurtenis-tellers  . . . . . . . . . . . . : Ondersteund
    Non-Zero Buffer-offsets In DMA-setup FIS . . . . : Niet-ondersteund
    DMA-setup Auto-activerings-optimalisatie . . . . : Ondersteund, Uitgeschakeld
    Apparaat Initialiseert Interface Energiebeheer . : Ondersteund, Uitgeschakeld
    Versturen Van Data In Orde . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Asynchrone Mededeling  . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Bewaren Van De Software-instellingen . . . . . . : Ondersteund, Ingeschakeld
    'Native Command Queuing' (NCQ) . . . . . . . . . : Ondersteund
    Rijlengte  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 32
    NCQ-streaming  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    NCQ-automatische Detectie  . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Automatic-Partial-to-Slumber-vertalingen . . . . : Niet-ondersteund
    Rebuild-Assist . . . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Hybride-informatie . . . . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    Device-Sleep (DevSleep)  . . . . . . . . . . . . : Niet-ondersteund
    DevSleep Naar ReducedPwrState  . . . . . . . . . : Niet-ondersteund

Schijfinformatie
   ------------------
    Schijffamilie  . . . . . . . . . . . . . . . . . : Red
    Vormfactor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 3.5" 
    Capaciteit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 1 TB (1 x 1.000.000.000.000 bytes)
    Aantal Schijven  . . . . . . . . . . . . . . . . : 1
    Aantal Koppen  . . . . . . . . . . . . . . . . . : 2
    Rotatiesnelheid  . . . . . . . . . . . . . . . . : 5400 RPM
    Rotatietijd  . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 11,11 ms
    Gemiddelde Rotatie-latency . . . . . . . . . . . : 5,56 ms
    Schijfinterface  . . . . . . . . . . . . . . . . : Serial-ATA/600
    Buffer-Host Max. Rate  . . . . . . . . . . . . . : 600 MB/seconden
    Buffergrootte  . . . . . . . . . . . . . . . . . : 65536 KB
    Schijf-klaar-tijd (Typisch)  . . . . . . . . . . : ? seconden
    Gemiddelde Seek-tijd . . . . . . . . . . . . . . : ? ms
    Track-naar-track Seek-tijd . . . . . . . . . . . : ? ms
    'Full-stroke' Seek-tijd  . . . . . . . . . . . . : ? ms
    Breedte  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 101,6 mm (4,0 inch)
    Diepte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 147,0 mm (5,8 inch)
    Hoogte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 26,1 mm (1,0 inch)
    Gewicht  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : 450 gram (1,0 pond)
    Akoestisch (Niet-actief) . . . . . . . . . . . . : 2,1 Bel
    Akoestisch (Min Prestatie En Volume) . . . . . . : 2,2 Bel
    Akoestisch (Max Prestatie En Volume) . . . . . . : 2,2 Bel
    Stroomverbruik Bij Spinup  . . . . . . . . . . . : 1.200 mA
    Stroomverbruik (Seek)  . . . . . . . . . . . . . : 3,7 W
    Stroomverbruik (Rust)  . . . . . . . . . . . . . : 3,2 W
    Stroomverbruik (Standby) . . . . . . . . . . . . : 0,6 W
    Fabrikant  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Western Digital Corporation
    Website Van Fabrikant  . . . . . . . . . . . . . : http://www.westerndigital.com/en/products

S.M.A.R.T.
   ------------
Nee  Kenmerken                Drem.. Waarde Slec.. Data                Status                   Vlaggen                                                
1    Raw Read Error Rate      51     200    200    000000000000        OK                       Zelfbeschermend, Foutrate, Prestaties, Statistisch, .. 
3    Spin Up Time             21     134    129    0000000010CC        OK                       Zelfbeschermend, Prestaties, Statistisch, Kritiek      
4    Start/Stop Count         0      100    100    000000000042        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
5    Reallocated Sectors Co.. 140    200    200    000000000000        OK                       Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch, .. 
7    Seek Error Rate          0      100    253    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Foutrate, Prestaties, Statistisch     
9    Power On Time Count      0      72     72     00000000507D        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
10   Spin Retry Count         0      100    253    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
11   Drive Calibration Retr.. 0      100    253    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
12   Drive Power Cycle Count  0      100    100    000000000042        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
192  Power off Retract Cycl.. 0      200    200    000000000028        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
193  Load/Unload Cycle Count  0      200    200    00000000001B        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
194  Disk Temperature         0      119    98     000000000018        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Statistisch                           
196  Reallocation Event Count 0      200    200    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
197  Current Pending Sector.. 0      200    200    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
198  Off-Line Uncorrectable.. 0      100    253    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller                  
199  Ultra ATA CRC Error Co.. 0      200    200    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Zelfbeschermend, Gebeurtenissenteller, Statistisch     
200  Write Error Rate         0      200    200    000000000000        OK (altijd doorgaan)     Foutrate                                               

Transferrate-informatie
   -------------------------
    Totaal Gelezen Data  . . . . . . . . . . . . . . : 0 MB,  0 MB sinds installatie  (3-11-2025)
    Totaal Geschreven Data . . . . . . . . . . . . . : 0 MB,  0 MB sinds installatie
    Gemiddeld Aantal Leesacties Per Dag  . . . . . . : 0,00 MB
    Gemiddeld Aantal Schrijfacties Per Dag . . . . . : 0,00 MB
    Huidige Transferrate . . . . . . . . . . . . . . : 0kB/s
    Maximale Transferrate  . . . . . . . . . . . . . : 0kB/s
    Huidige Leesrate . . . . . . . . . . . . . . . . : 0kB/s
    Huidige Schrijfrate  . . . . . . . . . . . . . . : 0kB/s
    Huidig Schijfgebruik . . . . . . . . . . . . . . : 0 %

• I-Lynx
Mars Warrior schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:50:
[...]
In andere posts zien we natuurlijjk ook rare hoge verbruikscijfers icm Proxmox en schijven. Is er soms iets in Proxmox gewijzigd recent?
Alleen dus die 2e SSD en een ZFS mirror raid gemaakt. Vanaf dat moment zie ik het hoge verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmWaqkfnKUejoDcsV_pjYHaytq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m24cUhqhuGdHEUj00c62HJSO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYd5fzHWhbJSf98fd13mFR4qyt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m9GKSDsgp78PpTgc8PYj6pml.png?f=fotoalbum_large

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:05
Ssdtje plaatsen, daarvoor is de server uitgeweest, en bij het opstarten worden de updates actief die eerder door de packagemaneger is gedownload ( yum/dnf e.d) kernell e.d
Je zou in logfiles kunnen kijken wat er is geüpdatet bij de grootste stroom vretende besturingssystemen.

[ Voor 3% gewijzigd door tuxie6 op 03-11-2025 19:58 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zou een nieuwe herstart doen, daarna even aanzien wat dit doet met het verbruik.

Ik heb mijn server geüpgraded, zal zo wel even de nieuwe specs en verbruik delen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

1ProcessorsIntel Core i5-10600 Boxed€ 200,52€ 200,52
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red Plus, 6TB (256MB cache)€ 161,68€ 485,04
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 84,99€ 84,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3000C16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1Interne SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sWD Blue SN570 2TB€ 220,61€ 220,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.082,62
Ik heb in mijn server een upgrade uitgevoerd van een i3-10100, 32GB RAM, 1x Samsung 980 1TB, 90W PicoPSU naar bovenstaand.
CPU, HDDs, SSD (2TB en 4TB), behuizing en voeding zijn nieuw. (of nouja, meeste 2e hands opgespaard)
Ik heb een Synology DS224+ en een Intel NUC 10th gen hiermee uitgefaseerd. Het voordeel is dat ik meer rauwe vermogen in 1 bak heb, de snelheden voor backups en onderlinge dataoverdracht voor NZBs en Plex naar TrueNAS is ~250MB/s ipv 100MB/s.

Het nadeel is dat ik mijn redundantie verlies, kan een dingetje worden maar dat zien we later wel.

Gebruikte services;
  • WireGuard
  • Proxmox Bacupserver
  • Uptime Kuma
  • Plex + *arr applicaties
  • Adguard 2 stuks + een sync
  • S3-garage voor S3 storage tbv Veeam Backup for M365
  • Nginx
  • Vaultwarden
  • Z2M
  • Frigate + coral TPU
  • 2 websites via Wordpress
  • dsmrreader
  • 2x Windows Server domeincontrollers*
  • Tactical RMM*
  • Home Assistant OS*
  • TrueNAS scale*
* = Qemu VM, rest zit in diverse LXCs gebakken

Verbruik is gemiddeld 45W, het schommelt de laatste dagen rond de 1,12-1,14 kWh per dag. Wat minder is dan de 3 systemen bij elkaar kostten. (rond de 1,4kWh/dag ~ 60W opgeteld)

Al met al ben ik gewoon erg tevreden. Meer ruwe prestaties en totaalverbruik is lager zonder echte consessies (behalve dan de redundantie)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• I-Lynx
Hier de logfiles van apt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Start-Date: 2025-10-12  14:37:15
Commandline: apt --reinstall install proxmox-widget-toolkit
Reinstall: proxmox-widget-toolkit:amd64 (5.0.6)
End-Date: 2025-10-12  14:37:15

Start-Date: 2025-10-12  20:05:39
Commandline: apt install nut -y
Install: nut-server:amd64 (2.8.1-5, automatic), libupsclient6t64:amd64 (2.8.1-5, automatic), nut:amd64 (2.8.1-5), nut-client:amd64 (2.8.1-5, automatic), libnutscan2:amd64 (2.8.1-5, automatic)
End-Date: 2025-10-12  20:05:42

Start-Date: 2025-10-23  16:45:28
Commandline: apt-get purge -y proxmox-kernel-6.14.8-2-pve-signed
Purge: proxmox-kernel-6.14.8-2-pve-signed:amd64 (6.14.8-2)
End-Date: 2025-10-23  16:45:35

Start-Date: 2025-10-25  20:09:43
Commandline: apt install lshw
Install: usb.ids:amd64 (2025.07.26-1, automatic), lshw:amd64 (02.19.git.2021.06.19.996aaad9c7-2.1)
End-Date: 2025-10-25  20:09:44

de 23e heeft ie een kernel update gedaan die dus met de herstart van de 24e actief is geworden.
Na een 2e herstart geen verbeteringen.

Zojuist zag ik weer een kernel update staan. Deze nog uitgevoerd.

code:
1
2
3
4
5
Start-Date: 2025-11-03  20:02:12
Commandline: apt-get dist-upgrade
Install: proxmox-headers-6.14.11-4-pve:amd64 (6.14.11-4, automatic), proxmox-kernel-6.14.11-4-pve-signed:amd64 (6.14.11-4, automatic)
Upgrade: proxmox-headers-6.14:amd64 (6.14.11-3, 6.14.11-4), bind9-host:amd64 (1:9.20.11-4, 1:9.20.15-1~deb13u1), pve-firmware:amd64 (3.17-1, 3.17-2), pve-ha-manager:amd64 (5.0.4, 5.0.5), pve-yew-mobile-i18n:amd64 (3.6.0, 3.6.1), proxmox-backup-file-restore:amd64 (4.0.15-1, 4.0.16-1), ifupdown2:amd64 (3.3.0-1+pmx10, 3.3.0-1+pmx11), proxmox-kernel-6.14:amd64 (6.14.11-3, 6.14.11-4), qemu-server:amd64 (9.0.22, 9.0.23), pve-i18n:amd64 (3.6.0, 3.6.1), bind9-dnsutils:amd64 (1:9.20.11-4, 1:9.20.15-1~deb13u1), proxmox-offline-mirror-helper:amd64 (0.7.2, 0.7.3), proxmox-backup-client:amd64 (4.0.15-1, 4.0.16-1), libpve-http-server-perl:amd64 (6.0.4, 6.0.5), proxmox-firewall:amd64 (1.1.2, 1.2.0), pve-manager:amd64 (9.0.10, 9.0.11), bind9-libs:amd64 (1:9.20.11-4, 1:9.20.15-1~deb13u1), intel-microcode:amd64 (3.20250512.1, 3.20250812.1~deb13u1), proxmox-offline-mirror-docs:amd64 (0.7.2, 0.7.3)
End-Date: 2025-11-03  20:02:57

Ook hier geen verbeteringen.

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11 20:41
Is je ZFS mirror nu constant aan het schrijven om de mirror in sync te brengen of heb je geformatteerd vanaf 0?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een ZFS mirror aanmaken is secondenwerk, ZFS weet waar het op de schijven data mag verwachten (in tegenstelling tot bij klassiek raid) en hoeft dus niet de schijven volledig te formatteren.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Misschien ga ik nu teveel offtopic (zeg het mij dan ook gerust), maar ik ben verder aan het spelen om het verbruik omlaag te krijgen. Ik gebruik Agent-DVR docker met 3x camera en ik merk dat daar veel resources heen gaan. Met deze docker uitgeschakeld zit ik tussen de 1 tot 5% CPU verbruik. Met deze docker ingeschakeld tussen de 15 tot 20%.

Zijn er meer Tweakers die Agent-DVR gebruiken? En zo ja, hoe heb je het ingesteld om het verbruik omlaag te krijgen? Of gebruik je andere software, en zo ja, welke?

dcm360 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:51:
Een ZFS mirror aanmaken is secondenwerk, ZFS weet waar het op de schijven data mag verwachten (in tegenstelling tot bij klassiek raid) en hoeft dus niet de schijven volledig te formatteren.
Ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid data. Paar TB naar een HDD mirroren is geen seconden werk ;)
Maar ja, doordat ZFS een geïntegreerde volume manager + filesystem is kan die wel veel efficiënter werken dan gesplitste oplossingen (zoals bv LVM met ext4 of welk ander filesystem op LVM dan ook).

• pimlie
@Detmer Ik ken Agent-DVR niet, Frigate wordt iig ook veel gebruikt. Maar geen idee of dat minder cpu gebruikt, waarschijnlijk niet of zelfs meer als je allemaal (AI) object detecties gebruikt

Deze Toshiba MG04 spec suggereert dat zelfs in idle deze hdd's nog 6W verbruiken.

• YoeriGod
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-11 12:28
Ik kwam uit nieuwsgierigheid op dit draadje terecht en zie in de TS de laatste complete systemen uit 2021 staan. Zijn deze nog actueel?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:07
YoeriGod schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:41:
Ik kwam uit nieuwsgierigheid op dit draadje terecht en zie in de TS de laatste complete systemen uit 2021 staan. Zijn deze nog actueel?
Ze blijven natuurlijk goed en als rekenkracht niet echt belangrijk is kan je ze aanschaffen. Maar in dr gepinde posts zitten heel veel nieuwe systemen inclusief metingen. En voor de echt zuinige systemen zoek op "kontron k3843" voor een van de meest zuinige moederborden als goede basis.

• I-Lynx
GoBieN-Be schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 00:18:
Is je ZFS mirror nu constant aan het schrijven om de mirror in sync te brengen of heb je geformatteerd vanaf 0?
Geformatteerd vanaf 0.

Daarna gekoppeld aan de OMV VM en via SMB data er op gezet.
Meer niet.

Ben nu een extra backup aan het maken en zal van de week de 2 drives los koppelen. Kijken of dat wat doen in het verbruik.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Detmer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:18:
Misschien ga ik nu teveel offtopic (zeg het mij dan ook gerust), maar ik ben verder aan het spelen om het verbruik omlaag te krijgen. Ik gebruik Agent-DVR docker met 3x camera en ik merk dat daar veel resources heen gaan. Met deze docker uitgeschakeld zit ik tussen de 1 tot 5% CPU verbruik. Met deze docker ingeschakeld tussen de 15 tot 20%.

Zijn er meer Tweakers die Agent-DVR gebruiken? En zo ja, hoe heb je het ingesteld om het verbruik omlaag te krijgen? Of gebruik je andere software, en zo ja, welke?
pimlie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:17:
@Detmer Ik ken Agent-DVR niet, Frigate wordt iig ook veel gebruikt. Maar geen idee of dat minder cpu gebruikt, waarschijnlijk niet of zelfs meer als je allemaal (AI) object detecties gebruikt

Deze Toshiba MG04 spec suggereert dat zelfs in idle deze hdd's nog 6W verbruiken.
Gisteravond nog even verder geprutst. Ik heb de camera's nu aangepast naar een lage resolutie live stream en hoge resolutie opname. Scheelt bijna 10% in CPU verbruik en ~2 watt verbruik van de server :o .

En ik heb via V&A 2 bijna nieuwe 16tb schijven op de kop kunnen tikken. Ook niet de zuinigste zag ik, maar wel iets zuiniger en het prijsverschil met de andere types was mij te hoog + ik ga al van 4 naar 2. Die komen als het goed is begin volgende week. Als ik dan ook de voeding binnen zou krijgen (lastig leverbaar momenteel schijnt; De eerste bestelling is geannuleerd. De tweede bij een andere shop al 2x vertraagd) kan ik alles om gaan bouwen.

Dan heb ik zometeen 2x 16tb HDD, 2x 4tb sata SSD, 2x 2tb sata SSD, 1x 2tb NVMe en 1x 1tb NVMe _/-\o_

• I-Lynx
I-Lynx schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:02:
[...]
Ben nu een extra backup aan het maken en zal van de week de 2 drives los koppelen. Kijken of dat wat doen in het verbruik.
Zojuist de 2 schijven losgehaald van het moederboard en de PC weer opgestart.

Helaas. Geen verschil in verbruik.

Dit is echt wel frustrerend.
Hoe kan het systeem ineens bijna het dubbele verbruiken.
Ik merk het zelfs qua warmte in de kast.

Bios settings zijn helemaal nagelopen volgens diverse voorbeelden van mede tweakers.
Onzuinige SFP+ kaart en Chinese SSD is er uit.
De overige SSD's zijn juist gekozen op zuinigheid ipv prestaties.

En toch kom ik niet eens in C2 state en is het verbruik hoog. En dat met maar 3 VM's en 2 Containers.
Het uitzetten van VM's heeft uiteraard wel een verschil. Waarbij Frigate bijna 10 watt pakt. Maar dat ik ook wel logisch en ook redelijk normaal.
Het zit hem echt in de basis van Proxmox......... maar waar......

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 17:15
Als ik zulke hoge waardes zie denk ik bij windows direct aan drivers ...
Maar hoe dat zit bij Proxmox kan ik je helaas niet vertellen. HEb je toevallig veel monitoring aan staan op proxmox? dan gaat die natuurlijk nooit in slaapstand als die constant van alle containairs en VMs data binnen krijgt en in een DB zet.

Je had ook een ZFS mirror ingesteld toch? op NVME? Dat betekend namelijk, als die een beetje hyperactief wil mirrororen je PCI-e states nooit naat beneden gaan natuurlijk, omdat de twee schijven constant van elkaar aan het lezen zijn of ze wel hetzelfde zijn, via de PCI bus.

• I-Lynx
Monitoring zat ik ook nog aan te denken. Maar weet nog niet helemaal hoe en waar dat zit.
En wat daar aan veranderd is sinds een week.

De ZFS mirror zit op 2 SATA SSD schijven.
Die mirror hangt aan de OMV VM.
Dit is een cold storage, Time Machine backup (SMB) en een wekelijkse backup van een Synology Nas (RSync).
Er is, behalve die paar uur per week, niet veel activiteit.
ramonlambal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:49:
Je had ook een ZFS mirror ingesteld toch? op NVME? Dat betekend namelijk, als die een beetje hyperactief wil mirrororen je PCI-e states nooit naat beneden gaan natuurlijk, omdat de twee schijven constant van elkaar aan het lezen zijn of ze wel hetzelfde zijn, via de PCI bus.
Whut? Zolang er geen disk activiteit is gaat ZFS echt niet "hyperactief kijken of beide disks gelijk zijn". Schrijf acties worden sowieso dubbel gedaan, maar lees acties volgens mij niet. Immers is ZFS volledig met checksums. Op basis van 1 disk kan die dus prima bepalen of die corrupt is, want dan klopt de checksum niet (en in dit geval zal die terugvallen op het gebruik van een andere disk in de mirror).
Enige waarbij ZFS op de achtergrond bezig is is bij een scrub. Dan leest die wel alle data, valideert de checksums, etc. Maar dat draait natuurlijk niet 24/7, en moet je zelf aftrappen (, en mijn 3 way RAIDZ1 met 18TB als kleinste disk heeft nog geen 30 uur nodig om te scrubben. Mirror is vast sneller, NVME is veel sneller, en 18TB SSDs bestaan niet zijn onbetaalbaar)

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 17:15
RobertMe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:09:
[...]

Whut? Zolang er geen disk activiteit is gaat ZFS echt niet "hyperactief kijken of beide disks gelijk zijn". Schrijf acties worden sowieso dubbel gedaan, maar lees acties volgens mij niet. Immers is ZFS volledig met checksums. Op basis van 1 disk kan die dus prima bepalen of die corrupt is, want dan klopt de checksum niet (en in dit geval zal die terugvallen op het gebruik van een andere disk in de mirror).
Enige waarbij ZFS op de achtergrond bezig is is bij een scrub. Dan leest die wel alle data, valideert de checksums, etc. Maar dat draait natuurlijk niet 24/7, en moet je zelf aftrappen (, en mijn 3 way RAIDZ1 met 18TB als kleinste disk heeft nog geen 30 uur nodig om te scrubben. Mirror is vast sneller, NVME is veel sneller, en 18TB SSDs bestaan niet zijn onbetaalbaar)
Stel dat je logt naar 1 van die SSDs(proxmox houd allerlei gegevens bij toch?), dan moet die andere toch mirroren? Of kun je afdwingen dat die dat maar 1 keer in de x-minuten doet? Anders raak je data kwijt als de schijf die de meeste data bevat net stuk gaat? Stel dat je nieuwe mirror-ssd nou niet zo snel in lage PCI states wil komen, en hij constant moett mirroren, dan is die toch bijna steeds iets aan het doen waardoor die niet in C4 of lager komt?

ik heb bijvoorbeeld altijd 300+ torrents draaine, ik draai nooit idel, tot ik die uit zet, dan zit ik bijna direct in C8

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Proxmox logt wel wat intensief, maar zeker niet zo intensief dat een SSD niet het grootste deel van de tijd gewoon in een power saving state kan. Iedere seconde wat logs wegschrijven kan je beter vergelijken met eens in de maand een brief ontvangen, dan met rusteloos blijven doomscrollen op social media.

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:05
Ik zou bijna willen weten wat een oude installatie-iso zonder updates doet qua verbruik.

Een ssd mirror schrijft de logging en gaat in slaap, en zou dus nog maar <1 watt mogen gebruiken.

Wat verbruikt het geheel als je alleen proxmox opstart, zoals ik het begrijp heb je een passtrough gedaan van de sata controller naar ovm, wat zijn de instellingen binnen ovm.

Het valt me op dat veel besturingssystemen ingesteld staan op performance ipv belanced of goed voor de portemonnee als je op je zelf woont.

• I-Lynx
Ter verduidelijking: De mirror is alleen voor OMV. Proxmox en alle VM's en Containers staan op een M.2 WD Green SSD.

De configs van de VM's:
Omada controller:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
arch: amd64
cores: 2
features: nesting=1
hostname: Omada-SDN
memory: 4096
net0: name=eth0,bridge=vmbr0,gw=10.0.14.254,hwaddr=BC:24:11:39:41:9B,ip=10.0.14.10/24,type=veth
onboot: 1
ostype: ubuntu
rootfs: local-lvm:vm-102-disk-0,size=8G
startup: order=3
swap: 512
tags: sdn
unprivileged: 1
lxc.cgroup2.cpuset.cpus: 14,15

Frigate:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
arch: amd64
cores: 4
features: nesting=1
hostname: frigate
mp0: NVR:vm-103-disk-0,mp=/media/frigate,size=1860G
net0: name=eth0,bridge=vmbr0,firewall=0,gw=10.0.14.254,hwaddr=BC:24:11:CD:DC:11,ip=10.0.14.253/24,type=veth
ostype: debian
rootfs: local-lvm:vm-103-disk-0,size=50G
startup: order=4
swap: 512
tags: nvr
lxc.cgroup2.devices.allow: a
lxc.cap.drop: 
lxc.cgroup2.devices.allow: c 188:* rwm
lxc.cgroup2.devices.allow: c 189:* rwm
lxc.cgroup2.devices.allow: c 226:128 rwm
lxc.mount.entry: /dev/dri/renderD128 dev/dri/renderD128 none bind,optional,create=file
lxc.cgroup2.devices.allow: c 226:0 rwm
lxc.mount.entry: /dev/dri/card0 dev/dri/card0 none bind,optional,create=file
lxc.mount.entry: /dev/dri dev/dri none bind,optional,create=dir
lxc.cgroup2.cpuset.cpus: "16-19"

pfSense (VM):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
balloon: 0
bios: ovmf
boot: order=scsi0;ide2
cpu: host
efidisk0: local-lvm:vm-100-disk-0,efitype=4m,pre-enrolled-keys=1,size=4M
ide2: none,media=cdrom
machine: q35
memory: 8192
meta: creation-qemu=10.0.2,ctime=1760360361
name: pfSense
net0: virtio=BC:24:11:76:CB:B1,bridge=vmbr0,queues=8
net1: virtio=BC:24:11:F9:1E:3E,bridge=vmbr0,queues=8,tag=6
net2: virtio=BC:24:11:DF:AB:AE,bridge=vmbr0,queues=8,tag=4
net3: virtio=BC:24:11:34:B3:5D,bridge=vmbr0,queues=8,tag=999
net4: virtio=BC:24:11:91:AF:77,bridge=vmbr0,queues=8,tag=101
net5: virtio=BC:24:11:E4:90:C5,bridge=vmbr0,queues=8,tag=102
net6: virtio=BC:24:11:63:BA:A8,bridge=vmbr0,queues=8,tag=105
numa: 0
ostype: other
scsi0: local-lvm:vm-100-disk-1,cache=writeback,discard=on,iothread=1,size=32G
scsihw: virtio-scsi-single
smbios1: uuid=1c70b95f-ea58-4332-a909-3e5a9f7c62a0
sockets: 1
startup: order=1
tablet: 0
tags: pfsn
vmgenid: 214acf76-59f0-4134-8a02-4f0ffc855f07

OMV (VM)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
affinity: 12,13
boot: order=sata0;net0
cpu: x86-64-v2-AES
meta: creation-qemu=10.0.2,ctime=1759254290
name: OMV
net0: virtio=BC:24:11:39:4B:CE,bridge=vmbr0
ostype: l26
sata0: local-lvm:vm-105-disk-0,size=16G
sata1: OMV_Nas:vm-105-disk-0,size=3540G
scsihw: virtio-scsi-single
smbios1: uuid=cb3caa95-28a9-46a2-bf02-b96623f945c5
startup: order=5
tags: nas
vga: memory=4
vmgenid: 9c2e7172-3673-4619-ba3d-31523d659809

Home Assistant (VM)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
agent: enabled=1
bios: ovmf
boot: order=scsi0
cores: 4
efidisk0: local-lvm:vm-106-disk-1,efitype=4m,size=4M
localtime: 1
machine: q35
memory: 16384
meta: creation-qemu=10.0.2,ctime=1760273017
name: homeassistant
net0: virtio=02:BA:78:E2:30:CC,bridge=vmbr0
net1: virtio=BC:24:11:66:84:A1,bridge=vmbr0,tag=101
ostype: l26
scsi0: local-lvm:vm-106-disk-0,discard=on,size=32G,ssd=1
scsihw: virtio-scsi-pci
serial0: socket
smbios1: uuid=643c3504-ab54-4a4b-9d47-e56356ce9fb3
startup: order=2
tags: homeassistant
usb0: host=0403:6001
usb1: host=10c4:ea70
usb2: host=0658:0200
vmgenid: ec53030a-6b86-4187-93fa-b5861dd68e0a

• I-Lynx
Kleine update:

Na wat zoeken door logfiles o.a. de opstart logfiles kwam ik een error tegen in Grub.
code:
1
"BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-6.14.11-4-pve intel_imommu=on",

Dat moet natuurlijk zijn
code:
1
intel_iommu=on

Door een typfoutje werkte hardware acceleration in Frigate niet goed.
Ik kan niet helemaal pinnen of Frigate daardoor automatisch de CPU ging gebruiken voor detectie - dus meer verbruik, maar na deze en nog wat andere aanpassingen is het verbruik al weer iets gezakt.

De server zit nu op 35 watt gemiddeld. Als er geen activiteit is in Frigate en OMV dan zie ik zelfs dipjes richting de 25 watt... Dat begint ergens op te lijken.

Totaal van alle apparatuur rond de 75 watt.
Er is dus 40 watt verbruik voor:
  • TP-Link PoE Switch
  • UPS
  • Voeding voor Tablet aan de muur
  • Voeding voor ESP watermeter
  • Losse voeding voor een niet PoE Acces Point
  • Phillips Hue Bridge
  • Losse voeding voor een niet PoE camera
Hier valt dus ook nog veel te tweaken.
We komen er wel.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:34
Bij mij kriebelt het toch weer een beetje om thuis een NASje te draaien. Doel is voornamelijk media bibliotheekje spelen. Mijn vorige fysieke NAS thuis is jaren terug en overleed door het bekende C2550D4i probleem.

Omdat ik nog een mooie mini-ITX case heb met allemaal bays overweeg ik weer een mini-ITX bordje. Nu wil ik er geen duizend euro aan uitgeven en wat ik er mee ga doen is ook niet zo spannend.

Nu zie ik grofweg wat bordjes met 1700 socket en met 1851. Die laatste lijkt meer high end en daar kun je ook geen Celerons of i3 voor vinden. Mijn vraag is: stel dat ik nu toch voor 1851 ga met een wat duurdere cpu, een Intel i5, kan ik die combi dan toch redelijk zuinig krijgen? Ik ga TrueNAS CE draaien.
@Dennis Er zijn weinig meetgegevens voor idle voor het (dure) 1851 platform. Een minder snelle processor is niet noodzakelijk zuiniger in idle op het 1700 platform. Bij belasting zijn E cores zuinig.

Je kan het meest besparen door zo weinig mogelijk 3.5" disks te gebruiken en geen actieve redundantie toe te passen en wel zorgen voor een extere cold backup van belangrijke gegevens. Cold backup is bijvoorbeeld een via USB3 aansluitbare externe disk (de behuizing is los te koop), die alleen aan hoeft wanneer nodig. Stel dat je 20 TB wil, dan zijn 3x 8TB SSD's en 1x 4TB het zuinigst (<0,4W DC), 4x 5TB Seagate 2.5" verbruikt 3,4W DC en een enkele Toshiba MG10 disk verbruikt 4,38W DC.

Oude disks kunnen worden hergebruikt voor backups.

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11 14:12
Ik weet dat we hier in het zuinige server topic zitten, maar ik vind wel dat advies ook wel praktisch mag zijn:
Het voorbeeld van @mrmrmr is ondanks dat het feitelijk waar is, m.i. vooral bedoeld voor mensen met te veel geld.
SSD’s even snel uit de goedkoopste pricewatch gehaald:
3x8TB + 1x4TB : 3x€620 + €230  = €2.090,00
Spinning disks:
4x5TB 2,5” : 4x €140  = €560,00

Met een stroomprijs van €0,30 per kWh verdien je het verschil van €1.530 terug in:

1530:0,30= 5100 KWh .
5100 KWh : 3w = 1.700.000 uur!
Wat dus ongeveer 195 jaar is.

Kortom ik ben het niet oneens met @mrmrmr maar heel praktisch is het niet.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ixus74 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:33:
Ik weet dat we hier in het zuinige server topic zitten, maar ik vind wel dat advies ook wel praktisch mag zijn:
Het voorbeeld van @mrmrmr is ondanks dat het feitelijk waar is, m.i. vooral bedoeld voor mensen met te veel geld.
Spinning disks:

Met een stroomprijs van €0,30 per kWh verdien je het verschil van €1.530 terug in:

Wat het voordeel van deze draad is dat zich over tijd steeds meer info over zuinige hardware verzamelt. En daaruit kun je weer een keuze maken c.q. je beslissingen op baseren mocht je aan de slag willen.

Het is hier sport om het onderste uit de kan te halen. En vaker zie je dat men een idle verbruik van 5/6/7/8 watt heeft en om daar dan nog eens twee watt vanaf te krijgen levert je financieel weinig op natuurlijk (18 Kw op jaar basis).

Ik heb zelf aan AM5 desktop die idle rond de 13/14 watt zit. Maar die set heb ik dan wel weer voor ca. € 150,-- gebruikt gekocht. Daar krijg je geen Kontron bord voor met een Intel CPU met e-cores.

Omdat het kan !!

Wie du mir, so ich dir.

• GioStyle
  • Laatst online: 10:39
Ixus74 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:33:
Spinning disks:

Volgens jouw redenatie kan je misschien overwegen je data in de cloud op te slaan, dat kost jou helemaal geen elektriciteit en ook geen aanschafkosten, alleen maandelijkse abbonementskosten. Kans is aanwezig dat je nog goedkoper uit bent.
@Ixus74
Ik heb advies gegeven over het gebruik van zo weinig mogelijk 3.5" disks. Een voorbeeld: je kan economisch beter niet 6x 4TB disks à 4W DC blijven draaien als dat ook kan met een enkele 20TB disk. Je hebt de overhead van elke disk, van een extra hard disk controller (4x SATA is nu standaard) en mogelijk een onzuinig platform. Dat gaat dan wat hard disks betreft over 6 * 4W = 24W versus 4,38W: een verschil van € 515 aan operationele energiekosten bij een historische prijs van € 3 per Watt per jaar, over een periode van 7 jaar, aan de stekker (DC + overhead voeding 80%). Ook de kosten voor backup moet daarbij worden betrokken in een volledige kostenvergelijking, renteverlies hoort daar ook bij.

Bij actieve redundantie betaal je een operationele prijs. De kosten voor backup zou je ook moeten meenemen. Een gunstig scenario voor redundantie is te vinden in een professionele situatie, waar je de lonen van medewerkers zou moeten doorbetalen bij downtime, mogelijk verlies van omzet/winst.

De rest van mijn bericht geeft informatie over verbruikscijfers van diverse soorten opslag. Je mag zelf bepalen wat je kiest. Het bevat geen advies. Zie ook de topic start waar de kosten per opslagcapaciteit zijn berekend.
GioStyle schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:04:
[...]

Volgens jouw redenatie kan je misschien overwegen je data in de cloud op te slaan, dat kost jou helemaal geen elektriciteit en ook geen aanschafkosten, alleen maandelijkse abbonementskosten. Kans is aanwezig dat je nog goedkoper uit bent.
Daar komen natuurlijk wel weer heel andere zaken bij kijken ;). En dan wijk je uberhaupt al af van "server" :p

En an zich vind ik het gewoon een valide punt. Ja, het kan een sport zijn om echt voor zo zuinig mogelijk te gaan. Maar de meeste, vermoed ik, hier willen gewoon een goedkoop systeem hebben, zowel in aanschaf als in bedrijf. Zuinig maakt het dan goedkoper in bedrijf, maar qua opslag bv weegt zuinig v.w.b. SSD only met veel capaciteit lang niet op tegen ouderwetse HDDs als je kijkt naar de aanschafprijs.

Uiteraard kun je daar ook weer (andere) afwegingen in maken. Moet je echt 24/7 3x 8TB opslag beschikbaar hebben? Of is dat helemaal niet nodig en heb je ook voldoende aan een "cache" en de opslag op externe HDDs of een NAS like systeem dat je alleen aansluit / opstart als je het nodig hebt. Zo staat mijn uit "2020 zuinige server" intussen 90% van de tijd uit. De 3 HDDs maken het niet echt zuinig (30-40W in totaal) en vrijwel alles wat ik wil kan ik met mijn 2 N5105 systemen (waarvan 1 mijn router is, en de oude router ("een echte", UniFi Security Gateway) gebruikte 8W, en de nieuwe gebruikt dat ook, dus 0 extra verbruik). En bv backups van PCs etc gaat live (Syncthing) naar het servertje, en als de "grote bak" eens aan staat ook daar heen. En de opslag van oude Linux ISOs staat dan op de "grote bak" en ISOs die ik nodig heb zijn of vers gedownload op de router of zet ik op voorhand op het andere servertje.

• GioStyle
RobertMe schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:34:
[...]

Daar komen natuurlijk wel weer heel andere zaken bij kijken ;). En dan wijk je uberhaupt al af van "server" :p

En an zich vind ik het gewoon een valide punt. Ja, het kan een sport zijn om echt voor zo zuinig mogelijk te gaan. Maar de meeste, vermoed ik, hier willen gewoon een goedkoop systeem hebben, zowel in aanschaf als in bedrijf. Zuinig maakt het dan goedkoper in bedrijf, maar qua opslag bv weegt zuinig v.w.b. SSD only met veel capaciteit lang niet op tegen ouderwetse HDDs als je kijkt naar de aanschafprijs.

Uiteraard kun je daar ook weer (andere) afwegingen in maken. Moet je echt 24/7 3x 8TB opslag beschikbaar hebben? Of is dat helemaal niet nodig en heb je ook voldoende aan een "cache" en de opslag op externe HDDs of een NAS like systeem dat je alleen aansluit / opstart als je het nodig hebt. Zo staat mijn uit "2020 zuinige server" intussen 90% van de tijd uit. De 3 HDDs maken het niet echt zuinig (30-40W in totaal) en vrijwel alles wat ik wil kan ik met mijn 2 N5105 systemen (waarvan 1 mijn router is, en de oude router ("een echte", UniFi Security Gateway) gebruikte 8W, en de nieuwe gebruikt dat ook, dus 0 extra verbruik). En bv backups van PCs etc gaat live (Syncthing) naar het servertje, en als de "grote bak" eens aan staat ook daar heen. En de opslag van oude Linux ISOs staat dan op de "grote bak" en ISOs die ik nodig heb zijn of vers gedownload op de router of zet ik op voorhand op het andere servertje.
Mijn nas staat ook gewoon uit als ik hem niet gebruik, of om preciezer te zijn: in standby die ik kan opstarten door middel van wake on lan. Als ik een aantal films/series wil kijken, dan kopieer ik het naar één van de servers die wel 24/7 aanstaat. Ik denk dat dat de ultieme besparing is. ;) Neemt alleen niet weg dat als mijn nas volledig uit ssd's zou bestaan ik niet meer de moeite neem om hem uit te zetten. :P
GioStyle schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:28:
[...]

Mijn nas staat ook gewoon uit als ik hem niet gebruik, of om preciezer te zijn: in standby die ik kan opstarten door middel van wake on lan. Als ik een aantal films/series wil kijken, dan kopieer ik het naar één van de servers die wel 24/7 aanstaat. Ik denk dat dat de ultieme besparing is. ;)
Jip. Exact hetzelfde als wat ik doe. Alleen gaat die uit en kan die aan met Intel AMT (web interface "van op het mobo", incl. een "boot" optie). Standby geeft denk ik niet echt voordeel? Iets hoger verbruik mogelijk en in opstarten/afsluiten zal het niet heel veel schelen in tijd.
Neemt alleen niet weg dat als mijn nas volledig uit ssd's zou bestaan ik niet meer de moeite neem om hem uit te zetten. :P
En dit uiteraard. Als ik had geweten wat SSDs nu kosten had ik op het "hoogtepunt" nog wel een 8TB 870 QVO gekocht voor ~300 of zoiets was het. Nu is het gebleven bij 2x 4TB voor 200 - 250 IIRC, maar dan wel de EVO en niet de QVO

• pimlie
@GioStyle @RobertMe Vergeten jullie niet om minimaal 1x maand een volledige scrub te doen? Als jullie je NAS elke keer weer uitzetten dan heeft hij daar wellicht niet goed tijd voor. Beetje pool duurt al snel 12-24 uur om volledig te scrubben.
Zou zonde zijn als je anders door het uitzetten uiteindelijk toch tegen silent data corruption oploopt

[ Voor 3% gewijzigd door pimlie op 08-11-2025 18:00 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

GioStyle schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:04:
[...]

Die berekening gaat echt snel in het voordeel van thuis hosting.
Transip 2TB is 15eu/mnd. Een WD purple 2TB is 80eu.
Na een half jaar ga je dus al in het voordeel zijn. En dan negeer ik egress/ingress kosten nog, (als die er zijn).
Dit is als je puur - en alleen - naar de prijs kijkt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

pimlie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:59:
@GioStyle @RobertMe Vergeten jullie niet om minimaal 1x maand een volledige scrub te doen? Als jullie je NAS elke keer weer uitzetten dan heeft hij daar wellicht niet goed tijd voor. Beetje pool duurt al snel 12-24 uur om volledig te scrubben.
Zou zonde zijn als je anders door het uitzetten uiteindelijk toch tegen silent data corruption oploopt
Werkt prima. Een scrub kun je ook pauzeren, en als je afsluit..., gaat die de volgende boot ook netjes verder.

Betekend overigens wel dat ik de bak ongeveer elk weekend een "hele" dag moet laten draaien (zeg ~10 tot 7, als de paneeltjes op het dak ook wat doen :P) zodat die aan het eind van de maand weer klaar is :P

En of het moet.... Want er zijn natuurlijk ook niet veel mutaties etc en de belangrijke zaken zijn backups van*. Scrub schema is AFAIK meer iets dat je zelf wilt / je je comfortabel bij voelt. Er is geen guideline dat het elke maand moet. Als je vind dat elke 3 maanden ook kan is dat ook prima, zolang je het kunt beargumenteren. En als je vind dat het elke week moet, is dat ook prima.

* originele PC staat het op, op het servertje staat het, de grote bak staat het "kinda". En zowel servertje als "grote bak" maken snapshots waarbij van beide de snapshots naar een off-site locatie gaat (Orange Pi, ook met een 4TB EVO :P) en de snapshots van het serverjte gaan ook nog eens naar de grote bak. Dus zelfs zonder "grote bak" staat de data van PCs op 3 locaties waarvan op 1 plek gesnapshot wordt.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De 2 genoemde ATX voedingen uit de TS zijn al een tijdje moeilijk tot niet leverbaar. Ook 2e hands tot nu toe geen kunnen vinden. Zijn er alternatieven in ATX formaat die het overwegen zijn?

andru123 schreef op zondag 9 november 2025 @ 03:13:
Sommige in det topic halen goede verbruik cijfers met be quiet pure power 13, de laatste generatie. Die zijn niet uitgebreid getest, dus niet op de eerste pagina.
Bij circa 11W zou de efficientie 69,68% zijn voor de 550W variant volgens Cybenetics, dat betekent een verbruik aan de stekker van ongeveer 15,8W. Ter vergelijking: een zuinige adapter zou bij die belasting ~91% halen, dat is 12,1W aan de stekker.

@Detmer
Als je idle verbruik hoger zal zijn dan dit niveau, bijvoorbeeld 25W aan de stekker, dan zal het verschil in efficientie geleidelijk afnemen (meestal tot circa 40W). Het is ook niet duidelijk hoeveel het verschil in absolute getallen zou zijn.

• pimlie
RobertMe schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:49:
Betekend overigens wel dat ik de bak ongeveer elk weekend een "hele" dag moet laten draaien zodat die aan het eind van de maand weer klaar is :P
Erhm, dan doe je toch precies waar ik voor waarschuw? :?
En of het moet....
Sorry, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen met dit hele verhaal? Backups hoeft/moet ook niet, is ook je eigen keus. Maar er bestaan zaken zoals best practices, en voor scrubbing wordt daar over het algemeen 1x maand aangehouden. Je post kan bij minder ervaren mensen alleen maar voor onduidelijkheid zorgen.

Ik plaatste die opmerking dus niet noodzakelijk voor jullie, maar vooral ook voor andere/onervaren mensen die wellicht overwegen net als jullie de data pool op hun NAS merendeel uit te hebben staan. Scrubben is nu eenmaal een belangrijke eigenschap van self-healing file systems.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op zondag 9 november 2025 @ 03:37:
[...]

Bij circa 11W zou de efficientie 69,68% zijn voor de 550W variant volgens Cybenetics, dat betekent een verbruik aan de stekker van ongeveer 15,8W. Ter vergelijking: een zuinige adapter zou bij die belasting ~91% halen, dat is 12,1W aan de stekker.

@Detmer
Als je idle verbruik hoger zal zijn dan dit niveau, bijvoorbeeld 25W aan de stekker, dan zal het verschil in efficientie geleidelijk afnemen (meestal tot circa 40W). Het is ook niet duidelijk hoeveel het verschil in absolute getallen zou zijn.
Ik moet even kijken wat het systeem doet nadat ik de huidige 4 HDD's voor 2 HDD's heb vervangen. Momenteel doet het systeem ~30w met HDD in spin down. Dus ik verwacht hier nog iets in te winnen.

• GioStyle
pimlie schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:32:
[...]

[...]

Sorry, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen met dit hele verhaal? Backups hoeft/moet ook niet, is ook je eigen keus. Maar er bestaan zaken zoals best practices, en voor scrubbing wordt daar over het algemeen 1x maand aangehouden. Je post kan bij minder ervaren mensen alleen maar voor onduidelijkheid zorgen.

Ik plaatste die opmerking dus niet noodzakelijk voor jullie, maar vooral ook voor andere/onervaren mensen die wellicht overwegen net als jullie de data pool op hun NAS merendeel uit te hebben staan. Scrubben is nu eenmaal een belangrijke eigenschap van self-healing file systems.
Als mijn nas 90 tot 95% van de tijd uit staat, dan valt er toch ook weinig te scrubben in vergelijking met mijn server die 24/7 aan staat? Het gaat erom dat je silent data corruption wil opsporen en herstellen, maar zoiets gebeurt alleen tijdens actieve gebruiksperioden, niet als de schijven uitstaan. En daarnaast gebruik ik mijn nas voor films/series. Ik kan me daar echt niet meer druk om maken als daar een bitje flipt.
pimlie schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:32:
[...]

Nee. Jij zegt dat het systeem 24 uur aan een stuk aan moet. Ik zeg dat ik 4x ~6 uur doe. Dat is dus iets totaal anders. Oftewel: je kunt prima rebooten, of afsluiten, of een scrub handmatig op pauze zetten. En later (bij opstarten of na expliciete pauze ook een expliciete resume) gaat die weer vrolijk verder waar die gebleven was. Aan het eind van een scrub staat er dus ook heel mooi "took 20 days and ... hours" of whatever. Uiteraard duurt die niet letterlijk zo lang, effectief dus ergens rond de 24 uur dat het systeem aan staat.
[...]

Wat @GioStyle ook aaangeeft. Als mijn systeem elke week een uur of 6 aan staat is de kans op silent corruption vrij laag. En veel van de data is statisch ("Linux ISOs"), als ik die verlies, so be it. En zaken als documenten etc die ik niet opnieuw kan downloaden heb ik in principe op 3 plekken staan (in ieder geval na elke 6 uur sync waarmee backups van het servertje naar off-site gaan. Dan heb ik het origineel op een PC, een live sync (+ snapshot als backup) naar het servertje, en elke 6 uur een send & receive snapshot "sync" naar off-site backup).
Maar bij bedrijfs kritieke toepassingen, en als het op snelle opslag staat (of een snelle "layout", een stripe of mirrors is volgens mij ook sneller in scrubben dan een RAIDZ1) kun je prima besluiten om vaker te scrubben.
mrmrmr schreef op zondag 9 november 2025 @ 03:37:
[...]

~70% is in lijn met pure power 12M, dus het is vergelijkbaar, denk ik. 90% is meer picoPSU gebied.

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 09:31
Over scrubben en weinig aan staan gesproken. Zelf gebruik ik ZFS, OMV en de autoshutdown plugin. Die laatste ziet helaas niet dat er scrubbing aan de gang is waardoor de parameter if HDD traffic > 410KB niet werkt en de scrub wordt onderbroken.

Het blijkt dat iemand een patch voorgesteld heeft die prima lijkt te werken maar helaas nog niet in de officiële release zit: https://github.com/OpenMe...t-autoshutdown/issues/132

Wellicht handig voor wie tegen hetzelfde probleem aanloopt.

spoor12b

• pimlie
@RobertMe Ik denk dat je mijn bericht verkeerd hebt gelezen / begrepen want dat heb ik helemaal niet gezegd. Daarnaast zou dat raar zijn, want mijn NAS staat ook altijd uit behalve tijdens het maken van backups ;)
GioStyle schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:47:
Het gaat erom dat je silent data corruption wil opsporen en herstellen, maar zoiets gebeurt alleen tijdens actieve gebruiksperioden, niet als de schijven uitstaan.
De zekerheid waarmee je dat zegt is niet juist, de kans is kleiner maar zeker niet 0. Er zijn genoeg externe factoren te bedenken die voor bit flips en/of degradatie van sectoren op de platters kunnen zorgen, laat staan dat opstarten van het systeem zelf ook voor extra problemen kan zorgen ;)

• GioStyle
pimlie schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:29:

De zekerheid waarmee je dat zegt is niet juist, de kans is kleiner maar zeker niet 0. Er zijn genoeg externe factoren te bedenken die voor bit flips en/of degradatie van sectoren op de platters kunnen zorgen, laat staan dat opstarten van het systeem zelf ook voor extra problemen kan zorgen ;)
Ik heb het over opsporen en herstellen van data corruption, jij hebt het over ontstaan ervan. Dat is een andere discussie. :P

• ParaWM
  • Laatst online: 22-11 12:49

ParaWM

Pro Prutser

Waarschijnlijk bekend bij de pro's hier, maar voor mij nieuw:

Net bezig met een eerste all-SSD NAS. Eerste keer ook dat ik met unRaid werk, kwam er deze week achter dat je ook het stroomverbruik van de SSDs kan zien hiermee. Zit nogal flink verschil in zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxcMfom6fFx3vyws1B1B61C7714=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c1aKl2hNKmm8z1ImbjfZXBWu.jpg?f=user_large

Dit zijn allemaal TLC schijven. De twee kleine WD's en de Xedor hebben dram, de rest niet. Flink verschil vooral in de laag-verbruik cijfers. Ook het aantal power states (als dat het goede woord is....). Ik had er eerst nog een Fanxiang S880E (QLC) in zitten, maar die had maar 2 states, en beide 3.50w. Constant verbruik dus. Zonde voor in een (redelijke) low-power NAS. Die heb ik omgewisseld met de Lexar uit mijn PC, welke nu blijkt inderdaad beter power management heeft. Die gaat zelfs super laag, lijkt bijna niet reëel met 0.0025W.

Al doende leert men.... Dit zal met de controllers en kwaliteit NAND te maken hebben?

Sinterklaas wil bier !

• bjp

bjp

ik denk niet alleen de hardware, maar ook hoeveel aandacht er was in de firmware van die dingen.

Blij alvast met mijn 2TB Lexar NM790 (hoewel er ooit stabiliteitsproblemen waren met "niet uit slaap komen").

[ Voor 37% gewijzigd door bjp op 14-11-2025 18:27 ]

@ParaWM Anandtech had ooit een goede beschrijving van ASTP states, dat zijn de power states van SSD's. Er zijn een paar groepen SSD's te onderscheiden: datacenter SSD's die geen power states hebben, SSD's die wel power states hebben, maar niet lager gaan dan de actieve stand (3-9W), SSD's die meer dan 0,05W verbruiken (tot 1,5W) en SSD's die minder dan 0,001W verbruiken, dat is de stand die laptops vaak benutten.

Op een zuinige computer/server wil je minder dan circa 60mW idle verbruik per SSD, gecombineerd met een goede tijd (latency) in en uit deze spaarstand.

De prijzen van SSD's zijn de lucht in geschoten. Ik heb Samsung 8TB SSD's die nu 3x de laagste prijs kosten. Het is goed te letten op de ontwerpkwaliteit, met name van Chinese partijen (Lexar hoort daar ook bij) en bedrijven die voorheen deden in USB sticks. Dat kan wel eens tegenvallen. De firmware geeft bijvoorbeeld verkeerde latency tijden aan. Dat kan ervoor zorgen dat een SSD onder Linux op een pcie of SSD uitzonderingslijst beland waardoor soms low power states niet meer worden gebruikt.

Performance SSD's zijn de laatste jaren steeds meer gaan gebruiken en het is wel erg de vraag of je van die performance iets merkt als de data van of naar het netwerk gaat. Ga dus voor een thuisserver niet voor de snelste SSD, maar beter voor een zuinige. Snelle SSD's zijn prima voor je desktopcomputer waar de bron en doel lokaal zijn. Elke SSD kan downloads van 1 Gbps aan, dat is 100 MB/s. Ook hoef je niet bang te zijn voor streamingproblemen omdat tv's vaak nog op 100Mbps zitten, dat raakt geen enkele limiet van een SSD.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mijn thuis-server/nasje is aan het overlijden :(
Deze bestaat nu nog uit een AMD e5150 en 8gb en draait
Fileserver (2x 14 tb disk, wil eigenlijk uitbreiden naar 3x14 met parity)
plex (geen transcoding)
sickbeard/sonar download client
Home asistant
En ik wil in de toekomst ook nog een lichte webserver draaien

Echter het mobo/cpu is aan het overlijden, deze word nu nog gevoed door een 12v voedingsblok. En de behuizing is een veel te grote atx kast.

Dus ik zoek vervanving voor bijna heel de server, alleen de disken wil ik behouden
Hoewel de amd te traag aan het worden was, trok hij het nog wel. Dus ik heb geen zware processor nodig.
en 32 of 16gb ram zou genoeg moeten zijn. en 4 sata poorten is voldoende en liefst een m2 slot

Doel is het ten eerste goedkoop mogelijk te houden, en daarnaast zo zuinig mogelijk. Ik heb nog 32gb ddr4 liggen, dus als dat gebruikt kan worden is dat een plus

Ik was naar budget procs <100E aan het kijken, maar alles daar heeft geen igpu, of is al generaties oud (amd 3400g)
Ik ben benieuwd of er iets is van een soort 4bay nas met ingebouwd x86 processor die windows kan draaien. Of welke mobo/cpu combi aan te raden is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Videopac
  • Laatst online: 08:23

Videopac

Rommelt wat aan.

heuveltje schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:28:
Mijn thuis-server/nasje is aan het overlijden :(
Deze bestaat nu nog uit een AMD e5150 en 8gb en draait
Fileserver (2x 14 tb disk, wil eigenlijk uitbreiden naar 3x14 met parity)
plex (geen transcoding)
sickbeard/sonar download client
Home asistant
En ik wil in de toekomst ook nog een lichte webserver draaien

Echter het mobo/cpu is aan het overlijden, deze word nu nog gevoed door een 12v voedingsblok. En de behuizing is een veel te grote atx kast.

Dus ik zoek vervanving voor bijna heel de server, alleen de disken wil ik behouden
Hoewel de amd te traag aan het worden was, trok hij het nog wel. Dus ik heb geen zware processor nodig.
en 32 of 16gb ram zou genoeg moeten zijn. en 4 sata poorten is voldoende en liefst een m2 slot

Doel is het ten eerste goedkoop mogelijk te houden, en daarnaast zo zuinig mogelijk. Ik heb nog 32gb ddr4 liggen, dus als dat gebruikt kan worden is dat een plus

Ik was naar budget procs <100E aan het kijken, maar alles daar heeft geen igpu, of is al generaties oud (amd 3400g)
Ik ben benieuwd of er iets is van een soort 4bay nas met ingebouwd x86 processor die windows kan draaien. Of welke mobo/cpu combi aan te raden is ?
Odroid H4+ met ¨zelfbouwkast".

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Videopac schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:34:
[...]

Odroid H4+ met ¨zelfbouwkast".
Thanks
Die kende ik nog niet, maar ziet er redelijk uit als wat ik zoek.
Kwa specs komt het redelijk overeen, wel jammer dat de sata drives met een duur uniek stekkertje gevoed moeten worden, maar daar komen we wel overeen.

Alleen de pricewatch heeft geen leveranciers, en online vind ik alleen odroid.nl zelf. welke vanuit engeland lijkt te shippen. Iemand daar ervaring mee ? Mij niet helemaal duidelijk of er over die 340(incl adapter) dan nog een keer BTW komt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:07
heuveltje schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:11:
[...]

Thanks
Die kende ik nog niet, maar ziet er redelijk uit als wat ik zoek.
Kwa specs komt het redelijk overeen, wel jammer dat de sata drives met een duur uniek stekkertje gevoed moeten worden, maar daar komen we wel overeen.

Alleen de pricewatch heeft geen leveranciers, en online vind ik alleen odroid.nl zelf. welke vanuit engeland lijkt te shippen. Iemand daar ervaring mee ? Mij niet helemaal duidelijk of er over die 340(incl adapter) dan nog een keer BTW komt.
odroid.nl, antratek en sossolutions leveren die bordjes zover ik heb kunnen achterhalen.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 20:31
heuveltje schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:11:
[...]
wel jammer dat de sata drives met een duur uniek stekkertje gevoed moeten worden, maar daar komen we wel overeen.
Als je wat zoekt, ga je waarschijnlijk bij AliExpress wel een alternatief voor dat dure kabeltje vinden denk ik.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-11 22:19
Op dit moment ben ik aan het oriënteren naar een nieuw systeem om mijn NAS en Raspberry (met Home Assistant) te vervangen.

Mijn NAS is alweer wat ouder en ik kom wat schijfruimte tekort. Momenteel zit er 2x 12TB in en ik heb maar 2 slots. De NAS is ook aardig traag en het is tijd voor iets nieuws.
  • Minimaal 4 sata slots native. Dus denk dat een N100 bordje afvalt omdat voor 4 slots een externe controller nodig is met een hoger verbruik. Processor C state zou daardoor issues hebben.
  • Wil denk ik Proxmox draaien. Daarom Home Assistant, Een NAS OS (welke weet ik nog niet), Home Assistant met Zigbee zender, Pihole, Unifi controller, Plex Media Server en VPN server.
  • Neig naar een i3 setup maar weet niet wat tegen woordig prijs/prestatie/daadwerkelijk verbruik goed is. Vooral omdat prijzen de laatste maanden flink zijn gestegen. Misschien is een i3 ook wel overkill.
Ik kan lastig vinden welke moederbordjes een onboard chip hebben voor 4 native sata poorten. Ik wil Raid-5 of 2x een raid1 set bouwen, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Wat is de beste keuze hierin? Doel is een zuinig systeem omdat dit 24/7 gaat draaien.
Plex transcoding is denk ik niet nodig. Speel alles af met een Nvidia Shield Pro en dat gaat op dit moment ook goed op mijn oude NAS.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

Headshot_NL schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:10:
Minimaal 4 sata slots native. Dus denk dat een N100 bordje afvalt omdat voor 4 slots een externe controller nodig is met een hoger verbruik. Processor C state zou daardoor issues hebben.
Qua N100 achtig is de Odroid H4+ bij mijn weten nog steeds het zuinigst (~4W meen ik). En die heeft een losse SATA controller. En de N97 CPU daarop is van dezelfde generatie / vrijwel identiek.
Wil denk ik Proxmox draaien. Daarom Home Assistant, Een NAS OS (welke weet ik nog niet), Home Assistant met Zigbee zender, Pihole, Plex Media Server en VPN server.
Houd er rekening mee dat bepaalde series Intel chipsets problemen hebben met C-states in combinatie met "fast USB" aka USB 1.1 apparaten met een seriële interface. En in jouw beschrijving valt die USB Zigbee stick in die categorie. (Out of the box opties zijn de USB stick in de RPi met "ser2net" om het seriële verkeer op je netwerk te zetten, of de USB stick vervangen door een netwerk variant (bv van SMLight) die dan ook met een ser2net achtige oplossing werkt (niet letterlijk ser2net als software tool, wel exact dezelfde TCP/IP interface). Beiden kun je normaliter seamless integreren in HA zelf, Z2M, etc, alle hebben de optie om een IP adres op te geven i.p.v. een /dev/ locatie van de stick).
Neig naar een i3 setup maar weet niet wat tegen woordig prijs/prestatie/daadwerkelijk verbruik goed is. Vooral omdat prijzen de laatste maanden flink zijn gestegen. Misschien is een i3 ook wel overkill.
Wat je benoemd is allemaal niet CPU intensief (hoogstens VPN als je een snelle lijn wilt dicht trekken). Ik draai zelf soortgelijke zaken op een N5105 (voorloper van de N100). En dat werkt allemaal prima. Enige beperking waar ik tegenaan loop is dat mijn systeem 8GB gesoldeerd RAM heeft en dat vol zit, en wat ontbrekende CPU instructiesets (AVX voornamelijk) die Intel vertikte te ondersteunen op deze (en oudere) Atom CPUs, maar deze zitten wel op de N100 en nieuwer.
Als tussenstap zou je ook nog kunnen kijken naar de N305 en N350? (N355? zoiets is het. Opvolger van de N305) dan heb je AFAIK dezelfde E-cores als de i-processors alleen dan nog wat minder. Terwijl de lagere N100 / N97 (N100 generatie) / N150 (N100 opvolger) weer afwijkende cores hebben.
Ik kan lastig vinden welke moederbordjes een onboard chip hebben voor 4 native sata poorten. Ik wil Raid-5 of 2x een raid1 set bouwen, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Wat is de beste keuze hierin?
Minder disks is altijd zuiniger :) Dus 3 disks in RAID5 is zuiniger dan 2x 2 disks in RAID1. Tenzij je "uiteraard" een van beide mirrors vaak / langdurig in spindown kunt zetten waardoor je effectief voornamelijk 2 disks / 1 mirror hebt draaien. (Kun je RAID5 met net zo veel spindown doen is dat natuurlijk weer zuiniger).
Kijk trouwens ook eens naar ZFS als filesystem. Die heeft zijn eigen RAID opties (mirror oftewel RAID1 en RAIDZ1 zijnde 1 parity disk oftewel RAID5).

Daarnaast is een target "zuinig verbruik" ook interessant om te vermelden. Als je zuiniger dan 15W wilt, bij wijze van, dan kan (zonder disks) vrijwel elk systeem dat wel. Als je goed onder de 10W wilt zitten zul je wel hier en daar zuinige componenten moeten nemen / opletten wat je koopt.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:15
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe server. Mijn huidige server is eentje op basis van een i3-9100 met 16GB RAM en ik merk dat ik soms wat power mis. Op zich valt daar nu prima wel mee te leven, maar ik wil er ook graag meer mee gaan homelabben en daarvoor heb ik liever wat extra cpu-kracht en geheugen. Als ik niet aan het homelabben ben, dan wil ik een zo zuinig mogelijke server (binnen mijn mogelijkheden).

Huidige functies van de server: NAS, media, eigen 'cloud' (zoals Immich, Nextcloud, etc.), random interessante services/containers draaien.

Naast standaard homelabben zou ik ook eens iets willen experimenteren met het draaien van een lokale LLM, en daarvoor heb ik vooral wat RAM nodig. Aangezien DDR5 nu absurd duur is, zit ik te kijken naar een systeem op basis van DDR4. Ik kom daarbij op dit systeem:
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 174,99€ 174,99
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 109,71€ 109,71
1Geheugen internPatriot PVS464G320C6K€ 219,-€ 219,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 93,28€ 93,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,98
Ik had in eerste instantie een i5-14400 toegevoegd, maar die is vreemd genoeg duurder. Quick Sync is een must, dus de F-varianten overweeg ik niet.

Onderstaande heb ik al in mijn huidige server. Dit werkt goed voor mij en wil ik meeverhuizen naar de nieuwe:
  • ATX behuizing, dus eventueel ruimte voor een groter moederbord
  • ASM1166 uitbreidingskaartje
  • 3x 5TB 2,5" HDD (2x data, 1x parity, voor de belangrijke data)
  • 1x 1TB NVMe SSD (voor caching van belangrijke data, zodat de 2,5" HDDs zoveel in spindown staan)
  • 1x 12TB 3,5" HDD (voor media, staat 20-24u per dag in spindown)
  • 1x 500GB SATA SSD (als cache voor media, daar probeer ik zoveel mogelijk de 'actieve' media op te zetten, zodat de HDD in spindown kan blijven)
  • 1x 2TB 3,5" HDD (voor backups, staat 23u per dag in spindown)
Waar ik graag advies over zou willen:
  1. Kan ik hiermee tussen de 10-15W uitkomen? (Opslag niet meegerekend)
  2. Zijn er zuiniger alternatieven die ik zou kunnen overwegen?
  3. Mis ik iets qua zuinigheid als ik op DDR4 blijf zitten i.p.v. naar DDR5 ga?
  4. Mijn moederbordkeuze heb ik naast de uitbreidingsslots, ook voornamelijk laten leiden door de mogelijkheid om de bios zonder CPU te kunnen updaten. Is dat nodig? Ik heb in het verleden wel eens met een niet-ondersteunde combinatie gezeten waardoor ik een update-CPU nodig had. Door deze limitatie kom ik nu namelijk uit op een Realtek netwerkcontroller, terwijl eentje van Intel volgens mij vaak zuiniger is.
Alvast bedankt voor het meedenken!
@Sicco92
Je kan het beste kleine 3.5" hard disks extern gebruiken via USB voor backup. Die kunnen op een timer wanneer ze nodig zijn. 2.5" en SSD kunnen blijven.

Wat is je huidige idle verbruik? Het nieuwe verbruik zal niet veel afwijken als je dezelfde voeding gebruikt.

DDR4 verbruikt als het goed is meer dan DDR5 bij dezelfde bandbreedte. Dat komt vooral door de hogere spanning van 1.2V versus 1.1V. Standaard JEDEC/SPD geheugen is het zuinigst (selecteerbaar in pricewatch op 1.2V). Gaming en overklokgeheugen zijn onzuinig. Die gebruiken een hogere dan normale spanning. Ze kunnen tot 7W per module verbruiken. De keuze is dun tegenwoordig, dus probeer uit te vinden op het geheugen SPD settings heeft op de gewenste bandbreedte.

Je mag er denk ik wel van uitgaan dat 14th gen moederborden inmiddels geleverd worden met ondersteuning voor de 14600K. Voor 1 Gbps is Intel I210/I211/I219LM het zuinigst.

• Sicco92
@mrmrmr Thanks!
Bedoel je zo'n soort behuizing? Gembird EE3-U3S-3 Zwart Daar zou ik wel eens naar kunnen kijken. Ik heb er wel eens een USB-schijf aan gehangen, maar die weigerde in spindown te gaan. Zelfs als die dat wel aangaf, kon ik hem nog voelen spinnen. Zo'n behuizing ga ik eens onderzoeken.

Huidige gemiddelde verbruik is rond de 28W. Dat is vaak met een 2,5" HDD in gebruik. Ik zit nog te vechten tegen 2 Windows-PC's die het constant nodig vinden willekeurige files op die HDD aan te roepen bij het opstarten, waardoor de schijf weer wakker wordt.
De voeding is een Corsair RM550x (2018), maar die gaat al even mee en wil ik gaan vervangen door een be quiet! Pure Power 13 M | 550W.

Ik zal eens op SPD settings letten. Die kan ik bij mijn genoemde geheugen zo snel niet vinden, maar bij bijvoorbeeld de Corsair Vengeance RGB RT CMN64GX4M2Z3600C18 wel. Volgens de tech specs zou die op 1.2V @ 3200 MT/s moeten kunnen draaien. Interpreteer ik die specs zo goed?
Alternatief zou Crucial CT2K32G4DFD8266 zijn, dat is ook een 64GB kit (2x32) die standaard op 1.2V (@ 2666 MT/s) draait.
Als je met een multimeter de voeding meet of 12V en 5V onder belasting niet onder de benedengrenzen komt is de voeding uit 2018 waarschijnlijk nog bruikbaar. Voedingen uit deze periode zijn wat dat betreft beter dan voedingen van voor circa 2012. 13M is geschikt als je gaat voor ATX, maar heel zuinig is het niet.

Die Corsair heeft op de productpagina:
SPD Speed 3200MHz
SPD Latency 22-22-22-53

Dus dat lijkt me wel ok.

De Crucial kan wat zuiniger uitpakken, dat is echt standaard JEDEC/SPD geheugen.

Sommige "snelle" modulen vallen terug op een snelheid van bijvoorbeeld 2133 MT/s als je SPD gebruikt. Dat is niet optimaal, maar deze twee hebben dat probleem niet.

Vooral van belang is ASPM ondersteuning en de package C state (PC8/10). Het desktop moederbord kan zuiniger, maar dat kost meer: Kontron K3843-B.

Je kan reguleren welke cores toegewezen worden aan welke taken. E-cores zijn dan zuiniger dan P-cores bij systemen die worden belast. De belasting kun je verlagen door processen voor monitoring te minimaliseren in het aantal meetpunten en de frequentie.

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 21-11-2025 15:40 ]

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
Is iemand er hier in geslaagd om met een Kontron K3842-Q2 package c states te bereiken die beter/hoger zijn dan C2/C3 specifiek met de Intel i226LM aangesloten?

Met de i219LM is het geen probleem om C8 te halen, maar op het moment dat ik wwn kabel in de i226LM prik is het helemaal klaar en lukt dst niet meer.

Als ik met chatgpt het verhaal analyseer lijkt de conclusie dat dit bord geen L1.1 en L1.2 substates ondersteunt waardoor hoge c states niet mogelijk zijn.

Is dit herkenbaar? Iemand de gouden tip?

I love it when a plan comes together!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:07
daansan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:14:
Is iemand er hier in geslaagd om met een Kontron K3842-Q2 package c states te bereiken die beter/hoger zijn dan C2/C3 specifiek met de Intel i226LM aangesloten?

Met de i219LM is het geen probleem om C8 te halen, maar op het moment dat ik wwn kabel in de i226LM prik is het helemaal klaar en lukt dst niet meer.

Als ik met chatgpt het verhaal analyseer lijkt de conclusie dat dit bord geen L1.1 en L1.2 substates ondersteunt waardoor hoge c states niet mogelijk zijn.

Is dit herkenbaar? Iemand de gouden tip?
Je moet zorgen dat eee support aan staat en het liefst bij de ontvangende kant ook. Dit kan met de ethtool in linux. Commando's zijn in dit topic wel te vinden. Hiermee moet je sowieso in C6 komen. Limiteer je de snelheid op 100Mbit kan je in C8 komen (waarschijnlijk niet wenselijk). Dit kan ook weer met ethtool in linux.
daansan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:14:
Als ik met chatgpt het verhaal analyseer lijkt de conclusie dat dit bord geen L1.1 en L1.2 substates ondersteunt
Graag bron bijmelden. Chatgpt is geen bron. i226 ondersteunt de states (kan dit met lspci commando controleren) en ook kan ik niet voorstellen dat een Kontron bord de states niet ondersteunt. Draai je powertop auto-tune na kabel insteek?

• daansan
andru123 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:23:
[...]

Graag bron bijmelden. Chatgpt is geen bron. i226 ondersteunt de states (kan dit met lspci commando controleren) en ook kan ik niet voorstellen dat een Kontron bord de states niet ondersteunt. Draai je powertop auto-tune na kabel insteek?
Laat ik wat uitgebreider mijn analyse delen:

Ik ben begonnen met:
code:
1
lspci -vvv -s $(lspci | grep -i i226 | awk '{print $1}')

Dat gaf de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-LM (rev 04)
        Subsystem: Kontron Device a001
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin A routed to IRQ 19
        IOMMU group: 19
        Region 0: Memory at 80500000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
        Region 3: Memory at 80600000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Expansion ROM at 80400000 [disabled] [size=1M]
        Capabilities: [40] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
                Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=1 PME-
        Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable+ 64bit+
                Address: 0000000000000000  Data: 0000
                Masking: 00000000  Pending: 00000000
        Capabilities: [70] MSI-X: Enable+ Count=5 Masked-
                Vector table: BAR=3 offset=00000000
                PBA: BAR=3 offset=00002000
        Capabilities: [a0] Express (v2) Endpoint, IntMsgNum 0
                DevCap: MaxPayload 512 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us
                        ExtTag- AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset+ SlotPowerLimit 0W TEE-IO-
                DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+
                        RlxdOrd+ ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop+ FLReset-
                        MaxPayload 256 bytes, MaxReadReq 512 bytes
                DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend-
                LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <4us
                        ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, LnkDisable- CommClk+
                        ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
                LnkSta: Speed 5GT/s, Width x1
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
                         10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix-
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
                         AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis-
                         AtomicOpsCtl: ReqEn-
                         IDOReq- IDOCompl- LTR+ EmergencyPowerReductionReq-
                         10BitTagReq- OBFF Disabled, EETLPPrefixBlk-
                LnkCtl2: Target Link Speed: 5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
                         Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
                         Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
                         EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported
        Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting
                UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP-
                        ECRC- UnsupReq- ACSViol- UncorrIntErr- BlockedTLP- AtomicOpBlocked- TLPBlockedErr-
                        PoisonTLPBlocked- DMWrReqBlocked- IDECheck- MisIDETLP- PCRC_CHECK- TLPXlatBlocked-
                UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP-
                        ECRC- UnsupReq- ACSViol- UncorrIntErr- BlockedTLP- AtomicOpBlocked- TLPBlockedErr-
                        PoisonTLPBlocked- DMWrReqBlocked- IDECheck- MisIDETLP- PCRC_CHECK- TLPXlatBlocked-
                UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+
                        ECRC- UnsupReq- ACSViol- UncorrIntErr+ BlockedTLP- AtomicOpBlocked- TLPBlockedErr-
                CESta:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CorrIntErr- HeaderOF-
                CEMsk:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ CorrIntErr- HeaderOF-
                AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn-
                        MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap-
                HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000
        Capabilities: [140 v1] Device Serial Number 00-30-59-ff-ff-35-3e-46
        Capabilities: [1c0 v1] Latency Tolerance Reporting
                Max snoop latency: 3145728ns
                Max no snoop latency: 3145728ns
        Capabilities: [1f0 v1] Precision Time Measurement
                PTMCap: Requester+ Responder- Root-
                PTMClockGranularity: 4ns
                PTMControl: Enabled+ RootSelected-
                PTMEffectiveGranularity: 4ns
        Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
                L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
                          PortCommonModeRestoreTime=55us PortTPowerOnTime=70us
                L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+
                           T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=143360ns
                L1SubCtl2: T_PwrOn=70us
        Kernel driver in use: igc
        Kernel modules: igc

Wat dit volgens mij betekent:
1. The controller ondersteunt ASPM. (LnkCap: ... ASPM L1)
2. De kernel ondersteunt ASPM L1 (LnkCtl: ASPM L1 Enabled)
Maar de diepere ASPM states (L1.1 / L1.2) zijn disabled:
L1SubCtl1:
PCI-PM_L1.2-
PCI-PM_L1.1+
ASPM_L1.2-
ASPM_L1.1+

Chatgpt legt mij uit dat dit betekent dat ASPM L1.1 enabled is, maar dat ASPM L1.2 disabled is (zowel op PCI-PM en ASPM). L1.2 is volgens mij nodig om diepere C states te halen.

Vervolgens heb ik dit gedraaid:
code:
1
Lspci -t

Dat gaf deze output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
-[0000:00]-+-00.0
           +-02.0
           +-06.0-[01]----00.0
           +-08.0
           +-0a.0
           +-14.0
           +-14.1
           +-14.2
           +-15.0
           +-15.1
           +-16.0
           +-17.0
           +-1a.0-[02]----00.0
           +-1c.0-[03]----00.0
           +-1c.5-[04]----00.0
           +-1c.7-[05]----00.0
           +-1e.0
           +-1f.0
           +-1f.4
           +-1f.5
           \-1f.6

Volgens lspci -vvv zit de i226 op dit kontron bord op Bus 5, als ik dat opzoek in bovenstaande output dan vind ik:
code:
1
2
3
Root port = 00:1c.7
Creates secondary bus 05
Device on that bus = 05:00.0

Als ik dan vervolgens met lspci naar de root port kijk:
code:
1
lspci -vvv -s 00:1c.7

Dan geeft dat deze output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
00:1c.7 PCI bridge: Intel Corporation Alder Lake-S PCH PCI Express Root Port #8 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode])
        Subsystem: Intel Corporation Device 7270
        Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin D routed to IRQ 126
        IOMMU group: 12
        Bus: primary=00, secondary=05, subordinate=05, sec-latency=0
        I/O behind bridge: f000-0fff [disabled] [16-bit]
        Memory behind bridge: 80400000-806fffff [size=3M] [32-bit]
        Prefetchable memory behind bridge: 00000000fff00000-00000000000fffff [disabled] [64-bit]
        Secondary status: 66MHz- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- <SERR- <PERR-
        BridgeCtl: Parity- SERR+ NoISA- VGA- VGA16+ MAbort- >Reset- FastB2B-
                PriDiscTmr- SecDiscTmr- DiscTmrStat- DiscTmrSERREn-
        Capabilities: [40] Express (v2) Root Port (Slot+), IntMsgNum 0
                DevCap: MaxPayload 256 bytes, PhantFunc 0
                        ExtTag- RBE+ TEE-IO-
                DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+
                        RlxdOrd- ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop-
                        MaxPayload 256 bytes, MaxReadReq 128 bytes
                DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend-
                LnkCap: Port #8, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us
                        ClockPM- Surprise- LLActRep+ BwNot+ ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, LnkDisable- CommClk+
                        ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt+ AutBWInt+
                LnkSta: Speed 5GT/s, Width x1
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive+ BWMgmt- ABWMgmt-
                SltCap: AttnBtn- PwrCtrl- MRL- AttnInd- PwrInd- HotPlug- Surprise-
                        Slot #0, PowerLimit 10W; Interlock- NoCompl+
                SltCtl: Enable: AttnBtn- PwrFlt- MRL- PresDet- CmdCplt- HPIrq- LinkChg-
                        Control: AttnInd Unknown, PwrInd Unknown, Power- Interlock-
                SltSta: Status: AttnBtn- PowerFlt- MRL- CmdCplt- PresDet+ Interlock-
                        Changed: MRL- PresDet- LinkState-
                RootCap: CRSVisible-
                RootCtl: ErrCorrectable- ErrNon-Fatal- ErrFatal- PMEIntEna+ CRSVisible-
                RootSta: PME ReqID 0000, PMEStatus- PMEPending-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABC, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
                         10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via WAKE#, ExtFmt+ EETLPPrefix+, MaxEETLPPrefixes 2
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- LN System CLS Not Supported, TPHComp- ExtTPHComp- ARIFwd+
                         AtomicOpsCap: Routing- 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- ARIFwd-
                         AtomicOpsCtl: ReqEn- EgressBlck-
                         IDOReq- IDOCompl- LTR+ EmergencyPowerReductionReq-
                         10BitTagReq- OBFF Disabled, EETLPPrefixBlk-
                LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5-8GT/s, Crosslink- Retimer+ 2Retimers+ DRS-
                LnkCtl2: Target Link Speed: 5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
                         Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
                         Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
                         EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported
        Capabilities: [80] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit+
                Address: 00000000fee002d8  Data: 0000
        Capabilities: [98] Subsystem: Intel Corporation Device 7270
        Capabilities: [a0] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
                Status: D0 NoSoftRst- PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        Capabilities: [100 v1] Advanced Error Reporting
                UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP-
                UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP-
                UESvrt: DLP+ SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+
                CESta:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CorrIntErr- HeaderOF-
                CEMsk:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ CorrIntErr- HeaderOF-
                AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap- ECRCGenEn- ECRCChkCap- ECRCChkEn-
                        MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap-
                HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000
                RootCmd: CERptEn+ NFERptEn+ FERptEn+
                RootSta: CERcvd- MultCERcvd- UERcvd- MultUERcvd-
                         FirstFatal- NonFatalMsg- FatalMsg- IntMsgNum 0
                ErrorSrc: ERR_COR: 0000 ERR_FATAL/NONFATAL: 0000
        Capabilities: [220 v1] Access Control Services
                ACSCap: SrcValid+ TransBlk+ ReqRedir+ CmpltRedir+ UpstreamFwd+ EgressCtrl- DirectTrans-
                ACSCtl: SrcValid+ TransBlk- ReqRedir+ CmpltRedir+ UpstreamFwd+ EgressCtrl- DirectTrans-
        Capabilities: [200 v1] L1 PM Substates
                L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
                L1SubCtl2:
        Capabilities: [150 v1] Precision Time Measurement
                PTMCap: Requester- Responder+ Root+
                PTMClockGranularity: 4ns
                PTMControl: Enabled+ RootSelected+
                PTMEffectiveGranularity: Unknown
        Capabilities: [a30 v1] Secondary PCI Express
                LnkCtl3: LnkEquIntrruptEn- PerformEqu-
                LaneErrStat: 0
        Capabilities: [a90 v1] Data Link Feature <?>
        Kernel driver in use: pcieport

Volgens mij is de belangrijkste output hier:
Key output:
code:
1
2
3
Capabilities: [200 v1] L1 PM Substates
    L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+

Interpretatie:
- L1.1 is enabled
- L1.2 is disabled at BOTH PCI-PM and ASPM levels

Dus:
- The root port does NOT support ASPM L1.2
- The root port does NOT allow PCI-PM L1.2
- Therefore, the endpoint (i226-LM) also cannot enter L1.2
- Therefore, the CPU’s package C-state cannot drop below C2

Dit is wat ik er van kan maken met mijn eigen kennis en wat extra validatie met ChatGPT. Echter, ik zou ook verwachten dat Kontron dit goed geregeld zou hebben. Ik vraag me dan ook af of ik ergens wat mis, een bios instelling of iets dergelijks.

Kan iemand hier bevestigen of de logica en analyse hierboven klopt?
Mich schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:55:
[...]

Je moet zorgen dat eee support aan staat en het liefst bij de ontvangende kant ook. Dit kan met de ethtool in linux. Commando's zijn in dit topic wel te vinden. Hiermee moet je sowieso in C6 komen. Limiteer je de snelheid op 100Mbit kan je in C8 komen (waarschijnlijk niet wenselijk). Dit kan ook weer met ethtool in linux.
Ik heb energy efficient ethernet wel enabled staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
EEE settings for enp5s0:
        EEE status: enabled - inactive
        Tx LPI: 0 (us)
        Supported EEE link modes:  100baseT/Full
                                   1000baseT/Full
                                   2500baseT/Full
        Advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                    1000baseT/Full
                                    2500baseT/Full
        Link partner advertised EEE link modes:  Not reported

Hij is gekoppeld aan een Unifi Pro Max switch die volgens mijn zoektoch wel EEE zou moeten ondersteunen, ik kan alleen niet vinden waar ik dat aan of uit kan zetten. Het lijkt in de handshake tussen de i226 en unifi switch in ieder geval niet tot active EEE te leiden.

[ Voor 7% gewijzigd door daansan op 22-11-2025 22:25 ]

• Sicco92
daansan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:22:
Hij is gekoppeld aan een Unifi Pro Max switch die volgens mijn zoektoch wel EEE zou moeten ondersteunen
Weet je dat heel zeker? Ik ben juist geen enkel Unifi-product tegengekomen die EEE ondersteunt, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat de hele Unifi-lijn het niet ondersteunt. Daar wordt her en der online ook wel over geklaagd.
Van de Unifi Pro Max switches kan ik zo ook niet vinden dat die het wél ondersteunt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 22-11-2025 23:24 ]

• MUN0X
  • Nu online
daansan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:22:
[...]

Dus:
- The root port does NOT support ASPM L1.2
- The root port does NOT allow PCI-PM L1.2
- Therefore, the endpoint (i226-LM) also cannot enter L1.2
- Therefore, the CPU’s package C-state cannot drop below C2
Ik zie ongeveer hetzelfde gedrag met een i226-t1 kaart. Van zodra ik L1.1 inschakel raak ik niet verder dan c2. (ben vrij zeker dat L1.1 het probleem was en niet L1.2 maar zou het opnieuw moeten testen) Van zodra ik de substates uitschakel gaat mijn systeem naar c6. (Asus H770)

• daansan
Ik zal het ook eens testen op L1. Ergens verwacht ik dat Kontron hier het proleem niet moet zijn, maar gezien het feit dat ik het nu op twee identieke systemen ervaar geeft wel twijfel.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste