• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
Monitoring zat ik ook nog aan te denken. Maar weet nog niet helemaal hoe en waar dat zit.
En wat daar aan veranderd is sinds een week.

De ZFS mirror zit op 2 SATA SSD schijven.
Die mirror hangt aan de OMV VM.
Dit is een cold storage, Time Machine backup (SMB) en een wekelijkse backup van een Synology Nas (RSync).
Er is, behalve die paar uur per week, niet veel activiteit.
ramonlambal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:49:
Je had ook een ZFS mirror ingesteld toch? op NVME? Dat betekend namelijk, als die een beetje hyperactief wil mirrororen je PCI-e states nooit naat beneden gaan natuurlijk, omdat de twee schijven constant van elkaar aan het lezen zijn of ze wel hetzelfde zijn, via de PCI bus.
Whut? Zolang er geen disk activiteit is gaat ZFS echt niet "hyperactief kijken of beide disks gelijk zijn". Schrijf acties worden sowieso dubbel gedaan, maar lees acties volgens mij niet. Immers is ZFS volledig met checksums. Op basis van 1 disk kan die dus prima bepalen of die corrupt is, want dan klopt de checksum niet (en in dit geval zal die terugvallen op het gebruik van een andere disk in de mirror).
Enige waarbij ZFS op de achtergrond bezig is is bij een scrub. Dan leest die wel alle data, valideert de checksums, etc. Maar dat draait natuurlijk niet 24/7, en moet je zelf aftrappen (, en mijn 3 way RAIDZ1 met 18TB als kleinste disk heeft nog geen 30 uur nodig om te scrubben. Mirror is vast sneller, NVME is veel sneller, en 18TB SSDs bestaan niet zijn onbetaalbaar)

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:21
RobertMe schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:09:
[...]

Whut? Zolang er geen disk activiteit is gaat ZFS echt niet "hyperactief kijken of beide disks gelijk zijn". Schrijf acties worden sowieso dubbel gedaan, maar lees acties volgens mij niet. Immers is ZFS volledig met checksums. Op basis van 1 disk kan die dus prima bepalen of die corrupt is, want dan klopt de checksum niet (en in dit geval zal die terugvallen op het gebruik van een andere disk in de mirror).
Enige waarbij ZFS op de achtergrond bezig is is bij een scrub. Dan leest die wel alle data, valideert de checksums, etc. Maar dat draait natuurlijk niet 24/7, en moet je zelf aftrappen (, en mijn 3 way RAIDZ1 met 18TB als kleinste disk heeft nog geen 30 uur nodig om te scrubben. Mirror is vast sneller, NVME is veel sneller, en 18TB SSDs bestaan niet zijn onbetaalbaar)
Stel dat je logt naar 1 van die SSDs(proxmox houd allerlei gegevens bij toch?), dan moet die andere toch mirroren? Of kun je afdwingen dat die dat maar 1 keer in de x-minuten doet? Anders raak je data kwijt als de schijf die de meeste data bevat net stuk gaat? Stel dat je nieuwe mirror-ssd nou niet zo snel in lage PCI states wil komen, en hij constant moett mirroren, dan is die toch bijna steeds iets aan het doen waardoor die niet in C4 of lager komt?

ik heb bijvoorbeeld altijd 300+ torrents draaine, ik draai nooit idel, tot ik die uit zet, dan zit ik bijna direct in C8

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Proxmox logt wel wat intensief, maar zeker niet zo intensief dat een SSD niet het grootste deel van de tijd gewoon in een power saving state kan. Iedere seconde wat logs wegschrijven kan je beter vergelijken met eens in de maand een brief ontvangen, dan met rusteloos blijven doomscrollen op social media.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste