• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

FireDrunk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:43:
Kontron maakt doorgaans hele mooie zuinige moederborden. icm een i3-13100 ofzo heb je echt een beest van een CPU, welke toch nog heel zuinig is.

Samen met zo'n Jonsbo N2, een paar diskjes, een paar M.2 SSD's in een mirror, waarna je al je applicaties op die SSD's draait, zorgt dat je een prachtig zuinig systeem kan bouwen denk ik zo.
Thanks voor je feedback! Waarom zou ik dan eerder voor die 13100 moeten gaan en niet voor een combo bordje met een N305? Zeker gezien een bordje zoals die Kontron niet heel algemeen bekend-goed is :) Zit dat hem voornamelijk in de mogelijkheid om een 4K transcode uit te voeren?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Yariva schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:09:
[...]

Thanks voor je feedback! Waarom zou ik dan eerder voor die 13100 moeten gaan en niet voor een combo bordje met een N305? Zeker gezien een bordje zoals die Kontron niet heel algemeen bekend-goed is :) Zit dat hem voornamelijk in de mogelijkheid om een 4K transcode uit te voeren?
Ze schelen niet zoveel voor jouw usecase denk ik. Als je een goed N305 bordje kan vinden wat idle zuinig is, is dat sowieso geen slechte keuze.

Een i3-13100 zal wat meer headroom geven.

Voordeel is vooral dat een i3-13100 op een 'gewoon' moederbord kan, en een N305 vaak ITX of SBC achtige minipc vormen aanneemt. Maar dat is persoonlijk.

Maar even voor de beeldvorming, die Ryzen 3900 is nog weer 2x zo snel als de i3.

Ik zou schatten dat die 3900 ~3-4x zo veel power heeft als die N305. Daarom is die 3900 bewaren niet eens zo'n slechte optie ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 25-09-2024 15:17 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Yariva Het voordeel van een normaal moederbord met een desktop processor is de snelheid. Nu is het wel zo dat zuinige moederborden niet voor het oprapen liggen. Niet elk moederbord is zuinig. Dat ligt deels aan een (gebrekkige) ondersteuning van low power modes, energiesturing, en deels aan energievretende hardware op het moederbord. Een volgeladen high end of gaming bord verbruikt natuurlijk meer dan een eenvoudiger bord.

Kontron K3843-B is een zeer zuinig bord in idle (3W met de juiste hardware) met standaard zuinige settings. Merken als Asus, Gigabyte en ASRock zijn hit & miss. Sommige doen het redelijk, sommige helemaal niet. Het is zeldzaam dat een bord uit de doos zeer zuinig is, maar je kan het soms wel tweaken om dat voor elkaar te krijgen.

Je kan ook nog verder gaan en alleen E cores gebruiken. Dat kan met name bij belasting het energieverbruik drukken.

Een 305 is vooral geschikt voor servers die weinig algemene processorkracht nodig hebben. Dergelijke moederborden komen ook in grofweg twee soorten: goedkope Chinese borden waar meestal (niet altijd) weinig aandacht is besteed aan energiezuinigheid, en duurdere alternatieven van bekende merken waar het weer hit & miss is. Er zijn relatief weinig borden waarbij aangetoond is dat ze zuinig zijn.

Zie de gepinde berichten voor een overzicht van door tweakers geteste systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yariva schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:09:
[...]
Kontron is bij consumenten niet zo bekend, maar levert dus wel borden met lange ondersteuning en zijn bedoeld voor 24x7 bedrijf. Daarbij zijn alle componenten uitgezocht op zuinigheid.

Ze waren in het begin absoluut traaaaaaaaaaaaaaaaaaag met ondersteuning van 13/14gen, maar dat is inmiddels ook opgelost.

En ja, je zult zo'n bord uit Duitsland moeten halen 8)

Een 12/13/14gen of N305 is zuiver performance en aansturing dual-channel RAM (voorzover dat iets uitmaakt). De N305 cores zijn vergelijkbaar met de E-cores van 12 & 13gen. En die E-cores draaien bij mij moeiteloos bijna alle 30 containers, inclusief de Crashplan backup.

Maar voor sommige interactieve zaken (websites, MkDocs generatie, Jupyter) heb ik toch liever de P-cores. Dat scheelt toch wel een flinke slok qua performance namelijk.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Half offtopic, maar heeft iemand ervaring met een N100, zoalde de uitvoering: ASRock N100DC-ITX zonder enige vorm van koeling? (Behalve het koelblok dat er op zit) Ben voor iemand aan het kijken om deze in een 1U kast te plaatsen en vervolgens in een flightcase. Achterkant flightcase is open, voorkant semi dicht (met blindpaneel), onder en bovenkant zijn, net als de zijkanten "massief".
Eventuele (/waarschijnlijke) opening in de deksel van de (server)kast voor het koelblok is geen probleem. Maar er zal verder geen airflow zijn door de flightcase. (En dus ook niet vergelijkbaar met een open / geperforeerde bovenkant in een normale computerkast waaraan de hitte naar buiten gaat, doordat de flightcase dus dicht is van boven)

Hoogstens als trucje dat ik een (case) fan op een of andere manier (3D print, of...) achterin de flightcase kan plaatsen, en die dan gewoon op het mobo is aangesloten en lucht inblaast of afzuigt.

Ter vergelijking, momenteel zit er een Intel G4500 systeem in, maar met de stock cooler (en gat in de deksel van de kast omdat die uiteraard al te dik is voor een 1U kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32
RobertMe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:05:
Half offtopic, maar heeft iemand ervaring met een N100, zoalde de uitvoering: ASRock N100DC-ITX zonder enige vorm van koeling? (Behalve het koelblok dat er op zit) Ben voor iemand aan het kijken om deze in een 1U kast te plaatsen en vervolgens in een flightcase. Achterkant flightcase is open, voorkant semi dicht (met blindpaneel), onder en bovenkant zijn, net als de zijkanten "massief".
Eventuele (/waarschijnlijke) opening in de deksel van de (server)kast voor het koelblok is geen probleem. Maar er zal verder geen airflow zijn door de flightcase. (En dus ook niet vergelijkbaar met een open / geperforeerde bovenkant in een normale computerkast waaraan de hitte naar buiten gaat, doordat de flightcase dus dicht is van boven)

Hoogstens als trucje dat ik een (case) fan op een of andere manier (3D print, of...) achterin de flightcase kan plaatsen, en die dan gewoon op het mobo is aangesloten en lucht inblaast of afzuigt.

Ter vergelijking, momenteel zit er een Intel G4500 systeem in, maar met de stock cooler (en gat in de deksel van de kast omdat die uiteraard al te dik is voor een 1U kast).
Dat moet volgens mij prima lukken. Zelf heb ik een N95 passief gemaakt door een grote lage koeling te gebruiken. Die heeft een TDP van 12w geloof ik. Je kan wel een ventilator als extra erin maken. Zeker als het een warme omgeving is ... kan het niet verkeerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cave_Boy schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:13:
[...]

Dat moet volgens mij prima lukken. Zelf heb ik een N95 passief gemaakt door een grote lage koeling te gebruiken. Die heeft een TDP van 12w geloof ik. Je kan wel een ventilator als extra erin maken. Zeker als het een warme omgeving is ... kan het niet verkeerd zijn
Zit er dan wel een standaard "mount" op voor koelblok / ventilator? Als die vervangen kan worden door iets groters kan dat natuurlijk ook al (wat) helpen.
En daarnaast wat je zegt, TDP zal niet hoog zijn. Maar met mijn eigen N5105 TopTon, volledig passief en behuizing als koelblok, merk ik dat die toch nog wel warm kan worden, wel nog vast te pakken, maar wel uhm, ogenschijnlijk warmer dan 37° :p. En N5105 PCtje met een (te?) kleine fan dat ik ook heb kan ook warm worden, als fan al volle bak draait (en behuizing die niet gemaakt is om te koelen/als koelblok dienst te doen).

Hoe minder "hackish" hoe beter uiteindelijk. Hele ding, in flightcase, wordt ook nog wel eens uitgeleend. Met een ventilator in de case gehackt zie ik het nog wel voorkomen dat die sneuvelt.

Edit:
Kom nu zo snel al twee 3D prints tegen om respectievelijk een 4cm of 8cm ventilator bovenop het standaard koelblok te plaatsen. Dat is uiteraard ook een optie.
En daarnaast een Reddit draadje waar iemand in aangeeft deze joekel geplaatst te hebben: Thermaltake Contac 9 SE, met een 3D print om deze te monteren. Alleen geen linkje naar de print / model. Er zijn dus wel wat opties om het een en ander te wijzigen aan de standaard koeling.

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 27-09-2024 18:19 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32
RobertMe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:20:
[...]

Zit er dan wel een standaard "mount" op voor koelblok / ventilator? Als die vervangen kan worden door iets groters kan dat natuurlijk ook al (wat) helpen.
En daarnaast wat je zegt, TDP zal niet hoog zijn. Maar met mijn eigen N5105 TopTon, volledig passief en behuizing als koelblok, merk ik dat die toch nog wel warm kan worden, wel nog vast te pakken, maar wel uhm, ogenschijnlijk warmer dan 37° :p. En N5105 PCtje met een (te?) kleine fan dat ik ook heb kan ook warm worden, als fan al volle bak draait (en behuizing die niet gemaakt is om te koelen/als koelblok dienst te doen).

Hoe minder "hackish" hoe beter uiteindelijk. Hele ding, in flightcase, wordt ook nog wel eens uitgeleend. Met een ventilator in de case gehackt zie ik het nog wel voorkomen dat die sneuvelt.

Edit:
Kom nu zo snel al twee 3D prints tegen om respectievelijk een 4cm of 8cm ventilator bovenop het standaard koelblok te plaatsen. Dat is uiteraard ook een optie.
En daarnaast een Reddit draadje waar iemand in aangeeft deze joekel geplaatst te hebben: Thermaltake Contac 9 SE, met een 3D print om deze te monteren. Alleen geen linkje naar de print / model. Er zijn dus wel wat opties om het een en ander te wijzigen aan de standaard koeling.
Of het altijd helemaal standaard mount is weet ik niet maar ik had een moederbord waarbij het koelkblok gemakkelijk losgehaald kon worden en ik kon met een vrij standaard montagesetje (ik had van Ali gedaan voor paar euro maar was ook in een NL webshop) diverse koelers gewoon monteren. Het is goed kijken naar welke koeler het beste gaat passen dan.

De N5105 heeft nog net geen dubbele TDP dan de N100. N5105 staat namelijk bij Intel als 10W en de N100 als 6W.

Persoonlijk zou ik een grote koeler proberen en dan vanaf de buitenkant een ventilator die in te schakelen is op een x temperatuur bijvoorbeeld.

Een koelblok mag prima warm worden. Of zelfs eigenlijk heet (Warm is meestal rond de temperatuur van nog goed aanraken). Alleen niet te heet. Zolang de CPU maar voldoende warmte kan afgeven.

Wat misschien ook een goede optie is... Groot koelblok op de CPU maar ook een a 2 heatpipes laten lopen naar een ander koelblok elders in de case (als kan buitenkant van de case waardoor dat deel dus altijd wel wat luchtstroom heeft. Een heatpipe is los te koop (Amazon bijvoorbeeld) en CPU blok waar heatpipes inkunnen ook. Er zijn ook enkele modellen die kant en klaar zijn: https://www.megekko.nl/pr...xX41Q0exPca_cTIUaApBmEALw. Is zoiets geen optie?

[ Voor 6% gewijzigd door Cave_Boy op 28-09-2024 06:40 ]

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@RobertMe & @Cave_Boy
Je zult dat toch vooraf goed moeten testen dat dat ding onder "extreme omstandigheden" koel genoeg blijft een geen problemen kan veroorzaken.

Als bv. een proces (om welke rede dan ook) je CPU de hele nacht op volle toeren laat draaien zouden er wel eens gevaarlijke situaties kunnen ontstaan in bv. een meterkast of zo...

Wie du mir, so ich dir.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:41
Probeer het idle verbruik van een 7950x3d op een TUF GAMING B650-PLUS (128gb RAM / proxmox) een beetje omlaag te krijgen. (zit nog boven de 50 watt). Heb wel al de power limits wat omlaag gebracht zodat hij onder load wat zuiniger is.

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 28-09-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
savale schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:19:
Probeer het idle verbruik van een 7950x3d op een TUF GAMING B650-PLUS (128gb RAM / proxmox) een beetje omlaag te krijgen. (zit nog boven de 50 watt). Heb wel al de power limits wat omlaag gebracht zodat hij onder load wat zuiniger is.
Tweakers komt in een test ook al uit op 53W idle.

Denk niet dat er veel besparingen mogelijk zijn met dit bord. CPU is wel efficiënt onder load, maar het idle verbruik zit icm chipset zo aan de 20W. De 9xxx serie schijnt zuiniger te zijn in idle, maar komt nog totaal niet in de buurt van een Intel systeem.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34

bjp

bwah 6W TDP... zelf vollast valt dat perfect passief te koelen - meeste internet-boxen en TV-boxen zitten hoger dan dat. En de CPU heeft zelf bescherming tegen overhitting, waardoor hij vertraagd indien te warm. Sinds de Intel Pentium 4 bestaat er zelf een bescherming die de klok helemaal afzet wanneer te warm. Ik heb ooit een memtest86 met die Pentium 4 gelopen *zonder* de connector van de ventilator, en af en toe viel het scherm uit, maar loopte daarna vlotje verder als hij wat afgekoeld was. Pas later gezien, ingestoken, en hij liep dan continu door.

Nu je hebt er een geheel systeem rond. De andere dingen (SSD, geheugen, chipset) zouden wel eens zo'n bescherming niet hebben. En dan is het pas gevaarlijk.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:20
Half offtopic, maar heeft iemand ervaring met een N100, zoalde de uitvoering: ASRock N100DC-ITX zonder enige vorm van koeling?
...
Ik heb zo'n Asrock bordje in een uitvoering: Streacom FC8 Zilver kastje zitten (met dus alleen 1x 80mm fan). De Streacom staat verder in een min of meer compleet afgesloten kast. CPU temp schommelt tussen de 46-50 graden bij laag verbruik (niet idle, cpu verbruik schommelt tussen de 3 en 15% ), disk/ssd temp ~29 graden (dus geen nvme).

[ Voor 5% gewijzigd door pimlie op 28-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:39
@savale Je kan spelen met de CPU governor en bijvoorbeeld powersave kiezen om de CPU in idle sterk te laten terugzakken in verbruik. Ook moet je kijken ASPM aan te zetten op al je PCI-E devices. Zie topic start.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:02

Om even terug te komen op je oorspronkelijke bericht. Het hangt er helemaal van af wat er verder nog in die flightcase zit dat warmte genereert en hoe lang de apparatuur continu achter elkaar draait. Een dichte flightcase heeft een behoorlijke hoeveelheid lucht die langzaam opgewarmd kan worden. Draai je een show van anderhalf uur dan zal het vermoedelijk prima gaan. Staat de (zwarte) flightcase in de zomer bij een festival de hele dag pal in de zon dan kan het binnenin erg warm worden. De Intel G4500 kan met de ventilator de warmte wellicht nog wel kwijt, in beginsel zou de N100 het gemakkelijker aan moeten kunnen maar het hangt van de omstandigheden af. Voor de zekerheid zou ik er wel een fan op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 16:58

Roderick24

XPS M1710

Hallo iedereen,

De kogel is door de kerk en ik ga mijn Intel Pentium 5005J vervangen. Nu heb ik goedkoop een i5 12400F over kunnen nemen. Nu heb ik dit moederbord gevonden en ik dacht ik check even of deze "Het grote zuinige server topic - deel 3" approved is.

Pricewatch: uitvoering: Biostar B760MX2-E Pro D4
Fabrikant: https://www.biostar.com.t...ntroduction.php?S_ID=1127

Waarom dit moederboard?
- 8x SATA, 2x M2 (ik hoard nogal veel data, scheelt een uitbreidingskaar)
- 4x RAM slot (heb nog 4x8GB DDR4 liggen die ik wil gaan gebruiken)

Via Duitsland is die 107e dus dat leek me wel een mooie prijs.

Ben me bewust van het feit dat ie een Realtek netwerkkaart heeft.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Mochten jullie nog een goede, stille CPU koeler aanbevelen dan hoor ik dat ook graag. Twijfel zelf tussen een Arctic Freeze 36 en een Thermalright Assasin X / B120 / Assassin King.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roderick24 Dit bord heeft extra aparte SATA chip of chips om 4x SATA extra te ondersteunen. Dat zorgt voor een extra verbruik. Biostar staat niet bekend om zuinige borden.

Als je nog oude 3.5" SATA disks hebt en die wil hergebruiken: dat kan in een zuinige context, bijvoorbeeld als externe (via USB) backup drives of in een systeem dat weinig aan staat. Voor een zuinig systeem kun je kiezen tussen maximaal 4x 5TB 2.5" disks of grote 3.5" disks zoals Toshiba MG09/MG10. Het aantal gebruikte Watts per TB is leidend, doorgaans geldt hoe groter hoe beter. Zie topic start.

Van Realtek 8125B zijn relatief goede resultaten bekend met ASPM aan. Relatief als in: een Intel 1 Gbps is veel zuiniger. Met turbo uit is een de boxed cpu koeler prima.

4 stuks DDR4 verbruiken waarschijnlijk meer dan 2 als je standaard SPD/JEDEC settings gebruikt. Bij gebruik van overkloksnelheid (XMP) is het verbruik waarschijnlijk hoger.

Overigens betekent de 'F' dat er geen gpu aanwezig is. Die moet je dan tijdelijk plaatsen en verwijderen als de server eenmaal draait. Een grafische kaart is een grote verbruiker.

Afhankelijk van de totale idle/continu belasting is het verstandig om te kijken of de voeding het wel goed doet qua efficiëntie bij die belasting. Dat kun je terugvinden in tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

@mrmrmr Dank voor je uitgebreide reactie.

Misschien had ik moeten toevoegen dat het om een upgrade gaat van een bestaand systeem met reeds 7 harde schijven er in (5x12TB, 2x10TB). Derhalve de behoeft aan veel SATA poorten. Ik begrijp dat grote disks in verhouding zuiniger zijn maar mijn systeem is zo gegroeid. En om alles te vervangen vind ik zonde. Ook geldt dat voor het aanschaffen van nieuw RAM geheugen als ik nog 4x8GB heb liggen.

Fijn dat je opmerkt dat het Biostar moederbord een extra chip heeft voor die extra 4 SATA poorten. Als die het bord erg onzuinig maakt kan ik misschien net zo goed een ander bordje halen en daar een extra uitbreidingskaart bij halen. Zoals deze bijvoorbeeld: uitvoering: MSI Pro B760M-P DDR4
Zou dat misschien een beter alternatief zijn? Zou trouwens ook voor een moederbord kunnen gaan met 2 RAM sloten, dan heb je voor ~70 euro al een prima bordje. Naar verwachting zou ik ook prima met 16GB uit de voeten kunnen.

Ik ben overigens op de hoogte van het feit dat de 12400F geen iGPU heeft, dat is geen probleem.

Wat de voeding betreft, ik gebruik een Seasonic 550W Gold+, misschien niet de meest efficiente voeding maar ik had deze nog liggen en met 7x 30-35W heb ik wat meer vermogen nodig bij het opstarten dan de meeste mensen hier ws.

De 12400F die ik heb overgenomen is trouwens zonder box koeler dus ik moet een losse aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roderick24 op 29-09-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n losse chip op een moederbord is niet perse slecht. Het is slechter dan een native SATA controller in de PCH. In zeldzame gevallen houdt zo'n chip je CPU uit de laagste C-States, maar dat zal een losse controller mogelijk ook doen.

Staar je dus niet blind op zo'n chipje als je zelf toch van plan bent om meer SATA poorten toe te voegen.

Ik zou vooral kijken naar reviews of ervaringen van anderen online, en als het verbruik wat je leest je bevalt, lekker kopen wat je prettig lijkt.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:53:
Zo'n losse chip op een moederbord is niet perse slecht. Het is slechter dan een native SATA controller in de PCH. In zeldzame gevallen houdt zo'n chip je CPU uit de laagste C-States, maar dat zal een losse controller mogelijk ook doen.
Waar het uiteindelijk natuurlijk om draait is de gebruikte chip en hoe zuinig die is. Of die vervolgens rechtstreeks op het moederbord zit geplakt en gesoldeerd aan de PCIe lanes, of op een los PCB zit dat je in een PCIe slot drukt maakt dan niet heel veel uit qua zuinigheid. Onder voorbehoud dat doe insteekkaart niet nog vele extra elektronica bevat zoals ("nutteloze") LEDjes of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exact, dat bedoelde ik precies.
Helaas zijn SATA controllers doorgaans niet extreem zuinig. Zoals @HyperBart eerder al noemde, heeft Kontron helaas geen bordjes meer met 6xSATA, anders had ik denk ik ook al een nieuwe besteld.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 29-08 20:08

Ik heb de niet ITX versie van dit board. Ik heb geen enkele andere koeling erop gezet. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:55:
[...]

Overigens gaat bij mij de CPU wel in de hogere C-states i.c.m. met deze NIC. Dus wellicht dat je daar toch nog je verbruik wat mee kunt reduceren.
Probeer eens de firmware van de NIC te updaten, wellicht dat dit je ASPM probleem oplost.
Heb jij de T4 of T4L? en welke firmware versie heb jij?
Ik heb me suf getest, maar krijg het ding niet onder C3.

Twijfel of ik de NIC moet vervangen voor een nieuwere E810 ofzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

@RobertMe @FireDrunk Dank voor jullie reacties.

Het plan is om tot max 8 HDD's te draaien, heb er nu 7 + 1x SATA SSD, die vervang ik dan voor een NVME en langzaam faseer ik de 10-12TB schijven uit voor 20TB+.

Dat zou betekenen dat ik waarschijnlijk geen extra SATA controller hoef toe te voegen. Probleem is alleen dat ik van dit bordje nauwelijks reviews kan vinden. Hoog uit 1 of 2 losse forum posts ergens. Alternatief is een goedkoper bord en dan een controller. Al zijn die voor 4+ poorten vaak ook niet erg goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

Q-bone

Dusss...

Na de vele n100 boardjes/mini pc's die niet goed onder de 10 watt komen, heb ik inmiddels een Dell OptiPlex 7010 Plus SFF met i7 13700. Beetje overkill, maar dat verbruik is in idle echt wel laag, schommelt tussen de 2 en 10 watt. Zal binnenkort nog wat tweaks maken.

Ik denk dat Lenovo, HP en Dell echt wel zuinige pc's kunnen maken, echter de moederborden zijn zo lastig los te verkrijgen...

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:20
Q-bone schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:51:
echter de moederborden zijn zo lastig los te verkrijgen...
Niet alleen dat, ze hebben ook vaak rare formaten en niet standaard (bv voedings) stekkers enzo. Op ebay staan bv een aantal goedkope Precision 3660 moederborden met W680 chipset (US$ <100 incl verzenden), echter passen die niet in een standaard ATX behuizing en heb je volgens mij ook perse een bijbehorende Dell PSU nodig (goedkoopste prijs die ik kon vinden EUR 130 incl verzenden uit DE) tenzij je bereid bent om zelf de benodigde stekkers te knutselen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Bij het MFF formaat is de voeding via een 19V externe adapter, dat is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Q-bone schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:51:
Na de vele n100 boardjes/mini pc's die niet goed onder de 10 watt komen, heb ik inmiddels een Dell OptiPlex 7010 Plus SFF met i7 13700. Beetje overkill, maar dat verbruik is in idle echt wel laag, schommelt tussen de 2 en 10 watt. Zal binnenkort nog wat tweaks maken.

Ik denk dat Lenovo, HP en Dell echt wel zuinige pc's kunnen maken, echter de moederborden zijn zo lastig los te verkrijgen...
Waarom verkoop je deze dan? Lijkt nu meer sluikreclame te zijn voor je eigen V&A advertentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:41
FireDrunk schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:45:
[...]

Heb jij de T4 of T4L? en welke firmware versie heb jij?
Ik heb me suf getest, maar krijg het ding niet onder C3.

Twijfel of ik de NIC moet vervangen voor een nieuwere E810 ofzo.
De T4.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

Q-bone

Dusss...

RobertMe schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:47:
[...]

Waarom verkoop je deze dan? Lijkt nu meer sluikreclame te zijn voor je eigen V&A advertentie ;)
Omdat ik zelf al tijden op zoek was na een goede opvolger van mijn op notebook gebaseerde oplossingen. Ik denk altijd, als ik er behoefte aan heb, zullen er vast meer zijn. Dus vandaar dat ik er meerdere heb gekocht (drukt ook de prijs voor mijzelf) . Wil best de post weghalen, maar 6watt voor een 13de gen i7 vind ik best net!

bla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Roderick24 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:48:
@RobertMe @FireDrunk Dank voor jullie reacties.

Het plan is om tot max 8 HDD's te draaien, heb er nu 7 + 1x SATA SSD, die vervang ik dan voor een NVME en langzaam faseer ik de 10-12TB schijven uit voor 20TB+.

Dat zou betekenen dat ik waarschijnlijk geen extra SATA controller hoef toe te voegen. Probleem is alleen dat ik van dit bordje nauwelijks reviews kan vinden. Hoog uit 1 of 2 losse forum posts ergens. Alternatief is een goedkoper bord en dan een controller. Al zijn die voor 4+ poorten vaak ook niet erg goedkoop.
Volgens mij is er ergens een goede NVME 6 sata controller te vinden. Ook hier in het topic.
Als je hem van een bepaalde firmware flash.

Ga zelf ook zoeken voor je (weet sowieso op het Odroid forum of op Git)

--edit--

Sneller gevonden dan gedacht.
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?f=171&t=47707

Dit gaat over Odroid én de M2 uitbreidingskaart.
Lees gerust door, niet alles is relevant. Maar wel goed om over het flashen van de kaart te lezen.
Dan is hij stabiele en volgens mij ook zuiniger.

--edit--
Het grote zuinige server topic - deel 3

Ook in dit topic gezocht.
Er is best wat ervaring, hij lijkt maar enkele watts toe te voegen.

[ Voor 22% gewijzigd door RedRayMann op 30-09-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

@RedRayMann Dank voor je tip! Heb de links even gechecked en de Asmedia asm1166 m.2 sata controller staat er goed op bij een hoop medetweakers. 6 SATA poorten extra voor 2-3W idle. Zie 'm zelfs voor 15e op aliexpress voorbij komen.

Dat maakt een combinate van een 71 euro moederbordje icm dit kaartje een stukje goedkoper dan mijn oorspronkelijke Biostar moederboard (puur afgaande op SATA poorten) en mogelijk ook nog met een beter verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ik denk dat ik eruit ben. Nu is deze maand een beetje krap met de financiën maar mogelijk voor volgende maand of ergens na januari wil ik 3 systemen vervangen door 1. Ik heb hier in het verleden al een post over geschreven maar heb nu een opstelling waar ik wel blij van word. In het kort:
  1. Systeem waarop EVE-NG draait kan sowieso weg, deze gebruik ik nog amper.
  2. Systeem waar al mijn VM's en containers op draaien kan uit, infra verplaatsen naar nieuw te bouwen NAS / server
  3. Huidige NAS vervangen met nieuw te bouwen NAS
Mocht ik aan de slag gaan met een nieuw systeem en alle onderdelen kopen betekend dit het volgende voor mijn setup:
  1. Bespaart stroom: zuinigere chip in nieuwe NAS en i.p.v. 3 systemen maar 1 aan. En dus maandelijks minder geld naar de energieboer
  2. Bespaart ruimte: Leuk want dan kan ik mijn NAS naar mijn krappe meterkast verplaatsen. Dit opent de weg om iets luidere maar goedkopere schijven te gebruiken. Dit zou niet handig zijn in mijn kantoor waar hij nu in staat.
  3. Speelt geld vrij: bij de verkoop van de 3 machines welke toch wel leuke specs hebben maar simpelweg overkill zijn voor mijn situatie, te veel stroom vreten en ruimte in mijn appartement innemen.
  4. Toekomstbestendiger: Nieuwe zuinige Intel chip is behoorlijk efficiënter en zal meer resources kunnen dragen dan bijvoorbeeld de Ryzen 3200G welke ik nu heb draaien in mijn NAS.
Wat heb ik bij elkaar gesprokkeld:

ProducttypeNaamPrijsAantalTotaal
Mobo + CPU Intel N305ODROID - H4 Ultra€259,951€259,95
GeheugenCrucial CT48G56C46S5€116,501€116,50
SSDWD Blue SN580 1TB€61,571€61,57
PSUODROID Voedingsadapter - 19V / 7A€451€45
USB Stick als bootable mediumWillekeurige USB 3.0 stick van 32GB. Waarschijnlijk iets van Sandisk€101€10
SATA data en stroomkabelsODROID SATA Data en Power Kabel voor H Serie - 200mm€4,954€19,8
StroomknopODROID LED Power Knop€10,951€10,95
FanMogelijk Noctua, afhankelijk van grootte (120 / 140)€151€15

Totaal (exclusief verzendkosten) ~€538,77

Voor schijven denk ik voor nu aan 2x deze 16TB schijven: uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB. Nog wel even opletten naar deze schijven en hoe ze lekker energie efficient kunnen draaien met Linux. Daar zijn al een aantal artikelen over gemaakt: https://forums.unraid.net...shutdowns-or-read-errors/.

Waarom deze combi: De N305 lijkt mij een fijne processor voor mijn applicaties. O.a. home assistant, plex, een download straat met de nodige *Arrrrs, unifi controller en natuurlijk in de core dataopslag. Ook biedt het Mobo genoeg toekomstperspectief met 2,5gb/s connectiviteit en 4 SATA poorten.

Ik draai nu 4x4TB en wil migreren naar 2x16TB. Ik vermoed dat dit an-sich niet zeer veel energie gaat besparen (je gaat van 4 naar 2 schijven maar die 2 schijven zijn wel wat moderner en moeten mogelijk sneller spinnen voor die extra TB's etc.) maar het levert wel 4TB extra op. En dan heb ik nog ruimte over voor nog 2x 16TB schijven om later bij te prikken mocht dit nodig zijn. Vandaar ook de 4x SATA kabels in de build. Verder een 1TB SSD voor de nodige applicatie opslag (alle containers en VM's) zodat deze de schijven niet belasten en deze in ruststand kunnen gaan. Mocht ik ooit naar 4x16TB gaan lijkt mij de 48GB dan ook voldoende voor de setup + applicaties / containers / VM's.

Gezien ik nu jaarlijks enkel al aan stroomkosten 100 euro kwijt ben en ik verwacht dat deze build serieus veel minder gaat verbruiken lijkt mij 80 euro winst per jaar niet onrealistisch. Dat betekend dat deze build zich na ~7 zichzelf al zou hebben terug verdient. En dat is nog los van alle flexibiliteit, eenvoud, minder ruimte en toekomstbestendigheid wat voor mij ook waarde is.

Met een berekening op een bierviltje kom ik voor het systeem ongeveer uit op 14 a 15 watt idle met 2 schijven. Dat zou een besparing van 85% moeten zijn onder idle verbruik op de energierekening.

Nu ontbreekt er nog wel iets: het lijkt mij erg leuk om samen met een maatje een case te 3D printen :) Vandaar ook de stroomknop! Lekker compact zodat ik hem gemakkelijk kan bevestigen in mijn meterkast. Vierkante box, bovenin het moederboard met kabels naar beneden naar een 4 bay HDD ruimte (non hot-swap.) Aan de zijkant een ventilator om het bordje en de harde schijven te koelen en dan zou alles in een compact, goed geventileerde box moeten werken met enkel een 133 watt voedingsadapter :*) Ik heb nog geen idee hoeveel dit mij gaat kosten (waarschijnlijk kwa grondstoffen zal het nog wel mee vallen. Tijd en energie daarin tegen... Maar het moet vooral een leuk projectje zijn.)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Voor mij is dit een heel mooi pakketje welke energie zuinig / efficient en CPU kracht (voor die Plex 4K transcoding CPU taken met bijv. obscure ) combineert met een compacte vormfactor en mogelijkheden tot uitbreiding in de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 01-10-2024 12:17 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yariva schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:48:
USB Stick als bootable mediumWillekeurige USB 3.0 stick van 32GB. Waarschijnlijk iets van Sandisk€101€10
Dat zou ik echt nooit doen. Die paar honderd MB (tot 1 of 2GB) zou ik gewoon lekker op die SSD zetten. Ook nog eens zuiniger. En een SSD zal lang niet zo snel stuk gaan als een USB stick.
(je gaat van 4 naar 2 schijven maar die 2 schijven zijn wel wat moderner en moeten mogelijk sneller spinnen voor die extra TB's etc.)
7200RPM is 7200RPM, en 5400RPM is 5400RPM. Grotere schijven zijn dus niet perse onzuiniger (wellicht iets, doordat er meer platters in kunnen/zullen zitten, anderzijds zijn grote schijven normaliter met helium gevuld, dat een lagere dichtheid dan lucht heeft, dus minder weerstand). Grotere schijven hebben zelfs hogere transfer rates, doordat de data dichtheid hoger is (als in, per "millimeter" track die die doet lezen staan er meer bits). En seek snelheid is wellicht ook hoger, doordat de data dichtheid hoger is (als in: die plek waar die moet zoeken is potentieel dichter bij, of staat op een andere platter die op dat moment niet gebruikt wordt. En als de data nog steeds op een compleet andere plek staat zal die niet langzamer op die plek komen dan voorheen. Immers werkt het als een oude platenspeler, en niet als een cassettebandje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Dat zou ik echt nooit doen. Die paar honderd MD (tot 1 of 2GB) zou ik gewoon lekker op die SSD zetten. Ook nog eens zuiniger. En een SSD zal lang niet zo snel stuo gaan als een USB stick.

[...]

7200RPM is 7200RPM, en 5400RPM is 5400RPM. Grotere schijven zijn dus niet perse onzuiniger (wellicht iets, doordat er meer platters in kunnen/zullen zitten, anderzijds zijn grote schijven normaliter met helium gevuld, dat een lagere dichtheid dan lucht heeft, dus minder weerstand). Grotere schijven hebben zelfa hogere transfer rates, doordat de data dichtheid hoger is (als in, per "millimeter" track die die doet lezen staan er meer bits). En seek snelheid is wellicht ook hoger, doordat de data dichtheid hoger is (als in: die plek waar die moet zoeken is potentieel dichter bij, of staat op een andere platter die op dat moment niet gebruikt wordt. En als de data nog steeds op een compleet andere plek staat zal die niet langzamer op die plek komen dan voorheen. Immers werkt het als een oude platenspeler, en niet als een cassettebandje).
Ik zal eens kijken of je Unraid ook op een SSD kan installeren en die vervolgens kan gebruiken voor applicatie data. Sowieso heeft hij de USB enkel nodig voor opstarten, daarna gaat de data naar RAM en zal er geen data overdracht zijn op de USB (zoals ik het heb begrepen.) Dat betekend dat de USB stick enkel wordt gebruikt wanneer de NAS wordt opgestart en zodra je een config wijziging maakt. Beide zullen niet heel vaak gebeuren lijkt mij.

Verder kan ik kijken wat het aanbod is van 5400RPM drives. Kwa snelheid maakt het mij allemaal niet bijzonder veel uit, volgens mij cap je eerder op de internet aansluiting dan aan de fysieke snelheid van de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yariva schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Ik zal eens kijken of je Unraid ook op een SSD kan installeren en die vervolgens kan gebruiken voor applicatie data. Sowieso heeft hij de USB enkel nodig voor opstarten, daarna gaat de data naar RAM en zal er geen data overdracht zijn op de USB (zoals ik het heb begrepen.) Dat betekend dat de USB stick enkel wordt gebruikt wanneer de NAS wordt opgestart en zodra je een config wijziging maakt. Beide zullen niet heel vaak gebeuren lijkt mij.
Hoe Unraid om gaat weet ik niet. Wat jij stelt zou kunnen. Maar ik vind het maar een beetje een ouderwets idee of zo. Maar ja, een "read only" variant op USB zou kunnen
Verder kan ik kijken wat het aanbod is van 5400RPM drives. Kwa snelheid maakt het mij allemaal niet bijzonder veel uit, volgens mij cap je eerder op de internet aansluiting dan aan de fysieke snelheid van de schijven.
Ligt aan de internetsnelheid die je afneemt :+ Met een 8Gbit/s abonnement heb je een hogere snelheid dan de 6Gbit/s van SATA 3.
Verder zou ik niet zo veel naar snelheden kijken. Vooral bij bulk opslag (en dus relatief weinig seeks) zal de HDD niet zo snel een beperking zijn. En door dus de hogere datadichtheid is de daadwerkelijke leessnelheid dan toch hoger.
WD adverteert zelfs met "RPM geoptimaliseerd voor...", het klinkt bijna alsof de HDD dynamisch zijn snelheid aanpast. Maar in werkelijkheid bedoelen ze "5400RPM, af fabriek, helemaal niet variabel".

* RobertMe heeft laatst van de 3 geshuckte WDs er 1 vervangen door een Toshiba. Met een hdparm -t, merk ik wel verschil, in dat de Toshiba met ruim 200MB/s leest en de WDs niet in de buurt van 200MB/s komen. Maar of het praktisch een verschil geeft? Nu sowieso niet in ieder geval in RAIDZ1 waarbij van alle drie de disks gelezen zal worden en de langzaamste de snelheid bepaald. En om 1Gbit/s netwerk dicht te trekken is ~125MB/s al voldoende, en dat halen de WDs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Van die Odroid H4 vraag ik me af… kan die nog op een 12v voeding draaien?
Voorheen kon dat met de Asrock deskmini borden alleen volgens SFF forum kan dat niet meer zonder een mod waardoor de garantie ook vervalt bij de laatste serie. Plus lastig uitvoerbaar met een zeer fijne punt op een soldeerbout.
Helaas zelf geen ervaringen met de H3 in het verleden, was steeds niet leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yariva schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:58:
[...]
De ontwikkelaars van Unraid weigeren vooralsnog om iets anders dan een USB drive te ondersteunen...

Dat heeft ook met de licentie te maken en de manier waarop de USB drive wordt gebruikt. Hier worden nl archieven van ingelezen en uitgepakt in RAM. Totaal anders dan een normaal OS :D

Het vervelende is echter dat zo'n USB drive er nog wel eens mee wil ophouden na een herstart. Ook - afhankelijk van het mobo en OS - kost het een paar watt extra in verbruik als het USB circuit niet meer in slaap wil komen.
En als het niet je eigen aansluiting is, dan is het wel de aansluiting en/of capaciteit van de andere kant. Veel cloud verbindingen limiteren de snelheid op 100mbit heb ik zelf gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Donderstraaltje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:11:
Voorheen kon dat met de Asrock deskmini borden alleen volgens SFF forum kan dat niet meer zonder een mod waardoor de garantie ook vervalt bij de laatste serie. Plus lastig uitvoerbaar met een zeer fijne punt op een soldeerbout.
Helaas zelf geen ervaringen met de H3 in het verleden, was steeds niet leverbaar.
De H2 en H3 series draai(de) ik hier op 12V. Ik zie niet in waarom de H4 ook niet op 12V zou werken.

Mocht de H4 Plus de basis van mijn nas worden, dan pak ik gewoon weer een 12V adapter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:31:
En als het niet je eigen aansluiting is, dan is het wel de aansluiting en/of capaciteit van de andere kant. Veel cloud verbindingen limiteren de snelheid op 100mbit heb ik zelf gemerkt.
offtopic:
Daarom torrent ik Linux ISOs :+.

Maar bij gewone downloads ligt die cap denk ik wel hoger / er is geen cap. Maar mogelijk dat de cloud diensen (Dropbox, OneDrive, GDrive) wel caps hanteren. Ik heb een thuisserver, dus gebruik geen cloud diensten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

De H2 en H3 series draai(de) ik hier op 12V. Ik zie niet in waarom de H4 ook niet op 12V zou werken.

Mocht de H4 Plus de basis van mijn nas worden, dan pak ik gewoon weer een 12V adapter. :P
Ik zou het voor de H4 ook niet weten, maar voor mijn komende build voldoet de H3 niet en de H4 moet ik even overpeinzen. De eerste gedachte was weer voor een deskmini te gaan alleen 12v is niet langer mogelijk!;

https://smallformfactor.n...-stx-12v-input-mod.19671/

Dat was voor mij echt ff flink balen…

Edit; maar volg het 12v verhaal wel even graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Donderstraaltje op 01-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:39:
[...]
offtopic:
Daarom torrent ik Linux ISOs :+.
Oja. Voor het geval het internet eruit ligt dat je dan een kopie hebt omdat je elke dag wel een nieuwe server wilt installeren natuurlijk :X
Maar bij gewone downloads ligt die cap denk ik wel hoger / er is geen cap. Maar mogelijk dat de cloud diensen (Dropbox, OneDrive, GDrive) wel caps hanteren. Ik heb een thuisserver, dus gebruik geen cloud diensten :p
Vaak lijkt de cap te maken te hebben met de duur en/of omvang van wat je up- of download. Ik zie vaak pieken op 400Mbit, waarna dit langzaam zakt tot 100Mbit en daarop voortkabbelt.

Bestandjes van een paar GB uploaden naar OneDrive en/of Crashplan gaat behoorlijk rap, maar als je een paar honderd GB wil syncen dan zakt de boel in elkaar.

Het is leuk zo'n homeserver, maar een externe backup is toch wel essentieel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Oja. Voor het geval het internet eruit ligt dat je dan een kopie hebt omdat je elke dag wel een nieuwe server wilt installeren natuurlijk :X
Daarvoor heb ik een USB stick met Ventoy. ISO files er op zetten (letterlijk het bestand dus, op de partitie op de stick), en bij booten vanaf de stick krijg je een keuzemenu welke ISO je wilt booten.
En een Windows ISO downloaden (van MS) is volgens mij ook capped op snelheid. En anders wel door mijn 200Mbit/s internet.
In any case "Linux ISOs torrenten" wordt normaliter iets anders mee bedoeld ;) Maar, enige dat momenteel in mijn torrent client staat zijn de ISOs van Arch Linux, Debian netboot + Debian Live en Manjaro. Dus daadwerkelijk "Linux ISOs".
Het is leuk zo'n homeserver, maar een externe backup is toch wel essentieel 8)
Backup bij familie :) OrangePi 3 met een SSD via USB. Werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 01-10-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Yariva Ook al lijken de moderne 3.5" SATA Seagate drives in idle weinig te gebruiken, ze spinnen langzaam in stappen down (niet tot stilstand) om dat te bereiken. Wat je niet wil is dat deze downspinning onmogelijk is, dan verbruiken ze constant een hoog idle verbruik, hoger dan van andere merken zoals WD en Toshiba. Je moet dus wel zeker weten dat het werkt in jouw toepassing.

Grote schijven verbruiken doorgaans wel meer, maar het gaat uiteindelijk om de verhouding tussen het verbruik en het aantal benodigde terabytes. Hoe meer storage, hoe beter dat getal zal zijn. Er gaat overigens nog niets boven 4 x 5TB Seagate 2.5" qua zuinigheid bij hard disks (zie topic start). Zuinige SSD's zijn wel fors zuiniger, met name wegens de het zeer lage idle verbruik. Die is bijna verwaarloosbaar.

USB sticks hebben een doorgaans een constant relatief hoog verbruik (officieel tot 2,5W). USB3 is slecht, dat kan meer dan een Watt verbruiken (officieel tot 4,5W). Dat voel je ook aan de stick die heet kan worden. Veel beter is een zuinige SSD via SATA of M.2. Dan komen zuinige SATA of PCIe low power modes beschikbaar.

Kijk ook of je OS gebaseerd is op Linux en niet op een van de BSD's. Linux heeft veel betere drivers en ondersteuning voor low power. BSD voegt zo al een Watt of 3 toe aan het verbruik op een systeem met zuinige hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danoob
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 16:09
Als ik deze ITX kit bekijk https://www.hardkernel.com/shop/h4-mini-itx-kit/, leveren ze een molex naar DC plug mee zodat je een atx voeding kan gebruiken. Lijkt me dan wel dat 12v moet lukken om een H4 te voeden, al kan het volgens de specs niet? HDD's daargelaten dan. En of dat met de plus of ultra werkt ...

Nu ben ik zelf ook benieuwd geworden, ik keek ook al een tijdje naar zo'n H4 plus bordje voor mijn eigen build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Yariva schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:48:
Ik denk dat ik eruit ben. Nu is deze maand een beetje krap met de financiën maar mogelijk voor volgende maand of ergens na januari wil ik 3 systemen vervangen door 1. Ik heb hier in het verleden al een post over geschreven maar heb nu een opstelling waar ik wel blij van word. In het kort:
  1. Systeem waarop EVE-NG draait kan sowieso weg, deze gebruik ik nog amper.
  2. Systeem waar al mijn VM's en containers op draaien kan uit, infra verplaatsen naar nieuw te bouwen NAS / server
  3. Huidige NAS vervangen met nieuw te bouwen NAS
Mocht ik aan de slag gaan met een nieuw systeem en alle onderdelen kopen betekend dit het volgende voor mijn setup:
  1. Bespaart stroom: zuinigere chip in nieuwe NAS en i.p.v. 3 systemen maar 1 aan. En dus maandelijks minder geld naar de energieboer
  2. Bespaart ruimte: Leuk want dan kan ik mijn NAS naar mijn krappe meterkast verplaatsen. Dit opent de weg om iets luidere maar goedkopere schijven te gebruiken. Dit zou niet handig zijn in mijn kantoor waar hij nu in staat.
  3. Speelt geld vrij: bij de verkoop van de 3 machines welke toch wel leuke specs hebben maar simpelweg overkill zijn voor mijn situatie, te veel stroom vreten en ruimte in mijn appartement innemen.
  4. Toekomstbestendiger: Nieuwe zuinige Intel chip is behoorlijk efficiënter en zal meer resources kunnen dragen dan bijvoorbeeld de Ryzen 3200G welke ik nu heb draaien in mijn NAS.
Wat heb ik bij elkaar gesprokkeld:

ProducttypeNaamPrijsAantalTotaal
Mobo + CPU Intel N305ODROID - H4 Ultra€259,951€259,95
GeheugenCrucial CT48G56C46S5€116,501€116,50
SSDWD Blue SN580 1TB€61,571€61,57
PSUODROID Voedingsadapter - 19V / 7A€451€45
SATA data en stroomkabelsODROID SATA Data en Power Kabel voor H Serie - 200mm€4,954€19,8
StroomknopODROID LED Power Knop€10,951€10,95
FanMogelijk Noctua, afhankelijk van grootte (120 / 140)€151€15

Totaal (exclusief verzendkosten) ~€538,77

Voor schijven denk ik voor nu aan 2x deze 16TB schijven: uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB. Nog wel even opletten naar deze schijven en hoe ze lekker energie efficient kunnen draaien met Linux. Daar zijn al een aantal artikelen over gemaakt: https://forums.unraid.net...shutdowns-or-read-errors/.

Waarom deze combi: De N305 lijkt mij een fijne processor voor mijn applicaties. O.a. home assistant, plex, een download straat met de nodige *Arrrrs, unifi controller en natuurlijk in de core dataopslag. Ook biedt het Mobo genoeg toekomstperspectief met 2,5gb/s connectiviteit en 4 SATA poorten.

Ik draai nu 4x4TB en wil migreren naar 2x16TB. Ik vermoed dat dit an-sich niet zeer veel energie gaat besparen (je gaat van 4 naar 2 schijven maar die 2 schijven zijn wel wat moderner en moeten mogelijk sneller spinnen voor die extra TB's etc.) maar het levert wel 4TB extra op. En dan heb ik nog ruimte over voor nog 2x 16TB schijven om later bij te prikken mocht dit nodig zijn. Vandaar ook de 4x SATA kabels in de build. Verder een 1TB SSD voor de nodige applicatie opslag (alle containers en VM's) zodat deze de schijven niet belasten en deze in ruststand kunnen gaan. Mocht ik ooit naar 4x16TB gaan lijkt mij de 48GB dan ook voldoende voor de setup + applicaties / containers / VM's.

Gezien ik nu jaarlijks enkel al aan stroomkosten 100 euro kwijt ben en ik verwacht dat deze build serieus veel minder gaat verbruiken lijkt mij 80 euro winst per jaar niet onrealistisch. Dat betekend dat deze build zich na ~7 zichzelf al zou hebben terug verdient. En dat is nog los van alle flexibiliteit, eenvoud, minder ruimte en toekomstbestendigheid wat voor mij ook waarde is.

Met een berekening op een bierviltje kom ik voor het systeem ongeveer uit op 14 a 15 watt idle met 2 schijven. Dat zou een besparing van 85% moeten zijn onder idle verbruik op de energierekening.

Nu ontbreekt er nog wel iets: het lijkt mij erg leuk om samen met een maatje een case te 3D printen :) Vandaar ook de stroomknop! Lekker compact zodat ik hem gemakkelijk kan bevestigen in mijn meterkast. Vierkante box, bovenin het moederboard met kabels naar beneden naar een 4 bay HDD ruimte (non hot-swap.) Aan de zijkant een ventilator om het bordje en de harde schijven te koelen en dan zou alles in een compact, goed geventileerde box moeten werken met enkel een 133 watt voedingsadapter :*) Ik heb nog geen idee hoeveel dit mij gaat kosten (waarschijnlijk kwa grondstoffen zal het nog wel mee vallen. Tijd en energie daarin tegen... Maar het moet vooral een leuk projectje zijn.)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) Voor mij is dit een heel mooi pakketje welke energie zuinig / efficient en CPU kracht (voor die Plex 4K transcoding CPU taken met bijv. obscure ) combineert met een compacte vormfactor en mogelijkheden tot uitbreiding in de toekomst.
Mooi setje. Is booten vanaf de emmc niet een alternatief? Is ook relatief zuinig te maken volgens mij.

Er is trouwens ook een officiële case voor 4x 3,5" harde schijven.
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4-case-type-4/

Volgens mij is je idee gelijk.
Is niet het mooiste ding :-)
12v is ook mogelijk, maar dan niet icm de HDD power pins. Ik ga de bron zoeken (ergens op odroid site bevestigd door de admin/Odroid medewerkers)

--edit--
Kan niet de bron vinden van de 12v
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?f=171&t=49075
Hier is wel iets te lezen over de sata power poorten die niet stabiel werken onder de 12v.
Omdat men dan vaak een zwaardere PSU gebruikt, moet je de schijven voeden direct uit de PSU.
(Post 2, puntje twee, user "Odroid")

Wel heb ik een topic gevonden over de door mij genoemde type 4 case.
Men vertrouwt deze niet ivm geen trillingsreductie. Schijven worden koud op het frame geschroefd.
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?f=168&t=48716

[ Voor 8% gewijzigd door RedRayMann op 01-10-2024 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Sir Bacon schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:32:
[...]

Energieverbruik laat te wensen over. Maar ook geen idee of de test vergelijkbaar is met de testen hier.
Ik blijf verder nadenken.
Volgens de review van Hardware Haven YouTube: The Home Server I've Been Wanting is het energieverbruik met Proxmox en SSD's rond de 5W (na powertop auto tune). Dat is toch echt wel netjes voor zo'n systeem. Toch maar overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
RedRayMann schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:27:
[...]
12v is ook mogelijk, maar dan niet icm de HDD power pins.
Afbeeldingslocatie: https://i.sstatic.net/V56pR.jpg

Heb 1x floppy nodig en dan alleen de +5V. Volgens mij zo nodig ook wel van een usb poort te trekken. Nog altijd niet een optimaal bordje voor mij maar er is wel omheen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is iemand hier bekend met waar de verschillende merken hun DDR5 chips vandaan halen?

Ik zat voor iemand te kijken voor 96GB DDR5 (ITX) en GSkill doet dat al vanaf introductie voor ca €210, waar andere merken beginnen bij €260 en al snel naar de €310 doorstomen.

Ik verwacht dan eigenlijk dat GSkill goedkope chips gebruikt, oftewel chips die ik liever vermijd.

Kan er alleen niks over vinden, anders dan dat Samsung chips aan het reballen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Daarop aanhakend zag ik ergens een compleet pc'tje op basis van een kontron bord en daar zat zulk geheugen in:

https://cervoz.de/en/IPC-...DDR5-DIMM-CIR-S5DUSB4816G

Zal zulk industrial geheugen nog een voordeel hebben tov consumenten geheugen of is het hooguit de mbtf en de operating temperaturen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:23:
Daarop aanhakend zag ik ergens een compleet pc'tje op basis van een kontron bord en daar zat zulk geheugen in:

https://cervoz.de/en/IPC-...DDR5-DIMM-CIR-S5DUSB4816G

Zal zulk industrial geheugen nog een voordeel hebben tov consumenten geheugen of is het hooguit de mbtf en de operating temperaturen ofzo.
Enkel in Duitsland en Oostenrijk te verkrijgen zo te zien.

Dat soort geheugen is in ieder geval altijd standaard JEDEC spul, dus 4800 en 1.1V. De Kontron borden ondersteunen ook geen andere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Laatst online: 12-09 10:28
Goedemiddag all,
Ik zit al de gehele dag dit forum door te nemen op N100, ODROID enz.
Ik gebruik een Synology DS720 met 6MB geheugen, Celeron J4125/2Ghz en 2 HDD van 5TB
Gebruik de Nas voor verschillende doeleinden, backup, Muziek, Films, Sonarr, Radarr Lidarr, Emby en HA in VM.

Merk nu de laatste tijd dat de performance minder word, en de HDD hard aan het spinnen zijn en dat ik teveel vraag van de Synology.

Een nieuw systeem bouwen lijkt me een leuke uitdaging, maar waar ik nu aan zit te denken is het deze opzet een betere optie om zo een N100 mini Pc aan te schaffen en daar deze programma's te plaatsen en deze de content op te halen van de synology?

Hoor het graag,

Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sterremos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:05:
Goedemiddag all,
Ik zit al de gehele dag dit forum door te nemen op N100, ODROID enz.
Ik gebruik een Synology DS720 met 6MB geheugen, Celeron J4125/2Ghz en 2 HDD van 5TB
Gebruik de Nas voor verschillende doeleinden, backup, Muziek, Films, Sonarr, Radarr Lidarr, Emby en HA in VM.

Merk nu de laatste tijd dat de performance minder word, en de HDD hard aan het spinnen zijn en dat ik teveel vraag van de Synology.

Een nieuw systeem bouwen lijkt me een leuke uitdaging, maar waar ik nu aan zit te denken is het deze opzet een betere optie om zo een N100 mini Pc aan te schaffen en daar deze programma's te plaatsen en deze de content op te halen van de synology?

Hoor het graag,

Ron
Ik zou eerst gaan achterhalen waar de performance problemen zitten. Die 6GB RAM kan bijv. een oorzaak zijn dat de schijven vaak rammelen.

Als je de oorzaak niet kent, is een oplossing ook wat lastig qua meedenken.

Persoonlijk zou ik nooit de opslag loskoppelen, omdat dan je netwerk mogelijk de bottleneck gaat vormen. Lekker al je containers enzo vanaf SSD, en enkel de opslag op een paar HDD's.

Dan kun je maximaal gebruik maken van je CPU en I/O's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Mars Warrior schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Ik zou eerst gaan achterhalen waar de performance problemen zitten. Die 6GB RAM kan bijv. een oorzaak zijn dat de schijven vaak rammelen.

Als je de oorzaak niet kent, is een oplossing ook wat lastig qua meedenken.

Persoonlijk zou ik nooit de opslag loskoppelen, omdat dan je netwerk mogelijk de bottleneck gaat vormen. Lekker al je containers enzo vanaf SSD, en enkel de opslag op een paar HDD's.

Dan kun je maximaal gebruik maken van je CPU en I/O's.
Dank je wel voor je reactie,
De 6GB is volgens internet het hoogste wat geplaatst kan worden.
Inderdaad zou het mooi zijn om de apps op een SSD te hebben, maar voor een synology is dit best prijzig.
we gaan weer verder lezen en kijken naar een eigenbouw Nas.

Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sterremos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Dank je wel voor je reactie,
De 6GB is volgens internet het hoogste wat geplaatst kan worden.
Inderdaad zou het mooi zijn om de apps op een SSD te hebben, maar voor een synology is dit best prijzig.
we gaan weer verder lezen en kijken naar een eigenbouw Nas.

Ron
Aha. In dat geval (aanname: CPU is het probleem niet) is een N100 systeem wel een hele vooruitgang.
Daar kan een SSD in, en er zitten standaard 2 aansluitingen op voor schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Aha. In dat geval (aanname: CPU is het probleem niet) is een N100 systeem wel een hele vooruitgang.
Die aanname zou ik persoonlijk toch niet zomaar maken. Zo heeft mijn N5105 ook wat (kunstmatige) beperkingen bv (geen AVX ondersteuning, terwijl Core CPUs van meer dan 10 jaar terug dat wel ap hadden). En dat kan de boel toch ook wel dicht trekken, als het op encryptie aankomt (AES GCM gebruikt voor het GCM deel vaak een AVX implementatie, ondersteund de CPU geen AVX kan dat als het echt op performance aan komt (disk encryptie merk ik het mee, kan ik de CPU mee dicht trekken, maar ook Samba lijkt voor encryptie op AVX te leunen)). En die J processor zal nog ouder zijn met mogelijk minder cores of lagere kloksnelheid.
De N100, en N95 van de Odroid H4, ondersteund weer wel AVX. Dat, gecombineerd met dat ik nu een kant en klaar Ali systeem heb met gesoldeerd RAM "dat vol zit" (8GB). En dat ik wellicht richting 2,5Gbit/s netwerk wil, doet mij twijfelen over een upgrade.

Anderzijds, als @sterremos de Syno ook gebruikt voor server toepassingen en alles naar de disk moet kan dat ook een serieus issue geven. Voorheen had ik een NAS/server waarbij alles naar disk ging (letterlijk HDD, 3,5"). Daar heb ik toen tijdelijk een Seagate 2,5" SMR schijf bij gezet (weet niet meer of het mirror of RAIDZ1 was). En dat vond het systeem ook serieus niet leuk en bleef alles van hangen. Simpelweg omdat met SMR het aantal writes gegenereerd door bv de Home Assistant DB (ik gebruik al altijd PostgreSQL, wellicht dat het met de standaard SQLite iets beter is) zo hoog was dat die het niet verwerkt kreeg / traag was. Met dus I/O timeouts als gevolg. Software met zijn data op een SSD draaien kan dus ook zeker een groot voordeel geven, en dat niet doen dus serieuze bottlenecks / problemen opleveren en niet simpelweg "het gaat iets langzamer". En dan HDDs alleen gebruiken voor bulk opslag. Waarbij mogelijk "Sonarr, Radarr" dus ook weer issues geeft, als het om torrents gaat. Immers komt een torrent ook in willekeurige volgorde binnen, dus random write I/O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:24:
…ondersteund de CPU geen AVX kan dat als het echt op performance aan komt (disk encryptie merk ik het mee, kan ik de CPU mee dicht trekken, maar ook Samba lijkt voor encryptie op AVX te leunen)).
Huh, ik schakel AVX uit op mijn CPU. Ik dacht het is alleen in video encoding gebruikt, en dan ook niet vaak. En ik heb gelezen dat AVX implementatie is niet efficient. Weet je zeker dat AVX gebruikt wordt door de genoemde apps?

[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 02-10-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Huh, ik schakel AVX uit op mijn CPU. Ik dacht het is alleen in video encoding gebruikt, en ook niet vaak. En ik heb gelezen dat AVX implementatie is niet efficient. Weet je zeker dat AVX door de genoemde app gebruikt wordt?
Van ZFS, het filesysten dat ik gebruik, weet ik 100% zeker dat de beste / snelste implementatie voor het GCM verhaal op basis van de AVX instructieset is ja. En wat ik zo gelezen heb is er meer software die voor bepaalde wiskundige berekeningen leunt op de AVX instructieset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat over AVX-512, dat relatief nieuw is en alleen op specifieke Intel CPUs zit. Terwijl AVX al in 2008 is voorgesteld en in 2011 in zowel CPUs van Intel en AMD zat. En AVX2 sinds 2013 op Intels Haswell CPUs (en vast ook ooit op AMD is gekomen :p).

Dat staat dus los van Linus' tirade over AVX-512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:58
Roderick24 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:59:
@RedRayMann Dank voor je tip! Heb de links even gechecked en de Asmedia asm1166 m.2 sata controller staat er goed op bij een hoop medetweakers. 6 SATA poorten extra voor 2-3W idle. Zie 'm zelfs voor 15e op aliexpress voorbij komen.

Dat maakt een combinate van een 71 euro moederbordje icm dit kaartje een stukje goedkoper dan mijn oorspronkelijke Biostar moederboard (puur afgaande op SATA poorten) en mogelijk ook nog met een beter verbruik.
Let wel even op de firmware van de ASM1166. Deze kan je gelukkig updaten, maar een oudere firmware versie heeft geen goede ASPM support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

@HotSpot79 Had het gelezen maar dank voor de tip! Zit nog steeds een beetje te twijfelen tussen de Biostar en een goedkoper bord met een ASM1166 controller. Een ander bord met satacontroller is iets goedkoper maar het Biostar bord heeft ook 4x RAM slots, 2.5Gbps LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Roderick24 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:50:
@HotSpot79 Had het gelezen maar dank voor de tip! Zit nog steeds een beetje te twijfelen tussen de Biostar en een goedkoper bord met een ASM1166 controller. Een ander bord met satacontroller is iets goedkoper maar het Biostar bord heeft ook 4x RAM slots, 2.5Gbps LAN.
Biostar is geen goed merk voor low idle power systemen. En 4x RAM en 2.5gbit LAN kosten ook allemaal extra stroom. Houd daar.goed rekening mee in je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

HotSpot79 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Biostar is geen goed merk voor low idle power systemen. En 4x RAM en 2.5gbit LAN kosten ook allemaal extra stroom. Houd daar.goed rekening mee in je afweging.
Ja dat hoorde ik @mrmrmr ook al zeggen. Echter kan ik geen metingen of uberhaupt goede reviews vinden van dit bord. Dat maakt het lastig om het te vergelijken met zeg dit bord: uitvoering: MSI Pro B760M-P DDR4 (waarbij amazon net de prijs omhoog heeft gegooid voor de prime days :( )

Want ik zou het wel prettig vinden om 4 RAM slots te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roderick24 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:30:
[...]
Ja dat hoorde ik @mrmrmr ook al zeggen. Echter kan ik geen metingen of uberhaupt goede reviews vinden van dit bord. Dat maakt het lastig om het te vergelijken met zeg dit bord: uitvoering: MSI Pro B760M-P DDR4 (waarbij amazon net de prijs omhoog heeft gegooid voor de prime days :( )

Want ik zou het wel prettig vinden om 4 RAM slots te hebben.
Dit is van de DDR5 versie, maar dit belooft niet veel goeds. Het is blijkbaar een goedkoop bord met goedkope VRM’s, die flink wat verliezen laten zien als een 13700K niet eens gevoed kan worden.

Het is een mening van iemand natuurlijk. Metingen kan zo ff niet vinden.
The problem with cheaper boards and their cheap so-called "discrete MOSFETs" in the VRM is, those MOSFETs have higher switching losses, which means a higher heat output from the VRM (more power going to waste in form of heat). When you have a considerable CPU power draw like the 13700K would have (if they'd allow it in the BIOS), it can heat up the VRM section so much that you get VRM-induced throttling, no matter how well you keep the CPU itself cool. When you want to use a 13700K on a B-series board, you need to go for a better board model, in order to get a decent enough VRM.

[ Voor 23% gewijzigd door Mars Warrior op 04-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

@Mars Warrior Dan gaat daar ook meteen een streep doorheen.

Probleem is dat Micro-ATX (µATX), Mini-ITX gebonden ben door m'n fractal node 804. Dan graag 4 ram slots wil. Dan kom ik automatisch op deze selectie uit:

categorie: Moederborden

Als ik opteer voor 2 RAM slots dan heb ik aanzienlijk meer opties en nu zou 16GB RAM ook ruimschoots voldoende zijn voor mijn huidig gebruik. Maar vind het ergens zonde om twee modules te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
en de Asrock Deskmeet?

Afbeeldingslocatie: https://smallformfactor.net/wp-content/uploads/IMG_7488.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:29
Wat ik me herinner van de Level1Techs review van deze is de PSU niet heel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roderick24 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:59:
@Mars Warrior Dan gaat daar ook meteen een streep doorheen.

Probleem is dat Micro-ATX (µATX), Mini-ITX gebonden ben door m'n fractal node 804. Dan graag 4 ram slots wil. Dan kom ik automatisch op deze selectie uit:

categorie: Moederborden

Als ik opteer voor 2 RAM slots dan heb ik aanzienlijk meer opties en nu zou 16GB RAM ook ruimschoots voldoende zijn voor mijn huidig gebruik. Maar vind het ergens zonde om twee modules te laten liggen.
Deze op Reddit maakt het nog erger: bij 90W treed al oververhitting op van de VRM’s…

Blijft lastige keuze. Met uATX past Kontron ook, maar dan wel met DDR5, dus dat zijn allemaal extra kosten.
Met DDR5 kun je met 2 sloten al 96GB kwijt. Dat lukt met DDR4 nooit.

Ik zou hier ff in de zoekbalk DDR4 zetten en kijken welke Tweakers een DDR4 bord hebben met verbruiksmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat kunnen 4 mem slots doen dat 2 niet kan?
Volgens een jappaner kunnen MSI borden wel zuinig zijn.
Elke VRM heeft schakel verliezen. En bij hogere vermogen, natuurlijk ook hogere verliezen. VRM overheating kan elke bord zonder VRM cooling gebeuren, Kontron ook trouwens.
Maar wat bouw je, een zuinige server, die moet op 5W idlen, of kick ass PC die uren lang op 200W gaat draaien? @Roderick24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

@Mars Warrior Dat is wel een goede tip. Zal dat ff meenemen en kijken welke DDR4 bordjes overblijven met een power meting.

Nu is het dat ik het als homeserver ga draaien dus dat ze een 13700k niet volledig kunnen pushen is misschien niet zo erg omdst ik daar kwa verbruik niet hoop te komen. Maar het spreekt natuurlijk wel over de kwaliteir van het bord.

@andru123 Ik heb 4x 8GB Gskill DDR4 liggen. Vind het zonde om die niet te gebruiken.

Het doel is een homeserver met een stuk of 30 dockers, bare metal op OMV7, zo zuinig mogelijk met de componenten die ik al heb. Dus een 12400(F), 4x8GB 3200mhz DDR4, seasonic 550W en 7xHDD 10-12TB en 1x SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roderick24 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:02:
@Mars Warrior Dat is wel een goede tip. Zal dat ff meenemen en kijken welke DDR4 bordjes overblijven met een power meting.

Nu is het dat ik het als homeserver ga draaien dus dat ze een 13700k niet volledig kunnen pushen is misschien niet zo erg omdst ik daar kwa verbruik niet hoop te komen. Maar het spreekt natuurlijk wel over de kwaliteir van het bord.

@andru123 Ik heb 4x 8GB Gskill DDR4 liggen. Vind het zonde om die niet te gebruiken.

Het doel is een homeserver met een stuk of 30 dockers, bare metal op OMV7, zo zuinig mogelijk met de componenten die ik al heb. Dus een 12400(F), 4x8GB 3200mhz DDR4, seasonic 550W en 7xHDD 10-12TB en 1x SSD.
Dat gigabyte bord van @andru123 wordt nu wel 2dehands aangeboden hier op Tweakers als ik tenminste goed heb zitten typen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24

Roderick24

XPS M1710

Mars Warrior schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Dat gigabyte bord van @andru123 wordt nu wel 2dehands aangeboden hier op Tweakers als ik tenminste goed heb zitten typen…
Zat toevallig naar de B760 versie daar van te kijken.

uitvoering: Gigabyte B760M DS3H DDR4

Doet het volgens de unraid forums ook wel goed.
https://forums.unraid.net...on-with-powertop/page/14/

Nu weet ik alleen niet of dat enkel met Raptor Lake CPU's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Een tijdje terug een Intertech adapter van 120 watt gekocht en afgelopen week nog een 120 watt van Leicke.

Dacht op voorhand dat die Leicke wat beter zou zijn maar dat viel iets tegen en blijkt dat die 2 watt meer trekt dan de Intertech.

LEICKE PSU Power Supply Charger 120 W 12 V 10 A
Intertech External, 120W power supply with C14-Connector.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eheijnen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:06:
Een tijdje terug een Intertech adapter van 120 watt gekocht en afgelopen week nog een 120 watt van Leicke.

Dacht op voorhand dat die Leicke wat beter zou zijn maar dat viel iets tegen en blijkt dat die 2 watt meer trekt dan de Intertech.

LEICKE PSU Power Supply Charger 120 W 12 V 10 A
Intertech External, 120W power supply with C14-Connector.
Om daar iets "zinnigs" mee te kunnen is de load wellicht ook handig om erbij te vermelden? Gaat het om 4W vs 6W of 100W vs 102W. Niet alleen omdat het procentueel een veel groter/kleiner verschil kan zijn, maar ook omdat het schakelende voedingen zijn waardoor de efficiëntie onder verschillende loads zal verschillen. (Als in, het kan best dat die tot een load van zeg 10W (vanaf 0W) steeds efficienter wordt, maar bij 11W een stuk minder efficiënt, maar bv bij 60W weer wel een hoge efficiëntie heeft en bij 61W weer minder en het weer beter wordt naar gelang je de 120W bereikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@RobertMe
Die metingen hier gaan allemaal op idle af, zo'n omvangrijke test ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen.

Op idle zijn ook deze gemeten. Bij Intertech is dat 16-17 watt en Leicke dus 2 meer. Gaat hier wel om een desktop 5600G systeem met W11 derop, 1 nvme en 1 ssdke.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eheijnen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:24:
@RobertMe
Die metingen hier gaan allemaal op idle af, zo'n omvangrijke test ben ik volgens mij nog niet tegen gekomen.

Op idle zijn ook deze gemeten. Bij Intertech is dat 16-17 watt en Leicke dus 2 meer. Gaat hier wel om een desktop 5600G systeem met W11 derop, 1 nvme en 1 ssdke.
Oh nee, het ging me ook niet perse om een uitgebreide test. Maar in dit geval dus "16-17W vs +2W" zegt al meer dan "+2W" zonder te weten waarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@RobertMe
Bij een kale en opgeschoonde installatie kwam ik op (met die intertecht) op ca. 14 watt idle uit. Nu draait wat meer op dat ding. Met een kale Debian zat ik iets lager, geloof 12.

Dat is over het algemaan wel zo'n beetje de bodem voor een AMD desktop bord/systeem. De beste hier was ca. 8-9 watt meen ik. Maar geknepen tot 45 watt in de bios komt die ook amper over de 70 watt als piek. En is zeer acceptabel om mee te werken.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Zoals eerder aangegeven ben ik aan het oriënteren naar een vervanging voor mijn huidige opzet van mijn DS720+
Ik ben een klein beetje bekend met het bouwen van een Pc , in het verleden wel een eens gedaan.
Maar de laatste jaren niets meer gedaan.

En eigenlijk zie door de bomen het bos niet meer, en wil graag even in de juiste richting gezet worden door de cracks.

Mijn voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar een van de volgende twee N100 bordjes.
ASUS Prime N100I-D D4 of een AsrockN100DC-ITX.

Beide hebben hun voor / na delen, maar beide hebben net niet genoeg sata aansluitingen.
Ik heb er eigenlijk 3 aansluitingen nodig., heb nml in mijn huidige 2 x 5 TB en wil deze later met de content overzetten naar de nieuwe configuratie.
Ik ben benieuwd welk bordje de voorkeur zou hebben en welke mogelijkheden ik heb om op deze borden de Sata uit te breiden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voor de richting , dan kan ik verder gaan met verder uitzoeken van de configuratie en kast.

Alvast dank,
Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
sterremos schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:13:
Zoals eerder aangegeven ben ik aan het oriënteren naar een vervanging voor mijn huidige opzet van mijn DS720+
Ik ben een klein beetje bekend met het bouwen van een Pc , in het verleden wel een eens gedaan.
Maar de laatste jaren niets meer gedaan.

En eigenlijk zie door de bomen het bos niet meer, en wil graag even in de juiste richting gezet worden door de cracks.

Mijn voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar een van de volgende twee N100 bordjes.
ASUS Prime N100I-D D4 of een AsrockN100DC-ITX.

Beide hebben hun voor / na delen, maar beide hebben net niet genoeg sata aansluitingen.
Ik heb er eigenlijk 3 aansluitingen nodig., heb nml in mijn huidige 2 x 5 TB en wil deze later met de content overzetten naar de nieuwe configuratie.
Ik ben benieuwd welk bordje de voorkeur zou hebben en welke mogelijkheden ik heb om op deze borden de Sata uit te breiden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voor de richting , dan kan ik verder gaan met verder uitzoeken van de configuratie en kast.

Alvast dank,
Ron
Odroid H4+. Heeft als wat je nodig hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
HotSpot79 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Odroid H4+. Heeft als wat je nodig hebt. :)
Dank, ik ga daar eens ook induiken, wat me wel opviel.
Wat een lelijke Nas behuizing :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
sterremos schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Klopt maat je kan een itx inbouw setje nemen, dan past die in bijna elke kast.

Let op dat je ook juiste hoeveelheid sata kabels meebesteld.

En evt een atx psu conversie.

Suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
HotSpot79 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Let op dat je ook juiste hoeveelheid sata kabels meebesteld.
En de juiste lengte. Twee korte en twee lange. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
sterremos schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

De type 3 en type 4.
Inderdaad.
Lees op het Odroid forum ook dat er mogelijkheden zijn tot resonantie doordat de schijven direct op het frame zitten.

Ben ook benieuwd of er tzt 3D print opties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
RedRayMann schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

De type 3 en type 4.
Inderdaad.
Lees op het Odroid forum ook dat er mogelijkheden zijn tot resonantie doordat de schijven direct op het frame zitten.

Heb hier een H3 met behuizing type 5 als nas met 2x 3.5" schijven. Als je de behuizing koud op een houten plank in de meterkast zet, dan gaat de boel wel mee trillen. Ik heb er nu een rubberen matje onder gezet en nu is het stil. Hangt natuurlijk ook een beetje af van hoeveel lawaai je schijven maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
GioStyle schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Heb hier een H3 met behuizing type 5 als nas met 2x 3.5" schijven. Als je de behuizing koud op een houten plank in de meterkast zet, dan gaat de boel wel mee trillen. Ik heb er nu een rubber matje onder gezet en nu is het stil. Hangt natuurlijk ook een beetje af van hoeveel lawaai je schijven maken.
Tnx voor je info en ervaring.
Ik wil zelf voor 2x 2,5" en 2x ssd gaan. Dus hoop minder trillingen.

Kwam ook onderstaande link tegen. Omdat ik niets moois op 3D print database sites tegen kwam.

https://forum.odroid.com/viewtopic.php?f=53&t=43948

Volgens mij software om je eigen case te ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 20:24
RedRayMann schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

De type 3 en type 4.
Inderdaad.

Als je naar miniITX gaat zijn er best al wel wat mooie prints beschikbaar.
https://www.printables.com/@makerunit_735717

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Sander0105 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Als je naar miniITX gaat zijn er best al wel wat mooie prints beschikbaar.
https://www.printables.com/@makerunit_735717
daar zitten inderdaad mooie kastjes bij, jammer dat ik er niets aan hebt :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
RedRayMann schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Tnx voor je info en ervaring.
Ik wil zelf voor 2x 2,5" en 2x ssd gaan. Dus hoop minder trillingen.
Ga je voor 2.5" ssd's of nvme ssd's?

Er zijn namelijk 2x2 nvme uitbreidingskaarten en 4x1 beschikbaar voor de Odroid H4. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
GioStyle schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Er zijn namelijk 2x2 nvme uitbreidingskaarten en 4x1 beschikbaar voor de Odroid H4. _/-\o_
2x 2,5" 8TB ssd
Heb via V&A 2 stuks voor een leuke prijs kunnen kopen;
uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB

Had al 2x 2,5" 5tb hdd gekocht op bol met een hele goede deal. Nu alleen nog een boot NVME
Heb een 256gb liggen, daar denk ik mee te starten maar heb geen idee of dat voldoende gaat zijn (gok van wel)

Overige dingen op mijn wensenlijstje: Odroid H4+ met alle accessoires en een ram reepjes
Heb nog even de tijd om alles bij elkaar te sprokkelen, dus hoop nog op een goede deal met BF bijvoorbeeld. En zo niet, dan bestellen zodra ik wat meer tijd heb. (Eigenlijk er iets voor want begreep dat Odroid lange levertijden heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
GioStyle schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

WOW !!
Ik heb vorig jaar voor mijn Fujitsu D3644-B - based homeserver een 4x M.2 PCI Express 3.0 x16 kaart gekocht.

Omdat ik al binnen 2 jaar na aanschaf van mijn SMR hdds (Seagate 5TB troep, gaan snel ratelen en stuk) volledig was overgestapt naar SATA SSDs.. en vervolgens besefte dat ik aan 3x 4TB SSDs voldoende had, leek het me leuk die 4x M2 kaart te kopen voor €25 en langzaam, als er aanbiedingen zijn, zuinige 4TB M.2 SSDs kopen, met het idee mn microATX Silverstone (passief gekoeld door zn eigen behuizing) kast te vervangen voor iets veel kleiners..

Uiteindelijk nog geen M2 gekocht en die kaart zit dus nog in de verpakking..

Maar nu Odroid een vergelijkbare uitbreidingskaart heeft, vind ik het nog veel interessanter worden om mijn server te vervangen! Moet ik alleen nog een kastje vinden die het bordje ook volledig passief kan koelen, incl koelblokjes op de controllers van de M2 kaartjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

WOW !!
Ik heb vorig jaar voor mijn Fujitsu D3644-B - based homeserver een 4x M.2 PCI Express 3.0 x16 kaart gekocht.

Omdat ik al binnen 2 jaar na aanschaf van mijn SMR hdds (Seagate 5TB troep, gaan snel ratelen en stuk) volledig was overgestapt naar SATA SSDs.. en vervolgens besefte dat ik aan 3x 4TB SSDs voldoende had, leek het me leuk die 4x M2 kaart te kopen voor €25 en langzaam, als er aanbiedingen zijn, zuinige 4TB M.2 SSDs kopen, met het idee mn microATX Silverstone (passief gekoeld door zn eigen behuizing) kast te vervangen voor iets veel kleiners..

Maar nu Odroid een vergelijkbare uitbreidingskaart heeft, vind ik het nog veel interessanter worden om mijn server te vervangen! Moet ik alleen nog een kastje vinden die het bordje ook volledig passief kan koelen, incl koelblokjes op de controllers van de M2 kaartjes.
Wel even opletten he. Je hebt nu een x16 kaart naar 4 M.2 aansluitingen, dat is dus 16/4 is 4 lanes per stuk. Die kaartjes voor de Odroid gaan van M.2, dat maximaal x4 is, naar 2 of 4 gesplitste aansluitingen, dus x2 of x1. Dat deelt de (maximale) snelheid dus door 2, of 4.
Het kan vast prima (mijn N5105 systeempjes doen effectief ook maar x2 ondersteunen, blijkbaar), maar de performance gaat dus nogal hard onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Wel even opletten he. Je hebt nu een x16 kaart naar 4 M.2 aansluitingen, dat is dus 16/4 is 4 lanes per stuk. Die kaartjes voor de Odroid gaan van M.2, dat maximaal x4 is, naar 2 of 4 gesplitste aansluitingen, dus x2 of x1. Dat deelt de (maximale) snelheid dus door 2, of 4.
Het kan vast prima (mijn N5105 systeempjes doen effectief ook maar x2 ondersteunen, blijkbaar), maar de performance gaat dus nogal hard onderuit.
Puur voor opslag vind ik dat geen probleem, zoals ik aangaf gebruik ik die kaart nu niet, ik gebruik voor opslag nog altijd SATA SSDs, dus die zijn door SATA3.0 beperkt tot 500MB/s. Met de Odroid H4 x4 uitbreidingskaart heb je met PCIe 3.0 x1 nog altijd 985MB/s per lane/M.2 SSD. Das bijna een verdubbeling dus!

Alleen dacht ik dat deze uitbreidingskaart naast de bestaande M.2 poort zou werken van het H4 bord, zodat je je OS en applicaties wel op een snellere x2 of x4 M.2 slot kon draaien. Maar nu begrijp ik dat de uitbreidingskaart juist in dat slot wordt gestoken!

Das wel een groot verschil, want mn OS/apps draaien gewoon op de SSD die in mn Fujitsu moederbord prikt, die heeft volgens mij gewoon 4 volle lanes ter beschikking..

Mn server draait prima. En volledig passief. Dus ik heb niks te klagen en overstappen op een Odroid en alleen maar M2 opslag is een dure grap.. dus ik kan beter nog een jaar of 2 wachten.. wellicht is er dan ook iets met vergelijkbare power en uitbreidingen obv ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56
Jazco2nd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:14:
[...]
Alleen dacht ik dat deze uitbreidingskaart naast de bestaande M.2 poort zou werken van het H4 bord, zodat je je OS en applicaties wel op een snellere x2 of x4 M.2 slot kon draaien. Maar nu begrijp ik dat de uitbreidingskaart juist in dat slot wordt gestoken!

Das wel een groot verschil, want mn OS/apps draaien gewoon op de SSD die in mn Fujitsu moederbord prikt, die heeft volgens mij gewoon 4 volle lanes ter beschikking..
Heb ook een bestelling voor die Odroid lopen (duurt inderdaad wel even). Met die x4 M.2 kaart is het plan er met MDADM een raid-10 van te maken met een partitie van zeg. 50Gb waar het OS+applicaties op komt. Die doet dan gewoon PCI-e x2 (ofwel ~2Gb/s) maar dan wel gemirrored. De rest van de M.2 drive als ZFS pool gepland om bulk storage te hebben. Als het nog sneller moet dan eventueel Raid-0 (ik verwacht dat die N97 dat wel bij kan houden) om ongeveer x4 te halen.

Maar de levertijden van die dingen zijn erg lang. Wacht er al zeker 3 weken met spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Jazco2nd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:41:
[...]

WOW !!

De 5TB heb ik nieuws voor weinig kunnen kopen en denk ik als opslag voor bestanden te gebruiken die we weinig gebruiken. Zoals films, series en muziek.
De ssd's worden dan voor foto's en documenten.

Had niet verwacht dat ik zo snel de ssd's voor een voor mij acceptabel prijs kon kopen. Dus ineens zit ik met meer opslag dan nodig :-)
Eventueel alles naar de ssd en de HDD als locale backup in de server zelf (Synology als externe backup)

Idee is inderdaad, áls ik te weinig TB's heb, kan ik de M2 uitbreidingsslot gebruiken. Maar denk dat dat voor mij op korte termijn niet van toepassing is.

--edit--

Gaan we (ik) nu niet te veel offtopic?
Hoop werk dat Hard Kernel rekening houd met verbruik.
Dan zou de instap H4 ook interessant kunnen worden met 4x m2

[ Voor 4% gewijzigd door RedRayMann op 09-10-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

2x 2,5" 8TB ssd
Heb via V&A 2 stuks voor een leuke prijs kunnen kopen;
uitvoering: Samsung 870 QVO 8TB
Die heb ik ook. Op 19 november 2023 was die nog gezakt naar € 305, in de aanbieding. Toen vond ik het tijd om over te stappen van 2.5" HDD. Jammer dat de prijzen al snel weer gestegen zijn. Er komt nog een black friday rondom 29 november, er is nog vandaag een korting met Amazon's "Prime Big Deal" voor € 494. Mediamarkt houdt in februari BTW-kortingsdagen.

Helemaal als je overstapt van 3.5" HDD zou je een enorme vooruitgang in idle verbruik hebben. Van 3-8W naar ongeveer 50 milliWatt in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
mrmrmr schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Die heb ik ook. Op 19 november 2023 was die nog gezakt naar € 305, in de aanbieding. Toen vond ik het tijd om over te stappen van 2.5" HDD. Jammer dat de prijzen al snel weer gestegen zijn. Er komt nog een black friday rondom 29 november, er is nog vandaag een korting met Amazon's "Prime Big Deal" voor € 494. Mediamarkt houdt in februari BTW-kortingsdagen.

Helemaal als je overstapt van 3.5" HDD zou je een enorme vooruitgang in idle verbruik hebben. Van 3-8W naar ongeveer 50 milliWatt in idle.
Wil tzt langzaam aan het systeem uitbouwen en kijken of ik de hdd's in spindown kan krijgen. Zeker als er alleen media op staat wat sporadisch gebruikt wordt. Als het verbruik te hoog blijft moet alles naar de ssd en moet ik een nieuw doel vinden voor de hdd's
Misschien voor de opslag op externe locatie.

Maar plan 1 is 2x ssd voor actieve opslag, 2x hdd voor sporadische opslag en eventueel locale backups

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Met dat soort prijzen hou ik het nog ff op mijn 4TB en 5TB Seagate schijfjes die het bij mij (voornamelijk statische opslag) al jaren perfect doen en in idle/sleep natuurlijk weinig verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik heb idle testen uitgevoerd met een AMD setup met IPMI actief.
- Gigabyte MC12-LE0 moederbord
- AMD Ryzen 7 3700X 8C/16T processor
- 1x 8GB DDR4 RAM
- 1x 500GB Samsung 860 EVO SATA SSD

Als het systeem uit staat is het vermogen 3,2W, dat is dus de IPMI.

Testen met Ubuntu 24.04 LTS kernel 6.8.0-39

Met een ATX 400W voeding startte ik op 27W en kreeg via powertop, ASPM en CPU governor instellingen het idle vermogen op 23,5W.

Dan heb ik de voeding vervangen door een PICO-PSU 160W met 90W Leicke adapter. Idle vermogen op 16,1W met dezelfde powertop, ASPM en CPU governor instellingen.

16W idle is natuurlijk nog best veel in vergelijking met andere resultaten hier, maar dit is een krachtig systeem met IPMI.

Gemeten met een Shelly Plus Plug S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 10:34

bjp

feitelijk een goed resultaat gezien de processor. 16.1W idle is niet heel ver van mijn 10W idle meer. Ik heb wel een meer 'standaard' desktop moederbord, met een specifieke/andere zou ik nog lager uitkomen.

Je merkt wel goeie dingen op:
- powertop/ASPM/governor idd nodig meestal.
- aangepaste voeding doet het significant beter (23.5W -> 16.1W).
- degelijke meting

Het verschil in verbruik tegenover mijn duurder systeem ga je voor vele jaren de stroomfactuur kunnen betalen :)

update over mijn systeem (na de rare reboots naar BIOS): uptime 58 days. Verbruik is wat gedaald met de updates van Home Assistant, richting 0.24-0.25kWh/dag, dus 10-10.4W. Nog steeds met bijna 1W extra door de SSD problemen met ASPM.

Als ik de SSD _zou_ vervangen, en eventueel een latje geheugen eruit zou halen, ben ik zeker <10W.

[ Voor 25% gewijzigd door bjp op 11-10-2024 11:06 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Pagina: 1 ... 89 ... 114 Laatste